Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-08 23:12
bbbrumbrum schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:21:
[...]

Ik heb een offerte voor de Sparrow van Atlas liggen.
Hier ook een geïnteresseerde voor de offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archito
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-11-2024
Klopt, maar Tado heeft recent een nieuwe lijn geïntroduceerd die specifiek geschikt is voor warmtepompen. Dus dan rijst bij mij de vraag, kan de V3 dat dan niet..
Zal de vraag ook bij tado en de installateur leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:42
archito schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:21:
[...]

Klopt, maar Tado heeft recent een nieuwe lijn geïntroduceerd die specifiek geschikt is voor warmtepompen. Dus dan rijst bij mij de vraag, kan de V3 dat dan niet..
Zal de vraag ook bij tado en de installateur leggen.
Ik denk eerder dat de X nog niet getest is, want volgens mij stond Tado er al tussen voordat die uitkwam. Volgens mij moet het gewoon OpenTherm zijn iig, niet die warmtepomp optimizer. Maar beste even navragen idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• archito
Barryvdh schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:08:
[...]

Ik denk eerder dat de X nog niet getest is, want volgens mij stond Tado er al tussen voordat die uitkwam. Volgens mij moet het gewoon OpenTherm zijn iig, niet die warmtepomp optimizer. Maar beste even navragen idd.
Mijn installateur geeft aan al vaker met blackbird en tado gewerkt te hebben en dat het prima gaat. Daar vertrouw ik dan op en laat ik de instellingen aan hem. We gaan het zien over 2 weken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-08 21:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxLkA2SsZXBwTcjjtpLJBxYTluY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmF3XJEPYqQulYjDtIQwfVsm.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe geeft de Blackbird voorrang aan de ene of de andere vraag? Hij is nu het huis aan het koelen terwijl het warme water nu al even op is. Moet hij nu niet eerst het sww gaan verwarmen?

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:22
Wat doet hij als je m van koelen naar verwarmen zet, gaat hij dan wel over na tapwater?

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Stoker schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:54:
Wat doet hij als je m van koelen naar verwarmen zet, gaat hij dan wel over na tapwater?
Dat was mijn plan ook.
Ik heb koelen uitgezet. Maar tapwater verwarmd hij nog steeds niet helaas.

Edit:
Nu tap water op 55 graden gezet, helaas lijkt er nog steeds niets te gebeuren.

[ Voor 12% gewijzigd door MrBlueEyes op 12-08-2024 19:53 ]

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06:37
Heeft de WeHeat eigenlijk een SG contact? Ik kan er niet zo snel iets over vinden in de documentatie. Ik ben iets op aan het zetten dat ik op het SG contact opdrachten in kan schieten voor opstoken van een boilervat bij negatieve energieprijzen.

Edit
Hmm, na wat gegraaf denk ik dat ze SG willen overtreffen met functies die nog niet gelanceerd zijn. Volgende week ben ik bij ze op bezoek, dan zal ik er het fijne van weten hoop ik.

[ Voor 28% gewijzigd door drboneym op 12-08-2024 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Er is iig geen contact beschikbaar op de print. Wellicht koppelen aan HA/Homey/ of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
MrBlueEyes schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 19:43:
[...]

Dat was mijn plan ook.
Ik heb koelen uitgezet. Maar tapwater verwarmd hij nog steeds niet helaas.

Edit:
Nu tap water op 55 graden gezet, helaas lijkt er nog steeds niets te gebeuren.
Is het tapwater inmiddels op temperatuur?

Anders je installateur bellen en vragen om de settings te checken. Anders kan hij alsnog de weheat installateursdesk bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
Weheat schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:22:
Beste Tweakers,

Als nieuwe Nederlandse warmtepompfabrikant hechten wij veel waarden aan jullie vragen en feedback op dit forum.
Nu lijkt het ons leuk om een speciale Tweakersdag te organiseren bij Weheat op zaterdag 28 september.
We starten die dag met een korte presentatie over Weheat met aansluitend een rondleiding door onze productiefaciliteit.
Na de rondleiding is er ruimte om al jullie vragen te stellen aan onze engineers.
We sluiten deze dag af met een hapje en een drankje.

Via deze link kun je aangeven of je daarbij aanwezig wil zijn.

Mocht je een Weheat warmtepomp overwegen en ben je benieuwd naar ons bedrijf, dan is het ook mogelijk om je in te schrijven voor onze reguliere rondleiding.
Deze rondleiding is bedoeld voor toekomstige klant om een indruk te geven van ons bedrijf.
Aanmelden voor deze rondleiding kan via de volgende link.
Over rondleidingen gesproken, gaan er nog mensen hier heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:12
Barryvdh schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:03:
[...]

Over rondleidingen gesproken, gaan er nog mensen hier heen?
Ik twijfel nog. Heb nog niet besloten of de WeHeat het wordt om van het gas af te gaan, vandaar. Maar qua kennis en inzicht heb ik wel interesse.

@Weheat ik zie dat er op 28 september in de ochtend ook nog de 'standaard' rondleiding is. Is het nuttig om daar ook heen te gaan? Of worden die zaken ook in de middag gepresenteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Weheat schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:22:
Beste Tweakers,

Als nieuwe Nederlandse warmtepompfabrikant hechten wij veel waarden aan jullie vragen en feedback op dit forum.
Nu lijkt het ons leuk om een speciale Tweakersdag te organiseren bij Weheat op zaterdag 28 september.
We starten die dag met een korte presentatie over Weheat met aansluitend een rondleiding door onze productiefaciliteit.
Na de rondleiding is er ruimte om al jullie vragen te stellen aan onze engineers.
We sluiten deze dag af met een hapje en een drankje.

Via deze link kun je aangeven of je daarbij aanwezig wil zijn.

Mocht je een Weheat warmtepomp overwegen en ben je benieuwd naar ons bedrijf, dan is het ook mogelijk om je in te schrijven voor onze reguliere rondleiding.
Deze rondleiding is bedoeld voor toekomstige klant om een indruk te geven van ons bedrijf.
Aanmelden voor deze rondleiding kan via de volgende link.
is een prima idee, hoewel dat natuurlijk gewoon een copypaste is van een andere bekende Nederlands merk, maar dat mag de pret niet drukken. heel veel succes met jullie open dag.

een kleine verzoekje nog, kom aub nu eindelijk met een complete set aan gegevens voor jullie warmtepompen,want daar zijn nogal nog wat gegevens onvolledig of missen we deze. _/-\o_

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Stoker schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 07:43:
[...]

Is het tapwater inmiddels op temperatuur?

Anders je installateur bellen en vragen om de settings te checken. Anders kan hij alsnog de weheat installateursdesk bellen.
Helaas niet. Ligt nu bij de installateur als vraag inderdaad.

Met het koelen zijn we wel tevreden. Lijkt wel duidelijk beneden de buitentemperatuur te blijven.

Het is mij alleen nog niet duidelijk waarom/wanneer de warmtepomp koelt. Koelen stopt hij soms ook mee. Als dat is voor legionella run of voor warm tapwater snap ik dat, maar soms stopt hij ook gewoon om daarna in stand-by te gaan. (om vervolgens later weer te gaan koelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTSS
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:17
MrBlueEyes schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:07:
[...]

Het is mij alleen nog niet duidelijk waarom/wanneer de warmtepomp koelt. Koelen stopt hij soms ook mee. Als dat is voor legionella run of voor warm tapwater snap ik dat, maar soms stopt hij ook gewoon om daarna in stand-by te gaan. (om vervolgens later weer te gaan koelen)
Hier hetzelfde. De warmtepomp blijft ongeveer 20 minuten in koelmodus en gaat daarna om onverklaarbare reden terug in de stand-by modus. Dat doet hij een paar keer per dag en blijft daarna stand-by.

Het is dus ook nog niet gelukt om de kamers met vloerverwarming ook echt koeler te krijgen dan voorheen, jammer. Wanneer de warmtepomp koelt merk ik wel duidelijk dat de vloer een stuk koeler is.

[ Voor 36% gewijzigd door TTSS op 13-08-2024 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
[...]

Met het koelen zijn we wel tevreden. Lijkt wel duidelijk beneden de buitentemperatuur te blijven.

Bij mij doet hij het ca 1 uur lang koelen, en daarna stopt hij.

In de beschrijving staat:
Uw warmtepomp zal beginnen met koelen als:

Koelen is aangezet in de instellingen.
Er in de afgelopen 24 uur niet is verwarmd.
De buitentemperatuur 22°C of hoger is geweest in de afgelopen 18 uur.
De huidige watertemperatuur 1 graad hoger is dan de watertemperatuur ingesteld in de koellijn.
De warmtepomp zal maximaal 10 keer per dag proberen te koelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyvAES8DgAaa6FodvH2vGvjg7oc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D0KDKLTHTjOpjD1Zyx18NjwZ.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt alsof hij stopt zodra watertemperatuur (Watertemperatuur huis in) binnen 1 graden verschil komt van de koellijn die ingesteld is. De gevraagde temperatuur voor het water is hier 18.1 graden. Zodra hij begint met koelen, is mijn tWater 20.5 en zakt richting de 19. Zodra hij 19.1 aantikt stopt hij met koelen (en dan is de gevraagde watertemperatuur weer die van de thermostaat, maar dat negeert hij verder).
Mijn tWaterIn (dus de retour van mijn vloerverwarming) loopt van 22 naar 21, maar verder komt hij dus niet omdat hij stopt met koelen.

