Groter vat is juist zuiniger, je kunt immers dezelfde doucheminuten met een lagere vattemperatuur bereiken. Lagere temp = hogere COP. Die €350 ga je zeker terugverdienen.Vince_ schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:27:
Heb voor januari een installatie staan voor de BB met 200 liter boilervat, maar begin nu toch te twijfelen of ik het niet laat upgraden naar 300 liter. Voor de komende jaren is 200 wel genoeg, maar in principe gaat zo'n boilervat best lang mee en wat is dan op de lange termijn slim (groei van het gezin). Kost volgens mij iets van 350euro meer voor de 300 liter, dus in de kosten zit het hem niet. Is dat nog nadelig qua verbruik als je die van 300 liter neemt en de eerste jaren toch niet optimaal benut?
Daarnaast ook twijfel voor de vloerverwarming. Deze wordt in december ingefreesd en dan aangesloten op de CV. Die CV gaat er in januari uit, omdat daar de BB all electric voor in de plaats komt. Kan helaas niet vlak na elkaar omwille van verbouwplanning. Is het dan handig om de vloerverwarming direct met een open verdeler te laten plaatsen? Of gaat dat die 4 weken tussen plaatsing vloerverwarming en blackbird niet helemaal goed icm met de huidige CV? Ook weet zoiets om het eerst met een pomp te laten plaatsen en na 4 weken dit te moeten ombouwen omwille van de warmtepomp.
Direct de juiste verdeler nemen. Gesloten. Zonder pomp en mengklep. Dan die paar weken je ketel op 35 graden zetten.Carfanatic schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:33:
[...]
Ik had toch wel een scherpere prijs verwacht. Ik heb een offerte voor me liggen van een lokale installateur voor een all-electric Daikin 6kW met 230l boiler voor een vergelijkbaar bedrag.
@Vince_ Dat kan in principe. Je moet even kijken welke minimale maximum temperatuur je huidige cv kan maken. Als dat 35 graden of lager is, kun je prima een open verdeler aansluiten, mits je daadwerkelijk controle hebt over die setting. Het idee is dat je vloer liever geen te heet water heeft. De pomploze verdeler mengt niet, dus stuur 1 op 1 door wat ie aangeboden krijgt. Ik heb het thuis noodgedwongen zo moeten doen omdat de WP geen opstook protocol had.
Nee, natuurlijk niet.LeBrun schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:02:
Zouden jullie dit acceptabel vinden? De aanvoerleiding van mijn Flint is niet volledig geisoleerd. De installateur zegt dat een dergelijk klein stukje geen effect op de efficientie zal hebbem.
[Afbeelding]
Maar de rest van die buis is ook niet echt super geïsoleerd, dat is maar een paar mm.
Gelukkig kun je bij langere stroomuitval terugvallen op je vorstkleppen, oh wacht…

@Carboy54dit begint wel een beetje op Quatt-kwaliteit te lijken. Passen hun ook geen vorstkleppen toe?
[ Voor 7% gewijzigd door bbbrumbrum op 25-10-2024 15:24 ]
Lig wel open en bloot in de openlucht. Beetje prutswerk! bij harde wind en vorst, zou het kunnen bevriezen.LeBrun schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:02:
Zouden jullie dit acceptabel vinden? De aanvoerleiding van mijn Flint is niet volledig geisoleerd. De installateur zegt dat een dergelijk klein stukje geen effect op de efficientie zal hebbem.
[Afbeelding]
Ik zou het isoleren.
Dank! Ik ga nog even checken of ze het kunnen isoleren, het is gisteren geinstalleerd en ik heb nog niet betaald. Mochten ze echt niet willen dan kan ik eventueel zelf een poging wagen. Wat zouden jullie er omheen doen?
Gewoon niet accepteren. Laten zij het lekker oplossen en niet zelf gaan hobbyen. Of heb je al een PVO ondertekend?LeBrun schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:32:
Dank! Ik ga nog even checken of ze het kunnen isoleren, het is gisteren geinstalleerd en ik heb nog niet betaald. Mochten ze echt niet willen dan kan ik eventueel zelf een poging wagen. Wat zouden jullie er omheen doen?
[ Voor 3% gewijzigd door RNacoustics op 25-10-2024 15:46 ]
Zal ik doen, dank!
Zijn er hier mensen met een Nest? Ik heb een V3 learning thermostat. Ik ben nog wat zoekende hoe ik die het beste kan instellen. Hij staat nu op 'Heat Pump', verbonden via Opentherm. De Flint is door de monteurs in de modus voor lage temperatuur verwarming gezet. Maar (zoals verwacht) krijgt de Weheat portal geen kamertemperatuur en gevraagde kamertemperatuur door.
Hoe bepaalt de Flint dan wat de aanvoertemperatuur moet zijn?
Ik ben een CV gewend waar ik via Aan/Uit schakelde en zelf controle had over de aanvoer temperatuur, het is erg wennen om zo'n 'black box' te hebben waar ik geen idee heb wat er gebeurt en wat ik daar eventueel aan kan doen.
Zijn er hier mensen met een Nest? Ik heb een V3 learning thermostat. Ik ben nog wat zoekende hoe ik die het beste kan instellen. Hij staat nu op 'Heat Pump', verbonden via Opentherm. De Flint is door de monteurs in de modus voor lage temperatuur verwarming gezet. Maar (zoals verwacht) krijgt de Weheat portal geen kamertemperatuur en gevraagde kamertemperatuur door.
Ik ben een CV gewend waar ik via Aan/Uit schakelde en zelf controle had over de aanvoer temperatuur, het is erg wennen om zo'n 'black box' te hebben waar ik geen idee heb wat er gebeurt en wat ik daar eventueel aan kan doen.
Wie is je installateur geweest?LeBrun schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:58:
Zal ik doen, dank!
https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL
Je thermostaat geeft alleen geen temp door, je WP regelt de rest.
Dat was Coolblue. Bedoel je met 'geeft alleen temp door' dat de Nest bepaalt wat de aanvoertemperatuur moet zijn? Of dat de Nest doorgeeft wat de gevraagde temperatuur in huis is? Want dat laatste werkt kennelijk niet met een Nest.Razer schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:06:
[...]
Wie is je installateur geweest?
https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL
Je thermostaat geeft alleen temp door, je WP regelt de rest.
Ik probeer te begrijpen hoe nadelig dit is en of ik het het waard vind om mijn thermostaat te vervangen. Hij hangt er nog niet lang, maar ik zou op zich wel iets willen dat beter integreert met Homeassistant. Bijv een Plugwise Anna.
Oeps, dat moet ik alert zijn, als zij bij mij komen installeren! Ik ga al vast een oplever checklist samenstellen voor de PVO.
Inderdaad, ik moet er dan ook alert op zijn. Mocht je een checklist hebben, deel hem hier gerustRNacoustics schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:21:
[...]
Oeps, dat moet ik alert zijn, als zij bij mij komen installeren! Ik ga al vast een oplever checklist samenstellen voor de PVO.

Wat is een PVO?
Bij mij liep alles wat anders dan gebruikelijk. De Flint had een defect onderdeel (het stuk dat communiceert met WeHeat). Dat kon Coolblue niet vervangen. Zij hebben WeHeat ingeschakeld, en zij kwamen de volgende ochtend keurig de pomp repareren.
