Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:17:
Ben bezig met een traject voor een WP. Nu kwam Coolblue met een voorstel voor de P80. Ze vragen circa 9.5k voor de P80 inclusief binnen-unit (en leidingwerk?). De installatie bedraagt rond de 1000 euro. Is 9.5k niet erg veel aangezien de eerste hit op Google 7.7k bedraagt (inc binnen-unit).
Graag beide offertes integraal vergelijken. Die van 7.7k is een kale unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 03-05 11:54
STIMPPYYY schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:17:
Ben bezig met een traject voor een WP. Nu kwam Coolblue met een voorstel voor de P80. Ze vragen circa 9.5k voor de P80 inclusief binnen-unit (en leidingwerk?). De installatie bedraagt rond de 1000 euro. Is 9.5k niet erg veel aangezien de eerste hit op Google 7.7k bedraagt (inc binnen-unit).
Inclusief SWW en buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabori
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-05 20:51
mavical schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:28:
[...]

Waar wordt het geïnstalleerd? Zolder bijkeuken etc?
De CV ketel gaat eruit. Die staat op zolder en zorgt voor warm water in de badkamer plus verwarming van het huis. Ca 130m2 vloerverwarming en 2 radiatoren die het goed doen op 35 graden.

Op de plek van de CV komt een boilervat voor de douche, de badkamer zit recht onder de boiler dan. De verwarming gaat dan via de Sparrow en wordt op zolder aan het bestaande leidingwerk geknoopt, dus daar verder geen verschil.

Huis is goed geïsoleerd en we verbruiken ca 800 a 850m3 gas voor verwarming, maximale dagverbruik over de laatste 5 jaar was 13m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08:29
@STIMPPYYY Dan bedoel je die van 7792 euro? Want dat is exclusief installatie (dus dat is niet lekker vergelijken he?)

[ Voor 21% gewijzigd door PVPaneel op 29-10-2024 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:31
mabori schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:49:
[...]

De CV ketel gaat eruit. Die staat op zolder en zorgt voor warm water in de badkamer plus verwarming van het huis. Ca 130m2 vloerverwarming en 2 radiatoren die het goed doen op 35 graden.

Op de plek van de CV komt een boilervat voor de douche, de badkamer zit recht onder de boiler dan. De verwarming gaat dan via de Sparrow en wordt op zolder aan het bestaande leidingwerk geknoopt, dus daar verder geen verschil.

Huis is goed geïsoleerd en we verbruiken ca 800 a 850m3 gas voor verwarming, maximale dagverbruik over de laatste 5 jaar was 13m3.
Minder dan 900 m3 gas? Dan is de BB 8kW veel te zwaar.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:52
Tijgerkracht schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:27:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd want volgens sommige media is de markt voor warmtepompen ingestort.
Je hoort ook vaker dat er tientallen mensen worden ontslagen. Je hoort niet dat er tientallen worden aangenomen.
Nieuws moet vooral negatief zijn.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekebooij
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-05 07:19
Tijgerkracht schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:27:
[...]

Die vraag had ik ook gesteld, maar werd door een installateur aangegeven dat die tot erg laag vermogen kan terug schroeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
RNacoustics schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:52:
[...]

Nu is vanwege hogere subsidie nog een run op WP's. Om nog voor de hogere subsidie in aanmerking te komen, moet het voor 1 januari geïnstalleerd zijn. Let maar op. Volgend jaar stort de markt in.
Nee hoor.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ronnie27 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:42:
Hallo mag ik even jullie mening: mijn situatie bouwjaar huis 2008 , hoekwoning goed geïsoleerd. 5 radiatoren beneden, 5 radiatoren boven, geen vloerverwarming. Gasverbruik tussen de 700 en 800 m3 per jaar. Koken op gas.
Ik heb nu 2 offertes voor de Flint. Ben ik nu wel/niet een buffervat nodig. 1 offerte zegt van niet en de andere zegt van wel..graag jullie mening.
Ja. Kleintje. In de retour. Ten behoeve van het ontdooien.

AVDO parallel over je afgiftesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
assje schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 23:03:
[...]

COP 9,5? Ik ben bang dat er iets mis gaat met de sensoren of calculatie.
Hoezo ? Hier zaterdag een dikke 13.

Maar interessant is dat niet. Leuke constatering, meer niet. Het is niet koud momenteel.

Het draait allemaal om december en januari en wat er dan aan stroom in moet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekc1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:04
foekebooij schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:03:
[...]

Die vraag had ik ook gesteld, maar werd door een installateur aangegeven dat die tot erg laag vermogen kan terug schroeven
De vraag moet denk ik niet zijn tot welk vermogen ie terug kan schroeven, maar of je de extra kw's van de BB ooit nodig hebt. Vermoedelijk niet en dan ben je meer kwijt voor iets wat je niet gaat gebruiken......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mabori
Tijgerkracht schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:27:
[...]

Klopt, ik ga dus ook voor de Sparrow. Bij -10 nog steeds 6kW, maar bij hogere temperaturen een voor mij gunstiger minimumvermogen dan de BB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07:12
mabori schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:00:
[...]

Klopt, ik ga dus ook voor de Sparrow. Bij -10 nog steeds 6kW, maar bij hogere temperaturen een voor mij gunstiger minimumvermogen dan de BB.
Kan de Sparrow verder terug reguleren dan de BB?

Ik zelf wil wachten tot de 6 KW BB komt. Maar technisch zullen die verder wel identiek aan elkaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabori
Guido7619 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:05:
[...]

Kan de Sparrow verder terug reguleren dan de BB?

Ik zelf wil wachten tot de 6 KW BB komt. Maar technisch zullen die verder wel identiek aan elkaar zijn.
Gezien de specificatiebladen verwacht ik dat wel: het deellast vermogen bij 12 graden is 2.2kW voor de Sparrow tegenover 3.4kW voor de BB08.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:00
Knowbody schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:14:
Hoezo ? Hier zaterdag een dikke 13.
Momentaan of gemiddeld over een dag? :)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
assje schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:50:
[...]

Momentaan of gemiddeld over een dag? :)
Noem het momentaan, heeft nauwelijks een uurtje gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenvanb
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:15
Ik heb sinds een week een Flint warmtepomp en ben benieuwd hoe ik het een en ander kan optimaliseren. We hebben vloerverwarming in de woning + nieuwe cv met opentherm + zonnepanelen en ik overweeg de volgende instellingen.

1. Temperatuur altijd op 19C. Rationale: door de temperatuur zo constant mogelijk te houden is minimaal vermogen van de wp nodig om deze temperatuur te bereiken en behouden. Ik verwacht bij laag vermogen een relatief hoge COP omdat het water minder verwarmd wordt dan bij een hoog verschil tussen gevraagde en gemeten temperatuur.

2. Temperatuur 's nachts een halve tot hele graad lager dan overdag. Rationale: door de temperatuur hoger in te stellen overdag moet de wp meer werken overdag. Ik verwacht minder, maar langere runs, een hoge COP omdat de buitenlucht overdag warmer is en meer verbruik van eigen opwek.

Hoe denken jullie hierover? Ik denk dat ik beide ga proberen en dan de resultaten vergelijk. Maar ben benieuwd of iemand al op voorhand raad heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 09:34
De Sparrow 60 bij mijn moeder draait super als ik het zo zie.
Ik hoor alleen soms een vreemd geluidje bij de buiten-unit het lijkt wel lucht.
Klinkt iemand dit bekend?
Geluid

Doet het ook alleen als die zeer rustig draait (17% volgens de site)

[ Voor 15% gewijzigd door SpikeHome op 30-10-2024 09:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janzuilhof
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:13
SpikeHome schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:15:
De Sparrow 60 bij mijn moeder draait super als ik het zo zie.
Ik hoor alleen soms een vreemd geluidje bij de buiten-unit het lijkt wel lucht.
Klinkt iemand dit bekend?
Geluid
Dat geborrel herken ik niet bij mijn Sparrow. Maar ik vind wel dat mijn buitenunit ook een vreemd geluid maakt, een soort hoog suizen wat ook een beetje klinkt als leidingen met lucht erin. Ik ben daarover met Coolblue in conclaaf omdat ik de indruk heb dit dit geluid er niet zou moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-05 17:57
Vraagje... Mss heb ik er met de 77 pagina's overheen gelezen, maar... Ik heb nu drie offertes van 1 bedrijf voor drie verschillende installaties:

1. BB full electric (dus met ww vat van 300L etc): 15.615
2. BB Hybride (met een 40L buffervat): 11.205

en de Flint, waarvoor ik eigenlijk offerte vroeg. Deze vond ik vooral erg hoog: 6.999.

Nou zie ik op de offerte van de Flint de binnenunit staan voor 475 ex BTW, is dit normaal?
Voorts zijn de installatie kosten wel OK, maara vragen ze excessief veel voor een kraan en het maken van een dakdoorvoer (bitumen dak). Hier de offerte:

1x Weheat Flint P40 2.375,-
1x Binnenunit 475,-
1x Klein materiaal (koppelingen, buizen, bevestingsmateriaal) 650,-
1x dubbele rubbere steunen 225,-
1x hijksraan 375,-
1x dakdoorvoer 225,-
3meter geisoleerde leiding 135,-
1x installatie voorbereiden / boren en aanleggen leidingen
installatiekosten 1.150

alles ex BTW, dus incl BTW 6.999

Heb ook maar offerte opgevraagd bij CB want dit vond ik echt hoog... heb zelf een hijskraan laatst gehuurd om een dakkoepel op het dak te tillen en dat was 150 inc BTW.. dakdoorvoer voor de zonnepanelen was 150 inc BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-05 14:07
@jelleeelco
Wat verwacht je? Uiteraard wordt op al die zaken ook marge gepakt.

Ik vraag altijd minimaal 3-4 offertes op voor een installatie / project in en rondom huis. Dan kun je wat vergelijken, kritische vragen stellen etc.

Vervolgens kies ik het bedrijf waar ik het beste gevoel bij heb, waar voor mijn gevoel een eerlijke prijs voor gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Razer schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:06:
@jelleeelco
Wat verwacht je? Uiteraard wordt op al die zaken ook marge gepakt.

Ik vraag altijd minimaal 3-4 offertes op voor een installatie / project in en rondom huis. Dan kun je wat vergelijken, kritische vragen stellen etc.

Vervolgens kies ik het bedrijf waar ik het beste gevoel bij heb, waar voor mijn gevoel een eerlijke prijs voor gevraagd wordt.
Ik had prijzen verwacht rond de 6k, in lijn met andere offertes. Misschien niet realistisch. Kijken waar CB mee komt, anders houdt het gewoon op (6k is al bijna niet rendabel, laat staan 7k).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:10
Jeroenvanb schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:47:
Ik heb sinds een week een Flint warmtepomp en ben benieuwd hoe ik het een en ander kan optimaliseren. We hebben vloerverwarming in de woning + nieuwe cv met opentherm + zonnepanelen en ik overweeg de volgende instellingen.

1. Temperatuur altijd op 19C. Rationale: door de temperatuur zo constant mogelijk te houden is minimaal vermogen van de wp nodig om deze temperatuur te bereiken en behouden. Ik verwacht bij laag vermogen een relatief hoge COP omdat het water minder verwarmd wordt dan bij een hoog verschil tussen gevraagde en gemeten temperatuur.

2. Temperatuur 's nachts een halve tot hele graad lager dan overdag. Rationale: door de temperatuur hoger in te stellen overdag moet de wp meer werken overdag. Ik verwacht minder, maar langere runs, een hoge COP omdat de buitenlucht overdag warmer is en meer verbruik van eigen opwek.

Hoe denken jullie hierover? Ik denk dat ik beide ga proberen en dan de resultaten vergelijk. Maar ben benieuwd of iemand al op voorhand raad heeft.
Waarom met vloerverwarming niet een constante temperatuur ?
Dat beetje omlaag zetten levert volgens mij weinig op.
Ik denk dat je zuiniger/gunstiger uit bent als je een constante temperatuur hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:29
Jeroenvanb schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:47:

Ben hier ook wel benieuwd naar. Ben ook benieuwd hoe men max vermogen en max vermogen in stille modus (+ tijden) hebben ingesteld.
Zelf heb ik nu op gevoel de volgende instellingen:
- Overdag (na zonsopgang) heb ik de thermostaat juist hoger (20), zodat de warmtepomp lekker zonne energie verbruikt om de verloren warmte van de nacht te compenseren
- Snachts thermostaat lager (19)
- Nu max 80% vermogen , en 70% snachts in stille modus. Stille modus van 18:00 tot 08:00

Zie de flint toch wel 5-6x per dag korte run maken, lijkt erop dat mijn huis te snel reageert op de run (max aanvoer staat nu op 35, maar zie meestal ca 30-32 in een run). COP komt uit op 5.94, dat lijkt mij wel netjes? Zondag krijg ik home assistant en zal ik wat meer data verzamelen. Vind de data visualisatie in weheat app wat beperkt ook

[ Voor 9% gewijzigd door JurjenS7 op 30-10-2024 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:10
jelleeelco schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:56:
Vraagje... Mss heb ik er met de 77 pagina's overheen gelezen, maar... Ik heb nu drie offertes van 1 bedrijf voor drie verschillende installaties:

en de Flint, waarvoor ik eigenlijk offerte vroeg. Deze vond ik vooral erg hoog: 6.999.

Nou zie ik op de offerte van de Flint de binnenunit staan voor 475 ex BTW, is dit normaal?
Voorts zijn de installatie kosten wel OK, maara vragen ze excessief veel voor een kraan en het maken van een dakdoorvoer (bitumen dak). Hier de offerte:

1x Binnenunit 475,-
1x hijksraan 375,-
1x dakdoorvoer 225,-
installatiekosten 1.150

Heb ook maar offerte opgevraagd bij CB want dit vond ik echt hoog... heb zelf een hijskraan laatst gehuurd om een dakkoepel op het dak te tillen en dat was 150 inc BTW.. dakdoorvoer voor de zonnepanelen was 150 inc BTW.
Die binnenunit is volgens mij de juiste prijs, de compact uitvoering.
Ik zou de Flint zelf omhoog zetten , dat scheelt een stuk
Dakdoorvoer, gat kun je zelf zagen , dakdoorvoer kost maar iets van 35 euro (Anjo dakdoorvoer)dan nog iemand die voor je dicht brand.

Installatiekosten zijn denk ik wel oke !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
201WD schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:24:
[...]

Die binnenunit is volgens mij de juiste prijs, de compact uitvoering.
Ik zou de Flint zelf omhoog zetten , dat scheelt een stuk
Dakdoorvoer, gat kun je zelf zagen , dakdoorvoer kost maar iets van 35 euro (Anjo dakdoorvoer)dan nog iemand die voor je dicht brand.

Installatiekosten zijn denk ik wel oke !
Dank je! Ja installatie kosten zijn mss wat hoger dan bij anderen, maar het is een regionale installateur met goede recensies. Ik vind het niet erg om daar wat extra voor te betalen.

Maar ik twijfel enorm - terugverdientijd is zo maar 9 jaar, vraag me af of dat zinvol is (ik weet het, hoort in een ander topic).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10:03
jelleeelco schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:56:

1x Binnenunit 475,-
1x hijksraan 375,-
1x dakdoorvoer 225,-
installatiekosten 1.150

Waar ik mij toch steeds weer over verbaas op dit forum is dat het lijkt dat er alleen naar de prijzen gekeken wordt.

Voorbeeldje van bovenstaande quote:
Hijsen wordt door een externe club gedaan, die hebben een investering moeten maken van ca. 200K voor een kraan + transport, zij rekenen doorgaans 80-85ex btw per uur, met een minimum van 3-4uur, ze moeten immers er ook met een vrachtautotje naar toe en terug en de boel moet jaarlijks gecontroleerd worden. Reken maar uit.

Daarnaast mis ik hier bijvoorbeeld twee Caleffi vorstbeveilgigingen (weliswaar optioneel, maar toch ca. 120E ex per stuk)
Ook mis ik een vuil/magneetfilter, wat mij betreft niet optioneel, maar een must, dus behoud van de installatie. Ook weer. 100E + .

De dakdoorvoer kost tussen 50 en 100E voor een knappe diameter, je moet immers ook nog isoleren… Maar hij moet ook nog op het dak gezet worden, en ze moeten er nog wat aan verdienen.

En dan zie ik die drama met niet geïsoleerde leidingen en gestuntel op de foto’s van afgelopen week.. dan denk ik… als je thuis een uitbouw of iod laat doen, kijk je dan ook alleen naar de prijs, of ook naar de kwaliteit? je wil toch geen lekkage, koudebrug of water uit je stopcontact?

[ Voor 4% gewijzigd door Stoker op 30-10-2024 10:45 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Stoker schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:41:
[...]

Waar ik mij toch steeds weer over verbaas op dit forum is dat het lijkt dat er alleen naar de prijzen gekeken wordt.

Hijsen wordt door een externe club gedaan, die hebben een investering moeten maken van ca. 200K voor een kraan + transport, rekenen doorgaans 80-85ex btw per uur, met een minimum van 3-4uur, ze moeten immers er ook met een vrachtautotje naar toe en terug. Reken maar uit.

Daarnaast mis ik hier bijvoorbeeld twee Caleffi vorstbeveilgigingen (weliswaar optioneel, maar toch ca. 120E ex per stuk)
Ook mis ik een vuil/magneetfilter, wat mij betreft niet optioneel, maar een must, dus behoud van de installatie. Ook weer. 100E + .

En dan zie ik die drama met niet geïsoleerde leidingen en gestuntel op de foto’s van afgelopen week.. dan denk ik… als je thuis een uitbouw of iod laat doen, kijk je dan ook alleen naar de prijs, of ook naar de kwaliteit? je wil toch geen lekkage, koudebrug, water uit je stopcontact, etc.?
Uiteraard is het een afweging van prijs/kosten en opbrengsten. Het is een investering die terugverdiend moet worden, toch? En zoals ik al zei, door een professioneel kraanbedrijf (enorme machine) een dakkoepel van 225KG op het dak laten tillen...150e inc BTW. Dan is 375 ex wel heel erg prijzig. Daar mag ik toch wat van zeggen zonder 'er wordt alleen maar naar prijs gekeken' te horen te krijgen?

Overigens dank voor de opmerking over de Caleffi vorstbeveiligingen - ik al dit navragen, mss zit dit al in de kosten verwerkt. Vuil/magneet filter zit er wel bij in (stond voor 0,- op de offerte).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoker
Gaat niet alleen op jou voorbeeld. Ze komen hier dagelijks voorbij, inclusief de foto’s van de installatie.

Wat ik moet die opmerking over het hijsen bedoel;
Die prijzen die ik zie staan, die zijn wat mij betreft marktconform, zie de onderbouwing. Als iemand dat voor 150E wil doen, omdat hij bijvoorbeeld in dezelfde plaats woont, dan is dat alleen maar mooi. die besparing kan je dan goed gebruiken voor bv extra isolatie of een knappe thermostaat.

Verder zou ik het forum graag zien als hulpmiddel, heb je een vraag hoe iets aangesloten moet worden op de binnenunit of over een manier om aan te sluiten van het leidingwerk. Dat wij daar met z’n allen onze kennis kunnen delen en kunnen helpen bij bijvoorbeeld een DHZ-er.

