• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12-01 20:04
Mausssie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:12:
[...]

Doel is 29, huis in is 29,2. Dan is de doeltemperatuur toch gehaald?
Of bedoel je wat anders?

Kijk even wat er gebeurd als je OpenTherm selecteert, welke doeltemperatuur dan wordt gevraagd. Aan de hand daarvan kan je dan je stooklijn bepalen.
Neen niet helemaal. Want de WP uit kan toch nooit hoger zijn als huis in?
Er komt bijvoorbeeld 30 graden uit de WP dus de sensor WP uit geeft 30 aan.
Dan kan de temperatuur een stuk verderop in het leidingwerk (geschat 1.5m buiten en nog 5m binnen) niet hoger zijn. Er moet verlies op treden. Hoe de waarders nu staan loopt de temperatuur op.

Het is niet mogelijk dat bij de bron de temperatuur 30 graden is en 5 a 6m verderop de temperatuur nog hoger is. Die kan alleen wat lager zijn door verlies.

Vandaar de vraag of deze niet aangepast kan worden. Bij ons Tado en volgens mij ook bij Heatmeister kan ik handmatig een correctie geven op de sensoren.

Ik heb de sensor nog even 5cm verplaatst in de bocht die vanaf de back up heater komt.
Deze zat onder de buisisolatie op het rechte stuk.
Ik heb ook even een Tado thermostaatknop in de cv-ruimte gezet om de temperatuur te meten in de ruimte. (duurt even voordat die goed meet. Hij stond in de blokhut met -1)
Het enige wat ik me voor kan stellen is dat die hoog is waardoor er een niet juiste waarde wordt afgegeven.
Iemand anders nog een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2wwVuCOw5nn0YxkNzGB49pxZvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WbcW06cdmkL2trNtTSxPymTr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Kevin1990 op 11-01-2026 13:10 ]

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:13
Kevin1990 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:44:
[...]

Neen niet helemaal. Want de WP uit kan toch nooit hoger zinn als huis in?
Er komt bijvoorbeeld 30 graden uit de WP dus de sensor WP in geeft 30 aan.
Dan kan de temperstuur een stuk verderop in het leidingwerk (geschat 1.5m buiten en nog 5m binnen) niet hoger zijn. Er moet verlies op treden. Hoe die ju leest wordt het nog warmer.
Ik heb nog even naar het leidingwerk gekeken maar ziet er niet naar uit dat dat hele speciale leidingen zijn waar het water doorheen gaat wn de temperatuur oploopt... kan ook niet. Er kan alleen verlies optreden.

Vandaar de vraag of deze niet aangepast kan worden. Bij ons Tado en Heatmeister kan ik handmatig een correctie geven op de sensoren.
Het kan ook nog een fout zijn in de sensor “Warmtepomp uit”. Kun je misschien uitsluiten door de leiding te meten met een andere thermometer.

• Kevin1990
orillion schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:08:
[...]

Het kan ook nog een fout zijn in de sensor “Warmtepomp uit”. Kun je misschien uitsluiten door de leiding te meten met een andere thermometer.
Warmtepomp uit kan ik niet meten toch? Want die staat op het dak met isolatie (rood) die al aan de flexibele leiding zit en daaromheen nog eens buisisolatie.
Zie ook mijn net aangepaste bericht hierboven.

• HBconsult
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12-01 15:45

HBconsult

Creatief spelen met energie

Vraag;
Ik zie in de grafiek van mijn BB80 dat vannacht de CVketel een aantal uren bijgeschakeld is geweest.
De nachtstand van de BB staat redelijk stil ( "lichte regen")
Geen probleem zover

Maar als ik in mijn Homewizard naar het gasverbruik kijk zie ik 3 minuscule spijkertjes in de grafiek en 0,0 M3 verbruik.
Iemand een verklaring?

Harry

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:11
GroteSmurf schreef op zondag 11 januari 2026 @ 04:53:
Er was hier ooit iemand met zelf gefabriceerde 3d extra dempers voor de BlackBird.
* Bevalt dat nog goed? etc etc.
Satefan 3Dprint op verzoek ring voor BB voorste voet, om defrost/smeltwater beter af te voeren, ipv in verende voet te laten lopen waar het veer kan bevriezen (minder vering, meer brom). Ik heb er ook eentje. Bevalt goed.
Sinds gisteravond wel enorme stevige brom, ik vermoed ijsaangroei, maar is nu te glad op dak om er goed bij te komen. Hopelijk dooi morgen.
3D dempers verder onbekend. Wel doen de Wagner matjes het goed bij mij.

[ Voor 4% gewijzigd door wbdj op 11-01-2026 13:15 ]

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12-01 15:31
HBconsult schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:13:
Vraag;
Ik zie in de grafiek van mijn BB80 dat vannacht de CVketel een aantal uren bijgeschakeld is geweest.
De nachtstand van de BB staat redelijk stil ( "lichte regen")
Geen probleem zover

Maar als ik in mijn Homewizard naar het gasverbruik kijk zie ik 3 minuscule spijkertjes in de grafiek en 0,0 M3 verbruik.
Iemand een verklaring?
Bij mij zelfde situatie. Gas gebruik was minder dan 1 m3 hier.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen,

• LJU
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:29

LJU

Ronnie27 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:32:
Vanmorgen -8,2 graden gevroren, kamertemperatuur was 20,2 graden. De Flint was geen ondersteuning nodig van de cv en dat met alleen radiatoren in huis. Super tevreden.
Elke situatie is anders natuurlijk, maar draai je OT of stooklijn? Zelf ook alleen radiatoren, maar hier kan de flint het net niet alleen aan als we onder onder de -2.5 gaan op stooklijn, dan wil die graag met de defrost bijspringen. Verder ook benieuwd naar de aanvoer en retour die je dan draait als het -8.5 is.

• Elwin.92
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:30
HBconsult schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:13:
Vraag;
Ik zie in de grafiek van mijn BB80 dat

Iemand een verklaring?
Check in de portal ketel in & ketel uit; Grote kans dat die gelijk zijn.

De BB doet er dan blijkbaar te lang over om de gevraagde temperatuur te leveren, maar is de dT te laag en kan de cv ketel z’n warmte dus niet kwijt.

• HBconsult

HBconsult

Elwin.92 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:28:
[...]

Check in de portal ketel in & ketel uit; Grote kans dat die gelijk zijn.

De BB doet er dan blijkbaar te lang over om de gevraagde temperatuur te leveren, maar is de dT te laag en kan de cv ketel z’n warmte dus niet kwijt.
dat moet ik even uitpluizen
Hier een plaatje met de grafiek en de metingen

is dat wat je in gedachte had??Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sp8jETn0Bn_DdpJ_QzXTrxolpdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6iQztXHBK7d6K3ruA3D20TuA.jpg?f=fotoalbum_large

Harry

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:11
Ik post even mijn bevindingen over aanpakken BB brom in huis (blaasgeluid op dak is soms ook hoorbaar maar zeker niet storend).
Situatie, BB80 FE op houten dakkapel, direct daaronder slaapkamers, redelijk groot oud huis (1900), BB moet hard werken hier.

Getest met grote, kleine betontegels en alleen de rubber tegels eronder. Beste is hier alleen rubber. Dit is situatie afhankelijk, kan overal anders zijn.

Vreemd genoeg geeft compressor op ca 60/70% soms meer dreun dan 100%. Vooral bij flucturende toerentallen (optoeren/aftoeren) kan de resonantie soms heftig worden.

- 3 stuks 60x60 beton tegel op rubber tegels (hornbach etc) en 4x wagner matjes onder de poten: Bij flinke last op koude dagen zeer zware lage diepe brom tot op begane grond hoorbaar, niet fijn. In Spectroid app meting is zware brom vooral die eerste dikke roze lijn (29Hz, echt niet lekker, voel je in je lijf):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNxFM7FzTdXtelWBMYg-BrPF20E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5UvJmv06aCh9J9ooWtee7PC.jpg?f=fotoalbum_large

- 4 stuks 30x30 beton tegel op rubber tegels, wager matjes onder de poten: Bij flinke last minder zware en minder lage diepe brom, tot in slaapkamers hoorbaar, beter maar nog niet fijn. Spectroid laat het ook zien (53Hz):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77W55B6UVgo7WQJJF1SZ-aiJHek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ZldpeVKq0hi93PQktNbijuR.jpg?f=fotoalbum_large

- Alleen de rubber tegels met wagner matjes onder de poten. Bij flinke last nog lichte zoem in huis (zoals ergens oude koelkast ver op achtergrond). Zeer beperkt, zoem trekt niet door naar andere kamers of beneden. Spectroid meting bevestigt het (50Hz, meer diffuus):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hUEBj6mmza5C6F3AEsBjo6ypFw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mpbdfe8SIBt2UHsPUyGQvwRf.png?f=fotoalbum_large

Hopelijk hebben mede-brom-tweakers iets aan de info.

Ik ga nog testen met dubbele Wagners matjes onder de poten. Indien dat verdere verbetering brengt zal ik het hier melden.

(Sinds gisteren avond ineens andere stevige brom in huis, ik vermoed door vastgevroren veerpoten ivm aanhoudende vorst. Te glad nu om te inspecteren helaas).

[ Voor 4% gewijzigd door wbdj op 11-01-2026 13:53 ]

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:49
wbdj schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:14:
[...]

Satefan 3Dprint op verzoek ring voor BB voorste voet, om defrost/smeltwater beter af te voeren, ipv in verende voet te laten lopen waar het veer kan bevriezen (minder vering, meer brom). Ik heb er ook eentje. Bevalt goed.
Sinds gisteravond wel enorme stevige brom, ik vermoed ijsaangroei, maar is nu te glad op dak om er goed bij te komen. Hopelijk dooi morgen.
3D dempers verder onbekend. Wel doen de Wagner matjes het goed bij mij.
Bij dit weer, en frequente defrosts komt er zoveel water uit de condenser naar beneden dat de ring uiteindelijk ook vast lijkt te vriezen. Ook het hoger plaatsen van de ring helpt hier iets tegen, maar is tegen dit kruid niet opgewassen. Een ring met een grotere diameter is misschien nog een optie.

Maar het blijft een doekje voor het bloeden natuurlijk. Dat water zou eigenlijk helemaal niet bij de poot terecht moeten komen. Ik wil van de week eens experimenteren met een warmtelint en een nieuwe versie van deze ring.

Wordt vervolgt.

[ Voor 15% gewijzigd door Satefan op 11-01-2026 13:49 ]

• Elwin.92
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:30
HBconsult schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:44:
[...]
is dat wat je in gedachte had??
Hierbij wat ik bedoel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MR1ghZNPUKuNey_1fmmZqeQ6RQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JltKh0h2BmJe5zFuMjfRoBr7.jpg?f=fotoalbum_large

Staat je cv ketel op aan/uit aangesloten?

[ Voor 15% gewijzigd door Elwin.92 op 11-01-2026 13:52 ]

• HBconsult

HBconsult

wbdj schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:44:
Ik post even mijn bevindingen over aanpakken BB brom in huis (blaasgeluid op dak is soms ook hoorbaar maar zeker niet storend).
Situatie, BB80 FE op houten dakkapel, direct daaronder slaapkamers, redelijk groot oud huis (1900), BB moet hard werken hier.

Getest met grote, kleine en alleen de rubber tegels eronder. Beste is hier alleen rubber. Dit is situatie afhankelijk, kan overal anders zijn.

- 3 stuks 60x60 beton tegel op rubber tegels (hornbach etc) en 4x wagner matjes onder de poten: Bij vollast op koude dagen zeer zware lage diepe brom tot op begane grond hoorbaar, niet fijn. In Spectroid app meting is zware brom vooral die eerste dikke roze lijn:

[Afbeelding]

- 4 stuks 30x30 beton tegel op rubber tegels, wager matjes onder de poten: Bij vollast minder zware en minder lage diepe brom, tot in slaapkamers hoorbaar, beter maar nog niet fijn. Spectroid laat het ook zien:
[Afbeelding]

- Alleen de rubber tegels met wagner matjes onder de poten. Bij vollast nog lichte zoem in huis (zoals ergens oude koelkast ver op achtergrond). Zeer beperkt, zoem trekt niet door naar andere kamers of beneden. Spectroid meting bevestigt het:

[Afbeelding]

Ik ga nog testen met dubbele Wagners matjes onder de poten. Indien dat verdere verbetering brengt zal ik het hier melden.

(Sinds gisteren avond ineens andere stevige brom in huis, ik vermoed door vastgevroren veerpoten ivm aanhoudende vorst. Te glad nu om te inspecteren helaas).
dat is zeker nuttige informatie
Hier een vergelijkbare situatie dakkapel, slaapkamer etc
Ben ook al een tijdje aan het experimenteren, maar vannacht was het echt slecht.
Brommen en resonantie Flink storend
Staat op Wagner, dikke stoeptegels(4) en daaronder een dun rubber ter bescherming van het dakbedekking.
Zojuist weer even de trap opgezet en de BB flink geschut, dan zie je het ijs van de voetjes springen.
Zal als het beter weer is nog wat rubber tegels halen en eens zien of dat hier ook beter gaat.
wel een zoektocht zo

Fijn dat we elkaar kunnen helpen via dit forum

Harry

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:20
DjAntoon schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:27:
[...]
Klinkt alsof er eem max water temperatuur van 45 graden ingesteld is. Als je vvw en een open verdeler hebt ook wel verstandig. Vraag je installateur wat de ingestelde max is.
Nee, voorheen, zelfs de dagen ervoor nog een hogere watertemp gehad. Pas nog opnieuw gecontroleerd met OTMonitor via de otgw: Max CH Water setpoint= 65

We hebben geen VVW (vandaar ook de hogere watertemperaturen)..

• HBconsult

HBconsult

Elwin.92 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:51:
[...]

Hierbij wat ik bedoel.
[Afbeelding]

Staat je cv ketel op aan/uit aangesloten?
Tja dat kan ik niet zien.
Mijn Intergas ketel ( en blijkbaar alle Intergas ketels) laten via OT een foutmelding retourtemp zien ( 0 graden...altijd)
De CV staat netjes aan, want is voor ons tapwater...

Harry

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online

Getest met grote, kleine betontegels en alleen de rubber tegels eronder. Beste is hier alleen rubber. Dit is situatie afhankelijk, kan overal anders zijn.

Vreemd genoeg geeft compressor op ca 60/70% soms meer dreun dan 100%. Vooral bij flucturende toerentallen (optoeren/aftoeren) kan de resonantie soms heftig worden.

- 3 stuks 60x60 beton tegel op rubber tegels (hornbach etc) en 4x wagner matjes onder de poten: Bij flinke last op koude dagen zeer zware lage diepe brom tot op begane grond hoorbaar, niet fijn. In Spectroid app meting is zware brom vooral die eerste dikke roze lijn (29Hz, echt niet lekker, voel je in je lijf):

[Afbeelding]

- 4 stuks 30x30 beton tegel op rubber tegels, wager matjes onder de poten: Bij flinke last minder zware en minder lage diepe brom, tot in slaapkamers hoorbaar, beter maar nog niet fijn. Spectroid laat het ook zien (53Hz):
[Afbeelding]

- Alleen de rubber tegels met wagner matjes onder de poten. Bij flinke last nog lichte zoem in huis (zoals ergens oude koelkast ver op achtergrond). Zeer beperkt, zoem trekt niet door naar andere kamers of beneden. Spectroid meting bevestigt het (50Hz, meer diffuus):

[Afbeelding]

Bekend met: Trillingen warmtepomp dempen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:48

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heren op een houten plat dak zijn we in "trillingen warmtepomp dempen " https://gathering.tweaker...ist_messages/1834273/last
al heel ver gekomen om de geluids overlast weg te werken .

Nu de BB ligt, en heeft een "kunstof " behuizing( geen plaat staal dat scheelt weer).
Principes gelden ook voor de BB die ligt .
Dempen doe je met veer en massa.
Nu ter info; de compressor draait.. en laat de hele boel bewegen, alle onderdelen en de behuizing.
OOK de condensor beweegt met zijn vele dunne plaatjes en is eigenlijk een luidspeaker van enkele m2 groot .. en daar >300 Watt in stoppen en dan klagen over geluid ? ..

Goed van de behuizing zouden de BB geen last van moeten hebben.
Maar de BB geeft OOK resonatie geluiden als overlast op een houten dak.
Waar we achter zijn gekomen dat als je de Wp met zijn voeten stevig vast maakt aan massa (2x15-20kg) je de bewegings energie van de compressor aardig weg werkt, en het geheel minder laat trillen ook de condensor.
De overgebleven trillingen werk je weg met een echte veer en massa (in kg) en dan het geheel op omgekeerde tuin/terras tegels op je dak.

Het is heel leuk om de Wp op rubbers te zeten maar als hij echt moet stampen is dat niet genoeg( afhankelijk van je dak..), en rubbers worden stijf bij kou en kunnen bevriezen door vocht in de lucht.

Dat @wbdj met zijn tegels ( 2e test) zo geplaats als test geen goed resultaat gaf is is te begrijpen.
En die "Wagner anti-tril-mat rubber "is niet veel soeps.. dempen werkt alleen met massa en veer .. tegen over die matjes staat geen massa( in kg).
Maar voor geluid overlast ga naar het topic wat ik al noemde "Trillingen warmtepomp dempen" anders word het geluid "probleem" ondergesneeuwd hier.
Ik hoop dat jullie daar wat opsteken en wij ook van jullie BB.