Daarblij bleef een beetje in het midden wie de pomp in bedrijf moests stellen. De WeHeat monteur heeft dat gedaan, maar hij had geen ervaring hoe dat moest met een Nest. En Coolblue kon het nog niet doen omdat de Flint niet werkte toen zij er waren.
Ik denk dat het het beste zou zijn als Coolblue nog eens terug komt om het netjes af te ronden.
Bij mij liep alles wat anders dan gebruikelijk. De Flint had een defect onderdeel (het stuk dat communiceert met WeHeat). Dat kon Coolblue niet vervangen. Zij hebben WeHeat ingeschakeld, en zij kwamen de volgende ochtend keurig de pomp repareren.
Daarblij bleef een beetje in het midden wie de pomp in bedrijf moests stellen. De WeHeat monteur heeft dat gedaan, maar hij had geen ervaring hoe dat moest met een Nest. En Coolblue kon het nog niet doen omdat de Flint niet werkte toen zij er waren.
Ik denk dat het het beste zou zijn als Coolblue nog eens terug komt om het netjes af te ronden.
Een PVO (Proces Verbaal van Oplevering) is een formulier waar bij jij samen met de leverancier de geleverde product/dienst doorneemt en accepteert. Daarin kunnen nog restpunten benoemt worden, die nog opgelost dienen te worden. CB werkt ook met een opleverdocument.LeBrun schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:36:
Wat is een PVO?
Citaat: Na de installatie kijken we op kantoor of je warmtepomp werkt naar behoren. Wanneer de warmtepomp naar behoren werkt zorgen we ervoor dat er een opleverdocument jouw kant op komt met alle benodigde informatie. Zo weet je precies wat we gedaan hebben, wel zo fijn!
[ Voor 30% gewijzigd door RNacoustics op 25-10-2024 17:07 ]
Dat is naar mijn mening ook niet netjes en niet goed afgewerkt.LeBrun schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:02:
[Afbeelding]
Ik zie ook geen vorstkleppen zitten?
En zoals door @Carboy54 en @Stoker
al eerder opgemerkt , CB gebruikt geribbelde leidingen.
Heb je nog meer foto's van je installatie?LeBrun schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:02:
[Afbeelding]
Bij Quatt zit de vorstklep tegenwoordig in de unit, zie je dus niet direct.bbbrumbrum schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:23:
[...]
@Carboy54dit begint wel een beetje op Quatt-kwaliteit te lijken. Passen hun ook geen vorstkleppen toe?
Dan wil ik wel eens zien hoe dat er uit ziet 😏jj85 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:22:
[...]
Bij Quatt zit de vorstklep tegenwoordig in de unit, zie je dus niet direct.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
CB zegt dat er in de Flint een vorstbeveiliging zit ?
@Carboy54 klopt dit?
@Carboy54 klopt dit?
Die weten er te weinig van 🥴 Een el.vorstbeveiliging via de software ja die schakelt af en toe de waterpomp in maar geen mechanische bij stroomuitval. Sparrow en BB hebben de mechanische wel standaard.201WD schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:29:
CB zegt dat er in de Flint een vorstbeveiliging zit ?
@Carboy54 klopt dit?
[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 25-10-2024 17:35 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
@LeBrun Tja grote stappen snel thuis en dat zonder mechanische vorstbeveiliging. Onacceptabel. Op een dergelijke manier krijgt deze branche een slechte naam. Ik heb de directie van Weheat hier inmiddels over aan gesproken. Leuk voor hun omzet maar slecht voor de naam Weheat. Zij staan voor kwaliteit en dat is hier ver te zoeken. Kan ook niet in 1 dag waar normaal 2 -3 dagen voor staat. Als de thermostaat bij een goed geïsoleerde woning bij -7 uit staat voor een langere periode is dit vragen om problemen. Laat staan bij stroomuitval van een uurtje of twee. Wij moeten oppassen dat dit forum geen topic wordt van wie de goedkoopste en dus vaak inferieure kwaliteit installatie gaat leveren van de Flint waarvan de basis van goede kwaliteit is. Ik denk niet dat dat het doel is van deze topic daar heb je marktplaats voor. @teacher geoorloofd ? anders aanpassen.bbbrumbrum schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:23:
[...]
Nee, natuurlijk niet.
Maar de rest van die buis is ook niet echt super geïsoleerd, dat is maar een paar mm.
Gelukkig kun je bij langere stroomuitval terugvallen op je vorstkleppen, oh wacht…
De Flint is overigens inwendig goed geïsoleerd door deze producent en dat is top.
[ Voor 26% gewijzigd door Carboy54 op 25-10-2024 19:14 ]
Zit op de Blackbird standaard mechanische vorstkleppen, of is dit optioneel? Oh ik zie net dat bij de Blackbird dit wel standaard is
[ Voor 29% gewijzigd door RNacoustics op 25-10-2024 18:10 ]
Sparrow en BB standaard.RNacoustics schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:08:
Zit op de Blackbird standaard mechanische vorstkleppen, of is dit optioneel?
Je geeft zelf het antwoord toch al?LeBrun schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:02:
[Afbeelding]
Ik zie heel veel reacties voorbij komen op marktplaats dit forum naar de goedkoopste installateur. Als je gaat voor de goedkoopste die het er in 1 dag in weet te drukken, dan krijg je waarschijnlijk dus dit.
Een complete warmtepomp is niet in 1 dag te installeren, misschien met 3 man.. maar dan alsnog heb je knetter veel te doen.
[ Voor 23% gewijzigd door Stoker op 25-10-2024 18:15 ]
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Even doorvragen, waarom geen geisoleerde ribberbuis?Carboy54 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:27:
[...]
En geen geïsoleerde ribbelbuis gebruiken in een kruipruimte. ( Eigenlijk helemaal niet voor een Sparrow of BB )
Edit: Sorry, teruggevonden
"Over grotere lengtes meer weerstand en werveling. In vochtige ruimtes gaat de isolatie eraan."
[ Voor 17% gewijzigd door drboneym op 25-10-2024 19:35 ]
Gelukkig heb ik zelf voldoende knowhow om bij gebrekkige installaties er doorheen te prikken. Ik ben zelf er al op voorbereid, om niet later voor verrassingen te komen staan.Carboy54 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:06:
[...]
@LeBrun Tja grote stappen snel thuis en dat zonder mechanische vorstbeveiliging. Onacceptabel. Op een dergelijke manier krijgt deze branche een slechte naam. Ik heb de directie van Weheat hier inmiddels over aan gesproken. Leuk voor hun omzet maar slecht voor de naam Weheat. Zij staan voor kwaliteit en dat is hier ver te zoeken. Kan ook niet in 1 dag waar normaal 2 -3 dagen voor staat. Als de thermostaat bij een goed geïsoleerde woning bij -7 uit staat voor een langere periode is dit vragen om problemen. Laat staan bij stroomuitval van een uurtje of twee. Wij moeten oppassen dat dit forum geen topic wordt van wie de goedkoopste en dus vaak inferieure kwaliteit installatie gaat leveren van de Flint waarvan de basis van goede kwaliteit is. Ik denk niet dat dat het doel is van deze topic daar heb je marktplaats voor. @teacher akkoord anders verwijderen.
De Flint is overigens inwendig goed geïsoleerd door deze producent en dat is top.
