DeKever schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 19:26:
[...]
Misschien staat jouw anti-racisme radar iets te scherp afgesteld. Ik sta hier niet Mona Keijzer te verdedigen, maar probeer via een inhoudelijke discussie iets verder te komen.
Laten we dan ook lief naar elkaar zijn. In mijn vorige bericht wilde ik er alleen op wijzen dat het herinterpreteren van uitspraken van politici een vaak gebruikte gereedschap is om overduidelijke hondenfluitje te verbergen. Immers de tekst wordt anders maar de intentie blijft hetzelfde.
Echter! Dit is
niet waar ik jou van beschuldig. Het was een algemene opmerking en ik hoop dat met de bovenstaande context het duidelijk is.
Wat betreft mijn antiracisme radar, mogelijk dat je daar een punt heb. Maar een "beetje racisme" is voor mij net zoiets als een "beetje Jodenhaat": Dat doe je niet.
Dit alles gezegd te hebben, laten we ons dialoog beperken tot waarom de uitspraak problematisch is. De persoon jij en ik laten we erbuiten. Ook de persoon Mona Keijzer laten we voorlopig buiten. We concentreren ons alleen op de tekst en proberen elkaar duidelijk te maken op welke punten de tekst problematisch kan zijn. Of het ook zo is, laten we erbuiten.
Hopelijk maken deze spelregels deze discussie een waar we beide plezier aan zullen hebben. Althans dat is mijn hoop.
[...]
Ad1. Dat is een feit geen aanname. We weten waar immigranten vandaan komen.
Ad2. Ik heb het niet onderzocht, maar dat er verschil is tussen acceptatie of bekendheid met de holocaust tussen het Midden-Oosten is hier vaker voorbij gekomen.
Zelfs als deze aannames feiten zijn, dan is de uitspraak nog steeds problematisch.
Als 50% van alles pinguïns een hekel hebben aan ijsberen omdat ze het verschil tussen noord en zuid niet kennen dan moet men dat vermelden als dusdanig. Immers niet alle pinguïns hoeven dan een kompas te krijgen. De meest volwassen oplossing zou zijn om per pinguïn te onderzoeken of het nodig is.
En daarom kwam ik ook met punt 1: Alle vluchtelingen uit die regio worden hetzelfde behandeld. Dit terwijl het bij sommige niet van toepassing is (persoon is bekend met de holocaust of haat wordt veroorzaakt door iets anders).
Punt 2 was omdat hetzelfde probleem ook bij vluchtelingen uit andere regio's kan voorkomen. Deze worden uitgesloten.
Punt 1 en 2 hebben dan ook hetzelfde onderliggende probleem: De selectie kent grenzen en die vast stellen zonder duidelijk betrouwen instrumenten zal het arbitrair maken. Immers de grenzen van het Midden-Oosten of zelfs Europa zijn niet duidelijk. Echter die moeten bij het toepassen van de oplossing wel getrokken worden.
Samenvattend: Arbitraire selectie criteria is discriminerend.
offtopic:
Voor dat iemand de opmerking maakt racisme en discriminatie zijn verschillend: Lees
artikel 1, eerste lid, van de Internationaal Verdrag inzake de uitbanning van alle vormen van rassendiscriminatie deze zegt: "In dit Verdrag wordt onder „rassendiscriminatie” verstaan elke vorm van onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur op grond van ras, huidskleur, afkomst of nationale of etnische afstamming die ten doel heeft de erkenning, het genot of de uitoefening, op voet van gelijkheid, van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel gebied, of op andere terreinen van het openbare leven, teniet te doen of aan te tasten, dan wel de tenietdoening of aantasting daarvan ten gevolge heeft."
Ad3. Goed, ik ken hier geen onderzoeken van. Als die er niet zijn, kan je dit classificeren als onderbuikgevoel. Ik erken dat dit pijnlijk kan zijn en dat je daarom voorzichtig moet zijn met dit soort teksten. Ik wil wel opmerken dat over inwoners van zeg Staphorst ook in vrij generaliserende termen kan worden gesproken maar two wrongs etc.
Ik sluit me hier bij aan.
Ik ken hier ook geen onderzoek van en ook ik heb een vooroordeel over mensen van Staphorst. En daarom moeten we inderdaad voorzichtig zijn.
Hier is een alternatief.
[...]
Je kan het best zo formuleren, maar de onwetenheid over de holocaust zul je toch ergens op willen baseren. Als een journalist vraagt waar je dit vandaan haalt, dan zul je ergens mee moeten komen. Ik zou ook niet zo maar een verplichting willen opleggen aan nieuwkomers.
Als men efficiënt wilt zijn dan is onderzoek inderdaad een vereiste. Maar dat is het mooie van het alternatief, die stelt het doel zonder criteria te leggen over de doelgroep. Dit kan achteraf (en wordt mogelijk dan problematisch), maar op het moment van spreken/schrijven is uiterst redelijk. En door het onderdeel te maken van opvoeding geef je het signaal af dat het bij niemand in Nederland acceptabel is. Dit kan worden weggelaten maar dan kan men een beeld van eerste- en tweede-rangsburgers creëren. Bovendien is die gratis want de holocaust aanbod komt al aanbod in de Nederlandse geschiedenis.
Wat betreft de journalist, daar kan men op antwoorden dat Jodenhaat in Nederland uitgeroeid moet worden ongeacht de bron.
Wat betreft de verplichting aan nieuwkomers, die is er al: De inburgeringsexamen, die verhogen we dan van 30 naar 31 vragen. In Amerika moet men alle presidenten kunnen noemen. In het oefenexamen moet men weten waar Maxima vandaan kwam.
Even ter herinnering, gezien er nogal veel onderwerpen raakte: Mijn doel is om de problematisch delen van de tekst duidelijk te krijgen. Hopelijk is dat nu wel gelukt
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel