@Stoker , wat is jouw impressie van de Amber ten opzichte van de Sparrow/ Blackbird? Voor en nadelen?
Voor wie bij de Tweakersdag waren: het zou fijn zijn als jullie de antwoorden op de vragen erbij kunnen typen. (Simpelweg na de vraag “Antwoord:”.) Dan knip-plak ik het over een weekje in dit draadje. https://pad.riseup.net/p/8B97xYbCGIzpijZ2pSd2-keep
[ Voor 14% gewijzigd door AirX op 29-09-2024 09:22 ]
En t.o.v de Flint? Zowel Amber als Flint worden bij Amitime in China gemaakt.maxdevries13 schreef op zondag 29 september 2024 @ 08:32:
@Stoker , wat is jouw impressie van de Amber ten opzichte van de Sparrow/ Blackbird? Voor en nadelen?
Ja het is wel een frequentie waarvoor je oren het nog een beetje moeten doenStoker schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:26:
[...]
Kan dat filmpje niet zo snel vinden.
Ik heb een Amber geïnstalleerd en de eindklant hoorde daar ook een hoge toon bij het draaien van de compressor (dus niet de waterpomp of de ventilator)
Uiteindelijk zat bij die warmtepomp het expansieventiel niet 100%. Ik heb de spanning er vanaf gehaald en kon het ventiel iets draaien tot ik een tik voelde en hoorde. Daarna aangezet was het (blijkbaar, want ik hoorde het zelf niet) geluid minimaal/weg.
Ik heb geen idee of dit het probleem kan zijn. Het geluid klonk als een “coil whine” aldus de klant.
Thanks, misschien helpt dit als iemand ernaar komt kijken (ben nog niet op het punt dat ik zelf ga tweaken).
Dit filmpje btw https://imgur.com/a/bI1r9lJ
[ Voor 3% gewijzigd door janzuilhof op 29-09-2024 09:28 ]
Laat ik beginnen dat ik veel meer ervaring heb met de Amber dan met de pompen van Weheat; Ik heb zelf een Amber en wij hebben er 10-tallen geïnstalleerd. Op enkele details na draaien ze allemaal probleemloos. Problemen die wij in het verleden niet zelf hebben kunnen oplossen, wordt door Itho opgelost. Inmiddels hebben wij een diepgaande training gehad en kunnen daarmee zelf ook meerdere componenten -als nodig- vervangen.maxdevries13 schreef op zondag 29 september 2024 @ 08:32:
Gisteren zijn wij voorafgaand aan de Tweakerdag in gesprek geweest met Weheat/Wefabricate. Snelle/Jonge maar bovenaf een erg professionele organisatie. Ze zijn nog enorm aan het innoveren; Op papier hebben ze alles dik voor mekaar, dat zie je in de kwaliteit van de gebruikte onderdelen (ze maken bv zelf de prints, hebben een BV die zich 100% kan richten op het fabriceren van de EPP behuizing, etc). Maar het delen van eenvoudige, begrijpbare handleidingen kunnen ze nog veel van leren.
Ik durf wel te stellen dat de bouwkwaliteit van de Amber beter is dan de kwaliteit van veel andere merken warmtempompen op de markt. De pompen van Weheat zijn ook een uitzondering op de bovenstaande regel; ik van mening dat de bouwkwaliteit van de Sparrow en de Blackbird minimaal gelijk is aan de kwaliteit van de Amber.
De voor en nadelen;
Itho Daalderop’s Amber is 100% zelf te Tweaken en af te stellen, dat zijn de warmtepompen van Weheat tot op heden niet. De slimmigheid zit bij de knappe koppen in Duizel. (Dat is ze overigens ook wel toevertrouwd…
Zoals hierboven beschreven is Weheat continu zelf aan het innoveren en software aan het verbeteren/uitbreiden; zo zijn ze beter met de integratie in HA, maar ook bezig met kunnen anticiperen op de dynamische energietarieven. De pomp van Itho Daalderop heeft wel mogelijkheden om instellingen te maken via twee SG contacten, maar zo gedetailleerd als de software van Weheat gaat zijn, is dit zeker niet.
Conclusie;
Wil jij een goeie warmtepomp aanschaffen dan zit je met beide fabrikanten goed.
Wil jij zelf de controle hebben over de instellingen (welke Delta T, stooklijn, etc) —> Amber
WIl jij een thermostaat op de muur hebben en verder geen omkijken hebben —> 1. Weheat, 2. Amber
WIl jij in de toekomst kunnen profiteren van een koppeling met HA/dynamische energie tarieven-verbruik —> 1. Weheat 2. Amber
De Aanschafprijs van de Weheat ligt hoger dan de prijs van de Itho, echter is een pomp van Weheat sneller geïnstalleerd en is de IBS een fluitje van een cent.
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Flint hebben we gisteren zien draaien, helaas niet de binnenkant kunnen bekijken.Flintstone087 schreef op zondag 29 september 2024 @ 08:50:
[...]
En t.o.v de Flint? Zowel Amber als Flint worden bij Amitime in China gemaakt.
De Flint maakt gebruik van de Weheat-softare/slimmigheid. Echter is de montage minder snel dan bv de Sparrow/Blackbird. IBS is daarentegen wel weer reete snel!
Ter aanvulling van bovenstaand commentaar op de Tweakersdag bij Weheat was ik zeer onder de indruk van hun productiestraat van alle in eigen beheer ontwikkelde en geproduceerde elektronica. PCB´s worden zelfs in eigen beheer getest bij extreme omstandigheden van -20 tot +75 graden. Er wordt hierbij gekeken naar de ervaring in de Automotive industrie. Geen wonder overigens want de roots van Weheat ligt bij het oorspronkelijke Prins autogas uit Nederland. ( gezien mijn pseudoniem uit een grijs verleden hier mij niet onbekend ) Ook de slim ontwikkelde productie methoden dwongen respect af. Bij de productie van de Blackbird en Sparrow komen nauwelijks schroeven te pas en een milieu onvriendelijke spuitcabine is er al helemaal niet :-) Hierdoor is de montage tijd terug gebracht van 3 uur naar slechts 20 minuten. De fabriek ziet er bijna uit als een laboratorium compleet met een grote klimaat kamer. Voor wat betreft de continuiteit zit het wel goed. De Nederlandse financier van Weheat/Wefabricate Prodrive Technologies heeft vestigingen over de hele wereld. De fabriek in Duizel is gebouwd op groei van Weheat en de overige producten van Wefabricate. De niet zelf geproduceerde Flint komt overigens uit dezelfde fabriek als de Amber en wij zijn daar zeer tevreden over de kwaliteit van hun producten. Helaas mochten wij dit keer geen foto's maken omdat binnenkort een aantal nieuwe ontwikkelingen op stapel staan die werden getoond.
:strip_exif()/f/image/9IBGlPAi9KtYPbyAmFhUvukV.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 29-09-2024 11:32 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Je vergelijkt twee mooie warmtepommerken met elkaar. Daarbij spelen nog andere elementen een rol voor consumenten. Ik zoek momenteel naar een warmtepomp (Amber of Sparrow), inclusief installatie. Er zijn meerdere partijen die in staat zijn om een offerte te maken voor (snelle) levering en installatie van de Sparrow. De Amber kan ik wel op diverse plaatsen los kopen maar een bedrijf dat de Amber levert en installeert heb ik niet (online) kunnen vinden. Itho heeft een tooltje op de website, waarmee je installateurs in je regio kunt vinden. Ik heb diverse installateurs in mijn regio benaderd om een offerte maar niemand reageert. Het hele traject van verkoop en installatie is bij Weheat absoluut aantrekkelijker.Stoker schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:27:
[...]
Laat ik beginnen dat ik veel meer ervaring heb met de Amber dan met de pompen van Weheat; Ik heb zelf een Amber en wij hebben er 10-tallen geïnstalleerd. Op enkele details na draaien ze allemaal probleemloos. Problemen die wij in het verleden niet zelf hebben kunnen oplossen, wordt door Itho opgelost. Inmiddels hebben wij een diepgaande training gehad en kunnen daarmee zelf ook meerdere componenten -als nodig- vervangen.
Gisteren zijn wij voorafgaand aan de Tweakerdag in gesprek geweest met Weheat/Wefabricate. Snelle/Jonge maar bovenaf een erg professionele organisatie. Ze zijn nog enorm aan het innoveren; Op papier hebben ze alles dik voor mekaar, dat zie je in de kwaliteit van de gebruikte onderdelen (ze maken bv zelf de prints, hebben een BV die zich 100% kan richten op het fabriceren van de EPP behuizing, etc). Maar het delen van eenvoudige, begrijpbare handleidingen kunnen ze nog veel van leren.
Ik durf wel te stellen dat de bouwkwaliteit van de Amber beter is dan de kwaliteit van veel andere merken warmtempompen op de markt. De pompen van Weheat zijn ook een uitzondering op de bovenstaande regel; ik van mening dat de bouwkwaliteit van de Sparrow en de Blackbird minimaal gelijk is aan de kwaliteit van de Amber.
De voor en nadelen;
Itho Daalderop’s Amber is 100% zelf te Tweaken en af te stellen, dat zijn de warmtepompen van Weheat tot op heden niet. De slimmigheid zit bij de knappe koppen in Duizel. (Dat is ze overigens ook wel toevertrouwd…)
Zoals hierboven beschreven is Weheat continu zelf aan het innoveren en software aan het verbeteren/uitbreiden; zo zijn ze beter met de integratie in HA, maar ook bezig met kunnen anticiperen op de dynamische energietarieven. De pomp van Itho Daalderop heeft wel mogelijkheden om instellingen te maken via twee SG contacten, maar zo gedetailleerd als de software van Weheat gaat zijn, is dit zeker niet.
Conclusie;
Wil jij een goeie warmtepomp aanschaffen dan zit je met beide fabrikanten goed.