Ik heb even in het kort een oplever checklist samengesteld. Mocht jullie dit nog willen aanvullen? Schroom niet.
Checklist PVO
1. De opstelling van de WP voldoet aan de geluidsnormen op de erfgrens, conform wpac tooling berekening van de overheid.
2. De WP is op (rubber)tegels opgesteld, zodat resonantie binnenshuis tot een minimum beperkt wordt.
3. De WP is conform de instructies en richtlijnen van de fabrikant geïnstalleerd. Zie ook https://content.weheat.nl/Installation_manual_Blackbird_NL
4. Alle (buiten)leidingen zijn netjes in goot afgewerkt
5. De leidingen zijn tot aan de buitenunit goed geïsoleerd tegen vorst
6. Er zijn mechanische vorstkleppen aanwezig.
7. Er zit een vuilafscheider, overstortventiel, ontluchter, in het circuit van de WP
8. De binnenthermostaat werkt volledig samen met de WP (OpenTherm)
9. De WP is op een aparte groep en aardlek 16 of 20A B kar zekering via XMVK kabel aangesloten.
10. Test van de gehele installatie
11. De WP is softwarematig optimaal ingeregeld
12. Overdracht en uitleg aan de gebruiker, account, app en online tooling
Checklist PVO
1. De opstelling van de WP voldoet aan de geluidsnormen op de erfgrens, conform wpac tooling berekening van de overheid.
2. De WP is op (rubber)tegels opgesteld, zodat resonantie binnenshuis tot een minimum beperkt wordt.
3. De WP is conform de instructies en richtlijnen van de fabrikant geïnstalleerd. Zie ook https://content.weheat.nl/Installation_manual_Blackbird_NL
4. Alle (buiten)leidingen zijn netjes in goot afgewerkt
5. De leidingen zijn tot aan de buitenunit goed geïsoleerd tegen vorst
6. Er zijn mechanische vorstkleppen aanwezig.
7. Er zit een vuilafscheider, overstortventiel, ontluchter, in het circuit van de WP
8. De binnenthermostaat werkt volledig samen met de WP (OpenTherm)
9. De WP is op een aparte groep en aardlek 16 of 20A B kar zekering via XMVK kabel aangesloten.
10. Test van de gehele installatie
11. De WP is softwarematig optimaal ingeregeld
12. Overdracht en uitleg aan de gebruiker, account, app en online tooling
Op de schema’s van weheat zie ik 1 vorstklep staan en 1 overstort ventiel.
Wordt dit standaard meegeleverd? En los te monteren of ingebouwd in de wp zelf?
Is van een afwijkend model dan Caleffi. Wordt los meegeleverd incl. isolatie set.Guido7619 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:39:
[...]
Op de schema’s van weheat zie ik 1 vorstklep staan en 1 overstort ventiel.
Wordt dit standaard meegeleverd? En los te monteren of ingebouwd in de wp zelf?
Dat er hier prijzen genoemd worden is helemaal geen probleem, dan weet je ongeveer wat reëel is, zolang je maar in je achterhoofd houdt dat dit soort retrofit installaties allemaal maatwerk is en de factor arbeid dus kan verschillen. Ik mag ook hopen dat iedereen snapt dat een race-to-the-bottom een ondergrens heeft waarna je op kwaliteit gaat inleveren.Carboy54 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:06:
[...]
[Ik denk niet dat dat het doel is van deze topic daar heb je marktplaats voor. @teacher geoorloofd ? anders aanpassen.
Wise enough to play the fool
Beter, slechter of zelfde kwaliteit?Carboy54 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:41:
[...]
Is van een afwijkend model dan Caleffi. Wordt los meegeleverd incl. isolatie set.
Op het schema staat er dus maar 1. Andere leiding een overstort.
Het is toch aan te raden om beide leidingen te voorzien van vorstbeveiliging?
Of is 1 voldoende als het hele systeem leeg zou kunnen lopen?
Welke maat gebruiken zij dan? Ik denk dn20?ietse schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:15:
Mocht iemand het interessant vinden.
Kreeg onderstaand document door van een kameraad die bij Alius werkt.
Zij leveren desbetreffende ribbel buis aan CB.
[Afbeelding]
Een sparrow en Blackbird hebben een aansluitset waar 1 mechanische vorstbeveilig in zit, door deze ene loopt het systeem leeg.Guido7619 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:41:
[...]
Beter, slechter of zelfde kwaliteit?
Op het schema staat er dus maar 1. Andere leiding een overstort.
Het is toch aan te raden om beide leidingen te voorzien van vorstbeveiliging?
Of is 1 voldoende als het hele systeem leeg zou kunnen lopen?
:strip_exif()/f/image/xCxtf5vWt2wzgVN8hFtwtEit.jpg?f=fotoalbum_large)
De caleffis hebben er 1 nodig in de aanvoer en 1 in de retour. Een Flint heeft deze aansluitset dus niet en moet je zelf verzorgen, dus toepassen van 2 Caleffis. Overigens eigen keuze… (en risico)
Geen idee, gok dat dat aan afstand ligt tussen binnen en buiten unit?
Stoker schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 22:18:
[...]
Welke maat gebruiken zij dan? Ik denk dn20?
Voor de Flint staat er ook maar 1'tje ("H") voorgeschreven in de installatiemanual: https://content.weheat.nl/Installation_manual_flint_ENStoker schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 22:21:
[...]
Een sparrow en Blackbird hebben een aansluitset waar 1 mechanische vorstbeveilig in zit, door deze ene loopt het systeem leeg.
[Afbeelding]
De caleffis hebben er 1 nodig in de aanvoer en 1 in de retour. Een Flint heeft deze aansluitset dus niet en moet je zelf verzorgen, dus toepassen van 2 Caleffis. Overigens eigen keuze… (en risico)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fiJz1S9s9TmA6VobwLXZMaEL.jpg?f=user_large)
Overigens staat er een blauw kader omheen getekend (net als de binnenunit). Impliceert dit dat hier wel een aansluitset voor komt in de toekomst?
Maar CB wijkt hier dus direct af van de richtlijnen van de fabrikant.....
Oké. Maar die snap ik dan ook niet.bbbrumbrum schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 23:00:
[...]
Voor de Flint staat er ook maar 1'tje ("H") voorgeschreven in de installatiemanual: https://content.weheat.nl/Installation_manual_flint_EN
[Afbeelding]
Overigens staat er een blauw kader omheen getekend (net als de binnenunit). Impliceert dit dat hier wel een aansluitset voor komt in de toekomst?
Maar CB wijkt hier dus direct af van de richtlijnen van de fabrikant.....
Als 1 plaatst van een Caleffi, dan zuigt het system vacuüm en blijft er water in zitten. Caleffi zegt duidelijk 2 st. 1 in de aanvoer en 1 in de retour.
Als jjj een boiler hebt en je draait de koudwatertoevoer dicht en haalt daarna de warmwaterleiding aan de onderkant los, dan heb je een paar druppels water. Als iemand die toevoer weer open zet en het systeem lucht krijgt, dan stroomt het water er pas uit.
Dit plaatje bedoel ik trouwens ook
Carboy54 in "Weheat warmtepompen"
[ Voor 13% gewijzigd door Stoker op 26-10-2024 07:12 ]
Als ze aangeven dat een stukje isolatie missen geen probleem is, dan geloof ik ook niet dat ze rekening houden met diameter x lengte, sorryietse schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 22:30:
Geen idee, gok dat dat aan afstand ligt tussen binnen en buiten unit?
