• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:35

Carboy54

Duurzaamheid coach

RFIDguru schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:03:
[...]

Bevalt tot nu toe prima, is 1-2 juli geïnstalleerd. Hij heeft nog maar een paar uurtjes de vloer opgewarmd, met een COP van ruim 9. Komende week mag de Sparrow vermoedelijk weer aan de bak. Buitenunit staat op plat garage dak, binnen staat een 50 liter Weheat buffervat (parallel geloof ik) en een 200 liter Weheat boiler. Er zitten 3 pompen in het systeem (en geen driewegklep). Thermostaat is een Honeywell T6 (OpenTherm). We zijn volledig van het gas af. Ik twijfel wel een beetje of een buffervat wel of niet nodig of gunstig is. Eigenlijk kun je de warmte net zo goed opslaan in de vloer. Maar met een buffervat kun je op momenten dat de stroom gratis (PV) is, of heel goedkoop, extra warmte opslaan om in de koude nacht weer te gebruiken. Heb niet nagerekend of dit echt zo werkt. Minder verbruik en gunstiger COP 's nachts vs meer stroomverbruik overdag.
Ik heb zelf ook nog 6 extra PV panelen op het garagedak gelegd en verwacht samen met de 11 jaar oude PV installatie ongeveer op te wekken wat ik totaal gebruik per jaar. Zolang we mogen salderen prima.
Voor warmte bufferen is 50 liter ongeschikt. Die is binnen een paar minuten op temperatuur. Daar heb je minimaal 500 liter en meer voor nodig. Als je 3 pompen hebt is de derde vermoedelijk voor een parallel buffer. Met vvw meestal niet noodzakelijk en minder efficiënt.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11:26
MacD007 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:16:
[...]

ik weet eigenlijk niet goed hoe ik deze verstopte cijfers van WeHeat moet interpreteren, gezien de getallen heb ik daar wel wat vraagtekens bij ?

neem bv hun flint:
Daar wordt aangegeven dat de LwAmax 48 dB is met een K1 van 0 dB.
nu zie ik echter bij EPREL ( de EU database voor Erp Energielabel) hier de EPREL Link voor de ErP (Energielabel al een hogere waarde van 50 dB staan, terwijl de eisen voor deze geluidswaarde niet de 100% vol max vermogen zijn, dus zou deze waarde dus lager moeten zijn.
derhalve verwacht ik eigenlijk dat de LwAmax boven deze 50 dB (zeker enkele dB's zou moeten liggen).

vergelijk maar eens voor de grap bij andere merken de ErP geluidswaarde met de LwAmax waarde, daar zit eigenlijk altijd een behoorlijk verschil ertussen.
Wat ik overigens ook vreemd vind dat ik nergens de ErP Label zelf op hun site heb kunnen vinden, infeite is dit tegen de regels en voldoet daardoor WeHeat gewoon niet aan de gestelde eisen.
Word tijd dat een toezichthouder hierop gaat handhaven. (sorry, Weheat, maar jullie zouden dit echt beter moeten doen en volgens mij weten jullie dit ook, maar om onbekende redenen houden jullie je gewoon niet aan wettelijke regels, jammer)
[Afbeelding]
daarbij vind ik het gewoon vreemd dat weheat deze best belangrijke (ook comercieel belangrijk) informatie zo aan het verstoppen is en niet eens in hun eigen specs aan het vermelden is, dit is gewoon heel vreemd.
Hier ook nog de ERP label van de Blackbird P80. https://eprel.ec.europa.e...duct/spaceheaters/1438536

• Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-07 12:29
Dit is voor leken wel een handige tool voor eerste indruk:

https://www.intergas-verwarming.nl/consument/xtend-geluid/

Vul postcode en huisnummer in. Geef aan hoe de warmtepomp komt te staan en de cirkels geven de decibels aan. Die Xtend zoemt 56 db. Vier keer harder dan de Flint.

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09:25
Flintstone087 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 18:23:

Vul postcode en huisnummer in. Geef aan hoe de warmtepomp komt te staan en de cirkels geven de decibels aan. Die Xtend zoemt 56 db. Vier keer harder dan de Flint.
Het bij A7W35 opgegeven geluidsvermogen van Weheat is níet het maximum geluidsvermogen. Dat kan niet, omdat de warmtepomp dan welliswaar zijn maximale vermogen levert, maar de compressor nog lang niet op maximaal draait.

Voor de Xtend is het geluidsvermogen voor de erp label conditie 49dB(A). Maximaal is het 56dB(A).

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Flintstone087 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 18:23:

is natuurlijk alleen voor hun eigen product en wat nu echt van belang is, namelijk wat het geluid op de erfgrens is nu niet bepaald duidelijk.
nee, sorry leuk maar niet echt handig. sorry

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• RNacoustics
MacD007 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:25:
[...]

is natuurlijk alleen voor hun eigen product en wat nu echt van belang is, namelijk wat het geluid op de erfgrens is nu niet bepaald duidelijk.
nee, sorry leuk maar niet echt handig. sorry
Mee eens (y) Gewoon de spec's van de WP leverancier en jou woonsituatie in WPAC invoeren, zegt veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
TTSS schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:26:
Ik schakelde de warmtepomp altijd uit tussen 23:00 en 01:00. Ondanks dat het apparaat weinig geluid maakt(!), vinden we het toch fijn als hij tijdens het in slaap vallen (23:00-01:00) helemaal uit is (we slapen in de buurt van de warmtepomp).

Ik was wat dingen aan het uitproberen in de app en nu kan het apparaat tijdens de stille uren niet lager dan 40%.

Er verschijnt een melding: 'Apparaatinstelling heeft een verkeerde waarde. Wat zou de oplossing kunnen zijn?

Ik wil de discussie over het geluidsniveau van het apparaat niet opeens nieuw leven inblazen. Slapen in de buurt van het apparaat is geen probleem, het apparaat maakt weinig geluid. Uit nog minder.

[Afbeelding]
@Weheat Hebben jullie hier nog een reactie op? Afgelopen vrijdag is de pomp geïnstalleerd en is die 2 keer water gaan verwarmen om 7:30hr en om 22:30hr. Precies de momenten dat ik er in ieder geval niet op sta te wachten.

De pomp is op de dakkapel geplaatst met op de plek van de oude het boiler/buffer vat. Op zich hoor ik de warmtepomp amper, maar de waterpompen zijn op dit moment nogal luidruchtig, klinkt alsof er nog wat lucht in zit. Hopelijk lost dat zich vanzelf op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
DRaakje schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:43:
[...]

@Weheat Hebben jullie hier nog een reactie op? Afgelopen vrijdag is de pomp geïnstalleerd en is die 2 keer water gaan verwarmen om 7:30hr en om 22:30hr. Precies de momenten dat ik er in ieder geval niet op sta te wachten.

De pomp is op de dakkapel geplaatst met op de plek van de oude het boiler/buffer vat. Op zich hoor ik de warmtepomp amper, maar de waterpompen zijn op dit moment nogal luidruchtig, klinkt alsof er nog wat lucht in zit. Hopelijk lost dat zich vanzelf op.
Is dat niet meer een vraag voor de installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
RNacoustics schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:48:
[...]
Is dat niet meer een vraag voor de installateur?
Ja, die zegt ook dat de lucht vanzelf weg zou moeten gaan na verloop van tijd. Was meer een FYI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

DRaakje schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:19:
[...]

Ja, die zegt ook dat de lucht vanzelf weg zou moeten gaan na verloop van tijd. Was meer een FYI.
Volgens de R290 richtlijnen moeten de automatische ontluchters in huis na ontluchten worden dicht gezet dus indien dit is opgevolgd gaat de lucht er niet automatisch uit.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Carboy54 schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:27:
[...]

