Nee, helaas. Te omslachtig, grote afstand, ivm locatie CV-ketel.
Vorige week Instalateur van Atlas langs geweest voor een schouw voor de Flint of Sparrow..BruceMW schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:46:
Ik was al heel ver met de aanschaf van de Flint, zou voor in de tuin onder een raam worden geplaatst, toen hier ergens de installatievoorschriften voorbij kwamen. Bleek dat, vanwege de R290, de Flint minimaal 1 meter van een deur, raam, e.d. moet worden geplaatst.
Twee installateurs hebben hier niets over gezegd. Bij navraag bleek inderdaad dat ze dit niet wisten, maar nu wel bevestigden.
Op de website van WeHeat zelf staan mooie foto's van buitenunits vlak naast of onder ramen of op een dakkapel vlak boven een raam. Ook zie ik op dit forum dat CB hier ook niet zo moeilijk over doet.
Hoe is jullie ervaring met de plaatsing van units met R290 gezien deze veiligheidsvoorschriften?[Afbeelding]
Ik wil de warmtepomp onder deze 3 ramen.. wat volgens hem geen probleem is als ik hem daar laat installeren. kan dat komen door dat de ramen niet open kunnen? of maakt dat geen vershil?
:strip_exif()/f/image/Wj2ObkIHVBwFhI9hXX6WZYKj.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat maakt verschil. Lijkt mij prima plek. Blijft gekke ‘eis’. Propaan is zwaarder dan lucht en zal naar beneden zakken. Daarom is het gas in zeilboten altijd link omdat daar een holle ruimte is tussen vloer en kiel.Showmen schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:39:
[...]
Vorige week Instalateur van Atlas langs geweest voor een schouw voor de Flint of Sparrow..
Ik wil de warmtepomp onder deze 3 ramen.. wat volgens hem geen probleem is als ik hem daar laat installeren. kan dat komen door dat de ramen niet open kunnen? of maakt dat geen vershil?
[Afbeelding]
Maar hoe het die paar gram propaan - áls er al ooit een lekje zou ontstaan - lukt om in een hoger gelegen raam te komen is mij niet duidelijk.
CB belde net om offerte uit te brengen voor de Flint. Maar zeiden ze, gezien mijn gasverbruik zouden ze eerder de Sparrow adviseren.
Gasverbruik was de afgelopen jaren rond de 950m3. Dit jaar wat hoger, maar dat komt ook omdat we in Jan en Feb opstart protocol hebben moeten uitvoeren ivm nieuwe vloerverwarming. Dat, in combinatie met destijds een kapotte ketel hielp niet echt (ging zomaar per dag 24 kuub doorheen).
Maar zelfs met 1100-1200m3 (waarvan ongeveer 300m3 SWW) moet een Flint toch meer dan voldoende zijn? En als het tijdens echt heel koude dagen de Flint het toch niet trekt, dan springt de CV ketel toch bij? Zou dat beetje gas een 2k duurdere WP rechtvaardigen?
EDIT...net de offertes binnen, van zowel de Flint als de Sparrow. Kanonnen, wat een verschil met de lokale installateur...beide offertes zijn 1000,- lager.
Gasverbruik was de afgelopen jaren rond de 950m3. Dit jaar wat hoger, maar dat komt ook omdat we in Jan en Feb opstart protocol hebben moeten uitvoeren ivm nieuwe vloerverwarming. Dat, in combinatie met destijds een kapotte ketel hielp niet echt (ging zomaar per dag 24 kuub doorheen).
Maar zelfs met 1100-1200m3 (waarvan ongeveer 300m3 SWW) moet een Flint toch meer dan voldoende zijn? En als het tijdens echt heel koude dagen de Flint het toch niet trekt, dan springt de CV ketel toch bij? Zou dat beetje gas een 2k duurdere WP rechtvaardigen?
EDIT...net de offertes binnen, van zowel de Flint als de Sparrow. Kanonnen, wat een verschil met de lokale installateur...beide offertes zijn 1000,- lager.
[ Voor 10% gewijzigd door jelleeelco op 31-10-2024 13:23 ]
@jelleeelco Je komt met het vervangen van 950 m3 gas met een flint ca. 600 watt per uur te kort bij -10 graden (mits je toe kunt met 35 graden aanvoer). Als je niet van plan bent je gasaansluiting weg te doen, is dat uiteraard prima. Met 1 maatje groter en een sww boiler kun je FE. Dat bepaalt of het je waard is..
Die 950 (warm jaar) - 1250 (koud jaar) is het totaalverbruik. Daar gaat ongeveer 25m3 per maand (300m3) per jaar voor SWW. Dus verbruik voor verwarming zal liggen tussen de 650 - 950.PVPaneel schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:34:
@jelleeelco Je komt met het vervangen van 950 m3 gas met een flint ca. 600 watt per uur te kort bij -10 graden (mits je toe kunt met 35 graden aanvoer). Als je niet van plan bent je gasaansluiting weg te doen, is dat uiteraard prima. Met 1 maatje groter en een sww boiler kun je FE. Dat bepaalt of het je waard is..
En idd ben niet van plan FE te gaan, althans niet binnen nu en 15 jaar. We hebben twee badkamers met stortdouches en bad, en kids in tiener leeftijd..de nieuwe ketel is erop uitgezocht dat beide badkamers tegelijk volledig benut kunnen worden (CW6 ketel).
Dus als ik 650 - 800m3 kan besparen dan lijkt me dat een redelijke inschatting?
@jelleeelco Dat lijkt me inderdaad reëel. Om 800m3 gas te vervangen heb je een WP nodig die (bij -10) 4 kW per uur aan vermogen levert. Dat doet de Flint als je met 35 graden water toe kunt. Dus ja, als het je niet te doen is om de gasaansluiting op te zeggen (daar zit 15x je vastrecht als potentiële winst in, gerekend over de levensduur van de WP), lijkt de flint me prima, want die doet dan 100% van je verwarmingsvraag..
[ Voor 6% gewijzigd door PVPaneel op 31-10-2024 13:58 ]
Tsja, ik kan en ga daar geen advies over geven. Op zich is de instructie duidelijk, weliswaar discutabel. Er staat niets over het wel of niet kunnen openen van ramen. In ieder geval zijn ze wel ingedekt, mocht er toch iets gebeuren.Showmen schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:39:
[...]
Vorige week Instalateur van Atlas langs geweest voor een schouw voor de Flint of Sparrow..
[Afbeelding]
In mijn geval zou de WP vlak onder het raam komen te staan, dus ik kies de spreekwoordelijke eieren voor mijn geld, en doe het niet.
[ Voor 3% gewijzigd door BruceMW op 31-10-2024 14:13 ]
Die 35 graden ga ik niet redden denk ik. Mss voor beneden wel, maar de studeerkamer (nog) niet. Dus dan springt de CV even bij neem ik aan.PVPaneel schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:55:
@jelleeelco Dat lijkt me inderdaad reëel. Om 800m3 gas te vervangen heb je een WP nodig die (bij -10) 4 kW per uur aan vermogen levert. Dat doet de Flint als je met 35 graden water toe kunt. Dus ja, als het je niet te doen is om de gasaansluiting op te zeggen (daar zit 15x je vastrecht als potentiële winst in, gerekend over de levensduur van de WP), lijkt de flint me prima, want die doet dan 100% van je verwarmingsvraag..
Mbt de offerteverschillen...ik ga toch kiezen voor de lokale installateur. Die 700e over 15 jaar is peanuts. En voor die prijs zit er een vorstbeveiliger op, en weet ik zeker dat het goed geinstalleerd wordt. Bij CB zie je toch teveel verschillende verhalen. Ook denk ik dat de nazorg wat beter is. Toen ik vandaag belde was hij net bezig met het inloggen in een Flint van een klant naar aanleiding van een vraag. Dat zie ik CB niet zo snel doen, maar kan me vergissen.
Idd bijzonder, zoveel propaan zit er toch niet in zo'n warmtepomp?Flintstone087 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:10:
[...]
Zelfs de werkschakelaar op minimaal een meter afstand. Er is feitelijk een blinde muur van minimaal 3 meter breed nodig om een warmtepomp goed te kunnen plaatsen. Het is een wonderlijke veiligheidseis die aan propaanwarmtepompen wordt gesteld. Mijn verrijdbare gas BBQ heeft 10 kilo propaan in de tank en nul eisen aan de opstellingsplaats.
De NPR 7910-1 vindt een gevarenzone pas 'zinvol' boven de 50kg gas in een buitenopstelling.
:strip_exif()/f/image/Pj0ceKaV3QrimQFfwI1VsZBl.png?f=user_large)
@jelleeelco Dat inderdaad, hij springt bij, of hij neemt het over (dat ligt een beetje aan de instelling). Laat ik het anders zeggen, op basis van je gasverbruik moet de Flint een aanzienlijk deel , zo niet alles, van je ruimteverwarming over kunnen nemen, mits je afgifte voldoende is. Met radiatoren en heatfans van willekeurig welk merk kom je heel ver, weet ik uit eigen ervaring
Ah top, dank je wel! Ben al bezig radiatoren te vervangen voor Jaga Strada's. Ik weet, duurder dan anderen maar ik vind ze erg mooi en dan hoef ik ze ook niet weg te werken.
Op de grote slaapkamer hangt helemaal geen radiator; die bleek te lekken bij de verbouwing vorig jaar en heb ik maar afgekoppeld. Hadden hem toch in geen 20jaar aangehad...
Ik ga nog 1 offerte opvragen bij een lokale installateur en dan bij mijn vrouw zeuren...:)
Op de grote slaapkamer hangt helemaal geen radiator; die bleek te lekken bij de verbouwing vorig jaar en heb ik maar afgekoppeld. Hadden hem toch in geen 20jaar aangehad...
Ik ga nog 1 offerte opvragen bij een lokale installateur en dan bij mijn vrouw zeuren...:)
BruceMW schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:11:
[...]
Tsja, ik kan en ga daar geen advies over geven. Op zich is de instructie duidelijk, weliswaar discutabel. Er staat niets over het wel of niet kunnen openen van ramen. In ieder geval zijn ze wel ingedekt, mocht er toch iets gebeuren.
In mijn geval zou de WP vlak onder het raam komen te staan, dus ik kies de spreekwoordelijke eieren voor mijn geld, en doe het niet.
[ Voor 51% gewijzigd door BruceMW op 31-10-2024 15:49 ]
Gisteren de installatie van mijn Sparrow via Coolblue gehad.
Vandaag de eigenlijk echte 1ste run van de warmtepomp. De Tado pakt het programma op vanochtend en wil het huis van 19,5 graden verwarmen naar 20 graden.
De Sparrow maakt in mijn ogen een mooie run en voert de aanvoertemperatuur langzaam op. Maar na 1 uur schakelt de binnenunit de ketel bij. Dit terwijl de Sparrow op iets van 500 watt in vermogen rustig draait (en blijft doen).
(Rond half 12 zelf de gewenste kamertemperatuur 0,5 graden verlaagd, ketel ging even daarna weer uit)
/f/image/jBtGqc2KoWyf7t7bHB2V9PqR.png?f=fotoalbum_large)
Contact gehad met Coolblue. Het probleem is dat het buiten te warm is. Dan is de RPM van de compressor gelimiteerd op 2000 toeren.
Door een te groot volume aan water gaat verwarmen volgens Weheat te langzaam en schakelen ze de CV ketel in.
Als het voor de levensduur van de compressor beter is, dan moet Weheat vooral deze limiet houden. Maar wel een optie bieden om de CV ketel uit te zetten (zoiets van: vinkje uit bij de CV en de Weheat werkt dan als een all electric). Het was vanochtend namelijk ook prima geweest om de warmtepomp lekker op een laag vermogen te laten pruttelen, de vloer was vanzelf warm geworden. We hadden het slechts over 0,5 graden verschil tussen de gewenste kamertemperatuur en de werkelijke temperatuur.
Zelfs bij -20 wil je die optie hebben. Want ik kan er ook voor kiezen om de houtkachel zelf aan te zetten.
En als ik merk dat ik het niet warm krijg in huis kan ik vervolgens altijd in de app de CV ketel aanzetten (terug naar hybride). Pas dan mag Weheat de ketel aansturen.
Ook al is het een hybride systeem nu, het moet niet zo zijn dat de warmtepomp steeds maar onnodig de gasketel aanzet.
Zodra ik de tijd heb, zal ik de Tado trouwens een ander schema gaan geven. Met 0,1 graad stappen in de temperatuur, zodat weheat de ketel niet gaat gebruiken. Dit is waarschijnlijk een goede workaround.
Meer die hier last van hebben? Hoe hebben jullie dit opgelost?
Vandaag de eigenlijk echte 1ste run van de warmtepomp. De Tado pakt het programma op vanochtend en wil het huis van 19,5 graden verwarmen naar 20 graden.
De Sparrow maakt in mijn ogen een mooie run en voert de aanvoertemperatuur langzaam op. Maar na 1 uur schakelt de binnenunit de ketel bij. Dit terwijl de Sparrow op iets van 500 watt in vermogen rustig draait (en blijft doen).
(Rond half 12 zelf de gewenste kamertemperatuur 0,5 graden verlaagd, ketel ging even daarna weer uit)
/f/image/jBtGqc2KoWyf7t7bHB2V9PqR.png?f=fotoalbum_large)
Contact gehad met Coolblue. Het probleem is dat het buiten te warm is. Dan is de RPM van de compressor gelimiteerd op 2000 toeren.
Door een te groot volume aan water gaat verwarmen volgens Weheat te langzaam en schakelen ze de CV ketel in.
Als het voor de levensduur van de compressor beter is, dan moet Weheat vooral deze limiet houden. Maar wel een optie bieden om de CV ketel uit te zetten (zoiets van: vinkje uit bij de CV en de Weheat werkt dan als een all electric). Het was vanochtend namelijk ook prima geweest om de warmtepomp lekker op een laag vermogen te laten pruttelen, de vloer was vanzelf warm geworden. We hadden het slechts over 0,5 graden verschil tussen de gewenste kamertemperatuur en de werkelijke temperatuur.
Zelfs bij -20 wil je die optie hebben. Want ik kan er ook voor kiezen om de houtkachel zelf aan te zetten.
En als ik merk dat ik het niet warm krijg in huis kan ik vervolgens altijd in de app de CV ketel aanzetten (terug naar hybride). Pas dan mag Weheat de ketel aansturen.
Ook al is het een hybride systeem nu, het moet niet zo zijn dat de warmtepomp steeds maar onnodig de gasketel aanzet.
Zodra ik de tijd heb, zal ik de Tado trouwens een ander schema gaan geven. Met 0,1 graad stappen in de temperatuur, zodat weheat de ketel niet gaat gebruiken. Dit is waarschijnlijk een goede workaround.
Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl
Heb hier zelf geen last van gehad (flint), CV activatie data komt ook niet terug in mijn weheat data (op de site) ook niet met de toon die vrij hoge water temperatuur vroeg (vergelijkbaar met die van jou). Kan je niet in Tado een lagere max aanvoertemperatuur vragen, of heb je dat bewust hoger ivm je afgifte systeem?gratiz schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:53:
[Afbeelding]
@Showmen @BruceMW @Flintstone087
Volgens mij lezen jullie het voorschrift van Weheat verkeerd (ik lees de 'installation manual ENG' van juni 2024). Bekijk de plaatjes nog eens vanuit het pespectief dan R290 naar beneden zakt. De verboden zone strekt zich niet / nauwelijks (niet gespecificeerd in ieder geval) naar boven uit, maar naar beneden. Zoals ik het interpreteer is onder een raam toegestaan, zolang de onderkant van het raam boven de bovenkant van de warmtepomp valt. Minstens bepaalde situaties die jullie lijken te omschrijven, zijn er mee in overeenstemming lijkt het. Een blinde muur van minimaal 3 meter lijkt niet nodig.
[ Voor 10% gewijzigd door ntram op 31-10-2024 18:12 ]
CV activatie data > Staat alleen in de laatste 3 uren grafieken, onderaan.JurjenS7 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 18:04:
[...]
Heb hier zelf geen last van gehad (flint), CV activatie data komt ook niet terug in mijn weheat data (op de site) ook niet met de toon die vrij hoge water temperatuur vroeg (vergelijkbaar met die van jou). Kan je niet in Tado een lagere max aanvoertemperatuur vragen, of heb je dat bewust hoger ivm je afgifte systeem?
Max aanvoertemperatuur staat natuurlijk los van de gewenste aanvoer temperatuur. De warmtepomp moduleert terug. Maar kennelijk kon hij door zijn eigen RPM limiter niet de gewenste aanvoertemperatuur bereiken en werd de CV ingeschakeld.
Hier precies hetzelfde met een Flint. Na exact een halfuur gaat ook de ketel meedoen terwijl dat voor de gewenste temperatuur absoluut niet nodig is @Weheat Heel irritant. Heb zowel Weheat als CB gevraagd hoe dat kan. Het zou komen doordat de gevraagde temperatuur te hoog is. En omdat mijn Google Nest nog moet leren dat dat niet hoeft. Blijkbaar moet jouw Tado naar dezelfde klas. Ik denk dat het een bug in de software van Weheat is.gratiz schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:53:
[Afbeelding]
En inderdaad: een knop om de cv ketel in de app uit te kunnen schakelen zou mooi zijn.
‘Het is buiten te warm, maar uw warmtepomp van duizenden euro’s trekt het niet daarom zetten we uw cv aan’ 🤪gratiz schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:53:
Na die 3 uur nergens meer terug te vinden? Als ik kijk naar mijn gasverbruik is dat nu ca 0.25-0.3 kuub per dag met comfort stand aan. Hoeveel verbruikt je cv op zo'n moment van bijschakelen?gratiz schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 18:14:
[...]
CV activatie data > Staat alleen in de laatste 3 uren grafieken, onderaan.
Max aanvoertemperatuur staat natuurlijk los van de gewenste aanvoer temperatuur. De warmtepomp moduleert terug. Maar kennelijk kon hij door zijn eigen RPM limiter niet de gewenste aanvoertemperatuur bereiken en werd de CV ingeschakeld.
En heeft max aanvoer geen effect op de gewenste aanvoer? Ik weet het antwoord niet. Maar stel max staat op 28 dan zal hij toch anders opbouwen dan naar een max van 35?
Het is alleen beschikbaar in deze selectie, kies je een andere interval dan zie ik de CV-ketel optie in elk geval niet.JurjenS7 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:28:
[...]
Na die 3 uur nergens meer terug te vinden? Als ik kijk naar mijn gasverbruik is dat nu ca 0.25-0.3 kuub per dag met comfort stand aan. Hoeveel verbruikt je cv op zo'n moment van bijschakelen?
:strip_exif()/f/image/dvhPLtDaDtyOLuOdCXTuwhQs.png?f=user_large)
Rechtsonderaan:
:strip_exif()/f/image/qNRfAWrBWWMsmPcTFXsqB1xZ.png?f=user_large)
Vanochtend bijna 1 kuub gas verbruikt.
En nogmaals. De aanvoertemperatuur is niet het probleem. Dit is ook door Coolblue en Weheat bevestigd, het zit hem in dat de Panasonic Compressor bij deze hoge buitentemperaturen is begrensd op max 2000 toeren. En dat de Weheat software vervolgens er voor kiest de CV ketel in te schakelen.
Zorgt een lagere aanvoertemperatuur er niet voor dat die compressor niet tegen zijn cap loopt?
Bij mijn thermostaat verandering is de compressor snelheid echt gehalveerd ofzo en neem aan dat dit te maken heeft met de gevraagde temperatuur
Bij mijn thermostaat verandering is de compressor snelheid echt gehalveerd ofzo en neem aan dat dit te maken heeft met de gevraagde temperatuur
[ Voor 15% gewijzigd door JurjenS7 op 31-10-2024 19:54 ]
Het is inderdaad maar hoe je e.e.a. interpreteert.ntram schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 18:08:
[...]
@Showmen @BruceMW @Flintstone087
Volgens mij lezen jullie het voorschrift van Weheat verkeerd (ik lees de 'installation manual ENG' van juni 2024). Bekijk de plaatjes nog eens vanuit het pespectief dan R290 naar beneden zakt. De verboden zone strekt zich niet / nauwelijks (niet gespecificeerd in ieder geval) naar boven uit, maar naar beneden. Zoals ik het interpreteer is onder een raam toegestaan, zolang de onderkant van het raam boven de bovenkant van de warmtepomp valt. Minstens bepaalde situaties die jullie lijken te omschrijven, zijn er mee in overeenstemming lijkt het. Een blinde muur van minimaal 3 meter lijkt niet nodig.
Hoe dan ook, een van de installateurs heeft naar aanleiding van mijn verhaal contact met WeHeat opgenomen en kreeg bevestigd dat 1 meter "rondom" geen raam, deur of iets dergelijks mag zijn. Het is verder dan aan de installateur of de klant hoe daar mee om te gaan.
Blijft een vreemd verhaal gezien de foto's op de website van WeHeat zelf.
