De landelijke Nederlandse politiek 2023/2024 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 111 Laatste
Acties:
  • 551.987 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Joris748 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 08:55:
Onderhoud is in mijn ogen alleen maar bijhouden. Of vallen daar ook renovatiekosten onder om het huis zoveel mogelijk aan de laatste standaarden te laten voldoen?
Op een woning van vier ton (heel doorsnee tegenwoordig, zo begrijp ik) is dat €8.000 per jaar. Da's meer dan een likje verf iedere 5 jaar, ja.

Het idee is daarbij wel inderdaad dat nieuwe elementen tegen de laatste standaard worden geplaatst. Denk aan een versleten CV-ketel of dakkapel. Maar ga er ook maar van uit dat er nog wel wat budget overblijft om een dak te isoleren als er weer gemastiekt dient te worden.

Maar - de meeste mensen budgetteren géén 2% per jaar voor onderhoud....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:08
Miki schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:45:
De ware aard van de BBB is nu ook kenbaar gemaakt tijdens de uitzending Jeroen en Sophie. Jodenhaat en islamitisch geloof werden zonder blikken of blozen kinderlijk eenvoudig aan elkaar geknoopt door Mona Keizer. Kort daarvoor maakte ze ook duidelijk dat de de ter gast zijnde strafrechter gewoon zijn bek moet houden en dat de wetgevende macht bepaald wat de nieuwe strafmaten worden en niet hij.
Bijzondere uitzending, ik ben benieuwd wanneer de bruine laarzen uit de kast gaan komen.
  1. Terroristen van Hamas haten Israeliers die Palestijnen onderdrukken en verdrijven
  2. Terroristen van Hamas (die moslim zijn) haten Israëliërs (die joods zijn)
  3. Moslims haten Joden
Well, that escalated quickly. Ik snap dat Sophie een beetje overdonderd was, maar wat mij betreft had hier ook door haar wat harder ingegrepen mogen worden.

"Oh maar u zegt nu #2, maar u begon met #3. Bedoelt u dan echt wel #3?"

"Dat is wel een forse claim die u maakt, heeft u daar cijfers bij?"

Nu zat ze er een beetje ongemakkelijk bij terwijl Arnon Grunberg de kastanjes uit het vuur probeer de te halen. En uiteindelijk is het toch weer gezegd, hebben mensen het toch weer gehoord en is het de volgende keer dat ze zoiets roepen alweer een stukje minder schokkend ("ach ja, Mona, die roept dat nu eenmaal wel eens").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Je zou bijna denken dat je voor woningonderhoud ook visie nodig hebt, net als het land besturen :)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

siggy schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 23:18:
[...]

Waarom zou het voor een stemmer wel gelden, maar voor de gemiddelde politici niet? Er zijn vrij weinnig politici met een oplossingsgerichte achtergrond, harde science achtergrond. Het is en blijft koeienhandel. Kijk naar het hele boerengeneuzel. Interesseert me niet wat iemand er ideologisch van vindt, de feiten zijn duidelijk en toch draait men er omheen. Sterker nog, feiten doen er nauwelijks toe, belangen des te meer. Wat boeien feiten daar dan niet, maar bij de stemmers wel? Dat vind ik vrij pervers. Dus de belangen bepalen de wetten, maar de mensen mogen pas stemmen als ze er kennis van hebben. Zullen we eens beginnen om de politici sponsor-jackets te laten dragen?
De feiten mogen dan duidelijk zijn, maar hoe je daarmee omgaat blijft een keuze. De BBB zegt eigenlijk "de boer van nu moet zn gang kunnen gaan en de problemen zijn voor later". Dat zeggen ze niet hardop, maar komt het wel op neer en is op zichzelf staand een valide standpunt.
Nu schuiven ze het onder het tapijt door te doen alsof de problemen er uberhaupt niet zijn. Een geïnformeerde kiezer kan bepalen welk belang zwaarder weegt: de boer nu, of de generaties na ons.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online
DirtyBird schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:16:
De feiten mogen dan duidelijk zijn, maar hoe je daarmee omgaat blijft een keuze. De BBB zegt eigenlijk "de boer van nu moet zn gang kunnen gaan en de problemen zijn voor later". Dat zeggen ze niet hardop, maar komt het wel op neer en is op zichzelf staand een valide standpunt.
Nu schuiven ze het onder het tapijt door te doen alsof de problemen er uberhaupt niet zijn. Een geïnformeerde kiezer kan bepalen welk belang zwaarder weegt: de boer nu, of de generaties na ons.
Het is véél meer dan dat. Innovatiepotjes worden geplunderd om boerenbedrijven gaande te houden, miljarden worden er in die sector gepompt - terwijl we het hebben over maar zo'n 50.000 bedrijven. Errug slechte investering.

En het erge is: op enig moment stopt de muziek met spelen. En dan zijn we al dat geld gewoon kwijt als Nederland.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:06
klaaas schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 07:49:
[...]

Koopwoningen is uiteraard een ander verhaal.
En laten we in Nederland nu net heel veel koopwoningen hebben, die vaak ook nog in een rijtje naast elkaar staan. Je kunt de eigenaren stimuleren die één voor één en stap voor stap op te knappen maar slopen is natuurlijk totaal niet realistisch.
ijdod schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 08:53:
[...]

Maar ja, visie is een vies woord.
Volgens mij is het probleem bij al dit soort discussies dat visie en praktijk niet gekoppeld worden.
Helixes schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:05:
[...]

Maar - de meeste mensen budgetteren géén 2% per jaar voor onderhoud....
Maar hoe wilde je dat verplichten? En kunnen de mensen dat vervolgens ook? Wat als bijvoorbeeld de financiën veranderen of zoals nu de WOZ waarde flink stijgt? En hoe besteden ze dat geld voor onderhoud vervolgens?

[ Voor 38% gewijzigd door D-e-n op 18-05-2024 09:58 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
DirtyBird schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:16:
[...]

En als kers op de taart wordt het Nationale Groeifonds geplunderd om in de boeren te kunnen investeren. Die vervolgens het meerendeel van hun oogst exporteren naar andere landen. De 'normale' burger heeft hier toch helemaal geen baat bij?

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
MikeyMan schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 07:35:
[...]

Daar hebben we de monumenten status voor toch. Geen monument, dan moet slopen zeker een optie zijn.
Historische panden die ooit geen monument waren zijn nu ook monumemten. Als je nu gaat slopen omdat het toch geen monumentenstatus heeft worden het ook nooit monumenten en gooi je een groot deel van je historie weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frame164
XWB schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:53:
[...]

En als kers op de taart wordt het Nationale Groeifonds geplunderd om in de boeren te kunnen investeren. Die vervolgens het meerendeel van hun oogst exporteren naar andere landen. De 'normale' burger heeft hier toch helemaal geen baat bij?
Maar dat is toch geen nieuws dat de beoogde regeringspartijen helemaal geen oog hebben voor de burger? BBB heeft slechts de agri-belangen te dienen, PVV Geert's belangen de rest is stemvee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:33
siggy schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 08:57:
[...]

Ook een vriendelijke goedemorgen zeg.....

[...]

Het gemiddeld gasverbruik van een tussenwoning is volgens Essent 1.350m3 per jaar. Alleen een appartement is gunstiger met 900m3 per jaar. Ofwel je bent al zuiniger dan het gemiddelde. Voor een 2 onder 1 kap ben je 1.650m3 kwijt en vrijstaand maar liefst 2.200 m3.

Wat bedoel je met 'inclusief warm water'. Stook je elektrisch of toch via gas? Overigens zegt het straks helemaal niks meer dat je een negatieve energierekening hebt als de salderignsregeling wegvalt. Wat is het verbruik in de wintermaanden is vele malen interessanter. En met een lucht-lucht warmtepomp zonder buffervat scheelt nogal wat procentjes, zeker in de essentiele maanden.

Het is nogal lastig om een fatsoenlijke vergelijking te trekken zonder fatsoenlijke data. De schil isoleren is gewoon het allerbelangrijkste, ongeacht of je een lucht/water of lucht/lucht warmtepomp neemt. Dat je dan twee complete verwarmde buitenmuren hebt, maakt het gewoon nog eenvoudiger.

[...]

Je moet inderdaad eens wat verder kijken dan je eigen doos :+

Ik zeg niet dat het lastig is, maar je gaat zelf uit van een van de meest gunstigste situaties en de makkelijkste oplossing bij een energieverbuik ver onder het gemiddelde.

Probeer eens een hoekwoning/2 onder 1 kap te renoveren en compleet van het gas afgaan, wat vroeg of laat toch moet. Koken op inductie, elektrisch laden, beetje luxe ala sauna of jacuzzi. Alleen de meterkast is dan al leuke pret met 3x25A (not).

Nederland is gewoon doomed op dit moment als het gas zou stoppen. Het net kán het gewoon niet aan. Die duck-grafiek gaat alleen maar extremer worden zodra steeds meer en meer mensen meer elektra gaan verbruiken. Ik ben daar helemaal vóór, overigens, maar de realiteit zegt al genoeg dat er nu al issues zijn om nieuwbouwhuizen van een aansluiting te voorzien en dat er nu al berichten zijn dat zonder grote ingrepen in 5 jaar overal problemen zijn.

En daar gaat het om. Zeker mbt politiek. Ze doen maar wat. En iedereen denkt er te simpel over zonder dat er ooit maar een rekensommetje of vergelijking is gemaakt. En als je het huis al negeert en de gewenste opmars van elektrische auto's neemt, alleen dát is straks al een probleem. Thuisaccu lijkt op dit moment de meest realistische oplossing, maar de politiek wil er om de een of andere reden niet aan. Politiek wilt van alles, moet ook van alles, maar met oplossingen komen doen ze niet.
Gemiddelden zijn een slechte basis om te zeggen dat alles “crap” is, en beter gesloopt kan worden. Zeker in een tijd waarin kosten voor nieuwbouw enorm zijn.

Inclusief warm water stond in de zin die begon met: gasverbruik voor renovatie.

Onze kosten voor energie in de tijd voor de renovatie (dus inclusief gas) waren ongeveer 95 tot 100 euro per maand. Inmiddels all electric.
Wanneer ik reken alsof saldering er niet is, zijn onze huidige variabele kosten voor energie op basis van huidig energiecontract -7 euro per jaar.
Op basis van prijzen van ons nieuwe contract, ingaande eind dit jaar zouden we daarvoor betalen 26 euro per maand, nogmaals, alleen het variabele gedeelte.
Onze investering voor de verduurzaming was 55 euro per maand (hypotheek) voor de komende 30 jaar. Een bedrag waarvoor we nu aanzienlijk omhoog gegaan zijn in comfort, wat nu (al een aantal jaren) volledig gedekt wordt door lagere maandlasten, en wat op termijn qua hoogte bijna te verwaarlozen zal zijn door de te verwachten inflatie.

Ik denk inderdaad dat Nederland een probleem zou hebben wanneer gas miv vandaag niet meer beschikbaar zou zijn. Logisch. Geen enkele transitie zo omvangrijk en met zoveel impact als deze, kan in korte tijd gebeuren. Dat vind ik geen zinnig argument.
Het is enorm, en het is nog niet duidelijk welke vorm het precies zal krijgen, wat ook niet helpt. Alles zal de komende tientallen jaren piepen en kraken, soms stappen vooruit, soms sprongen terug, maar uiteindelijk komt het wel.

Wanneer iedereen in Nederland vandaag aan de elektrische auto zou gaan zouden we inderdaad een enorm probleem hebben. Gelukkig is die kans extreem klein.

Thuis-accu's zijn niet zo'n grote oplossing als sommige mensen denken. Ik vind het logisch dat daar niet vol op ingezet wordt. Daar is onderzoek naar gedaan en ik vond de resultaten van dat onderzoek leerzaam en helder.
Ze zijn ook niet of nauwelijks financieel verantwoord nu, mogelijk in veel gevallen ook niet na afschaffen salderen, niet tenzij er zaken grondig gaan veranderen. Uitzondering kan misschien zijn wanneer ze vooral worden ingezet om mee te handelen in energie, maar ook daarvan zijn, denk ik, de resultaten voor verder weg dan de komende 2 jaar lastig in te schatten. Vooral omdat de markt van opwek en opslag zo heftig in beweging is. Bovendien draagt juist handel in energie mogelijk fors bij aan netcongestie, iets waar netbeheerder niet blij van worden naast de problemen waar ze nu al dagelijks mee te maken krijgen.

Misschien zijn er over 5 jaar grote problemen, misschien niet. Het is niet alsof er tussen nu en over 5 jaar niets gebeurt.
Deze verandering is te groot om vandaag alle oplossingen voor te bedenken. De verandering is in Nederland alleen al enorm qua verduurzaming. Sneller zou helemaal niet kunnen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

XWB schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:53:
[...]

Het levert geld op. Maarja, vlees, de grootste vervuiler, leverde 11mld op in 2022 volgens de rijksoverheid. Als we de producenten ook laten betalen voor de vervuiling blijft er denk ik weinig van over. En dan hebben we het nog niet eens over dierenleed en grondgebruik (als in, zou ook voor woningen, natuur kunnen worden gebruikt).

