Lordy79 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:02:
[...]
Heel nobel. Maar ik neem aan dat jij ook een slot op de deur van je huis hebt en
niet iedereen naar binnen mag om te pakken wat hij wil?
We kunnen niet iedereen binnenlaten in Europa.
Je gooit hier nu echter een waarde oordeel in. Jij doet de veronderstelling dat men hier komt, op te pakken wat hij/zij wilt.
Maar dit is natuurlijk absolute onzin. Het sociale stelsel waar deze mensen binnen komen te vallen, brengt ze op het niveau van de armoedegrens. Is dit wat Nederlanders massaal doen? Nee, natuurlijk niet. Maar Nederlanders hebben de vrijheid om op een hogere standaard te gaan leven. Asielzoekers hebben dit niet eenvoudig.
Je gaat immigratie niet doen stoppen, je kunt het wel binnen goede banen geleiden. En daarin hoort gewoonweg een vlotter proces van integratie binnen de Nederlandse maatschappij.
Het moet een fast track systeem zijn. Begin hier gewoon opnieuw bij de basis. En accepteer hierin een wederzijdse verantwoordelijk. Een periode van 12 maanden zou je integratie in moeten willen bewerkstelligen. Focus bijvoorbeeld 3 maanden op relevante scholing, dat omvat bijvoorbeeld taalles, een stuk maatschappijleer, een stuk geschiedenis. Na 3 maanden, bouw dit deels af, vervang het voor volwassenen met deeltijd werk en voor de kinderen met regulier onderwijs. Na 9 maanden een staatsexamen Nederlands, vereiste niveau B2, voor de volwassenen.
En werk ook gewoon met aantallen welk je aan kan als land. Je kunt beter 10.000 vluchtelingen hier een goede basis bieden en een kans om opgenomen te worden binnen de maatschappij. Dan 50.000 vluchtelingen in kampen te zetten en een perspectiefloze toekomst te bieden.
Indien geslaagd doorlopen, geef mensen hierna gewoon de vrijheid om voltijd te gaan werken en wonen, vergelijkbaar met iedere Nederlander. Indien men het hier niet bereikt, dan verplaatsen naar ergens anders.
Het is voor niemand wenselijk om asielzoekers te hebben die er 10+ jaar over doen om te integreren binnen een maatschappij. Dit is voor Nederland niet wenselijk, maar ook voor deze mensen zelf is dit natuurlijk al snel onwenselijk.
eric.1 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:59:
[...]
Dit is zo'n vraagstelling die eigenlijk de discussie in een klap dood kan slaan, het duidt nou niet echt op een constructieve intentie.
Tuurlijk heeft iedereen het recht op het nastreven van een gelukkiger leven. Dat betekent echter niet dat Nederland dit zonder meer hoeft te bieden aan een ieder die dit zoekt.
Dan vat je de post verkeerd op.
En dat moet dan ook eigenlijk de uitgangspositie zijn van waaruit je een probleem als dit aanpakt. Wat zou jij doen, wat zou jij zelf willen binnen deze situatie.
Het is zeker aan ons wat wij hier vervolgens mee doen. Maar het is ergens toch een stukje menselijkheid om te helpen. En dat betekend niet dat je
iedereen moet helpen. Zoals bovenstaand ook aangegeven, ik geloof niet in deze mogelijkheid. Maar tegelijkertijd denk ik ook zeker niet dat een volledige afsluiting van de problemen in de rest van de wereld een oplossing is.
Hoewel ik die mening dus niet volledig deel. Ik zie het overigens niet zozeer als ons 'probleem', maar denk ook niet dat we ons hier volledig van kunnen afsluiten. Ging het er meer om dat de term 'gelukzoeker' wordt gebruikt met een zeker waardeoordeel, terwijl zoals jij bijvoorbeeld zelf ook aangeeft, jij je in hun schoenen hetzelfde zou doen.