(Overigens is het niet altijd precies 1 graden, soms 0.8 of 0.9, dus wellicht dat er een andere logica nog bij zit?)

Ik zou verwachten dat hij door zou koelen tot de gevraagde temperatuur bereikt is, en pas opnieuw begint zodra hij 1 graden verschil heeft weer. Dat zou langer de tijd geven om de vloer af te koelen lijkt me. Nu koelt hij

Ik snap dat je niet <18 graden je vloerverwarming in wil laten lopen, dus wellicht dat die 1 graden een safety margin is?

De logica voor SWW weet ik niet precies, lijkt elke dag op andere tijdstippen te gebeuren. Hopelijk is dit in de toekomst wel instelbaar zodat je het kan doen als de stroom gratis is van je panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
[...]

Blijkbaar was de legionella run niet succesvol gegaan, waardoor er een storing was en de sww niet meer verwarmd werd. Dit kon ik zelf helaas niet zien in de Weheat app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
MrBlueEyes schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:09:
[...]

Blijkbaar was de legionella run niet succesvol gegaan, waardoor er een storing was en de sww niet meer verwarmd werd. Dit kon ik zelf helaas niet zien in de Weheat app.
Wat was de reden van het net succesvol draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Barryvdh schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:10:
[...]

Bij mij doet hij het ca 1 uur lang koelen, en daarna stopt hij.

In de beschrijving staat:

[...]

[Afbeelding]

Het lijkt alsof hij stopt zodra watertemperatuur (Watertemperatuur huis in) binnen 1 graden verschil komt van de koellijn die ingesteld is. De gevraagde temperatuur voor het water is hier 18.1 graden. Zodra hij begint met koelen, is mijn tWater 20.5 en zakt richting de 19. Zodra hij 19.1 aantikt stopt hij met koelen (en dan is de gevraagde watertemperatuur weer die van de thermostaat, maar dat negeert hij verder).
Mijn tWaterIn (dus de retour van mijn vloerverwarming) loopt van 22 naar 21, maar verder komt hij dus niet omdat hij stopt met koelen.

(Overigens is het niet altijd precies 1 graden, soms 0.8 of 0.9, dus wellicht dat er een andere logica nog bij zit?)

Ik zou verwachten dat hij door zou koelen tot de gevraagde temperatuur bereikt is, en pas opnieuw begint zodra hij 1 graden verschil heeft weer. Dat zou langer de tijd geven om de vloer af te koelen lijkt me. Nu koelt hij

Ik snap dat je niet <18 graden je vloerverwarming in wil laten lopen, dus wellicht dat die 1 graden een safety margin is?

De logica voor SWW weet ik niet precies, lijkt elke dag op andere tijdstippen te gebeuren. Hopelijk is dit in de toekomst wel instelbaar zodat je het kan doen als de stroom gratis is van je panelen.
Die 0,8 of 0,9 is mooi, maar die getallen achter de komma verschillen elke seconden. Zou daar dus niet teveel naar kijken, systeem heeft verschillende stappen te nemen voordat het zichzelf “uitschakelt”. (Compressor uit, ventilator uit, waterpomp uit.)

Zoals vaker hier besproken zijn de pompen (zeker voor de gebruiker) een close box. Je kan m aanzetten, maar de slimmigheid blijft bij Weheat. Mooi, maar hier op het forum is men anders gewend.

Overigens is in de verwarmingsmodus de Delta 3, in de + en in de -. Dwz: set- temperatuur op 30 is starten wanneer het water onder de 27 zakt, en stoppen als het water boven de 33*C uitkomt.

Helaas als kan je dit ook niet aanpassen als installateur. Heb dit bij een pomp van ons dus aan laten passen naar -3 / +1 via de installateurshelpdesk.

Geen idee wat de standaard settings zijn bij het koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Stoker schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:37:
[...]

Wat was de reden van het net succesvol draaien?
Dat krijg ik nog te horen.

Ik zag net ook weer even kort dat hij bezig was met een Legionella run. Dus er lijkt wat fout te gaan daarmee. Ze hadden hem nu namelijk vanmiddag handmatig opgestart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:37
We hebben mooi nieuws dat we graag met je delen:

De ISDE-subsidie op de Flint P40 van €2.775,- is goedgekeurd door de RVO!

Dit betekent dat de Flint P40 maar €674,- kost voor consumenten na aftrek van deze subsidie. Dat is goedkoper dan een cv-ketel!

Je vindt de Flint P40 snel in de meldcodelijst.

Meer info over de Flint: https://www.weheat.nl/producten/flint

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:13
Carboy54 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 17:31:
We hebben mooi nieuws dat we graag met je delen:

De ISDE-subsidie op de Flint P40 van €2.775,- is goedgekeurd door de RVO!

Dit betekent dat de Flint P40 maar €674,- kost voor consumenten na aftrek van deze subsidie. Dat is goedkoper dan een cv-ketel!

Je vindt de Flint P40 snel in de meldcodelijst.

Meer info over de Flint: https://www.weheat.nl/producten/flint
Die subsidie krijg je enkel toegekend als je een installatiefactuur indient. Dus er komt nog een paar duizend euro bovenop op die prijs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoker
Dat klopt.

Als je mij/zelf meehelpt door bijvoorbeeld zelf te isoleren, stuurkabels en voedingskabels te trekken, dan scheelt dat ook echt flink centen.

Je zou niet de eerste zijn;)

Overigens is een nieuwe cv installeren op dit moment ook een kostbare aangelegenheid. Die ~700,— netto voor de Flint is echt scherp.

[ Voor 26% gewijzigd door Stoker op 14-08-2024 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Insert12 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:28:
[...]

Die subsidie krijg je enkel toegekend als je een installatiefactuur indient. Dus er komt nog een paar duizend euro bovenop op die prijs.
Bij levering incl. een fysieke controle van de gehele installatie en in bedrijf stelling keert de RVO mits aan de voorwaarden voldaan de subsidies zonder problemen uit. Uiteraard komen er de nodige installatie materialen bij maar blijft het op die manier zeker betaalbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 14-08-2024 22:22 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Dennis08
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-08 21:21
Zijn er hier al een beetje ervaringen met de kwaliteit van Weheat? Ik overweeg zelf een sparrow te installeren, maar er is eigenlijk nog maar heel weinig te vinden. Heb ook de offerte van Atlas liggen, maar vind de producten wel aan de prijzige kant t.o.v. andere merken heb ik het idee. Wellicht iemand nog tips waar ik op moet letten bij aanschaf/installatie

• Carboy54
Dennis08 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:30:
Zijn er hier al een beetje ervaringen met de kwaliteit van Weheat? Ik overweeg zelf een sparrow te installeren, maar er is eigenlijk nog maar heel weinig te vinden. Heb ook de offerte van Atlas liggen, maar vind de producten wel aan de prijzige kant t.o.v. andere merken heb ik het idee. Wellicht iemand nog tips waar ik op moet letten bij aanschaf/installatie
De Sparrow is net als de Flint net op de markt en daar zijn dus nog geen ervaringen mee in winterse omstandigheden. Met de Blackbird wel die ervaringen kan je hier terug lezen. Overigens is een warmtepomp geen rocket science er zijn er wereldwijd miljoenen geproduceerd. Daarnaast geeft de Weheat de nodige garanties. Het mooie van Weheat is dat bij zelf montage het hele opstartproces is geautomatiseerd en wordt gecontroleerd door Weheat. Je vinkt aan standaard opstartprotocol en dan verloopt het proces geheel vanzelf. Uiteraard kan je naderhand zelf of via jouw leverancier het laten fijn tunen. Onlangs een klant waarbij de elektricien bij een verbouwing de stroom ervan af had gehaald. Ik werd dezelfde ochtend gebeld of ik op de hoogte was van deze storing. ( Kunnen wij ook zelf zien in ons portal )

• Dennis08
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-08 21:21
Ik zat ook al wat te zoeken naar de blackbird inderdaad, aangezien de componenten mij gewoon hetzelfde lijken te zijn.

Wellicht dat jij dit ook weet. Als ik hem zelf installeer. Volgens de handleiding heb ik een installateursaccount nodig voor het in bedrijfstellen. Klopt dit? En zo ja, vraag ik deze aan bij de leverancier of Weheat zelf.

En wat ik nog aan het zoeken was is de diameter van de leidingen van buitenunit naar binnen. Is dit 32mm?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
Dennis08 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:00:
Ik zat ook al wat te zoeken naar de blackbird inderdaad, aangezien de componenten mij gewoon hetzelfde lijken te zijn.

Wellicht dat jij dit ook weet. Als ik hem zelf installeer. Volgens de handleiding heb ik een installateursaccount nodig voor het in bedrijfstellen. Klopt dit? En zo ja, vraag ik deze aan bij de leverancier of Weheat zelf.

