De landelijke Nederlandse politiek 2023/2024 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 111 Laatste
Acties:
  • 551.958 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

Cid Highwind schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:44:
[...]

Het begin van je post neigt naar mijn mening sterk naar een valse tegenstelling ("overal en in iedere hoek").
Je noemt weliswaar valide voorbeelden, maar dat zijn allen partijen met hun eigen agenda. Daar is tenminste nog een zekere mate van transparantie simpelweg omdat bekend is wie de bron is, of wiens brood gegeten wordt.

Het aangehaalde Youtube profiel heeft als titel "Politiek Inzicht", waarmee het de suggestie wekt neutraal en diepgaand te zijn. Pak je de koppen er bij blijkt echter dat er van beiden bepaald geen sprake is.

Daarnaast, als iets informatief is, hoe is het dan manipulatief?
Iets wat informatief is, heeft als doel de kijker wijzer te maken.
Iets wat manipulatief is, heeft als doel de kijker iets wijs te maken.

Dat zijn twee heel verschillende zaken en insinueert ook dat geen enkele bron neutraal of gebalanceerd kan zijn en is naar mijn mening ook veelal een hondenfluitje om juist opruiende, polariserende kanalen te bagatelliseren en/of normaliseren.

Misschien lees ik teveel in je post en is het niet zo bedoeld. Maar wie de schoen past, trekke hem aan :)
Ik weet niet helemaal zeker wat je bedoeld. Maar manipulatie kan op veel manieren en met veel typen.

Je hoeft niet direct te liegen om te manipuleren. Een manier is door alleen maar nieuws van 1 kant te laten zien. In de Islamitische nieuwsforums van de jaren '00 zag je dit al terug. Een paar voorbeelden van manipulatie daar met het oog om mensen te radicaliseren in hun Islamitisch geloof waren als volgt:
1) Nieuwsberichten over corruptie in het westen die minderheden benadeelde.
2) Nieuwsberichten over conflicten waarbij minderheden deden lijden als gevolg van westerse troepen.
3) Nieuwsberichten van vaak relatief lokale nieuwsbronnen uit het MO of Azië waarbij Islamitische strijders succesvol aanslagen tegen westerse troepen wisten te plegen.
4) Schokkende beelden naar buiten brengen die in het westen nooit door de mediaregels zouden komen.
5) Officiële nieuwsberichten quoten maar met bewoordingen aangepast zodat het opruiender was.

Deze exact dezelfde tactieken worden nog steeds gebruikt maar nu met video's en filmpjes erbij. De truc is vaak pretenderen dat je neutraal bent zonder het daadwerkelijk te zijn.

Media manipulatie bestaat uit een lagencake bedoeld voor verschillende groepen:
1) Manipulatie vanuit groepen die pretenderen neutraal te zijn.
2) Manipulatie door groepen die aangeven voor een groep te zijn en ook actief aan die groep cateren.
3) Manipulatie door groepen die aangeven voor een groep te zijn maar proberen mensen via subversie te manipuleren.

Dan zijn er verschillende tactieken:
1) Opruiende teksten en video's voor mensen die emotioneel zijn.
2) Media die buiten de code van reguliere media gaat voor emoties los te maken (met name schokkende video's denk aan de onthoofdings video's van de jaren '00 bijvoorbeeld)
3) Video's die informationeel pretenderen te zijn. Cijfertjes, artikelen aanhalen vaak met vermoeiend moeilijk te controleren bronnen die wel officieel klinken.

Ik weet niet zeker of ik zo goed antwoord op wat je aangeeft maar hoop iig het e.e.a. duidelijk te maken.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:57
@DeKever
@Helixes
Maar sport gaat toch ook naar het hoge tarief? De sportbonden waren ook boos zo zag ik een aantal keren voorbij komen. Je kunt het wel willen beredeneren maar het lijkt er gewoon op dat een aantal lobbygroepen een willekeurige uitzondering heeft afgedwongen. En dat zullen we vaker gaan zien de komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06:44

DevWouter

Creator of Todo2d.com

HollovVpo1nt schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:13:
[...]

Ik heb een aantal keren een verwijzing gemaakt naar dit kanaal of aliasen van dit kanaal. Mijn youtube feed kan gekleurd zijn vanwege de conservatieve politiek die ik volg (met nadruk op volg), maar ik dacht laat ik eens in een incognito kanaal wat politieke filmpjes opzoeken. Het is schrikbarend hoe vaak dit kanaal naar voren komt. De superlatieven in de namen van de filmpjes, het uitmelken van bepaalde politici (ik bedoel.. kamerlid niet eens bij naam noemen maar filmpje bestempelen als KAMERLID OMTZIGT), het is echt een propaganda kanaal. Vooral omdat de superlatieven niet eens stroken met de inhoud van de filmpjes.

Wat ook nog eens gevaarlijk is, is dat deze filmpjes vanwege de gebruikte termen een normaal debat als een serieus conflict laat lijken. Zo erg is het allemaal niet... En het is eenrichtingsverkeer. Je zult nooit van deze pannenkoek een filmpjes zien waarin rechts wordt aangepakt.

Ik vind het serieus een gevaarlijke ontwikkeling die bijdraagt aan de polarisatie in NL en de verruwing van het debat.
Komt omdat het algoritme van Google begrijpt dat de titel veel engagement oplevert. Het maakt geen onderscheid waar de engagement vandaan komt (in dit geval ophef). Maar filmpjes die engagement opleveren worden wel geboost. Immers Google moet reclame tonen.
Er is ook een algoritme die "straft" als je foute content hebt maar die staat een stuk lager. En werkt vooral achteraf.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

DeKever schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:40:
[...]

Dit bedoel ik dus. De houding dat kunst en cultuur speciaal is en sport bijvoorbeeld niet.

Sport zorgt voor verbinding, inspireert en is inderdeel van de nationale identiteit. Misschien gaat het voorbij aan de helft van de tweakers, maar als het Nederlands elftal een WK speelt dan gaat er een golf van opwinding door het land. Ook als Ajax de halve finale CL speelt trouwens. Het is van een compleet andere orde dan kunst en cultuur, maar het is er wel.

De houding dat je van kunst en cultuur afblijft als ware het iets heiligs terwijl op andere zaken wel bezuinigd kan worden vind ik niet terecht.
Sport verbroedert? Er is anders genoeg dreiging binnen en buiten elke sport.
Nationale identiteit is vooral wanneer we winnen.
Overigens kent topsport ook veel raakvlakken met kunst. Anders hadden we geen rubrieken zoals "Het doelpunt van de week".

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
D-e-n schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:32:
@DeKever
@Helixes
Maar sport gaat toch ook naar het hoge tarief? De sportbonden waren ook boos zo zag ik een aantal keren voorbij komen. Je kunt het wel willen beredeneren maar het lijkt er gewoon op dat een aantal lobbygroepen een willekeurige uitzondering heeft afgedwongen. En dat zullen we vaker gaan zien de komende tijd.
De sportbonden waren met name boos omdat de kansspelbelasting omhoog gaat, waardoor loterijen (grote sponsor) minder geld aan sport gaan spenderen. Krijg er een beetje tabaksreclame-bij-sporters gevoel bij op deze manier.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:07
D-e-n schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:32:
@DeKever
@Helixes
Misschien heb je gelijk. Maar ik denk dat het te vroeg was voor echt cliëntalisme, als je dat bedoeld. Dit programakkoord lijkt redelijk binnenskamers gesmeed.

Verder heb ik de antwoorden ook nog niet echt. Deze maatregelen lijken mij vanaf een afstand een vergissing (die bovendien schadelijk zijn voor onze samenleving), en dat maakt ze interessant. Het is ook niet lastig hier tot de consensus te komen dat deze wijzigen aan het BTW-beste vergissigen zijn. Dat betekent dat dat ook binnenskamers moet hebben gegolden. En dat betekent ook dat ze daar andere doelen of uitkomsten voor ogen hebben dan wij.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:46
Auredium schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:58:
radicaliseren, corruptie, lijden, aanslagen, Schokkende beelden, opruiender, Opruiende teksten, emoties, schokkende, onthoofdings, etcetera
offtopic:
Het is toch wonderlijk wat mensen zichzelf aandoen door de deur open te zetten naar dit soort engagerende beerputgasbellen. Waarom klikken mensen dit bewust aan? Het maakt niet uit wat de bron of het onderwerp of het achterliggende doel is, islamhaat, westenhaat, linkshaat, rechtshaat.

Bestaat er eigenlijk materiaal over rechtshaat? Ik heb werkelijk geen idee of dat bestaat, wil ik ook niet weten. Ik klik nooit op dit soort triggers. Ook niet die van vorige pagina. Krijg ze ook nooit in mijn youtube feed. Ja, soms glipt er iets langs wat op dit soort rommel lijkt, mogelijk een algoritme die wat (gekleurde) ruis injecteert om de testen hoe flexibel ik ben. Dan is het: don't recommend this / this channel.

Ook 'reguliere' nieuwsartikelen die hierover gaan of al die abjecte 'klik hier, fillpje over <whatever>' triggers op de voorpagina van nu.nl. Ik hoef niet te zien hoe alle dingen eruit zien. Sterker, ik wil niet weten hoe dat eruit ziet.

Het is vast sensatiezucht waarom zoveel mensen daar wel door getriggered worden. Precies dezelfde reden waarom die idiote kijkersfiles ontstaan, dat idee is toch walgelijk of ligt dat aan mij? Of drommen met starende (net niet kwijlende) mensen op de stoep die in de weg staan voor ambulance medewerkers bij een ongeval.

Dus nogmaals het blijft wonderlijk wat mensen zichzelf aandoen. Nog afgezien van de verspilde tijd. Want het is een onverbiddelijk feit, die tijd komt niet meer terug (schön ist die jugendzeit). En die had je ook kunnen gebruiken voor iets constructiefs en desnoods door te kijken naar iets constructiefs.

(sorry moest ik even kwijt, nevermind)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

mekkieboek schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:11:
[...]

offtopic:
Het is toch wonderlijk wat mensen zichzelf aandoen door de deur open te zetten naar dit soort engagerende beerputgasbellen. Waarom klikken mensen dit bewust aan? Het maakt niet uit wat de bron of het onderwerp of het achterliggende doel is, islamhaat, westenhaat, linkshaat, rechtshaat.

