Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:25
Barryvdh schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:12:
[...]

I got you fam

https://github.com/home-assistant/core/pull/128452 -> Voegt gewenste watertemperatuur + gewenste/huidige kamer temperatuur toe. Is 2 weken terug gemerged, dus ik hoop in de november release beschikbaar.

https://github.com/home-assistant/core/pull/129632 -> Voegt ook de totale energy output (naast dus de input die al beschikbaar is) toe + compressor percentage/rpm + sensor voor de pompen ed. van binnenunit. Is nog niet gemerged maar Weheat heeft wel hiervoor al hun library aangepast en mijn Pull Request approved. Nog even wachten op merge van HomeAssistant zelf, maar denk dat dat pas in december release zit. (Al kan je mijn versie natuurlijk in je custom components zetten).

Eindresultaat na beide PR's:
[Afbeelding]

Overigens zou ik voor thermostaat je eigen thermostaat toevoegen aan HA, want dan kan je hem ook bedienen. HA is alleen ter informatie.
Ziet er goed uit! En dan nu de hamvraag: welke thermostaat werkt nu het best met de Weheat?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:18
JurjenS7 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:32:
Mooi verslag @smart- . Kan je screenshot(s) sturen hoe je de data uit weheat integratie nu weergeeft in home assistant? En wat mis je daar?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWT1P0jGdFsszAnUPkNVsewwy7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gMfQbuOEGRWBcKMw0Am46Ljm.png?f=fotoalbum_large

Ik heb hem zo op mijn dashboardje zitten. (Heb hem even naar 22 gezet zodat hij iets ging doen :+ )
Flintstone087 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:30:
[...]

Ziet er goed uit! En dan nu de hamvraag: welke thermostaat werkt nu het best met de Weheat?
https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL

Eentje uit die lijst. Ik heb Honeywell lyricT6R WIFI. Staat ergens in mijn woonkamer en werkt met wifi, werkt prima voor nu maar nog geen winter mee gedraaid. Kan iig in HomeAssistant en met app ook. (Wifi omdat tablet met home assistent op de plek van de thermostaat hangt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Razer schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:12:
[...]

Volgens mij klopt dit niet, en wordt er via OpenTherm niet met stooklijn verwarmd. Dat was althans wat ik dacht na het doorspitten van het topic :)

Uit bericht van WeHeat:
Aansturingsmethode: OpenTherm, Stooklijn, Aan/uit

Waarbij ze aanbevelen via OpenTherm te verwwarmen in hun documentatie.
Weheat in "Weheat warmtepompen"
Volgensmij wel. Als je zonder stooklijn verwarmd (dus met vaste Ta) dan laat je heel veel euros liggen en kun je beter de openbaard met briefgeld stoken, bij wijze van.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18-06 22:38
Razer schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:43:
Ik ben zelf ook nog altijd in de markt voor een WeHeat warmtepomp, en als ik dit topic zo door lees zijn er via de OpenTherm thermostaat 2 soorten aansturingen "Hoog Temperatuur" en "Laag Temperatuur".

Wat is het verschil tussen deze 2? Als ik naar mijn situatie thuis kijk, kan het best zijn dat die soms even op 55 aanvoer moet bijspringen / starten, maar als die daarna terug moduleert naar 35 graden is het prima. In mijn visie zou je bij Hoog een groter modulatie bereik in temperatuur hebben, bijvoorbeeld tussen 65 en 35, en bij laag tussen 45 en 30? Zie ik dit verkeerd?

Misschien @Stoker of @Carboy54 die hier ervaring mee hebben?
Zoals al vaker gezegd: de software settings zijn een closed box.

Wat ik gemerkt heb bij de installaties is als ik laag selecteer en de max temperatuur instel op stel 38, dat je een vlakke curve krijgt:

Het is te koud binnen, 19, en het moet 20 zijn; dus de warmtepomp slaat aan, de gevraagde watertemperatuur binnen wordt 33, bijvoorbeeld. Als de temperatuur omhoog gaat naar 19,5 dan zal de gevraagde watertemperatuur ook zakken naar 32,31,30 of lager. Dus vlak. Aangezien je water dan waarschijnlijk op temperatuur is, zal je warmtepomp ook verder terug moduleren in het vermogen.

Heb je hoog geselecteerd met en max van 55:
Stel dat het binnen 19 is en het moet 20 worden.
Dan slaat de warmtepomp aan en gaat hij 50*C vragen bij de watertemperatuur binnen. Is het dan 19,5 binnen, dan zal de gevraagde temperatuur 45,43 zakken. Dus grotere stappen.

Ik zal proberen vandaag of morgen wat knipsels te maken van de grafieken van 2 warmtepompen met deze settings

[ Voor 29% gewijzigd door Stoker op 03-11-2024 07:30 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:52
Het is sowieso een gemis dat een klant niet zelf kan kiezen uit de "Hoog Temperatuur" en "Laag Temperatuur" setting. CB heeft het bij mij op hoog gezet. Volgens mij is laag ook prima (100m2 vloer en boven draait 1 radiator mee). Hiervoor moet je dan eerst weer bellen.

[ Voor 30% gewijzigd door gratiz op 03-11-2024 14:21 . Reden: Onzin opmerking/vraag verwijderd. ]

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPhzOalKXRu7YVUTkNRu_6sRUuo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QNLT3dD5KJcBo0058I0VEjkd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gT-U6x2i8UQZbOol554KKNXAi8Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dS18GFzHfrsf84ZC95I4Lels.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaaferr
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-02 12:06
Ik heb sinds kort een weheat bb draaien aangestuurd door honeywell dt4r OT Thermostaat. Ik vind alles erg efficiënt draaien, gevraagde watertemperatuur en kamertemperatuur komen goed binnen en BB moduleert de laatste dagen netjes tot een water temperatuur rond de 27/28 graden en een COP rond de 6.

Target temperatuur komt niet goed binnen vanuit de thermostaat maar dat is geen probleem want bb regelt op de gevraagde watertemperatuur.

Vannacht zie ik wat raars. De watertemperatuur (huis) in blijft lang hangen rond de 27c dicht bij de target temperatuur 29c. De bb draait niet maar circuleert ook niet.

Blijkbaar wordt de temperatuur niet op het juiste punt gemeten want zodra de circulatiepomp wel aan gaat zakt de temperatuur (huis) in naar 17c en gaat de bb op 90% en COP 3 draaien om te compenseren (40c water bb uit). Dat is een flinke over shoot en zonde van de energie.

Is er een manier om dit te voorkomen.
Moet ik de plaatsing van mijn TCs controleren? Ik neem aan dat de temperatuur (huis) in op mijn buffervat zit. Maar hoe is het dan te verklaren dat hij zo lang op 27c blijft hangen en dan dit naar 18c?

Moet de circulatiepomp niet gewoon wat vaker aan om de juiste temperatuur te testen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzterFp8tJXyYHNr6JAeOewpJtk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GEomQohffL1x1e9jOyax0BM9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:48
Dank voor het delen! Dan vermoed ik wel na de opstart en opwarm fase een Weheat (ondanks instelling 'Hoog' met bijvoorbeeld 60 graden) ver genoeg kan terug moduleren om daarna met water van 30 graden het huis op temperatuur te houden.

Edit: Blijft trouwens raar dat dit soort basale instellingen niet in te stellen zijn door de gebruiker zelf... Vaak kost e.e.a. wel even tijd om de juiste instellingen voor je situatie gevonden te hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Razer op 03-11-2024 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schaaferr
Overigens hier ook wat ervaringen over de installatie door installatie partner van weheat, atlaspower uit Amersfoort. Het gaat om een 8 kW bb met 50l buffervat, geïnstalleerd op plat dak dakkapel en 300l sww vat recht onder de buiten unit onder de dakkapel.

-volgens mij heb ik niet de laagste prijs betaald maar atlaspower werkt wel hard om de installatie goed te krijgen en verleent service.
-dit is niet zonder tegenslagen gegaan. Er zijn iets van 10 afspraken nodig geweest om de installatie te voltooien. Bijv. Inventum sww vat geleverd ipv weheat vat. Vervolgens Te weinig tijd gepland om af te maken. Verkeerde materialen meegenomen. 2x een schouw... 3x verkeerde thermostaat meegenomen. Lekkage aan een koppeling van het buffervat. Maar goed, ze zijn telefonisch bereikbaar en lossen het wel allemaal op.
-ik zie nog wel een paar gebreken aan de installatie. Er is niet veel gebeugeld. Er zijn rond sww wat warme niet geïsoleerde leidingen.
-ik heb een brommend geluid door de zolderverdieping zodra de bb boven de 40% draait. Bb staat op rubberen blokken op het dak. Ik heb atlaspower gevraagd om deze setting te verbeteren om het geluid te stoppen. (rubberen tegel, daarop betonnen tegen, dan de rubberen blokken? Misschien nog geluiddempend schuim of een veer ertussen)

Videos van het geluid

Video van brommende geluid

Ook een scherper geluid, maar dit is zeldzaam

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZEEXy7BHeOgpL5JUht7Vatpu0Rk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ar77ExSRRtlYsUQsDnOWohQ9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPmuURcQF696rPpIPRSqQlG-Kz0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jwb6MoTajSXfM4Yxmk9nxU0Y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vozHOi8FKIpZAVXILulAQg6EuIA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T61Ne7R0j8CgseOjz1C2j3la.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBRBNDKfJ8MYeFJ1k14sPNqKg7w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JSm6ltefxVaefYdJoSPMRLnV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BsPGdPFvkLz9H5BlIrnnLp4gxo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JHc05BAz6Z56Ut7lIqyvP0cV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INnrrN1CYOx9R8KWLpaQwBsgO5c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pG6L6Zd7Zq06KVtyiqVPLSU3.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wy3EMHmllc3-zIyeFTqqmPqYtR0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9beCmT1UzyK6k00rcM3K8zIv.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-06 23:33
In december komt hier ook BB op slaapkamer dakkapel, ook via Atlas, ook zorgen over geluid (brom). Hopelijk leren we samen via dit forum hoe geluiden verder te minimaliseren. Ik zal tzt foto's plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16-06 07:32
Schaaferr schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:33:
Overigens hier ook wat ervaringen over de installatie door installatie partner van weheat, atlaspower uit Amersfoort. Het gaat om een 8 kW bb met 50l buffervat, geïnstalleerd op plat dak dakkapel en 300l sww vat recht onder de buiten unit onder de dakkapel.

