Waarom springt cv-ketel aan bij 10 graden buitentemperatuur?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:04
Heeft Atlantic een plaatje gezien van deze verdeler? Het is geen HT verdeler, maar wel eentje die niet hydraulisch neutraal lijkt te zijn? Die pomp 'trekt' nu aan de wp/cv. Tenzij er ergens een open verdeler of buffer zitten waar een verschil in flow 'verrekend' wordt lijkt me.

Edit: als je dat wilt dubbelchecken -> cv tuning topic

[ Voor 10% gewijzigd door P5ycho op 20-09-2023 18:21 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• bastiaaangovers
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-03 15:35
Als ik het zo inschat is het niet dynamisch neutraal en beïnvloeden de pompen elkaars stroming. Ik zie geen open verdeler voor flow-correctie. Als ik de pomp van vloer op max zet is flow verstoord en wordt zolder niet heet. Dat lijkt mij een bevestiging. Kan de pomp uitlaten van vloer en kijken of WP dan langer blijft proberen voor die overschakelt.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:04
bastiaaangovers schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:12:
Dus die te hoge delta T los ik niet op door dit ventiel weg te nemen?
Had hier geen antwoord op gegeven, oops.

Het mixventiel doet helemaal niets en staat open zolang je niet boven 43C aanvoer gaat.

De delta T is natuurlijk altijd hoog bij start, je krijgt Tr=20C water uit de vloer terug met een beetje pech. Als 35C geleverd wordt en de afgifte is (te) goed, dan blijft Tr laag. Misschien is je afgifte wel te goed. Als je wp signaleert dat hij niet aan zijn deltaT komt met de volle 5kW vermogen binnen de gestelde tijd haalt hij de CV erbij... Dat is allemaal moeilijk vast te stellen zonder meer data.

Je plotje van 3 april bastiaaangovers in "Waarom springt cv-ketel aan bij 10 graden buitentemperatuur?" laat zien dat de retourtemp nog niet echt mee komt. Misschien moet je als test de aanvoertemp juist wat laten zakken zodat de opname van de vloer lager wordt en de deltaT juist wat lager blijft. Ta=25-28C ofzo.

Daarnaast ben ik even benieuwd hoeveel vloeroppervlak die vvw nu bestrijkt, of de vvw in het beton ligt (gefreesd of onderin de dekvloer?) en hoe goed de vloer geisoleerd is.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Dree
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-09 22:40
In het voorjaar is mijn controlbox vervangen (zie de eerdere posts) en inmiddels heeft de WP een maandje gedraaid. De WP neemt nu rustig de tijd om tot de gewenste temperatuur te komen zonder dat de CV constant bijspringt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrzkeDvhJlJJhOe9R1y9C4WYP6A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iHZaqJ46sCC8ghBSZo4Kyfjm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fu6_jxPSrkhLBotD6E7ZhOtYP84=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N8gkpdgTov4iAXk9LUdv4Bzp.png?f=fotoalbum_large

De stooklijn / weersafhankelijk keteltemperatuur bij -10 staat nu op 65 en bij 20 op 35 graden. Ik heb de thermostaat van de vloerverwarming ook verhoogd zodat bij komende koudere dagen de warmteafgifte verbetert. Met de nieuwe controlbox en deze wijzigingen, hoop ik dat het pendelen van de CV ook verholpen is. En dat ik bij koude dagen dus ook minder gas verstook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Dree
Wtrol1005 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:47:
Ik ben zelf ook in het bezit van een Atlantic Aurea en ben net als de meeste van jullie opzoek naar een betere afstelling.

Zou een buffervat helpen om de gewenste delta t te behouden?
Heb deze vraag rechtstreeks bij de onderleverancier van de vloerverwarming gesteld. Vloerverwarming is voorzien van kamerthermostaten waardoor ik vaak plotseling een daling heb van de retourtemperatuur. Daardoor schakelt de CV kort bij, waarbij de aanvoertemperatuur doorschiet tot boven de gewenste keteltemperatuur.

Nu het ook kouder is, schakelt de controlbox de CV om de 10 minuten eventjes aan en vraagt hoge vermogens (ca. 80% van een CV die tussen 7 en 35 kW kan leveren). De aanvoertemperatuur schiet dan bijna direct door tot boven de gewenste keteltemperatuur.

Ik heb gevraagd of een buffervat mogelijk een oplossing zal zijn voor deze twee scenario's. Dat is echter niet voorzien in het ontwerp en ik vraag me dan af of de regeling van de controlbox daar wel mee kan werken.

