Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Stoker schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 22:43:
[...]

Zo dat zij m’n een hoop knietjes en koppelingen!

Welk afgiftesysteem heb je/hoeveel liter water heb je in je systeem?

En gaan ze ook de kabels netjes afwerken, of vinden ze het wel mooi zo?
Ik dacht precies hetzelfde! Dit “hoort” gewoon in koper, beter (flow!), makkelijker en zooo veel netter. Mss nog wel goedkoper ook, want 32mm MLB koppelingen zijn niet goedkoop.

[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 19-07-2024 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:07
Koper niet perse: maar cv buis is idd wel strakker, betere flow en waarschijnlijk goedKoper.

Vond nog een grappige foto die ik gemaakt heb van de doorlaat Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwWF0XiEoMgz0QR1R0bLnKiAMyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pntG5ckyFzfROwidpeWUhiGE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 78% gewijzigd door Stoker op 19-07-2024 22:56 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03:46
Stoker schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 22:43:
[...]

Zo dat zij m’n een hoop knietjes en koppelingen!

Welk afgiftesysteem heb je/hoeveel liter water heb je in je systeem?

En gaan ze ook de kabels netjes afwerken, of vinden ze het wel mooi zo?
Hmm, volgens mij is het de bedoeling dat het zo blijft....

Geen idee of dit wel of niet zo hoort. Vandaag zijn ze er nog voor de laatste puntjes op de i. Omdat dus een koppeling lekte gisteren.

De plaatsing zo is o.a. omdat ik ook de wand daar achter nog van binnen wil laten isoleren. O.a. daarom kon de aansluiting ook niet op het mooist gedaan worden vertelde de monteur, omdat je wat moeilijker qua ruimte zit dan.

[ Voor 18% gewijzigd door MrBlueEyes op 20-07-2024 10:16 ]

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX3080 10G, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold6 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-05 16:08
MrBlueEyes schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:47:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gisteren en vandaag is de blackbird + 300L boiler geïnstalleerd. Helaas was er nog een koppelstuk dat lekte, dus daar komen ze morgen nog voor terug. Helaas dus nog niet in gebruik kunnen nemen.
Zie ik het goed dat het buffervat parallel geschakeld staat ?
In dat geval zou ik een 3rde CV pomp verwachten achter de splitsing ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
MrBlueEyes schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 08:43:
[...]

Hmm, volgens mij is het de bedoeling dat het zo blijft....

Geen idee of dit wel of niet zo hoort. Vandaag zijn ze er nog voor de laatste puntjes op de i. Omdat dus een koppeling lekte gisteren.

De plaatsing zo is o.a. omdat ik ook de wand daar achter nog van binnen wil laten isoleren. O.a. daarom kon de aansluiting ook niet op het mooist gedaan worden vertelde de monteur, omdat je wat moeilijker qua ruimte zit dan.
Oké. Ik ben het daar niet mee eens, maar das een inschatting vanaf hier.

Persoonlijk zou ik ook de kabeltjes netjes laten maken, je geeft al een heel aantal euro’s uit, die laatste 3uur maken dan ook niet meer uit. Het mag er toch uitzoek als een showroom? (Zeg ik als installateur.., das namelijk gratis marketing;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Stoker schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:05:
[...]

Oké. Ik ben het daar niet mee eens, maar das een inschatting vanaf hier.

Persoonlijk zou ik ook de kabeltjes netjes laten maken, je geeft al een heel aantal euro’s uit, die laatste 3uur maken dan ook niet meer uit. Het mag er toch uitzoek als een showroom? (Zeg ik als installateur.., das namelijk gratis marketing;))
Wat zou er nog met de kabeltjes gedaan kunnen worden, om het netter te maken?
martinusv schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:55:
[...]

Zie ik het goed dat het buffervat parallel geschakeld staat ?
In dat geval zou ik een 3rde CV pomp verwachten achter de splitsing ?
Hier weet ik te weinig voor om je vraag te kunnen beantwoorden.

[ Voor 23% gewijzigd door MrBlueEyes op 20-07-2024 14:58 ]

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX3080 10G, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold6 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
MrBlueEyes schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:57:
[...]

Wat zou er nog met de kabeltjes gedaan kunnen worden, om het netter te maken?

[...]

Hier weet ik te weinig voor om je vraag te kunnen beantwoorden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMyik4GfVIBn0yIxs7zZaXeAArk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Opc5gLXQAzSYsEhAZQpk0bR7.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij gaan er maar een leiding naar toe en er maar een retour, dan heb je geen extra pomp nodig. Je vat lijkt tussen de leiding geplaatst te zijn om je systeeminhoud te vergroten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Stoker schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:43:
[...]

[Afbeelding]

Volgens mij gaan er maar een leiding naar toe en er maar een retour, dan heb je geen extra pomp nodig. Je vat lijkt tussen de leiding geplaatst te zijn om je systeeminhoud te vergroten.
Er is vloerverwarming beneden en vloerverwarming boven.

Buffervat was inderdaad nodig voor als boven dicht zou staan. (Ik wilde beneden en boven apart kunnen aansturen zodat ik het boven niet zo warm als beneden hoef te hebben.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:00

Carboy54

Duurzaamheid coach

MrBlueEyes schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:30:
[...]

Er is vloerverwarming beneden en vloerverwarming boven.

Buffervat was inderdaad nodig voor als boven dicht zou staan. (Ik wilde beneden en boven apart kunnen aansturen zodat ik het boven niet zo warm als beneden hoef te hebben.)
Dat noemen wij een serieel buffervat in de retour zonder extra pomp.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

jvlagsma schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:12:
[...]

Wat is genoeg volume? Is de 80 liter die WeHeat noemt een redelijk minimum of zou ~45 liter klassieke radiatoren ook voldoende kunnen zijn?
Juist bij vvw heb je veel meer capaciteit buffer bij een defrost dan radiatoren. Bij een Weheat 8 Kw adviseer ik altijd 90 liter. Minder kan maar adviseer ik niet. Panasonic vermeldt 20 liter per Kw minimaal vermogen maar zoals gemeld is het afgifte systeem bepalend.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
Carboy54 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:07:
[...]

Dat noemen wij een serieel buffervat in de retour zonder extra pomp.
Interessant.
Ik overweeg de installatie van een 6kW BlackBird full electric met 200l SWW vat.
Mijn afgifte systeem (hoofdleidingen, radiatoren en 20m2 vlvw) heeft een always-on inhoud van ongeveer 60l.
Ik heb nu een offerte voor een wp systeem met een 50l buffervat parallel in het CV systeem en dus een extra circulatiepomp.
Motivatie van de installateur: hierdoor koelt het water niet af tijdens het ontdooien en circuleert het alleen door de buffertank.
Is dit een correcte redenering ?

Wat zijn nu de echte argumenten voor
1. parallel vat in CV met extra pomp
of
2. serieel vat in retour

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:44

AirX

Tweak Guru

martinusv schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 19:36:
[...]

Interessant.
Ik overweeg de installatie van een 6kW BlackBird full electric met 200l SWW vat.
Mijn afgifte systeem (hoofdleidingen, radiatoren en 20m2 vlvw) heeft een always-on inhoud van ongeveer 60l.
Ik heb nu een offerte voor een wp systeem met een 50l buffervat parallel in het CV systeem en dus een extra circulatiepomp.
Motivatie van de installateur: hierdoor koelt het water niet af tijdens het ontdooien en circuleert het alleen door de buffertank.

of
2. serieel vat in retour
Volgens mij parallel als je wilt zoneren, serieel in vat retour als je meer systeeminhoud wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Bovenstaande klopt.

Heb je altijd je hele systeem open maar heb je net te weinig inhoud, dan kan je een serieel vat plaatsen. Geen extra pomp e.d., eigenlijk alleen een verdikking van de leiding. Dit hoeft niet perse een weheat te zijn, je hebt ook andere (goedkopere, maar vaak minder knappe) 50l vaatjes die je kan toepassen.

Zit je qua volume op het randje en ga je 50% dichtzetten in bepaalde situaties, dan kan je een parallel vat gebruiken, maar dan ook een extra waterpomp!

[ Voor 15% gewijzigd door Stoker op 20-07-2024 20:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

martinusv schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 19:36:
[...]

Interessant.

of
2. serieel vat in retour
Hier een voorbeeld van een Weheat met serieel buffervat in de retour voor volume vergroting zonder extra pomp. Meest efficient in veel gevallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SauzjUXjjrHMMhJ6bBlAXejXah0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gF4YmAYX13cWm0cCNA6USRnU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bartzzz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-04 16:45
Vandaag zag een paar wijzigingen op de site van Weheat waaronder de supportpagina.
Daar kwam ik onder andere het geluidsvermogen tegen waar meermaals over gesproken word op dit forum.
Geen idee of het al bekend was maar zag het nergens staan. https://support.weheat.nl...-Blackbird?language=nl_NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
bartzzz schreef op maandag 22 juli 2024 @ 23:00:
Vandaag zag een paar wijzigingen op de site van Weheat waaronder de supportpagina.
Daar kwam ik onder andere het geluidsvermogen tegen waar meermaals over gesproken word op dit forum.
Geen idee of het al bekend was maar zag het nergens staan. https://support.weheat.nl...-Blackbird?language=nl_NL
Vraag
Hoeveel geluid maakt de Blackbird?
Antwoord
Met een geluidsniveau van slechts 49dB(A), is de Blackbird van Weheat praktisch fluisterstil. Dit is gemeten volgens de EN-12102 norm op een afstand van één meter, vergelijkbaar met het volume van een zacht gesprek.