[...]
LeBrun in "Weheat warmtepompen"
[ Voor 9% gewijzigd door Stoker op 26-10-2024 08:26 ]
CB komt maandag terug. De BB P80 is in de woonkamer hoorbaar en geeft in de slaapkamer overdag een brommend geluid (houten dak). Stille modus helpt wel, maar het beperkt het vermogen van de warmtepomp. De rubber tegels zijn 10x10x1cm. Laten we dat eerst vervangen.
:strip_exif()/f/image/2T9iz34g3LkKMOJm1w1kxIi8.jpg?f=fotoalbum_large)
Om te eindigen met positiviteit: nu al 2 dagen 20,5 graden voor 5 kWh per dag. 190m2. Doet ‘ie netjes.
:strip_exif()/f/image/2T9iz34g3LkKMOJm1w1kxIi8.jpg?f=fotoalbum_large)
Om te eindigen met positiviteit: nu al 2 dagen 20,5 graden voor 5 kWh per dag. 190m2. Doet ‘ie netjes.
[ Voor 42% gewijzigd door iApp op 26-10-2024 08:21 ]
An a day keeps the doctor away.
Hier is een grafiek van een run van gisteren:Flintstone087 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:52:
[...]
Wat is het verschil tussen de app en de waarde van de kWh meter? Zijn het een paar Watt of meer dan 100?
/f/image/x2WE2xxIZ9qBARQcgffcqfPc.png?f=fotoalbum_large)
De gele lijn is wat de API rapporteert als gebruikt vermogen van de buitenunit (in mijn geval een Blackbird P80). De blauwe lijn is wat de Homewizard kWh meter gelijktijdig rapporteert.
De gevraagde watertemperatuur was in deze situatie ongeveer 34 graden, en het was buiten een graad of 16. Het ging hier om verwarmen.
Het verschil is over het algemeen ongeveer 60 watt in dit geval, de API rapporteert dus hoger dan de geijkte meter.
Ook opmerkelijk dat de API al een beetje vermogen rapporteert op een moment dat de kWh meter nog niets meldt.
Het enige wat ik me kan bedenken is dat de API op 1 of andere manier het opgenomen vermogen van de binnenunit (inclusief de circulatiepomp die daar op zit aangesloten) meeneemt in de meting. Maar dat zie je dan weer niet terug als de buitenunit in rust is, dan rapporteert de API 0 watt, ook al weten we dat de buitenunit en de binnenunit samen dan circa 16 watt verbruiken om de electronica te voeden. Misschien hebben ze dat dan weer afgetrokken omdat ze dat beschouwen als sluimervermogen.
Dit was overigens een situatie dat er niet veel vermogen werd getrokken, ik meen me te herinneren dat op koudere momenten (richting vriespunt) het verschil tussen deze twee waarden groter is.
Deze installatie werkt met een aan/uit schakeling uit 2 thermostaten en zonekleppen, en een stooklijn. In dit geval ging het om warmtevraag vanuit de woning (vloerverwarming). Mooi om te zien dat de Blackbird netjes gaat moduleren op het moment dat de gevraagde aanvoertemperatuur bereikt is, maar er nog steeds warmtevraag is vanuit de thermostaat. Het duurde kennelijk een tijdje voor de gewenste aanvoertemperatuur bereikt was, omdat de vloerverwarming de 24 uur daarvoor niet aan was geweest door het nog relatief milde herfstweer. Bij aan/uitschakeling zet de warmtepomp de gewenste aanvoertemperatuur terug naar 20 graden als de warmtevraag wegvalt.
Hier wordt het huis verwarmd door de zon tot 22 graden overdag en hoeft de warmtepomp niet te draaieniApp schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:12:
CB komt maandag terug. De BB P80 is in de woonkamer hoorbaar en geeft in de slaapkamer overdag een brommend geluid (houten dak). Stille modus helpt wel, maar het beperkt het vermogen van de warmtepomp. De rubber tegels zijn 10x10x1cm. Laten we dat eerst vervangen.
[Afbeelding]
Even een check vraag. Wanneer ik de Flint (hybride) laat installeren en deze NIET laat aansluiten op de cv ketel en daarnaast een warmtepompboiler aanschaf zou je dan van het gas af kunnen gaan? Of moet je dan toch naar de Sparrow?
Als je verder uitkomt met je warmtevraag: ja.
Is al besproken in dit topic en staat apart in de faq van weheat:
Flintstone087 in "Weheat warmtepompen"
[ Voor 60% gewijzigd door teacher op 26-10-2024 12:20 ]
Wise enough to play the fool
Ja zie het nu ook staan. Duidelijk. Thx. Wat zou dan toch nog een reden kunnen zijn om voor de Sparrow te gaan? Een boiler gekoppeld aan de Weheat gaat niet lukken (zegt men) ivm houtenvloer van de zolder. Daarom uitwijk naar warmtepompboiler. En Flint heeft 6kw vermogen. Of zie ik toch iets over het hoofd.teacher schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:18:
Als je verder uitkomt met je warmtevraag: ja.
[ Voor 28% gewijzigd door mavical op 26-10-2024 12:30 ]
als een boiler op de Sparrow niet lukt vanwege houten vloer, waarom zou een warmtepomp boiler dan wel lukken?mavical schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:23:
[...]
Ja zie het nu ook staan. Duidelijk. Thx. Wat zou dan toch nog een reden kunnen zijn om voor de Sparrow te gaan? Een boiler gekoppeld aan de Weheat gaat niet lukken (zegt men) ivm houtenvloer van de zolder. Daarom uitwijk naar warmtepompboiler. En Flint heeft 6kw vermogen. Of zie ik toch iets over het hoofd.
Flint heeft 4KW vermogen bij -10. De Sparrow 6Kw. Dus als je meer dan 4KW nodig hebt maar minder dan 8Kw(blackbird) kom je op de Sparrow uit.
Ik zelf neem ook geen SWW vat op de WP. En een warmtepomboiler is een nog meer ingrijpende verbouwwing. Ik neem (heb al) een simpele electrische boiler die ik zoveel mogelijk op stroom van de zonnepanelen oplaadt.
Eventueel nog zo'n vermogens regelkastje erop die enkel zonnestroom overschot erin kan sturen.
Die zijn rond de 600 euro.
Je hebt dan een minder grote boiler nodig omdat de temperatuur in de E- boiler veel hoger ligt. En je hoeft geen leidingwerk vanaf je WP en weer retour aan te leggen. Daarnaast nooit gedoe met legionella run enz.
[ Voor 28% gewijzigd door Guido7619 op 26-10-2024 14:32 ]
De warmtepompboiler komt dan eventueel in de bijkeuken te staan. De cv ketel staat wel op die houtenvloer van de zolder. Maar op die zoldervloer iets van meer dan 200 kilo te plaatsen lijkt een beetje link te zijn. Weet ook niet of dat gaat. Daarnaast begreep ik dat de bijpassende boiler van Weheat maximaal twee meter van de regelkast moet staan. Daarnaast zou de boiler niet door het trapgat passen. En Guido ben jij intussen wel van het gas af dan?Guido7619 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:27:
[...]
als een boiler op de Sparrow niet lukt vanwege houten vloer, waarom zou een warmtepomp boiler dan wel lukken?