[ Voor 13% gewijzigd door Stoker op 30-10-2024 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
JurjenS7 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:23:
[...]

Ben hier ook wel benieuwd naar. Ben ook benieuwd hoe men max vermogen en max vermogen in stille modus (+ tijden) hebben ingesteld.
Zelf heb ik nu op gevoel de volgende instellingen:
- Overdag (na zonsopgang) heb ik de thermostaat juist hoger (20), zodat de warmtepomp lekker zonne energie verbruikt om de verloren warmte van de nacht te compenseren
- Snachts thermostaat lager (19)
- Nu max 80% vermogen , en 70% snachts in stille modus. Stille modus van 18:00 tot 08:00

Zie de flint toch wel 5-6x per dag korte run maken, lijkt erop dat mijn huis te snel reageert op de run (max aanvoer staat nu op 35, maar zie meestal ca 30-32 in een run). COP komt uit op 5.94, dat lijkt mij wel netjes? Zondag krijg ik home assistant en zal ik wat meer data verzamelen. Vind de data visualisatie in weheat app wat beperkt ook
Is dit met vloerverwarming? Met dit weer zou 22-26 veelal voldoende moeten zijn. Mijn max Ta is 32gr bij -15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
bbbrumbrum schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:53:
[...]

Is dit met vloerverwarming? Met dit weer zou 22-26 veelal voldoende moeten zijn. Mijn max Ta is 32gr bij -15.
Yes, volledig vloerverwarming beneden. Denk dat je gelijk hebt. Ga vandaag tado installeren ipv mijn toon, kijken of ik daar iets in kan instellen qua aanvoertemperatuur, anders bel ik CB even om de max naar beneden te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:03
PVPaneel schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:59:
@STIMPPYYY Dan bedoel je die van 7792 euro? Want dat is exclusief installatie (dus dat is niet lekker vergelijken he?)
9,5k is inclusief installatie, leidingwerk en appendages

Opties zijn 1k, komt er dus nog bij (buffervat 50l, elektrawerkzaamheden, draadloze tado v3+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:03
bbbrumbrum schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:23:
[...]

Graag beide offertes integraal vergelijken. Die van 7.7k is een kale unit.
Zie boven, geen waardeoordeel. Viel mij alleen op (was de eerste hit op Google).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07:12
jelleeelco schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:46:
[...]

Uiteraard is het een afweging van prijs/kosten en opbrengsten. Het is een investering die terugverdiend moet worden, toch? En zoals ik al zei, door een professioneel kraanbedrijf (enorme machine) een dakkoepel van 225KG op het dak laten tillen...150e inc BTW. Dan is 375 ex wel heel erg prijzig. Daar mag ik toch wat van zeggen zonder 'er wordt alleen maar naar prijs gekeken' te horen te krijgen?

Overigens dank voor de opmerking over de Caleffi vorstbeveiligingen - ik al dit navragen, mss zit dit al in de kosten verwerkt. Vuil/magneet filter zit er wel bij in (stond voor 0,- op de offerte).
ja, wat houdt je tegen om dit zelf te organiseren? Net als gaten boren in de buitenmuren. Ik regel dat zelf door een betonboorbedrijf, zonder factuurtje wanneer ze in de regio zijn. Kost dan maar een paar tientjes.

Als die BB maar op het dak komt. je kunt ook een paar jongens uit de sportschool regelen.

Lijkt mij dat zo'n grote kraan nu eenmaal wel wat centjes kost maar bel eens rond om zelf een kraan te regelen voor die specifieke dag en zie wat er mogelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:41
Ladderlift

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JurjenS7
Stoker schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:41:
[...]

Hijsen wordt door een externe club gedaan, die hebben een investering moeten maken van ca. 200K voor een kraan + transport, zij rekenen doorgaans 80-85ex btw per uur, met een minimum van 3-4uur, ze moeten immers er ook met een vrachtautotje naar toe en terug en de boel moet jaarlijks gecontroleerd worden. Reken maar uit.

De dakdoorvoer kost tussen 50 en 100E voor een knappe diameter, je moet immers ook nog isoleren… Maar hij moet ook nog op het dak gezet worden, en ze moeten er nog wat aan verdienen.

En dan zie ik die drama met niet geïsoleerde leidingen en gestuntel op de foto’s van afgelopen week.. dan denk ik… als je thuis een uitbouw of iod laat doen, kijk je dan ook alleen naar de prijs, of ook naar de kwaliteit? je wil toch geen lekkage, koudebrug of water uit je stopcontact?
Lijkt me sterk dat er een hijskraan van 200k moet langs komen om een warmtepomp van max 100kg omhoog te krijgen. Er bestaat niet echt een verplichting om iemand zijn hijskraan terug te laten verdienen lijkt me

Je reactie lijkt te suggereren dat prijs altijd lineair correleert met kwaliteit. Dat CB enkele gebrekkige installaties heeft gedaan (oa bij mij) heeft m.i. niet volledig met de prijs te maken, maar meer met onervarenheid (ze stappen net in en hebben veel onervaren monteurs). Ik heb mijn eigen situatie voorgelegd en verwacht daar nog een gedegen oplossing op (immers service met een glimlach), die ik hier ook zal delen.

Ik denk dat het niet meer dan normaal is dat er (misschien iets meer dan in andere topics) over prijzen wordt gesproken:
- We heat is relatief nieuw in de markt
- Flint is helemaal nieuw in de markt en wordt vermarkt als de goedkoopste warmtepomp met op het oog veel betere specs dan andere warmtepompen in zelfde segment
- Warmtepomp markt staat bekend om intransparantie. Offertes liggen mijlenver uit elkaar, soms onduidelijk waarom. Ook specificatie van kosten ontbreekt vaak. Mijn hoogste offerte had 2x meer terugverdientijd dan mijn laagste :)
- Verplichting op warmtepomp installatie bij vervanging CV is waarschijnlijk van de baan waardoor de vraag over gehele jaar terug gelopen is
- Subsidies gaan fors naar beneden, waardoor er nu juist meer vraag is

Al met al lijken dit prima redenen om met elkaar over prijzen / terugverdientijd / benodigde vermogen / ervaringen etc te sparren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-05 22:41

AirX

Tweak Guru

JurjenS7 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:41:
[...]

Yes, volledig vloerverwarming beneden. Denk dat je gelijk hebt. Ga vandaag tado installeren ipv mijn toon, kijken of ik daar iets in kan instellen qua aanvoertemperatuur, anders bel ik CB even om de max naar beneden te zetten
Of met een stooklijn werken? (Kun je volgens mij zelf instellen).

[ Voor 4% gewijzigd door AirX op 30-10-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
AirX schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:29:
[...]

Of met een stooklijn werken? (Kun je volgens mij zelf instellen).
Volgens mij biedt Weheat dat alleen aan bij een aan/uit thermostaat. Maar als ik in tado aanvoertemperatuur kan regelen kan ik dit zelf wel maken denk ik (evt in combinatie met home asisstant)

[ Voor 19% gewijzigd door JurjenS7 op 30-10-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-05 22:41

AirX

Tweak Guru

JurjenS7 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:31:
[...]

Volgens mij biedt Weheat dat alleen aan bij een aan/uit thermostaat. Maar als ik in tado aanvoertemperatuur kan regelen kan ik dit zelf wel maken denk ik (evt in combinatie met home asisstant)
Zou mooi zijn als je opentherm met stooklijn (als max aanvoer bij bepaalde buitentemperatuur) zou kunnen combineren.

En geeft de Weheat trouwens de buitentemperatuur ook door aan de opentherm thermostaat?

[ Voor 9% gewijzigd door AirX op 30-10-2024 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvlagsma
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:09
AirX schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:52:
[...]

Zou mooi zijn als je opentherm met stooklijn (als max aanvoer bij bepaalde buitentemperatuur) zou kunnen combineren.

En geeft de Weheat trouwens de buitentemperatuur ook door aan de opentherm thermostaat?
Ja mijn iSense krijgt buitentempertuur door van de BB. Vervolgens kan ik in de thermostaat kiezen om OTC of RTC te regelen en zelfs RTC met een OTC stooklijn als limiet en die laatste bevalt mij tot nu toe het beste. De BB instelling is hierbij Opentherm. Minimale warmtevraag in the thermostaat op 14 zorgt dat de circulatiepomp niet meer onnodig draait.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoker
JurjenS7 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:09:
[...]

Lijkt me sterk dat er een hijskraan van 200k moet langs komen om een warmtepomp van max 100kg omhoog te krijgen. Er bestaat niet echt een verplichting om iemand zijn hijskraan terug te laten verdienen lijkt me

Je reactie lijkt te suggereren dat prijs altijd lineair correleert met kwaliteit. Dat CB enkele gebrekkige installaties heeft gedaan (oa bij mij) heeft m.i. niet volledig met de prijs te maken, maar meer met onervarenheid (ze stappen net in en hebben veel onervaren monteurs). Ik heb mijn eigen situatie voorgelegd en verwacht daar nog een gedegen oplossing op (immers service met een glimlach), die ik hier ook zal delen.

Ik denk dat het niet meer dan normaal is dat er (misschien iets meer dan in andere topics) over prijzen wordt gesproken:
- We heat is relatief nieuw in de markt
- Flint is helemaal nieuw in de markt en wordt vermarkt als de goedkoopste warmtepomp met op het oog veel betere specs dan andere warmtepompen in zelfde segment
- Warmtepomp markt staat bekend om intransparantie. Offertes liggen mijlenver uit elkaar, soms onduidelijk waarom. Ook specificatie van kosten ontbreekt vaak. Mijn hoogste offerte had 2x meer terugverdientijd dan mijn laagste :)
- Verplichting op warmtepomp installatie bij vervanging CV is waarschijnlijk van de baan waardoor de vraag over gehele jaar terug gelopen is
- Subsidies gaan fors naar beneden, waardoor er nu juist meer vraag is

Al met al lijken dit prima redenen om met elkaar over prijzen / terugverdientijd / benodigde vermogen / ervaringen etc te sparren.
Ik heb zelf het prijskaartje niet gezien van soortgelijke kraan, ik heb namelijk ook de vraag gesteld waarom het 300E ex was, destijds, dit was het antwoord. Maar misschien zegt dit plaatje meer.

Misschien iemand nog een handeltje beginnen? van een oud vrouwtje geweest:
(https://www.machineryzone...45345896/hoeflon-c10.html)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6lgpjs0aQES9f40CLl59CQeubU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ELPDQyD5IAZ5G2dTpHBPzTO.jpg?f=fotoalbum_large

Wat betreft de prijs en de discussies hier op het forum;
Sommige componenten hebben hun prijs, dus een vorstbeveiliging of vuilfilter zijn op de totaalprijs van bijvoorbeeld een Flint-installatie een behoorlijk deel.

Dus ja; als je die vorstbeveiligingen skipt en je neemt geen vuilfilter, dan ben ik van mening dat je bewust minder uitgeeeft en voor lief neemt dat je een risico neemt en vuil laat rondcirkelen in je systeem (lees: wisselaar, pomp, afgiftesysteem)

We hebben het verder niet over de kwaliteit van jou/de installatie. Wellicht kunnen op het forum hier onze ideeen en optimalisaties delen en die terugkoppelen zodat alles netjes wordt opgeleverd. :)

Waar het mij om gaat is dat ik hier liever een technische discussie heb, dan een marktplaats/werkspot wie de goedkoopste heeft. Maar ben hier blijkbaar in de minderheid.

[ Voor 9% gewijzigd door Stoker op 30-10-2024 14:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stoker
Voor diegene die hun vingers willen aflikken:

Dit is overigens een goed ingelezen DHZ-er
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VN9T2CKyjMPr_8Txk4tNjKrBT8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z5L17WMafLUYkzY0s0nLXAPg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNJI04r9lQWDSWOTSD5gENEKpTk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LbAZrpPg6rdXC2XYBxzQwzsZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Stoker schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:53:
Voor diegene die hun vingers willen aflikken:

Dit is overigens een goed ingelezen DHZ-er
[Afbeelding][Afbeelding]
Het hoofdstuk thermosiphons moet hij nog wel even lezen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Guido7619 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:06:
[...]

ja, wat houdt je tegen om dit zelf te organiseren? Net als gaten boren in de buitenmuren. Ik regel dat zelf door een betonboorbedrijf, zonder factuurtje wanneer ze in de regio zijn. Kost dan maar een paar tientjes.

Als die BB maar op het dak komt. je kunt ook een paar jongens uit de sportschool regelen.

Lijkt mij dat zo'n grote kraan nu eenmaal wel wat centjes kost maar bel eens rond om zelf een kraan te regelen voor die specifieke dag en zie wat er mogelijk is.
Ja op zich niets, en zo regel ik het normaal gesproken ook. Kijk, als WeHeat die pomp bij mij thuis aflevert en ik weet ze komen op bv een dinsdag, dan kan ik wel regelen dat die op maandag op het dak getakeld wordt. Of zo'n installateur daarmee akkoord gaat is vraag twee natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Ladderlift gaat helaas niet - Dak is helemaal vol met zonnepanelen, behalve in het midden bij de schoorsteen waar de Flint zou moeten komen te staan.

Overigens voor mijn vrouw een reden om vooralsnog flink op de rem te gaan staan in mijn plannen, zij is bezorgd over trillingen, lawaai, etc. We werken en slapen direct onder het dak en het is een houten dak constructie met bitumen dak bedekking... Helaas is in de tuin oid geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
bbbrumbrum schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:57:
[...]

Als hij goed gelezen heeft, dan is de meegeleverde terugslagklep netjes geplaatst bij de waterpomp en heb je hier geen last vast van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T92d5DEZZ-KFn9lw6CHcSZKvyc0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KxiR30PKgFfekOSey5EdAf8b.png?f=fotoalbum_large

Gezien de nauwkeurigheid van oa de isolatie.., maak ik mij daar geen zorgen over.

[ Voor 28% gewijzigd door Stoker op 30-10-2024 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Stoker schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:04:
[...]

Als hij goed gelezen heeft, dan is de meegeleverde terugslagklep netjes geplaatst bij de waterpomp en heb je hier geen last vast van.

Gezien de nauwkeurigheid van oa de isolatie.., maak ik mij daar geen zorgen over.
Hoe gaat een klep bij de pomp helpen tegen eenpijpscirculatie?

Isolatie is een pleister op het probleem, sifon verhelpt het probleem.

Zeker die bovenste leiding die beetje omhoog horizontaal wegloopt, dat is een schoolvoorbeeld hoe het niet hoort.

@Tijgerkracht de onderste ook als het vat goed is doorgewarmt. Bij mijn ouders dacht ik dat het ook wel losliep met de onderste aansluiting, maar later hier alsnog een sifon toegevoegd. Nu is die leiding ijskoud, ook na legionella run.

[ Voor 26% gewijzigd door bbbrumbrum op 30-10-2024 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
bbbrumbrum schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:57:
[...]

Je bedoelt dat de linker kant bovenste leiding uit het sanitair vat warmtelek kan geven doordat water van 2 verschillende temperaturen zich daar laminair uit het vat gaat trekken?
Zie: https://www.linkedin.com/...vity:7237526105803362304/

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Stoker schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:03:
[...]

Ik heb zelf het prijskaartje niet gezien van soortgelijke kraan, ik heb namelijk ook de vraag gesteld waarom het 300E ex was, destijds, dit was het antwoord. Maar misschien zegt dit plaatje meer.

Misschien iemand nog een handeltje beginnen? van een oud vrouwtje geweest:
(https://www.machineryzone...45345896/hoeflon-c10.html)

[Afbeelding]

Wat betreft de prijs en de discussies hier op het forum;
Sommige componenten hebben hun prijs, dus een vorstbeveiliging of vuilfilter zijn op de totaalprijs van bijvoorbeeld een Flint-installatie een behoorlijk deel.

Dus ja; als je die vorstbeveiligingen skipt en je neemt geen vuilfilter, dan ben ik van mening dat je bewust minder uitgeeeft en voor lief neemt dat je een risico neemt en vuil laat rondcirkelen in je systeem (lees: wisselaar, pomp, afgiftesysteem)

We hebben het verder niet over de kwaliteit van jou/de installatie. Wellicht kunnen op het forum hier onze ideeen en optimalisaties delen en die terugkoppelen zodat alles netjes wordt opgeleverd. :)

Waar het mij om gaat is dat ik hier liever een technische discussie heb, dan een marktplaats/werkspot wie de goedkoopste heeft. Maar ben hier blijkbaar in de minderheid.
Ter vergelijk, deze kraanwagen kwam bij mij de dakkoepel op het dak plaatsen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwoXiohS3yMjqow8xxpB9Hnkk_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vNwV4l3NAbLet50hLeXYRW0N.jpg?f=fotoalbum_large

Trouwens, iets heel anders mbt terugverdientijd van de Flint. Hebben jullie rekening gehouden met het verlagen van je rentelasten als je een label A of hoger hebt? Mss niet interessant als je niet voor oversluiten staat, maar ik zou met een WP wss naar A+ gaan (zat op C, nu utibouw met vloerverwarming, isolatie en 19 zonnepanelen denk ik op A) en dan krijg je ~0.15% rentekorting (bij ING bv).

[ Voor 9% gewijzigd door jelleeelco op 30-10-2024 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
bbbrumbrum schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:07:
[...]

Hoe gaat een klep bij de pomp helpen tegen eenpijpscirculatie?

Isolatie is een pleister op het probleem, sifon verhelpt het probleem.

Zeker die bovenste leiding die beetje omhoog horizontaal wegloopt, dat is een schoolvoorbeeld hoe het niet hoort.

@Tijgerkracht de onderste ook als het vat goed is doorgewarmt. Bij mijn ouders dacht ik dat het ook wel losliep met de onderste aansluiting, maar later hier alsnog een sifon toegevoegd. Nu is die leiding ijskoud, ook na legionella run.
Kijk dit zijn de discussies die er wat mij betreft toe doen. Ik kende heel eerlijk gezegd alleen de thermische trek (met en wpv heb je daar veel minder last van), die kan je voorkomen door een terugslagklep of syfon. Dit artikel zal ik ook eens lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JurjenS7
AirX schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:52:
[...]

Zojuist tado aangesloten. Gelijk heel ander gedrag. Hij herkent de thermostaat ook gelijk als OT, bij de toon stond dit zo wel ingesteld maar bleef het OT herkenning dingetje draaien.
Zal eind vd week het verschil in COP wel laten zien per dag. Denk niet dat buitentemperatuur met de thermostaat gedeeld wordt, maar tado heeft de lokale weersvoorspelling zelf in de app
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHJsokCVFeyhYX2VVxdqeCHCLno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lY0cxllsvglGbVatzaQ8mQnh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Tijgerkracht schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:07:
[...]

Je bedoelt dat de linker kant bovenste leiding uit het sanitair vat warmtelek kan geven doordat water van 2 verschillende temperaturen zich daar laminair uit het vat gaat trekken?
Zie: https://www.linkedin.com/...vity:7237526105803362304/
Hier een link naar het verhaal, maar op LinkedIn staan een stuk van 13 posts met heldere uitleg.
Zoek ook op warmtesifon of EinRohrZirkulation
https://www.ew-installati...en-van-einrohrzirkulation

[ Voor 9% gewijzigd door Tijgerkracht op 30-10-2024 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16-05 23:15
JurjenS7 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:46:
[...]