Wil jij zelf de controle hebben over de instellingen (welke Delta T, stooklijn, etc) —> Amber
WIl jij een thermostaat op de muur hebben en verder geen omkijken hebben —> 1. Weheat, 2. Amber
WIl jij in de toekomst kunnen profiteren van een koppeling met HA/dynamische energie tarieven-verbruik —> 1. Weheat 2. Amber
De Aanschafprijs van de Weheat ligt hoger dan de prijs van de Itho, echter is een pomp van Weheat sneller geïnstalleerd en is de IBS een fluitje van een cent.
Ik ben er nog niet uit (of het een Amber of een Sparrow gaat worden)...
Breng mij bij de vraag of iemand nog een (betrouwbare) installateur weet voor een Amber, in de regio Nijmegen?
De tweakersdag gisteren, heeft bij mij een zeer goede indruk achtergelaten. Weheat organisatie komt bij mij als hightech bedrijf zeer professioneel over. Ik heb voor de toekomst er wel vertrouwen in. @WeHeat, nogmaals bedankt voor jullie gastvrijheid!
Genoeg voorbeelden op het Amber forum toch?MarkBark schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:09:
[...]
Je vergelijkt twee mooie warmtepommerken met elkaar. Daarbij spelen nog andere elementen een rol voor consumenten. Ik zoek momenteel naar een warmtepomp (Amber of Sparrow), inclusief installatie. Er zijn meerdere partijen die in staat zijn om een offerte te maken voor (snelle) levering en installatie van de Sparrow. De Amber kan ik wel op diverse plaatsen los kopen maar een bedrijf dat de Amber levert en installeert heb ik niet (online) kunnen vinden. Itho heeft een tooltje op de website, waarmee je installateurs in je regio kunt vinden. Ik heb diverse installateurs in mijn regio benaderd om een offerte maar niemand reageert. Het hele traject van verkoop en installatie is bij Weheat absoluut aantrekkelijker.
Ik ben er nog niet uit (of het een Amber of een Sparrow gaat worden)...
Breng mij bij de vraag of iemand nog een (betrouwbare) installateur weet voor een Amber, in de regio Nijmegen?
@Stoker @Carboy54 Hadden jullie nog aanvullende data gekregen over geluid en prestaties van de warmtepompen? Er was hier en daar kritiek hier op het forum op meetgevens met verschillende uitgangspunten. En of de Flint nu 37 of 50 db geluid maakt. Is de Flint nu echt de stilste warmtepomp die ze verkopen?
Ja die waardes kan je met elkaar vergelijken; dus de Flint is stiller dan de Blackbird. (Maar ook veel minder vermogen, dus kan je ze überhaupt met elkaar vergelijken?)Flintstone087 schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:58:
@Stoker @Carboy54 Hadden jullie nog aanvullende data gekregen over geluid en prestaties van de warmtepompen? Er was hier en daar kritiek hier op het forum op meetgevens met verschillende uitgangspunten. En of de Flint nu 37 of 50 db geluid maakt. Is de Flint nu echt de stilste warmtepomp die ze verkopen?
Verder voor de geluidsberekening; de producent is verantwoordelijk voor het aanleveren van de waardes:
:strip_exif()/f/image/PJRfIwZD9lyjwYIzB4HrCzK9.jpg?f=fotoalbum_large)
De installateur moet deze gegevens gebruiken voor de berekening.
[ Voor 3% gewijzigd door Stoker op 29-09-2024 14:20 ]
Deze waarde heb ik ook ingevoerd in de WPAC tooling. Op mijn erfgrens kom ik met de Blackbird op max 38dB uit.Stoker schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:03:
[...]
Ja die waardes kan je met elkaar vergelijken; dus de Flint is stiller dan de Blackbird. (Maar ook veel minder vermogen, dus kan je ze überhaupt met elkaar vergelijken?)
Verder voor de geluidsberekening; de producent is verantwoordelijk voor het aanleveren van de waardes:
[Afbeelding]
De installateur moet deze gegevens gebruiken voor de berekening.
Hou er ook rekening mee, dat de Blackbird meestal hoger op een plat dak geplaatst wordt. In de WPAC tooling wordt boven de 1,5 meter geen rekening meer gehouden met akoestisch dempende (muur/wand) erfgrens afscheidingen.
De Blackbird geeft dus rondom in vrije veld zijn geluid af. Een WP geplaatst op het maaiveld, kan in sommige situatie gunstiger uitpakken, zeker als de WP heel dicht bij de erfgrens geplaatst wordt.
De Blackbird geeft dus rondom in vrije veld zijn geluid af. Een WP geplaatst op het maaiveld, kan in sommige situatie gunstiger uitpakken, zeker als de WP heel dicht bij de erfgrens geplaatst wordt.
Volgens mij klopt dat niet helemaal.
Er moet gemeten worden op 1,5m. Je kan daadwerkelijk 1 of 2 muren meenemen in je berekening, bijvoorbeeld de gevel van de woning naar een hogere verdieping/dak.
Wat ik gisteren nog hoorde en niet wist; als je 2/3e niet kan zien van de pomp vanaf die 1,5m, dan hoef je m ook niet te berekenen (ookal zie je m uit het dak). Weet niet of de buren het hier dan mee eens zijn;)
Er moet gemeten worden op 1,5m. Je kan daadwerkelijk 1 of 2 muren meenemen in je berekening, bijvoorbeeld de gevel van de woning naar een hogere verdieping/dak.
Wat ik gisteren nog hoorde en niet wist; als je 2/3e niet kan zien van de pomp vanaf die 1,5m, dan hoef je m ook niet te berekenen (ookal zie je m uit het dak). Weet niet of de buren het hier dan mee eens zijn;)
Dat is mooi. Maar weet ook dat het geluid waarschijnlijk hoger is wanneer het kouder wordt.RNacoustics schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:32:
[...]
Deze waarde heb ik ook ingevoerd in de WPAC tooling. Op mijn erfgrens kom ik met de Blackbird op max 38dB uit.
Dus ja: je doet het volgens de regels, je doet het goed, je staat in je recht.
Maaaar a7w35 is niet 100% representatief.
In de vragenlijst stond eerst een vraag of de blackbird nog lager terug te regelen was dan 20%. Helaas staat die vraag nu niet meer in de lijst maar is deze toch gesteld. Zeker in het seizoen waar we nu naar toe gaan zou dat een uitkomst zijn voor nog langere runs.AirX schreef op zondag 29 september 2024 @ 08:37:
Voor wie bij de Tweakersdag waren: het zou fijn zijn als jullie de antwoorden op de vragen erbij kunnen typen. (Simpelweg na de vraag “Antwoord:”.) Dan knip-plak ik het over een weekje in dit draadje. https://pad.riseup.net/p/8B97xYbCGIzpijZ2pSd2-keep
Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision
Vraag staat er nog wel in. Vraag 10 “ Is het minimale modulatie nivo nog lager te maken op de P80? Wat is hier de beperking?”. Nog geen antwoordLouis schreef op zondag 29 september 2024 @ 18:47:
[...]
In de vragenlijst stond eerst een vraag of de blackbird nog lager terug te regelen was dan 20%. Helaas staat die vraag nu niet meer in de lijst maar is deze toch gesteld. Zeker in het seizoen waar we nu naar toe gaan zou dat een uitkomst zijn voor nog langere runs.

Ik meende dat er eerst 20% bij stond dus daar was ik naar aan het zoeken. Thanks. Nu hopen dat @WeHeat hier een antwoord op gaat geven.
Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision
Is de Sparrow in de voortuin te plaatsen? Ik lees dat dit vergunning vrij is mits <1 meter hoog.
De sparrow is volgens specs 90cm hoog en 110cm breed volgens mij. Dit is exclusief voet?
Naast de voordeur is voor ons een ideale locatie. Moet ik hier nog rekening houden met de afstand tot de erfgrens? Of is de 40dB leidend?
De sparrow is volgens specs 90cm hoog en 110cm breed volgens mij. Dit is exclusief voet?
Naast de voordeur is voor ons een ideale locatie. Moet ik hier nog rekening houden met de afstand tot de erfgrens? Of is de 40dB leidend?
Jazeker moet je met de erfgrens rekening houden. Laat tijdens de schouw door je installateur hierop adviseren. Mijn advies is aan jou gemeente vragen, wat de bepalingen zijn ten aanzien van een WP in de voortuin..Stefandj100 schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:29:
Is de Sparrow in de voortuin te plaatsen? Ik lees dat dit vergunning vrij is mits <1 meter hoog.
qua geluid: erfgrens.
qua vergunningsvrij plaatsen:
"Een warmtepomp of airco geplaatst op de grond is vergunningvrij wanneer deze niet hoger dan 1 meter is en de oppervlakte niet meer dan 2 m2 bedraagt (artikel 2.29, onder r, van het Bbl). De eis van 1 meter moet vanaf de grond worden gemeten (artikel 2.23 van het Bbl). "
https://iplo.nl/thema/bou...%202.23%20van%20het%20Bbl).
"Een warmtepomp of airco geplaatst op de grond is vergunningvrij wanneer deze niet hoger dan 1 meter is en de oppervlakte niet meer dan 2 m2 bedraagt (artikel 2.29, onder r, van het Bbl). De eis van 1 meter moet vanaf de grond worden gemeten (artikel 2.23 van het Bbl). "
Wise enough to play the fool
Ik heb voor mijn vragen opmerkingen erbij gezet. Nog niet voor iedere vraag een antwoord. Maar ik begreep dat WeHeat onze lijst wel degelijk bekeken heeft en antwoorden aan het maken is.AirX schreef op zondag 29 september 2024 @ 08:37:
@WeHeat : Enorm bedankt voor de Tweakersdag! Het was perfect georganiseerd en zeer interessant om te zien wat jullie allemaal doen. Voor mijn vrouw was geluid het belangrijkste punt en dat hebben we gehoord. (Alhoewel wat lastig te beoordelen door de opstelling en achtergrondgeluid).
Over de regeling van de warmtepomp ben ik onder de indruk van wat er allemaal gedaan wordt en nog in de planning zit. De WeHeat staat nu wel met stip op 1 op de shortlist.
Over de regeling van de warmtepomp ben ik onder de indruk van wat er allemaal gedaan wordt en nog in de planning zit. De WeHeat staat nu wel met stip op 1 op de shortlist.