Flint heeft 4KW vermogen bij -10. De Sparrow 6Kw. Dus als je meer dan 4KW nodig hebt maar minder dan 8Kw(blackbird) kom je op de Sparrow uit.
Ik zelf neem ook geen SWW vat op de WP. En een warmtepomboiler is een nog meer ingrijpende verbouwwing. Ik neem (heb al) een simpele electrische boiler die ik zoveel mogelijk op stroom van de zonnepanelen oplaadt.
Eventueel nog zo'n vermogens regelkastje erop die enkel zonnestroom overschot erin kan sturen.
Die zijn rond de 600 euro.
Je hebt dan een minder grote boiler nodig omdat de temperatuur in de E- boiler veel hoger ligt. En je hoeft geen leidingwerk vanaf je WP en weer retour aan te leggen. Daarnaast nooit gedoe met legionella run enz.
Blijkbaar een stukje perceptie. 5400 of 3200 euro voor precies hetzelfde product is nogal een gat. Daarnaast is coolblue in ieder product de duurste van alle aanbieders. Dus, ja woekerprijzen is misschien nog hoger maar waar voor je geld zou ik het ook niet noemen.JurjenS7 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:51:
[...]
WoekerprijzenCoolblue was bij mij by far de goedkoopste, voor flint en sparrow offerte. (4 andere offertes opgevraagd bij grotere installateurs). Lijkt er meer op dat jouw partij wat rekenfoutjes maakt
If not; dan heb je een mooie prijs denk ik. Maar coolblue woekerprijzen noemen gaat me wat ver, na de offertes die ik van andere installateurs heb gekregen
overigens ook nog de offerte van wattslimmer binnen. die komt op 6950 uit. daar moet de subsidie dan nog vanaf.
Maar koop gerust waar je je goed bij voelt.
Ik heb het idee dat hier appels met peren worden vergelijken. Graag even een screenshotje van jouw offerte, want nu weten we nog niks. De FLint is bij Coolblue slechts 2900,-.Klaasmans schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:39:
[...]
Blijkbaar een stukje perceptie. 5400 of 3200 euro voor precies hetzelfde product is nogal een gat. Daarnaast is coolblue in ieder product de duurste van alle aanbieders. Dus, ja woekerprijzen is misschien nog hoger maar waar voor je geld zou ik het ook niet noemen.
overigens ook nog de offerte van wattslimmer binnen. die komt op 6950 uit. daar moet de subsidie dan nog vanaf.
Maar koop gerust waar je je goed bij voelt.
Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl
Ik heb het over de sparrow en niet over de flint. zie hieronder de offertegratiz schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:55:
[...]
Ik heb het idee dat hier appels met peren worden vergelijken. Graag even een screenshotje van jouw offerte, want nu weten we nog niks. De FLint is bij Coolblue slechts 2900,-.
/f/image/0S3uXslKd99nXJfLioZlCNhp.png?f=fotoalbum_large)
Mijn Sparrow wordt over een maand geinstalleerd door CB.
Proces is aldoor duidelijk en helder geweest. De schouw was een lichte tegenvaller qua expertise, dit was puur een inmeetploeg die foto's kwam maken van de situatie, maar verder adequaat. Daarna een aangepast aanbod gekregen (ivm uitbreiden groepen) en geaccepteerd. Systeem telefonisch doorgesproken en plaatsing ingepland. Helder tot nu.
Andere merken bekeken, die hadden grondige verbouwingen als voorstel, varierend van vervangen verdelers, plaatsen van voorraadtanks in de garage, boren van extra leidingen , alles met bijbehorende kosten. Wel veel vertrouwen in die installateurs, die zouden zeker wel kwaliteit leveren maar een grote verbouwing zie ik niet zitten en de prijs was er eerlijk gezegd ook wel naar.
Gekozen voor Weheat Sparrow op basis van historisch gasverbruik en na testen van CV ketel op 37 graden aanvoer voor een periode van 2 jaar. Geen problemen mee. Systeem is verder heel simpel en daar hou ik van: De CV ketel gaat eruit, op die plek komt een boilervat te staan en de binnenunit is, helemaal in vergelijking met de concurrentie, erg klein dus kan er gewoon bij gezet worden.
Daarnaast vind ik het bedrijf Weheat sympatiek overkomen. Jonge mensen met ambitie om iets goeds neer te zetten. Ik ben zelf leraar en ik zie erg veel goede ideeen bij mijn studenten die doorgaans vastlopen op verouderde bedrijfsculturen, omdat ene senior 'het niet ziet zitten, punt uit'. Nou is ervaring ook wel wat waard maar innovatie is ver te zoeken soms.
Hier zie ik: nieuwe materialen en productietechnieken(EPP behuizing), combinatie van functies (behuizing, trillingsdemping, isolatie), alles leidend tot een laag gewicht, gebruik van geavanceerde technologie voor de monitoring en regelingen, vernieuwende vormgeving (de BB al helemaal). Heb zelf geen zin om te wachten tot de 6kW BB, dus vandaar toch een Sparrow. En dat alles grotendeels uit Nederland.
Als de boel staat zal ik kijken of ik wat foto's kan plaatsen.
Proces is aldoor duidelijk en helder geweest. De schouw was een lichte tegenvaller qua expertise, dit was puur een inmeetploeg die foto's kwam maken van de situatie, maar verder adequaat. Daarna een aangepast aanbod gekregen (ivm uitbreiden groepen) en geaccepteerd. Systeem telefonisch doorgesproken en plaatsing ingepland. Helder tot nu.
Andere merken bekeken, die hadden grondige verbouwingen als voorstel, varierend van vervangen verdelers, plaatsen van voorraadtanks in de garage, boren van extra leidingen , alles met bijbehorende kosten. Wel veel vertrouwen in die installateurs, die zouden zeker wel kwaliteit leveren maar een grote verbouwing zie ik niet zitten en de prijs was er eerlijk gezegd ook wel naar.
Gekozen voor Weheat Sparrow op basis van historisch gasverbruik en na testen van CV ketel op 37 graden aanvoer voor een periode van 2 jaar. Geen problemen mee. Systeem is verder heel simpel en daar hou ik van: De CV ketel gaat eruit, op die plek komt een boilervat te staan en de binnenunit is, helemaal in vergelijking met de concurrentie, erg klein dus kan er gewoon bij gezet worden.
Daarnaast vind ik het bedrijf Weheat sympatiek overkomen. Jonge mensen met ambitie om iets goeds neer te zetten. Ik ben zelf leraar en ik zie erg veel goede ideeen bij mijn studenten die doorgaans vastlopen op verouderde bedrijfsculturen, omdat ene senior 'het niet ziet zitten, punt uit'. Nou is ervaring ook wel wat waard maar innovatie is ver te zoeken soms.
Hier zie ik: nieuwe materialen en productietechnieken(EPP behuizing), combinatie van functies (behuizing, trillingsdemping, isolatie), alles leidend tot een laag gewicht, gebruik van geavanceerde technologie voor de monitoring en regelingen, vernieuwende vormgeving (de BB al helemaal). Heb zelf geen zin om te wachten tot de 6kW BB, dus vandaar toch een Sparrow. En dat alles grotendeels uit Nederland.

Waar wordt het geïnstalleerd? Zolder bijkeuken etc?mabori schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:26:
Mijn Sparrow wordt over een maand geinstalleerd door CB.