Zojuist tado aangesloten. Gelijk heel ander gedrag. Hij herkent de thermostaat ook gelijk als OT, bij de toon stond dit zo wel ingesteld maar bleef het OT herkenning dingetje draaien.
Zal eind vd week het verschil in COP wel laten zien per dag. Denk niet dat buitentemperatuur met de thermostaat gedeeld wordt, maar tado heeft de lokale weersvoorspelling zelf in de app
[Afbeelding]
Welke Tado heb je gekozen? De X of de V3+? Mijn Flint wordt nu door een Google Nest aangestuurd, maar doet dat zo agressief dat de cv-ketel erbij aangaat... Dat is de bedoeling natuurlijk niet. De Nest zou dit af moeten leren, maar heb er na bijna twee weken een hard hoofd in. Dus misschien ook maar aan de Tado.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JurjenS7
Flintstone087 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:55:
[...]

Welke Tado heb je gekozen? De X of de V3+? Mijn Flint wordt nu door een Google Nest aangestuurd, maar doet dat zo agressief dat de cv-ketel erbij aangaat... Dat is de bedoeling natuurlijk niet. De Nest zou dit af moeten leren, maar heb er na bijna twee weken een hard hoofd in. Dus misschien ook maar aan de Tado.
V3+ , via marktplaats een ongebruikte wired thermostaat met 2 radiatorknoppen erbij, voor 40 euro onder winkelprijs
Ik was het al van plan, omdat mijn toon niet meer via internet aangestuurd kon worden, maar ik was ook wel verbaasd over het elektriciteitsverbruik tijdens runs. Die kwam niet onder de 500W (meestal 800W), nu gewoon minder dan de helft met de tado :)
Hier voorbeeld van 3 runs zonder ander stroomverbruik naast sluipverbruik (data is per kwartier)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7nhOWlI58ZukGpgMO4go59vP8Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/V6OdoqIVr7fJvuOspSm7HSIQ.png?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door JurjenS7 op 30-10-2024 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15-05 10:10
JurjenS7 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:09:
[...]

V3+ , via marktplaats een ongebruikte wired thermostaat met 2 radiatorknoppen erbij, voor 40 euro onder winkelprijs
Ik was het al van plan, omdat mijn toon niet meer via internet aangestuurd kon worden, maar ik was ook wel verbaasd over het elektriciteitsverbruik tijdens runs. Die kwam niet onder de 500W, nu gewoon de helft met de tado :)
Klinkt goed. Ik ben benieuwd wat de Atag one er van gaat bakken. wordt komende maandag getest met WeHeat en CB. Er zijn namelijk nog geen ervaringen met deze thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Even een korte update - installateur is teruggekomen en heeft reden gegeven waarom ze geen vorstbeveiliging hadden opgenomen.

De pomp blijft draaien zodat de (geisoleerde) leidingen niet onder nul komen. Wat ik verder begreep, is dat de vorstkleppen ervoor zorgen dat bij stroomuitval en vorst de druk wegvalt, en daarna de vorstbeveiliging vervangen moet worden. Hij gaf voorts aan dat stel dat je thuis ben, kun je ook zelf de water uit het systeem laten lopen.

Vraagje hierover - stel in het hypothetische geval dat je EN niet thuis bent, EN de stroom valt uit (langer dan aantal uur) EN het vriest heel hard zodat de leidingen kunnen bevriezen, en die vorstbeveiliger doet zijn werk, kun je dan alsnog wel de CV gebruiken om het warm te krijgen, in ieder geval totdat de vorstbeveiliger vervangen is?

Hij gaf overigens aan dat het 121,- extra is (vind ik op zich meevallen bij het beschermen van een dergelijke dure installatie), maar gaf wel 350,- korting op de totale offerte.

Dan andere vraag, hebben mensen hier ervaring met Evo Home systeem icm WeHeat? Ik kan zowel met Open Therm als met Aan/uit aansturen (ik heb beide units omdat ik net naar aan/uit ben geswitched, ivm zeer onrustig stookgedrag).

En als er al mensen zijn met een Flint, ben heel benieuwd naar de ervaringen mbt trillingen in dak etc!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:50

Carboy54

Duurzaamheid coach

jelleeelco schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:08:
[...]

Ter vergelijk, deze kraanwagen kwam bij mij de dakkoepel op het dak plaatsen:

[Afbeelding]

Trouwens, iets heel anders mbt terugverdientijd van de Flint. Hebben jullie rekening gehouden met het verlagen van je rentelasten als je een label A of hoger hebt? Mss niet interessant als je niet voor oversluiten staat, maar ik zou met een WP wss naar A+ gaan (zat op C, nu utibouw met vloerverwarming, isolatie en 19 zonnepanelen denk ik op A) en dan krijg je ~0.15% rentekorting (bij ING bv).
Over rentelasten gesproken. Het eerste wat je op moet geven bij de verkoop aan een makelaar zijn de energiekosten. NUL op de meter woningen zijn inmiddels aanzienlijk meer waard dan de buurman zonder en ook voor wat betreft de hoogte van de hypotheek werkt dat positief uit. Velen hebben het hier over terug verdien tijd maar hier hoor ik ze vaak helemaal niet over. In mijn gemeente Capelle aan den Ijssel kan je zelfs een renteloze lening krijgen om te verduurzamen. Dus als het even kan Full Electric dus.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

jelleeelco schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:21:
Even een korte update - installateur is teruggekomen en heeft reden gegeven waarom ze geen vorstbeveiliging hadden opgenomen.

De pomp blijft draaien zodat de (geisoleerde) leidingen niet onder nul komen. Wat ik verder begreep, is dat de vorstkleppen ervoor zorgen dat bij stroomuitval en vorst de druk wegvalt, en daarna de vorstbeveiliging vervangen moet worden. Hij gaf voorts aan dat stel dat je thuis ben, kun je ook zelf de water uit het systeem laten lopen.

Vraagje hierover - stel in het hypothetische geval dat je EN niet thuis bent, EN de stroom valt uit (langer dan aantal uur) EN het vriest heel hard zodat de leidingen kunnen bevriezen, en die vorstbeveiliger doet zijn werk, kun je dan alsnog wel de CV gebruiken om het warm te krijgen, in ieder geval totdat de vorstbeveiliger vervangen is?

Hij gaf overigens aan dat het 121,- extra is (vind ik op zich meevallen bij het beschermen van een dergelijke dure installatie), maar gaf wel 350,- korting op de totale offerte.

Dan andere vraag, hebben mensen hier ervaring met Evo Home systeem icm WeHeat? Ik kan zowel met Open Therm als met Aan/uit aansturen (ik heb beide units omdat ik net naar aan/uit ben geswitched, ivm zeer onrustig stookgedrag).

En als er al mensen zijn met een Flint, ben heel benieuwd naar de ervaringen mbt trillingen in dak etc!
Bij langdurige stroomuitval vriest jouw warmtewisselaar kapot. Zonder stroom geen waterpomp die af en toe even rond draait. De mij bekende vorstbeveiligingen sluiten gewoon weer vanzelf en hoeven niet te worden vervangen. Wel moet het systeem weer worden nagevuld als de vorstbeveiliging goed zijn werk heeft gedaan. En ja het gebeurt uiteraard als je een nachtje niet thuis bent. Afgelopen winter bij -7 waren drie eigenaren zeer gelukkig met mijn advies.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Carboy54 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:40:
[...]

Over rentelasten gesproken. Het eerste wat je op moet geven bij de verkoop aan een makelaar zijn de energiekosten. NUL op de meter woningen zijn inmiddels aanzienlijk meer waard dan de buurman zonder en ook voor wat betreft de hoogte van de hypotheek werkt dat positief uit. Velen hebben het hier over terug verdien tijd maar hier hoor ik ze vaak helemaal niet over. In mijn gemeente Capelle aan den Ijssel kan je zelfs een renteloze lening krijgen om te verduurzamen. Dus als het even kan Full Electric dus.
Dank voor de reactie, ik weet dat je helemaal gelijk hebt... maar verkoop van het huis is totaal niet aan de orde. We hebben net een grote verbouwing achter de rug met een uitbouw, volledige vloerverwarming beneden (alles opnieuw opgebouwd, dus nieuwe dekvloer etc), keuken, zonnepanelen... alles. Maar mijn rentevaste periode loopt over een jaar af, en ik zag dat je dus 0.15% korting kan krijgen bij de ING als je een A-label of hoger hebt. Mss zit ik nu al wel op A...

Ik las even terug dat je eigenlijk bij een vloerverwarming altijd de verdeler aanpakt. Mij werd door meerdere mensen gezegd dat dat niet strikt noodzakelijk is (niet door de installateur overigens). Maar die verdeler zit er nog geen jaar in, en het voelt 'zonde' om te vervangen. Daanaast, als de CV over de vloerverwarming draait, wordt het water in de ketel niet hoger dan 45 graden. Retour is dan 34.5 (delta T -10.5). Pas als ik echt boven radiatoren open zet loopt de temp op, maar dat doen we nauwelijks.

Is het dan nog steeds nodig te vervangen? Gaat verbruik omhoog als ik het niet doe, of kan het iets beschadigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Carboy54 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:45:
[...]

Bij langdurige stroomuitval vriest jouw warmtewisselaar kapot. Zonder stroom geen waterpomp die af en toe even rond draait. De mij bekende vorstbeveiligingen sluiten gewoon weer vanzelf en hoeven niet te worden vervangen. Wel moet het systeem weer worden nagevuld als de vorstbeveiliging goed zijn werk heeft gedaan. En ja het gebeurt uiteraard als je een nachtje niet thuis bent. Afgelopen winter bij -7 waren drie eigenaren zeer gelukkig met mijn advies.
Ik ga het ook zeker nemen als ik voor een WP kies, die 1xx euro zijn de kosten niet. Is dat die Caleffi waar je het over had? Die dus gewoon weer dicht gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

jelleeelco schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:45:
[...]