@Stefandj100 Bij een kleine afwijking kan de warmtepomp enigszins verdiept worden geplaatst rekening houdend met de condensafvoer.teacher schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:13:
qua geluid: erfgrens.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ben zelf ook erg geïnteresseerd in the P60 Sparrow, heb daarvan een offerte van CB ontvangen. Is er een medetweaker met meer verstand en kennis die even met mij wil meekijken?
Hier ook iemand die voor de Sparrow gaat.
Coolblue heb ik morgen contact mee dus even kijken wat dat ons gaat brengen.
op de pagina van @Stoker en consorten staat de sparrow nog niet. gaat dit wel gebeuren?
ik lees hier het eea over plaatsing.
beoogd plan is dat de buitenunit op de oprit komt te staan voor de garage(richting de straat blazen) tegen de erfgrens met de buurtjes.
Die heb ik daar al over geïnformeerd en ze vonden het geen probleem.
ga ik hier verder nog ergens mee tegenaan lopen of kan ik mijn plan gewoon doorzetten?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PUcVG5gFgSQlNZQt5IJiuBXw.jpg?f=user_large)
zie plaatje waarbij de zwartelijn de scheiding is van de oprit met de buren.
Daarbij staan er ook nog 2 schuttingdelen als zichtblokkade.
alvast bedankt!
op de pagina van @Stoker en consorten staat de sparrow nog niet. gaat dit wel gebeuren?
beoogd plan is dat de buitenunit op de oprit komt te staan voor de garage(richting de straat blazen) tegen de erfgrens met de buurtjes.
ga ik hier verder nog ergens mee tegenaan lopen of kan ik mijn plan gewoon doorzetten?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PUcVG5gFgSQlNZQt5IJiuBXw.jpg?f=user_large)
alvast bedankt!
Hou er rekening mee dat je een keer nieuwe buren krijgt die hier misschien wel een probleem van maken. Wellicht een klein contractje maken met je huidige buren?ietse schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:29:
[Afbeelding]
alvast bedankt!
Even WPAC tooling hanteren en anders door CB tijdens de schouw je laten adviseren. De schutting scheiding moet dicht zijn zonder open gaten, anders mag je deze als dempende wand op de erfgrens niet meerekenen in de WPAC berekening. Dit voorkomt achteraf een hoop gezeur.ietse schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:29:
[Afbeelding]
alvast bedankt!
Nu alle zaken bekend zijn van de 3 modellen en dus de Sparrow volgt het plaatsen in de loop van deze week. @Stokerietse schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:29:
[Afbeelding]
alvast bedankt!
Een contractje met je buren heeft in werking tussen jou en je buren. Dat heeft geen in beginsel dus geen derdenwerking (bijvoorbeeld naar opvolgende buren).Mafra schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:40:
[...]
Hou er rekening mee dat je een keer nieuwe buren krijgt die hier misschien wel een probleem van maken. Wellicht een klein contractje maken met je huidige buren?
Dat kan anders zijn als je werkt met een kettingbeding dat je buren, bij verkoop van hun huis, moeten doorgeven aan hun opvolgers. Dat is al snel een beperking voor je huidige buren als zij hun huis willen gaan verkopen. Ik zie een buur dat niet snel doen op vrijwillige basis.
[ Voor 24% gewijzigd door MarkBark op 30-09-2024 16:18 ]
Ik zal daar morgen eens mee gaan stoeien:).RNacoustics schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:02:
[...]
Even WPAC tooling hanteren en anders door CB tijdens de schouw je laten adviseren. De schutting scheiding moet dicht zijn zonder open gaten, anders mag je deze als dempende wand op de erfgrens niet meerekenen in de WPAC berekening. Dit voorkomt achteraf een hoop gezeur.
We wonen aan een relatief drukke straat en gok dat geluid van de straat vele decibellen hoger is dan er dadelijk van de warmtepomp af komt. In de nacht is dit wellicht een ander verhaal maar dan zou deze op “silent” mode kunnen.
Verder zou ik ook het schuttingdeel kunnen vervangen voor een dicht exemplaar.
Het zijn overigens hele coulante buren en ik heb waarschijnlijk meer last van de herrie die zij maken dan ze ooit van mij zullen hebben. Maar dat terzijde..;)
Ik heb met CB contact opgenomen omdat anderen hier positief over waren en de sparrow nog niet op jullie site stond. Ik vind het leuk om zelf te doen dus zou deze ook wel bij jullie willen afnemen mits dit interessant is natuurlijk. Mag allemaal op heel kort termijn;)Carboy54 schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:29:
[...]
Nu alle zaken bekend zijn van de 3 modellen en dus de Sparrow volgt het plaatsen in de loop van deze week. @Stoker
De straat is niet zo relevant, maar de erfgrens van je buren wel. Ik ben benieuwd op wat voor waarde (met dichte of open schutting) je uitkomt.ietse schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:46:
[...]
Ik zal daar morgen eens mee gaan stoeien:).
We wonen aan een relatief drukke straat en gok dat geluid van de straat vele decibellen hoger is dan er dadelijk van de warmtepomp af komt. In de nacht is dit wellicht een ander verhaal maar dan zou deze op “silent” mode kunnen.
[...]
Wat is SCOP van Blackbird voor SWW over het hele jaar gemiddeld? Is losse WPB efficientere oplossing? Prijs ongeveer zelfde als Weheat boiler en veel keuze, ook installatie locatie in je huis. En meer power van BB in koude dagen voor verwarmingsfunctie. Toch ga ik liever met enkele partij in zee.Jan Treur schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:02:
[...]
Bij mij is dat steeds een COP van rond de 2.2 of 2.3, ook in de afgelopen koudere periode, bijvoorbeeld aanvoer T tot 58 graden, vermogen in tot 1600 a 1700 Watt.
Volgens mij kan de Blackbird behoorlijk goed moduleren, ik zie voor verwarmen regelmatig vermogen in van rond de 600 W bijvoorbeeld, dat is waarschijnlijk onder de 20% moduleren.
Nee dat begrijp ik maar beetje raar hoe dat werkt met het geluid daarvan tegenover de warmtepomp.RNacoustics schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:40:
[...]
De straat is niet zo relevant, maar de erfgrens van je buren wel. Ik ben benieuwd op wat voor waarde (met dichte of open schutting) je uitkomt.
Vlak naast een veel te overzichtelijke T-splitsing (met drempels) waar werklui met aanhanger zonder af te remmen over heen gaan produceert behoorlijk wat decibels. Maar we gaan het zien:)
als ze overall vandaan komen en gekozen worden omdat ze ergens beschikbaar zijn lijkt me geen juiste instelling voor een kwalitatief hoogwaardige toestel, daar wil je gewoon goed opelkaar afgestelde onderdelen.Carboy54 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:37:
[...]
8 Kw bij -10 = 11Kw bij 7 graden zoals bij de meeste R32 en R290 warmtepompen.
[Afbeelding]
En onderdelen komen overal vandaan waar ze beschikbaar zijn en worden in NL samengesteld
Overigens de compressor op de foto komt ook gewoon uit China en ik verwacht de rest van de onderdelen ook wel.
ISO 9001 ?
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Wat voor stekker is dit, ik verwacht een vrouwtje, je wilt hier beslist geen mannetje met open spanningsvoerende pinnen.janzuilhof schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:58:
[Afbeelding]
Bedoel je dit aan de achterkant van de buitenunit?
Welke IP klasse heeft deze stekker ?
symbool van de slotje, wat is de functie hiervan ?
@ietse Inmiddels met spoed aangepast gezien het enthousiasme op de tweakersdag.Carboy54 schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:29:
[...]
Nu alle zaken bekend zijn van de 3 modellen en dus de Sparrow volgt het plaatsen in de loop van deze week. @Stoker
[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 30-09-2024 19:24 ]
Zonde dat hij is nog niet op voorraad is anders had je al een exemplaar op mogen sturen! Kan ik een pm sturen om te sparren om welke toebehoren ik verder nodig heb? Heb al meerdere topics door gespit dus heb wel een idee van hoe en wat.Carboy54 schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:19:
[...]
@ietse Inmiddels met spoed aangepast gezien het enthousiasme op de tweakersdag.
Eerst label was fout. Reactie van Weheat: "Er stond inderdaad een fout op de EPREL-website, en we hebben dit direct laten corrigeren."Flintstone087 schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:55:
[Afbeelding]
Vorige week is het energielabel van de Flint aangepast. Ik herinner me toch stellig dat het eerst 48 db was... Wellicht laagje isolatie aangebracht?
Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl
@ietse Het probleem met voorraad ligt in Duizel. Hier loop je dus overal tegenaan.
Weheat heeft een supermooi pakket van componenten samengesteld; (zie ook de TS)
Verder kan je denken aan rubbers + vuilfilter. Daarnaast nog wel even de keuze maken welke binnenunit je gaat gebruiken (bv met of zonder BUH, 1 of 2x de circulatiepomp, ) en natuurlijk de kleur!
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Verder kan je denken aan rubbers + vuilfilter. Daarnaast nog wel even de keuze maken welke binnenunit je gaat gebruiken (bv met of zonder BUH, 1 of 2x de circulatiepomp, ) en natuurlijk de kleur!
[ Voor 97% gewijzigd door Stoker op 30-09-2024 21:11 ]
Ik ben hier geen expert in, maar heb mn best gedaan;)ietse schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:29:
[Afbeelding]
alvast bedankt!
Als ik jou situatie erin verwerk, en daarna een ' ontvanger' toevoeg, dan voldoet het niet.
![]() | ![]() | ![]() |
@MacD007 , zou jij eens mee kunnen kijken, is die ontvanger juist ingevuld? (stel dat je dus naast het scherm gaat luisteren)
[ Voor 52% gewijzigd door Stoker op 30-09-2024 21:40 ]
Kun je mee tellen dat het woonhuis van de buren een goede 5 meter van de erfgrens staat?Stoker schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:33:
[...]