Hier zie ik: nieuwe materialen en productietechnieken(EPP behuizing), combinatie van functies (behuizing, trillingsdemping, isolatie), alles leidend tot een laag gewicht, gebruik van geavanceerde technologie voor de monitoring en regelingen, vernieuwende vormgeving (de BB al helemaal). Heb zelf geen zin om te wachten tot de 6kW BB, dus vandaar toch een Sparrow. En dat alles grotendeels uit Nederland.![]()
Iemand?Reintjuhh schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:09:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd op welke instelling de circulatiepomp voor verwarming bij jullie staat.
Hier maakt hij toch best wel wat lawaai. Dacht eerst misschien door lucht, maar ik begin het idee te krijgen dat die pompen sowieso een hoog geluid produceren
[Afbeelding]
Hi ik heb ook een Google Nest hangen. Maar echt lekker gaat het nog niet. De Nest ingesteld alsof ie gewoon een combiketel aan moet sturen met max 35 graden watertemperatuur, de ketel ook ingesteld op max 35 graden. Mijn 'probleem' : De Weheat control-unit geeft na halfuur warmtepomp draaien de ketel een seintje dat ie bij moet stoken om aan de 35 graden te komen. Overlegd met Coolblue die ook iemand van Weheat bij zich had en als het goed is dan stopt het vanzelf als de Nest klaar is met 'leren' . Ben benieuwd. Er zou in de app eigenlijk een knop moeten zitten om de ketel niet te gebruiken.LeBrun schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:58:
Zal ik doen, dank!
Probeer gewoon eens een andere stand, kijk of er verschil is. Jouw pomp staat ingesteld op constant toerental op de hoogste stand.
https://rihoclimatesystem.../10/handleiding-wilo-.pdf
Nieuwe geleverde binnenunits sturen de pompen vanuit PWM dus is de pompinstelling niet op de pomp ingesteld maar wordt die op basis van de WeHeat sturing harder of zachter gezet.
Weheat heeft vanmorgen aangekondigd dat er levertijden ontstaan van een aantal van hun modellen door de grote vraag. Ook bij andere merken zien wij dit ontstaan.
Weet je welke modellen? Zoveel hebben ze er niet haha.Carboy54 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:08:
Weheat heeft vanmorgen aangekondigd dat er levertijden ontstaan van een aantal van hun modellen door de grote vraag. Ook bij andere merken zien wij dit ontstaan.
[ Voor 4% gewijzigd door Diesje op 28-10-2024 14:16 ]
Ik ben ook wel benieuwd want volgens sommige media is de markt voor warmtepompen ingestort.Diesje schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:15:
[...]
Weet je welke modellen? Zoveel hebben ze er niet haha.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Weet iemand of je bij de Blackbird zelf de stooklijn in kan/mag stellen?
Heb nu 4 jaar een Elga Ace en haal echt het onderste uit de kan door de stooklijn elk jaar iets aan te passen, lees lager en lager en lager...zit nu op 28-32 graden (vrij vlakke lijn). Water kan niet kouder want dan doen de fancoils niks en warmer hoeft niet.
Heb nu 4 jaar een Elga Ace en haal echt het onderste uit de kan door de stooklijn elk jaar iets aan te passen, lees lager en lager en lager...zit nu op 28-32 graden (vrij vlakke lijn). Water kan niet kouder want dan doen de fancoils niks en warmer hoeft niet.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Ja dat vond ik een raar bericht. Ik had een aantal bedrijven om een offerte gevraagd voor een warmtepomp, met duidelijk verhaal over verbruik etc al er bij. De meesten hebben gewoon niet gereageerd, 1 wel maar met een absurde offerte, 1 wel met een redelijke offerte maar wel bijna dubbel zo duur als coolblue. Volgens mij is de warmtepomp markt nog helemaal niet ingestort en zijn goede bedrijven nog druk zat.Tijgerkracht schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:27:
[...]
Ik ben ook wel benieuwd want volgens sommige media is de markt voor warmtepompen ingestort.
Bij de Sparrow kun je zelf de stooklijn instellen. Zal voor de Blackbird vast ook mogelijk zijn. Heb ik gebruikt om handmatig een opstookprotocol na te bootsen. Nu weer automatisch via OpenTherm thermostaat.Tijgerkracht schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:31:
Hallo mag ik even jullie mening: mijn situatie bouwjaar huis 2008 , hoekwoning goed geïsoleerd. 5 radiatoren beneden, 5 radiatoren boven, geen vloerverwarming. Gasverbruik tussen de 700 en 800 m3 per jaar. Koken op gas.
Ik heb nu 2 offertes voor de Flint. Ben ik nu wel/niet een buffervat nodig. 1 offerte zegt van niet en de andere zegt van wel..graag jullie mening.
Ik heb nu 2 offertes voor de Flint. Ben ik nu wel/niet een buffervat nodig. 1 offerte zegt van niet en de andere zegt van wel..graag jullie mening.
Ja, dat kan.Tijgerkracht schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:31:
:strip_exif()/f/image/5Uo7ezUQcyMu4AFS8ZCHsMX3.png?f=user_large)
Voor zover ik het heb begrepen kan dat alleen als je aan/uit aansturing vanuit de thermostaat gebruikt, met Opentherm wordt er gebruik gemaakt van de mogelijkheden daarvan. Maar zeker weten doe ik dat niet, want ik heb alleen maar aan/uit.
Dank, dit is een veel eenvoudiger in te stellen stooklijn dan op de Elga AceErik Geurts schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:44:
[...]
Ja, dat kan.
[Afbeelding]
Voor zover ik het heb begrepen kan dat alleen als je aan/uit aansturing vanuit de thermostaat gebruikt, met Opentherm wordt er gebruik gemaakt van de mogelijkheden daarvan. Maar zeker weten doe ik dat niet, want ik heb alleen maar aan/uit.
(v1 lijn met voetpunt en hoek).
Betekend dit ook dat bij 25 graden buiten die ingestelde 17 graden automatisch de koelstand is?
Nu is vanwege hogere subsidie nog een run op WP's. Om nog voor de hogere subsidie in aanmerking te komen, moet het voor 1 januari geïnstalleerd zijn. Let maar op. Volgend jaar stort de markt in.Tijgerkracht schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:27:
[...]
Ik ben ook wel benieuwd want volgens sommige media is de markt voor warmtepompen ingestort.
[ Voor 10% gewijzigd door RNacoustics op 28-10-2024 15:53 ]
Het gaat dan wel voornamelijk voor de modellen, die in een hibride opstelling komen te staan.
De subsidie op de krachtigere warmtepompen, die voornamelijk full electric opstelling komen te staan neemt minder af.
Vandaag een advies voor een BB gekregen, offerte volgt.
Ik blijf het spannend vinden op een houten dak, dat gedeeld word met de buren.
De subsidie op de krachtigere warmtepompen, die voornamelijk full electric opstelling komen te staan neemt minder af.
Dit hangt van de hoeveel water inhoud van je afgifte systeem. Meestal werden toentertijd plaatradiatoren geplaatst die met hogere temperaturen werkt. Vaak zijn de leidingen vrij smal (15 tot 22mm) Een WP werkt met een veel hogere water flow en met lagere temperaturen. Heb je wel eens een test gedaan, door de CV ketel op lage temperatuur ( 35 tot 50 graden) in te stellen? Kreeg je dan bij vorst je huis nog warm? Voordeel van een parallel geplaatste buffervat is, dat je minder kans hebt op pendelen van de WP. Bij te smalle leidingen en relatief lage capaciteit van de radiatoren werkt een WP niet optimaal. Dit kan een buffervat deels opvangen.Ronnie27 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:42:
Hallo mag ik even jullie mening: mijn situatie bouwjaar huis 2008 , hoekwoning goed geïsoleerd. 5 radiatoren beneden, 5 radiatoren boven, geen vloerverwarming. Gasverbruik tussen de 700 en 800 m3 per jaar. Koken op gas.
Koelen is een losse stooklijn.Tijgerkracht schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:52:
[...]
Dank, dit is een veel eenvoudiger in te stellen stooklijn dan op de Elga Ace
Betekend dit ook dat bij 25 graden buiten die ingestelde 17 graden automatisch de koelstand is?
:strip_exif()/f/image/r6E7FEY3A4eDbWGJhRNoqZrO.png?f=user_large)
Tijdens ons bezoek op Tweakersdag, stond magazijn nog vol met BB'sCarboy54 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:08:

Ik heb verder niks met Weheat, maar zag dit bericht toevallig.
In de handleiding van Robot /VTE verdelers met Wilo pomp staat het volgende. Dus de middelste stand wordt aangeraden.
:strip_exif()/f/image/z44eLdp8WADHOhp0eXNHGKPo.jpg?f=fotoalbum_large)
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Nee, dit is de curve voor verwarmen, ik doe niet aan koelen, maar die heeft een eigen curve.Tijgerkracht schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:52:
[...]
Dank, dit is een veel eenvoudiger in te stellen stooklijn dan op de Elga Ace
Die is al voorbij gekomen op FB 🤫Ronnie27 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:42:
De hoogte van de subsidies is vergelijkbaar met 2 jaar geleden en toen was er ook een run. Genoeg intake voor 2025 al in de markt dus dat instorten zal wel meevallen. De verhouding el.prijs / gasprijs 5:1 is decennialang niet zo gunstig geweest.RNacoustics schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:52:
[...]
Nu is vanwege hogere subsidie nog een run op WP's. Om nog voor de hogere subsidie in aanmerking te komen, moet het voor 1 januari geïnstalleerd zijn. Let maar op. Volgend jaar stort de markt in.
Allemaal verkocht dus blijkbaar. Was vanmorgen een officieel bulletin van Weheat.RNacoustics schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:22:
[...]
Tijdens ons bezoek op Tweakersdag, stond magazijn nog vol met BB's
Ik heb deze modus nu gekozen. Het is merkbaar stiller nu. Even afwachten hoe de boel zich nu gaat gedragen qua verwarming.pentaw1nz schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:24:
[...]
Ik heb verder niks met Weheat, maar zag dit bericht toevallig.
In de handleiding van Robot /VTE verdelers met Wilo pomp staat het volgende. Dus de middelste stand wordt aangeraden.
[Afbeelding]
Dank! Ik heb nu inderdaad een andere stand gekozen. Irritante fluittoon is er nu uit. Nu even afwachten hoe e.e.a zich gaat gedragen.drboneym schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:43:
[...]
Probeer gewoon eens een andere stand, kijk of er verschil is. Jouw pomp staat ingesteld op constant toerental op de hoogste stand.
https://rihoclimatesystem.../10/handleiding-wilo-.pdf
Nieuwe geleverde binnenunits sturen de pompen vanuit PWM dus is de pompinstelling niet op de pomp ingesteld maar wordt die op basis van de WeHeat sturing harder of zachter gezet.
Ik vind het OP VOL VERMOGEN (!) erg veel herrie maken. Vooral binnen natuurlijk. Heb spijt van de plek. Maar ik heb de BB P80 dezer dagen nog maar 1x op vol vermogen gehoord. Dus het is afwachten of dat vaak voorkomt. In denk in de koude winters wel.foekebooij schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:07:
Het gaat dan wel voornamelijk voor de modellen, die in een hibride opstelling komen te staan.
@iApp op hoeveel graden watertemperatuur verwarm jij dan dat hij op vol vermogen draait?
Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision
Hij staat er net een week.Louis schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:53:
@iApp op hoeveel graden watertemperatuur verwarm jij dan dat hij op vol vermogen draait?
Met 8-13 graden buiten haal ik een COP van 5,6. Binnen is het nu 21°.
Dat is geen antwoord op zijn vraagiApp schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:56:
[...]
Hij staat er net een week.Dit waren ‘opstartuurtjes’ - hoop ik.
![]()
dan stook je vast het water op tot 45 graden? Ik tot 25 graden met een COP van 9.5. Comfortabele 19.5 graden kamertemperatuur. (Sparrow op het dak, geruisloos op 200W input power)iApp schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:56:
[...]
Hij staat er net een week.Dit waren ‘opstartuurtjes’ - hoop ik.
![]()
Goeie tip! bij mij stond de Tado op de default 35 graden. Ik zet ‘m op 25. Eens kijken hoe het bevalt.RFIDguru schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:15:
[...]
dan stook je vast het water op tot 45 graden? Ik tot 25 graden met een COP van 9.5. Comfortabele 19.5 graden kamertemperatuur. (Sparrow op het dak, geruisloos op 200W input power)
Ik dacht dat de Weheat de aanvoertemperatuur bepaalde aan de hand van de warmtevraag en retour temperatuur, en dat de Tado setting daar geen invloed op heeft, maar correct me if I'm wrong 😀iApp schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:12:
[...]
Goeie tip! bij mij stond de Tado op de default 35 graden. Ik zet ‘m op 25. Eens kijken hoe het bevalt.
De Weheat app zegt:
/f/image/fwOQVCQ7jGgL9YgIF2o1X8FX.png?f=fotoalbum_large)
Na het aanpassen van de aanvoer in de Tado X app naar 25 graden:
/f/image/4hLB58hoiNh1LZWiUD7ZYMGV.png?f=fotoalbum_large)
Wordt het in de Weheat app automatisch ingesteld op 22 graden (met maximaal 25 graden als het niet warmer wordt; edit: als de max. temp. bij Tado op 35 graden staat. staat er in de Weheat app 32 graden):
/f/image/fwOQVCQ7jGgL9YgIF2o1X8FX.png?f=fotoalbum_large)
Na het aanpassen van de aanvoer in de Tado X app naar 25 graden:
/f/image/4hLB58hoiNh1LZWiUD7ZYMGV.png?f=fotoalbum_large)
Wordt het in de Weheat app automatisch ingesteld op 22 graden (met maximaal 25 graden als het niet warmer wordt; edit: als de max. temp. bij Tado op 35 graden staat. staat er in de Weheat app 32 graden):
/f/image/3AvtcAG6SCbpWCxOYmk30KQL.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door iApp op 28-10-2024 22:20 ]
COP 9,5? Ik ben bang dat er iets mis gaat met de sensoren of calculatie.RFIDguru schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:15:
dan stook je vast het water op tot 45 graden? Ik tot 25 graden met een COP van 9.5. Comfortabele 19.5 graden kamertemperatuur. (Sparrow op het dak, geruisloos op 200W input power)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik verwacht van niet, hij draait op hele lage temperatuur, hier vannacht ook een COP van 7.assje schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 23:03:
[...]
