De landelijke Nederlandse politiek 2023/2024 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 111 Laatste
Acties:
  • 551.995 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:34

Lordy79

Vastberaden

HvdBent schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:47:
[...]

Een asielstop kan ook niet, een mensenrecht is een mensenrecht, niet alleen voor Nederlanders.
dat kan wel maar dan moet je verdragen opzeggen. Maar dit is 1 of 2 weken terug al bediscussieerd dus ik ga dat verder niet herkauwen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:37

Zenix

BOE!

Miki schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:26:
[...]

Ik ben ambtenaar bij een G4 gemeente en ik kan je vertellen dat bij de vorige reorganisatie bijna alle managementlagen zijn geschrapt. Tussen werkvloer en directie zit 1 managementlaag. Het resultaat is dat we het alleen maar logger zijn geworden omdat de teams groter zijn geworden en de span of control voor de overgebleven managementlaag te groot is geworden. Besluiten die genomen moeten worden duren nu maanden i.p.v. weken, dagelijkse aansturing vind niet of nauwelijks plaats. Toverwoord is verantwoordelijkheid laag in de organisatie, dus het management en het bestuur worden vaak verrast met keuzes die op de werkvloer zijn gemaakt door het uitblijven van besluiten. De managers hebben omdat hun teams zo groot zijn ook geen enkel benul meer wat de werkvloer doet.

Ik zo er juist voor willen pleiten om juist meer managementlagen te creëren zodat je kleine wendbare en efficiënte teams kunt maken die kunnen inspelen op wat er nodig is. Waarbij de teamleiders (management) zich kunnen bekommeren over afstemming en besluitvorming.
Ik ken ook semi-overheid organisatie die ook vier lagen management had, maar grotendeels volgens het Spotify model zijn gaan werken. Die hebben honderden miljoenen kunnen besparen. Die organisatie heeft geen management meer, maar alleen een directeur op papier. De besluiten komen dus ook niet als verrassing voor het management, want die zijn er niet meer. Meewerkte teamleiders zijn geen managers, want die werken aan de inhoud en zijn niet alleen aan het managen.

Management lagen verwijderen zonder goed plan gaat inderdaad niet werken, maar meer lagen ook niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 16-05-2024 11:52 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Helixes schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:38:
[...]

Dit is een beetje de long game - hoewel we moeten uitkijken dat het niet neo-kolonialistisch overkomt denk ik.

Maar, we kunnen allicht beginnen met een delegatie om onze ideeën te promoten naar Jeruzalem. Kunnen ze meteen een paar stukjes bouwgrond bekijken :X
Het zou een onderdeel van de oplossing moeten zijn. Je wilt de kraan dicht draaien, de stroom verkleinen en daarna goed afhandelen/opvangen. Wat er nu gebeurd zijn tegenstrijdige maatregelen op alle 3 die punten. We beperken de maatregelen waardoor de kraan niet dichter gaat en zetten hem zelfs verder open. Daarna gaan we de stroom proberen te verkleinen door strenge maatregelen, en daarna nemen we maatregelen om de afhandeling en opvang weer te verkleinen waardoor je te weinig capaciteit krijgt (dus het duurt langer voordat een aanvraag is afgehandeld, waardoor de groep dus steeds groter wordt.

Wat je wil doen o mde asielstroom echt te beperken is ontwikkelingssamenwerking juist behouden. Daarna kun je de eisen verhogen waardoor er minder mogen blijven, maar tegelijkertijd wil je investeren in het afhandelen zodat dat snel kan gebeuren. Daarmee krijg je dat mensen die hierheen komen voor geld snel afgewezen kunnen worden (en dus minder snel deze kant op komen), en dat je de stroom goed en snel afhndelt.

Het probleem is alleen dat je dan als populistische partij moet gaan uitleggen dat je moet investeren om te kunnen bezuinigen, en dat is lastig :)

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-09 19:59
Lordy79 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:50:
[...]

dat kan wel maar dan moet je verdragen opzeggen. Maar dit is 1 of 2 weken terug al bediscussieerd dus ik ga dat verder niet herkauwen.
Hou dan ook zelf op met je standpunt telkens te herhalen, anders blijf je bezig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Helixes schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:49:
[...]

Het kan zijn dat het antwoord uit dat dilemma je niet aanstaat - maar dat is niet aan mij. Dat invalideert het dilemma ook niet.
Tóch hier nog even een reactie op.

Daar heb je gelijk in en ik zal het gewoon ronduit zeggen: ik prefereer de schaarse middelen die Nederland heeft te gebruiken voor hulp aan Nederlanders, dan aan andere EU landen, dan aan landen die aan de EU grenzen via LAND boven het gebruik voor hulp aan mensen die niet aan bovenstaand voldoen.

Jij lijkt te zeggen dat jouw mening is dat we iedereen die anders geëxecuteerd, vervolgd, etc. etc. wordt moeten opvangen in Nederland. En mijn mening is dat dit zeer onrealistisch is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Lordy79 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:53:
Tóch hier nog even een reactie op.

Daar heb je gelijk in en ik zal het gewoon ronduit zeggen: ik prefereer de schaarse middelen die Nederland heeft te gebruiken voor hulp aan Nederlanders, dan aan andere EU landen, dan aan landen die aan de EU grenzen via LAND boven het gebruik voor hulp aan mensen die niet aan bovenstaand voldoen.

Jij lijkt te zeggen dat jouw mening is dat we iedereen die anders geëxecuteerd, vervolgd, etc. etc. wordt moeten opvangen in Nederland. En mijn mening is dat dit zeer onrealistisch is.
Mja. Wat ik zeg is dat mensen die zich melden voor asiel in Nederland met een achtergrond als boven omschreven onze bescherming verdienen. Die mening is trouwens nog steeds mainstream.

Het is een beetje overtrokken te stellen dat dat dan meteen alle zulke gevallen zullen betreffen. Er zullen er niet willen of kunnen verplaatsen. Er zullen er - velen - voor andere landen kiezen. Voor mij is de stelling dat ze allemaal naar Nederland zouden komen een beetje een argument ad absurdum. Maar goed, blijkbaar denken wij daar anders over.

[ Voor 6% gewijzigd door Helixes op 16-05-2024 12:03 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
DutchManticore schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:30:
[...]

Nee, maar wel dat er teveel extensieve uitleg mogelijk is voor de rol van de rechter in het huidige systeem.

Die rol moet of beperkt worden, of worden bekleed met democratische legitimatie.

Nu hebben we namelijk een rechterlijke macht die zonder enige vorm van democratische legitimatie in ieder geval richting een andere stoel van de Trias politica kan kruipen en dat ook regelmatig doet.

Dat is onwenselijk in een democratische rechtsstaat.
Als de regering binnen de lijntjes kleurde, hoefden er geen rechters aan te pas te komen. De reden dat zaken voor de rechter komen is omdat de regering zelf . Het is een bekende vertragingstactiek en tactiek om de schuld van falend beleid ergens anders neer te leggen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
klaaas schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:49:
[...]
Dat is allereerst feitelijk onjuist en daarnaast moet je hier onderscheid maken tussen vluchtelingen (asielzoekers) en mensen die migreren met de hoop op een economisch beter leven (‘gelukzoekers’).
Aangezien de politiek dat verschil vaak niet in het verhaal terug laat komen heb ik dat verschil bewust niet gemaakt.
Mensen die vanwege slechte economische omstandigheden vluchten zijn geen asielzoekers en maken in de EU in principe ook geen kans op asiel.
Het probleem is dat de afhandeling daarvan zo traag/slecht gaat dat ze vaak wel een kans hebben, of iig tijd genoeg hebben om te verdwijnen. Daarbij is die stroom juist groot omdat de omstandigheden zo slecht zijn, en dat zijn wel punten waar nu ontwikkelingshulp naar toe gaat. En die stroom kan dus wel degelijk omlaag.
Asielzoekers vluchten voor zaken als oorlog en vervolging / onderdrukking. Ons ontwikkelingsgeld gaat niet naar landen waar dit aan de orde is en als dat wel zo zou zijn zou het deze problemen niet oplossen.
Maar dat zijn ook degenen die je juist wel goed wil opvangen. maar dan moet wel de procedure goed uitgevoerd kunnen worden, iets dat nu veel te lang duurt omdat er teveel op bezuinigd is.
Als je met ontwikkelingsgeld de economie van ontwikkelingslanden versterkt dan leidt dat niet tot minder, maar juist tot meer migranten. Voor een reis naar Europa heb je middelen nodig en bij een groeiende economie in ontwikkelingslanden krijgen meer mensen de beschikking over die middelen. Gevolg is dat migratie toeneemt. Die curve buigt pas om als deze landen een behoorlijk sterke economie hebben (en we ze al lang geen ontwikkelingslanden meer noemen).
Alle onderzoeken laten zien dat je vooral migranten uit de armste landen krijgt en dat die stroom kleiner wordt als de omstandigheden beter worden (en ja, als de omstandigheden beter worden zit er eerst een kleine stijing om daarna juist te dalen)

Het belangrijkste punt blijft uiteindelijk niet zozeer de precieze invulling als wel dat je een combinatie aa nmaatregelen verwacht. Maar net als voorgaande kabinetten zijn het vooral losstaande maatregelen die weinig samenhang hebben. Je wilt juist een hoger plan hebben waar de maatregelen onder vallen.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Joris748 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:57:
[...]

Als de regering binnen de lijntjes kleurde, hoefden er geen rechters aan te pas te komen. De reden dat zaken voor de rechter komen is omdat de regering zelf . Het is een bekende vertragingstactiek en tactiek om de schuld van falend beleid ergens anders neer te leggen.
Daarnaast; hoewel rechters niet democratisch gekozen zijn (godzijdank!), zijn de wetten waaraan zij moeten toetsen ultimo wel democratisch tot stand gekomen.

En bij voldoende steun ook te wijzigen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Frituurman schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:32:
[...]