De grafiek zag er vandaag niet zo best uit, ben bang dat ik nog steeds geen goed werkend systeem heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0KvaK-kCY8rt-63w2Z9elUjDJa8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hXNlIbPCyKGYpSP8vDPOLDLu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bastiaaangovers
Zo die is inderdaad lekker aan het pendelen.... Maar van mijn kant ook een update. Soort van goed nieuws... er is verbetering.... Ik heb nu soms een run van 12 uur zonder dat hij afslaat... Na feedback van de Atlantic over mijn systeem heb ik de stekker van mijn Pomp van mijn vloerverwarming eruit getrokken en nu werkt het systeem enisinds... (WP slaat niet meer af om over te schakelen op de CV)

Ik heb een meng-injectieverdeler met circulatiepomp waarbij het afgekoelde vloerretourwater wordt bijgemengd waardoor er te koud water retour kwam bij WP, delta in uit te groot was waardoor hij naar CV gaat. Nu ik de pomp van de vloer uit heb staan werkt het wel. Ik ga nog het mengventiel verwijderen/aanpassen/ voorzien van een open/dicht schakelaar. Zodat ik ook als het echt heel koud wordt nog wel de CV aan kan zetten en warmer water kan rondpompen voor de rest van het huis zonder dat de vloer te warm wordt. Even als leek het volgende opgezocht: dit heb ik dus niet:

Een hybride warmtepomp vraagt om een nieuwe innovatieve verdeler voor vloerverwarming. Robot introduceert daarom: de Hybride verdeler. Deze variant op onze reeds bekende LTVC verdeler is een composiet verdeler met pomp waarbij de temperatuur op het aanvoer­ventiel gemeten wordt. Op basis van de aanvoertemperatuur wordt het inregelventiel in de verdeler automatisch aangepast naar de juiste mengverhouding.

Wanneer er sprake is van een lage aanvoertem­peratuur zal er geen menging plaatsvinden in de verdeler. Loopt de temperatuur op? Dan zal het inregelventiel automatisch worden geopend en zal de temperatuur terug worden gemengd naar een geschikt niveau.

Ook in koelbedrijf zal er geen menging plaatsvinden waardoor de hybride verdeler ook in deze toepassing uitstekend tot zijn recht komt. De hybride verdeler wordt compleet geleverd inclusief elek­tronische regeling en thermo-motor. De montage van de verde­ler is gelijk aan de reeds bekende LTVC verdeler.
https://www.robotclimate....e-warmtepompsystemen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaaangovers
Wat ik wel heb: na 2-3 weken moet ik de WP soort van resetten door stroom eraf te halen en opnieuw op te starten omdat hij een foutmelding geeft. (opgezocht, aarde zou niet goed zijn aangesloten, laten checken en doormeten maar niet het geval) Dan ben je ongemerkt dus weer op de CV aan het stoken. Stook ik via CV ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5d4T9lBbEPm-M4XHeidEcq6dgE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/APCZuqatRVdNqpEjssOtdPMm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KaC5SP6xNb_reinlhvCEjLv9Qo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TH21QXxz3xVNIvkhO52Yybxz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaaangovers
Wanneer de WP draait nog iets vreemds: aanvoertemp krijg ik met een enkele instelling hoger dan 35 graden. Maar goed, dat is weer een ander probleem. Zo ziet gebruik via WP eruit: (dat stroomverbruik moet je met een korrel nemen, zit ook ovengebruik bij) Gasverbruik tussendoor kwam doordat de buitentemperatuur onder de 4 graden kwam en dat het schakelpunt is. Geprobeerd te manipuleren met een föhn maar dat werkt maar tijdelijk ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/geIyHPCStKRQKO_LZJRkja2xifE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r6BLILJYmtLlgpmJAHEsfu8m.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gL6grQ6BaMKXeT8sETopNdEWeaE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CzrV3UDOaWLYMeT0t1Vnh4Kc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door bastiaaangovers op 24-11-2023 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Dree
Overleg gehad met Albrand, fabrikant van de vloerverwarming. Ze reageerden snel op vragen per mail!