[ Voor 3% gewijzigd door BruceMW op 31-10-2024 20:23 ]
Aanvoer van 25 en 27 graden voor vloerverwarming maakt mijn huis niet warm (doel is 20 graden). De SCOP gaat omlaag van 5.7 (aanvoer 32 graden) naar 4.6 (aanvoer 27 graden) met BB P80.
Ik zit te denken waar dit aan ligt. Misschien moet ik de verdelers openen (nu 2.5 liter, kan omhoog naar 5 liter = sneller retour). Of misschien is mijn huis niet goed genoeg geïsoleerd.
Op welke temperatuur verwarmen jullie je vloer?
Ik zit te denken waar dit aan ligt. Misschien moet ik de verdelers openen (nu 2.5 liter, kan omhoog naar 5 liter = sneller retour). Of misschien is mijn huis niet goed genoeg geïsoleerd.
An a day keeps the doctor away.
Precies dat. Het is een keuze van @Weheat om gas bij te stoken terwijl dat absoluut niet nodig is. Ik zag deze week ‘s nachts ook 1 kuub gas door de schoorsteen gaan. Zonde van geld, het milieu en niet goed voor Weheat. Het kan ook nog dat er bij onze installaties iets fout zit waardoor de software het niet meer snapt; die optie zou logischer zijn omdat anders deze week álle hybride warmtepompen een brandende cv zouden moeten zien.gratiz schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:47:
[...]
Het is alleen beschikbaar in deze selectie, kies je een andere interval dan zie ik de CV-ketel optie in elk geval niet.
[Afbeelding]
Rechtsonderaan:
[Afbeelding]
En nogmaals. De aanvoertemperatuur is niet het probleem. Dit is ook door Coolblue en Weheat bevestigd, het zit hem in dat de Panasonic Compressor bij deze hoge buitentemperaturen is begrensd op max 2000 toeren. En dat de Weheat software vervolgens er voor kiest de CV ketel in te schakelen.
Onderstaande combinatie kreeg ik aangeboden van een installateur. Kan dit nu wel of niet? Elders heb ik gelezen dat de Flint geen boiler van Weheat kan verwarmen. Krijg wel een 200 liter vat van Weheat in de offerte. Volgens installateur zou het dus wel kunnen:
PRODUCT AANTAL/OMSCHRIJVING
Installatie 1 x Montage Warmtepomp Hybride Standaard
Warmtepomp 1 x Flint 6kW buitenunit Meldcode: KA28647 €2775 subsidie (+-
1000kuuub) + Vorstbeveiliging
1 x Flint 6kw hybride
Warmtepomp
artikelen
1 x Leidingwerk Kunststof Warmtepomp Hybride (Max 10 meter)
1 x Caleffi Vuilafscheider Magnetiet
1 x Binnenunit Compact Hybride + Circulatiepomp 75
1 x Boilervat 200L (Tapwater) (125cmx60cm)
1 x Flint 6kw hybride
Warmtepomp
artikelen
Voor onze nieuwe woning die volledig verbouwd wordt heb ik ook via CB een WeHeat Sparrow afgenomen. Hij is deze week (deels) geïnstalleerd, maar door miscommunicatie moeten ze over een paar weken terugkomen om het af te maken.
Enkele uitdagingen waar ik tegenaan loop:
- We hebben een souterrain met slaapkamers en een begane grond met woonkamer en keuken (allebei volledig voorzien van vloerverwarming). Beide goed geïsoleerd maar het souterrain beter dan de begane grond. Ik wil daarom beide verdiepingen los van elkaar kunnen bedienen, maar zie een beetje op tegen alle ellende die ik voorbij zie komen wat betreft de smart thermostaten.
Het liefst zou ik beide verdiepingen los van elkaar kunnen bedienen met twee simpele Honeywell Home Round's (één per etage). Voor de vloerverwarming heb ik zowel op de begane grond als in het souterrain een verdeler staan. Iemand enig idee hoe ik dit werkend zou kunnen krijgen?
- De buitenunit staat redelijk dicht bij onze buren. In theorie zou de buitenunit stil genoeg moeten zijn maar ben toch licht angstig dat het voor overlast gaat zorgen. Mijn aannemer kan er eventueel wat geluidsisolatie omheen bouwen, alleen weet ik niet of dat nodig gaat zijn.
Wat zijn jullie ervaringen wat betreft het geluid van de Sparrow?
- We hebben een souterrain met slaapkamers en een begane grond met woonkamer en keuken (allebei volledig voorzien van vloerverwarming). Beide goed geïsoleerd maar het souterrain beter dan de begane grond. Ik wil daarom beide verdiepingen los van elkaar kunnen bedienen, maar zie een beetje op tegen alle ellende die ik voorbij zie komen wat betreft de smart thermostaten.
Het liefst zou ik beide verdiepingen los van elkaar kunnen bedienen met twee simpele Honeywell Home Round's (één per etage). Voor de vloerverwarming heb ik zowel op de begane grond als in het souterrain een verdeler staan. Iemand enig idee hoe ik dit werkend zou kunnen krijgen?
- De buitenunit staat redelijk dicht bij onze buren. In theorie zou de buitenunit stil genoeg moeten zijn maar ben toch licht angstig dat het voor overlast gaat zorgen. Mijn aannemer kan er eventueel wat geluidsisolatie omheen bouwen, alleen weet ik niet of dat nodig gaat zijn.
Wat ik zo gehoord en gezien heb maakt een warmtepomp minder geluid dan de,gemiddelde airco die veel huizen ondertussen hebben staan of hangen.
Hoor je daar ooit iemand over ?
Die worden ook zo maar overal neergezet of gehangen.
Dit even min of meer offtopic.
Dit soort dingen zou ook gewoon door de WP zelf geregeld moeten worden. Die verschillende thermostaten geven alleen maar ruis. Ze zouden enkel kamer-set en kamer-actual moeten doorgeven, de rest is een taak voor de WP.Flintstone087 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 18:24:
[...]
Hier precies hetzelfde met een Flint. Na exact een halfuur gaat ook de ketel meedoen terwijl dat voor de gewenste temperatuur absoluut niet nodig is @Weheat Heel irritant. Heb zowel Weheat als CB gevraagd hoe dat kan. Het zou komen doordat de gevraagde temperatuur te hoog is. En omdat mijn Google Nest nog moet leren dat dat niet hoeft. Blijkbaar moet jouw Tado naar dezelfde klas. Ik denk dat het een bug in de software van Weheat is.
En inderdaad: een knop om de cv ketel in de app uit te kunnen schakelen zou mooi zijn.
Nu is de kans best groot dat de thermostaat ervoor zorgt dat de WP niet optimaal (efficient) functioneert.
Wat is je stooklijn?iApp schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:32:
Aanvoer van 25 en 27 graden voor vloerverwarming maakt mijn huis niet warm (doel is 20 graden). De SCOP gaat omlaag van 5.7 (aanvoer 32 graden) naar 4.6 (aanvoer 27 graden) met BB P80.
Fixed Ta van 27 graden houdt bij mij zo rond het vriespunt op.
Stooklijn is 22/31grC bij 15/-15grC.
Hoeveel afgifte heb je?
SCOP zou omhoog moeten gaan, gaat hij omlaag wijst dat op te weinig afgifte. Meer pendelen = meer verbruik.
Maar dit zegt allemaal niets nu, het is nog veel te warm momenteel, met korte runs heeft het standby verbruik en evt draaiende pompen een relatief veel te grote invloed op je e-verbruik.
Wat gebeurd er als je de stekker van de CV ketel eruit trekt? Of beter nog, hem op SWW-only zet?Flintstone087 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:47:
[...]
Precies dat. Het is een keuze van @Weheat om gas bij te stoken terwijl dat absoluut niet nodig is. Ik zag deze week ‘s nachts ook 1 kuub gas door de schoorsteen gaan. Zonde van geld, het milieu en niet goed voor Weheat. Het kan ook nog dat er bij onze installaties iets fout zit waardoor de software het niet meer snapt; die optie zou logischer zijn omdat anders deze week álle hybride warmtepompen een brandende cv zouden moeten zien.
Als je zoekt op die meldcode kom je wel daadwerkelijk bij de Flint uit, maar die is 4kW, en geen 6.mavical schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:47:
Onderstaande combinatie kreeg ik aangeboden van een installateur. Kan dit nu wel of niet? Elders heb ik gelezen dat de Flint geen boiler van Weheat kan verwarmen. Krijg wel een 200 liter vat van Weheat in de offerte. Volgens installateur zou het dus wel kunnen:
1 x Flint 6kw hybride
Warmtepomp
artikelen
Lijkt alsof ze de Sparrow en Flint door elkaar halen.
Technisch gezien lijkt het me ook sterk dat het niet kan, lijkt meer een marketingtechnische reden vanuit WeHeat. Wil je full-electric moet je de duurdere Sparrow kopen.
Maar wel goed om na te vragen.
Hebben de Flint eigenaren hier misschien wat fotos van de electrische aansluitingen in de unit?
Beter gewoon waterzijdig inregelen. Op de verdieping die minder warmte nodig heeft knijp je de kringen op de verdeler wat meer.Jerrelz schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:58:
Voor onze nieuwe woning die volledig verbouwd wordt heb ik ook via CB een WeHeat Sparrow afgenomen. Hij is deze week (deels) geïnstalleerd, maar door miscommunicatie moeten ze over een paar weken terugkomen om het af te maken.
Het liefst zou ik beide verdiepingen los van elkaar kunnen bedienen met twee simpele Honeywell Home Round's (één per etage). Voor de vloerverwarming heb ik zowel op de begane grond als in het souterrain een verdeler staan. Iemand enig idee hoe ik dit werkend zou kunnean krijgen?
Aan/uit thermostaten zou je parallel kunnen zetten.
Heeft je aannemer de WPAC Tool ingevuld? Meer info bij @MacD007
Waarschijnlijk wel, maar die maakt veeeeel minder draaiuren. Vermogen is vaak ook een stuk lager.201WD schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:39:
Wat ik zo gehoord en gezien heb maakt een warmtepomp minder geluid dan de,gemiddelde airco die veel huizen ondertussen hebben staan of hangen.
@bbbrumbrum
Ahh dat is ook een optie ja, bedankt voor de tip!Beter gewoon waterzijdig inregelen. Op de verdieping die minder warmte nodig heeft knijp je de kringen op de verdeler wat meer.
Aan/uit thermostaten zou je parallel kunnen zetten.