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06:08

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Bassgate schreef op zondag 11 januari 2026 @ 08:35:
Goedemorgen,
Ik ben net nieuw op dit forum daar ik ook tegen problemen aan loop met de Sparrow.
Onze WP is begin december 2025 geplaatst.
Wij hebben gekozen voor een hybride oplossing dus gebruiken voor tapwater nog een Remeha Elga Ace 40.
Wij zijn voor aanschaf bij Weheat geweest en hebben hier een rondleiding door de fabriek gehad.
Bij deze rondleiding hebben wij ook de Sparrow gezien en het geluidsniveau gehoord op 90% vermogen.
Dit geluid vonden wij verwaarloosbaar en op basis hiervan hebben wij de offerte getekend bij een lokale installateur.
We hebben gekozen om de WP aan de muur te hangen daar het dak van de garage van houten balken is met stro platen (woning 1974) en aangrenzend is met onze buren om eventueel overlast te voorkomen. Echter na de installatie lopen we tegen de volgende punten aan:
1: bij koudere temperaturen < 4c maak de compressor een constant luid gebrom welke door de hele woning te horen is.
2: de circulatie pomp draait zo hard dat in sommige ruimtes zoals de badkamer een constante vervelende stroming te horen is.
3:,Hiernaast zorgt deze circulatie pomp dat bij aansturen van de bestaande Remeha ketel deze zijn warmte niet kwijt kan daar de circulatiepomp pomp van de WP te krachtig is zodat er geen warmte uit de ketel kan komen. Vervolgens spring hierna de ketel in storing en hebben we ook geen tapwater.
Onze locale installateur krijgt het niet opgelost.
Iemand enig idee?
Dat is vervelend te horen, heb je je goed ingelezen, dan heb je dit geneuzel.

Heb je een foto van de leidingen achterop de warmtepomp? Lijkt alsof er geen rvs flex toegepast is, dan kan je de resonantie via de leidingen binnen krijgen.

Verder zie ik nog een 22mm leiding. Zou niet direct een probleem moeten zijn, maar als er een paaar haakse bochten of scherpe T stukken in het leidingwerk zitten, dan kan je veel geluid horen.

Wil je eens alles open zetten, hoor je dan nogsteeds die 0,8m3/h?

Heb je trouwens nog een foto van de retour aansluiting van je cv ketel? Als je dit goed aangesloten hebt, zou het moeten gaan met de cv ketel.. (vanmorgen nog iemand gesproken met vergelijkbare situatie )

[ Voor 11% gewijzigd door Stoker op 11-01-2026 14:27 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• BarryH
  • Nu online
Bassgate schreef op zondag 11 januari 2026 @ 08:35:
Goedemorgen,
Ik ben net nieuw op dit forum daar ik ook tegen problemen aan loop met de Sparrow.
Onze WP is begin december 2025 geplaatst.
Wij hebben gekozen voor een hybride oplossing dus gebruiken voor tapwater nog een Remeha Elga Ace 40.
Wij zijn voor aanschaf bij Weheat geweest en hebben hier een rondleiding door de fabriek gehad.
Bij deze rondleiding hebben wij ook de Sparrow gezien en het geluidsniveau gehoord op 90% vermogen.
Dit geluid vonden wij verwaarloosbaar en op basis hiervan hebben wij de offerte getekend bij een lokale installateur.
We hebben gekozen om de WP aan de muur te hangen daar het dak van de garage van houten balken is met stro platen (woning 1974) en aangrenzend is met onze buren om eventueel overlast te voorkomen. Echter na de installatie lopen we tegen de volgende punten aan:
1: bij koudere temperaturen < 4c maak de compressor een constant luid gebrom welke door de hele woning te horen is.
2: de circulatie pomp draait zo hard dat in sommige ruimtes zoals de badkamer een constante vervelende stroming te horen is.
3:,Hiernaast zorgt deze circulatie pomp dat bij aansturen van de bestaande Remeha ketel deze zijn warmte niet kwijt kan daar de circulatiepomp pomp van de WP te krachtig is zodat er geen warmte uit de ketel kan komen. Vervolgens spring hierna de ketel in storing en hebben we ook geen tapwater.
Onze locale installateur krijgt het niet opgelost.
Iemand enig idee?
ad2: waar zit de unit met de circulatiepomp aan vast? dat kan gaan resoneren (had ik met een klassieke ELGA van Techneco in 2014: een 7cm ytong blok wandje ging resoneren. Massa toevoegen en dan ontkoppelen van de wand waar de boel nu aan hangt
ad3: kan je de minimum flow van de CVpomp verhogen? en heb je het probleem dan nog?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:42
Kevin1990 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:09:
[...]

Ik zit iets verder naar onder. Nog wel in ZH. Vannacht hier ook rond de -5 geweest. Huis koelde wel wat af. Voornamelijk de begane grond en de kille kamer maar vond het opzich wel meevallen. Ik wil zelfs de stooklijn iets verhogen als dit vaker voor gaat koment.
Vanmorgen was het 19.6 beneden waar het normaal tussen de 20.2 en 21 graden is.
Toch maar iets met de ruiten gaan doen om die te vervangen. Zal een boel schelen.
Ik zou de stooklijn even zo laten. Met zon op het huis/glas kan het zomaar weer een half graadje schelen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Kevin1990
[...]

Dan kan de temperatuur een stuk verderop in het leidingwerk (geschat 1.5m buiten en nog 5m binnen) niet hoger zijn. Er moet verlies op treden. Hoe de waarders nu staan loopt de temperatuur op.

Het is niet mogelijk dat bij de bron de temperatuur 30 graden is en 5 a 6m verderop de temperatuur nog hoger is. Die kan alleen wat lager zijn door verlies.

Vandaar de vraag of deze niet aangepast kan worden. Bij ons Tado en volgens mij ook bij Heatmeister kan ik handmatig een correctie geven op de sensoren.

Ik heb de sensor nog even 5cm verplaatst in de bocht die vanaf de back up heater komt.
Ik heb ook even een Tado thermostaatknop in de cv-ruimte gezet om de temperatuur te meten in de ruimte. (duurt even voordat die goed meet. Hij stond in de blokhut met -1)
Het enige wat ik me voor kan stellen is dat die hoog is waardoor er een niet juiste waarde wordt afgegeven.

[Afbeelding]
Temperatuur in de CV ruimte is ±22 graden dus dat zou niet de oorzaak kunnen zijn van huis in die hoger is als wp uit.
Verschil nu is 1.1 graad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-sDyZ9ZwQIXyog8pqKi2PakF2Wo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rCUuJ4ApU3veMZpwMMDqPaGb.jpg?f=fotoalbum_large

• Bassgate
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 11-01 19:12
Stoker schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:23:
[...]

Heb je een foto van de leidingen achterop de warmtepomp? Lijkt alsof er geen rvs flex toegepast is, dan kan je de resonantie via de leidingen binnen krijgen.

Verder zie ik nog een 22mm leiding. Zou niet direct een probleem moeten zijn, maar als er een paaar haakse bochten of scherpe T stukken in het leidingwerk zitten, dan kan je veel geluid horen.

Heb je trouwens nog een foto van de retour aansluiting van je cv ketel? Als je dit goed aangesloten hebt, zou het moeten gaan met de cv ketel.. (vanmorgen nog iemand gesproken met vergelijkbare situatie )
Hierbij wat fotos van de installatie.'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6Eyw5Ihi7tbcyIO2uAQ1pnCpyc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kv9g2WAelDVxWhdNPgTs0vwN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4v4HA5FPi8QcDHL6MtDpk4LxvR8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Dj2G11VOy6g7MoNWbSI7sZK0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5yYa9mC5maNwPh_ROWgmFP7iaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0N72PNCJDdjtuChoB3yIpCA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgqMlmTxImhS78YHEXDCS3LkrKQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/j6Ux5xb5LKDjIJGfR5APwDoq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brw1U3ysz4LlHzzYA_KWFWQg4wg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TvYmc9C6ZQa7c5M1fvK3hSZy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDexbQOxLspWyVKOJF999uCaP3U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x1jUb6wJ0F6H19iv9fYcW2Sx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8liXbXtWf3_Cz9S03Zs8iPxhCbs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LhIxqTKf3wDWTxR0rVMH6A0o.png?f=fotoalbum_large

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-01 20:09
[...]

[Afbeelding]
Ik ben het volledig met jou eens dat het heel raar is (en niet kan kloppen) dat huis in een hogere temp heeft dan WP uit.
Maar ondanks dat, zou het toch gewoon mogelijk moeten zijn om de doeltemp hoger in te stellen, zodat de gewenste temp in jouw woning gehaald wordt.
Er zal ergens een of meerdere metingen niet kloppen, als de uiteindelijke temp in jouw woning maar klopt en voldoende is.

