Waarom springt cv-ketel aan bij 10 graden buitentemperatuur?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geedoubleyou
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-04 12:42
Ik vraag mij af waarom de cv-ketel toch aan springt terwijl de buitentemperatuur zo’n 10 graden is en dus de warmtepomp het werk moet doen?

Gegevens:
• Warmtepomp: Atlantic Aurea Hybride warmtepomp 5 kW
• Cv-ketel: Remeha Calenta
• Keteltemperatuur ingesteld op 70 graden
• Thermostaat (Anna) is ingesteld om om 09.00 uur op een hogere temperatuur te komen
• Binnentemperatuur is vóór 09.00 uur net niet vragend, maar daarna wel
Metingen:
• Buitentemperatuur is om 09.00 uur: 9,8 graden (volgens thermostaat Anna)
• Om 09.00 uur gaat warmtepomp werken
• Om 09.10 uur gaat cv-ketel werken en brengt de watertemperatuur op 70 graden
• Rond 10.00 uur is de ingestelde temperatuur van de cv-ketel van 70 graden bereikt en zakt de keteltemperatuur weer in.
• Check om 11.00 uur: inmiddels is 2,4 m3 gas gebruikt, terwijl er geen warm water is gebruikt via de ketel en er ook geen andere gasvragende bron is, uitgezonderd het boilertje in de cv-ketel.
Vragen:
• Waarom gaat cv-ketel om 09.10 uur werken? De warmtepomp moet dan toch het werk doen? Het lijkt erop dat zodra het systeem vragend is, de cv-ketel ongeacht of er een warmtepomp is aangesloten, de keteltemperatuur naar 70 graden wil brengen.
• Welk mechanisme zorgt voor de verdeling, òf ketel òf warmtepomp of beide?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:19
Eerst schrijf je dat de warmtepomp om 09:00 uur en de ketel om 09:10 start. Daarna schrijf je dat de ketel om 09:00 aan gaat Er zit een verbinding tussen warmtepomp en ketel. Als de warmtepomp er te lang over doet om het water op temperatuur te krijgen dan start de warmtepomp de cv ketel.
In het menu van de warmtepomp kan je het een en ander instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geedoubleyou
Fijn dat je zo snel reageert. Het klopt dat ik schreef dat de ketel om 09.00 uur aan gaat. dat moest natuurlijk 09.10 uur zijn (is inmiddels gewijzigd). En dit zou van belang kunnen zijn omdat in die 10 minuten het systeem al heeft geconstateerd dat de warmtepomp het niet aan kan? En als dat zo is, en ik kan dat via het menu bijstellen, dan zou dat natuurlijk mooi zijn. Ik ga zoeken waar ik die instelling kan vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door geedoubleyou op 18-02-2023 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geedoubleyou
devriesjande: bedoel je dat ik één van deze "knoppen" moet bedienen?
*********************************************************************************
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GtkS5pz-mf4YtxvtYT60SLa0u6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/trMdwktykKPTN07DGjPcZQ4p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
Ik heb geen ervaring met de Atlantic Aurea.
Misschien dat andere tweakers dat wel hebben.
Ik weet niet of er een buitentemperatuur sensor is geplaatst. Als dat zo is dan zou ik de schuif bij weersafhankelijke max. keteltemperatuur op aan zetten. Bij de huidige buitentemperatuur is 70 graden niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:40
De warmtepomp meet het verschil tussen de uitgaande- en retour temperatuur. Als dit meer is dan een bepaalde waarde (meestal rond de 12 graden) dan zou het de warmtepomp teveel energie en tijd kosten om het water te verwarmen en dus zal de CV ketel bijspringen.

Als de warmtepomp gedurende de nacht niet heeft verwarmd zal dat dus sneller gebeuren.
Daarom wordt vaak geadviseerd om met een warmtepomp geen nacht verlaging te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Een warmtepomp kan geen water op 70 graden maken. Daarvoor is altijd de CV ketel nodig. Waarom staat die temperatuur zo hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geedoubleyou
Temperatuur van de ketel staat inderdaad wel wat hoog. Verlagen naar 60 zal neem-ik-aan acceptabel zijn. Ik kan natuurlijk proberen of 50 graden ook goed is. Maar hoe zit dat dan met de temperatuur van het sanitair water? Weet iemand dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@geedoubleyou De (temperatuur)instellingen voor cv-bedrijf zijn gescheiden van de instellingen voor sanitair warm water, tenminste bij mijn ketel O-) .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:41

DIY

@geedoubleyou de Aurea is een echte hybride die die de ketel inschakeld bij het aanwarmen als je vanuit nachtverlaging komt. Ook zal hij de ketel inschakelen als de buiten temperatuur onder de 3 a 4 graden zakt.

Zodra het huis op temperatuur is zal de warmtepomp gaan verwarmen en het huis op temperatuur houden. Het is dus zoeken naar het optimum voor jou situatie. Geen nachtverlaging of accepteren dat smorgens de ketel bijspringt.

Zoals aangegeven is de aanvoertemperatuur erg hoog ingesteld met 70 graden en zal 60 in de meeste gevallen genoeg zijn. Als je vloerverwarming hebt kun je mogelijk nog wat lager. Je kunt ook nog experimenteren met de weersafhankelijke instelling, maar gezien het gedrag van de Aurea verwacht ik dat hij aan de veilige kant gaat zitten.

Je tapwater heeft een separatie instelling en staat op 60°C volgens je app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Lijkt me dat het extra gasverbruik hier in de INGESCHAKELDE 'tapwatercomfortstand' van de instellingen zit. Door die instelling heb je ten alle tijden direct de beschikking over warm water van, in dit geval, 60o Celsius maar dat kost regelmatig wel 'extra' gas om die temperatuur continue te kunnen blijven handhaven. Kijk maar eens wat de gasvraag gaat doen als je die instelling UIT zet en of dat dat nog comfortabel genoeg voor je is. Het kan zijn dat je daarna wat meer koud (drink)water aan de tap punten gaat verspillen doordat de hele leiding + het water in de ketel naar 60o Celcius gebracht moet gaan worden op het moment dat je om warm tapwater vraagt.

Ik heb m'n tapwater hier overigens op 50o Celsius staan zodat ik niet al te veel koud water hoef bij te mengen als ik even snel aan het aanrecht een pan wil omspoelen / afwassen. Voor een douche is 50o celsius eigenlijk ook al véél te warm...

En voor de mensen welke bang zijn voor Legionelle: Een doorstroomtoestel heeft daar, in tegenstelling tot een boiler met stilstaand voorraadwater, minder snel last van. Ná een paar weken van afwezigheid is het dan alsnog wél raadzaam en voldoende om de leidingen even goed door te spoelen met heet water.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geedoubleyou
Ik kan nog niet "het beste antwoord" kiezen, maar de gegeven suggesties ga ik opvolgen en ik zal na een weekje hier even rapporteren hoe het er voor staat. Tot zo ver: bedankt!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:30

remco_k

een cassettebandje was genoeg

tapwatercomfortstand gewoon uitzetten zoals @Will_M al voorstelt.
Daar krijg je wat minder comfort voor terug (het duurt (veel) langer voordat je warm water krijgt), maar daar is een truukje voor welke bij bijna alle CV ketels werkt: handmatige warmwater vraag doen.
Ongeveer een halve minuut voordat je warm water nodig hebt, doe je de warme kraan een seconde of 3 a 4 open en weer dicht. (De ketel slaat aan, verwarmt water) Als je dan na die halve minuut de warmwater kraan openzet heb je net zo snel warm water als voorheen met de tapwatercomfortstand ingeschakelt.
Ik pas dit al decenniums toe in de badkamer: warme kraan open-dicht, niet-te-snel-uitkleden, douche aan, binnen 8 seconden warm water. tapwatercomfortstand staat uit.

[ Voor 13% gewijzigd door remco_k op 18-02-2023 16:41 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geedoubleyou
Zo, hier ben ik weer. Ik heb de suggesties van jullie uitgeprobeerd en het is een succes geworden. Als de temperatuur wat hoger is (het is een hybride warmtepomp) dan gebruik ik geen gas meer voor de vloerverwarming. Ook het gasverbruik voor warm water is lager geworden.

Om dit te bereiken heb ik de keteltemperatuur verlaagd, de comfortstand uitgeschakeld en de thermostaat de hele dag op dezelfde stand.

Iedereen bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-05 21:28
Met deze suggesties ga ik ook aan de slag, gezien de weersvoorspellingen zullen de warmtepomp en de CV weinig hoeven doen.

Ter info: hybride systeem met Anna thermostaat, Slim controller, Remeha ketel en Aurea R32 5 kW LW. Vloerverwarming en nog 2 radiatoren met temperatuursturing per ruimte. Probleem is dat de warmtepomp gaat draaien en dat de CV veel te snel bijspringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
De afgelopen dagen heeft de CV nog wel een paar keer bijgesprongen en ik heb dan ook 4 kuub gas verbruikt. Het lijkt erop, dat net als bij @geedoubleyou, de WP na zo'n 20 minuten al uitgeschakeld wordt en de CV aan gaat.

Sinds een jaar heb ik dezelfde setup met het tegenovergestelde gedrag (zelfde ketel en thermostaat en meegeleverde Smile controller). Als de WP in testmode wordt gezet, wordt de leiding warm.

Volgens de laatste handleiding zou dit ingesteld moeten worden:
profiel = Eco
max aanvoertemp = 50
max aanvoer -10 = 85
max aanvoer 20 = 30 bij vloerverwarming
min gewenste ketel temp = 20
max voorverwarmtijd = 300 minuten

Wat zijn jouw huidige instellingen @geedoubleyou ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
Mijn stooklijn ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mi8vsSacafsSSJPRO220Y9k1xoQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/duVpty46zGLme47HLIOEjrsI.png?f=fotoalbum_large

En de metingen van de Anna van gisteren laten dit zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_Ckm9Zy2hIhlIE12Jk5F-pRC1o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3H157EZX421ZS8mTMcUkjZo1.png?f=fotoalbum_large

Op het moment dat de rode lijn van de aanvoertemperatuur snel stijgt, springt de CV bij. Bijv. om 2 uur 's nachts begint de WP en na 30 minuten gaat de CV al aan.

[ Voor 0% gewijzigd door Dr.Dree op 23-03-2023 22:44 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
De afgelopen dagen heb ik de installatie in de gaten gehouden, diverse keren naar de WP gelopen om te kijken of deze draait. Als er warmtevraag is, draait de WP ca. 20 minuten, wordt de leiding handwarm en slaat de CV alweer aan. Terwijl volgens de brochure dit pas nodig is bij een gewenste keteltemperatuur van 55°C:
“Bij temperaturen onder 4°C of warmtevraag boven de 55°C neemt de gasketel het over, waardoor het comfort wordt gewaarborgd. Ook zorgt de cv-ketel voor het warm tapwater zodat u zorgeloos kunt baden en douchen.”

Ik zie een repeterend patroon en heb daarbij de volgende vragen. Als ik dingen vergeet of fout zie, commentaar is altijd welkom. Een voorbeeld bij het inzoomen in Anna App tussen 19:15 tm 22:15. De gemeten buitentemperatuur 18:50 = 10,9° C en om 22:20 = 9,4° C.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPzXmhwEB-PnY7ysyYYvK4B137I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Yx5ieZIJ09ohXNWQ0am7aohW.png?f=fotoalbum_large
  1. Waarom zijn er zulke pieken in de aanvoertemperatuur en in het modulatieniveau van de [waarschijnlijk] CV aansturing te zien?
  2. Waarom moduleert de CV meerdere keren kort naar een 75% of hoger percentage?
  3. Waarom grijpt de sturing in, de rode aanvoerlijn loopt nog op en komt dichter bij de zwarte lijn van de gewenste keteltemperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-06 12:52
In de installateursmenu valt 1 en ander te wijzigen aan parameters, waarom heb je ketel op 70 graden staan eigenlijk?

Dat kan de warmtepomp nooit maken, zet dat eens terug op 50c max.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
@mr_evil08 Dank je! Erger nog (denk ik), hij staat op 85 graden bij een buitentemperatuur van -10. Dus als het stevig zou gaan vriezen, klappen bij mij de tegels uit de vloer.

Ik denk ook dat 50 veel beter is, dat zie je ook bij andere forum posts staan. Echter mijn installateur kreeg van Atlantic Climate deze instellingen door:
profiel =
  • max aanvoertemp = 50
  • max aanvoer bij -10 = 85 bij vloerverwarming en radiatoren
  • max aanvoer 20 = 30 bij vloerverwarming
  • min gewenste ketel temp = 20
  • max voorverwarmtijd = 300 minuten (zonder met verwijzing naar de kalender)
Mijn installateur heeft dit probleem bij hen neergelegd en dit is de 4e of 5e keer dat er aan deze parameters wordt gesleuteld. Ook als ik in een laatste en weer veranderde versie van hun handleiding kijk (geen versiebeheer) is de instelling anders:
profiel =
  • max aanvoertemp = 50 bij vloerverwarming en 60 graden bij radiatoren
  • max aanvoer bij -10 = 50 bij vloerverwarming en 60 graden bij radiatoren
  • max aanvoer 20 = 25 bij vloerverwarming en 30 graden bij radiatoren
  • min gewenste ketel temp = 20
  • max voorverwarmtijd = 300 minuten (alleen van invloed op een ingestelde kalender)

[ Voor 0% gewijzigd door Dr.Dree op 25-03-2023 14:28 . Reden: correctie m.b.t. voorverwarmtijd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
@MarcoL1978 Bedankt voor delen van je metingen in het andere topic. Ik wacht even de reactie af van de installateur / importeur en zal dan mijn instellingen aanpassen. Maak jij ook gebruik van de ingestelde kalender?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoL1978
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-06 19:15
Dr.Dree schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 16:03:
@MarcoL1978 Bedankt voor delen van je metingen in het andere topic. Ik wacht even de reactie af van de installateur / importeur en zal dan mijn instellingen aanpassen. Maak jij ook gebruik van de ingestelde kalender?
Nee, hij staat standaard op 20 graden. Nacht verlaging heeft weinig effect door de vloer verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bastiaaangovers
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-03 15:35
Ik heb nu alles geprobeerd en ben in contact met leverancier (CV DEALS) en de Consumentenbond die hem aanbevelen.

Gasverbruik in Maart is 160% hoger dan vorig toen ik de Aurea warmtepomp nog niet had. Nu heb ik het advies om De Aurea Atlantic op Aan/uit te zetten ipv OpenTherm.

Zelfs met deze instellingen sprint de CV bij:

profiel = Eco
max aanvoertemp = 40
max aanvoer -10 = 40
Minimale aanvoer temp 20 graden.

Huis vloerverwarming. Baypass gecontroleerd, staat goed. Systeem kan warmte goed kwijt. Maar toch gaat de CV altijd bijspringen na een tijdje.. Moedeloos. Installateur en leverancier laten hem door Atlantic steeds uitlezen en resetten maar voorlopig zonder enig succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:51
De comfortstand uitschakelen scheelde bij mij in de zomer al 50% op het warm water gebruik (en ik ben een lange doucher). Laat staan in de winter waarbij de aanvoertemperatuur van het water lager is.

Vergeet niet. Vorig jaar maart was de zonnigste ooit met 259 uur zon. Dit jaar halen we het gemiddelde niet eens. Het ziet er naar uit dat maart meer verbruikt heeft dan februari.
Maart 2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jlFA5WbJPWdP2T605BQKN1-hhU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fvOdIbI43jRjhfcHh1PwwF6l.png?f=fotoalbum_large

Maart 2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jpJfZ1IYusU4-UZmPRM4q5F_yiE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U1qC9i2YGjafxHWcRNWeMDUH.png?f=user_large

Dit scheelt een boel met de benodigde hoeveelheid energie om te verwarmen. Daarbij was het vorig jaar droog 14mm/17 uur vs 87mm/101 uur (and counting).

[ Voor 31% gewijzigd door Señor Sjon op 27-03-2023 15:39 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:25
Dr.Dree schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:48:
De afgelopen dagen heeft de CV nog wel een paar keer bijgesprongen en ik heb dan ook 4 kuub gas verbruikt. Het lijkt erop, dat net als bij @geedoubleyou, de WP na zo'n 20 minuten al uitgeschakeld wordt en de CV aan gaat.

Sinds een jaar heb ik dezelfde setup met het tegenovergestelde gedrag (zelfde ketel en thermostaat en meegeleverde Smile controller). Als de WP in testmode wordt gezet, wordt de leiding warm.

profiel = Eco
max aanvoertemp = 50
max aanvoer -10 = 85
max aanvoer 20 = 30 bij vloerverwarming
min gewenste ketel temp = 20
max voorverwarmtijd = 300 minuten

Wat zijn jouw huidige instellingen @geedoubleyou ?
Deze instellingen gaan echt nergens over, de CV springt al bij als de buitentemperatuur onder de ~17C zakt. Waarom heb je die wp dan, vraag ik me af.

Ik zie een aantal parameters die ik niet helemaal snap, zoals 'max temperatuur bij slimme verwarming ad hoc' in een eerdere post. Klinkt alsof die flink omlaag moet om de wp langer alleen te laten draaien voor de CV het overneemt, maar dat weet ik niet zeker.
Kan iemand me verwijzen naar de handleiding waar die instellingen uitgelegd worden?

[ Voor 3% gewijzigd door P5ycho op 27-03-2023 15:52 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
MarcoL1978 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:22:
[...]

Nee, hij staat standaard op 20 graden. Nacht verlaging heeft weinig effect door de vloer verwarming.
Bij mij stond de thermostaat ook standaard op 20 graden, maar draaide de warmtepomp erg kort. In de handleiding staat dat de voorverwarmtijd alleen invloed heeft als de kalender wordt gebruikt. Ben nu aan het testen of dan bij een dag- en een nachtinstelling van beiden 20 graden de WP wel langer aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
bastiaaangovers schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:27:
Ik heb nu alles geprobeerd en ben in contact met leverancier (CV DEALS) en de Consumentenbond die hem aanbevelen.

Gasverbruik in Maart is 160% hoger dan vorig toen ik de Aurea warmtepomp nog niet had. Nu heb ik het advies om De Aurea Atlantic op Aan/uit te zetten ipv OpenTherm.

profiel = Eco
max aanvoertemp = 40
max aanvoer -10 = 40

Huis vloerverwarming. Bypass gecontroleerd, staat goed. Systeem kan warmte goed kwijt. Maar toch gaat de CV altijd bijspringen na een tijdje.. Moedeloos. Installateur en leverancier laten hem door Atlantic steeds uitlezen en resetten maar voorlopig zonder enig succes.
Op mijn installatie ben ik aan het zoeken naar de juiste instellingen, @MarcoL1978 heeft zijn instellingen en ervaring gepost in dit forum: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

Zelf ben ik nog aan het zoeken voor mijn situatie, daarbij heb ik 2 verschillende documenten van AtlanticClimate (lijkt erop dat zij ook af en toe maar wat proberen):

Dit zijn mijn huidige instellingen uit 1 vd versies van handleidingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qT0GsNjErq952Em9p6StCbw-U1E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pAzAOyYcSb6bwAbDV92UL0Lg.png?f=fotoalbum_large

Deze instellingen komen grotendeels overeen met die van MarcoL1978:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlS7f2GEXb1DJBafEpvfhVXUb7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xzMu5A3P52TeN1rg0UMHzwEd.png?f=fotoalbum_large

Deze vragen heb ik via m'n installateur doorgestuurd en wacht de reactie af. Ik houd de voortgang bij in dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
@P5ycho De link naar de handleiding: https://atlanticclimate.n...shandleiding_jan_2022.pdf

In de 2 bovenstaande schermafdrukken staan de instellingen die beschikbaar zijn op de Anna thermostaat. Deze is aangesloten op de Hybrid add-on control box die schakelt tussen WP en CV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
In hoofdstuk 5.3 van bovenstaande handleiding staat jullie gedrag redelijk duidelijk omschreven:
De Hybrid control box verwerkt op een slimme manier de signalen van warmtebehoefte die
van de Anna kamerthermostaat komen. Bij gevraagde aanvoertemperaturen boven de 55°C zal de Hybrid control box de cv-ketel laten werken. Zodra de warmtebehoefte afneemt en de gevraagde aanvoertemperatuur lager is dan 55°C, neemt de warmtepomp de warmtelevering automatisch over. Dit betekent dat de
cv-ketel over het algemeen de woning na een (nacht-)verlaging weer op temperatuur brengt
en dat de warmtepomp gedurende de dag de woning op temperatuur houdt.