In de hal, woonkamer, keuken en badkamer heb ik de bediening op handmatig gezet. In deze ruimtes is de temperatuur toch altijd constant en gebruik ik geen nachtverlaging. Daarmee heb ik in elk geval een soort buffer gekregen, nu even afwachten of het pendelen van de CV vermindert. En als we weer wat hogere temperaturen hebben, dat de WP geen of minder last heeft van het bijschakelen van een zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
bastiaaangovers schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:44:
Maar van mijn kant ook een update. Soort van goed nieuws... er is verbetering.... Ik heb nu soms een run van 12 uur zonder dat hij afslaat... Na feedback van de Atlantic over mijn systeem heb ik de stekker van mijn Pomp van mijn vloerverwarming eruit getrokken en nu werkt het systeem enigszins... (WP slaat niet meer af om over te schakelen op de CV)
Klinkt als goed nieuws dat het in principe dus werkt. Wel balen dat je nu last heb van die vage storing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Dree
bastiaaangovers schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:53:
Wanneer de WP draait nog iets vreemds: aanvoertemp krijg ik met een enkele instelling hoger dan 35 graden. Maar goed, dat is weer een ander probleem. Zo ziet gebruik via WP eruit: (dat stroomverbruik moet je met een korrel nemen, zit ook ovengebruik bij) Gasverbruik tussendoor kwam doordat de buitentemperatuur onder de 4 graden kwam en dat het schakelpunt is. Geprobeerd te manipuleren met een föhn maar dat werkt maar tijdelijk ;)
Je bedoelt (denk ik) dat de WP met geen enkele instelling boven de 35 graden krijgt. Klopt dat?

Bij mij is ook de hoogste waarde, die ik heel af en toe zie. Meestal kom ik niet boven 33 graden, terwijl de brochure belooft dat WP tot 55 graden blijft draaien: "Bij temperaturen onder 4°C of warmtevraag boven de 55°C neemt de gasketel het over, waardoor het comfort wordt gewaarborgd. Ook zorgt de cv-ketel voor het warm tapwater zodat u zorgeloos kunt baden en douchen."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Dree
Inmiddels heb ik de naregeling van de vloerverwarming compleet uitgeschakeld en heb ik een constante flow ingesteld. Het probleem met het pendelen van de CV is helaas nog niet verholpen. Gisteren is tussen 7:00 en 10:00 uur 's morgens de CV zo'n 40 keer aan en uitgegaan. Het lijkt erop dat het CV de warmte nog steeds niet goed kwijt kan en dat bij een aanvoertemperatuur rond de 40 graden de CV weer uitschakelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlaUWPhCZu7ERmlxFmSWMN10tzs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wd7Pp4SOGEcsYKqDpZpdSvSh.png?f=fotoalbum_large

De stooklijn heb ik zojuist aangepast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1BaUCpLpXlC2BF7TtMBxZUkY6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f74K2dIpNc7h8OuZKf9eN9Ig.jpg?f=fotoalbum_large

Komende dagen maar weer even zien hoe dit uitpakt. Heb de afgelopen dagen 15 kuub gas per dag verstookt. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:51
Dr.Dree schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:30:
Inmiddels heb ik de naregeling van de vloerverwarming compleet uitgeschakeld en heb ik een constante flow ingesteld. Het probleem met het pendelen van de CV is helaas nog niet verholpen. Gisteren is tussen 7:00 en 10:00 uur 's morgens de CV zo'n 40 keer aan en uitgegaan. Het lijkt erop dat het CV de warmte nog steeds niet goed kwijt kan en dat bij een aanvoertemperatuur rond de 40 graden de CV weer uitschakelt.

[Afbeelding]

De stooklijn heb ik zojuist aangepast:
[Afbeelding]

Komende dagen maar weer even zien hoe dit uitpakt. Heb de afgelopen dagen 15 kuub gas per dag verstookt. :'(
15 kuub gas per dag is fors. Wat voor huis is het, ook kwa isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
@FrankoNL : Jaren 60 huis, vrijstaand en recent gerenoveerd met nieuwe dakplaten, nieuwe kozijnen met HR++ glas, vloerverwarming in bijna alle ruimtes, op begane grond matige vloerisolatie, de spouwmuren zijn matig geïsoleerd. Ik heb het met de aannemer ook hierover gehad en we verwachten wel een serieus verbruik, maar met zo'n 10 kuub gas per dag moet het wel te doen zijn in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
Pendelen van de CV is helaas nog niet opgelost. In het topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2146852 heb ik tips gevonden van @luuk427 over het tunen van de CV ketel. Heb die instellingen ook aangepast en ga de komende dagen kijken of het pendelen over is het gasverbruik daalt.