Voor de rekentool van de overheid is er ook een geluidsvermogen benodigd bij A7/W35.
Deze is: Lwa-MAX 55dB(A)
Het is mooi dat deze waarde nu gepubliceerd is. Nu vraag ik me af wat de waarde in de stille modus is. Deze waarde is ook handig om te weten voor de rekentool van de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriklu
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 26-04 10:50
ah, en eindelijk ook een installatiehandleiding voor de sparrow
https://content.weheat.nl/Installation_manual_Sparrow_NL

nu nog de LWA voor de sparrow... zou die (ook) 3 db lager zijn?

[ Voor 21% gewijzigd door Eriklu op 23-07-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

bartzzz schreef op maandag 22 juli 2024 @ 23:00:
Klopt op mijn uitdrukkelijke verzoek heeft Thijs het op de site gezet omdat ik er veel vragen over kreeg van potentiële gegadigden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:05
Carboy54 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:23:
[...]

Klopt op mijn uitdrukkelijke verzoek heeft Thijs het op de site gezet omdat ik er veel vragen over kreeg van potentiële gegadigden.
het heeft wel even geduurd, maar nu duidelijkheid, het geluidsvermogenniveau is dus Lwa-MAX 55dB(A). Als vergelijk is dat dus exact het zelfde niveau als bv een Quatt.
En een behoorlijk verschil met de waarde waar ze zelf op hun site mee aan het pochen zijn, namelijk 49 geluidsdruk (waar ze ook nog DB verkeerd schrijven, wat eigenlijk dB zou moeten zijn, maar dat terzijde, tipo zullen we maar zeggen.)

Wat WeHeat helaas vergeten heeft om hier ook de geluidsvermogen waarde van de stille modus te vermelden, want met slechts één waarde staat de limiet op de erfgrens richting buren op 40 dB confrom Bbl..

Helaas verzuimd men hier ook de tonale K1 waarde er bij te voegen.dus die zul je dan minimaal op 3 maar mogelijk zelfs op 6 dB moeten zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 23-07-2024 16:00 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

MacD007 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:53:
[...]

het heeft wel even geduurd, maar nu duidelijkheid, het geluidsvermogenniveau is dus Lwa-MAX 55dB(A). Als vergelijk is dat dus exact het zelfde niveau als bv een Quatt.
En een behoorlijk verschil met de waarde waar ze zelf op hun site mee aan het pochen zijn, namelijk 49 geluidsdruk (waar ze ook nog DB verkeerd schrijven, wat eigenlijk dB zou moeten zijn, maar dat terzijde, tipo zullen we maar zeggen.)

Wat WeHeat helaas vergeten heeft om hier ook de geluidsvermogen waarde van de stille modus te vermelden, want met slechts één waarde staat de limiet op de erfgrens richting buren op 40 dB confrom Bbl..

Helaas verzuimd men hier ook de tonale K1 waarde er bij te voegen.dus die zul je dan minimaal op 3 maar mogelijk zelfs op 6 dB moeten zetten.
De Weheat BB met een Quatt vergelijken is appels met peren. Voor het 11 Kw vermogen van de Weheat heb je >2 Weheats nodig bij gebrek aan beter! All electric ook 2 units en die koelfunctie is een surrogaat oplossing alles made in China. .

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 23-07-2024 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-05 12:24

garriej

Ik las ondertieten.

Wij zijn een trots Nederlands bedrijf met een Engelse naam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Carboy54 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:04:
[...]

De Weheat BB met een Quatt vergelijken is appels met peren. Voor het 11 Kw vermogen van de Weheat heb je >2 Weheats nodig bij gebrek aan beter! All electric ook 2 units en die koelfunctie is een surrogaat oplossing alles made in China. .
Sorry, ik vergelijk uitsluitend deze twee warmtepompen mbt het geluid, over andere aspecten heb ik niets gezegd,. Waarbij volgens WeHeat deze ook slechts 8 kW heeft en niet de door jou aangegeven 11 kW. Ik vrees namelijk dat deze 11 kW ook wel een hoger geluidsvermogen heeft :? of is het 11 kW wat echter in werkelijkheid toch maar 8 kW blijkt te zijn. vreemd hoor die specs bij deze Nederlandse Warmtepomp.

en waar komen die onderdelen van deze warmtepomp vandaan, :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WQOJQ6hwHX1NuQYEAwy5s_s1ak=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U7xTUXBeku94SbuaoO0NbYT4.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 23-07-2024 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

MacD007 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:11:
[...]

Sorry, ik vergelijk uitsluitend deze twee warmtepompen mbt het geluid, over andere aspecten heb ik niets gezegd,. Waarbij volgens WeHeat deze ook slechts 8 kW heeft en niet de door jou aangegeven 11 kW. Ik vrees namelijk dat deze 11 kW ook wel een hoger geluidsvermogen heeft :? of is het 11 kW wat echter in werkelijkheid toch maar 8 kW blijkt te zijn. vreemd hoor die specs bij deze Nederlandse Warmtepomp.

en waar komen die onderdelen van deze warmtepomp vandaan, :?

[Afbeelding]
8 Kw bij -10 = 11Kw bij 7 graden zoals bij de meeste R32 en R290 warmtepompen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBnned9sGRcaH44Q-xwuhtafRfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/onlrzipcMfS8MVnu6Xc065xY.jpg?f=fotoalbum_large

En onderdelen komen overal vandaan waar ze beschikbaar zijn en worden in NL samengesteld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFSfOsY3cK97df1juDE2wBV9vJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lq2mC4WV3qA8NDyRfJVHDk3w.jpg?f=fotoalbum_large

Fabriek in Duizel ( NB )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnB8uN8Ip6iiXAddXY6Z-fdNhxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hF2hIiWGtpQinllMyZwwk346.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Carboy54 op 23-07-2024 17:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martinusv
De BlackBird doet 11 kW bij A7/W35.
Zie ook de website.

Het is jammer dat WeHeat geen uitgebreidere specs van vermogen/COP als functie van Ta, Tw en modulatienivo publiceert.
Dat zou een heleboel verwarrende discussie hier vermijden en ook vergelijking met ander merken mogelijk maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

martinusv schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:37:
De BlackBird doet 11 kW bij A7/W35.
Zie ook de website.

Het is jammer dat WeHeat geen uitgebreidere specs van vermogen/COP als functie van Ta, Tw en modulatienivo publiceert.
Dat zou een heleboel verwarrende discussie hier vermijden en ook vergelijking met ander merken mogelijk maken.
Die zijn uit te lezen via het account. Ik of @Stoker stoker zal binnenkort wat publiceren hierover.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8iNtCdbp1JWm-_bxHyVNpv3jD8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/44OkcQxH6xMrfqJokbWgMrIJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJwjKnugwspTB8YGIEbQpX26KJY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X7p81AGYyLq6S0vzA0RXmc19.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Carboy54 op 23-07-2024 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinusv
Carboy54 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:49:
[...]

Die zijn uit te lezen via het account. Ik of @Stoker stoker zal binnenkort wat publiceren hierover.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Interessant.

Ik zou graag tabellen of grafieken zien zoals Vaillant die publiceert (zie bijgevoegd plaatje)
En die moeten tocht echt van WeHeat komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNfvvcGYbUvn8GSpq9U7Qz62pMM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tdSu3rLuhfOuT31YhXlft3pk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

martinusv schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:10:
[...]

Interessant.

Ik zou graag tabellen of grafieken zien zoals Vaillant die publiceert (zie bijgevoegd plaatje)
En die moeten tocht echt van WeHeat komen.
[Afbeelding]
Geduld is een schone zaak. Er worden stappen gezet maar alles heeft tijd nodig. Ook Vaillant had dat niet meteen beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd666
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-05 20:08

Sjoerd666

www.rhd.demon.nl

Ik heb een aanbieding ontvangen van Coolblue, zeer leuk geprijsd maar alleen zonder buffer vat. Dit zou niet nodig zijn omdat wij zowel boven als benden alleen vloerverwarming krijgen. (en geen radiatoren) Less is more in de techniek maar is de motivatie 'omdat we geen radiatoren hebben' wel de juiste? moet er toch niet bij voorkeur een buffer vat in?

doel is in 1x goed!

[ Voor 8% gewijzigd door Sjoerd666 op 23-07-2024 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Sjoerd666 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:08:
Ik heb een aanbieding ontvangen van Coolblue, zeer leuk geprijsd maar alleen zonder buffer vat. Dit zou niet nodig zijn omdat wij zowel boven als benden alleen vloerverwarming krijgen. (en geen radiatoren) Less is more in de techniek maar is de motivatie 'omdat we geen radiatoren hebben' wel de juiste? moet er toch niet bij voorkeur een buffer vat in?

doel is in 1x goed!
Indien het watervolume in jouw systeem ruim voldoende is en permanent open blijft staan is een buffervat niet noodzakelijk. De beste buffer is namelijk jouw vloer. Een buffer noem ik altijd een geïsoleerde radiator doet verder niets. Voor een BB 8 Kw hanteren wij altijd een minimum volume van 100 liter. Volume vergroten kan je met een serieel buffervat van 50 liter in de retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Vanmorgen een positieve ervaring bij een klant ervaren. Ik werd gebeld door Weheat dat het systeem was uitgevallen. Klopt want de klant was aan het verbouwen en het pand was stroomloos. Attent dus :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd666
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-05 20:08

Sjoerd666

www.rhd.demon.nl

Oke helder voor wat betreft het buffervat. Maar als ik de bovenverdieping iets koelen wil dan de benedenverdieping dan ben ik wel aangewezen op een buffervat?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Weheat
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09-05 12:48

Weheat

Bedrijfsaccount Weheat

www.weheat.nl

Beste Tweakers,

Als nieuwe Nederlandse warmtepompfabrikant hechten wij veel waarden aan jullie vragen en feedback op dit forum.
Nu lijkt het ons leuk om een speciale Tweakersdag te organiseren bij Weheat op zaterdag 28 september.
We starten die dag met een korte presentatie over Weheat met aansluitend een rondleiding door onze productiefaciliteit.
Na de rondleiding is er ruimte om al jullie vragen te stellen aan onze engineers.
We sluiten deze dag af met een hapje en een drankje.