Hoewel de warmtepomp in staat is om bij lage buitentemperaturen warmte te produceren, geeft
de Hybrid control box de voorrang aan de hoogst mogelijke besparing op de energiekosten.
Daarom wordt de warmtepomp alleen geactiveerd bij buitentemperaturen hoger dan 5°C.
- zorg dat het 55C omslagpunt (ruim) onder de 5C buitentemp ligt als je een stooklijn toepast
- als het buiten onder de 5C is zal de CV sowieso aanslaan
- Bij toepassing van nachtverlaging heb je grotere kans dat de CV ook aangaat

Ik ben nu nog benieuwd naar de '1.5C per uur' setting. Die vind ik niet terug in de handleiding.
Hypothese: Dit is de target opwarming per uur. als dit niet gehaald wordt komt de CV erbij. Deze mag dan veel lager, een halve graad per uur is ook prima.

Verder was ik gewoon benieuwd hoe zo'n hybride box werkt, leuk om even te bekijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
@P5ycho : Bedankt voor het meekijken en meedenken. Het is idd een interessant topic, maar ik denk dat veel non-Tweakers met een hybride CV zich niet bewust zijn van matig tot slecht functionerende installaties.

Had voor mijn eigen duidelijkheid de stooklijn ook even omgezet naar tabelvorm met in kolom A de buitentemparatuur, in de kolommen B tm E wat variaties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SW9xgMfgFCzg5DYt6Nt_2F9ccU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CtlGAsWLpbykReuw79TGjUjC.png?f=fotoalbum_large

Gisterenavond de instellingen omgezet naar variant 2. Om 7:30 is de buitentemperatuur - 1,7 graden Celsius. Vanaf vanochtend 10:50 zit de buitentemperatuur boven de 5 graden C en die stijgt langzaam door naar 8 graden om 18:30.

Zoals de handleiding zegt, zou de CV inderdaad bij 55 graden over moeten pakken. Maar als ik de grafiek voor vandaag bekijk, gebeurt dat dus niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1Hi5ret9dgSFKynizlfT_NMNbg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fJixm1aJJl5tIO2hDegLnJLB.png?f=fotoalbum_large

Vanmiddag zie ik de CV ongeveer iedere 5 a 6 minuten bijschakelen. Gezien de gevraagde temperatuur van 33 graden lijkt me dat totaal onnodig. Wat ik opvallend vind, is dat vannacht de CV iedere 4 minuten aangaat en dan naar 80 - 85 % vermogen moduleert.

De installateur heeft nog niet gereageerd, waarschijnlijk zijn leverancier ook niet :-( Ik ga nu maar zelf de 'target opwarming' verlagen naar de instellingen van @MarcoL1978.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Het moge duidelijk zijn dat je een als er warmtevraag is, er rustig naar de aanvoertenperatuur gelopen wordt en daarna dit uren volgehouden wordt tot de doeltemperatuur bereikt wordt. Dat is het hele doel. Ik heb in dit topic nog geeneen goed plotje gezien wat dat betreft. En dat is gek, want de wp moet dat zelf prima kunnen regelen als hij een setpoint binnen krijgt.

Wat nu gebeurt is dat het ding steeds aan-uit gaat, en dat is slecht voor het verbruik en de levensduur van de compressor.

[ Voor 18% gewijzigd door P5ycho op 29-03-2023 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
@P5ycho Gisteravond de target opwarming verlaagd, daarna lijkt het systeem een heel stuk rustiger te reageren. Je opmerking hierover duwde mij het hobbeltje over om deze instelling gewoon omlaag te zetten!

De hoge pieken in zwart in de onderste grafiek correleren met de snelle stijging van de aanvoertemperatuur. Dat wijst erop dat de CV actief is en dat kan parallel met de WP zijn (de compressor heb ik nog niet zien pendelen, maar dat ga ik even in de gaten houden). De uitleg van van de grafieken kun je vinden via deze URL: https://plugwisehelp.fres...rmtepomp-aan-of-de-ketel-

Uit de handleiding blijkt ook wel dat de oplossing weinig inzicht geeft of de hybride installatie z'n werk wel of niet goed doet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rZjNIbX0Xrp-b-ufkxPggvPKWQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/it5SSC0QrAPrXshMuiQbNwLx.png?f=fotoalbum_large

Deze handleiding staat vol met woorden als 'waarschijnlijk' en ' hybride warmtepomp of ketel'. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Verhelderend stukje in je link over de Anna thermostaat.
De thermostaat geeft een target aanvoertemperatuur en de hybride wp opstelling heeft het maar te leveren. De kunst is dus het zo goed mogelijk inregelen van je stooklijn.
Ik zou even niet bang zijn om het koud te krijgen en opzoeken hoe laag je kunt gaan. Mijn wp voegt nog geen halve graad toe per 2-3 uur, maar pruttelt ondertussen wel lekker door. Dat is genoeg bij een vaste temperatuur en domme aan/uit regeling. Met deze thermostaat, die toch wel goed zou moeten kunnen regelen, zou de wp constant op een laag pitje moeten draaien zonder schommelingen in aanvoertemperatuur als je de goede stooklijn hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
Heb gisteren de 'ad hoc instelling' verlaagd naar 0,5 graden per uur. Daarmee zie ik nog geen verschil in de werking van de hybride WP. Aantal uur later werd er weer warmte gevraagd door de thermostaat, de Anna stond ook op WP, maar de leiding bleef koud en de compressor stond uit. Heb sterk het gevoel dat er gewoon iets mis is met de controller of de thermostaat (defect, onjuiste instelling?). Installateur komt binnenkort langs met monteur van zijn leverancier. Wordt vervolgd.

Ga nog wel de stooklijn verder omlaag brengen, hoop dat ik het niet al te koud krijg ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bastiaaangovers
bastiaaangovers schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:27:
Ik heb nu alles geprobeerd en ben in contact met leverancier, de producent en de Consumentenbond die hem aanbevelen.

profiel = Eco
max aanvoertemp = 40
max aanvoer -10 = 40

Huis vloerverwarming. Baypass gecontroleerd, staat goed. Systeem kan warmte goed kwijt. Maar toch gaat de CV altijd bijspringen na een tijdje.. Moedeloos. Installateur en leverancier laten hem door Atlantic steeds uitlezen en resetten maar voorlopig zonder enig succes.
Mijn ervaringen van de Aurea Hybride add-on update deel II.

op basis van mijn ervaringen: 100% niet kopen. Zolang er geen software updates komen of extra instelmogelijkheden komen is het voor mij een waardeloos apparaat.

Stel het is april en het is in de nacht 0 graden en overdag 12... En stel dat je dan handmatig oplet dat wanneer de buitentemperatuur boven de 5 graden je is de thermostaat een halve graad omhoog zet zodat er warmtevraag is en de WP kan aanslaan (Thermostaat 3 weken permanent op 19 graden gezet ook geprobeerd, geen zorgen...) Dan gaat het systeem langzaam pruttelen.. Van mij mag hij er 8 uur over doen om die halve graad te halen... Maar nee hoor. Na 1 uur gaat de WP uit en slaat de CV aan. Ondanks de warmtevraaglijn op 32 graden staat.... 32 graden warmtevraag met buitentemp van 12 graden en ja hoor.. de VC slaat aan. CV-Deals en Atlantic zelf zijn al vele malen bezig geweest met resetten van Anna/PLugWise en SMILE. Maar resultaat is nog steeds bedroevend. Als ik echt wil dat WP ingezet wordt moet ik naast handmatig opletten wanneer het onder/boven 5 graden is ook per dag 5 keer de Thermostaat omlaag zetten om het 10 minuten later weer aan te zetten zodat WP aanslaat.

Voorbeeld: wanneer het nog bijvoorbeeld +/- 30 minuten zou duren om gewenste temperatuur te bereiken na 3 uur draaien gaat opeens de aanvoertemperatuur omhoog met 10 graden en slaat CV aan. Of WP draait op aanvoer temp van 28 graden en dan zegt WP: ik red het niet, doe maar CV. Terwijl gewenste ketel temp 29 graden is... Het is echt heel droevig...

Ketelactiviteit zie je niet terug in App omdat op advies Atlantic aansturing vanuit Smile op AAN/UIT staat ip OT.

Zie onder... Was 2 april... Screenshot uit Plugwise/Anna en eronder het gasverbruik... Helaas weer 3kub gas voor niks gebruikt....

Atlantic belooft nog ene keer alles uit te lezen en te resetten.. Weinig vertrouwen in dat poging 4 wel iets oplevert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tus11nFrQ2v7u7rge2rxhV1NC1Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CPGgkchqeI9SzJX9tpxJdQ2x.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJjk7iJEZU4mYIHGym-pXYzIl0E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/M2lfzLZDMiOwFmIjGmnJYMOI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bastiaaangovers
bastiaaangovers schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:14:
[...]

Mijn ervaringen van de Aurea Hybride add-on update deel II.

op basis van mijn ervaringen: 100% niet kopen. Zolang er geen software updates komen of extra instelmogelijkheden komen is het voor mij een waardeloos apparaat.

Stel het is april en het is in de nacht 0 graden en overdag 12... En stel dat je dan handmatig oplet dat wanneer de buitentemperatuur boven de 5 graden je is de thermostaat een halve graad omhoog zet zodat er warmtevraag is en de WP kan aanslaan (Thermostaat 3 weken permanent op 19 graden gezet ook geprobeerd, geen zorgen...) Dan gaat het systeem langzaam pruttelen.. Van mij mag hij er 8 uur over doen om die halve graad te halen... Maar nee hoor. Na 1 uur gaat de WP uit en slaat de CV aan. Ondanks de warmtevraaglijn op 32 graden staat.... 32 graden warmtevraag met buitentemp van 12 graden en ja hoor.. de VC slaat aan. CV-Deals en Atlantic zelf zijn al vele malen bezig geweest met resetten van Anna/PLugWise en SMILE. Maar resultaat is nog steeds bedroevend. Als ik echt wil dat WP ingezet wordt moet ik naast handmatig opletten wanneer het onder/boven 5 graden is ook per dag 5 keer de Thermostaat omlaag zetten om het 10 minuten later weer aan te zetten zodat WP aanslaat.

Voorbeeld: wanneer het nog bijvoorbeeld +/- 30 minuten zou duren om gewenste temperatuur te bereiken na 3 uur draaien gaat opeens de aanvoertemperatuur omhoog met 10 graden en slaat CV aan. Of WP draait op aanvoer temp van 28 graden en dan zegt WP: ik red het niet, doe maar CV. Terwijl gewenste ketel temp 29 graden is... Het is echt heel droevig...

Ketelactiviteit zie je niet terug in App omdat op advies Atlantic aansturing vanuit Smile op AAN/UIT staat ip OT.

Zie onder... Was 2 april... Screenshot uit Plugwise/Anna en eronder het gasverbruik... Helaas weer 3kub gas voor niks gebruikt....

Atlantic belooft nog ene keer alles uit te lezen en te resetten.. Weinig vertrouwen in dat poging 4 wel iets oplevert.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zelf met deze instellingen en stooklijn schakelt de Aurea Atlantic Add on nog bij buitentemperatuur van 12 graden na een uur over op de CV. Ik heb eerlijk gezegd geen idee meer wat nu nog te doen behalve het systeem los te koppelen en een andere WP te kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ctGSs4fTn38HIXchXefG-S0Qx8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JT30srCt9GT2OYmgNGm4hOxv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6A6NXT5cQEDynLFxaF2HvkV07uU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QWDJHDsGoZisN2ZcIFgwCVXc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
@bastiaaangovers Mijn installateur heeft een week geleden van Atlantic de belofte dat ze komen kijken. Er is echter nog steeds geen datum afgesproken. Ik heb diverse schermprints gestuurd van mijn verbruik met daarbij de metingen vanuit de Anna. Ik krijg daarop geen antwoord en ze stellen geen aanvullende vragen.

Als de leverancier na 4x nog geen oplossing heeft, lijkt het me dat het product niet voldoet aan wat je mag verwachten van een hybride WP. Dan lijkt het me dat Atlantic het systeem moet vervangen door een werkende oplossing of het geld terug moet geven.

Mijn instellingen staan momenteel zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJYhQHOO1ksk-k3-qLgxc47a1Mw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2vrWkIF1kFTpgirlYo4va4Rd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gL1cUXYbyQFiePN2-54pHeOzER8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SruhDDM8BUo8RF36so8lqIkl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
Uit de metingen van bijv. gisteren zie ik dat de CV ook iedere 3 minuten kort bijspringt en de aanvoertemperatuur dan omhoogschiet naar 55 graden terwijl de gevraagde temperatuur 31 graden Celsius zou moeten zijn. Ik denk dat ik door deze korte pieken onnodig veel gas verbruik (ik heb in maart meer gas verbruikt dan in de voorgaande jaren). 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TD2ftLBefz4r573U8FF75szBMrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QJdDPTxdfw8DcZW5KUkLyVCS.png?f=fotoalbum_large

Ook tussen 12 en 13 uur heb ik nog 0,4 kuub gas verbruikt, terwijl de buitentemperatuur dan ongeveer 10 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
De firmware vd controller is overigens ook van 2018, zal dat ook navragen bij m'n installateur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_nQ27gFuFp4m5UWi7bmhdQdNFeI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkZq3LUFhNIoHC1if8Hiki3a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Dit is toch wel speciaal zeg, blijkbaar bestaat dit systeem dan al 5 jaar? En dan functioneert het zo slecht? Ik hoop van harte dat ze gewoon een shitty supportsysteem hebben en zodra dit intern escaleert er een engineer achter komt dat ze al die apparaten de verkeerde firmware hebben gegeven ofzo.
Ik zie in alle grafieken een heel onrustige aanvoertemperatuur en zelfs met babysitten van de regeling krijg je de CV er elke keer tussendoor. Wat een ellende zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bern50
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18-06-2023
Eindelijk lijkt het te werken volgens de beschreven regelstrategie. Eerst opwarming door de ketel na de nachtverlaging en daarna pruttelt de wp bijna de hele dag door.
Na veel experimenteren met de verschillende parameters was het systeem bijna instabiel geworden.
Back to basics. Gekozen voor standaard profiel, weersafhankelijke regeling ingeschakeld en alle default waarden geaccepteerd en opgeslagen.
Mijn systeem bestaat uit:
atlantic aurea 5 hybrid add-on gekoppeld aan een cv-ketel Vaillant hrExclusief.
aansturing van de ketel: aan/uit vanuit de Aurea control box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaaangovers
Bern50 schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:03:
Eindelijk lijkt het te werken volgens de beschreven regelstrategie. Eerst opwarming door de ketel na de nachtverlaging en daarna pruttelt de wp bijna de hele dag door.
Na veel experimenteren met de verschillende parameters was het systeem bijna instabiel geworden.
Back to basics. Gekozen voor standaard profiel, weersafhankelijke regeling ingeschakeld en alle default waarden geaccepteerd en opgeslagen.
Mijn systeem bestaat uit:
atlantic aurea 5 hybrid add-on gekoppeld aan een cv-ketel Vaillant hrExclusief.
aansturing van de ketel: aan/uit vanuit de Aurea control box.
Grappig toch dat na alles proberen je toch eindigt bij het startpunt dat destijds niet goed werkte. Bij mij werkte het startpunt niet, en de fases ertussen ook niet. Heb gisteren voor het eerst een dag gehad waarbij de CV niet bijsprong. De vlag hangt nog steeds uit.. we schrijven 12 april en mijn eerste dag zonder gasverbruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaaangovers
Dr.Dree schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:16:
De firmware vd controller is overigens ook van 2018, zal dat ook navragen bij m'n installateur:

[Afbeelding]
Atlantic komt richting mijn leverancier met dit antwoord:

Het is vrij normaal dat de CV-ketel inkomt wanneer dat nodig wordt geacht. De Aurea 5 Hybride Add-on betreft een hybride systeem. Binnen de activatievoorwaarden (buiten >5°C en gewenste aanvoer <55°C) begint het buitendeel altijd bij nieuwe warmtevraag. Als de gewenste aanvoertemperatuur niet binnen afzienbare tijd wordt gehaald (- offset) zal de ketel worden bijgeschakeld. Na verloop van tijd zal het buitendeel automatisch weer inkomen, mits de warmtevraag aanblijft. Daarnaast, zolang de delta T over het buitendeel 5°C is zal de compressor niet verder optoeren voor meer vermogen. Dit is een optimaal werkingsgebied van een warmtepomp.

Een hybride kan er niet voor zorgen dat er meer gas wordt verbruikt dan zonder warmtepomp. Dit is sterk afhankelijk van stookgedrag en buitentemperaturen. Voor nu heb ik de max. aanvoertemperatuur meer weersafhankelijk beperkt. Hierdoor zal de gevraagde aanvoertemperatuur lager uitvallen en mogelijk zal de referentieruimte wat langzamer opwarmen dan gewend. Hierdoor wordt het warmtepompbedrijf gestimuleerd.

Prima. Maar voorlopig springt de CV nog steeds bij ook al staat thermostaat dag en nacht op 19... Gaat hij als het 18,9 is na een uurtje de CV bijzetten met buiten 12 graden.... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaaangovers
Dr.Dree schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:16:

[Afbeelding]
Extensie hardware is bij mij 2303... Bij jou nu ook? (rest allemaal hetzelfde gebleven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-06 18:45
Wat is je DeltaT over het buitendeel? Welke leidingen zitten er aan het buitendeel, en hoe lang? Als leidingen te dun / te lang zijn haal je het gewenste debiet niet, en dus ook de 5kw niet.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaaangovers
hesselbeertje schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:47:
Wat is je DeltaT over het buitendeel? Welke leidingen zitten er aan het buitendeel, en hoe lang? Als leidingen te dun / te lang zijn haal je het gewenste debiet niet, en dus ook de 5kw niet.
Leidingen zijn 3,5 meter tot de ketel en dikte volgens voorschrift installatie Atlantic. Leidingen loopt max1 meter buiten, en zijn volledig geïsoleerd. Installatie volgens handleiding op https://atlanticclimate.nl/download/2946/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
bastiaaangovers schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:41:
[...]

Leidingen zijn 3,5 meter tot de ketel en dikte volgens voorschrift installatie Atlantic. Leidingen loopt max1 meter buiten, en zijn volledig geïsoleerd. Installatie volgens handleiding op https://atlanticclimate.nl/download/2946/
Ik vind dat nogal een mager document. Over totale leidingweerstand wordt niet gesproken. Ik lees wel ergens over 22mm, dat is al akelig dun en zeker met een paar knietjes ga je nat.

Hoe staat je pomp ingesteld? Paragraaf 4.3

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaaangovers
hesselbeertje schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:48:
[...]

Ik vind dat nogal een mager document. Over totale leidingweerstand wordt niet gesproken. Ik lees wel ergens over 22mm, dat is al akelig dun en zeker met een paar knietjes ga je nat.

Hoe staat je pomp ingesteld? Paragraaf 4.3
Ja die 22 is dun en document ook ;) Uitgang van apparaat is ook 22 dus dat is al wel een bottleneck...

Hoofdstuk 4.4.3. watervolume ben ik van Level 1 naar Level 2 gegaan 2 maanden geleden. Heb geen positief verschil gemerkt over overschakelen naar CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
bastiaaangovers schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:03:
[...]

Ja die 22 is dun en document ook ;) Uitgang van apparaat is ook 22 dus dat is al wel een bottleneck...

Hoofdstuk 4.4.3. watervolume ben ik van Level 1 naar Level 2 gegaan 2 maanden geleden. Heb geen positief verschil gemerkt over overschakelen naar CV.
Daar maak je al een (veel gemaakte) denkfout. Dat de aansluiting 22 is, wil niet zeggen dat dan het hele traject in 22 kan. Het gaat om de totale leidingweerstand. Dat is een optelsom. Waarmee ik niet direct wil zeggen dat het in dit geval té dun is, maar wel een aandachtspunt gezien het gedrag.

Snelle workaroud: Trek de stuurkabel van de ketel. Dan gaat ie niet meer aan >:)

[ Voor 5% gewijzigd door hesselbeertje op 12-04-2023 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaaangovers
hesselbeertje schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:07:
[...]

Daar maak je al een (veel gemaakte) denkfout. Dat de aansluiting 22 is, wil niet zeggen dat dan het hele traject in 22 kan. Het gaat om de totale leidingweerstand. Dat is een optelsom. Waarmee ik niet direct wil zeggen dat het in dit geval té dun is, maar wel een aandachtspunt gezien het gedrag.
Ja hebt gelijk, weerstand onderweg met scherpe bochten, lange afstanden en splitsingen zullen weerstand zeker drastisch verhogen.. Heb nog met installateur besproken om toch naar een 28mm te gaan komende zomer.. Alleen wil ik eerst zekerheid hebben dat ik dit systeem wil houden. Kip/Ei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Hoe is je isolatie eigenlijk? Want bij Tb12 en Tr19 tekort komen met 5 kw doet vermoeden dat er aan de isolatie nog (veel!) te doen is...

Wat is het historisch gasverbruik?

[ Voor 12% gewijzigd door hesselbeertje op 12-04-2023 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bastiaaangovers
hesselbeertje schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:15:
Hoe is je isolatie eigenlijk? Want bij Tb12 en Tr19 tekort komen met 5 kw doet vermoeden dat er aan de isolatie nog (veel!) te doen is...

Wat is het historisch gasverbruik?
Hoekhuis met volledig dubbel glasH++, dak, vloer en muurisolatie en beneden volledige vloerverwarming.. Deur naar boven/gang altijd dicht. Verbruik rond de 600m3 gas per jaar met gezin waarbij bad veel gebruikt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Wat zeg je? 600m3? Volledig vloerverwarming beneden?

Waarom dan hybride? Je kunt met een 5 kw pompje makkelijk naar full-electric.

En het lijkt erop dat dat ding nu helemaal niets doet.

[ Voor 17% gewijzigd door hesselbeertje op 12-04-2023 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
hesselbeertje schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:21:

Dat gevoel dat de WP niet veel doet, heb ik ook. Ik heb m'n jaren 60 huis voorzien van nieuw dak, nieuwe kozijnen met HR++ glas en vloerverwarming. CV springt na ca. 30 minuten bij (ook als buitentemperatuur 10 - 12 graden is). Daarbij komt ook nog dat de CV een paar minuten aangaat, moduleert naar ca 80%, paar minuten uitgaat en weer aangaat...

Op 28 maart zag dat er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcObbhxq-ldtkwxb79XV5JuJ0cM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8t58EQupE0cINRHe9LNo0MU3.png?f=fotoalbum_large

Om 01:15 is de buitentemperatuur 0 graden, om 7:30 min 1,7 graden Celsius. Vanaf vanochtend 10:50 zit de buitentemperatuur boven de 5 graden C en die stijgt langzaam door naar 8 graden om 18:30. Dat de CV bijspringt is op zo'n dag helemaal logisch, maar dit soort pieken lijken me heel erg inefficient. Ik verwacht dat dit 2e probleem er voor zorgt dat ik 9 kuub gas verstookt heb op deze dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaaangovers
hesselbeertje schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:21:

Wilde niet naar FA. Was een te grote investering en onvoldoende plek voor voldoende waterbuffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
Vandaag is er een monteur geweest die de printplaat van de controller heeft vervangen. De nieuwe versie van de printplaat gaat beter om met het OpenTherm protocol. Daarnaast zijn er wat instellingen gewijzigd:
  • Temperatuur van vloerverwarming 10 graden omhoog gezet (op verdeler)
  • CV aangepast zodat deze sneller omlaag moduleert
  • Temperatuur van kamerthermostaat (naregeling) is in 2 ruimtes verhoogd zodat er altijd flow is als de centrale thermostaat (Anna) de WP of CV inschakelt
  • Op Anna thermostaat de Max. aanvoertemperatuur op 50 graden C ingesteld (was 40).
Monteur gaf inderdaad aan dat de hoge modulatiepercentages ongewenst zijn. Als dit met nieuwe instellingen blijft, zouden CV instellingen nog aangepast kunnen worden, zoals Opwarmsnelheid (staat nu op waarde 3 = normaal, zou kunnen omgezet worden naar een waarde tussen 0 = extra langzaam en 5 = snelst). Als dit niet helpt, zou de CV fabrikant geraadpleegd moeten worden.

De komende dagen houd ik het weer in de gaten, zal dan ook wat resultaten delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaaangovers
Dr.Dree schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:46:
Vandaag is er een monteur geweest die de printplaat van de controller heeft vervangen. De nieuwe versie van de printplaat gaat beter om met het OpenTherm protocol. Daarnaast zijn er wat instellingen gewijzigd:
  • Temperatuur van vloerverwarming 10 graden omhoog gezet (op verdeler)
  • CV aangepast zodat deze sneller omlaag moduleert
  • Temperatuur van kamerthermostaat (naregeling) is in 2 ruimtes verhoogd zodat er altijd flow is als de centrale thermostaat (Anna) de WP of CV inschakelt
  • Op Anna thermostaat de Max. aanvoertemperatuur op 50 graden C ingesteld (was 40).
Monteur gaf inderdaad aan dat de hoge modulatiepercentages ongewenst zijn. Als dit met nieuwe instellingen blijft, zouden CV instellingen nog aangepast kunnen worden, zoals Opwarmsnelheid (staat nu op waarde 3 = normaal, zou kunnen omgezet worden naar een waarde tussen 0 = extra langzaam en 5 = snelst). Als dit niet helpt, zou de CV fabrikant geraadpleegd moeten worden.

De komende dagen houd ik het weer in de gaten, zal dan ook wat resultaten delen.
Is de controller van de printplaat van de Controlbox behorende bij de Aurea Atlantic vervangen, of die van je CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

geedoubleyou schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:28:
Ik vraag mij af waarom de cv-ketel toch aan springt terwijl de buitentemperatuur zo’n 10 graden is en dus de warmtepomp het werk moet doen?

Gegevens:
• Warmtepomp: Atlantic Aurea Hybride warmtepomp 5 kW
• Cv-ketel: Remeha Calenta
• Keteltemperatuur ingesteld op 70 graden
• Thermostaat (Anna) is ingesteld om om 09.00 uur op een hogere temperatuur te komen
• Binnentemperatuur is vóór 09.00 uur net niet vragend, maar daarna wel
Metingen:
• Buitentemperatuur is om 09.00 uur: 9,8 graden (volgens thermostaat Anna)
• Om 09.00 uur gaat warmtepomp werken
• Om 09.10 uur gaat cv-ketel werken en brengt de watertemperatuur op 70 graden
• Rond 10.00 uur is de ingestelde temperatuur van de cv-ketel van 70 graden bereikt en zakt de keteltemperatuur weer in.
• Check om 11.00 uur: inmiddels is 2,4 m3 gas gebruikt, terwijl er geen warm water is gebruikt via de ketel en er ook geen andere gasvragende bron is, uitgezonderd het boilertje in de cv-ketel.
Vragen:
• Waarom gaat cv-ketel om 09.10 uur werken? De warmtepomp moet dan toch het werk doen? Het lijkt erop dat zodra het systeem vragend is, de cv-ketel ongeacht of er een warmtepomp is aangesloten, de keteltemperatuur naar 70 graden wil brengen.
• Welk mechanisme zorgt voor de verdeling, òf ketel òf warmtepomp of beide?
De CV-ketel springt aan omdat er vraag is. dit kan mede komen door afstelling voor kamerthermostaat en tijdstip van instellingen. Het gaat er om dat de CV-ketel het behagelijk maakt aan jouw wensen. Lees trouwens niet wat op dat moment de binnentemperatuur is, als deze ver terugzakt vergeleken met buiten, kan het zijn dat je teveel koude binnenkrijgt door beluchting eo minder goed geïsoleerd woont.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
bastiaaangovers schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:27:
[...]