• HBconsult

HBconsult

X21r schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:21:
[...]

Heren op een houten plat dak zijn we in "trillingen warmtepomp dempen " https://gathering.tweaker...ist_messages/1834273/last
al heel ver gekomen om de geluids overlast weg te werken .

Nu de BB ligt, en heeft een "kunstof " behuizing( geen plaat staal dat scheelt weer).
Principes gelden ook voor de BB die ligt .
Dempen doe je met veer en massa.
Nu ter info; de compressor draait.. en laat de hele boel bewegen, alle onderdelen en de behuizing.
OOK de condensor beweegt met zijn vele dunne plaatjes en is eigenlijk een luidspeaker van enkele m2 groot .. en daar >300 Watt in stoppen en dan klagen over geluid ? ..

Goed van de behuizing zouden de BB geen last van moeten hebben.
Maar de BB geeft OOK resonatie geluiden als overlast op een houten dak.
Waar we achter zijn gekomen dat als je de Wp met zijn voeten stevig vast maakt aan massa (2x15-20kg) je de bewegings energie van de compressor aardig weg werkt, en het geheel minder laat trillen ook de condensor.
De overgebleven trillingen werk je weg met een echte veer en massa (in kg) en dan het geheel op omgekeerde tuin/terras tegels op je dak.

Het is heel leuk om de Wp op rubbers te zeten maar als hij echt moet stampen is dat niet genoeg( afhankelijk van je dak..), en rubbers worden stijf bij kou en kunnen bevriezen door vocht in de lucht.

Dat @wbdj met zijn tegels ( 2e test) zo geplaats als test geen goed resultaat gaf is is te begrijpen.
En die "Wagner anti-tril-mat rubber "is niet veel soeps.. dempen werkt alleen met massa en veer .. tegen over die matjes staat geen massa( in kg).
Maar voor geluid overlast ga naar het topic wat ik al noemde "Trillingen warmtepomp dempen" anders word het geluid "probleem" ondergesneeuwd hier.
Ik hoop dat jullie daar wat opsteken en wij ook van jullie BB.
Bedankt voor de aanbevelingen.
Inmiddels ook overgestapt naar het andere topic !
Massa en veren..........nu staat de BB al af fabriek op stalen veren........( nog meer veren ?)
Rest op het andere topic...:-) :)
Bedankt

Harry

• Kevin1990
Mausssie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:33:
[...]

Ik ben het volledig met jou eens dat het heel raar is (en niet kan kloppen) dat huis in een hogere temp heeft dan WP uit.
Maar ondanks dat, zou het toch gewoon mogelijk moeten zijn om de doeltemp hoger in te stellen, zodat de gewenste temp in jouw woning gehaald wordt.
Er zal ergens een of meerdere metingen niet kloppen, als de uiteindelijke temp in jouw woning maar klopt en voldoende is.
Klopt maar als je je installatie wilt tweaken en nog beter wilt maken is het wel zo fijn om uit te kunnen gaan van de sensoren en informatie die deze sensoren geeft ;)

• Bassgate
Bijgevoegd nog een paar filmpjes van de situatie.
Stromingsgeluid radiator badkamer:[Video: http://portal.bwt-weegtechniek.nl/wp/Verwarming_badkamer.mp4]Remeha gaat in storing als Weheat de ketel aanstuurt daar deze zijn warmte niet kwijt kan:
http://portal.bwt-weegtec...emeha_gaat_in_storing.mp4

Geluid warmtepomp op 1-12-2025:
http://portal.bwt-weegtec.../Warmtepomp_1-12-2025.mp4

Geluid van de warmtepomp op 25-12-2025:
http://portal.bwt-weegtec...Warmtepomp_25-12-2025.mp4

• Bassgate
[...]

ik heb net alles open gezet maar hierbij gaat mijn circulatie pomp naar de 1m3 p.u. als ik alles dicht heb staan alleen de bypass dan komt deze niet lager dan 0,8m3 p.u.
[...]

Als ik alles openzet dan gaat deze van 0,8m³ naar 1m³ en als ik alles dicht zet op de bypass na dan blijft deze constant 0,8m³ draaien en moduleert niet verder terug.

Grafiek van afgelopen 3 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LmJe3cOT-yUEAA6Fd7esCawCLE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vIbMeMLFg5Yt5CtJFpus000v.png?f=fotoalbum_large

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-01 20:09
Kevin1990 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:39:
[...]

Klopt maar als je je installatie wilt tweaken en nog beter wilt maken is het wel zo fijn om uit te kunnen gaan van de sensoren en informatie die deze sensoren geeft ;)
Dan begrijpen wij elkaar. Ik zou het zelf ook uitermate irritant vinden, als de informatie niet klopt en de sensoren 'omgekeerde' waardes geven. Kan ik totaal niet tegen.
Ik begreep uit jouw eerdere post dat jij hierdoor je woning ook niet op de gewenste temperatuur kreeg, maar dat is gelukkig niet de situatie.
Zou mooi zijn als te achterhalen is, waardoor deze fout ontstaat en je handmatig een correctiefactor zou kunnen invoeren. Succes.

• Kevin1990
Mausssie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:07:
[...]

Dan begrijpen wij elkaar. Ik zou het zelf ook uitermate irritant vinden, als de informatie niet klopt en de sensoren 'omgekeerde' waardes geven. Kan ik totaal niet tegen.
Ik begreep uit jouw eerdere post dat jij hierdoor je woning ook niet op de gewenste temperatuur kreeg, maar dat is gelukkig niet de situatie.
Zou mooi zijn als te achterhalen is, waardoor deze fout ontstaat en je handmatig een correctiefactor zou kunnen invoeren. Succes.
Vanmorgen was het net het randje met wat aangenaam is maar is te overzien.
Vandaag voor de rest 20.1 dus is wel oke maar het moet niet kouder worden.
Omdat ik de warmtepomp verder wil gaam tweaken wil ik wel van bepaalde informatie op aan kunnen.

Tijd geleden had WeHeat ook de flow verhoogd waardoor ik geen betrouwbare informatie van daarvoor had.
Dit om het stromingsgeluid te verminderen... nu al weer een week of wat aan het monitoren.
Binnenkort maar weer wat waterzijdig proberen af te stellen in de hoop de 2 probleem convectoren beter te maken
Tips hiervoor zijn welkom voor het stromingsgeluid ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Kevin1990 op 11-01-2026 16:20 ]

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:07
Hoe groot moeten de gaten zijn bij een sparrow, door de gevel?
Ik wil eigelijk twee gaten naast elkaar, voor mijn gevoel wordt dat netter. Of zelfs boven elkaar, ik zie op voorgaande foto's dat de leidingen op de Sparrow ook boven elkaar zitten.
De leidingen komen in de kruipruimte, dus vanaf de sparrow zou het meteen naar beneden de grindbak in kunnen, en dan ondergronds door de muur.
Heb ik aan 40 mm per gat dan voldoende? buis incl. isolatie.

[ Voor 13% gewijzigd door Robbie-1 op 11-01-2026 16:40 ]

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-01 18:33
Afgelopen nacht was het hier tussen 0300 en 0400 uur ongeveer -7.5 graden.
Toen ik thuis kwam hoorde ik de Flint rustig draaien op het garagedak.
Woning bleef prima op temperatuur, 22 graden.
Flint draaide zo op 50-58 %. Tijdens de defrosts ging hij even naar 78-80 % .
Ik ben er tevreden mee.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:55
Kevin1990 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:14:
[...]

Vanmorgen was het net het randje met wat aangenaam is maar is te overzien.
Vandaag voor de rest 20.1 dus is wel oke maar het moet niet kouder worden.
Omdat ik de warmtepomp verder wil gaam tweaken wil ik wel van bepaalde informatie op aan kunnen.

Tijd geleden had WeHeat ook de flow verhoogd waardoor ik geen betrouwbare informatie van daarvoor had.
Dit om het stromingsgeluid te verminderen... nu al weer een week of wat aan het monitoren.
Binnenkort maar weer wat waterzijdig proberen af te stellen in de hoop de 2 probleem convectoren beter te maken
Tips hiervoor zijn welkom voor het stromingsgeluid ;)
Ik heb geen WeHeat maar had 1 jaar geleden zelfde probleem. Ik kan wel de flow zelf bepalen dus gedaan en verlaagd. Nu irriteerde mij het enorm dat ik de flow moest beperken ivm het feit dat ik delta T zo klein mogelijk wil hebben ivm grotere afgifte verkrijgen en lager verbruik hierdoor en dus max flow wil hebben. 1 week geleden flow weer maximaal gezet. Huh? Ruis in leidingen weg? :?

Mijn vermoeden is dat installateur dus het ontluchtingsventiel die op mijn WP buitenunit zit niet heeft open gezet. Deze zou na 1 jaar gesloten kunnen/moeten. Radiatoren hier ontluchten deed niets maar waarschijnlijk is na 1 jaar alle lucht toch verdwenen door de automatische ontluchtingsventielen waaronder op het buffervat. Oftewel, check of je systeem verder kan ontluchten want dat kan wel eens de oorzaak zijn.

• gerben-82
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:03
Goededag Weheat gebruikers.

Ik heb een veaag over de weheat blackbird p80.

Heeft deze een programeerbaar contact zodat ik een change over signaal kan sturen naar mijn vloerverwarmingsregeling?

Dus bij koelen een potentiaal vrij contact zodat mijn regeling in koelstand komt te staan

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:47
Nee, volgens mij niet. Je kunt echter veel met de API en wat home automation.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oDAxCfVr3EdaOnqpJFDN8GZfoM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ksd3Vy88rpYgbiCzzY1a1Zvq.png?f=fotoalbum_large

• orillion
Kevin1990 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:11:
[...]

Warmtepomp uit kan ik niet meten toch? Want die staat op het dak met isolatie (rood) die al aan de flexibele leiding zit en daaromheen nog eens buisisolatie.
Zie ook mijn net aangepaste bericht hierboven.
Je kunt huis-in wel nameten, dan weet je welke van de twee niet klopt.

• Kevin1990
MotorBeast schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:14:
[...]

Ik heb geen WeHeat maar had 1 jaar geleden zelfde probleem. Ik kan wel de flow zelf bepalen dus gedaan en verlaagd. Nu irriteerde mij het enorm dat ik de flow moest beperken ivm het feit dat ik delta T zo klein mogelijk wil hebben ivm grotere afgifte verkrijgen en lager verbruik hierdoor en dus max flow wil hebben. 1 week geleden flow weer maximaal gezet. Huh? Ruis in leidingen weg? :?

Mijn vermoeden is dat installateur dus het ontluchtingsventiel die op mijn WP buitenunit zit niet heeft open gezet. Deze zou na 1 jaar gesloten kunnen/moeten. Radiatoren hier ontluchten deed niets maar waarschijnlijk is na 1 jaar alle lucht toch verdwenen door de automatische ontluchtingsventielen waaronder op het buffervat. Oftewel, check of je systeem verder kan ontluchten want dat kan wel eens de oorzaak zijn.
Dubbele post...

[ Voor 18% gewijzigd door Kevin1990 op 11-01-2026 18:55 ]

• MotorBeast
Kevin1990 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:42:
[...]

Dat zou kunnen maar ik denk dat het door hee Jaga komt die hrt dichtste bij de circulatie pomp staat.
Want als er lucht in zou zitten. Moet er op de bovenste bediening meer ruis zijn. Dit is niet het geval alleen op de verdieping geen waar de circulatie pomp aanwrzig is.
Bovenste verdieping niet op 1 Jaga na. Dit is een hele kleine Jaga.
De automatische ontluchter op het dak staat volgens mij nog open.
Ik dacht dat dit zo moest blijven?
Ik had het ook maar op 1 plek in de leiding. De slaapkamer waar een leiding naar beneden loopt. :X Automatische ontluchters sluit je niet. Ze heten niet voor niets automatisch. Het ging bij mij om een ontluchter in de buitenunit die normaal gesproken na 1 jaar dicht kan. Maar nogmaals ik heb geen WeHeat maar een Vaillant.

• Kevin1990
MotorBeast schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:14:
[...]

Bij ons komt het denk ik door de Jaga's. Want op de verdieping waar dit gebeurd zit de circulatie pomp.
Lucht in het systeem gaat een keer naar het hoogste punt maar op de bovenste verdieping heb ik er geen last van op 1 na. Dit is ook de kleinste.

De automatische ontluchter staat bij de buitenunit nog open denk ik.
Vermoed dat die niet gesloten is. Geen idee of dat moet?

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:49
Ok, weer iets nieuws bij onze Sparrow.

Hij trekt deze temperaturen prima, maar maakte vanmorgen opeens een flink lawaai.

Zie het volgende filmpje: YouTube: Sparrow maakt herrie

Het lijkt erop dat ie dit steeds doet na een defrost. Na verloop van tijd gaat het geluid weg, maar vreemd is het wel.

Het komt heel duidelijk bij de ventilator vandaan.

Ik he de bladen gecontroleerd tijdens een defrost (dan staan ze stil), maar niets vreemds gezien. Er zit geen ijs aan, en verder lijkt alles vrij te lopen.

Iemand enig idee?

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08:37
LJU schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:17:
[...]

Elke situatie is anders natuurlijk, maar draai je OT of stooklijn? Zelf ook alleen radiatoren, maar hier kan de flint het net niet alleen aan als we onder onder de -2.5 gaan op stooklijn, dan wil die graag met de defrost bijspringen. Verder ook benieuwd naar de aanvoer en retour die je dan draait als het -8.5 is.

Ik gebruik een stooklijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfolQHQ3X31HhcsSpdaDv00QzOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pb9xIclsZtUTN9Xb0oQA3eUX.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit voldoende info?

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-01 19:39
HarryVSjoris schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 23:39:
[...]

Heb je een hybride opstelling ?

Ik heb een flint hybride
Vroeg me af of ik in de Tado v3 bij de ketel instelling de cv ketel moet kiezen of de Weheat
Ik heb full-electric.

Maar het lijkt me logisch om bij hybride de wp te kiezen omdat dat je hoofdverwarming is.

• Fresnel
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:29
Kirvis schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:12:

Hij trekt deze temperaturen prima, maar maakte vanmorgen opeens een flink lawaai.

Het lijkt erop dat ie dit steeds doet na een defrost. Na verloop van tijd gaat het geluid weg, maar vreemd is het wel.

Ik he de bladen gecontroleerd tijdens een defrost (dan staan ze stil), maar niets vreemds gezien. Er zit geen ijs aan, en verder lijkt alles vrij te lopen.

Iemand enig idee?
Ja, dat had ik ook. Voelde niet goed, ik was bang voor schade.
Behalve ijs aan de bladen, zag ik ook ijs in de 'cylinder' waarin de fan draait. Dus ik denk dat de bladen tegen ijs tikten dat aan de buitenkant zit. Met de dunne kunststof bladen wel een risico lijkt me.
mijn installateur was niet bereikbaar.
Na 3 mailtjes, storingswebformulier en 3 x nabellen, twee weken late; eindelijk heeft men contact met weheat opgenomen. Zij hebben mijn filmpje gezien en gehoord en zouden nieuwe software op het systeem zetten. Intussen had ik al 2 1/2 week geen geluiden meer gehoord, maar ik hoop dat het helpt.
Probleem was vlak voor kerst met dikke mist rond het vriespunt.
Dus: laat je installateur hier achter aan gaan. Succes.

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-01 19:33
Kirvis schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:12:

Iemand enig idee?
Ik heb dit ook een paar dagen gehad. Het is ijs. Ik heb ook niet kunnen ontdekken waar het zat.
Vervolgens kreeg ik een tip die werkte. Tijdens een defrost heb ik met een plantenspuit warm water gespoten over de fanbladen en eromheen. Dus eigenlijk de defrost ondersteunt. Probleem was direct opgelost en doet zich nu al dagen niet meer voor.

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

• Pastarajs
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 21:37
Ik ben mijn verwarmingssysteem aan het moderniseren in mijn huis (tussenwoning 105 m², energielabel D, gasverbruik ~1340 m³, elektriciteit ~2050 kWh). Dit jaar krijg ik nog dak- en kruipruimte-isolatie. Mijn doel is om 20–21 °C te bereiken en energielabel B+. Ik twijfel nu welke warmtepomp ik moet kiezen: WeHeat Flint of Remeha Elga Ace. Heeft iemand ervaring met een van deze opties?

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:53
Pastarajs schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:30:
Ik ben mijn verwarmingssysteem aan het moderniseren in mijn huis (tussenwoning 105 m², energielabel D, gasverbruik ~1340 m³, elektriciteit ~2050 kWh). Dit jaar krijg ik nog dak- en kruipruimte-isolatie. Mijn doel is om 20–21 °C te bereiken en energielabel B+. Ik twijfel nu welke warmtepomp ik moet kiezen: WeHeat Flint of Remeha Elga Ace. Heeft iemand ervaring met een van deze opties?
Lees dit topic door, check het Elga Ace topic.
Vergelijk specificaties. Etc..

We zitten hier nog altijd op Tweakers waar toch echt wel iets van basis moeite verwacht wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door Razer op 11-01-2026 21:42 ]

• HarryVSjoris
  • Laatst online: 08:43
Jpiek schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:15:
Waarom hangt die Wilo op z'n kop ?
Meen dat hier voorbijgekomen is dat die gewoon rechtop moet zitten ?
Mmmm ik heb hem ook op de kop hangen
Heb net gelezen dat dat niet mag ivm drooglopen .
Kan iemand hier bevestigen of het erg is als hij op de kop is geïnstalleerd?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat ik niet snap is wat die pomp daar doet. Als dat de cv pomp is, moet deze voor je afgiftesysteem zitten, niet voor je ketel. Ik mik toch op een installatiefoutje ergens.