Wij overwegen een Blackbird en nu kwam ik dit filmpje tegen van de Groene Nerds. Erg mooi om zo een warmtepomp op het dakkapel te plaatsen alleen lijkt het me niet handig. Bij onderhoud of reparatie zit je altijd met de kosten van een hoogwerker.
Zijn er meer mensen die een Blackbird op een dakkapel hebben geplaatst waar je moeilijk bijkomt?
Zijn er meer mensen die een Blackbird op een dakkapel hebben geplaatst waar je moeilijk bijkomt?
Interesting. Net uitgevonden dat als je de custom range op 3 uur houdt, dan kan je ook terug in de tijd. Ben er toch achtergekomen dat mijn CV bijschakelt af en toe. Al kost het neit meer dan 0.2 m3 onnodig gas per dag . Heb de data erbij gezocht. Mocht iemand er interesse hebben, pm, zal ze sws delen met @Flintstone087 en @gratizgratiz schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:47:
[...]
Het is alleen beschikbaar in deze selectie, kies je een andere interval dan zie ik de CV-ketel optie in elk geval niet.
[Afbeelding]
Rechtsonderaan:
[Afbeelding]
Vandaag eigenlijk exact hetzelfde. Zelfs als de gewenste kamertemperatuur lager is dan de kamertemperatuur, dan blijft de CV geactiveerd....gratiz schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:53:
[Afbeelding]

/f/image/o1VjZCzE0FqcfFxeU6no6dHf.png?f=fotoalbum_large)
Ook al zou de compressor gelimiteerd zijn op 2000 toeren, er is geen enkele reden om de CV ketel aan te zetten of aan te laten.
Dat valt toch allemaal mee.Diesje schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:32:
Wij overwegen een Blackbird en nu kwam ik dit filmpje tegen van de Groene Nerds. Erg mooi om zo een warmtepomp op het dakkapel te plaatsen alleen lijkt het me niet handig. Bij onderhoud of reparatie zit je altijd met de kosten van een hoogwerker.
[YouTube: Daar zweeft een paar duizend euro...]
In principe heeft hij geen onderhoud nodig.
Bij reparatie klim je toch zo dakkapel op.
Schoonhouden blijft wel een dingetje201WD schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:52:
[...]
Dat valt toch allemaal mee.

Hoeveel verschil tussen Temperature Water out (bij buiten unit i guess) en Temperature Water house in is normaal/wenselijk?
[ Voor 10% gewijzigd door JurjenS7 op 01-11-2024 11:35 ]
Hoewel niet meer zo veel, maar er komen nog wel perioden voor waarbij een beetje sneeuw of ijs op het dak blijft liggen. Dan wordt toegang toch wel een dingetje, juist in de periode dat je zou willen dat ie snel gerepareerd wordt. Een monteur mag niet op een glad dak werken.201WD schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:52:
[...]
Dat valt toch allemaal mee.
aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
Ik vind dit maar een raar verhaal hoor. Dus de WP zou niet op warmere dagen het huis warm kunnen houden? Hoe doet een Sparrow FE dat dan...?gratiz schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:37:
[...]
Vandaag eigenlijk exact hetzelfde. Zelfs als de gewenste kamertemperatuur lager is dan de kamertemperatuur, dan blijft de CV geactiveerd....![]()
[Afbeelding]
Ook al zou de compressor gelimiteerd zijn op 2000 toeren, er is geen enkele reden om de CV ketel aan te zetten of aan te laten.
En idd benieuwd wat er gebeurt als je de CV op SWW only zet, zoals al gezegd?
Ben ook verbaasd dat er geen optie is om de CV uit te schakelen. Ik dacht dat de Flint ook zonder CV kon draaien, hij kan alleen geen tapwater verwarmen.
EDIT: Betekent 'CV Geactiveerd' ook echt dat hij de CV heeft aangezet? Of dat deze als backup is ingesteld? Ik heb bv in mijn CV ketel ook een boiler zitten met 80L water dat warm gehouden wordt. Ook als ik geen warmtevraag of SWW vraag heb, heb ik af en toe wat gas verbruik om die 80L warm te houden. Maar dat is geen kuub op een dag (sterker, met huidige temperaturen buiten houdt mijn CV ketel het huis warm met max 1.5-2kuub per 24uur, dus 1kuub als bijverwarming is heel raar).
Hoe gaat de communicatie / opvolging met CB? Kijken zij mee in de Flint? Reden dat ik zelf aan CB twijfel is toch het call-center gevoel wat ik al kreeg bij het intake gesprek, de dame in kwestie wist echt niets van verdelers, vorstbeveiligers (behalve dat ze het niet aanbieden) etc.
[ Voor 28% gewijzigd door jelleeelco op 01-11-2024 12:45 ]
Ja dat klopt.Mjier schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:09:
[...]
Hoewel niet meer zo veel, maar er komen nog wel perioden voor waarbij een beetje sneeuw of ijs op het dak blijft liggen. Dan wordt toegang toch wel een dingetje, juist in de periode dat je zou willen dat ie snel gerepareerd wordt. Een monteur mag niet op een glad dak werken.
Wil je dit uitsluiten dan een op de grond plaatsen.
Cv geactiveerd betekent dat hij verwarmt. Na een half uur warmtepomp geeft Weheat commando om te komen helpen. En niet zo’n beetje ook. Hoop dat @Weheat en CB dit snel fixen, want het is niet zoals beloofd. Verbruik van de Flint en de Intergas ketel afgelopen nacht:jelleeelco schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:25:
[...]
Ik vind dit maar een raar verhaal hoor. Dus de WP zou niet op warmere dagen het huis warm kunnen houden? Hoe doet een Sparrow FE dat dan...?
En idd benieuwd wat er gebeurt als je de CV op SWW only zet, zoals al gezegd?
Ben ook verbaasd dat er geen optie is om de CV uit te schakelen. Ik dacht dat de Flint ook zonder CV kon draaien, hij kan alleen geen tapwater verwarmen.
EDIT: Betekent 'CV Geactiveerd' ook echt dat hij de CV heeft aangezet? Of dat deze als backup is ingesteld? Ik heb bv in mijn CV ketel ook een boiler zitten met 80L water dat warm gehouden wordt. Ook als ik geen warmtevraag of SWW vraag heb, heb ik af en toe wat gas verbruik om die 80L warm te houden. Maar dat is geen kuub op een dag (sterker, met huidige temperaturen buiten houdt mijn CV ketel het huis warm met max 1.5-2kuub per 24uur, dus 1kuub als bijverwarming is heel raar).
Hoe gaat de communicatie / opvolging met CB? Kijken zij mee in de Flint? Reden dat ik zelf aan CB twijfel is toch het call-center gevoel wat ik al kreeg bij het intake gesprek, de dame in kwestie wist echt niets van verdelers, vorstbeveiligers (behalve dat ze het niet aanbieden) etc.
/f/image/ysJGTdrt2scF4mzaI50y6ZdK.png?f=fotoalbum_large)
Oef dit is niet goed idd. Ik heb nu hetzelfde verbruik en niet eens een Flint nogFlintstone087 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:51:
[...]
Cv geactiveerd betekent dat hij verwarmt. Na een half uur warmtepomp geeft Weheat commando om te komen helpen. En niet zo’n beetje ook. Hoop dat @Weheat en CB dit snel fixen, want het is niet zoals beloofd. Verbruik van de Flint en de Intergas ketel afgelopen nacht:
[Afbeelding]
Ben heel benieuwd waar ze mee terug komen.
Toevallig een andere thermostaat liggen? Ik zou het eens met een Honeywell Round Modulation willen zien. Wat ik begreep is dit wel de preferred setup van WeHeat.Flintstone087 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:51:
[...]
Cv geactiveerd betekent dat hij verwarmt. Na een half uur warmtepomp geeft Weheat commando om te komen helpen. En niet zo’n beetje ook. Hoop dat @Weheat en CB dit snel fixen, want het is niet zoals beloofd. Verbruik van de Flint en de Intergas ketel afgelopen nacht:
[Afbeelding]
Nee. Dacht eerst dat het door de Google Nest kwam. Maar met een Tado doet ie het ook. En met alle respect: een bedrijf dat zich op de borst slaat met AI en dan de warmtepomp aansturen met een Honeywell draaiklok uit de vorige eeuw zonder internet? Het is een softwarefout bij Weheat en ik hoop dat ie snel opgelost wordt.Razer schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:56:
[...]
Toevallig een andere thermostaat liggen? Ik zou het eens met een Honeywell Round Modulation willen zien. Wat ik begreep is dit wel de preferred setup van WeHeat.
Is die 7,1 KW alleen van de WP? ziet er niet goed uit. Het is nog niet eens koud buiten. Hoe is de response van CB?Flintstone087 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:51:
[...]
[Afbeelding]
Zowel een Nest als Tado blinken niet uit in hun geweldige stookgedrag. Dat doet een moderne Honeywell Round Modulation echt stukken beter. Afgelopen jaren mijn CV installatie aardig zitten tweaken, en daarbij zeker 7-8 thermostaten getest op stookgedrag. Het is het proberen waardFlintstone087 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:03:
[...]
Nee. Dacht eerst dat het door de Google Nest kwam. Maar met een Tado doet ie het ook. En met alle respect: een bedrijf dat zich op de borst slaat met AI en dan de warmtepomp aansturen met een Honeywell draaiklok uit de vorige eeuw zonder internet? Het is een softwarefout bij Weheat en ik hoop dat ie snel opgelost wordt.
Ik zie een boilervat op de lijst staan. Gaat de CV deze verwarmen? Ik zie namelijk geen BUH op de lijst staan en Flint is niet geschikt voor SWW.mavical schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:47:
1 x Flint 6kw hybride
Warmtepomp
artikelen
Dat is het andere uiterste. Je kunt ook voorzieningen maken dat je veilig het dak op kunt. Zelf ben ik er nog niet uit of er een op de dakkapel of naast het huis komt. Bij keuze voor dakkapel zorg ik voor een toegang tot het dak met een daktoetredingsvenster vanaf de vliering, en binnen een bevestigingspunt voor de valbeveiliging. Zo kun je jezelf binnen aanhaken, en buiten veilig onderhoud uitvoeren.201WD schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:47:
[...]
Ja dat klopt.
Wil je dit uitsluiten dan een op de grond plaatsen.
Nog even afgezien van alle regelgeving, heb je dan zo goed en kwaad als het kan iets veiligs gemaakt. Het probleem bij een monteur neerleggen, die ook de druk van een koud huis voelt, tja, daar vind ik wat van.
aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
Nee, het huis verbruikt zo’n 0,3 kWh in rust. De Flint heeft vandaag 3 kWh verbruikt en dus ook 1,5 kuub gas.RNacoustics schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:17:
[...]
Is die 7,1 KW alleen van de WP? ziet er niet goed uit. Het is nog niet eens koud buiten. Hoe is de response van CB?
Ik heb zowel @Weheat als Coolblue maandag gemaild en gevraagd om dit op te lossen. Geen reactie.
[ Voor 12% gewijzigd door Flintstone087 op 01-11-2024 13:31 ]
Zit hier met exact hetzelfde probleem/vraag op een sparrow in hybride. Heb de cv temperatuur op de ketel terug gezet naar 25 graden, dan springt die in iedergeval niet zomaar aan.gratiz schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:53:
[Afbeelding]
Ben benieuwd wat er gaat gebeuren want de temperatuur gaat de komende nachten omlaag.
Het lijkt dus een wijdverbreid probleem, als alleen hier al twee Flints en Sparrows dit cv-gedrag vertonen.Biker_007 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:41:
[...]
Zit hier met exact hetzelfde probleem/vraag op een sparrow in hybride. Heb de cv temperatuur op de ketel terug gezet naar 25 graden, dan springt die in iedergeval niet zomaar aan.
Ben benieuwd wat er gaat gebeuren want de temperatuur gaat de komende nachten omlaag.
Bij mij komt CB de BB hybride installeren. Ik zal er alert op zijn en dit onder de aandacht brengen.Biker_007 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:41:
[...]
Zit hier met exact hetzelfde probleem/vraag op een sparrow in hybride. Heb de cv temperatuur op de ketel terug gezet naar 25 graden, dan springt die in iedergeval niet zomaar aan.
Bij mijn Flint installatie (via CB) van gisteren zie ik dit gedrag niet met een Honeywell Round Modulation thermostaat. De ketel is nog 0 keer bijgesprongen. Ik zal het de komende dagen in de gaten houden 👍🏻Flintstone087 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:48:
[...]
Het lijkt dus een wijdverbreid probleem, als alleen hier al twee Flints en Sparrows dit cv-gedrag vertonen.
Is er bij WeHeat niet in te stellen onder welke buitentemperatuur de CV mag helpen?Flintstone087 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:51:
[...]
[Afbeelding]
Op de Elga Ace 4kW had ik dat bij 4 graden staan; maar die was dan ook te klein voor mijn woning.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Hoe stuur je de WeHeat eigenilijk aan, via OpenTherm of aan/uit?smart- schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:53:
[...]
Bij mijn Flint installatie (via CB) van gisteren zie ik dit gedrag niet met een Honeywell Round Modulation thermostaat. De ketel is nog 0 keer bijgesprongen. Ik zal het de komende dagen in de gaten houden 👍🏻
En waarom zou het aan de thermostaat liggen, die snap ik even niet. De thermostaat stuurt de ketel niet aan, dat doet de WP.
Dit soort dingen lezen vlak voordat ik een beslissing moet nemen over het wel/niet aanschaffen van een Flint....brrrrrr! Maar dat CB op maandag gemaild wordt en dat er nog steeds geen reactie is, doet mij een goed gevoel geven dat ik ze heb afgewezen. Liever een installateur die ik direct kan bellen en die kan inloggen in mijn Flint.
Ik vemoed dat als het opentherm is en het verschil tussen aanvoer en retour te groot is en dat duurt te lang, dat de warmtepomp de cv ketel aan gaat sturen.jelleeelco schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:31:
[...]
Hoe stuur je de WeHeat eigenilijk aan, via OpenTherm of aan/uit?
En waarom zou het aan de thermostaat liggen, die snap ik even niet. De thermostaat stuurt de ketel niet aan, dat doet de WP.
Dit soort dingen lezen vlak voordat ik een beslissing moet nemen over het wel/niet aanschaffen van een Flint....brrrrrr! Maar dat CB op maandag gemaild wordt en dat er nog steeds geen reactie is, doet mij een goed gevoel geven dat ik ze heb afgewezen. Liever een installateur die ik direct kan bellen en die kan inloggen in mijn Flint.
Maar dat zou denk ik ook bij een aan/uit systeem kunnen als de stooklijn erg hoog staat.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Klopt, volgens mij heeft het ook niks met de thermostaat te maken.jelleeelco schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:31:
[...]
Coolblue kun je ook bellen. Ik werd direct geholpen, CB belde ook direct Weheat. Uiteindelijk ligt de case nu bij Weheat. Afwachten met welke oplossing Weheat gaat komen.jelleeelco schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:31:
[...]
Ah ok, dat is dan wel weer beter. Kunnen ze ook inloggen in je Flint (of had jij nou een Sparrow...)?gratiz schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:34:
[...]
Klopt, volgens mij heeft het ook niks met de thermostaat te maken.
[...]
Coolblue kun je ook bellen. Ik werd direct geholpen, CB belde ook direct Weheat. Uiteindelijk ligt de case nu bij Weheat. Afwachten met welke oplossing Weheat gaat komen.
En ik hoop maar dat het niets met de thermostaat te maken heeft, ik heb een Honeywell Evo Home systeem (heb zowel aan/uit als opentherm kastjes liggen), ik zag dat het stond bij de supported modellen...
Kijk als het alleen opstart is... en het is buiten bv best warm, en opeens daalt de temp buiten waardoor er voor de eerste keer gestookt moet worden. Dan kan ik me voorstellen dat de Detla T groot is.Tijgerkracht schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:34:
[...]
Ik vemoed dat als het opentherm is en het verschil tussen aanvoer en retour te groot is en dat duurt te lang, dat de warmtepomp de cv ketel aan gaat sturen.
Maar dat zou denk ik ook bij een aan/uit systeem kunnen als de stooklijn erg hoog staat.
Maar is dat nou niet net 1 van de aspecten van een WP? Dat die langzaam verwarmd, en dus dat je de unit meer de tijd zou moeten geven (net als bij vloerverwarming)? Op zich zou je dat moeten kunnen instellen, een soort van 'grace period' waarin de WP de gewenste temperatuur kan leveren.
Ik weet niet of er overeenkomsten zijn, maar in dit topic wordt het zelfde fenomeen (maar voor een andere WP) uitgebreid besproken:
Waarom springt cv-ketel aan bij 10 graden buitentemperatuur?~:text=Bij%20de%20huidige%20buitentemperatuur%20is%2070%20graden%20niet%20nodig.&text=De%20warmtepomp%20meet%20het%20verschil,zal%20de%20CV%20ketel%20bijspringen.
Waarom springt cv-ketel aan bij 10 graden buitentemperatuur?~:text=Bij%20de%20huidige%20buitentemperatuur%20is%2070%20graden%20niet%20nodig.&text=De%20warmtepomp%20meet%20het%20verschil,zal%20de%20CV%20ketel%20bijspringen.
Vraagje, hoe is je afgifte? Heb je beneden vloerverwarming, en zo ja, wat voor verdeler zit erop?gratiz schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:53:
[Afbeelding]
Beiden kunnen in het systeem kijken en zien wat je warmtepomp aan het doen is.jelleeelco schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:37:
[...]
Ah ok, dat is dan wel weer beter. Kunnen ze ook inloggen in je Flint (of had jij nou een Sparrow...)?
En ik hoop maar dat het niets met de thermostaat te maken heeft, ik heb een Honeywell Evo Home systeem (heb zowel aan/uit als opentherm kastjes liggen), ik zag dat het stond bij de supported modellen...
Update: Inmiddels werd ik persoonlijk telefonisch door Weheat benaderd.
Op afstand hebben ze wat testjes gedaan. En van de honderden geplaatste warmtepompen zijn er een handvol die mijn probleem ook hebben.
Oorzaak is iets met drukverschillen (veroorzaakt door hoge buitentemperatuur). Dit is op verschillende manieren op te lossen, eentje is om de CV ketel even kort bij te schakelen. Maar op een of andere wijze lost het probleem zich niet op en daarom blijft de ketel ook aan.
De warmtepomp zit in een soort loop, normaal moet de limiter van 2000 toeren op de compressor er uiteindelijk afgaan. En daarna kan de Sparrow dan ook op een hoger vermogen draaien. Nu is het vaak max 500 watt in.
Uiteindelijk is het een softwareprobleem. Ze werken aan een update. Ze houden mij op de hoogte.
En wanneer het kouder zal zijn, dan zal het probleem zich automatisch niet meer voordoen.
Ik heb hem trouwens nog gevraagd of zijn collega hier op Tweakers ook een update kan schrijven.
Op afstand hebben ze wat testjes gedaan. En van de honderden geplaatste warmtepompen zijn er een handvol die mijn probleem ook hebben.
Oorzaak is iets met drukverschillen (veroorzaakt door hoge buitentemperatuur). Dit is op verschillende manieren op te lossen, eentje is om de CV ketel even kort bij te schakelen. Maar op een of andere wijze lost het probleem zich niet op en daarom blijft de ketel ook aan.
De warmtepomp zit in een soort loop, normaal moet de limiter van 2000 toeren op de compressor er uiteindelijk afgaan. En daarna kan de Sparrow dan ook op een hoger vermogen draaien. Nu is het vaak max 500 watt in.
Uiteindelijk is het een softwareprobleem. Ze werken aan een update. Ze houden mij op de hoogte.
En wanneer het kouder zal zijn, dan zal het probleem zich automatisch niet meer voordoen.
Ik heb hem trouwens nog gevraagd of zijn collega hier op Tweakers ook een update kan schrijven.
[ Voor 5% gewijzigd door gratiz op 01-11-2024 18:08 ]
Weheat geeft zelf aan dat er geen onderhoud nodig is.
Gewoon 1 of 2 keer per jaar je dakkapel uitklimmen, en hem even bekijken , kun je ook gelijk ramen schoonmaken aan de buitenzijde
Dit is wel heel goed van Weheat zeg, snelle en adequate reactie. Dank voor de terugkoppeling.gratiz schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:55:
Op afstand hebben ze wat testje gedaan. En van de honderden geplaatste warmtepompen zijn er een handvol die mijn probleem ook hebben.
Toch even een vraagje hier aan de mensen die bij CB hebben gekocht / laten installeren. Voor mij is een overweging de vorstbeveliging (die CB dus niet wil/kan installeren). Maar wat was voor jullie de reden om alsnog voor CB te gaan itt sec een installateur? Zoals eerder vermeld, verschil is ~700 euro (ex de vorstbeveiliging) en verder heb ik het idee dat ze de warmtepomp met mankracht en ladders op het dak gaan brengen.
Ben gewoon benieuwd naar de afwegingen...
Bij mijn (hybride) Blackbird speelt dit niet. Verbruik tot op heden geen enkele m3 voor de verwarming. Had wel 1x een storing aan de Blackbird, toen ging die automatisch over op de CV, dus toen wel wat gasverbruik.. Storing was trouwens snel opgelost door Weheat.Flintstone087 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:48:
[...]
Het lijkt dus een wijdverbreid probleem, als alleen hier al twee Flints en Sparrows dit cv-gedrag vertonen.
@gratiz Goeie actiegratiz schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:55:
Best wel vreemd, dat nu nog een softwarebug is waargenomen. De BB draait bij heel veel klanten al voor 2e of 3e seizoen. Of geldt dit alleen voor de Flint en de Sparrow? Deze zijn namelijk pas op de markt.
Ik heb geen dakkapel, maar de BB komt bij ons op platte dak van onze keuken en is via buitendeur op 1e verdieping makkelijk toegankelijk.201WD schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:56:
[...]
Weheat geeft zelf aan dat er geen onderhoud nodig is.
Gewoon 1 of 2 keer per jaar je dakkapel uitklimmen, en hem even bekijken , kun je ook gelijk ramen schoonmaken aan de buitenzijde
Ik heb gekozen voor CB, omdat het een grote bedrijf is die al jaren bestaat en niet zo gauw zal omvallen.jelleeelco schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:07:
[...]
Dit is wel heel goed van Weheat zeg, snelle en adequate reactie. Dank voor de terugkoppeling.
Toch even een vraagje hier aan de mensen die bij CB hebben gekocht / laten installeren. Voor mij is een overweging de vorstbeveliging (die CB dus niet wil/kan installeren). Maar wat was voor jullie de reden om alsnog voor CB te gaan itt sec een installateur? Zoals eerder vermeld, verschil is ~700 euro (ex de vorstbeveiliging) en verder heb ik het idee dat ze de warmtepomp met mankracht en ladders op het dak gaan brengen.
Ben gewoon benieuwd naar de afwegingen...
Oké, voor wat betreft de WP markt komen ze nu nog wat onervaren over. Maar met mijn technisch kennis, prik ik daar een beetje doorheen. Tijdens de installatie hou ik echt wel vinger aan de pols.
Deze offerte heb ik gekregen van een premium installateur die aangeeft dat het wel kan en daarmee van het gas af:RNacoustics schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:26:
[...]
Ik zie een boilervat op de lijst staan. Gaat de CV deze verwarmen? Ik zie namelijk geen BUH op de lijst staan en Flint is niet geschikt voor SWW.
1 x Flint 6kw hybride
Warmtepomp
artikelen
1 x Boilervat 300L (Tapwater) (160cmx60cm)
Voor de somma van 5353 euro (minus de subsidie).
De schouw moet nog plaatsvinden. We zullen zien.
Tja.. weetje zeker premium?mavical schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:35:
[...]
Deze offerte heb ik gekregen van een premium installateur die aangeeft dat het wel kan en daarmee van het gas af:
1 x Flint 6kw hybride
Warmtepomp
artikelen
Flint kan geen tapwater en is ook maar 4kw. Daarnaast zet ik ook wat vragen bij de binnenunit?
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Een premium installateur zeg mij niks, maar ik twijfel aan de aangeboden configuratie. Zie ook de specs: van Weheatmavical schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:35:
[...]
Deze offerte heb ik gekregen van een premium installateur die aangeeft dat het wel kan en daarmee van het gas af:
1 x Flint 6kw hybride
Warmtepomp
artikelen
CB is ook premium maar veel van wat ik aan installaties zie is verre van premium.RNacoustics schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:47:
[...]
Een premium installateur zeg mij niks, maar ik twijfel aan de aangeboden configuratie. Zie ook de specs: van Weheat
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Krijg je dan alleen een premium predicaat bij hoge omzet? CB moet nog veel leren. Ik zou als leek dan ook nu niet zo snel met hun in zee gaan. Maar maak voor mijn situatie geen zorgen.Carboy54 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:59:
[...]
CB is ook premium maar veel van wat ik aan installaties zie is verre van premium.
Oh, en kan Weheat dit bevestigen? Ik zou als ik jou was, dit even navragen!mavical schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:58:
[Afbeelding]
Ik heb ze hier opgewezen. Volgens hun is dat niet meer van toepassing.
Ik heb Weheat zojuist de configuratie doorgestuurd met de vraag of dit inderdaad zo gaat werken met de bedoeling om van het gas af te gaan. Ik wacht maar even af.RNacoustics schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:09:
[...]
Oh, en kan Weheat dit bevestigen? Ik zou als ik jou was, dit even navragen!
Ben heel benieuwd , zou een mooie verbetering zijn, wij zijn er nog niet van op de hoogte. Kan jij ons updaten als je meer weet?mavical schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:58:
[Afbeelding]
Ik heb ze hier opgewezen. Volgens hun is dat niet meer van toepassing.
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Zeker.Stoker schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:36:
[...]
Ben heel benieuwd , zou een mooie verbetering zijn, wij zijn er nog niet van op de hoogte. Kan jij ons updaten als je meer weet?
Is bij jullie ook alle informatie uit de app verdwenen?
Ik zie alleen nog mijn eigen info die van de installateur en dat het een sparrow is. Maar dat weet ik allemaal al.
Geen info over de temperaturen vermogen etc. De knoppen zijn gewoon verdwenen.
iOS app. iPhone 12.
Ik zie alleen nog mijn eigen info die van de installateur en dat het een sparrow is. Maar dat weet ik allemaal al.
Geen info over de temperaturen vermogen etc. De knoppen zijn gewoon verdwenen.
iOS app. iPhone 12.
Een installateur met hogere omzet dan CB? Dat word lastig denk ik.RNacoustics schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:04:
[...]
Krijg je dan alleen een premium predicaat bij hoge omzet? CB moet nog veel leren. Ik zou als leek dan ook nu niet zo snel met hun in zee gaan. Maar maak voor mijn situatie geen zorgen.
Maar mensen die zich premium noemen zouden bij mij bij voorbaat al afvallen.
Laat je werk voor je spreken....
Edit: maar was niet op de hoogte dat die term van WH zelf afkomt…
[ Voor 6% gewijzigd door bbbrumbrum op 02-11-2024 08:55 ]
Ik heb een offerte gehad van een premium installateur. Die naam geven ze zichzelf niet maar geeft WeHeat aan ze. Bij complete installatie door hun krijg je wel 5 jaar volledige garantie.bbbrumbrum schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:53:
[...]
Een installateur met hogere omzet dan CB? Dat word lastig denk ik.
Maar mensen die zich premium noemen zouden bij mij bij voorbaat al afvallen.
Laat je werk voor je spreken....
Ik wil het grotendeels zelf installeren maar dan zou ik maar 2 jaar garantie krijgen.
Installateur: Coolblue
Type WeHeat: Flint
Installatie: Hybride
Ketel: 2022 Remeha Tzerra Ace
Afgifte: 6 groepen vloerverwarming benedenverdieping + 2 radiatoren die dicht staan
Verdeler: Mengverdeler uit 1994, met pomp
Thermostaat: Honeywell Round Modulation
Water temp: 40 graden(getest met de CV ketel afgelopen jaar)
Vorige week heeft CB samen met Weheat bij de installatie van de Flint uitgevoerd. Met 3 bussen en 4 man sterk is men hier aan de slag geweest om van 9:45 - 14:00 de Flint te installeren. (3 medewerkers van CoolBlue, en 1 van Weheat. Duidelijk is dat de medewerker van Weheat de kennishouder is en uiteindelijk het gros van het installatiewerk heeft uitgevoerd.
Zelf had ik voor de installatie al een gat gemaakt in de bestrating waar het leidingwerk de kruipruimte in gelegd moest worden. Het trace van WP tot aan aansluiting is zo'n 15 meter. (vrijwel geheel rechte lijn door de kruipruimte van de woning. Ook had ik een vrije groep in de groepenkast ter beschikking gesteld waar ze op kunnen inprikken.
Doordat men met 4 man aanwezig was, ging het voorbereiden van het werk heel snel, bijvoorbeeld het uitpakken en naar de plaats brengen van de WP en uitrollen van leidingwerk.
:strip_exif()/f/image/uT1UPxOmQuGpWtxFyhSVl3KO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rDstRGuz0yVJS6dDDVhZxqNZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Nadat het gat in de buitenmuur geboord is, werden de leidingen er doorheen gelegd en werd alles aangesloten. Ik moet ook zeggen dat er heel netjes gewerkt is door zowel de mensen van CB als Weheat, ook de vriendelijkheid kon ik zeer waarderen.
:strip_exif()/f/image/BEkO7TYfQsFSfney91aZHnn8.jpg?f=fotoalbum_large)
Het in bedrijfstellen werd door Weheat uitgevoerd, en ik heb hierbij meegekeken, tussendoor kreeg ik de account aanmaak-email toegestuurd, waardoor ik ook toegang kreeg tot de app en portal. In de buitenunit van de flint zit een ontluchter, waardoor er soms nog even wat water bijgepompt moest worden om alle bubbels eruit te krijgen, De delta tussen aanvoer en afvoer bleef namelijk een tijdje te hoog(15/16 graden). Maar na een half uurtje de compressor laten werken was de delta gezakt tot rond de 4/5 graden en dat was voor de Weheat medewerker helemaal zoals het moest zijn.
En eigenlijk was dit ook direct de afsluiter van de installatie, ik heb nog gevraagd of er zaken zijn waar ik op moest letten, en daarop was het antwoord eigenlijk dat er niets bijzonders was. Met de app kun je alles inzien, en ook heb ik de Homeassistant integratie toegevoegd in mijn systeem.(Daar zie je jammer genoeg niet alle data in die in de app of portal wel te zien is) De watertemperatuur is ingesteld op 40 graden door Weheat, dit werd mij gevraagd bij het in bedrijf stellen.
In de namiddag ben ik de koppelingen bij de buitenunit nog gaan bekijken, daar zag ik dat 1 van de koppelingen lekt. Zelf zou ik die natuurlijk kunnen aandraaien, maar je weet maar nooit hoe een installateur daar over denkt. Dus even gebeld met CB, en zij hebben direct contact gezocht met de installatiemensen die die dag bij mij hebben geïnstalleerd. Ze adviseerden om zelf even aan de koppeling te draaien om te zien of het dan niet meer lekt, en mocht dat niet lukken, dan de volgende dag even terug te bellen en dan komen ze het oplossen. Zo gezegd zo gedaan en met een waterpomptang een stukje verder de koppeling aangedraaid en het lek is weg. Top.
:strip_exif()/f/image/q2Yw3YGvCWr21K381WvYt6XY.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelf maak ik nog iets ter bescherming van dit 'blootliggende' leidingwerk. Ik ben tevreden met de plaatsing, dit was zoals het de bedoeling was. De werkschakelaar plaatsing achter de unit, is in samenspraak met mij gedaan. De voorkeur van de installateur was om deze boven de WP de plaatsen op de wand, maar dat zou mij teveel storen gezien het aanzicht van de installatie. (Pijpje van de signaalkabel is dicht gekit aan de bovenzijde zodat er geen water in kan. Ook zijn de water leidingen gesoleerd tot over de aansluiting op de WP. Kleine beschadigingen aan de koelribbels maak ik zelf recht met een kammetje (heb ik ergens,nog even naar opzoek. maak ik dus geen probleem van)
:strip_exif()/f/image/d9JmoWJsb15NyQBz3b9zU2mI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wuhQpKFQyj3JZC2DSsvVgYeP.jpg?f=fotoalbum_large)
Verdeler
Nu, een paar dagen na de installatie ben ik aan het kijken hoe ik mijn vloerverwarming efficiënter kan laten werken. Nu zit er nog een oude mengverdeler met pomp, en ik heb reeds een nieuwe open RVS verdeler besteld die ik zelf ga monteren in plaats van de huidige verdeler. Zal ik tzt nog even een update over sturen.
Bypass
Ik zie dat Weheat een Bypass heeft geplaatst direct onder mijn Ketel, ik weet alleen niet precies waarom.(vergeten te vragen) Nu kan het water toch een korter tracé afleggen als ik het goed begrijp, en dadelijk als ik een open verdeler plaats gaat et water dan niet de meest korte weg afleggen ipv door mijn verdeler heen?
:strip_exif()/f/image/BByOd7uYhrMmw7WuoozG6XoN.jpg?f=fotoalbum_large)
Geluid
De Wilo pomp die geplaatst is, lijkt een krachtig apparaat te zijn. Hierdoor hoor ik een soort van gesuis in de radiatoren als deze aanstaat. (ik heb maar 2 radiatoren, waarvan 1 in de garage, en 1 in de hal) die in de hal maakt dan geluid dat in de nacht in het gehele huis gehoord kan worden. Ontluchten is gedaan, en dicht/open draaien van de thermostaatknop maakt geen verschil. Het geluid blijft aanwezig.
:strip_exif()/f/image/tviANloOnO9vW7xfEhT4TWqU.jpg?f=fotoalbum_large)
Vuilafscheider
Ik had reeds een vuilafscheider in 2022 laten plaatsen, in het gesprek met de werkvoorbereider werd verteld dat er dan zo 2 vuilafscheiders in de installatie aanwezig zullen zijn omdat CB er altijd 1 mee calculeert. Nu zie ik dat ze mijn bestaande vuilafscheider hebben gebruikt, dus ik ga nog vragen wat dat gaat betekenen voor de factuur.
Natuurlijk stel ik bovenstaand ook als vraag aan CB, maar ik verwacht niet dat zij expertise hebben over afgiftesystemen.
Zoals eerder gezegd, ben ik zeer content met hoe de installatie is uitgevoerd.
Aanvullende foto's:
Voor:
:strip_exif()/f/image/SjeWg6ybyH4V9f3c3N7JBtnZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Na:
:strip_exif()/f/image/KBImhITwXeCb0u0QXTSyN2iv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ribbelbuis:
:strip_exif()/f/image/IInnCbjcpj0JSC4pcQQT6BJ4.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerste ervaringen:
De Flint werkt zoals die dat zou moeten doen volgens de specificaties, Hij doet lange runs op laag vermogen om het huis om temperatuur te houden. Sinds donderdag een gemiddelde COP van 5,3. Nog geen gas verbruikt sinds de installatie. Daar ik alleen de benedenverdieping met vloerverwarming verwarm zou de Flint de warmtevraag volledig moeten kunnen leveren volgens de Weheat installateur.
Type WeHeat: Flint
Installatie: Hybride
Ketel: 2022 Remeha Tzerra Ace
Afgifte: 6 groepen vloerverwarming benedenverdieping + 2 radiatoren die dicht staan
Verdeler: Mengverdeler uit 1994, met pomp
Thermostaat: Honeywell Round Modulation
Water temp: 40 graden(getest met de CV ketel afgelopen jaar)
Vorige week heeft CB samen met Weheat bij de installatie van de Flint uitgevoerd. Met 3 bussen en 4 man sterk is men hier aan de slag geweest om van 9:45 - 14:00 de Flint te installeren. (3 medewerkers van CoolBlue, en 1 van Weheat. Duidelijk is dat de medewerker van Weheat de kennishouder is en uiteindelijk het gros van het installatiewerk heeft uitgevoerd.
Zelf had ik voor de installatie al een gat gemaakt in de bestrating waar het leidingwerk de kruipruimte in gelegd moest worden. Het trace van WP tot aan aansluiting is zo'n 15 meter. (vrijwel geheel rechte lijn door de kruipruimte van de woning. Ook had ik een vrije groep in de groepenkast ter beschikking gesteld waar ze op kunnen inprikken.
Doordat men met 4 man aanwezig was, ging het voorbereiden van het werk heel snel, bijvoorbeeld het uitpakken en naar de plaats brengen van de WP en uitrollen van leidingwerk.
:strip_exif()/f/image/uT1UPxOmQuGpWtxFyhSVl3KO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rDstRGuz0yVJS6dDDVhZxqNZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Nadat het gat in de buitenmuur geboord is, werden de leidingen er doorheen gelegd en werd alles aangesloten. Ik moet ook zeggen dat er heel netjes gewerkt is door zowel de mensen van CB als Weheat, ook de vriendelijkheid kon ik zeer waarderen.
:strip_exif()/f/image/BEkO7TYfQsFSfney91aZHnn8.jpg?f=fotoalbum_large)
Het in bedrijfstellen werd door Weheat uitgevoerd, en ik heb hierbij meegekeken, tussendoor kreeg ik de account aanmaak-email toegestuurd, waardoor ik ook toegang kreeg tot de app en portal. In de buitenunit van de flint zit een ontluchter, waardoor er soms nog even wat water bijgepompt moest worden om alle bubbels eruit te krijgen, De delta tussen aanvoer en afvoer bleef namelijk een tijdje te hoog(15/16 graden). Maar na een half uurtje de compressor laten werken was de delta gezakt tot rond de 4/5 graden en dat was voor de Weheat medewerker helemaal zoals het moest zijn.
En eigenlijk was dit ook direct de afsluiter van de installatie, ik heb nog gevraagd of er zaken zijn waar ik op moest letten, en daarop was het antwoord eigenlijk dat er niets bijzonders was. Met de app kun je alles inzien, en ook heb ik de Homeassistant integratie toegevoegd in mijn systeem.(Daar zie je jammer genoeg niet alle data in die in de app of portal wel te zien is) De watertemperatuur is ingesteld op 40 graden door Weheat, dit werd mij gevraagd bij het in bedrijf stellen.
In de namiddag ben ik de koppelingen bij de buitenunit nog gaan bekijken, daar zag ik dat 1 van de koppelingen lekt. Zelf zou ik die natuurlijk kunnen aandraaien, maar je weet maar nooit hoe een installateur daar over denkt. Dus even gebeld met CB, en zij hebben direct contact gezocht met de installatiemensen die die dag bij mij hebben geïnstalleerd. Ze adviseerden om zelf even aan de koppeling te draaien om te zien of het dan niet meer lekt, en mocht dat niet lukken, dan de volgende dag even terug te bellen en dan komen ze het oplossen. Zo gezegd zo gedaan en met een waterpomptang een stukje verder de koppeling aangedraaid en het lek is weg. Top.
:strip_exif()/f/image/q2Yw3YGvCWr21K381WvYt6XY.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelf maak ik nog iets ter bescherming van dit 'blootliggende' leidingwerk. Ik ben tevreden met de plaatsing, dit was zoals het de bedoeling was. De werkschakelaar plaatsing achter de unit, is in samenspraak met mij gedaan. De voorkeur van de installateur was om deze boven de WP de plaatsen op de wand, maar dat zou mij teveel storen gezien het aanzicht van de installatie. (Pijpje van de signaalkabel is dicht gekit aan de bovenzijde zodat er geen water in kan. Ook zijn de water leidingen gesoleerd tot over de aansluiting op de WP. Kleine beschadigingen aan de koelribbels maak ik zelf recht met een kammetje (heb ik ergens,nog even naar opzoek. maak ik dus geen probleem van)
:strip_exif()/f/image/d9JmoWJsb15NyQBz3b9zU2mI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wuhQpKFQyj3JZC2DSsvVgYeP.jpg?f=fotoalbum_large)
Verdeler
Nu, een paar dagen na de installatie ben ik aan het kijken hoe ik mijn vloerverwarming efficiënter kan laten werken. Nu zit er nog een oude mengverdeler met pomp, en ik heb reeds een nieuwe open RVS verdeler besteld die ik zelf ga monteren in plaats van de huidige verdeler. Zal ik tzt nog even een update over sturen.
Bypass
Ik zie dat Weheat een Bypass heeft geplaatst direct onder mijn Ketel, ik weet alleen niet precies waarom.(vergeten te vragen) Nu kan het water toch een korter tracé afleggen als ik het goed begrijp, en dadelijk als ik een open verdeler plaats gaat et water dan niet de meest korte weg afleggen ipv door mijn verdeler heen?
:strip_exif()/f/image/BByOd7uYhrMmw7WuoozG6XoN.jpg?f=fotoalbum_large)
Geluid
De Wilo pomp die geplaatst is, lijkt een krachtig apparaat te zijn. Hierdoor hoor ik een soort van gesuis in de radiatoren als deze aanstaat. (ik heb maar 2 radiatoren, waarvan 1 in de garage, en 1 in de hal) die in de hal maakt dan geluid dat in de nacht in het gehele huis gehoord kan worden. Ontluchten is gedaan, en dicht/open draaien van de thermostaatknop maakt geen verschil. Het geluid blijft aanwezig.
:strip_exif()/f/image/tviANloOnO9vW7xfEhT4TWqU.jpg?f=fotoalbum_large)
Vuilafscheider
Ik had reeds een vuilafscheider in 2022 laten plaatsen, in het gesprek met de werkvoorbereider werd verteld dat er dan zo 2 vuilafscheiders in de installatie aanwezig zullen zijn omdat CB er altijd 1 mee calculeert. Nu zie ik dat ze mijn bestaande vuilafscheider hebben gebruikt, dus ik ga nog vragen wat dat gaat betekenen voor de factuur.