Is de controller van de printplaat van de Controlbox behorende bij de Aurea Atlantic vervangen, of die van je CV?
De printplaat van de controlbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaaangovers
Kan je misschien een versienummer delen? Dan kan ik de leverancier even aanspreken... bij mij is het nog steeds kommer en kwel..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Dree
bastiaaangovers schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:52:
Kan je misschien een versienummer delen? Dan kan ik de leverancier even aanspreken... bij mij is het nog steeds kommer en kwel..
Moet kunnen, ik zal in het weekend de controlbox even open schroeven. Ik kan nu nog niet zien of het beter gaat, vandaag verwarmde de zon het huis al op tot 20,5. De metingen hou je nog te goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
@bastiaaangovers Bij mij linksboven op de print, onder het punt waar de 230V kabel binnenkomt, staat: HCV V1.00, daar net onder staat 4520. Foto vd nieuwe print:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUfFA44QM0uV4mflXSMdXIwI2yU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXVLKxvPXn17wNTNxRT0VOG6.jpg?f=fotoalbum_large

Kabels hangen net voor de versienummers, hoop dat je toch een goede indruk hebt. Anders zal ik een keer de spanning eraf halen en een betere foto maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:01
Ik heb de eerste en laatste pagina van dit topic gelezen. Wat gebeurt er met het systeem als je de nachtverlaging er uit haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaaangovers
Dat heb ik ook weken geprobeerd. Maakte geen verschil. Soms nog matiger doordat er in de nacht warmtevraag was met een buitentemperatuur van <4 graden waardoor de nacht 5 uur gas werd verbruikt en overdag er geen run plaats vond toen het wel warmer was dan 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaaangovers
Dr.Dree schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:45:
@bastiaaangovers Bij mij linksboven op de print, onder het punt waar de 230V kabel binnenkomt, staat: HCV V1.00, daar net onder staat 4520. Foto vd nieuwe print:
[Afbeelding]

Kabels hangen net voor de versienummers, hoop dat je toch een goede indruk hebt. Anders zal ik een keer de spanning eraf halen en een betere foto maken.
Dank je wel. Je hebt er in ieder geval 1 die iets anders is qua versie en een aantal elementen zijn anders. Zie onder… Heb je al positieve resultaten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LzORkmecuiAREmmwc09vEpYOwuI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STOni2qj7hEKHzEEOm9MofZp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3W5YlcnFAQZ1vPBAB6QIsNUkKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XTWlB2sO6fs8PE8d3ToAAUHQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Dree
bastiaaangovers schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:14:
Je hebt er in ieder geval 1 die iets anders is qua versie en een aantal elementen zijn anders. Zie onder… Heb je al positieve resultaten?
Een van de problemen is in elk geval opgelost. De WP draait nu langer en de CV springt niet meer (zo snel ?) bij. M'n gasverbruik is fors gedaald, dat komt mede door de hogere buitentemperatuur. De komende nachten wordt het kouder, ben dan benieuwd of de CV dan ook rustiger stookt. Ik denk dat ik over een week een goed idee heb of deze actie mijn problemen volledig heeft opgelost.

De grafiek van vandaag ziet er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IINTc9UIP5DGgGzpNgF4XCGhJvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Yv0lUvHaAzS7kHM5NWq4RFQ.jpg?f=fotoalbum_large

De aanvoertemperatuur loopt netjes op in de richting van de gewenste temperatuur. De maximale temperatuur die ik afgelezen heb op de display van de WP zelf is 34 graden Celsius. In de onderste grafiek zie ik wat zwarte pieken staan, dat is het patroon van de ingebouwde boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaaangovers
Toch apart dat ze bij Atlantic zo reageren: begin het vertrouwen toch wel te verliezen..

“Er is overigens geen nieuwe printplaat zoals de gebruiker hieronder omschrijft. Vanuit de printplaat is er geen geüpdatet protocol met OT ketels. Daar hebben we geen problemen mee, los van een aantal serie ketels die simpelweg niet OT worden aangestuurd. Deze zul je dan uitsluitend in aan/uit moeten koppelen.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk Bies
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-11-2023
Goedemorgen,

Ook in het bezit van deze wp, icm een Nefit Topline cv-ketel, die geen OT ondersteund en daarom aan/uit geschakeld is.
Ik heb een vraag over de bypass. Wat ik begrijp speelt deze een rol op momenten dat zoeel de pomp van de cv als die van de wp draait, vereffend dan een ongewenst, te hoog drukverschil, staat bij ons op stand 1,5.
Maar speelt deze bypass ook een rol in de delta T, aangezien deze tussen aan en afvoer zit van de wp?
Al met al ben ik wat aan het zoeken waar het aan kan liggen, dat het ook hier zo lijkt dat de c onnodig veel van de verwarming verzorgt. ( ik heb de max temp van de cv al behoorlijk verlaagd, wat wel een verbetering opleverde)

Hartelijke groet,
Henk.

Het

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Dree
@bastiaaangovers Ik kreeg stellig de indruk dat de logica op de printplaat geüpdatet is wat resulteert in betere aansturing van de WP. Misschien is de printplaat wel identiek, als er programmable chips opzitten, kan 'de printplaat' natuurlijk altijd voorzien worden van een update.

Verder heb ik op de CV ketel (Remeha Calenta) wat instellingen aangepast:
  • GP021 - terugmoduleren wanneer temperatuurverschil ... standaard 25, stond op 20, nu ingesteld op 30 graden C
  • CP730 - opwarmsnelheid, standaard 3 (= normaal), nu ingesteld op 1 (= langzaamst)
Andere opties die mogelijk op de ketel kunnen worden aangepast:
  • GP007 - maximum ventilatortoerental
  • PP016 - Maximum pomptoerental CV bedrijf
  • PP018 - Minimum pomptoerental voor CV-bedrijf
Ik heb inmiddels 1 wat koudere nacht gehad waarbij de CV een paar keer bijgesprongen is. De metingen zien er voor die nacht naar mijn idee goed uit, geen constante korte pieken. Het gasverbruik vind ik nog steeds aan de hoge kant: op 3 mei heb ik 2,3 kuub verbruikt. Waarschijnlijk zal ik tot oktober moeten wachten voor de eerste nachtvorst en dus voor meer duidelijkheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CkGDdSUCpwZY5JsufvZmzibtAl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7sZ4K3GvU5jEYuXCR9QnTXxL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
@Henk Bies
Maar speelt deze bypass ook een rol in de delta T, aangezien deze tussen aan en afvoer zit van de WP?
Al met al ben ik wat aan het zoeken waar het aan kan liggen, dat het ook hier zo lijkt dat de CV onnodig veel van de verwarming verzorgt (ik heb de max temp van de cv al behoorlijk verlaagd, wat wel een verbetering opleverde).
Deze kraan staat bij mij op 1. Hoe het precies met de flow in de leidingen zit en de delta T, weet ik ook niet. In de handleiding vind ik daarover ook geen uitleg, alleen een aanwijzing hoe deze kraan ingesteld moet worden.

Zet anders even een schermprintje in dit topic van je WP en CV activiteit t.o.v. de buitentemperatuur. En wat is je gasverbruik, heb je een boilervat in de CV dat op temperatuur gehouden wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaaangovers
Dr.Dree schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:14:
@bastiaaangovers Ik kreeg stellig de indruk dat de logica op de printplaat geüpdatet is wat resulteert in betere aansturing van de WP. Misschien is de printplaat wel identiek, als er programmable chips opzitten, kan 'de printplaat' natuurlijk altijd voorzien worden van een update.

Verder heb ik op de CV ketel (Remeha Calenta) wat instellingen aangepast:
  • GP021 - terugmoduleren wanneer temperatuurverschil ... standaard 25, stond op 20, nu ingesteld op 30 graden C
  • CP730 - opwarmsnelheid, standaard 3 (= normaal), nu ingesteld op 1 (= langzaamst)
Andere opties die mogelijk op de ketel kunnen worden aangepast:
  • GP007 - maximum ventilatortoerental
  • PP016 - Maximum pomptoerental CV bedrijf
  • PP018 - Minimum pomptoerental voor CV-bedrijf
Ik heb inmiddels 1 wat koudere nacht gehad waarbij de CV een paar keer bijgesprongen is. De metingen zien er voor die nacht naar mijn idee goed uit, geen constante korte pieken. Het gasverbruik vind ik nog steeds aan de hoge kant: op 3 mei heb ik 2,3 kuub verbruikt. Waarschijnlijk zal ik tot oktober moeten wachten voor de eerste nachtvorst en dus voor meer duidelijkheid.

[Afbeelding]
Dank... Ergens toch wel teleurstellend dat je in de maanden voor en na de winter toch nog steeds een CV hebt die moet bijspringen. Ideaal wil je toch gewoon dat de Pomp rustig pruttelt op stroom om wat warmte in je vloer te brengen zodat je een stabiele warmtebron hebt waardoor je CV alleen bij echte koude periodes hoeft bij te springen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
@bastiaaangovers: De vloerverwarming heeft een naregeling voor elke kamer. Het zou kunnen dat daardoor de CV af en toe bijschakelt. Als 1 van de kamers dan warmte gaat vragen, komt er een dip in de retourtemperatuur. Dat de naregeling zo'n effect heeft, wist de installateur ook niet en daarbij, ik heb een WP met klein vermogen gekozen omdat de isolatie van m'n huis niet optimaal is en ik bij lage buitentemperaturen altijd bij zal moeten stoken.