Bestaat er eigenlijk materiaal over rechtshaat? Ik heb werkelijk geen idee of dat bestaat, wil ik ook niet weten. Ik klik nooit op dit soort triggers. Ook niet die van vorige pagina. Krijg ze ook nooit in mijn youtube feed. Ja, soms glipt er iets langs wat op dit soort rommel lijkt, mogelijk een algoritme die wat (gekleurde) ruis injecteert om de testen hoe flexibel ik ben. Dan is het: don't recommend this / this channel.

Ook 'reguliere' nieuwsartikelen die hierover gaan of al die abjecte 'klik hier, fillpje over <whatever>' triggers op de voorpagina van nu.nl. Ik hoef niet te zien hoe alle dingen eruit zien. Sterker, ik wil niet weten hoe dat eruit ziet.

Het is vast sensatiezucht waarom zoveel mensen daar wel door getriggered worden. Precies dezelfde reden waarom die idiote kijkersfiles ontstaan, dat idee is toch walgelijk of ligt dat aan mij? Of drommen met starende (net niet kwijlende) mensen op de stoep die in de weg staan voor ambulance medewerkers bij een ongeval.

Dus nogmaals het blijft wonderlijk wat mensen zichzelf aandoen. Nog afgezien van de verspilde tijd. Want het is een onverbiddelijk feit, die tijd komt niet meer terug (schön ist die jugendzeit). En die had je ook kunnen gebruiken voor iets constructiefs en desnoods door te kijken naar iets constructiefs.

(sorry moest ik even kwijt, nevermind)
Tegenwoordig heb je algoritmes die dat vaak filteren. Soms goed en soms slecht. In 2003/2004 waren er natuurlijk geen algoritmes en ook veel minder filmpjes (ik heb ze eigenlijk destijds nooit gezien maar weet dat ze er waren). Sneller internet heeft voordelen en nadelen wat dat betreft. Maar meer voordelen! :Y)

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02:13
DevWouter schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:45:
[...]

Sport verbroedert? Er is anders genoeg dreiging binnen en buiten elke sport.
Nationale identiteit is vooral wanneer we winnen.
Overigens kent topsport ook veel raakvlakken met kunst. Anders hadden we geen rubrieken zoals "Het doelpunt van de week".
Ja, zo kan ik ook wel kunst noemen die heisa oplevert, sterker nog, dat schijnt 1 van de doelen van sommige kunst te zijn.

Alleen omdat de voetbalsport massaler en volkser is, zijn de uitspattingen en confrontaties heviger.
Atletiek heeft dat bijvoorbeeld nauwelijks. Als x miljoen Nederlanders straks bij de OS ademloos naar de finale 400 meter horden voor vrouwen zitten te kijken, blijft dat ook wel even hangen. Of de wissel van Kramer.

Ik denk dat je iets te simpel denkt over het verbindende gebeuren van sport. Als je een keer gewonnen hebt, dan is dat identiteitsbepalend voor langere tijd. Ook verliezen trouwens. Het feit dat een groot deel van de populatie hetzelfde moment vooraan in het geheugen heeft getuigt daarvan.

Maar goed, de (voetbal)sport heeft ook veel negatieve kanten. Dat is waar. Ik zou er niet rouwig om zijn als we uitsupporters weren, maar dat is een heel ander onderwerp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:39
DeKever schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:16:
[...]

Ja, zo kan ik ook wel kunst noemen die heisa oplevert, sterker nog, dat schijnt 1 van de doelen van sommige kunst te zijn.

Alleen omdat de voetbalsport massaler en volkser is, zijn de uitspattingen en confrontaties heviger.
Mwa, dat kunst soms moet schuren vind ik nog iets anders dan dat tribale gedoe van sommige voetbalhooligans. Een club als Ajax kan ik ook moeilijk anders zien dan een bedrijf. Tenzij je daar om de hoek woont heeft het toch weinig meer met het volk te maken.

Wat we nodig hebben zijn meer cultclubs zoals St. Pauli, waar rechtsextremisme en hooligans bah zijn, dat midden in de samenleving staat en erop staat dat vrouwen en kinderen ook met fatsoen bij wedstrijden kunnen kijken :Y . Bij nader inzien nieteens zo off-topic omdat zulke clubs volgens mij een belangrijke functie kunnen vervullen om het volkse deel van de populatie weerbaarder tegen rechts-extremisme te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Bananenplant op 27-05-2024 20:16 ]

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:53
Eindelijk een semi matige krant die factchecks doet....

Hadden ze dat nu vóór de verkiezingen maar eens gedaan.
https://www.ad.nl/politie...-de-pvv-beweert~ac5c73fd/

In dit geval over die kansloze 10 miljard bezuinigen op de EU van de pvv
Het schijnt een serie te worden. Dat hele regeerakkoord zal wel afgezeken worden (terecht)

[ Voor 10% gewijzigd door LZ86 op 27-05-2024 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
LZ86 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:18:

Ik ben ervoor om alvast te regelen dat de Avondshow op hot standby komt zodat-ie tijdens de campagnetijd van de volgende verkiezingen gepland kan worden. Dat kan nooit heel lang duren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:30

Punkrocker

Mostly harmless

Het schijnt een serie te worden. Dat hele regeerakkoord zal wel afgezeken worden (terecht)
In dat kader:
Tenenkrommende reacties van Vd Plas op vragen van RTL over de 130 km/u....
:X

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

In samenwerking met het AD, de regionale titels en Nieuwscheckers checkt Pointer tot de verkiezingsdag 22 november 2023 de feiten.
https://pointer.kro-ncrv....check-marathon?filter=all

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

FunkyTrip schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:51:
Wat een zorgvuldig opgezet propagandakanaal is dit zeg:
Eric H schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:23:
Wat een treurigheid zeg.....
Door die filmpjes te embedden of direct naar die filmpjes te linken draag je bij aan views en relevantie voor zoekmachines. Door de links niet klikbaar te maken, al dan niet in mo-tags, voorkom je dat.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 14:10

DirtyBird

Praktiserend denker

Punkrocker schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:47:
[...]

In dat kader:
Wat een cringe-comedy...als het niet om te janken zou zijn. Ik ben blij dat pvv en bbb uitgebreid de kans hebben gekregen om te formeren en dat we met zijn allen getuigen kunnen zijn van deze shitshow.
Dat stemt me iets positiever voor als er weer verkiezingen komen. De die-hards zullen hoe dan ook blijven stemmen (al heeft de bbb zich wel van een boer-onvriendelijke kant laten zien), maar de meer gematigden denken de volgende keer hopelijk wel 2 keer na.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

In dat kader:
In andere woorden "Wij nemen geen verantwoordelijkheid, de verantwoordelijkheid is aan het nieuwe kabinet.. Dat het nergens kan [ivm stikstofruimte] is een probleem voor het nieuwe kabinet".

En ik maar denken dat "regeren verantwoording nemen is". |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
DevWouter schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:09:
[...]

In andere woorden "Wij nemen geen verantwoordelijkheid, de verantwoordelijkheid is aan het nieuwe kabinet.. Dat het nergens kan [ivm stikstofruimte] is een probleem voor het nieuwe kabinet".

En ik maar denken dat "regeren verantwoording nemen is". |:(
Nu al indekken voor het geval het allemaal fout gaat en niets gaat lukken. Het is allemaal zo voorspelbaar. Maakt niet uit wat er gebeurt, ze gaan "extreem links" weer de schuld geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frame164

Een beetje als klagen dat je 150 euro per maand kwijt bent aan de VVE maar er niet bij zeggen dat daarvoor het schilderwerk en het dak worden onderhouden en de boel wordt schoongemaakt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02:13
Bananenplant schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:06:
[...]

Mwa, dat kunst soms moet schuren vind ik nog iets anders dan dat tribale gedoe van sommige voetbalhooligans. Een club als Ajax kan ik ook moeilijk anders zien dan een bedrijf. Tenzij je daar om de hoek woont heeft het toch weinig meer met het volk te maken.

Wat we nodig hebben zijn meer cultclubs zoals St. Pauli, waar rechtsextremisme en hooligans bah zijn, dat midden in de samenleving staat en erop staat dat vrouwen en kinderen ook met fatsoen bij wedstrijden kunnen kijken :Y . Bij nader inzien nieteens zo off-topic omdat zulke clubs volgens mij een belangrijke functie kunnen vervullen om het volkse deel van de populatie weerbaarder tegen rechts-extremisme te maken.
Laten we sport niet versmallen tot de verpauperde voetbalsport, waar goede manieren nog wel eens lijken te worden verward met niet willen winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
DeKever schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:01:
[...]

Laten we sport niet versmallen tot de verpauperde voetbalsport, waar goede manieren nog wel eens lijken te worden verward met niet willen winnen.
Dat haalt dan wel een beetje je verhaal over "nationale identiteit" en "golven van opwinding" onderuit, want volgens mij is voetbal de enige sport die enigszins dat effect heeft, waarbij het pas recent is dat gepoogd wordt om ook de vrouwen onder de aandacht te brengen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bananenplant
https://decorrespondent.n...a6001f9?mc_cid=213581b615

Aardig artikel over wat we van het aankomende kabinet kunnen verwachten in Europa: geen resultaten, maar onhaalbare plannen gebruiken als stenen des aanstoots om "Europa" zwart te maken en "ze willen ons de les lezen" te kunnen huilen.
In deze nieuwe werkelijkheid is het niet meer voldoende om je als oppositiepartij, journalist of commentator te verschuilen achter het oordeel van de rechter, de EU of het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.

Het wordt tijd om pal vóór deze instituties te gaan staan.

Dat betekent voor velen nogal een ommezwaai. Politici en journalisten hebben niet de gewoonte om uit te leggen hoe een Europese richtlijn werkt, wáárom we Europese regelgeving voor natuurbescherming hebben en wat het belang is van internationale mensenrechtenverdragen. En eerlijk is eerlijk: ze zijn ook niet altijd makkelijk uit te leggen.

Maar wie zich beperkt tot een simpel ‘de scheidsrechter beslist’ voegt zich keurig naar het draaiboek van Wilders en consorten. Het gaat hun allang niet meer om deze regels en verdragen – ze zijn inzet geworden van iets groters: een cultuuroorlog. Waarin Nederland zogenaamd weer ‘van de Nederlanders is’ en rechters en Brussel valse Judassen zijn die dat streven in de weg staan.

Dus wanneer leden van het aanstaande kabinet weer eens jammerend op de grond liggen omdat ze hun zin niet krijgen, is het zaak om niet slechts te wijzen op het oordeel van de scheidsrechter, maar om de spelregels er nog eens bij te pakken. Om niet voor lief te nemen dát die regels er zijn, maar om duidelijk te maken wáárom ze er zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 17:03
[...]

In dat kader:
Hadden we iets anders verwacht dan dit gratis-bier geneuzel?:)

Op zich vond ik een 'analyse' (of samenvatting) recent van de NOS wel passend; het is geen hoofdlijnenakkoord. Hoofdlijnen zouden duidelijkheid verschaffen over de koers die ze op willen met Nederland. Nee, het is een samenraapsel van verkiezingspunten van de vier partijen...en dan uitsluitend punten waar de vier het tot op zekere hoogte over eens konden worden.

En dat zie je dan ook wel terug in zulke wensen. Veel te gedetailleerd, en dan nog zonder na te hebben gedacht over de haalbaarheid...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03:15

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
DeKever schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:01:
[...]

Laten we de sport ook niet versmallen door alleen op professioneel niveau te focussen :) Sport is veel meer dan dat: wandelen, hardlopen al dan niet competitief, fietsen, kaart/kompas navigeren en dat alles van professioneel fulltime tot amateurniveau tot gelegenheidssporten (eens een keertje een beetje met een gehuurde kajak over de Maas peddelen).

Dat zijn wel activiteiten die voor cohesie kunnen zorgen omdat je veelal in groep, samen iets aan het doen bent. Dat is trouwens ook waarom veel bedrijven zo gek zij nop dingen als survivalruns en escaperooms als teamactiviteit: groepsgevoel, een opzet naar het vormen van een identiteit.

Dan moet je ook nog kijken naar andere implicaties van sport: gezondheid. We zijn het vergeten misschien, maar 6 jaar geleden heeft de overheid ingezet via het nationale preventie akkoord op het verbeteren van de gezondheid van mensen. Sport is daar ook een heel belangrijk onderdeel van (https://www.rijksoverheid...n/gezondheid-en-preventie, bij bijna elk punt is sport een deel van de aanpak of zou het moeten zijn).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:15
polthemol schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:25:
Dan moet je ook nog kijken naar andere implicaties van sport: gezondheid. We zijn het vergeten misschien, maar 6 jaar geleden heeft de overheid ingezet via het nationale preventie akkoord op het verbeteren van de gezondheid van mensen. Sport is daar ook een heel belangrijk onderdeel van (https://www.rijksoverheid...n/gezondheid-en-preventie, bij bijna elk punt is sport een deel van de aanpak of zou het moeten zijn).
Medische diensten als gevolg van de zorg
In 2020 rapporteerde 10,2 procent van de wekelijkse sporters van 4 jaar en ouder een sportblessure opgelopen te hebben in de afgelopen drie maanden (11,6 procent in 2018).22) In 2019 raakten naar schatting 4,4 miljoen sporters in Nederland geblesseerd tijdens het uitoefenen van hun sport. Gezamenlijk liepen zij rond de 5,5 miljoen blessures op, wat overeenkomt met 3,1 blessures per duizend uur sport. Ruim de helft van de blessures (55 procent) werd medisch behandeld, vooral door een fysiotherapeut.
Ongeveer een half miljard euro per jaar. De gezondheidsvoordelen van sport worden vaak al behaald door de weinig stressvolle activiteiten in groepsverband die je noemt; wandelen, fietsen, etc. De sportlobbyisten zetten massaal in op de competitieve sporten (al dan niet op hoog niveau) die de samenleving honderden miljoenen op jaarbasis kosten, nog los van subsidie.

Dat we al deze activiteiten (zelfs. incl. Formule 1) "sport" noemen maakt de discussie erg warrig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:43:
[...]

[...]

Ongeveer een half miljard euro per jaar. De gezondheidsvoordelen van sport worden vaak al behaald door de weinig stressvolle activiteiten in groepsverband die je noemt; wandelen, fietsen, etc. De sportlobbyisten zetten massaal in op de competitieve sporten (al dan niet op hoog niveau) die de samenleving honderden miljoenen op jaarbasis kosten, nog los van subsidie.

Dat we al deze activiteiten (zelfs. incl. Formule 1) "sport" noemen maakt de discussie erg warrig.
context: dat zijn de kosten en louter dat, zonder een vaststelling of de behandeling nodig was of wat de oorzaak was van de blessure. De gezochte context: wat levert het op, is het zinniger dat iemand naar de fysio moet af en toe dan dat hij met overgewicht bv. kampt?

Hoeveel ziekendagen scheelt het als iemand een beetje fit en gezond is?
(en de gezondheidsvoordelen haal je niet alleen door weinig stressvolle activiteiten, maar daar zijn stapels trainingshandboeken en onderzoeken over gedaan. De grootste notitie erbij is dat de lat zo laag ligt bij wat we effectief doen, dat men al moet gaan adviseren de trap eens te nemen ipv de lift).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bananenplant schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:48:
https://decorrespondent.n...a6001f9?mc_cid=213581b615

Aardig artikel over wat we van het aankomende kabinet kunnen verwachten in Europa: geen resultaten, maar onhaalbare plannen gebruiken als stenen des aanstoots om "Europa" zwart te maken en "ze willen ons de les lezen" te kunnen huilen.

[...]
Om als klap op de vuurpijl ook voorlopig niet meer serieus genomen te worden.
Net als vertrouwen; ook aanzien komt te voet en gaat te paard.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

En Chris Klomp had ook nog wel een aardig stuk over V/d Plas: https://chrisklomp.nl/car...r-plas-de-leugen-regeert/
Van der Plas kwam op een gegeven moment smalend aankakken met de 0,000036 graden opwarming van de aarde die door klimaatmaatregelen voorkomen zouden kunnen worden. Volgens Van der Plas, nooit te beroerd om een domme vergelijking te maken, zou ze een dergelijke verlaging niet eens merken als ze onder de douche stond.

Ik weet niet eens waar ik moet beginnen om uit te leggen hoe dom die vergelijking is. Een stijging van het douchewater met 1,5 of 2 graden zal Van der Plas ook niet gillend uit de douche jagen bijvoorbeeld, maar heeft wereldwijd enorme gevolgen. Op oogsten (hallo boeren), op extreem weer (hallo boeren), op de aanwezigheid van voldoende water (hoi boeren), op insecten (dag boeren), op bosbranden, woestijnvorming, overstromingen en ondervoeding en ga zo maar door.
En zo zijn we in Nederland definitief de wereld van het populisme in gegleden. Met politici die vertellen wat de mensen willen horen in plaats van uitleggen dat de werkelijkheid complex is en dat er soms offers moeten worden gebracht.

Op de een of andere manier zijn we terechtgekomen in een realiteit waarbij het als verfrissend wordt gezien dat politici geen antwoorden hebben en ze probleemloos nepnieuws en leugens als bron kunnen nemen voor nieuw beleid.
Denk dat ie het rustig aan doet qua Wilders en VVD omdat die daar al zoveel over heeft geschreven.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:43:
[...]

[...]

Je haalt wellicht de beweegrichtlijnen met wandelen of rustig fietsen, maar de echte voordelen van sporten haal je zeker niet hiermee. En dat zeg je wel vrij letterlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
polthemol schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:49:
context: dat zijn de kosten en louter dat, zonder een vaststelling of de behandeling nodig was of wat de oorzaak was van de blessure. De gezochte context: wat levert het op, is het zinniger dat iemand naar de fysio moet af en toe dan dat hij met overgewicht bv. kampt?
De vraag is of zoiemand zonder competitieve sport met overgewicht zou kampen. Overgewicht wordt veroorzaakt door een obesogene omgeving en, hoewel mensen dit vrijwel onmiddelijk en krampachtig ontkennen, in grote mate door erfelijke aanleg.

Het subsidiëren van sport bevordert dus (in kleine mate) de gezondheid van mensen die vaak al gezond waren, verhoogt hun aanspraak (dmv. blessures) op kostbare medische zorg. Terwijl het geld wellicht ook besteed had kunnen worden aan het verbeteren van de gezondheid van mensen die aan het andere eind van het spectrum zitten.
polthemol schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:49:
Hoeveel ziekendagen scheelt het als iemand een beetje fit en gezond is?
Wederom, bereik je dit met sporten, of bereik je dit met inzetten op meer beweging voor groepen met overgewicht?
eric.1 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:14:
Je haalt wellicht de beweegrichtlijnen met wandelen of rustig fietsen, maar de echte voordelen van sporten haal je zeker niet hiermee. En dat zeg je wel vrij letterlijk....
Wat zijn de "echte" voordelen van sporten? Sterk zijn of hard kunnen lopen zijn voor de maatschappij niet zo heel belangrijk. Als je dat wil bereiken is dat prima, maar ik zie niet in waarom ik met belastinggeld moet opdraaien voor zowel de voorzieningen als de gezondheidskosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

En nu ik toch niks te doen heb omdat mijn leerling er weer eens niet is, De Groene heeft een goed artikel over hoe de oppositie daadwerkelijk oppositie moet/kan voeren: https://www.groene.nl/art...en-rechts-radicale-opmars

Ze hebben een aantal punten, ik citeer het belangrijkste:
Valkuil 1 – Het mag niet (van de rechter)

Het is de juridisering van de oppositie. Als de tekenen niet bedriegen, raakt deze ontwikkeling de komende jaren in een stroomversnelling. Dat is geen goed nieuws. Ten eerste kan Wilders, mochten de plannen van ‘zijn’ kabinet worden afgeschoten, de schuld eenvoudig afschuiven op zijn favoriete tegenstanders. De rechters hebben hem gedwarsboomd. Of anders wel Europa.
Valkuil 2 – Het hoort niet (volgens ons soort mensen)

Een verstandige oppositie weigert te reageren op elke proefballon, zoals die over pak ’m beet een verhuizing van de Nederlandse ambassade naar Jeruzalem. Die volgt haar eigen agenda. Dat betekent ook weerstand bieden aan de moderne verleiding om ‘pakketpolitiek’ te bedrijven
Valkuil 3 – Het is te duur (en we moeten bezuinigen)

De mythe van het al te strikte financiële keurslijf draagt daarentegen bij aan de Haagse politiek als eenheidsworst. Tom van der Meer, hoogleraar politieke wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam, ziet hierin een belangrijke verklaring voor de teloorgang van de middenpartijen
Valkuil 4 – Het is politiek onhaalbaar (dus wees pragmatisch)

Welkom op het terrein van de ‘metapolitiek’. Het waren altijd de progressieve partijen die hierin uitblonken. In plaats van zich neer te leggen bij de bestaande verhoudingen, presenteerden ze een gedurfde visie op een toekomst die vrijer en rechtvaardiger zou zijn. Ze mobiliseerden nieuwe kiezersgroepen, kaapten de politieke agenda, polariseerden naar hartenlust en trokken zo het complete politieke spectrum de kant op van hun idealen.
Valkuil 5 – Het kan niet anders (want de kiezer wil het)

De oppositie moet volgens Mau niet meegaan in zulke frames. Het is zaak de kiezer consequent aan te spreken op de bredere overtuigingen waarover wél brede overeenstemming heerst.
Op zich wel goede punten om op te letten en wat mee te doen, al ben ik ook erg cynisch inmiddels. Hoeveel mensen zullen daadwerkelijk zien wat de oppositie doet? We komen anno nu vaak niet verder dan wat soundbites op social media. En wat traditionele media doen en niet doen helpt ook niet.

Plus dat er nou ook weer niet zo'n brede oppositie is. Ik zie PvdA-GL echt niet samen optrekken met het CDA bijvoorbeeld, want het CDA is nog altijd knap conservatief, en leeft qua stikstof ook behoorlijk in een eigen realiteit. En de SP en PvdA-GL zijn ook niet echt linkse kameraadjes, leftist infighting blijft een ding, en helaas is zelfs het opkomen van radicaal/extreem rechts niet echt genoeg om dat te stoppen. "Goed" is zeker wel de vijand van "perfect" voor veel linkse mensen, helaas.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:48:
[...]

De vraag is of zoiemand zonder competitieve sport met overgewicht zou kampen. Overgewicht wordt veroorzaakt door een obesogene omgeving en, hoewel mensen dit vrijwel onmiddelijk en krampachtig ontkennen, in grote mate door erfelijke aanleg.
het is deel van een set maatregelen. Het lijkt vooral te maken te hebben met levensstijl, dus niet alleen beweging (noem het sport, noem het beweging), maar ook voeding. De erfelijke aanleg werkt niet zo simpel als je lijkt te stellen, maar we gaan dan heel diep een pad in. De wetenschappelijke stelling is dat het een combinatie van factoren is. Daarnaast zijn er meer zaken dan overgewicht die op gezondheidsvlak spelen natuurlijk.
Het subsidiëren van sport bevordert dus (in kleine mate) de gezondheid van mensen die vaak al gezond waren, verhoogt hun aanspraak (dmv. blessures) op kostbare medische zorg. Terwijl het geld wellicht ook besteed had kunnen worden aan het verbeteren van de gezondheid van mensen die aan het andere eind van het spectrum zitten.
Daar zie ik graag een onderbouwing van dan. Want je zult dan ook hard moeten maken dat de kosten groter zijn dan opbrengsten en daar heb je het niet over. Dit is op die wijze een 'managementsanalyse' met de focus louter op uitgaven. Conform het preventieakkoord is het namelijk slim om sport te stimuleren, jij downplayed het nu tot kleine winsten met hoge kosten.
Wederom, bereik je dit met sporten, of bereik je dit met inzetten op meer beweging voor groepen met overgewicht?
Wederom: wat is je label wat je erop wil plakken? Ook wandelen is een vorm van sport, als jij het liever 'bewegen' wilt noemen, moet je dat doen.
Wat zijn de "echte" voordelen van sporten? Sterk zijn of hard kunnen lopen zijn voor de maatschappij niet zo heel belangrijk. Als je dat wil bereiken is dat prima, maar ik zie niet in waarom ik met belastinggeld moet opdraaien voor zowel de voorzieningen als de gezondheidskosten.
Sterk zijn heeft beste voordelen als je ouder gaat worden, het speelt op hogere leeftijd een rol in hoe makkelijk je valt bv. Dat is dus een vorm van preventie. Hard kunnen lopen of ver kunnen fietsen zijn niet per se de voordelen die je eruit moet halen, het is wel een cardio oefening onder andere, wat best prima werkt voor oa. je hart (hence de cardio) en je bloedsomloop botontkalking (ouderdomsprobleem). Dus prima preventie.

Je maakt je er zo een beetje makkelijk van af qua argumentatie, op deze wijze zaken aan de kant schuiven gaat eigenlijk elke stimulering vanuit een overheid overbodig laten lijken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eric.1
[...]

"Sterk zijn of hard kunnen lopen"...ja, als we alles zo plat slaan dan komen we nergens...dit is gewoon een vorm van trollen - imo.

Hier is echt genoeg wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, dat hoef ik niet voor je in te vullen - dat kan je zelf opzoeken. Ik wil daarmee wel gelijk aanstippen dat het wellicht een goed idee is om geen sterke mening te vormen over onderwerpen die je niet zo bekend zijn. De gebruikte bewoording hier duidt nou niet echt op een bovengemiddeld inzicht in de materie...

Er zijn ook al lang en breed berekeningen uitgevoerd over en studies verricht naar die zorgkosten door blessures wanneer we meer gaan sporten (meer richting de richtlijnen)...op de korte termijn is meer sporten eigenlijk altijd goedkoper voor de maatschappij. Op de langere termijn stijgt de levensverwachting en zodoende ook de zorgkosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
De voordelen van sporten (n=1)? Doe al jaren functional fit. Als het er een tijdje niet van komt, dan heb ik snel rugklachten. Ik ben ervan overtuigd als mensen meer aandacht aan buik- en rugspieren zouden besteden, dat dat veel rugklachten en andere klachten met het bewegingsapparaat voorkomen zouden worden. Ik geloof ook dat het helpt om tot op hogere leeftijd actief en zelfstandig te blijven.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
[...]

In mijn ervaring is het positieve effect van krachttraining op je algehele gevoel van welbevinden enorm. Plus dat het ook helpt tegen beeldschermwerkkwaaltjes, pijntjes. Blessures hebben vaak te maken met ofwel slechte techniek ofwel niet goed naar de grenzen van je lichaam luisteren. En dat laatste goed leren is in deze hectische maatschappij volgens mij ook pure winst.

Overigens wordt fysiotherapie niet vergoed vanuit de basisverzekering, dus die zorgkosten worden hooguit ten dele door de maatschappij als geheel gedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
polthemol schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:59:
het is deel van een set maatregelen. Het lijkt vooral te maken te hebben met levensstijl, dus niet alleen beweging (noem het sport, noem het beweging), maar ook voeding. De erfelijke aanleg werkt niet zo simpel als je lijkt te stellen,
Zeker niet, maar er worden te pas en te onpas onjuistheden over overgewicht geroepen. Meestal worden die niet in twijfel getrokken. Erfelijke aanleg is een belangrijke - niet de enige - factor in het ontwikkelen van overgewicht. Dat klopt als een bus, maar het roept enorme ergenis op. Omdat we als samenleving een meritocratisch beeld van gezondheid hebben.
Daar zie ik graag een onderbouwing van dan. Want je zult dan ook hard moeten maken dat de kosten groter zijn dan opbrengsten en daar heb je het niet over. Dit is op die wijze een 'managementsanalyse' met de focus louter op uitgaven. Conform het preventieakkoord is het namelijk slim om sport te stimuleren, jij downplayed het nu tot kleine winsten met hoge kosten.
Nederlandse maatschappelijke akkoorden zijn exemplarisch voor de stelling dat politiek de kunst van het haalbare is. En ik snap helemaal dat het aantrekkelijk lijkt om middels inzet op sport de - meestal door vrijwilligers gerunde - maatschappelijke organisaties te kunnen inzetten om de druk op de overbelaste gezondheidszorg te verlichten. Punt is dat die sportverenigingen hun eigen belangen hebben. Gaat het geld naar een wandelmiddag voor bejaarden in een kansenwijk, of naar de kantine van een hockeyvereniging?
Wederom: wat is je label wat je erop wil plakken? Ook wandelen is een vorm van sport, als jij het liever 'bewegen' wilt noemen, moet je dat doen.
Ik vind het een zeer belangrijk onderscheid. Aan het ene eind van het spectrum heb je een oudere die, moeilijk ter been, z'n saturatie boven de 95 kan tillen door regelmatig te gaan wandelen. Aan het andere eind van het spectrum heb je een marathonloper die z'n eigen persoonlijke record verslaat, maar door zijn fervente training vervroegd toe is aan een pacemaker en nieuwe kniëen.

In onze samenleving is het zo dat we de tweede persoon "sportief" noemen, veel aandacht geven, en zijn prestaties vieren.
Sterk zijn heeft beste voordelen als je ouder gaat worden, het speelt op hogere leeftijd een rol in hoe makkelijk je valt bv. Dat is dus een vorm van preventie. Hard kunnen lopen of ver kunnen fietsen zijn niet per se de voordelen die je eruit moet halen, het is wel een cardio oefening onder andere, wat best prima werkt voor oa. je hart (hence de cardio) en je bloedsomloop botontkalking (ouderdomsprobleem). Dus prima preventie.
Wederom, er zijn sterk afnemende meerverdiensten. Bejaarden die elke ochtend meeswingen met Olga Commandeur hebben niet zoveel te maken met iemand die brons haalt bij gewichtheffen bij de olympische spelen, of met het anabolenclubje in de sportschool.

Toch noemen we al deze activiteiten "sporten", alsof ze universeel positief voor de samenleving zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
eric.1 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:22:
Hier is echt genoeg wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, dat hoef ik niet voor je in te vullen - dat kan je zelf opzoeken. Ik wil daarmee wel gelijk aanstippen dat het wellicht een goed idee is om geen sterke mening te vormen over onderwerpen die je niet zo bekend zijn.
*knip* s.v.p. geen commentaar op elkaars postgedrag of meta discussie in het topic.

[ Voor 21% gewijzigd door defiant op 28-05-2024 13:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
Zucht, wat een onzin weer. Nee. Maar wel dat meningen worden onderbouwd zodat we er iets mee kunnen. Er is vrij duidelijke consensus over het nut van sport, t.o.v. bijv. standaard wandelen. Als je iets anders vindt, prima, maar onderbouw dat dan zodat we er iets van kunnen leren.

[ Voor 17% gewijzigd door defiant op 28-05-2024 13:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bananenplant
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:50:
[...]

