Klopt.
Links heeft doorgaan een hekel aan zionists die geloven dat er een joodse ethnostaat moet zijn, links houd niet van ethnostaten.
Hier ga ik toch even voor zitten want ik wil even iets uitleggen over het Joodse volk en de staat Israël.
Wikipedia:
Etniciteit is in de antropologie de sociaal-culturele identiteit van een bevolkingsgroep of volk. Deze identiteit kan ontleend worden aan factoren als een gedeelde nationaliteit, overeenkomsten in verwantschap, religie en taal, gedeelde fysieke kenmerken, een gezamenlijke geschiedenis, en de gedeelde normen en waarden die uit genoemde factoren voortvloeien.
Een gemeenschappelijk erfgoed (politiek, gebruiken, religie) en de daarop gebaseerde solidariteitsbeleving vormen de etniciteit van een bevolkingsgroep. 'Ethniciteit' komt van Grieks ethnikos, behorende tot een ethnos (volk).
Er wordt dus genoemd:
Nationaliteit
Verwantschap
Religie
Taal
Fysieke kenmerken
Geschiedenis
Gedeelde normen en waarden
Politiek
Het Joodse volk heeft al deze zaken, behalve fysieke kenmerken. Hierboven werd al door iemand gevraagd hoe je in vredesnaam kunt zien of iemand Joods is en dat kun je niet aan het lichaam omdat er een rijke schakering is aan Joden qua uiterlijk, van een zeer lichte tot een zeer donkere huidskleur en zij leven als één volk samen in Israël.
Al het andere dat wordt opgesomd, wordt sowieso wél gedeeld. En ik zou er nog aan toe willen voegen: een thuisland, waar Joden vandaan komen.
Nederlanders hebben deze zaken ook: nationaliteit, verwantschap, religie, taal, fysieke kenmerken (al denk ik dat het vrij lastig is Nederlanders uit een groep NL, Duitsers en Belgen te pikken), geschiedenis, normen en waarden en politiek. En Nederland heeft een land en staat, de staat der Nederlanden, waar Nederlanders wonen. En waar ook mensen wonen die niet autochtoon zijn.
Het Joodse volk verschilt dus niet van het Nederlandse volk.
Ik begrijp dus niet het probleem van de staat Israël. Even los van wat er vanaf 1948 tot en met vandaag gebeurt, zie ik geen verschil tussen het Nederlandse volk, dat in Nederland woont, dat hele kleine stukje aarde, en het Joodse volk, dat in Israël woont, ook op een heel klein stukje aarde.
Dat mensen bepaalde grenzen betwisten, prima, maar de leus 'from the river to the sea' is duidelijk: de staat Israël moet weg en de Joden moeten weg uit Palestina.
Naast het bovenstaande is er nog een tweede factor:
De staat Israël is helemaal geen extreme etnostaat.
74% is Joods, 21% is Arabisch en de laatste 5% is een restgroep. Dat correspondeert redelijk met autochtone Nederlanders. 74% van de Nederlanders zijn geboren in Nederland én hebben ouders die ook geboren zijn in Nederland, aldus het CBS.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...herkomst-buiten-nederland
Het doel van deze post - en ik weet dat het een gevoelig onderwerp is - is dus om uit te leggen waarom de leus 'from the river to the sea' zo kwetsend is voor Joden en waarom het wordt opgevat als antisemitisme.
Dat men protesteert tegen Israël qua militaire acties in Gaza: prima, ieder heeft zijn mening.
Maar de leus 'from the river to the sea' gaat véél verder dan dat: het Joodse volk heeft blijkbaar geen recht om haar eigen staat te hebben en houden, ook niet binnen de grenzen van 1967 of 1948.
Mijn stelling is dus dat - naast veel meelopers die ook intifada roepen en geen idee weten wat dat betekent - de (linkse, want daar ging het over) mensen die deze leus gebruiken, een antisemitisch motief hebben.