Via deze link kun je aangeven of je daarbij aanwezig wil zijn.

Mocht je een Weheat warmtepomp overwegen en ben je benieuwd naar ons bedrijf, dan is het ook mogelijk om je in te schrijven voor onze reguliere rondleiding.
Deze rondleiding is bedoeld voor toekomstige klant om een indruk te geven van ons bedrijf.
Aanmelden voor deze rondleiding kan via de volgende link.

www.weheat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SfxcXPcbBdLFLknBOIufSS82Uc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3N4OdZWeZtDEkVDdpDwl4X7B.jpg?f=fotoalbum_large

Wie o wie weet er iets meer over de @Weheat Flint? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabori
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 13-03 19:09
bbbrumbrum schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:27:
[Afbeelding]

Wie o wie weet er iets meer over de @Weheat Flint? >:)
Ik heb het aan Copilot gevraagd want voor ons als gewone mens is het nog niet inzichtelijk, >:)

Het lijkt om de 6kW Blackbird te gaan.

Vermogen: 6kW bij A7W35, 4kW bij A-10/W35
Propaan R290
Geluidsdruk 42dB
Compact en horizontaal, geschikt voor installatie op dakkapellen of carports
4G
Buitenunit: 120x70x50
65 kg
SCOP 4.5

Als dit klopt is ie dus niet voor mij :'( . Ik had gehoopt op een soort van liggende sparrow met 6kW bij A-10.

Maar goed, het blijft AI die deze data heeft geproduceerd he dus we zullen het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17:07
Als ik "Weheat" en "Flint" intik in mijn zoekmachine geeft die als bovenste resultaat:
Flint is het perfecte instapmodel binnen de Weheat productfamilie, met een kleiner, traditioneel warmtepompontwerp. Flint heeft een vermogen van 6kW ...
De link naar de pagina van Weheat werkt niet.
Wijziging 25-7. Nu wel.

[ Voor 44% gewijzigd door Mjier op 25-07-2024 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rud
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

rud

"Flint is het perfecte instapmodel binnen de Weheat productfamilie, met een kleiner, traditioneel warmtepompontwerp. Flint heeft een vermogen van 6kW (A7/W35) * en is dus breed toepasbaar in de markt. De lagere prijs en betrouwbare prestaties maken het een aantrekkelijke keuze voor de prijsbewuste consument, terwijl het toch de bekende Weheat-ervaring biedt.

Flint zal in september officieel gelanceerd worden, waar u uiteraard ook meer informatie over zult ontvangen.Voor overige vragen kunt u contact opnemen met sales@weheat.nl of uw eigen Weheat accountmanager.

Technische Specificaties
Model: BlackbirdTM
Energielabel A+++
Type Monoblock
Koudemiddel R290 (Propaan)
Vermogen (A7/W35) * 6kW
Geluidsdruk 50dB(A)
Connectiviteit 4G
Besturing AI Control
Maximale uitgangstemperatuur 70°C
Ontworpen & Geproduceerd in Nederland
Hybride Blackbird warmtepomp + Binnenunit v.a €3.578,-
Bij een aftrek van de ISDE subsidie van €3.375,- op de adviesprijs van €6953,- Incl. BTW - Excl. Installatie."

Bijgaande foto was van een Blackbird model.

Als je nu op de site naar de huidige Blackbird kijkt heet die opeens de P80. Omdat de PDF met specificaties van de Flint overeenkwam met die van de huidige Blackbird zal men de pagina wel tijdelijk weer offline gehaald hebben.

* Vraag me af of dit correct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartzzz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-04 16:45
Het lijkt dus niet op een Blackbird.
Eerder een directe concurrent van Quatt.

https://www.vakbladwarmte...-warmtepomp-van-nederland

[ Voor 13% gewijzigd door bartzzz op 25-07-2024 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkAB14
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:48
Dus de Flint wordt als compleet product uit China ingevoerd, en nagenoeg volledig gesubsidieerd. Zo schuift dat subsidie geld dan toch direct door naar China.
Wel een leuke oplossing, maar die manier van schuiven met geld heeft niet direct mijn voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:44

AirX

Tweak Guru

https://www.weheat.nl/producten/flint

Nu nog een compleet binnen opgestelde warmtepomp en het aanbod is compleet :).

[ Voor 52% gewijzigd door AirX op 25-07-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabori
mooi, dit is dus niet de lager vermogensvariant van de Blackbird. Hoop wel dat de 6kW variant snel komt, die werd eind maart al aangekondigd en als de installateur terug is van vakantie ga ik aan een pomp beginnen.. (https://www.installatie.n...nde-warmtepomp-blackbird/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
rud schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 03:58:
"Flint is het perfecte instapmodel binnen de Weheat productfamilie, met een kleiner, traditioneel warmtepompontwerp. Flint heeft een vermogen van 6kW (A7/W35) * en is dus breed toepasbaar in de markt. De lagere prijs en betrouwbare prestaties maken het een aantrekkelijke keuze voor de prijsbewuste consument, terwijl het toch de bekende Weheat-ervaring biedt.

Flint zal in september officieel gelanceerd worden, waar u uiteraard ook meer informatie over zult ontvangen.Voor overige vragen kunt u contact opnemen met sales@weheat.nl of uw eigen Weheat accountmanager.

Technische Specificaties
Model: BlackbirdTM
Energielabel A+++
Type Monoblock
Koudemiddel R290 (Propaan)
Vermogen (A7/W35) * 6kW
Geluidsdruk 50dB(A)
Connectiviteit 4G
Besturing AI Control
Maximale uitgangstemperatuur 70°C
Ontworpen & Geproduceerd in Nederland
Hybride Blackbird warmtepomp + Binnenunit v.a €3.578,-
Bij een aftrek van de ISDE subsidie van €3.375,- op de adviesprijs van €6953,- Incl. BTW - Excl. Installatie."

Bijgaande foto was van een Blackbird model.

Als je nu op de site naar de huidige Blackbird kijkt heet die opeens de P80. Omdat de PDF met specificaties van de Flint overeenkwam met die van de huidige Blackbird zal men de pagina wel tijdelijk weer offline gehaald hebben.

* Vraag me af of dit correct is.
ik vrees dat hun CEO toch maar weer naar de basisschool moet gaan, want rekenen is niet bepaald zijn sterkste punt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9sJN7njFL9xtrl13VNvK40eCvGw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fgISLgf81rq6kxyZ1Y7dTbG2.png?f=fotoalbum_large

als je kijk naar dit plaatje slaan ze bij bv de Quatt de plank volledig mis, zelfs nog erger, je zou hier mogelijk zelfs van misleiding kunnen spreken.
als je de bak van de prijs gaat kijken van de Quatt (als voorbeeld) zou je ergens rond de 5.000 euro uitkomen, de prijs van een Quatt is incl de basisinstallatie echter slechts €2.999 incl. subsidie en zou de balk dus korter ipv langer dan bij de Flint moeten zijn. Wat de prijs incl subsidie en incl. installatie is (want dat is uiteindelijke de echte prijs dieje onder de streep betaald, een groot vraagteken. Krijgt deze subsidie voor een 4 kW of blijft deze mogelijk toch bij een 3 kW steken. ??? De Meldcodelijst van Juli 2024 heeft in elk geval daar nog geen uitsluitsel over.
Helaas weer een duidelijk puntje van marketing en vooral de andere producten in een slecht daglicht plaatsen, ookal moet je daarvoor de werkelijkheid wel met geweld bijwerken.

Aan de andere kant, prima dat er een model van hun komt aan de ondere kant van het vermogenspectrum en een hybride ook voor kleinere woning gaat bieden.

En ook hier weer als je naar de specs kijkt, onvolledig en waarom niet hier eens de echte belangrijke zaken vermelden zoals de geluidsvermogen van dit ding.
Wat de uitspraak van "Met slechts 50 dB geluidsdruk is de Flint stil en geschikt voor bij u thuis."; dus het geluidsvermogen zou wel eens een heel stuk hoger richting de 60 dB kunnen worden. Ik hoop niet dat dit ook zo lang moet duren dan met hun andere modelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
HenkAB14 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:09:
Dus de Flint wordt als compleet product uit China ingevoerd, en nagenoeg volledig gesubsidieerd. Zo schuift dat subsidie geld dan toch direct door naar China.
Wel een leuke oplossing, maar die manier van schuiven met geld heeft niet direct mijn voorkeur.
kijk eerst eens zelf en maak een lijst van dingen die bij je thuis staat die in china gemaakt zijn, je zult verbaasd zijn hoeveel dingen daar gemaakt worden.