Volgens de R290 richtlijnen moeten de automatische ontluchters in huis na ontluchten worden dicht gezet dus indien dit is opgevolgd gaat de lucht er niet automatisch uit.
Wat heeft de koudemiddel te maken met lucht in je CV leidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

RNacoustics schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:07:
[...]

Wat heeft de koudemiddel te maken met lucht in je CV leidingen?
Als propaan door een lekkage in de warmtewisselaar in het cv water komt zijn er dus risico's. Daarom zijn er dus richtlijnen opgesteld voor R290 warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:18
Iemand al ervaring met een plaatsing van een Sparrow of Flint? Zelf een huis met veel ramen. Een vrije muur van minimaal 3,10 meter moet je dan eigenlijk hebben als je het tussen een raam en deur wilt plaatsen. Lastig, lastig....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVCqO6x6H1EUTUjqBrZx0grQIN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wg3gdknOHY8Buh6VjPVVi7Qn.png?f=fotoalbum_large
1.3 Beschermstrook
1.3.1 Belangrijke Veiligheidswaarschuwing: Koudemiddel R290
De warmtepomp maakt gebruik van koudemiddel R290, dat dichter is dan lucht. In het geval van een lekkage zal dit
koudemiddel zich op lagere niveaus verzamelen. Het is daarom essentieel om tijdens de installatie rekening te
houden met dit gedrag door te zorgen voor voldoende ventilatie op vloerniveau.
1.3.2 Richtlijnen voor de Beschermingszone
De beschermingszone is het directe gebied rondom de warmtepomp dat vrij moet blijven van mogelijke gevaren. In
deze zone mogen geen ramen, deuren, ventilatieopeningen, lichtkokers, dakramen of andere ventilatieopeningen
aanwezig zijn. Bovendien mogen er geen ontstekingsbronnen aanwezig zijn, zoals wandcontactdozen,
lichtschakelaars, lampen, elektrische bedieningspanelen of andere permanente ontstekingsbronnen

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

gratiz schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:12:
Iemand al ervaring met een plaatsing van een Sparrow of Flint? Zelf een huis met veel ramen. Een vrije muur van minimaal 3,10 meter moet je dan eigenlijk hebben als je het tussen een raam en deur wilt plaatsen. Lastig, lastig....

[Afbeelding]

[...]
Geldt voor openslaande ramen niet voor vaste.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• janzuilhof
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:15
Afgelopen vrijdag is er een Sparrow (all electric) bij mij geplaatst door Coolblue. Ziet er shiney uit en verwarmt vooralsnog alleen tapwater. Begon direct met een legionellarun. 200 liter koud kraanwater naar 60 graden brengen kostte de warmtepomp 2,59 kWh. Gemiddelde COP van 5,83. Het was buiten ook wel 23 graden, maar alsnog :P.

Moet wel zeggen dat ik het geluid dat hij produceert bij het tapwater verwarmen niet bepaald 'fluisterstil' zou noemen. Maar dat komt volgens mij omdat hij op een behoorlijk vermogen staat te joekelen. Uitgaand vermogen was tijdens verwarmen steeds bijna 6kW. Boilervat wordt daarmee snel warm, maar dat hoeft helemaal niet van mij.

Nu kan je in de app of het portal het maximum vermogen begrenzen, maar ik heb sterk de indruk dat dit in mijn geval niet werkte. Ik heb het max vermogen ingesteld op 40%, maar er komt nog net zoveel geluid uit en het uitgaand vermogen is nog steeds bijna 6kW.

Ik heb WeHeat een ellenlange mail gestuurd met onder andere dit punt (daarnaast vooral wat opmerkingen en vragen over functionaliteiten in de app/portal). Even kijken hoe lang ze erover doen om die te lezen :D.

Contact met Coolblue was trouwens top. Installateurs namen rustig de tijd om samen met mij toch last minute nog een mooiere route voor het leidingwerk te kiezen, de buitenunit een kwartslag te draaien toen hij al bijna aangesloten was etc. Had uiteindelijk 6 gasten over de vloer (4 in opleiding en 2 meer ervaren installateurs). Dus lekker druk maar dat was wel grappig. En in 1 dag de hele installatie geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hj371atjg5lnXDtwdUB4fvR3NpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UzzDaqzhkAx1AXMeLghSmYbh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door janzuilhof op 23-09-2024 20:56 . Reden: Fotootje erbij :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:09
janzuilhof schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:56:
Afgelopen vrijdag is er een Sparrow (all electric) bij mij geplaatst door Coolblue. Ziet er shiney uit en verwarmt vooralsnog alleen tapwater. Begon direct met een legionellarun. 200 liter koud kraanwater naar 60 graden brengen kostte de warmtepomp 2,59 kWh. Gemiddelde COP van 5,83. Het was buiten ook wel 23 graden, maar alsnog :P.

Moet wel zeggen dat ik het geluid dat hij produceert bij het tapwater verwarmen niet bepaald 'fluisterstil' zou noemen. Maar dat komt volgens mij omdat hij op een behoorlijk vermogen staat te joekelen. Uitgaand vermogen was tijdens verwarmen steeds bijna 6kW. Boilervat wordt daarmee snel warm, maar dat hoeft helemaal niet van mij.

Nu kan je in de app of het portal het maximum vermogen begrenzen, maar ik heb sterk de indruk dat dit in mijn geval niet werkte. Ik heb het max vermogen ingesteld op 40%, maar er komt nog net zoveel geluid uit en het uitgaand vermogen is nog steeds bijna 6kW.

Ik heb WeHeat een ellenlange mail gestuurd met onder andere dit punt (daarnaast vooral wat opmerkingen en vragen over functionaliteiten in de app/portal). Even kijken hoe lang ze erover doen om die te lezen :D.

Contact met Coolblue was trouwens top. Installateurs namen rustig de tijd om samen met mij toch last minute nog een mooiere route voor het leidingwerk te kiezen, de buitenunit een kwartslag te draaien toen hij al bijna aangesloten was etc. Had uiteindelijk 6 gasten over de vloer (4 in opleiding en 2 meer ervaren installateurs). Dus lekker druk maar dat was wel grappig. En in 1 dag de hele installatie geplaatst.

[Afbeelding]
Interessant.
Ik denk zelf ook na over een Sparrow nu de BB P60 op zich laat wachten.

Hoe lang zijn bij jou de toevoerleidingen van de Sparrow naar het boilervat / CV systeem ?
En welke diameter buizen hebben ze daarvoor gebruikt ?
Heeft de Sparrow nog een werkschakelaar of is deze met een afneembare stekker aan het net gekoppeld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@janzuilhof
Aan de vrije ruimte 2 post boven je is niet gehouden?
In een hoek plaatsen levert altijd meer weerkaatsing vh geluid op.

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-09-2024 22:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janzuilhof
martinusv schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:48:
[...]

Interessant.
Ik denk zelf ook na over een Sparrow nu de BB P60 op zich laat wachten.

Hoe lang zijn bij jou de toevoerleidingen van de Sparrow naar het boilervat / CV systeem ?
En welke diameter buizen hebben ze daarvoor gebruikt ?
Heeft de Sparrow nog een werkschakelaar of is deze met een afneembare stekker aan het net gekoppeld ?
Leidingen zijn ongeveer 10 meter. Gaan direct naast de buitenunit de kruipruimte in (daarvoor is door het beton geboord). Dan na een meter of 4 omhoog naar zolder (dus 2 verdiepingen). Daar hangt de binnenunit nu waar de cv-ketel hing en staat ook het boilervat. Diameter van de buis is zo'n 25mm zo te zien (+ isolatie uiteraard). Kan er een paar mm naast zitten.

Binnen- en buitenunit zitten beiden direct op een eigen groep in de groepenkast (apart aangelegd met een extra kastje naast de groepenkast die al vol zat).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janzuilhof
AUijtdehaag schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:59:
@janzuilhof
Aan de vrije ruimte 2 post boven je is niet gehouden?
In een hoek plaatsen levert altijd meer weerkaatsing vh geluid op.
Nop, niet aan de vrije ruimte uit die post gehouden. Volgens de installateur geeft WeHeat zelf minstens 20cm van een muur als richtlijn. Die van mij staat er 30cm vandaan. Ik vind het allemaal wel prima.

En je hebt natuurlijk gelijk dat geluid weerkaatst. Maar het geluid dat ik hoor komt echt uit de warmtepomp. En de wind ook. Als ik er zelf voor ga staan zie ik eruit als Hans Klok. Dat ding moet echt aanzienlijk zachter kunnen draaien. Ik ga er voorlopig ook nog vanuit dat dit wel te fixen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcYBwKJ0XvWDbSIOFEH1kDyxnis=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/q3rHAW4fLiQENQzTNVkKF7iY.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

janzuilhof schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:21:
[...]

Leidingen zijn ongeveer 10 meter. Gaan direct naast de buitenunit de kruipruimte in (daarvoor is door het beton geboord). Dan na een meter of 4 omhoog naar zolder (dus 2 verdiepingen). Daar hangt de binnenunit nu waar de cv-ketel hing en staat ook het boilervat. Diameter van de buis is zo'n 25mm zo te zien (+ isolatie uiteraard). Kan er een paar mm naast zitten.

Binnenunit zitten beiden direct op een eigen groep in de groepenkast (apart aangelegd met een extra kastje naast de groepenkast die al vol zat).
@martinusv 26mm inwendig diameter is gewenst. 20 meter max. Een stekker is niet toegestaan. Gewoon een werkschakelaar over aparte groep. Indien je een BUH wilt ook deze over aparte groep 16 Amp C karakter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
Carboy54 schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:43:
[...]

@martinusv 26mm inwendig diameter is gewenst. 20 meter max. Een stekker is niet toegestaan. Gewoon een werkschakelaar over aparte groep. Indien je een BUH wilt ook deze over aparte groep 16 Amp C karakter.
De achtergrond van mijn vraag was dat WeHeat tijdens de open dag van juli stelde dat de werkschakelaar van de Sparrow zou verdwijnen en vervangen door een afkoppelbare stekker verbinding. Uiteraard met een eigen groep in de meterkast. Dus ik vroeg me af of dit al gerealiseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzuilhof
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtaWgg4HIkfJCuuim-_auEBrQbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNfowL3W1blDpzOjl8SALDnh.jpg?f=fotoalbum_large

Bedoel je dit aan de achterkant van de buitenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcdelange123
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-07 23:51
Heeft iemand al een offerte ontvangen voor de Weheat flint inclusief montage? Ik heb een aantal aanvragen uitstaan maar tot op heden nog geen definitieve offerte ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-07 16:14
Hoi allemaal,

De reden dat de Blackbird mij interesseert is voornamelijk dat ik deze gemakkelijker op het platte dak van mijn aanbouw zou kunnen zetten. Het voordeel daarvan is dat de leidingen naar het buffervat heel kort zouden kunnen zijn. Dat bespaart kosten in materiaal maar de installatie is ook veel minder werk. Het meest voor de hand liggende alternatief is namelijk dat ik 12m buis moet ingraven en een fundering voor bijvoorbeeld een Itho Amber maak in de voortuin. Voor plaatsing op het dak lijkt de blackbird mij meer geschikt omdat deze "minder" dan 0,5M hoog is en dus vergunningsvrij op het dak. Omdat het een houten constructie is met daarop PIR en bitumen vind ik het lage gewicht en de gewichtsverdeling over meerdere voeten ook een voordeel.

Mijn vragen:

1) In tegenstelling tot andere warmtepompen in mijn vergelijking kan ik van de Blackbird geen COP bij nominaal vermogen vinden voor alle relevante temperaturen. Een cop van 5.8 bij A7W35 is de enige data die ik kan vinden. Er is wel beperkte data van de COP bij deellast, maar die kan ik weer niet met andere warmtepompen vergelijken. Heeft iemand deze data?

2) Het totale vermogen t.o.v. andere 8 of 9kW warmtepompen is veel hoger. Namelijk 11kw bij 7 graden, en nog steeds 8kw bij -1 graden. Daarmee zit het vermogen op de typische dag eerder op 10 tot 11kw, dan 8. Dit terwijl de meeste "8 of 9kw" warmtepompen bij 4-5 graden al onder de 8kW duiken. Is dit echt zo of lees ik dit verkeerd. Ik ben een beetje bang voor te veel vermogen en pendelen. Ik gok dat ik rond de 7 tot 8kw nodig ga hebben. Hebben jullie hier ooit nadelen van ondervonden?

3) Hoe ver kan de Blackbird over het algemeen moduleren? Wegens een snel VVW systeem met naregeling en nog wat andere afwijkende eigenschappen kan het nodig zijn dat de WP ook op een veel lager vermogen loopt.

4) Ik ga zelf installeren en wil ook zelf (beperkte) controle hebben over de instellingen. Als ik het goed heb begrepen is dit bij de blackbird erg gelimiteerd. Alleen WeHeat zelf en de installateur kunnen bij de meeste instellingen. Hoe ervaren jullie dit?

5) De connectiviteit voor verkocht als "4G" en loopt dus door de portal van WeHeat. Een relatief jong bedrijf dat zich nog moet bewijzen op de langere termijn. Ik hoop echter toch zeker wel 15 jaar met mijn WP te gaan doen. Of "4G" nog beschikbaar is en of WeHeat dan nog bestaat en ook zijn portal online houdt is dan nog maar de vraag. Weet iemand of hier een back-up plan voor bestaat?

• JurjenS7
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 24-07 10:49
marcdelange123 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 20:17:
Heeft iemand al een offerte ontvangen voor de Weheat flint inclusief montage? Ik heb een aantal aanvragen uitstaan maar tot op heden nog geen definitieve offerte ontvangen.
Ja, verschillende. Goedkoopste tot nu toe coolblue 3250. Er is ook een tweaker die vorige week 2850 van coolblue heeft aangeboden gekregen.

• Oetker
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-07 14:54
Ik heb ook een vraag over de specificaties van Weheat. De Sparrow P60 wordt als 6kW warmtepomp in de markt gezet, maar bij A7/W35 is het vermogen 9kW. Je krijgt subsidie voor een 6kW warmtepomp. Andere warmtepompen met bijv 8kW bij A7/W35 worden gewoon als 8kW gemarket en krijgen ook die subsidie.

Ik snap niet wat de reden is om dit zo te doen. En ik snap de subsidieregeling ook niet helemaal, aangezien die op kW subsidieert, en niet op kW/COP, m.a.w. de efficientie van de WP doet er toch niet toe?

• martinusv
janzuilhof schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:58:
[Afbeelding]

Ja, precies.
En er zit geen werkschakelaar op of nabij het apparaat ?

• JurjenS7
JurjenS7 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 07:46:
[...]

Ja, verschillende. Goedkoopste tot nu toe coolblue 3250. Er is ook een tweaker die vorige week 2850 van coolblue heeft aangeboden gekregen.
Meerprijs zit hem kennelijk in dakdoorvoer + lift naar bijkeuken dak. We hebben een raam dat daar aan grenst, maar volgens Coolblue was dat absoluut niet mogelijk ivm risico kantelen

Verder geeft coolblue aan dat weheat slordig is geweest met decibel doorgeven en de 50 dB een fout is. Zij geven zelf aan 37db bij vol vermogen

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 10:01
Oetker schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:14:
Ik heb ook een vraag over de specificaties van Weheat. De Sparrow P60 wordt als 6kW warmtepomp in de markt gezet, maar bij A7/W35 is het vermogen 9kW. Je krijgt subsidie voor een 6kW warmtepomp. Andere warmtepompen met bijv 8kW bij A7/W35 worden gewoon als 8kW gemarket en krijgen ook die subsidie.

Ik snap niet wat de reden is om dit zo te doen. En ik snap de subsidieregeling ook niet helemaal, aangezien die op kW subsidieert, en niet op kW/COP, m.a.w. de efficientie van de WP doet er toch niet toe?
Je kunt als fabrikant zelf kiezen op welk werkpunt je het toestel genormeerd wil laten meten op vermogen en efficiëntie. De vermogenswaarden op het label moet het toestel bij A-10W35 kunnen leveren, al is het eventueel met bijstook. Het kan soms strategisch zijn om een lagere vermogenswerkpunt te kiezen omdat dit resulteert in een hoger SCOP omdat de unit dan minder hard hoeft te werken. Je krijgt dan minder subsidie op vermogen, maar meer op het efficiëntie label. In Nederland zit er op vermogen en op het efficiëntie label subsidie, dus het is als fabrikant handig om dan het genoemde vermogen zo te tweaken dat de eindgebruiker hier de maximale totale subsidie op krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:46
JurjenS7 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:49:
[...]

Meerprijs zit hem kennelijk in dakdoorvoer + lift naar bijkeuken dak. We hebben een raam dat daar aan grenst, maar volgens Coolblue was dat absoluut niet mogelijk ivm risico kantelen

Verder geeft coolblue aan dat weheat slordig is geweest met decibel doorgeven en de 50 dB een fout is. Zij geven zelf aan 37db bij vol vermogen
Die 37dB klopt zeker niet, 50dB is eerder in de richting. 37dB zal het op een paar meter afstand zijn. Er is namelijk geen enkele warmtepomp die 37dB op vol vermogen doet.

• gratiz
Insert12 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:42:
[...]

Die 37dB klopt zeker niet, 50dB is eerder in de richting. 37dB zal het op een paar meter afstand zijn. Er is namelijk geen enkele warmtepomp die 37dB op vol vermogen doet.
Dat zegt Weheat ook niet:
Met een geluidsniveau van slechts 37dB(A), is de Flint van Weheat praktisch fluisterstil. Dit is gemeten volgens de EN-12102 norm op een afstand van één meter, vergelijkbaar met het volume van een zacht gesprek.

Voor de rekentool van de overheid is er ook een geluidsvermogen benodigd bij A7/W35.
Deze is: Lwa-MAX 48dB(A)
Tonaal waarde K1 = 0 dB(A)

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:46
gratiz schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:46:
[...]

Dat zegt Weheat ook niet:
Met een geluidsniveau van slechts 37dB(A), is de Flint van Weheat praktisch fluisterstil. Dit is gemeten volgens de EN-12102 norm op een afstand van één meter, vergelijkbaar met het volume van een zacht gesprek.

Voor de rekentool van de overheid is er ook een geluidsvermogen benodigd bij A7/W35.
Deze is: Lwa-MAX 48dB(A)
Tonaal waarde K1 = 0 dB(A)
Dan ligt het aan de informatieverspreiding door Coolblue. In elk geval goed dat WeHeat wel eerlijk de cijfers doorgeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:14

AirX

Tweak Guru

Ik ben benieuwd of ze de Blackbird P60 nog weer een slag stiller weten te krijgen. De Blackbird P80 maakt nu het meeste geluid van de serie producten.

• janzuilhof
martinusv schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:35:
[...]

Ja, precies.
En er zit geen werkschakelaar op of nabij het apparaat ?
Tenzij er één in de kruipruimte verstopt zit, maar laten we daar maar niet vanuit gaan 8) .

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:07
janzuilhof schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:58:
[Afbeelding]

Als ik het mij goed herinner van een gesprek met 1 van de specialisten, dan is die rechtse afneembaar. Daarmee kan de installateur de installatie spanningsloos maken en dus veilig werken. de werkschakelaar is daar dan niet nodig. (Filosofie Weheat)

Vraag het zaterdag wel na;)

[ Voor 5% gewijzigd door Stoker op 25-09-2024 17:03 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Flintstone087
https://www.amitime.com/p...e-residential-heat-pumps/

Lijkt verdacht veel op die Flint. Tot op de centimeter dezelfde maten en gewicht. Aangepast door Weheat natuurlijk qua elektronica en aansturing.

• gratiz
Flintstone087 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:54:
https://www.amitime.com/p...e-residential-heat-pumps/

Lijkt verdacht veel op die Flint. Tot op de centimeter dezelfde maten en gewicht. Aangepast door Weheat natuurlijk qua elektronica en aansturing.
Eerst waar ik aan denk als ik het zie, een Amber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Voor wie naar de Tweakerdag van Weheat gaan: het zou natuurlijk fantastisch zijn als jullie alle opgedane kennis hier zouden kunnen delen :)

• oscar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-07 16:08
AirX schreef op woensdag 25 september 2024 @ 18:51:
Voor wie naar de Tweakerdag van Weheat gaan: het zou natuurlijk fantastisch zijn als jullie alle opgedane kennis hier zouden kunnen delen :)
Helaas ben ik zelf verhinderd. Is het een idee dat we een opsomming maken van de openstaande vragen uit de posts van de afgelopen weken?

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04:21
janzuilhof schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:56:

[Afbeelding]
Het reduceren van vermogen is bij veel modellen warmtepompen alleen op cv bedrijf. Niet op tapwater. Wat deze kan weet ik niet.
Ps wil je een geluidsopname (video) maken van de unit tijdens SWW productie met de iPhone op ong 1 meter afstand (delen kan via Imgur)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

oscar schreef op woensdag 25 september 2024 @ 19:28:
[...]

Helaas ben ik zelf verhinderd. Is het een idee dat we een opsomming maken van de openstaande vragen uit de posts van de afgelopen weken?
Ben zelf ook helaas verhinderd. Lijkt me goed plan. Om het gemakkelijk te maken heb ik een Etherpad gemaakt waar we allemaal in kunnen werken: https://pad.riseup.net/p/8B97xYbCGIzpijZ2pSd2-keep. Dat zou een mooie lijst kunnen opleveren. Ik zal zelf al zoveel mogelijk vragen uit de posts erin zetten.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

AirX schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:15:
[...]

Ben zelf ook helaas verhinderd. Lijkt me goed plan. Om het gemakkelijk te maken heb ik een Etherpad gemaakt waar we allemaal in kunnen werken: https://pad.riseup.net/p/8B97xYbCGIzpijZ2pSd2-keep. Dat zou een mooie lijst kunnen opleveren. Ik zal zelf al zoveel mogelijk vragen uit de posts erin zetten.
@Stoker en ik zijn van de partij.

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-05 11:37

Redwood

The Truth Is In Here

JurjenS7 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 07:46:
[...]

Ik neem aan dat dat de prijs na teruggave van de subsidie is? Dus €5625 totaal?

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

• janzuilhof
Technician- schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:14:
[...]

Het reduceren van vermogen is bij veel modellen warmtepompen alleen op cv bedrijf. Niet op tapwater. Wat deze kan weet ik niet.
Ps wil je een geluidsopname (video) maken van de unit tijdens SWW productie met de iPhone op ong 1 meter afstand (delen kan via Imgur)
Jahoor, had ik toevallig al. Niet met iPhone maar daar kan je vast mee leven.

Zou overigens wel raar zijn als moduleren bij tapwater niet mogelijk is. Dan heb je op tegenwoordig ongeveer iedere warmtepomp een ´silent mode´ en gaat ie vervolgens ongeacht of die actief is op volle toeren draaien.

[Video: https://imgur.com/a/bI1r9lJ]

• JurjenS7
5990 - 2775 = 3215
Redwood schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:55:
[...]

Ik neem aan dat dat de prijs na teruggave van de subsidie is? Dus €5625 totaal?
5990 - 2775 = 3215

[ Voor 86% gewijzigd door JurjenS7 op 26-09-2024 09:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mov1yWVG_hmTtmBf8CtrPbwmqhA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jYjUrLqS1Vb1kBG6WtlquFAM.jpg?f=user_large

• Mvv
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17-02 09:35

Mvv

Lees heel veel commentaar op of over de warmtepomp Blackbird van Weheat.
Ben van plan om deze aan te schaffen. Ben geen techneut. Wel of niet doen. Hoe presteert deze wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
janzuilhof schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:09:
[...]

Jahoor, had ik toevallig al. Niet met iPhone maar daar kan je vast mee leven.

Zou overigens wel raar zijn als moduleren bij tapwater niet mogelijk is. Dan heb je op tegenwoordig ongeveer iedere warmtepomp een ´silent mode´ en gaat ie vervolgens ongeacht of die actief is op volle toeren draaien.

[Video]
Silent mode werkt ook op tapwater altijd, dat is vaak een modus met max 60% compressor freq. per fabrikant verschillend.
Maar vermogens beperking in de software die instelbaar is is vaak alleen voor CV bedrijf.
Maar goed voor deze weet ik het ook niet.

Ik denk dat fabrikanten bang zijn dat anders de Max draaitijd voor SWW overschreden wordt en het huis teveel afkoelt. Dit is in de winter ook wel het geval afhankelijk van welke afgifte / isolatieklasse.

Dank voor de video.
Schoot er laatst een van een Vaillant die hele zware geïsoleerde panelen heeft. (Denk wanddikte 2,5mm ipv de normale 0,8mm)
Hoor hoeveel dat scheelt qua geluid.

https://i.imgur.com/ON9eWXn.mp4

[ Voor 9% gewijzigd door Technician- op 26-09-2024 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mafra
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-07 15:14
Mvv schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:03:
Lees heel veel commentaar op of over de warmtepomp Blackbird van Weheat.
Ben van plan om deze aan te schaffen. Ben geen techneut. Wel of niet doen. Hoe presteert deze wp.
Komende zaterdag 28 sep 2024 14:00 – 17:00 is een Weheat Tweakers Dag.

Wellicht dat je hier veel informatie kunt krijgen, ook van mede tweakers.

Aanmelden kan via: https://www.weheat.nl/aanmelden-tweakersdag

Mijn Blackbird draait naar volle tevredenheid sinds februari dit jaar.

• RNacoustics
Ik heb mij aangemeld voor de tweakersdag. Lijkt mij heel interessant.
Alleen staat in de bevestiging tekst, dat het 9.45 uur begint, maar in de bijlage agenda, dat het om 15.00 uur is.
Ik ga er maar vanuit dat er meer tijdsloten zijn en ik vanaf 14.45 welkom ben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

RNacoustics schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:55:
Ik heb mij aangemeld voor de tweakersdag. Lijkt mij heel interessant.
Alleen staat in de bevestiging tekst, dat het 9.45 uur begint, maar in de bijlage agenda, dat het om 15.00 uur is.
Ik ga er maar vanuit dat er meer tijdsloten zijn en ik vanaf 14.45 welkom ben?
Tijd: Ontvangst om 13:45 uur, start rondleiding om 14:00 uur, einde rond 17.00 uur.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Carboy54
Ik heb er 2 in staan in de mail
Tijd: Ontvangst om 10.00 uur, start rondleiding om 10.30 uur, einde rond 12.00 uur.

Tijd: Ontvangst om 13.45 uur, start rondleiding om 14.00 uur, einde rond 17.00 uur.

Erg verwarrend, mede ook omdat ik me al had afgemeld gisteren en toch die mail heb ontvangen vandaag

Volgens mij gaat daar wat mis.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:08:
@Carboy54
Tijd: Ontvangst om 10.00 uur, start rondleiding om 10.30 uur, einde rond 12.00 uur.

Tijd: Ontvangst om 13.45 uur, start rondleiding om 14.00 uur, einde rond 17.00 uur.

Erg verwarrend, mede ook omdat ik me al had afgemeld gisteren en toch die mail heb ontvangen

Ik heb me aangemeld voor die van 10.30 omdat ik niet bij die van 14.00 kan zijn, maar dat is in ieder geval gewoon een reguliere rondleiding ipv Tweakers rondleiding. Ik kreeg ook alleen een bevestiging van 10.30 overigens.

[ Voor 5% gewijzigd door Majesty op 26-09-2024 15:13 ]

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

AUijtdehaag schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:08:
@Carboy54

Erg verwarrend, mede ook omdat ik me al had afgemeld gisteren en toch die mail heb ontvangen

Ik denk dat er 2 shifts zijn. Wij zijn vanaf 11.30 eerst in gesprek met de directie daar dus geen idee of dat zo is.

• XeNoBiTe
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Helaas lukt het mij niet om er zaterdag bij te zijn, dus ik lees graag jullie ervaringen hier terug! Veel interesse in deze warmtepomp (die ook kan koelen via de vloer, wat ik heel interessant vind) voor het huis dat we hebben gekocht en gaan verbouwen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Weheat
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 25-07 13:49

Weheat

Bedrijfsaccount Weheat

www.weheat.nl

Excuses voor de verwarring!

De ontvangst voor de Tweakersdag is vanaf 13.45 uur, het programma start om 14.00 uur.

Er is daarnaast ook een reguliere rondleiding die om 10.30 uur begint.

www.weheat.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Weheat schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:57:
Excuses voor de verwarring!

De ontvangst voor de Tweakersdag is vanaf 13.45 uur, het programma start om 14.00 uur.

Er is daarnaast ook een reguliere rondleiding die om 10.30 uur begint.
Helder (y)

• martinusv
Technician- schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:35:
[...]

Silent mode werkt ook op tapwater altijd, dat is vaak een modus met max 60% compressor freq. per fabrikant verschillend.
Maar vermogens beperking in de software die instelbaar is is vaak alleen voor CV bedrijf.
Maar goed voor deze weet ik het ook niet.

Ik denk dat fabrikanten bang zijn dat anders de Max draaitijd voor SWW overschreden wordt en het huis teveel afkoelt. Dit is in de winter ook wel het geval afhankelijk van welke afgifte / isolatieklasse.

Dank voor de video.
Schoot er laatst een van een Vaillant die hele zware geïsoleerde panelen heeft. (Denk wanddikte 2,5mm ipv de normale 0,8mm)
Hoor hoeveel dat scheelt qua geluid.

https://i.imgur.com/ON9eWXn.mp4
Draait de Vaillant hier op vol vermogen ?
Op papier is de Lwa-max van de Vaillant (54dB) significant hoger dan die van de Sparrow (50dB).

• Technician-
martinusv schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:29:
[...]

Draait de Vaillant hier op vol vermogen ?
Op papier is de Lwa-max van de Vaillant (54dB) significant hoger dan die van de Sparrow (50dB).
Ja vol vermogen, was SWW run.
Durf er wel een kratje op te zetten dat de Vaillant stukken stiller is want die hoor je gewoon niet op een metertje of 2

• martinusv
Technician- schreef op donderdag 26 september 2024 @ 20:31:
[...]

