Thanks, ik ga daar even neuzenCarboy54 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:40:
[...]
In het algemene topic en specifiek die van Panasonic en de Amber is al veel ervaring opgedaan met verdelers en daar is de conclusie unaniem. Wij vervangen ze altijd. Er is ook een topic over verdelers bij Tweakers. Als bijverwarming laten wij ze soms zitten.
Sinds gisteren dus officieel uit: https://www.home-assistant.io/integrations/weheat/bartzzz schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:23:
Home Assistant Beta release notes 2024.10
Weheat staat er tussen, toch meer als 3 sensoren.
https://rc.home-assistant.io/blog/2024/09/25/release-202410/
/f/image/97hVNdNBpnHvj8mWH9a85fLK.png?f=fotoalbum_large)
CoolBlue heeft net een offerte voor mij opgemaakt. Even een paar basale gegevens van mijn nieuwe woning. Verbruikgegevens vorige bewoners:
2000 m3 gas
3000 kWh electriciteit
205 m2 woonoppervlakte (265 m2 totaal)
Geen zonnepanelen
Energielabel A
Geen vloervervarming (behalve in de badkamer), wordt dus verwamd dmv radiatoren.
Bouwjaar woning 2004.
CoolBlue raadde de Blackbird aan en inclusief installatie en nieuw kabeltraject naar de warmtepomp en 16A alamat (500 euro) komt het uit op 10.038 euro inclusief btw exclusief subsidie van 3375 euro maakt 6663 euro netto investering.
Hebben jullie hier aanmerkingen op? Ik vind het wel een stuk meer dan verwacht als je ziet dat Quatt het vanaf 3699 euro kan doen voor de Duo.
2000 m3 gas
3000 kWh electriciteit
Geen zonnepanelen
Energielabel A
Geen vloervervarming (behalve in de badkamer), wordt dus verwamd dmv radiatoren.
Bouwjaar woning 2004.
CoolBlue raadde de Blackbird aan en inclusief installatie en nieuw kabeltraject naar de warmtepomp en 16A alamat (500 euro) komt het uit op 10.038 euro inclusief btw exclusief subsidie van 3375 euro maakt 6663 euro netto investering.
Hebben jullie hier aanmerkingen op? Ik vind het wel een stuk meer dan verwacht als je ziet dat Quatt het vanaf 3699 euro kan doen voor de Duo.
Een Quatt kan je niet vergelijken met een WeHeat. Gezien de benodigde capaciteit, heb je bij Quatt twee buiten units nog. Ook werkt Quatt nog met R32 koudemiddel, waar je minder hoge temperaturen mee haalt.kahraman11 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:07:
CoolBlue heeft net een offerte voor mij opgemaakt. Even een paar basale gegevens van mijn nieuwe woning. Verbruikgegevens vorige bewoners:
2000 m3 gas
3000 kWh electriciteit
Geen zonnepanelen
Energielabel A
Bouwjaar woning 2004.
Overig wil je altijd met lagere temperatuur stoken, anders gaat dat ten kosten van de efficiëntie. Let dus goed op, of je afgifte systeem voldoende capaciteit heeft!
Ik zag op de CB site, dat de Blackbird alweer zo'n 500,- euro duurder geworden is!
We zijn aan he tkijken naar een appartementje, maar dit zitten nu nog gaskachels in. Volgens de makelaar moet je dus een CV-ketel installeren, maar die ga ik overslaan 
De Flint is interssant omdat ik denk dat we met 4 kW bij -10 °C wel uitgaan komen. Er is geen warmteverliesberekening, maar het is label C en je verliest alleen warmte over de gevels die prima kunststof kozijnen zijn. Met maximaal 2/3 personen zou je genoeg hebben aan een 100/120 liter boiler. Die heeft WeHeat niet, dus dat wordt een andere.
Maar in de vragenlijst van afgelopen zaterdag staat dat de Flint niet all-electric kan omdat die bij -10°C de legionella run niet meer kan maken. Is bekend bij welke buitentemperatuur dat nog wel gaat? En kun je het eventueel met de BUH wel doen? (@Weheat , @Stoker )
Als ik toch SWW kan maken met de Flint scheelt dat een complete warmtepompboiler, dat zou alles wel veel makkelijker en goedkoper maken.
De Flint is interssant omdat ik denk dat we met 4 kW bij -10 °C wel uitgaan komen. Er is geen warmteverliesberekening, maar het is label C en je verliest alleen warmte over de gevels die prima kunststof kozijnen zijn. Met maximaal 2/3 personen zou je genoeg hebben aan een 100/120 liter boiler. Die heeft WeHeat niet, dus dat wordt een andere.
Maar in de vragenlijst van afgelopen zaterdag staat dat de Flint niet all-electric kan omdat die bij -10°C de legionella run niet meer kan maken. Is bekend bij welke buitentemperatuur dat nog wel gaat? En kun je het eventueel met de BUH wel doen? (@Weheat , @Stoker )
Als ik toch SWW kan maken met de Flint scheelt dat een complete warmtepompboiler, dat zou alles wel veel makkelijker en goedkoper maken.
Persoonlijk niet, maar ik bestel er enkel een telefoon en wat accesoires op z'n tijd.RNacoustics schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:57:
[...]
Waar heb je die wijsheid vandaan? Heb jij dan slechte ervaring met CB?
Heb wel wat triest en zelfs onveilig elektrisch aansluitwerk gezien bij vrienden en kennissen, van CB en andere bedrijven. Ik krn overigens ook iemand met een niet technische achtergrond die bij een door CB overgenomen pv bedrijf werkt en binnen een week erkend pv monteur was na een korte cursus bij Enphase.
Het is gewoon triest dat Jan en alleman snel geld ziet in pv, thuisaccu's, laadpalen en warmtepompen. Zo zie je ergens hierboven dat er een schouw uitgevoerd zou worden door een bedrijf wat normaal vooral keukens plaatst, die komen dan na de schouw de warmtepomp plaatsen. En ja, ik heb ook mijn twijfels bij CB als warmtepomp installateur. Veel vakmensen hebben zo'n 6-8 jaar op school gezeten om een goede vakman te worden, het proces te snappen. Die werken niet bij CB.
Ik zit met hetzelfde probleem en zou ook graag meer info ontvangen van WeHeat. Ik zou verwachten dat die deze run altijd af kan maken als je gebruik maakt van de Back up heater welke aangesloten kan worden op de Printplaat van de pre-assembled indoor unit. Maar dan zou je altijd de Pre-assembled indoor unit moeten hebben ipv de Compact.Sir Bacon schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:33:
We zijn aan he tkijken naar een appartementje, maar dit zitten nu nog gaskachels in. Volgens de makelaar moet je dus een CV-ketel installeren, maar die ga ik overslaan
Of je sluit een losse back up heater aan, dat kan natuurlijk ook. De print van de compact is immers hetzelfde.
Wise enough to play the fool
Klopt. Er zijn veel cowboys op de markt van warmtepompen. Oók bij installatiebedrijfjes die al jarenlang cv’s plaatsen. Maar ik ben dik tevreden over de 17 zonnepanelen die CB drie jaar geleden installeerde. De opbrengst is hoger dan de prognose, keurig met valbescherming gewerkt, kabel achter de regenpijp. Keurig werkschakelaar bij omvormer. En aparte driefasengroep en aardlek in de meterkast. Zo tevreden dat er nog een installatie met 6 panelen bij komt. En ze plaatsen deze maand ook een Weheat Flint. CB is anderhalf jaar met scholing en voorbereiding bezig geweest voordat de eerste warmtepomp werd geïnstalleerd. Een merk als Weheat dat premium wil zijn, laat dat streven niet verknallen door slechte installateurs. Zou me niet verbazen dat Weheat bij de eerste series installaties over de schouder meekijkt.G-addict schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:01:
[...]
Persoonlijk niet, maar ik bestel er enkel een telefoon en wat accesoires op z'n tijd.
Heb wel wat triest en zelfs onveilig elektrisch aansluitwerk gezien bij vrienden en kennissen, van CB en andere bedrijven. Ik krn overigens ook iemand met een niet technische achtergrond die bij een door CB overgenomen pv bedrijf werkt en binnen een week erkend pv monteur was na een korte cursus bij Enphase.
Het is gewoon triest dat Jan en alleman snel geld ziet in pv, thuisaccu's, laadpalen en warmtepompen. Zo zie je ergens hierboven dat er een schouw uitgevoerd zou worden door een bedrijf wat normaal vooral keukens plaatst, die komen dan na de schouw de warmtepomp plaatsen. En ja, ik heb ook mijn twijfels bij CB als warmtepomp installateur. Veel vakmensen hebben zo'n 6-8 jaar op school gezeten om een goede vakman te worden, het proces te snappen. Die werken niet bij CB.
Of gewoon een element in de boiler met tijdschakelaar voor de legionella run.teacher schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:50:
Of je sluit een losse back up heater aan, dat kan natuurlijk ook. De print van de compact is immers hetzelfde.
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 03-10-2024 19:44 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ik had begrepen van een installateur dat backup heater nog niet ondersteund wordt bij de flint. Ik ben zelf van plan met flint ooit van het gas af te gaan. Linksom of rechtsom moet dit wel lukken in de toekomst. Eerst maar even testen deze winter
Dat denkt Weheat gelukkig ook.JurjenS7 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 19:22:
Ik had begrepen van een installateur dat backup heater nog niet ondersteund wordt bij de flint. Ik ben zelf van plan met flint ooit van het gas af te gaan. Linksom of rechtsom moet dit wel lukken in de toekomst. Eerst maar even testen deze winter
:strip_exif()/f/image/am59kZxB6tVDvcH90Zhj1NQX.jpg?f=fotoalbum_large)
Uit de installatiehandleiding:Flintstone087 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 19:37:
[...]
Dat denkt Weheat gelukkig ook. [Afbeelding]
3.1 Hybrid
In a hybrid configuration, the heat pump provides the heating of the house. An external source, such as a gas heater, provides hot tap water.
If a gas heater is used, it can additionally be used as a backup when the heat pump cannot provide enough power to heat the entire house. In this case, the Flint will control the operation of the gas heater. The gas heater can also assist with the defrost cycle.