Maar met de kennis van nu zou ik een kleinere CV, grotere WP overwegen. Met bijv. een buffervat, een WP die ook bij temperaturen onder de 5 graden zonder CV kan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Dan zou ik eerst die naregeling de nek om draaien en zorgen dat ik constante vraag en afgifte had. Ik heb ook naregeling op/voor mijn zubadan wp gehad en dat ding stond te pendelen als een dolle. Spul er tussenuit en het ding loopt rustig te pruttelen voor uren aaneen.
Je wilt lang pruttelen met je wp, dan moet je ook zorgen voor een constantere vraag. Met vvw ben je toch traag, zoneregeling voegt uberhaupt niet veel toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaaangovers
Ik heb alle naregeling eruit. Alles staat open. Er is een constante flow mogelijk. Dan zou je verwachten (hopen) dat WP netjes blijft pruttelen... Helaas... Nogmaals, ik kan de Atlantic Aurea echt niet aanbevelen. Ook de support is erg matig. Ze reageren wel maar je komt in rondje van opnieuw foto's delen, zelfde adviezen en zeggen dat mijn verwachtingen misschien niet kloppen etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik heb een Orcon wtw bovenaan mijn shortlist staan, misschien moet ik dat ook maar niet doen dan... Zelfde moederbedrijf :X

[ Voor 21% gewijzigd door P5ycho op 17-05-2023 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
P5ycho schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:24:
Dan zou ik eerst die naregeling de nek om draaien en zorgen dat ik constante vraag en afgifte had. Ik heb ook naregeling op/voor mijn zubadan wp gehad en dat ding stond te pendelen als een dolle. Spul er tussenuit en het ding loopt rustig te pruttelen voor uren aaneen.
Je wilt lang pruttelen met je wp, dan moet je ook zorgen voor een constantere vraag. Met vvw ben je toch traag, zoneregeling voegt uberhaupt niet veel toe.
Dank je! Heb te weinig ' koude' dagen gehad om conclusies te trekken. Ga in de herfst verder kijken en zal hiermee experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
P5ycho schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:41:
Ik heb een Orcon wtw bovenaan mijn shortlist staan, misschien moet ik dat ook maar niet doen dan... Zelfde moederbedrijf :X
WTW op een mechanische ventilatie? Dat lijkt me minder complex qua regeltechniek en zou dat zelf wel aandurven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJvdB
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-10-2024
Alles gelezen en komt allemaal bekend voor. Heb alles geprobeerd te tweaken maar helaas kun je een apparaat met fundamenteel verkeerde regeling de zogenaamde control box niet goed werkend krijgen. Waardeloos. Nauwelijks besparing te realiseren en Consumentenbond geeft hem een goed cijfer. Echt slecht. Fabrikant geeft niet thuis. Dit apparaat zou geen subsidie moeten krijgen en kan alleen goed werken bij een keer kleine warmte vraag.

Zie ook mijn andere review over dit ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bastiaaangovers
JJvdB schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:50:
Alles gelezen en komt allemaal bekend voor. Heb alles geprobeerd te tweaken maar helaas kun je een apparaat met fundamenteel verkeerde regeling de zogenaamde control box niet goed werkend krijgen. Waardeloos. Nauwelijks besparing te realiseren en Consumentenbond geeft hem een goed cijfer. Echt slecht. Fabrikant geeft niet thuis. Dit apparaat zou geen subsidie moeten krijgen en kan alleen goed werken bij een keer kleine warmte vraag.

Zie ook mijn andere review over dit ding.
Ik heb de editor van de Consumentenbond aangeschreven via LinkedIn als ook de Consumentenbond zelf. Ze reageren niet meer. Ik stel hun onafhankelijkheid in twijfel. Ik ben via leverancier nog wel in overleg met fabrikant maar daar moet ik nu voor de derde keer foto's sturen en vertellen of er wel/geen na-regeling op het systeem zit etc. Ze geven aan dat ze weinig klachten met dit model hebben. Kan niet. Want hij werkt gewoon niet goed. Krijg je antwoorden als: het is hybride systeem en als delta is groter dan 5 graden retour bla bla. Allemaal dingen die je niet kunt tweaken. Als je niks kunt tweaken moet je wel zorgen dat het werkt. En dat doet het dus niet. Moedeloos. Misschien moet ik overheid adviseren de subsidie voor dit model in te trekken met een Atlantic en Consumentenbond in de CC. Dit is echt heel slecht. Afrader, niet kopen iig. Leverancier is wel hulpvaardig maar kunnen zich ook niet achter Atlantic blijven verschuilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJvdB
Heel vervelend. Ben bang dat er veel mensen uiteindelijk tegenvallende besparingen gaan krijgen. Installateurs vinden het apparaat makkelijk te installeren en beroepen zich op de cijfers van de fabrikant. Kan ze geen ongelijk geven. Klachten vallen waarschijnlijk mee omdat er maar weinig mensen zijn die zich echt verdiepen in hoe het apparaat presenteert. Het is echt die regeling. Basis van het apparaat is niet veel mee mis imho. Ik heb er tientallen mails aan gewijd naar Atlantic. Consumentenbond stond nog op mijn lijstje. Heeft weinig zin als ik jou zo beluister. Ik vind dit veel weg hebben van het sjoemeldieselverhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Jullie zouden Kassa nog kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJvdB
Ja dat kan maar dan moet het klachten regenen en blijkbaar is de groep mensen die zich er echt in verdiept te klein. Ik ben er echt van overtuigd dat de regeling beter moet. Heb in het verleden simulatielatiemodellen gemaakt van cv ketels en warmtepompen dus ben niet helemaal leek. Tegelijkertijd moet je ook afwegen hoeveel energie je erin wilt steken. Gewoon jammer dat de fabrikant dit niet serieus oppakt. Een flexibele controlbox zou heel veel gebruikers kunnen helpen. Lijkt me een heel beperkte inspanning voor de fabrikant. Overigens denk ik dat dit vroeg of laat vanzelf gaat opbreken. Mensen gaan hun gas rekening wel zien en dan komen er meer klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaaangovers
JJvdB schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:54:
Ja dat kan maar dan moet het klachten regenen en blijkbaar is de groep mensen die zich er echt in verdiept te klein. Ik ben er echt van overtuigd dat de regeling beter moet. Heb in het verleden simulatielatiemodellen gemaakt van cv ketels en warmtepompen dus ben niet helemaal leek. Tegelijkertijd moet je ook afwegen hoeveel energie je erin wilt steken. Gewoon jammer dat de fabrikant dit niet serieus oppakt. Een flexibele controlbox zou heel veel gebruikers kunnen helpen. Lijkt me een heel beperkte inspanning voor de fabrikant. Overigens denk ik dat dit vroeg of laat vanzelf gaat opbreken. Mensen gaan hun gas rekening wel zien en dan komen er meer klachten.
precies dat. Als ze delta retourtemperatuur al instelbaar zouden maken, ben je er al denk ik.. Dan schakelt Aurea niet na een half uurtje over op de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
nieuws: Tado introduceert warmtepomp-controller en energiebesparingsabonnement

Past op Atlantic, misschien dan toch een degelijke controller in de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaaangovers
Nice. hopelijk biedt dit soelaas... Ik ga Atlantic weer ff contacten, benieuwd of ze het omarmen,,, :)

• Wtrol1005
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04-11-2024
Ik ben zelf ook in het bezit van een Atlantic Aurea en ben net als de meeste van jullie opzoek naar een betere afstelling.

Zou een buffervat helpen om de gewenste delta t te behouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaaangovers
Atlantic geeft nu volgende aan:
Dat de circulatiepomp boven de 23°C aanstaat heeft invloed op de werking van de warmtepomp.
Door gebruik te maken van deze vloerverwarmingsverdeler komt de warmtepomp in een ongunstig werkgebied. Een HT verdeler mengt altijd retour water bij.
Dit resulteert erin dat de daadwerkelijk temperatuur die de vloer in gaat lager ligt dan door de warmtepomp geproduceerd.
Dit heeft tot ook een lagere retour temperatuur tot gevolg waardoor de delta T over de warmtepomp te groot wordt en de warmtepomp beperkt wordt in het uiteindelijk geleverd vermogen.
De opwarmtijd van de ruimte wordt hierdoor geremd waardoor de regeling zal overgaan op gebruik van de ketel om de comfort temperatuur te bewaken.
Even mijn eerste reactie: Ik maak gebruik van een Hybride warmtepomp. Dus dan heb je ook nog een CV en dan is het toch logisch dat je vloerverwarming een HT verdeler kan hebben?

En onder de 23 graden heb ik de waterpomp uitstaan. Anders draait deze onnodig. Dat is toch ook niet hel vreem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Wat aangehaald wordt door Atlantic klopt wel, er wordt altijd bijgemengd dus is de temperatuur die de vloer in gaat altijd lager dan die aangeleverd wordt door ketel/wp. Daarmee is de retour ook wat kouder. Als de deltaT te veel daalt moet de flow omhoog ter compensatie. Als de verdeler dat niet toelaat (die knijpt op het thermostaatventiel), dan gaat de wp pendelen omdat die zijn warmte niet kwijt kan.
De pomp moet wel gebruikt worden bij dit verdelertype trouwens, en dat dat boven 23C watertemperatuur is, is prima.
Bij lagere temperaturen (en de bijbehorende hogere flow) is het thermostaatventiel ook nog eens een aardige ristrictie in open stand als je genoeg groepen er achter hebt zitten.

Al het bovenstaande kan prima gemeten worden, dus ik zou Atlantic vriendelijk verzoeken om zelf of via monteur de monteur de flow, Taanvoer en Tretour te meten zodat vastgesteld kan worden of dit het geval is. Zo ja, dan kan dat probleem weggenomen worden door een aanpassing van verdeler en zou het moeten werken.

Je kunt ook direct kiezen voor ombouwen indien mogelijk, of anders een nieuwe verdeler. Zorg wel dat je je aanvoertemperatuur limiteert op CV en wp, omdat de nieuwe verdeler niet beschemrt tegen te hoge vloertemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaaangovers
P5ycho schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:05:
Wat aangehaald wordt door Atlantic klopt wel, er wordt altijd bijgemengd dus is de temperatuur die de vloer in gaat altijd lager dan die aangeleverd wordt door ketel/wp. Daarmee is de retour ook wat kouder. Als de deltaT te veel daalt moet de flow omhoog ter compensatie. Als de verdeler dat niet toelaat (die knijpt op het thermostaatventiel), dan gaat de wp pendelen omdat die zijn warmte niet kwijt kan.
De pomp moet wel gebruikt worden bij dit verdelertype trouwens, en dat dat boven 23C watertemperatuur is, is prima.
Bij lagere temperaturen (en de bijbehorende hogere flow) is het thermostaatventiel ook nog eens een aardige ristrictie in open stand als je genoeg groepen er achter hebt zitten.