En wat ik nog aan het zoeken was is de diameter van de leidingen van buitenunit naar binnen. Is dit 32mm?
Dat in bedrijf stellen gebeurd fysiek en online om aan de voorwaarden van de RVO te voldoen dus de leverancier. De leidingen nemen wij altijd MBL 32 mm uitwendig Henco of Uponor geïsoleerd met extra isolatie eromheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nottofret
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-08 17:17
Hoi, heeft iemand in dit forum de blackbird op een dakkapel staan? Hoe klinkt het daaronder in de zomer met het raam open? Hoor je hem? Ik maak me geen zorgen over resonantie want we kunnen er altijd nog veren onder zetten en ik laat de dakkapel verzwaren. Het is meer de propellor. Het gaat erom of we er een slaapkamer onder kunnen inrichten of niet en wat je dan hoort met het raam open. Alvast reuzebedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
@zeekoe ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nottofret
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-08 17:17
MacD007 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:53:
[...]

Helaas verzuimd men hier ook de tonale K1 waarde er bij te voegen.dus die zul je dan minimaal op 3 maar mogelijk zelfs op 6 dB moeten zetten.
Volgens mij hebben ze dit aangepast op hun website:
Tonaal waarde K1 = 0 dB(A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
nottofret schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:16:
[...]

Volgens mij hebben ze dit aangepast op hun website:
Tonaal waarde K1 = 0 dB(A)
dat is mooi, vooral zo doorgaan, nu nog de ontbrekende geluidswarden erbij en de consument is gelukkig.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBlueEyes
nottofret schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:41:
Hoi, heeft iemand in dit forum de blackbird op een dakkapel staan? Hoe klinkt het daaronder in de zomer met het raam open? Hoor je hem? Ik maak me geen zorgen over resonantie want we kunnen er altijd nog veren onder zetten en ik laat de dakkapel verzwaren. Het is meer de propellor. Het gaat erom of we er een slaapkamer onder kunnen inrichten of niet en wat je dan hoort met het raam open. Alvast reuzebedankt.
Ik heb hem zelf niet op een dakkapel maar op een dakje een aantal meter van mijn slaapkamerraam. Het is gewoon een constant gezoom (wanneer hij actief is natuurlijk), iets waar ik zelf geen last van heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• familyman
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-08 22:51
Satefan schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:23:
Vandaag een offerte-aanvraag gedaan bij WeHeat. De installateur is Jacobs Installatie in Lelystad. ....

Ik zal de vorderingen etc hier posten.

grt,

Satefan
Ben je in zee gegaan met deze offerte, hoe was je ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:13
Wat ik persoonlijk tegen heb om alles maar via de Cloud te regelen wordt hier aardig uitgelegd.
Dit geldt dus ook voor diverse warmtepompen, zo ook de WeHeat.
Het is niet te garanderen dat dit nooit gehacked zal worden, dus daarom mijn vraag,
kan WeHeat ook zonder cloud werken.

https://berthub.eu/articl...itscentrales-in-de-cloud/

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Tijgerkracht schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:58:
Wat ik persoonlijk tegen heb om alles maar via de Cloud te regelen wordt hier aardig uitgelegd.
Dit geldt dus ook voor diverse warmtepompen, zo ook de WeHeat.
Het is niet te garanderen dat dit nooit gehacked zal worden, dus daarom mijn vraag,
kan WeHeat ook zonder cloud werken.

https://berthub.eu/articl...itscentrales-in-de-cloud/
Zover ik begreep was er wel een 'fallback' mogelijkheid als WeHeat failliet oid gaat (instellingen via lokale aansluiting), maar standaard niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Vraagje,

ik heb tijd geleden een BB opgeleverd, ivm de verbouwing heb ik vandaag de BB voorzien van een open therm thermostaat. Dit werkt echt super.

Ik zie dit als installateur; de klant is nu niet thuis, wat zien jullie als gebruiker hiervan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXBlDpY1i4B13TJnoW9-N092ngo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IrsdE7qk6vUJyr7f8958xWqK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ziHeJpbzm4PilspvhoPiz6ngA2k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ioSiLuHCjPg4rNDp8pmKs2cW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N29U6g6KtkXis-0f9mIG88Iz_oE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WQ2bZdECZbLDNU1IJYvnlfke.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Su3ZHSD62OpJ_2GXSfyfVrjBKy4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jrqLMZMGQpmeVI48nGSdc0SU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hTA1PUF_c4wH8wjaug8pMi-7tE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/URubXVrJdWB5EvlUAlJahE72.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmPx3Iy_rYL7n6iaE70e3zAV8r0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7KHJp3dWfzdDfN329zBQqfyJ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KNYHsAGWszFUHOJq3R4k6eXyFQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/liYTvatgK8VFbpl3fRJw2JJf.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 92% gewijzigd door Stoker op 20-08-2024 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Stoker schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:02:
Vraagje,

ik heb tijd geleden een BB opgeleverd, ivm de verbouwing heb ik vandaag de BB voorzien van een open therm thermostaat. Dit werkt echt super.

Ik zie dit als installateur; de klant is nu niet thuis, wat zien jullie als gebruiker hiervan?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Zien van wat precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Als je de app opent. Zie je dan ook de gegevens van de thermostaat? Of zie ik die alleen omdat ik ben ingelogd via het installateursaccount?

[ Voor 36% gewijzigd door Stoker op 20-08-2024 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Stoker schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:14:
Als je de app opent. Zie je dan ook de gegevens van de thermostaat? Of zie ik die alleen omdat ik ben ingelogd via het installateursaccount?
Juiste thermostaat moet ik nog wel krijgen. Ik zie wel al de temperatuur waar de thermostaat hangt en welke temperatuur deze vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
Stoker schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:14:
Ja, wij zien dezelfde gegevens. Nu staat er niks bij regelmethode, maar als hij actief is, staat er volgens mij ook Opentherm Thermostaat bij mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8rC_j9QpZKGE9Sw0598Ar8b-Y4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MXg1IR5jgs8FxSi8CbFaZq6d.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Barryvdh op 21-08-2024 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Oké thanks, in de app hetzelfde? Dus in grote lijnen komt het overeen, ik zie dus wel dat een OT thermostaat is aangesloten, ookal niet actief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
Stoker schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:38:
Oké thanks, in de app hetzelfde? Dus in grote lijnen komt het overeen, ik zie dus wel dat een OT thermostaat is aangesloten, ookal niet actief.
Ja app zelfde info.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-08 21:10
Sparrowgebruiker hier. Heb 'm nu bijna 2 maanden en ben er tot nu toe erg tevreden over. Alleen in gebruik voor SWW. In eerste instantie op 45 graden, nu naar 50 graden gezet. Eens per 6 dagen een anti-legionella programma, altijd rond de middag. Het bijregelen van de watertemperatuur gebeurt voor zover ik weet puur aan de hand van (niet-instelbare) setpoints. Helaas kan dat ook 's nachts zijn als ik geen zonnestroom opwek. Ik hoop dat er een koppeling komt met de teruglevering van zonnestroom, of dat op zijn minst alleen overdag de boiler weer wordt verwarmd.
De buitenunit maakt nagenoeg geen geluid. Een keer het plat dak opgeklommen tijdens een legionella-run. Vanaf de begane grond (buiten, paar meter afstand) niet te horen. Op het dak hoor je wel de windturbulentie, maar geen gebrom en de kast trilt ook niet. Wel komt er heerlijk koele lucht uit de unit, die zou ik eigenlijk in huis moeten zien te krijgen! Totale kosten incl installatie bijna 12K (all electric versie), maar daar gaat nog ca 3K subsidie van af. Heb wel zelf twee extra 16A groepen aangelegd, daar kreeg ik 300 euro voor. Heb zelf ook nog wat PV uitgebreid op mijn dak.
Terugverdientijd van het geheel heb ik berekend op ca 5-6 jaar. Ik had een 15 jaar oude ketel met vorig jaar een reparatie. Ik heb 2500 euro gerekend als "bespaarde" kosten voor een nieuwe ketel + installatie. Ook de vaste gaskosten (ca 330 euro per jaar) maken de businesscase heel gunstig, evenals het wegvallen van het onderhoudscontract voor de ketel (ca 150 euro per jaar). Met salderen heb ik vrijwel geen energiekosten meer, maar door de zojuist ingevoerde terugleverkosten wel weer. Moet nog uitzoeken of het gunstig is om over te stappen naar een dynamisch contract, dan heb je geen terugleverboete (maar levert de stroom ook niks op).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeekoe
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-08 15:54

zeekoe

zeekoe

nottofret schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:41:
Ik inderdaad, zoals Stoker zei. Het lukt me niet om de ventilator te horen met het raam open. Sowieso hoef je in de zomer alleen maar het warmwater op te verwarmen, en dat gaat met grofweg zo'n 5 liter per minuut op 38 graden, oftewel 300 liter in een uur. Legionellaruns kunnen 's nachts ook starten, dat zou het enige zijn waar je problemen mee krijgt. Bij WeHeat kun je navragen of en wanneer dat instelbaar wordt.
Het terugschroeven van het vermogen, wat je kunt doen in de app, en wat je in de nacht extra kunt doen, gaat over de ventilator.
Bij mij staat hij op enkele rubber tegels. Ik hoor 'm wel brommen onder de dakkapel, en weet niet of ik er onder kan slapen. Maar dat doe ik dan ook niet, dus heb geen moeite gestoken in de resonantie beperken. Hij is een stuk stiller dan mijn 20 jaar oude CV van hiervoor.

Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:32

AirX

Tweak Guru

Ik zat vanavond nog te denken: in de hifi-wereld weten ze ook alles van akoestisch ontkoppelen en voorkomen van resonantie van speakers met dempers en spikes enzo. Zie bijvoorbeeld https://www.hobo.nl/hi-fi/accessoires/spikes-en-dempers.html.

Misschien zijn deze hulpmiddelen ook wel goed toepasbaar bij warmtepompen? De EPP modellen van Weheat zijn lekker licht van gewicht, dus wellicht kan het.

Een andere sector voor inspiratie is de autosector. Ook zij zitten met demping, namelijk van de wielen. Daar zijn ook mooie technieken zoals Wikipedia: Magnetorheological damper

Verder ook luchtvaart en ruimtevaart: https://magsoar.com/magnetic-dampers/

Met alle technologie die bestaat moeten we toch wel resonantievrije warmtepompen kunnen ontwikkelen?

[ Voor 36% gewijzigd door AirX op 22-08-2024 23:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoker
Goeie input,

Maar de Blackbird in dit voorbeeld heeft een EPP behuizing (zie ook foto's in de TS) die al minimaal geluid doorgeef (k1 = 0), en die slimme gasten uit Duizel hebben ook al verende pootjes onder de Blackbird gezet, je kan dus echt een cm links, rechts, voor, achter en beneden duwen, waardoor dus ook minimale geluidsoverdracht naar de ondergrond is.

Als extra om eventuele contactgeluiden te voorkomen, plaatsen wij tegels/rubbermatten tussen de WP en dakoppervlak.

Om terug te komen op je post; ik denk dat het heel nuttig is om dit toe te passen, maar dan eerder bij bv een split unit, die wegen in de meeste gevallen minder dan 50kg en kunnen ook aardig rammelen!

[ Voor 3% gewijzigd door Stoker op 23-08-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-1-5-7
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:16
Wij willen ook van het gas af en hebben daarom afgelopen week een warmtepomp installateur over de vloer gehad. Hij heeft nu een offerte uitgebracht voor een Weheat Sparrow 6kW + WeHeat 300L boilervat + Weheat 50L buffervat. Totale kosten inclusief installatie: € 12k. Hier gaat de € 3k subsidie nog vanaf.
Het 300L buffervat werd aangeraden i.v.m. het bad wat wij hebben en het boilervat om pendelen tegen te gaan (vloerverwarming ligt maar op +/- 50m2 vloer).

Ik stuur nu mijn cv-ketel aan d.m.v. OpenTherm Gateway, iemand ervaring met het aansturen van een Weheat door een OTGW? Hij staat in ieder geval niet tussen de geteste thermostaten op de Weheat website.
Wij hebben een dynamisch energiecontract en hiermee wordt geen rekening gehouden als ik de reactie van RFIDguru lees. Dat is wel een groot minpunt.

Aankomende week komt er nog een andere installateur die wellicht met een andere oplossing komt. Dan maar even goed vergelijken en beslissen of we onze 4 jaar oude cv-ketel gaan afschrijven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
S-1-5-7 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 15:00:
Wij willen ook van het gas af en hebben daarom afgelopen week een warmtepomp installateur over de vloer gehad. Hij heeft nu een offerte uitgebracht voor een Weheat Sparrow 6kW + WeHeat 300L boilervat + Weheat 50L buffervat. Totale kosten inclusief installatie: € 12k. Hier gaat de € 3k subsidie nog vanaf.
Het 300L buffervat werd aangeraden i.v.m. het bad wat wij hebben en het boilervat om pendelen tegen te gaan (vloerverwarming ligt maar op +/- 50m2 vloer).

Ik stuur nu mijn cv-ketel aan d.m.v. OpenTherm Gateway, iemand ervaring met het aansturen van een Weheat door een OTGW? Hij staat in ieder geval niet tussen de geteste thermostaten op de Weheat website.
Wij hebben een dynamisch energiecontract en hiermee wordt geen rekening gehouden als ik de reactie van RFIDguru lees. Dat is wel een groot minpunt.

Aankomende week komt er nog een andere installateur die wellicht met een andere oplossing komt. Dan maar even goed vergelijken en beslissen of we onze 4 jaar oude cv-ketel gaan afschrijven...
In de basis denk ik een goed plan die extra 50l. Maar..

Hoe is de vvw aangelegd, in of op de vloer?

Persoonlijk zou ik eerst zonder 50l buffer werken, of een goedkopere seriële buffer plaatsen in de retour voor minder geld dan het weheat vat. Wat je aan centen in de pocket houdt kan je dan beter investeren in een geteste thermostaat. Bijvoorbeeld de
Honeywell t6r, dan heb je het mooiste beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmPx3Iy_rYL7n6iaE70e3zAV8r0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7KHJp3dWfzdDfN329zBQqfyJ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hTA1PUF_c4wH8wjaug8pMi-7tE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/URubXVrJdWB5EvlUAlJahE72.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KNYHsAGWszFUHOJq3R4k6eXyFQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/liYTvatgK8VFbpl3fRJw2JJf.jpg?f=fotoalbum_tile

Laatste vraag, ga je zelf installeren met optioneel ibs, of laat je alles doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-1-5-7
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:16
Stoker schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:56:
[...]

In de basis denk ik een goed plan die extra 50l. Maar..

Hoe is de vvw aangelegd, in of op de vloer?

Persoonlijk zou ik eerst zonder 50l buffer werken, of een goedkopere seriële buffer plaatsen voor minder geld. Wat je overhoud kan je dan beter een geteste thermostaat. Bijvoorbeeld de
Honeywell t6r kopen, dan heb je het mooiste beeld.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Laatste vraag, ga je zelf installeren met optioneel ibs, of laat je alles doen?
De vloerverwarming ligt in de vloer en ik laat alles doen. Het buffervat kost overigens maar € 400 op de hele offerte.

Op de plek waar normaal de thermostaat hangt, hangt nu een tablet met Home Assistant. Ik zou dit eigenlijk niet willen vervangen voor een Honeywell of iets vergelijkbaars O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Geen idee of dat werkt, weet niet goed hoe ze die signalen gebruiken.. maar ik begrijp dat je dat wil blijven gebruiken. Als je HA ook aan/uit kan doen, heb je altijd een backup!

Gaan ze het 400€ vat in serie zetten, dus zonder extra pomp (van 200€), of plaatsen ze m parallel? Dus met extra pomp?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barryvdh
S-1-5-7 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:20:
[...]

De vloerverwarming ligt in de vloer en ik laat alles doen. Het buffervat kost overigens maar € 400 op de hele offerte.

Op de plek waar normaal de thermostaat hangt, hangt nu een tablet met Home Assistant. Ik zou dit eigenlijk niet willen vervangen voor een Honeywell of iets vergelijkbaars O-)
Ik heb geen OTGW, wel naar gekeken maar zag nog niet helemaal de meerwaarde precies in. Maar in principe is het gewoon Open Therm dus zou moeten werken? Ik geloof dat mijn installateur wel een WeHeat klant had die OTGW gebruikte en ook op Tweakers zat.

Ik heb zelf een draadloze Lyric T6R, dus draadloze thermostaat. Die stuur ik aan via Homeassistant (ook tablet op plek van de thermostaat). Zie vorige posts ook voor voorbeeld van de HA integratie.

Enige is dat je dan dus zon kastje in je woonkamer hebt staan, maar neem aan dat je nu ook een temperatuur sensor hebt toch?

Volgens de nieuwsbrief waren ze wel bezig met rekening houden met dynamische tarieven, slimmer gebruik van zonne energie en koppelingen met smart systemen. Van de laatste heb ik iig gezien dat ze bezig zijn met Homeassistant integratie (die al ongeveer werkt maar nog in ontwikkeling is)
quote: Nieuwsbrief 1 juni
Meer ontwikkelingen bij Weheat 🚀

Als Weheat gebruiker krijgt u deze updates er gratis bij. En daar blijft het niet bij. We zijn continu bezig met innovaties om uw ervaring te verbeteren.

Een voorproefje van wat er komt:

1. Dynamische tarieven: We zijn bezig met de integratie van dynamische tarieven, zodat uw warmtepomp automatisch gebruikmaakt van de goedkoopste energieprijzen. Zo bespaart u nog meer op uw energiekosten.

2. Slimmer gebruik van zonne-energie: Uw warmtepomp kan binnenkort extra warmte laten opslaan wanneer uw zonnepanelen een overschot aan energie produceren. Dit zorgt ervoor dat u minder afhankelijk bent van het net en helpt netcongestie te verminderen.

3. Koppeling met smart systemen: We werken aan het naadloos integreren van de warmtepomp met andere slimme systemen in uw huis. Dit betekent dat alles perfect op elkaar afgestemd wordt voor een nog efficiënter energiegebruik.
Edit: zo dus, met iets aan aangepaste climate card voor de T6R (template card die de koeling van de weheat toont)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crxgCL0NBKop9gzdKmFHLSOT2mA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7MTmKSd9vgE717p6aWb4Y1JC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Barryvdh op 25-08-2024 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Zou WeHeat ooit gaan samenwerken met of de technologie van BlueHeart integreren?
https://www.blueheartenergy.com/ourtechnology

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoker
Wellicht hebben jullie het al gezien op de site.

