Toon posts:

Waarom springt cv-ketel aan bij 10 graden buitentemperatuur?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• geedoubleyou
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-02 18:01
Ik vraag mij af waarom de cv-ketel toch aan springt terwijl de buitentemperatuur zo’n 10 graden is en dus de warmtepomp het werk moet doen?

Gegevens:
• Warmtepomp: Atlantic Aurea Hybride warmtepomp 5 kW
• Cv-ketel: Remeha Calenta
• Keteltemperatuur ingesteld op 70 graden
• Thermostaat (Anna) is ingesteld om om 09.00 uur op een hogere temperatuur te komen
• Binnentemperatuur is vóór 09.00 uur net niet vragend, maar daarna wel
Metingen:
• Buitentemperatuur is om 09.00 uur: 9,8 graden (volgens thermostaat Anna)
• Om 09.00 uur gaat warmtepomp werken
• Om 09.10 uur gaat cv-ketel werken en brengt de watertemperatuur op 70 graden
• Rond 10.00 uur is de ingestelde temperatuur van de cv-ketel van 70 graden bereikt en zakt de keteltemperatuur weer in.
• Check om 11.00 uur: inmiddels is 2,4 m3 gas gebruikt, terwijl er geen warm water is gebruikt via de ketel en er ook geen andere gasvragende bron is, uitgezonderd het boilertje in de cv-ketel.
Vragen:
• Waarom gaat cv-ketel om 09.10 uur werken? De warmtepomp moet dan toch het werk doen? Het lijkt erop dat zodra het systeem vragend is, de cv-ketel ongeacht of er een warmtepomp is aangesloten, de keteltemperatuur naar 70 graden wil brengen.
• Welk mechanisme zorgt voor de verdeling, òf ketel òf warmtepomp of beide?

Alle reacties

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:37
Eerst schrijf je dat de warmtepomp om 09:00 uur en de ketel om 09:10 start. Daarna schrijf je dat de ketel om 09:00 aan gaat Er zit een verbinding tussen warmtepomp en ketel. Als de warmtepomp er te lang over doet om het water op temperatuur te krijgen dan start de warmtepomp de cv ketel.
In het menu van de warmtepomp kan je het een en ander instellen.

• geedoubleyou
Fijn dat je zo snel reageert. Het klopt dat ik schreef dat de ketel om 09.00 uur aan gaat. dat moest natuurlijk 09.10 uur zijn (is inmiddels gewijzigd). En dit zou van belang kunnen zijn omdat in die 10 minuten het systeem al heeft geconstateerd dat de warmtepomp het niet aan kan? En als dat zo is, en ik kan dat via het menu bijstellen, dan zou dat natuurlijk mooi zijn. Ik ga zoeken waar ik die instelling kan vinden.

[Voor 3% gewijzigd door geedoubleyou op 18-02-2023 12:15]

• geedoubleyou
devriesjande: bedoel je dat ik één van deze "knoppen" moet bedienen?
*********************************************************************************

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:37
Ik heb geen ervaring met de Atlantic Aurea.
Misschien dat andere tweakers dat wel hebben.
Ik weet niet of er een buitentemperatuur sensor is geplaatst. Als dat zo is dan zou ik de schuif bij weersafhankelijke max. keteltemperatuur op aan zetten. Bij de huidige buitentemperatuur is 70 graden niet nodig.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:30
De warmtepomp meet het verschil tussen de uitgaande- en retour temperatuur. Als dit meer is dan een bepaalde waarde (meestal rond de 12 graden) dan zou het de warmtepomp teveel energie en tijd kosten om het water te verwarmen en dus zal de CV ketel bijspringen.

Als de warmtepomp gedurende de nacht niet heeft verwarmd zal dat dus sneller gebeuren.
Daarom wordt vaak geadviseerd om met een warmtepomp geen nacht verlaging te gebruiken.

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:38
Een warmtepomp kan geen water op 70 graden maken. Daarvoor is altijd de CV ketel nodig. Waarom staat die temperatuur zo hoog?

• geedoubleyou
Temperatuur van de ketel staat inderdaad wel wat hoog. Verlagen naar 60 zal neem-ik-aan acceptabel zijn. Ik kan natuurlijk proberen of 50 graden ook goed is. Maar hoe zit dat dan met de temperatuur van het sanitair water? Weet iemand dat?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:25

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@geedoubleyou De (temperatuur)instellingen voor cv-bedrijf zijn gescheiden van de instellingen voor sanitair warm water, tenminste bij mijn ketel O-) .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:08
@geedoubleyou de Aurea is een echte hybride die die de ketel inschakeld bij het aanwarmen als je vanuit nachtverlaging komt. Ook zal hij de ketel inschakelen als de buiten temperatuur onder de 3 a 4 graden zakt.

