Bij risico denk ik altijd aan de factor kans / waarschijnlijkheid.ZieMaar! schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:28:
[...]
Die ziekte is het risico toch gewoon? Een zorgverzekering is dan toch niet raar? En verder zijn we het er allemaal wel over eens dat chronisch zieken eigenlijk ontzien zouden moeten worden bij een ER.
Hoe precies, in welke mate, hoe bekostig je dat? Allemaal legitieme vragen. Maar ik denk dat die discussie dieper gaat dan waar dit topic eigenlijk voor geschikt is. De zorg en de financiering is vrij complex, met allerlei gekke nudges die vaak een averechts effect hebben.
Kan je nog van risico spreken wanneer die factor 1 is?
Mij lijkt het in dat opzicht logischer dat je het eigen risico pas aanspreekt wanneer het om zaken gaat die niet reeds bekend zijn of in behandeling. Daarmee dien je dus ook het beoogde doel, het reduceren van eventueel onnodig bezoek, want ook de chronisch zieke heeft daarmee een incentive niet voor allerhande niet-gerelateerde zaken de deur plat te lopen omdat de boete toch al betaald is.
Bovenstaand even uitgaande vanuit het principe, of het een goed idee is, laat ik in het midden.