Voor warmte bufferen is 50 liter ongeschikt. Die is binnen een paar minuten op temperatuur. Daar heb je minimaal 500 liter en meer voor nodig. Als je 3 pompen hebt is de derde vermoedelijk voor een parallel buffer. Met vvw meestal niet noodzakelijk en minder efficiënt.RFIDguru schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:03:
[...]
Bevalt tot nu toe prima, is 1-2 juli geïnstalleerd. Hij heeft nog maar een paar uurtjes de vloer opgewarmd, met een COP van ruim 9. Komende week mag de Sparrow vermoedelijk weer aan de bak. Buitenunit staat op plat garage dak, binnen staat een 50 liter Weheat buffervat (parallel geloof ik) en een 200 liter Weheat boiler. Er zitten 3 pompen in het systeem (en geen driewegklep). Thermostaat is een Honeywell T6 (OpenTherm). We zijn volledig van het gas af. Ik twijfel wel een beetje of een buffervat wel of niet nodig of gunstig is. Eigenlijk kun je de warmte net zo goed opslaan in de vloer. Maar met een buffervat kun je op momenten dat de stroom gratis (PV) is, of heel goedkoop, extra warmte opslaan om in de koude nacht weer te gebruiken. Heb niet nagerekend of dit echt zo werkt. Minder verbruik en gunstiger COP 's nachts vs meer stroomverbruik overdag.
Ik heb zelf ook nog 6 extra PV panelen op het garagedak gelegd en verwacht samen met de 11 jaar oude PV installatie ongeveer op te wekken wat ik totaal gebruik per jaar. Zolang we mogen salderen prima.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.