Ik zie t allemaal wat somber in met dit kabinet en deze enorme desinformatiecampagne die aanslaat onder veel kiezers.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online
D-e-n schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:51:
Maar hoe wilde je dat verplichten? En kunnen de mensen dat vervolgens ook? Wat als bijvoorbeeld de financiën veranderen of zoals nu de WOZ waarde flink stijgt? En hoe besteden ze dat geld voor onderhoud vervolgens?
Afdwingen is lastig. De verplichtingen rond een actieve VvE zijn een goede stap en ook een leidraad. Je kunt zo'n commitment opnemen in de hypothecaire voorwaarden, bijvoorbeeld. Banken zijn er immers ook bij gebaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15:01
Helixes schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:32:
[...]

Het is véél meer dan dat. Innovatiepotjes worden geplunderd om boerenbedrijven gaande te houden, miljarden worden er in die sector gepompt - terwijl we het hebben over maar zo'n 50.000 bedrijven. Errug slechte investering.

En het erge is: op enig moment stopt de muziek met spelen. En dan zijn we al dat geld gewoon kwijt als Nederland.
En ik kan je nu alvast voorspellen wie de schuld dan gaan krijgen, dan is het de schuld van de EU, asielzoekers en links, niet van de rechtse kabinetten die verantwoordelijk waren voor het gebrek aan beleid.
D-e-n schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:51:
[...]

En laten we in Nederland nu net heel veel koopwoningen hebben, die vaak ook nog in een rijtje naast elkaar staan. Je kunt de eigenaren stimuleren die één voor één en stap voor stap op te knappen maar slopen is natuurlijk totaal niet realistisch.
Ik zie slopen en opnieuw bouwen ook niet als oplossing, we hebben nu al niet genoeg bouwcapaciteit om alle vraag te voldoen, dat wordt dan alleen maar erger. En al die mensen van wie de woning opnieuw opgebouwd worden, moeten gedurende die periode ook ergens verblijven, waar gaat dat zijn? Dan zie ik meer in het stimuleren/ondersteunen van eigenaren om hun woning te verbeteren, zeker als het om ingrijpendere wijzigingen gaat.
Sjamo schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:01:
[...]

Gemiddelden zijn een slechte basis om te zeggen dat alles “crap” is, en beter gesloopt kan worden. Zeker in een tijd waarin kosten voor nieuwbouw enorm zijn.

Onze kosten voor energie in de tijd voor de renovatie (dus inclusief gas) waren ongeveer 95 tot 100 euro per maand. Inmiddels all electric.
Wanneer ik reken alsof saldering er niet is, zijn onze huidige variabele kosten voor energie op basis van huidig energiecontract -7 euro per jaar.
Op basis van prijzen van ons nieuwe contract, ingaande eind dit jaar zouden we daarvoor betalen 26 euro per maand, nogmaals, alleen het variabele gedeelte.
Onze investering voor de verduurzaming was 55 euro per maand (hypotheek) voor de komende 30 jaar. Een bedrag waarvoor we nu aanzienlijk omhoog gegaan zijn in comfort, wat nu (al een aantal jaren) volledig gedekt wordt door lagere maandlasten, en wat op termijn qua hoogte bijna te verwaarlozen zal zijn door de te verwachten inflatie.

Ik denk inderdaad dat Nederland een probleem zou hebben wanneer gas miv vandaag niet meer beschikbaar zou zijn. Logisch. Geen enkele transitie zo omvangrijk en met zoveel impact als deze, kan in korte tijd gebeuren. Dat vind ik geen zinnig argument.
Het is enorm, en het is nog niet duidelijk welke vorm het precies zal krijgen, wat ook niet helpt. Alles zal de komende tientallen jaren piepen en kraken, soms stappen vooruit, soms sprongen terug, maar uiteindelijk komt het wel.

Wanneer iedereen in Nederland vandaag aan de elektrische auto zou gaan zouden we inderdaad een enorm probleem hebben. Gelukkig is die kans extreem klein.

Thuis-accu's zijn niet zo'n grote oplossing als sommige mensen denken. Ik vind het logisch dat daar niet vol op ingezet wordt. Daar is onderzoek naar gedaan en ik vond de resultaten van dat onderzoek leerzaam en helder.
Ze zijn ook niet of nauwelijks financieel verantwoord nu, mogelijk in veel gevallen ook niet na afschaffen salderen, niet tenzij er zaken grondig gaan veranderen. Uitzondering kan misschien zijn wanneer ze vooral worden ingezet om mee te handelen in energie, maar ook daarvan zijn, denk ik, de resultaten voor verder weg dan de komende 2 jaar lastig in te schatten. Vooral omdat de markt van opwek en opslag zo heftig in beweging is. Bovendien draagt juist handel in energie mogelijk fors bij aan netcongestie, iets waar netbeheerder niet blij van worden naast de problemen waar ze nu al dagelijks mee te maken krijgen.

Misschien zijn er over 5 jaar grote problemen, misschien niet. Het is niet alsof er tussen nu en over 5 jaar niets gebeurt.
Deze verandering is te groot om vandaag alle oplossingen voor te bedenken. De verandering is in Nederland alleen al enorm qua verduurzaming. Sneller zou helemaal niet kunnen denk ik.
Ik zie alleen geen beleid om te zorgen dat we over 5 jaar geen grote problemen hebben. De toekomst is lastig te voorspellen, maar een toename in elektriciteitsgebruik ligt voor de hand, daar zijn nu al problemen mee, en ik zie geen acties vanuit de overheid om dat echt op te lossen (net als de afgelopen jaren er geen/onvoldoende acties waren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Sjamo schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:01:
[...]

Het meerendeel is gewoon crap qua isolatie. Als ik zie wat eind jaren 90 en begin 00 is gebouwd wat betreft isolatie zie ik het somber in.

Ja dat is nice. Maar nogal curieus dat zonder saldering je een negatief jaarbedrag kijkt. Het gemiddelde is handig om te kijken enerzijds hoe goed de huizen zijn geisoleerd én een maatstaf om te zien hoe zuinig een gebruiker is.
Nederland roept al minimaal 15 jaar 'transitie, transitie, transitie'. Er is verdomd weinig gebeurd in de afgelopen 15 jaar. De grootste ontwikkelingen zijn geweest op het gebied van solar (gemiddeld paneel van 2010 zat je misschien net op 260Wp, nu makkelijk op 425Wp) en de politiek besluit om solar nagenoeg compleet te negeren.
Probeer in éé straat maar eens een paar auto's met 11kw te laden. Laat staan 22kw.
Linkje graag? Want opslag is gewoon een must, zonder opslag wordt de transitie helemaal niks. En dat het financieel niet rendabel is, komt vooral omdat installateurs een zeer grote marge berekenen. Lithium accu's waren nog nooit zo goedkoop (Inkoop 500usd voor ~5kwh) en de natrium-accus zullen binnen een paar jaar nog daaronder zitten. Stroomprijs is alleen maar gestegen en nu al betalen genoeg Nederlanders geld op de teruggeleverde stroom. Gezien de komende drang naar dure kernenergie zal opslag alleen maar meer rendabel worden.
Zoals gezegd, de afgelopen 15 jaar is er weinig gebeurd, afgezien van heel veel praatjes. In mijn optiek zijn we niet eens begonnen met de transitie, nog steeds niet.

Zonnepanelen worden alleen nog beter en efficienter, en een paar dagen terug nieuws dat waterstofproductie nog efficienter zou kunnen. Dat die blijkbaar oninteressant worden gemaakt stemt me weinig positiefs.

Maar zoals gezegd, reken maar uit als iedereen over x jaar thuis komt, koken op inductie, warmtepomp, ev laden. Dat ga je in de huidige wijken gewoon niet redden. En er lijkt vrij weinig te gebeuren om iedereen een 3x80A aansluiting te geven. Dat gaat gewoon niet functioneren. Het hele land open tov thuisaccu's. Maar de industrie bepaald lijkt het wel.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:05

ZieMaar!

Moderator General Chat
De Volkskrant fileert in de zaterdageditie de coalitie en het akkoord volledig, inclusief zeer scherp commentaar van Sheila Sitalsing. Als je een manier hebt om dat te lezen, is dat erg interessant (ik heb 1 hardcopy die je mag hebben :) of zie Kalentum in "De landelijke Nederlandse politiek 2023/2024" ). Op zich logisch uit deze hoek, maar, zoals ik gister al aanstipte, volgens mij is een akkoord zelden zo sceptisch en kritisch ontvangen. Zoals ergens in de krant vanmorgen stond:
Als de werkgeversorganisaties blij zijn en de vakbonden gepikeerd, dan moet je je als gewone man zorgen gaan maken
Een ander voorbeeld is nu.nl die eigenlijk alle migratieplannen fileren. Over het uitroepen van een crisis:
Ook Viola Bex-Reimert, hoofddocent migratierecht aan de Universiteit Utrecht, ziet niet voor zich dat het uitroepen van een crisis juridisch standhoudt. "We hebben het zelf gewoon niet op orde. De verstopte asielketen is ook het gevolg van falend beleid van vorige kabinetten.
Over het onaantrekkelijk maken van Nederland (wat hier ook weleens langskomt):
Versoberde opvang is zo'n maatregel. Maar Geuijen verwacht dat dit niet veel effect zal hebben, omdat uit onderzoek blijkt dat fijne opvang geen aanzuigende werking heeft. Mensen komen omdat ze zoeken naar veiligheid en kiezen onder meer een land uit op basis van hun sociale netwerk. "Je gaat niet naar een land toe met het idee 'dan zit ik anderhalf jaar in een fijne opvang'", aldus Geuijen.
Geuijen is bestuurskundige aan de Universiteit Utrecht en gespecialiseerd in migratiebeleid.
Veel plannen zullen uiteindelijk bij de rechter belanden, verwachten Geuijen en Bex-Reimert. "Als rechters en de Raad van State oordelen dat het geen crisis is, dan kan het ook niet, dan houdt het ook op", zei VVD-leider Dilan Yesilgöz zelf over het plan om een asielcrisis uit te roepen, op de dag van de presentatie.

Bex-Reimert vreest dat dit mogelijk zal leiden tot een sentiment in het land van "waar bemoeien die vervelende rechters zich mee?" Zorgelijk, vindt ze. "We hebben er zelf voor gekozen om ons aan te sluiten bij de EU en we hebben zelf wetten gemaakt. De rechter toetst dit gewoon."
Kan er dan niets? Zeker wel, maar dan moet je dat Europees regelen, aldus deze experts:
Migratie beperken heeft mogelijk meer kans op slagen op Europees niveau. Het nieuwe pact dat de EU-lidstaten dit jaar sloten zou wel kunnen leiden tot minder asielzoekers. Mensen die geen kans maken op asiel worden namelijk tegengehouden bij de grenzen. Die regels gaan alleen wel pas over twee jaar in.
Maar wat gaan wij doen? Juist de enige knop die er is op scherp zetten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Transportman schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:09:
[...]

En ik kan je nu alvast voorspellen wie de schuld dan gaan krijgen, dan is het de schuld van de EU, asielzoekers en links, niet van de rechtse kabinetten die verantwoordelijk waren voor het gebrek aan beleid.

[...]

Ik zie slopen en opnieuw bouwen ook niet als oplossing, we hebben nu al niet genoeg bouwcapaciteit om alle vraag te voldoen, dat wordt dan alleen maar erger. En al die mensen van wie de woning opnieuw opgebouwd worden, moeten gedurende die periode ook ergens verblijven, waar gaat dat zijn? Dan zie ik meer in het stimuleren/ondersteunen van eigenaren om hun woning te verbeteren, zeker als het om ingrijpendere wijzigingen gaat.

[...]

Ik zie alleen geen beleid om te zorgen dat we over 5 jaar geen grote problemen hebben. De toekomst is lastig te voorspellen, maar een toename in elektriciteitsgebruik ligt voor de hand, daar zijn nu al problemen mee, en ik zie geen acties vanuit de overheid om dat echt op te lossen (net als de afgelopen jaren er geen/onvoldoende acties waren).
Ik denk dat beleid van de overheid uiteraard invloed heeft, maar ik denk ook dat die redelijk beperkt zal zijn. Beweging in dat beleid zal, denk ik, in elk geval gedeeltelijk, gesaneerd worden door oa verdragen en afspraken die gesloten zijn, welke een langere lijn aanhouden dan bijvoorbeeld een hik hier in Nederland van een tijdelijke nieuwe coalitie. Bovendien wordt soep zelden zo heet gegeten als deze wordt opgediend, dus ik wacht rustig af wat er van al deze wiebelplannen ook daadwerkelijk overeind blijft.

Er zullen vast dingen gaan veranderen maar ik twijfel of het zo groot zal zijn als het nu lijkt. Er gebeurt zoveel qua onderzoek, bewustwording, bedrijven die zich achter de oren krabben en kiezen voor verduurzaming, dat ik denk dat keuzes van onze overheid invloed hebben, maar niet alles bepalen.

Uiteraard zal het gebruik van elektriciteit toenemen de komende tijd, maar diezelfde jaren dat dat toeneemt werkt onze netbeheerder zich ook 3 slagen in de rondte met het geld dat ze eindelijk voorzichtig binnen beginnen te krijgen.

En zijn er initiatieven van bedrijven. Was het post.nl die op een paar lokaties grootschalig panelen + batterijen heeft laten leggen waardoor ze bijna geen stroom meer hoeven af te nemen? En ik verwacht dat er al veel meer van dat soort initiatieven lopen en gaan lopen, die ook maken dat er hier en daar ook juist wat minder elektriciteit wordt verbruikt.
Dat zijn nogal klappers, zulke dingen.

En niet elke huishouding gaat zo enorm veel meer stroom verbruiken. Wij gebruiken hier thuis in de wintermaanden na all electric te zijn gegaan ongeveer 1,5 tot 2x zoveel stroom als we voorheen deden. Een gedeelte van die verhoging wordt opgepakt door onze panelen (jan + dec gemiddeld zo'n 15%). Een ander deel kan je wegstrepen omdat, zoals in ons geval (en wij zijn zelden uniek), eerder meer gas rechtstreeks werd gebruikt voor verwarmen met de cv dan nu voor opwekken van stroom voor verwarmen met onze airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:37
Joris748 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 07:41:
Een huis wat 40 jaar lang niet gemoderniseerd is, zou alleen de grondwaarde nog mogen vertegenwoordigen plus nog een opslag voor de waarde van het casco.

Dan zou er na aankoop wel budget zijn voor herbouw of renovatie.
Wat je beschrijft is nu al zo, alleen betekent dat niet dat huizen ineens betaalbaar zijn. Dat betekent dat de meeste mensen wonen op een duur stuk grond, met een huis dat een restwaarde van misschien enkele tienduizenden euro's heeft.

En is een van de vele manieren waarop de huizenmarkt fundamenteel stuk is. Maar goed, alles herbouwen is alleen al vanwege mankracht geen optie.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:21
ZieMaar! schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:32:
De Volkskrant fileert in de zaterdageditie de coalitie en het akkoord volledig, inclusief zeer scherp commentaar van Sheila Sitalsing. Als je een manier hebt om dat te lezen, is dat erg interessant (ik heb 1 hardcopy die je mag hebben :)).
https://www.volkskrant.nl...ers-ingezwommen~b273ca4d/

Voor wie een DPG Media account heeft

(en ik hoop maar dat de meeste mensen in dit topic in elk geval minstens voor 1 regionaal of landelijk nieuwsmedium geld neertellen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
siggy schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:25:
[...]

Het meerendeel is gewoon crap qua isolatie. Als ik zie wat eind jaren 90 en begin 00 is gebouwd wat betreft isolatie zie ik het somber in.

[...]

Ja dat is nice. Maar nogal curieus dat zonder saldering je een negatief jaarbedrag kijkt. Het gemiddelde is handig om te kijken enerzijds hoe goed de huizen zijn geisoleerd én een maatstaf om te zien hoe zuinig een gebruiker is.

[...]

Nederland roept al minimaal 15 jaar 'transitie, transitie, transitie'. Er is verdomd weinig gebeurd in de afgelopen 15 jaar. De grootste ontwikkelingen zijn geweest op het gebied van solar (gemiddeld paneel van 2010 zat je misschien net op 260Wp, nu makkelijk op 425Wp) en de politiek besluit om solar nagenoeg compleet te negeren.

[...]

Probeer in éé straat maar eens een paar auto's met 11kw te laden. Laat staan 22kw.

[...]

Linkje graag? Want opslag is gewoon een must, zonder opslag wordt de transitie helemaal niks. En dat het financieel niet rendabel is, komt vooral omdat installateurs een zeer grote marge berekenen. Lithium accu's waren nog nooit zo goedkoop (Inkoop 500usd voor ~5kwh) en de natrium-accus zullen binnen een paar jaar nog daaronder zitten. Stroomprijs is alleen maar gestegen en nu al betalen genoeg Nederlanders geld op de teruggeleverde stroom. Gezien de komende drang naar dure kernenergie zal opslag alleen maar meer rendabel worden.

[...]

Zoals gezegd, de afgelopen 15 jaar is er weinig gebeurd, afgezien van heel veel praatjes. In mijn optiek zijn we niet eens begonnen met de transitie, nog steeds niet.

Zonnepanelen worden alleen nog beter en efficienter, en een paar dagen terug nieuws dat waterstofproductie nog efficienter zou kunnen. Dat die blijkbaar oninteressant worden gemaakt stemt me weinig positiefs.

Maar zoals gezegd, reken maar uit als iedereen over x jaar thuis komt, koken op inductie, warmtepomp, ev laden. Dat ga je in de huidige wijken gewoon niet redden. En er lijkt vrij weinig te gebeuren om iedereen een 3x80A aansluiting te geven. Dat gaat gewoon niet functioneren. Het hele land open tov thuisaccu's. Maar de industrie bepaald lijkt het wel.
Van het aankomende kabinet hoef je niet zoveel te verwachten op klimaatgebied. En als ik me niet vergis is dat ook iets waar een flink deel van de kiezers achter staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Kalentum schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:45:
[...]

Voor wie een DPG Media account heeft

(en ik hoop maar dat de meeste mensen in dit topic in elk geval minstens voor 1 regionaal of landelijk nieuwsmedium geld neertellen...)
Als je het Parool hebt kun je inderdaad ook de online artikelen van AD of Volkskrant lezen. En andersom. En dat is vaak handig. NRC en Trouw zitten daar helaas niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
D-e-n schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:51:
[...]

Als je het Parool hebt kun je inderdaad ook de online artikelen van AD of Volkskrant lezen. En andersom. En dat is vaak handig. NRC en Trouw zitten daar helaas niet bij.
offtopic:
Ik vind het nog steeds jammer dat het pay-as-you-go model van Blendle niet werkte, dat je voor 10cent een artikel uit een bepaalde titel kon lezen. Maar goed, ter correctie: Trouw hoort ook bij DPG Media, net als AD en een aantal regionale kranten. NRC inderdaad niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

En op omroep friesland is Soepboer [geen verbastering, zo heet ie] ook lekker bezig: https://www.omropfryslan....g-een-kwalijke-betiteling
Een extreemrechtse regering? NSC-politicus Aant Jelle Soepboer is het daar absoluut niet mee eens. "Ik denk dat je met die betiteling juist polarisatie veroorzaakt."

Waren we over links gegaan, met bijvoorbeeld D66, GL-PvdA en SP, dan hadden we over de mensen die dat extreemlinks noemen ook gezegd dat het 'oproerkraaiers' zijn."

"Het woordje extreem heb ik altijd wel wat moeite mee", reageert Soepboer op de vraag of de PVV dan niet extreemrechts is. "De PVV is en rechtse partij en ik denk zelfs de meest rechtse partij die we in de Kamer hebben. Maar er zijn heel veel mensen die erop gestemd hebben."
GL etc gelijkstellen aan de PVV, kunst.

En dat ergens heel veel mensen op stemmen zegt niks. Weet je ook wie heel veel stemmen trok.....
De spreidingswet is aangenomen in de Tweede en de Eerste Kamer. Nu willen deze vier partijen er weer vanaf. Hoe betrouwbaar ben je dan als overheid? "Er is een nieuwe politieke werkelijkheid en laat ik vooropstellen dat een wet niet uitvoeren iets anders is dan een wet weer intrekken."
Nu is dit natuurlijk maar 1 man, maar als dit de breed gedragen mening van NSC is, dan is het gewoon echt heel duidelijk oude wijn in nieuwe zakken. Dit soort antwoorden verwacht ik van oude machtspartijen, niet van een partij die een betrouwbare overheid voorop stelt.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
Sjamo schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:33:
[...]

Ik denk dat beleid van de overheid uiteraard invloed heeft, maar ik denk ook dat die redelijk beperkt zal zijn. Beweging in dat beleid zal, denk ik, in elk geval gedeeltelijk, gesaneerd worden door oa verdragen en afspraken die gesloten zijn, welke een langere lijn aanhouden dan bijvoorbeeld een hik hier in Nederland van een tijdelijke nieuwe coalitie. Bovendien wordt soep zelden zo heet gegeten als deze wordt opgediend, dus ik wacht rustig af wat er van al deze wiebelplannen ook daadwerkelijk overeind blijft.
De plannen an sich zijn ook het grootste probleem niet. Veel zal stranden. Maar bij het hoofdstuk landbouw heb je dan nog altijd een stilstand te pakken schadelijk is.

Het grootste probleem is echter de normalisatie van extreemrechts. Het giftige gedachtegoed van zondebokpolitiek, onmenselijking van bevolkingsgroepen, omvolkingstheorieën en mensen tegen elkaar opzetten heeft zich in het centrum van de macht gepositioneerd en zeker twee van de drie coalitiepartners lijkt daar totaal geen problemen mee te hebben. Sterker nog: in retoriek doet de nummer twee van BBB inmiddels weinig onder voor Wilders.

En ik zie dat niet zo snel verdwijnen eerlijk gezegd. Want Wilders heeft genoeg mogelijkheden om de schuld van niet slagen van maatregelen bij anderen neer te leggen. Dat maakt het ook zo bezopen dat vooral NSC met deze teksten heeft ingestemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
siggy schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:25:
[...]

Opslag is een must, helemaal mee eens.
Maar de ene vorm van opslag is niet gelijk aan de andere vorm van opslag. Niet vwb het nut dat ze kunnen hebben, en niet wat betreft de eventuele problemen die het toenemende gebruik ervan met zich mee kan brengen.

Het linkje:

https://www.rijksoverheid...-routekaart-energieopslag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online
@D-e-n Wat ik lastig vind is in te zien hoe mensen als Omtzigt en Yeşilgöz weer terug moeten kunnen komen van dit festijn. Zij zijn, met hun respectievelijke partijen op sleeptouw, de Rubicon overgestoken. Hoe ga je in de vrede in eventuele toekomstige politieke situaties doen alsof dit allemaal niet gebeurd is? Dat ze hun krabbel niet bij het kruisje hebben geplaatst?

Wat ik heel lastig vind is dat normalisering één ding is, maar normalisering van het normale - of denormalisering van het extreme - daarmee bijna uitgesloten lijkt.

Ik heb eerder Yeşilgöz genomineerd voor de Von Papen-award 2024. Maar, ik denk dat we nu moeten inzien dat die prijs aan haar voorbij gaat. Kom maar naar voren, Pieter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
D-e-n schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:59:
[...]

De plannen an sich zijn ook het grootste probleem niet. Veel zal stranden. Maar bij het hoofdstuk landbouw heb je dan nog altijd een stilstand te pakken schadelijk is.

Het grootste probleem is echter de normalisatie van extreemrechts. Het giftige gedachtegoed van zondebokpolitiek, onmenselijking van bevolkingsgroepen, omvolkingstheorieën en mensen tegen elkaar opzetten heeft zich in het centrum van de macht gepositioneerd en zeker twee van de drie coalitiepartners lijkt daar totaal geen problemen mee te hebben. Sterker nog: in retoriek doet de nummer twee van BBB inmiddels weinig onder voor Wilders.

En ik zie dat niet zo snel verdwijnen eerlijk gezegd. Want Wilders heeft genoeg mogelijkheden om de schuld van niet slagen van maatregelen bij anderen neer te leggen. Dat maakt het ook zo bezopen dat vooral NSC met deze teksten heeft ingestemd.
Op zich mee eens.
Ik twijfel nog tussen of het enerzijds een uniek nieuw probleem is dat nu wereldwijd groeit, of dat mensen in de basis nog exact hetzelfde zijn als lang lang geleden, en vooral in hun eigen belang (proberen) te denken, ongeacht de consequenties voor anderen. Waarbij mensen die slim genoeg zijn om meerdere stappen vooruit te denken en mensen die dat vermogen missen op hun eigen manier een forse invloed hebben.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
En toch denk dat t had gekund, met GL, NSC en VVD. Het zal Yesilgoz misschien de figuurlijke kop gekost hebben, maar de gewone man en het milieu waren fors beter afgeweest en ik vraag me af of ze heel veel punten kwijt waren geraakt. D66 erbij, zodat die vanuit de VVD de kop van jut kunnen zijn voor Europese nadelen die soms komen met de grote voordelen voor eigen achterban.

Maar goed, ze kozen hiervoor.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
RobinHood schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:57:
En op omroep friesland is Soepboer [geen verbastering, zo heet ie] ook lekker bezig: https://www.omropfryslan....g-een-kwalijke-betiteling

[...]

En dat ergens heel veel mensen op stemmen zegt niks. Weet je ook wie heel veel stemmen trok.....

[...]

Nu is dit natuurlijk maar 1 man, maar als dit de breed gedragen mening van NSC is, dan is het gewoon echt heel duidelijk oude wijn in nieuwe zakken. Dit soort antwoorden verwacht ik van oude machtspartijen, niet van een partij die een betrouwbare overheid voorop stelt.
En dat heet normaliseren van radicaal rechts. Gisteren gewoon extreemrechtse retoriek van een BBB politicus en nu weer zoiets van een NSC politicus. Het venster van Overton is heel snel verschoven ;(

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Sjamo schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:15:
[...]

Op zich mee eens.
Ik twijfel nog tussen of het enerzijds een uniek nieuw probleem is dat nu wereldwijd groeit, of dat mensen in de basis nog exact hetzelfde zijn als lang lang geleden, en vooral in hun eigen belang (proberen) te denken, ongeacht de consequenties voor anderen. Waarbij mensen die slim genoeg zijn om meerdere stappen vooruit te denken en mensen die dat vermogen missen op hun eigen manier een forse invloed hebben.
Het feit is dat die 2e groep fors misleidt is en het akkoord punten bevat die die misleiding op termijn ondersteunen. De pvv is het grootste, heeft de gewone man als doelgroep maar de enige echt blije partij zijn de werkgeversorganisaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Sjamo schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:15:
[...]

Op zich mee eens.
Een aantal zaken zijn mens eigen en veranderen niet. Bijvoorbeeld irreële angst is van alle tijden, en populisten zijn erg goed in het voeden van die angst. Het helpt natuurlijk niet dat vorige regeringen er een puinhoop van hebben gemaakt: er ontstaan veel problemen en populisten zien hun kans om de gevestigde politieke partijen te onttronen.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online
RobinHood schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:57:

Hahaha - deze man zit er zo ver naast....
De PVV is en rechtse partij en ik denk zelfs de meest rechtse partij die we in de Kamer hebben. Maar er zijn heel veel mensen die erop gestemd hebben.
Ik denk dat hij de FvD is vergeten hier.

Wat ik graag wil zeggen is dat deze mens (volgens Omroep Friesland) Geschiedenisleraar is. Het fragment op de website is kort, maar dáár hadden de interviewer op in moeten grijpen. Wat is er, vanuit uw professionele mening, dan wel het verschil tussen rechts en extreemrechts? Bestaat die niet zolang er mensen op stemmen? Waar ligt de grens als PVV er niet onder valt? Dit soort vragen kun - moet - je gewoon stellen aan een geschiedenisleraar.

Of die vragen gesteld zijn, weet ik niet. Maar het feit dat we er geen fragment van hebben geeft te denken dat dat niet is gebeurd

Ja, ik versta Fries 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 00:03

hamsteg

Species 5618

D-e-n schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:59:
[...]

Dit is het grootste probleem, alleen het benoemen van het gevolg en niet het accepteren van de oorzaak.

De doemscenario's benoemen waar we naar toe gaan, verschillende theorieën aanhalen; net zo als omvolkingstheorieen op de rechterkant kan ik het socialistische "iedereen is gelijk" aan de linkerkant ook ombuigen (ook daar is de creatieve geest niet gewenst, werd opgesloten en naar heropvoedingskampen gestuurd). Door deze manier van ageren, ben je in mijn ogen niet veel beter dan een Wilders. De een doet het vanuit zijn literaire kennis, de ander vanuit de onderbuik. Maar wat maakt de een beter dan de ander?

De vraag is meer waarom krijgen wij het niet voor elkaar om een aantal kritische onderwerpen als speerpunten op de agenda tee zetten? Het wegkijken, niet durven aanpakken daar ligt de kern. Politieke angst, terwijl de kiezer een heldere visie verlangt die overeenkomt het haar ideologie. Hebben huidige partijen nog wel een toekomst? Heeft de huidige manier van partij stemmen nog wel een toekomst? Moeten we meer naar onderwerp stemmen? Je kunt blijven hameren op extreem links/rechts maar je gaat voorbij aan de grote middenmoot. Het overgrote deel van de PVV stemmers is niet extreem en wil graag terug naar het midden, maar is wel extreem ontdaan dat er de afgelopen 2-3 decennia fundamenteel niets is aangepakt.

... gecensureerd ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ll roel j
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:04
Wat ik mij afvraag. In dit akkoord staat dat het geven taakstraffen aan personen die hulpverleners hinderen niet meer mogelijk moet zijn.

Nu werd er ca. 2 weken geleden al gemeld dat niet alle mensen die veroordeeld waren tot een gevangenisstraf moesten zitten.

https://nos.nl/artikel/25...nis-door-personeelstekort

ik ben bang dat dit ook een niet houdbare situatie met zich mee gaat brengen. Volgens mij is een taakstraf op zo'n moment beter dan een (uitgestelde) gevangenisstraf.

Ze lopen op dat moment ook gewoon op vrije voeten net als bij de taakstraf als ze die niet aan het uitvoeren zijn.

Wat is dan het afschrikwekkende door dit te willen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:10
ZieMaar! schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:32:
De Volkskrant fileert in de zaterdageditie de coalitie en het akkoord volledig, inclusief zeer scherp commentaar van Sheila Sitalsing.
De laatste aflevering van de Volkskrant Elke Dag podcast ging hier ook over en was erg sterk. Sheila zat hier ook bij.

Het risico wat we lopen met deze regering is toch het begin van de afbreuk van onze rechtsstaat. Waarom? Omdat ze van plan zijn op gebied van migratie en stikstof te gaan lopen klootviolen, waardoor de overheid steeds door de rechter zal worden teruggefloten. Vervolgens zullen BBB en PVV de rechterlijk macht de schuld geven van het mislukken van hun plannen, en zo de woede van de burgers daar op laten focussen.

Je krijgt dan dezelfde tafrelen als in Polen en de VS. De politiek die zich inhoudelijk gaat bemoeien met rechters. Daarmee zaag je aan de stoelpoten van de trias politica.

Het gevaar daarvan is dat je als burger niet meer wat waar die aan toe bent. Wanneer is staat van mening dat jij aan de beurt bent om aangepakt te worden?

[ Voor 3% gewijzigd door pingkiller op 18-05-2024 15:02 ]

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijdod
@hamsteg Bleek niet uit onderzoeken na de recente verkiezingen dat de PVV stemmer wel degelijk wegens de specifieke PVV geluiden daar op gestemd heeft? (Edit: ja dus) Dan stellen dat dat deze kiezer 'niet extreem' is, en terug wil naar het midden lijkt me dan een te makkelijke stelling. Zeker daar deze kiezer de keuze gewoon had. Maar nee, het moest en zou over rechts. Het 'ja maar links...' blijft een vals equivalent, mijns inziens.

[ Voor 10% gewijzigd door ijdod op 18-05-2024 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online
hamsteg schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:43:
De vraag is meer waarom krijgen wij het niet voor elkaar om een aantal kritische onderwerpen als speerpunten op de agenda tee zetten? Het wegkijken, niet durven aanpakken daar ligt de kern. Politieke angst, terwijl de kiezer een heldere visie verlangt die overeenkomt het haar ideologie. Hebben huidige partijen nog wel een toekomst? Heeft de huidige manier van partij stemmen nog wel een toekomst? Moeten we meer naar onderwerp stemmen? Je kunt blijven hameren op extreem links/rechts maar je gaat voorbij aan de grote middenmoot. Het overgrote deel van de PVV stemmers is niet extreem en wil graag terug naar het midden, maar is wel extreem ontdaan dat er de afgelopen 2-3 decennia fundamenteel niets is aangepakt.
Wat je hier zegt is feitelijk dat al die zaken die PVV zo onverkwiekelijk maken als ruis worden ervaren. En dat mensen dan maar wat graag hun iPods in doen, of naar hun Senneheiser Momentum 4 grijpen zodra het ingewikkeld wordt. Die onverkwiekelijke kant is er namelijk wél. De wol is ze niet over de ogen getrokken, maar ze hebben zelf de wol over hun oren gedaan.

Het alternatief is namelijk dat mensen die wel degelijk hebben gehoord, en er ook op hebben gestemd.

Ik bedoel, de waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Maar dan is het wel een allegaartje van extremisten, en mensen die het ogenschijnlijk doelbewust niet hebben willen weten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
ZieMaar! schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:21:
[...]

Het feit is dat die 2e groep fors misleidt is en het akkoord punten bevat die die misleiding op termijn ondersteunen. De pvv is het grootste, heeft de gewone man als doelgroep maar de enige echt blije partij zijn de werkgeversorganisaties.
Eens. Maar ook van alle dag denk ik.
Ik gooi hem er nog maar eens in (bron, ergens van internet geplukt, niet van mezelf).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQH7dNqUM6Ueyp7-wEgMjBCgIf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2YcLyK1Z8Lzyb5g7f8wvJOQr.jpg?f=fotoalbum_large

Of het nu gaat via religie, politiek of wat anders, er zullen altijd mensen zijn die andere mensen manipuleren voor hun eigen gewin, op grote schaal en kleine. En aan de andere kant mensen die zich laten manipuleren en die dat niet in de gaten hebben.

Ik zou niet weten hoe je dat kan bestrijden. Het werkt erg krachtig.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• D-e-n
@hamsteg
Ook jij bagatelliseert het gevaar van extreemrechts en de fascistische component in de PVV.

Misschien moet ik het maar eens in de handtekening zetten maar ik herhaal het nog maar eens. We hebben te maken met een partijleider die jaar in jaar uit rechters en journalisten verdacht maakt, collega politici beschimpt en bevolkingsgroepen tegen elkaar opzet. Hij komt op congressen van Europese vriendjes waar open en bloot omvolkingstheorieën en deportaties van mensen met een kleurtje besproken worden. Ondertussen adoreert hij dictators als Orban en Trump.

Deze partij levert inmiddels ook de voorzitter van de kamer en deze man heeft een lange geschiedenis van het bagatelliseren van één van de meest onmenselijke regimes uit de moderne geschiedenis: het Apartheidsregime. Hij heeft daarbij politici die de Zuid-Afrikaanse vrijheidsbeweging hebben gesteund in de terroristische hoek gezet. In één van zijn recente boeken probeert hij de sociaaldemocratie op basis van een door Hitler bedachte metadiscussie over socialisme op één hoop de gooien met diezelfde NSDAP van Hitler. Inmiddels zijn we al zover dat deze voorzitter kamerleden het woord ontneemt zodra ze dit proberen te benoemen.

Sorry, daar heb ik maar één woord voor: fascisme. Ik geloof best dat kiezers dit uiteindelijk niet willen. Ik ben er van overtuigd dat het geen slechte mensen zijn. Maar ze stemmen wel op deze club.

Over het hoe en waarom kunnen we kantjes voltypen maar dat is een proces van jaren en jaren geweest waarbij juist één van de aanstaande partners van de PVV een grote rol heeft gespeeld. Maar bovenstaande feiten blijven toch echt overeind. En doen alsof we aan de andere kant van het politieke spectrum zo zelfde situatie hebben is beschamend en misleidend. Er zijn nul politici binnen partijen als SP, GL/PvdA, PvdD met gelijke kwaadaardige ideeën.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online
ll roel j schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:48:
Wat ik mij afvraag. In dit akkoord staat dat het geven taakstraffen aan personen die hulpverleners hinderen niet meer mogelijk moet zijn.

(...)

Dat is wat die rechter aan tafel bij Sofie gister ook zei: Neem ons nou dat palet niet af!

Op dit moment is het rechters mogelijk een taakstraf op te leggen als ze een gevangenisstraf te zwaar vinden. Dat is aan hen om te beoordelen. Welnu, als ze geen taakstraf meer mogen opleggen op het moment dat een gevangenisstraf te zwaar is.... wat doe je dan? Alleen voorwaardelijk opleggen? Dan maar een boete?

Ik denk niet dat deze mensen hier zwaarder door zullen worden bestraft. Ik denk dat ze hiermee het tegenovergestelde bewerkstelligen. Rechters leggen geen gevangenisstraf op wanneer ze die maatregel in het geval dat voor hen wordt gelegd te zwaar vinden.

Bovendien merkte iemand aan die tafel op dat het geen afschrikkend effect heeft. Keijzer zei dat het haar vooral ging om de recidive (dus kans op herhaling). Da's dan toch al een keer te laat voordat het effect heeft. En, zoals gezegd, is de kans op lichter straffen naar mijn mening groter dan zwaarder. Dus meh.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
[...]
Je kunt blijven hameren op extreem links/rechts maar je gaat voorbij aan de grote middenmoot. Het overgrote deel van de PVV stemmers is niet extreem en wil graag terug naar het midden, maar is wel extreem ontdaan dat er de afgelopen 2-3 decennia fundamenteel niets is aangepakt.
Dit is niet waar. De belangrijkste reden voor een grote groep om op de PVV te stemmen is de asielmigratie. https://stukroodvlees.nl/...-en-uit-politiek-protest/

Dat gaat helemaal niet over het ‘midden’. Dat is veel meer richting de extreme kant van rechts. En of ze het nou zijn of niet, ze stemmen het wel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:31
[...]

Het overgrote deel van de PVV stemmers is niet extreem en wil graag terug naar het midden, maar is wel extreem ontdaan dat er de afgelopen 2-3 decennia fundamenteel niets is aangepakt.
Dat is net zoiets als beweren dat het merendeel van de lezers van Playboy dat voor de interviews doet. De simpelste, edoch confronterende, verklaring is dat stemmers op een partij dat doen omdat ze het eens zijn met die partij (of in marketing getrapt zijn).

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:32
ijdod schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:51:
@hamsteg Bleek niet uit onderzoeken na de recente verkiezingen dat de PVV stemmer wel degelijk wegens de specifieke PVV geluiden daar op gestemd heeft? Dan stellen dat dat deze kiezer 'niet extreem' is, en terug wil naar het midden lijkt me dan een te makkelijke stelling. Zeker daar deze kiezer de keuze gewoon had. Maar nee, het moest en zou over rechts. Het 'ja maar links...' blijft een vals equivalent, mijns inziens.
Het is denkbaar dat een flink deel vd voormalige VVD kiezers iets anders dan VVD wilden. Dat die niet meteen links wilden stemmen, akkoord. Maar ook op rechts was er een alternatief voor PVV, het NSC. Nog steeds over rechts maar fatsoenlijk rechts. Er viel wel wat aan te merken op het NSC, zeker in aanloop naar de verkiezingen maar om dan bewust over diverse fatsoensdrempels te stappen en willens en wetens voor PVV te stemmen, tja.

En allemaal in gang gezet door de VVD. De VVD heeft de deur voor de PVV weer open gezet. Ook nu, hoezo bang dat de PVV nog sterker wordt bij nieuwe verkiezingen? Als iedereen vooraf simpelweg de deur sluit voor samenwerking met PVV dan kunnen die weer netjes op het zijspoor gaan staan (en vanaf daar indirect meeregeren).