-volgens mij heb ik niet de laagste prijs betaald maar atlaspower werkt wel hard om de installatie goed te krijgen en verleent service.
-dit is niet zonder tegenslagen gegaan. Er zijn iets van 10 afspraken nodig geweest om de installatie te voltooien. Bijv. Inventum sww vat geleverd ipv weheat vat. Vervolgens Te weinig tijd gepland om af te maken. Verkeerde materialen meegenomen. 2x een schouw... 3x verkeerde thermostaat meegenomen. Lekkage aan een koppeling van het buffervat. Maar goed, ze zijn telefonisch bereikbaar en lossen het wel allemaal op.
-ik zie nog wel een paar gebreken aan de installatie. Er is niet veel gebeugeld. Er zijn rond sww wat warme niet geïsoleerde leidingen.
-ik heb een brommend geluid door de zolderverdieping zodra de bb boven de 40% draait. Bb staat op rubberen blokken op het dak. Ik heb atlaspower gevraagd om deze setting te verbeteren om het geluid te stoppen. (rubberen tegel, daarop betonnen tegen, dan de rubberen blokken? Misschien nog geluiddempend schuim of een veer ertussen)

Videos van het geluid

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk er ook aan om een Blackbird te plaatsen op het dakkapel. Kan je een foto maken van de leidingen/leidingtraject van waar de Blackbird het huis binnenkomt naar de boiler en binnenunit? Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker_007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-06 13:39
Flintstone087 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:48:
[...]

Het lijkt dus een wijdverbreid probleem, als alleen hier al twee Flints en Sparrows dit cv-gedrag vertonen.
Vannacht om 2uur is de 37/38% limiet op onze sparrow verdwenen. Daarna heeft de warmptepomp tot 4uur op 100% gedraaid. Als ik nu de thermostaat hoog zet schakelt de pomp naar verloop van tijd op naar 100%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoker

Videos van het geluid

[Afbeelding]
Hoe hard draaiende bb bij dit geluid?
Je dakkapel wordt een soort trommel die he geluid doorgeeft en ben bang dat je dit niet 100% gaat voorkomen.

Maar niet geschoten is altijd is, plaats een rubberen tegel (dikke variant die ook in de speeltuintjes gebruikt worden) en daarop weer een betontegel (40x40x4 iod). Daarop de WP. Je wil voorkomen dat contactgeluid doorkomt. Door de betontegel heb je geen ‘ puntbelasting’ maar verspreidt je de druk naar de rubberen tegel.

Laat je ons weten hoe en wat?

Overigens is dit een voorbeeld dat een WP op een dakkapel niet echt handig is. Een installateur moet terug komen (ja moet ook), maar je had hier zelf ook snel wat anders onder kunnen leggen als het op een goed bereikbare plaats had gestaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Biker_007 schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:33:
[...]

Vannacht om 2uur is de 37/38% limiet op onze sparrow verdwenen. Daarna heeft de warmptepomp tot 4uur op 100% gedraaid. Als ik nu de thermostaat hoog zet schakelt de pomp naar verloop van tijd op naar 100%.
Is die limit nog wel zichtbaar in de app? Of is het juist daar uitgegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:15
Stoker schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:19:
[...]

Je dakkapel wordt een soort trommel die he geluid doorgeeft en ben bang dat je dit niet 100% gaat voorkomen.

Maar niet geschoten is altijd is, plaats een rubberen tegel (dikke variant die ook in de speeltuintjes gebruikt worden) en daarop weer een betontegel (40x40x4 iod). Daarop de WP. Je wil voorkomen dat contactgeluid doorkomt. Door de betontegel heb je geen ‘ puntbelasting’ maar verspreidt je de druk naar de rubberen tegel.

Overigens is dit een voorbeeld dat een WP op een dakkapel niet echt handig is. Een installateur moet terug komen (ja moet ook), maar je had hier zelf ook snel wat anders onder kunnen leggen als het op een goed bereikbare plaats had gestaan..
Bij dit soort real life scenario's word ik altijd weer beetje bevreesd voor een Flint op het (houten) dak... dat het een soort klankkast wordt. De installateur heeft speciale blokken op de offerte gezet (niet goedkoop maar volgens hem heel effectief, 4 stuks voor 225 ex BTW). Als dat niet voldoende blijkt te zijn dan zouden ze nog massa kunnen toevoegen dmv opsluitbanden.

Nu is de Flint wel een stuk stiller dan de BB, maar nare is dat je van te voren niet weet wat voor ellende je je mogelijk op de hals haalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker_007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-06 13:39
Stoker schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:22:
[...]

Is die limit nog wel zichtbaar in de app? Of is het juist daar uitgegaan?
Er is nooit een limiet in de app actief geweest (voor zover ik kan zien).
Maar nu stokt de warmtepomp weer op 37/38%, misschien ligt het toch aan buitentemperatuur.

Als de warmtepomp limiteerd op 38% bij meer dan 8graden is dat wel een negatief punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Biker_007 schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:54:
[...]

Er is nooit een limiet in de app actief geweest (voor zover ik kan zien).
Maar nu stokt de warmtepomp weer op 37/38%, misschien ligt het toch aan buitentemperatuur.

Als de warmtepomp limiteerd op 38% bij meer dan 8graden is dat wel een negatief punt.
Oh dan heb ik m verkeerd begrepen. Ja wat de software doet; die kijkt naar wat heb ik nodig en welke blokkades krijg ik?
dat kan zijn;
Druk (volgens mij is dit koeltechnisch?, zag het bij een eerste opstart een keer)
Gebruiker (ingestelde limieten)
Watertemperatuur (je gevraagde temperatuur is gehaald)
.. vast nog wel een paar.

Ik jou geval zou ik m ‘s nachts lekker beperken tot X. Dan weetje zeker dat hij niet gaat zitten knallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-06 20:20

AirX

Tweak Guru

Videos van het geluid

[Afbeelding]
Ik snap het gebruik van die meerlaagsbuizen niet. (Ik zie het vaker op foto’s van installaties). Die geven in combinatie met de verbindingsstukken toch altijd een slechte flow? En dan ook nog allemaal knietjes… of mis ik iets? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabori
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 03-06 12:22
Zijn er hier mensen met een SParrow op een erker of dakkapel?
Voor mij is op de erker de mooiste plek (uit het zicht, leiding langs dakrand weg te werken, blazen lekker over een stuk tuin waar niemand komt).
Echter, die erker is tijdens de originele bouw v.h. huis al aangebouwd met houten dakopbouw, goed geisoleerd, gebouwd aan een betonvloer en buitenmuur van de 1e verdieping. De eetkamer zit in dat deel van het huis. Op de 1e verdieping zit een slaapkamer.
Als ik verhalen hoor over een klankkast en gebrom , en dan twijfel ik toch wel een beetje. Ik wil geen gebrom in de keuken en ook niet in de slaapkamer naast de pomp, dus wat zijn de ervaringen van anderen hiermee? Die Sparrow zag ik juist op geveerde pootjes staan en de installateur (CB) heeft rubber blokken beloofd dus het zou wel meevallen.

Alternatief voor mij is naast de erker op de grond in de tuin. Dan is de uitblaas in de richting van het tuinhuis, op zich geen probleem, maar staat de pomp tussen de muur van het huis en het tuinhuis , dus krijg je daar mischien ook weer weerkaatsings geluid van. Qua leidingwerk wordt het allemaal wat meer zichtbaar, maar daar kan ik op zich wel mee leven, alleen staat de pomp dan prominent in het zicht. Ach ja, keuzes...
Ervaringen lees ik graag terug .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-06 17:15
Kan iemand me vertellen waarom mijn Flint paar keer vannacht (3x) opeens terugschakelt in vermogen waardoor de watertemperaturen dalen en er weer gestart wordt met een lagere COP? Of is dit een defrost?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrLA2hrDm63T2rmWQfV-bcko870=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qf2RkBroc8kvv8zfrzVvaoNp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:48
JurjenS7 schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:46:
Kan iemand me vertellen waarom mijn Flint paar keer vannacht (3x) opeens terugschakelt in vermogen waardoor de watertemperaturen dalen en er weer gestart wordt met een lagere COP? Of is dit een defrost?
[Afbeelding]
Ik vermoed dat dit defrosts zijn, waarschijnlijk ga je die de komende nachten vaker krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaaferr
Diesje schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:15:
[...]

Ik denk er ook aan om een Blackbird te plaatsen op het dakkapel. Kan je een foto maken van de leidingen/leidingtraject van waar de Blackbird het huis binnenkomt naar de boiler en binnenunit? Bij voorbaat dank!
Ik ben morgen weer in de woning en ga een foto voor je maken. Van de binnenkant voldoende of buitenzijde ook?
wbdj schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:11:
In december komt hier ook BB op slaapkamer dakkapel, ook via Atlas, ook zorgen over geluid (brom). Hopelijk leren we samen via dit forum hoe geluiden verder te minimaliseren. Ik zal tzt foto's plaatsen
Laten we contact houden. Ik zal ook eens bij ze aangeven dat er meer mensen met onze ervaringen meekijken en dat het belangrijk is dat ze ervan leren.
Stoker schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:19:
[...]

Hij stond in de tekst, vanaf 40 procent vind ik de bron storend worden. Bij 20 procent niet aanwezig. En bij 30 procent zachtjes aanwezig. Ik hou jullie op de hoogte. Als ik lef zou hebben dan ga ik zelf het dag op, maar vind het toch erg risicovol haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-06 23:05

Carboy54

Duurzaamheid coach

Guido7619 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 06:57:
[...]

Ik heb een offerte gehad van een premium installateur. Die naam geven ze zichzelf niet maar geeft WeHeat aan ze. Bij complete installatie door hun krijg je wel 5 jaar volledige garantie.

Ik wil het grotendeels zelf installeren maar dan zou ik maar 2 jaar garantie krijgen.
De garantievoorwaarden van Weheat zijn als volgt: In de eerste 2 jaar bieden ze een volledige omruilgarantie. Tussen het derde en vijfde jaar bieden ze een deelgarantie op onderdelen die installateurs zelfstandig kunnen vervangen. Ik vertaal dit dat wanneer je een officiële fysieke in bedrijf stelling laat doen door de leverancier dat dat ook geldt bij zelf installatie. Wij zien vaak aanzienlijk betere installaties door zelf installateurs bij de in bedrijf stelling. Dus waarom niet? Wij zullen het navragen bij de directie van Weheat.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Videos van het geluid

[Afbeelding]
Bochtjes waren in de aanbieding? Teveel van dergelijke 90 graden knietjes beperken de flow. MLB buigen voorkomt dat.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

AirX schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:01:
[...]

Ik snap het gebruik van die meerlaagsbuizen niet. (Ik zie het vaker op foto’s van installaties). Die geven in combinatie met de verbindingsstukken toch altijd een slechte flow? En dan ook nog allemaal knietjes… of mis ik iets? :?
Dat is een kwestie van grote stappen snel thuis. Een paar uur meer arbeid zijn niet de kosten op het totaal plaatje maar daarmee maak je het zoveel meer aan totaal kwaliteit en efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillieTurf
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21-03 19:50
Goedemiddag allen,

Na kang dubben heb ik de knoop doorgehakt. Wel of geen warmtepomp, heb er lang over nagedacht. Nu door Coolblue de knoop doorgehakt, mede omdat het een grote firma is en geen ZZP'er die ff een warmtepomp komt instaleren en over drie jaar niet meer bestaat zoals vele zonnepanelen bedrijven.

Maargoed, er goed dus een Sparrow warmtepomp. Nu heb ik een aantal vragen:
Vraag 1: Thermostaat:
WeHeat heeft een bericht op hun site over het werken met thermostaat. Wij hebben een NEST Thermostaat, jeetje, wat een onprettig ding ;)
De warmtepomp van Weheat kan ook koelen. Ik neem aan dat dit niet kan met een NEST Thermostaat. Maar de vraag is, welke wel? Of werkt die bediening via de telefoon?