Kan dus gewoon als verwarming maar dan moet je zelf een boiler oid regelen.
Neem een 50 liter seriële buffer in het systeem op met een 3 kW element als backup erin. Quite simpel 😏reiniero schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 19:53:
[...]
Uit de installatiehandleiding:
3.1 Hybrid
In a hybrid configuration, the heat pump provides the heating of the house. An external source, such as a gas heater, provides hot tap water.
If a gas heater is used, it can additionally be used as a backup when the heat pump cannot provide enough power to heat the entire house. In this case, the Flint will control the operation of the gas heater. The gas heater can also assist with the defrost cycle.
Kan dus gewoon als verwarming maar dan moet je zelf een boiler oid regelen.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Oke dus;Flintstone087 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 19:37:
[...]
Dat denkt Weheat gelukkig ook. [Afbeelding]
De Flint kan je woning voorzien van warmte?
&
De Flint kan je douche voorzien van warm water?
MAAR
De Flint kan geen all electric aan?
Mooi dat het er staat. maar volgens mij heeft het te maken dat de Flint bij lage buitentemperaturen geen legionellarun kan draaien. Als je printplaat/HA een BUH kan laten aansturen.. waarom niet dan full electric?
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Marketing? Flint is nu neergezet versus de Quatt. Maar hij doet niet onder voor een Amber 65 (zelfde Chinese fabriek?) die wél full electric kan. Misschien is Flint nog wel beter met strenge vorst. Door de Flint op te waarderen vreet ie wellicht aan de verkopen van de Sparrow. En als Flint over paar jaar wél FE wordt gemaakt dan verdien je wéér aan de klanten die dat willen. Kortom volgens mij heel veel zakelijke redenen maar geen technische.Stoker schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:31:
[...]
Oke dus;
De Flint kan je woning voorzien van warmte?
&
De Flint kan je douche voorzien van warm water?
MAAR
De Flint kan geen all electric aan?
Mooi dat het er staat. maar volgens mij heeft het te maken dat de Flint bij lage buitentemperaturen geen legionellarun kan draaien. Als je printplaat/HA een BUH kan laten aansturen.. waarom niet dan full electric?
De Amber is op alle fronten een betere, grotere, completere maar ook duurdere warmtepomp. Zit meer in de klasse van de Sparrow. Bij strenge vorst leveren alle R290 warmtepompen in. Wij hebben uitstekende ervaringen met deze producent uit China.Flintstone087 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:57:
[...]
Marketing? Flint is nu neergezet versus de Quatt. Maar hij doet niet onder voor een Amber 65 (zelfde Chinese fabriek?) die wél full electric kan. Misschien is Flint nog wel beter met strenge vorst. Door de Flint op te waarderen vreet ie wellicht aan de verkopen van de Sparrow. En als Flint over paar jaar wél FE wordt gemaakt dan verdien je wéér aan de klanten die dat willen. Kortom volgens mij heel veel zakelijke redenen maar geen technische.
Zijn er al ervaringen met de plaatsing op een schuin dak? De Blackbird is voor platte daken, maar dat heb ik niet, evenmin als een tuin (krap binnenstadshuis) of geschikte buitenmuur (=erfscheiding). Wel groot houten dak.
Met name de Flint heeft mijn interesse, omdat hij past in een Ubbink Decorio schuin-dak behuizing. En relatief stil zou zijn, ook niet onbelangrijk op een houten dak. Maar dan moet er wel een installateur zijn die zin heeft mijn dak op te gaan. Of kan ik bij de Flint meer zelf doen dan bij de Blackbird & Sparrow, zoals plaatsing?
Heb overigens wel plek in de buurt van een dakraam, voor onderhoud.
Ergens hoop ik op een schuin-dak versie van de Blackbird. Zou toch zeggen dat daar een markt voor is met een paar miljoen schuine daken in Nederland. Iemand die daar vorige week iets over heeft opgevangen?
Met name de Flint heeft mijn interesse, omdat hij past in een Ubbink Decorio schuin-dak behuizing. En relatief stil zou zijn, ook niet onbelangrijk op een houten dak. Maar dan moet er wel een installateur zijn die zin heeft mijn dak op te gaan. Of kan ik bij de Flint meer zelf doen dan bij de Blackbird & Sparrow, zoals plaatsing?
Ergens hoop ik op een schuin-dak versie van de Blackbird. Zou toch zeggen dat daar een markt voor is met een paar miljoen schuine daken in Nederland. Iemand die daar vorige week iets over heeft opgevangen?
Het installeren maakt weinig verschil tussen de 3 modellen. Er zijn ook in dak versies te koop voor warmtepompen. Veel installateurs beginnen er niet aan om het dak op te klimmen voor installeren en mogelijk onderhoud.tacod schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:26:
Zijn er al ervaringen met de plaatsing op een schuin dak? De Blackbird is voor platte daken, maar dat heb ik niet, evenmin als een tuin (krap binnenstadshuis) of geschikte buitenmuur (=erfscheiding). Wel groot houten dak.
Hoi tweakers, ik heb onlangs een Weheat Blackbird P80 gekocht. Welke thermostaat zou ik aanraden voor gebruik met de warmtepomp in combinatie met vloerverwarming? Plugwise Anna of Tado? Bedankt voor jullie mening.
Zou u uit willen leggen waarom u denkt dat een Blackbird P80 in deze situatie overbodig zou zijn? Ik laat binnenkort een van deze warmtepompen installeren in een vergelijkbare opstelling, d.w.z. een rijtjeshuis van 155 vierkante meter met vloerverwarming op alle verdiepingen. Ons jaarlijkse gasverbruik is ongeveer 1000 m3 gas. Dank u wel!RFIDguru schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:58:
[...]
Met 950 m³ gas en vloerverwarming zou je met een 6 kW wel uit de voeten moeten kunnen (Sparrow of blackbird P60). 8 kW is dan overkill en leidt tot meer pendelen omdat je op de laagste stand nog steeds te veel warmte produceert als het buiten niet zo koud is. Zelf heb ik ook gekeken naar het maximale gasverbruik op één dag in de afgelopen x jaar. Dat was ruim 10 m³ (equivalent van ca 90 kWh). Dus 85/24 = 3.75 kW gemiddeld over 24 uur. Makkie. Met een COP van zeg 2.5 (het is héél koud buiten) kost je dat op een dag 36 kWh aan stroom, nog steeds goedkoper dan gas.
Qua ruimte lijkt het me krap, je hebt nog een boiler nodig voor je warm water. Een installateur zoekt dat wel voor je uit.
Koevlaas formule geeft ~5.5kW vermogen benodigd.1200s schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:14:
[...]
Zou u uit willen leggen waarom u denkt dat een Blackbird P80 in deze situatie overbodig zou zijn? Ik laat binnenkort een van deze warmtepompen installeren in een vergelijkbare opstelling, d.w.z. een rijtjeshuis van 155 vierkante meter met vloerverwarming op alle verdiepingen. Ons jaarlijkse gasverbruik is ongeveer 1000 m3 gas. Dank u wel!
Ga je ook SWW doen? En wat is jouw hoogste dagverbruik de afgelopen jaren?
Heb je een wpac geluidsberekening gedaan voor de plek waar deze geplaatst gaat worden? Zeker bij een rijtjeshuis niet bepaald onbelangrijk.1200s schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:14:
[...]
Zou u uit willen leggen waarom u denkt dat een Blackbird P80 in deze situatie overbodig zou zijn? Ik laat binnenkort een van deze warmtepompen installeren in een vergelijkbare opstelling, d.w.z. een rijtjeshuis van 155 vierkante meter met vloerverwarming op alle verdiepingen. Ons jaarlijkse gasverbruik is ongeveer 1000 m3 gas. Dank u wel!
Overigens lijkt een P80 aan de grote kant, of is het een oud huis met slechte isolatie.
[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 05-10-2024 17:09 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Ik heb ook 950m3 gasverbruik. Ga ik opvangen met een Sparrow (6kW). Koevlaas inderdaad zoals hierboven geeft al aan dat dat zou moeten kunnen.1200s schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:14:
[...]
Verder heb ik zelf mijn CV al 2 jaar op max 37 graden aanvoer staan, dat geeft geen problemen met opwarmen. Gasverbruik is op koude dagen max 0.6 m3 per uur. Kioudste dag (ergens feb 2021) was 12m3 op een dag. De Sparrow doet 6kW bij -10 , en 9 kW bij 7 graden. Het is hier de afgelopen 10 jaar geen -10 meer geweest bij mij.
Met een back up element er nog bij van 3kW maak ik me nu eigenlijk weinig zorgen dat het niet zou lukken, maar ik hou jullie op de hoogte als de pomp geplaatst is.
Wel nog even slikken van de commentaren hierboven over de verdeler. Ik heb nog verdeler met pomp. Ik denk nu: als mijn CV op 37 graden voldoende warmte levert dan moet een warmtepomp op 37 graden dat ook kunnen. Maar in zo'n geval is de flow toch niet groter voor de warmtepomp? Het gaat dan om hetzelfde vermogen dat in het water wordt gepropt, en door de leidingen moet stromen.....
Er werd nu geadviseerd de verdeler met pomp te behouden, de Sparrow zou dat aan moeten kunnen. (is natuurlijk ook gewoon een centenkwestie denk ik, bij vervangen schiet de prijs weer omhoog want dan moet er beduidend meer werk worden geleverd). Voor nu wel een interessante casus dus. De Sparrow wordt met minimale aanpassingen gewoon in een bestaan dcircuit opgenomen, warm watervat erbij voor de douche en draaien maar.
Heb je alleen vloerverwarming die continu open staat of ook andere verwarmingen? Ik zou altijd een open verdeler nemen, deze zal ten goede komen van je COP van de warmtepomp. Op basis van jouw verhaal zou je het met een nog lagere aanvoer temperatuur jouw woning warm kunnen krijgen als je een open verdeler zou pakken.mabori schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:22:
[...]
Ik heb ook 950m3 gasverbruik. Ga ik opvangen met een Sparrow (6kW). Koevlaas inderdaad zoals hierboven geeft al aan dat dat zou moeten kunnen.