(en mocht de PVV de absolute meerderheid krijgen dan wordt het tijd om te verkassen uit Nederland)

[ Voor 3% gewijzigd door mekkieboek op 18-05-2024 12:41 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online
@mekkieboek - ik vind het lastig te staven, maar je noemt wel een goed punt. De VVD is haar achterban achterna gehobbeld, niet zozeer haar electoraat denk ik. Mensen hebben jaren VVD gestemd omdat het een redelijke partij was, die paste bij de gegoede, liberale, zei het ietwat individualistische middenklasse. Zonder gekkigheid.

Met dit coalitieakkoord heeft Yeşilgöz die gekkigheid wel toegelaten in haar partij.

De vraag is of, en in welke mate het electoraat achter haar staat in haar keuzes. En, of ze dat, bij eventuele volgende verkiezingen, nog van zich af kan schudden. Dat is een open vraag waar de VVD mijns inziens zich grote zorgen over moet maken.
mekkieboek schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:38:
(en mocht de PVV de absolute meerderheid krijgen dan wordt het tijd om te verkassen uit Nederland)
Wij hebben onze plannen al klaarliggen....

[ Voor 16% gewijzigd door Helixes op 18-05-2024 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Dat is het ook, het zou mooi zijn als alle VVD partijbestuur vergaderingen live zouden worden gepodcast :P
Helaas kunnen we alleen maar gissen maar er is wel een schijn dat de VVD een post-Rutte leiderschapscrisis doorgaat. Op het verkrampte af.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online
mekkieboek schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:58:
Dat is het ook, het zou mooi zijn als alle VVD partijbestuur vergaderingen live zouden worden gepodcast :P
Helaas kunnen we alleen maar gissen maar er is wel een schijn dat de VVD een post-Rutte leiderschapscrisis doorgaat. Op het verkrampte af.
Ik had inderdaad graag op dit moment een thermometer in de VVD gestoken. Ik ben geen lid, dus ik weet ook niet wat er gaande is. Allicht krijgen we over 10+jaar een Andere Tijden aflevering, als de NPO tegen die tijd nog bestaat.

Maar ik had rijkhalzend uitgekeken naar een ingelast partijcongres om voor- of tegen dit akkoord te stemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
mekkieboek schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:38:
[...]

Het is denkbaar dat een flink deel vd voormalige VVD kiezers iets anders dan VVD wilden. Dat die niet meteen links wilden stemmen, akkoord. Maar ook op rechts was er een alternatief voor PVV, het NSC. Nog steeds over rechts maar fatsoenlijk rechts. Er viel wel wat aan te merken op het NSC, zeker in aanloop naar de verkiezingen maar om dan bewust over diverse fatsoensdrempels te stappen en willens en wetens voor PVV te stemmen, tja.
Het helpt daarbij niet dat de VVD heel hard op de 'links is slecht' trom heeft lopen slaan. Daarmee hebben ze de linkeroptie voor hun leden al zwartgemaakt, en dat deed in feite ook de deur dicht voor een mogelijkheid om een kabinetsoptie over links te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online
ijdod schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 13:12:
Het helpt daarbij niet dat de VVD heel hard op de 'links is slecht' trom heeft lopen slaan. Daarmee hebben ze de linkeroptie voor hun leden al zwartgemaakt, en dat deed in feite ook de deur dicht voor een mogelijkheid om een kabinetsoptie over links te proberen.
Ik zie het nu al voor me: D66-corvee :Y)

VVD heeft altijd uit twee vleugels bestaan. De linkervleugel is onder Rutte de hoofdtoon gaan voeren, tot chagrijn van de rechtervleugel. Die heeft nu duidelijk de macht. Risico is wel dat de linkervleugel verder gaat kijken, want mijn gevoel zegt dat ze hier deze week wel erg ver zijn doorgeschoten....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n
Helixes schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 13:16:
[...]

VVD heeft altijd uit twee vleugels bestaan. De linkervleugel is onder Rutte de hoofdtoon gaan voeren, tot chagrijn van de rechtervleugel. Die heeft nu duidelijk de macht. Risico is wel dat de linkervleugel verder gaat kijken, want mijn gevoel zegt dat ze hier deze week wel erg ver zijn doorgeschoten....
De "linkervleugel" was sociaal-economisch anders gewoon nog steeds rechts. Laten we niet in het frame trappen dat de VVD links beleid heeft gevoerd want dat is absoluut niet zo.

Dat ze compromissen hebben moeten sluiten met het progressievere D66 is een feit maar dat hoor bij een coalitie vormen. Je democratische principes weggooien hoort daar wat mij betreft niet bij en dat is wat er nu gebeurt.

@Helixes
Emigratieplannen hebben is nogal wat. Een flinke stap terwijl ons probleem in Nederland in veel anderen landen ook speelt. Dat liedje van Het Goede Doel komt in me op..

[ Voor 10% gewijzigd door D-e-n op 18-05-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
ll roel j schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:48:

Nu werd er ca. 2 weken geleden al gemeld dat niet alle mensen die veroordeeld waren tot een gevangenisstraf moesten zitten.

https://nos.nl/artikel/25...nis-door-personeelstekort

ik ben bang dat dit ook een niet houdbare situatie met zich mee gaat brengen. Volgens mij is een taakstraf op zo'n moment beter dan een (uitgestelde) gevangenisstraf.

Ze lopen op dat moment ook gewoon op vrije voeten net als bij de taakstraf als ze die niet aan het uitvoeren zijn.

Dat is wel een probleem ja, het personeelstekort bij de DJI, en dat is ook niet op te lossen door een vijfde van de ambtenaren te ontslaan lijkt me. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
ijdod schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 13:12:
[...]
en dat deed in feite ook de deur dicht voor een mogelijkheid om een kabinetsoptie over links te proberen.
Het tragische voor links bij zo'n kabinet was overigens geweest dat het nog steeds een kabinet was geweest met meer rechts dan links. PVDA-GL hebben ook maar 25 zetels tenslotte. Alles beter dan dit maar het was waarschijnlijk een variant geworden op Rutte 2 en dat liep voor de PvdA heel slecht af.

[ Voor 52% gewijzigd door D-e-n op 18-05-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Helixes schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 13:16:
[...]

Is dat zo? Ik had altijd het beeld dat Rutte (idd van de linkervleugel) juist een hele hoge prijs heeft moeten betalen aan juist de rechtervleugel in de strijd tegen Verdonk destijds, wat de partij in de praktijk juist naar rechts heeft doen bewegen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Imho de belangrijkste vraag die bepalend zal zijn voor het beleid zal zijn: hoe denkt elke coalitiepartij te kunnen profiteren bij volgende verkiezingen in een onstabiele situatie waarin die verkiezingen wel eens sneller zouden kunnen komen dan na 4 jaar.

Partijen die zich kunnen richten op de korte termijn zijn hierin in het voordeel. En partijen die overwicht kunnen uitoefenen over de journalistiek en media en zo het narratief naar zich toe kunnen buigen. Partijen die het moeten hebben van herstel, correctie en (her)opbouw van de samenleving die hebben waarschijnlijk zelfs aan 4 jaar niet genoeg.

Zolang de anti asiel maatregelen nog de pijplijn zitten en juridisch nog niet beoordeeld zijn, heeft de PVV (imho) de allersterkste papieren om electoraal stabiel te blijven. Maar er zijn ook risico's, de kwetsbaarheid van de PVV zal komen van andere extreme/radicale rechtse uitdagers als het beleid toch faalt. De belangrijkste voorwaarde voor een juridisch succes van de volledige asielstop is een nexit. Het feit dat de PVV de nexit heeft ingeslikt, laat al zien dat zelf ook wel beseffen dat het problematisch wordt.

De VVD is traditioneel als enigste partij decennia lang ijzersterk is gebleken als het gaat om politieke strategie en invloed op het politiek debat. Het feit dat de partij ondanks alle problemen in het land asiel migratie kon agenderen als belangrijkste politieke item is een testament van hun overmacht over andere partijen en de media. Ze maken natuurlijk ook wel fouten, de deur naar de PVV opzetten op het gebied van migratie was dan weer een erg ondoordacht.

De VVD acht ik dan ook de partij die de sleutels in handen heeft voor het lot van het kabinet, zolang ze hun overmacht nog hebben kunnen ze een nieuwe politiek item agenderen en zo het politiek en media spel naar eigen hand zetten.

BBB is als lobby en selectieve belangen partij tevreden als er geleverd wordt op die selectieve belangen en daarin zit ook de kwetsbaarheid. Veel van het beleid van de BBB hangt af van verdragen en Europa en de structurele problemen van agrarische industrie staat al decennia zo onder druk, dat selectieve belangen behartiging de crisis juist nog sneller kan accelereren. Met name omdat de boeren vertegenwoordigd worden door de argi industrie organisaties, die tegengestelde belangen hebben.

Met zowel NSC en de PVV in de regering heeft de BBB ook weinig middelen tot uitbouw van selectieve belangen partij naar een bredere partij. De onderwerpen migratie en bestaanszekerheid en een conservatieve visie op sociaal maatschappelijke thema's zijn al bezet.

Het NSC is het kwetsbaarst, ze hebben nauwelijks mediabereik en ook de punten die ze hebben binnengehaald zijn allemaal zaken die pas effect hebben op de langere termijn. Zo lopen hierdoor vooral het risico afgerekend tot worden op het korte termijn beleid wat de coalitiepartners uitvoeren. Alle typische rechtse items qua beleid zijn ook al bezet door de andere coalitiepartners, al ze er al in meegaan zullen ze geen issue ownership erover kunnen uitoefenen.

En omdat NSC dus het kwetsbaarst is, hebben ze ook het meeste te verliezen bij een breuk op korte termijn. De weg naar een kabinet met de PVV is voor het NSC imho vooral een zelf gecreëerde fuik geweest. Ik zie ze bij principe kwesties misschien wel nog in staat tot een een breuk, maar dat zal dan denk ik zelfopoffering zijn.

Gezien bovenstaande situatie verwacht ik eigenlijk een beweging naar de politieke strategie zoals je ziet in Amerika van het permanent campagne voeren om maar ervoor te zorgen dat de achterban geëngageerd blijft voor zowel de partij als de eigen politieke kroonjuwelen. De incidenten politiek die we al hadden in de tweede kamer was daar natuurlijk al een voorbode van.

En ik denk dat electoraal gezien de VVD en NSC kiezers die nu de PVV niet zien zitten een permanent risico zijn. Die hebben genoeg andere partijen qua opties die redelijkerwijs aansluiting vinden en de VVD en NSC niet makkelijk terug kan winnen. Dit komt ook doordat de verkiezingen qua verkiezingscampagnes (imho) abominabel slecht zijn verlopen, als er een duidelijkere keuze was voor of tegen de PVV dan hadden VVD en NSC denk ik niet zoveel gewonnen (ik geloof dat bij beide de helft voor/tegen is). En was dit kabinet ook niet mogelijk geweest.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
siggy schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 00:34:
[...]

Dit heeft intussen weinig meer met politiek te maken, ook dankzij moi...
Op zich zou de politiek juist zulke discussies moeten hebben om te bepalen wat nu het beste is om te doen. Ik betwijfel echter dat dat gedaan wordt gezien de maatregelen waar ze voor kiezen.
....maar. Hoeveel isolatie heb je gebruikt? 'gesioleerd' klinkt leuk. Maar R1 is ook geisoleerd.
Uiteindelijk gaat het er om wat je verbruik is. Want ik heb zeker nog niet optimaal geïsoleerd, maar toch kom ik in combinatie met de zonnepanelen alleen in de wintermaanden wat tekort.
Accu's zijn al rendabel, zeker bij de huidige dumpprijzen. Je zult er wel software voor moeten hebben of iets zelf regelen. Die 1000kwh komt beettje overeen met ca 300kwh per wintermaand. Maar ik denk niet dat je moet onderschatten hoe tijdrovend het is om een huis te strippen en dan te herbouwen, en dan negeren wat voor verrassingen je allemaal tegenkomt. En dan heb ik het niet eens over een dode kat in het plafond :| (true story), maar peperkoekmuren, fratsen van de buren etc etc. Als het technisch mogelijk is, is slopen en herbouwen vele malen efficienter qua tijd en geld. Je moet wel een heel mooi 30 jaren huisje hebben wil dat niet het geval zijn. In die tijd werd alles gewoon bijgebouwd, aangebouwd, verdeeld na overlijden, etc etc. Compleet het wilde westen.
Tja, en daar ben ik het dus niet mee eens. Slopen en herbouwen kost heel veel tijd, geld en energie. Terwijl er genoeg jaren 30 woningen zijn zoals de mijne. En zeker als je een dak of schuur hebt waar genoeg zonnepanelen op kunnen is het energieverbruik al snel te vergelijken met huizen die 0 op de meter zouden zijn (mits salderen).
Áls ik deze keuze en de kennis had van nu, had ik werkelijk alles gesloopt. Uiteraard is elk huis uniek, maar de periode is dat niet. En vooral de wijze waarop men bouwde. Is het realistisch om alles te slopen? Nee. Maar het zou wel met gemak de beste optie zijn. Heb een tijdje terug bij een 'duurzame monumenten' -project gezet. Wat een verspilling aan tijd en energie en materialen. Iets nieuw bouwen zoals het goed is, is vele malen makkelijker dan een peperkoek muur gebruiken om te isoleren. En dan negeer ik nog volledig de complete verandering die die muur die al bijna 100 jaar staat ineens te verduren krijgt wat betretf vocht alleen al.
Ik zou dat dus niet doen. Het had me vele malen meer geld gekost als ik dit huis had gesloopt en opnieuw opgebouwd. En toch mis ik nu alleen de accu nog om minstens 9 maanden geen stroom/gas van het net nodig te hebben. En door het gebruik van airco's vallen die 3 maanden ook nog mee met verbruik. die 1000kWh moet wel heel duur worden wil dat de extra paar ton die ik nodig zou hebben voor opnieuw opbouwen compenseren (en dan heb ik al rekening gehouden met hoeveel het verbouwen me tot nu toe heeft gekost.