En, nee de subsidie zal niet direct naar China gaan, WeHeat koopt waarschijnlijk deze in, met een behoorlijke winstmarge, dus je kunt ervan uitgaan dat mn WeHeat de subsidie indirect krijgt, want formeel betaal jij gewoon de warmtepomp zonder subsidie van WeHeat en jezelf krijgt dan de subsidie uitbetaald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
MacD007 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:18:
[...]

ik vrees dat hun CEO toch maar weer naar de basisschool moet gaan, want rekenen is niet bepaald zijn sterkste punt.
[Afbeelding]

als je kijk naar dit plaatje slaan ze bij bv de Quatt de plank volledig mis, zelfs nog erger, je zou hier mogelijk zelfs van misleiding kunnen spreken.
als je de bak van de prijs gaat kijken van de Quatt (als voorbeeld) zou je ergens rond de 5.000 euro uitkomen, de prijs van een Quatt is incl de basisinstallatie echter slechts €2.999 incl. subsidie en zou de balk dus korter ipv langer dan bij de Flint moeten zijn. Wat de prijs incl subsidie en incl. installatie is (want dat is uiteindelijke de echte prijs dieje onder de streep betaald, een groot vraagteken. Krijgt deze subsidie voor een 4 kW of blijft deze mogelijk toch bij een 3 kW steken. ??? De Meldcodelijst van Juli 2024 heeft in elk geval daar nog geen uitsluitsel over.
Helaas weer een duidelijk puntje van marketing en vooral de andere producten in een slecht daglicht plaatsen, ookal moet je daarvoor de werkelijkheid wel met geweld bijwerken.

Aan de andere kant, prima dat er een model van hun komt aan de ondere kant van het vermogenspectrum en een hybride ook voor kleinere woning gaat bieden.

En ook hier weer als je naar de specs kijkt, onvolledig en waarom niet hier eens de echte belangrijke zaken vermelden zoals de geluidsvermogen van dit ding.
Wat de uitspraak van "Met slechts 50 dB geluidsdruk is de Flint stil en geschikt voor bij u thuis."; dus het geluidsvermogen zou wel eens een heel stuk hoger richting de 60 dB kunnen worden. Ik hoop niet dat dit ook zo lang moet duren dan met hun andere modelen.
Ze hanteren in de grafiek de prijs inclusief installatie, exclusief subsidie (staat eronder)

Flint is adviesprijs van 3449 van warmtepomp en binnenunit (incl. BTW, excl. subsidie). De subsidie in de kenmerken eronder staat 2775 (maar inderdaad, aanvraag loopt nog staat er bij).

Quatt Hybrid = 2999 inclusief subsidie, inclusief installatie.
Flink = 3449 - 2775 = 674 inclusief subside. Tel hierbij ca 2000 euro installatiekosten/materiaal bij op, zit je op 2674 totaal.

Als ik naar het grafiekje kijk bij Flint, is het donkere deel 158 pixels voor 3449 -> 21.8 euro per pixel. Totaal is 250 pixels = 5450 euro, minus 2775 = 2675 euro. Komt overeen met berekening hierboven.
Voor Quatt is het 265 pixels -> 5777. Ook 2775 subsidie = 3002. Komt aardig overeen toch?

Over geluid valt niks te zeggen, maar het is wel voorbarig om te zeggen dat ze 'richting de 60 gaan', terwijl ze met (vermoedelijk) vergelijkbare techniek met het zwaarste model op geluidsvermogen van 55 dB uitkomen, evenveel als de Quatt Hybrid (en minder als de Quatt Hybride Duo, die 58 dB is). De geluidsdruk op de marketingpagina's is bijna gelijk aan de Blackbird (50 ipv 49). (Maar inderdaad, zolang het niet bevestigt is, valt er niks concreets over te zeggen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mabori
Wellicht weten jullie een antwoord: Ik denk dat de Blackbird 6kW zal werken voor mijn situatie. De deellast vermogens zijn echter allemaal net wat onder mijn behoefte. Ik zit op ongeveer 191 W/K warmteverlies, dus zeg 200 voor het zeker. Mijn vaste installateur doet ATAG, die zegt: groot huis, dus minstens 8 kW doen, ook ivm warm water boiler en opwarmtoeslag (?). Dat vond ik niet zo sterk geredeneerd, dus een ander gevraagd, die doet Bosch. Die zegt: goed huis, dus 5kW is genoeg, de rest draai je op BUH als het echt te koud wordt. Daarvan denk ik: Bosch heeft een 5 en een 7kW versie die technisch gelijk zijn, maar de 7kW kan net wat meer. Toen vond ik Weheat en daar ben ik fan van. Die installateur is op vakantie , en dat geeft niet, dan kan ik nog wat nadenken. de BB8 lijkt qua prestatie sprekend op de ATAG 80, de BB6 lijkt voorlopig op de Sparrow, die in deellast net onder mijn warmtebehoefte zit, maar die an natuurlijk veel meer. Mijn CV draaide afgelopen winter al stage op 35graden max, ging prima. De Amber heb ik erbij in mijn grafiek maar daarvan vind ik niet de goede data en ik vind het minimumvermogen te hoog, dus die valt al af.
Ik denk dat de BB6 dus wel voldoende is, en de BB8 overkill, of hoe denken jullie erover?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqverIRsImPmyekJtnRYmUxF6UA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OCuHqcbrNaqn22UolBX9K5oa.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:41
mabori schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:31:
Wellicht weten jullie een antwoord: Ik denk dat de Blackbird 6kW zal werken voor mijn situatie. De deellast vermogens zijn echter allemaal net wat onder mijn behoefte. Ik zit op ongeveer 191 W/K warmteverlies, dus zeg 200 voor het zeker. Mijn vaste installateur doet ATAG, die zegt: groot huis, dus minstens 8 kW doen, ook ivm warm water boiler en opwarmtoeslag (?). Dat vond ik niet zo sterk geredeneerd, dus een ander gevraagd, die doet Bosch. Die zegt: goed huis, dus 5kW is genoeg, de rest draai je op BUH als het echt te koud wordt. Daarvan denk ik: Bosch heeft een 5 en een 7kW versie die technisch gelijk zijn, maar de 7kW kan net wat meer. Toen vond ik Weheat en daar ben ik fan van. Die installateur is op vakantie , en dat geeft niet, dan kan ik nog wat nadenken. de BB8 lijkt qua prestatie sprekend op de ATAG 80, de BB6 lijkt voorlopig op de Sparrow, die in deellast net onder mijn warmtebehoefte zit, maar die an natuurlijk veel meer. Mijn CV draaide afgelopen winter al stage op 35graden max, ging prima. De Amber heb ik erbij in mijn grafiek maar daarvan vind ik niet de goede data en ik vind het minimumvermogen te hoog, dus die valt al af.
Ik denk dat de BB6 dus wel voldoende is, en de BB8 overkill, of hoe denken jullie erover?
[Afbeelding]
Opwarmtoeslag is het extra vermogen dat nodig is om na een nachtverlaging je woning weer op temperatuur te brengen. En een 5kW'er waarbij je in koude nachten op de BUH draait vind ik een slecht advies. Voor een kleine meerprijs heb je een groter vermogen die je ook bij echte kou kan voorzien van genoeg warmte. Bovendien is je boiler dan iets sneller op temperatuur.

Kijk ook even naar je verwarmingspatroon van de afgelopen jaren. Is je warmtebehoefte in de tijd met hoge energieprijzen veranderd, of gelijk gebleven? Is je comfortniveau nu goed, of wil je in de toekomst een hogere woningtemperatuur bijvoorbeeld? Zulke vragen kunnen meespelen in het benodigde vermogen. Je wilt niet bij een gewijzigd gebruikspatroon een te kleine wp hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabori
Insert12 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:56:
[...]

Opwarmtoeslag is het extra vermogen dat nodig is om na een nachtverlaging je woning weer op temperatuur te brengen. En een 5kW'er waarbij je in koude nachten op de BUH draait vind ik een slecht advies. Voor een kleine meerprijs heb je een groter vermogen die je ook bij echte kou kan voorzien van genoeg warmte. Bovendien is je boiler dan iets sneller op temperatuur.

Kijk ook even naar je verwarmingspatroon van de afgelopen jaren. Is je warmtebehoefte in de tijd met hoge energieprijzen veranderd, of gelijk gebleven? Is je comfortniveau nu goed, of wil je in de toekomst een hogere woningtemperatuur bijvoorbeeld? Zulke vragen kunnen meespelen in het benodigde vermogen. Je wilt niet bij een gewijzigd gebruikspatroon een te kleine wp hebben.
Bedankt. Het transmissieverlies is ini de orde 200W/K, dus bij -10 en een binnentemp van 20 (deltaT = 30) kom je dan op de 6kW uit. Ik woon bij Den Helder, en daar is het de afgelopen jaren doorgaans niet kouder dan -4, met een enkele uitzondering, dus dan zou 5kW het moeten redden. Al die pompen leveren meer vermogen bij hogere temperaturen, dus dat zou kunnen. Die ene uitzonderlijke dag dan op BUH draaien zou nog kunnen.
De Blackbird doet 8kW, dus ruim voldoende. Bij hogere temperaturen loopt dat op tot 11kW vermogen, dus behoorlijk veel overschot. Het minimumvermogen is 1.8kW bij -10.
De 6kW versie kan oplopen in vermogen tot 9kW, en doet minimaal 1.4kW , dus dat scheelt dik 20%, vooral op de dagen die ik hier veel meer aantref: temperaturen tussen 2 en 10 graden zou ik denken dat er dan minder gependeld wordt. Dus aan de ene kant: ja, 8kW lekker veel power en snel warm water, nooit te weinig, maar bij matige temperaturen eerder gependel, andere redenatie 6kw: mooi in de buurt van het doel, geen reserve, maar minder gependel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:50
Barryvdh schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:28:
[...]

