Ik denk dat er een klein taalprobleempje is. "Uit de EU" is niet gelijk aan "buiten de EU". Net het tegenovergestelde; van die 1,4 miljoen buitenlanders die op het Belgische grondgebied verblijven, komen er 900.000 uit EU-landen. Het eerste niet-Europese land qua inwoners op Belgisch grondgebied, is Marokko op plaats 5.HEY_DUDE schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:47:
[...]
Er zijn 1.4 mljn buitenlanders in België. Waarvan 65% buiten de EU. Dat zijn er 900k, in 2021 waren er 140k instromers waarvan 40% buiten de EU. Ca. 60k. Is de 900k dan opgebouwd uit 15 jaar (asiel) instroom? Of 30 jaar als België ook nog mensen terugstuurt? Welke definitie van buitenlander wordt hier gehanteerd?
Ik kan de instroom niet rijmen met het aantal aanwezige buitenlanders.
Ik wil dit maar aangeven omdat het thema migratie draait op "buitenlanders", die dan meestal gelijk gesteld worden met vluchtelingen, maar het overgrote merendeel van de "buitenlanders" zijn dus gewoon mensen die zich vrij mogen vestigen binnen Europa, omdat ze Europeaan zijn.
Na de 2de wereldoorlog heeft België arbeidsmigranten aangetrokken om te werken in de steenkoolmijnen. Eerst vanuit Italië, tot de grote mijnramp van Marcinelle, daarna Marokko en Turkije. Die eerste generatie heeft, naar mijn vermoeden, geen Belgische nationaliteit. Vandaar die hoge aantallen Italianen en Marokkanen. De grootste concentraties vind je, naast de grote steden, dan ook rond de vroegere mijnbouwsites.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier