DevWouter schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:53:
[...]
Laten we dan ook lief naar elkaar zijn. In mijn vorige bericht wilde ik er alleen op wijzen dat het herinterpreteren van uitspraken van politici een vaak gebruikte gereedschap is om overduidelijke hondenfluitje te verbergen. Immers de tekst wordt anders maar de intentie blijft hetzelfde.
Echter! Dit is
niet waar ik jou van beschuldig. Het was een algemene opmerking en ik hoop dat met de bovenstaande context het duidelijk is.
Wat betreft mijn antiracisme radar, mogelijk dat je daar een punt heb. Maar een "beetje racisme" is voor mij net zoiets als een "beetje Jodenhaat": Dat doe je niet.
Dit alles gezegd te hebben, laten we ons dialoog beperken tot waarom de uitspraak problematisch is. De persoon jij en ik laten we erbuiten. Ook de persoon Mona Keijzer laten we voorlopig buiten. We concentreren ons alleen op de tekst en proberen elkaar duidelijk te maken op welke punten de tekst problematisch kan zijn. Of het ook zo is, laten we erbuiten.
Hopelijk maken deze spelregels deze discussie een waar we beide plezier aan zullen hebben. Althans dat is mijn hoop.
Ik was een beetje in verwarring over de eerdere opmerking en begreep het allemaal wat anders, soit. Laten we inderdaad ons best doen het een beetje gemoedelijk te houden. Dat valt soms al niet mee.
Zelfs als deze aannames feiten zijn, dan is de uitspraak nog steeds problematisch.
Als 50% van alles pinguïns een hekel hebben aan ijsberen omdat ze het verschil tussen noord en zuid niet kennen dan moet men dat vermelden als dusdanig. Immers niet alle pinguïns hoeven dan een kompas te krijgen. De meest volwassen oplossing zou zijn om per pinguïn te onderzoeken of het nodig is.
De meest volwassen oplossing is om het probleem onder ogen te zien en een oplossing te vinden die werkt. Uit angst om teveel pinguïns met een kompas uit te rusten kan je elke pinguïn lastigvallen met een onderzoek. Als dat goed zou werken en effectief te doen zou zijn, dan is dat een uitstekende oplossing. In de praktijk werkt het niet zo, en kan je meestal niets of weinig beginnen. Angst voor stigmatisering hoeft de ijsberen geen effectieve oplossing te onthouden.
En daarom kwam ik ook met punt 1: Alle vluchtelingen uit die regio worden hetzelfde behandeld. Dit terwijl het bij sommige niet van toepassing is (persoon is bekend met de holocaust of haat wordt veroorzaakt door iets anders).
Ja, dat is waar. Ik zeg dan dat het niet persoonlijk is, iedere nieuwkomer uit een groot gebied krijgt dezelfde behandeling. Amerikanen vragen ook of je bij een boerderij geweest bent als je het land binnenkomt, of dit was in ieder geval zo. Lullig voor de boeren, maar daarmee zit je in een risicogroep (even ervan uitgaande dat dit inderdaad zo is)
Punt 2 was omdat hetzelfde probleem ook bij vluchtelingen uit andere regio's kan voorkomen. Deze worden uitgesloten.
Mits hier een risicoanalyse aan te grondslag ligt, en er effectief beleid voorhanden is, is dit wat mij betreft toegestaan.
Punt 1 en 2 hebben dan ook hetzelfde onderliggende probleem: De selectie kent grenzen en die vast stellen zonder duidelijk betrouwen instrumenten zal het arbitrair maken. Immers de grenzen van het Midden-Oosten of zelfs Europa zijn niet duidelijk. Echter die moeten bij het toepassen van de oplossing wel getrokken worden.
Samenvattend: Arbitraire selectie criteria is discriminerend.
De angst dat je misschien een groep mensen niet helemaal gelijk behandeld moet een effectieve oplossing niet in de weg staan. De vraag is wat erger is, een stukje ongemak (discriminatie zo je wilt) aan de ene kant, of een voortdurend probleem aan de andere kant.
Dit kan je makkelijk in het absurde trekken (een beetje discriminatie is dus ok, nee dat is het niet), maar ik vind dat hierin een balans gevonden kan worden. Als bekend is dat Friezen met boten massaal de botenbelasting ontduiken, dan ga je geen steekproef in Limburg houden. Jammer voor de Friezen, maar ze zitten in een risicogroep. Betekent niet dat alles ok is qua controle, maar een lichte mate van ongemak voor de groep Friezen is dan gerechtvaardigd.
[...]
Ik sluit me hier bij aan.
Ik ken hier ook geen onderzoek van en ook ik heb een vooroordeel over mensen van Staphorst. En daarom moeten we inderdaad voorzichtig zijn.
Gemeenschappelijke grond, laten we een borrel hierop drinken
[...]
Als men efficiënt wilt zijn dan is onderzoek inderdaad een vereiste. Maar dat is het mooie van het alternatief, die stelt het doel zonder criteria te leggen over de doelgroep. Dit kan achteraf (en wordt mogelijk dan problematisch), maar op het moment van spreken/schrijven is uiterst redelijk. En door het onderdeel te maken van opvoeding geef je het signaal af dat het bij niemand in Nederland acceptabel is. Dit kan worden weggelaten maar dan kan men een beeld van eerste- en tweede-rangsburgers creëren. Bovendien is die gratis want de holocaust aanbod komt al aanbod in de Nederlandse geschiedenis.
Ik heb er geen moeite mee, om alle nieuwkomers dezelfde vragen voor te schotelen. Ik geloof ook helemaal niet in de effectiviteit van de vragen of van een bezoekje aan het museum. Het gaat mij erom dat je niet een doelgroep zou kunnen selecteren en daar doelgroepbeleid op kunt loslaten. Ik erken dat dit gevoelig ligt en dat je hier niet lichtvaardig mee om kunt gaan, zoals Mona Keizer uit de losse pols deed. En ook de door mij gefantaseerde tekst was veel te kort door de bocht wat dat betreft. Maar aan de andere kant wil ik niet hulpeloos blijven toekijken omdat we bij gebrek aan informatie geen doelgerichte aanpak kunnen toepassen.
Wat betreft de journalist, daar kan men op antwoorden dat Jodenhaat in Nederland uitgeroeid moet worden ongeacht de bron.
Wat betreft de verplichting aan nieuwkomers, die is er al: De inburgeringsexamen, die verhogen we dan van 30 naar 31 vragen. In Amerika moet men alle presidenten kunnen noemen. In het oefenexamen moet men weten waar Maxima vandaan kwam.
Even ter herinnering, gezien er nogal veel onderwerpen raakte: Mijn doel is om de problematisch delen van de tekst duidelijk te krijgen. Hopelijk is dat nu wel gelukt

Ik begrijp je punt denk ik wel, maar ik ben het er niet helemaal mee eens. Hopelijk heb ik kunnen aangeven waar bij mij de schoen wringt.
[
Voor 6% gewijzigd door
DeKever op 25-05-2024 23:15
]