Vannacht tot ca. 4:15 schakelt de CV weer constant aan en uit. Overigens lijnt de grafiek van activiteit niet goed uit met die van de temperatuur :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHifItZTNkaUg9luFrAkFyATLSE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q3dChlV7Vyfxx9Dbu9MbBzUg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wtrol1005
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04-11-2024
Inmiddels heb ik wat aanpassingen gedaan en werkt het systeem nu goed voor mij!

Ik heb een open verdeler gemonteerd. Hierdoor is verlaging van de aanvoertemperatuur van de CV ketel (max 40 graden) een absolute must. Het verlagen van de aanvoertemperatuur naar max 40 graden zorgt voor pendelen van de CV ketel omdat de CV ketel de warmte niet kwijt kan. Dit heb ik opgelost door onderstaande settings aan te passen.

Minimaal pompvermogen van de CV ketel verhogen
Toerental ventilator verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
Op 8 december zie ik de CV niet meer pendelen (tot ca. 13:00 is de buitentemperatuur onder de 4 graden Celsius). 's Middags en 's avonds blijft de temperatuur ruim boven de 5 graden en neemt de WP het over (de zwarte pieken 's middags en begin van de avond in de activiteit grafiek zijn warm water gebruik). Met de huidige instellingen lijkt het pendelen over.

Gewijzigde instellingen op CV:
  • Maximum ventilator toerental omlaag gezet (van 4400 --> 3500)
  • Minimum ventilator toerental omlaag (1950 --> 1800)
  • Ventilator toerental bij het starten omlaag (4000 --> 2500)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6p9WKi6BNGakztgg5WwRkY9UFUY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5mdtAPHV8gMl6epDAPJeePwv.png?f=fotoalbum_large

Gasverbruik bij koude dagen is nog steeds hoog en de temperatuur van de vloerverwarming schommelt nogal. Nog wel wat te tunen de komende dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
Wtrol1005 schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:30:
Inmiddels heb ik wat aanpassingen gedaan en werkt het systeem nu goed voor mij!
...
Welke instellingen heb jij in de Anna thermostaat staan? En hoe zien jouw grafieken eruit bij gebruik van CV op erg koude dagen en op wat warmere dagen bij gebruik WP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wtrol1005
Dr.Dree schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:55:
[...]

Welke instellingen heb jij in de Anna thermostaat staan? En hoe zien jouw grafieken eruit bij gebruik van CV op erg koude dagen en op wat warmere dagen bij gebruik WP?
Instelling Anna:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQx7Zwp1zWaDyYpwRa4sSPMk9-g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KUDx2UKbou9jcQMKyWEFDnfu.png?f=fotoalbum_large

Koude dag met volledige cv verwarming

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpYSCUVH5-6kTbYPlJI6WIlt13Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rXI58d1o8DgYwvAtLwE49hZ6.png?f=fotoalbum_large

Volledig verwarmen met WP

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dx2bzJ7dCXEqsuynafMY-ZxK0eU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Xlqvw4CcaiJK9ks0g7HDmvok.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Wtrol1005 op 11-12-2023 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
@Wtrol1005 Bedankt voor het delen van de instellingen! Ik zie dat jij de weersafhankelijke regeling uit hebt staan. Daar ga ik ook mee experimenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik-1978
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-09 10:23
@Dr.Dree Bedankt voor het sharen van de gewijzigde instellingen, ik overwoog dit ook al en heb het vanmorgen gedaan (Remeha Avanta Ace 35c):
  • Maximum ventilator toerental omlaag gezet (van 7000 (22kW) --> 4500 (12kW) )
  • Minimum ventilator toerental omlaag (3200)
  • Ventilator toerental bij het starten omlaag (6600 --> 3200)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojxfuk5B1yKDg8SWUYVqO_R4Sqs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fVAixaF9CDFntDDegzCYJ3Ec.png?f=fotoalbum_large

Bovenstaande voorbeeld "Temperatuur verloop" op 10 December waar om 'onduidelijke redenen' de CV bij komt terwijl de Warmtepomp (Atlantic Aurea 5kW) in Hybride opstelling gewoon zou moeten kunnen draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TnHCeHK895OhbcmotsT0U-lrk48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HKbGAlWlrTnnkLrkopesengT.png?f=fotoalbum_large

Bovenstaande Boiler gedrag op zelfde dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKx1eWvf4kwuHfpJewNP1mZRREE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ouHdWDdO1z0vmp6ZTg3ZfBrj.png?f=user_large

En Afgenomen Energie ...PS Gasmetingen niet in sync, uurdata, 1 uur lagging.