NIet méér managementlagen, maar wel een effectieve managementlaag. Werken in zelfsturende multidisciplinaire teams en een aantal teams onder één teammanager (die HR doet en tevens MT-lid is). Daar hoef je niet 4 managementlagen voor te hebben. Ik heb in de commerciële wereld gezien dat het werkt (ook bij grote organisaties), dat kan bij de overheid ook. Er is alleen een verandering nodig.
Wat je nu beschrijft is precies hoe het nu is georganiseerd bij ons en ik schets je daarbij precies voor wat er aan de hand is en waarom het niet werkt. Zelfsturende teams zijn leuk en voor de output op teamniveau helemaal top. Maar ontzettend funest voor de grote integrale programma’s en ketenaanpak waar juist de overheid mee te maken heeft. Een overheid is geen bedrijf, dat is een veel gemaakte fout waar we steeds keer op keer aan herinnerd zullen worden met enquetes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 15:35
Nog even een korte reactie
Overigens zou ik je trouwens afraden om een 'goedkope' tandverzekering af te sluiten. Als je puur 1 of 2 keer per jaar op controle gaat, incidenteel eens per x jaar een foto moet laten maken en eens per 2 jaar naar de mondhygiëniste moet gaan, dan ben je met de laagste verzekering vaak dúúrder uit.
Ik moet om de 3 maanden. Dat houdt het stabiel. Toen ze de dekking in de voorwaarden van 100% naar 70% wijzigden, heb ik al een berekening gemaakt van de premie t.o.v. wat ik dan zelf moet betalen. Loont nog steeds. Ik heb toendertijd bij de landelijke instantie de code's die ze gebruiken voor declareren bekeken en heb de voorwaarden van in dit geval FBTO gelezen. Betaalde premie per jaar is goedkoper dan als ik die 70% ook zelf moet dragen.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb het akkoord bekeken.
Maar in grote lijnen is het dus alsvolgt:
1. We gaan allerlei uitzonderingen aan Europa vragen (waarvan we eigenlijk weten dat we die niet krijgen of die we wel al hadden, maar kwijt zijn geraakt omdat we niet aan de regels voldeden).
2. We doen alsof we álle uitzonderingen gaan krijgen
3. We negeren even dat een groot deel van onze plannen ook bij de rechter teruggedraaid zal worden
4. We doen ook alsof buzzwords als "verregaande digitalisering" en "stroomlijnen" daadwerkelijk zou werken en enorm veel geld zou besparen
5. We negeren bestaande crises, zoals de asielopvangcrisis, stikstofcrisis, woningcrisis, etc.
6. Aan de hand van 2, 3, 4 en 5 gaan we plannen maken en doen alsof dit allemaal gaat lukken

De titel zou beter ipv "hoop, lef en trots" iets als "wensdenken, naïviteit en struisvogelgedrag" kunnen heten volgens mij?

Misschien zit ik er heel erg naast, hoor, maar tenzij er een (voor hun) énorm positieve uitslag is op 6 tot 9 juni is zie ik een hoop uit het akkoord echt niet gebeuren.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:30
Lordy79 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:50:
[...]

Met verdragen opzeggen worden we echt een bananenrepubliek, en is de reputatie van rechtsstaat/ staat van gerechtigheid (met het vredespaleis in Den Haag) echt wel ten grabbel gegooid, gaat nooit gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:04
XWB schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:14:
[...]

De stijging van de premie zal wel meevallen, toch? Er was eerder al uitgerekend dat voor het afschaffen van het eigen risico de maandpremie met € 25 zou stijgen. Dus voor een halvering van het eigen risico kijken we naar iets van € 12, denk ik?
Juist, dus de mensen die nu al elke maand niet weten hoe ze rond moeten komen hoeven straks potentieel 120 euro minder eigen risico te betalen, wat ze toch al niet betaalden omdat ze geen geld hebben en dus zorg die potentieel geld kost al meden.

In ruil daarvoor krijgen ze een premiestijging van waarschijnlijk zo'n 20 euro per maand (want reken er maar op dat er naast die 12,50 sowieso nog een stijging bovenop komt) die ze sowieso moeten betalen ongeacht of ze zorg gebruiken.

Ja, nee, goed bezig met die bestaanszekerheid!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
*knip* op de man, flamebait en linkdrops zijn niet toestaan volgens AWM beleid.

[ Voor 107% gewijzigd door defiant op 16-05-2024 13:44 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Joris748 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:57:
[...]

Lees even bovenstaande links.

Je opvattingen getuigen van beperkt inzicht in de rechtstatelijkheid, het ontwerp, de beoogde werking en de volledig legitieme academische discussie die al centennia over dit onderwerp gevoerd wordt.

De rechterlijke macht bestaat niet bij gratie van het "buiten de lijntjes kleuren" door de regering.

De rol van de rechter binnen de Trias politica is veel genuanceerder en complexer dan jij hier doet vermoeden.

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Compuchip87 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:08:
[...]

Juist, dus de mensen die nu al elke maand niet weten hoe ze rond moeten komen hoeven straks potentieel 120 euro minder eigen risico te betalen, wat ze toch al niet betaalden omdat ze geen geld hebben en dus zorg die potentieel geld kost al meden.

In ruil daarvoor krijgen ze een premiestijging van waarschijnlijk zo'n 20 euro per maand (want reken er maar op dat er naast die 12,50 sowieso nog een stijging bovenop komt) die ze sowieso moeten betalen ongeacht of ze zorg gebruiken.

Ja, nee, goed bezig met die bestaanszekerheid!
Het is aannemelijk om te stellen dat de zorgtoeslag dan ook omhoog zal gaan. Voor mensen met een laag inkomen zal er netto niet veel veranderen, verwacht ik.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
XWB schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:14:
[...]

Het is aannemelijk om te stellen dat de zorgtoeslag dan ook omhoog zal gaan. Voor mensen met een laag inkomen zal er netto niet veel veranderen, verwacht ik.
Dat denk ik ook want mensen met echt lage inkomens betalen al zo goed als geen belasting. Mensen aan de onderkant van de maatschappij kosten meer belastinggeld dan ze bijbrengen en zijn dus netto ontvangers.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:22
DutchManticore schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:52:
[...]
In 2023 hebben we 38.377 asielaanvragen behandeld, en zijn er 46.000 nareizigers binnengekomen?
Perioden Nareizigers (personen) (aantal)
2023 januari*395
2023 februari*510
2023 maart*1000
2023 april*810
2023 mei*930
2023 juni*895
2023 juli*850
2023 augustus*800
2023 september*950
2023 oktober*910
2023 november*1140
2023 december*940
Totaal10130

Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83102NED

Ik ben niet heel goed thuis in de materie, maar toch even benieuwd waar je die 46.000 nareizigers vandaan haalt. Heb je een bron?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

anandus schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:07:
Ik heb het akkoord bekeken.
Maar in grote lijnen is het dus alsvolgt:
1. We gaan allerlei uitzonderingen aan Europa vragen (waarvan we eigenlijk weten dat we die niet krijgen of die we wel al hadden, maar kwijt zijn geraakt omdat we niet aan de regels voldeden).
2. We doen alsof we álle uitzonderingen gaan krijgen
3. We negeren even dat een groot deel van onze plannen ook bij de rechter teruggedraaid zal worden
4. We doen ook alsof buzzwords als "verregaande digitalisering" en "stroomlijnen" daadwerkelijk zou werken en enorm veel geld zou besparen
5. We negeren bestaande crises, zoals de asielopvangcrisis, stikstofcrisis, woningcrisis, etc.
6. Aan de hand van 2, 3, 4 en 5 gaan we plannen maken en doen alsof dit allemaal gaat lukken

De titel zou beter ipv "hoop, lef en trots" iets als "wensdenken, naïviteit en struisvogelgedrag" kunnen heten volgens mij?

Misschien zit ik er heel erg naast, hoor, maar tenzij er een (voor hun) énorm positieve uitslag is op 6 tot 9 juni is zie ik een hoop uit het akkoord echt niet gebeuren.
Dit vind ik een uitstekende analyse. Ben voor rechts beleid enzo, maar de analyse hierboven is gewoon juist. Je krijgt nu een hoop zaken die de PVV wilde maar waarvoor je uit int. verdragen moet en misschien zelfs uit de EU moet stappen.
De andere partijen vinden het (m.i. volkomen terecht) niet realistisch om verdragen op te zeggen en/of uit de EU te stappen en Omtzigt was heel helder.
Toen heeft de PVV dat soort dingen maar in de ijskast gezet.

Maar de VVD en NSC belijden nu op papier wat de PVV wil, wetend dat dit toch niet haalbaar is en halen ondertussen zelf punten binnen die wél haalbaar zijn.

Mijn voorspelling:
Straks blijkt dus dat de rechter of 'Brussel' Nederland gaat terugfluiten. De PVV gaat dan 'D66-rechter' en 'Nexit' roepen en we krijgen nieuwe verkiezingen.
Wat dáár dan uitrolt, weet niemand maar stel dat de PVV nog wat groeit, dan zal de PVV niet opnieuw mee mogen doen omdat je dan herhaling van zetten krijgt (zie hierboven) óf de PVV zich weer verhardt en Nexit enzo uit de ijskast haalt.

Misschien dat een nieuwe partij a la LPF/PVV/TON/BBB opkomt die BBB/NSC/PVV leeg eet.

Het ziet er in ieder geval niet rooskleurig uit. :F

Áls er een echt grote systeemwijziging kan komen, kan dat alleen maar vanuit Brussel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
redwing schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:04:
[...]

