Ja, het is wel een dillema wat ook ik zie, je wilt ondernemingen niet zoveel belasten dat een deel zal vertrekken. Als ik hoor wat in Duitsland speelt, grote ondernemingen die inkrimpen, deels werk verplaatsen naar buiten Duitsland, dan is dat best zorgelijk, Duitsland is toch de grote trekker in de EU. Aan de andere kant, de publieke voorzieningen moeten wel betaald worden, ondernemingen hebben ook baat daarbij.
Maar toch, dat lijken me zaken waar tijdens een formatie aan gekneed wordt. Een links/midden/rechtse coalitie hoeft daarmee geen reden voor vrees te zijn. Er wordt naar verluid nu ook gekneed aan lastenverdeling.
- uitbreiding EU met Oekraïne: lijkt me geen goed idee op dit moment en ook niet als daar (hopelijk snel!) vrede komt.
Je kunt je best ergens voor uitspreken, de EU regels voor toetreding staan en die zijn niet laagdrempelig. Ik weet eig. niet of GL/PvdA zich uitgesproken hebben voor shortcuts voor Ukraine. Het is bepaald ook niet dat een 'kabinet Timmermans' zoiets zou kunnen doordrukken binnen de EU. Mij persoonlijk lijkt dat Ukraine net zo behandeld zou moeten worden als andere aspirant lidstaten.
- meer macht naar de EU ten koste van de nationale regeringen (bijvoorbeeld de terugdringing van vetorecht van de Raad van ministers). Dit gepaard met meer geld naar de EU.
Heeft ook voordelen, zie de disproportionele macht van Orban binnen de EU besluitvorming, En dat kost ook geld begrijp ik.
- Een (nog) ruimhartig(er) asielbeleid.
Asiel immigratie is zeker niet zonder problemen maar tegelijk is het maar een klein deel (1/8 .. 1/10 ofzo) van de totale immigratie. De impact dáárvan is veel groter. Positief (arbeid/kennismigratie) maar ook negatief vanwege de aantallen versus de schaarste van huizen, gezondheidszorg en wat al niet meer.
De huidige pappen-en-natten aanpak van de asielmigratie is ook niet best of humaan of goedkoop.
Al met al, ook met GL/PvdA zou er een formatie gebeuren komen. En net als nu worden punten uitgeruild / in de spreekwoordelijke ijskast gezet. Vandaar, de vrees voor een would-be kabinet Timmermans wordt imo nogal overdreven. Is sowieso een aanname, het zou bijvoorbeeld ook een kabinet Remkes (ik noem maar wat

) kunnen worden als alle partijen het daardoor zouden kunnen verkopen aan de achterban.
CVTTPD2DQ schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:44:
Verder heeft de PvdA in twee laatste kabinetten waar ze aan hebben deelgenomen hard de sociale zekerheid verschraald ten koste van de arbeider. (en de kabinetten-Kok daarvoor waren niet veel beter). De verhoging van de AOW-leeftijd, verhuurdersheffing op de sociale woningbouw, het leenstelsel voor studenten, de participatiewet en het toeslagenschandaal zijn allemaal toe te schrijven aan kabinetten waaraan de PvdA heeft deel genomen.
En ze zijn daarvoor terecht afgestraft. Dat het NSC en PVV daar (na al die tijd nog steeds) politiek van willen profiteren, kan ik inkomen.
Maar waarom dan de vrees vanuit de VVD voor een 'kabinet Timmermans' (is dat ook niet een frame, zie boven?). Het is of het een of het ander, zou je zeggen? Maar men wil het politiek verkopen alsof je met 'Timmermans' op alle fronten er op achteruit gaat.