binnen het idee van 'sterkste schouders, zwaarste lasten', draag je gewoon minder bij qua relatie naar vermogen om bij te dragen. Je draagt dus minder bij, want uiteindelijk gaat belasting gewoon om geld en is het moeilijk uit te leggen dat 10 mensen van elk hun 10K, 1K moeten afstaan, maar dat 1 iemand met 100K, maar 9K moet afdragen 'want hij betaalt al zoveel'. Die persoon draagt gewoon minder bij).
En daar wordt het een politieke keuze. En wat mij betreft te makkelijk op de grote hoop gegooid. Er zullen vast situaties zijn dat er zelfs bij hetzelfde inkomen flink minder belasting wordt betaald. Als ons huishoudinkomen uit ondernemen was gekomen, hadden we waarschijnlijk een procent of 8 minder belasting kunnen betalen. True. Misschien niet eerlijk.
Maar ik ben dan ook te laf om zelf het risico te nemen om te gaan ondernemen, en kies voor de veiligheid en het gemak van loondienst.
Dat heeft niets met al dan niet laf zijn te maken naar mijn smaak, dat is een label wat mensen plakken waardoor iets beter of slechter klinkt. Net zo goed als je de saaie voorraadbeheerder die de hele dag lijstjes maakt nodig hebt, heb je iemand nodig die een bedrijf start, het is gewoon 'ieder zijn ding', zoals je ook mensen nodig hebt die hun leven meer in dienst van een ander stellen (verzorgende beroepen bv).
Deze onderzoeken onderstrepen vooral hoe we met een belastingstelsel zitten wat heel gecompliceerd aan het worden is, wat heel veel mazen geeft voor zij die geld hebben en wat daarnaast met pleisters aan elkaar wordt geplakt. Maar je ziet uiteindelijk ook bij het nieuwe kabinet hun plannen 0 plannen om dat aan te pakken: gewoon beetje weer aan een knopje draaien en het is wel goed joh. We gaan bij een volgende kabinet precies deze discussie nog eens kunnen voeren en ik gok dat ik hem ook over 20 jaar nog eens met mijn kinderen kan gaan voeren for that matter
Naast de grote vraag over hoe we de it-issues bij een belastingdienst structureel aanpakken (zodat we wel 0% belasting op fruit kunnen doen om maar iets te noemen en we geen uitzondering gaan maken voor melkproducten waardoor havermelk wel meer BTW kost), zal een regering toch echt ook met een antwoord moeten komen over hoe het met de relatie kapitaal/bezit/arbeid om moet gaan vs belasting.
Of samengevat in een voorbeeld: waarom zou een miljoeneninvesteerder procentueel minder moeten bijdragen dan een stratenmaker?
@
Lordy79 doordat het is uitgesteld brengt het belastinggedeelte nog altijd geld op in de tussentijd. Eventueel zou je ook nog het inflatiegedeelte mee moeten gaan tellen waardoor het belastingstukje dus als je er niets mee doet, nog minder gaat worden ook.