Zeker niet, maar er worden te pas en te onpas onjuistheden over overgewicht geroepen. Meestal worden die niet in twijfel getrokken. Erfelijke aanleg is een belangrijke - niet de enige - factor in het ontwikkelen van overgewicht. Dat klopt als een bus, maar het roept enorme ergenis op. Omdat we als samenleving een meritocratisch beeld van gezondheid hebben.
Ten eerste: ik zit hard na te denken over hoe ik een artikel kan terugvinden dat ik ooit gelezen heb, waarin wordt getoond dat je op oude foto's zo weinig dikke mensen ziet, om te illustreren hoeveel dikker mensen de afgelopen decennia zijn geworden.

Ten tweede: het is te gemakkelijk om bijvoorbeeld een uurtje wielrennen calorisch ongedaan te maken door een zak chips leeg te eten. Hoe zei Teun van de Keuken het ook alweer in zijn boek? De "voedings"industrie produceert een soort harddrugs? Nog belangrijker dan het stimuleren van beweging is het onderkennen dat de bewierookte vrije markt intussen hard aan het falen is om de samenleving fatsoenlijk te voeden. Ik link nog maar weer eens een keer dit artikel waarin gezondheidseconoom Jochen Mierau uitlegt hoe de obesitasgolf tot gigantische zorgkosten gaat leiden.

In het huidige politieke klimaat hoeven we hier denk ik alleen geen visie hierop te verwachten. Stel je voor dat de snackbar bij Henk en Ingrid om te hoek dicht moet, dan is het land te klein.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 16:40

ZieMaar!

Moderator General Chat
Sport kan je niet reduceren tot een businesscase, er zijn veel te veel variabelen. Topsport zou best ongezond kunnen zijn, net als mensen die anabolen spuiten. Haal die uit t vergelijk en focus op de 99,5% die overblijft, dan zijn de nadelen opeens een stuk kleiner.

Kleine n=1: ik ben best sportief. Ik wielren, loop hard, ski (minimaal 2 weken p/j in de sneeuw, wekelijks indoor in het winterseizoen), doe 2 keer per week kracht/conditie training. In zomer wandel ik in de bergen en doe ik soms een via feratta. Ik ben eigenlijk nooit geblesseerd en heb al helemaal geen blessures gehad waarvan ik niet zelf de kosten van herstel betaalde.

Maar dat is niet mijn n=1 punt. Vorig jaar juli ben ik geopereerd. Zware operatie met jaar lang nabehandelingen, voor een aandoening die niets met levensstijl te maken heeft. Dat was het punt waarop ik lotgenoten, qua herstel, qua arbeidsmogelijkheden etc mijn hielen kon laten zien. Geen dure revalidatie artsen, geen fysio (die dan uit de basiszorg zou gaan), etc. Dat heeft heus niet alleen met mijn fitheid te maken, maar het heeft, volgens alle individuele artsen, enorm bijgedragen.

Voor een echt vergelijk zou je eigenlijk gewoon 2 groepen moeten hebben en dan 5 jaar al dit soort kosten moeten meten, voor de sporters en de niet sporters. Wel lastig om vergelijkbare groepen te krijgen, omdat vaak (veel) sporten ook wel weer hand in hand gaat met een ander voedingspatroon etc.

Conclusie: Het klopt dat we ieder jaar zo’n 10 miljard euro betalen aan de EU. Maar we krijgen ook veel geld terug uit Brussel in de vorm van subsidies. In 2022 kostte de EU ons daardoor feitelijk ‘slechts’ 2,7 miljard euro. Wanneer je rekening houdt met de baten van de interne markt, levert de EU ons meer geld op dan dat het ons kost.

In t artikel staat o.a. dat de EU ons € 1760,- oplevert. Per persoon, per jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door ZieMaar! op 28-05-2024 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
Bananenplant schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:09:
[...]

Ten eerste: ik zit hard na te denken over hoe ik een artikel kan terugvinden dat ik ooit gelezen heb, waarin wordt getoond dat je op oude foto's zo weinig dikke mensen ziet, om te illustreren hoeveel dikker mensen de afgelopen decennia zijn geworden.

Ten tweede: het is te gemakkelijk om bijvoorbeeld een uurtje wielrennen calorisch ongedaan te maken door een zak chips leeg te eten. Hoe zei Teun van de Keuken het ook alweer in zijn boek? De "voedings"industrie produceert een soort harddrugs? Nog belangrijker dan het stimuleren van beweging is het onderkennen dat de bewierookte vrije markt intussen hard aan het falen is om de samenleving fatsoenlijk te voeden. Ik link nog maar weer eens een keer dit artikel waarin gezondheidseconoom Jochen Mierau uitlegt hoe de obesitasgolf tot gigantische zorgkosten gaat leiden.

In het huidige politieke klimaat hoeven we hier denk ik alleen geen visie hierop te verwachten. Stel je voor dat de snackbar bij Henk en Ingrid om te hoek dicht moet, dan is het land te klein.
En die snackbar was er ook al voordat de helft van de bevolking overgewicht had. Van 1x per week een frietje op zondag wordt je niet te dik, je word te dik van wat je in de resterende 6 dagen eet.

Helaas heeft het aanbod van supermarkten weinig meer met gezonde voeding te maken.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:19
[...]

Een gezonde (beroeps) bevolking is enorm van meerwaarde voor onze economische productie. De rekening van ziekte ligt ook niet voor een onbelangrijk deel bij de werkgever. Sporten helpt ook met het geestelijk welzijn en verkleind de kans op uitval door psychische klachten.

Veel werkgevers hebben ook programma’s om werknemers meer te laten bewegen en sporten. Dat wordt deels gestimuleerd of geeist door de staat.

Genetica alleen verklaard helemaal niet waarom er een obesitas epidemie is.

Grootste probleem is dat onze omgeving obesitogeen is. Als ik vergelijk met wat je nu bv op een station kan kopen met 20 jaar geleden. Dan zie ik daar een causaal verband.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Joris748 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:49:
[...]

En die snackbar was er ook al voordat de helft van de bevolking overgewicht had. Van 1x per week een frietje op zondag wordt je niet te dik, je word te dik van wat je in de resterende 6 dagen eet.
https://www.rtl.nl/gezond...-weg-uit-achterstandswijk
Buurtfacts berekende per gemeente en postcodegebied de fastfooddichtheid. Gemiddeld zijn er in Nederland zes fastfoodrestaurants op 10.000 inwoners. In diverse achterstandswijken en in veel Limburgse gemeenten is dat aantal vele malen hoger. Juist die gebieden kampen ook vaker met problemen rond overgewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
offtopic:
Is dit een bestaand woord? Van voor Latijn en van achter Grieks lijkt raar :) . Wel goed om er een term voor te hebben (y) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
Er is een naam!

Dick Schoof
Dick Schoof is de kandidaat-premier van de nieuwe coalitie. Dat melden bronnen aan de NOS. Later vanmiddag maken de vier formerende partijen PVV, VVD, NSC en BBB het officieel bekend.

De 67-jarige Schoof is op dit moment de hoogste ambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid. Daarvoor was hij de baas van de inlichtingendienst AIVD, Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) en directeur van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).
(NOS)

Voor mij een beetje een onbekende naam. Ik ken hem nog wel als NCTV, maar ik kan niet zeggen dat ik daar positieve of negatieve connotaties aan over heb gehouden.

[ Voor 71% gewijzigd door Helixes op 28-05-2024 13:01 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Bananenplant schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:59:
[...]

offtopic:
Is dit een bestaand woord? Van voor Latijn en van achter Grieks lijkt raar :) . Wel goed om er een term voor te hebben (y) .
Wordt vaker gebruikt. Analoog aan een carcinogeen (kankerverwekkend). Volgens mij geïntroduceerd door obesitas onderzoekers. De medische terminologie is ook allemaal potjes latijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Helixes schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:00:
Er is een naam!

Dick Schoof

[...]

(NOS)

Voor mij een beetje een onbekende naam. Ik ken hem nog wel als NCTV, maar ik kan niet zeggen dat ik daar positieve of negatieve connotaties aan over heb gehouden.
67 dus weinig afbreukrisico.
Zou toch over een jaar met pensioen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Er is een naam!

Dick Schoof

[...]

(NOS)

Ik ook niet maar ik heb nu dus wel negatieve connotaties ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Er is een naam!

Dick Schoof

[...]

(NOS)

Dat is denk ik ook het punt.
Iemand die neutraal over kan komen en inhoudelijke bestuurservaring heeft. Beiden gaat een premier nodig hebben met dit kabinet. Want de laatste dagen komt al het ene na het andere voorbij over de theoretische en praktische uitvoerbaarheid van het regeerakkoord.
RobinHood schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:10:
En Chris Klomp had ook nog wel een aardig stuk over V/d Plas: https://chrisklomp.nl/car...r-plas-de-leugen-regeert/

[...]

[...]

Denk dat ie het rustig aan doet qua Wilders en VVD omdat die daar al zoveel over heeft geschreven.
Het weer is ook al ruim een jaar ook echt geweldig voor menig landbouwer...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:21
Er is een naam!

Dick Schoof

[...]

(NOS)

Ah, ze hebben een oude witte man bereid gevonden om de frisse nieuwe bestuurscultuur definitief de kop in te drukken.

Wel alvast een mooi motto. "Kabinet Wilders - Schoof: alle problemen op de lange baan".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:10:
Dat is denk ik ook het punt.
Iemand die neutraal over kan komen en inhoudelijke bestuurservaring heeft. Beiden gaat een premier nodig hebben met dit kabinet. Want de laatste dagen komt al het ene na het andere voorbij over de theoretische en praktische uitvoerbaarheid van het regeerakkoord.
Ik denk dat Schoof hier in de Groene het best uiteen zet hoe hij in de wedstrijd zit: Ontzettend dienend. Hij vertelt zijn verhaal natuurlijk vanuit de rol van SG, vergelijkbaar hoe we vinden dat een ambassadeur moet opereren. Vooral faciliteren, zonder eigen mening.

Gelukkig lijkt hij wel van de rechtsstaat, maar is ook niet vies van het inperken van rechten als dat de beheersbaarheid en handhaving bevordert.

Maar ik denk vooral dat Schoof iemand is die bereid is het beleid (binnen de grenzen van het redelijke) uit te voeren, zonder er zelf al te veel ideeën bij te krijgen. Ik denk dat men het gevoel heeft dat hij zijn plaats wel kent: In het torentje, maar niet aan de top van de voedselketen.

Edit: Ik heb hier wel een beetje moeite mee.... Uit het interview in de Groene:
Stel. Een donker scenario. We krijgen een regering die inderdaad strenger wil straffen, een migratiestop invoert, de islam aanpakt en misschien zelfs rechtersbenoemingen gaat beïnvloeden, zoals in Polen en Hongarije gebeurde. Wat wordt er dan van een topambtenaar verwacht?
‘Ik heb moeite mee te gaan in dit frame, alsof de democratie op het punt staat van doodgaan, als gevolg van deze verkiezingsuitslag. Ik maak je vraag los van de verkiezingen: stel dat de democratie linksom of rechtsom wordt uitgehold, want het kan via beide kanten – dan is de eerste belangrijke vraag: wie ben ik om tot het oordeel te komen dat ik het goed zie en de rest niet? Er wordt heel snel geoordeeld. Iets meer reflectie is wel gewenst.

Maar goed, we kennen allemaal het fenomeen van de burgemeester in oorlogstijd, en de zorgelijke rol die SG’s tijdens de bezetting speelden. Door op hun post te blijven maakten ze dingen mogelijk die, als ze niet hadden meegewerkt, misschien niet zouden zijn gebeurd. Voor mezelf denk ik: als je in die situatie komt, en geen burgemeester in oorlogstijd wil zijn, dan is de enige mogelijkheid: opstappen.’

Waar ligt dan precies uw morele pijngrens?
‘Ik ga er zonder meer van uit dat we die de komende jaren niet bereiken. De pijngrens zou liggen daar waar de hele Staten-Generaal wetten gaat aannemen en de grondwet zo gaat wijzigen dat je serieuze vraagtekens kunt gaan zetten bij het voortbestaan van de democratie.’

[ Voor 39% gewijzigd door Helixes op 28-05-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Compuchip87 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:15:
[...]

Ah, ze hebben een oude witte man bereid gevonden om de frisse nieuwe bestuurscultuur definitief de kop in te drukken.

Wel alvast een mooi motto. "Kabinet Wilders - Schoof: alle problemen op de lange baan".
Ja, had jij een jonge progressieve vrouw verwacht? ;-)

En over drie maanden kunnen we zeggen ‘de kamer schoof ‘m aan de kant’.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 15:06

HollovVpo1nt

I like gadgets

*knip*, laat de oude koeien maar in de sloot.

[ Voor 68% gewijzigd door NMH op 29-05-2024 16:39 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Er is een naam!

Dick Schoof

[...]

(NOS)

Met zo”n profiel maak ik me gelijk zorgen over de bevoegdheden van de overheid. Afluisteren/ sleepwet etc. Iets wat bij rechts meestal al niet in al te beste handen is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• D-e-n
En je gelooft het niet: diverse media melden dat hij tot voor kort lid was van de...
spoiler:
PvdA

[ Voor 5% gewijzigd door D-e-n op 28-05-2024 13:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
D-e-n schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:21:
En je gelooft het niet: diverse media melden dat hij tot voor kort lid was van de...
spoiler:
PvdA
Oh kom op zeg. :')

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Bananenplant schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:09:
[...]

[...]
Kan het zijn dat je de foto in een TV programma gezien hebt? Mijn vriendin en ik keken onlangs naar het TV-progamma Over Gewicht en daarin lieten deskundigen een foto zien van voetballende kinderen uit de jaren 80, waar een deel met ontbloot bovenlichaam speelden (prima manier om de teams te onderscheiden). Bij die kinderen kan je de ribben tellen. Dat waren kinderen op gezond gewicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
eric.1 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:06:
[...]

Zucht, wat een onzin weer. Nee. Maar wel dat meningen worden onderbouwd zodat we er iets mee kunnen. Er is vrij duidelijke consensus over het nut van sport, t.o.v. bijv. standaard wandelen. Als je iets anders vindt, prima, maar onderbouw dat dan zodat we er iets van kunnen leren.
Goed, de WHO 2020 guidelines for physical activity dan

There is moderate-certainty evidence of a curvilinear dose-response association between physical activity volume and some health outcomes, such as all-cause and cardiovascular disease (CVD) mortality, and incident cancer and diabetes. Health benefits occur with levels of physical activity below the recommendations, supporting the statement that some physical activity is better than none. More physical activity is better, although the relative benefits tend to diminish at higher levels of physical activity. However, it is not possible to specify the physical activity levels where diminishing returns begin. For this reason, the new recommendation that aerobic physical activity volumes higher than 300 min of moderate-intensity activity per week, or 150 min of vigorous-intensity activity per week have additional health benefits, is rated as conditional.
300 minutes of moderate-level activity is 5 uurtjes wandelen, per week. En natuurlijk word je fitter als je méér beweegt. Maar fitter is niet hetzelfde als gezonder, en gezondheid is uiteindelijk het maatschappelijke doel wat wenselijk is.

Dit is allemaal niet zo heel controversieel, en eerlijk gezegd verbaast het me dat er uberhaupt discussie over was.

Ik geef een euro liever uit om iemand die sedentair is aan het wandelen te krijgen, dan om iemand die niet-sedentair is op hoger niveau te laten sporten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

polthemol schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:25:
Laten we de sport ook niet versmallen door alleen (...)
Er is niet echt een vast definitie omtrent wat sport wel/niet is. De beste graadmeter is nog steeds hoe mensen het ervaren. Zo kan iemand vinden dat bergbeklimmen geen sport is terwijl een ander competitief breien juist wel een sport vind.

Persoonlijk heb ik vooral een hekel aan de term "sportschool" zeker als het over de moderne variant gaat. Veel mensen ervaren het juist niet als een sport en leren doen ze ook niet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

67, een pensionado. Ervaring is goed natuurlijk maar altijd de vraag of zo iemand nog midden in de maatschappij staat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:34:

300 minutes of moderate-level activity is 5 uurtjes wandelen, per week. En natuurlijk word je fitter als je méér beweegt. Maar fitter is niet hetzelfde als gezonder, en gezondheid is uiteindelijk het maatschappelijke doel wat wenselijk is.

Dit is allemaal niet zo heel controversieel, en eerlijk gezegd verbaast het me dat er uberhaupt discussie over was.
ik vul je even aan: https://www.who.int/news-.../detail/physical-activity en dan heb je het over een minimum waar 80% van de volwassenen het wereldwijd niet red. Gaan we het niet beter op doen.

In ieder geval adviseer je in the end gewoon een specifiek iets ('ga wandelen'), wat simpelweg een vorm van beweging is zoals tennis dat ook is of fietsen, enz. enz. enz.
Ik geef een euro liever uit om iemand die sedentair is aan het wandelen te krijgen, dan om iemand die niet-sedentair is op hoger niveau te laten sporten.
en dit is dus gewoon een valse tegenstelling. Je doet nu alsof het een keuze tussen extremen is en dat is het gewoonweg niet. Betere fietspaden kan helpen, misschien stomme dingen als geen liften meer in kantoorgebouwen van de overheid, zorgen dat er sportvelden beschikbaar zijn en ga zo maar door. Er zijn heel veel wegen om dat aan te pakken, de angst dat er een bar mee wordt gebouwd in een kantine is dan toch wel een aparte tegenwerping te noemen.

Het blijft een fascinerend iets, de neiging bij kiezers voor de illusie van controle (of wanneer die er niet is, tegen iets te zijn). Maar ik denk dat we rond zijn met de redenatie/discussie ook, wat gezegd kon worden is gezegd :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:20
Deruxian schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:40:
67, een pensionado. Ervaring is goed natuurlijk maar altijd de vraag of zo iemand nog midden in de maatschappij staat
Witte mannelijke boomers, dat is wel precies het profiel van de mensen die in onze maatschappij de macht hebben. Dus wat dat betreft klopt het goed :X

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Als ik even de Wikipedia van Wikipedia: Dick Schoof doorlees dan wordt ik niet echt vrolijk van zijn prestatie. Vooral de onderstaande zin doet mij fronzen
Zelf werd Schoof eind 2010 directeur-generaal Politie op dit "superministerie" en alszodanig belast met de vorming van de nieuwe Nationale politie
Overigens is de Wikipedia inhoudelijk te dun om echt een opinie te vormen. Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat deze persoon in de contactenlijst van Wilders stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
D-e-n schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:21:
spoiler:
PvdA
Dat meen je niet. Dat was het eerste wat ik deed: googelen of hij geaffilieerd was aan een partij. Schijnbaar kan ik niet zoeken want ik vond niets en was opgelucht. Maar Geert moet en zal een linkse zondebok vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:10:
[...]

Het weer is ook al ruim een jaar ook echt geweldig voor menig landbouwer...
Ik was vorige week op een buurtBBQ waar nogal wat landbouwers waren, en allen waren ze aan het klagen dat het er voor dit jaar slecht uit ziet omdat de aardappelen/uien/bieten van het veld af rotten door het natte weer.
De aspergeboer hier achter is met een pompje het water van het veld aan het pompen... het slootje in... van waar het er vervolgens weer terug het veld op loopt omdat die vol zit. :F
Er zijn dit jaar ook verdacht weinig Oost Europese arbeiders op dat veld aan het werk.

De varkens en kippen hier in de omgeving zijn nog niet verzopen, dus we hebben in ieder geval nog genoeg te eten... althans... zo lang de vogelgriep of Afrikaanse varkenspest ze niet te pakken krijgt, want dat heerst hier ook.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Compuchip87
Waarom zou je dat willen? Iemand die daadwerkelijk feeling heeft met de maatschappij, daar hebben ze bij de PVV en BBB een naam voor: woke. En dat is vies.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zou me vooral afvragen of iemand die nog midden in de maatschappij staat uberhaupt die functie wil.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

boxlessness schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:49:
[...]

Ik was vorige week op een buurtBBQ waar nogal wat landbouwers waren, en allen waren ze aan het klagen dat het er voor dit jaar slecht uit ziet omdat de aardappelen/uien/bieten van het veld af rotten door het natte weer.
De aspergeboer hier achter is met een pompje het water van het veld aan het pompen... het slootje in... van waar het er vervolgens weer terug het veld op loopt omdat die vol zit. :F
Er zijn dit jaar ook verdacht weinig Oost Europese arbeiders op dat veld aan het werk.

De varkens en kippen hier in de omgeving zijn nog niet verzopen, dus we hebben in ieder geval nog genoeg te eten... althans... zo lang de vogelgriep of Afrikaanse varkenspest ze niet te pakken krijgt, want dat heerst hier ook.
Ik neem aan dat ze voortaan GroenLinks of PVDD gaan stemmen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Hij werkt momenteel als Secretaris-generaal van het Minsterie van Justitie en Veiligheid

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:08
Compuchip87 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:50:
[...]

Waarom zou je dat willen? Iemand die daadwerkelijk feeling heeft met de maatschappij, daar hebben ze bij de PVV en BBB een naam voor: woke. En dat is vies.
Het blok wat hij gaat vertegenwoordigen heeft 88 zetels en (centrum) rechts heeft in totaal 100 zetels. Hij lijkt me behoorlijk feeling met de maatschappij te hebben als hij die standpunten vertegenwoordigd.

Ik ben positief verrast met deze keuze. Ik denk zelfs een veel betere keuze dan Plasterk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

'Als een kwart op de PVV stemt, heeft niet een kwart het verkeerd gezien'
Schoof zei in dat gesprek ook dat hij moeite heeft met het frame dat onder de nieuwe coalitie "de democratie op het punt staat van doodgaan, als gevolg van deze verkiezingsuitslag". En: "Stel dat de democratie linksom of rechtsom wordt uitgehold, want het kan via beide kanten, dan is de eerste belangrijke vraag: wie ben ik om tot het oordeel te komen dat ik het goed zie en de rest niet?"

Hij pleitte voor "iets meer reflectie". Schoof zei in hetzelfde interview dat als een kwart van de mensen op de PVV stemt, dat dan niet ineens een kwart het verkeerd heeft gezien. "Denk niet dat het departement van Justitie dat kwart niet zou representeren."
Juist... Telt u even met het aantal drogredenen?
- Wikipedia: False equivalence
- Gevolg verwarren met oorzakelijk gevolg
- Negeren van de werkelijkheid
- Claimen dat zijn ziens wijze ook van toepassing is op andere
- Claimen dat iedereen reflectie nodig heeft

|:(

Dankjewel NOS :(
Ik lees net de quote in zijn oorspronkelijk context en het is een reactie op een fictief scenario.
Bron: https://www.groene.nl/art...-is-nog-lang-niet-bereikt

[ Voor 8% gewijzigd door DevWouter op 28-05-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Topambtenaar Dick Schoof is beoogd premier van volgend kabinet

Topambtenaar Dick Schoof is de beoogd premier van het volgende kabinet. Dat bevestigen bronnen rond de formatie aan de Volkskrant. De oud-AIVD en ex-NCTV baas zal leiding geven aan het nieuwe kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB.
Iemand die bij uitstek zou kunnen weten of en wanneer er door wie geld uit extreem dubieuze buitenlandse bronnen heeft ontvangen wordt beoogd premier... dat heeft iemand met veel gevoel voor ironie verzonnen? 😂

Als Wilders daar niet voor gaat liggen 'is hij dus zelf brandschoon'? 🤔 Lijkt mij niet.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
MikeyMan schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:53:
[...]

Ik neem aan dat ze voortaan GroenLinks of PVDD gaan stemmen dan?
Laat ik het zo zeggen: het is niet het slag volk waarmee ik een discussie aan ga wat betreft politieke kleur, klimaatverandering, of duurzaamheid... die 'erpel' moet'n g'woon in d'n grond, gif d'r op, en straks oogst'n. Zelfde me' die juin en biet'n.
Pick your battles.
Het vlees op de BBQ was dan wel weer goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
[b]DevWouter schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:06:
Ik lees net de quote in zijn oorspronkelijk context en het is een reactie op een fictief scenario.
Ik denk dat de Groene nu door 100.000 geïnteresseerde lezers wordt overvallen. Verplichte kost voor alle mensen die niet de kop in het zand hebben.

Wel ironisch, dat het nu net in het clubblaadje van grootstedelijk Links moet zijn....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

boxlessness schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:13:
[...]

Laat ik het zo zeggen: het is niet het slag volk waarmee ik een discussie aan ga wat betreft politieke kleur, klimaatverandering, of duurzaamheid... die 'erpel' moet'n g'woon in d'n grond, gif d'r op, en straks oogst'n. Zelfde me' die juin en biet'n.
Pick your battles.
Het vlees op de BBQ was dan wel weer goed.
Ik zou die discussie ook niet zomaar in m'n vrije tijd gaan voeren. Maar het is wel ironisch.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n
DevWouter schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:06:
[...]

Ik lees wat stukjes uit het interview en het meest zorgwekkende is dat ik het idee heb dat Schoof werkelijk geen clue lijkt te hebben van de onderliggende tactiek van Wilders.

Want Schoof zegt dat onze democratie is beschermd door allerlei wetten en dat rechters of Europa ongrondwettelijke plannen uiteindelijk zal tegenhouden. Maar dat is natuurlijk het hele idee: ongrondwettelijke plannen proberen door te drukken en bij mislukken "Europa" of "D66-rechters" de schuld geven. Om vervolgens met een groter mandaat (meer zetels) nog een poging te wagen, en nog eentje, en nog eentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-09 18:16
D-e-n schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:32:
[...]

Ik lees wat stukjes uit het interview en het meest zorgwekkende is dat ik het idee heb dat Schoof werkelijk geen clue lijkt te hebben van de onderliggende tactiek van Wilders.

Want Schoof zegt dat onze democratie is beschermd door allerlei wetten en dat rechters of Europa ongrondwettelijke plannen uiteindelijk zal tegenhouden. Maar dat is natuurlijk het hele idee: ongrondwettelijke plannen proberen door te drukken en bij mislukken "Europa" of "D66-rechters" de schuld geven. Om vervolgens met een groter mandaat (meer zetels) nog een poging te wagen, en nog eentje, en nog eentje.
Als de stemgerechtigden niet meer malen om democratie, dan is het in ieder geval bekeken. We leven in "interessante tijden".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:55
DevWouter schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:48:
Als ik even de Wikipedia van Wikipedia: Dick Schoof doorlees dan wordt ik niet echt vrolijk van zijn prestatie. Vooral de onderstaande zin doet mij fronzen

[...]

Overigens is de Wikipedia inhoudelijk te dun om echt een opinie te vormen. Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat deze persoon in de contactenlijst van Wilders stond.
Ik denk dat we niet onnodig ingewikkeld moeten denken. Het is niet allemaal hogere wetenschap. Yeşilgöz zal hem goed kennen. Bij de PVV zullen ze het interview vanuit de Groene hebben gelezen. Je gaat geen spannende zaken vinden (belangrijk voor Omtzigt) en BBB vindt alles best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
micky_ schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:57:
Hij werkt momenteel als Secretaris-generaal van het Minsterie van Justitie en Veiligheid
Het is best uitzonderlijk voor een SG om geen lid te zijn van een politieke partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:42:
[...]

Het is best uitzonderlijk voor een SG om geen lid te zijn van een politieke partij.
Maar dat was hij dus wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:06
Ramzzz schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:10:
[...]

Iemand die bij uitstek zou kunnen weten of en wanneer er door wie geld uit extreem dubieuze buitenlandse bronnen heeft ontvangen wordt beoogd premier... dat heeft iemand met veel gevoel voor ironie verzonnen? 😂

Als Wilders daar niet voor gaat liggen 'is hij dus zelf brandschoon'? 🤔 Lijkt mij niet.
Ik ken de beste meneer onvoldoende om inhoudelijk iets te vinden. Wat mij vooral tegenstaat is zijn leeftijd. Ik laat me liever vertegenwoordigen door iemand die het leven nog voor zich heeft. Bij voorkeur een vrouw als Sanna Marin of Jacinda Ardern.

En ja het kan erger, in het "grote" Amerika staan twee gasten op de kieslijst die niet meer op pad kunnen zonder incontinentiebroekje ;(

[ Voor 3% gewijzigd door ephymerous op 28-05-2024 14:59 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
ephymerous schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:59:
[...]

Ik ken de beste meneer onvoldoende om inhoudelijk iets te vinden. Wat mij vooral tegenstaat is zijn leeftijd. Ik laat me liever vertegenwoordigen door iemand die het leven nog voor zich heeft. Bij voorkeur een vrouw als Sanna Marin of Jacinda Ardern.
Maar dat soort vrouwen passen natuurlijk ook niet bij een kabinet van deze samenstelling. Het was van te voren al te verwachten dat het een man van 50+ zou worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:03

hamsteg

Species 5618

[...]
Er zijn weinig jonge mensen die zoveel ervaring hebben dat ze in staat zijn een regering vorm te geven. Het is een complexe mix van vaardigheden die de meeste mensen opdoen door levenservaring dus hogere leeftijd en niet als aangeboren pakket mee krijgen. Dat de persoon wit is of man is is een kwestie van tijd dat we een vrouw of niet wit ook heel gewoon vinden. Forceer dit nu en Wilders heeft de perfect zondebok.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:54
Waarom kunnen deze partijen geen premier vinden in hun eigen partijen? Is dit bewust om maar PvdA de schuld te kunnen geven als dit zooitje ongeregeld er een zooitje van maakt? Of is iedereen in deze partijen te corrupt om niet door de screening te komen.

Daarnaast weet ik niet of een positie van handhaving naar landbesturen zich goed vertaald omdat deze mij een totaal andere aanpak en denkwijze nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:11
b_g_e schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:36:
[...]

Als de stemgerechtigden niet meer malen om democratie, dan is het in ieder geval bekeken. We leven in "interessante tijden".
"This is how liberty dies: With thunderous applause.".

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:55
ArgantosNL schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:18:
Waarom kunnen deze partijen geen premier vinden in hun eigen partijen? Is dit bewust om maar PvdA de schuld te kunnen geven als dit zooitje ongeregeld er een zooitje van maakt? Of is iedereen in deze partijen te corrupt om niet door de screening te komen.
PVV heeft geen leden, dat maakt het lastig zoeken in je eigen partij, buiten de volksvertegenwoordigers die er zijn. Mensen die PVV stemmen kunnen lid zijn van een andere partij natuurlijk. En een lidmaatschap zeg je niet zo snel op heb ik het beeld als je eenmaal lid bent. NSC en BBB zijn natuurlijk jong. Als je een bepaalde positie in het maatschappelijk leven hebt verworven waag je je ook niet zo snel aan iets nieuws denk ik.