Kan je je systeem eens schematisch uitgekenen?

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 11-01-2026 22:03 ]

Wise enough to play the fool

• BarryH
  • Nu online
HarryVSjoris schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:41:
[...]

Mmmm ik heb hem ook op de kop hangen
Heb net gelezen dat dat niet mag ivm drooglopen .
Kan iemand hier bevestigen of het erg is als hij op de kop is geïnstalleerd?
installatiehandleiding van het boekje opzoeken. dat heb je ook nodig om bij de installateur te reclameren.

• Jpiek
Bij mij hangt hij rechtop tussen de buitenunit en vroegere CV en afgifte. Bovenzijde richting buitenunit...

Edit: op dezelfde manier dus, maar niet ondersteboven...

Edit2: ik denk dan ook dat de bovenzijde de aanvoerzijde is

[ Voor 36% gewijzigd door Jpiek op 11-01-2026 22:38 ]

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-01 14:02
Bij mij ook iets vreemds, de sparrow P60 verward goed op stooklijn en vannacht bleef alles op temperatuur. Wat ik wel zag is erg vreemd, de gewenste temperatuur word soms ineens ernstig overschreden (van 34 gewenst naar 48). Wanneer dat gebeurd springt hij op standby voor zeker 30 minuten. Daarna gaat hij weer aan, niet echt efficient en niet lekker voor de COP. Waarom zou het ineens 48 worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBlN1k_jUpmPC1zbHw-4wLOgOo4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pzT2suDyEl1jWpJ972wt0uHO.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand anders dit ook wel eens gezien? Eng idee?

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:33
SiNisTrAD schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:31:
Bij mij ook iets vreemds, de sparrow P60 verward goed op stooklijn en vannacht bleef alles op temperatuur. Wat ik wel zag is erg vreemd, de gewenste temperatuur word soms ineens ernstig overschreden (van 34 gewenst naar 48). Wanneer dat gebeurd springt hij op standby voor zeker 30 minuten. Daarna gaat hij weer aan, niet echt efficient en niet lekker voor de COP. Waarom zou het ineens 48 worden?

[Afbeelding]

De lijn die links in de grafiek ineens omhoog gaat lijkt me niet je target water temperature, maar je 'temperature water out' - WP uit. Die loopt op om warm water voor je DHW-vat te maken. Als je status DHW Heating aanzet, of de twee DHW temperaturen, wordt het duidelijker.

• Kevin1990
orillion schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:40:
[...]

Je kunt huis-in wel nameten, dan weet je welke van de twee niet klopt.
Goeie! Net even gedaan met een infrarood meter.
27 graden gemeten waar de app 27,8 aangeeft.
Warmtepomp uit 26.7 op dat moment.
Geen idee waar die sensor zit maar misschien toch bij de buiten unit waar degene zit die een afwijking heeft

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08:31
gratiz schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:02:
[...]

Ik heb dit ook een paar dagen gehad. Het is ijs. Ik heb ook niet kunnen ontdekken waar het zat.
Vervolgens kreeg ik een tip die werkte. Tijdens een defrost heb ik met een plantenspuit warm water gespoten over de fanbladen en eromheen. Dus eigenlijk de defrost ondersteunt. Probleem was direct opgelost en doet zich nu al dagen niet meer voor.
Dat klinkt niet echt als een echte oplossing. Meer een tijdelijke noodoplossing.

Ik heb geen Sparrow.

Maar wat me opviel bij die van de overburen was dat er ijs aan de buitenkant inderdaad richting de windtunnel loopt.

Bij mijn warmtepomp zag ik op dat moment, dus bij hetzelfde weer, helemaal niets. Dacht toen nog "dat kan de windstroom wel eens wat afremmen, zeker als langer duurt"

Kan dat water (wat er deels van boven lijkt in te lopen) ook zo die tunnel in?

Ik dacht ook "witte" ventilator bladen te zien. Maar kon me dat eigenlijk niet echt voorstellen. Al zag ik dat bij warmer weer niet meer (dus toch?)

Ik zou zeker met installateurs gaan bellen. En Weheat leest hier mee.

Dit is niet ok. En zal m.i. tot schade kunnen leiden aan bijvoorbeeld ventilator bladen en lagers.
Of bij extreme gevallen, komen gewoon vast te staan. Weg werking.

Even los van dat ik hier, die herrie, als buren niet blij van zou worden.

Hopelijk kunnen ze wat digitaal, maar klinkt als een wat groter probleem.

Blijkbaar kan smelt water naar binnen. Of condens op koude onderdelen. Alwaar het bevriest. En is de ruimte tussen tunnel en bladen (te) klein.

(Ik ben geïnteresseerd, want waarschijnlijk neemt m'n schoonvader een Sparrow. En was mijn 2 e optie)

• Jpiek
Kevin1990 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:15:
[...]

Goeie! Net even gedaan met een infrarood meter.
27 graden gemeten waar de app 27,8 aangeeft.
Warmtepomp uit 26.7 op dat moment.
Geen idee waar die sensor zit maar misschien toch bij de buiten unit waar degene zit die een afwijking heeft
27 is maar 0,3 tov water uit en 0,8 tov huis in toch ?

Maar ik blijf er persoonlijk bij dat het deels 5% 'standaard' afwijking is. Misschien icm dat metalen leiding minder afkoelt dan het water wat er door stroomt. Helemaal als de leiding geïsoleerd is...

• Pr088
Pastarajs schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:30:
Als je gasverbruik na isolatie niet drastisch daalt is een Flint wel dun bemeten als standalone. Of ga je hybride?

En struin eerst rond op de diverse topics.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Vince_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-01 20:01
SiNisTrAD schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:31:

[Afbeelding]

Ik heb ook weleens last van dit fenomeen. Sparrow is bezig met een SWW run die bij mijn op 50graden staat ingesteld. Vlak ervoor bij 48,5 graden springt ie dan in standby en gaat dan pas weer aan (naar verwarmen) als de temperatuur in de woonkamer een paar tienden onder de ingestelde temperatuur zit. Blijft apart, maar vooral heel erg inefficiënt. Ik gebruik opentherm met een round modulation.

[ Voor 3% gewijzigd door Vince_ op 12-01-2026 08:39 ]

• Kevin1990
Jpiek schreef op maandag 12 januari 2026 @ 07:01:
[...]

27 is maar 0,3 tov water uit en 0,8 tov huis in toch ?

Maar ik blijf er persoonlijk bij dat het deels 5% 'standaard' afwijking is. Misschien icm dat metalen leiding minder afkoelt dan het water wat er door stroomt. Helemaal als de leiding geïsoleerd is...
Ja dat is ook zo. Staat gewoon raar dat het water van huis in hoger is als water WP uit ;)

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:28
Kevin1990 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:48:
[...]

Ja dat is ook zo. Staat gewoon raar dat het water van huis in hoger is als water WP uit ;)
Gratis warmte, niks meer aan doen :7 :7

• JessicavdH
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12-01 20:25

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

Satefan schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:46:
[...]
Bij dit weer, en frequente defrosts komt er zoveel water uit de condenser naar beneden dat de ring uiteindelijk ook vast lijkt te vriezen. Ook het hoger plaatsen van de ring helpt hier iets tegen, maar is tegen dit kruid niet opgewassen. Een ring met een grotere diameter is misschien nog een optie.

Maar het blijft een doekje voor het bloeden natuurlijk. Dat water zou eigenlijk helemaal niet bij de poot terecht moeten komen. Ik wil van de week eens experimenteren met een warmtelint en een nieuwe versie van deze ring.
Bij ons vroor de ring gisteren inderdaad ook vast. Zie foto. Een iets grotere ring zou wel iets helpen maar dit was wel veel water. Overigens was de achterste poot ook vastgevroren en daar zit natuurlijk geen ring. Ik wacht nog steeds op het moment dat @Weheat hier zelf initiatief op onderneemt :). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hXGtRhQkgDyqYSSn4Fimf7Kamxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QOeaMOjDFWVdlPFAGR97QHNZ.jpg?f=fotoalbum_large

Jaren_30_huis_gasloos

• MotorBeast
Vince_ schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:38:
[...]