Ja vol vermogen, was SWW run.
Durf er wel een kratje op te zetten dat de Vaillant stukken stiller is want die hoor je gewoon niet op een metertje of 2
Opmerkelijk.

Dat betekent dat op Lwa-max gebaseerde geluidsberekeningen ook een papieren tijger zijn.

Ik had een tijdje geleden een installateur over de vloer die beweerde dat de BlackBird P80 (Lwa-max=55dB) een stuk stiller was dan de Vaillant ArothermPlus 55/6.

Msch kan iemand met een BB P80 een vergelijkbaar geluidsfragment maken en posten ?
Volgens WeHeat is de BB 5dB luidruchtiger dan de Sparrow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gratiz
martinusv schreef op donderdag 26 september 2024 @ 22:03:
[...]

Opmerkelijk.

Dat betekent dat op Lwa-max gebaseerde geluidsberekeningen ook een papieren tijger zijn.

Ik had een tijdje geleden een installateur over de vloer die beweerde dat de BlackBird P80 (Lwa-max=55dB) een stuk stiller was dan de Vaillant ArothermPlus 55/6.

Msch kan iemand met een BB P80 een vergelijkbaar geluidsfragment maken en posten ?
Volgens WeHeat is de BB 5dB luidruchtiger dan de Sparrow.
Dit soort filmpjes zeggen volgens mij nog minder dan al die marketing dBs.

[ Voor 78% gewijzigd door gratiz op 27-09-2024 08:11 . Reden: quote toegevoegd ]

• janzuilhof
gratiz schreef op donderdag 26 september 2024 @ 22:24:
Dit soort filmpjes zeggen volgens mij nog minder dan al die marketing dBs.
Zeker! :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-07 16:17
Houdt de wpac berekening er eigenlijk rekening mee dat de BlackBird naar boven uitblaast? Dat geeft natuurlijk een andere uitstraling van geluid dan iets wat naar de zijkant uitblaast (Sparrow, Flint, Amber, etc.)

Ben er morgenmiddag trouwens ook bij, heb er zin in.
Dank @AirX voor het lijstje. Ik zal even kijken of mijn vragen erbij staan, anders zet ik ze wel erbij. 18 t/m 23. Zal het later vandaag uitprinten en morgen meenemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Ik ben van plan een Sparrow icm Warp Speedtherm vloerverwarming te installeren in mijn appartement. Nu kreeg ik de volgende vraag van Warp:
Het gebruik van pompunits is noodzakelijk wanneer de primaire warmtebron (CV/Warmtepomp) een hoge aanvoertemperatuur levert. De pompunits mengen deze hoge temperatuur dan terug naar +/-35 graden watertemperatuur voor de vloerverwarming.
Ik zou WeHeat even contacten en hen om advies vragen of een pompunit wel of niet noodzakelijk is. Deze worden ook wel mengshunts genoemd.
Lijkt mij dat dit niet nodig is, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartzzz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:08
Home Assistant Beta release notes 2024.10
Weheat staat er tussen, toch meer als 3 sensoren.
https://rc.home-assistant.io/blog/2024/09/25/release-202410/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Majesty schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:45:
Ik ben van plan een Sparrow icm Warp Speedtherm vloerverwarming te installeren in mijn appartement. Nu kreeg ik de volgende vraag van Warp:

[...]

Lijkt mij dat dit niet nodig is, toch?
Klopt je past een pomploze verdeler toe indien je met 1 temperatuur werkt voor de gehele woning eventueel samen met een seriële buffer voor voldoende waterinhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Sir Bacon schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:15:
Houdt de wpac berekening er eigenlijk rekening mee dat de BlackBird naar boven uitblaast? Dat geeft natuurlijk een andere uitstraling van geluid dan iets wat naar de zijkant uitblaast (Sparrow, Flint, Amber, etc.)
Nee, citaat uit WPAC document: "Er wordt in de rekentool geen rekening gehouden met de richtingsafhankelijke geluidafstraling van de buitenunit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:49
bartzzz schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:23:
Home Assistant Beta release notes 2024.10
Weheat staat er tussen, toch meer als 3 sensoren.
https://rc.home-assistant.io/blog/2024/09/25/release-202410/
Yeah zag het. Eerste versie had alleen 3 sensors, maar daarna was redelijk snel followup.
Sensors
The Weheat integration provides the following sensors:

Output power: Thermal power added to the water in Watts
Input power: Electrical power in Watts
COP: The Coefficient of performance between the above two power measurements
Water inlet temperature: The heat pump water inlet temperature in °C
Water outlet temperature: The heat pump water outlet temperature in °C
Central heating inlet temperature: The central heating inlet temperature in °C
Outside temperature: Outside temperature in °C
Electricity used: Total electricity used in kWh
State: The current heat pump state
DHW top temperature: The domestic hot water temperature in the top of the vessel in °C (optional)
DHW bottom temperature”: The domestic hot water temperature in the bottom of the vessel in °C (optional)
Ben wel benieuwd naar het totale verbruik, wel handig om bij te houden in Energy dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-07 16:17
RNacoustics schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:48:
[...]

Nee, citaat uit WPAC document: "Er wordt in de rekentool geen rekening gehouden met de richtingsafhankelijke geluidafstraling van de buitenunit"
Als het geluid op dezelfde manier gemeten is kan dat natuurlijk ook. Maar dan verwacht ik wel echt flink lagere waardes voor een toestel dat naar boven uitblaast dan naar de zijkant.
Nu ik het zo bedenk, dan maakt die kap het natuurlijk wel een stuk lastiger; die buigt al het geluid juist af naar de zijkant. Zonder de kap verdwijnt het geluid naar boven.
Eens kijken of we morgen het geluid met en zonder kap kunnen horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Sir Bacon schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:42:
[...]

Als het geluid op dezelfde manier gemeten is kan dat natuurlijk ook. Maar dan verwacht ik wel echt flink lagere waardes voor een toestel dat naar boven uitblaast dan naar de zijkant.
Nu ik het zo bedenk, dan maakt die kap het natuurlijk wel een stuk lastiger; die buigt al het geluid juist af naar de zijkant. Zonder de kap verdwijnt het geluid naar boven.
Eens kijken of we morgen het geluid met en zonder kap kunnen horen :)
Hou er wel rekening mee, dat de WPAC berekening conform opgegeven fabrieksspecificatie van de WP, leidend is. Dus maximaal 40dB op je erfgrenzen! Met of zonder kap wordt dus geen rekening mee gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratiz
Barryvdh schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:12:
[...]

Yeah zag het. Eerste versie had alleen 3 sensors, maar daarna was redelijk snel followup.

[...]

Ben wel benieuwd naar het totale verbruik, wel handig om bij te houden in Energy dashboard.
Mijn Weheat moet nog geïnstalleerd worden. Zijn al deze variabelen ook in de Weheat app beschikbaar?
Verbruik dus nog niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:49
gratiz schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:16:
[...]

Mijn Weheat moet nog geïnstalleerd worden. Zijn al deze variabelen ook in de Weheat app beschikbaar?
Verbruik dus nog niet?
Alles is in de app beschikbaar, alleen totaal verbruik niet volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janzuilhof
gratiz schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:16:
[...]

Verbruik dus nog niet?
In de online portal kan je al die variabelen zien (zie 1e afbeelding), en grafieken van het vermogen in en uit (zie 2e afbeelding). Dat is mooi, maar het zijn momentopnames waaruit je het verbruik en de COP over een bepaalde periode niet af kunt lezen. In de mobiele app kan dat wel, alleen kan je daarin niet verder terugkijken dan de huidige week. Ook is er geen onderscheid te zien in verbruik en COP voor verwarming en tapwater. Net niet handig dus allemaal.

Maar: ik heb hierover gemaild en kreeg onderstaand bevredigende antwoord.

"We werken er momenteel aan om meer data weer te geven, waaronder ook de SCOP over een geselecteerde periode.
Er wordt ook gewerkt aan een onderscheid tussen SWW en ruimteverwarming.
Al deze aanpassingen worden in de komende maanden verwacht via een update.
Hiermee wordt het ook mogelijk om data te downloaden, zodat je deze zelf kunt verwerken."

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6I5o1R_eg07dLFs7jouL7H1VSOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MbBIa0osDoQt41ksm9ctV6Up.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bc-D6BJMDcjLyFTF8M35mQeiXbI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vlTgQMHJ3LVCP0y64CHt3q8Q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-07 21:03
Was ook graag naar infodag zaterdag gegaan maar kan ook niet. Ben zelf zeer geinteresseerd in BB, en erg benieuwd naar/bezorgd over geluid binnen bij plaatsen op dakkapel (situatie afhankelijk, maar toch). Blaasgeluid omhoog minder probleem hier.

Misschien dat tweakers die wel gaan wat info kunnen posten. BVD.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

wbdj schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 18:59:
Was ook graag naar infodag zaterdag gegaan maar kan ook niet. Ben zelf zeer geinteresseerd in BB, en erg benieuwd naar/bezorgd over geluid binnen bij plaatsen op dakkapel (situatie afhankelijk, maar toch). Blaasgeluid omhoog minder probleem hier.

Misschien dat tweakers die wel gaan wat info kunnen posten. BVD.
Ze hebben ook 1x per maand op zaterdag open huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-07 21:03
Bedankt, goede tip. Ik zal zoeken naar sportvrije zaterdag ...
(Als iemand BB op slaapkamer dakkapel heeft staan en me via PB wat details wil geven, graag!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Via PB? Zo gaat het nut van een forum een beetje verloren.

Ik zou persoonlijk erg voorzichtig zijn met bijna 80 kilo op pootjes op een dakkapel.

Wise enough to play the fool

• maxdevries13
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-07 18:58
Wij hebben twee offertes ontvangen voor de Weheat Sparrow. Een van een lokale installater en een van Coolblue. De laatste was significant goedkoper. Coolblue is erg stellig dat een buffervat van 45l niet nodig is en dat ze ook aanraden om een 300l boiletvat ipv 200l te nemen.

Wij zijn nu met z'n tweetjes, maar verwachten de komende jaren flinke gezinsuitbreiding :)
De woning gaan we helemaal verbouwen met vloerverwarming 60m2 begane grond, en vloerverwarming of Jaga's op de eerste verdieping.
De reden dat een buffervat niet nodig zou zijn is omdat er genoeg afgifte is op de begane grond. Ik kan dit niet beoordelen, wat denken jullie?

Hoeveel extra energie verbruik zal de Sparrow meoten leveren om een 300l vat op te warmen ipv 200l? Wat is wijsheid?

Bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flintstone087
Coolblue vond bij mij buffervat eveneens overbodig vanwege zo'n 110 vierkante meter vloerverwarming. Dat ís natuurlijk al een enorme buffer. Lokale installateur, die ook bij mij fors duurder was dan CoolBlue, vond buffer wel nodig. Ik denk dat Coolblue gelijk heeft.

• maxdevries13
Is jouw systeem al in gebruik? Wat zijn je ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flintstone087
maxdevries13 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:55:
Is jouw systeem al in gebruik? Wat zijn je ervaringen?
Nee over een paar weken komen ze het plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janzuilhof
Bij mij via Coolblue ook zonder buffer geplaatst ivm vloerverwarming. Heb behoorlijk lage warmtevraag (voorheen zo'n 500m3 aardgas) en ben wel benieuwd of de Sparrow zn warmte een beetje genoeg kwijt kan.

Als dat niet goed gaat kan er altijd nog een buffervat bijgeplaatst worden. Leek me wel de goede volgorde.

Offerte kwam bij Coolblue een slordige 3000 euro lager uit dan bij een ook niet echt lokale installateur. Maakte de keuze vrij makkelijk :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gratiz
Is er iemand die al een Weheat warmtepomp in gebruik heeft en is blijven werken met Evohome en een zoneklep?
Ik heb nu een Ketelmodule aan/uit en 1 zoneklep module. Als ik de zones wil behouden dan moet dit volgens mij blijven.
Aan/uit is volgens mij de enige mogelijkheid, omdat je anders kan krijgen dat de WP aanstaat en alle kleppen dicht zijn. Of zijn hier ontwikkelingen in?
Iemand hier ervaring mee icm met Weheat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
janzuilhof schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:14:
Bij mij via Coolblue ook zonder buffer geplaatst ivm vloerverwarming. Heb behoorlijk lage warmtevraag (voorheen zo'n 500m3 aardgas) en ben wel benieuwd of de Sparrow zn warmte een beetje genoeg kwijt kan.

Als dat niet goed gaat kan er altijd nog een buffervat bijgeplaatst worden. Leek me wel de goede volgorde.

Offerte kwam bij Coolblue een slordige 3000 euro lager uit dan bij een ook niet echt lokale installateur. Maakte de keuze vrij makkelijk :).
Mijn offerte van Coolblue is ook zonder 50L buffervat, maar was net bij de rondleiding van Weheat en daar gaven ze aan dat ze het vaak wel aanraden om pendelen te voorkomen en omdat het wordt gebruikt voor defrosten.

Was een erg interessante en nuttige rondleiding overigens, heel leuk om te zien ook hoe het allemaal in elkaar gezet wordt daar binnen.

Veel plezier voor wie bij de Tweakers rondleiding aanwezig is zo meteen! Jullie krijgen nog een aantal engineers mee begreep ik, voor de echt diepgaande vragen :D.

• janzuilhof
Majesty schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 12:28:
[...]

Mijn offerte van Coolblue is ook zonder 50L buffervat, maar was net bij de rondleiding van Weheat en daar gaven ze aan dat ze het vaak wel aanraden om pendelen te voorkomen en omdat het wordt gebruikt voor defrosten.

Was een erg interessante en nuttige rondleiding overigens, heel leuk om te zien ook hoe het allemaal in elkaar gezet wordt daar binnen.

Veel plezier voor wie bij de Tweakers rondleiding aanwezig is zo meteen! Jullie krijgen nog een aantal engineers mee begreep ik, voor de echt diepgaande vragen :D.
Hebben ze tijdens de rondleiding ook buitenunits in actie laten zien (en vooral horen?).

• Joeritdi
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-07 13:46
janzuilhof schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:29:
[...]

Hebben ze tijdens de rondleiding ook buitenunits in actie laten zien (en vooral horen?).
Ze hebben een Blackbird op een houten dakje laten horen.
Ik ben vanmorgen ook geweest en heb het heel interessant gevonden.
Jammergenoeg komt de 6 kw blackbird net telaat om de subsidie voor 2024 mee te pakken..

• AirX

AirX

Tweak Guru

Joeritdi schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:05:
[...]

Jammergenoeg komt de 6 kw blackbird net telaat om de subsidie voor 2024 mee te pakken..
Hebben ze een lanceerdatum voor de 6kW? En hoe ervaarde je het geluid?

[ Voor 3% gewijzigd door AirX op 28-09-2024 15:38 ]

• Joeritdi
  • Laatst online: 25-07 13:46
AirX schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:37:
[...]

Ze hadden het over week 51.
Heel zachtjes op de achtergrond hoor je hem. Ik ga denk ik toch voor de Blackbird ipv de Sparrow die toch in het echt veel groter is dan ik had verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindtheshark
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-07 08:35
AirX schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:37:
[...]