Zodra het huis op temperatuur is zal de warmtepomp gaan verwarmen en het huis op temperatuur houden. Het is dus zoeken naar het optimum voor jou situatie. Geen nachtverlaging of accepteren dat smorgens de ketel bijspringt.

Zoals aangegeven is de aanvoertemperatuur erg hoog ingesteld met 70 graden en zal 60 in de meeste gevallen genoeg zijn. Als je vloerverwarming hebt kun je mogelijk nog wat lager. Je kunt ook nog experimenteren met de weersafhankelijke instelling, maar gezien het gedrag van de Aurea verwacht ik dat hij aan de veilige kant gaat zitten.

Je tapwater heeft een separatie instelling en staat op 60°C volgens je app.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Lijkt me dat het extra gasverbruik hier in de INGESCHAKELDE 'tapwatercomfortstand' van de instellingen zit. Door die instelling heb je ten alle tijden direct de beschikking over warm water van, in dit geval, 60o Celsius maar dat kost regelmatig wel 'extra' gas om die temperatuur continue te kunnen blijven handhaven. Kijk maar eens wat de gasvraag gaat doen als je die instelling UIT zet en of dat dat nog comfortabel genoeg voor je is. Het kan zijn dat je daarna wat meer koud (drink)water aan de tap punten gaat verspillen doordat de hele leiding + het water in de ketel naar 60o Celcius gebracht moet gaan worden op het moment dat je om warm tapwater vraagt.

Ik heb m'n tapwater hier overigens op 50o Celsius staan zodat ik niet al te veel koud water hoef bij te mengen als ik even snel aan het aanrecht een pan wil omspoelen / afwassen. Voor een douche is 50o celsius eigenlijk ook al véél te warm...

En voor de mensen welke bang zijn voor Legionelle: Een doorstroomtoestel heeft daar, in tegenstelling tot een boiler met stilstaand voorraadwater, minder snel last van. Ná een paar weken van afwezigheid is het dan alsnog wél raadzaam en voldoende om de leidingen even goed door te spoelen met heet water.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• geedoubleyou
Ik kan nog niet "het beste antwoord" kiezen, maar de gegeven suggesties ga ik opvolgen en ik zal na een weekje hier even rapporteren hoe het er voor staat. Tot zo ver: bedankt!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-03 23:03

remco_k

een cassettebandje was genoeg

tapwatercomfortstand gewoon uitzetten zoals @Will_M al voorstelt.
Daar krijg je wat minder comfort voor terug (het duurt (veel) langer voordat je warm water krijgt), maar daar is een truukje voor welke bij bijna alle CV ketels werkt: handmatige warmwater vraag doen.
Ongeveer een halve minuut voordat je warm water nodig hebt, doe je de warme kraan een seconde of 3 a 4 open en weer dicht. (De ketel slaat aan, verwarmt water) Als je dan na die halve minuut de warmwater kraan openzet heb je net zo snel warm water als voorheen met de tapwatercomfortstand ingeschakelt.
Ik pas dit al decenniums toe in de badkamer: warme kraan open-dicht, niet-te-snel-uitkleden, douche aan, binnen 8 seconden warm water. tapwatercomfortstand staat uit.

[Voor 13% gewijzigd door remco_k op 18-02-2023 16:41]

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• geedoubleyou
Zo, hier ben ik weer. Ik heb de suggesties van jullie uitgeprobeerd en het is een succes geworden. Als de temperatuur wat hoger is (het is een hybride warmtepomp) dan gebruik ik geen gas meer voor de vloerverwarming. Ook het gasverbruik voor warm water is lager geworden.

Om dit te bereiken heb ik de keteltemperatuur verlaagd, de comfortstand uitgeschakeld en de thermostaat de hele dag op dezelfde stand.

Iedereen bedankt!

• Dr.Dree
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-03 23:28
Met deze suggesties ga ik ook aan de slag, gezien de weersvoorspellingen zullen de warmtepomp en de CV weinig hoeven doen.

Ter info: hybride systeem met Anna thermostaat, Slim controller, Remeha ketel en Aurea R32 5 kW LW. Vloerverwarming en nog 2 radiatoren met temperatuursturing per ruimte. Probleem is dat de warmtepomp gaat draaien en dat de CV veel te snel bijspringt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee