Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Had dit nog niet voorbij zien komen hier, wellicht interessant voor personen in dit topic: WeHeat zoekt beta testers

Overigens ben ik op zoek naar een WeHeat installateur in Amsterdam, mocht er iemand nog aanraders hebben, dan hoor ik dat graag :).

[ Voor 10% gewijzigd door Majesty op 31-08-2024 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:00
mabori schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:12:
Zelf heb ik ook een sparrow met 200l vat in gedachten, ik denk zelf aan de voorgemonteerde binnenunit want daar zit de BUH al in. @Kirvis Waarom kies je die niet? Zit er veel verschil in prijzen tussen de tweee aanbieders?
Goede vraag!

Beide installateurs gaven aan de voorkeur te hebben voor de binnenuit compact, omdat die goedkoper is en je dan flexibiliteit behoudt over de plek van de pomp(en).

Ik weet helaas niet wat het prijsverschil tussen de binnenunit compact en de binnenunit met BUH is, dat zal ik nog even navragen voor de zekerheid.

Zijn er mensen hier die een installatie met de ‘gewone’ binnenunit hebben?
Zit er veel verschil in prijzen tussen de tweee aanbieders?
Beide offertes liggen redelijk bij elkaar in de buurt, maar er zit nog wel wat verschil in waar ik nog naar moet kijken met ze voordat we een besluit nemen.

[ Voor 14% gewijzigd door Kirvis op 31-08-2024 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:41
Majesty schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:30:
Had dit nog niet voorbij zien komen hier, wellicht interessant voor personen in dit topic: WeHeat zoekt beta testers

Overigens ben ik op zoek naar een WeHeat installateur in Amsterdam, mocht er iemand nog aanraders hebben, dan hoor ik dat graag :).
Coolblue is in zee gegaan met WeHeat en installeert alle modellen. Is wel eigenlijk Rotterdams ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Flintstone087 schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:07:
[...]

Coolblue is in zee gegaan met WeHeat en installeert alle modellen. Is wel eigenlijk Rotterdams ;)
Toevallig vandaag mee aan de telefoon gehangen en een offerte van ze ontvangen voor het installeren van de Sparrow, dank voor de tip! Kreeg een goed gevoel van het gesprek in ieder geval.
Ben een klein beetje huiverig voor een nieuw merk en het eventueel failliet gaan in de toekomst, maar in het geval van Coolblue houden zij ook verantwoordelijkheid voor de werking van het apparaat gaf hij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis08
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-09 13:37
Welke modellen van de Blackbird heeft Weheat nu? Ik vind het lastig te vinden. De P80 is volgens mij de meest gebruikte. Ik lees echter ook dat er een P60 komt/is. Die zou dus gelijk moeten zijn aan het vermogen van de sparrow.

Nu heb ik contact met 2 installateurs. De een zegt dat een 6kW Blackbird bijna leverbaar is en de ander zegt dat die er niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Sir Bacon schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:59:
[...]

Ik twijfel nog. Heb nog niet besloten of de WeHeat het wordt om van het gas af te gaan, vandaar. Maar qua kennis en inzicht heb ik wel interesse.

@Weheat ik zie dat er op 28 september in de ochtend ook nog de 'standaard' rondleiding is. Is het nuttig om daar ook heen te gaan? Of worden die zaken ook in de middag gepresenteerd?
Ik ga zelf hoogstwaarschijnlijk naar de rondleiding van 10.00 op de 28e omdat ik die van 14.00 helaas niet red, ben wel benieuwd naar de geluidsproductie van de Sparrow IRL. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-09 09:45
Dennis08 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:27:
Welke modellen van de Blackbird heeft Weheat nu? Ik vind het lastig te vinden. De P80 is volgens mij de meest gebruikte. Ik lees echter ook dat er een P60 komt/is. Die zou dus gelijk moeten zijn aan het vermogen van de sparrow.

Nu heb ik contact met 2 installateurs. De een zegt dat een 6kW Blackbird bijna leverbaar is en de ander zegt dat die er niet is.
De BlackBird P60 is aangekondigd maar nog niet leverbaar. Ik ben hierover in gesprek met WeHeat en ze voeren intern discussie over wanneer de P60 in productie te nemen. Het helpt hun business case als je jouw belangstelling voor een P60 concreet aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis08
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-09 13:37
Bedankt voor je reactie! Waar en bij wie geef ik zoiets aan?

Ik zit maar met een gasverbruik van 1000m3 ongeveer. Dan is de P80 volgens mij aardig overkill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:04
Majesty schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:06:
[...]

Ik ga zelf hoogstwaarschijnlijk naar de rondleiding van 10.00 op de 28e omdat ik die van 14.00 helaas niet red, ben wel benieuwd naar de geluidsproductie van de Sparrow IRL. :)
Ik ga de 28e naar de Tweakers middag om 14:00. Alles van de 'normale' ochtend rondleiding zit ook in de middag, plus extra. Hopelijk krijgen we zowel de Blackbird als de Sparrow te horen.

@Dennis08 Ik zou zelf waarschijnlijk ook voor de Blackbird P60 gaan. Zal het de 28e aangeven dat ze die maar snel op de markt moeten brengen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• archito
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-11-2024
Het geluid die de blackbird maakt bij het op temperatuur brengen van het SWW valt me wel een beetje tegen.

De buitenunit staat bij ons daarvoor net te dicht bij het slaapkamerraam. We slapen graag met raam open en dan is het geluid wel irritant. Ben benieuwd of hij in de winter voor het grootste deel op een lager vermogen pruttelt of dat het dan elke avond te horen is. SWW is vast in te stellen dat hij niet precies wanneer we naar bed gegaan gaat draaien. Sowieso niet heel efficiënt om dat na 9 uur nog te doen, dan is er geen zonnestroom en we douchen nooit na een uur of 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:49
archito schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 16:43:
Sowieso niet heel efficiënt om dat na 9 uur nog te doen, dan is er geen zonnestroom en we douchen nooit na een uur of 8.
Als je in de ochtend doucht dan is er ook (bijna) geen zonnestroom en zal je ook je WP vanuit je slaapkamer horen. Zou voor mij al een reden zijn om er niet aan te beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:34
GoEV6 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 16:47:
[...]

Als je in de ochtend doucht dan is er ook (bijna) geen zonnestroom en zal je ook je WP vanuit je slaapkamer horen. Zou voor mij al een reden zijn om er niet aan te beginnen.
Niet douchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 17:57
archito schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 16:43:
Het geluid die de blackbird maakt bij het op temperatuur brengen van het SWW valt me wel een beetje tegen.

De buitenunit staat bij ons daarvoor net te dicht bij het slaapkamerraam. We slapen graag met raam open en dan is het geluid wel irritant. Ben benieuwd of hij in de winter voor het grootste deel op een lager vermogen pruttelt of dat het dan elke avond te horen is. SWW is vast in te stellen dat hij niet precies wanneer we naar bed gegaan gaat draaien. Sowieso niet heel efficiënt om dat na 9 uur nog te doen, dan is er geen zonnestroom en we douchen nooit na een uur of 8.
Met white noise slapen. Dan hoor je dat soort geluiden allemaal niet meer. Ideaal.

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-09 09:45
Dennis08 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:01:
Bedankt voor je reactie! Waar en bij wie geef ik zoiets aan?

Ik zit maar met een gasverbruik van 1000m3 ongeveer. Dan is de P80 volgens mij aardig overkill.
Dat is vergelijkbaar met mijn gasverbruik en ik wil ook voor de BB P60 en niet voor de Sparrow gaan vanwege de vormfactor.
Ik heb je een DM gestuurd voor het WeHeat contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabori
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17-09 16:56
Idem hier. De BlackbirdP60 lijkt mij het leukste, lekker plat, maar ik heb geen idee hoe lang dat nog duurt helaas, voor hetzelfde geld ben je weer een winter verder. Als je trouwens de downloadlink van de specsheet van de BB een beetje tweakt kun je ook de BlackbirdP60 specsheet downloaden O-)...

Net een offerte binnen voor de SParrow. Nog wat onduidelijkheden daarin, zoals of het een compleet of compact binnenunit is, maar verder ziet het er goed uit.

Ik zie in de installatiehandleiding een optie om bestaande circulatiepomp erin te houden en dan via AUX mee te laten draaien. Heb nu nog een pomp erop zitten, een stuurkabel van de circulatiepomp naar de binnenunit zie ik niet zitten.

Op dit forum staan ook al mensen die dat afraden, en dus een pomploze verdeler zouden nemen.
Wat is wijsheid? Dat vraagt ook weer een ombouw en (kleine) investering, maar dan kan de Weheat unit wel gewoon zn ding doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archito
GoEV6 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 16:47:
[...]

We douchen nooit in de ochtend, meestal begin van de avond.
En 's nachts of vroeg in de ochtend slaap ik, dus dan heb ik minder problemen met een warmtepomp die draait om het huis op te warmen. Het gaat er vooral om dat hij liever niet volle bak draait op het moment dat we gaan slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
archito schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:51:
[...]

We douchen nooit in de ochtend, meestal begin van de avond.
En 's nachts of vroeg in de ochtend slaap ik, dus dan heb ik minder problemen met een warmtepomp die draait om het huis op te warmen. Het gaat er vooral om dat hij liever niet volle bak draait op het moment dat we gaan slapen.
SWW runs kun je over het algemeen gewoon geforceerd uitvoeren om bvb 14:00 als buitentemp en zonnestroom op hun piek zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-09 10:11
Het zou wel fijn zijn als je bij een Weheat meer invloed hebt op de sww runs.
In combinatie met zonnepanelen en een zonne-hygieneboiler mis ik nu wat slimmigheid en planningsmogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir Bacon
mabori schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:47:Als je trouwens de downloadlink van de specsheet van de BB een beetje tweakt kun je ook de BlackbirdP60 specsheet downloaden
Ik vind het altijd heel vervelend als je eerst je gegevens moet invullen voordat je iets kan downloaden. Kom op zeg, die informatie wil je toch gewoon ter beschikking stellen? Waarom dan zo'n horde opwerpen, maak het gewoon direct beschikbaar @Weheat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ewii
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-05 09:36
Shutdown98 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 20:57:
Het zou wel fijn zijn als je bij een Weheat meer invloed hebt op de sww runs.
In combinatie met zonnepanelen en een zonne-hygieneboiler mis ik nu wat slimmigheid en planningsmogelijkheden.
Die slimmigheid mis ik idd nu ook nog:

Als we in de zomer ‘s avonds (na sporten of n stranddag) met z’n allen onder de douche springen, wil ik niet dat de BB de hele nacht gaat brommen om m’n boiler weer op te warmen.

Dan wil ik dat hij dat de volgende dag doet als ik zonnestroom overschot heb. Ik weet dat die zon er aankomt, dus een AI systeem ook.

Met HA is dat easy peasy, mits de entiteiten beschikbaar zijn. Kan je zelfs een knop toevoegen ‘Negeer PV regeling’ als je toch ook ‘s ochtends wil douchen.

Anyhow, dit probleem is nog niet echt relevant nu we nog steeds kunnen salderen en we dus feitelijk een onbeperkte thuisbatterij hebben

[ Voor 4% gewijzigd door Ewii op 04-09-2024 08:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Weheat
  • Laatst online: 26-09 09:01

Weheat

Bedrijfsaccount Weheat

www.weheat.nl

Sir Bacon schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:41:
[...]

Ik vind het altijd heel vervelend als je eerst je gegevens moet invullen voordat je iets kan downloaden. Kom op zeg, die informatie wil je toch gewoon ter beschikking stellen? Waarom dan zo'n horde opwerpen, maak het gewoon direct beschikbaar @Weheat
Als je op onze supportpagina kijkt en dan kiest voor installateur of consument dan heb je daar een kopje met Specificatiebladen en daar kun je ze gewoon downloaden.

www.weheat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
Weheat schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:51:
[...]

Als je op onze supportpagina kijkt en dan kiest voor installateur of consument dan heb je daar een kopje met Specificatiebladen en daar kun je ze gewoon downloaden.
Ah, dank voor de opheldering. Ik keek hier: https://www.weheat.nl/productspecificatieblad/blackbird-p80, daar moet je wel eerst gegevens invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:50

AirX

Tweak Guru

mabori schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:47:
Idem hier. De BlackbirdP60 lijkt mij het leukste, lekker plat, maar ik heb geen idee hoe lang dat nog duurt helaas, voor hetzelfde geld ben je weer een winter verder. Als je trouwens de downloadlink van de specsheet van de BB een beetje tweakt kun je ook de BlackbirdP60 specsheet downloaden O-)...
Kun je de link delen? En kan de P60 veel verder terug moduleren dan de P80?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
AirX schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:17:
[...]

Kun je de link delen? En kan de P60 veel verder terug moduleren dan de P80?
https://content.weheat.nl...p60-Product-Specification

Bij A-10W35 is het opgegeven modulatiebereik:
P60: 1.4-6 kW
P80: 1.8-8 kW
Voor beide dus terug tot ~23% van het maximumvermogen.

[ Voor 7% gewijzigd door Sir Bacon op 06-09-2024 12:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:24

Carboy54

Duurzaamheid coach

Sir Bacon schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:51:
[...]

https://content.weheat.nl...p60-Product-Specification

Bij A-10W35 is het opgegeven modulatiebereik:
P60: 1.4-6 kW
P80: 1.8-8 kW
Voor beide dus terug tot ~23% van het maximumvermogen.
Interessanter is dit te weten bij hogere buiten temperaturen met een dus hogere cop. Wij vragen het na bij Weheat.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:20
Carboy54 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:04:
[...]

Interessanter is dit te weten bij hogere buiten temperaturen met een dus hogere cop. Wij vragen het na bij Weheat.
Precies, wat is het minimale vermogen bij +7, +10, +15 etc...
Iets van een min/max vermogens curve uitgezet tegen de buitentemperatuur, het kan zo simpel zijn.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:37
Tijgerkracht schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:36:
[...]

Precies, wat is het minimale vermogen bij +7, +10, +15 etc...
Iets van een min/max vermogens curve uitgezet tegen de buitentemperatuur, het kan zo simpel zijn.
Je kunt bij Weheat op de site produktspecificatie bladen downloaden.

Je moet kijken bij EN14825 resultaten..
Je ziet dan bijvoorbeeld bij +12c buitentemp. De meetwaarde bij die 12c is bijna altijd het daadwerkelijk minimum.

Voor de Flint 4kWatt is het minimum vermogen van 2,7kWatt.

En voor de Sparrow 6kWatt een minimum van 2,2kWatt.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Fullpower schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 19:06:
[...]

Je kunt bij Weheat op de site produktspecificatie bladen downloaden.

Je moet kijken bij EN14825 resultaten..
Je ziet dan bijvoorbeeld bij +12c buitentemp. De meetwaarde bij die 12c is bijna altijd het daadwerkelijk minimum.

Voor de Flint 4kWatt is het minimum vermogen van 2,7kWatt.

En voor de Sparrow 6kWatt een minimum van 2,2kWatt.
Dank voor dit inzicht. Bij de Blackbird P80 zit je bij Tj+12 op 3,4kW. Bij Blackbird P60 op Tj+12 op 2,2kW. Dat scheelt flink. Eerder dacht ik: waarom een minder zwaar model nemen die maar een beetje lager kan moduleren en waar je ook nog minder subsidie op krijgt. Maar de P60 gaat bij minder benodigd vermogen bij hogere temperaturen flink efficiënter kunnen draaien denk ik door langere runs die mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabori
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17-09 16:56
AirX schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:34:
[...]

Dank voor dit inzicht. Bij de Blackbird P80 zit je bij Tj+12 op 3,4kW. Bij Blackbird P60 op Tj+12 op 2,2kW. Dat scheelt flink. Eerder dacht ik: waarom een minder zwaar model nemen die maar een beetje lager kan moduleren en waar je ook nog minder subsidie op krijgt. Maar de P60 gaat bij minder benodigd vermogen bij hogere temperaturen flink efficiënter kunnen draaien denk ik door langere runs die mogelijk zijn.
Dat is precies mijn redenatie. Ik heb nu een offerte voor de Sparrow binnen. Simpele installatie. CV ketel eruit en een voorraadvat op de plek en dan de complete binnenunit, maar die is niet zo groot.
Verdeler werd wel op zn plek gehouden met pomp, daar ben ik zelf nog niet helemaal van overtuigd. Er draait nu een radiator mee in het circuit en dat zou de reden zijn om de pomp te houden, maar ik twijfel. Pomploos lijkt me beter, en die radiator doet het nu ook goed op 35 graden, daar hoeft geen hogere temperatuur in ofzo, maar ik heb er niet genoeg kaas van gegeten daar iets verder over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

mabori schreef op maandag 9 september 2024 @ 23:04:
[...]

Dat is precies mijn redenatie. Ik heb nu een offerte voor de Sparrow binnen. Simpele installatie. CV ketel eruit en een voorraadvat op de plek en dan de complete binnenunit, maar die is niet zo groot.
Verdeler werd wel op zn plek gehouden met pomp, daar ben ik zelf nog niet helemaal van overtuigd. Er draait nu een radiator mee in het circuit en dat zou de reden zijn om de pomp te houden, maar ik twijfel. Pomploos lijkt me beter, en die radiator doet het nu ook goed op 35 graden, daar hoeft geen hogere temperatuur in ofzo, maar ik heb er niet genoeg kaas van gegeten daar iets verder over te zeggen.
Radiator kun je ook altijd nog boosten met fans. En des te minder pompen die tegelijk draaien, des te minder stroomverbruik en minder geluid.

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-09 20:38
Dag allemaal,
ik ben serieus van plan om een all-electric Blackbird te laten installeren.
Waar ik nog een beetje mee zit : boilervat.
Me sowieso al eens afgevraagd wat de logica is qua aansluitingen van de spiraal.
Spiraal-in beneden (koude gedeelte) , spiraal-uit boven (warme gedeelte)?
Of juist andersom?
Weheat geeft aan spiraal-in boven, spiraal-uit beneden.
Bij de boilers van Nexus staan de aansluitingen allebei als spiraal in/uit. Nexus gaat er kennelijk van uit dat allebei mogelijk is……

Een tijdje terug al de I-WPV boilervaten van Itho/Daalderop tegen gekomen

https://www.renovatietota...warmtepomp-voorraadvaten/

Met een op papier betere aanpak : verwarmen alleen aan de onderkant. Géén verstoring van het warme water bovenin. Grens koud/warm zal langzaam opschuiven naar boven.
Bij verwarmen zal het koude water (onderin) als eerste ‘aan de beurt’ zijn.
Lijkt me het meest efficient….
Itho/Daalderop komt gewoon uit TIEL. En wordt niet de halve wereld over gesleept naar Duizel…
Dat het prima werkt (kan feitelijk als een doorstroom apparaat werken) blijkt uit de volgende Tweakers posting van april dit jaar.
zeekoe in "Weheat Blackbird warmtepomp"

En toen was er afgelopen maandag een artikel in de vakblad warmtepompen nieuwsbrief met als titel “Spiraal alleen onder in boilervat geeft hogere COP”.
En dan kom je uit bij Duklitech. Met hetzelfde idee als de I-WPV vaten van Itho-Daalderop.
En op een manier uitgelegd die voor een relatieve leek heel overtuigend lijkt.

https://www.duklitech.nl/boiler-buffervat/boiler/

Met als mijn voorzichtige conclusie : boilers stammen nog uit de cv-ketel tijd. Tja, als je al heel snel water van een graad of 60 door de spiraal kunt jagen, maakt het allemaal niet zoveel uit….

Klopt het verhaal van Itho/Daalderop en Duklitech?
en wat is wijs?
Toch maar gewoon een traditionele boiler? Doet iedereen en werkt kennelijk
Itho/Daalderop?
Of wachten tot Duklitech op de markt komt?

Grateful for your expert views 😉

dank, groeten, hans.

• rud
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

rud

hans_u schreef op woensdag 11 september 2024 @ 00:34:
...
En toen was er afgelopen maandag een artikel in de vakblad warmtepompen nieuwsbrief met als titel “Spiraal alleen onder in boilervat geeft hogere COP”.
En dan kom je uit bij Duklitech. Met hetzelfde idee als de I-WPV vaten van Itho-Daalderop.

...
Op zich interessant verhaal. Wat wel opvalt zijn de vele schrijffouten, is dit van het bedrijf zelf?
En tegenstrijdigheden: dubbel gewonden spiraal vs later driedubbel gewonden spiraal.

• hans_u
AirX schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:34:
[...]

de complete cijfers even bij elkaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQM8TxugKn97U2uLx4nwQ4l-wuQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gHGMwgCRcIA99EYEsFja4ISS.png?f=user_large

Zou je een potentieel te grote capaciteit niet kunnen ondervangen met een groter buffervat ?
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. 6Kw lijkt genoeg, maar 8Kw voelt safer (ook nog eens sneller warm water) en met een buffervat van 100L ga ik echt wel lange runs krijgen....

• rud
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

rud

Ik kan het mis hebben, maar zijn die cijfers wel zo compleet? Want boven die tabellen staat Deellast vermogen1 en eronder staat expliciet 1Genoemde vermogens zijn geen vollast maar deellast vermogens volgens EN14825, deze simuleren een dalende warmtevraag bij een stijgende buitentemperatuur.
Volgens mij missen we nog wat cijfertjes.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-09 17:13
Dag allemaal,
Me sowieso al eens afgevraagd wat de logica is qua aansluitingen van de spiraal.
Of juist andersom?
Bij de boilers van Nexus staan de aansluitingen allebei als spiraal in/uit. Nexus gaat er kennelijk van uit dat allebei mogelijk is……

Met een op papier betere aanpak : verwarmen alleen aan de onderkant. Géén verstoring van het warme water bovenin. Grens koud/warm zal langzaam opschuiven naar boven.
Itho/Daalderop komt gewoon uit TIEL. En wordt niet de halve wereld over gesleept naar Duizel…
Dat het prima werkt (kan feitelijk als een doorstroom apparaat werken) blijkt uit de volgende Tweakers posting van april dit jaar.

Met als mijn voorzichtige conclusie : boilers stammen nog uit de cv-ketel tijd. Tja, als je al heel snel water van een graad of 60 door de spiraal kunt jagen, maakt het allemaal niet zoveel uit….

en wat is wijs?
Itho/Daalderop?

dank, groeten, hans.
Wat betreft de stroomrichting van een warmtewisselaar (want dat is een spiraal in een boilervat, niet meer en niet minder), is het eigenlijk heel simpel:

Tegenstroom!

Daarmee bedoel ik dat een maximale warmte-overdracht plaatsvindt bij tegengestelde stromingsrichting, en wel zo dat het warme WP-water eerst het warmste deel van het boilerwater tegenkomt, en dan doorstroomt richting kouder boilerwater.

Als je weet dat warm water bovenin verzamelt, is m.i. de enige logische manier om warm IN boven te doen, en koud UIT onder (voor de verwarmingsspiraal). Dat geeft de grootste warmte-afgifte in het boilervat.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• hans_u
Gameboy schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:58:
[...]

Wat betreft de stroomrichting van een warmtewisselaar (want dat is een spiraal in een boilervat, niet meer en niet minder), is het eigenlijk heel simpel:

Tegenstroom!

Daarmee bedoel ik dat een maximale warmte-overdracht plaatsvindt bij tegengestelde stromingsrichting, en wel zo dat het warme WP-water eerst het warmste deel van het boilerwater tegenkomt, en dan doorstroomt richting kouder boilerwater.

Als je weet dat warm water bovenin verzamelt, is m.i. de enige logische manier om warm IN boven te doen, en koud UIT onder (voor de verwarmingsspiraal). Dat geeft de grootste warmte-afgifte in het boilervat.
Klinkt logisch in theorie. En zo werkt het ook met een cv ketel waar het warme water al snel een graad of 60 is.
Maar hoe warm is het water dat uit je warmtepomp komt?
Welk water komt daar in? Uit het ONDERSTE gedeelte van de boiler.
Koud dus.
Leidingwater is een graad of 12-15. Mengt een beetje. Zeg tot 20 graden.
Warmtepomp met een delta van max 10 verwarmt het tot 30 graden.
Komt er dus water van 30 graden in eerste instantie in het hoge, warme gedeelte van je boiler.

Als er geen koud water meer toegevoegd wordt (klaar met douchen of je bad is vol...) gaat uiteraard de temperatuur oplopen.
En de realiteit is dan : Bovenin je boiler wordt het pas echt opgewarmd als de temperatuur ONDERIN je boiler oploopt.

Ik heb er verder geen verstand van, maar vind het verhaal (en claims) van Duklitech heel aannemelijk.
En met de I-WPV boilervaten van Itho/Daalderop (icm Blackbird) een redelijk bewijs dat het echt werkt om met een WARMTEPOMP (met een lage delta) alleen ONDER te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
hans_u schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:06:
[...]

Klinkt logisch in theorie. En zo werkt het ook met een cv ketel waar het warme water al snel een graad of 60 is.
Maar hoe warm is het water dat uit je warmtepomp komt?
Welk water komt daar in? Uit het ONDERSTE gedeelte van de boiler.
Koud dus.
Leidingwater is een graad of 12-15. Mengt een beetje. Zeg tot 20 graden.
Warmtepomp met een delta van max 10 verwarmt het tot 30 graden.
Komt er dus water van 30 graden in eerste instantie in het hoge, warme gedeelte van je boiler.

Als er geen koud water meer toegevoegd wordt (klaar met douchen of je bad is vol...) gaat uiteraard de temperatuur oplopen.
En de realiteit is dan : Bovenin je boiler wordt het pas echt opgewarmd als de temperatuur ONDERIN je boiler oploopt.

Ik heb er verder geen verstand van, maar vind het verhaal (en claims) van Duklitech heel aannemelijk.
En met de I-WPV boilervaten van Itho/Daalderop (icm Blackbird) een redelijk bewijs dat het echt werkt om met een WARMTEPOMP (met een lage delta) alleen ONDER te verwarmen.
Hoe en wat is niet relevant, bij een warmtewisselaar is het *altijd* en uitsluitend het beste om tegenstroom te hanteren voor de beste warmte-overdracht.

Om een boilervat op te warmen, moet de wamtepomp een veel hogere aanvoertemperatuur hebben dan bij verwarming. Daarom zit er ook altijd een 3-wegklep in het systeem (of 2 separate pompen, voor de beide onafhankelijke circuits). Dat is puur zodat je dan bijvoorbeeld 55 graden aanvoer naar je boilervat kunt sturen. Je hebt immers altijd warmer water nodig dan de doel-temperatuur van je boilervat.

Ook helpt warm IN boven en koud UIT onder om turbulentie en vermenging in je boilervat te voorkomen. Door de stratificatie heb je altijd een verloop van warm water bovenin en koud(er) water onderin je boilervat.

Stel dat je boilervat bovenin 55 graden is, en onderin 40 graden, dan kun je met een aanvoertemperatuur van marginaal hoger dan 55 graden nog steeds het water bovenin iets opwarmen. Naarmate je verder onderin komt, is de temperatuur van je aanvoer telkens nog hoger dan de laag water in de boiler, en kan er warmte-overdracht plaatsvinden.

Uiteindelijk komt het aanvoerwater uit de boiler (onderin) met een temperatuur die net iets hoger is dan de onderste laag in de boiler. De delta-T over de spiral is dan maximaal, en veel hoger dan als je het onderin zou invoeren.

Bij invoer onderin krijg je dat het water onderin het meest wordt opgewarmd, en dan naar boven gaat stromen, wat ongewenste vermenging in het boilervat veroorzaakt.

• Kirvis
  • Laatst online: 22:00
“Spiraal alleen onder in boilervat geeft hogere COP”.
Als je het see-through plaatje van met name het Weheat 300 liter boilervat bekijkt dan zie je duidelijk dat de spiraal aan de onderkant van het vat zit.

Lijkt me eenzelfde idee als wat jij hier beschrijft, nietwaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKpmXlcUF1mjIbbMBmLR7Tf0p4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ReJ7eLvRIqR8hJMkUQSbImQm.png?f=fotoalbum_large

• hans_u
Gameboy schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:15:
[...]
......

Stel dat je boilervat bovenin 55 graden is, en onderin 40 graden, dan kun je met een aanvoertemperatuur van marginaal hoger dan 55 graden nog steeds het water bovenin iets opwarmen. Naarmate je verder onderin komt, is de temperatuur van je aanvoer telkens nog hoger dan de laag water in de boiler, en kan er warmte-overdracht plaatsvinden.

..........
dank voor je moeite om mij iets aan mn verstand te peuteren.
Maar we komen niet echt verder. Je verhaal gaat helemaal op bij een cv-ketel die snel een graad of 60 levert. Helemaal helder.

Mijn begrip is dat je initieel helemaal GEEN aanvoertemperatuur van boven de 55 graden haalt met een warmtepomp. Moet het eerst > 45 graden onder in de boiler zijn.
Warmtepomp heeft een delta van max 10 graden. Gaat er initieel 20 graden naar je warmtepomp (onder uit de boiler) dan komt er 30 graden boven in je boiler. Koelt dus het warme water af.

I rest my case.

• hans_u
Kirvis schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:04:
[...]

Als je het see-through plaatje van met name het Weheat 300 liter boilervat bekijkt dan zie je duidelijk dat de spiraal aan de onderkant van het vat zit.

Lijkt me eenzelfde idee als wat jij hier beschrijft, nietwaar?

[Afbeelding]
yep, Itho/Daalderop doet het met een 'platen' wisselaar, Duklitech met een dubbele (dunne) spiraal.
En Weheat heeft in de 200L variant geen ruimte maar doet iets soortgelijks met de 300L variant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gameboy
hans_u schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:23:
[...]

dank voor je moeite om mij iets aan mn verstand te peuteren.
Maar we komen niet echt verder. Je verhaal gaat helemaal op bij een cv-ketel die snel een graad of 60 levert. Helemaal helder.

Mijn begrip is dat je initieel helemaal GEEN aanvoertemperatuur van boven de 55 graden haalt met een warmtepomp. Moet het eerst > 45 graden onder in de boiler zijn.
Warmtepomp heeft een delta van max 10 graden. Gaat er initieel 20 graden naar je warmtepomp (onder uit de boiler) dan komt er 30 graden boven in je boiler. Koelt dus het warme water af.

I rest my case.
Geen idee hoe je hierbij komt, een Warmtepomp moet ook gewoon water opwarmen tot een hogere temperatuur dan wat je doel-temperatuur is in je boilervat, anders werkt het helemaal niet.

Dus als je 55 graden opgeeft als boilertemperatuur, (en 60 graden bij een legionella-run), dan komt dat gewoon uit je warmtepomp...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Om het nog leuker te maken, je hebt tegenwoordig ook dit soort boilers: https://newarkcylinders.co.uk/heatgeekministore/.

Zie ook YouTube: Heat Geek Super Cylinder Tested: The Most Efficient Hot Water Ever?

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dag allemaal,
Of juist andersom?

en wat is wijs?
Itho/Daalderop?

dank, groeten, hans.
De gebruikers van de I-WPV boilers zijn zeer enthousiast. Ervaringen kan je lezen op onze Itho Amber topic op tweakers. Zowel horizontale als verticale exemplaren worden beschreven.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• hans_u
rud schreef op woensdag 11 september 2024 @ 02:40:
Ik kan het mis hebben, maar zijn die cijfers wel zo compleet? Want boven die tabellen staat Deellast vermogen1 en eronder staat expliciet 1Genoemde vermogens zijn geen vollast maar deellast vermogens volgens EN14825, deze simuleren een dalende warmtevraag bij een stijgende buitentemperatuur.
Volgens mij missen we nog wat cijfertjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQM8TxugKn97U2uLx4nwQ4l-wuQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gHGMwgCRcIA99EYEsFja4ISS.png?f=user_large
tja, hoe moet je deze tabellen interpreteren?
Volgens mij (maar wie het ècht weet mag het zeggen..) geeft dit nu juist de mate van moduleren weer.
De nominale vermogens zijn de (geschatte) vermogens bij de opgegeven buitentemperatuur.
Bij een watertemperatuur van 35 graden en een delta van 3 ?
M.a.w. bij de 8Kw variant bij -10 heb je de volle 7,5 Kw nodig. met een COP van 2,7 verbruik je dan 2,78 KwH
bij 7 graden moduleert de WP terug naar 2,9 Kw en trekt dan 0,49 KwH met een COP van 5,9

De EXACTE cijfers zullen van geval tot geval verschillen, maar zullen normaliter in deze orde van grootte liggen. De 8Kw zal dus nooit minder dan 400 watt trekken en de 6Kw nooit minder dan 260 watt.
Als ze draaien. En dat doen ze dan alleen maar zolang de watertemperatuur nog omhoog moet.
Daarna alleen maar rondpompen tot het water weer afgekoeld is tot onder je delta.
Ik zie het probleem niet zo erg...

Ter referentie : mijn oer-oude ELGA-4 doet nooit minder dan 500 watt.

Een buffervat zal er voor zorgen dat je ook (of misschien vooral?) in deze situaties niet een groot aantal start-stops krijgt.

wèl opmerkelijk dat het vermogen bij de 8Kw variant bij 12graden hoger is dan bij 7.
COP loopt op en dus het geleverde vermogen bij de minimale modulatie die kennelijk bij een lagere temperatuur dan 12 graden ligt ??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

zeekoe schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 20:28:
Blackbird ^) Itho

Ik draai nu ruim twee weken met een Itho Daalderop I-WPV 150 liter, en wil hier mijn ervaringen delen. TL;DR: boven verwachting goed!

Mijn specifieke situatie/wensen:
  • Ik heb een 1x 40 A stroomaansluiting en wilde daarom een boiler zonder elektrisch element (immers, dan kan dat zaakje al 32 A trekken).
  • Om deze reden heb ik de Blackbird ook op 70% ingesteld. Hij kan dus nóg beter dan dit.
  • De douche doet zo'n 4 liter per minuut. Gewone bespaarkop, maar het schijnt weinig te zijn.
Ik ben uitgekomen op de I-WPV omdat:
  • Indien nodig op te hangen (ik was eerst bang voor te hoge vloerbelasting).
  • Enige warmtepompvat wat zo klein te krijgen is.
  • Laagste warmteverlies (26 Watt meen ik) wat ik kon vinden in vergelijking met concurrenten.
  • Geen elektrisch element dus.
Met veel dank aan Weheat, De Jong, en een vriendelijke Itho-installateur (waarvan ik niet weet of die het prettig vindt als ik zijn naam noem op een publiek forum). Itho verkoopt dit ding alleen via hun dealers, en die installateur sloot op dat moment nog geen Blackbirds aan, dus het kon alleen in samenwerking geïnstalleerd worden. En ook dank aan Itho. Ze stonden niet te springen om hun prachtige product op een andere warmtepomp aan te sluiten, maar gaven wel alle benodigde info zonder problemen.

Wijzigingen die nodig waren:
  • De Itho heeft een pomp die het tapwater door een warmtewisselaar pompt. Deze moest samen met de driewegklep op de "Valve"-aansluiting.
  • Een ander soort temperatuursensor erin.
  • Geen wijziging die nodig was: de Blackbird hybride-printplaat kon blijven hangen. Er hoeft geen elektrisch element aangestuurd te worden, en de rest van de aansluitingen zitten er al op.
Voorafgaand aan de installatie heb ik een fotootje kunnen maken van de onderkant van het vat. Boven op het plaatje zie je de pomp, onder de warmtewisselaar:

[Afbeelding]

De eerste legionellarun ging direct vlekkeloos. En snel zat (let niet op de hobbels tot 19:30, er zat nog wat lucht in het systeem):

[Afbeelding]

Grappig is dat de temperatuur soms enorm dipt, maar dat ik daar tot op heden nog niets van gemerkt heb bij de kraan. De temperatuursensor zit ergens halverwege het vat. Hier op dit dieptepunt kwam er nog steeds gloeiend heet water uit de kraan:

[Afbeelding]

Omdat ik me afvroeg of het water dan wel goed gemengd wordt, heb ik de pomp ook een poos "los" aangezet. De temperatuur zakte nauwelijks in. Kennelijk lukt het Itho enerzijds om het hele vat op een hoge temperatuur te krijgen bij het opwarmen (dat is één van hun zelfbenoemde sterke punten) en anderzijds om het hoge temperatuur-water eruit te laten komen zelfs tijdens het opwarmen (ze zeggen iets als 'door uniek ontwerp blijft gelaagdheid langer in stand').

Een keer ben ik expres gaan douchen tijdens het opwarmen, hier tussen ongeveer 19:35 en 19:47. Je ziet dat zelfs op 70% vermogen de warmtepomp het bijna bij kan houden (4 liter per minuut zal zo'n 10 kW vragen, terwijl er nu zo'n 5-6 kW ingestopt wordt, dus heel gek is dat niet).

[Afbeelding]

Hier is er dus 4.16 kWh in gestopt met een COP van gemiddeld 3.34 bij een buitentemperatuur van ~11 graden, met de (douche)kraan open.

Ik ben benieuwd hoe het in de winter werkt, maar verwacht geen grote problemen.
Mooie toelichting het zijn inderdaad mooie boilers. Ook in horizontale uitvoering. Ik ben benieuwd in hoeverre de BB de legionella run kan afmaken bij -7. Komt echter zelden meer voor dus een groot risico is het niet. Keep in touch hier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zeekoe
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09 12:16

zeekoe

zeekoe

Afgelopen jaar is het niet zo koud geweest (een paar uurtjes -5), maar als het komend jaar flink koud is zal ik hem eens zijn best proberen te laten doen. :)

Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2

• hans_u
mooie film. Dank. En ook hier een variatie op hetzelfde thema : verwarmen ONDERIN je boiler.
Zoveel mogelijk warmtewisselaar onderin de boiler proppen. Gelaagdheid in stand houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Ik twijfel. Coolblue vertrouw ik, Weheat (nog) niet. Het is geen Remeha of Vaillant.

Offerte van Coolblue voor de BB warmtepomp:
● Weheat Blackbird 8 kW - All Electric
● Koudemiddel R290
● € 3375 subsidie

Tapwatervat
● Weheat Tapwatervat
● Volume: 200 liter
● Duplex RVS zwart

Installatie
● Plaatsen warmtepomp tot 8 meter hoogte
● Plaatsing tapwatervat en indoor unit
● Afkoppelen van je CV ketel
● Leidingwerk tot 10 meter en dakdoorvoer
● Appendages voor standaard full electric opstelling

Service
● Connectiviteit via het 4G netwerk (15 jaar via Vodafone)
● App met inzicht in je warmtepomp
● Monitoring van je warmtepomp op afstand
● Gratis telefonische ondersteuning

Prijs exclusief 3.375€ subsidie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCDPmpSA4rBIYBjpY4-zVxPAUgw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hKkaYgcc6fd3VofasDUwqpQd.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door iApp op 13-09-2024 16:52 ]

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

iApp schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:51:
Ik twijfel. Coolblue vertrouw ik, Weheat (nog) niet. Het is geen Remeha of Vaillant.

Offerte van Coolblue voor de BB warmtepomp:
● Weheat Blackbird 8 kW - All Electric
● Koudemiddel R290
● € 3375 subsidie

Tapwatervat
● Weheat Tapwatervat
● Volume: 200 liter
● Duplex RVS zwart

Installatie
● Plaatsen warmtepomp tot 8 meter hoogte
● Plaatsing tapwatervat en indoor unit
● Afkoppelen van je CV ketel
● Leidingwerk tot 10 meter en dakdoorvoer
● Appendages voor standaard full electric opstelling

Service
● Connectiviteit via het 4G netwerk (15 jaar via Vodafone)
● App met inzicht in je warmtepomp
● Monitoring van je warmtepomp op afstand
● Gratis telefonische ondersteuning

Prijs exclusief 3.375€ subsidie:
[Afbeelding]
Mijn twijfel is contrair. Een landelijk goed team samenstellen met verstand van warmtepompen is geen sinecure. Daar zijn al heel veel partijen de mist mee in gegaan. Kies een installateur waar je vertrouwen in hebt. Een goede warmtepomp komt dan vanzelf.

• Eriklu
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 24-09 20:03
Ik zou het fantastisch vinden als coolblue de markt weet door te breken. In plaats van een productfocus naar consumentenfocus en ontzorging. En als je er dan nog een goed service en garantiepakket bij krijgt zegt mij dat meer dan de gemiddelde lokale installateur die het 'erbij doet' en waar de offertes slikken of stikken zijn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14:56
Ik ben het eens met je eerste opmerking, mooi dat een grote partij (met veel slagkracht) warmtepompen op de markt brengt om te laten zien dat het écht goed werkt.

De tweede opmerking ben ik totaaaal niet met je eens. Zonder service heb je geen bestaansrecht als installateur. Daarbij is “erbij doen” ook lastig, het is niet een cv ketel die in 3u gewisseld is en “toch” wel werkt.

Helaas zien wij nog te vaak installaties die erin gedrukt worden en niet naar de afwerking kijken.

[ Voor 20% gewijzigd door Stoker op 14-09-2024 07:39 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Eriklu schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 07:08:
Ik zou het fantastisch vinden als coolblue de markt weet door te breken. In plaats van een productfocus naar consumentenfocus en ontzorging. En als je er dan nog een goed service en garantiepakket bij krijgt zegt mij dat meer dan de gemiddelde lokale installateur die het 'erbij doet' en waar de offertes slikken of stikken zijn
Ik heb het ook niet over een installateur die het erbij doet. Je kan je afvragen waar Coolblue zijn installateurs vandaan gaat halen in deze zeer krappe markt en dan nog landelijk. Landelijke partijen genoeg die installateurs sturen die nog NL nog Engels spreken en het er in 1 dag in fli.....n.
Itho Daalderop nam ook een dergelijke partij in de arm die dat landelijk zou organiseren maar dat was een fiasco. Deskundige installateurs met verstand van warmtepompen en het daarbij behorende afgiftesysteem zijn momenteel niet of nauwelijks te vinden is onze ervaring en werken liever voor eigen rekening met een ruimer aanbod van mogelijkheden. Werk genoeg tenslotte. En een goede warmtepomp valt of staat met deskundige opvolging en ja vaak dus lokaal. Niet alles is online op te lossen en zeker niet bij warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archito
We hebben de blackbird nu 3 meter van ons slaapkamerraam staan. Misschien zijn we daarin naïef geweest, maar met het raam open slapen is eigenlijk niet fijn meer. 'Superstil' zoals WeHeat zelf zegt kunnen we het niet noemen. Zelfs op laag vermogen (400 watt) is het geluid vrij hard. Bovendien is een brom in de keuken onder de warmtepomp heel goed te horen als hij draait.

We twijfelen nu heel erg wat te doen. Omdat het zo hard is lijken me maatregelen op deze positie nooit afdoende om het echt op te lossen. We hebben een andere mogelijk geschikte plek waardoor de warmtepomp 5 a 6 meter verder staat (geluidsreductie van 75%?) en op de schuur i.p.v. keuken. Dus de brom zou dan ook opgelost of een stuk minder moeten zijn.
We hebben die positie eerder niet gekozen omdat we daar eigenlijk dakterras wilden maken.

De vraag is alleen hoe kostbaar dat gaat zijn. We hebben de installateur uitgenodigd om mee te denken. Hopelijk kunnen we het naar tevredenheid oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
archito schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:48:
We hebben de blackbird nu 3 meter van ons slaapkamerraam staan. Misschien zijn we daarin naïef geweest, maar met het raam open slapen is eigenlijk niet fijn meer. 'Superstil' zoals WeHeat zelf zegt kunnen we het niet noemen. Zelfs op laag vermogen (400 watt) is het geluid vrij hard. Bovendien is een brom in de keuken onder de warmtepomp heel goed te horen als hij draait.

We twijfelen nu heel erg wat te doen. Omdat het zo hard is lijken me maatregelen op deze positie nooit afdoende om het echt op te lossen. We hebben een andere mogelijk geschikte plek waardoor de warmtepomp 5 a 6 meter verder staat (geluidsreductie van 75%?) en op de schuur i.p.v. keuken. Dus de brom zou dan ook opgelost of een stuk minder moeten zijn.
We hebben die positie eerder niet gekozen omdat we daar eigenlijk dakterras wilden maken.

De vraag is alleen hoe kostbaar dat gaat zijn. We hebben de installateur uitgenodigd om mee te denken. Hopelijk kunnen we het naar tevredenheid oplossen.
Wat heeft de installateur op voorhand beloofd qua geluid?
Zou qua kosten niet meteen je eigen portemonnee gaan trekken. Zeker als de installateur heeft toegezegd dat het kan, en Weheat overal adverteerd dat het ding superstil is, dan moet dat gewoon kunnen en ligt de bal bij hun.

Heb je foto's hoe het geinstalleerd is? Wat is de opbouw van het dak?

En misschien een open deur, maar kan je slaapkamerraam niet dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

bbbrumbrum schreef op zondag 15 september 2024 @ 13:19:
[...]

Wat heeft de installateur op voorhand beloofd qua geluid?
Zou qua kosten niet meteen je eigen portemonnee gaan trekken. Zeker als de installateur heeft toegezegd dat het kan, en Weheat overal adverteerd dat het ding superstil is, dan moet dat gewoon kunnen en ligt de bal bij hun.

Heb je foto's hoe het geinstalleerd is? Wat is de opbouw van het dak?

En misschien een open deur, maar kan je slaapkamerraam niet dicht?
Los van de brom waar meestal wel wat aan te doen valt is het plaatsen bij een raam van de slaapkamer die blijkbaar vaak open staat wanneer de pomp draait natuurlijk vragen om problemen. De BB is stil ja maar 49 dB op 3 meter ga je natuurlijk wel horen als je in bed ligt 🥴 de installateur moet je daar wel op attenderen. Stil is hij zeker maar super is nooit het juiste woord voor L/W warmtepompen.

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 15-09-2024 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[ Voor 65% gewijzigd door Carboy54 op 15-09-2024 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
archito schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:48:

Mijn Sparrow hoor ik niet. Ik ben speciaal het garagedak op gegaan om te horen hoeveel geluid hij maakt. Geen brom, slechts wat geruis van de uitstromende lucht. Op de inrit was het onhoorbaar. Het waaide wel behoorlijk, dat kan het geluid enigszins overstemd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20:17
Volgens CB Energie, werken zij met eigen personeel die zijn opgeleid binnen hun eigen opleidingsinstituut?

Ik ben zelf ook geïnteresseerd in de Blackbird P80 Hybride oplossing. Ons situatie lijkt ideaal, Heb een vrijstaand huis uit 1907, maar redelijk goed na geïsoleerd met o.a. HR++ glas, zolder/dak isolatie en isolatie buiten muren. Woon oppervlak van 140m2. 12 radiatoren waarvan op BG 6 (zeer) grote gietijzeren radiatoren
In de winter bij continue warmtevraag, worden ze nauwelijks heet. Ik denk zo'n 30 a 35 graden. Ik heb dus een behoorlijk grote afgifte systeem die een constante warmte afgeeft. Zou ik alleen op gas stoken, dan kom ik op zo'n 1500m3 per jaar uit.

Ik heb morgen een advies gesprek met CB. Ik ben benieuwd, met wat voor oplossing zij komen.
Carboy54 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 15:40:
[...]

Ik heb het ook niet over een installateur die het erbij doet. Je kan je afvragen waar Coolblue zijn installateurs vandaan gaat halen in deze zeer krappe markt en dan nog landelijk. Landelijke partijen genoeg die installateurs sturen die nog NL nog Engels spreken en het er in 1 dag in fli.....n.
Itho Daalderop nam ook een dergelijke partij in de arm die dat landelijk zou organiseren maar dat was een fiasco. Deskundige installateurs met verstand van warmtepompen en het daarbij behorende afgiftesysteem zijn momenteel niet of nauwelijks te vinden is onze ervaring en werken liever voor eigen rekening met een ruimer aanbod van mogelijkheden. Werk genoeg tenslotte. En een goede warmtepomp valt of staat met deskundige opvolging en ja vaak dus lokaal. Niet alles is online op te lossen en zeker niet bij warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09 12:16

zeekoe

zeekoe

Alleen al het vastrecht van gas is vrij prijzig. Waarom niet all electric? Ik denk dat je het wel redt.

Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RNacoustics
zeekoe schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:22:
Alleen al het vastrecht van gas is vrij prijzig. Waarom niet all electric? Ik denk dat je het wel redt.
Mijn oude CV Nefit ketel was 20 jaar oud en begon te lekken. (heeft z'n geld wel opgebracht :) Ik heb nu een nieuwe Atag ketel met one zone thermostaat (schijnt opentherm te ondersteunen). Als ik deze nu ga afschrijven, dan is dat een dure desinvestering. En het prijsverschil tussen
eenvoudige Hybride naar All elektrisch is nogal groot, zo'n + 4k. Ik ga eerst de komende winter hybride draaien. Kan ik later altijd nog upgraden naar All elektrisch. Mijn sport is, alleen nog voor het douchen gas te gebruiken. Wij koken al met Inductie en in keuken een close-in boiler. Zijn dus al lekker duurzaam bezig :)

[ Voor 3% gewijzigd door RNacoustics op 16-09-2024 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_u
rud schreef op woensdag 11 september 2024 @ 00:56:
[...]

Op zich interessant verhaal. Wat wel opvalt zijn de vele schrijffouten, is dit van het bedrijf zelf?
En tegenstrijdigheden: dubbel gewonden spiraal vs later driedubbel gewonden spiraal.
Vreemd geval, dat Duklitech. Een goed, geloofwaardig verhaal. Boilervaten voor warmtepompen zoveel mogelijk onderin verwarmen. Kom je vaker tegen.
Duklitech is nog wel toekomstmuziek. Moeten/willen produktie nog opstarten.
Slordige website met nogal wat schrijf/taalfouten. Géén specificaties.
Reageren niet op emails, nemen de telefoon niet op, bellen niet na op een ingesproken boodschap.

Ik ga me maar verdiepen in de I-WPV vaten van Itho/Daalderop. Misschien zelfs een horizontale variant.
Lijkt er op dat ik zou moeten kiezen tussen een kleine(re) verticale variant of een grotere horizontale.
Het leven is vol moeilijke keuzes.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:18
Vraag
Hoeveel geluid maakt de Flint?
Antwoord
Met een geluidsniveau van slechts 37dB(A), is de Flint van Weheat praktisch fluisterstil. Dit is gemeten volgens de EN-12102 norm op een afstand van één meter, vergelijkbaar met het volume van een zacht gesprek.

Voor de rekentool van de overheid is er ook een geluidsvermogen benodigd bij A7/W35.
Deze is: Lwa-MAX 48dB(A)
Tonaal waarde K1 = 0 dB(A)

Vraag
Hoeveel geluid maakt de Sparrow?
Antwoord
Met een geluidsniveau van slechts 43,7dB(A), is de Sparrow van Weheat praktisch fluisterstil. Dit is gemeten volgens de EN-12102 norm op een afstand van één meter, vergelijkbaar met het volume van een zacht gesprek.

Voor de rekentool van de overheid is er ook een geluidsvermogen benodigd bij A7/W35.
Deze is: Lwa-MAX 50dB(A)

Dit maakt de Sparrow en de Flint dus 1 van de stilste warmtepompen? Of zie ik dit verkeerd?

Overzichtje anderen:
Blackbird : Voor de rekentool van de overheid is er ook een geluidsvermogen benodigd bij A7/W35.
Deze is: Lwa-MAX 55dB(A)

De Warmte Pomp AO: De LwA bij 6 kW is 58 dB en bij 4 kW (standaard silent mode setting) is hij 55 dB (zonder design voorkant)

Quatt: 55 dB

Adlar: Wij hebben als Lwa-max, bij max vermogen: 64dB en bij max begrensd vermogen 59dB door gekregen(6kW).

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

• Stoker
Dat zie je goed. Een van de stilste.

Wel is die A7/W35 niet heel representatief. Je kan dus Lwa’s alleen met elkaar vergelijken als de andere merken dat met diezelfde temperaturen doen. Het is namelijk logisch dat een warmtepomp (veel) minder geluid maakt bij a7/35 dan a-7/w55.

• Flintstone087
Stoker schreef op donderdag 19 september 2024 @ 06:37:
Dat zie je goed. Een van de stilste.

Wel is die A7/W35 niet heel representatief. Je kan dus Lwa’s alleen met elkaar vergelijken als de andere merken dat met diezelfde temperaturen doen. Het is namelijk logisch dat een warmtepomp (veel) minder geluid maakt bij a7/35 dan a-7/w55.
Die lwa-max is toch de meting als de pomp op vol vermogen, op zijn hardst draait? Hoe kan de buitentemperatuur daar invloed op hebben?

• RFIDguru
Flintstone087 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:10:
[...]

Die lwa-max is toch de meting als de pomp op vol vermogen, op zijn hardst draait? Hoe kan de buitentemperatuur daar invloed op hebben?
Vol vermogen moet je denk ik lezen als het maximale nominale uitgangsvermogen. Bij -10 moet een warmtepomp veel harder werken om dat te halen dan bij +10. Ik vermoed dat bijvoorbeeld een 8 kW warmtepomp bij -10 maximaal staat te werken, maar dat hij bij +10 misschien wel 15 kW op zou kunnen wekken als alles maximaal werkt. Maar als het buiten relatief warm is dan heb je al dat vermogen niet nodig en ga je er ook niet mee adverteren, schept alleen maar verwarring.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RNacoustics
Ik heb de knoop doorgehakt!

Na lang onderzoek naar een warmtepomp oplossing, heb ik gekozen voor de Wehead Blackbird P80
Ik heb via dit topic er veel van opgestoken en ook van jullie ervaring.

Een aantal aanbiedingen van andere leveranciers vielen bij mij af. O.a. te laag vermogen (instap model), koudemiddel nog R32, onvoldoende schaalbaarheid naar toekomstig all-electric. Voor mijn situatie ongunstige positie van buiten-unit. etc.
De Blackbird komt op platte dak van mijn keuken uitbouw. Hierdoor staat hij vrij op minstens 4 meter afstand van de erfgrens. Ik laat t.z.t. wel foto's zien van de installatie. Wordt vervolgd.

• Stoker
Flintstone087 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:10:
[...]

Er zit minder warmte in de buitenlucht bij -10 (nogsteeds een end naar het absolute
0 punt overigens), dus je moet harder werken om je vermogen er uit te krijgen dan wanneer het buiten +1- is, dus meer geluid.

Hetzelfde voor de gevraagde watertemperatuur; 35*C is minder tov de buitentemperatuur dan bv 55*C.

• Stoker
RNacoustics schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:01:

Na lang onderzoek naar een warmtepomp oplossing, heb ik gekozen voor de Wehead Blackbird P80

Een aantal aanbiedingen van andere leveranciers vielen bij mij af. O.a. te laag vermogen (instap model), koudemiddel nog R32, onvoldoende schaalbaarheid naar toekomstig all-electric. Voor mijn situatie ongunstige positie van buiten-unit. etc.
De Blackbird komt op platte dak van mijn keuken uitbouw. Hierdoor staat hij vrij op minstens 4 meter afstand van de erfgrens. Ik laat t.z.t. wel foto's zien van de installatie. Wordt vervolgd.
Leuk! wel even goed letten op de ondergrond (rubber-steen-pootjes van de Blackbird).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Stoker schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:10:
[...]

Leuk! wel even goed letten op de ondergrond (rubber-steen-pootjes van de Blackbird).
Ja, dat heb ik wel onder de aandacht gebracht bij de uitvoerder! _/-\o_

• Flintstone087
Stoker schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:09:
[...]

Er zit minder warmte in de buitenlucht bij -10 (nogsteeds een end naar het absolute
0 punt overigens), dus je moet harder werken om je vermogen er uit te krijgen dan wanneer het buiten +1- is, dus meer geluid.

Hetzelfde voor de gevraagde watertemperatuur; 35*C is minder tov de buitentemperatuur dan bv 55*C.
Ik begrijp het niet. De pomp kan toch niet harder dan op het volle vermogen? De ventilator zal een maximum aantal toeren hebben en de compressor kan ook niet meer druk opbouwen dan zijn max. Dat het vermogen daalt bij lagere temperaturen is begrijpelijk, maar meer herrie?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 21:23
Als het buiten koud is daalt de temperatuur van de verdamper. De temperatuur in de verdamper zorgt ervoor dat ze aanzuigdruk van de compressor lager wordt. Het drukverschil over de compressor wordt dus groter als het buiten kouder is, hierdoor moet de compressor meer arbeid verrichten bij hetzelfde toerental en dezelfde condensatietemperatuur. Dit kan akoestisch behoorlijks schelen.

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
RNacoustics schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:01:

En wel hoop ik een wpac gemaakt ?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• RNacoustics
MacD007 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 22:41:
[...]

En wel hoop ik een wpac gemaakt ?
De schouw moet nog plaats vinden. Maar ik maak mij daar geen zorgen om. Ik woon in een vrijstaande woning op een perceel van 310m2 en is ook nog eens ommuurd door een stenen muur. daarnaast is nog aan beide zijde een steeg van een meter, voordat ik de erfgrens bereikt naar beide buren, is er een vrije ruimte van dik 5 meter en naar de achterburen 10 meter.

[ Voor 3% gewijzigd door RNacoustics op 19-09-2024 23:14 ]

• MacD007
RNacoustics schreef op donderdag 19 september 2024 @ 23:11:
[...]

De schouw moet nog plaats vinden. Maar ik maak mij daar geen zorgen om. Ik woon in een vrijstaande woning op een perceel van 310m2 en is ook nog eens ommuurd door een stenen muur. daarnaast is nog aan beide zijde een steeg van een meter, voordat ik de erfgrens bereikt naar beide buren, is er een vrije ruimte van dik 5 meter en naar de achterburen 10 meter.
Van wie is die steeg? Gewoon om zeker te zijn zou ik een dergelijke wpac nu al doen, dan weet je het zeker dat je goed zit, en ook handig als je later klachten krijgt. Lukt je dat niet wil ik je helpen.

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

tisssmartijn schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:44:
Even geleden ook hier de Blackbird geïnstalleerd met 200L boilervat + 50L buffervat in de retour. Ik heb de Tado X gekoppeld via Home Assistent SkyConnect Thread border router, dat werkt prima, wel eerst ff de update moeten doen via de Tado app anders herkent de BB hem niet als OpenTherm thermostaat.

Ik ben benieuwd of iemand iets kan zeggen over de volgende grafiek:

[Afbeelding]

Het valt mij op dat SWW snel afkoelt, en daarom de BB 2 a 3 keer per dag gaat opwarmen, ook wanneer we zelf geen warm water gebruiken. Met name op twee rood omkaderde momenten. Weten iemand wat er hier gebeurt en of dit nodig is?
Hé! Kon de Tado X niet rechtstreeks - zonder border router - worden aangesloten?

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tisssmartijn
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-09 13:03
iApp schreef op donderdag 19 september 2024 @ 23:39:
[...]

Hé! Kon de Tado X niet rechtstreeks - zonder border router - worden aangesloten?
Nope. Zonder border router komt 'ie niet in de tado app en zonder update (via de app) herkende de BB hem niet. De tado bridge X kun je hier natuurlijk ook voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
MacD007 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 23:30:
[...]

Van wie is die steeg? Gewoon om zeker te zijn zou ik een dergelijke wpac nu al doen, dan weet je het zeker dat je goed zit, en ook handig als je later klachten krijgt. Lukt je dat niet wil ik je helpen.
Dank voor je reactie _/-\o_
De steeg hoort volgens de kadasterkaart bij de buren. De positie van de WP staat dan op 3,5 meter van deze erfgrens. Naar de andere buren op 7 meter. Naar de achterburen 10 meter.

Is er ergens een online wpac tooling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RNacoustics schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:37:
[...]

Dank voor je reactie _/-\o_
De steeg hoort volgens de kadasterkaart bij de buren. De positie van de WP staat dan op 3,5 meter van deze erfgrens. Naar de andere buren op 7 meter. Naar de achterburen 10 meter.