Ik had vandaag een specialist van Weheat aan de telefoon, hij gaf aan de HA integratie wat hun betreft er door is, het is wachten op goedkeur binnen het platform.

Er is al een artikel over geschreven:
https://support.weheat.nl...integratie?language=nl_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Stoker schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:36:

Ik had vandaag een specialist van Weheat aan de telefoon, hij gaf aan de HA integratie wat hun betreft er door is, het is wachten op goedkeur binnen het platform.

3 sensoren? Dat is toch geen integratie?

Even ter vergelijk: Heishamon integratie voor Panasonic WP biedt ruim 180 (!!!!) entiteiten.
Dat is natuurlijk een ander uiterste, en wellicht overdreven. Maar je kan álles programmeren en álles inzichtelijk maken.

Maar bij Home Assistant denk ik toch wel dat ik écht wat inzicht kan krijgen in de regeling ed, dat gaat hiermee niet lukken.

Maar misschien is dit alleen gedaan voor de eerste release en komt er in de toekomst meer, met wél bruikbare data en bedieningsmogelijkheden…..

[ Voor 7% gewijzigd door bbbrumbrum op 27-08-2024 20:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
bbbrumbrum schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:58:
[...]

Even ter vergelijk: Heishamon integratie voor Panasonic WP biedt ruim 180 (!!!!) entiteiten.
Dat is natuurlijk een ander uiterste, en wellicht overdreven. Maar je kan álles programmeren en álles inzichtelijk maken.

Maar bij Home Assistant denk ik toch wel dat ik écht wat inzicht kan krijgen in de regeling ed, dat gaat hiermee niet lukken.

Maar misschien is dit alleen gedaan voor de eerste release en komt er in de toekomst meer, met wél bruikbare data en bedieningsmogelijkheden…..
Het Weheat platform geeft al heel wat meer info dan de Panasonic controller die wel heel weinig prijs geeft. Dit is een eerste stap. Je moet je afvragen of je überhaupt 180 entiteiten wilt om je huis te verwarmen.

Als voorbeeld een deel van de info:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8iNtCdbp1JWm-_bxHyVNpv3jD8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/44OkcQxH6xMrfqJokbWgMrIJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTSS

Weet je misschien ook of Weheat werkt aan een integratie met HomeyPro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Daar heb ik ze niet over gehoord.

Op de Tweakersdag is naast een engineer ook een softwareontwikkelaar aanwezig die je deze vragen kan stellen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Weheat
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:11

Weheat

Bedrijfsaccount Weheat

www.weheat.nl

bbbrumbrum schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:58:
[...]

Beste bbbrumbrum,

Zoals reeds eerder geschreven op het forum hebben wij een officiële integratie gemaakt voor in Home Assistant. De voorwaarde van Home Assistant om een release te kunnen doen is dat wij starten met een redelijk "uitgeklede" versie van onze integratie. Nadat deze uit is kunnen wij stapsgewijs alle overige sensoren gaan toevoegen. Wij weten dat 3 sensoren voor sommige wat karig lijkt, maar dat is niet iets wat wij bij release kunnen veranderen.

De integratie waar jij naar refereerde kan ik zo snel niet vinden bij Home Assistant zelf, wel in HACS.
Als ik mij niet vergis is dit een project van de community bij gebrek aan een fabrikant die zelf een integratie maakt voor Home Assistant.

www.weheat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Weheat schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 07:34:
[...]

Beste bbbrumbrum,

Zoals reeds eerder geschreven op het forum hebben wij een officiële integratie gemaakt voor in Home Assistant. De voorwaarde van Home Assistant om een release te kunnen doen is dat wij starten met een redelijk "uitgeklede" versie van onze integratie. Nadat deze uit is kunnen wij stapsgewijs alle overige sensoren gaan toevoegen. Wij weten dat 3 sensoren voor sommige wat karig lijkt, maar dat is niet iets wat wij bij release kunnen veranderen.

De integratie waar jij naar refereerde kan ik zo snel niet vinden bij Home Assistant zelf, wel in HACS.
Als ik mij niet vergis is dit een project van de community bij gebrek aan een fabrikant die zelf een integratie maakt voor Home Assistant.
Fair point. Ze hebben iig de API opengesteld voor ontwikkeling door de community.
Er zijn ook fabrikanten die dat niet eens doen, en zelf ook niets fatsoenlijks ontwikkelen.
Dan doen jullie en Panasonic het wat dat betreft beide een goed, anders, maar met vergelijkbaar resultaat.

Ben benieuwd! Hoop binnenkort ook m'n eerste Blackbird(s) te kunnen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh

De integratie staat hier: https://github.com/home-assistant/core/pull/123057
Ik heb hem al tijdje draaien en werkt wel, alleen het is inderdaad alleen Power in + uit + COP voorlopig.
Hij moet inderdaad nog goedgekeurd worden, maar de huidige stap is volgens mij dat WeHeat nog wijzigingen door te voeren heeft uit de laatste review.
Carboy54 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:47:
[...]

Het Weheat platform geeft al heel wat meer info dan de Panasonic controller die wel heel weinig prijs geeft. Dit is een eerste stap. Je moet je afvragen of je überhaupt 180 entiteiten wilt om je huis te verwarmen.

Als voorbeeld een deel van de info:

[Afbeelding]
Uit de API kan je dezelfde info halen als uit het portal, en dat ook gewoon tonen in HomeAssistant zelf. (Zie Barryvdh in "Weheat Blackbird warmtepomp" bijvoorbeeld). Alleen jij hebt wel meer informatie als ik heb, of ben jij installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Barryvdh schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:00:
[...]

De integratie staat hier: https://github.com/home-assistant/core/pull/123057
Ik heb hem al tijdje draaien en werkt wel, alleen het is inderdaad alleen Power in + uit + COP voorlopig.
Hij moet inderdaad nog goedgekeurd worden, maar de huidige stap is volgens mij dat WeHeat nog wijzigingen door te voeren heeft uit de laatste review.

[...]

Uit de API kan je dezelfde info halen als uit het portal, en dat ook gewoon tonen in HomeAssistant zelf. (Zie Barryvdh in "Weheat Blackbird warmtepomp" bijvoorbeeld). Alleen jij hebt wel meer informatie als ik heb, of ben jij installateur?
Klopt😆

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tovergieter1
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22-02 22:49
Hi iedereen,

Ik ben nu aan het kijken voor een nieuwe full electric warmtepomp. Mijn oog is gevallen op de Weheat blackbird. Ondertussen heb ik tientalle paginas van deze thread gelezen, maar vind het lastig om een overzicht te krijgen wat men nou echt vind van deze warmtepomp.

Is dit een accurate samenvatting?
+ Hij is still
+ Prima COP
+ Okay geprijst
- 4G connectiviteit (dus niet via WIFI) baart men zorgen.
- Jonge bedrijf erachter baart men zorgen

• Tijgerkracht
Tovergieter1 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:23:
Hi iedereen,

Ik ben nu aan het kijken voor een nieuwe full electric warmtepomp. Mijn oog is gevallen op de Weheat blackbird. Ondertussen heb ik tientalle paginas van deze thread gelezen, maar vind het lastig om een overzicht te krijgen wat men nou echt vind van deze warmtepomp.

+ Hij is still
+ Prima COP
+ Okay geprijst
Hier hetzelfde, de 4G only connectivity is wat me tegen houdt.
Zou liever via ethernet willen, net zoals bijvoorbeeld de SolarEdge omvormer.

• Tovergieter1
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22-02 22:49
Tijgerkracht schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:32:
[...]

Hier hetzelfde, de 4G only connectivity is wat me tegen houdt.
Zou liever via ethernet willen, net zoals bijvoorbeeld de SolarEdge omvormer.
Gelukkig zag ik wel een post van het tweaker Weheat account dat het technisch wifi connectiviteit mogelijk is, maar dat ze het alleen nog niet hebben gedaan omdat ze niet alles tegelijk kunnen.

Maar aan de andere kant moet je nooit uitgaan van beloften van bedrijven en het product kopen as-is.

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06:37
Hi iedereen,

+ Hij is still
+ Prima COP
+ Okay geprijst
Over de 4G connectiviteit, blijkbaar is bij aanschaf een dataplan van 15 jaar bekostigd via Vodafone. Dus mits Vodafone zelf op de fles gaat heb je in ieder geval 15 jaar lang je data bij Vodafone. Dan moet je wel een manier vinden om het weer bij Vodafone te halen bedenk ik me, als hun server uit de lucht gaat die dat voor jou ophaalt.