Verder heb ik zelf mijn CV al 2 jaar op max 37 graden aanvoer staan, dat geeft geen problemen met opwarmen. Gasverbruik is op koude dagen max 0.6 m3 per uur. Kioudste dag (ergens feb 2021) was 12m3 op een dag. De Sparrow doet 6kW bij -10 , en 9 kW bij 7 graden. Het is hier de afgelopen 10 jaar geen -10 meer geweest bij mij.
Met een back up element er nog bij van 3kW maak ik me nu eigenlijk weinig zorgen dat het niet zou lukken, maar ik hou jullie op de hoogte als de pomp geplaatst is.
Wel nog even slikken van de commentaren hierboven over de verdeler. Ik heb nog verdeler met pomp. Ik denk nu: als mijn CV op 37 graden voldoende warmte levert dan moet een warmtepomp op 37 graden dat ook kunnen. Maar in zo'n geval is de flow toch niet groter voor de warmtepomp? Het gaat dan om hetzelfde vermogen dat in het water wordt gepropt, en door de leidingen moet stromen.....
Er werd nu geadviseerd de verdeler met pomp te behouden, de Sparrow zou dat aan moeten kunnen. (is natuurlijk ook gewoon een centenkwestie denk ik, bij vervangen schiet de prijs weer omhoog want dan moet er beduidend meer werk worden geleverd). Voor nu wel een interessante casus dus. De Sparrow wordt met minimale aanpassingen gewoon in een bestaan dcircuit opgenomen, warm watervat erbij voor de douche en draaien maar.
Dank. Weet ook nog niet of het een goed idee is, maar voorlopig is het wel de enige optie die ik zie. In-dak is dat waarschijnlijk ook niet: gaat niet passen, en maakt net zo goed herrie (op een houten vloer). Maar het is ook niet echt mijn vraag: Zou graag weten of er fundamentele bezwaren zijn vanuit weheat met plaatsing op schuin dak. En hopelijk zou ik niet de eerste zijn?Carboy54 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:36:
[...]
Het installeren maakt weinig verschil tussen de 3 modellen. Er zijn ook in dak versies te koop voor warmtepompen. Veel installateurs beginnen er niet aan om het dak op te klimmen voor installeren en mogelijk onderhoud.
Dat het lastig gaat worden lijkt me evident.
Dank.marcdelange123 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 21:18:
[...]
Heb je alleen vloerverwarming die continu open staat of ook andere verwarmingen? Ik zou altijd een open verdeler nemen, deze zal ten goede komen van je COP van de warmtepomp. Op basis van jouw verhaal zou je het met een nog lagere aanvoer temperatuur jouw woning warm kunnen krijgen als je een open verdeler zou pakken.
Ja, er draait overdag een radiator op de slaapkamer van mn kind. DIe doet het prima met deze CV-temperatuur, is verder niet echt nodig. In andere slaapkamer staat ook een radiator, die staat echter altijd uit. De vloerverwarming staat verder overal open, altijd.
We hebben nu een modulerende thermostaat (Honeywell Chronotherm Touch Modulation) die wil ik gewoon laten hangen. De vraag bij de ketel is doorgaans ook veel lager dan 37 graden, maar 37 is nu de max die geleverd wordt, daarop heb ik m afgeknepen om te testen of een warmtepomp zou kunnen. Dat lijkt dus geen probleem. Als het huis eenmaal op temperatuur is moduleert ie naar beneden en vraagt dan bijv. 26 graden aan de CV.
Ik neem eigenlijk gewoon aan dat de warmtepomp de aanvoertemperatuur ook naar beneden moduleert als er een lagere vraag is? Of is het 'alles of niets' voor zo'n pomp?
Deze zal hem ook naar beneden moduleren maar door de mengverdeler zal de ondergrens eerder bereikt zijn. Omdat het water dat aangeleverd wordt bijgemengd zal worden met koud retour water. Uiteraard zal dit best werken maar zal het rendement hoger zijn met een open verdeler.Dank.
Ja, er draait overdag een radiator op de slaapkamer van mn kind. DIe doet het prima met deze CV-temperatuur, is verder niet echt nodig. In andere slaapkamer staat ook een radiator, die staat echter altijd uit. De vloerverwarming staat verder overal open, altijd.
We hebben nu een modulerende thermostaat (Honeywell Chronotherm Touch Modulation) die wil ik gewoon laten hangen. De vraag bij de ketel is doorgaans ook veel lager dan 37 graden, maar 37 is nu de max die geleverd wordt, daarop heb ik m afgeknepen om te testen of een warmtepomp zou kunnen. Dat lijkt dus geen probleem. Als het huis eenmaal op temperatuur is moduleert ie naar beneden en vraagt dan bijv. 26 graden aan de CV.
Ik neem eigenlijk gewoon aan dat de warmtepomp de aanvoertemperatuur ook naar beneden moduleert als er een lagere vraag is? Of is het 'alles of niets' voor zo'n pomp?
[ Voor 62% gewijzigd door marcdelange123 op 06-10-2024 10:14 ]
Er zijn speciale beugels voor warmtepompen op een schuin dak, het probleem is echter of een installateur dit gaat doen ivm arboeisen en aanvullende veiligheidsmaatregelen die men zou moeten doen.tacod schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:43:
[...]
Dank. Weet ook nog niet of het een goed idee is, maar voorlopig is het wel de enige optie die ik zie. In-dak is dat waarschijnlijk ook niet: gaat niet passen, en maakt net zo goed herrie (op een houten vloer). Maar het is ook niet echt mijn vraag: Zou graag weten of er fundamentele bezwaren zijn vanuit weheat met plaatsing op schuin dak. En hopelijk zou ik niet de eerste zijn?
Dat het lastig gaat worden lijkt me evident.
In principe kan het of een installateur dit dan ook wil cq doet is een heel ander aspect.
vanaf hier was het offtopic
[ Voor 38% gewijzigd door teacher op 06-10-2024 12:12 ]
De afgelopen tijd heb ik er op gelet en heb best veel van deze opstellingen op schuin dak gezien. Soms ook met iets lager een plateautje waar de installateur kan staan voor onderhoud. Dit soort dingen: https://europanel.nl/cate...res/stap-en-looproosters/. Als je nog wat valbescherming regelt, bijvoorbeeld ogen om je aan te zekeren, kom je een heel eind denk ik.MacD007 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:30:
[...]
Er zijn speciale beugels voor warmtepompen op een schuin dak, het probleem is echter of een installateur dit gaat doen ivm arboeisen en aanvullende veiligheidsmaatregelen die men zou moeten doen.
In principe kan het of een installateur dit dan ook wil cq doet is een heel ander aspect.
[mbr]vanaf hier was het offtopic[/mbr]
[ Voor 7% gewijzigd door AirX op 06-10-2024 16:42 ]
Ja, alleen arbotechnisch is dit te weinig, echter een goede stap in de richting. Voor kort durende inspecties zou het wel eens met aanvullende maatregelen voldoende zijn.AirX schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:15:
[...]
De afgelopen tijd heb ik er op gelet en heb best veel van deze opstellingen op schuin dak gezien. Soms ook met iets lager en plateautje waar de installateur kan staan voor onderhoud. Dit soort dingen: https://europanel.nl/cate...res/stap-en-looproosters/
De RI&E zou dat dan moeten aangeven. De vraag is echter of een installateur dat dan wil doen.
Bedoeling is dat onderhoud vanuit een dakraam kan (nog kiezen welke, kan in overleg), En als "speciale beugel" heb ik dus die Ubbink Decorio op het oog. Voor plaatsing zou ik ook best wat zelf willen doen; heb ook mijn zonnepanelen gelelgd. Uiteindelijk kan je niet verder vallen dan de dakgoot (Immers; krap binnenstadshuis).MacD007 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:22:
[...]
Ja, alleen arbotechnisch is dit te weinig, echter een goede stap in de richting. Voor kort durende inspecties zou het wel eens met aanvullende maatregelen voldoende zijn.
De RI&E zou dat dan moeten aangeven. De vraag is echter of een installateur dat dan wil doen.
Maar geluid blijf ik erg spannend vinden. Dus wellicht een andere vraag: Zou de Sparrow minder trilling op een dak veroorzaken dan de Flint, omdat de eerste zo mooi in EPP verpakt zit?
kan ze nog niet vergelijken maar op grond van hun techniek lijkt mij een Sparrow de betere keuze.tacod schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:58:
[...]
Bedoeling is dat onderhoud vanuit een dakraam kan (nog kiezen welke, kan in overleg), En als "speciale beugel" heb ik dus die Ubbink Decorio op het oog. Voor plaatsing zou ik ook best wat zelf willen doen; heb ook mijn zonnepanelen gelelgd. Uiteindelijk kan je niet verder vallen dan de dakgoot (Immers; krap binnenstadshuis).
Maar geluid blijf ik erg spannend vinden. Dus wellicht een andere vraag: Zou de Sparrow minder trilling op een dak veroorzaken dan de Flint, omdat de eerste zo mooi in EPP verpakt zit?
Lastig, omdat met name het geluid en m’n trillingen niet alleen afhangen van de warmtepomp maar ook ( mogelijk meer) afhangen van de eigenfrequenties van je eigen dak. Je hoeft maar net het pech hebben dat een van de frequenties overeenkomen (of een veelvoud daarvan) met de constructie. Sorry ik weet het is niet het antwoord waar je op had gehoopt.tacod schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:58:
[...]
Bedoeling is dat onderhoud vanuit een dakraam kan (nog kiezen welke, kan in overleg), En als "speciale beugel" heb ik dus die Ubbink Decorio op het oog. Voor plaatsing zou ik ook best wat zelf willen doen; heb ook mijn zonnepanelen gelelgd. Uiteindelijk kan je niet verder vallen dan de dakgoot (Immers; krap binnenstadshuis).
Overigens; de sparrow staat, net als de blackbird, op verende pootjes. Dat scheelt echt wel in het doorgeven van trillingen.
Dat is correct. 4 pootjes met veren en rubbers maar ik denk dat de dempende werking van de vol kunststof kast waarbij ook de ventilator weer is opgehangen in een kunststof subframe het verschil maken. Alles schuift zonder ook maar 1 schroef te hoeven gebruiken in elkaar. Alle onderdelen worden in dezelfde kast opgenomen en omringd door isolerende kunststof. Bijzonder concept.teacher schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:33:
Overigens; de sparrow staat, net als de blackbird, op verende pootjes. Dat scheelt echt wel in het doorgeven van trillingen.