Vraag 2: Vloerverwarming verdeler
bij de vloerverwarming hebben we een verdeler die mengt bij de in en uitvoer, kan me voorstellen dat dit bij een warmtepomp niet ideaal is, iemand hier ervaring mee?

Vraag 3:
Ook bij de vloerverwarming hebben we een warmtesensor, die de pomp pas aan laat slaan bij een temperatuur van 35 graden. Is dit nog wenselijk om die ertussen te hebben of dient de pomp nu 'gewoon' 24/7 te draaien?

Ik hoor graag jullie ervaringen en inzichten!

[ Voor 1% gewijzigd door teacher op 03-11-2024 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:36
Carboy54 schreef op zondag 3 november 2024 @ 17:41:
[...]

De garantievoorwaarden van Weheat zijn als volgt: In de eerste 2 jaar bieden ze een volledige omruilgarantie. Tussen het derde en vijfde jaar bieden ze een deelgarantie op onderdelen die installateurs zelfstandig kunnen vervangen. Ik vertaal dit dat wanneer je een officiële fysieke in bedrijf stelling laat doen door de leverancier dat dat ook geldt bij zelf installatie. Wij zien vaak aanzienlijk betere installaties door zelf installateurs bij de in bedrijf stelling. Dus waarom niet? Wij zullen het navragen bij de directie van Weheat.
Ja. De premium installateur waar ik een offerte en telefoon gesprek mee had was inderdaad ook Atlas. Nu ik de foto's zie van hun werk niet heel erg onder de indruk. Zoiezo was het gesprek ook niet heel duidelijk.

Wat ik er van had begrepen is dat er 5 jaar garantie op zit als hun de volledige installatie doen, en bij zelf installatie kunnen ze dat niet garanderen. Op zich wel begrijpelijk. Maar die 5 jaar werd telefonisch meegedeeld, door iemand die er niet heel veel van af wist had ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halion3
  • Laatst online: 04-12-2024
MichielFRL schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:59:
Moeten de buizen van de Flint altijd bij de CV ketel aangesloten worden of kan het overal in het circuit aangesloten worden?
Bij ons zittie niet op de cv maar rechtstreeks op de vloerverwarming. CB gaf wel aan dat bij hybride installatie ze het dichtbij de ketels willen hangen, in mijn geval hoog aan de gevel, daar was ik niet zo gecharmeerd van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halion3
BillieTurf schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:40:
Goedemiddag allen,

Na kang dubben heb ik de knoop doorgehakt. Wel of geen warmtepomp, heb er lang over nagedacht. Nu door Coolblue de knoop doorgehakt, mede omdat het een grote firma is en geen ZZP'er die ff een warmtepomp komt instaleren en over drie jaar niet meer bestaat zoals vele zonnepanelen bedrijven.

WeHeat heeft een bericht op hun site over het werken met thermostaat. Wij hebben een NEST Thermostaat, [mbr] jeetje, wat een onprettig ding ;) [/mbr]
De warmtepomp van Weheat kan ook koelen. Ik neem aan dat dit niet kan met een NEST Thermostaat. Maar de vraag is, welke wel? Of werkt die bediening via de telefoon?

bij de vloerverwarming hebben we een verdeler die mengt bij de in en uitvoer, kan me voorstellen dat dit bij een warmtepomp niet ideaal is, iemand hier ervaring mee?

Vraag 3:
Ook bij de vloerverwarming hebben we een warmtesensor, die de pomp pas aan laat slaan bij een temperatuur van 35 graden. Is dit nog wenselijk om die ertussen te hebben of dient de pomp nu 'gewoon' 24/7 te draaien?

Bijgevoegd een screenshot van de app over de koelmodus. Heb hem nog niet gebruikt maar lijkt rechtstreeks via de app te bedienen.

CB installeerde bij ons een extra pomp en sensor bij de vloerverwarming, volgens mij om van en naar de verdeler te pompen. Ik vermoed dat ze je oude sensor verwijderen, onze vloerverwarmingspomp draait altijd.

Onze verdeler (incl. pomp) is ook niet ideaal (kan ook bijmengen) maar volgens CB geen probleem. Ik merk zelf eigenlijk ook geen problemen met flow o.i.d, onze Flint kan zijn warmte goed genoeg kwijt aan de vloer en het 50l buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halion3
Ronnie27 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:05:
[...]

Hoi,.heb een vraagje, jou Flint is op een gebruikte groep aangesloten, hoe is dit gedaan. Kan het ook met een stekker in het stopcontact? Hoeveel watt is de piek?
Ik had 1 geaard stopcontact waar de pomp van de VvE op zat aangewezen. Deze hebben ze vervangen voor een grote doos met 1 vaste aansluiting rechtstreeks naar de Flint, en twee stopcontacten voor de twee pompen. Heel netjes gedaan, geen extra kosten voor gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-06 20:20

AirX

Tweak Guru

Carboy54 schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:28:
[...]

Dat is een kwestie van grote stappen snel thuis. Een paar uur meer arbeid zijn niet de kosten op het totaal plaatje maar daarmee maak je het zoveel meer aan totaal kwaliteit en efficiëntie.
Gebruiken jullie meestal verzinkte stalen buizen? (Met knelkoppelingen?) Of iets anders?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stoker
AirX schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:58:
[...]

Gebruiken jullie meestal verzinkte stalen buizen? (Met knelkoppelingen?) Of iets anders?
Xpress koppelingen, wordt er strak van en je koppelingen gaan over de buis heen, ipv in de pijp.

Ja, meer werk en dus waarschijnlijk duurder dan de uittrek-(f)rommelslang (weet niet wat dat doet per m1)

Maar dus wel maximale flow (komt het rendement ten goede) en minimaal geluid. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuFRuTRbDIah95KIMBgu6w_Qe7Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kclZfCcthsHRduT4PLaJ31tV.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEIEJ3jMu7iELONXFa8tpiqLNDo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pntG5ckyFzfROwidpeWUhiGE.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 8% gewijzigd door Stoker op 03-11-2024 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabori
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 03-06 12:22
Goedemiddag allen,

Vraag 3:

Lijkt op mijn situatie. Ik laat voorlopig ook de mengverdeler met pomp gewoon zitten. Weheat zegt dat het kan, wellicht is het nadelig voor het rendement maar als het niks is, kan de verdeler er altijd nog uit.

In de installatiehandleiding staat dat de pomp van de mengverdeler aangestuurd kan worden via een aux poort op de binnenunit. Bij mij is dat niet mogelijk omdat de pomp en de binnenunit niet met een kabel te verbinden zijn (verschillende delen v.h. huis, te ver verwijderd) en ik was ook van plan de sensor op de pomp te houden. Wellicht kan dat in jouw situatie wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
mabori schreef op zondag 3 november 2024 @ 22:18:
[...]

Lijkt op mijn situatie. Ik laat voorlopig ook de mengverdeler met pomp gewoon zitten. Weheat zegt dat het kan, wellicht is het nadelig voor het rendement maar als het niks is, kan de verdeler er altijd nog uit.

In de installatiehandleiding staat dat de pomp van de mengverdeler aangestuurd kan worden via een aux poort op de binnenunit. Bij mij is dat niet mogelijk omdat de pomp en de binnenunit niet met een kabel te verbinden zijn (verschillende delen v.h. huis, te ver verwijderd) en ik was ook van plan de sensor op de pomp te houden. Wellicht kan dat in jouw situatie wel.
@BillieTurfGewoon ineens goed doen en de verdeler ombouwen of vervangen. Je gaat het sowieso terugverdienen dus beter meteen vanaf dag 1 de vruchten plukken.
Comfort is ook beter als je voor langere tijd met lagere Ta kan stoken.

Wat voor verdeler is het? In sommige gevallen is het met weinig werk/onderdelen om te bouwen.
Soms is het beter gewoon het geheel te vervangen.

Pompschakelaar zou ik er wel afslopen, 35gr is sowieso te warm (wellicht leuk bij -15 als aanvoertemp) en je WP kan de vloerbuffer niet voor defrosts gebruiken en meest belangrijke punt: hij weet adhv watertemperatuur niet in hoeverre je vloer is afgekoelt.
Edit: en nog een 4e punt: met koelen volgend jaar zomer gaat het natuurlijk ook niet werken...

TLDR: weg ermee :+

[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 03-11-2024 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mbps
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-06 16:32
Stoker schreef op zondag 3 november 2024 @ 22:03:
[...]

Xpress koppelingen, wordt er strak van en je koppelingen gaan over de buis heen, ipv in de pijp.

Ja, meer werk en dus waarschijnlijk duurder dan de uittrek-(f)rommelslang (weet niet wat dat doet per m1)

Maar dus wel maximale flow (komt het rendement ten goede) en minimaal geluid. ;)
Zou het nog een argument zijn dat wanneer je maximaal wilt kunnen koelen, MLB wel de betere optie is? I.v.m. minder/geen condensvorming?

Hier heb ik net een 32mm MLB aangelegd van de cv opstelling op zolder maar de vloerverwarmingverdeler op bagane grond. (Zonder kniestukken ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Goedemiddag allen,

WeHeat heeft een bericht op hun site over het werken met thermostaat. Wij hebben een NEST Thermostaat, [mbr] jeetje, wat een onprettig ding ;) [/mbr]

Vraag 3:

Er zit natuurlijk nog wel wat tussen CB en een ZZPer. Genoeg fatsoenlijke installatiebureaus die niet gelijk instorten als de vraag naar warmtepompen terugloopt. Sterker nog, ik verwacht juist eerder dat een CB zich terugtrekt uit de WP business als de markt opdroogt. Die gaan echt geen monteurs in dienst houden voor nop.

Ik laat het bij een installateur doen, vnl omdat de Flint geen vorstbeveiliging heeft en CB dit niet aanbiedt - mij een te groot risico. De kwaliteit van de CB installaties worden hier wat minder goed beoordeeld, al geeft het niet veel vertrouwen dat een partij als Atlas ook niet heel goed overkomt.

Iemand ervaring met ClimaFlux uit Zoetermeer? Zij staan nu op mijn shortlist (samen met Green Sustain, waar ik vandaag offerte van verwacht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:36
jelleeelco schreef op maandag 4 november 2024 @ 07:44:
[...]

Er zit natuurlijk nog wel wat tussen CB en een ZZPer. Genoeg fatsoenlijke installatiebureaus die niet gelijk instorten als de vraag naar warmtepompen terugloopt. Sterker nog, ik verwacht juist eerder dat een CB zich terugtrekt uit de WP business als de markt opdroogt. Die gaan echt geen monteurs in dienst houden voor nop.

Ik laat het bij een installateur doen, vnl omdat de Flint geen vorstbeveiliging heeft en CB dit niet aanbiedt - mij een te groot risico. De kwaliteit van de CB installaties worden hier wat minder goed beoordeeld, al geeft het niet veel vertrouwen dat een partij als Atlas ook niet heel goed overkomt.