Aangezien de politiek dat verschil vaak niet in het verhaal terug laat komen heb ik dat verschil bewust niet gemaakt.
Het is een kwalijke zaak dat de politiek dat onderscheid niet maakt. Laten we hier niet dezelfde fout maken.
[...]
Het probleem is dat de afhandeling daarvan zo traag/slecht gaat dat ze vaak wel een kans hebben, of iig tijd genoeg hebben om te verdwijnen. Daarbij is die stroom juist groot omdat de omstandigheden zo slecht zijn, en dat zijn wel punten waar nu ontwikkelingshulp naar toe gaat. En die stroom kan dus wel degelijk omlaag.
Als ik me niet vergis wordt 75% van de asielaanvragen uiteindelijk (na evt.beroep) gehonoreerd. Het is dus niet zo dat er tussen de asielaanvragen ontzettende hoeveelheden gelukszoekers zitten (allen willen sommige politici je dat maar al te graag laten geloven).
Alle onderzoeken laten zien dat je vooral migranten uit de armste landen krijgt en dat die stroom kleiner wordt als de omstandigheden beter worden (en ja, als de omstandigheden beter worden zit er eerst een kleine stijing om daarna juist te dalen)
In ieder geval niet alle onderzoeken, want ik ken eigenlijk alleen andere. Ja, uiteindelijk droogt de stroom op, maar dan hebben we het al lang niet meer over ontwikkelingslanden. Ontwikkelingshulp voorstellen als oplossing van het migratieprobleem is zelfs als langetermijnoplossing zeer twijfelachtig. Begrijp me niet verkeerd: ik ben groot voorstander van ontwikkelings- en noodhulp, maar de koppeling met migratieproblematiek is gewoon anders dan je gevoelsmatig zou denken.

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tot nu toe lijken we alleen het BBB-deel van het akkoord gekregen te hebben. Zijn de akkoorden van NSC, VVD en PVV ook ergens beschikbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online
DutchManticore schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:12:
De rechterlijke macht bestaat niet bij gratie van het "buiten de lijntjes kleuren" door de regering.

De rol van de rechter binnen de Trias politica is veel genuanceerder en complexer dan jij hier doet vermoeden.
Nee, eens. Maar dat wil niet zeggen dat de rechter niet toch legitiem handelt in de zaken die @RobinHood en @Joris748 aanhaalden.

Ik heb zelf alleen een hard copy, dus delen is lastig. Maar, ik verwijs je graag naar Onze Rechtsstaat van Corstjens, Rechters en Politieke kwesties, p.155 ev.

Voor de duidelijkheid: Ik schaar mij achter zijn mening.

[ Voor 4% gewijzigd door Helixes op 16-05-2024 12:32 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Ik vind de titel van het verslag behoorlijk accuraat: Hoop, lef en trots.
Het vat in mijn ogen vooral goed samen wat er allemaal mis is met dit kabinet. Want elke woord van de titel is bij mij een trigger als ik een discussie heb met iemand om iets te realiseren. Je wilt geen ijdele hoop, gore lef of valse trots hebben wanneer je iets moois wilt maken.

Even een paar dingen die mij opvallen:
  • Straffen worden zwaarder (resulteert in eerder in zwaardere misdrijven)
  • Realisatie van huisbouw wordt compleet NIET onderbouwd.
  • Nationaliteit afpakken wordt onderzocht (maar mag niet van de VN)
  • "slim verbod" (mag ik een teiltje?)
  • "De aanpak van digitale dreigingen door statelijke actoren en cybercriminelen wordt versterkt" en "Er wordt gewerkt aan een slim verbod op ongewenste buitenlandse financiering van Nederlandse verenigingen, stichtingen, kerkgenootschappen of informele organisaties". Ik had eerder al de link naar Slowakije gelegd (helaas terecht geknipt want off-topic omdat ik de relatie niet onderbouwd had), maar dit extreem rechts gedrag zullen we dus ook in Nederland gaan zien.
  • Politie mag meer terwijl er juist kritiek is op politie en justitie omdat ze steeds vaker de grenzen van wat mag en kan overgaan.
  • Demonstratie recht gaat beperkt worden.
  • Prostitutie wordt "illegaler" gemaakt.
  • Positief en verbazend: Praktijken ten nadelen van LHBTIQ+ lijkt niet erger te worden. Dit terwijl de kamer pas nog een goeie stap ongedaan heeft gemaakt.
  • Handel valt onder internationale veiligheid?
  • Opvallend: Financiën (het grote struikelblok) is maar 1 pagina 2 pagina's?

[ Voor 4% gewijzigd door DevWouter op 16-05-2024 12:48 ]

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
TCMR schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:25:
[...]

Perioden Nareizigers (personen) (aantal)
2023 januari*395
2023 februari*510
2023 maart*1000
2023 april*810
2023 mei*930
2023 juni*895
2023 juli*850
2023 augustus*800
2023 september*950
2023 oktober*910
2023 november*1140
2023 december*940
Totaal10130

Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83102NED

Ik ben niet heel goed thuis in de materie, maar toch even benieuwd waar je die 46.000 nareizigers vandaan haalt. Heb je een bron?
Excuus ik heb wat cijfers door elkaar gehaald.

https://nos.nl/artikel/24...tal-asielzoekers-verwacht

Waarvan akte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:01
DevWouter schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:29:
- Opvallend: Financiën (het grote struikelblok) is maar 1 pagina?
De gehele bijlage is het financiële kader? 12 pagina's, 71 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Helixes schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:29:
[...]

Nee, eens. Maar dat wil niet zeggen dat de rechter niet toch legitiem handelt in de zaken die @RobinHood en @Joris748 aanhaalden.

Ik heb zelf alleen een hard copy, dus delen is lastig. Maar, ik verwijs je graag naar Onze Rechtsstaat van Corstjens, Rechters en Politieke kwesties, p.155 ev.
Dat heb ik ook niet gezegd. Ik heb gezegd dat je ter discussie kunt stellen of dat een wenselijke rol is van de rechter, en dat ik een dergelijke rol van de rechter moeilijk vind te combineren met het gebrek aan democratische legitimatie.

Daarop volgt direct het verwijt dat een Orbiaans ben.

Aangezien jij ook juridisch academische literatuur in huis hebt, weet jij ook heel goed dat dit een volledig legitieme discussie is die hier direct vanuit polarisatie in een kwaad daglicht wordt geworpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DevWouter
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Jouw bron is van 2023, hier een van 17 februari 2024: https://nos.nl/artikel/25...eken-is-gestapelde-nareis

Korte versie: Het is veel minder wat het kabinet (lees Yesilgöz) communiceerde.
Uit de nieuwe IND-cijfers blijkt dat zo'n nareis-op-nareis verzoek 350 keer werd goedgekeurd in de afgelopen vier jaar. Ongeveer 1 procent van alle ingewilligde nareisaanvragen was in de afgelopen vier jaar een nareis- op nareisaanvraag, zegt de IND
Waarvan akte ;)

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
DutchManticore schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:12:
[...]

Lees even bovenstaande links.

Je opvattingen getuigen van beperkt inzicht in de rechtstatelijkheid, het ontwerp, de beoogde werking en de volledig legitieme academische discussie die al centennia over dit onderwerp gevoerd wordt.

Ik lees in alle links dat de verhouding tussen de wetgevende macht, uitvoerende macht en rechterlijke macht een balans is. Dat wat daar gebeurt actie-reactie is. Als de wetgevende macht (wetgeving in strijd met vedragen) of uitvoerende macht (niet handelen volgens de wet) die balans verstoort, zal de rechterlijke macht daarop reageren. Mijn standpunt dat de positie die de rechterlijke macht op dit moment inneemt, een gevolg is van het handelen van de wetgevende en uitvoerende macht, blijft overeind.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
DevWouter schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:33:
[...]

Jouw bron is van 2023, hier een van 17 februari 2024: https://nos.nl/artikel/25...eken-is-gestapelde-nareis

Korte versie: Het is veel minder wat het kabinet (lees Yesilgöz) communiceerde.

[...]

Waarvan akte ;)
Ho ho wacht even. Na-reis op na-reis is heel wat anders. Ik geef je volledig gelijk op de correctie die er op mijn foute uiting gedaan wordt, maar dan moet je nu niet weer nieuw verkeerd gaan suggereren dat er maar 350 nareizigers zijn geweest he haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:48

HollovVpo1nt

I like gadgets

Lordy79 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:45:
[...]

Ik ben voor een volledige asielstop; dat heb ik onlangs al betoogd en ga ik niet opnieuw uitwerken.
Dat is natuurlijk een uiterste, daar ben ik me van bewust.

Maar een uitspraak als "we moeten iedereen opvangen die anders geëxecuteerd wordt, etc. etc." is mooi, maar een utopie. Dat kán niet.
Dan ben je er dus ook mee eens dat Nederland op geen enkele manier meer steun mag verlenen, financieel, politiek of whatever, aan landen die verwikkeld zijn in een conflict waar een asielstroom uit voort komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
klaaas schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:27:
[...]
Als ik me niet vergis wordt 75% van de asielaanvragen uiteindelijk (na evt.beroep) gehonoreerd. Het is dus niet zo dat er tussen de asielaanvragen ontzettende hoeveelheden gelukszoekers zitten (allen willen sommige politici je dat maar al te graag laten geloven).
Klopt, en als je die 25% binnen een paar weken/maanden al afwijst zullen het er nog een stuk minder worden.
[...]
In ieder geval niet alle onderzoeken, want ik ken eigenlijk alleen andere. Ja, uiteindelijk droogt de stroom op, maar dan hebben we het al lang niet meer over ontwikkelingslanden. Ontwikkelingshulp voorstellen als oplossing van het migratieprobleem is zelfs als langetermijnoplossing zeer twijfelachtig. Begrijp me niet verkeerd: ik ben groot voorstander van ontwikkelings- en noodhulp, maar de koppeling met migratieproblematiek is gewoon anders dan je gevoelsmatig zou denken.
Ik stel ook niet dat het de oplossing is, maar wel dat de combinatie van maatregelen gewoon geen geheel vormen. Er zitten veel tegenstrijdigheden in en uiteindelijk zullen de kosten hoger zijn dan als we juist zouden investeren (noodopvang kost b.v. ruim het dubbele van normale opvang).

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

eric.1 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:32:
[...]

De gehele bijlage is het financiële kader? 12 pagina's, 71 punten.
Dat is onderbouwing, geen strategie. En ik noemde het opvallend omdat men normaal financiële triggers gebruikt om te sturen en er bijna niks in de andere onderdelen genoemd werd.

Ik heb er verder ook geen mening over. Het viel me alleen op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Joris748 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:34:
[...]

Ik lees in alle links dat de verhouding tussen de wetgevende macht, uitvoerende macht en rechterlijke macht een balans is. Dat wat daar gebeurt actie-reactie is. Als de wetgevende macht (wetgeving in strijd met vedragen) of uitvoerende macht (niet handelen volgens de wet) die balans verstoort, zal de rechterlijke macht daarop reageren. Mijn standpunt dat de positie die de rechterlijke macht op dit moment inneemt, een gevolg is van het handelen van de wetgevende en uitvoerende macht, blijft overeind.
Ik vind een hoop uitspraken van de rechter ongewenst ten opzichte van mijn politieke opvattingen, maar ik ben het volledig eens met de uitspraken van de rechter en ook volledig eens met @Joris748 hierboven.
Nederland heeft min of meer soevereiniteit afgestaan aan de EU en via andere internationale verdragen en als Nederland niet bereid is om dit weer terug te nemen door uit de EU te stappen en/of uit die internationale verdragen, heeft Nederland zich gewoon te houden aan die verdragen.

Dát is wat de rechter toetst en ik heb niet de indruk dat de rechter daarbij de eigen persoonlijke mening van de mens achter de rechter laat meewegen.
Mocht iemand het hiermee oneens zijn, zou ik graag een voorbeeld willen zien, dan kunnen we dat behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Joris748 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:34:
[...]

Ja dat snap ik dat je dat zegt maar het is dus geen statisch gebeuren. Wanneer de wetgevende macht, die van de rechterlijke macht beperkt is dat OOK actie-reactie.

Er is een speelveld waarin de interactie met die drie machten zich beweegt, en de ontwikkelingen worden gestuurd door maatschappelijke ontwikkelingen en academisch debat.

Niet elke reactie is een wenselijke, per definitie, omdat hij als reactie op andere ontwikkeling is ontstaan.

Je zult echt de merites van zon ontwikkeling moeten analyseren en "bewijzen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online
DutchManticore schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:33:
Daarop volgt direct het verwijt dat een Orbiaans ben.

Aangezien jij ook juridisch academische literatuur in huis hebt, weet jij ook heel goed dat dit een volledig legitieme discussie is die hier direct vanuit polarisatie in een kwaad daglicht wordt geworpen
Ik wil niet zeggen dat het niet zo is, maar je moet wel uitkijken. De extremen van de discussie worden meestal bezet door mensen met extreme meningen. Allicht heeft Orban (net als Baudet trouwens) een mening die binnen dit spectrum past, maar dan wel aan de extreme kant.

Ik ben niet van mening dat de rechter in de belangrijkste politieke dossiers zich bediend heeft van teveel vrijheid, en het dwingende karakter van de remedie die je voorstelde kan natuurlijk zomaar de verkeerde indruk geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

DutchManticore schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:35:
[...]

Ho ho wacht even. Na-reis op na-reis is heel wat anders. Ik geef je volledig gelijk op de correctie die er op mijn foute uiting gedaan wordt, maar dan moet je nu niet weer nieuw verkeerd gaan suggereren dat er maar 350 nareizigers zijn geweest he haha
Een van de argumenten van toen was dat nareis-op-nareis een significant onderdeel van de groei in nareizigers zou zijn. Dat gezegd te hebben de onderbouwing voor de verhoging was telkens anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Helixes schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:38:
[...]

Ik wil niet zeggen dat het niet zo is, maar je moet wel uitkijken. De extremen van de discussie worden meestal bezet door mensen met extreme meningen. Allicht heeft Orban (net als Baudet trouwens) een mening die binnen dit spectrum past, maar dan wel aan de extreme kant.

Ik ben niet van mening dat de rechter in de belangrijkste politieke dossiers zich bediend heeft van teveel vrijheid, en het dwingende karakter van de remedie die je voorstelde kan natuurlijk zomaar de verkeerde indruk geven.
Ja sorry maar de indruk die ik bij een ongeinformeerde leek of politiek gepolariseerde medemens opwek is voor mij van ondergeschikt belang aan het kunnen hebben van de vrijheid om uitingen te doen of civiele discussies te voeren.

Dan moet die ongeinformeerde leek of politiek gepolariseerde medemens maar even op zijn ongelijk gewezen worden, en worden herinnerd aan het feit dat het niet netjes is om vanuit de onderbuik met hatelijke vergelijkingen te strooien.

Over het beschermen van de rechtsstaat gesproken.

En welk dwingend karakter van mijn remedie bedoel je precies? Mijn wens om ook de rechterlijke macht met democratische legitimatie te verrijken? Ik ben niet de enige die op een rechter mag stemmen he! Dat zijn ook mensen die politiek geheel andere inzichten hebben dan ik.

Zo lang er maar democratische invloed is ben ik bereid uitkomsten te accepteren , ook als ze mij in het geheel niet aanstaan. Dat heb ik de gehele Rutte-dynastie ook gedaan.

[ Voor 16% gewijzigd door DutchManticore op 16-05-2024 12:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchManticore
DevWouter schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:41:
[...]

Een van de argumenten van toen was dat nareis-op-nareis een significant onderdeel van de groei in nareizigers zou zijn. Dat gezegd te hebben de onderbouwing voor de verhoging was telkens anders.
Yes dan snap ik het. Bedankt voor de verdere onderbouwing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

HollovVpo1nt schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:36:
[...]

Dan ben je er dus ook mee eens dat Nederland op geen enkele manier meer steun mag verlenen, financieel, politiek of whatever, aan landen die verwikkeld zijn in een conflict waar een asielstroom uit voort komt?
Als dat geen voordeel biedt voor Nederland, ben ik het daarmee eens. Maar ik zou het breder willen trekken: ik zou helemaal geen steun verlenen aan welk land dan ook ongeacht of ze verwikkeld zijn in een conflict waar een asielstroom uit voortkomt.

Echter, een dikke, dikke maar:

Maar: Er kunnen natuurlijk gevallen zijn waarbij je een partij wél steunt omdat het een bevriende natie is en je die vriendschap graag in stand wilt houden. Nederland is immers geen eiland, integendeel, en heeft vrienden en bondgenoten nodig. Je kunt m.i. niet besluiten geen geopolitiek te bedrijven. Sterker: als je dat besluit, doe je óók aan geopolitiek ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DevWouter
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

DutchManticore schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:42:
[...]

Yes dan snap ik het. Bedankt voor de verdere onderbouwing.
Geen probleem. Het hele migratie "gedoe" is het afgelopen jaar een mijnenveld gewordt vanwege de vele onjuistheden die door de politiek de ether in geslingerd zijn. Bijna alles spreekt zichzelf tegen.

De enige zekerheid die ik zelf heb is dat de politiek vooral de angst voor migratie gebruikt heeft om stemmen te winnen. :F

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 11:48
Lordy79 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:45:
[...]
Je kunt m.i. niet besluiten geen geopolitiek te bedrijven. Sterker: als je dat besluit, doe je óók aan geopolitiek ;)
Case in point: Brexit.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Ja, Brexit is een mooi voorbeeld waarom het misschien toch niet zo'n goed idee is om de EU te verlaten en het alleen te proberen. Daar is een apart topic voor maar het is wel een mooie illustratie.
Nederland is nog veel kleiner dan het VK en stel je gewoon eens voor dat Nederland vanaf 01-01-2025 niet meer in de EU zit en er harde grenzen ontstaan met België en Duitsland.
Alle doorvoer die nu de EU binnenkomt via Rotterdam zal onmiddellijk worden verplaatst naar Antwerpen, Bremerhaven en Hamburg want waarom zou je in vredesnaam vanuit China (of welk niet EU land dan ook) spullen importeren in Rotterdam om ze vervolgens nóg een keer een grens over te moeten brengen met alle bureaucratie (en kosten!) van dien? Weet je hoeveel banen en welvaart dat kost?

Dus elke partij die roept dat Nederland uit de EU moet stappen, neem ik compleet niet serieus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
DutchManticore schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:38:
[...]

Ja dat snap ik dat je dat zegt maar het is dus geen statisch gebeuren. Wanneer de wetgevende macht, die van de rechterlijke macht beperkt is dat OOK actie-reactie.

Er is een speelveld waarin de interactie met die drie machten zich beweegt, en de ontwikkelingen worden gestuurd door maatschappelijke ontwikkelingen en academisch debat.

Niet elke reactie is een wenselijke, per definitie, omdat hij als reactie op andere ontwikkeling is ontstaan.

Je zult echt de merites van zon ontwikkeling moeten analyseren en "bewijzen".
Als dat een reactie is om een door zichzelf veroorzaakte onbelans te behouden, lijkt me dat zeker niet wenselijk. Kans is te groot dat we daarbij op een hellend vlak terecht komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online
DutchManticore schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:41:
En welk dwingend karakter van mijn remedie bedoel je precies? Mijn wens om ook de rechterlijke macht met democratische legitimatie te verrijken? Ik ben niet de enige die op een rechter mag stemmen he! Dat zijn ook mensen die politiek geheel andere inzichten hebben dan ik.

Zo lang er maar democratische invloed is ben ik bereid uitkomsten te accepteren , ook als ze mij in het geheel niet aanstaan. Dat heb ik de gehele Rutte-dynastie ook gedaan.
We begonnen hier. Vetgedrukt van mij.
DutchManticore schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:30:
Nee, maar wel dat er teveel extensieve uitleg mogelijk is voor de rol van de rechter in het huidige systeem.

Die rol moet of beperkt worden, of worden bekleed met democratische legitimatie.

Nu hebben we namelijk een rechterlijke macht die zonder enige vorm van democratische legitimatie in ieder geval richting een andere stoel van de Trias politica kan kruipen en dat ook regelmatig doet.

Dat is onwenselijk in een democratische rechtsstaat.
Ik ben trouwens niet voor democratische legitimatie van rechters. We achten ze neutraal te zijn in hun oordeel. Als je bijvoorbeeld verkiezingen voor posities van rechter voorstelt, dan wordt het wel heel lastig een rechter los te zien van hun verkiezingsmarketing. Als er al iets zou moeten veranderen, dan is het wel het nog onafhankelijker maken van de rechtsspraak van de politiek. Niemand stelt de een of het ander ook voor op dit moment.

En nogmaals - ik ben er niet van overtuigd dat we nu, met de drie lagen van rechtsspraak, onvoldoende beschermd zijn tegen overijverige rechters in positieve of negatieve zin.

En, als we zo afgeven op rechters, mag ik dan ook even opmerken dat de twee andere takken van de Trias Politica hun grote waffel hebben te houden over dossiers die onder de rechter zijn? Commentaar vooraf door wetgeving. Of, achteraf, mocht blijken dat de huidige wet niet volstaat.

30 dagen strafbank voor overtreders :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-09 23:13
MikeyMan schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:51:
[...]

Beleid heeft pas nut als het uitgevoerd kan worden. Eigen beleid heeft alleen zin als dat ook het niveau is waarop het geregeld kan worden. En zeker voor de asieldiscussie is daar geen sprake van. Ik heb nieuws voor je; de meeste asielzoekers komen Europa niet binnen via de Nederlandse grenzen.

[...]

Zoals @HEY_DUDE terecht aangeeft, kan niet elk land op steeds meer vlakken een eigen plan trekken. Dan is er van een gezamelijke EU steeds minder over.

Een hek om Nederland gaat er niet komen. Papieren beleid houdt de migratie niet buiten de deur.
Heel kort door de bocht kun je toch 99,99% terugsturen naar Italië/griekenland/polen/spanje onder verwijzing van ‘Dublin’?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Helixes schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:38:
[...]

Precies op dat laatste reageer ik dus.

Kan ik veel woorden aan vuil maken, maar de TLDR versie is:

Aankomen met "Die rol moet of beperkt worden, of worden bekleed met democratische legitimatie. " zonder verdere uitleg over hoe, wat en waarom, terwijl je overal in Europa ziet wat er gebeurt als je de rol van rechters beperkt, dan kun je een reactie verwachten.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
brothermaynard schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:06:
[...]

Heel kort door de bocht kun je toch 99,99% terugsturen naar Italië/griekenland/polen/spanje onder verwijzing van ‘Dublin’?
Met die gedachtengang, je laadt ze allemaal in een bus en je zet ze bij Bad Bentheim of Hazeldonk er weer uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Heeft het verlagen van het eigen risico juist niet nadelige gevolgen voor heel veel Nederlanders, die hun eigen risico niet of maar deels gebruiken als de premie met zo'n €10-15 per maand p.p omhoog gaat?
Ik las ergens dat er geschat is dat de premie zo'n €11 per maand omhoog zou gaan door de halvering van het eigen risico.
Eigen risico gaat dus per jaar €220 omlaag, en de premie zo'n €130 omhoog, houdt je €90 over per jaar, indien je eigen risico nu volledig opgebruikt.

Daar haal je vast iedereen mee uit de schulden met die €90 per jaar, en als kers op de taart moeten we er ook nog eens 2,5 jaar op wachten op die €90 verlaging die enkel voor sommige mensen geldt (mensen die hun eigen risico opgebruiken) 🤡

[ Voor 13% gewijzigd door edgarf28 op 16-05-2024 13:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchManticore
Lordy79 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:53:
[...]

Ja, Brexit is een mooi voorbeeld waarom het misschien toch niet zo'n goed idee is om de EU te verlaten en het alleen te proberen. Daar is een apart topic voor maar het is wel een mooie illustratie.
Nederland is nog veel kleiner dan het VK en stel je gewoon eens voor dat Nederland vanaf 01-01-2025 niet meer in de EU zit en er harde grenzen ontstaan met België en Duitsland.
Alle doorvoer die nu de EU binnenkomt via Rotterdam zal onmiddellijk worden verplaatst naar Antwerpen, Bremerhaven en Hamburg want waarom zou je in vredesnaam vanuit China (of welk niet EU land dan ook) spullen importeren in Rotterdam om ze vervolgens nóg een keer een grens over te moeten brengen met alle bureaucratie (en kosten!) van dien? Weet je hoeveel banen en welvaart dat kost?

Dus elke partij die roept dat Nederland uit de EU moet stappen, neem ik compleet niet serieus.
Jij doet wat veel mensen in deze discussie doen. De Europese (politieke) Unie verwarren met de (EER) Europese Economische Ruimte en de (EVA) Europese Vrijhandel Associatie.

De Europese politieke Unie bestaat bij de gratie van verschillende verdragen, waaronder het Verdrag van Maastricht.

Deze zou je prima op kunnen zeggen waarmee je soevereiniteit terugwint. Al helemaal omdat deze verdragen zijn ondertekend door meerdere lidstaten wiens bevolking per referendum tegen heeft gestemd!

Daarbij kunnen de losse verdragen waarmee de EER/EVA zijn ingesteld in stand kunnen worden gelaten en heb je dus heel veel voordelen, maar geen verlies van politieke soevereiniteit. Dat de EU dat liever niet heeft, en je op alle mogelijke vlakken tegenwerkt is logisch. Immers, de Europese ambitie om een geconsolideerd geopolitiek zwaargewicht te worden is ouder dan het eerste verdrag en stamt uit de globalisatieslag die heeft plaatsgevonden direct na de Tweede Wereldoorlog. Men heeft alleen gekozen voor een stapsgewijze invoering omdat de Europese volkeren absoluut niet genoeg sociale of culturele binding hadden om ons vanaf dag een openlijk you de Verenigde Europese Staten uit te roepen.

De EU maakt mensen zoals jij (succesvol!) wijs dat het alleen mogelijk is om nauwe samenwerking, vrije handel en vrij verkeer te hebben als we een deel van onze politieke soevereiniteit afstaan ten gunste van een supranationaal organisatie met minimale democratische invloed maar in werkelijkheid is dat natuurlijk kolder.

Nauwe samenwerking, vrije handel en vrij verkeer is prima via multilaterale verdragen te bewerkstelligen, waarbij het volk bij verkiezingen voor regeringen kan kiezen die bepaalde verdragen wel of niet op willen zeggen. Dat zou democratisch zijn, maar dan is het moeilijk een Unie bouwen want het volk wil nogal eens het verkeerde. >:)

Ik vind het daarom altijd moeilijk om mensen serieus te nemen die zonder nuance verkondigen dat er grote groepen in Nederland zouden zijn, die graag weer zien dat we actieve grensbewaking aan de Duitse en Belgische grenzen zouden krijgen en als totaal on-autarkisch land ons afsluiten van de rest zonder verdere mededeling.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:38:
[...]

Klopt, en als je die 25% binnen een paar weken/maanden al afwijst zullen het er nog een stuk minder worden.
Nee hoor. Want na die afwijzing gaan ze in beroep. En dan nog een keer in beroep. En nog een keer.

Kan hem niet zo snel terug vinden, mijn excuses daarvoor, maar laatst op nu.nl een artikel (gelinkt van een krant) over asielzoekster in Nederland. Asiel was afgewezen. Dus in beroep. Asiel was afgewezen. Dus in beroep, nu met nieuwe informatie dat ze in Nederland naar Christendom was bekeerd, en dus nu in land van herkomst gevaar liep. Asiel afgewezen. Dus in beroep. Nu met Protestantse kerk die meehielp. Asiel goedgekeurd. Dus nu de staat aanklagen dat het zo lang duurde.

Snel afwijzen heeft nul voordeel als je niet beroepsmogelijkheden gaat beperken. En daar vind een rechter ook vast wat van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Misschien iets voor een apart topic, maar misschien ook niet.

Wie wordt de premier en wie vind je het meest geschikt?

Ik denk niet dat het Plasterk wordt want dat is veel te beladen voor Pieter Omtzigt.
Wie het wel wordt, ik heb geen idee.

Maar wie ik zeer geschikt zou vinden is Kees vd Staaij. Die heeft natuurlijk problemen met medisch ethische zaken maar aangezien dat 'bevroren' is kan hij wellicht zonder gewetensbezwaren een kabinet leiden dat niet zelf actief zaken moet veranderen waar hij als mens niet achter staat.
Daar buiten denk ik dat het hoofdlijnenakkoord redelijk in lijn is met de standpunten van Vd Staaij's partij, de SGP. Volgens mij kunnen alle drie de partijleiders en partijen prima door één deur met Vd Staaij.
Verder is hij een rustige man, laat zich niet gek maken, heeft gevoel voor humor en kent 'Den Haag' natuurlijk van haver tot gort.

Uiteraard moet een premier zich zeker in zo'n extraparlementair kabinet ondergeschikt maken aan de 2e kamer, maar ik kan me ook niet voorstellen dat iemand die volledig aan de andere kant van het politieke spectrum gevraagd gaat worden.

Ik ben benieuwd naar de gedachten van andere tweakers hierover.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
brothermaynard schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:06:
[...]

Hoe lang gaat Italië, Polen en Griekenland dat accepteren? Er zijn meer afspraken dan Dublin en die schendt je gewoon.

Waarom zou Griekenland ook niet onder druk van populisten een goede financiële boekhouding terzijde schuiven. En vervolgens weer een Euro crisis triggeren.

En waarom toch die drang om eenzijdig afspraken te negeren met als argument Pietje doet het ook. Dat is geen moraal waarop je internationale samenwerking op moet bouwen. Dat is een wedstrijd naar de bodem.

Waarom niet bij elkaar zitten en nieuwe afspraken maken. Oh wacht dat is al gedaan met een nieuw migratiepact. Maakt dat hele geroeptoeter om asiel beetje zinloos in mijn ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:48

HollovVpo1nt

I like gadgets

Lordy79 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:45:
[...]

Als dat geen voordeel biedt voor Nederland, ben ik het daarmee eens. Maar ik zou het breder willen trekken: ik zou helemaal geen steun verlenen aan welk land dan ook ongeacht of ze verwikkeld zijn in een conflict waar een asielstroom uit voortkomt.

