De manier van binnenkomen heeft geen effect op de mogelijkheid asiel aan te vragen. Ik denk dat jij ook wel begrijpt dat dat niet altijd kan - het is inherent aan
vluchten.
Dat zou best kunnen maar waarom moet Nederland (of de EU) deze mensen opvangen? Waarom ga jij zoals zovele mensen ervan uit dat dit 'moet'? Heb je dan een beter geweten? Vind je het een goed idee? Denk je niet na over de lange termijn gevolgen als er maar mensen op bootjes blijven binnenkomen en deze opgevangen blijven worden?
Het idee dat wanneer doorleven in land van herkomst onmogelijk is, de internationale gemeenschap beschikbaar is om je op te vangen is een groot goed. Het centrale idee is (nog altijd) dat het menselijk leven de moeite van het beschermen waard is. Dat is de centrale waarde die we met asiel proberen te ondervangen.
Het alternatief vind ik namelijk bijzonder cynisch.
Edit: Voor zover ik begrijp is één van de belangrijkste redenen dat we asiel kennen zoals we het doen in de 21e eeuw, vooral ook temaken heeft met de
Voyage of the Damned. Ik hoor graag hoe mensen deze casus met een 21e eeuwse bril beoordelen.
Wikipedia: MS St. LouisEn roepen dat ze 'de doodstraf' krijgen is AWM onwaardig. ZIJ kiezen ervoor de oversteek te nemen en als ze dan gestopt worden door grenspolitie/kustwacht en ze keren dan niet terug en verdrinken, dan is dat geen doodstraf.
Als ik het niet verkeerd heb gelezen (en corrigeer me als ik het fout heb) dan antwoordde jij op de suggestie van @
ArgantosNL dat
Boten met migranten laten zinken lekker ethisch met
Ehh.. Ja?. Op zich ben ik met je eens dat ik
doodstraf parafraseer, want ik denk dat zulke praktijken neerkomen op
state-sponsored murder. Ik wou het echter netjes houden.
Maar goed. Als de consequentie van het overtreden van de wet een wisse dood is, dan kunnen we het over semantiek hebben - maar dan gaat er wel echt iets fout.
edit: ik lees je post nog een keer en interpreteer 'm iets anders dus een alternatieve reply:
op dit moment zou het best kunnen zijn dat het legaal is om met een boot vanuit een niet EU land te varen naar een EU land en daar asiel aan te vragen. Maar ik ben er dus voor om dat illegaal te maken.
Ik geloof dat het op dit moment grijs gebied is. De kustwacht (lees: Frontex) kan de toegang tot territoriale wateren wel degelijk weigeren aan schepen. Maar dat zullen ze wel actief moeten doen.
Het probleem is natuurlijk wel dat de maritieme wetten verplichten hulp te verlenen aan schepen in nood. Daar heb je het dan natuurlijk wel heel snel over....
[
Voor 8% gewijzigd door
Helixes op 07-05-2024 18:17
]
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000