Die duurzame monumenten is natuurlijk wel van een andere klasse omdat veel jaren 3-0 huizen wel al een spouw hebben en enigszins fatsoenlijk zijn gebouwd (hooguit met wat scheve muren en geen enkele haakse hoek ;) )

Maar ontopic, zoals ik aan het begin al zei, zou ik verwachten dat dit soort discussie bij de ministeries worden gevoerd waarbij ze bepalen wat nu de beste oplossing is. En die oplossing zouden ze moeten subsidieren, want de energietranisitie bestaat uit vergroenen, maar dat krijg je ook door minder energie onzinnig te verbuiken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
ijdod schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 13:56:
[...]

Is dat zo? Ik had altijd het beeld dat Rutte (idd van de linkervleugel) juist een hele hoge prijs heeft moeten betalen aan juist de rechtervleugel in de strijd tegen Verdonk destijds, wat de partij in de praktijk juist naar rechts heeft doen bewegen.
Verdonk vertegenwoordigde niet de traditionele rechtervleugel van de VVD. De rechtervleugel vertegenwoordigt conservatief liberalisme. Verdonk was meer PVV lite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@Frame164 Mijn punt was dat na die strijd naar mijn beleving de VVD een forse ruk naar rechts heeft gemaakt. Naar mijn vermoeden dus als wisselgeld voor de steun aan Rutte. Het maakt daarbij eigenlijk niet uit uit welk kamp Verdonk kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online
D-e-n schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 13:43:
De "linkervleugel" was sociaal-economisch anders gewoon nog steeds rechts. Laten we niet in het frame trappen dat de VVD links beleid heeft gevoerd want dat is absoluut niet zo.
Ik zie het als een vliegtuig. Ook een Su-37 heeft een linker- en een rechtervleugel, al is de uitwerking extreemrecht :+

Al heel erg lang, zeker sinds Wiegel, maar misschien ook daarvoor heeft de VVD twee gezichten. Aan de ene kant heb je de liberale denkers. Aan de andere kant heb je altijd de kant gehad die meer voor zichzelf kozen dan de rest van de maatschappij, en er niet voor schroomden te benoemen zich geremd te voelen door minderheden in de maatschappij. Dat is wat ik bedoel met rechter en linker vleugel. Beide zijn in bredere context natuurlijk wel rechts. Maar in zekere zin hebben de rechter D66 vleugel en de linker VVD vleugel elkaar altijd bijna kunnen aanraken.

@Helixes
Emigratieplannen hebben is nogal wat. Een flinke stap terwijl ons probleem in Nederland in veel anderen landen ook speelt. Dat liedje van Het Goede Doel komt in me op..
Zeker. Maar we weten niet hoe dit eindigt. Op dit moment hoeven we onze plannen nog niet te activeren, maar zo ver zitten we daar nou ook weer niet van af. Eén slechte verkiezingsuitslag kan dat verschil wel maken, ben ik bang voor...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:35
NRC heeft net een vervolgartikel over Plasterk gepubliceerd inzake de zaak rond het verkochte patent zie https://www.nrc.nl/nieuws...em-voor-plasterk-a4199335 Er staat teveel erin om hier samen te vatten. Gaat o.a. over naderende problemen in Amerika, aangifte valsheid van geschrifte etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

martwoutnl schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 18:06:
NRC heeft net een vervolgartikel over Plasterk gepubliceerd inzake de zaak rond het verkochte patent zie https://www.nrc.nl/nieuws...em-voor-plasterk-a4199335 Er staat teveel erin om hier samen te vatten. Gaat o.a. over naderende problemen in Amerika, aangifte valsheid van geschrifte etc
Ok, maar nu achter paywall... Zo weten we nog niets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
@martwoutnl
@MikeyMan
Ik vond deze ook:
https://www.bnr.nl/nieuws...er-probleem-voor-plasterk

Misschien niet zo lang als het NRC stuk maar de strekking dat hij misschien een probleem heeft met de patenten is duidelijk. Als hij alsnog wordt aangewezen als MP dan pak ik de chips alvast.

[ Voor 39% gewijzigd door D-e-n op 18-05-2024 18:19 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Choice quotes uit het nrc artikel:
Beoogd premier Ronald Plasterk dreigt juridisch en financieel in de problemen te komen omdat een patent waarop hij ten onrechte het alleenrecht heeft geclaimd, op korte termijn in de VS toegekend gaat worden. Daardoor kunnen de fouten die Plasterk in de aanvraag maakte ook in Amerika aan het licht komen, waarmee het patent niet geldig en waardeloos wordt. Zowel de toekenning van het patent als de ongeldigheid ervan kan leiden tot claims van benadeelden tegen Plasterk. Dat zegt octrooi-specialist Koos Rasser, die eerder de patentenkwestie voor NRC onderzocht: „Dit maakt de onderhandelingen die Plasterk met het Amsterdam UMC moet voeren nog problematischer.”

...

Vooral de partij NSC van Pieter Omtzigt benadrukte bij herhaling dat het van groot belang is dat er bij een toekomstige premier geen twijfels bestaan over diens integriteit. Octrooi-specialist Rasser bevestigt aan NRC dat hij inmiddels door Pieter Omtzigt is benaderd. Omtzigt wil er desgevraagd niets over zeggen.

...

De verkoop van Plasterks bedrijf is inmiddels ook onder de aandacht van het Openbaar Ministerie gebracht. Afgelopen donderdag deed advocaat Henri Sarolea bij de hoofdofficier van justitie in Amsterdam aangifte tegen Plasterk wegens valsheid in geschrifte en overtreding van de wet economische delicten.

...

De advocaat ontdekte de afgelopen maanden dat de jaarrekeningen die Plasterk over zijn eigen bedrijf indiende bij de Kamer van Koophandel, op verschillende punten niet kloppen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

D-e-n schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:05:
@hamsteg
Ook jij bagatelliseert het gevaar van extreemrechts en de fascistische component in de PVV.

Misschien moet ik het maar eens in de handtekening zetten maar ik herhaal het nog maar eens. We hebben te maken met een partijleider die jaar in jaar uit rechters en journalisten verdacht maakt, collega politici beschimpt en bevolkingsgroepen tegen elkaar opzet. Hij komt op congressen van Europese vriendjes waar open en bloot omvolkingstheorieën en deportaties van mensen met een kleurtje besproken worden. Ondertussen adoreert hij dictators als Orban en Trump.

Deze partij levert inmiddels ook de voorzitter van de kamer en deze man heeft een lange geschiedenis van het bagatelliseren van één van de meest onmenselijke regimes uit de moderne geschiedenis: het Apartheidsregime. Hij heeft daarbij politici die de Zuid-Afrikaanse vrijheidsbeweging hebben gesteund in de terroristische hoek gezet. In één van zijn recente boeken probeert hij de sociaaldemocratie op basis van een door Hitler bedachte metadiscussie over socialisme op één hoop de gooien met diezelfde NSDAP van Hitler. Inmiddels zijn we al zover dat deze voorzitter kamerleden het woord ontneemt zodra ze dit proberen te benoemen.

Sorry, daar heb ik maar één woord voor: fascisme. Ik geloof best dat kiezers dit uiteindelijk niet willen. Ik ben er van overtuigd dat het geen slechte mensen zijn. Maar ze stemmen wel op deze club.

Over het hoe en waarom kunnen we kantjes voltypen maar dat is een proces van jaren en jaren geweest waarbij juist één van de aanstaande partners van de PVV een grote rol heeft gespeeld. Maar bovenstaande feiten blijven toch echt overeind. En doen alsof we aan de andere kant van het politieke spectrum zo zelfde situatie hebben is beschamend en misleidend. Er zijn nul politici binnen partijen als SP, GL/PvdA, PvdD met gelijke kwaadaardige ideeën.
Nee, jij legt mij jouw denkbeelden op. *knip*, onvriendelijk en niet nodig om je punt te maken. Is Geert Wilders een fascist? Nee. Heeft hij grote overeenkomsten uit de geschiedenis en flirt hij daarmee? Ja. Iemand om in de gaten te houden, absoluut!

Het is absoluut niet mijn lievelingspersoon, mijn voorkeursomgeving waar ik graag mee omga, niet mijn overtuiging. Toch vind ik jouw manier van mensen in de hoek drukken met "dit is de waarheid" heel gevaarlijk want dit is een self fulfilling provecy; je druk mensen met een andere overtuiging steeds verder en meer in een externe hoek.

[ Voor 2% gewijzigd door NMH op 18-05-2024 21:19 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:35

Lordy79

Vastberaden

D-e-n schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:05:
@hamsteg
Er zijn nul politici binnen partijen als SP, GL/PvdA, PvdD met gelijke kwaadaardige ideeën.
*knip*, kromme vergelijking.
Wat jij doet is binair denken: alle PVVers slecht, alles Links goed.

En dat vind ik dan weer gevaarlijk...

[ Voor 21% gewijzigd door NMH op 18-05-2024 21:12 ]

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• D-e-n
hamsteg schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 18:51:
[...]

Nee, jij legt mij jouw denkbeelden op. *knip* Is Geert Wilders een fascist? Nee. Heeft hij grote overeenkomsten uit de geschiedenis en flirt hij daarmee? Ja. Iemand om in de gaten te houden, absoluut!

Het is absoluut niet mijn lievelingspersoon, mijn voorkeursomgeving waar ik graag mee omga, niet mijn overtuiging. Toch vind ik jouw manier van mensen in de hoek drukken met "dit is de waarheid" heel gevaarlijk want dit is een self fulfilling provecy; je druk mensen met een andere overtuiging steeds verder en meer in een externe hoek.
Heb je mijn opsomming gelezen? *knip*, onvriendelijk dat ik bepaalde woordjes niet mag gebruiken maar wat Wilders en Bosma met regelmaat uitkramen is niet zomaar een "andere overtuiging". Het zijn maatschappijontwrichtende, gevaarlijke denkbeelden die hele bevolkingsgroepen dehumaniseren en mensen tegen elkaar opzetten. Het zijn politici die critici de mond snoeren zodra ze dat kunnen. Zie Hongarije. Zie Trump. Zie Bosma deze week.

En van velen mogen we het woord "fascisme" of "extreemrechts" pas gebruiken als de bruine laarzen door de straat banjeren maar als ik mevrouw Vlaardingenbroek zie speechen zie ik gewoon de basis van fascisme, inclusief de dreiging met geweld. Dan kun je wel de kop in het zand steken en denken dat het zo'n vaart niet loopt maar als zo'n club mensen eenmaal aan de knoppen zit is het te laat.

Fortuyn heeft ooit een discussie open gebroken maar van een migratiediscussie zonder taboes zijn we langzaam opgeschoven tot waar we nu zitten. En dat moet stoppen. Het kan en mag niet zo zijn dat we de grens maar steeds oprekken en oprekken. Het kan niet zo zijn dat we iets dat kwaakt en waggelt geen eend mogen noemen. Het kan niet zo zijn dat medelijden met die arme PVV-kiezer betekent dat we met meel in de mond blijven spreken. Het is genoeg.

[ Voor 3% gewijzigd door NMH op 18-05-2024 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:31
martwoutnl schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 18:06:
Soort zoekt soort, zullen we maar zeggen...

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• D-e-n
Lordy79 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 19:39:
[...]

*knip*
Wat jij doet is binair denken: alle PVVers slecht, alles Links goed.

En dat vind ik dan weer gevaarlijk...
Even de feiten: een jongeman die extreme uitspraken wilde doen over de Israëlisch-Palestijnse kwestie werd het woord ontnomen op het PVDA-GL congres. Timmermans loopt op eieren om maar ergens het midden te bewaren tussen begrip voor de Palestijnse zaak, het veroordelen van geweld (wat hij gewoon ook doet) en de band van de oude PvdA met Israël.

En wat moeten we dan wel niet vinden van de overduidelijke link tussen BBB en FdF? Gaan we dat ook in de mix gooien? Gaan we van elke demonstrant zijn stemgedrag controleren om die partij te kunnen beschuldigen van geweld? Het is echt krom om dat op een hoop te gooien.

Het gaat ook niet om links vs rechts. Het gaat om al die punten die ik nu al vier keer heb opgetypt de laatste weken maar waar niet op wordt ingegaan want we mogen geen etiketjes op Wilders plakken. Dehumanisering van bevolkingsgroepen, discriminatie, racisme, dreigen met deportaties geweld, haat tegen rechters en journalisten, adoratie van dictators enzovoort: het maakt me geen zak uit of dat "rechts" is. De helaas neergeschoten premier van Slowakije is wat dat betreft net zo'n onfrisse man.

Waar is die rechtse politicus die een stelling neemt? Waar is de rechtse politicus die zegt "dit is niet mijn rechts"?

[ Voor 8% gewijzigd door NMH op 18-05-2024 21:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mekkieboek
D-e-n schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 19:51:
Fortuyn heeft ooit een discussie open gebroken maar van een migratiediscussie zonder taboes zijn we langzaam opgeschoven tot waar we nu zitten. En dat moet stoppen. Het kan en mag niet zo zijn dat we de grens maar steeds oprekken en oprekken. Het kan niet zo zijn dat we iets dat kwaakt en waggelt geen eend mogen noemen. Het kan niet zo zijn dat medelijden met die arme PVV-kiezer betekent dat we met meel in de mond blijven spreken. Het is genoeg.
Tegelijk heeft @hamsteg wel een punt. Wat is het doel van je communicatie en hoe kun je dat doel zo effectief mogelijk bereiken. Een beetje de Roos van Leary, iemand met een extreem standpunt benaderen met precies het tegenovergestelde extreme standpunt is niet de meest effectieve manier. Dwz. als het doel van je communicatie is iemand te bewegen zijn standpunt te heroverwegen.

Hoe het dan wel moet, is lastig. En onbenoemd laten is ook niet goed want er valt maar weinig goed te praten over de manieren/methoden van een partij als PVV. Enfin, zo'n communicatiecursus (Roos van Leary) is in feite ook maar beperkt effectief :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
D-e-n schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 18:17:
@martwoutnl
@MikeyMan
Ik vond deze ook:
https://www.bnr.nl/nieuws...er-probleem-voor-plasterk

Misschien niet zo lang als het NRC stuk maar de strekking dat hij misschien een probleem heeft met de patenten is duidelijk. Als hij alsnog wordt aangewezen als MP dan pak ik de chips alvast.
ik vermoed nog steeds een masterplan van Wilders - alles wat atm tegen hem gebruikt kan worden, werkt bij klappen voor hem - een paljas als Plassterk inzetten werkt alleen maar in zijn voordeel

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
defiant schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:05:
De VVD is traditioneel als enigste partij decennia lang ijzersterk is gebleken als het gaat om politieke strategie en invloed op het politiek debat. Het feit dat de partij ondanks alle problemen in het land asiel migratie kon agenderen als belangrijkste politieke item is een testament van hun overmacht over andere partijen en de media. Ze maken natuurlijk ook wel fouten, de deur naar de PVV opzetten op het gebied van migratie was dan weer een erg ondoordacht.
Zou het een probleem zijn voor de VVD om die (i.m.o. stinkende) keutel weer in te trekken? Stel het formeren van het kabinet over rechts faalt toch ergens de komend weken. Dan hebben ze een argument, we hebben het geprobeerd met de PVV maar helaas, Rutte had toch gelijk en we sluiten vanaf heden samenwerking met de PVV uit. Als niemand wil samenwerken met een PVV dan is het toch klaar? Ja, tenzij ze de absolute meerderheid krijgen maar hoe realistisch is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

mekkieboek schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:26:
[...]

Zou het een probleem zijn voor de VVD om die (i.m.o. stinkende) keutel weer in te trekken? Stel het formeren van het kabinet over rechts faalt toch ergens de komend weken. Dan hebben ze een argument, we hebben het geprobeerd met de PVV maar helaas, Rutte had toch gelijk en we sluiten vanaf heden samenwerking met de PVV uit. Als niemand wil samenwerken met een PVV dan is het toch klaar? Ja, tenzij ze de absolute meerderheid krijgen maar hoe realistisch is dat?
Probleem hierin is wel dat, iig na de verkiezingen, de VVD-stemmers massaal de PVV wilde steunen, 80-90% ofzo?

Hoe dat is nu dat de plannen er liggen weet ik niet, er zijn vast wel cijfers van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
mekkieboek schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:20:
[...]

Tegelijk heeft @hamsteg wel een punt. Wat is het doel van je communicatie en hoe kun je dat doel zo effectief mogelijk bereiken. Een beetje de Roos van Leary, iemand met een extreem standpunt benaderen met precies het tegenovergestelde extreme standpunt is niet de meest effectieve manier. Dwz. als het doel van je communicatie is iemand te bewegen zijn standpunt te heroverwegen.

Hoe het dan wel moet, is lastig. En onbenoemd laten is ook niet goed want er valt maar weinig goed te praten over de manieren/methoden van een partij als PVV. Enfin, zo'n communicatiecursus (Roos van Leary) is in feite ook maar beperkt effectief :P
Ik denk eerlijk gezegd dat de communicatie geen moer uitmaakt. Ik denk dat degenen die al in de radicale fuik gestapt zijn zich sowieso niet zullen laten ompraten door iemand die in het centrum of op links zit.

We hebben wel keer op keer gezien dat dat soort partijen groeit op het moment dat ze als "normaal" gezien worden. Zie ook deze verkiezingen. Dan worden ze steeds aantrekkelijker voor de modale kiezer in het midden. Daarom lijkt het me altijd beter het beestje maar bij de naam te noem. Voor pakweg een bankovervaller verzinnen we ook geen omfloerste omschrijving die het allemaal wat onschuldiger doet lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
RobinHood schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:31:
Probleem hierin is wel dat, iig na de verkiezingen, de VVD-stemmers massaal de PVV wilde steunen, 80-90% ofzo?
Ja dat wel maar dat was nádat de VVD de deur van het slot had gehaald voor samenwerking. Hoeveel ex-VVD stemmers zouden nog op PVV stemmen, wetende dat regeringsdeelname niet mogelijk is? Met een beetje pech/geluk zou PVV met 35+% op het zijspoor staan en wordt GL-PvdA de grootste partij oOo

[ Voor 11% gewijzigd door mekkieboek op 18-05-2024 20:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

mekkieboek schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:36:
[...]

Ja dat wel maar dat was nádat de VVD de deur van het slot had gehaald voor samenwerking. Hoeveel ex-VVD stemmers zouden nog op PVV stemmen, wetende dat regeringsdeelname niet mogelijk is?
Daar heb je gelijk in, maar zelfs bij de plakkers zijn dus heel veel mensen die liever met radicaal tot extreem rechts in zee gaan, dan met centrum-links.

Zie je ook wel in dit topic, voor aardig wat mensen ruikt Timmermans blijkbaar naar zwavel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

D-e-n schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:14:
[...]

Het gaat ook niet om links vs rechts. Het gaat om al die punten die ik nu al vier keer heb opgetypt de laatste weken maar waar niet op wordt ingegaan want we mogen geen etiketjes op Wilders plakken.
Jij mag etiketjes plakken zoveel je wil, maar het heeft er de schijn van dat je het moeilijk vindt te accepteren dat anderen het niet met de inhoud van jouw etiketjes eens bent en dat er anderen zijn die gelijkaardige etiketjes plakken op leden van andere politieke partijen.

Jij vindt(!) de PVV en of haar Kamerleden en de kamervoorzitter fascistisch en je geeft hier argumenten voor. Ik vind de argumenten niet steekhoudend en dat is al 100x heen en weer gegaan maar je blijft het roepen als een feit en er zullen mensen zijn die dit blijven weerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
RobinHood schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:38:
Zie je ook wel in dit topic, voor aardig wat mensen ruikt Timmermans blijkbaar naar zwavel.
Zwavel ruik ik niet, sterker hij lijkt mij een prima politicus maar ik vraag me zo langzamerhand wel af of hij de juiste man op die plaats is. Misschien Aboutaleb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
mekkieboek schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:44:
[...]

Zwavel ruik ik niet, sterker hij lijkt mij een prima politicus maar ik vraag me zo langzamerhand wel af of hij de juiste man op die plaats is. Misschien Aboutaleb?
*knip*, dat mag je nog eens proberen in begrijpelijk Nederlands; als je armrechts bent, doet Timmermans pijn in je portemonnee; als je armlinks bent ook btw, vandaar die vlucht naar rechts

[ Voor 11% gewijzigd door NMH op 18-05-2024 21:09 ]

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:32
Lordy79 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:39:
[...]

Jij mag etiketjes plakken zoveel je wil, maar het heeft er de schijn van dat je het moeilijk vindt te accepteren dat anderen het niet met de inhoud van jouw etiketjes eens bent en dat er anderen zijn die gelijkaardige etiketjes plakken op leden van andere politieke partijen.

Jij vindt(!) de PVV en of haar Kamerleden en de kamervoorzitter fascistisch en je geeft hier argumenten voor. Ik vind de argumenten niet steekhoudend en dat is al 100x heen en weer gegaan maar je blijft het roepen als een feit en er zullen mensen zijn die dit blijven weerleggen.
Dut is dus precies normalisering van extreemrechts. Nee, het is niet hetzelfde. Dat heeft niets te maken met ‘een andere mening hebben’. Partijen als de PVV zijn bewust bezig de democratie te beschadigen. De rechtsstaat te ondermijnen.

Dat is echt een idiote vergelijking die je nu maakt met de PvdA-GL. Die overigens ook vrij kritisch zijn op taferelen zoals jij die benoemd. Ze krijgen niet voor niets uit linker hoek enorm veel kritiek dat ze zich niet genoeg steun betuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 23:59
Verwijderd schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 18:21:
Choice quotes uit het nrc artikel:

[...]
Dank! Dat is niet misselijk.
Ik hecht eraan te stellen dat Plasterk in ieder geval dit jaar geen premier gaat worden. Sorry Ronald!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
CynicRelief schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:50:
[...]

Timmermans heeft gelijker als Wilders vanzelf (taalfaut wegens metrum), als je rijklinks bent; als je armrechts bent, doet Timmermans pijn in je portemonnee; als je armlinks bent ook btw, vandaar die vlucht naar rechts
Ach, straks met AI / GPT maakt niemand meer taalfouten (al moet je wel checken of er nog wel staat wat je bedoelde :)).

Een deel vd kiezers zal dat mogelijk denken ja, dat ze slechter af zijn met GL / PvdA.
De vraag is:
- Klopt dat wel?
- Waar baseren ze dat nog op? Het is een flinke tijd geleden dat GL of PvdA een belangrijke invloed hebben gehad in een regering.
- Waarom denken ze dat ze bij een kabinet over rechts beter af zijn? Ik zelf zou namelijk denken van niet, wat jij noemt arm-rechts en arm-links zijn niet bepaald een zorg voor de VVD of de BBB. Dit zijn er toch meer voor zegmaar rijk-rechts. En ook de PVV stemde vaak mee met de VVD.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Fuujii schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:54:
[...]

Dut is dus precies normalisering van extreemrechts.
Ja nogmaals, dat vind(!) jij. Jij vindt het een extreem rechtse partij. Ik niet, zowel niet qua sociaal economisch gedachtengoed (ik denk dat de VVD rechtser is en JA21 zeker) maar ook niet qua nazi-kwalificatie.
Dat is echt een idiote vergelijking die je nu maakt met de PvdA-GL. Die overigens ook vrij kritisch zijn op taferelen zoals jij die benoemd.
Ik weet niet wat het officiële standpunt is van de partij maar ik weet wel dat er een groen links raadslid meedeed aan de bezetting en blokkade van de universiteit en er zijn kamerleden die de acties van extinction rebellion en de universiteitsbezettingen ondersteunen en/of goedkeuren en/of eraan meedoen. Neem kandidaat Kamerlid en statenlid Paul Smits maar als voorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000

crisp

Devver

Pixelated

Lordy79 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:13:
[...]

Ja nogmaals, dat vind(!) jij. Jij vindt het een extreem rechtse partij. Ik niet, zowel niet qua sociaal economisch gedachtengoed (ik denk dat de VVD rechtser is en JA21 zeker) maar ook niet qua nazi-kwalificatie.
Qua gedrag lijkt PVV toch nog meer op JA21 dan op de VVD: https://www.partijgedrag.nl/partijgelijkenis.php

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
mekkieboek schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:13:
[...]

Ach, straks met AI / GPT maakt niemand meer taalfouten (al moet je wel checken of er nog wel staat wat je bedoelde :)).

Een deel vd kiezers zal dat mogelijk denken ja, dat ze slechter af zijn met GL / PvdA.
De vraag is:
- Klopt dat wel?
- Waar baseren ze dat nog op? Het is een flinke tijd geleden dat GL of PvdA een belangrijke invloed hebben gehad in een regering.
- Waarom denken ze dat ze bij een kabinet over rechts beter af zijn? Ik zelf zou namelijk denken van niet, wat jij noemt arm-rechts en arm-links zijn niet bepaald een zorg voor de VVD of de BBB. Dit zijn er toch meer voor zegmaar rijk-rechts. En ook de PVV stemde vaak mee met de VVD.
omdat 'groene' standpunten weliswaar salonfahig waren, maar te lang vooruitgeschoven zijn en nu pijn gaan doen in ook de linkse, en in ieders, portemonnee; rechts is behoudender, en dus ook voor armlinks interessant op deze topics; het gaat in dit soort kwesties ultimo allleen maar om geld als drijfveer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Heb je mijn opsomming gelezen? *knip* dat ik bepaalde woordjes niet mag ...
Fortuyn heeft ooit een discussie open gebroken maar van een migratiediscussie zonder taboes zijn we langzaam opgeschoven tot waar we nu zitten.
D-e-n schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:14:
Het gaat om al die punten die ik nu al vier keer heb opgetypt de laatste weken maar waar niet op wordt ingegaan ?
D-e-n schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:32:
Ik denk eerlijk gezegd dat de communicatie geen moer uitmaakt.
*knip*, op de man
Zie jezelf niet in dat jij eigenlijk precies hetzelfde doet? Alleen onderbouwd met aannames in semi historische feiten zodat je de discussie dood maakt door je te beroepen op de feiten .. en feiten zijn 100% de waarheid ... of toch niet?