Ik heb ook weleens last van dit fenomeen. Sparrow is bezig met een SWW run die bij mijn op 50graden staat ingesteld. Vlak ervoor bij 48,5 graden springt ie dan in standby en gaat dan pas weer aan (naar verwarmen) als de temperatuur in de woonkamer een paar tienden onder de ingestelde temperatuur zit. Blijft apart, maar vooral heel erg inefficiënt. Ik gebruik opentherm met een round modulation.
Dat is toch niet vreemd? Opentherm is in essentie gemaakt voor het werken met een HR Ketel. Op iedere thermostaat is een hysteresse aanwezig die aan zegt op punt x en uit op punt y. Zolang hij dus uit is en binnen op temperatuur en nog niet op punt x is zal hij niet aanspringen. Dit is de zogenaamde lowload modus. Met een HR ketel geen enkel probleem maar wel met een WP. Die moet gewoon rustig doorstoken. Oftewel op stooklijn draaien zonder uitschakeling. Een goede thermostaat combineert stooklijn met modulatie daarop.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 12-01-2026 12:01 ]

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
JessicavdH schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:55:
[...]

Bij ons vroor de ring gisteren inderdaad ook vast. Zie foto. Een iets grotere ring zou wel iets helpen maar dit was wel veel water. Overigens was de achterste poot ook vastgevroren en daar zit natuurlijk geen ring. Ik wacht nog steeds op het moment dat @Weheat hier zelf initiatief op onderneemt :). [Afbeelding]
Hier afgelopen zaterdag en zondag ook een flinke resonantie door bevroren poten ;) . Zelf denk ik erover om een warmtelint aan te brengen die dan met een slimme stekker aan/uit gaat op basis van de buitentemperatuur. Ik moet alleen nog uitzoeken welk verwarmingselement/lint handig is in deze situatie.

Homevolt dashboard

• Nickjoris2008
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12-01 18:01
Hallo We-Heat gebruikers,

Ik ben sinds Sept in het bezit van een Sparrow 6 Kw.
Tot op heden ben ik niet te vreden, de pomp is voorzien van een buffer vat en extra water pomp de 2 vloerverwarming units zijn rechtsteeks aangesloten boven alle kachels LT
De uitgaande temp bij verwarmen van de pomp is aldoor rond de 30 graden en komt niet hoger, de gevraagde temp is rond de 50 graden. De huis temp is niet hoger dan 18 graden.het verwarmen van het water vat en de legionella procedure werk wel goed
WIE kan mij helpen aan een oplossing ( We heat geeft aan dat alles werkt.Blauwe led pulserend is te zien op de binnen units

• Hendrik Keizer
Wat zijn de overige instellingen?

[ Voor 70% gewijzigd door Hendrik Keizer op 12-01-2026 12:21 ]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Nickjoris2008 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:16:

Tot op heden ben ik niet te vreden, de pomp is voorzien van een buffer vat en extra water pomp de 2 vloerverwarming units zijn rechtsteeks aangesloten boven alle kachels LT
De uitgaande temp bij verwarmen van de pomp is aldoor rond de 30 graden en komt niet hoger, de gevraagde temp is rond de 50 graden. De huis temp is niet hoger dan 18 graden.het verwarmen van het water vat en de legionella procedure werk wel goed
WIE kan mij helpen aan een oplossing ( We heat geeft aan dat alles werkt.Blauwe led pulserend is te zien op de binnen units
Vraag aan je installateur of er een limiet is ingesteld op max warm water.
Is hier regelmatig aan bod geweest. Vaak staat deze dan op 35, maar WeHeat haalt er om één of andere reden 5 graden af. Laat deze dan verhogen....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Jpiek
Gies123 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:08:
[...]
Hier afgelopen zaterdag en zondag ook een flinke resonantie door bevroren poten ;) . Zelf denk ik erover om een warmtelint aan te brengen die dan met een slimme stekker aan/uit gaat op basis van de buitentemperatuur. Ik moet alleen nog uitzoeken welk verwarmingselement/lint handig is in deze situatie.
Ik zou het icm het de Homey app doen : Als de status "defrosting" is tot 5 min erna ff het warmtelint aan oid. Anders staat hij continue aan als het vriest...

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:44

Flow buffervat en afgaande pomp niet in balans wellicht. Waarom parallel buffervat? Historisch gasverbruik in m3?

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Nickjoris2008
Aan Caboy54

Vat op advies van We-Heat later geplaatst om dat de inwendige pomp ( 1kub meter ) de Floo over de 2 vloer verw units niet haalde.
Vloer vw van WArp 15 groepn

• Nickjoris2008
Aan Hendrik Keizer,

Welke wil je weten

• Gies123
Jpiek schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:25:
[...]

Ik zou het icm het de Homey app doen : Als de status "defrosting" is tot 5 min erna ff het warmtelint aan oid. Anders saat hi continue aan als het vriest...
Ja eens. Het liefst zou het een lint moeten zijn met een temperatuursensor die uitgelezen kan worden door Homey. Alleen bij een defrost met een poosje 'nadraaien' is denk ik ook niet handig want zodra een poot vast vriest krijg je resonanties en dat kan ook tussen de defrosts door gebeuren. Wellicht komt het er op neer dat het lint sowieso aan moet tijdens een defrost en daarnaast elk uur een kwartiertje o.i.d. mits de buitentemp <3 graden is.

Anderzijds: de hele koudeperiode tot nu toe geen enkel probleem gehad alleen afgelopen weekend toen het voor NL begrippen extreem koud was. Dus misschien nog even uitstellen. Keuzes, keuzes... O-)

Homevolt dashboard

• SiNisTrAD
ZeRoC00L schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:20:
[...]

Vraag aan je installateur of er een limiet is ingesteld op max warm water.
Is hier regelmatig aan bod geweest. Vaak staat deze dan op 35, maar WeHeat haalt er om één of andere reden 5 graden af. Laat deze dan verhogen....
ja dit was ook bij mij. Na aanpassen haalt hij het makkelijk, zelfs afgelopen weekend.

• Jpiek
Gies123 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:49:
[...]
Ja eens. Het liefst zou het een lint moeten zijn met een temperatuursensor die uitgelezen kan worden door Homey. Alleen bij een defrost met een poosje 'nadraaien' is denk ik ook niet handig want zodra een poot vast vriest krijg je resonanties en dat kan ook tussen de defrosts door gebeuren.
Pas wanneer er water langsloopt toch ? En dat is toch alleen bij een defrost ? Lint met sensor hoeft niet, je kan de 'lucht in' temperatuur gebruiken lijkt me..

Een ring waar je een lint 'in' kan monteren lijkt me wel ideaal...

• Gies123
Jpiek schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:05:
[...]

Pas wanneer er water langsloopt toch ? En dat is toch alleen bij een defrost ? Lint met sensor hoeft niet, je kan de 'lucht in' temperatuur gebruiken lijkt me..

Hmm ja, je hebt gelijk. Een ijspegel groeit meestal niet aan zonder water :+ .
Ik heb de ring van Satefan hier liggen dus daar zou ik gewoon iets in kunnen knutselen (hij is hol). Als ik wat heb, laat ik het wel weten.

Homevolt dashboard

• Satefan
Jpiek schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:05:
[...]
Wordt aan gewerkt :twk

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:49
gratiz schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:02:
[...]

Thanks!

Ik heb de tip niet kunnen gebruiken gisteren, maar vandaag wel een ticket aangemaakt bij de installateur. Die mogen maar even reageren hierop.

Mocht daar wat uitkomen dan post ik dat hier ook even uiteraard.

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW

• HarryVSjoris
SiNisTrAD schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:02:
[...]

ja dit was ook bij mij. Na aanpassen haalt hij het makkelijk, zelfs afgelopen weekend.
Kun je zelf ergens zien waar de deze temperatuur is op ingesteld?

• HarryVSjoris
martinusv schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:28:
[...]

Ik heb full-electric.

Maar het lijkt me logisch om bij hybride de wp te kiezen omdat dat je hoofdverwarming is.
Oké dank
Zie alleen de Weheat Sparrow p60 en de blackbird. Geen flint p40 in de tado v3. Bbbrrrrr

• ZeRoC00L
  • Niet online
HarryVSjoris schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:31:
[...]

Voor zover ik weet niet, zitten (helaas) wel meer instellingen verborgen voor de eindklant....

Volg je bankbiljetten

• Jpiek
Je kunt het ergens 'onder water' in de code zien als je met Chrome inlogt op de portal meen ik...

Hoe exact is me even ontgaan..

Omdat ik een OTGW er tussen heb zitten en de BB op OT heb staan kan ik heel eenvoudig onderscheppen met de OTmonitor...

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:02
Kirvis schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:25:
[...]

Thanks!

Ik heb de tip niet kunnen gebruiken gisteren, maar vandaag wel een ticket aangemaakt bij de installateur. Die mogen maar even reageren hierop.

Mocht daar wat uitkomen dan post ik dat hier ook even uiteraard.
Ik kan me voorstellen dat er al warm water aanwezig is bij de WP, en dat dat eenvoudig intern voor een sproeier kan worden gebruikt om te helpen bij bevroren delen, sensor ofzo gestuurd. Is maar een ideetje.