Is er ergens een online wpac tooling?
nee, helaas, er zijn wel wat andere tools, echter daar heb ik wel mijn twijfels over, die kosten vaak ook nog geld.
wil je wettelijk het juist doen zul je even aan de bak met de excel, maar als je er niet uitkomt stuur gewoon een dm naar mij dan help ik wel. heb hier op tweakers al een hoop berekeningen gedaan.
Als die steeg bij de buren hoort dan is dat helaas gewoon een woonbestemming en zit je dus aan die limiet van 45/40 cq 40 dB vast op de erfgrens.

hier vind je de behoorlijk verstopte geluidsvermogen van de WeHeat blackbird (ik denk dat ze hiermee ook de P80 bedoelen) https://support.weheat.nl...-Blackbird?language=nl_NL

uitkomst 55dB, daar hier echter geen silent modus is aangegeven is je limietwaarde op de erfgrens hier dus 40 dB (ook overdag) ipv 45 dB als deze over een gecertificeerde geluidsvermogenwaarde voor de silentmodus zou beschikken, dus infeite is het geluidsvermogen hier met een 60 dB warmtepomp vergelijkbaar, niet echt een super waarde dus. Z
Waarom men hier zich ook niet de moeite genomen heeft om ook een silentmodus te certiiceren is me geheel onduidelijk, zeker als je zag hoe lang het heeft geduurd voordat WeHeat met deze gegevens kwam (heeft nagenoeg 1 jaar geduurd).

[ Voor 40% gewijzigd door MacD007 op 20-09-2024 13:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RNacoustics
MacD007 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:54:
[...]

nee, helaas, er zijn wel wat andere tools, echter daar heb ik wel mijn twijfels over, die kosten vaak ook nog geld.
wil je wettelijk het juist doen zul je even aan de bak met de excel, maar als je er niet uitkomt stuur gewoon een dm naar mij dan help ik wel. heb hier op tweakers al een hoop berekeningen gedaan.
Als die steeg bij de buren hoort dan is dat helaas gewoon een woonbestemming en zit je dus aan die limiet van 45/40 cq 40 dB vast op de erfgrens.

hier vind je de behoorlijk verstopte geluidsvermogen van de WeHeat blackbird (ik denk dat ze hiermee ook de P80 bedoelen) https://support.weheat.nl...-Blackbird?language=nl_NL

uitkomst 55dB, daar hier echter geen silent modus is aangegeven is je limietwaarde op de erfgrens hier dus 40 dB (ook overdag) ipv 45 dB als deze over een gecertificeerde geluidsvermogenwaarde voor de silentmodus zou beschikken, dus infeite is het geluidsvermogen hier met een 60 dB warmtepomp vergelijkbaar, niet echt een super waarde dus. Z
Waarom men hier zich ook niet de moeite genomen heeft om ook een silentmodus te certiiceren is me geheel onduidelijk, zeker als je zag hoe lang het heeft geduurd voordat WeHeat met deze gegevens kwam (heeft nagenoeg 1 jaar geduurd).
Ik heb op de Rijksoverheid site een tool gevonden. https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking
Ik ben ermee aan de slag gegaan en heb mijn situatie ingevoerd.
Er vanuitgaande dat de Blackbird bij vollast 55dB LwA produceert, kom ik op max 33dB op de erfgrens uit. En heb ik maar even niet met de avond/nacht mode rekening gehouden. Maar dan ook, voldoet ik aan de geluidsnormen. De WP mag in mijn situatie overdag max 64dB en s'nachts 59dB produceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
RNacoustics schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:07:
[...]

Ik heb op de Rijksoverheid site een tool gevonden. https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking
Ik ben ermee aan de slag gegaan en heb mijn situatie ingevoerd.
Er vanuitgaande dat de Blackbird bij vollast 55dB LwA produceert, kom ik op max 33dB op de erfgrens uit. En heb ik maar even niet met de avond/nacht mode rekening gehouden. Maar dan ook, voldoet ik aan de geluidsnormen. De WP mag in mijn situatie overdag max 64dB en s'nachts 59dB produceren.
kijk, dat ziet er dan toch prima uit, voor de WeHeat hier gewoon in de avond/nacht ook gewoon de 55 dB invoeren, gezien je ruimte zit je wel goed, de WPAC heeft namelijk door de wijziging die in de overgang van bouwbesluit naar Bbl namelijk de wijziging dat als er geen silent modus aanwezig is de limiet ook overdag op 40 Db gezet is, dat kun je simuleren in de WPAC door hier de dagwaarde van de warmtepomp ook in het veld voor de avond/nacht in te vullen. Dan zie je ook of dit effect heeft.
In jou situatie verwacht ik dat echter niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RNacoustics
MacD007 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:52:
[...]

kijk, dat ziet er dan toch prima uit, voor de WeHeat hier gewoon in de avond/nacht ook gewoon de 55 dB invoeren, gezien je ruimte zit je wel goed, de WPAC heeft namelijk door de wijziging die in de overgang van bouwbesluit naar Bbl namelijk de wijziging dat als er geen silent modus aanwezig is de limiet ook overdag op 40 Db gezet is, dat kun je simuleren in de WPAC door hier de dagwaarde van de warmtepomp ook in het veld voor de avond/nacht in te vullen. Dan zie je ook of dit effect heeft.
In jou situatie verwacht ik dat echter niet.
Nogmaals dank voor je ondersteuning d:)b Ik hoop dat tijdens de schouw geen beren op de weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
RFIDguru schreef op zondag 15 september 2024 @ 18:08:
[...]

Mijn Sparrow hoor ik niet. Ik ben speciaal het garagedak op gegaan om te horen hoeveel geluid hij maakt. Geen brom, slechts wat geruis van de uitstromende lucht. Op de inrit was het onhoorbaar. Het waaide wel behoorlijk, dat kan het geluid enigszins overstemd hebben.
Jij hebt 'm dus al staan? Hoe bevalt die? Welke setup heb je draaien en icm welke thermostaat? Heb hier nog niemand gezien die 'm daadwerkelijk heeft draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Stel dat er in de vrije lucht een geluidsafname van 6 dB per verdubbeling van de afstand is, WeHeat hanteert 49dB(A) op 1 meter afstand, (Is dat een marketing trucje?) Maar werkelijk 55 dB LwA. op mijn erfgrens kom ik dan op zo'n 33dB. In dit geval klopt de WPAC tool, aardig met de werkelijkheid.

[ Voor 9% gewijzigd door RNacoustics op 20-09-2024 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Waar heb je die lwa Max van 55dB(A) vandaan? Ik zie alleen een lwa max met a7/w35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Stoker schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:49:
Waar heb je die lwa Max van 55dB(A) vandaan? Ik zie alleen een lwa max met a7/w35
Die 55dB(A) LwA is als de Blackbird op vollast draait, ongeacht buitentemperatuur en de warmte vraag. Maar misschien kan @WeHeat hier meer over roepen?

[ Voor 7% gewijzigd door RNacoustics op 20-09-2024 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Ja dat snap ik. Maar als je op hun site kijkt, dan staat er een andere lwa max. Dus vsndaar m’n vraag, heb je dat ergens vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Stoker schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 19:06:
Ja dat snap ik. Maar als je op hun site kijkt, dan staat er een andere lwa max. Dus vsndaar m’n vraag, heb je dat ergens vandaan?
Maar vollast is toch vollast? Harder kan de WP niet draaien. Of zit ik er helemaal naast? zie ook antwoord van MacD007 https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80180778

[ Voor 11% gewijzigd door RNacoustics op 20-09-2024 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archito
MacD007 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:54:
[...]

Zijn de eisen bij andere bestemmingen anders? Bij ons is alles centrum bestemming dus officieel geen woonbestemming.

We twijfelen over verplaatsen van de buitenunit. Dan komt hij wel dichtbij de erfgrens maar er woont niemand. Er zit alleen een opslag van een café en de (blinde) zijgevel van een winkel-/kantoorpand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
archito schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 20:59:
[...]

Zijn de eisen bij andere bestemmingen anders? Bij ons is alles centrum bestemming dus officieel geen woonbestemming.

We twijfelen over verplaatsen van de buitenunit. Dan komt hij wel dichtbij de erfgrens maar er woont niemand. Er zit alleen een opslag van een café en de (blinde) zijgevel van een winkel-/kantoorpand.
Je moet kijken wat ze in de BBL met woonfunctie, dat is namelijk het juiste begrip hiervoor bedoeld.
Dat is namelijk “ Een verblijfsobject dat gebruikt wordt om in te wonen “,
Dit hoeft dus niet direct te betekenen dat daar iemand woond, echter de bestemming moet wel een woonfunctie beinhouden.
Winkel cq kantoorpand heeft normaal gesproken geen woonfunctie en dus zijn aan die kant geen geluidseisen van toepassing, je zou dus de warmtepomp volledig daar tegen kunnen plaatsen.
In een juist ingevulde wpac kun je dat ook prima zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RNacoustics schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:47:
Stel dat er in de vrije lucht een geluidsafname van 6 dB per verdubbeling van de afstand is, WeHeat hanteert 49dB(A) op 1 meter afstand, (Is dat een marketing trucje?) Maar werkelijk 55 dB LwA. op mijn erfgrens kom ik dan op zo'n 33dB. In dit geval klopt de WPAC tool, aardig met de werkelijkheid.
Helaas werkt het iets anders, vergeet a.u.b. niet dat geluidsdruk LpA en geluidsvermogen LwA compleet andere grootheden zijn, ookal gebruiken beide de dB als eenheid.
Los dat voor bepaling van de geluidseisen ook nog uitgegaan moet worden van de maximale geluidsvermogen bij 100% maximaal vermogen.
Geluidsvermogen kun je ook niet meten met een geluidsmeter maar wordt in een lab opstelling bepaald.
3 dB meer is een verdubbeling van het geluidsvermogen.

[ Voor 15% gewijzigd door MacD007 op 20-09-2024 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Stoker schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 19:06:
Welke LwAmax kom jij dan op hun site tegen, want blijkbaar wordt deze waarde erg goed verstopt, en men wil blijkbaar dat je daar niet zo makkelijk aan komt. De gevonden waarde staat bv ook niet in hun specs blad vermeld, juist daar zou ik deze verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Weheat —> support—> consument —> *zoekfunctie* lwa. Dan krijg je dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eezny8DRP-tbm73PcJLrlPTabXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJRfIwZD9lyjwYIzB4HrCzK9.jpg?f=fotoalbum_large

• MacD007
Stoker schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 22:47:
Weheat —> support—> consument —> *zoekfunctie* lwa. Dan krijg je dit.

[Afbeelding]
Juist, dat is dus exact dezelfde bron en dus ook de zelfde waarde die ik al eerder aangaf, dus hoezo andere waarde?

• Stoker
Ik snap je punt. Maar die a7/w35 is toch niet representatief?