Een fascistische grondslag kan inderdaad uitmonden in een fascistische stroming, maar ook niet. Zo is er ook een alcoholische grondslag, dit kan uitmonden in alcohollisme maar gelukkig voor het overgrote deel ook niet. De doorschieters moeten we zeker strak in het oog houden, dat je daarvoor allert wilt zijn kunnen we elkaar vinden, maar iedere alcohol drinker is nog geen alcoholist ... iedere PVV-er is nog geen fascist.

[ Voor 5% gewijzigd door NMH op 19-05-2024 18:11 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:32
Lordy79 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:13:
[...]

Prima dat jij de standpunten niet (te) extreem vind. Maar dat maakt het niet een normale partij. Punt is dat het partijen zijn die de democratie willen beschadigen. In de volksmond bekend als extreem rechts.
[...]

Ik weet niet wat het officiële standpunt is van de partij maar ik weet wel dat er een groen links raadslid meedeed aan de bezetting en blokkade van de universiteit en er zijn kamerleden die de acties van extinction rebellion en de universiteitsbezettingen ondersteunen en/of goedkeuren en/of eraan meedoen. Neem kandidaat Kamerlid en statenlid Paul Smits maar als voorbeeld.
Ik ken de de specifieke casus niet.

Vanuit de PvdA-GL achterban is veel kritiek op Timmermans dat hij Israël te veel steunt (de PvdA is van oudscher “pro” Israël, GL ligt wat anders).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CynicRelief
hamsteg schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:28:
[...]

[...]

[...]

[...]

*knip*
Zie jezelf niet in dat jij eigenlijk precies hetzelfde doet? Alleen onderbouwd met aannames in semi historische feiten zodat je de discussie dood maakt door je te beroepen op de feiten .. en feiten zijn 100% de waarheid ... of toch niet?

Een fascistische grondslag kan inderdaad uitmonden in een fascistische stroming, maar ook niet. Zo is er ook een alcoholische grondslag, dit kan uitmonden in alcohollisme maar gelukkig voor het overgrote deel ook niet. De doorschieters moeten we zeker strak in het oog houden, dat je daarvoor allert wilt zijn kunnen we elkaar vinden, maar iedere alcohol drinker is nog geen alcoholist ... iedere PVV-er is nog geen fascist.
ik zou de meeste PVV-stemmers eerder ongewild ongeinformeerd willen noemen

[ Voor 7% gewijzigd door NMH op 19-05-2024 18:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-09 12:56

boesOne

meuh

[...]

Sterk in het oog houden? Come on. We zouden helemaal niks met een fascistische grondslag te maken moeten willen hebben. Elk weldenkend mens zal toch inzien dat fascisme niks goeds gaat brengen?

Volgens mij hebben we, nog niet eens zo gek lang geleden, geleerd dat we het beste alles wat naar fascisme ruikt zo snel mogelijk de kop moeten indrukken. Sterk in het oog houden.. 8)7

Wat denk je dat er gebeurd als de regering er zit en er een flinke aanslag plaatsvind? Dan is het rap gedaan met ''sterk in het oog houden''. De vrijheden en rechten en rechtstaat verdwijnen dan als sneeuw voor de zon met zo'n fascistische grondslag. Dan ben je gewoon te laat.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000

crisp

Devver

Pixelated

[...]

Je alcoholvergelijking is eigenlijk wel een goede; 17% van alle Nederlanders heeft problematisch alcoholgebruik. Het geeft aan dat het toch lastig is om er verstandig mee om te gaan, ook al zullen veel mensen van zichzelf vinden dat ze geen probleem hebben. Ik denk dat hetzelfde geldt voor de omgang met fascisten, waar je mee omgaat wordt je toch mee besmet.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

crisp schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:23:
[...]

Qua gedrag lijkt PVV toch nog meer op JA21 dan op de VVD: https://www.partijgedrag.nl/partijgelijkenis.php
Bedankt voor de link, dat valt me dan mee/tegen. Ik ben nochtans benieuwd op welk terrein JA21 dan gelijkvormigheid toont met de PVV. Het kan in ieder geval niet zo zijn dat het komt doordat de ene een coalitiepartij is en de ander niet want dat is nog niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

CynicRelief schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:35:
[...]

ik zou de meeste PVV-stemmers eerder ongewild ongeinformeerd willen noemen
100% mee eens! Maar waarom, wat is de reden dat ze dan toch voor de PVV gaan? Die vraag is een groot deel van de oplossing om de weg naar "normaal" weer in te zetten. De historische partijen hebben hier zitten suffen en denken nu de meester populist Wilders te kunnen overschreeuwen (bijv. Timmermans) maar dat ga je bijvoorbaat verliezen.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:56
CynicRelief schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:28:
[...]

omdat 'groene' standpunten weliswaar salonfahig waren, maar te lang vooruitgeschoven zijn en nu pijn gaan doen in ook de linkse, en in ieders, portemonnee; rechts is behoudender, en dus ook voor armlinks interessant op deze topics; het gaat in dit soort kwesties ultimo allleen maar om geld als drijfveer
Helaas is de nieuwe coalitie alleen extreem rechts op gebied van migratie. Rechts maakt de kloof tussen arm en rijk normaal alleen maar groter.
Dat is wat mij betreft dan ook het enige goede aan een rechts kabinet.
De mensen die nu extreem rechts gestemd hebben, behoren veelal tot de onderkant van de samenleving. Die hebben namelijk (volgens hun) veel last van verduurzaming, hoge inflatie en immigratie.
Extreem rechts is nergens goed voor. We gaan zien of hun extreem rechtse arme stemmers tevreden gaan worden van dit kabinet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:05
25 jaar normaliseren van gedachtegoed waar Janmaat en de CP 86 vaak nog niet aan toekwamen in programma’s omdat ze gevaar liepen om aangeklaagd te worden.

Wat een verschil maken het aantrekken van een pak, het handig verwoorden en vermarkten toch.

Van Kooten en de Bie met de tegenpartij, als ultieme parodie op rechtser dan rechts. Maar ondertussen heeft de werkelijkheid de parodie ingehaald.

De PVV is een eenmansbeweging met weinig verhulde programmapunten (tijdelijk in de ijskast , whatever that entails) die onze welvaartsbasis stabiele democratische rechtsstaat het liefst willen afschaffen zodat zij (eigenlijk Geert) kunnen doen en laten wat ze willen.

Onder andere groepen in de samenleving minder rechten geven.

Waar doet ons dat aan denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
hamsteg schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:41:
[...]

100% mee eens! Maar waarom, wat is de reden dat ze dan toch voor de PVV gaan? Die vraag is een groot deel van de oplossing om de weg naar "normaal" weer in te zetten. De historische partijen hebben hier zitten suffen en denken nu de meester populist Wilders te kunnen overschreeuwen (bijv. Timmermans) maar dat ga je bijvoorbaat verliezen.
omdat de PVV aan hun ongenoegen appeleert door bestaande problemen als simpele bullet-points te schetsen, zonder daar vooralsnog een oplossings-invulling aan te verbinden

[ Voor 5% gewijzigd door CynicRelief op 18-05-2024 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

CynicRelief schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:44:
[...]

omdat de PVV aan hun ongenoegen appeleert door bestaande problemen als simpele bullet-points te schetsen
En hoe counter je dat? Niet door het zelf ook te doen, hier heeft NSC wel een snaar weten te raken. Erkennen dat iets complex is en met kleine heldere stappen naar een groter einddoel wandelen?

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
fisherman schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:43:
[...]

Helaas is de nieuwe coalitie alleen extreem rechts op gebied van migratie. Rechts maakt de kloof tussen arm en rijk normaal alleen maar groter.
Dat is wat mij betreft dan ook het enige goede aan een rechts kabinet.
De mensen die nu extreem rechts gestemd hebben, behoren veelal tot de onderkant van de samenleving. Die hebben namelijk (volgens hun) veel last van verduurzaming, hoge inflatie en immigratie.
Extreem rechts is nergens goed voor. We gaan zien of hun extreem rechtse arme stemmers tevreden gaan worden van dit kabinet.
ik vind links en rechts ook niet meer steekhoudend - we hebben te dealen met problemen die iedereen gaan raken, waarbij het, nogmaals, gaat om geld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Fuujii schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:34:
[...]

Prima dat jij de standpunten niet (te) extreem vind. Maar dat maakt het niet een normale partij.
Begrijp je niet dat ik hetzelfde kan zeggen, namelijk:
Prima dat jij de standpunten wel (te) extreem vindt, maar dat maakt het niet een abnormale partij.

We worden het niet eens en da's prima maar ik vind het de discussie niet helpen als er mensen zijn die beweren dat een partij of persoon fascistisch IS ipv dat ie vindt dat een partij of een persoon fascistisch is. Dat is een enorm verschil.
En gezien @hamsteg zijn post hierboven ben ik niet de enige die er zo over denkt.
Punt is dat het partijen zijn die de democratie willen beschadigen. In de volksmond bekend als extreem rechts.
De enige partij die leden heeft die uitspraken hebben gedaan die oproepen tot het omverwerpen van de regering en de rechtsorde is FvD. Die Gideon (ben zijn achternaam even kwijt) die dan altijd zegt dat ie het niet zo bedoeld heeft.
Maar een parlement nepparlement noemen en dat onderbouwen met het feit dat het stemvee is (en daar ben ik het grotendeels mee eens) is m.i. niet de democratie ondermijnen om maar weer eens een voorbeeld te noemen.
(Wat wel ironisch is, is dat als er een partij is waar de fractieleden stemvee zijn dit de PVV is....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
hamsteg schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:47:
[...]

En hoe counter je dat? Niet door het zelf ook te doen, hier heeft NSC wel een snaar weten te raken. Erkennen dat iets complex is en met kleine heldere stappen naar een groter einddoel wandelen?
mee eens, in de zin dat NSC mensen heeft die nadenken/meedenken, itt PVV; met alle respect naar de meeste PPV-stemmers overigens, het is niet aan een ieder gegeven om hier op deze manier over na te denken, want je zit in de shit, en je hebt geen geld, enzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
hamsteg schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:41:
[...]
100% mee eens! Maar waarom, wat is de reden dat ze dan toch voor de PVV gaan?
Textbook populisme. Geloven dat politicus X eindelijk zegt wat men denkt en het land gaat redden met onuitvoerbare plannen. Waarna keer op keer blijkt dat juist deze, vaak kwetsbare, groep hier nadelige gevolgen van zal ondervinden. Zoals ook weer uit dit akkoord is gebleken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CynicRelief
renegrunn schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:57:
[...]

Textbook populisme. Geloven dat politicus X eindelijk zegt wat men denkt en het land gaat redden met onuitvoerbare plannen. Waarna keer op keer blijkt dat juist deze, vaak kwetsbare, groep hier nadelige gevolgen van zal ondervinden. Zoals ook weer uit dit akkoord is gebleken.
de meeste PVV-stemmers zijn eigelijk PvdA-stemmers, maar ze laten zich in de luren leggen door platitudes en personalities ipv inhoudelijke programmas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
CynicRelief schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:01:
[...]

de meeste PVV-stemmers zijn eigelijk PvdA-stemmers, maar ze laten zich in de luren leggen door platitudes en personalities ipv inhoudelijke programmas
Ja, en de rekening moet een keer betaald worden. Bijvoorbeeld, in 2027 wordt het eigen risico verlaagd. Dat klinkt voor ons als burgers nu als een oplossing voor een direct probleem.

Ik vermoed echter dat zorgverzekeraars dan een paar tientjes per maand op de premie gaan doen. Of gaan we extra flappen uitprinten om dat betalen? Het gevolg van dit soort populistische maatregelen lijkt gewoon niet mee te spelen.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
De shitzooi rond Plasterk wordt nog groter. Hoogmoed komt voor de val.

https://www.bd.nl/politie...j-eigen-bedrijf~a5e4537d/
Oud-collega's van wetenschapper Plasterk zijn woedend over de kwestie. Hoogleraar medische oncologie Kees Punt verwijt Plasterk in NRC een ‘gebrek aan integriteit’ en stelt voor dat de beoogd premier nog een sorry-brief schrijft: ,,Sorry dat ik mijn persoonlijk financieel gewin belangrijker heb gevonden dan het maatschappelijk belang. In ruil voor miljoenen euro’s heb ik toegestaan dat een voor kankerpatiënten potentieel succesvolle therapie in de prullenbak verdwijnt omdat het geen concurrent mocht worden van een middel van het bedrijf waar ik het aan heb verkocht.”

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Joris748 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:44:
De shitzooi rond Plasterk wordt nog groter. Hoogmoed komt voor de val.

https://www.bd.nl/politie...j-eigen-bedrijf~a5e4537d/

[...]
ik vermoed dat Wilders dit voorzien heeft, we zitten nog maar in het middenspel; zet een een paljas als Plasterk in, come out stronger

Pagina: 1 ... 78 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen aannames zonder onderbouwing: onderbouw met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over groepen zonder onderbouwing. Wees zo specifiek als mogelijk is.
• Geen culture war talking points. Zie ook: defiant in "De landelijke Nederlandse politiek 2023 - Na de val"
• Geen naamverbasteringen, schrijf namen van mensen voluit, dan wel de achternaam
• Geen oordelende kwalificaties toevoegen bij benoeming van personen of partijen
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen speculaties zonder fatsoenlijke onderbouwing en bronvermelding
• Geen complottheorieën
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• Speel de bal, niet de persoon
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.