Natuurlijk stel ik bovenstaand ook als vraag aan CB, maar ik verwacht niet dat zij expertise hebben over afgiftesystemen.
Zoals eerder gezegd, ben ik zeer content met hoe de installatie is uitgevoerd.
Aanvullende foto's:
Voor:
:strip_exif()/f/image/SjeWg6ybyH4V9f3c3N7JBtnZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Na:
:strip_exif()/f/image/KBImhITwXeCb0u0QXTSyN2iv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ribbelbuis:
:strip_exif()/f/image/IInnCbjcpj0JSC4pcQQT6BJ4.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerste ervaringen:
De Flint werkt zoals die dat zou moeten doen volgens de specificaties, Hij doet lange runs op laag vermogen om het huis om temperatuur te houden. Sinds donderdag een gemiddelde COP van 5,3. Nog geen gas verbruikt sinds de installatie. Daar ik alleen de benedenverdieping met vloerverwarming verwarm zou de Flint de warmtevraag volledig moeten kunnen leveren volgens de Weheat installateur.
[ Voor 35% gewijzigd door smart- op 02-11-2024 10:09 . Reden: typevout ]
Ik ben zelf ook nog altijd in de markt voor een WeHeat warmtepomp, en als ik dit topic zo door lees zijn er via de OpenTherm thermostaat 2 soorten aansturingen "Hoog Temperatuur" en "Laag Temperatuur".
Wat is het verschil tussen deze 2? Als ik naar mijn situatie thuis kijk, kan het best zijn dat die soms even op 55 aanvoer moet bijspringen / starten, maar als die daarna terug moduleert naar 35 graden is het prima. In mijn visie zou je bij Hoog een groter modulatie bereik in temperatuur hebben, bijvoorbeeld tussen 65 en 35, en bij laag tussen 45 en 30? Zie ik dit verkeerd?
Misschien @Stoker of @Carboy54 die hier ervaring mee hebben?
Wat is het verschil tussen deze 2? Als ik naar mijn situatie thuis kijk, kan het best zijn dat die soms even op 55 aanvoer moet bijspringen / starten, maar als die daarna terug moduleert naar 35 graden is het prima. In mijn visie zou je bij Hoog een groter modulatie bereik in temperatuur hebben, bijvoorbeeld tussen 65 en 35, en bij laag tussen 45 en 30? Zie ik dit verkeerd?
Je moduleert niet in temperatuur, die word bepaald door je stooklijn en de buitentemperatuur. Je moduleert in vermogen.Razer schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:43:
Ik ben zelf ook nog altijd in de markt voor een WeHeat warmtepomp, en als ik dit topic zo door lees zijn er via de OpenTherm thermostaat 2 soorten aansturingen "Hoog Temperatuur" en "Laag Temperatuur".
Volgens mij klopt dit niet, en wordt er via OpenTherm niet met stooklijn verwarmd. Dat was althans wat ik dacht na het doorspitten van het topicbbbrumbrum schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:10:
[...]
Je moduleert niet in temperatuur, die word bepaald door je stooklijn en de buitentemperatuur. Je moduleert in vermogen.
Uit bericht van WeHeat:
Aansturingsmethode: OpenTherm, Stooklijn, Aan/uit
Waarbij ze aanbevelen via OpenTherm te verwwarmen in hun documentatie.
Weheat in "Weheat warmtepompen"
Daarbij is er bij OpenTherm dus de keuze "Hoog" en "Laag". Als ik zou laten kiezen voor "Hoog" denk ik dat de warmtepomp dus op hogere temperatuur door wilt stoken (uiteraard lagere COP tot gevolg) indien dit nodig zou zijn, maar wel terug moduleert en op lager vermogen draait als het niet meer nodig is.
[ Voor 48% gewijzigd door Razer op 02-11-2024 10:17 ]
Wordt er altijd een pomp geplaatst? Is de functie daarvan te vergelijken met de pomp in een CV?
Hier heb ik een vraag over. Het is duidelijk dat de COP lager wordt bij een lagere buitentemperatuur. Maar wat ik niet snap is dat het nominale vermogen oploopt bij een lagere buitentemperatuur. Ik had verwacht dat deze juist zou dalen?janzuilhof schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:06:
Wat betreft de hele discussie over lagere COP bij hogere watertemperatuur: Weheat heeft een tabelletje op de website gezet voor vermogen en COP bij 55 graden water en verschillende buitentemperaturen.
https://support.weheat.nl...w-COP-55-c?language=nl_NL
Best ok als je het mij vraagt.
Hij moet toch 55 graden maken, dan heb je meer vermogen nodig om dat te bereikenNikkelV schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:50:
[...]
Hier heb ik een vraag over. Het is duidelijk dat de COP lager wordt bij een lagere buitentemperatuur. Maar wat ik niet snap is dat het nominale vermogen oploopt bij een lagere buitentemperatuur. Ik had verwacht dat deze juist zou dalen?
Zo lees ik de tabel
Yes, het toestel zelf heeft geen pomp. Minstens 1 pomp dus, een 2e voor SWW bij full electric, nog één extra bij parallel buffervat. Allemaal pwm gestuurd via je printplaatje in de binnenunit.jelleeelco schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:41:
Wordt er altijd een pomp geplaatst? Is de functie daarvan te vergelijken met de pomp in een CV?
JurjenS7 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:32:
Mooi verslag @smart- . Kan je screenshot(s) sturen hoe je de data uit weheat integratie nu weergeeft in home assistant? En wat mis je daar?
/f/image/KCX4FYlKEGv7ktOe9IgE3UQP.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1QxfNyyTaIXvVxzssqs65IqM.png?f=fotoalbum_large)
Ik mis dus met name de thermostaat data in de home assistant integratie.
Kamertemperatuur en gevraagde temperatuur komen toch beide van de thermostaat af? Of wat zoek je nog meer?smart- schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:29:
Edit begrijpend lezen is moeilijk
[ Voor 6% gewijzigd door drboneym op 02-11-2024 11:33 ]
Thanks! Ergens nog wel begrijpelijk denk ik, omdat dit data uit een extern apparaat is. Je kan altijd nog je eigen thermostaat integreren met HA (indien ondersteund)Ik mis dus met name de thermostaat data in de home assistant integratie.
Ik ga morgen ook aan de gang met HA hier thuis
[ Voor 8% gewijzigd door JurjenS7 op 02-11-2024 12:13 ]
Leuk dat HA!
Ik ben een leek daarin, dus ik ben nieuwsgierig, data verzamelen is natuurlijk leuk, maar kun je ook bijvoorbeeld je boilertemperatuur op 85* zetten als je al 30 minuten 3000W in overschot meet op je homewizard p1? Of als de dynamische prijzen onder de nul gaan?
Ik ken dat wel vanuit Homey flows
Ofwel, kun je ook versturen aan WeHeat in plaats van alleen verzamelen uit WeHeat?
Ik ben een leek daarin, dus ik ben nieuwsgierig, data verzamelen is natuurlijk leuk, maar kun je ook bijvoorbeeld je boilertemperatuur op 85* zetten als je al 30 minuten 3000W in overschot meet op je homewizard p1? Of als de dynamische prijzen onder de nul gaan?
Ofwel, kun je ook versturen aan WeHeat in plaats van alleen verzamelen uit WeHeat?
[ Voor 11% gewijzigd door drboneym op 02-11-2024 13:17 ]
Het is alleen nog verzamelen helaasdrboneym schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:15:
Leuk dat HA!
Hoi,.heb een vraagje, jou Flint is op een gebruikte groep aangesloten, hoe is dit gedaan. Kan het ook met een stekker in het stopcontact? Hoeveel watt is de piek?Halion3 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:30:
Beste medetweakerts, hierbij mijn eerste(!) post, hopelijk direct een goeie, want...ik heb hem!
Even wat backstory: maand geleden drie offertes voor de Flint aangevraagd, uiteindelijk voor Coolblue gegaan, de goedkoopste en beste gevoel erbij. Bleek terecht, lees verder. Maar eerst: pics!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik wilde graag de Flint op alleen de vloerverwarming beneden (met oude gesloten verdeler, dacht die eventueel te vervangen). Coolblue had twijfels maar na overleg met WeHeat bleek dat prima mogelijk.
Ze kwamen met vier man sterk, 2 installateurs van CB, een trainee van CB en een installateur van WeHeat zelf. Uiteindelijk zijn ze van pakweg 09:00 tot 17:00 bezig geweest, wat niet helemaal de planning was, maar toegegeven, het zat ze niet mee. Leuk detail: de Flint hoeft nietop een schone groep met eigen schakelaar (vanwege het lage verbruik), scheelde een boel gedoe.
Ze raakten bij het plaats maken voor de leidingen nog wel een waterleiding(!). Konden ze niet weten (en ik helaas ook niet), want bleek in een koof verstopt te zitten. Hebben ze heel netjes opgelost. Vervolgens maakte het stroompunt kortsluiting, nieuwe kabels getrokken naar de meterkast, heel netjes.
Kortom, over de installatie ben ik dik tevreden (ze gingen wel wat lomp met gereedschap om met wat kleine krasjes op m'n vloer tot gevolg). Over Flint zelf kan ik nog weinig zeggen, want het is ineens te warm om hem aan te willen zetten (dankjewel klimaatverandering). Wie vragen heeft, stel ze gerust.
Moeten de buizen van de Flint altijd bij de CV ketel aangesloten worden of kan het overal in het circuit aangesloten worden?
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
I got you famsmart- schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:29:
[...]
https://github.com/home-assistant/core/pull/128452 -> Voegt gewenste watertemperatuur + gewenste/huidige kamer temperatuur toe. Is 2 weken terug gemerged, dus ik hoop in de november release beschikbaar.
https://github.com/home-assistant/core/pull/129632 -> Voegt ook de totale energy output (naast dus de input die al beschikbaar is) toe + compressor percentage/rpm + sensor voor de pompen ed. van binnenunit. Is nog niet gemerged maar Weheat heeft wel hiervoor al hun library aangepast en mijn Pull Request approved. Nog even wachten op merge van HomeAssistant zelf, maar denk dat dat pas in december release zit. (Al kan je mijn versie natuurlijk in je custom components zetten).
Eindresultaat na beide PR's:
/f/image/BXDJL3dfJz6pRl7027prtrkr.png?f=fotoalbum_large)
Overigens zou ik voor thermostaat je eigen thermostaat toevoegen aan HA, want dan kan je hem ook bedienen. HA is alleen ter informatie.
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.