Ik ben hier geen expert in, maar heb mn best gedaan;)
Als ik jou situatie erin verwerk, en daarna een ' ontvanger' toevoeg, dan voldoet het niet.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
@MacD007 , zou jij eens mee kunnen kijken, is die ontvanger juist ingevuld? (stel dat je dus naast het scherm gaat luisteren)
het gebouw die grenst aan mijn perceel is een garage die iets anders staat dan het maps plaatje weergeeft(gelijk aan mijn garage).
Oude situatie: gas verbruik incl koken en douchen +/- 1200m3Stoker schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:06:
@ietse Het probleem met voorraad ligt in Duizel. Hier loop je dus overal tegenaan.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Huis uit 1922 vrijwel niet geisoleerd op wat 6cm isobouw dakplaten na.
Nieuwe situatie:
HR++ glas, Vloer isolatie, Dak isolatie, 6cm spouw gevuld, 110m2 vloerverwarming 10cm HoH verdeeld over 2 pomploze verdelers.
in mijn optiek is de sparrow dus een prima optie om het hele jaar mee door te kunnen daar deze 6kw levert op -10.
BUH zal handig kunnen zijn. Zijn er opties om zoiets naderhand te installeren mocht het nodig zijn? geen idee of er losse BUH circuleren.
Vanavond kan ik dat weer even doen.ietse schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 06:11:
[...]
Kun je mee tellen dat het woonhuis van de buren een goede 5 meter van de erfgrens staat?
het gebouw die grenst aan mijn perceel is een garage die iets anders staat dan het maps plaatje weergeeft(gelijk aan mijn garage).
[...]
.
Bij aanschaf maak je de keuze of je wel of geen buh neemt bij Weheat. Je kan zelf wel altijd nog een elektrisch element plaatsen in je systeem en deze schakelen.Oude situatie: gas verbruik incl koken en douchen +/- 1200m3
Huis uit 1922 vrijwel niet geisoleerd op wat 6cm isobouw dakplaten na.
Nieuwe situatie:
HR++ glas, Vloer isolatie, Dak isolatie, 6cm spouw gevuld, 110m2 vloerverwarming 10cm HoH verdeeld over 2 pomploze verdelers.
in mijn optiek is de sparrow dus een prima optie om het hele jaar mee door te kunnen daar deze 6kw levert op -10.
BUH zal handig kunnen zijn. Zijn er opties om zoiets naderhand te installeren mocht het nodig zijn? geen idee of er losse BUH circuleren
50dB was het zelfs. Volgens coolblue is daar eea fout gegaan vanuit WeheatFlintstone087 schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:55:
[Afbeelding]
Vorige week is het energielabel van de Flint aangepast. Ik herinner me toch stellig dat het eerst 48 db was... Wellicht laagje isolatie aangebracht?
Vanuit het plaatje lijkt het op een Neutrik PowerCON True. Even uit mijn hoofd: 20A continue, enkelfase, IP54 wanneer gekoppeld. En zo ver ik me kan herinneren is er ook een 32A versie. De connectie is geborgd met het zilveren schuifje. Deze naar achteren trekken en ca.20 graden draaien om te ontkoppelen. Helaas zijn hier wel een hoop Chinese klonen van op de markt.MacD007 schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:35:
[...]
Wat voor stekker is dit, ik verwacht een vrouwtje, je wilt hier beslist geen mannetje met open spanningsvoerende pinnen.
Welke IP klasse heeft deze stekker ?
symbool van de slotje, wat is de functie hiervan ?
Wij zijn ons een beetje aan het oriënteren om over te stappen naar een warmtepomp zodat we ook eventueel waar kan van het gas af kunnen.
Aangezien er veel warmtepompen in huis redelijk wat ruimte in beslag nemen kwam de zoektocht hier uit en lijkt voor onze situatie denk ik een mooie oplossing.
Het is alleen nog allemaal ver van mijn bed show en meer ik denk dat dit goed is maar weet het absoluut niet zeker.
Alle hulp om me wat meer in de juiste richting te duwen zijn welkom
Rijtjes huis Woning uit 1982 (113 m2)
Na de uitbouw 6 jaar geleden is er met de plaatsing op de begane grond vloerverwarming gekomen.
1e verdieping heeft radiatoren,
Zolder momenteel niets
We willen daar L/L warmtepomp plaatsen, evenals mijn werkkamer op de 1e en kinder slaapkamers om mee te verwarmen en te koelen. ( dat is een ander project)
Overal kunststof ramen met HR++ glas.
Spouwmuurisolatie Aminotherm
Aan de achterzijde is de uitbouw ( 3m diep en 5,5 breed) met plat sedumdak
Aan de voorzijde is een berging ( 2x3 )
We hebben geen overburen
Gas verbruik is rond de 950 m3
Zolder hebben we bij de CV ketel waarnaast de droger en wasmachine staat 58cm breed en 90 cm diep ruimte
Heb gezien dat je een eerste berekening kunt maken van 113(m3) x 80 (voor 2000) = 9040 watt
Of kan dit al lager zijn door de spouwmuur isolatie.?
Mijn idee was om op het platte dak van de berging aan de voorzijde om daar een WeHeat te plaatsen.
Is dan een blackbird P80 to go of wachten op de blackbird P60?
Zijn er eventueel andere misschien betere opties dan weheat?
Aangezien er veel warmtepompen in huis redelijk wat ruimte in beslag nemen kwam de zoektocht hier uit en lijkt voor onze situatie denk ik een mooie oplossing.
Het is alleen nog allemaal ver van mijn bed show en meer ik denk dat dit goed is maar weet het absoluut niet zeker.
Na de uitbouw 6 jaar geleden is er met de plaatsing op de begane grond vloerverwarming gekomen.
Zolder momenteel niets
We willen daar L/L warmtepomp plaatsen, evenals mijn werkkamer op de 1e en kinder slaapkamers om mee te verwarmen en te koelen. ( dat is een ander project)
Overal kunststof ramen met HR++ glas.
We hebben geen overburen
Zolder hebben we bij de CV ketel waarnaast de droger en wasmachine staat 58cm breed en 90 cm diep ruimte
Heb gezien dat je een eerste berekening kunt maken van 113(m3) x 80 (voor 2000) = 9040 watt
Mijn idee was om op het platte dak van de berging aan de voorzijde om daar een WeHeat te plaatsen.
voor een warmtepomp die dus buiten staat (niet onder een afdak) lijkt me ip54 dus gewoon te gering, ik zou hier dus minimaal IP65 of hoger verwachten.DavidZH schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:30:
[...]
Vanuit het plaatje lijkt het op een Neutrik PowerCON True. Even uit mijn hoofd: 20A continue, enkelfase, IP54 wanneer gekoppeld. En zo ver ik me kan herinneren is er ook een 32A versie. De connectie is geborgd met het zilveren schuifje. Deze naar achteren trekken en ca.20 graden draaien om te ontkoppelen. Helaas zijn hier wel een hoop Chinese klonen van op de markt.
Als ik echter de genoemde conector bekijk is deze zeker niet aanraak veilig (je kunt de male pinnen gewoon aanraken) dus moet je vooraf de groep uitschakelen (deze waarschuwing had hier dus moeten staan).
Ik mis hier dan ook een duidelijke waarschuwing op de pomp en ik vraag me af hoe e.e.a. is beschreven in de handleiding.
Al met al ben ik dus niet onder de indruk als dit een vervanging voor een werkschakelaar moet gaan worden, op zich zou het kunnen echter met te veel open einden en te veel mits en maren en dus niet intensiek veilig, en juist dat is wat men met een bv werkschakelaar wel kan bereiken.
hoe breed is je huis, bij rijtjeshuisjes is het geluid van zeer groot belang. je mag namelijk de 40 dB aan de erfgrens niet overschreiden.d-vine schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:38:
Wij zijn ons een beetje aan het oriënteren om over te stappen naar een warmtepomp zodat we ook eventueel waar kan van het gas af kunnen.
Bedenk dat de geluidseisen ook voor een airco gelden, twee bronnen dicht bijelkaar zullen elkaar versterken waarbij de kans dat je met beiden dus die 40 dB gaat overschreiden.Zolder momenteel niets
is niet van belang omdat aan straatkant er geen geluidseis geld, echter wel weer links en rechts van je erf, bedenk ook dat er aan de voorkant wel eisen door een gemeente gesteld kunnen worden en een plaatsing vergunningsplichting kan zijn.Overal kunststof ramen met HR++ glas.
We hebben geen overburen
welke berekening is dit ?Gas verbruik is rond de 950 m3
weet niet of je die gezien de geluidseisen wel kunt plaatsen. daar zul je een wpac berekening voor moeten uitvoeren.Mijn idee was om op het platte dak van de berging aan de voorzijde om daar een WeHeat te plaatsen.
Er zijn meer dan voldoende andere warmtepompen, zeker in de prijsklasse van een P80.Zijn er eventueel andere misschien betere opties dan weheat?
Wat is je beoogd bugdet, verget niet dat je met slechts 950 m3 gas je besparing niet al te hoog zal zijn, tenslotte verbruikt de warmtepomp ook nog behoorlijk wat stroom. (global kun je rekenen op circa 600 euro voordeel per jaar, een p80 kost incl. installatie al snel 6.500-7.500 euro (en daar is de subsidie ook al in meeberekend, overigens volgend jaar krijg je aanzienlijk minder subsidie ( een kleine 1.000 euro ), dus hou rekening met een TVT van ruim 10 jaar (levensduur van circa 15 jaar).
wil je hybride of ga je voor FE ?
[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 01-10-2024 11:28 ]
Ik zei al: uit mijn hoofd, en ik heb zeker qua IP-waarde te voorzichtig. Hier een directe link naar het kabeldeel dat op de foto staat. De IEC-vinger gaat hier geen plek vinden om contact te maken met spanningsvoerende delen. Net zo min als zijn UL-counterpart.MacD007 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:44:
[...]
voor een warmtepomp die dus buiten staat (niet onder een afdak) lijkt me ip54 dus gewoon te gering, ik zou hier dus minimaal IP65 of hoger verwachten.
Als ik echter de genoemde conector bekijk is deze zeker niet aanraak veilig (je kunt de male pinnen gewoon aanraken) dus moet je vooraf de groep uitschakelen (deze waarschuwing had hier dus moeten staan).