Iemand ervaring met ClimaFlux uit Zoetermeer? Zij staan nu op mijn shortlist (samen met Green Sustain, waar ik vandaag offerte van verwacht).
Dan koop je zelf zo’n vorstklep van caleffi en laat je die er tussen zetten als ze de installatie aanleggen.

Een sparrow en blackbird heeft het standaard in het pakket dus de CB jongens zullen het vast al eens gezien hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Mbps schreef op maandag 4 november 2024 @ 07:30:
[...]

Zou het nog een argument zijn dat wanneer je maximaal wilt kunnen koelen, MLB wel de betere optie is? I.v.m. minder/geen condensvorming?

Hier heb ik net een 32mm MLB aangelegd van de cv opstelling op zolder maar de vloerverwarmingverdeler op bagane grond. (Zonder kniestukken ;) )
Onder het dauwpunt zal het minder snel condenseren, dus ontkom je er niet aan om 100% te isoleren (dat wil je echt niet). Daarnaast is een vloer van 10graden totaal niet comfortabel. Fancoils zijn dan wel een uitkomst om echt te kunnen koelen.

Je kan er voor kiezen om boven het dauwpunt te blijven, dus 18-19-20*C, minder effectief, maar dan heb je geen dauwpuntvorming binnen en geneuzel met dampdicht isoleren. Je vloer is comfortabel maar niet zo effectief.

Een fancoil doet daarentegen ook nog een aangenaam briesje bij een watertemperatuur van 19*C!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Guido7619 schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:02:
[...]

Dan koop je zelf zo’n vorstklep van caleffi en laat je die er tussen zetten als ze de installatie aanleggen.

Een sparrow en blackbird heeft het standaard in het pakket dus de CB jongens zullen het vast al eens gezien hebben.
Oh, je bedoelt dat bij een Sparrow de vorstbeveilging MEEGELEVERD wordt en ze die vervolgens installeren? Ik dacht dat het letterlijk fabriek-af al ingebouwd zat.

Je hebt gelijk, dan wordt het wel wat makkelijker. Aan de andere kant, verschil tussen CB en de installateur was weliswaar 650,- inc, maar de installateur leverde er speciale onderblokken bij tegen eventueel geluid (a 275e).

Vraagje mbt de Sparrow... ik weet dat die minder stil is dan de Flint, maar is dat verschil in de praktijk heel groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Stoker schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:42:
[...]

Tja.. weetje zeker premium?

Flint kan geen tapwater en is ook maar 4kw. Daarnaast zet ik ook wat vragen bij de binnenunit?
Ik lees dat de Flint 'maar' 4Kw is. Op de site van Weheat wordt hij vermeldt als een 6Kw unit. Ik begrijp dat het 4Kw bij -7 en 6Kw bij +7 is?

Waar moet ik nu mee rekenen? Als bv een Elga Ace (ook een 4Kw unit) de woning NET warm kan houden (maar boven de 4 graden dacht ik altijd de CV aanzet), zal dan de Flint in principe het hele jaar door de verwarming kunnen regelen?

Of is het beter toch voor een Sparrow te gaan (ben beetje bevreesd voor het lawaai, de Flint is zo lekker stil)? Of zou dit kunnen gaan pendelen door het (te) hoge vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:56
jelleeelco schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:00:
[...]

Oh, je bedoelt dat bij een Sparrow de vorstbeveilging MEEGELEVERD wordt en ze die vervolgens installeren? Ik dacht dat het letterlijk fabriek-af al ingebouwd zat.

Je hebt gelijk, dan wordt het wel wat makkelijker. Aan de andere kant, verschil tussen CB en de installateur was weliswaar 650,- inc, maar de installateur leverde er speciale onderblokken bij tegen eventueel geluid (a 275e).

Vraagje mbt de Sparrow... ik weet dat die minder stil is dan de Flint, maar is dat verschil in de praktijk heel groot?
Als een flint net aan speelt en een Sparrow het verwamen makkelijk trekt zou je laatstgenoemde kunnen limiteren in vermogen. wanneer je dit doet gaat ook het geluid van de Sparrow omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
ietse schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:54:
[...]

Als een flint net aan speelt en een Sparrow het verwamen makkelijk trekt zou je laatstgenoemde kunnen limiteren in vermogen. wanneer je dit doet gaat ook het geluid van de Sparrow omlaag.
Oh daar had ik nog niet aan gedacht, goed punt. Mijn probleem is een beetje dat ik nog niet een heel jaar gedraaid heb met de nieuwe situatie (vloerverwarming maar meer M2 door uitbouw, betere isolatie van buitengevel vanwege de uitbouw, nieuwe CV ketel, etc). Ik weet dus niet precies of ik 1000 of 1200 m3 incl SWW ga verbruiken.

Als bedrijven (ik meen CB) aangeven dat ze bij 1000 eigenlijk een Sparrow adviseren, is dat dan op basis van totaal gasverbruik of inclusief SWW?

Sparrow is een

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:52
Stoker schreef op zondag 3 november 2024 @ 07:25:
[...]

Zoals al vaker gezegd: de software settings zijn een closed box.

Wat ik gemerkt heb bij de installaties is als ik laag selecteer en de max temperatuur instel op stel 38, dat je een vlakke curve krijgt:

Het is te koud binnen, 19, en het moet 20 zijn; dus de warmtepomp slaat aan, de gevraagde watertemperatuur binnen wordt 33, bijvoorbeeld. Als de temperatuur omhoog gaat naar 19,5 dan zal de gevraagde watertemperatuur ook zakken naar 32,31,30 of lager. Dus vlak. Aangezien je water dan waarschijnlijk op temperatuur is, zal je warmtepomp ook verder terug moduleren in het vermogen.

Heb je hoog geselecteerd met en max van 55:
Stel dat het binnen 19 is en het moet 20 worden.
Dan slaat de warmtepomp aan en gaat hij 50*C vragen bij de watertemperatuur binnen. Is het dan 19,5 binnen, dan zal de gevraagde temperatuur 45,43 zakken. Dus grotere stappen.

Ik zal proberen vandaag of morgen wat knipsels te maken van de grafieken van 2 warmtepompen met deze settings
Heb je toevallig ook al inzicht of beide stooklijnen even snel terug moduleren qua tijd?
Dus stel dat je in zowel in de Hoog als in de Laag instelling de maximale aanvoertemperatuur op 45 zet.
Laag gaat dan zakken instappen 44, 43, 42, 41, 39 etc. En Hoog in grotere stappen, 43, 41, 39, etc.

Zal je bij beide instellingen dan naar ongeveer evenveel minuten de 39 bereiken?
Dus Laag bereikt na 60 minuten de 39 graden, dan zal hoog ook na ongeveer 60 minuten op 39 staan (via andere stappen). Of zit hier nog een verschil in?

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:06
It giet oan!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1qg5No97-D-M9gtttVGPmCWaKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jqdsRwJhtvTEFKcqlE2iWVmP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Leuk! Welke wordt daar geinstalleerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Satefan
jelleeelco schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:33:
[...]

Leuk! Welke wordt daar geinstalleerd?
Blackbird met 300L boilervat. Primair afgiftesysteem is de vloerverwarming. De verdeler wordt vervangen door een open verdeler. OpenTherm thermostaat van Honeywell (T6R).

Er zijn 20 zonnepanelen aanwezig met 2 megawatt aan overcapaciteit per jaar. Deze draaien nu 5 jaar, dus heb goed inzicht in wat ik ieder jaar over houd.

Dit gaat de stadsverwarming vervangen. Zag net dat de vast kosten al bijna 800 euro zijn. Dan heb je nog geen douche genomen of kachel aan gehad.

[ Voor 17% gewijzigd door Satefan op 04-11-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Satefan schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:35:
[...]

Blackbird met 300L boilervat. Primair afgiftesysteem is de vloerverwarming. 20 zonnepanelen met 2 megawatt aan overcapaciteit per jaar. Dit gaat de stadsverwarming vervangen. Zag net dat de vast kosten al bijna 800 euro zijn. Dan heb je nog geen douche genomen of kachel aan gehad.
Mooi hoor! Welke installateur? En goeie genade zeg, warmtenet is echt onwijs duur zo te horen.

En met 20 panelen 2 MW overcapaceit, dan verbruik je lekker weinig!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Satefan
jelleeelco schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:37:
[...]

Mooi hoor! Welke installateur? En goeie genade zeg, warmtenet is echt onwijs duur zo te horen.

En met 20 panelen 2 MW overcapaceit, dan verbruik je lekker weinig!
Warmtepomponline ('Stoker' hier op dit forum).

Ons maandbedrag is nu vastgesteld op 240 euro (alleen warmte, geen stroom). Warmtenet is flink duur geworden inderdaad, en het gaat niet goedkoper worden schat ik zo in. Toen wij hier 22 jaar geleden kwamen wonen kostte een GJ 11 euro geloof ik. Nu 46 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Satefan schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:39:
[...]

Warmtepomponline ('Stoker' hier op dit forum).

Ons maandbedrag is nu vastgesteld op 240 euro (alleen warmte, geen stroom). Warmtenet is flink duur geworden inderdaad, en het gaat niet goedkoper worden schat ik zo in. Toen wij hier 22 jaar geleden kwamen wonen kostte een GJ 11 euro geloof ik. Nu 46 Euro.
Zo, dat is idd belachelijk duur

[ Voor 21% gewijzigd door jelleeelco op 04-11-2024 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
jelleeelco schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:42:
[...]

Zo, dat is idd belachelijk duur
In Tilburg is de studentenkamer van 32 m2 ongeveer 120 euro per maand, alleen warmte!
Die kids lopen er op leeg, financieel gezien dan.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Bizar gewoon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickael
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-06 11:02
Wij hebben hier nog wel een spannend systeem en zitten tegen een verbouwing aan te hikken, maar willen wel al warmtepomp plaatsen. We hebben in huis een aquaflam cv-hout-kachel, met een warmtewisselaar aan de CV installatie, de CV installatie krijgt dus als de houtkachel lekker aan het branden is 65 graden warm water voorbij en besluit dan niets te doen. Na de verbouwing nemen we afscheid van deze houtkachel. Echter wil ik deze winter hier nog wel gebruik van maken (heb nog 40m3 haardhout). SWW hebben we ondertussen al ondervangen met een Nestore warmtebatterij. Dus de vraag is nu heeft er iemand al zoiets aan de hand gehad. In eerste instantie willen we de Blackbird hybride laten installeren. Na verbouwing is de isolatiewaarde op peil en hebben we in de hele woning lage temperatuur vloerverwarming. Kan ik de blackbird verrassen met 65 graden warm water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Is dit een foutje op de CB website? De geluidsdruk van de Sparrow is 42,7dB, die van de Flint 37dB?

Flint of Sparrow: aan de gevel of in de tuin
De Flint en Sparrow zijn ideaal voor aan de gevel, of in de voor- of achtertuin. Dit is handig wanneer je geen plat dak hebt. Het geluidsniveau van de Flint is iets hoger dan die van de Sparrow. Toch heb je bij beide modellen weinig last van harde geluiden.