Echter, een dikke, dikke maar:

Maar: Er kunnen natuurlijk gevallen zijn waarbij je een partij wél steunt omdat het een bevriende natie is en je die vriendschap graag in stand wilt houden. Nederland is immers geen eiland, integendeel, en heeft vrienden en bondgenoten nodig. Je kunt m.i. niet besluiten geen geopolitiek te bedrijven. Sterker: als je dat besluit, doe je óók aan geopolitiek ;)
Dat is dan helemaal prima, maar dan ben je ook verplicht op asiel aan te bieden. Je kunt niet medeverantwoordelijk zijn uit 'geopolitiek vriendjesbeleid' voor de vernieling van een land en vervolgens je handen er vanaf trekken as er een asielstroom uit voort komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Sissors schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:14:
[...]

Nee hoor. Want na die afwijzing gaan ze in beroep. En dan nog een keer in beroep. En nog een keer.

Kan hem niet zo snel terug vinden, mijn excuses daarvoor, maar laatst op nu.nl een artikel (gelinkt van een krant) over asielzoekster in Nederland. Asiel was afgewezen. Dus in beroep. Asiel was afgewezen. Dus in beroep, nu met nieuwe informatie dat ze in Nederland naar Christendom was bekeerd, en dus nu in land van herkomst gevaar liep. Asiel afgewezen. Dus in beroep. Nu met Protestantse kerk die meehielp. Asiel goedgekeurd. Dus nu de staat aanklagen dat het zo lang duurde.

Snel afwijzen heeft nul voordeel als je niet beroepsmogelijkheden gaat beperken. En daar vind een rechter ook vast wat van.
Als het proces sneller is, zal ook het beroep sneller gaan en loop je dus ook niet aan tegen die lange tijden. Daarbij gebeurt dit natuurlijk nu ook al en is dat al meegenomen in de huidige tekorten aan opvang. Bedenk dan ook dat het met een kort proces ook veel lastiger wordt om zoiets als in jouw genoemde geval te regelen.

Snel afwijzen zal dus zeker wel helpen. Maar zoals ik al zei gaat het om de hele keten, en dat stuk mis ik weer bij dit kabinet. Ipv een geheel aan maatregelen om een doel te bereiken zijn het weer allemaal losse maatregelen/ideeën.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Lordy79 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:14:
Ik denk niet dat het Plasterk wordt want dat is veel te beladen voor Pieter Omtzigt.
Omtzigt heeft de laatste maanden wel laten zien nogal flexibel te zijn met bepaalde dingen...
Maar wie ik zeer geschikt zou vinden is Kees vd Staaij. Die heeft natuurlijk problemen met medisch ethische zaken maar aangezien dat 'bevroren' is kan hij wellicht zonder gewetensbezwaren een kabinet leiden dat niet zelf actief zaken moet veranderen waar hij als mens niet achter staat.
Daar buiten denk ik dat het hoofdlijnenakkoord redelijk in lijn is met de standpunten van Vd Staaij's partij, de SGP. Volgens mij kunnen alle drie de partijleiders en partijen prima door één deur met Vd Staaij.
Verder is hij een rustige man, laat zich niet gek maken, heeft gevoel voor humor en kent 'Den Haag' natuurlijk van haver tot gort.
Ik ben opgegroeid in een SGP nest en ik denk niet dat vd Staaij zich hiervoor zou lenen, ook omdat de SGP zelf niet in het kabinet zit. Het begint al bij kleine dingen als sporters feliciteren en huldigen, helemaal als dat soort activiteiten (maar ook bijv staatsbezoeken) op zondag plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

DutchManticore schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:09:
[...]

Jij doet wat veel mensen in deze discussie doen. De Europese (politieke) Unie verwarren met de (EER) Europese Economische Ruimte en de (EVA) Europese Vrijhandel Associatie.
Bedankt. Ik leer graag bij.

Volgens mij is één van de belangrijkste zaken van de Europese samenwerking (om het zo maar even op één hoop te gooien) het vrije verkeer van personen, goederen en diensten.
Dat is toch geregeld via een EU verdrag?
De EU maakt mensen zoals jij (succesvol!) wijs dat het alleen mogelijk is om nauwe samenwerking, vrije handel en vrij verkeer te hebben als we een deel van onze politieke soevereiniteit afstaan ten gunste van een supranationaal organisatie met minimale democratische invloed maar in werkelijkheid is dat natuurlijk kolder.
Nou, zo erg heeft de EU me niet onder de duim, daarom zei ik ook dat het wel een tandje minder mag. Ik vind Schengen een goed idee, ik vind vrij verkeer van personen, goederen en diensten een goed idee. De Euro vind ik een slecht idee. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik weet dat Nederland uit Schengen kan stappen en dat er dan nog steeds vrij verkeer van personen, goederen en diensten is. Maar dat vrije verkeer is dus volgens mij wél geregeld via een EU verdrag.
Nauwe samenwerking, vrije handel en vrij verkeer is prima via multilaterale verdragen te bewerkstelligen, waarbij het volk bij verkiezingen voor regeringen kan kiezen die bepaalde verdragen wel of niet op willen zeggen.
Eens. Maar zoals ik in deze post aangeef is het volgens mij onmogelijk om het vrije verkeer (Schengen) in stand te houden terwijl je de rest van de EU-afspraken afschaft. Als het allemaal zou eenvoudig was geweest, had het VK dat misschien ook gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

@Lordy79
Ik ben het tot bepaalde hoogte eens met v/d Staaij als MP. Betrouwbaar, doortastend, lijkt zowaar iets te geven om het land, gaat niet over lijken maar doet toch wat hij moet doen.

Echter....

Juist in deze tijd lijkt het mij erg belangrijk om iemand te hebben die, naast een degelijk politicus, er ook een beetje voor iedereen is.

En v/d Staaij kan dat imo gewoon niet zijn door hoe hij kijkt naar LGBT+. Juist met hun veiligheid en acceptatie gaat het niet de goede kant op, mede door de invloed van Amerikaans religieus-rechts, waar SGP ook nauwe banen mee heeft.

Ik weet het, laat perfect niet de vijand zijn van goed, maar er moeten toch wel "neutralere" mensen te vinden zijn die nog een beetje kunnen politieken.

Zeg maar hoe we kijken naar mensen als Eberhard van der Laan, Job Cohen, Achmed Aboutaleb, Johan Remkes etc. Dat zijn toch wel mensen die een breed respect hebben gekregen door hun werk, en zo'n iemand zou ik graag als MP willen

Nouja, misschien niet met dit kabinet omdat zo'n persoon dan voor eeuwig besmet is, misschien kan iemand Verdonk opscharrelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

HollovVpo1nt schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:17:
[...]

Dat is dan helemaal prima, maar dan ben je ook verplicht op asiel aan te bieden. Je kunt niet medeverantwoordelijk zijn uit 'geopolitiek vriendjesbeleid' voor de vernieling van een land en vervolgens je handen er vanaf trekken as er een asielstroom uit voort komt.
Ik denk dat dat prima kan. Jij vindt dat je dan moreel verplicht bent maar je kunt er natuurlijk gewoon voor kiezen om geen asiel aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

user109731 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:24:
[...]

Het begint al bij kleine dingen als sporters feliciteren en huldigen, helemaal als dat soort activiteiten (maar ook bijv staatsbezoeken) op zondag plaatsvinden.
Daar had ik nog niet over nagedacht maar daar heb je wel een punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lordy79 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:25:
[...]

Ik denk dat dat prima kan. Jij vindt dat je dan moreel verplicht bent maar je kunt er natuurlijk gewoon voor kiezen om geen asiel aan te bieden.
Er zijn meer verdragen dan alleen vanuit de EU die ons daartoe verplichten. Ik noem een VN.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Ik vind iemand die premier wil worden van dit kabinet per definitie ongeschikt. Als je dit gedrocht van een akkoord uit wilt voeren, ben je net zo ondemocratisch als Wilders en net zo populistisch als Van der Plas.

[ Voor 9% gewijzigd door Joris748 op 16-05-2024 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

MikeyMan schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:27:
[...]

Er zijn meer verdragen dan alleen vanuit de EU die ons daartoe verplichten. Ik noem een VN.
Klopt, maar er is nogal wat praktisch(!) verschil tussen een Nexit en uit een VN verdrag stappen.

Dat laatste heeft ongetwijfeld veel politieke consequenties, maar dat is het dan.
Een Nexit zou echt een vernietigend effect hebben op de Nederlandse economie. Vernietigend, ja dat is het juiste woord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
user109731 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:24:
[...]

Omtzigt heeft de laatste maanden wel laten zien nogal flexibel te zijn met bepaalde dingen...

[...]

Ik ben opgegroeid in een SGP nest en ik denk niet dat vd Staaij zich hiervoor zou lenen, ook omdat de SGP zelf niet in het kabinet zit. Het begint al bij kleine dingen als sporters feliciteren en huldigen, helemaal als dat soort activiteiten (maar ook bijv staatsbezoeken) op zondag plaatsvinden.
Ik ben sowieso benieuwd hoe de SGP er over denkt dat vrouwen nu belangrijke ministersposten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lordy79 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:29:
[...]

Klopt, maar er is nogal wat praktisch(!) verschil tussen een Nexit en uit een VN verdrag stappen.

Dat laatste heeft ongetwijfeld veel politieke consequenties, maar dat is het dan.
Een Nexit zou echt een vernietigend effect hebben op de Nederlandse economie. Vernietigend, ja dat is het juiste woord.
Ja eens. Maar je zet jezelf daarmee als land wel in een bedenkelijk gezelschap. Ook niet top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Lordy79 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:25:
[...]

Bedenk dan alleen wel dat die dikke,dikke maar van jou dan op gaat spelen. Met dit soort keuzes zet je de vriendschappen met andere landen onder druk.
Lordy79 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:29:
[...]

Datzelfde zou je krijgen als je uit dat soort VN verdragen gaat stappen en het nog verder doorvoert zoals jij wil. Dan zal het wat langer duren, maar is het gevolg alsnog hetzelfde als een Nexit. Je komt dan als land alleen te staan.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Lordy79 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:14:
Misschien iets voor een apart topic, maar misschien ook niet.

Wie wordt de premier en wie vind je het meest geschikt?

Wie het wel wordt, ik heb geen idee.

Uiteraard moet een premier zich zeker in zo'n extraparlementair kabinet ondergeschikt maken aan de 2e kamer, maar ik kan me ook niet voorstellen dat iemand die volledig aan de andere kant van het politieke spectrum gevraagd gaat worden.

Ik ben benieuwd naar de gedachten van andere tweakers hierover.
Ik hoop dat het geen Plasterk wordt, 100% wordt elke onpopulaire maatregel dan gespint als "linkse keuze", ongeacht dat hij geen lid meer van pvda zal zijn, om dezelfde reden hoop ik dat geen van de oppositie partijen ministers leveren.

Wat dat betreft is vd Staaij als premier (zijn overtuigingen buitenbeschouwing latent, eigenlijk ook niet relevant, man lijkt professioneel genoeg) een perfect compromis, kleine partij, wordt niet makkelijke in een hokje geplaatst, en hij lijkt toch capabel. Maar ik kan me niet voorstellen dat die man zich voor het karretje laat spannen van de grote Wilders show.

Niet dat het veel uit zal maken. Dit hele regeerkoord lijkt te zijn gestoeld op machtspolitiek. Nu al staat het akkoord vol met externe mitsen en maren en geen enkele complexe oplossing of zelfs maar visie. Het lijkt wel een voorzet voor een nieuwe verkiezingscampagne waar de kiezer verteld wordt dat helaas, we hadden niet genoeg macht om zaken door te voeren, geef ons meer macht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
Stoney3K schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:08:
[...]

Met die gedachtengang, je laadt ze allemaal in een bus en je zet ze bij Bad Bentheim of Hazeldonk er weer uit?
ik zou zeggen, probeer het uit :9~
Even serieus. Ben zeer benieuwd hoe dit kabinet het gaat doen, ben op zijn zachts gezegd weinig optimistisch op een goede afloop, wel over een snelle afloop. kunnen we een poll opzetten over de datum van nieuwe verkiezingen?
Daarnaast ben ik ook benieuwd naar de rol van de NPO komende tijd. Eerder in deze draad werd al weinig wederzijdse liefde voorspeld. Daar staat voor mij betreft zeker van de NPO kant wel de wens tegenover in ieder geval objectief en professioneel te blijven. lukt ze dat niet, dan laten ze de facto het gelijk van dit kabinet wel zien op dit dossier. Media horen kritisch, maar ook onafhankelijk en objectief te zijn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

En toch lukt het andere landen die exact dezelfde VN verdragen hebben ondertekend wel. Hoe kan dat dan volgens jou?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sissors schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:42:
[...]

En toch lukt het andere landen die exact dezelfde VN verdragen hebben ondertekend wel. Hoe kan dat dan volgens jou?
Geen enkel asiel aanbieden? Of schijt hebben aan de verdragen die je hebt ondertekend?

Welke landen doel je op?

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 16-05-2024 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
HEY_DUDE schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:14:
[...]

Hoe lang gaat Italië, Polen en Griekenland dat accepteren? Er zijn meer afspraken dan Dublin en die schendt je gewoon.

Waarom zou Griekenland ook niet onder druk van populisten een goede financiële boekhouding terzijde schuiven. En vervolgens weer een Euro crisis triggeren.

En waarom toch die drang om eenzijdig afspraken te negeren met als argument Pietje doet het ook. Dat is geen moraal waarop je internationale samenwerking op moet bouwen. Dat is een wedstrijd naar de bodem.

Waarom niet bij elkaar zitten en nieuwe afspraken maken. Oh wacht dat is al gedaan met een nieuw migratiepact. Maakt dat hele geroeptoeter om asiel beetje zinloos in mijn ogen.
Ik denk niet dat een dergelijk beleid lang leven beschoren is, maar verwijzen naar 'mag niet van brussel', terwijl op hetzelfde dossier afspraken van 'brussel' niet worden nageleeft elders die zouden helpen is natuurlijk ook kolder.
groot probleem blijft dat er grote groepen mensen naar europa komen, omdat het gras hier momenteel groener is (of lijkt), daar een fortuin voor over hebben en daar ook nog eens een levensgevaarlijke tocht voor maken.

[ Voor 9% gewijzigd door brothermaynard op 16-05-2024 13:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:46:
[...]

Geen asiel aanbieden? Of schijt hebben aan de verdragen die je hebt ondertekend?
Beide zou ik zeggen.

Maar er is een heel gebied waar je in kan zetten zonder een paria te worden als land. Om het favoriete voorbeeld erbij te halen, Denemarken is toch ook niet een land in rijtje Noord Korea en Iran? Een strenger asielbeleid betekend niet dat je VN verdragne moet opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online
brothermaynard schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:46:
Ik denk niet dat een dergelijk beleid lang leven beschoren is, maar verwijzen naar 'mag niet van brussel', terwijl op hetzelfde dossier afspraken van 'brussel' niet worden nageleeft elders die zouden helpen is natuurlijk ook kolder.
Gelukkig hebben we hier wat informatie over in het regeerakkoord, nietwaar?

In de Europese spreidingswet is een mogelijkheid opgenomen de portomonnee te trekken (a € 20.000 per asielzoeker). Nederland is van plan heel hard te lappen om maar zo weinig mogelijk aan opvang te hoeven doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brothermaynard
Helixes schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:49:
[...]

Gelukkig hebben we hier wat informatie over in het regeerakkoord, nietwaar?

In de Europese spreidingswet is een mogelijkheid opgenomen de portomonnee te trekken (a € 20.000 per asielzoeker). Nederland is van plan heel hard te lappen om maar zo weinig mogelijk aan opvang te hoeven doen.
De 20000€ /pp is nog een forse besparing wellicht ook,

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online
Oi.

Intussen in Den Haag:

https://nos.nl/artikel/25...mrechts-nazi-vergelijking

De heer Bosma merkt het volgende op vanuit zijn rol als Kamervoozitter.
U gaat nu de PVV (...) ik wil hier even ingrijpen, want de heer Dassen stelt nu dat de PVV een extreemrechtse partij is en dat is een vergelijking met het nationaalsocialisme.
1. Nee.
2. Nope.
3. Wil de heer Bosma stoppen met zijn eigen partij in bescherming te nemen? Het is een extreem-rechtse partij, en het zal zijn grondbeginselen moeten wijzigen om van dat etiket af te komen, sorry.

De inkt op het regeerakkoord is nog niet droog, en het feest is al begonnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Helixes op 16-05-2024 13:53 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Helixes schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:53:
Oi.

Intussen in Den Haag:

[...]

1. Nee.
2. Nope.
3. Wil de heer Bosma stoppen met zijn eigen partij in bescherming te nemen? Het is een extreem-rechtse partij, en het zal zijn grondbeginselen moeten wijzigen om van dat etiket af te komen, sorry.

En oa. deze partij wil dus dat schoolboeken "neutraal" zijn.

Dat wordt inderdaad een flinke fissa

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:59
[...]

Ik vind dat een beetje kul. Ik heb ook een contract met mijn vrouw, maar wanneer ik niet gelukkig meer ben omdat er wat voor factoren dan ook veranderd zijn sinds het tekenen van dat contract zou ik dan maar ongelukkig moeten blijven omdat het contract geëerd moet worden. Zo is het met verdragen natuurlijk ook, zeker op het wereldtoneel kan er zoveel zo heftig veranderen dat een verdrag gewoon niet meer werkt. Dan moet het ook herzien worden, of beeindigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sissors schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:48:
[...]

Beide zou ik zeggen.

Maar er is een heel gebied waar je in kan zetten zonder een paria te worden als land. Om het favoriete voorbeeld erbij te halen, Denemarken is toch ook niet een land in rijtje Noord Korea en Iran? Een strenger asielbeleid betekend niet dat je VN verdragne moet opzeggen.
De uitspraak was dan ook 'geen asiel aanbieden'.

Ik ben voor het versoberen. Er is geen enkele reden waarom wij interessanter zouden moeten zijn voor asielzoekers dan andere landen. Wat nu schijnbaar wel het geval is. En dat zal ook prima kunnen binnen de ruimte die er is.

Maar totaal geen asiel aanbieden is een ander verhaal.

@JeroenNietDoen Je kunt elk verdrag opzeggen. Punt is alleen wel dat als jij bij je vrouw we gaat er nog 3 miljard alternatieven zijn. Dat geldt voor die internationale verdragen wat minder.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 16-05-2024 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Ze moeten meer kijken binnen Europa naar de oppervlakte / bevolkingsdichtheid van een land. Hoe meer ruimte je hebt hoe meer vluchtelingen je kan opvangen. Maar ik gok dat oa Bulgarije, Polen, Portugal hier niet mee eens zijn.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Oi.

Intussen in Den Haag:

[...]

1. Nee.
2. Nope.

Verbijsterend inderdaad.

Wat de term extreemrechts betekent, daarover verschillen de meningen overigens.
Volgens Wikipedia is men het (internationaal) niet eens over wat extreemrechts, radicaal-rechts, uiterst rechts, ultrarechts en rechts-radicaal betekenen en wat de verschillen zijn.
De Correspondent daarentegen legt extreemrechts eerder uit als rechtsextremistisch, en de democratie verwerpend.
Wilders roept wel eens nepparlement, maar hij verwerpt de democartie niet keihard.
Volgens deze laatste, nauwere, betekenis zou de PVV wél uiterst rechts of radicaal rechts zijn, maar niet extreemrechts.
Dat volg ik (zelf) dan niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18-09 16:54
Ik heb eindelijk het akkoord gelezen.

euhm kan iemand met inzicht en verstand mij even vertellen dat ik de immigratie stukje verkeerd lees?

want als ik alles op de kepen beschouw lijkt het dat we asielzoekers mogelijk voor twee jaar gaan opsluiten in een gesloten locatie, omdat we de asielbehandelingen gaan pauzeren.

Want yikes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vrietje
  • Laatst online: 21-09 15:23
Oi.

Intussen in Den Haag:

[...]

1. Nee.
2. Nope.

dat is nog partijdiger dan de vorige voorzitter zeg 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Laatst online: 11:54
Danfoss schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:39:
[...]