Daarnaast, ik heb zelf een Vaillant Arotherm Plus, zo'n € 2500 duurder dan een BB, daar mag je abbonnementskosten plus losse dure ethernet hardware aanschaffen om je pomp in je netwerk te krijgen. Dat is ook niet niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTSS

Volgens mij stond de datum van 2 oktober er eerder nog niet bij, maar nu dus wel. Nog even geduld…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OBCCDlIRZ4KGcd1uO8JZuE1gH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPVFIhosnZxH2JH8zp4OhnrY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Hi iedereen,

+ Hij is still
+ Prima COP
+ Okay geprijst
De Blackbird is ook lokaal te bedienen als het moet. De financier achter Weheat is een sterke speler in de markt. De fabriek is ongeveer 10x zo groot als de op dit moment gebruikte oppervlakte. De ambities zijn groot en de vraag naar hun product ook. Momenteel ontstaan er zelfs levertijden. Wil je je overtuigen ga dan naar de Tweakers dag op 28 september.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnB8uN8Ip6iiXAddXY6Z-fdNhxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hF2hIiWGtpQinllMyZwwk346.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6-7LZyemvGB1Il-UgSa36QhJIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DpCvzsoVVhTIJ5dSERER4NmR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Carboy54 op 29-08-2024 10:40 ]

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-08 14:32
Over service (en dan ook van de Jong Verwarmingstechniek): in begin is issue met batch van defrost ventiel geweest. Bij mij lekte deze en verloor daardoor druk op het systeem.
Zondag bellen en maandag 9.00 uur stonden ze op de stoep om te vervangen.
Later nog een keer en weer binnen 24 uur stond er iemand voor vervangen.

Support en communicatie ben ik heel tevreden over.

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeekoe

zeekoe

zeekoe

4G connectiviteit: zonder dat doetie het ook nog wel even. Instellingen wijzigen gaat alleen niet meer, behalve wellicht via OpenTherm. En als om wat voor reden dan ook je legionellarun niet gedraaid heeft, is dat niet meer op te starten - dat kan alleen vanaf afstand. Als het gaat om korte termijn uitval verwacht ik niet zoveel problemen, als het gaat over de controle die je zelf hebt mocht Weheat failliet gaan, dan is het zeker een punt van zorg.

Belangrijkste minpunten in gebruik nu vind ik het gebrek aan tweakbaarheid. Ook relatief eenvoudige dingen die bij andere merken gebruikelijk zijn kun je als klant niet inregelen:
- Een stooklijn op je OpenTherm-regeling, zodat je je PID-regelaar 'snel' kunt afstellen en je 's ochtends snel kunt opwarmen op het maximum wat past bij de buitentemperatuur zonder dat je thermostaat de hele dag aan het dansen is, zit er niet in. Weheat lijkt er niet het nut van in te zien, dus het zal voorlopig ook wel niet komen. Je kunt als klant zelfs niet je vaste maximum instellen, dat kan alleen de installateur.
- Legionellarun starten op een praktisch moment (als de zon schijnt) is momenteel ook onmogelijk.

Voor de doorsneegebruiker is 't een prachtig apparaatje. Maar we zitten hier op Tweakers.net :)

Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
zeekoe schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:21:
[...]

4G connectiviteit: zonder dat doetie het ook nog wel even. Instellingen wijzigen gaat alleen niet meer, behalve wellicht via OpenTherm. En als om wat voor reden dan ook je legionellarun niet gedraaid heeft, is dat niet meer op te starten - dat kan alleen vanaf afstand. Als het gaat om korte termijn uitval verwacht ik niet zoveel problemen, als het gaat over de controle die je zelf hebt mocht Weheat failliet gaan, dan is het zeker een punt van zorg.

Belangrijkste minpunten in gebruik nu vind ik het gebrek aan tweakbaarheid. Ook relatief eenvoudige dingen die bij andere merken gebruikelijk zijn kun je als klant niet inregelen:
- Een stooklijn op je OpenTherm-regeling, zodat je je PID-regelaar 'snel' kunt afstellen en je 's ochtends snel kunt opwarmen op het maximum wat past bij de buitentemperatuur zonder dat je thermostaat de hele dag aan het dansen is, zit er niet in. Weheat lijkt er niet het nut van in te zien, dus het zal voorlopig ook wel niet komen. Je kunt als klant zelfs niet je vaste maximum instellen, dat kan alleen de installateur.
- Legionellarun starten op een praktisch moment (als de zon schijnt) is momenteel ook onmogelijk.

Voor de doorsneegebruiker is 't een prachtig apparaatje. Maar we zitten hier op Tweakers.net :)
Alle ontwikkelingen kosten tijd maar de Updates rollen wekelijks voorbij. Open therm is al uitzonderlijk in warmtepomp land. Op zich is het al een unicum dat Weheat luistert naar de klant en hieraan gehoor geeft. Probeer dat maar niet bij Panasonic of Daikin. Alleen het NL Itho Amber staat daar voor zover mij bekend ook voor open. Er lopen bij Weheat een paar hele slimme jongens op ontwikkelings gebied rond dus wacht maar af....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
zeekoe schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:21:
[...]

Helaas ook niet door een installateur aan te passen;
Standaard staat de Delta op 3*C. Vraag je 25graden, dan slaat hij aan bij 22 en gaat hij weer uit bij 28.

Stel dat je een stookprotocol nodig hebt voor je vloer, dan nemen wij contact op met Weheat, zij passen dan de Delta T aan naar bv -3 en +1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• archito
Vorige week vrijdag is onze Blackbird geïnstalleerd met 200liter boilervat. Erg tevreden over de klantvriendelijkheid van de installateurs en de manier van installeren. Ze dachten goed mee en hebben echt maatwerk geleverd. Zo zijn de leidingen vanaf het platte dak naar de zolder door een oude gemetselde schoorsteen getrokken.

Tot nu toe heeft hij alleen nog legionellruns gedraaid en zorgt hij voor warm tapwater. Tot zover gaat het allemaal zoals verwacht. Ik ben erg benieuwd naar komende winter hoe het gaat bevallen, maar heb er alle vertrouwen in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
archito schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:07:
Vorige week vrijdag is onze Blackbird geïnstalleerd met 200liter boilervat. Erg tevreden over de klantvriendelijkheid van de installateurs en de manier van installeren. Ze dachten goed mee en hebben echt maatwerk geleverd. Zo zijn de leidingen vanaf het platte dak naar de zolder door een oude gemetselde schoorsteen getrokken.

Tot nu toe heeft hij alleen nog legionellruns gedraaid en zorgt hij voor warm tapwater. Tot zover gaat het allemaal zoals verwacht. Ik ben erg benieuwd naar komende winter hoe het gaat bevallen, maar heb er alle vertrouwen in.
Binnen 1 week al meerdere legionella runs? Dat is een beetje overdreven.

Maar plaatjes zeggen meer dan woorden…. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tisssmartijn
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-08 17:57
Even geleden ook hier de Blackbird geïnstalleerd met 200L boilervat + 50L buffervat in de retour. Ik heb de Tado X gekoppeld via Home Assistent SkyConnect Thread border router, dat werkt prima, wel eerst ff de update moeten doen via de Tado app anders herkent de BB hem niet als OpenTherm thermostaat.

Ik ben benieuwd of iemand iets kan zeggen over de volgende grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKonDKWvcEXYlwmZdILpsloO__Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uGcc1nSclAqJHzYLMTWaGLX9.png?f=fotoalbum_large

Het valt mij op dat SWW snel afkoelt, en daarom de BB 2 a 3 keer per dag gaat opwarmen, ook wanneer we zelf geen warm water gebruiken. Met name op twee rood omkaderde momenten. Weten iemand wat er hier gebeurt en of dit nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe

zeekoe

zeekoe

Bij mij koelt het alleen sneller af als ik water gebruik; weet je zeker dat niemand dat doet op die momenten?

Wat me wel opvalt, bij het eerste kader zie je dat water in & water uit op dat moment opwarmen. Het lijkt erop alsof water op dat moment door de warmtepomp en het vat heen gepompt wordt. Bij het tweede rode kader zie je zo te zien 'water huis in' soortgelijk opwarmen terwijl het vat afkoelt.

De Blackbird pompt standaard elke zoveel tijd het water door het CV-systeem heen. Zou het kunnen dat het bij jou niet door het CV-systeem heen gepompt wordt, maar (ook) door je warmwatervat? Weet je hoe het bij jou is aangesloten? (Hoeveel pompen, kleppen e.d.) Kun je op zo'n pompmoment zien welke pompen/kleppen aan of open staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tisssmartijn
zeekoe schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:12:
Bij mij koelt het alleen sneller af als ik water gebruik; weet je zeker dat niemand dat doet op die momenten?

Wat me wel opvalt, bij het eerste kader zie je dat water in & water uit op dat moment opwarmen. Het lijkt erop alsof water op dat moment door de warmtepomp en het vat heen gepompt wordt. Bij het tweede rode kader zie je zo te zien 'water huis in' soortgelijk opwarmen terwijl het vat afkoelt.

De Blackbird pompt standaard elke zoveel tijd het water door het CV-systeem heen. Zou het kunnen dat het bij jou niet door het CV-systeem heen gepompt wordt, maar (ook) door je warmwatervat? Weet je hoe het bij jou is aangesloten? (Hoeveel pompen, kleppen e.d.) Kun je op zo'n pompmoment zien welke pompen/kleppen aan of open staan?
Yes, dat weet ik zeker.