Ik lees nu ook op de site van ClimaFlux dat de Flint een geluidsdruk zou hebben van 50dB...terwijl het 37dB is? Is dat een fout of is er opnieuw gemeten / verder weg om tot de 37dB te komen? Ik dacht echt dat de Flint de stilste was...is dat niet zo?

Dan een andere vraag... Er wordt nogal verschillend gesproken over het vermogen van de warmtepompen. De Remeha Elga Ace van 6kw...en een flint van 4kw... maar de Remeha is 6Kw bij 7graden en 35 water termperatuur, die flint is dan ook 6Kw en 4Kw bij -10 graden en 35 water temperatuur. Heb ik dit correct en is het dus lastig te vergelijken?

[ Voor 42% gewijzigd door jelleeelco op 04-11-2024 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Iemand die weet of er al zicht is op de 6kW Blackbird?
Nog steeds planning voor december dit jaar?
Ik draai nu met een hybride 4kW en dat is te weining, vermoed dat de 8kW te zwaar is.
In dec 2022 bij behoorlijke kou en wind had het huis 120-130 kWh nodig, waarvan 6-10 m3 gas door de CV ketel en 10-20 kWh door de warmtepomp (een beetje ge-experimenteerd toen met parameters).

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Tijgerkracht schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:12:
Iemand die weet of er al zicht is op de 6kW Blackbird?
Nog steeds planning voor december dit jaar?
Ik draai nu met een hybride 4kW en dat is te weining, vermoed dat de 8kW te zwaar is.
In dec 2022 bij behoorlijke kou en wind had het huis 120-130 kWh nodig, waarvan 6-10 m3 gas door de CV ketel en 10-20 kWh door de warmtepomp (een beetje ge-experimenteerd toen met parameters).
Had jij niet een Elga Ace van 4Kw? Wat ik veronderstel (zie hierboven):
1. Elga Ace is 4Kw bij + 7 graden.
2. Sparrow is 9kw bij +7 graden
3. Flint is 6Kw bij +7 graden

Een Elga Ace schakelt altijd de CV in bij een temperatuur beneden de 4 graden. Ik had begrepen dat een Flint of Sparrow dat niet doen en pas als ze de gewenste temp niet kunnen behalen in een bepaalde periode de CV inschakelen.

M.a.w. is een Sparrow (of mss zelfs een Flint) dan niet voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
jelleeelco schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:16:
[...]

Had jij niet een Elga Ace van 4Kw? Wat ik veronderstel (zie hierboven):
1. Elga Ace is 4Kw bij + 7 graden.
2. Sparrow is 9kw bij +7 graden
3. Flint is 6Kw bij +7 graden

Een Elga Ace schakelt altijd de CV in bij een temperatuur beneden de 4 graden. Ik had begrepen dat een Flint of Sparrow dat niet doen en pas als ze de gewenste temp niet kunnen behalen in een bepaalde periode de CV inschakelen.

Ja ik heb een Elga Ace 4kW, maar is configureerbaar wanneer de CV bij moet springen.
Kan hem op -10 zetten, maar dan zitten we in de kou
(CV wordt dan alleen gebruikt bij defrost als buffervat te weinig heeft).
Heb getest met 0 - 5 graden...staat nu op 4 graden ingesteld dat werkt voor ons het best (is wel een vrijstaande woning)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
jelleeelco schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:16:
[...]

Wil juist een plat model, dus Blackbird, die is dan niet meer zichtbaar vanaf de straat en werpt geen schaduw meer op de zonnepanelen, wat de Elga nu wel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Tijgerkracht schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:53:
[...]

Ja ik heb een Elga Ace 4kW, maar is configureerbaar wanneer de CV bij moet springen.
Kan hem op -10 zetten, maar dan zitten we in de kou
(CV wordt dan alleen gebruikt bij defrost als buffervat te weinig heeft).
Heb getest met 0 - 5 graden...staat nu op 4 graden ingesteld dat werkt voor ons het best (is wel een vrijstaande woning)
Ja, maar wat ik dus verwarrend vind: die 4Kw van de Elga is dus niet te vergelijken met de 4Kw van de Flint...want de 4Kw van de Elga is bij +7 en die van de Flint is bij -10 (zoals bouwbesluit ook voorschrijft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Tijgerkracht schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:54:
[...]

Wil juist een plat model, dus Blackbird, die is dan niet meer zichtbaar vanaf de straat en werpt geen schaduw meer op de zonnepanelen, wat de Elga nu wel doet.
Nondeju daar heb ik helemaal niet over nagedacht.... Dat een WP op het dak ook extra schaduw betekent voor de zonnepanelen!

Nou zou die bij mij langs de schoorsteen komen te staan. De Flint (danwel Sparrow) is lager dan de schoorsteen, maar wel wat breder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
jelleeelco schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:56:
[...]

Nondeju daar heb ik helemaal niet over nagedacht.... Dat een WP op het dak ook extra schaduw betekent voor de zonnepanelen!

Nou zou die bij mij langs de schoorsteen komen te staan. De Flint (danwel Sparrow) is lager dan de schoorsteen, maar wel wat breder...
In de zomer niet, want dan staat de zon hoog, maar herfst, winter en voorjaar wel, worden precies 2 panelen voor de helft afgedekt....tsja keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
mickael schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:09:
Wij hebben hier nog wel een spannend systeem en zitten tegen een verbouwing aan te hikken, maar willen wel al warmtepomp plaatsen. We hebben in huis een aquaflam cv-hout-kachel, met een warmtewisselaar aan de CV installatie, de CV installatie krijgt dus als de houtkachel lekker aan het branden is 65 graden warm water voorbij en besluit dan niets te doen. Na de verbouwing nemen we afscheid van deze houtkachel. Echter wil ik deze winter hier nog wel gebruik van maken (heb nog 40m3 haardhout). SWW hebben we ondertussen al ondervangen met een Nestore warmtebatterij. Dus de vraag is nu heeft er iemand al zoiets aan de hand gehad. In eerste instantie willen we de Blackbird hybride laten installeren. Na verbouwing is de isolatiewaarde op peil en hebben we in de hele woning lage temperatuur vloerverwarming. Kan ik de blackbird verrassen met 65 graden warm water?
Heeft de kachel geen buffervat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klaasmans
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-06 11:57
Tijgerkracht schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:08:
[...]

In de zomer niet, want dan staat de zon hoog, maar herfst, winter en voorjaar wel, worden precies 2 panelen voor de helft afgedekt....tsja keuzes.
uiteindelijk is je opbrengst dan toch al zo laag dat je aanpassing naar een blackbird nooit terugverdient gaat worden door die 2 panelen. Slagschaduw duurt kort in de herfst door de korte dag. Je verliest dus hooguit een paar watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoonie
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17-05 19:56
Hallo allemaal,

Na een grondige verbouwing van mijn keuken met ook extra isolatie moet nu het verwarmingssysteem aangepakt. Situatie is beneden in huis een huiskamer, kantoor en salon met radiatoren en de verbouwde keuken met vloerverwarming.
Ik ben gecharmeerd van de Blackbird en heb op plat dag net genoeg ruimte naast de zonnepanelen.

Twee uitdagingen:
Ik ben niet zeker of All Electric mogelijk is en wil niet aan comfort inleveren. Daarom overweeg ik eerst de Blackbird hybride te combineren met bestaande oude HR-ketel. Dan winter kijken hoe dat gaat en daarna of hybride blijven (en ketel vervangen) of door naar All Electric: ketel weg en boilervat erbij.
Vragen:
- kan ik dan het beste nu een hybride-Blackbird aanschaffen of al een All-electric variant?
- Is de Blackbird goed te combineren met mijn Nefit Ecomline HR-ketel als hybride opstelling (al hoop ik natuurlijk dat blijkt dat ie alleen warm water hoeft te doen)?

Het boilervat moet op een zoldertje waarvan hoogte puntdak beperkt is. Een staand vat zou in het midden moeten, maar balken mogen niet doorzakken ivm keuken er vlak onder. Daarom liever een liggend vat van 200-300 liter, kan dicht tegen zijmuur liggen. Weheat heeft zelf geen horizontale boiler en geeft aan dat een spiraaloppervlak van minstens 2.5m2 nodig is. Keuze is dan heel beperkt: meeste (liggende) vaten hebben iets van 1.8m. En vat mag niet groter zijn dan 600mm doorsnede ivm afmeting trapgat waar het door moet.
Vragen:
- Hoe zijn ervaringen met een horizontaal vat en in bijzonder horizontaal vat met 1.8 m2 spiraal?
- Tips voor merken en modellen

Thank alvast!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Spoonie schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:47:
Hallo allemaal,

Na een grondige verbouwing van mijn keuken met ook extra isolatie moet nu het verwarmingssysteem aangepakt. Situatie is beneden in huis een huiskamer, kantoor en salon met radiatoren en de verbouwde keuken met vloerverwarming.
Ik ben gecharmeerd van de Blackbird en heb op plat dag net genoeg ruimte naast de zonnepanelen.

Twee uitdagingen:
Ik ben niet zeker of All Electric mogelijk is en wil niet aan comfort inleveren. Daarom overweeg ik eerst de Blackbird hybride te combineren met bestaande oude HR-ketel. Dan winter kijken hoe dat gaat en daarna of hybride blijven (en ketel vervangen) of door naar All Electric: ketel weg en boilervat erbij.
Vragen:
- kan ik dan het beste nu een hybride-Blackbird aanschaffen of al een All-electric variant?
- Is de Blackbird goed te combineren met mijn Nefit Ecomline HR-ketel als hybride opstelling (al hoop ik natuurlijk dat blijkt dat ie alleen warm water hoeft te doen)?

Het boilervat moet op een zoldertje waarvan hoogte puntdak beperkt is. Een staand vat zou in het midden moeten, maar balken mogen niet doorzakken ivm keuken er vlak onder. Daarom liever een liggend vat van 200-300 liter, kan dicht tegen zijmuur liggen. Weheat heeft zelf geen horizontale boiler en geeft aan dat een spiraaloppervlak van minstens 2.5m2 nodig is. Keuze is dan heel beperkt: meeste (liggende) vaten hebben iets van 1.8m. En vat mag niet groter zijn dan 600mm doorsnede ivm afmeting trapgat waar het door moet.
Vragen:
- Hoe zijn ervaringen met een horizontaal vat en in bijzonder horizontaal vat met 1.8 m2 spiraal?
- Tips voor merken en modellen

Thank alvast!
De Blackbird kan zowel hybride alsook full electric met de two pump WEC indoor unit. Kijk voor een horizontaal boilervat naar de I-WPV H van Itho. Die heeft geen spiraal nodig maar heeft een wisselaar met pomp. Lees de zeer positieve ervaringen met deze boiler op het Itho Amber forum. Ook made in NL.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dSgTfhFDp2qOKNs1wl_gSYUQm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RyPd1HJDuDlHYlkyu4fmYcKX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickael
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-06 11:02
bbbrumbrum schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:30:
[...]