Ze hanteren in de grafiek de prijs inclusief installatie, exclusief subsidie (staat eronder)

Flint is adviesprijs van 3449 van warmtepomp en binnenunit (incl. BTW, excl. subsidie). De subsidie in de kenmerken eronder staat 2775 (maar inderdaad, aanvraag loopt nog staat er bij).

Quatt Hybrid = 2999 inclusief subsidie, inclusief installatie.
Flink = 3449 - 2775 = 674 inclusief subside. Tel hierbij ca 2000 euro installatiekosten/materiaal bij op, zit je op 2674 totaal.

Als ik naar het grafiekje kijk bij Flint, is het donkere deel 158 pixels voor 3449 -> 21.8 euro per pixel. Totaal is 250 pixels = 5450 euro, minus 2775 = 2675 euro. Komt overeen met berekening hierboven.
Voor Quatt is het 265 pixels -> 5777. Ook 2775 subsidie = 3002. Komt aardig overeen toch?

Over geluid valt niks te zeggen, maar het is wel voorbarig om te zeggen dat ze 'richting de 60 gaan', terwijl ze met (vermoedelijk) vergelijkbare techniek met het zwaarste model op geluidsvermogen van 55 dB uitkomen, evenveel als de Quatt Hybrid (en minder als de Quatt Hybride Duo, die 58 dB is). De geluidsdruk op de marketingpagina's is bijna gelijk aan de Blackbird (50 ipv 49). (Maar inderdaad, zolang het niet bevestigt is, valt er niks concreets over te zeggen)
Dat gelul van Quat wat de unit kost ik vaag en misleidend. Want het ding kost vlg mij €6000,- incl montage en niet €2999,-
Standaard afspraak: laat subsidie buiten beschouwing. Het is helemaal niet zeker dat je die krijgt, pot leeg is geen subsidie.

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 28-07-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
mabori schreef op zondag 28 juli 2024 @ 10:10:
[...]

Bedankt. Het transmissieverlies is ini de orde 200W/K, dus bij -10 en een binnentemp van 20 (deltaT = 30) kom je dan op de 6kW uit. Ik woon bij Den Helder, en daar is het de afgelopen jaren doorgaans niet kouder dan -4, met een enkele uitzondering, dus dan zou 5kW het moeten redden. Al die pompen leveren meer vermogen bij hogere temperaturen, dus dat zou kunnen. Die ene uitzonderlijke dag dan op BUH draaien zou nog kunnen.
De Blackbird doet 8kW, dus ruim voldoende. Bij hogere temperaturen loopt dat op tot 11kW vermogen, dus behoorlijk veel overschot. Het minimumvermogen is 1.8kW bij -10.
De 6kW versie kan oplopen in vermogen tot 9kW, en doet minimaal 1.4kW , dus dat scheelt dik 20%, vooral op de dagen die ik hier veel meer aantref: temperaturen tussen 2 en 10 graden zou ik denken dat er dan minder gependeld wordt. Dus aan de ene kant: ja, 8kW lekker veel power en snel warm water, nooit te weinig, maar bij matige temperaturen eerder gependel, andere redenatie 6kw: mooi in de buurt van het doel, geen reserve, maar minder gependel?
Als het niet kouder wordt dan -5 dan is het handiger om het minimumvermogen bij +5 ook te weten. Dat zal meer richting 3kW gaan waardoor de kans op pendelgedrag toeneemt. Het minimumvermogen wordt dan al snel groter dan het op dat moment benodigde vermogen. Deels los je dat op door in het voor- en najaar met nachtverlaging te werken, deels houdt je het. Daarom is een te grote wp niet handig. In jouw geval kun je wellicht beter wachten op de 6kW variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:27
mabori schreef op zondag 28 juli 2024 @ 10:10:
[...]

Helder, herkenbaar verhaal. Speelt bij mij op een vergelijkbare manier.
Je noemt minimumvermogen van 1.8Kw bij -10. Waar heb je dat vandaan?
Lijkt me niet zo heel relevant, als het -10 is (if ever....) dan heb je dat vermogen echt wel nodig.
Relevanter vwb pendelen : wat is het minimum vermogen bij temperaturen duidelijk boven nul??

Ik wil/kan geen BUH. COP=1? duhh. En ik kan niet gemakkelijk een extra kabel trekken.
Ik denk aan een relatief groot buffervat als oplossing.
Al eerder genoemd: op papier lijken Nexus boilers en buffervaten een heel goede keus.
100L kan ik goed kwijt. Vergelijkbare prijs(500 euro) en stilstandverlies (30W) als 50L.
Dus waarom niet......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
hans_u schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:30:
[...]

Lijkt me niet zo heel relevant, als het -10 is (if ever....) dan heb je dat vermogen echt wel nodig.
Relevanter vwb pendelen : wat is het minimum vermogen bij temperaturen duidelijk boven nul??

Ik wil/kan geen BUH. COP=1? duhh. En ik kan niet gemakkelijk een extra kabel trekken.
Al eerder genoemd: op papier lijken Nexus boilers en buffervaten een heel goede keus.
100L kan ik goed kwijt. Vergelijkbare prijs(500 euro) en stilstandverlies (30W) als 50L.
Dus waarom niet......
Energie opslaan in een 100l buffervat om capaciteitstekort (kortstondig) op de vangen is niet realistisch.
Lees maar eens https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabori
hans_u schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:30:
[...]

Dus waarom niet......
Bedankt allen weer.
Minimumvermogen komt uit de datasheets van de BBP80 en BBP60. Inderdaad zegt het minimum bij -10 niet zoveel. Als ik de opgegeven deellastvermogens echter bekijk zit de P80 op 2.9kW bij A7 met een COP van 5.9 en de P60 zit op 2.2kW bij A7 met COP van 6.35

Vervolgens loopt het deellastvermogen van de P80 bij A12 op naar 3.4kW dus ik denk dat daar het minimum is bereikt, omdat het logischer zou zijn bij het deellastvermogen een afnemende vraag te simuleren en dan een vermogen lager dan de A7 te hebben. Voor de P60 is het voorlopige getal dan bij A12 ook 2.2kW, dus dat is voor mijn geval een stuk gunstiger.

Ik denk inderdaad dat voorlopig de P60 voor mij een betere keus is, omdat die langer in het seizoen door kan draaien, en tot temperaturen van -5 zowieso wel aan de verwarmingsbehoefte kan voldoen. Alleen bij lagere temperaturen wordt het warmteverlies van de woning dan nijpend als ook de boiler nog verhit moet worden. En maar hopen dat de stroom niet uitvalt natuurlijk ;)

edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
vraagje aan de BB all-electric bezitters.
Hoe flexibel en gebruiksvriendelijk is het SWW systeem.
Kun je instellen om automatisch een SWW run te starten wanneer de temperatuur in het boilervat beneden een bepaalde waarde gezakt is ?
Dit naast de standaard dagelijkse opwarm cyclus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Nu online
martinusv schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:30:
vraagje aan de BB all-electric bezitters.
Hoe flexibel en gebruiksvriendelijk is het SWW systeem.
Kun je instellen om automatisch een SWW run te starten wanneer de temperatuur in het boilervat beneden een bepaalde waarde gezakt is ?
Dit naast de standaard dagelijkse opwarm cyclus.
Nee, nog niet iig. Je kan alleen de doeltemperatuur instellen. En de 'stille uren', maar weet niet zeker hij dan niet verwarmt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqsHGto_0VRWmatEESEDPimwMEY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zlW0elgZWxF5rvrTe8aPwhrL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
Maar dan lijkt het er op dat dit al de default situatie is.
Na elke flinke aftap (bv douchebeurt) wordt het vat automatisch weer op instel temperatuur gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_u
martinusv schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:17:
[...]

Energie opslaan in een 100l buffervat om capaciteitstekort (kortstondig) op de vangen is niet realistisch.
Lees maar eens https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/
yep. Super-overzichtelijke site warmtepomp-tips. Dank.
Mijn bedoeling is NIET om een capaciteitstekort op te vangen. Integendeel.
Ik werk met 3 zones die onafhankelijk van elkaar warmte kunnen vragen. En de warmtepomp aanslingeren.
Twee kleinere zones die ook nog eens traag warmte afgeven (parket op vloerverwarming) zorgen voor nogal wat gependel. En ongetwijfeld loopt er een deel via de bypass.
Ik heb nu geen buffervat.

Een buffervat zal in dit scenario het pendelen behoorlijk moeten reduceren.
En als een buffervat van 100L net zoveel kost als een van 50L met dezelfde stilstandverliezen?
Doe dan maar 100L.
Meer is het niet.

dank overigens aan iedereen voor de nuttige posts en commentaren. Ik haal hier veel nuttigs uit !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_u
martinusv schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:00:
Maar dan lijkt het er op dat dit al de default situatie is.
Na elke flinke aftap (bv douchebeurt) wordt het vat automatisch weer op instel temperatuur gebracht.
het is maar de vraag of je dat gaat willen.
Ik denk meer aan het 'ouderwetse' electrische boiler verhaal. Eenmaal opwarmen met goedkope stroom.
Eventueel (uitzonderingen) op verzoek nog eens een keer extra opwarmen.

In mijn geval (met zonnepanelen) eenmalig overdag naar een graad of 55.
Liefst ook nog met een slim (zelf te programmeren?) algoritme.
Iets in de trant van : Eenmaal per dag als de temperatuur onder de 52 graden is en zon schijnt (beter: als ik stroom over heb) of als het na 16:00 is.

Weheat gaat zoiets vast wel met AI regelen. Rekening houden met verbruikspatroon, weersverwachting, energietarieven. Een beetje programmeur kan zich hier helemaal op uitleven.
Kan in elk geval beter dan simpelweg na gebruik weer opwarmen.
Ik wacht het af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
hans_u schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:06:
[...]

het is maar de vraag of je dat gaat willen.
Ik denk meer aan het 'ouderwetse' electrische boiler verhaal. Eenmaal opwarmen met goedkope stroom.
Eventueel (uitzonderingen) op verzoek nog eens een keer extra opwarmen.

In mijn geval (met zonnepanelen) eenmalig overdag naar een graad of 55.
Iets in de trant van : Eenmaal per dag als de temperatuur onder de 52 graden is en zon schijnt (beter: als ik stroom over heb) of als het na 16:00 is.

Weheat gaat zoiets vast wel met AI regelen. Rekening houden met verbruikspatroon, weersverwachting, energietarieven. Een beetje programmeur kan zich hier helemaal op uitleven.
Ik wacht het af.
Nee, dit moet gewoon werken. Als je een keer (te) koud water hebt, heb je de poppen aan het dansen.
Bovendien is voor de meeste mensen er nog geen “goedkope” stroom: die zitten allemaal nog op vast contract. Enige wat kan spelen is het proberen eigen verbruik maximaliseren om TLK te minimaliseren.
En salderen is er natuurlijk ook nog wel ff.

Dit is meer iets voor een HA integratie, dan kun je je er lekker zelf op uitleven en heeft de WAF ook een aanspreekpunt als het mis gaat.

Gewoon zorgen dat je een A(+) geïsoleerd vat hebt, en de SWW temperatuur zo laag mogelijk instellen, dan heb je het grote fruit al gevangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 09:43

zeekoe

zeekoe

hans_u schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:06:
[...]
In geval (met zonnepanelen) eenmalig overdag naar een graad of 55.

Weheat heeft idd plannen om zulke dingen "smart" te doen. Ikzelf heb de temperatuur standaard laag, en als de zon schijnt en ik ben thuis zet ik 'm omhoog. Legionellarun handmatig starten gaat niet, opwarmen tot 60 graden wel.
Het is allemaal REST, dus is vast te automatiseren in HA, maar voor mij voldoende voorlopig.

Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvlagsma
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:01
zeekoe schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:54:
[...]

Weheat heeft idd plannen om zulke dingen "smart" te doen.
Terwijl het zo eenvoudig zou kunnen: sta toe dat de openherm thermostaat op een schedule een SWW run kan starten. De rest kun je dan laten zoals het is. Werkt nog steeds ook al heeft de gebruiker geen schedule ingesteld. Lijkt me een enorme overkill om dit met AI op te lossen, of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rikkie2021
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15-04 08:13
Ik lees hier dat velen een buffervat plaatsen maar als je vloerverwarming hebt heb je een buffervat vaak niet nodig. Lees dit uitgebreide artikel maar eens:

https://klimaatproductenk...ming/warmtepomp/buffervat

Een buffervat is nooit noodzakelijk als je in de woonkamer een natbouw vloerverwarming hebt (en die altijd open laat) of een andere ruimte met een redelijk vergelijkbare oppervlakte en vloerverwarming. De vloerverwarming met de thermische massa van het beton fungeert namelijk als één groot buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Nu online
Erik Geurts schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:00:
[...]

Gaaf! Ik wil graag helpen met testen als dat handig is.
https://github.com/home-assistant/core/pull/123057 staat de 'work in progress' variant, maar weet niet hoeveel ervaring je hebt met Home Assistant custom modules..
Bij mij lijkt hij iig te werken, maar de huidige testversie is meer Proof-of-concept (Alleen Power in/out en COP), dus beetje geduld houden is beter voor de meesten ;) Maar er wordt iig actief aan gewerkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
Rikkie2021 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:11:
Ik lees hier dat velen een buffervat plaatsen maar als je vloerverwarming hebt heb je een buffervat vaak niet nodig. Lees dit uitgebreide artikel maar eens:

https://klimaatproductenk...ming/warmtepomp/buffervat

Een buffervat is nooit noodzakelijk als je in de woonkamer een natbouw vloerverwarming hebt (en die altijd open laat) of een andere ruimte met een redelijk vergelijkbare oppervlakte en vloerverwarming. De vloerverwarming met de thermische massa van het beton fungeert namelijk als één groot buffervat.
Dat is niet juist. Het gaat om de minimaal vereiste vrij doorstromende systeeminhoud van de fabrikant. Eist WeHeat dat er bij een 8kW warmtepomp 100 liter vrij doorstromend moet zijn dan moet je je daar aan houden of een ander merk wp pakken. Buiten dat: heb je een woonkamer van 40m2 vloerverwarming met 4 groepen die je op 1,5 liter per minuut zet dan heb je 6 liter per minuut aan doorstroming. Een wp gaat het niet leuk vinden als ie zo weinig debiet heeft. Ook als er een zoneregeling op alle vvw groepen/radiatoren is toegepast zul je aan een buffervat niet ontkomen. Heb je een woning met 100m2 vloerverwarming en 10 groepen die op 2,5 liter per minuut staan dan hoef je je inderdaad nergens zorgen om te maken. Dan zal vrijwel geen enkele wp gaan pendelen, hij kan dan gewoon z'n ding doen. Kom niet aan de minimale systeeminhoud, dan moet je aan een serieel of parallel buffervat. Afhankelijk van de situatie kies je er eentje.

Een tekst als onderstaande is bovendien ook nog eens hartstikke fout (bron:https://klimaatproductenkiezen.eu/verwarming/warmtepomp/buffervat):
Een serieel buffervat is wel zeer noodzakelijk als de systeeminhoud te klein is en te weinig cv-water beschikbaar is voor het uitvoeren van een ontdooicyclus. Ook is een serieel buffervat noodzakelijk als het gehele afgiftesysteem voorzien is van een naregeling (een naregeling i.c.m. een cv-warmtepomp vinden we niet verstandig, maar dat is weer een heel ander onderwerp). Maar het buffervat is niet nodig bij gebruik van een naregeling als je de vloerverwarming (alleen) in de woonkamer altijd open laat.
Bij volledige naregeling pas je een parallel buffervat toe. Een serieel buffervat zet je in de retour en indien het hele systeem is nageregeld heb je alsnog geen systeeminhoud. Dan heb je dus niks aan dat buffervat omdat je wp alsnog stopt en niet kan ontdooien. Juist in dit soort situaties zet je hem er tussen als scheiding.

Andere situatie waarin een parallel buffervat de voorkeur heeft is in een bestaande woning met radiatoren. Waarom? Stromingsgeluiden vanwege leidingdiameters die voldoen voor een systeem met cv ketel maar niet voor een systeem met een warmtepomp. Het debiet van een wp is fors groter dan dat van een cv ketel waardoor er stromingsgeluiden kunnen ontstaan. Oplossing kan zijn om in de hele woning de cv leidingen te vervangen. Moet de klant dat alleen wel oké vinden en willen betalen. Daar ligt vaak de bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkie2021
Insert12 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:38:
[...]

Dat is niet juist. Het gaat om de minimaal vereiste vrij doorstromende systeeminhoud van de fabrikant. Eist WeHeat dat er bij een 8kW warmtepomp 100 liter vrij doorstromend moet zijn dan moet je je daar aan houden of een ander merk wp pakken. Buiten dat: heb je een woonkamer van 40m2 vloerverwarming met 4 groepen die je op 1,5 liter per minuut zet dan heb je 6 liter per minuut aan doorstroming. Een wp gaat het niet leuk vinden als ie zo weinig debiet heeft. Ook als er een zoneregeling op alle vvw groepen/radiatoren is toegepast zul je aan een buffervat niet ontkomen. Heb je een woning met 100m2 vloerverwarming en 10 groepen die op 2,5 liter per minuut staan dan hoef je je inderdaad nergens zorgen om te maken. Dan zal vrijwel geen enkele wp gaan pendelen, hij kan dan gewoon z'n ding doen. Kom niet aan de minimale systeeminhoud, dan moet je aan een serieel of parallel buffervat. Afhankelijk van de situatie kies je er eentje.

Een tekst als onderstaande is bovendien ook nog eens hartstikke fout (bron:https://klimaatproductenkiezen.eu/verwarming/warmtepomp/buffervat):
[...]
Bij volledige naregeling pas je een parallel buffervat toe. Een serieel buffervat zet je in de retour en indien het hele systeem is nageregeld heb je alsnog geen systeeminhoud. Dan heb je dus niks aan dat buffervat omdat je wp alsnog stopt en niet kan ontdooien. Juist in dit soort situaties zet je hem er tussen als scheiding.

Andere situatie waarin een parallel buffervat de voorkeur heeft is in een bestaande woning met radiatoren. Waarom? Stromingsgeluiden vanwege leidingdiameters die voldoen voor een systeem met cv ketel maar niet voor een systeem met een warmtepomp. Het debiet van een wp is fors groter dan dat van een cv ketel waardoor er stromingsgeluiden kunnen ontstaan. Oplossing kan zijn om in de hele woning de cv leidingen te vervangen. Moet de klant dat alleen wel oké vinden en willen betalen. Daar ligt vaak de bottleneck.
Ok, best lastig ik hoor verschillende geluiden erover. Een installateur vertelde mij dat het niet nodig was boj 5 groepen in de vloerverwarming. Wat denk je van mijn situatie. Oppervlak vloerwarming is ca 75 m2 met 5 groepen. Heb ik dan een buffervat nodig? Ik heb wel een 2 zone regeling want boven zijn er radiatoren, maar ik kan er voor kiezen om alle radiatoren open te zetten altijd en de thermostaat boven niet meer te gebruiken. ( boven staan ze nu ook bijna nooit aan namelijk). Op manier creeer ik 1 groot buffervat toch? Het hele huis op 1 themperatuur is ook beter. Nu staat thermostaat ook altijd op 20 graden dag en nacht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Klopt. Het gaat om het aantal liters te verwarmen water. Maar als je heel veel warmbeton om je water hebt liggen, dus bij vvw, dan kan je ook af met minder liters.

