spijkerhoofd schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:04:
[...]
Ik denk dat als je Max 2x per week biologisch vlees eet je minder betaald dan 7 dagen per week vlees. Bedenk trouwens ook dat je per portie minder gram hoeft te gebruiken want de helft van het ah vleesje bestaat uit water. Maar inderdaad probeer dat maar aan de mensen uit te leggen.
Ik denk dat dit tegenvalt.
Biologisch vlees is flink duurder en de eerste biologische frikandel moet ik nog tegenkomen. Hetzelfde geldt voor zaken als wat je op je boterham knikkert. Een beter leven stickertje op de ham kan er nog wel van af, maar voordat ik bio tegenkom op de Plus site (
https://www.plus.nl/zoekresultaten?SearchTerm=Ham), ben ik meer dan de helft van de producten reeds voorbij gescrolled. 158 producten als resultaat voor "ham". "Bio ham" levert 4 resultaten op, waarvan slechts 1 resultaat daadwerkelijk ham is.
En dan vergelijk ik nog bij de Plus, waar je nog "verse" ham hebt. Bij de Lidl is het een heel ander verhaal, daar is de gewone ham nog geen tientje de kilo.
offtopic:
Dat er zo weinig bioham te krijgen is snap ik overigens wel. De kwaliteit van het water in Nederland is immers dankzij alle (agrarische) industrie verre van bio

Ook op het gebied van voedingsadviezen heeft Nederland nog een lange weg te gaan als je het bijvoorbeeld vergelijkt met mediterraanse landen, of landen als Oostenrijk:
https://knowledge4policy....delines-europe-table-8_enNederland: maximum 500 g per week, including maximum 300 g of red meat per week. (Eat less meat and more plant-based foods, and vary with fish, pulses, nuts, eggs and vegetarian products)
Oostenrijk: Max. 3 portions/week of lean meat or lean sausage (up to 3 hand palm-sized thin slices) (Eat meat (e.g. beef, pork, lamb) and sausages rather rarely)
Italië: 1 portion red meat and 1-3 portions white meat per week (- Avoid processed meat. )
Spanje: From 0 to a maximum of 3 servings weekly (vlees), minimaal 4 keer / week peulvruchten
Ik selecteer overigens enigszins selectief om vooral de verschillen te duiden, maar ik vind het Nederlandse advies vooral relatief vrijblijvend, met een relatief hoog maximum. Er wordt wel aanbevolen minder vlees te eten, maar minimaal 1 keer peulvruchten is in vergelijk weinig. En het advies je vleeswaren te vervangen voor vleesvervangers (processed food) staat natuurlijk ook haaks op een gezond alternatief.
Misschien dat het vooral m'n eigen bubbel is, maar ik heb ook niet het idee dat er veel bewustzijn is op dit vlak. En ik heb ook zeker niet de illusie dat de aanstaande politiek, er geïnterresseerd in is hier nog meer aan te scherpen en meer bewustzijn te creëren. Om het maar niet te hebben over de volksstammen voor wie 500g eerder het wekelijks minimum vormt, als het maximum.
Gezien de impact op niet alleen het milieu, maar ook de volksgezondheid, is hier nog wel de nodige verbetering mogelijk. Al is ongezonde voeding natuurlijk wel een oplossing voor de huizenmarkt en de vergrijzing, zij het een vrij onorthodoxe.