Ik mis hier dan ook een duidelijke waarschuwing op de pomp en ik vraag me af hoe e.e.a. is beschreven in de handleiding.
Al met al ben ik dus niet onder de indruk als dit een vervanging voor een werkschakelaar moet gaan worden, op zich zou het kunnen echter met te veel open einden en te veel mits en maren en dus niet intensiek veilig, en juist dat is wat men met een bv werkschakelaar wel kan bereiken.
Ik heb in mijn vorige leven heel veel te maken gehad met deze connectoren. Dit werkt gewoon op die plek. Zeker als er niet veel koppel- en ontkoppelacties platsvinden (zeg maar, elke dag een keer vast en weer los, zoals bij mijn vorige werk).
Met 950 m³ gas en vloerverwarming zou je met een 6 kW wel uit de voeten moeten kunnen (Sparrow of blackbird P60). 8 kW is dan overkill en leidt tot meer pendelen omdat je op de laagste stand nog steeds te veel warmte produceert als het buiten niet zo koud is. Zelf heb ik ook gekeken naar het maximale gasverbruik op één dag in de afgelopen x jaar. Dat was ruim 10 m³ (equivalent van ca 90 kWh). Dus 85/24 = 3.75 kW gemiddeld over 24 uur. Makkie. Met een COP van zeg 2.5 (het is héél koud buiten) kost je dat op een dag 36 kWh aan stroom, nog steeds goedkoper dan gas.d-vine schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:38:
Qua ruimte lijkt het me krap, je hebt nog een boiler nodig voor je warm water. Een installateur zoekt dat wel voor je uit.
duidelijk, met deze uitvoering heb ik ook geen probleem, echter ik zag ook andere uitvoeringen met zichtbare pennen, daarom mijn opmerking (helaas kun je dus niet zien wat zij nu exact hier verbouwd hebben, deze lijkt overigens net iets anders uit tezien.DavidZH schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:28:
[...]
Ik zei al: uit mijn hoofd, en ik heb zeker qua IP-waarde te voorzichtig. Hier een directe link naar het kabeldeel dat op de foto staat. De IEC-vinger gaat hier geen plek vinden om contact te maken met spanningsvoerende delen. Net zo min als zijn UL-counterpart.
Ik heb in mijn vorige leven heel veel te maken gehad met deze connectoren. Dit werkt gewoon op die plek. Zeker als er niet veel koppel- en ontkoppelacties platsvinden (zeg maar, elke dag een keer vast en weer los, zoals bij mijn vorige werk).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zXeDrngPYOLrxfw7jefRS6Ru.jpg?f=user_large)
overigens zijn deze dus wel IP65.
De bedoeling is om Full Electric te gaanMacD007 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:55:
[...]
hoe breed is je huis, bij rijtjeshuisjes is het geluid van zeer groot belang. je mag namelijk de 40 dB aan de erfgrens niet overschreiden.
[...]
Bedenk dat de geluidseisen ook voor een airco gelden, twee bronnen dicht bijelkaar zullen elkaar versterken waarbij de kans dat je met beiden dus die 40 dB gaat overschreiden.
[...]
is niet van belang omdat aan straatkant er geen geluidseis geld, echter wel weer links en rechts van je erf, bedenk ook dat er aan de voorkant wel eisen door een gemeente gesteld kunnen worden en een plaatsing vergunningsplichting kan zijn.
[...]
welke berekening is dit ?
[...]
weet niet of je die gezien de geluidseisen wel kunt plaatsen. daar zul je een wpac berekening voor moeten uitvoeren.
[...]
Er zijn meer dan voldoende andere warmtepompen, zeker in de prijsklasse van een P80.
Wat is je beoogd bugdet, verget niet dat je met slechts 950 m3 gas je besparing niet al te hoog zal zijn, tenslotte verbruikt de warmtepomp ook nog behoorlijk wat stroom. (global kun je rekenen op circa 600 euro voordeel per jaar, een p80 kost incl. installatie al snel 6.500-7.500 euro (en daar is de subsidie ook al in meeberekend, overigens volgend jaar krijg je aanzienlijk minder subsidie ( een kleine 1.000 euro ), dus hou rekening met een TVT van ruim 10 jaar (levensduur van circa 15 jaar).
wil je hybride of ga je voor FE ?
Installatie kosten ben ik van op de hoogte, is geen probleem met terug verdien tijd gezien onze financiële meevaller.
Wat tevens brengt tot verduurzaming van ons huis en zorgen voor comfort met de L/L
De berekening heb ik van bosch site met bereken vermogen warmtepomp. Dit is compleet onbekende, en blijkbaar nog niet de juiste
Huis is 5,5m breed
Voor de L/L warmtepomp hebben we ruimte onder het raam aan de voorkant (waar gelijk de oprit voor de auto begint) Of op de 1e verdieping van een slaapkamer zit nog een plat dak.
Dus die kunnen goed gescheiden van elkaar geïnstalleerd worden.
Voor mij gaat het er ook om dat we op zolder niet de ruimte hebben om een grote van een ijskast als warmtepomp kunnen plaatsen.
Zijn er nog voordelen om te wachten op de blackbird P60 tov de Sparrow?RFIDguru schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:58:
[...]
Met 950 m³ gas en vloerverwarming zou je met een 6 kW wel uit de voeten moeten kunnen (Sparrow of blackbird P60). 8 kW is dan overkill en leidt tot meer pendelen omdat je op de laagste stand nog steeds te veel warmte produceert als het buiten niet zo koud is.
Qua ruimte lijkt het me krap, je hebt nog een boiler nodig voor je warm water. Een installateur zoekt dat wel voor je uit.
[ Voor 11% gewijzigd door d-vine op 01-10-2024 12:04 ]
Bij mij speelde mee dat ik op mijn garagedak met een liggende Blackbird ruimte zou verspillen, Met de Sparrow past er net een zonnepaneel extra bij (5 vs 6). Verder wilde ik vóór het stookseizoen een warmtepomp hebben en ben ik wel gecharmeerd van de Weheat pompen. Had een andere offerte die veel duurder was en met een binnenkort verboden koelmiddel.d-vine schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:00:
Zijn er nog voordelen om te wachten op de blackbird P60 tov de Sparrow?
Heb jij een specifieke installateur gekozen of vie WeHeat gedaan.RFIDguru schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:12:
[...]
Bij mij speelde mee dat ik op mijn garagedak met een liggende Blackbird ruimte zou verspillen, Met de Sparrow past er net een zonnepaneel extra bij (5 vs 6). Verder wilde ik vóór het stookseizoen een warmtepomp hebben en ben ik wel gecharmeerd van de Weheat pompen. Had een andere offerte die veel duurder was en met een binnenkort verboden koelmiddel.
Lees zelfs dat Coolblue dit installeert, is dit een goed begin om een offerte aan te vragen?
Ik heb via de website van Weheat een installateur toegewezen gekregen. Heb even contact met die partij gehad, maar het gaf me een slecht gevoel. Niet echt geinteresseerd, van origine geen installateurs (keukeninstallateur geloof ik) en vrijwel geen ervaring met Weheat. Zegge en schrijven 1 installatie (hybryde opstelling). Toen op aanraden van een kennis met Weheat ervaring als energiecoach zelf De Jong gebeld (ook in Duizel, vlak bij Weheat), een wereld van verschil in professionaliteit. Coolblue was toen nog niet in de markt.d-vine schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:17:
[...]
Heb jij een specifieke installateur gekozen of vie WeHeat gedaan.
Lees zelfs dat Coolblue dit installeert, is dit een goed begin om een offerte aan te vragen?
en kun je met die airco ook aan de geluidseisen voldoen?d-vine schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:00:
[...]
De bedoeling is om Full Electric te gaan
Installatie kosten ben ik van op de hoogte, is geen probleem met terug verdien tijd gezien onze financiële meevaller.
Wat tevens brengt tot verduurzaming van ons huis en zorgen voor comfort met de L/L
De berekening heb ik van bosch site met bereken vermogen warmtepomp. Dit is compleet onbekende, en blijkbaar nog niet de juiste
Huis is 5,5m breed
Voor de L/L warmtepomp hebben we ruimte onder het raam aan de voorkant (waar gelijk de oprit voor de auto begint) Of op de 1e verdieping van een slaapkamer zit nog een plat dak.
Dus die kunnen goed gescheiden van elkaar geïnstalleerd worden.
Want dat is bij airco's nog veel vaker een probleem, al helemaal bij een breedte van slechts 5,5m. Deze airco zou niet meer dan 55 dB (56 dB voldoet niet) geluidsvermogen mogen produceren (die heb ik overigens nog niet gezien), kijk dus wel naar het geluidsvermogen op vol vermogen LwAmax en niet naar een veel vaker aangegeven geluidsdruk (LpA) daar heb je helaas helemaal niets aan.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Qer2HGAASFW4SNpD24wEAjrH.png?f=user_large)
als je FE wilt gaan heb je wel ook een boiler nodig, want dat warmte water kun je natuurlijk niet buiten ergens opslaan, dus afhankelijk van je wensen mbt bv douchegebruik wil je wel een bepaalde warm water voorraad, een continu doorstroom verwarming voor je warm water heb je bij een warmtepomp niet.Voor mij gaat het er ook om dat we op zolder niet de ruimte hebben om een grote van een ijskast als warmtepomp kunnen plaatsen.
ik zou overigens wel voor een monoblok gaan, dus alles zit buiten (muv je opslag warm water dan), binnen zit veelal slechts een relatief klein binnenunit als controller.
ik zou eerder eens kijken naar bv een kleine Amber 60. volgens mij hebben die ook een horizonale boiler.[...]
Zijn er nog voordelen om te wachten op de blackbird P60 tov de Sparrow?
[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 01-10-2024 15:27 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
knipperdeknip
[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 01-10-2024 15:24 ]
Het equivalent van de Sparrow/P60 is de Amber 95, niet de 65. Anders kom je 30% vermogen te kortMacD007 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:04:
[...]
ik zou eerder eens kijken naar bv een kleine Amber 60. volgens mij hebben die ook een horizonale boiler.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik heb een sparrow besteld.