Ik denk dat we nog jaren burgemeesters en andere bestuurders tappen uit de oude CDA/PvdA vaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

D-e-n schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:32:
[...]

Het is inderdaad wel zorgwekkend dat je dat idee hebt, puur op basis van aanname.

En dat voorsorteren op 'de tactiek' van Wilders.
Als de grondwet overhoop moet kan hij brullen wat hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dingdong
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23-02 19:19

Daarnaast weet ik niet of een positie van handhaving naar landbesturen zich goed vertaald omdat deze mij een totaal andere aanpak en denkwijze nodig hebben.
Wacht nou maar gewoon eerst af ipv direct met complottheorieën te komen. Daar heeft niemand wat aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
hamsteg schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:16:
Er zijn weinig jonge mensen die zoveel ervaring hebben dat ze in staat zijn een regering vorm te geven. Het is een complexe mix van vaardigheden die de meeste mensen opdoen door levenservaring dus hogere leeftijd en niet als aangeboren pakket mee krijgen.
Van de vijf langstzittende premiers is er maar ééntje ouder dan 50, en dat was Wim Kok, die was 56. Vrijwel alle recente premiers waren jonger dan 40. Balkenende had zelfs geen enkele bestuurservaring, maar mocht toch een kabinet met de chaotische LPF leiden. En ja, hij staat in de top 5.

En vergeet niet dat het gewoon een loodzware baan is, waarin je jarenlang 80+ uur per week werkt, en continu "on call" bent. Ik zal niet uitsluiten dat er oudere mensen zijn die hier mee om kunnen gaan, maar ik zie liever iemand van rond de 30 zonder bestuurservaring in de rol, dan een pensionado met een ellenlang track record.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
SuBBaSS schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:37:
[...]

Het is inderdaad wel zorgwekkend dat je dat idee hebt, puur op basis van aanname.

En dat voorsorteren op 'de tactiek' van Wilders.
Als de grondwet overhoop moet kan hij brullen wat hij wil.
Hoe bedoel je "aanname"? Je moet wel onder steen leven als je niet weet wat er gaat gebeuren als een rechter of Europese instantie "nee" verkoopt. Je moet wel onder een steen leven als je niet weet dat dat ook daadwerkelijk een keer gaat gebeuren. En aangezien ik Wilders niet als dom inschat weet hij dus ook dat dat een keer zo gaat gebeuren. Dus ja: dat het gewoon de tactiek is durf ik wel te stellen.

En dat geeft hem straks weer meer munitie om van alles uit de "ijskast" te halen en daar kiezers mee te lokken. Dus wat betreft is Schoof perfect gekozen: hij volgt het pad dat is uitgezet tot verdere normalisering van een partij met fascistische banden. Het perfecte gereedschap om steeds meer macht te verwerven.

[ Voor 5% gewijzigd door D-e-n op 28-05-2024 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 11:28

Ozzy

omnia mutantur, nihil interit

De eerste 4 voor de handliggende namen zijn al door Omtzigt buitenspel zijn gezet, namelijk partijleiders Wilders, Yesilgoz, Van der Plas en ook Omtzigt zelf. Plasterk is beschadigd al dan niet door Omtzigt. En ook andere namen vermoed ik dat de doorslag uiteindelijk ook bij Omtzigt heeft gelegen. Omtzigt wil een fatsoenlijke vertegenwoordiger van Nederland, VVD wil in dit kabinet ook geen Premier leveren. En ik denk dat een premier van PVV( die zoals eerder werd aangeven er niet zijn, behalve Wilders) en van de BBB niet gepruimd zijn door Omtzigt, te beginnen met Mona Keijzer.

omnia mutantur, nihil interit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:03

hamsteg

Species 5618

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:51:
[...]

Van de vijf langstzittende premiers is er maar ééntje ouder dan 50, en dat was Wim Kok, die was 56. Vrijwel alle recente premiers waren jonger dan 40. Balkenende had zelfs geen enkele bestuurservaring, maar mocht toch een kabinet met de chaotische LPF leiden. En ja, hij staat in de top 5.

En vergeet niet dat het gewoon een loodzware baan is, waarin je jarenlang 80+ uur per week werkt, en continu "on call" bent. Ik zal niet uitsluiten dat er oudere mensen zijn die hier mee om kunnen gaan, maar ik zie liever iemand van rond de 30 zonder bestuurservaring in de rol, dan een pensionado met een ellenlang track record.
Wat zijn de criteria voor een premier? Bij jou staan blijkbaar de visuele aspecten hoger in de ranglijst. Het is een kwestie van prioriteiten op de kwaliteiten. Leeftijd is voor mij daaraan ondergeschikt, een groentje op zo'n baan zetten heeft een hoge kans van falen, maar het kan ook goed gaan.

... gecensureerd ...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• D-e-n
Ozzy schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:57:
[...]

Plasterk is beschadigd al dan niet door Omtzigt.
Plasterk is beschadigd door zichzelf.
en van de BBB niet gepruimd zijn door Omtzigt, te beginnen met Mona Keijzer.
Ik neem aan dat ook Wilders de premierbonus niet aan de BBB had willen geven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
De eerste 4 voor de handliggende namen zijn al door Omtzigt buitenspel zijn gezet, namelijk partijleiders Wilders, Yesilgoz, Van der Plas en ook Omtzigt zelf.
Ik dacht dat Yeşilgöz de eerste was die aangaf dat ze wel voor samenwerking voor de PVV was, maar niet "onder Wilders". Sowieso denk ik dat de VVD nog wel wat actief geheugen heeft over Wilders, en geconcludeerd heeft dat Wilders als premier niet zou gaan werken.

... Maar eigenlijk moeten we vaststellen dat we niet exact weten wat er gebeurd is. Wat dat aangaat weten we nou ook weer niet zo heel erg veel over wat er aan tafel is gezegd.

Het zou zo goed als uitgesloten geweest zijn dat één van de coalitiepartners zijnde niet de grootste coalitiepartner niet de premier zou hebben geleverd. Yeşilgöz, Omtzigt en Van der Plas zullen dat ook geweten hebben.
Plasterk is beschadigd al dan niet door Omtzigt.
De afdronk is dat Ronald Plasterk is beschadigd door Ronald Plasterk. Door Omtzigt tegen de haren in te strijken. En, door te lichtzinnig te denken over patentrecht.
En ook andere namen vermoed ik dat de doorslag uiteindelijk ook bij Omtzigt heeft gelegen. Omtzigt wil een fatsoenlijke vertegenwoordiger van Nederland, VVD wil in dit kabinet ook geen Premier leveren. En ik denk dat een premier van PVV( die zoals eerder werd aangeven er niet zijn, behalve Wilders) en van de BBB niet gepruimd zijn door Omtzigt, te beginnen met Mona Keijzer.
Ik denk dat Mona Keijzer het hardst gevetoot is door Geert Wilders. De premiersbonus weggeven aan de kleinste coalitiepartner? Kansloos....

Verder denk ik dat allevier begrijpen dat de juiste premier cruciaal is om er toch in ieder geval niet dood geboren te laten worden. En apolitiek figuur met een sterke Haagse portfolio is dan consensus denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
hamsteg schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:00:
Wat zijn de criteria voor een premier? Bij jou staan blijkbaar de visuele aspecten hoger in de ranglijst. Het is een kwestie van prioriteiten op de kwaliteiten. Leeftijd is voor mij daaraan ondergeschikt, een groentje op zo'n baan zetten heeft een hoge kans van falen, maar het kan ook goed gaan.
Waar heb ik het over visuele aspecten gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
In 2019 heeft hij blijkbaar zijn PvdA-lidmaatschap opgezegd. Nu denk ik ook dat het lang zal duren voordat de PvdA weer in een of andere vorm in een kabinet zit, dus ik kan me voorstellen dat bestuurders die op hun carrière gefocust zijn eieren voor hun geld kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:51:
[...]

Je vergeet 1 ding: veel (niet alle) ouderen kunnen op basis van hun ervaring veel beter hoofd- en bijzaken onderscheiden en gaan daardoor veel efficienter met tijd om dan veel (niet alle) jongeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02:48
Ik blijf het toch bijzonder vinden, 4 partijen die proberen te regeren maar zelf niet over voldoende capaciteiten bezitten om capabele ministers, laat staan een premier, te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
[...]

En ja het kan erger, in het "grote" Amerika staan twee gasten op de kieslijst die niet meer op pad kunnen zonder incontinentiebroekje ;(
Je verwacht iets progressiefs van een oer-conservatieve coalitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:54
[...]

De eerste 4 voor de handliggende namen zijn al door Omtzigt buitenspel zijn gezet, namelijk partijleiders Wilders, Yesilgoz, Van der Plas en ook Omtzigt zelf. Plasterk is beschadigd al dan niet door Omtzigt. En ook andere namen vermoed ik dat de doorslag uiteindelijk ook bij Omtzigt heeft gelegen. Omtzigt wil een fatsoenlijke vertegenwoordiger van Nederland, VVD wil in dit kabinet ook geen Premier leveren. En ik denk dat een premier van PVV( die zoals eerder werd aangeven er niet zijn, behalve Wilders) en van de BBB niet gepruimd zijn door Omtzigt, te beginnen met Mona Keijzer.
Is het niet vreemd dat er naar oud CDA of zo gekeken wordt. Waarom kijken ze in vredes naam naar Oud PvdA leden voor premier. Is aan de hele rechter kant van de politiek geen geschikt persoon te vinden? Hoe kunnen deze partijen in vredesnaam een plan voor nederland maken als ze niet eens een premier kunnen kiezen/vinden. Het lijkt haast dat het plan is "setup for failure" en ze zoeken nu een fallguy waar ze de schuld naar toe kunnen schuiven.
Pagina: 1 ... 90 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen aannames zonder onderbouwing: onderbouw met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over groepen zonder onderbouwing. Wees zo specifiek als mogelijk is.
• Geen culture war talking points. Zie ook: defiant in "De landelijke Nederlandse politiek 2023 - Na de val"
• Geen naamverbasteringen, schrijf namen van mensen voluit, dan wel de achternaam
• Geen oordelende kwalificaties toevoegen bij benoeming van personen of partijen
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen speculaties zonder fatsoenlijke onderbouwing en bronvermelding
• Geen complottheorieën
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• Speel de bal, niet de persoon
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.