Heeft de kachel geen buffervat?
Jazeker! Zit op een 300 liter SWW vat waar ook de spiraal van verwarming doorheen loopt. Hier wordt nu geen SWW uit getapt omdat dit door de warmtebatterij wordt gedaan. Verder zat er op dit vat eerder ook een zonneboiler deze is ondertussen van het garagedak af, ivm gebrekkige bitumen onderconstructie.

Het is nu zo dat als ik de kachel stook en de thermostaatkranen openzet zonder dat ik de thermostaat hoger zet de radiatoren in de woning warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:18
Carboy54 schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:32:
[...]

De Blackbird kan zowel hybride alsook full electric met de two pump WEC indoor unit. Kijk voor een horizontaal boilervat naar de I-WPV H van Itho. Die heeft geen spiraal nodig maar heeft een wisselaar met pomp. Lees de zeer positieve ervaringen met deze boiler op het Itho Amber forum. Ook made in NL.
[Afbeelding]
Oh dat ziet er wel strak uit. Praktischer dan die hoger unit midden in de ruimte, maar nu te laat :z

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Schaaferr
[...]

Hier ook nog even de missende foto's. Alles is vrij compact gebouwd. De bb buitenunit staat hier recht boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTD9y5uImWy_RIWk-RYRIbsgAdY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZIUmPT7qjsR4vFMPubtHt4k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6YjaRi4_1k8bYKxTtao8hK-ttQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MlyIQFxFfDpSJ3ngbjJwU9UQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06UY8abhQWEPQ2Z43h4i3z-FPBs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IcPoCeCV6jLeeZHI19a5QTEe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15-06 14:49
Gisteren heeft CB de Hybride BB warmtepomp bij ons geïnstalleerd.
Ze kwamen met 4 man en twee bussen. Installatie ging soepeltjes.
Eind van middag werd de BB eerst voorzien van de laatste software release en daarna getest.
De Atag zone thermostaat kregen ze niet aan de praat. Ik vermoed dat de opentherm aansluiting van de binnenunit niet de nodige spanning afgeeft. We hebben maar de Honywell T87M Round modulation aangesloten, die deed het meteen. Ik ga later wel kijken of ik de Atag one aan de praat krijg en anders zet ik hem wel op MP.

De BB hoor ik binnen in de keuken totaal niet. zelfs niet tijdens run test op 80%. Buiten hoor ik de ventilator dan een beetje blazen.

Komende dagen ga ik kijken hoe hij zich gedraagt.

Hier wat foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsXlZPTKxiGyW1JVKCXU15MazIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfZdhyHCpGNipRd6zDD1W6iu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19EcVRWZ4WDD4MZ5ftRcwpm0OLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLsefMvH3OqcUSkgb608WDSh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1z7gyOji91TnT6b62eNnPJbpmSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sYJnpp2BczlkqolVR3lVgJk2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6ivwOf8v0dBZE_KGgcNLVgGAGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qCu47xRmjrOY26HokAuKjCe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5WWfXgcfs0d33SZHL8tHs6TJIFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJxCe4OOzVzurMpHwtn6CqGH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUhM6sjGDRLtQUayBJWwMVgOHQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBwBpyf1jxWeIf63DgMrlraC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeDWBJB7yPn0VzrJxrv9au_teFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CdfyEjFXPF8insNnb9vLixrO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18-06 15:53
Ik hoop dat dit de juiste plaats is voor dit bericht.
We hebben sinds april een WeHeat Blackbird 8kW die alleen dient voor het verwarmen van het CV-systeem. Ons tapwater komt door een normale boiler en Quooker.
De CV-ketel is verwijderd en ook de gasleiding. De Blackbird zorgt dus voor de verarming en indien nodig hebben we nog een 2.5kW heater ter ondersteuning van.

Nu heb ik een paar issues met de warmtepomp nu de koudere dagen zich steeds vaker laten zien.
- Ik krijg onze Tado met zoneregeling (draadoze variant) niet herkent als Open-therm aansturing in de app. De Blackbird herkent deze niet. Alleen het Aan-uit kan gekozen worden of stooklijn. Op de CV-ketel werkte dit goed. De draden zijn op de juiste klemmen aangesloten aldus de installateur en WeHeat. Maar waarom die niet geselecteerd kan worden kan niet verteld worden.
- De WeHeat heeft soms een best wel late reactie na de warmtevraag. Ik hoor het relais schakelen van de Tado en zie het controlelampje aan gaan. Soms duurt het best wel een tijd (in het verleden soms 20min maar nu tot 5min) voordat de WeHeat reageert. Voor zowel het aan en afschakelen.
- De meest vervelende… Door de zoneregeling en de aansturing van Tado is het zo dat wanneer er een kleine warmtevraag is of of de warmtevraag bijna is bereikt dat de Tado de thermostaatknop van open naar deels open, bijna dicht of dicht zet. Als de thermostaatknop volledig open staat of het grootste gedeelte is er niets aan de hand maar komt die in de buurt van bijna gesloten of gesloten zijn er soms flinke tikken te horen bij de knoppen. Alsof de kraan dicht slaat. Soms eenmalig maar af en toe ook herhaaldelijk tikken. Dit duurt soms wel 1min met korte maar harde tikken achter elkaar.
Bovenstaande heb ik niet ervaren met de CV-ketel. Wijzigingen die er zijn doorgevoerd met de WeHeat zijn de volgende. 2x by-pass verwijderd op advies van installateur. Dit om het systeem efficienter te laten werken in verband met lage temperatutren.
De cirulatie pomp van de vloerverwarming is verwijderd omdat er 1 circulatie pomp in huyis is geplaatst bij de binnenunit van de WeHeat voor alle verwarmingen.

Aanvullende info.
- Beneden centrale vleorverwarming (2022), pomploos gemaakt door installateur bij montage WeHeat
- Andere vertrekken Jaga Tempo radiatoren, geplaatst en getest met de CV-ketel voordat de warntepomp is geïnstalleerd.
- Minimale ingangstemperatuur is al verhoogd naar uit mijn hoofd een minimum van 25 graden. Dit zou met de trage reactie van de WeHeat op warmtevraag kunnen verklaren en het niet in afzienbare tijd warm krijgen van een bepaalde ruimte wat gewenst is. (Verwarmen gaat sneller hierdoor)
- Er staat op de Jaga pro ventielen een pijl voor de stromingsrichting van het water. Hier is bij de montage niet op gelet. Er was geen klacht over functie of bijgeluiden met de CV-ketel (temperatuur op 50 graden) en hierdoor niets voor ondernomen.
- Tijdelijk een by-pass gemaakt door de vloerverwarming altijd mee te laten draaien. Echter vermoed ik dat de lengte van leidingen te lang is om als goede by-pass te dienen en wellicht het leidingwek een te kleine diameter heeft en daardoor weerstand krijgt en dus drukverhoging.

Voordat er reacties komen op het feit dat de pijlen van stroming niet bij alle radiatoren juist zijn. Dit klopt maar bij de 7 radiatoren zitten er een aantal met de pijl aan de ene kant en een aantal aan de andere kant. Als dit daadwerkelijk negatieve invloed heeft en dat kan natuurlijk (het pijltje zit er niet voor niks) zou dit betekenen dat mocht er 1 radiator aan staan en de rest allemaal dicht met het pijltje de verkeerde kant op dit ervoor zou kunnen zorgen dat er bijgeluid ontstaat. Als ik vervolgens een andere radiator alleen openzet en de rest dicht waar het pijltje de goede kant op staat zou deze waarschijnlijk geen bijgeluid mogen geven. Hetzelfde geluid.

Ik ben geen expert maar wellicht is het mogelijk het aantal liters wat de WeHeat en de interne circulatiepomp. Ik vermoed dat dit een deel van het bijgeluid op zou kunnen lossen. Daarnaast denk ik dat een by-pass met minimale lengte van aanvoer naar retour met een diameter van 20mm of groter om een positief effect zou kunnen geven op het bijgeluid.

Om in de nachten bijgeluiden te voorkomen zorg ik er nu voor dat er overdag de temperatuur in de kamers wat hoger is. Daarna zet ik de zoneregeling overal uit om te voorkomen dat we in de nachten wakker worden van harde tikken...

Ik zie graag jullie reacties tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
RNacoustics schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:11:
Ze kwamen met 4 man en twee bussen. Installatie ging soepeltjes.
Eind van middag werd de BB eerst voorzien van de laatste software release en daarna getest.
De Atag zone thermostaat kregen ze niet aan de praat. Ik vermoed dat de opentherm aansluiting van de binnenunit niet de nodige spanning afgeeft. We hebben maar de Honywell T87M Round modulation aangesloten, die deed het meteen. Ik ga later wel kijken of ik de Atag one aan de praat krijg en anders zet ik hem wel op MP.

De BB hoor ik binnen in de keuken totaal niet. zelfs niet tijdens run test op 80%. Buiten hoor ik de ventilator dan een beetje blazen.

Komende dagen ga ik kijken hoe hij zich gedraagt.

Hier wat foto's:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dat 22 of 28mm buis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kijk even hier ik had ook problemen om opentherm aan te krijgen met tado. Was wel een bedrade variant. Uiteindelijk een factory reset gedaan, en in monteur menu en in de app aangepast naar opentherm.
https://manuals.coolblue.nl/6d/tado-thermostaat.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
RNacoustics schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:11:

[Afbeelding]
Gaaf, gefeliciteerd! Met die grindlaag op het dak heb je zoveel massa dat ik me goed kan voorstellen dat je niets aan resonantie hoort...

Nou nog even dat dakraampje vervangen voor een Velux met triple glas en je bent qua isolatie ook up2date :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-06 16:26
Een vraag over wel of geen buffervat.
Ik wil een Flint nemen en die zelfstandig de goed geïsoleerde woning met vloerverwarming laten verwarmen.
Het is een kleine 2 kapper uit 2018. Ik wil de Flint zoder cv dus en zonder sanitair water.
Gasverbruik 260-380m3 .
Woning heeft 2 verdelers 1 voor boven verdieping met 4 groepen en 1 beneden met 4 groepen.
Nu krijg ik verschillende offertes de een zegt wel buffervat van 50ltr ivm te weinig groepen en dan gaat ie pendelen. De ander zegt weer nee hoeft niet.
Wat is nu juist ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
201WD schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:26:
Een vraag over wel of geen buffervat.
Ik wil een Flint nemen en die zelfstandig de goed geïsoleerde woning met vloerverwarming laten verwarmen.
Het is een kleine 2 kapper uit 2018. Ik wil de Flint zoder cv dus en zonder sanitair water.
Gasverbruik 260-380m3 .
Woning heeft 2 verdelers 1 voor boven verdieping met 4 groepen en 1 beneden met 4 groepen.
Nu krijg ik verschillende offertes de een zegt wel buffervat van 50ltr ivm te weinig groepen en dan gaat ie pendelen. De ander zegt weer nee hoeft niet.
Wat is nu juist ?
Ik heb vloerverwarming alleen beneden (8 groepen, 75m2) en bij mij was het niet nodig...

Maar als je een gasverbruik van 260-380m3 hebt, is het dan wel financieel zinnig om over te stappen op een warmtepomp?
Je schrijft dat je de Flint wil 'zonder CV en dus zonder SWW'. Als je geen CV meer hebt, hoe ga je dan SWW verwarmen?

[ Voor 6% gewijzigd door jelleeelco op 05-11-2024 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
22mm. Ik hoor het water niet stromen. Circulatiepomp in stookruimte hoor je nauwelijks en CV installatie is geruisloos. De oude stalen cv leidingen had ik al vervangen voor nieuw geïsoleerde leidingen en loopt allemaal onder de vloer door en voor de boven verdieping tussen de plafond. Ik heb 12 gietijzeren radiatoren. sommige zijn heel groot zo'n 2 tot 3 meter. Dus ik heb een behoorlijk grote afgifte systeem. Ondanks dat het buiten 4 graden was, kwam de watertemperatuur (nog)niet boven de 30 graden. De BB draaide mooi constant met een gemiddelde COP van 4. Buffervat staat in serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
DRaakje schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:02:
[...]

Kijk even hier ik had ook problemen om opentherm aan te krijgen met tado. Was wel een bedrade variant. Uiteindelijk een factory reset gedaan, en in monteur menu en in de app aangepast naar opentherm.
https://manuals.coolblue.nl/6d/tado-thermostaat.pdf
Lang verhaal -> Klopt maar ik wilde de info die ik deelde met mijn vragen zo compleet mogelijk aanleveren om te voorkomen dat er veel wedervragen zouden komen.

Wij hebben zelf een Cv-ketel van Intergas gehad. Waar staat jou Tado op ingesteld.
Ik begrijp dat jij een systeem hebt die bedraad is maar op welke Open Therm heb jij je systeem ingesteld. Want het zou kunnen dat mijn instelling onjuist staat waardoor de WeHeat niks kan met het signaal wat er afgegeven wordt. En eventueel de de stuurstroom toch niet juist waarvan wordt aangenomen dat deze juist is.
Kun je delen hoe dat bij jou zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kevin1990 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:24:
[...]
En eventueel de de stuurstroom toch niet juist waarvan wordt aangenomen dat deze juist is.
Kun je delen hoe dat bij jou zit?
In de tado app -> Instellingen -> Kamers& app -> Slimme thermostaat -> Installatie instructies.

Daar staat ie op 1 of andere opentherm ding (Vokera). Maakt in principe niet uit, zolang tado maar denkt dat er een opentherm ding aan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Een vraagje. Hoeveel procent hebben jullie over het algemeen de vermogenslimiet en stille uren ingesteld?
Bij mij staat nu vermogenslimiet op 100% en stille uren op 80%. Lijkt mij erg hoog.
Na standby mode (zon staat op de ramen waardoor kamer temperatuur op 20 graden staat) en er wordt weer warmte gevraagd, klimt de compressor nu op tot wel 80%.

[ Voor 11% gewijzigd door RNacoustics op 05-11-2024 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
DRaakje schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:36:
[...]

In de tado app -> Instellingen -> Kamers& app -> Slimme thermostaat -> Installatie instructies.

Daar staat ie op 1 of andere opentherm ding (Vokera). Maakt in principe niet uit, zolang tado maar denkt dat er een opentherm ding aan hangt.
Ik heb de thermostaat bij ons even verwijderd. Zal hem straks opnieuw inleren in het systeem. Ik zag zo snel niet op afstand of ik hem op Opentherm kon zetten. Weet ook niet of dit op dezelfde plaats staat.
Maar dank voor de input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smart-
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-06 09:48
RNacoustics schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:55:
Een vraagje. Hoeveel procent hebben jullie over het algemeen de vermogenslimiet en stille uren ingesteld?
Bij mij staat nu vermogenslimiet op 100% en stille uren op 80%. Lijkt mij erg hoog.
Na standby mode (zon staat op de ramen waardoor kamer temperatuur op 20 graden staat) en er wordt weer warmte gevraagd, klimt de compressor nu op tot wel 80%.
Ik heb de stillen uren uitgezet omdat de Flint niet meer geluid maakt dan mijn omgeving. 80% vermogen heb ik nog niet gezien sinds de Flint vorige week is geinstalleerd dus misschien kan dat nog veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
jelleeelco schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:28:
[...]

Ik heb vloerverwarming alleen beneden (8 groepen, 75m2) en bij mij was het niet nodig...

Maar als je een gasverbruik van 260-380m3 hebt, is het dan wel financieel zinnig om over te stappen op een warmtepomp?
Je schrijft dat je de Flint wil 'zonder CV en dus zonder SWW'. Als je geen CV meer hebt, hoe ga je dan SWW verwarmen?
Ik wil van het gas af, stroom heb ik voldoende.
SWw daar wil ik een kleine boiler voor nemen van 50-80 liter.
Gewoon 1op1. Geen wp boiler ivm geluid en temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
201WD schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:43:
[...]

Ik wil van het gas af, stroom heb ik voldoende.
SWw daar wil ik een kleine boiler voor nemen van 50-80 liter.
Gewoon 1op1. Geen wp boiler ivm geluid en temperatuur.
Ah ok... ik heb ook gekeken of ik volledig van het gas af zou kunnen, en dan de Sparrow nemen met SWW. Maar.... met een vat van 100L kun je 25min douchen met een normale douchekop (als ik het goed gelezen heb). Wij hebben twee badkamers met stortdouches en een CW6 CV ketel, juist om veel warm water te kunne leveren. 25 min....Met twee tieners is dat einde verhaal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
RNacoustics schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:06:
[...]

22mm. Ik hoor het water niet stromen. Circulatiepomp in stookruimte hoor je nauwelijks en CV installatie is geruisloos. De oude stalen cv leidingen had ik al vervangen voor nieuw geïsoleerde leidingen en loopt allemaal onder de vloer door en voor de boven verdieping tussen de plafond. Ik heb 12 gietijzeren radiatoren. sommige zijn heel groot zo'n 2 tot 3 meter. Dus ik heb een behoorlijk grote afgifte systeem. Ondanks dat het buiten 4 graden was, kwam de watertemperatuur (nog)niet boven de 30 graden. De BB draaide mooi constant met een gemiddelde COP van 4. Buffervat staat in serie.
Met zoveel radiatoren had je dus eigenlijk geen buffervat nodig? Hadden ze dat geld beter in dikkere leidingen kunnen steken.
Leuk dat het geen geluid maakt, maar als je pomp nu continue 30% extra energie staat te verstoken…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
bbbrumbrum schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:04:
[...]

Met zoveel radiatoren had je dus eigenlijk geen buffervat nodig? Hadden ze dat geld beter in dikkere leidingen kunnen steken.
Leuk dat het geen geluid maakt, maar als je pomp nu continue 30% extra energie staat te verstoken…..
Ja, die discussie had ik ook met CB.
Niet alle radiatoren staan open (o.a. slaapkamers 1e verdieping) Ook ben ik met waterzijdig in regeling nog e.e.a. aan het tunen. Ik wil niet dat de WP teveel gaat pendelen. Vandaar advies om een buffervat in te zetten. Een aantal radiatoren staan wel altijd open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
jelleeelco schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:47:
[...]

Ah ok... ik heb ook gekeken of ik volledig van het gas af zou kunnen, en dan de Sparrow nemen met SWW. Maar.... met een vat van 100L kun je 25min douchen met een normale douchekop (als ik het goed gelezen heb). Wij hebben twee badkamers met stortdouches en een CW6 CV ketel, juist om veel warm water te kunne leveren. 25 min....Met twee tieners is dat einde verhaal :)
We zijn maar met 2 en hebben geen bad maar een normale douche, dus niet veel warm water nodig, Op de begane grond een quooker in de keuken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
RNacoustics schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:17:
[...]

Ja, die discussie had ik ook met CB.
Niet alle radiatoren staan open (o.a. slaapkamers 1e verdieping) Ook ben ik met waterzijdig in regeling nog e.e.a. aan het tunen. Ik wil niet dat de WP teveel gaat pendelen. Vandaar advies om een buffervat in te zetten. Een aantal radiatoren staan wel altijd open.
Dat is een fabeltje, reken eens uit hoelang de BB nodig heeft om die 50ltr op temp te brengen....
Als je echt nog oude T33 van 3mtr hebt, daar zit net zoveel water in als dat vatje.
En "teveel" en "pendelen" zijn beide subjectieve begrippen, in het tussenseizoen kun je nu eenmaal niet altijd het minimale vermogen van de WP kwijt in je afgiftesysteem.
Als je zorgt voor genoeg afgifte (boosten!) en correcte stooklijn (pendel ondergrens opzoeken) dan loopt hij optimaal en gaat het vat verder niets toevoegen.

Maargoed, in serie kan hij ook weer niet echt kwaad, maar geld was IMHO ergens anders in het systeem beter besteed....
Voor een >7kW WP wil je IMHO gewoon >DI25mm leidingen hebben.

@Carboy54 @Stoker jullie gebruiken hier natuurlijk wel 28 metaal of 32mm kunststof voor, toch? Maar word het ook vanuit Weheat voorgeschreven? We kennen ook de voorschriften van Itho, die zijn dan weer een beetje (te) fanatiek op leidingdiameterspecificatievlak. :+

[ Voor 13% gewijzigd door bbbrumbrum op 05-11-2024 20:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoker
Ja 28 staal of 32mlb. Of een combinatie;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

bbbrumbrum schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:58:
[...]

Dat is een fabeltje, reken eens uit hoelang de BB nodig heeft om die 50ltr op temp te brengen....
Als je echt nog oude T33 van 3mtr hebt, daar zit net zoveel water in als dat vatje.
En "teveel" en "pendelen" zijn beide subjectie begrippen, in het tussenseizoen kun je nu eenmaal niet altijd het minimale vermogen van de WP kwijt in je afgiftesysteem.
Als je zorgt voor genoeg afgifte (boosten!) en correcte stooklijn (pendel ondergrens opzoeken) dan loopt hij optimaal en gaat het vat verder niets toevoegen.

Maargoed, in serie kan hij ook weer niet echt kwaad, maar geld was IMHO ergens anders in het systeem beter besteed....
Voor een >7kW WP wil je IMHO gewoon >DI25mm leidingen hebben.

@Carboy54 @Stoker jullie gebruiken hier natuurlijk wel 28 metaal of 32mm kunststof voor, toch? Maar word het ook vanuit Weheat voorgeschreven? We kennen ook de voorschriften van Itho, die zijn dan weer een beetje (te) fanatiek op leidingdiameterspecificatievlak. :+
Weheat is daar te onduidelijk over die geven aan dat een BB zelfs op 20 mm kan draaien. Voor ons, Itho en Panasonic een no go. Voor een flow van 1200 liter met een lage delta heb je gewoon 26 mm inwendig nodig. Werken zal het maar efficiënt is iets anders. Met een VW kever kom je ook in Spanje.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 05-11-2024 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ditbenik
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14-03 22:53
Ik ben bezig met het maken van een keuze voor een nieuwe warmtepomp installatie. Ik twijfel erg tussen de blackbird en de sparrow.