Bij CB. Die reageren adequaat, netjes, snel. In tegenstelling tot 2 anderen die ik zelf had benaderd na via de website van WeHeat t e kijken welke er bij mij in de buurt zitten.
Ben benieuwd. Binnenkort komt er een schouw om de locatie te bekijken die ik in gedachten heb.
Ik ga full electric, dus 200l voorraadvat op zolder, de Sparrow op de grond in de tuin, loos stukje in de schaduw.
Vandaag de verwarming voor het eerst weer aangezet en de gasmeter draait weer rond. Verbruik nu in de eerste uren 0,6 kuub per uur (CV ingesteld op 37 graden max, geen nachtverlaging)., dat was vorig jaar minder, dus eens kijken wat er aan de hand is komende week als ie wat langer draait. Koude start wellicht, zien of het beter wordt, want dat was juist hoe ik de 6kW had gekozen. Al begrijp ik dat de Sparrow bij A7W35 gewoon 9kW levert, en mocht het te weinig worden bij lage temperatuur dan zit er nog 3kW extra bij op de back up.
Ben benieuwd
Bij CB. Die reageren adequaat, netjes, snel. In tegenstelling tot 2 anderen die ik zelf had benaderd na via de website van WeHeat t e kijken welke er bij mij in de buurt zitten.
Ben benieuwd. Binnenkort komt er een schouw om de locatie te bekijken die ik in gedachten heb.
Ik ga full electric, dus 200l voorraadvat op zolder, de Sparrow op de grond in de tuin, loos stukje in de schaduw.
Vandaag de verwarming voor het eerst weer aangezet en de gasmeter draait weer rond. Verbruik nu in de eerste uren 0,6 kuub per uur (CV ingesteld op 37 graden max, geen nachtverlaging)., dat was vorig jaar minder, dus eens kijken wat er aan de hand is komende week als ie wat langer draait. Koude start wellicht, zien of het beter wordt, want dat was juist hoe ik de 6kW had gekozen. Al begrijp ik dat de Sparrow bij A7W35 gewoon 9kW levert, en mocht het te weinig worden bij lage temperatuur dan zit er nog 3kW extra bij op de back up.
Ben benieuwd
Vanaf prijzen bij Coolblue lijken met €500,- verhoogt voor Sparrow en Blackbird. Flint 350,-?
Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl
Anderhalf week geleden ook bij CB order geplaatst. Ben benieuwd wanneer zij de schouw en installatie in plannen.mabori schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:56:
Ik heb een sparrow besteld.
Ben benieuwd
Toen ik gister een adviesgesprek had bij CB werd aangegeven dat de plaatsing halverwege november kon gebeuren.RNacoustics schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:29:
[...]
Anderhalf week geleden ook bij CB order geplaatst. Ben benieuwd wanneer zij de schouw en installatie in plannen.
Kan je dan bestellen bij CB zonder dat ze eerst zijn wezen kijken? Of geef je opdracht in afwachting van de schouw?
Je krijgt een offerte op de informatie die je telefonisch doorgeeft. Bij akkoord komt er een schouw en als bij de schouw blijkt dat er bijvoorbeeld toch een buffervat moet komen wat niet geoffreerd was dan kan je er nog van af zien. Al lijkt de schouw plaats te vinden aan de hand van foto. Iemand al ervaring of er echt iemand langs komt of dat het alleen op basis van fotos gaat?Stoker schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:42:
Kan je dan bestellen bij CB zonder dat ze eerst zijn wezen kijken? Of geef je opdracht in afwachting van de schouw?
Uit de offerte:
Ben je akkoord?
Ben je blij met deze offerte? Leuk! Geef dan je ja-woord door een mailtje te sturen naar
je persoonlijke adviseur. Daarmee geef je aan dat je:
● Akkoord gaat met het voorstel in deze offerte voor je warmtepomp.
● Op de hoogte bent van onze 2 jaar installatiegarantie en onze algemene
voorwaarden en daarmee akkoord gaat.
● Uitdrukkelijk akkoord gaat met het voor jou aanmaken van een account bij de
producent van jouw warmtepomp en dat we daarvoor jouw naam, e-mailadres
en woonplaats delen. Wil je dit niet, geef dat bij ons aan.
Volgende stap
Een werkvoorbereider gaat samen met jou een installatieplan maken. Hierbij kijken we
hoe je huidige verwarmingssysteem zo goed mogelijk aangesloten kan worden op je
warmtepomp. Zo weten we zeker dat de installatie en de werking van je warmtepomp
perfect aansluit op je wensen. Informatie die we daarvoor nodig hebben:
● Foto’s van je verwarmingssysteem (radiatoren en/of verdelers van je
vloerverwarming)
● Foto van je thermostaat
● Foto van de typeplaat van je CV ketel
● Foto van het leidingwerk onder de CV
● Foto’s van de locatie waar je de warmtepomp wilt hebben
● Foto van de elektra aansluiting die je wilt gebruiken
● Foto’s van de ruimtes waar de leidingen doorheen lopen.
Hier kwam CB vier man sterk schouwen. Twee nog in opleiding. Nu er ervaring is opgedaan - het liep storm zeiden ze - kan het natuurlijk ook telefonisch aan de hand van foto's en/of videobellen.reiniero schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:48:
[...]
Je krijgt een offerte op de informatie die je telefonisch doorgeeft. Bij akkoord komt er een schouw en als bij de schouw blijkt dat er bijvoorbeeld toch een buffervat moet komen wat niet geoffreerd was dan kan je er nog van af zien. Al lijkt de schouw plaats te vinden aan de hand van foto. Iemand al ervaring of er echt iemand langs komt of dat het alleen op basis van fotos gaat?
Uit de offerte:
Ben je akkoord?
Ben je blij met deze offerte? Leuk! Geef dan je ja-woord door een mailtje te sturen naar
Volgende stap
Een werkvoorbereider gaat samen met jou een installatieplan maken. Hierbij kijken we
warmtepomp. Zo weten we zeker dat de installatie en de werking van je warmtepomp
vloerverwarming)
Vreemd ik kreeg de dag na bevestiging belletje om schouw te plannen. We hebben vorige week woensdag bevestigd, donderdag gebeld voor schouw, die is gepland op 10 oktRNacoustics schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:29:
[...]
Anderhalf week geleden ook bij CB order geplaatst. Ben benieuwd wanneer zij de schouw en installatie in plannen.
bij mij komen ze ook langs voor de schouw hoewel inderdaad uit de mail wel lijkt dat het met foto;s gaat. Ik vind het wel prettig dat er iemand komt kijken en inmeten. De communicatie verloopt top met ze.
Weet iemand of de Sparrow ook ergens anders kan worden aangesloten. aangesloten in het circuit dan bij de CV ketel?
Zoals bijv. de PompAO
Zoals bijv. de PompAO
PSN: Shiver23
@Shiver23 Ik vraag mij serieus af in hoeverre een dergelijke aanpak leidt tot een efficiënte en goed werkende installatie. Bij minimaal 50% van de installaties wordt een deel van het leidingwerk en de verdelers van de vvw vervangen om maximale flow te garanderen met een lage Delta. Dit leidt tot zeer efficiënte doordachte systemen zonder klachten. Hier op tweakers zijn bij de verschillende topics voorbeelden genoeg waar het bij installateurs mis is gegaan terwijl het bij de gemiddelde doe het zelver door goed advies en bestudering van de nodige artikelen met inachtneming van onderstaande installatie instructies de installatie probleemloos en efficient functioneert. Ik hoor voorbeelden dat het in 1 dag is geplaatst met 2 man terwijl een goed doordachte full electric installatie vaak uit komt op 2x2 dagen inclusief boiler en zorgvuldig isoleren. Kost iets meer maar dat verdiend zich vaak terug. Onderstaand voorbeeld van Itho Amber ( gaat om het vermogen van een warmtepomp en niet om het merk ) hanteren wij vaak bij advies aan doe het zelvers en hierbij is succes min of meer gegarandeerd. Let ook op het watervolume en het inwendige leiding diameter met zo weinig mogelijk koppelingen. Een warmtepomp verpompt 3x zoveel volume als een CV ketel vandaar:reiniero schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:48:
[...]
Je krijgt een offerte op de informatie die je telefonisch doorgeeft. Bij akkoord komt er een schouw en als bij de schouw blijkt dat er bijvoorbeeld toch een buffervat moet komen wat niet geoffreerd was dan kan je er nog van af zien. Al lijkt de schouw plaats te vinden aan de hand van foto. Iemand al ervaring of er echt iemand langs komt of dat het alleen op basis van fotos gaat?
Uit de offerte:
Ben je akkoord?
Volgende stap
vloerverwarming)
:strip_exif()/f/image/ghKWosBJH3fvpKS3qYxTsbVS.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga morgen even een belletje plegen.JurjenS7 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:57:
[...]
Vreemd ik kreeg de dag na bevestiging belletje om schouw te plannen. We hebben vorige week woensdag bevestigd, donderdag gebeld voor schouw, die is gepland op 10 okt
Beste Tweakers, wij lazen dat er wat onduidelijkheid was over de toegepaste stekker bij onze Sparrow warmtepomp.
De stekker welke wij toepassen is: HPT-3-F van Amphenol-industrial.
Deze heeft een IP-waarde van IP65.
De stekker welke wij toepassen is: HPT-3-F van Amphenol-industrial.
Deze heeft een IP-waarde van IP65.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TROJgQbCQ92ExMJGW8b93A0a.jpg?f=user_large)
www.weheat.nl
14 oktober komt Coolblue langs in ons (aangekochte) huis om te schouwen voor een full electric Blackbird. Erg benieuwd wat hieruit komt, want we wonen er nog niet. Huis is een 2-onder-1 kap uit 1996 en heeft de isolatiewaarde vanuit de bouw, wat op zich voldoende moet zijn. Daarnaast komt er vloerverwarming op de BG en worden alle ramen vervangen van dubbel naar HR++. Radiatoren op de 1e verdieping moeten we nog even naar kijken of dat voldoet. Grootste vraag is echter of er veel moet worden aangepast qua leidingwerk en of het boiletvat past qua ruimte op zolder (huidige plek CV). Blackbird zelf komt op de garage te liggen.