Hallo tweakers, ik vraag dit opnieuw in het forum: heeft iemand ervaring met plugwise Anna in combinatie met de blackbird warmtepomp? Ik ben ook benieuwd naar jullie ervaringen met Tado. Bedankt!
Ik heb mijn hand een keer op de kast gelegd van een op dat moment actieve Sparrow. Geen trilling voelbaar.Carboy54 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:47:
[...]
Dat is correct. 4 pootjes met veren en rubbers maar ik denk dat de dempende werking van de vol kunststof kast waarbij ook de ventilator weer is opgehangen in een kunststof subframe het verschil maken. Alles schuift zonder ook maar 1 schroef te hoeven gebruiken in elkaar. Alle onderdelen worden in dezelfde kast opgenomen en omringd door isolerende kunststof. Bijzonder concept.
Tijdens de weheat tweakers dag aan alle warmtepompen in bedrijf gevoeld, en aan het pallet waar ze opstonden. Je voelt een lichte "beweging", maar er staat niets te schudden of wiebelen. Aan het pallet voel je niets.
Ook aan de buitenopstelling (denk aan een stevige houten carport) niks te voelen. Ook hoor je eronder niets.
Ook aan de buitenopstelling (denk aan een stevige houten carport) niks te voelen. Ook hoor je eronder niets.
[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 07-10-2024 14:28 ]
OK. Dan lijkt dat EPP ook daar een voordeel te zijn. Ten opzichte van de de concurentie zijn Flint & Sparrow opvallend veel lichter, wat installatie op schuin dak eenvoudiger maakt, lijkt me. Helaas past de Sparrow alleen weer niet in zo'n schoorsteenkast. Mischien op een andere manier wel.
Toch zou een schuin-dak versie van de Blackbird erg welkom zijn (leest er iemand van Weheat mee?) Paar onderdelen op een andere manier monteren en je hebt en helling van 40 graden, toch? Bosch komt met de Compress 5800i AWR schoorsteenwarmtepomp, maar meer opties om uit te kiezen zou mooi zijn.
Toch zou een schuin-dak versie van de Blackbird erg welkom zijn (leest er iemand van Weheat mee?) Paar onderdelen op een andere manier monteren en je hebt en helling van 40 graden, toch? Bosch komt met de Compress 5800i AWR schoorsteenwarmtepomp, maar meer opties om uit te kiezen zou mooi zijn.
Ah nuttig!teacher schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:27:
Tijdens de weheat tweakers dag aan alle warmtepompen in bedrijf gevoeld, en aan het pallet waar ze opstonden. Je voelt een lichte "beweging", maar er staat niets te schudden of wiebelen. Aan het pallet voel je niets.
Ik bekijk de opties nog: op erkerdak (hout skelet, uitgebouwd aan een betonnen vloerdeel op stalen steunbalk) of toch even 2 meter naar beneden op de grond .
Voordeel van eerste: uit het zicht, nadeel: gewicht op dak en eventueel blaasgeluid in nabijheid slaapkamerraam. voordeel van tweede: in ieder geval geen trillingen, en makkelijk toegankelijk. Nadeel: in het zicht.
Dat ie nauwelijkls trilt is fijn te weten want daar zit een deel van mijn twijfel voor de dakopstelling,
4 November wordt de Blackbird bij ons geinstalleerd, en gaat de stadsverwarming eruit. De vlag gaat dan uit en uiteraard ga ik dan ook de HA integratie installerenBarryvdh schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:20:
[...]
Sinds gisteren dus officieel uit: https://www.home-assistant.io/integrations/weheat/
[Afbeelding]
Zijn er al tweakers met een flint installatie?
Ben ik ook benieuwd naar! Volgende week komt CB schouwen bij mij. Zal het vervolgproces hier delen.JurjenS7 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:35:
bij mij donderdagsmart- schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:34:
[...]
Ben ik ook benieuwd naar! Volgende week komt CB schouwen bij mij. Zal het vervolgproces hier delen.
Volgende week vrijdag wordt ie geïnstalleerd.JurjenS7 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:35:
Zeer benieuwd naar de flint installatie, zou je wellicht wat foto’s kunnen maken als het geïnstalleerd is?
Ik wel, en het was een prima ervaring. Werkt netjes en past voor mijn gevoel veel verstand toe in zijn adviezen.familyman schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 07:44:
[...]
Ben je in zee gegaan met deze offerte, hoe was je ervaring?
Ben ook blij dat de afdeling verkoop, planning, en montage dezelfde persoon zijn.
Foto (Sparrow) om het nog een beetje duidelijker te maken:Carboy54 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:47:
[...]
Dat is correct. 4 pootjes met veren en rubbers maar ik denk dat de dempende werking van de vol kunststof kast waarbij ook de ventilator weer is opgehangen in een kunststof subframe het verschil maken. Alles schuift zonder ook maar 1 schroef te hoeven gebruiken in elkaar. Alle onderdelen worden in dezelfde kast opgenomen en omringd door isolerende kunststof. Bijzonder concept.
:strip_exif()/f/image/Akh5mhZIgJVmqOVpw8zrgGJb.jpg?f=fotoalbum_large)
Leuk om te zien dat dit topic zo actief is! Wellicht tijd om de topic titel te veranderen?
Over een tijdje gaat hier een grote verbouwing van start waarbij ik hopelijk een all electric Sparrow ga laten installeren. Ook ga ik vloerverwarming van Warp laten installeren (zo'n 105m2).
Ik ben van plan zoneregeling toe te passen zodat ik de slaapkamers, badkamer(s), kantoor en woonkamer onafhankelijk van elkaar kan regelen qua temperatuur (we slapen momenteel altijd met het raam open, ook in de winter).
Nu las ik laatst dat zoneregeling bij vloerverwarming voor pendelen van de warmtepomp zou kunnen gaan zorgen. Is dit iets waar iemand hier ervaring mee heeft, mogelijk ook in combinatie met een Weheat warmtepomp?
Over een tijdje gaat hier een grote verbouwing van start waarbij ik hopelijk een all electric Sparrow ga laten installeren. Ook ga ik vloerverwarming van Warp laten installeren (zo'n 105m2).
Ik ben van plan zoneregeling toe te passen zodat ik de slaapkamers, badkamer(s), kantoor en woonkamer onafhankelijk van elkaar kan regelen qua temperatuur (we slapen momenteel altijd met het raam open, ook in de winter).
Nu las ik laatst dat zoneregeling bij vloerverwarming voor pendelen van de warmtepomp zou kunnen gaan zorgen. Is dit iets waar iemand hier ervaring mee heeft, mogelijk ook in combinatie met een Weheat warmtepomp?
@Majesty , Mijn lokale installateur is van mening dat om deze reden een buffervat 50l meerwaarde heeft. Zo heb je het meest complete systeem, maar de winst is wel marginaal. Coolblue denkt daarentegen dat dit geen issue is.
Exact hetzelfde hier. Installateur geeft aan dat een buffervat meerwaarde heeft ter voorkoming van pendelen en als hulp bij defrost. Coolblue geeft aan dat een buffertvat geen meerwaarde heeft. Wie heeft gelijk???maxdevries13 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:15:
@Majesty , Mijn lokale installateur is van mening dat om deze reden een buffervat 50l meerwaarde heeft. Zo heb je het meest complete systeem, maar de winst is wel marginaal. Coolblue denkt daarentegen dat dit geen issue is.
Coolblue adviseert bij zones ook een buffervat.MarkBark schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:18:
[...]
Exact hetzelfde hier. Installateur geeft aan dat een buffervat meerwaarde heeft ter voorkoming van pendelen en als hulp bij defrost. Coolblue geeft aan dat een buffertvat geen meerwaarde heeft. Wie heeft gelijk???
Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl
Buffervat is een investering van +- 500 euro. Ik denk dat ik dit er genoeg bij zal doen.
Dat ligt eraan hoe de zones verdeeld zijn.
Als je genoeg VVW altijd open hebt staan, bijvoorbeeld je WK, geen probleem.
Wil je alleen een kantoortje van 10m2 op warmen met de rest dicht, dat wordt idd een pendelfestijn, ook met buffer. Dan kun je beter goed waterzijdig inregelen en het mee laten lopen met grotere ruimtes.
Als je uitrekend hoeveel warmte er in een 50ltr buffertje kan, en hoe snel de WP dat op kan warmen, dan weet je meteen hoe nutteloos het is.
Van de andere kant, als hij in serie staat is de negatieve impact op de COP ook beperkt.
Als je genoeg VVW altijd open hebt staan, bijvoorbeeld je WK, geen probleem.
Wil je alleen een kantoortje van 10m2 op warmen met de rest dicht, dat wordt idd een pendelfestijn, ook met buffer. Dan kun je beter goed waterzijdig inregelen en het mee laten lopen met grotere ruimtes.
Als je uitrekend hoeveel warmte er in een 50ltr buffertje kan, en hoe snel de WP dat op kan warmen, dan weet je meteen hoe nutteloos het is.
Van de andere kant, als hij in serie staat is de negatieve impact op de COP ook beperkt.
Bij een dergelijke zoneregeling is een parallel buffervat een vereiste. Je moet altijd een minimale vrije systeeminhoud garanderen voor de warmtepomp en dat kan niet indien alle zones dicht kunnen lopen. De warmtepomp moet ook altijd het minimale debiet kwijt kunnen en dat kan niet indien er maar één zone open staat. Daarvoor is het buffervat, zo kan de warmtepomp altijd z'n werk doen. Wel is er alsnog kans op pendelen doordat er mogelijk weinig warmte uit het buffervat wordt opgenomen.Majesty schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:50:
Leuk om te zien dat dit topic zo actief is! Wellicht tijd om de topic titel te veranderen?
Wil je in jouw geval het systeem efficiënter maken dan is het aan te raden om bijvoorbeeld de hele benedenverdieping niet te voorzien van zoneregeling. De bovenverdieping kan dan wél nageregeld worden. Je zou dan geen parallel buffervat nodig hebben omdat je altijd aan de minimale systeeminhoud voldoet en de warmtepomp kan altijd z'n warmte kwijt.
