Dat klopt nu, maar ik zeg dat sinds die wet er kwam en de bekostiging veranderde (uit belasting ipv een bijdrage kijk & luistergeld) er e.e.a. veranderd is, en daarom die wet wel tegen het licht gehouden kan worden. Niet op een populistische manier, maar op argumenten.
[...]
Zoals hierboven al staat, zo gek lijkt het bedrag helemaal niet dat naar de publieke omroep gaat. Mijn beeld is overigens niet dat het selectief is. Zelfs ‘go fund me’ clubs als ON hebben een plek, net als PowNed, WNL, die een (behoorlijk) rechts en/of conservatieve inborst hebben.
Gelukkig is dat nu zo. Al is PowNed misschien wel rechts, maar verder ook onbeschoft en populistisch. In die zin zijn er nog genoeg bevolkingsgroepen die zich (inmiddels) niet (meer) thuisvoelen bij de huidige publieke omroepen. Ik realiseerde me overigens niet voldoende dat deze clubs er ook bij zitten. Maar goed, EO zit er ook bij.
[...]
Letterlijk in elk debat over kunst, subsidie etc worden het ‘linkse hobbies’ genoemd. Ik denk dat het, bij tegenstanders, juist zuiver over de populistische as gevoerd wordt (ok, dat is geen ideologie natuurlijk).
Dat is net iets te kort door de bocht, want de discussie of een culuur/kunst etc moet moet niet direct weggezet worden als populistische as-spraak. Vroegha, zei een wijlen politiek actief familielid al dat de lokale WOZ belasting niet zo hoeven als kunst/cultuur/sport niet bekostigd zouden worden (en dat ging over gemeentelijk niveau). Of dat helemaal waar was, heb ik nooit gecontroleerd, maar dat er significant geld om gaat, is een feit. En als er oorlog uitbreekt, je te laat bent om dat geld alsnog aan defensie uit te geven.
En laten we niet doen alsof het ophogen van dijken ook maar iets van een realistische oplossing is voor de klimaatverandering.
Dat deed ik niet. Dat maak jij ervan. Maar aangezien wij in NL niet wereldwijd gaan dicteren wat en hoe er voor het klimaat gebeuren moet/haat noch dat wij met onze maatregelen zeker weten dat die zoveel gaan helpen dat toekomstige dijkverhogingen niet nodig zijn, zegt jouw reactie niet. Zolang het water stijgt en de klimaatveranderingen niet stoppen (of de gevolgen ervan) zullen wij in NL de komende eeuwen toch af en toe wat moeten doen aan een dijk (of wat anders, om niet onder water te komen staan). Het ging me over dat je financiele middelen en beperkt zijn en maar 1x uit kunt geven.
Wel eens dat je moet kijken hoe dingen betaald worden en welke keuzes je dan maakt. Vooral dat maakt het hele PVV programma zo hol namelijk.
[...]
Wellicht is het niet alleen een financieel verhaal (al lijken voetbalrechten me nou per definitie iets dat ook voor de publieke omroep een positieve business case kan hebben). Kijk eens naar hoeveel meisjes gaan voetballen dankzij het succes van de Oranje dames. Dat is, met het steeds dikker worden van de jeugd, een ander positief effect (al denk ik niet het onderdeel was van de keus om het uit te zenden].
Dat is dan iets positiefs van voetbal. De negatieven effecten (en de kosten ervan) zijn een hele andere discussie, maar wel 1 waarvan je af mag vragen of de overheid daarvoor de financier moet zijn.
Overigens is voor obesitas voorkomen m.i. niet de overheid de eerste die aan zet is, maar de ouders. Want waarom wordt er zo weinig bewogen? Willekeurig wat dingen: e-bike, smartphone, social media. En er is uiteraard groepsdruk om een e-bike aan te schaffen, als de groep waar je mee fietst dan ook allemaal doet, maar dan is niet jeugd 'gek' dat ze weinig bewegen, maar de ouders die dat 'faciliteren'. Het is dan wel verbazingwekkend dat voor dat soort zaken (zorg etc) zo gemakkelijk naar de overheid gekeken wordt. Misschien mag 'links' dat zich wel eens goed aanrekenen, alhoewel vadertje-staat-zorg-voor-u door zo'n beetje heel Nederland omarmt is (voor alle/veel leeftijden). WLZ, WMO (jeugdzorg), AOW. Allemaal mogelijk hoofdpijn dossiers voor w.s. ook deze coalitie.