Dit is mijn situatie nu:
- ons huis is van 2015, gebruiksoppervlak 260m2 (vanwege 2 B&B kamers), RC waardes van de wanden 8, driedubbel glas. volgens de EPG berekening bij de bouw heeft ons huis 41000 MJ aan warmte nodig
- op dit moment hebben we al een warmtepomp (een Elga van Techneco van 4kw). Ik ben er niet tevreden over omdat er veel defrostproblemen zijn. De Elga trekt het ook niet alleen, er moet op koude dagen nog steeds gas bij.
- de gasketel is een Intergas CW6, dat moest wel omdat we drie badkamers hebben (oa voor de B&B kamers). Zes personen moeten dus achter elkaar kunnen douchen. Doorgaans zijn we echter maar met z'n tweeen. De B&B is nog niet in gebruik.
- voor dat de Elga kwam verbruikte ons huis 1100 m3 gas. Daarvan is ongeveer 300 m3 nodig voor warm water en dus 600 voor verwarming (bij twee personen). Na het plaatsen van de Elga is er nog steeds 300m3 nodig voor verwarming (totale verbruik dus rond de 600m3) (ook bij twee personen).
op de benendenverdieping wordt alles verwarmd door vloerverwarming, deze wordt per kamer geregeld met een Evohome en zonnekleppenregeling (HCI80).
de B&B kamers boven hebben elk een eigen radiator, maar de temperatuur zakt eigenlijk nooit onder de 17 graden ook al staat de radiator uit.

Als je zo de situatie bekijkt, denk je misschien: die is gek om alles te vervangen en full electric te gaan. Ik vermoed dat de besparing laag is en de terugverdientijd lang, maar het is ergens ook een principe zaak. Ik wil van het gas af en mijn zonnepanelen optimaal kunnen inzetten, daarnaast ben ik dus niet tevreden met de Elga en het aanvriezen.

Ik heb nu twee aanbiedingen voor een Blackbird systeem:

CB levert voor 11792 (dat is inclusief de subsidie) het volgende:
Blackbird, Boilervat van 300 liter, extra 3kw Heater, binnenunit, vuilafscheider, buffervat van 50 liter, afkoppelen CV, twee groepen bijzetten in de meterkast enz.

De exact zelfde installatie gaat mij bij Atlas Power 11145 kosten. Dat is dus ongeveer 650 euro goedkoper. Daarnaast geeft Atlas op alles 5 jaar garantie, terwijl CB 2 jaar geeft. In feite zijn die garanties flauwekul, want in NL hebben we te maken met een garantie voor de verwachte levensduur van een product. Een langere garantie op papier voorkomt wel een hoop discussie.

Mijn vraag: zit ik met de blackbird niet aan de te zware kant. Ik speel graag op veilig. Voor het prijsverschil met de Sparrow hoef ik niet te laten, maar kan een te grote installatie in mijn geval ook nadelig zijn. Kan dit ten koste gaan van de efficiency of valt dat wel mee. Ik denk vooral aan de Blackbird omdat het ook in het warmwater moet gaan voorzien.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-06 23:33
Tijdens zonuren kan warmtepomp met hoger vermogen stroomopbrengst panelen sneller in opslaan in boiler/buffer/cv systeem. Bij einde salderen wellicht voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:59
Ditbenik schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:48:
Ik ben bezig met het maken van een keuze voor een nieuwe warmtepomp installatie. Ik twijfel erg tussen de blackbird en de sparrow.

Dit is mijn situatie nu:
- ons huis is van 2015, gebruiksoppervlak 260m2 (vanwege 2 B&B kamers), RC waardes van de wanden 8, driedubbel glas. volgens de EPG berekening bij de bouw heeft ons huis 41000 MJ aan warmte nodig
- op dit moment hebben we al een warmtepomp (een Elga van Techneco van 4kw). Ik ben er niet tevreden over omdat er veel defrostproblemen zijn. De Elga trekt het ook niet alleen, er moet op koude dagen nog steeds gas bij.
- de gasketel is een Intergas CW6, dat moest wel omdat we drie badkamers hebben (oa voor de B&B kamers). Zes personen moeten dus achter elkaar kunnen douchen. Doorgaans zijn we echter maar met z'n tweeen. De B&B is nog niet in gebruik.
- voor dat de Elga kwam verbruikte ons huis 1100 m3 gas. Daarvan is ongeveer 300 m3 nodig voor warm water en dus 600 voor verwarming (bij twee personen). Na het plaatsen van de Elga is er nog steeds 300m3 nodig voor verwarming (totale verbruik dus rond de 600m3) (ook bij twee personen).
op de benendenverdieping wordt alles verwarmd door vloerverwarming, deze wordt per kamer geregeld met een Evohome en zonnekleppenregeling (HCI80).
de B&B kamers boven hebben elk een eigen radiator, maar de temperatuur zakt eigenlijk nooit onder de 17 graden ook al staat de radiator uit.

Als je zo de situatie bekijkt, denk je misschien: die is gek om alles te vervangen en full electric te gaan. Ik vermoed dat de besparing laag is en de terugverdientijd lang, maar het is ergens ook een principe zaak. Ik wil van het gas af en mijn zonnepanelen optimaal kunnen inzetten, daarnaast ben ik dus niet tevreden met de Elga en het aanvriezen.

Ik heb nu twee aanbiedingen voor een Blackbird systeem:

CB levert voor 11792 (dat is inclusief de subsidie) het volgende:
Blackbird, Boilervat van 300 liter, extra 3kw Heater, binnenunit, vuilafscheider, buffervat van 50 liter, afkoppelen CV, twee groepen bijzetten in de meterkast enz.

De exact zelfde installatie gaat mij bij Atlas Power 11145 kosten. Dat is dus ongeveer 650 euro goedkoper. Daarnaast geeft Atlas op alles 5 jaar garantie, terwijl CB 2 jaar geeft. In feite zijn die garanties flauwekul, want in NL hebben we te maken met een garantie voor de verwachte levensduur van een product. Een langere garantie op papier voorkomt wel een hoop discussie.

Mijn vraag: zit ik met de blackbird niet aan de te zware kant. Ik speel graag op veilig. Voor het prijsverschil met de Sparrow hoef ik niet te laten, maar kan een te grote installatie in mijn geval ook nadelig zijn. Kan dit ten koste gaan van de efficiency of valt dat wel mee. Ik denk vooral aan de Blackbird omdat het ook in het warmwater moet gaan voorzien.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties….
De blackbird is zeker niet aan de zware kant , hoe ziet het het leidingwerk er nu uit naar de verdelers ?
En je vloerverwarming verdeler zijn die al pomploos gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ditbenik
Ramon_1984 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:23:
[...]

De blackbird is zeker niet aan de zware kant , hoe ziet het het leidingwerk er nu uit naar de verdelers ?
En je vloerverwarming verdeler zijn die al pomploos gemaakt?
Dank voor je reactie. Ik heb hier twee foto’s van de installatie. Op de verdeler van de vloerverwarming zit een pomp die door de evohome wordt gestuurd (helaas is dat op de foto niet goed te zien, ik kan er nu niet bij voor een nieuwe foto, want de verdeler zit verstopt onder de trap). Is dat verkeerd in de nieuwe opstelling?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLvQit4eMUrLYhM951pT9W_2Wi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSt0jbV1jktkz5DjSPC1VSBM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kx-rV7q0Kp_0SSVmlEe31HgICFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fhloFdkJO5QBlXoqptwz7aVY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Ditbenik op 05-11-2024 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06:12
Ditbenik schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:06:
[...]

Dank voor je reactie. Ik heb hier twee foto’s van de installatie. Op de verdeler van de vloerverwarming zit een pomp die door de evohome wordt gestuurd (helaas is dat op de foto niet goed te zien, ik kan er nu niet bij voor een nieuwe foto, want de verdeler zit verstopt onder de trap). Is dat verkeerd in de nieuwe opstelling?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Naregeling vraagt om buffervat in parallel en denk ik ook meteen om die pomp op de verdeler te sturen als secundaire pomp vanuit weheat.

Alternatief is pomp eruit, geen buffervat en genoeg naregeling kranen eruit trekken dat je pomp rechtstreeks in het vloerverwarming systeem pompt. Vaak komt dit neer op alle 'woonvertrekken' .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoonie
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17-05 19:56
Carboy54 schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:32:
[...]

[Afbeelding]
Thanks Carboy, interessant horizontaal vat, deze van ITHO. Deze kan dus ook gewoon werken met een Blackbird WP?

Weheat biedt de Blackbird aan zowel hybride voor EUR 3578 als all-electric voor EUR 4418. Prijsverschil EUR 840. Als ik later eventueel full-electric wil gaan, kan ik dan nu de hybride variant kopen en daarna upgraden of kan ik beter nu all all-electric aanschaffen omdat de meerprijs later veel hoger is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
zeekoe in "Weheat warmtepompen"

Nee nu gewoon hybride kiezen, print is hetzelfde. Wil je later overstappen naar full E, dan betaal je het verschil ( extra pomp + software)

[ Voor 18% gewijzigd door Stoker op 05-11-2024 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatsby1923
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-05 14:28
[...]

Weet niet of het al aan de orde is geweest, maar hoe zit dat met dakkapellen en de veiligheidskoepel ivm R290?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Spoonie schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:29:
[...]

Thanks Carboy, interessant horizontaal vat, deze van ITHO. Deze kan dus ook gewoon werken met een Blackbird WP?

Weheat biedt de Blackbird aan zowel hybride voor EUR 3578 als all-electric voor EUR 4418. Prijsverschil EUR 840. Als ik later eventueel full-electric wil gaan, kan ik dan nu de hybride variant kopen en daarna upgraden of kan ik beter nu all all-electric aanschaffen omdat de meerprijs later veel hoger is?
Ga alsjeblieft gelijk all electric, als je dat nu kunt betalen.
Zit hier met een hybride Elga 4kW, 4 jaar oud, en ben nu ook offertes aan het opvragen voor de BB full electric.
Mooi dat die nu beschikbaar is voor plat dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Stoker schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:31:
zeekoe in "Weheat warmtepompen"

Nee nu gewoon hybride kiezen, print is hetzelfde. Wil je later overstappen naar full E, dan betaal je het verschil ( extra pomp + software)
En nog een keer installatie kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Tja.. je kan er rekening mee houden, maak een extra t stuk en knijp er een dop op.

Of je de uren in 2024 maakt of 2025 zal niet zoveel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ditbenik
drboneym schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:45:
[...]

Naregeling vraagt om buffervat in parallel en denk ik ook meteen om die pomp op de verdeler te sturen als secundaire pomp vanuit weheat.

Alternatief is pomp eruit, geen buffervat en genoeg naregeling kranen eruit trekken dat je pomp rechtstreeks in het vloerverwarming systeem pompt. Vaak komt dit neer op alle 'woonvertrekken' .
In mijn situatie heb ik ook nog een ducobox WTW die voor ongeveer 1 Kw warmte terug haalt uit de ventilatielucht. Deze wil ik niet kwaad, maar hoe zou deze in het systeem met de blackbird opgenomen kunnen worden, zijn daar al ervaringen mee?

En wat vinden jullie van de twee offertes die ik heb gekregen?
Pagina: 1 ... 22 ... 89 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.