Nu ben ik me al wel aan het voorbereiden qua thermostaat. Er hangt nu echt een oud ding uit het bouwjaar, dat ik alleen al vanwege de vergeling wil vervangen. Welke zouden jullie aanraden icm de blackbird? Liefst een solide ding zonder maandelijkse kosten.
Nu ben ik me al wel aan het voorbereiden qua thermostaat. Er hangt nu echt een oud ding uit het bouwjaar, dat ik alleen al vanwege de vergeling wil vervangen. Welke zouden jullie aanraden icm de blackbird? Liefst een solide ding zonder maandelijkse kosten.
https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NLVince_ schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:42:
14 oktober komt Coolblue langs in ons (aangekochte) huis om te schouwen voor een full electric Blackbird. Erg benieuwd wat hieruit komt, want we wonen er nog niet. Huis is een 2-onder-1 kap uit 1996 en heeft de isolatiewaarde vanuit de bouw, wat op zich voldoende moet zijn. Daarnaast komt er vloerverwarming op de BG en worden alle ramen vervangen van dubbel naar HR++. Radiatoren op de 1e verdieping moeten we nog even naar kijken of dat voldoet. Grootste vraag is echter of er veel moet worden aangepast qua leidingwerk en of het boiletvat past qua ruimte op zolder (huidige plek CV). Blackbird zelf komt op de garage te liggen.
Ik heb een Lyric T6R op Wifi, maar je kan de normale variant ook gewoon bedraad aansluiten.
Die is inderdaad super. Geeft ook de gevraagde- en de huidige kamertemperatuur door aan de Blackbird (in dit geval).
/f/image/7KHJp3dWfzdDfN329zBQqfyJ.png?f=fotoalbum_large)
Aanvulling van @Barryvdh en bovenstaande afbeeldingen zij toegevoegd aan de TS.
/f/image/7KHJp3dWfzdDfN329zBQqfyJ.png?f=fotoalbum_large)
Aanvulling van @Barryvdh en bovenstaande afbeeldingen zij toegevoegd aan de TS.
[ Voor 9% gewijzigd door Stoker op 02-10-2024 13:26 ]
In dit lijstje zie ik geen Tado staan. CB Bied als optie wel aan een tado te installeren. Mag ik dan aannemen (altijd gevaarlijk) dat Tado gewoon goed werkt maar alleen niet getest is door Weheat zelf?Barryvdh schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:08:
[...]
https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL
Ik heb een Lyric T6R op Wifi, maar je kan de normale variant ook gewoon bedraad aansluiten.
Het zal wel werken. Maar de vraag is of alle gegevens doorgegeven worden waardoor hij beter zijn stookgedrag kan bepalen. Wat kost een Tado? en wat kost een Honeywell uit het voorbeeld? Voor die paar tientjes zou ik het nu wel weten....reiniero schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:25:
[...]
In dit lijstje zie ik geen Tado staan. CB Bied als optie wel aan een tado te installeren. Mag ik dan aannemen (altijd gevaarlijk) dat Tado gewoon goed werkt maar alleen niet getest is door Weheat zelf?
Dank! Ik ga hier eens naar kijken. Zal het ook eens aan CB voorleggen (ivm installatie), maar die bieden alleen Tado aan dacht ik.Barryvdh schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:08:
[...]
https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL
Als ik nog geen thermostaat had was de keuze inderdaad makkelijk. Maar ik heb zelf al een Tado v3. Als die gebruikt kan worden en verder prima werkt scheelt dat meer dan een paar tientjes.Stoker schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:27:
[...]
Het zal wel werken. Maar de vraag is of alle gegevens doorgegeven worden waardoor hij beter zijn stookgedrag kan bepalen. Wat kost een Tado? en wat kost een Honeywell uit het voorbeeld? Voor die paar tientjes zou ik het nu wel weten....
Ik wel.reiniero schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:25:
[...]
In dit lijstje zie ik geen Tado staan. CB Bied als optie wel aan een tado te installeren. Mag ik dan aannemen (altijd gevaarlijk) dat Tado gewoon goed werkt maar alleen niet getest is door Weheat zelf?
EnVraag
Welke thermostaten zijn er getest op samenwerking met de warmtepompen?
Antwoord
• Honeywell round modulation (OpenTherm variant)
• Honeywell lyric T6/ T6R WIFI
• Honeywell EvoHome
• Honeywell Chronotherm Touch modulation
• Tado smart home systems
• Plugwise Anna
• Remeha ISense
Van een aantal thermostaten is bekend dat ze wel OpenTherm ondersteunen maar geen kamertemperatuur of gewenste kamertemperatuur doorsturen over OpenTherm.
Dit hoeft geen probleem te zijn voor het aansturen van ons warmtepomp, maar je kunt dan in de Weheat app geen kamertemperaturen zien.
Weet alleen niet of het de Tado X of Tado 3 is. Maar ik verwacht Tado 3 want X is redelijk nieuw.
[ Voor 4% gewijzigd door Barryvdh op 02-10-2024 13:33 ]
Oeps, kats overheen gekeken. Excuses.Barryvdh schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:32:
[...]
Ik wel.
[...]
En
[...]
Weet alleen niet of het de Tado X of Tado 3 is. Maar ik verwacht Tado 3 want X is redelijk nieuw.
CB Bied zowel de tado v3 als de tado x aan, beide voor 250 euro inclusief installatie.
De warmtepomp gaat net als de zonnepanelen eerder: iedereen gaat ze plaatsen, aansluiten en inbedrijfstellen.Carboy54 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:56:
[...]
@Shiver23 Ik vraag mij serieus af in hoeverre een dergelijke aanpak leidt tot een efficiënte en goed werkende installatie. Bij minimaal 50% van de installaties wordt een deel van het leidingwerk en de verdelers van de vvw vervangen om maximale flow te garanderen met een lage Delta. Dit leidt tot zeer efficiënte doordachte systemen zonder klachten.
CB heeft bij mij een Honeywell round modulation opgehangen. Daar kan je ongeveer niets mee, maar dat zou in mijn geval ook prima moeten zijnreiniero schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:35:
[...]
Oeps, kats overheen gekeken. Excuses.
CB Bied zowel de tado v3 als de tado x aan, beide voor 250 euro inclusief installatie.
Ook niet verkeerd, want met vloerverwarming wil je de temperatuur inderdaad constant houden en als het weer wat warmer wordt buiten zet je hem pas lager (en andersom). Misschien zelfs wel degelijker dan een ‘smart’ ding. Vraag me dan af of die T6R extra’s biedt die ik dan zou missen.janzuilhof schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:42:
[...]
CB heeft bij mij een Honeywell round modulation opgehangen. Daar kan je ongeveer niets mee, maar dat zou in mijn geval ook prima moeten zijn. Heeft niet eens een klokfunctie, maar mijn vloerverwarming in de woonkamer staat toch 24/7 op dezelfde temperatuur in het stookseizoen.
[ Voor 4% gewijzigd door Vince_ op 02-10-2024 13:52 ]
Enige wat ik me afvraag is wat er gaat gebeuren als de Honeywell een relatief hoge temperatuur gaat vragen. Kan voorkomen dat de thermostaat vindt dat er even 50 graden water moet komen, maar mijn vloer en ik vinden dat 30 ook wel zat is. Mijn cv-ketel had ik gewoon gemaximeerd op 35 graden, maar bij de Sparrow kan ik dit niet zelf instellen. Althans, icm de thermostaatregeling. Zou wel kunnen als ik met stooklijn ga werken maar wil eerst eens zien wat die thermostaatregeling gaat doen.Vince_ schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:51:
[...]
Ook niet verkeerd, want met vloerverwarming wil je de temperatuur inderdaad constant houden en als het weer wat warmer wordt buiten zet je hem pas lager (en andersom). Misschien zelfs wel degelijker dan een ‘smart’ ding. Vraag me dan af of die T6R extra’s biedt die ik dan zou missen.
Ik heb precies deze vraag voorgelegd aan mijn installateur. Die zegt dat hij dat zelf niet eenvoudig kan aanpassen, maar dat Weheat het in principe wel kan. Alleen bij een inbedrijfstelling kan de installateur het invullen. Zijn verwachting is dat Weheat het gaat toevoegen aan de mogelijkheden voor de installateur. Ik geloof dat ze 'm standaard op 40 graden zetten, maar dat weet ik niet zeker meer. Het was een vrij hoge waarde, dat wel. Overigens heb ik mijn Honeywell T6 nog geen hoge temperatuur zien vragen aan de Sparrow. Ik heb nog even met de gedachte gespeeld om een apparaatje te maken dat tussen thermostaat en Sparrow wordt geplaatst, om het protocol af te vangen en de gevraagde temperatuur te begrenzen. Ook om een opstookprotocol voor de vloer te kunnen doen, maar dat kan ook eenvoudig via een handmatige aanpassing van de stooklijn (ipv opentherm)janzuilhof schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:10:
[...]
Enige wat ik me afvraag is wat er gaat gebeuren als de Honeywell een relatief hoge temperatuur gaat vragen. Kan voorkomen dat de thermostaat vindt dat er even 50 graden water moet komen, maar mijn vloer en ik vinden dat 30 ook wel zat is. Mijn cv-ketel had ik gewoon gemaximeerd op 35 graden, maar bij de Sparrow kan ik dit niet zelf instellen. Althans, icm de thermostaatregeling. Zou wel kunnen als ik met stooklijn ga werken maar wil eerst eens zien wat die thermostaatregeling gaat doen.
Helaas is de techniek van een warmtepomp en het afgiftesysteem wat complexer dan een simpel zonnepanelen systeem. Ik zie bij mijn bezoeken maar al te vaak ellende door ondeskundig installeren.G-addict schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:37:
[...]
De warmtepomp gaat net als de zonnepanelen eerder: iedereen gaat ze plaatsen, aansluiten en inbedrijfstellen.
Ik moet me er nog in verdiepen hoor. Maar de Google Nest (blijft bij mij hangen) heeft een warmtepomp-instelling met volgens mij ook de optie om de maximale aanvoertemperatuur in te stellen. Volgens Weheat moet de Nest werken. Enige 'probleem' is dat ie de kamertemperatuur niet aan de warmtepomp doorgeeft. Niet echt een probleem want hij zet hem echt wel uit als het te warm wordt.janzuilhof schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:10:
[...]
Enige wat ik me afvraag is wat er gaat gebeuren als de Honeywell een relatief hoge temperatuur gaat vragen. Kan voorkomen dat de thermostaat vindt dat er even 50 graden water moet komen, maar mijn vloer en ik vinden dat 30 ook wel zat is. Mijn cv-ketel had ik gewoon gemaximeerd op 35 graden, maar bij de Sparrow kan ik dit niet zelf instellen. Althans, icm de thermostaatregeling. Zou wel kunnen als ik met stooklijn ga werken maar wil eerst eens zien wat die thermostaatregeling gaat doen.
Hier werkt hij gewoon met een Tado V3.
Met de installatie is gevraagd waarop ik de maximale watertemperatuur wil hebben (35 graden want dat had ik al getest en werkte goed) en daarop is het systeem ook ingesteld.
Je ziet dat hij mooi de waarde van de Tado overneemt. Zet ik dus de Tado van 20,2 naar 20,5 en binnen 1 min staat in de app of het portal van de blackbird ook 20,5. Vervolgens kun je in de grafieken van de warmtepomp de gevraagde watertemperatuur huis in lichtjes zien oplopen.
Kortom systemen werken goed samen.
Met de installatie is gevraagd waarop ik de maximale watertemperatuur wil hebben (35 graden want dat had ik al getest en werkte goed) en daarop is het systeem ook ingesteld.
Je ziet dat hij mooi de waarde van de Tado overneemt. Zet ik dus de Tado van 20,2 naar 20,5 en binnen 1 min staat in de app of het portal van de blackbird ook 20,5. Vervolgens kun je in de grafieken van de warmtepomp de gevraagde watertemperatuur huis in lichtjes zien oplopen.
Kortom systemen werken goed samen.
Over de mensen met een Lyric T6(R), bij mij zegt hij bij Systeemconfiguratie: Gas. Volgens installateur maakte dat niet uit, maar is dat bij jullie ook zo? Klinkt alsof er ook een instelling voor Vloerverwarming is?
Zonnepanelen worden vaak ondeugdelijk geplaatst door onbekwame "monteurs". Dat geeft soms best gevaarlijke situaties.Carboy54 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:25:
[...]
Helaas is de techniek van een warmtepomp en het afgiftesysteem wat complexer dan een simpel zonnepanelen systeem. Ik zie bij mijn bezoeken maar al te vaak ellende door ondeskundig installeren.
Maar ik denk dat je de vergelijking wel snapt. Zonnepanelen worden gemonteerd door Jan en alleman, warmtepompen door keukenmonteurs lees ik hierboven ergens. En door coolblue, die moeten ook ergens met hun zonnepaneel monteurs naartoe nu die markt op z'n gat ligt.
Hier idem. Is me een raadsel waarom dit ding niet beter te configureren is.Barryvdh schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:50:
Over de mensen met een Lyric T6(R), bij mij zegt hij bij Systeemconfiguratie: Gas. Volgens installateur maakte dat niet uit, maar is dat bij jullie ook zo? Klinkt alsof er ook een instelling voor Vloerverwarming is?
Ik heb de verwarming maar gewoon eens aangeslingerd om te kijken wat er gebeurt. Precies wat ik had verwachtRFIDguru schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:21:
[...]
Ik heb precies deze vraag voorgelegd aan mijn installateur. Die zegt dat hij dat zelf niet eenvoudig kan aanpassen, maar dat Weheat het in principe wel kan. Alleen bij een inbedrijfstelling kan de installateur het invullen. Zijn verwachting is dat Weheat het gaat toevoegen aan de mogelijkheden voor de installateur. Ik geloof dat ze 'm standaard op 40 graden zetten, maar dat weet ik niet zeker meer. Het was een vrij hoge waarde, dat wel. Overigens heb ik mijn Honeywell T6 nog geen hoge temperatuur zien vragen aan de Sparrow. Ik heb nog even met de gedachte gespeeld om een apparaatje te maken dat tussen thermostaat en Sparrow wordt geplaatst, om het protocol af te vangen en de gevraagde temperatuur te begrenzen. Ook om een opstookprotocol voor de vloer te kunnen doen, maar dat kan ook eenvoudig via een handmatige aanpassing van de stooklijn (ipv opentherm)
Kan ook met de stooklijn gaan kutten maar wilde dit even zien
/f/image/OaNvvLP8EkAGIdmLn75FGprk.png?f=fotoalbum_large)
De eerste minuten opstarten vond ie wel ingewikkeld. Dacht even dat ie in een soort ultrapendelmode was geschoten. Maar ik denk dat het komt doordat vlak ervoor een legionellaprogramma had gedraaid en er nog water circuleerde van ruim 50 graden.
/f/image/VgkE37e7M62V0wHXmh8m6lMr.png?f=fotoalbum_large)
Mengverdelers met pomp en thermostaat horen niet thuis in een efficiënte installatie in combinatie met een warmtepomp. De warmtepomp pompt 3x zoveel flow door het systeem als een cv ketel met een veel lagere Delta en dat kan een mengverdeler niet aan. Daarnaast is het stroomverbruik hoger je stookt een aanzienlijk hogere temperatuur dan nodig zoals je zelf constateert. Naarmate de warmtepomp een hogere temperatuur moet draaien neemt het verbruik onevenredig toe. Zo lang mogelijk zo laag mogelijk is het advies.janzuilhof schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:00:
[...]
Ik heb de verwarming maar gewoon eens aangeslingerd om te kijken wat er gebeurt. Precies wat ik had verwacht. Ik wil ivm opstookprotocol van mn vloer max 25 graden hebben. Heb een vloerverwarmingverdeler met thermostaat en die op 25 gezet. Maar de warmtepomp gaat vrolijk veel hoger leveren. Verder weinig aan de hand, als ie met deze onhandige inregeling nog deze COP haalt kan ik daarmee leven. En over een paar dagen staat de verdeler op 35 graden en levert de warmtepomp juist 25, probleem opgelost.
Kan ook met de stooklijn gaan kutten maar wilde dit even zien.
[Afbeelding]
De eerste minuten opstarten vond ie wel ingewikkeld. Dacht even dat ie in een soort ultrapendelmode was geschoten. Maar ik denk dat het komt doordat vlak ervoor een legionellaprogramma had gedraaid en er nog water circuleerde van ruim 50 graden.
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 02-10-2024 20:51 ]
Waar heb je die wijsheid vandaan? Heb jij dan slechte ervaring met CB?G-addict schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:41:
[...]
Zonnepanelen worden vaak ondeugdelijk geplaatst door onbekwame "monteurs". Dat geeft soms best gevaarlijke situaties.
Maar ik denk dat je de vergelijking wel snapt. Zonnepanelen worden gemonteerd door Jan en alleman, warmtepompen door keukenmonteurs lees ik hierboven ergens. En door coolblue, die moeten ook ergens met hun zonnepaneel monteurs naartoe nu die markt op z'n gat ligt.
Ja snap ik. Maar als de watertemperatuur die we warmtepomp levert lager is dan de instelling op de thermostaat van de verdeler, dan stook je toch geen hogere temperatuur meer dan nodig? Lijkt me dat er dan (vrijwel) niet wordt bijgemengd.Carboy54 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:42:
[...]
Mengverdelers met pomp en thermostaat horen niet thuis in een efficiënte installatie in combinatie met een warmtepomp. De warmtepomp pompt 3x zoveel flow door het systeem als een cv ketel met een veel lagere Delta en dat kan een mengverdeler niet aan. Daarnaast is het stroomverbruik hoger je stookt een aanzienlijk hogere temperatuur dan nodig zoals je zelf constateert. Naarmate de warmtepomp een hogere temperatuur moet draaien neemt het verbruik onevenredig toe. Zo lang mogelijk zo laag mogelijk is het advies.
Verder houd ik wel rekening met de optie dat mijn verdelers ooit aangepast / vervangen moeten worden. Maar eerst maar eens zien hoe dit werkt met wat ik al heb en of de voordelen van vervangen opwegen tegen de nadelen (knaken-wise).
Momenteel ben ik blij dat de thermostaat op de verdeler heeft voorkomen dat de vloer van 17 graden ineens een berg water van 37 graden door zich heen krijgt. Of dat echt fout zou gaan is natuurlijk ook nog de vraag, maar toch.
(Overigens heb ik wel net de aansturing op stooklijn gezet zodat de watertemperatuur teruggaat naar 26 graden bij deze buitentemperatuur

In het algemene topic en specifiek die van Panasonic en de Amber is al veel ervaring opgedaan met verdelers en daar is de conclusie unaniem. Wij vervangen ze altijd. Er is ook een topic over verdelers bij Tweakers. Als bijverwarming laten wij ze soms zitten.janzuilhof schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:57:
[...]
Ja snap ik. Maar als de watertemperatuur die we warmtepomp levert lager is dan de instelling op de thermostaat van de verdeler, dan stook je toch geen hogere temperatuur meer dan nodig? Lijkt me dat er dan (vrijwel) niet wordt bijgemengd.
Verder houd ik wel rekening met de optie dat mijn verdelers ooit aangepast / vervangen moeten worden. Maar eerst maar eens zien hoe dit werkt met wat ik al heb en of de voordelen van vervangen opwegen tegen de nadelen (knaken-wise).
Momenteel ben ik blij dat de thermostaat op de verdeler heeft voorkomen dat de vloer van 17 graden ineens een berg water van 37 graden door zich heen krijgt. Of dat echt fout zou gaan is natuurlijk ook nog de vraag, maar toch.
(Overigens heb ik wel net de aansturing op stooklijn gezet zodat de watertemperatuur teruggaat naar 26 graden bij deze buitentemperatuur).
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.