Al het bovenstaande kan prima gemeten worden, dus ik zou Atlantic vriendelijk verzoeken om zelf of via monteur de monteur de flow, Taanvoer en Tretour te meten zodat vastgesteld kan worden of dit het geval is. Zo ja, dan kan dat probleem weggenomen worden door een aanpassing van verdeler en zou het moeten werken.

Je kunt ook direct kiezen voor ombouwen indien mogelijk, of anders een nieuwe verdeler. Zorg wel dat je je aanvoertemperatuur limiteert op CV en wp, omdat de nieuwe verdeler niet beschemrt tegen te hoge vloertemperaturen.
Dank. Ik kan de verdeler aanpassen. Maar dan wil ik wel zeker weten dat het erna is opgelost. En dan zit ik nog met het overige huis.. Boven is alles radiator. Als we dan een ijskoude winter krijgen en mijn CV mag niet warmer dan 40 graden water afgeven omdat ik niet kan bijmengen in de vloer is het comfort ook ver te zoeken in de badkamer en zolder. Ik ga ze laten meten.

Wat ik overigens bedoel: Ik heb 1 sensor op de aanvoer temperatuur. Die zorgt ervoor dat de pomp pas vanaf 23 graden aanvoer aanslaat zodat deze niet permanent draait. Daarnaast zit er een thermostaat die bij een maximum temperatuur gaat bijmengen zodat er niet te warm water de vloer in gaat. Deze heb ik nu op 60 gezet (haalt het systeem nooit natuurlijk) zodat ik zeker weet dat deze buiten werking staat om de DeltaT niet te groot te laten worden. Maar blijkbaar mengt hij nog steeds bij.. Ik zal me verder moeten verdiepen merk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Ik begrijp wat je bedoelt, de pomp gaat pas lopen als de Ta >23C is. Dat bespaart energie tov continu loos rondpompen onafhankelijk van warmtevraag. Daarnaast een thermostaatregeling die water in het circuit laat en regelt op de

Bijmengen is inherent aan het design van dit type verdeler. Als je niet meer met hoge Taanvoer werkt brengen ze alleen maar nadelen. De pomp zelf is over het algemeen ook niet eens nodig als het geheel waterzijdig goed ingeregeld is. De CV pomp alleen is dan al voldoende.

Niemand houdt je tegen om met een stooklijn te gaan werken en afhankelijk van buitentemperatuur te varieren in Ta. Buiten 15C? -> Ta = 30C. buiten -15? -> Ta = 45C. Doen je radiatoren boven ook nog wat.
Wel even letten op de aangeraden maximale temperatuur voor je vloer.

Neem Gas besparen door middel van CV tuning deel IV ook even door als je toch bezig bent.

[ Voor 6% gewijzigd door P5ycho op 18-09-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaaangovers
P5ycho schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:21:
Ik begrijp wat je bedoelt, de pomp gaat pas lopen als de Ta >23C is. Dat bespaart energie tov continu loos rondpompen onafhankelijk van warmtevraag. Daarnaast een thermostaatregeling die water in het circuit laat en regelt op de

Bijmengen is inherent aan het design van dit type verdeler. Als je niet meer met hoge Taanvoer werkt brengen ze alleen maar nadelen. De pomp zelf is over het algemeen ook niet eens nodig als het geheel waterzijdig goed ingeregeld is. De CV pomp alleen is dan al voldoende.

Niemand houdt je tegen om met een stooklijn te gaan werken en afhankelijk van buitentemperatuur te varieren in Ta. Buiten 15C? -> Ta = 30C. buiten -15? -> Ta = 45C. Doen je radiatoren boven ook nog wat.
Wel even letten op de aangeraden maximale temperatuur voor je vloer.

Neem Gas besparen door middel van CV tuning deel IV ook even door als je toch bezig bent.
Thanks. Zoals jij het samenvat klinkt het wat duidelijker.

De stooklijn heb ik redelijk veel mee geprobeerd.

FYI: Ik heb de CV aanvoertemperatuur al verlaagd tot in stappen tot als laagste 40 graden. (staat nu weer op max 50) Maar dit heeft nog niet geholpen..
Stooklijn temperatuursafhankelijke buitentemperatuur heb ik zowel aan als uit geprobeerd en ook op maximum van 37 graden bij min 10.

Ik ga Tuning 4 lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Vergeet niet dat verlagen van de CV temperatuur ook betekent dat je moet compenseren met flow. Grote kans dat je CV, net als je wp, niet genoeg water door je afgiftesysteem krijgt om aan zijn minimale afgifte te komen. Dat kan zomaar 5-8kW zijn wat hij kwijt moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaaangovers
P5ycho schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:48:
Vergeet niet dat verlagen van de CV temperatuur ook betekent dat je moet compenseren met flow. Grote kans dat je CV, net als je wp, niet genoeg water door je afgiftesysteem krijgt om aan zijn minimale afgifte te komen. Dat kan zomaar 5-8kW zijn wat hij kwijt moet.
WP zou max 5KW zijn? Heb erg veel vloer en alle radiatoren open staan zodat hij warmte goed kwijt kan. Pomp van Atlantic 1 stand hoger gezet.

Wat ik nu zou willen testen, geen idee of kan dus laat even monteur komen:

Verdeler van vloerverwarming gebruiken als een open verdeler zonder pomp. Of dan Delta retour <5 graden is zodat Atlantic WP niet afslaat. Voordat ik die HT-verdeler eruit haal. In principe zoals eerder gezegd wil ik die verdeler er bij voorkeur inlaten zodat ik CV in zeer kouder winter wel hogere aanvoertemp dan 45 graden kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaaangovers
P5ycho schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:05:

Ik moet dus een LTVC verdeler aansluiten.... is een verdeler met pomp. De verdeler is geschikt voor aansluiting op zowel hoog- en laagtemperatuur verwarmingsbron.. De verdeler is voorzien van een inregelventiel, waardoor het mogelijk wordt om de vloer-retourstroom in te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Wp is max 5kw, maar je ketel levert minimaal 5kw. Ook die kan pendelen als hij zijn warmte niet kwijt kan door te lage aanvoertemp.

Of je een pomp nodig hebt ligt aan lengte en diameter van de groepen. En hoeveel er parallel staan. Misschien goed om even de details in het tuning topic te posten.
Inregelen moet je primair doen per groep.

[ Voor 24% gewijzigd door P5ycho op 19-09-2023 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaaangovers
P5ycho schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:27:
Wp is max 5kw, maar je ketel levert minimaal 5kw. Ook die kan pendelen als hij zijn warmte niet kwijt kan door te lage aanvoertemp.

Of je een pomp nodig hebt ligt aan lengte en diameter van de groepen. En hoeveel er parallel staan. Misschien goed om even de details in het tuning topic te posten.
Inregelen moet je primair doen per groep.
Ben er nog even ingedoken: Er zit een ventiel op van Afriso welke een bereik heeft van 20-43 graden. Je kunt deze met 6 standen instellen. Hij staat op stand 6 waardoor hij 43 graden zou moeten doorlaten. Mocht aanvoer temperatuur lager zijn dan 43 graden veronderstel ik dat hij geen retourwater mengt terug het systeem in?

Ik heb ook wat foto's gemaakt, altijd leuk.. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUrlAdB6-MnOb2fmpsB9HIO5l9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITdFqQSEcrvyzefYTS8gnKS1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWr4Q9fZtb8KEkWlUDB1HSjruUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ja5DvMWU9ySddlGBcvkSc5AV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CgcTh33q1ydsgxzIf7M6WmBCII=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c8c0no6lbo3TfdxnyS5eRtMG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93VTnYnK1QfURaY87WtXN5xVyUc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DhUdC8hxhWLANMvvrMhTBmh4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Dat is een mooie verdeler, je hoeft geen nieuwe te kopen iig.
Flow kun je zien aan de flowmeters op de bovenste balk. Draaien aan de knoppen op de onderste balk om af te stellen.
Is de aanvoerleiding uitgevoerd in 28mm staal of 32mm kunststof? Dan ben je eigenlijk helemaal klaar om ltv te gaan verwarmen.
Bij 2,5l/min per groep kan hier vrolijk 1500l/uur doorheen. Daar ga je je wp wel blij mee maken hoor.

[ Voor 14% gewijzigd door P5ycho op 19-09-2023 22:05 ]

• bastiaaangovers
Ik meet 28 mm staal :) Zou jij voor de zekerheid dat ventiel eruit halen zodat er niet meer gemengd wordt? Of mengt hij niet als ik onder de 42 graden blijf?

• P5ycho
Kvs is debiet bij open klep, je zit dus wel goed. Minimaal 1.6m3/h.
Zit die pomp nu in serie met de cv en wp?

[ Voor 24% gewijzigd door P5ycho op 20-09-2023 14:59 ]

• bastiaaangovers
Ik denk dat het antwoord ja is. Als ik nu terugga naar antwoord Atlantic waarom systeem niet goed werkt... Vraag ik mij af wat ik moet aanpassen. Want dat ventiel mengt niet bij zolang ik onder de 43 graden aanvoer zit lijkt mij... Dus die te hoge delta T los ik niet op door dit ventiel weg te nemen?

Dat de circulatiepomp boven de 23°C aanstaat heeft invloed op de werking van de warmtepomp.
Door gebruik te maken van deze vloerverwarmingsverdeler komt de warmtepomp in een ongunstig werkgebied. Een HT verdeler mengt altijd retour water bij.
Dit resulteert erin dat de daadwerkelijk temperatuur die de vloer in gaat lager ligt dan door de warmtepomp geproduceerd.
Dit heeft tot ook een lagere retour temperatuur tot gevolg waardoor de delta T over de warmtepomp te groot wordt en de warmtepomp beperkt wordt in het uiteindelijk geleverd vermogen.
De opwarmtijd van de ruimte wordt hierdoor geremd waardoor de regeling zal overgaan op gebruik van de ketel om de comfort temperatuur te bewaken.
Pagina: 1 2 Laatste