6kW Blackbird P60 zou in week 51 beschikbaar komen; dus wel heel krap voor de ISDE 2024.

Geluid vond ik lastig te beoordelen in de opstelling bij WeHeat; boven op een soort carport en ook nog met redelijk veel omgevingsgeluid. Het enige wat je hoorde was een licht geruis van de ventilator (en de Blackbird zou op dat moment op 70% vermogen draaien).

• marcdelange123
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-07 23:51
Joeritdi schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:05:
[...]

Heb je de Flint ook gehoord?
Volgens de website van WeHeat zou de Flint de meest stille moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
mindtheshark schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:52:
[...]

6kW Blackbird P60 zou in week 51 beschikbaar komen; dus wel heel krap voor de ISDE 2024.

Geluid vond ik lastig te beoordelen in de opstelling bij WeHeat; boven op een soort carport en ook nog met redelijk veel omgevingsgeluid. Het enige wat je hoorde was een licht geruis van de ventilator (en de Blackbird zou op dat moment op 70% vermogen draaien).
Dit inderdaad, op 70% licht geruis van de ventilator. Meen dat hij zei dat dat gelijk zou staan aan 44db? Maar weet ik niet zeker.
Helaas was de Sparrow niet live te horen, daarvoor moeten we toch even bij @janzuilhof of @RFIDguru langs :).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17-07 14:57
Majesty schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 16:33:
[...]

Dit inderdaad, op 70% licht geruis van de ventilator. Meen dat hij zei dat dat gelijk zou staan aan 44db? Maar weet ik niet zeker.
Helaas was de Sparrow niet live te horen, daarvoor moeten we toch even bij @janzuilhof of @RFIDguru langs :).
Hij staat as we speak mijn vloer te verwarmen (25 graden water). Ben even op de inrit gaan staan (Sparrow staat op het garagedak) en ik hoor echt helemaal niets. Hij produceert nu 3.2 kW met een COP van 10. De compressor zit op 26%.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Majesty schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 16:33:
[...]

De Sparrow en de Flint stonden te draaien in de klimaat kamer. Beide weinig geluid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maxdevries13
Er was een hele lijst aan vragen in een shared doc. Zijn die vragen ook gesteld? Iemand de antwoorden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mafra
Joeritdi schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:52:
[...]

Ze hadden het over week 51.
Heel zachtjes op de achtergrond hoor je hem. Ik ga denk ik toch voor de Blackbird ipv de Sparrow die toch in het echt veel groter is dan ik had verwacht.
Onder de houten constructie hoorde je hem helemaal niet. Als je een houten dakkapel hebt en je wilt daar de blackbird op zetten, zou je eens naar een rondleiding bij WeHeat moeten gaan om het zelf te ervaren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mafra
@Weheat , bedankt voor het organiseren van de Tweakers middag van WeHeat. Was heel interessant, veel gezien en gehoord.

• janzuilhof
RFIDguru schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 16:54:
[...]

Hij staat as we speak mijn vloer te verwarmen (25 graden water). Ben even op de inrit gaan staan (Sparrow staat op het garagedak) en ik hoor echt helemaal niets. Hij produceert nu 3.2 kW met een COP van 10. De compressor zit op 26%.
Die van mij heeft nog alleen tapwater gedaan. Staat nu volgens mij succesvol op max 40% vermogen. Dan levert ie bij deze buitentemperatuur 4,5 kW, plm 50 graden water. Ventilator is hoorbaar, maar hij staat dan ook in de achtertuin direct bij de achterdeur. Waar ik me meer druk om maak is een soort fluitend geluid (ook al te horen in de video die ik eerder plaatste). Er klinkt als hij werkt een constante hoge toon die ik niet herken van andere warmtepompen. Heb sterk de indruk dat dit niet zou moeten. Doet die van jou dit niet?

Ik ga de installateur maar even spammen (dat was het advies van WeHeat waar ze zeiden dat geluid niet te herkennen bij hun warmtepomp).

[ Voor 0% gewijzigd door janzuilhof op 28-09-2024 22:17 . Reden: Verkeerde deur in mijn post gezet ]

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17-07 14:57
janzuilhof schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:22:
[...]

Die van mij heeft nog alleen tapwater gedaan. Staat nu volgens mij succesvol op max 40% vermogen. Dan levert ie bij deze buitentemperatuur 4,5 kW, plm 50 graden water. Ventilator is hoorbaar, maar hij staat dan ook in de achtertuin direct bij de voordeur. Waar ik me meer druk om maak is een soort fluitend geluid (ook al te horen in de video die ik eerder plaatste). Er klinkt als hij werkt een constante hoge toon die ik niet herken van andere warmtepompen. Heb sterk de indruk dat dit niet zou moeten. Doet die van jou dit niet?

Ik ga de installateur maar even spammen (dat was het advies van WeHeat waar ze zeiden dat geluid niet te herkennen bij hun warmtepomp).
Ik ben ook een keer het dak op gegaan en heb toen geen piep gehoord, alleen wat windgeraas van de heerlijk koele lucht (was warm toen...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkBark
  • Laatst online: 03:00
maxdevries13 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:05:
Wij hebben twee offertes ontvangen voor de Weheat Sparrow. Een van een lokale installater en een van Coolblue. De laatste was significant goedkoper. Coolblue is erg stellig dat een buffervat van 45l niet nodig is en dat ze ook aanraden om een 300l boiletvat ipv 200l te nemen.

Wij zijn nu met z'n tweetjes, maar verwachten de komende jaren flinke gezinsuitbreiding :)
De woning gaan we helemaal verbouwen met vloerverwarming 60m2 begane grond, en vloerverwarming of Jaga's op de eerste verdieping.
De reden dat een buffervat niet nodig zou zijn is omdat er genoeg afgifte is op de begane grond. Ik kan dit niet beoordelen, wat denken jullie?

Hoeveel extra energie verbruik zal de Sparrow meoten leveren om een 300l vat op te warmen ipv 200l? Wat is wijsheid?

Bedankt!
Same here, ook bij ons gaf Coolblue aan dat een buffervat niet nodig is vanwege oppervlakte vloerverwarming. Een lokale installateur gaf, overigens bij een andere warmtepomp met hetzelfde vermogen, wel aan dat een buffervat nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:07
janzuilhof schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:22:
[...]

Die van mij heeft nog alleen tapwater gedaan. Staat nu volgens mij succesvol op max 40% vermogen. Dan levert ie bij deze buitentemperatuur 4,5 kW, plm 50 graden water. Ventilator is hoorbaar, maar hij staat dan ook in de achtertuin direct bij de achterdeur. Waar ik me meer druk om maak is een soort fluitend geluid (ook al te horen in de video die ik eerder plaatste). Er klinkt als hij werkt een constante hoge toon die ik niet herken van andere warmtepompen. Heb sterk de indruk dat dit niet zou moeten. Doet die van jou dit niet?

Kan dat filmpje niet zo snel vinden.

Ik heb een Amber geïnstalleerd en de eindklant hoorde daar ook een hoge toon bij het draaien van de compressor (dus niet de waterpomp of de ventilator)

Uiteindelijk zat bij die warmtepomp het expansieventiel niet 100%. Ik heb de spanning er vanaf gehaald en kon het ventiel iets draaien tot ik een tik voelde en hoorde. Daarna aangezet was het (blijkbaar, want ik hoorde het zelf niet) geluid minimaal/weg.

Ik heb geen idee of dit het probleem kan zijn. Het geluid klonk als een “coil whine” aldus de klant.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Pagina: 1 ... 13 ... 97 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.