Een parallel buffervat zorgt overigens voor een lager rendement en hoger energieverbruik doordat er menging in het buffervat plaats vindt. Daardoor is er een hogere aanvoertemperatuur nodig dan wanneer een buffervat niet geplaatst wordt. Zonder buffervat is het wel van belang dat de leidingdiameters in orde zijn overigens, bij een 6kW Sparrow moet je dan denken aan 32mm kunststof leiding of 28mm cv buis / koper.
Niet bij ons. Er werd door Coolblue aangegeven dat dit niet nodig was als gebruik werd gemaakt van vloerverwarming.gratiz schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:19:
[...]
Coolblue adviseert bij zones ook een buffervat.
Dan moet vloerverwarming wel altijd open staan en geen zoneklep hebben.MarkBark schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:46:
[...]
Niet bij ons. Er werd door Coolblue aangegeven dat dit niet nodig was als gebruik werd gemaakt van vloerverwarming.
Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl
Dat seriële buffervat gebruik je als je minimale systeeminhoud onvoldoende is, of kan worden (als groepen / radiatoren dichtgezet kunnen worden). Je verliest iets aan efficiëntie, maar je buffer zorgt er wel voor dat bij defrosts de warmte niet weer uit je vloer wordt gehaald.
Ja goeie! maar hoe doe je dat?Majesty schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:50:
Ik kan wel de teksten aanpassen, maar zie nergens de titel, of moet ik dat ergens anders doen?
Bij degene die flint laten installeren, is er ook gesproken over een latere overgang naar full electric? Ik weet dat het nu nog niet kan, maar wat is er voor nodig om straks wel naar full electric te kunnen?
Ik wil zelf graag een flint full electric opstelling maar wil het dan wel in 1 keer eigenlijk en niet eerst hybride, mijn ketel moet ook weg om ruimte te maken.
Ik wil zelf graag een flint full electric opstelling maar wil het dan wel in 1 keer eigenlijk en niet eerst hybride, mijn ketel moet ook weg om ruimte te maken.
doneStoker schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:48:
[...]
Ja goeie! maar hoe doe je dat?
Ik kan wel de teksten aanpassen, maar zie nergens de titel, of moet ik dat ergens anders doen?
Dat zal met name in het teruglopende vermogen zitten bij lage temperaturen (onder 0)luuk66 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:05:
Bij degene die flint laten installeren, is er ook gesproken over een latere overgang naar full electric? Ik weet dat het nu nog niet kan, maar wat is er voor nodig om straks wel naar full electric te kunnen?
Ik lees max 4 kW bij A-10/W35
Nominale vermogen zal lager liggen. En nog een trap lager als je het niet warm houdt met W35.
Scoort op dat vlak wel een stuk beter dan Quatt.
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 09-10-2024 15:25 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Zo ver als ik begreep zijn de binnenunits voor zowel de Blackbird, Sparrow als Flint identiek. Dat betekent dat je qua aansluitingen alles hebt. Je zult echter een 3 wegklep, extra pomp, elektrische element, boilervat en additionele sensoren moeten plaatsen.luuk66 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:05:
Overigens zit er op de print een aansluiting voor een elektrisch element van max 3KW. Ik verwacht dat je het met een 3 kw element sowieso voldoende vermogen zou moeten hebben voor de winter maanden.
Op de vragen pagina van Weheat staat ook: momenteel is dit niet mogelijk. Ik vraag mij echter af of dat ze het software matig wel zullen gaan aanbieden in de toekomst. Als je er zelf genoegen mee neemt dat jouw element wat vaker aan zal moeten in de winter dan zou het vervelend zijn als Weheat het software matig gaat blokkeren.
Volgende week komt CB de schouw doen bij ons. Er komt als het goed is dan een flint om full electric te verwarmen, en op zolder plaats ik zelf dan een warmtepomp boiler. Volgens CB kan dat gewoon bij ons, gezien de lage warmtevraag. Eerst doen ze alsof dat niet kan, maar als je doorvraagt kan dat wel bij CB.luuk66 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:05:
Ik ben benieuwd wat ze dan gaan aanbiedenreiniero schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:33:
[...]
Volgende week komt CB de schouw doen bij ons. Er komt als het goed is dan een flint om full electric te verwarmen, en op zolder plaats ik zelf dan een warmtepomp boiler. Volgens CB kan dat gewoon bij ons, gezien de lage warmtevraag. Eerst doen ze alsof dat niet kan, maar als je doorvraagt kan dat wel bij CB.
Weheat heeft gekozen om nu de Flint alleen als hybride op de markt te brengen. Zover als ik het begrijp heeft dat niks te maken met het te leveren vermogen (al snap ik goed wat @paQ zegt).
Maw: de installateur krijgt tijdens de softwarematige ibs niet de mogelijkheid om full electric de commisionen.
Of dat in de toekomst wel zo is en wat er daar voor nodig is, bijvoorbeeld een extra pomp of 3 weg plaatsen en daarna opnieuw de ibs te doorlopen.. wie zal het zeggen.
Maw: de installateur krijgt tijdens de softwarematige ibs niet de mogelijkheid om full electric de commisionen.
Of dat in de toekomst wel zo is en wat er daar voor nodig is, bijvoorbeeld een extra pomp of 3 weg plaatsen en daarna opnieuw de ibs te doorlopen.. wie zal het zeggen.
[quote]reiniero schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:33:
[...]
Volgende week komt CB de schouw doen bij ons. Er komt als het goed is dan een flint om full electric te verwarmen, en op zolder plaats ik zelf dan een warmtepomp boiler. Volgens CB kan dat gewoon bij ons, gezien de lage warmtevraag. Eerst doen ze alsof dat niet kan, maar als je doorvraagt kan dat wel bij CB.
[/quote
Ja dit is dus volgens weheat ook hybride. De warmtepomp doet alleen centrale verwarming. De warmtepompboiler doet het tapwater en maakt jullie woning full electric
[...]
[/quote
Ja dit is dus volgens weheat ook hybride. De warmtepomp doet alleen centrale verwarming. De warmtepompboiler doet het tapwater en maakt jullie woning full electric
Klopt, de hybride term word op 2 manieren gebruikt. Of in de zin van samen met een cv en bij kou mag de cv helpen, of alleen verwarmen en heet water mag iets anders gaan doen.Stoker schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:32:
[quote]reiniero schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:33:
[...]
[/quote
Of je neemt voor 1750 prijsverschil na subsidie de Sparrow en los je alle onzekerheden op voor nu en in de toekomst met wel of geen indirecte boiler. Meer vermogen en fraaiere afwerking.
.. en je beperkt m softwarematig.Carboy54 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:36:
[...]
Of je neemt voor 1750 prijsverschil na subsidie de Sparrow en los je alle onzekerheden op voor nu en in de toekomst met wel of geen indirecte boiler. Meer vermogen en fraaiere afwerking.
:strip_exif()/f/image/lXbPNLqEZGHndQrZPJDo3fEm.jpg?f=fotoalbum_large)
Flink wat prijsverschil voor woningen waar vermogen sparrow overkill is op gemiddeld 363 dagen in het jaar.. bij mij scheelde het 1% in besparing gasverbruik in de offerte = ca 16 euro per jaarCarboy54 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:36:
[...]
[ Voor 9% gewijzigd door JurjenS7 op 09-10-2024 18:23 ]
Alle waar naar zijn geld. De Flint is een basic warmtepomp de Sparrow een premium.JurjenS7 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:21:
[...]
Flink wat prijsverschil voor woningen waar vermogen sparrow overkill is op gemiddeld 363 dagen in het jaar.. bij mij scheelde het 1% in besparing gasverbruik in de offerte = ca 16 euro per jaar
Slim. Voor heel goed geïsoleerde huizen is het vermogen van een Sparrow overkill. Een Flint moet het bij mij - vrijstaande woning uit 2008 - met gemak warm kunnen houden. En ik denk dat het financieel nog gunstiger is en technisch eenvoudiger om een losse warmtepompboiler te nemen. Tegen de tijd dat de salderingsregeling is afgelopen is er vast een warmtepompboiler waar ook je waardeloze overproductie aan zonnestroom in kwijt kunt met een elektrisch element. Dan kan de Flint de woonkamer koel houden.reiniero schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:33:
[...]
Misschien heb ik het gemist, maar is er na de Weheat Tweakersdag op 28 september 2024 vanuit WeHeat nog terugkoppeling gekomen op gestelde vragen?
De antwoorden op de vragen in het document op https://pad.riseup.net/p/8B97xYbCGIzpijZ2pSd2-keep zijn vooralsnog beperkt.
Een open feature request lijst (waar wat mee gebeurd) zou ook leuk zijn 😊
De antwoorden op de vragen in het document op https://pad.riseup.net/p/8B97xYbCGIzpijZ2pSd2-keep zijn vooralsnog beperkt.
[ Voor 12% gewijzigd door DSign op 09-10-2024 19:10 ]
Wat is basic en wat is premium? 1700 euro is een hoop geld als je verwacht dat flint het warm kan houdenCarboy54 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:51:
[...]
Alle waar naar zijn geld. De Flint is een basic warmtepomp de Sparrow een premium.
Goede vraag. Het antwoord is er pas als iemand beide modellen opent en de onderdelen en bouw vergelijkt. Misschien is de compressor van de Sparrow beter, kan ie meer uur draaien of meer starts/stops aan. Misschien is ie identiek. Ook de Sparrow heeft ‘gewoon’ Chinese onderdelen. En de Flint heeft in de buiten-unit dezelfde door Weheat gemaakte printplaat.JurjenS7 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:00:
[...]