Hij is hier aangesloten met twee pompen, een naar het vat en een naar de vloerverwarming. Ik zie/hoor ze op deze momenten niet aan gaan. Is dat ergens in een grafiek te controleren?

Volgens mij heb je gelijk dat het niet door het CV-systeem gaat, maar in ieder geval ook het vat en de WP buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvlagsma
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:10
Het lijkt wel of de eerste keer na SWW run je SWW pomp aan gaat en daarna (steeds?) je CV pomp. In het eerste kader verandert de huis in temperatuur nauwelijks, de 2e keer veel meer. Zou de BB nog in SWW context staan bij de 1e keer? Ik zou 'm melden bij WeHeat.
Overigens begrijp ik nog steeds niet waarom er in de zomer ieder uur een pomp aan moet..

[ Voor 3% gewijzigd door jvlagsma op 30-08-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe

zeekoe

zeekoe

Eens; melden bij installateur / weheat.

Ieder uur de pomp aan: de blackbird regelt op de vraagtemperatuur van de thermostaat, en negeert de kamertemperatuur en buitentemperatuur volledig. Om de vraagtemperatuur goed met de watertemperatuur te vergelijken, moet er af en toe gepompt worden.

Dat is tenminste mijn theorie. Maar iets meer slimmigheid zou ik ook wel prettig vinden, scheelt toch weer ~1 kWh/week in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Stel dat je een half uur geen warm water gebruikt hebt (en de WP ook geen water opgewarmd heeft) en je loopt naar het vat toe. Voel dan aan de alle 4 de leidingen die op het vat aangesloten zijn. Als het goed is zijn deze koud. Kan zijn dat er thermische trek is, maar dat merk je dan snel genoeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tisssmartijn
Heb het gemeld bij de installateur vorige week maar die hebben nog geen oorzaak/oplossing gevonden. Hopelijk kunnen ze met Weheat schakelen.

De leidingen voelen eigenlijk continue behoorlijk warm aan, rondom de pomp en bij het vat. Boven warmer dan onder. De CV pomp alleen vóór de pomp warm. Vanmorgen rond 7:00u is er gedoucht en heeft de WP tot 8:30 opgewarmd, daarna geen warm water meer gebruik en is de WP uit gebleven. Buizen zijn nu nog steeds behoorlijk heet.

Een dag na de installatie is al wel de terugslagklep na de CV pomp vervangen omdat daar vuil in was gekomen. Wellicht zit er nog ergens iets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Heb je een foto van je installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tisssmartijn
Stoker schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:21:
Heb je een foto van je installatie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVbVh8sZ5OUIrC5pPU-XszQcFCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CEC8MFgWHF7vjYl9YFOxSExd.jpg?f=fotoalbum_large

Links zit de vloerverwarmingverdeler en rechts achter de boiler staat het buffervat. Hopelijk kun je alles zien, het is een erg kleine ruimte, lastig voor de installatie en voor de foto.

* Let niet op het stof en de losse kabels en leidingen. Gaan we nog fixen, druk aan het verbouwen, haha.

[ Voor 12% gewijzigd door tisssmartijn op 30-08-2024 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Laatst online: 28-08 19:51
De grafiek met de rode vakjes was van 20-08. Hoe waren de grafiekjes van de afgelopen 10 dagen? Hetzelfde?

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tisssmartijn
Mjier schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:06:
De grafiek met de rode vakjes was van 20-08. Hoe waren de grafiekjes van de afgelopen 10 dagen? Hetzelfde?
Klopt! Sinds die tijd is dezelfde beweging dagelijks te zien. Eens in de zoveel tijd ook de tweede piek "Water temperatuur in huis", maar niet altijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sM_u88VnUpPuo8KgzyQ5ayO4wnQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YngjQlzfMc4ObnQ07EEAYHE7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Nu online
Zou het kunnen dat er in deze situatie een 1-weg klep nodig is in de lus die naar de tank gaat? De cv pomp zou op deze manier water langs de sanitair warm water pomp kunnen pompen en per ongeluk warmte uit de tank onttrekken. De isolatie van de leidingen naar de tank laten ook te wensen over vindt ik, je verliest behoorlijk wat warmte over die ongeïsoleerde leidingen en koppelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Laatst online: 28-08 19:51
TheRealFreek schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:22:
Zou het kunnen dat er in deze situatie een 1-weg klep nodig is in de lus die naar de tank gaat? De cv pomp zou op deze manier water langs de sanitair warm water pomp kunnen pompen en per ongeluk warmte uit de tank onttrekken. De isolatie van de leidingen naar de tank laten ook te wensen over vindt ik, je verliest behoorlijk wat warmte over die ongeïsoleerde leidingen en koppelingen.
Zonder kennis van de Blackbird lijkt het inderdaad dat de CV pomp een beetje sanitair warm water aanzuigt. Voor de volledigheid, heb je voldoende flow via je vloerverwarming, of is (bijna) alles nageregeld? Bij weinig open flow kan ik mij voorstellen dat er hard aan de SWW wordt gezogen.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:12
Dat er circulatie optreedt lijkt me wel duidelijk. Er had een warmtesiphon geïnstalleerd moeten worden. Ik heb daar in mijn zonneboilersysteem ook last van waardoor het CV-hok in de zomer veel te warm wordt en de boiler teveel energie verliest. Dit fenomeen heeft in Nederland onvoldoende aandacht bij installateurs, die kiezen vaak de kortste route voor pijpen.

Een paar linkjes met meer informatie:
https://www.ew-installati...en-van-einrohrzirkulation
https://www.haustechnikdialog.de/SHKwissen/111/Thermosiphon
Wikipedia: Thermosiphon-Konvektionssperre – Wikipedia
https://www.klimaschutz-n...und_gut_Schnittmarken.pdf
https://www.hk-gebaeudete...peicher_vermeiden_v99.pdf

In Duitsland heeft dit veel meer aandacht. Let bij de laatste link ook op de bijzonder goede isolatie!

[ Voor 7% gewijzigd door Sir Bacon op 30-08-2024 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
tisssmartijn schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:44:
Even geleden ook hier de Blackbird geïnstalleerd met 200L boilervat + 50L buffervat in de retour. Ik heb de Tado X gekoppeld via Home Assistent SkyConnect Thread border router, dat werkt prima, wel eerst ff de update moeten doen via de Tado app anders herkent de BB hem niet als OpenTherm thermostaat.

Ik ben benieuwd of iemand iets kan zeggen over de volgende grafiek:

[Afbeelding]

Het valt mij op dat SWW snel afkoelt, en daarom de BB 2 a 3 keer per dag gaat opwarmen, ook wanneer we zelf geen warm water gebruiken. Met name op twee rood omkaderde momenten. Weten iemand wat er hier gebeurt en of dit nodig is?
Beetje meer info is wel fijn? Wat zijn je SWW instellingen? SWW temperatuur?
Heb je die 65gr (!) wel nodig? Dan had je nl beter een groter vat kunnen kiezen, op lagere temp = hogere COP.
Is 'ie niet (onnodig) legionella runs aan het maken?

Fotos van vat en installatie? Koperen leidingen zonder thermosifon wil wel lekker warmte affakkelen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvlagsma
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:10
Sir Bacon schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:01:
Er had een warmtesiphon geïnstalleerd moeten worden.
Ook hier van toepassing, zie de temp huis-in. SWW aanvoer loopt horizontaal over ong 1 meter en dan omhoog (!) naar de driewegklep. De warmte lekt zelfs via de driewegklep naar het huis. Buizen zijn allemaal goed geisoleerd en ik heb geen gevoel bij hoeveel energie er zo verloren gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAfQIWr9GFDgdkG04GWEgdlwWiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/US080wvCroCs6NvvHf3pRkV8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door jvlagsma op 30-08-2024 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
tisssmartijn schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:45:
[...]

[Afbeelding]

Links zit de vloerverwarmingverdeler en rechts achter de boiler staat het buffervat. Hopelijk kun je alles zien, het is een erg kleine ruimte, lastig voor de installatie en voor de foto.

* Let niet op het stof en de losse kabels en leidingen. Gaan we nog fixen, druk aan het verbouwen, haha.
Bedankt voor het toesturen.

Als het goed is zijn er twee kleppen gemonteerd bij de pomp, klopt denk ik?

Het advies van @Sir Bacon zou ik ook geven, lijkt op stroming/trek. Probeer daarnaast ook te isoleren, want nu ben je een ruimte aan te verwarmen die je eigenlijk niet of minimaal wil verwarmen.

[ Voor 11% gewijzigd door Stoker op 30-08-2024 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• archito
bbbrumbrum schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:09:
[...]

Binnen 1 week al meerdere legionella runs? Dat is een beetje overdreven.

Maar plaatjes zeggen meer dan woorden…. ;)
Haha ja dat klopt, denk dat het er maar een is geweest. Niet op gelet eigenlijk.

Bij deze een foto! De zoldervloer zit ter hoogte van de dakgoot. Daar komen de leidingen uit de schoorsteen precies boven de vloer uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sR3J4kbRWBOnn_drjv444ZiFOy4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YfQIcD4gwUOpSjlXxGMcAbh5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
  • Laatst online: 14-08 09:18
Dag allemaal,

Ik heb een tweetal offertes liggen voor de installatie van een all-electric systeem met de Sparrow en een 200 liter boilervat.