Hiermee gaan rekenen kan prima, maar wat heb je in de praktijk aan deze uitkomst? Of kan je hier prima mee rekenen omdat de wetgeving niet 100% duidelijk is?

• gratiz
gratiz schreef op woensdag 18 september 2024 @ 23:03:
Vraag
Hoeveel geluid maakt de Flint?
Antwoord
Met een geluidsniveau van slechts 37dB(A), is de Flint van Weheat praktisch fluisterstil. Dit is gemeten volgens de EN-12102 norm op een afstand van één meter, vergelijkbaar met het volume van een zacht gesprek.

Deze is: Lwa-MAX 48dB(A)

Vraag
Hoeveel geluid maakt de Sparrow?
Antwoord
Met een geluidsniveau van slechts 43,7dB(A), is de Sparrow van Weheat praktisch fluisterstil. Dit is gemeten volgens de EN-12102 norm op een afstand van één meter, vergelijkbaar met het volume van een zacht gesprek.

Deze is: Lwa-MAX 50dB(A)

Dit maakt de Sparrow en de Flint dus 1 van de stilste warmtepompen? Of zie ik dit verkeerd?

Overzichtje anderen:
Blackbird : Voor de rekentool van de overheid is er ook een geluidsvermogen benodigd bij A7/W35.
Deze is: Lwa-MAX 55dB(A)

De Warmte Pomp AO: De LwA bij 6 kW is 58 dB en bij 4 kW (standaard silent mode setting) is hij 55 dB (zonder design voorkant)

Quatt: 55 dB

Adlar: Wij hebben als Lwa-max, bij max vermogen: 64dB en bij max begrensd vermogen 59dB door gekregen(6kW).
@MacD007 Is dit dan ook appels met peren vergelijken? Of kloppen de verhouding zo wel om te zien welk merk stil en welke luider is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFIDguru
Majesty schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:44:
[...]

Jij hebt 'm dus al staan? Hoe bevalt die? Welke setup heb je draaien en icm welke thermostaat? Heb hier nog niemand gezien die 'm daadwerkelijk heeft draaien.
Bevalt tot nu toe prima, is 1-2 juli geïnstalleerd. Hij heeft nog maar een paar uurtjes de vloer opgewarmd, met een COP van ruim 9. Komende week mag de Sparrow vermoedelijk weer aan de bak. Buitenunit staat op plat garage dak, binnen staat een 50 liter Weheat buffervat (parallel geloof ik) en een 200 liter Weheat boiler. Er zitten 3 pompen in het systeem (en geen driewegklep). Thermostaat is een Honeywell T6 (OpenTherm). We zijn volledig van het gas af. Ik twijfel wel een beetje of een buffervat wel of niet nodig of gunstig is. Eigenlijk kun je de warmte net zo goed opslaan in de vloer. Maar met een buffervat kun je op momenten dat de stroom gratis (PV) is, of heel goedkoop, extra warmte opslaan om in de koude nacht weer te gebruiken. Heb niet nagerekend of dit echt zo werkt. Minder verbruik en gunstiger COP 's nachts vs meer stroomverbruik overdag.
Ik heb zelf ook nog 6 extra PV panelen op het garagedak gelegd en verwacht samen met de 11 jaar oude PV installatie ongeveer op te wekken wat ik totaal gebruik per jaar. Zolang we mogen salderen prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
gratiz schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:29:
[...]

@MacD007 Is dit dan ook appels met peren vergelijken? Of kloppen de verhouding zo wel om te zien welk merk stil en welke luider is?
ik weet eigenlijk niet goed hoe ik deze verstopte cijfers van WeHeat moet interpreteren, gezien de getallen heb ik daar wel wat vraagtekens bij ?

neem bv hun flint:
Daar wordt aangegeven dat de LwAmax 48 dB is met een K1 van 0 dB.
nu zie ik echter bij EPREL ( de EU database voor Erp Energielabel) hier de EPREL Link voor de ErP (Energielabel al een hogere waarde van 50 dB staan, terwijl de eisen voor deze geluidswaarde niet de 100% vol max vermogen zijn, dus zou deze waarde dus lager moeten zijn.
derhalve verwacht ik eigenlijk dat de LwAmax boven deze 50 dB (zeker enkele dB's zou moeten liggen).

vergelijk maar eens voor de grap bij andere merken de ErP geluidswaarde met de LwAmax waarde, daar zit eigenlijk altijd een behoorlijk verschil ertussen.
Wat ik overigens ook vreemd vind dat ik nergens de ErP Label zelf op hun site heb kunnen vinden, infeite is dit tegen de regels en voldoet daardoor WeHeat gewoon niet aan de gestelde eisen.
Word tijd dat een toezichthouder hierop gaat handhaven. (sorry, Weheat, maar jullie zouden dit echt beter moeten doen en volgens mij weten jullie dit ook, maar om onbekende redenen houden jullie je gewoon niet aan wettelijke regels, jammer)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fMPBfCQ-jxk9gbcvEY21uRe1heg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yCPiKQAsBlS3Ax0XOj3vzQtO.png?f=user_large
daarbij vind ik het gewoon vreemd dat weheat deze best belangrijke (ook comercieel belangrijk) informatie zo aan het verstoppen is en niet eens in hun eigen specs aan het vermelden is, dit is gewoon heel vreemd.

[ Voor 21% gewijzigd door MacD007 op 21-09-2024 11:22 ]

• TTSS
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:40
Ik schakelde de warmtepomp altijd uit tussen 23:00 en 01:00. Ondanks dat het apparaat weinig geluid maakt(!), vinden we het toch fijn als hij tijdens het in slaap vallen (23:00-01:00) helemaal uit is (we slapen in de buurt van de warmtepomp).

Ik was wat dingen aan het uitproberen in de app en nu kan het apparaat tijdens de stille uren niet lager dan 40%.

Er verschijnt een melding: 'Apparaatinstelling heeft een verkeerde waarde. Wat zou de oplossing kunnen zijn?

Ik wil de discussie over het geluidsniveau van het apparaat niet opeens nieuw leven inblazen. Slapen in de buurt van het apparaat is geen probleem, het apparaat maakt weinig geluid. Uit nog minder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqBtSSvw4Ru6b8f38ZGN190eji0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3KKRyvPfuUfByGCNZ1bElSvA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gratiz
MacD007 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:16:
[...]

ik weet eigenlijk niet goed hoe ik deze verstopte cijfers van WeHeat moet interpreteren, gezien de getallen heb ik daar wel wat vraagtekens bij ?

neem bv hun flint:
Daar wordt aangegeven dat de LwAmax 48 dB is met een K1 van 0 dB.
nu zie ik echter bij EPREL ( de EU database voor Erp Energielabel) hier de EPREL Link voor de ErP (Energielabel al een hogere waarde van 50 dB staan, terwijl de eisen voor deze geluidswaarde niet de 100% vol max vermogen zijn, dus zou deze waarde dus lager moeten zijn.
derhalve verwacht ik eigenlijk dat de LwAmax boven deze 50 dB (zeker enkele dB's zou moeten liggen).

vergelijk maar eens voor de grap bij andere merken de ErP geluidswaarde met de LwAmax waarde, daar zit eigenlijk altijd een behoorlijk verschil ertussen.
Wat ik overigens ook vreemd vind dat ik nergens de ErP Label zelf op hun site heb kunnen vinden, infeite is dit tegen de regels en voldoet daardoor WeHeat gewoon niet aan de gestelde eisen.
Word tijd dat een toezichthouder hierop gaat handhaven. (sorry, Weheat, maar jullie zouden dit echt beter moeten doen en volgens mij weten jullie dit ook, maar om onbekende redenen houden jullie je gewoon niet aan wettelijke regels, jammer)
[Afbeelding]
daarbij vind ik het gewoon vreemd dat weheat deze best belangrijke (ook comercieel belangrijk) informatie zo aan het verstoppen is en niet eens in hun eigen specs aan het vermelden is, dit is gewoon heel vreemd.
Wat dat betreft is het echt een jungle.

Wel opvallend dat de Sparrow bij EPREL 44dB heeft: https://eprel.ec.europa.e...duct/spaceheaters/1953058

Ik ben het echt helemaal kwijt nu. Welke is nu stiller, de Sparrow of de Flint? 8)7 8)7

Gelijk nog even wat anderen:
Blackbird P60: 51 dB https://eprel.ec.europa.e...duct/spaceheaters/2013851
Quatt: 52 dB https://eprel.ec.europa.e...duct/spaceheaters/1882971
DeWarmte Pomp AO 58 dB: Vreemd genoeg niet in de database te vinden, alleen op het energielabel hier https://a.storyblok.com/f...pomp-ao-augustus-2024.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door gratiz op 22-09-2024 20:31 ]

• MacD007
TTSS schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:26:
Ik schakelde de warmtepomp altijd uit tussen 23:00 en 01:00. Ondanks dat het apparaat weinig geluid maakt(!), vinden we het toch fijn als hij tijdens het in slaap vallen (23:00-01:00) helemaal uit is (we slapen in de buurt van de warmtepomp).
juist, echter bedenk wel dat je deze afweging NIET in een bepaling van de geluidseisen kunt meenemen, dit is dus gewoon voor je eigen rust. De geluidseisen mbt je buren blijft dus gewoon zo staan als zouden deze warmtepomp aan staan. Zelfs als je warmtepomp uit staat zou je hierdoor niet aan de eisen voldoen en dus in overtreding zijn. Bij een geluidsmeting moet deze namelijk wel conform de eisen werken.
Ik was wat dingen aan het uitproberen in de app en nu kan het apparaat tijdens de stille uren niet lager dan 40%.

Er verschijnt een melding: 'Apparaatinstelling heeft een verkeerde waarde. Wat zou de oplossing kunnen zijn?
ik verwacht niets, dat zal gewoon de onderste limiet van je vermogen zijn, lager kan niet, vergeet niet dat vermogen en geluid aan elkaar gekoppeld zijn, meer vermogen betekend ook meer geluid en bij minder dus ook.
Ik wil de discussie over het geluidsniveau van het apparaat niet opeens nieuw leven inblazen. Slapen in de buurt van het apparaat is geen probleem, het apparaat maakt weinig geluid. Uit nog minder.

[Afbeelding]

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 21-09-2024 13:27 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 112 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.