Wat is basic en wat is premium? 1700 euro is een hoop geld als je verwacht dat flint het warm kan houden
Op de tweakersdag van vorige week beide warmtepompen uitvoerig kunnen vergelijken inwendig. Met de Chinese fabrikant van de Flint zijn wij bekend en maken goede producten. De Sparrow wordt in NL in elkaar gezet en uiteraard komen de nodige onderdelen ook uit Azië. Daar is op zich niets mis mee. Nergens zoveel ervaring als aan die kant van de wereld. Het leidingwerk wordt in NL geproduceerd met een soldeer robot en de unit wordt in 25 minuten ( normaal 3 uur ) in elkaar gezet met slechts enkele schroeven. Alle electronica wordt in eigen fabriek geproduceerd. Opvallend detail is de in eigen beheer geproduceerde kunststof PPS behuizing. Het is als een doos lego, isolerend, onderhoudsvrij kan niet roesten en milieu vriendelijk. Foto gemaakt tijdens ons werkbezoek aan de fabriek in augustus. De software en de binnen unit zijn identiek van alle modellen. Alleen is de optie voor sww uitgeschakeld voor de Flint zoals @Stoker eerder al heeft vermeld. Leuk detail is het front in drie kleuren leverbaar.Flintstone087 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:15:
[...]
Goede vraag. Het antwoord is er pas als iemand beide modellen opent en de onderdelen en bouw vergelijkt. Misschien is de compressor van de Sparrow beter, kan ie meer uur draaien of meer starts/stops aan. Misschien is ie identiek. Ook de Sparrow heeft ‘gewoon’ Chinese onderdelen. En de Flint heeft in de buiten-unit dezelfde door Weheat gemaakte printplaat.
:strip_exif()/f/image/45j5X9rVdEG7AM1XzCxrWp2r.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ontwikkelaar van elektronische apparatuur ben ik niet zo gecharmeerd van de batterijhouder. Daar zit normaal gesproken een knoopcelbatterij in en die houdt er een keer mee op, zeker als het extreem koud is. Dat betekent in het ergste geval dat de hele unit er mee ophoudt, maar waarschijnlijk is het effect kleiner. Voor een product dat altijd aan staat en dat contact maakt met een server zou je geen batterij nodig moeten hebben. Instellingen haal je maar op van de server. Vaak gaat het om het laten doorlopen van de klok, maar datum en tijd kun je ook prima af en toe van de server halen. Of zet er een gps module in om de tijd te verkrijgen en dan weet je ook meteen waar de unit staat. Overigens, op deze foto zit er geen batterij in.
Dit waren test versies op de proefbank in de klimaat kamer en geen productie versies zoals ook op meerdere fronten te zien is. Hier werd druk gesleuteld. Die amp klemmen zeggen genoeg.RFIDguru schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:13:
Als ontwikkelaar van elektronische apparatuur ben ik niet zo gecharmeerd van de batterijhouder. Daar zit normaal gesproken een knoopcelbatterij in en die houdt er een keer mee op, zeker als het extreem koud is. Dat betekent in het ergste geval dat de hele unit er mee ophoudt, maar waarschijnlijk is het effect kleiner. Voor een product dat altijd aan staat en dat contact maakt met een server zou je geen batterij nodig moeten hebben. Instellingen haal je maar op van de server. Vaak gaat het om het laten doorlopen van de klok, maar datum en tijd kun je ook prima af en toe van de server halen. Of zet er een gps module in om de tijd te verkrijgen en dan weet je ook meteen waar de unit staat. Overigens, op deze foto zit er geen batterij in.
In onze warmtepompen zit geen knoopcelbatterij meer.RFIDguru schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:13:
Op deze foto is nog wel de batterijhouder te zien maar die wordt niet meer gebruikt.
De datum en tijd halen wij nu inderdaad binnen via het data signaal van onze simkaart.
www.weheat.nl
Er waren een paar vragen reeds beantwoord, maar nu ook nagenoeg alle overige vragen.DSign schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:08:
Misschien heb ik het gemist, maar is er na de Weheat Tweakersdag op 28 september 2024 vanuit WeHeat nog terugkoppeling gekomen op gestelde vragen?
www.weheat.nl
Weheat schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:42:
[...]
Er waren een paar vragen reeds beantwoord, maar nu ook nagenoeg alle overige vragen.
Wat betekent 'back of boost'? En hoe kan ik zien (via portal of API) of de 3kW bijverwarming gebruikt wordt?46. Wanneer springt de 3kW bijverwarming aan? Welke settings mogelijk?Antwoord: Tijdens het inbedrijfstellen wordt er gekozen of dit element een back of boost functie heeft.
Ik heb een compacte binnen-unit, maar zou graag voorkomen dat de 3kW aanspringt indien nodig. Dus als hij teveel gaat 'boosten' zou ik wellicht mijn thermostaat etc anders af moeten stellen.
Tijdens het inbedrijfstellen wordt die keuze gemaakt door de installateur. (in overleg met de klant)Barryvdh schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:10:
[...]
[...]
Wat betekent 'back of boost'? En hoe kan ik zien (via portal of API) of de 3kW bijverwarming gebruikt wordt?
Ik heb een compacte binnen-unit, maar zou graag voorkomen dat de 3kW aanspringt indien nodig. Dus als hij teveel gaat 'boosten' zou ik wellicht mijn thermostaat etc anders af moeten stellen.
Boost
- De warmtepomp en het elektrisch verwarmingselement mogen samen werken om het water sneller op te warmen. De warmtepomp zal het elektrisch verwarmingselement alleen aanzetten indien dit strict noodzakelijk is. Let op: de binnenunit zal elektrisch op een andere groep en fase moeten worden aangesloten dan de buitenunit.
Backup
- Het elektrisch verwarmingselement wordt alleen gebruikt als de warmtepomp in storing staat.
Deze instelling is enkel middels een nieuwe inbedrijfstelling aan te passen voor nu.
www.weheat.nl
Mooi dat jullie de lijst hebben bijgewerkt: https://pad.riseup.net/p/8B97xYbCGIzpijZ2pSd2-keep
Dat is toch leerzaam voor een nieuwe gebruiker van een BB en nieuw op dit forum....
Mijn BB staat nu 1,5 week op de dakkapel en ben nog alles aan het uitpluizen
Volgende week op de Energiebeurs in Den Bosch nog eens verder kijken.
Hopelijk staat WeHeat daar dan ook ?
Dat is toch leerzaam voor een nieuwe gebruiker van een BB en nieuw op dit forum....
Mijn BB staat nu 1,5 week op de dakkapel en ben nog alles aan het uitpluizen
Volgende week op de Energiebeurs in Den Bosch nog eens verder kijken.
Hopelijk staat WeHeat daar dan ook ?
Harry
Bedankt voor de informatie. Ik verwacht dat ik Boost heb dan, hij staat iig ook op een losse groep aangesloten.Weheat schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:16:
[...]
Tijdens het inbedrijfstellen wordt die keuze gemaakt door de installateur. (in overleg met de klant)
Boost
- De warmtepomp en het elektrisch verwarmingselement mogen samen werken om het water sneller op te warmen. De warmtepomp zal het elektrisch verwarmingselement alleen aanzetten indien dit strict noodzakelijk is. Let op: de binnenunit zal elektrisch op een andere groep en fase moeten worden aangesloten dan de buitenunit.
Backup
- Het elektrisch verwarmingselement wordt alleen gebruikt als de warmtepomp in storing staat.
Deze instelling is enkel middels een nieuwe inbedrijfstelling aan te passen voor nu.
Maar is er een optie om te zien wanneer de backup heater als Boost gebruikt wordt / is? Om te checken of hij niet te veel aanstaat, want dat is natuurlijk minder efficient.
Hoe zit het nou precies met die binnenunits van de Flint, de pre-assembled heeft een pomp en mogelijkheid tot een backup heater (ook al wordt die sofwarematig nog niet ondersteund) en de compact heeft slechts een printplaat en losse pomp?
Ik vroeg de coolblue monteur vandaag bij de schouw of hij hardware matig alvast kan voorsorteren op Full electric. Mijn idee was dat ik dan die pre-assembled binnenunit krijg , maar dat was volgens hem niet mogelijk. Weet iemand hoe dit zit?
Ik vroeg de coolblue monteur vandaag bij de schouw of hij hardware matig alvast kan voorsorteren op Full electric. Mijn idee was dat ik dan die pre-assembled binnenunit krijg , maar dat was volgens hem niet mogelijk. Weet iemand hoe dit zit?
Je kan alles bestellen maar bij de plaatsing van de Flint herkent de binnenunit deze pomp en wordt all electric uitgeschakeld.JurjenS7 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:00:
Hoe zit het nou precies met die binnenunits van de Flint, de pre-assembled heeft een pomp en mogelijkheid tot een backup heater (ook al wordt die sofwarematig nog niet ondersteund) en de compact heeft slechts een printplaat en losse pomp?
Klopt dat snap ik, maar is er een technische reden waarom ik nu niet de pre-assembled binnen unit zou kunnen krijgen?Carboy54 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:53:
[...]
Je kan alles bestellen maar bij de plaatsing van de Flint herkent de binnenunit deze pomp en wordt all electric uitgeschakeld.
Lijkt mij niet, in de installatie handleiding van de Flint staat een heel stuk beschreven over het installeren van de Flint met de Pre-assembled binnen unit:JurjenS7 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:58:
[...]
Klopt dat snap ik, maar is er een technische reden waarom ik nu niet de pre-assembled binnen unit zou kunnen krijgen?
Een hoofdstuk voor de Compact unit en een hoofdstuk voor de Pre-assembled binnen unit
Zie:
https://content.weheat.nl/Installation_manual_flint_EN
[ Voor 8% gewijzigd door marcdelange123 op 10-10-2024 15:04 ]
Zoals eerder vermeld gaat dat niet werken omdat het software matig is uitgeschakeld volgens hun technici. Men is van mening dat wanneer je Full Electric wilt de Sparrow de betere keuze is. In de getoonde pre assembled unit zit ook niet de 2e pomp voor sww.marcdelange123 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:02:
[...]
Lijkt mij niet, in de installatie handleiding van de Flint staat een heel stuk beschreven over het installeren van de Flint met de Pre-assembled binnen unit:
Een hoofdstuk voor de Compact unit en een hoofdstuk voor de Pre-assembled binnen unit
Zie:
https://content.weheat.nl/Installation_manual_flint_EN
Beetje algemene vraag, maar ook in het kader van wat is Full Electric.
Je kunt zowel CV als SWW door één warmtepomp laten maken, dan ben je full electric.