Ik draai 24/7 op 20gr setpoint met weersafhankelijke regeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wtrol1005
Erik-1978 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:30:
@Dr.Dree Bedankt voor het sharen van de gewijzigde instellingen, ik overwoog dit ook al en heb het vanmorgen gedaan (Remeha Avanta Ace 35c):
  • Maximum ventilator toerental omlaag gezet (van 7000 (22kW) --> 4500 (12kW) )
  • Minimum ventilator toerental omlaag (3200)
  • Ventilator toerental bij het starten omlaag (6600 --> 3200)
[Afbeelding]

Bovenstaande voorbeeld "Temperatuur verloop" op 10 December waar om 'onduidelijke redenen' de CV bij komt terwijl de Warmtepomp (Atlantic Aurea 5kW) in Hybride opstelling gewoon zou moeten kunnen draaien.

[Afbeelding]

Bovenstaande Boiler gedrag op zelfde dag.

[Afbeelding]

En Afgenomen Energie ...PS Gasmetingen niet in sync, uurdata, 1 uur lagging.

Ik draai 24/7 op 20gr setpoint met weersafhankelijke regeling.
Ik vermoed dat je cv bijspringt omdat de gevraagde temperatuur niet wordt gehaald. Zet de max aanvoer eens op 35 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
Ik vermoed dat je cv bijspringt omdat de gevraagde temperatuur niet wordt gehaald. Zet de max aanvoer eens op 35 graden.
@Wtrol1005 De gevraagde temp. komt uit de stooklijn, bij 10gr BT ongeveer 36,7gr ...zou helemaal geen probleem moeten geven. Als ik naar de metingen kijk lijkt hij soms een puls/reading te missen. Ook de 'Intended Boiler Temp' is soms heel stabiel, terwijl hij op bovenstaande dag vanaf 15:00 ineens veel instabieler is. Als het PID regelaar zou zijn ...dan zou ik de I-tijd aanpassen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7WtxSECXOGN86wJBcDEqL0smUs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y4yHBQMknNNk01HMKikwrWw0.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
Wtrol1005 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:50:
[...]
Eens, omdat ik bij mijn Atlantic WP de aanvoer ook niet boven de 32 tot 33 graden zie komen, heb ik ook die instelling gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Dree
Erik-1978 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:30:
@Dr.Dree Bedankt voor het sharen van de gewijzigde instellingen, ik overwoog dit ook al en heb het vanmorgen gedaan ...
Credits gaan naar @luuk427 _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik-1978
Thanks @Wtrol1005 & @Dr.Dree ik zie nu bij nadere beschouwing ook dat Aanvoertemp maar zelden (en zeker niet structureel) boven de 35gr komt. Ik voel me (nog) niet comfortabel om helemaal naar vlak 35gr instelling te gaan aangezien ik heb gezien dat ik rond 0gr met 42gr water mooi stabiele regeling (obv CV) had.

Ik heb stooklijn bij 20grBT naar 25gr gezet (-10grBT blijft 50gr) waardoor de stooklijn bij 7grBT de 35gr setpoint kruist, exact het COP (4,63) ijkpunt van A7W35, als het goed is neemt hij dan ook 1,15kW wat ...leuke test!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
Nog wat meer wijzigingen uitgevoerd de afgelopen dagen:
  • DP003 (Max. ventilatortoerental voor warmwaterbedrijf) van 6800 naar 3300 rpm gezet (dit wordt gesuggereerd in een screen shot in de Remeha handleiding)
  • GP007 (Maximum ventilator toerental tijdens CV bedrijf) verder omlaag gezet, was 3500 nu 3000 rpm
  • GP009 (Ventilatortoerental bij het starten app.) ook verder verlaagd, was 2500 en nu 2000 rpm
  • DP020 (Nadraaitijd van de SWW-pump/3-wegklep na SWW-productie) van 50 naar 99 seconden, maar vraag me af of dit een goede instelling is in mijn situatie.
@Erik-1978 PID regelaars is beetje te lang geleden. Ik herken wel je opmerking dat er af en toe gaten in de metingen zitten waardoor grafieken er raar uit zien.

Ik heb overigens een probleem dat ik de maximale aanvoertemperatuur wel kan wijzigen (lijkt i.e.g. te werken) totdat ik het scherm opnieuw open. Dan schiet deze weer terug naar de standaard instelling van 50 graden Celsius .
Pagina: 1 2 Laatste