Als voorbeeld, ik heb een Amber 65, Itho stelt dan 65liter nodig te hebben. Ik heb maar 45m2 en 4 groepen. Als hij gaat defrostsen, dan is alleen de eerste meter na mijn verdeler iets kouder dan de rest van de vloer. Afgelopen winter prima gegaan.

[ Voor 99% gewijzigd door Stoker op 02-08-2024 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archito
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-11-2024
Ik lees verschillende verhalen over de geschiktheid van de Tado V3 thermostaat voor warmtepompen. Het schijnt moeilijk te zijn om de 'dom' in te stellen en probeert de warmtepomp slim aan te sturen zoals een cv ketel.

Iemand ervaring met de tado V3 icm de blackbird?

Over 3 weken komen ze de blackbird installeren. :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Stoker
Stoker schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 20:40:
Volgende maand sluit ik de eerste aan op een houten uitbouw. Zijn er tweakers die hiervan op de hoogte gehouden willen worden? Kan wel wat extra foto’s documentatie maken.
Goedemorgen!

Enige tijd geleden een BB op een houten uitbouw geplaatst. Tot nu toe echt perfect. Je hoort of ziet m binnen niet.

De opbouw:
Het houten skelet wordt ondersteund door 2 metalen frames, balken dicht op elkaar geplaatst en de dakafwerking uitgevoerd met 2x 18mm multiplex (verlijmd en geschroefd).

Onder de BB heb ik grote rubber (speel)matten geplaatst, gewichtsverdeling is daardoor zeer netjes en voorkomt ook weer een stukje resonantie. (Nogmeer dan de flexibele voetjes van de pomp zelf)

Hieronder alvast een aantal foto’s!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m86ORg9kZcb3HXpfm0PHK-8D38I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5OnWOe5bX6RkacIZ9df74D9T.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyU47dPn_DXx_iccl7auCBACrb8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FU6PjHlsbfnwFYqFFc1loOzg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsKwP5LzslMqbpSH8DIjHJfZtWQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wD15iiV0YfF94S03ssuTWO98.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xLqm8Jdrv5VRnu6IRH5nOC0K3Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nLonJCpykck0F6iYcfCyoTkw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdyB5yEkX6QN9GKNVq-wLypSoIg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9LeD9lNs0nmg15WDSCV3wqUI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQQUi71MS1J0D9Q-kig3h6KkmCc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iVWaGMgxoE4Gw2okOzuFcXUn.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-WZZ3U9XRTBvI7QYg1wu2Krt58=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DfTxWEMdMTXh7ZJnW8JJx2Ch.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdcaezBm8CzX7Q-N3_SRTNzYP6g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tf3qBU7eemwYZB55F2v1yyCs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/raBORibt5_Csf3NjlqSR1JjC1gA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IEifSUx63pANsCee9IbAsdit.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VR2miHsGaA7cjCikiEAhD2qcjGQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3r3BppY5hP2BeSEHYVbdZJ4.jpg?f=fotoalbum_tile

Komende weken ga ik het afwerken, dus het klopt dat het leidingwerk open ligt, en het klopt dat de kabels niet afgewerkt zijn, en het klopt ook dat er nog geen thermostaat aan hangt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Voor diegene die de TS lezen; hij is weer aangevuld,

Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Om de koelmodus aan te zetten moet je aangeven dat je de risico's begrijpt. Waar moet je voor opletten als je vloerverwarming hebt, die je dus gebruikt om te koelen? Er staat dat de koellijn juist moet zijn ingesteld. Maar wat houdt dat in als ik mijn thermostaat gewoon op een bepaalde temperatuur zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:06
MrBlueEyes schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 17:31:
Om de koelmodus aan te zetten moet je aangeven dat je de risico's begrijpt. Waar moet je voor opletten als je vloerverwarming hebt, die je dus gebruikt om te koelen? Er staat dat de koellijn juist moet zijn ingesteld. Maar wat houdt dat in als ik mijn thermostaat gewoon op een bepaalde temperatuur zet?
Volgens mij komt er meer dan dat bij kijken, want je wilt/moet(?) boven de dauwtemperatuur blijven, omdat je anders een waterballet op je vloer krijgt.

Je zult dus op een of andere manier ook de (relatieve) vochtigheid van de lucht in je huis moeten meten. Want in combinatie met de temperatuur van diezelfde lucht kun je dan het dauwpunt berekenen. Dat kun je dan (met eventueel een kleine offset naar boven) naar je warmtepomp sturen als gevraagde watertemperatuur...

Ik ga er vanuit dat er standaard geen hygrometers (vochtsensoren) bij een warmtepomp worden geleverd? Dat zul je dan dus zelf moeten (in)regelen lijkt me...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Powerplay enabled | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Gameboy schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 17:39:
[...]

Volgens mij komt er meer dan dat bij kijken, want je wilt/moet(?) boven de dauwtemperatuur blijven, omdat je anders een waterballet op je vloer krijgt.

Je zult dus op een of andere manier ook de (relatieve) vochtigheid van de lucht in je huis moeten meten. Want in combinatie met de temperatuur van diezelfde lucht kun je dan het dauwpunt berekenen. Dat kun je dan (met eventueel een kleine offset naar boven) naar je warmtepomp sturen als gevraagde watertemperatuur...

Ik ga er vanuit dat er standaard geen hygrometers (vochtsensoren) bij een warmtepomp worden geleverd? Dat zul je dan dus zelf moeten (in)regelen lijkt me...
Ik heb zelf wel temperatuur/hygrometers van Switchbot. Hoe kan je zo'n berekening doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Gameboy schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 17:39:
[...]

Klopt. Worden er niet bijgeleverd, je kan ze ook nergens op aansluiten op de print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
MrBlueEyes schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 17:56:
[...]

Ik heb zelf wel temperatuur/hygrometers van Switchbot. Hoe kan je zo'n berekening doen?
Stomtoevallig ben ik vandaag bezig geweest hiermee, omdat ik mijn ventilatie dynamisch(er) wil gaan sturen ;) Daarbij kwam ik op o.a. deze site:

https://www.omnicalculato...lculate-relative-humidity
The dew point is calculated according to the following formula:

Ts = (b × α(T,RH)) / (a - α(T,RH))

where:

Ts — Dew point (in degrees Celsius);
T — Temperature (in degrees Celsius);
RH — Relative humidity of the air (in percent);
a and b are the Magnus coefficients. As recommended by Alduchov and Eskridge, the value of these are: a = 17.625 and b = 243.04 °C; and
α(T,RH) = ln(RH/100) + aT/(b+T)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Gameboy schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 18:13:
[...]

Stomtoevallig ben ik vandaag bezig geweest hiermee, omdat ik mijn ventilatie dynamisch(er) wil gaan sturen ;) Daarbij kwam ik op o.a. deze site:

https://www.omnicalculato...lculate-relative-humidity

[...]
Die calculator maakt het wel makkelijk. Je moet de gewenste temperatuur dan boven die waarde zetten op je thermostaat? Of komt er nog meer bij kijken. Ik kan mij voorstellen dat als je de gewenste temperatuur op 20 graden zet, de temperatuur van het water nog kouder kan zijn?

Edit: Switchbot toont bij details ook dauwpunt al.

[ Voor 3% gewijzigd door MrBlueEyes op 04-08-2024 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
MrBlueEyes schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 18:27:
[...]

Die calculator maakt het wel makkelijk. Je moet de gewenste temperatuur dan boven die waarde zetten op je thermostaat? Of komt er nog meer bij kijken. Ik kan mij voorstellen dat als je de gewenste temperatuur op 20 graden zet, de temperatuur van het water nog kouder kan zijn?

Edit: Switchbot toont bij details ook dauwpunt al.
Ook daar komt idd meer bij kijken, je moet je warmtepomp rechtstreeks aansturen en vertellen wat de laagste aanvoertemperatuur is die je de vloer in wilt hebben, dat is die dauwtemperatuur.

Je moet dus *niet* sturen op een gewenste temperatuur in de ruimte, dus niet simpelweg je thermostaat instellen. Je zult echt moeten uitvogelen hoe je je warmtepomp kunt vertellen dat ie het water wat de vloer in gaat, niet kouder mag zijn dan de dauwtemperatuur van de lucht in je huis...

Als het goed is, zou dat met een OpenTherm aansturing mogelijk moeten zijn, maar of dat echt lukt, is afhankelijk van de combinatie warmtepomp en thermostaat...

[ Voor 9% gewijzigd door Gameboy op 04-08-2024 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Gameboy schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 18:36:
[...]

Ook daar komt idd meer bij kijken, je moet je warmtepomp rechtstreeks aansturen en vertellen wat de laagste aanvoertemperatuur is die je de vloer in wilt hebben, dat is die dauwtemperatuur.