Maar je kunt dit ook splitsen een warmtepompboiler voor SWW en een warmtepomp voor CV.
Je hebt dan 2x subsidie? En de warmtepomp heeft veel minder start/stops.
Daarnaast zou je de warmtepompboiler in de zomer de koude lucht kunnen laten inblazen in huis dan heb je geen (of minder snel) een airco nodig.
Qua totale investering maakt het volgens mij niet zoveel uit.
Je kunt zowel CV als SWW door één warmtepomp laten maken, dan ben je full electric.
Maar je kunt dit ook splitsen een warmtepompboiler voor SWW en een warmtepomp voor CV.
Je hebt dan 2x subsidie? En de warmtepomp heeft veel minder start/stops.
Daarnaast zou je de warmtepompboiler in de zomer de koude lucht kunnen laten inblazen in huis dan heb je geen (of minder snel) een airco nodig.
Qua totale investering maakt het volgens mij niet zoveel uit.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Ik snap dat het momenteel softwarematig niet mogelijk is. Ik zou het alleen zonde vinden dat ook hele binnenunit vervangen moeten worden op het moment dat het softwarematig wel mogelijk wordt . Heb geen haast en desnoods kan ik een apart systeem voor SWW ernaast zetten als weheat het nooit softwarematig mogelijk gaat maken.Carboy54 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:17:
[...]
Zoals eerder vermeld gaat dat niet werken omdat het software matig is uitgeschakeld volgens hun technici. Men is van mening dat wanneer je Full Electric wilt de Sparrow de betere keuze is. In de getoonde pre assembled unit zit ook niet de 2e pomp voor sww.
Dat de sparrow pre-assembled binnenunit 2 pompen heeft,wist ik niet, thanks!
[ Voor 5% gewijzigd door JurjenS7 op 10-10-2024 15:46 ]
Kunnen we een link naar dit document niet bij de openingspost plaatsen?DSign schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:08:
Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision
Het document blijft niet onbeperkt bestaan, want deze heeft een maximum levensduur. Daarom kopieer ik hem voor de zekerheid nu ook in deze post. Eens dat het goed zou zijn om de vragen en antwoorden ook in de topic start op te nemen. (Of een linkje naar deze post).Louis schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:54:
[...]
Kunnen we een link naar dit document niet bij de openingspost plaatsen?
Weheat Tweakersdag 28 september 2024
Lijstje met vragen van Tweakers:
Hoe kunnen Weheat producten nog bestuurd worden wanneer 4G connectiviteit niet meer werkt of de back-end verdwenen is? (Bijvoorbeeld bij faillissement Weheat of uitfasering 4G). Hoe ziet dat er concreet uit? Antwoord: de producten kunnen "standalone" draaien op een thermostaat. Ook wordt er gewerkt aan lokaal aansturen (ivm gebouwbeheersystemen). Als er sprake is van een faillissement dan ligt er bij een notaris de opdracht op de beheertool te verspreiden onder een aantal installateurs
Wordt het mogelijk om de SWW-runs in te plannen, evenals de legionellaruns? Antwoord: ja
Wanneer kunnen we de Blackbird P60 verwachten? Antwoord: week 51
Verwacht Weheat in de toekomst nog stillere modellen te kunnen maken, speciaal voor klanten met weinig afstand tot de erfgrens? Antwoord: Jazeker, we zijn hier specifiek bezig met een samenwerking op wetenschappelijk niveau om extreem stille warmtepompen te maken.
Kunnen tweakers een advanced versie van de portal krijgen met alle installateur informatie, of gewoon de installateur rechten krijgen op hun eigen WP? Antwoord : Nee. We denken graag mee met de tweakers maar we zijn ook voorzichting omdat er ook makkelijk dingen kapot kunnen gaan waar een installateur de verantwoordelijkheid voor draagt.
JV: antwoord is Nee. Je kunt wel van installateur wisselen, nu nog via contact WeHeat, later ook zelf te initieren met accept van de nieuwe installateur. Je kunt alleen zelf installateur zijn met KvK gegevens etc, administratieve beperking bij WeHeat.
Is of wordt het mogelijk om updates zelf te plannen of uit te zetten en informatie te krijgen over wat er verandert (transparantie). Antwoord: Updates uit zetten is vooralsnog niet mogelijk, er komt wel een beter overzicht van de changelog.
JV: is in overweging bij ontwikkelaars
Kan de WP definitief offline draaien wanneer alles goed werkt. Welke problemen levert dat eventueel op voor de gebruiker eigenaar? Antwoord: Ja dit kan, je krijgt alleen geen nieuwe functionaliteiten of bug fixes.
JV: SIM er uit halen. Zou geen probleem moeten opleveren maar je hebt zelf natuurlijk weinig monitoring mogelijkheden (=risico).
Komt de lokale besturing beschikbaar voor de gebruiker eigenaar? Antwoord : Lokale besturing is nu enkel mogelijk via de thermostaat.
JV: Mij nog niet helemaal duidelijk of de nieuwe Wifi module dit gaat invullen.
Hoe lang is de levensduur van de Weheat warmtepompen? En wat kun je als gebruiker doen om de levensduur te bevorderen? Antwoord: Onze producten worden ontworpen voor een minimale levensduur van 10 jaar. Een belangrijk element is het aantal start/stops van de compressor inverhouding to de draaiuren
Is het minimale modulatie nivo nog lager te maken op de P80? Wat is hier de beperking?Antwoord: Voor de P80 is de minimale modulatie niveau niet verder terug te brengen dan dat hij nu is. Dit limiet wordt bepaalt door de compressor, die niet verder terug te moduleren is dan de 900 RPM
Op welke manier is de COP voor SWW bedrijf te verbeteren? Haalt nu vaak nauwelijks 2.5 tegen einde SWW run.Antwoord: de ingestelde temperatuur heeft de meeste invloed op de behaald SCOP.
Komt er een zomer regime waarbij de circulatiepomp niet 1 maal per uur draait, maar hooguit 1 maal per dag? Antwoord: Bij een OT thermostaat die minder dan 15C water vraagt draait de circulatie pomp 1 maal per dag. Bij 15+, of geen OT elk uur.
Kan SWW run inplannen vanaf mijn Opentherm thermostaat? Antwoord: Dit kan op dit moment niet. We zullen dit overleggen met de thermostaat-fabrikanten of en hoe zij dit ondersteunen.
Welke merken Open-Therm thermostaten worden ondersteund?: Stoker; https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL
Kunnen we gebruik van zelf opgewekte zonnestroom optimaliseren? Stokeer; ja zijn ze mee bezig. Ze zijn ook bezig met het gebruiken van gebruik bij ' goedkopere'. Energietareiven.
Tot welk percentage kan de Flint moduleren? Antwoord: Dat is momenteel ca. 30%, maar hier zijn we nog bezig met een optimalisatie.
Wanneer wordt de Flint als full electric aangeboden? Antwoord: Dit is niet ingepland Stoker; De Flint kan bij -10 geen legionellarun draaien en is daarom niet full elektric. Als jij alleen je cv doet en met een ander systeem je DHW, dan kan je zonder.
Krijgen gebruikers na de garantieperiode toegang tot alle instellingen? Antwoord: Nee, de installateur blijft verantwoordelijk voor de installatie en instellingen.
Gaat Weheat ook https://www.blueheartenergy.com/ gebruiken? Antwoord: We zijn bekend met deze techniek, deze is echter nog niet productierijp, dus wie weet wat er in de toekomst mogelijk is.
Wat is het standby-verbruik? Waar wordt dat door bepaald? Antwoord: Zie onze datasheets, vooral electronica (sensoren en comminicatie)
Ik neem aan dat er geen carterverwarming inzit vanwege propaan, klopt dat? Antwoord: We hebben geen carterverwarming Stoker;
Ik dacht het gisteren wel in de Flint te zien zitten, BB en Sparrow niet. Was dat niet het ontijzingslint onderin? Verder nog geen antwoord op deze vraag
Instelbaar maken hoe vaak de pompen preventief gedraaid worden. 1x per uur/dag/week/maand. En op welk tijdstip. Om 03:00 is er gegarandeerd geen zon, maar om 14:00 waarschijnlijk wel zodat ze op gratis zonneenergie kunnen draaien. Antwoord: Dit is een leuk idee, we zullen het op onze planning opnemen.
Wat bepaalt of je voor een 3-wegklep of voor 2 pompen moet gaan voor het SWW-vat?Antwoord: Ons systeem ondersteunt allebei, het is een keuze van de installateur. Onze voorgeassembleerde binnenunits gebruiken 2 circulatiepompen. Een 3-wegklep kan ook werken maar de kwaliteit/levensduur is soms wat minder. Stoker; kan allebei. Zij hebben meedere studies (interne info) gedaan op dit vlak waaruit blijkt dat de dubbele circulatiepomp beter is. 2e pomp of 3-weg klep hebben Dezelfde prijs, ik zou het wel weten:) 2e pomp dus??
Hoe kijkt WeHeat aan tegen gebruik van andere boilervaten dan die van hunzelf? --> Kan gewoon. Alleen presteert hun vat heel goed in het tapwaterprofiel.
Performance curves zoals EcoForest ze ook laat zien. Zie https://downloads.ecofore...eat_pumps_EN_v2024_01.pdf. We hebben een discussie gehad over performance curves en snap dat WeHeat hier wat huiverig in staat. Persoonlijk wil ik graag mijn warmteverlies matchen aan de prestaties van de warmtepomp, en dan zijn ze wel handig. Ik hoop dat WeHeat dit wil overwegen. Antwoord: Deze hebben wij niet. Er zijn geen metingen die representatief zijn voor echte installaties.
In hoeverre is de Blackbird bestand tegen storm bij windkracht 10 a 11? Antwoord: Onze warmtepompen zijn getest tot windsnelheden van 130km/h wat neerkomt op ruim windkracht 11.
Is het verstandig om een warmtelint onder de Blackbird te plaatsen die in geval van veel sneeuw de sneeuw kan smelten? Antwoord: Dit is een persoonlijke keuze. Wij hebben nog geen ingesneeuwde blackbirds of problemen met blackbirds bij sneeuw gezien
Gaat Weheat LWA waardes van een "silent" mode (60%) meten en publiceren ivm WPAC eisen van 40dB?
