Ik weet niet helemaal zeker wat je bedoeld. Maar manipulatie kan op veel manieren en met veel typen.Cid Highwind schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:44:
[...]
Het begin van je post neigt naar mijn mening sterk naar een valse tegenstelling ("overal en in iedere hoek").
Je noemt weliswaar valide voorbeelden, maar dat zijn allen partijen met hun eigen agenda. Daar is tenminste nog een zekere mate van transparantie simpelweg omdat bekend is wie de bron is, of wiens brood gegeten wordt.
Het aangehaalde Youtube profiel heeft als titel "Politiek Inzicht", waarmee het de suggestie wekt neutraal en diepgaand te zijn. Pak je de koppen er bij blijkt echter dat er van beiden bepaald geen sprake is.
Daarnaast, als iets informatief is, hoe is het dan manipulatief?
Iets wat informatief is, heeft als doel de kijker wijzer te maken.
Iets wat manipulatief is, heeft als doel de kijker iets wijs te maken.
Dat zijn twee heel verschillende zaken en insinueert ook dat geen enkele bron neutraal of gebalanceerd kan zijn en is naar mijn mening ook veelal een hondenfluitje om juist opruiende, polariserende kanalen te bagatelliseren en/of normaliseren.
Misschien lees ik teveel in je post en is het niet zo bedoeld. Maar wie de schoen past, trekke hem aan
Je hoeft niet direct te liegen om te manipuleren. Een manier is door alleen maar nieuws van 1 kant te laten zien. In de Islamitische nieuwsforums van de jaren '00 zag je dit al terug. Een paar voorbeelden van manipulatie daar met het oog om mensen te radicaliseren in hun Islamitisch geloof waren als volgt:
1) Nieuwsberichten over corruptie in het westen die minderheden benadeelde.
2) Nieuwsberichten over conflicten waarbij minderheden deden lijden als gevolg van westerse troepen.
3) Nieuwsberichten van vaak relatief lokale nieuwsbronnen uit het MO of Azië waarbij Islamitische strijders succesvol aanslagen tegen westerse troepen wisten te plegen.
4) Schokkende beelden naar buiten brengen die in het westen nooit door de mediaregels zouden komen.
5) Officiële nieuwsberichten quoten maar met bewoordingen aangepast zodat het opruiender was.
Deze exact dezelfde tactieken worden nog steeds gebruikt maar nu met video's en filmpjes erbij. De truc is vaak pretenderen dat je neutraal bent zonder het daadwerkelijk te zijn.
Media manipulatie bestaat uit een lagencake bedoeld voor verschillende groepen:
1) Manipulatie vanuit groepen die pretenderen neutraal te zijn.
2) Manipulatie door groepen die aangeven voor een groep te zijn en ook actief aan die groep cateren.
3) Manipulatie door groepen die aangeven voor een groep te zijn maar proberen mensen via subversie te manipuleren.
Dan zijn er verschillende tactieken:
1) Opruiende teksten en video's voor mensen die emotioneel zijn.
2) Media die buiten de code van reguliere media gaat voor emoties los te maken (met name schokkende video's denk aan de onthoofdings video's van de jaren '00 bijvoorbeeld)
3) Video's die informationeel pretenderen te zijn. Cijfertjes, artikelen aanhalen vaak met vermoeiend moeilijk te controleren bronnen die wel officieel klinken.
Ik weet niet zeker of ik zo goed antwoord op wat je aangeeft maar hoop iig het e.e.a. duidelijk te maken.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.