Je moet dus *niet* sturen op een gewenste temperatuur in de ruimte, dus niet simpelweg je thermostaat instellen. Je zult echt moeten uitvogelen hoe je je warmtepomp kunt vertellen dat ie het water wat de vloer in gaat, niet kouder mag zijn dan de dauwtemperatuur van de lucht in je huis...

Als het goed is, zou dat met een OpenTherm aansturing mogelijk moeten zijn, maar of dat echt lukt, is afhankelijk van de combinatie warmtepomp en thermostaat...
Dus je moet dan een thermostaat hebben die je uitgebreider kan instellen hiervoor? Of hoe kan je anders dit doorgeven aan de Blackbird?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
MrBlueEyes schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:05:
[...]

Dus je moet dan een thermostaat hebben die je uitgebreider kan instellen hiervoor? Of hoe kan je anders dit doorgeven aan de Blackbird?
Vanaf hier moet ik helaas verdere antwoorden overlaten aan anderen ben ik bang. Ik heb zelf geen hands-on ervaring met het instellen van thermostaten voor het aansturen van de aanvoertemperatuur van warmtepompen...

Mijn eigen situatie is nog simpel, maar ik overweeg een warmtepomp. Daarom ben ik me wel aan het inlezen en weet ik iets van theorie, maar van het inregelen in de praktijk dus nog(?) niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkie2021
Interessante nieuwkomer is de weheat flint die gaat € 674 kosten inclusief subsidie. Dat kan wel eens voor een doorbraak zorgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Rikkie2021 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:28:
Interessante nieuwkomer is de weheat flint die gaat € 674 kosten inclusief subsidie. Dat kan wel eens voor een doorbraak zorgen!
Doorbraak waarin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkie2021
In de betaalbaarheid van monoblock warmtepompen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Rikkie2021 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:48:
Die prijs is zonder installatiekosten. Dan kom je alsnog op dezelfde prijs als Quatt en andere merken wanneer je installatiekosten mee gaat rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Rikkie2021 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:48:
Als het puur over apparaatprijs minus subsidiebedrag gaat, er zijn genoeg (en niet alleen Chinees, ook Pana J bvb) die na subsidie gratis zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierr
  • Laatst online: 10:28
Ik lees in de installatie handleiding niets over de minimale diameter van de leidingen. Kan iemand mij vertellen waar de BB lekker op gaat?
Natuurlijk zo groot mogelijk maar wat is dat bij deze WP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Binnenmaat van ca 26mm. Dus 28mm staal of bijvoorbeeld meerlagenbuis 32mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Nu online
MrBlueEyes schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:05:
[...]

De koelmodus gebruikt de thermostaat/OpenTherm niet. Bij koelen, neemt de Blackbird zelf de controle over. Dat is op basis van de stooklijn die je instelt met 2 punten voor de buitentemperatuur (22 en 40 graden).
Ik weet niet of dat voldoende is voor iedereen, maar ik heb hem op defaults laten staan (kan niet lager dan 18 ook) en geen issues gehad tot nu toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkmOGkcFVmDcb3k2HR2J9lz1f3Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/trSHNyTAwFDI1RmXlZg21aoz.png?f=fotoalbum_large

Zie ook https://support.weheat.nl...rkt-dat-nu?language=nl_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Nu online
archito schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 08:10:
Ik lees verschillende verhalen over de geschiktheid van de Tado V3 thermostaat voor warmtepompen. Het schijnt moeilijk te zijn om de 'dom' in te stellen en probeert de warmtepomp slim aan te sturen zoals een cv ketel.

Iemand ervaring met de tado V3 icm de blackbird?

Over 3 weken komen ze de blackbird installeren. :)
Geen ervaring, maar Tado staat wel tussen https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierr
  • Laatst online: 10:28
Stoker schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 06:43:
Binnenmaat van ca 26mm. Dus 28mm staal of bijvoorbeeld meerlagenbuis 32mm
Thanks Stoker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Barryvdh schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:43:
[...]

De koelmodus gebruikt de thermostaat/OpenTherm niet. Bij koelen, neemt de Blackbird zelf de controle over. Dat is op basis van de stooklijn die je instelt met 2 punten voor de buitentemperatuur (22 en 40 graden).
Ik weet niet of dat voldoende is voor iedereen, maar ik heb hem op defaults laten staan (kan niet lager dan 18 ook) en geen issues gehad tot nu toe.

[Afbeelding]

Zie ook https://support.weheat.nl...rkt-dat-nu?language=nl_NL
Bedankt vandaag ook aangezet. Hij vraagt nu inderdaad om water van 18,7 – 18,9 graden. Dat zou inderdaad geen probleem moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOF_460ZRXZRtWjPEgKx-eHhUiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GN318TjR23ZV76hub1bkq5Wh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door MrBlueEyes op 06-08-2024 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Nu online
MrBlueEyes schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:02:
[...]

Bedankt vandaag ook aangezet. Hij vraagt nu inderdaad om water van 18,7 – 18,9 graden. Dat zou inderdaad geen probleem moeten zijn.

[Afbeelding]
Huh blijft die "kamertemperatuur huis in" zo hoog bij jou? Want dat is bij mij de temperatuur die de vloerverwarming in gaat. Of was dit toen ie net begon te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Dat is idd vreemd. Watertemperatuur huis in moet bij je afgifte systeem. Watertemperatuur in&uit zijn buiten bij de WP.

Omdat Watertemperatuur in ook 24,2*C is, is het vreemd dat je watertemperatuur in huis nog zo hoog is.

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Nu online
Stoker schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:12:
Dat is idd vreemd. Watertemperatuur huis in moet bij je afgifte systeem. Watertemperatuur in&uit zijn buiten bij de WP.

Omdat Watertemperatuur in ook 24,2*C is, is het vreemd dat je watertemperatuur in huis nog zo hoog is.

Toch?
Al verwacht ik dat ie nog niet echt aan het koelen was hier, want dan zou watertemperatuur uit ook richting de gevraagde watertemperatuur gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Nu online
Ze belden mij overigens vandaag op om een over-voltage filter te plaatsen. Ik weet niet waarom dat moest, of waarom dat nog niet was, maar zover ik begreep was het niet overal nodig om aan te passen.

Blijkbaar schakelde de ventilator kort af bij te hoge spanning en kregen ze daar meldingen van, van mijn unit. Wel attent iig dat ze dat direct oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Barryvdh schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:57:
[...]

Huh blijft die "kamertemperatuur huis in" zo hoog bij jou? Want dat is bij mij de temperatuur die de vloerverwarming in gaat. Of was dit toen ie net begon te koelen.
Die staat nog op 33. De vloer voelt wel een stuk koeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Jqt-GoZJuZALnSnTyIjfC6_UgM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NCuYypcEpGejXqysQ9qsYQqG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door MrBlueEyes op 06-08-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Nu online
MrBlueEyes schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:29:
[...]

Die staat nog op 33. De vloer voelt wel een stuk koeler.

[Afbeelding]
Apart, dan zou ik denken dat die sensor niet correct aangesloten is. Want zover ik het begreep zit ergens tussen de uitgang van de warmtepomp (dus gekoeld water) en voordat het in de vloerverwarming gaat. Die temperatuur mag niet onder de 18 graden komen ivm condenseren, maar hij zou dus wel richting de "watertemperatuur uit" moeten gaan lijkt me. (Maar ik ben geen installateur, alleen zo is het mij uitgelegd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Barryvdh schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:23:
[...]

Apart, dan zou ik denken dat die sensor niet correct aangesloten is. Want zover ik het begreep zit ergens tussen de uitgang van de warmtepomp (dus gekoeld water) en voordat het in de vloerverwarming gaat. Die temperatuur mag niet onder de 18 graden komen ivm condenseren, maar hij zou dus wel richting de "watertemperatuur uit" moeten gaan lijkt me. (Maar ik ben geen installateur, alleen zo is het mij uitgelegd)
Klinkt logisch. Morgen even met de installateur bellen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laros88
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-05 21:35
Bij gebrek aan eigen Sparrow topic: Zijn er al indicaties bekend qua kosten incl installatie? Het lijkt een WP met goede geluids specs, R290 en prima prestaties dus ben verbaasd dat er zo weinig over te vinden is op Tweakers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoker
De Sparrow is nét pas leverbaar. Aansluiten is 99% gelijk aan de installatie van de blackbird. Software is gelijk.

Afhankelijk van de wensen is er 1,5 tot 3 dagen nodig. (Dan is het netjes afgewerkt en zonder uittrek-ribbel-slang)

[ Voor 34% gewijzigd door Stoker op 06-08-2024 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Laros88 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 20:37:
Bij gebrek aan eigen Sparrow topic: Zijn er al indicaties bekend qua kosten incl installatie? Het lijkt een WP met goede geluids specs, R290 en prima prestaties dus ben verbaasd dat er zo weinig over te vinden is op Tweakers.
Ben hier ook wel geïnteresseerd in. Heb hier binnenkort iemand van Atlas Power over de vloer voor advies en om een offerte op te maken (voor de Sparrow).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
De TS wordt door mij aangevuld, gaat helaas niet zo hard als ik zou willen. Sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Majesty schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:06:
[...]

Ben hier ook wel geïnteresseerd in. Heb hier binnenkort iemand van Atlas Power over de vloer voor advies en om een offerte op te maken (voor de Sparrow).
Ik heb een offerte voor de Sparrow van Atlas liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:21:
[...]

Ik heb een offerte voor de Sparrow van Atlas liggen.
Zou 'm graag inzien als dat mogelijk is :)
Pagina: 1 ... 10 ... 81 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.