Wordt het mogelijk om de warmtepompen naast via 4G ook lokaal aan te sturen, zodat je als klant kunt kiezen tussen API of lokaal? Antwoord: momenteel is dit niet mogelijk.
30. wanneer wordt de app uitgebreid zodat je ook cumulatieve data kunt opvragen; bv gebruikte en opgewekte energie per dag, week, maand, jaar. Antwoord: deze update wordt dit kwartaal verwacht.
31. wanneer wordt gebruikt van een stooklijn ondersteund ? Antwoord: dit is reeds vanaf het begin.
32. Bij andere warmtepompen is het mogelijk om bepaalde toerentallen / vermogensstanden op te nemen in een te vermijden profiel. Dit om resonantie te voorkomen. Is er een mogelijkheid dat jullie iets dergelijks opnemen in jullie warmtepompen? Antwoord: dit is momenteel niet mogelijk.
33. Blackbird op een bestaand houten dak, wat is er mogelijk om resonatie / geluidsoverlast naar binnen te voorkomen dan wel zoveel mogelijk te beperken? Antwoord: dit dient in overleg met de installateur bepaald te worden.
Vaak wordt er gekozen voor betontegels met een rubber matje.
34. Op de VSK ging een gerucht dat er ook een 12kW uitvoering van de Blackbird zou komen. Op welke termijn? --> Stoker; de BB8 heeft bij -10 een vermogen van 8kW, bij +7 zit je dan op ca 12kW Bedankt maar het gerucht ging van een 12kW versie bij -10. Antwoord: Wij kijken altijd naar nieuwe mogelijkheden, maar hebben op kortetermijn geen nieuwe warmtepompen die wij gaan lanceren.
35. Met een 12kW uitvoering ontstaat de mogelijkheid om direct SWW te verwarmen, ZONDER boilervat. Dat scheelt ruimte (geen boilervat) en vermijdt warmteverliezen dus hoger rendement. Eigenlijk zou dat ook kunnen met de 8kW uitvoering, zo nodig bijgestaan door de backup heater. Heeft WeHeat hier al aan gedacht? Antwoord: Een warmtepomp die zonder boiler de volledige tapwater behoefte voorziet zien wij niet als en praktische oplossing.
36. Wel of geen buffervat, serieel of parallel, hoe staat WeHeat hier in? Als je echt te weinig volume hebt in je systeem: serieel buffervat. Sws handig met defrosts. --> Stoker; Afhankelijk van de liters in de systeem en wat afsluitbaar is. Weheat is bezig om een integratie met thermostaatkranen te voorzien. Zo kan je dit een kleinere loop verwarmen in een koude periode, maar zou je ook alles open kunnen zetten met bv een defrost.Antwoord: zie ons volgende support document https://support.weheat.nl...ervat-zijn?language=nl_NL
37. De Flint is een stuk stiller dan de Blackbird terwijl die een grotere fan heeft. Meestal is het: grotere fan, lager toerental dus stiller. Kunnen jullie de Blackbird stiller maken? Antwoord: het geluid is ook afhankelijk van het vermogen van het toestel.
38. Kan er een silent mode komen voor de Blackbird? --> Stoker, je kan toch ' stille uren' instellen? Silent mode is toch iets dat bij berekening WPAC gebruikt kan worden? En dat is toch iets anders dan stille uren instellen want waarde bepaald door fabrikant? Antwoord: Onze silent mode is instelbaar
39. Is er een mogelijkheid voor extra korting voor Tweakers?) Antwoord: helaas niet.
40. Ik heb een Evohome met een aan/uit ketelmodule en aan/uit zoneklep aansturing, dit is volgens mij de enige mogelijkheid om zones te behouden. Kan Weheat hiermee omgaan? In de basis is de Evohome immers geschikt voor Opentherm. Of wat adviseren jullie hierin? Antwoord: Evohome kan zowel op basis van Opentherm als aan/uit met onze regelaar communiceren.(mits de Opentherm module aanwezig is)
41. Kan/mag ik de full electric Flint straks ook zelf installeren?Antwoord: Als Weheat leveren wij onze warmtepompen enkel aan installateurs. Hoe zij de installatie doen is aan de aan de installateur --> Stoker; installeren mag je zelf, het is een monoblock dus je hebt daar geen F-gassen oid voor nodig. Je krijgt geen subsudie bij zelf installatie, dus bv een dag/middag ondersteunen kan nuttig zijn voor het resultaat en subsidie.
42. sww temperatuur is vast ingesteld in de app of afhankelijk van de OpenTherm instellingen op de thermostaat? Antwoord: deze temperatuur wordt ingesteld bij de inbedrijfstelling,en is via de instellingen aan te passen. En dus helaas niet via OpenTherm te beïnvloeden en daarmee dynamisch aan te sturen (wat bij Tado wel is in te stellen)
43. Wanneer start de WeHeat met opwarmen van tapwater na douchen? Vaak niet tijdens het douchen. Instelbaar? Antwoord: het tapwater wordt opgewarmd als de boiler 3°c onder de ingestelde temperatuur komt. Voor dynamische energiecontracten zou het mooi zijn als de opwarming van het SWW pas start als de prijzen laag zijn. Vb.: na het douchen in de ochtend of 's avonds is er geen noodzaak om direct te gaan verwarmen aangezien er daarna urenlang geen grote SWW vraag meer is (naar het werk of slapen) en de energieprijzen op dat moment hoog zijn (en geen zon, zie vraag 54).
44. Graag inzicht in alle settings om het gedrag te begrijpen/verklaren. Dwz, het kunnen zien (view modus) van de installateur instellingen is al voldoende (geen edit).
45. Graag een instelbaar moment voor legionellaverwarming (tijdens zonne-uren).Antwoord: momenteel wordt dit tijdstip gekozen bij een inbedrijfstelling (default: 13:00). In de komende updates wordt het mogelijk om deze te wijzigen.
46. Wanneer springt de 3kW bijverwarming aan? Welke settings mogelijk?Antwoord: Tijdens het inbedrijfstellen wordt er gekozen of dit element een back of boost functie heeft. Graag een knop in de app waarmee deze boostfunctie aan of uitgezet kan worden. Zie voorbeeld toelichting uit vraag 43; na het douchen is het echt niet nodig dat er elektrisch bijverwamd wordt als er de uren daarna geen SWW vraag meer te verwachten is.
47. Weheat app: graag eenmalige authenticatie of automatische inlog met faceid. Nu onduidelijk wanneer je uitgelogd wordt.Antwoord: hier zijn we mee bezig.
48. Grafiek weekoverzicht in app geeft geen data.Antwoord: in de app is onze weergave beperkt. Als je naar portal.weheat.nl gaat is er een uitgebreider overzicht.
49. Grafiek weekoverzicht in app is alleen zichtbaar voor de huidige dag, geen mogelijkheid om terug te kijken Antwoord: in de app is onze weergave beperkt. Als je naar portal.weheat.nl gaat is er een uitgebreider overzicht.
50. Grafiek dagoverzicht in app is alleen zichtbaar voor de huidige dag, geen mogelijkheid om terug te kijken.Antwoord: in de app is onze weergave beperkt. Als je naar portal.weheat.nl gaat is er een uitgebreider overzicht.
51. Geen grafiek met maandoverzicht of jaaroverzicht.Antwoord: in de app is onze weergave beperkt. Als je naar portal.weheat.nl gaat is er een uitgebreider overzicht.
52. Meer data pagina in app heeft onlogische uitklapmenu’s die niet volledig ingeklapt kunnen worden en waarvan de pijltjes intuïtief de verkeerde kant op wijzen bij in/uitklappen.Antwoord: bedankt voor de feedback, hier gaan wij naar kijken.
53. Als de optie Stille Uren in de app is uitgezet, kan deze niet meer aangezet worden. Na de wijziging opgeslagen te hebben en daarna te wijzigen van scherm, staat de optie weer uit. Bug?Antwoord: bedankt voor de feedback, hier gaan wij naar kijken.
54. Kun je instellen dat het SWW na het douchen in de ochtend pas wordt bijverwarmd als er voldoende zonnestroom is?Antwoord: dit is momenteel nog niet mogelijk.
55. Wat doet circulatiepomp 1 en 2? Soms staat circulatiepomp 2 aan en de warmtepomp uit? Een duidelijker label zou fijn zijn. Antwoord: circulatiepomp 1 en 2 zijn afgifte pompen van het cv-circuit. pomp 2 is optioneel. De pompen worden soms ook aangezet om te voorkomen dat deze vast kunnen gaan zitten
Vanmorgen heb ik een paar screenshots genomen van een Weheat installatie. Waarschijnlijk weten de gebruikers al hoe dit werkt, maar voor diegene die nog twijfelen en mogelijk naar een Blackbird, Sparrow of Flint willen overgaan:
Configuratie:
BB + Lyric T6R + vvw
Configuratie:
BB + Lyric T6R + vvw
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Mooi, met de kleine kanttekening dat je in de app en portal als gebruiken net iets minder inzicht hebt. De meeste dingen die jouw screenshots tonen wel, maar bijvoorbeeld toerental compressor en percentage ventilator niet.Stoker schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:09:
Vanmorgen heb ik een paar screenshots genomen van een Weheat installatie. Waarschijnlijk weten de gebruikers al hoe dit werkt, maar voor diegene die nog twijfelen en mogelijk naar een Blackbird, Sparrow of Flint willen overgaan:
Configuratie:
BB + Lyric T6R + vvw
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Weet ikjanzuilhof schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:24:
[...]
Mooi, met de kleine kanttekening dat je in de app en portal als gebruiken net iets minder inzicht hebt. De meeste dingen die jouw screenshots tonen wel, maar bijvoorbeeld toerental compressor en percentage ventilator niet.
Weet iemand hoe de COP wordt berekend? Het opgenomen elektrisch vermogen is eenvoudig te meten, maar hoe meet je het afgegeven thermische vermogen? Zou kunnen aan de hand van de watertemperatuur (in- en uitgaand), maar dan moet je ook nog weten hoeveel water er per tijdseenheid door stroomt. Hoe wordt dat gemeten? Of is er een andere meetmethode?
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.