Gek genoeg verschilt het advies van beide partijen (en dus de opzet) significant.

Onze situatie
  • Jaren ‘60 huis, volledig gerenoveerd en nageisoleerd
  • VVW bg en eerste verdieping, geen radiatoren
  • Systeeminhoud > 100 liter
  • Composiet verdelers met pomp (Wilo para)
  • Geen zoneregeling
  • Dynamisch contract voor energie
Hieronder de adviezen die wij kregen, met verschillende rationale.

Partij 1 advies
  • Binnenunit compact met 2 pompen
  • Geen buffervat nodig
  • 3kW verwarmingselement in boilervat “om bij heel koud weer toch warm water te hebben, en om overschot aan zonnestroom op te slaan in boilervat”.
  • Eventueel een groter boilervat (300L) om meer energie op te kunnen slaan.
Partij 2 advies
  • Binnenunit compact met 3-weg klep
  • Parallel buffervat installeren van 100 liter
  • 3kW verwarmingselement in buffervat
  • Overschot zonnestroom gebruiken om water in buffervat extra te verwarmen en zo extra energie op te slaan.
Mijn vragen:
  1. Heeft het zin om überhaupt een verwarmingselement te plaatsen op de manieren zoals hier voorgesteld?
  2. Bijprikken verwarmingselement kan altijd later nog (in boilervat) als blijkt dat dat nodig is lijkt me?
  3. Moet ik bij optie 1 niet gewoon aangeven geen extra verwarmingselement te willen?
  4. Optie twee lijkt me vrij omslachtig. Als ik de posts hier lees over wel of geen buffervat dan gaat mijn voorkeur uit naar een systeem zonder. Terecht?
Ik heb partij twee gevraagd een offerte te maken zonder buffervat, en de offertes liggen redelijk bij elkaar in de buurt.

Benieuwd naar jullie inzichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Kirvis schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:05:
Dag allemaal,

Ik heb een tweetal offertes liggen voor de installatie van een all-electric systeem met de Sparrow en een 200 liter boilervat.

Gek genoeg verschilt het advies van beide partijen (en dus de opzet) significant.

Onze situatie
  • Jaren ‘60 huis, volledig gerenoveerd en nageisoleerd
  • VVW bg en eerste verdieping, geen radiatoren
  • Systeeminhoud > 100 liter
  • Composiet verdelers met pomp (Wilo para)
  • Geen zoneregeling
  • Dynamisch contract voor energie
Hieronder de adviezen die wij kregen, met verschillende rationale.

Partij 1 advies
  • Binnenunit compact met 2 pompen
  • Geen buffervat nodig
  • 3kW verwarmingselement in boilervat “om bij heel koud weer toch warm water te hebben, en om overschot aan zonnestroom op te slaan in boilervat”.
  • Eventueel een groter boilervat (300L) om meer energie op te kunnen slaan.
Partij 2 advies
  • Binnenunit compact met 3-weg klep
  • Parallel buffervat installeren van 100 liter
  • 3kW verwarmingselement in buffervat
  • Overschot zonnestroom gebruiken om water in boilervat extra te verwarmen en zo extra energie op te slaan.
Mijn vragen:
  1. Heeft het zin om überhaupt een verwarmingselement te plaatsen op de manieren zoals hier voorgesteld?
  2. Bijprikken verwarmingselement kan altijd later nog (in boilervat) als blijkt dat dat nodig is lijkt me?
  3. Moet ik bij optie 1 niet gewoon aangeven geen extra verwarmingselement te willen?
  4. Optie twee lijkt me vrij omslachtig. Als ik de posts hier lees over wel of geen buffervat dan gaat mijn voorkeur uit naar een systeem zonder. Terecht?
Ik heb partij twee gevraagd een offerte te maken zonder buffervat, en de offertes liggen redelijk bij elkaar in de buurt.

Benieuwd naar jullie inzichten.
Weheat geeft de voorkeur aan 2 pompen want deze kunnen ze monitoren op afstand. De kosten zijn identiek. Buffervat niet nodig want je voldoet ruimschoots aan de min. systeem inhoud. Zonder element of BUH kan je bij strenge vorst wellicht een enkele keer de minimale legionella temperatuur niet halen met R290. Een element is altijd handig indien je niet de binnenunit met BUH kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Carboy54 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:13:
[...]

Weheat geeft de voorkeur aan 2 pompen want deze kunnen ze monitoren op afstand. De kosten zijn identiek. Buffervat niet nodig want je voldoet ruimschoots aan de min. systeem inhoud. Zonder element of BUH kan je bij strenge vorst wellicht een enkele keer de minimale legionella temperatuur niet halen met R290. Een element is altijd handig indien je niet de binnenunit met BUH kiest.
Is een driewegklep niet energiezuinig dan 2 pompen?

En als we de binnenunit zonder BUH nemen, waar zou het element dan geplaatst moeten worden? In het boilervat? Voor het juist doen van de legionella run bij extreme kou?

En heeft het nog zin om overschot van zonnepanelen “op te slaan” in het boilervat en dus eventueel een groter vat te nemen met dat doel?

[ Voor 14% gewijzigd door Kirvis op 30-08-2024 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe

zeekoe

zeekoe

Zonnestroom opslaan gaat efficiënter met aanzetten van de warmtepomp in vergelijking met direct elektrisch. Tenzij je boven de 60 graden wilt gaan, dat lukt niet met de Blackbird, maar dan heb je wel forse verliezen.
In minder dan twee uur heeft de Blackbird op vol vermogen 150 liter opgewarmd van helemaal koud tot 60 graden (dus met bijmengen nog een stuk meer, 270? liter douchewater op 38 graden). Reken maar uit hoe vaak/lang je douchet en hoe lang de zon schijnt of het zin heeft om een groter vat te nemen. In mijn geval niet...
Tenzij je met een snugger systeem er weer warmte uit kunt onttrekken om ook je huis mee te verwarmen, dan heeft het misschien wel zin in de herfst, of in de winter om 's nachts windstroom op te slaan. Maar dat wordt een complexere rekensom en een complexer systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
zeekoe schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 23:06:
Zonnestroom opslaan gaat efficiënter met aanzetten van de warmtepomp in vergelijking met direct elektrisch.
Sure, dat snap ik.
In minder dan twee uur heeft de Blackbird op vol vermogen 150 liter opgewarmd van helemaal koud tot 60 graden
Nice! Dat kost dus ongeveer 7 kWh. Dat is niet slecht.

Denk dat 200L idd genoeg is.

Maar waar moeten we dat element nu (laten) plaatsen? In het boilervat zoals volgens advies 1? Dan hebben we dus geen backup voor de cv systeem.

Of beginnen zonder en het eventueel later bijplaatsen als het nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:32

AirX

Tweak Guru

Kirvis schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 23:41:
[...]

Sure, dat snap ik.

[...]

Nice! Dat kost dus ongeveer 7 kWh. Dat is niet slecht.

Denk dat 200L idd genoeg is.

Maar waar moeten we dat element nu (laten) plaatsen? In het boilervat zoals volgens advies 1? Dan hebben we dus geen backup voor de cv systeem.

Of beginnen zonder en het eventueel later bijplaatsen als het nodig is?
Elektrische element in de boiler lijkt me alleen zinvol als je met een dynamisch contract bij zeer negatieve prijzen elektriciteit wilt “affakkelen”. Voor redundantie voor het geval de buitenunit van de warmtepomp het niet doet, kun je beter een backup heater nemen die Weheat standaard aanbiedt. Die helpt dan zowel met cv als sww.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabori
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14-08 08:36
Mijn beoogde leverancier is ineens van de lijst verdwenen nadat ie me voor de vakantie had laten weten met vakantie te gaan, dus heb nu maar een ander benaderd, er zitten hier in de buurt niet zoveel leveranciers/installateurs van Weheat systemen helaas.

Zelf heb ik ook een sparrow met 200l vat in gedachten, ik denk zelf aan de voorgemonteerde binnenunit want daar zit de BUH al in. @Kirvis Waarom kies je die niet? Zit er veel verschil in prijzen tussen de tweee aanbieders?

Vraag: ik heb nu een verdeler met pomp, 7 groepen zonder aparte zoneregeling. Is het beter die te vervangen voor een pomploze verdeler ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Kirvis schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:42:
[...]

Is een driewegklep niet energiezuinig dan 2 pompen?

En als we de binnenunit zonder BUH nemen, waar zou het element dan geplaatst moeten worden? In het boilervat? Voor het juist doen van de legionella run bij extreme kou?

En heeft het nog zin om overschot van zonnepanelen “op te slaan” in het boilervat en dus eventueel een groter vat te nemen met dat doel?
Er draait altijd maar 1 pomp of verwarmen of sww dus dat maakt met een driewegklep geen verschil uiteraard. Persoonlijk zou ik dan kiezen voor de pre assembled electric indoor unit met BUH. Echter extreme koude over de gehele dag hoe vaak komt dat nog voor in NL?. Een eventueel overschot zonnepanelen kan je beter via de Weheat laten lopen dat is efficiënter.

Pagina: 1 ... 11 ... 103 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.