• Jpiek
Kan ik al preorderen ? :*)

• Gies123
Goed bezig @Satefan!
Vraag is denk ik wel of het alleen de voorpoot is die vast vriest of ook de 3 achterpootjes. Ik meen hier gelezen te hebben dat die achterpootjes ook kunnen vastvriezen.

Homevolt dashboard

• SiNisTrAD
[...]

Nee, maar het was bij mij vrij duidelijk, de pomp vroeg om 38c maar die temperatuur werd nooit gehaald. De pomp draaide tussen de 30 tot 40% dus ergens klopte er iets niet. De temperatuur bleef op 35 terwijl hij om meer vroeg.

Na een belletje met de installateur hebben ze het aangepast. De limiet stond op 40c (maar dat betekent schijnbaar max 35c) en is nu naar 50 verhoogd. Afgelopen weekend was geen problem.

[ Voor 3% gewijzigd door SiNisTrAD op 12-01-2026 14:02 ]

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
[...]

Developer tools -> in portal settings aanklikken ->
Request: https://api.weheat.nl/api/v1/installations/<installatie guid>/settings
In de JSON:
waterHouseInTemperatureMax

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:46

Ik zou wel willen weten : Draait hij al op zijn maximum . Hoeveel procent is de compressor aan het werk ? Hoeveel energie verbruikt hij ? Het is van belang te weten of je pomp keihard werkt ondanks de geringe prestaties of dat hij niet zo veel doet .

• Hendrik Keizer
Nickjoris2008 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:42:
Aan Hendrik Keizer,

Welke wil je weten
Begin eens met de veiligheidstemperatuur.

• Nickjoris2008
Hoi,

Compressor 80 %
Vorige week 176 kWh inc warm water

• Nickjoris2008
Hoi,

Moet ik concluderen uit eerdere antwoorden dat de max uitgifte temp 35 graden is?

• ZeRoC00L
  • Niet online
Nickjoris2008 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:19:
Hoi,

Moet ik concluderen uit eerdere antwoorden dat de max uitgifte temp 35 graden is?
Ja, zoals gezegd, neem contact op met je installateur.

Volg je bankbiljetten

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 08:23
JeroenVerweij schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:29:
[...]

@SiNisTrAD en @Hidski, goed om te weten: er is dus een Veiligheidstemperatuur die door de installateur kan worden ingesteld. Dit kan verklaren waarom je water niet boven een bepaalde temperatuur komt.

Op de waarde die de installateur in zijn app ziet, zit 5 graden marge (voor overshoot). Dus als jij 35 graden max water temperatuur krijgt (en je compressor draait nog niet op 100%), dan staat de Veiligheidstemperatuur in de app van de installateur op 40.

Hopelijk kunnen jullie wat met deze info. Het heeft mij recent geholpen :)
@Nickjoris2008 check mijn post van vorige week even. Inclusief screenshots in de quote aldaar van hoe de installateur dit in zijn app ziet.

Je kunt dus bij je installateur ten eerste checken waar de Veiligheidstemperatuur op staat, en daarna vragen om deze te verhogen.

Dat zal ervoor zorgen dat er geen laag maximum meer is op je temperatuur. Je warmtepomp kan daardoor een hogere watertemperatuur leveren, waardoor het warmer wordt in huis. Dit uiteraard alleen als je compressor nog niet op 100% draaide toen je warmtepomp 30 graden water maakte (maar dat denk ik niet als je temperatuur in huis nog steeds 18 graden is)

@paQ misschien hier iets over opnemen in de topic start? Dit komt namelijk veel voorbij (inclusief vanuit mezelf)

[ Voor 27% gewijzigd door JeroenVerweij op 12-01-2026 14:59 ]

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12-01 20:10
Jpiek schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:25:
[...]

Ik zou het icm het de Homey app doen : Als de status "defrosting" is tot 5 min erna ff het warmtelint aan oid. Anders staat hij continue aan als het vriest...
Ik heb nu een kleine week het warmtelint onder de doorpoot liggen. 5 Minuten is uit ervaring niet genoeg. Het beste resultaat was om hem aan te laten bij temperaturen onder 0 en vele defrosts per dag.

Maar helemaal opgelost was het hier ook nog niet mee. Op een of andere manier wist zo nu en dan een ijspegel het warmtelint te omzeilen.

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:13
feico.de.boer schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:06:
[...]

Developer tools -> in portal settings aanklikken ->
Request: https://api.weheat.nl/api/v1/installations/<installatie guid>/settings
In de JSON:
waterHouseInTemperatureMax
Iemand een idee waarom daar bij legionella temperature 60 staat. Terwijl hij altijd doorgaat tot de 64 graden?

Ben gewoon benieuwd.

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 08:23
jeroendh schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:12:
[...]

Iemand een idee waarom daar bij legionella temperature 60 staat. Terwijl hij altijd doorgaat tot de 64 graden?

Ben gewoon benieuwd.
Ivm de overshoot van 5 graden? Ik begreep dat er een marge van 5 graden (beide kanten?) zit op de ingestelde Veiligheidstemperatuur

• Satefan
I.p. schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:33:
[...]

Ik heb nu een kleine week het warmtelint onder de doorpoot liggen. 5 Minuten is uit ervaring niet genoeg. Het beste resultaat was om hem aan te laten bij temperaturen onder 0 en vele defrosts per dag.

Maar helemaal opgelost was het hier ook nog niet mee. Op een of andere manier wist zo nu en dan een ijspegel het warmtelint te omzeilen.
Wat is het vermogen van het warmtelint? En hoe ligt hij er onder?

• orillion
jeroendh schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:12:
[...]

Ben gewoon benieuwd.
Ze schrijven zelf dat het 20 minuten boven 64 graden moet zijn: https://support.weheat.nl...apreventie?language=nl_NL

• HarryVSjoris
Als de circulatiepomp cv druk te laag is gaat de flint op storing
En gaat hij verder op de cv ketel
Dit kwam door dat ik de radiatorknop te laag gaan staan

Mijn vraag is gaat hij ook weer vanzelf terug op de flint draaien als de circulatiepomp cv druk weer goed is rond de 1m3 ?

• Satefan
Nickjoris2008 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:16:
Hoi,

Compressor 80 %
Vorige week 176 kWh inc warm water
Hier 165. Ook verwarmen en SWW.

• teacher
  • Registratie: September 2001

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

JessicavdH schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:55:
[...]

Bij ons vroor de ring gisteren inderdaad ook vast. Zie foto. Een iets grotere ring zou wel iets helpen maar dit was wel veel water. Overigens was de achterste poot ook vastgevroren en daar zit natuurlijk geen ring. Ik wacht nog steeds op het moment dat @Weheat hier zelf initiatief op onderneemt :). [Afbeelding]
Inderdaad, stampen en dreunen bij mij. Voelbaar in de leidingen huis in, terwijl ik een flexibel deel heb de eerste 30cm. Schaamde me dood voor de buren.

Wise enough to play the fool

• Pr088
HarryVSjoris schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:42:
Als de circulatiepomp cv druk te laag is gaat de flint op storing
En gaat hij verder op de cv ketel
Dit kwam door dat ik de radiatorknop te laag gaan staan

Mijn vraag is gaat hij ook weer vanzelf terug op de flint draaien als de circulatiepomp cv druk weer goed is rond de 1m3 ?
Druk is niet hetzelfde als je flow (waarschijnlijk je genoemde 1m3). Je kunt de druk in het systeem aflezen op de drukmeter, die waarschijnlijk boven je compressievat zit.

• HarryVSjoris
Pr088 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:49:
[...]

Druk is niet hetzelfde als je flow (waarschijnlijk je genoemde 1m3). Je kunt de druk in het systeem aflezen op de drukmeter, die waarschijnlijk boven je compressievat zit.
Ja klopt

Mijn vraag was eigenlijk of die vanzelf weer terug gaat van cv-ketel naar flint na een storing in de flow?
De flow is nu namelijk weer goed

• ekops
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:22
Kevin1990 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:36:
[...]

Zit denk ik wel goed. Belangrijkste is een warm huis en een acceptabel verbruik.
Die sensor huis in en wp in verschillen wel vaker.
Bij sommige iets meer als bij andere.
Recent heb ik een balletje opgegooid met mijn verschil en dat bij mij huis in hoger is als wp in. Stuk hoger als bij jou.
Dat is sowieso bijzonder... maar bij mij werkt het systeem gewoon goed 8)
Dat lijkt me beter toch als het verschil groter is dan wp in. De wp in komt onderuit het buffervat en de huis in komt bovenuit het buffervat. Dus het lijkt me juist dat dat verschil groot moet zijn en niet zoals bij mij maar een paar 10de graden. Of snap ik het nu niet meer? 8)7

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

Pagina: 1 ... 164 165 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.