Europese verdragen (waar ze ook aan toetsen) zijn niet indirect door onze stemmen gemaakt
Oh jawel, want jouw gekozen volksvertegenwoordigers onderhandelen die verdragen uit. En op een veel groter toneel dan enkel ons land, waardoor de invloed van die volksvertegenwoordiger kleiner is. Indirect zeker, maar absoluut een gevolg van de stem die je hebt gedaan.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrietje
  • Laatst online: 21-09 15:23
worldfastest schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:05:
Ze moeten meer kijken binnen Europa naar de oppervlakte / bevolkingsdichtheid van een land. Hoe meer ruimte je hebt hoe meer vluchtelingen je kan opvangen. Maar ik gok dat oa Bulgarije, Polen, Portugal hier niet mee eens zijn.
Gelukkig is bij ons dik 49 procent van de landoppervlakte onbebouwd. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online
Understatement, maar inderdaad.
Wat de term extreemrechts betekent, daarover verschillen de meningen overigens.
Volgens Wikipedia is men het (internationaal) niet eens over wat extreemrechts, radicaal-rechts, uiterst rechts, ultrarechts en rechts-radicaal betekenen en wat de verschillen zijn.
De Correspondent daarentegen legt extreemrechts eerder uit als rechtsextremistisch, en de democratie verwerpend.
Wilders roept wel eens nepparlement, maar hij verwerpt de democartie niet keihard.
Volgens deze laatste, nauwere, betekenis zou de PVV wél uiterst rechts of radicaal rechts zijn, maar niet extreemrechts.
Dat volg ik (zelf) dan niet meer.
Er staat niets over in het regeerakkoord, maar dit is de definitie van de AIVD:
De AIVD spreekt van rechts-extremisme als aan de definitie van extremisme wordt voldaan en daarbij een of meer van de volgende denkbeelden centraal staan:

- Racisme en wit superioriteitsdenken
- antisemitisme
- vreemdelingenhaat (inclusief moslimhaat);
- haat jegens vreemde (cultuur)elementen;
- ultranationalisme.
https://www.aivd.nl/onderwerpen/extremisme/rechts-extremisme

Ik verwacht op korte termijn een politiek geïnspireerde aanpassing.3

Edit: Ik merk graag op dat in de definitie van de AIVD nationaalsocialisme niet genoemd wordt. Geen zorgen, ik denk dat Bosma dat ook wel weet. Maar goed. Blijkbaar was vandaag aangestreept als een dag waarop wat controverse noodzakelijk was.

[ Voor 9% gewijzigd door Helixes op 16-05-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micky_
  • Niet online
Jos_V schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:09:
want als ik alles op de kepen beschouw lijkt het dat we asielzoekers mogelijk voor twee jaar gaan opsluiten in een gesloten locatie, omdat we de asielbehandelingen gaan pauzeren.
Ik lees dat ook zo.
Daarnaast krijgen de huidige statushouders niet meer met voorrang een woning. Zij blijven dus in een AZC totdat ze een woning via de standaard wachtlijst hebben gekregen. Dat duurt al gauw meer dan 10 jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:43
micky_ schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:12:
[...]

Ik lees dat ook zo.
Daarnaast krijgen de huidige statushouders niet meer met voorrang een woning. Zij blijven dus in een AZC totdat ze een woning via de standaard wachtlijst hebben gekregen. Dat duurt al gauw meer dan 10 jaar.
En dat zou niet eerlijk zijn?
Dat is toch gewoon inschrijven en wachten zoals de rest van het volk moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

[...]

Ik lees dat ook zo.
Ik las het, misschien ook omdat ik gewoon niet kan/wil geloven dat ze het zo willen verneuken, dat ze de woningtoewijzing via het normale urgentie-traject willen regelen.

Het normaal maken dat mensen 5+ jaar in een AZC wonen moeten we niet willen, dat geeft alleen maar meer ellende.

Maarja, ik denk anderzijds oprecht dat ellende het doel is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-09 19:57
[...]
totdat ze een woning via de standaard wachtlijst hebben gekregen. Dat duurt al gauw meer dan 10 jaar.
Net als de gewone Nederlander dus

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:32

Zewatanejo

Fine Thanks!

HEY_DUDE schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:14:
[...]

Ik denk dat we goed moeten doorzien dat dit de opzet is van dit akkoord. En zeer waarschijnlijk de strategie van de PVV. Doordat veel zaken uit dit akkoord simpelweg niet kunnen vanuit Europees recht en/of akkoorden, wordt het mogelijk de Europese Unie de schuld te geven van het mislukken van het beleid van dit kabinet.

Als je door dit hoofdlijnen akkoord heen leest, dan komt dat bij bijna elk thema terug
  • 130 km/uur is lastig zonder andere consequenties (bv voor bouw) vanuit EU stikstofrichtlijnen --> schuld EU
  • Strengste immigratiebeperkingen van EU. Kan niet binnen huidige afspraken. Evt aanvullende afspraken maken is lastig/zo niet onmogelijk --> schuld EU
  • Doelsturing in landbouw/milieudoelstellingen; richtlijnen zijn onrealistisch streng --> schuld EU
  • enzv
Thema van de volgende verkiezingen is duidelijk: Anti EU met evt Nexit opnieuw op de agenda.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:15:
[...]

Met het verschil dat ze wel een plek in een AZC bezet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-09 19:57
Stoney3K schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:18:
[...]

Met het verschil dat ze wel een plek in een AZC bezet houden.
Tja, dat kan. Dat is het vervelende van een overvolle woningmarkt. Iedereen op de wachtlijst voor een huurwoning wil weg uit zijn / haar huidige situatie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
[...]

Yep want die wonen ook in een veredeld tentenkamp al die jaren.... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• micky_
  • Niet online
dfbt schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:15:
[...]

En dat zou niet eerlijk zijn?
Dat is toch gewoon inschrijven en wachten zoals de rest van het volk moet doen?
Excuus, ik had dit moeten aanvullen.
Het gevolg van 10+ jaar wachten op een woning is dat de capaciteit van de AZC's veel groter moet worden i.v.m. wachtende statushouders. Daarover lees ik niets in het regeerakkoord. Ook niet hoe en waar deze capaciteit gerealiseerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
brothermaynard schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:46:
[...]

groot probleem blijft dat er grote groepen mensen naar europa komen, omdat het gras hier momenteel groener is (of lijkt), daar een fortuin voor over hebben en daar ook nog eens een levensgevaarlijke tocht voor maken.
Daarover zijn toch nieuwe afspraken gemaakt bij het migratiepact? “Brussel” is hier ook al lang mee bezig. En het met zijn allen regelen is effectiever dan de boel over de schutting gooien. Waarom de nieuw gemaakte afspraken al gelijk ter zijde schuiven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Zewatanejo schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:18:
[...]

Ik denk dat we goed moeten doorzien dat dit de opzet is van dit akkoord. En zeer waarschijnlijk de strategie van de PVV. Doordat veel zaken uit dit akkoord simpelweg niet kunnen vanuit Europees recht en/of akkoorden, wordt het mogelijk de Europese Unie de schuld te geven van het mislukken van het beleid van dit kabinet.

Als je door dit hoofdlijnen akkoord heen leest, dan komt dat bij bijna elk thema terug
  • 130 km/uur is lastig zonder andere consequenties (bv voor bouw) vanuit EU stikstofrichtlijnen --> schuld EU
  • Strengste immigratiebeperkingen van EU. Kan niet binnen huidige afspraken. Evt aanvullende afspraken maken is lastig/zo niet onmogelijk --> schuld EU
  • Doelsturing in landbouw/milieudoelstellingen; normen zijn onrealistisch streng --> schuld EU
  • enzv
Thema van de volgende verkiezingen is duidelijk: Anti EU agenda met evt Nexit opnieuw op de agenda.
De stekker van de ijskast is inderdaad al uit het stopcontact getrokken. Alle punten beginnen langzaam te ontdooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenvde89
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:04
Zewatanejo schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:18:
[...]

Strengste immigratiebeperkingen van EU. Kan niet binnen huidige afspraken. Evt aanvullende afspraken maken is lastig/zo niet onmogelijk --> schuld EU
Volgens mij is het geopperde migratiebeleid uit dit voorlopige akkoord alsnog (een flink stuk) milder dan bijv. Denemarken en/of Polen, toch? Dus hoezo 'strengste beperkingen van de EU'? Of lees ik jouw zin verkeerd?

Apple MacBook Pro | Apple iPhone 15 Pro | Apple AirPods Pro | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA | Sonos Arc + 2x Sonos Play:1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K
micky_ schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:21:
[...]

Excuus, ik had dit moeten aanvullen.
Het gevolg van 10+ jaar wachten op een woning is dat de capaciiteit van de AZC's veel groter moet worden i.v.m. wachtende statushouders. Daarover lees ik niets in het regeerakkoord. Ook niet hoe waar deze capaciteit gerealiseerd wordt.
Ik zie statushouders straks nog op straat gegooid worden "want bezuinigingen, geen plaats" en dan kunnen ze de overlast van mensen op straat weer mooi framen als "het ligt aan de asielzoekers".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:53
[...]

Gaan we die dan ook in zo sober mogelijke kampen opsluiten, in afwachting van een woning?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
Oi.

Intussen in Den Haag:

[...]

1. Nee.
2. Nope.

Nou ja Bosma heeft lang beweert dat Nazi”s en Hitler een linkse aangelegenheid waren. Als het hem uitkomt waren Nazi”s dus toch rechts. Dit is waarom Bosma daar niet thuis hoort.
Pagina: 1 ... 71 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen aannames zonder onderbouwing: onderbouw met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over groepen zonder onderbouwing. Wees zo specifiek als mogelijk is.
• Geen culture war talking points. Zie ook: defiant in "De landelijke Nederlandse politiek 2023 - Na de val"
• Geen naamverbasteringen, schrijf namen van mensen voluit, dan wel de achternaam
• Geen oordelende kwalificaties toevoegen bij benoeming van personen of partijen
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen speculaties zonder fatsoenlijke onderbouwing en bronvermelding
• Geen complottheorieën
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• Speel de bal, niet de persoon
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.