COP 9,5? Ik ben bang dat er iets mis gaat met de sensoren of calculatie.
Gemiddeld verbruik 485 watt, geleverd vermogen 3400 watt, flow 15 l/min.
Aanvoer 28-29 graden, retour 25-26 graden en oplopend.
En dat met een Elga Ace 4 kW.
Temperatuur en flow wordt gemeten door een Kamstrup Multical 403.
Let wel, het is buiten nog behoorlijk warm vannacht 13 graden
/f/image/Rpq6yPDwg7QKeJGLfk7CvAxS.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Tijgerkracht op 29-10-2024 08:20 ]
Ik hoop het niet. Nu buiten 13 graden, water 23 graden, COP 10 bij 185W. Wel denk ik dat de pompen niet meegerekend worden in de berekening. Er zal dus nog wel enkele tientallen Watt bij komen en de COP daarmee wat dalen. In de datasheet staat overigens bij een buitentemperatuur van 12 graden en 2200W deellast vermogen een COP van 8.63. Echter weet ik niet welke watertemperatuur ze dan maken. Zou 35 graden kunnen zijn, zal vast in de EN14825 norm staan waar ze naar verwijzen.assje schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 23:03:
[...]
COP 9,5? Ik ben bang dat er iets mis gaat met de sensoren of calculatie.
Ik zal mijn energiemeter eens aan de binnenunit hangen om het stroomverbruik van de pompen te meten.
Of die COP klopt vraag ik me af.
Dit is de sparrow van mijn moeder, zelf heb ik een panasonic.
Maar ik heb er een geijkte meter tussen zitten en zie dat er tussen het verbruik volgens de pana en werkelijk 200w meer is.
Dus 480 werkelijk verbruik en volgens de pana 300w.
Als ik wattage van de sparrow van mij moeder moet geloveren met 240w verbruik en start met COP van 9.
Daarna verbruik van 230w en COP van 8 over enkele uren.
Maar ik heb er een geijkte meter tussen zitten en zie dat er tussen het verbruik volgens de pana en werkelijk 200w meer is.
Als ik wattage van de sparrow van mij moeder moet geloveren met 240w verbruik en start met COP van 9.
:strip_exif()/f/image/IIYjZRvmKvPCusiwEmgChjAC.jpg?f=fotoalbum_large)
Laten we het "afronden" van de Panasonic maar niet meenemen, daar klopt gewoon geen hout van.SpikeHome schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:55:
Of die COP klopt vraag ik me af.
[Afbeelding]
Enige echt zinnige meting is een losse kWh meting (ook de binnenunit!!) en een Kamstrup.
Wie o wie heeft dat aan z'n Weheat hangen?
Een COP op een specifiek moment gebaseerd op interne metingen kan je gewoon geen conclusies aan verbinden en heeft dan ook niet zoveel significantie om te benoemen.RFIDguru schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:53:
Ik hoop het niet. Nu buiten 13 graden, water 23 graden, COP 10 bij 185W. Wel denk ik dat de pompen niet meegerekend worden in de berekening. Er zal dus nog wel enkele tientallen Watt bij komen en de COP daarmee wat dalen.
Als alle componenten meegenomen worden en gebaseerd op werkelijke meetwaarden gemiddeld over bijvoorbeeld een dag (opstart & stilstandverliezen) kom je hoogstwaarschijnlijk op een COP 5-6 oid uit.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Vandaag kwam CB om de flint te installeren. Leuk team met aardige mensen maar de voorbereiding was niet al te best.
De warmtepomp was ingetekend vlak voor het keukenraam, ipv de plek waar was afgesproken.
Ze wisten niet dat er een beetje water in de kruipruimte staat, terwijl daar een foto van was gemaakt door de schouw meneer en ook genoteerd.
Ze wisten niet dat de cv ketel weg gaat, terwijl dat was afgesproken.
Ze hadden niet de goede boor mee en kwamen niet door de vloer. Daarom hebben ze maar weinig gedaan vandaag en moeten ze een andere keer terug komen.
Qua interne communicatie hebben ze nog wel een slag te maken bij CB...
De warmtepomp was ingetekend vlak voor het keukenraam, ipv de plek waar was afgesproken.
Ze wisten niet dat er een beetje water in de kruipruimte staat, terwijl daar een foto van was gemaakt door de schouw meneer en ook genoteerd.
Ze hadden niet de goede boor mee en kwamen niet door de vloer. Daarom hebben ze maar weinig gedaan vandaag en moeten ze een andere keer terug komen.
Vervelend dat het zo loopt.reiniero schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:15:
Vandaag kwam CB om de flint te installeren. Leuk team met aardige mensen maar de voorbereiding was niet al te best.
Flint wordt dan zodanig geïnstalleerd dat hij zelfstandig je huis verwarmt, zonder backup van een CV ?
Klopt. En dan op zolder een wp boiler op de plek van de cv. Dit omdat er geen koof oid naar boven is. Over de gevel en het dak is geen optie ivm dakgoot etc.201WD schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:17:
[...]
Vervelend dat het zo loopt.
Flint wordt dan zodanig geïnstalleerd dat hij zelfstandig je huis verwarmt, zonder backup van een CV ?
De elektrische meting van de Sparrow is best wel nauwkeurig.bbbrumbrum schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:11:
[...]
Laten we het "afronden" van de Panasonic maar niet meenemen, daar klopt gewoon geen hout van.
Enige echt zinnige meting is een losse kWh meting (ook de binnenunit!!) en een Kamstrup.
Wie o wie heeft dat aan z'n Weheat hangen?
Zie mijn eerdere post: https://gathering.tweaker...bookmark/2197192/80496356
Hoe het met het geleverde thermische vermogen zit weet ik niet.
Is er iemand die een Kamstrup op een WeHeat pomp heeft aangesloten ?
Best wel zo vervelend, dat het zo loopt. Volgende week komt CB bij ons de BB installeren. Ik hoop dat e.e.a. soepel verlooptreiniero schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:15:
Als ze op kantoor alles juist gedocumenteerd hebben zal het vast goed gaan. De werklui die hier waren leken me opzich wel kundig, 2 van de 3 in elk geval. Alleen was alles verkeerd doorgegeven door de schouw meneer en de werkvoorbereider. Daar konden deze jongens ook weinig aan doen.RNacoustics schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:49:
[...]
Best wel zo vervelend, dat het zo loopt. Volgende week komt CB bij ons de BB installeren. Ik hoop dat e.e.a. soepel verloopt
Kan de Flint dan toch wel full electric of is het een hybride systeem.Razer schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:00:
[...]
Hier hetzelfde, daarom komt hier over 2 jaar gewoon een Warmtepomp boiler in de garge, en mag de Flint het CV systeem trekken
Weheat noemt dit systeem hybride. "Iets anders" (warmtepomp boiler) regelt het SWWRonnie27 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:43:
[...]
Kan de Flint dan toch wel full electric of is het een hybride systeem.
Ben bezig met een traject voor een WP. Nu kwam Coolblue met een voorstel voor de P80. Ze vragen circa 9.5k voor de P80 inclusief binnen-unit (en leidingwerk?). De installatie bedraagt rond de 1000 euro. Is 9.5k niet erg veel aangezien de eerste hit op Google 7.7k bedraagt (inc binnen-unit).
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.