Dank voor de reactie, ik weet dat je helemaal gelijk hebt... maar verkoop van het huis is totaal niet aan de orde. We hebben net een grote verbouwing achter de rug met een uitbouw, volledige vloerverwarming beneden (alles opnieuw opgebouwd, dus nieuwe dekvloer etc), keuken, zonnepanelen... alles. Maar mijn rentevaste periode loopt over een jaar af, en ik zag dat je dus 0.15% korting kan krijgen bij de ING als je een A-label of hoger hebt. Mss zit ik nu al wel op A...

Ik las even terug dat je eigenlijk bij een vloerverwarming altijd de verdeler aanpakt. Mij werd door meerdere mensen gezegd dat dat niet strikt noodzakelijk is (niet door de installateur overigens). Maar die verdeler zit er nog geen jaar in, en het voelt 'zonde' om te vervangen. Daanaast, als de CV over de vloerverwarming draait, wordt het water in de ketel niet hoger dan 45 graden. Retour is dan 34.5 (delta T -10.5). Pas als ik echt boven radiatoren open zet loopt de temp op, maar dat doen we nauwelijks.

Is het dan nog steeds nodig te vervangen? Gaat verbruik omhoog als ik het niet doe, of kan het iets beschadigen?
Warmtepompen doen 3x zoveel volume tot wel 1500 liter per uur met een Delta van 3 ipv 10-15 graden zoals een CV ketel. Daar hoort een flow beperkende mengverdeler niet in thuis. Met een verdeler met pomp heb je een hogere aanvoer temperatuur nodig wat inefficient werkt en met minder comfort. 1 uitzondering is als je met een parallel buffer gaat werken met verschillende temperaturen maar dan maak je het nog inefficiënter. En ja Caleffi's sluiten vanzelf weer boven de 3 graden. Vervangen is niet nodig.

https://renewableheatingh...-properly-and-efficiently

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 30-10-2024 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics

Kwestie van risico analyse hanteren. risico = kans x impact. kans is klein =1 maar impact is groot =5. tegenmaatregel = inzetten van vorstbeveiliging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Stoker schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:43:
[...]

Kijk dit zijn de discussies die er wat mij betreft toe doen. Ik kende heel eerlijk gezegd alleen de thermische trek (met en wpv heb je daar veel minder last van), die kan je voorkomen door een terugslagklep of syfon. Dit artikel zal ik ook eens lezen.
Er zijn wel kleppen voor:
https://www.caleffi.com/e...-water-510-caleffi-510500
Maar die moeten dan direct op het vat gemonteerd worden, en als je er 2 monteert zijn een paar (pers) bochtjes om de sifon te maken een stuk goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JurjenS7

Die van mij staat op plat dak van keuken (hout +bitumen). Heb hem gehoord op ca 70-80% compressor snelheid. Het is niet gedeelte van keuken boven een aanrecht of werkblad oid. Soort van bijkeuken. Ben zelf niet gevoelig voor geluidjes. Dacht paar keer dat ik hem aanhoorde gaan, maar bleek de vriezer of koelkast. Alleen als ik er onder ga staan en actief ga luisteren, hoor ik het. Gezien bovenstaande (nu tado thermostaat) denk ik dat dit nu met deze temperaturen nog minder geluid wordt komende tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:18
Kan je eigenlijk nu het geluid van een WP beoordelen als hij nog niet hard hoeft te werken? Kan me voorstellen dat hij meer vermogen nodig heeft als het ipv de huidige temperatuur van 15 graden bijvoorbeeld 2 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
GoEV6 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:13:
Kan je eigenlijk nu het geluid van een WP beoordelen als hij nog niet hard hoeft te werken? Kan me voorstellen dat hij meer vermogen nodig heeft als het ipv de huidige temperatuur van 15 graden bijvoorbeeld 2 graden is.
Denk het niet idd. Wel heeft die van mij harder gedraaid dan nodig. Maarja zijn geen flints die 2 graden hebben meegemaakt haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torbs
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08:04
RNacoustics schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:19:
[...]

Klinkt goed. Ik ben benieuwd wat de Atag one er van gaat bakken. wordt komende maandag getest met WeHeat en CB. Er zijn namelijk nog geen ervaringen met deze thermostaat.
Ik heb zelf ook nog een Atag one hangen en ben ook geïnteresseerd in de Flint dus ik ben heel benieuwd of deze goed met elkaar samenwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:18
JurjenS7 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:23:
[...]

Denk het niet idd. Wel heeft die van mij harder gedraaid dan nodig. Maarja zijn geen flints die 2 graden hebben meegemaakt haha
Dan blijf in de ervaringen hier volgen. Vind Weheat een erg interessant bedrijf en ze maken mooie spullen. Helaas woon ik in een tussenwoning met beperkte ruimte voor een WP zonder dat buren er geluid(shinder) van kunnen ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceMW
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:01
Ik was al heel ver met de aanschaf van de Flint, zou voor in de tuin onder een raam worden geplaatst, toen hier ergens de installatievoorschriften voorbij kwamen. Bleek dat, vanwege de R290, de Flint minimaal 1 meter van een deur, raam, e.d. moet worden geplaatst.
Twee installateurs hebben hier niets over gezegd. Bij navraag bleek inderdaad dat ze dit niet wisten, maar nu wel bevestigden.
Op de website van WeHeat zelf staan mooie foto's van buitenunits vlak naast of onder ramen of op een dakkapel vlak boven een raam. Ook zie ik op dit forum dat CB hier ook niet zo moeilijk over doet.
Hoe is jullie ervaring met de plaatsing van units met R290 gezien deze veiligheidsvoorschriften?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5hLUA8avkzOywL3fvUytmT0_pE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3pw2osSrIfga0kRwCu1VDI70.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door BruceMW op 30-10-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Carboy54 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:56:
[...]

Warmtepompen doen 3x zoveel volume tot wel 1500 liter per uur met een Delta van 3 ipv 10-15 graden zoals een CV ketel. Daar hoort een flow beperkende mengverdeler niet in thuis. Met een verdeler met pomp heb je een hogere aanvoer temperatuur nodig wat inefficient werkt en met minder comfort. 1 uitzondering is als je met een parallel buffer gaat werken met verschillende temperaturen maar dan maak je het nog inefficiënter. En ja Caleffi's sluiten vanzelf weer boven de 3 graden. Vervangen is niet nodig.

https://renewableheatingh...-properly-and-efficiently
Ik snap het. Maar dan gaat het voor mij dus niet werken: ik heb nog radiatoren die ~55-60 graden nodig hebben op de (hele) koude dagen. Ik zou er 3 moeten vervangen voor LT radiatoren (en HT verdeler naar een LT verdeler ombouwen) danwel een hybride verdeler ertussen (heet water wordt gemengd, water op 45 graden gaat er zonder bijmengen in). Dit laatste werd mij door installateur van de VV uitgelegd....om vervolgens mij voor gek te verklaren uberhaupt naar een WP te kijken :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

jelleeelco schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:50:
[...]

Ik snap het. Maar dan gaat het voor mij dus niet werken: ik heb nog radiatoren die ~55-60 graden nodig hebben op de (hele) koude dagen. Ik zou er 3 moeten vervangen voor LT radiatoren (en HT verdeler naar een LT verdeler ombouwen) danwel een hybride verdeler ertussen (heet water wordt gemengd, water op 45 graden gaat er zonder bijmengen in). Dit laatste werd mij door installateur van de VV uitgelegd....om vervolgens mij voor gek te verklaren uberhaupt naar een WP te kijken :X
Vervang ze voor LTV Fancoils die geven heel veel warmte bij 40 graden watertemperatuur.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 30-10-2024 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
Met de Blackbird (op propaan) kun je die temperaturen op die radiatoren bereiken als je dat zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Carboy54 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:05:
[...]

Vervang ze voor LTV Fancoils die geven heel veel warmte bij 40 graden watertemperatuur.
Zoals bv de Jaga Strada? Best duur maar ik vind ze heel mooi...op de kamer van mijn dochter moesten we radiator verplaatsen/vervangen en gelijk zo een opgehangen. Nog zonder boosters maar kan wel. Op de wc die we nog moeten doen komt ook een strada, met booster (35x50cm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Peeters1 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:33:
Met de Blackbird (op propaan) kun je die temperaturen op die radiatoren bereiken als je dat zou willen.
De Flint kan het ook is mij verteld...(denk alleen niet dat het de efficiëntie ten goede komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

jelleeelco schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:38:
[...]

De Flint kan het ook is mij verteld...(denk alleen niet dat het de efficiëntie ten goede komt)
Het kan mits je 1.5 x het berekende vermogen in huis hebt staan. Overigens is het slimmer en efficiënter om je afgiftesysteem te optimaliseren. Het voordeel van een warmtepomp is zo lang mogelijk zo laag mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
  • Laatst online: 12:07
BruceMW schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:46:
Ik was al heel ver met de aanschaf van de Flint, zou voor in de tuin onder een raam worden geplaatst, toen hier ergens de installatievoorschriften voorbij kwamen. Bleek dat, vanwege de R290, de Flint minimaal 1 meter van een deur, raam, e.d. moet worden geplaatst.
Twee installateurs hebben hier niets over gezegd. Bij navraag bleek inderdaad dat ze dit niet wisten, maar nu wel bevestigden.
Op de website van WeHeat zelf staan mooie foto's van buitenunits vlak naast of onder ramen of op een dakkapel vlak boven een raam. Ook zie ik op dit forum dat CB hier ook niet zo moeilijk over doet.
Hoe is jullie ervaring met de plaatsing van units met R290 gezien deze veiligheidsvoorschriften?[Afbeelding]
Zoals een installateur van Daikin ooit tegen me zei; 'als we ons aan de voorschriften van R290 moeten houden, dan zouden we heel weinig warmtepompen meer plaatsen'. Zij losten dit op door zoveel mogelijk R32 te blijven plaatsen, anderen lossen het op door (wellicht twijfelachtig strenge) veiligheidsvoorschrift te negeren. Naar ik begrijp is dat veiligheidsvoorschrift een afspraak binnen de sector (ikv zelfregulering), maar geen wet. Gaat er wat fout, dan heb je wat uit te leggen. Verzekeraars zijn heel aardig, totdat er iets fout gaat en het op uitbetalen uitkomt. Ja, het risico is klein of nihil, maar ja, dat zijn nou precies de situaties waarvoor je verzekerd bent en het is niet uit te sluiten dat je dan de pineut bent.

Daarnaast, het plaatje alleen gaat je niet helpen in het voorkomen van ongelukken. Je moet de kenmerken van R290 begrijpen, dat zwaarder is dan lucht. Als je doodleuk een afvoerpijp voor condenswater onder een R290 warmtepomp plaatst, en die laat doorlopen naar het riool, dan creëer je waarschijnlijk een onveiliger situatie dan puur het volgen van de aanwijzingen in het plaatje. Overigens, dat eerder genoemde kenmerk zorgt er ook voor dat je prima een raam naast of boven een R290 warmtepomp hebben, mits de onderkant van het raam maar boven de bovenkant van de warmtepomp ligt. Althans, zo begrijp ik het voorschrift.

Sommigen zien in de voorschriften aanleiding om de warmtepomp maar enkele meters de tuin in te plaatsen. Als je echter berekent tot hoeveel energieverlies dat leidt, dan kom je daar snel op terug. Geen installateur of verkoper van warmtepompen of buizen die je daarvoor heel actief voor waarschuwt, want dat betekent minder omzet. Datzelfde geldt een beetje voor de veiligheidsvoorschriften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ntram schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:59:
[...]

Zoals en installateur van Daikin ooit tegen me zei; 'als we ons aan de voorschriften van R290 moeten houden, dan zouden we heel weinig warmtepompen meer plaatsen'. Zij losten dit op door zoveel mogelijk R32 te blijven plaatsen, anderen lossen het op door (wellicht twijfelachtig strenge) veiligheidsvoorschrift te negeren. Naar ik begrijp is dat veiligheidsvoorschrift een afspraak binnen de sector (ikv zelfregulering), maar geen wet. Gaat er wat fout, dan heb je wat uit te leggen. Verzekeraars zijn heel aardig, totdat er iets fout gaat en het op uitbetalen uitkomt. Ja, het risico is klein of nihil, maar ja, dat zijn nou precies de situaties waarvoor je verzekerd bent en het is niet uit te sluiten dat je dan de pineut bent.

Daarnaast, het plaatje alleen gaat je niet helpen in het voorkomen van ongelukken. Je moet de kenmerken van R290 begrijpen, dat zwaarder is dan lucht. Als je doodleuk een afvoerpijp voor condenswater onder een R290 warmtepomp plaatst, en die laat doorlopen naar het riool, dan creëer je waarschijnlijk een onveiliger situatie dan puur het volgen van de aanwijzingen in het plaatje. Overigens, dat eerder genoemde kenmerk zorgt er ook voor dat je prima een raam naast of boven een R290 warmtepomp hebben, mits de onderkant van het raam maar boven de bovenkant van de warmtepomp ligt. Althans, zo begrijp ik het voorschrift.

Sommigen zien in de voorschriften aanleiding om de warmtepomp maar enkele meters de tuin in de plaatsen. Als je echter berekend tot hoeveel energieverlies dat leidt, dan kom je daar snel op terug. Geen installateur of verkoper van warmtepompen of buizen die je daarvoor heel actief voor waarschuwt, want dat betekent minder omzet. Datzelfde geldt een beetje voor de veiligheidsvoorschriften.
Mits je de juiste grondleiding toe past valt dat verlies reuze mee. 160 mm Terendis of Watts is top. Wij gebruiken ze wel voor lengtes van 15 meter zonder problemen of merkbaar verlies van efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Ik snap het toch echt niet meer... in dit artikel hebben ze het erover dat bij aanvoer 45-60 graden wel een mengverdeler moet zitten en een "HT verdeler bij CV ketel en hybride warmtepomp"..

https://vloerverwarmingsh...erdeler-heb-ik-nodig/?amp

Vervangen van de verdeler voor een hybride is zo maar 800e extra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

jelleeelco schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:37:
[...]

Zoals bv de Jaga Strada? Best duur maar ik vind ze heel mooi...op de kamer van mijn dochter moesten we radiator verplaatsen/vervangen en gelijk zo een opgehangen. Nog zonder boosters maar kan wel. Op de wc die we nog moeten doen komt ook een strada, met booster (35x50cm).
Innova Airleafs zijn ook een zeer goede oplossing en geven veel warmte af bij 40 gr watertemperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

jelleeelco schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:18:
Ik snap het toch echt niet meer... in dit artikel hebben ze het erover dat bij aanvoer 45-60 graden wel een mengverdeler moet zitten en een "HT verdeler bij CV ketel en hybride warmtepomp"..

https://vloerverwarmingsh...erdeler-heb-ik-nodig/?amp

Vervangen van de verdeler voor een hybride is zo maar 800e extra
Als je vloerverwarming hebt mag de temperatuur maximaal 35-38 graden zijn. Dus bij 60 graden voor jouw radiatoren heb je wel een dergelijke oplossing nodig. Vervang daarom in dat geval de radiatoren door LTV met veel meer afgifte bij 40 graden en met een veel lager stroom verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
  • Laatst online: 12:07
Carboy54 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:05:
[...]

Mits je de juiste grondleiding toe past valt dat verlies reuze mee. 160 mm Terendis of Watts is top. Wij gebruiken ze wel voor lengtes van 15 meter zonder problemen of merkbaar verlies van efficiëntie.
Voor een dergelijke reactie van verkopers van R290 warmtepompen had de installateur van Daikin me al gewaarschuwd ;) Hun ervaring was juist een fors verlies in efficiency en daarom pasten ze dan niet meer toe. Echter, dat zou ik ook zeggen als ik stille R32 splits units probeerde te verkopen.

Een warmteverliesberekening op basis van de specificaties van de buis zou helpen, maar goed, die is complex. Dat concludeerde Lars Boelen, zeker niet de minste met betrekking tot dit soort materie, 5 jaar geleden ook al. Ook het commentaar op zijn vraag van destijds suggereert dat dergelijke verliezen niet te verwaarlozen zijn.

Als het de enige mogelijkheid is, qua veiligheidszone of geluid, dan heb je weinig keus. Als het kan, dan lijkt het me van belang die afstand tot de buitenschil van de woning toch zoveel mogelijk te beperken. Dat kan door een (op papier) stille Flint, of een oplossing van de blackbird op een dakkapel. WeHeat biedt in dat opzicht bij uitstek mogelijkheden om de noodzaak voor grondleiding te verkleinen en het rendementsverlies (wat het ook is) te voorkomen.

[ Voor 17% gewijzigd door ntram op 30-10-2024 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Carboy54 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:27:
[...]

Als je vloerverwarming hebt mag de temperatuur maximaal 35-38 graden zijn. Dus bij 60 graden voor jouw radiatoren heb je wel een dergelijke oplossing nodig. Vervang daarom in dat geval de radiatoren door LTV met veel meer afgifte bij 40 graden en met een veel lager stroom verbruik
Zou zoiets ook in fases kunnen? Bv dit jaar de Flint, volgend jaar 2 radiatoren vervangen en het jaar daarna de laatste 2 radiatoren en de verdeler?

Of gaat het dan beneden niet warm worden (of heel veel stroomverbruik)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

jelleeelco schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:48:
[...]

Zou zoiets ook in fases kunnen? Bv dit jaar de Flint, volgend jaar 2 radiatoren vervangen en het jaar daarna de laatste 2 radiatoren en de verdeler?

Of gaat het dan beneden niet warm worden (of heel veel stroomverbruik)?
@ntram Let op dat de Flint een beperkt vermogen heeft voor 50-60 graden in jouw systeem. Afgelopen winter heb ik R32 vergeleken met R290 lees hiervoor mijn conclusies op het Amber forum in de TS

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 30-10-2024 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Carboy54 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:56:
[...]

@ntram Let op dat de Flint een beperkt vermogen heeft voor 50-60 graden in jouw systeem. Afgelopen winter heb ik R32 vergeleken met R290 lees hiervoor mijn conclusies op het Amber forum in de TS
Interessant om te lezen. De reden dat de installateur mij de Elga Ace (en anderen op R32) afraadde was omdat die het water niet voldoende konden verwarmen (zonder inspringen van de cv). Uit jouw verhaal begrijp ik dat je het maar een marketing stunt van de 290 fabrikanten vindt.

Ook vind ik het merkwaardig dat er niets gevraagd is over de verdeler, terwijl ik van jouw begrijp dat dat eigenlijk echt aangepakt moet worden.

Ik ga vandaag maar even bellen met de installateur en overleggen. Krijg het gevoel dat het me allemaal een te grote ingreep wordt, ook een beetje gehaast door de aankomende drop in subsidies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvdheijn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-05 15:17
Ik zag op de site van WEHEAT installateurs en een contact formulier. Wat is de effectiefste manier op dit moment? Via WEHEAT of deze installateurs persoonlijk zelf benaderen? Ik heb iig via WEHEAT 3 installateurs benadert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08:29
@BruceMW Het gaat volgens mij om ramen (en deuren) die open kunnen of geventileerd worden. Idee is dat anders bij een defect de r290 naar binnen kan en voor een gasexplosie kan zorgen. Let er ook op dat in die zone geen afvoerput mag zitten, want dan loopt het 't riool in.

(Nederlandse Praktijk Richtlijn NPR 7910-1 is waar het plaatje op is gebaseerd)

Edit: Website met wat informatie (niet officieel, iets toegankelijker, maar in de comments staat de "bronvermelding"):https://www.aircozonderst...aan-als-koudemiddel-r290/

[ Voor 25% gewijzigd door PVPaneel op 31-10-2024 08:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16-05 23:15
PVPaneel schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 08:42:
@BruceMW Het gaat volgens mij om ramen (en deuren) die open kunnen of geventileerd worden. Idee is dat anders bij een defect de r290 naar binnen kan en voor een gasexplosie kan zorgen. Let er ook op dat in die zone geen afvoerput mag zitten, want dan loopt het 't riool in.

(Nederlandse Praktijk Richtlijn NPR 7910-1 is waar het plaatje op is gebaseerd)

Edit: Website met wat informatie (niet officieel, iets toegankelijker, maar in de comments staat de "bronvermelding"):https://www.aircozonderst...aan-als-koudemiddel-r290/
Zelfs de werkschakelaar op minimaal een meter afstand. Er is feitelijk een blinde muur van minimaal 3 meter breed nodig om een warmtepomp goed te kunnen plaatsen. Het is een wonderlijke veiligheidseis die aan propaanwarmtepompen wordt gesteld. Mijn verrijdbare gas BBQ heeft 10 kilo propaan in de tank en nul eisen aan de opstellingsplaats.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10:27
<knip> Naar Showmen in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

[ Voor 85% gewijzigd door Septillion op 31-10-2024 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Hoe is jullie ervaring met de plaatsing van units met R290 gezien deze veiligheidsvoorschriften?[Afbeelding]
Nou, zoals ik in mijn bericht schreef heeft CB bij mij de installatie afgeblazen omdat het volgens hen 'niet mogelijk was de warmtepomp volgens de voorschriften te installeren' en konden ook geen andere oplossing bedenken.
Die blinde muur van 3 meter zoals @Flintstone087 benoemt heb ik in ieder geval niet in mijn achtertuin, maar ik kan me niet voorstellen dat alle R290 warmtepompeigenaren die 'm in hun achtertuin hebben staan dat wel hebben.

Ik las dat CB 'm overigens toch onder een keukenraam heeft geplaatst bij @reiniero ? Vreemd, tegenstrijdig met mijn situatie in ieder geval. Ik ga zelf in ieder geval voor een andere installateur die wel mee wil denken over een oplossing. Mocht iemand nog een goede Weheat installateur kennen in de omgeving Amsterdam, let me know! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

jelleeelco schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 07:43:
[...]

Interessant om te lezen. De reden dat de installateur mij de Elga Ace (en anderen op R32) afraadde was omdat die het water niet voldoende konden verwarmen (zonder inspringen van de cv). Uit jouw verhaal begrijp ik dat je het maar een marketing stunt van de 290 fabrikanten vindt.

Ook vind ik het merkwaardig dat er niets gevraagd is over de verdeler, terwijl ik van jouw begrijp dat dat eigenlijk echt aangepakt moet worden.

Ik ga vandaag maar even bellen met de installateur en overleggen. Krijg het gevoel dat het me allemaal een te grote ingreep wordt, ook een beetje gehaast door de aankomende drop in subsidies.
Dat stond er niet precies in mijn artikel.Hogere temperaturen met R290 zijn wel mogelijk mits je ook kiest voor meer vermogen dan gebruikelijk op die dagen dat het ook echt koud is. Er maar vanuit gaan dat je probleemloos 60 graden haalt door R290 is te kort door de bocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Carboy54 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:35:
[...]

Dat stond er niet precies. Hogere temperaturen met R290 zijn wel mogelijk mits je ook kiest voor meer vermogen dan gebruikelijk op die dagen dat het ook echt koud is. Er maar vanuit gaan dat je probleemloos 60 graden haalt door R290 is onjuist.
Je hebt gelijk, excuus... dus met een unit van 1,5x het vereiste vermogen is het mogelijk? Dan is dus de Flint niet voldoende vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

jelleeelco schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:37:
[...]

Je hebt gelijk, excuus... dus met een unit van 1,5x het vereiste vermogen is het mogelijk? Dan is dus de Flint niet voldoende vrees ik.
Dat klopt en is dus de Sparrow een betere keuze in jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Carboy54 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:40:
[...]

Dat klopt en is dus de Sparrow een betere keuze in jouw situatie.
IDD. Of een Elga Ace 6kw... mijn vrouw is enorm bezorgd (en ik kan daar wel inkomen) dat een zware unit op het houten dak een 'brom' gaat geven. Terwijl de buitenunit van de Elga aan de schoorsteen kan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:59
Flintstone087 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:10:
[...]

Zelfs de werkschakelaar op minimaal een meter afstand.
Op de blackbird P80 is deze op de achterzijde geïntegreerd, dus op de warmtepomp zelf, naast de wateraansluitingen. Ik zie ook niet zozeer het verschil om deze op afstand te monteren, enkel misschien als je hier langs loopt als je naar de warmtepomp gaat.
Als er bij mij iets mis zou gaan, gooi ik beneden de automaat er als eerste uit. Dan dak op en daar de werkschakelaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Ik vraag mij dan ook af hoe andere fabrikanten met binnen units gevuld met R290, zoals de Vincent (wordt tijdelijk niet meer geleverd) of warmtepomp boilers, met regelgeving omgaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

jelleeelco schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:42:
[...]

IDD. Of een Elga Ace 6kw... mijn vrouw is enorm bezorgd (en ik kan daar wel inkomen) dat een zware unit op het houten dak een 'brom' gaat geven. Terwijl de buitenunit van de Elga aan de schoorsteen kan hangen.
Dat kan met een Sparrow ook en die is waarschijnlijk lichter door zijn PPS kunststof opbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:27
Majesty schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:31:
[...]

Nou, zoals ik in mijn bericht schreef heeft CB bij mij de installatie afgeblazen omdat het volgens hen 'niet mogelijk was de warmtepomp volgens de voorschriften te installeren' en konden ook geen andere oplossing bedenken.
Die blinde muur van 3 meter zoals @Flintstone087 benoemt heb ik in ieder geval niet in mijn achtertuin, maar ik kan me niet voorstellen dat alle R290 warmtepompeigenaren die 'm in hun achtertuin hebben staan dat wel hebben.

Ik las dat CB 'm overigens toch onder een keukenraam heeft geplaatst bij @reiniero ? Vreemd, tegenstrijdig met mijn situatie in ieder geval. Ik ga zelf in ieder geval voor een andere installateur die wel mee wil denken over een oplossing. Mocht iemand nog een goede Weheat installateur kennen in de omgeving Amsterdam, let me know! :)
Dat waren ze bii mij inderdaad van plan, zo had de voorbereider het ingetekend. Zag ik uiteraard niet zitten. Volgens mij neemt coolblue het niet zo nauw met de regels en voorschriften, en/of ze hebben gewoon echt weinig ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Carboy54 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:38:
[...]

Dat kan met een Sparrow ook en die is waarschijnlijk lichter door zijn PPS kunststof opbouw.
De Elga buitenunit weegt 45KG...de Sparrow weegt 70kg.

Ik zie nu ook dat de Sparrow echt wel een andere categorie is qua prijs, en ik denk dat dat voor mij alleen maar interessant is als ik ooit overweeg om FE te gaan. Ik heb echter geen ruimte/wil geen ruimte opofferen voor een boiler, dus dat zal iig in de komende 15 jaar niet gebeuren.

Net met de installateur gesproken en de vragen omtrent de verdeler voorgelegd. Hij gaf aan dat de HT verdeler prima werkt met de Flint en niet vervangen hoeft te worden voor een Hybride verdeler. Wat hij belangrijker vond waren de dikte van de leidingen die naar de vloerverwarming toeliepen (22mm) en dat was voldoende. Wel zal de VV mss iets langer doen om op temperatuur te komen. Wij houden echter een constante temp aan (geen nachtverlaging) van 20graden en als we dat te koud zouden vinden, dan zetten we hem op bv 20,5 of 21 met de verwachting "kijken of het over een paar dagen aangenamer is".

Wat me nog steeds beetje zorgen baart is een eventuele brom. Echter, hij gaf aan met speciale blokken rubber /eventueel tegels dit volledig te kunnen wegnemen. De Flint draait volgens de specs met 37dB geluidsdruk en hoeveel brom kan dat geven...?

Ik blijf twijfelen, maar ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceMW
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:01
Bedankt voor de reacties zover. Feitelijk betekent dit dat ik de Flint in mijn situatie nergens op de grond kan plaatsen vanwege de voorschriften. Alleen ophangen aan de gevel zou nog mogelijk zijn, maar daar twijfel ik over vanwege de resonantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
BruceMW schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:28:
Bedankt voor de reacties zover. Feitelijk betekent dit dat ik de Flint in mijn situatie nergens op de grond kan plaatsen vanwege de voorschriften. Alleen ophangen aan de gevel zou nog mogelijk zijn, maar daar twijfel ik over vanwege de resonantie.
Op het dak geen mogelijkheid? Resonantie is ook waar ik me zorgen over maak (zie hierboven), maar met zware speciale tegels moet dat te minimaliseren zijn hoop ik.
Pagina: 1 ... 20 ... 83 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.