De landelijke Nederlandse politiek 2023/2024 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 111 Laatste
Acties:
  • 551.916 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:08
JeroenNietDoen schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:25:
[...]

Landsbelang of lijfsbehoud... Ik vind beide partijen meer van het traditionele pluche behouden.
Hoe kom je op deze redenatie? Als je als politieke partij "lijfsbehoud" wilt kun je beter niet regeren en zeker niet in zo'n brede coalitie. Want de kritiek wanneer je het wel doet en beleid moet gaan maken zal niet mals zijn. Het kost je zetels.

Dit soort kritiek op GL-PvdA is op dit moment ook vreemd en goedkoop aangezien ze precies doen wat je van ze verwacht: zich afwachtend opstellen.

[ Voor 13% gewijzigd door D-e-n op 02-03-2024 10:56 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 07:52:
Er zijn 43 (NSC(20)+D66(9)+BBB(7)+CDA(5)+VOLT(2)) zetels gegaan naar partijen die politiek meer in het midden zitten
BBB midden? De partij die de VVD links noemt? De partij die bij Wilders op schoot is gaan zitten en er niet meer vanaf wil? Weinig geloofwaardige indeling.

Kritiek op de PvdAGL is ook dikke onzin, zolang de VVD het niet eens overweegt komt die combinatie niet in beeld. En de geluiden vanuit de VVD zijn toch echt dat men Timmermans meer een probleem vindt dan Wilders. Zolang dat geluid klinkt is de VVD het probleem, niet Timmermans.

[ Voor 26% gewijzigd door Delerium op 02-03-2024 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:04
Delerium schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:57:
BBB midden? De partij die de VVD links noemt? De partij die bij Wilders op schoot is gaan zitten en er niet meer vanaf wil? Weinig geloofwaardige indeling.
Ik denk dat BBB met net zoveel liefde op de schoot van Timmermans was gaan zitten als GLPVDA de grootste was geworden. Het is een partij met een missie: een voor de veeboeren acceptabel einde van de stikstofcrisis vinden.

Als je kijkt op partijgelijkenis zie je dat, anders dan op het gebied van landbouw en het verwante gebied ruimtelijke ordening, BBB een keurig middenprofiel heeft aangehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:07:
[...]
Ik denk dat BBB met net zoveel liefde op de schoot van Timmermans was gaan zitten als GLPVDA de grootste was geworden. Het is een partij met een missie: een voor de veeboeren acceptabel einde van de stikstofcrisis vinden..
De BBB komt alleen in het nieuws om zoveel mogelijk milieumaatregelen te torpederen. Hoezo denk je dat heenweg meevalt?

Dat acceptabele einde van de stikstofcrisis is bij de BBB een inval bij van Dale en het woord schrappen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• D-e-n
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:07:
[...]

Ik denk dat BBB met net zoveel liefde op de schoot van Timmermans was gaan zitten als GLPVDA de grootste was geworden. Het is een partij met een missie: een voor de veeboeren acceptabel einde van de stikstofcrisis vinden.

Als je kijkt op partijgelijkenis zie je dat, anders dan op het gebied van landbouw en het verwante gebied ruimtelijke ordening, BBB een keurig middenprofiel heeft aangehouden.
De retoriek is toch anders rechts. Zie ook hoe menig lokaal of provinciaal BBB politicus op X vrolijk meegaat in de radicaal rechtse opiniëring en terroriserende boeren van FDF worden aangesteld op belangrijke posities.

En het doel van BBB is niet het einde van de stikstof crisis. Het doel is het behoud van de status quo. Het doel is het verdienmodel van haar financiers overeind houden. En dat doel is vaak allesbehalve in het belang van de kleinere boer die zo aan de leiband blijft lopen van die grote multinationals en de banken. De BBB is wat dat betreft de VVD voor de multinationals uit de agrarische industrie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 21:49
Frame164 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:41:
[...]

Wilders sorteert vast voor op een mislukte formatie. Het ligt allemaal en altijd aan de anderen. En zijn kiezers slikken dat als makke schapen. Voordeel voor Wilders: hij houdt schone handen en kan de andere blijven treiteren zoals die plucheplakker al 20 jaar doet.
Inhoudelijk heeft hij natuurlijk ook nog gelijk ook…ZIJ willen niet met ZIJN ( niet zulke beste) voorstellen instemmen😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:01
XWB schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 00:20:
Zo klinkt het wel, Volkskrant had ook een scherpe column hierover:

Wilders pleegt gewoon kiezersbedrog
Hahahaha, dat is geen nieuwe mening :Y)

Helixes in "De landelijke Nederlandse politiek 2023/2024"

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

brothermaynard schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:23:
[...]

Inhoudelijk heeft hij natuurlijk ook nog gelijk ook…ZIJ willen niet met ZIJN ( niet zulke beste) voorstellen instemmen😉
Dat is ook gewoon populisme naar de letter natuurlijk, geen nieuwe observatie ofzo. Wat me dan wel weer verbaast is hoe geschrokken de geradicaliseerde/ondemocratische/social media stemmer is, alsof deze ontwikkelingen zo onwaarschijnlijk zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door nst6ldr op 02-03-2024 11:53 ]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:36

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

D-e-n schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:03:
[...]

Dat kan in een democratisch land natuurlijk nooit. Een niet gekozen persoon die je niet kan wegsturen een regering laten aanwijzen schaar ik onder dictatuur.

Wat je wel kunt doen is nieuwe verkiezingen gewoon verbieden. Leg vast dat de kamer een x aantal jaren moet blijven zitten. Ze doen het er maar mee.
Hoe zou dat niet democratisch zijn?

Een aangewezen coalitie pvv-bbb-nsc-vvd doet de verkiezingsuitslag prima recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
MikeyMan schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:01:
[...]

Hoe zou dat niet democratisch zijn?

Een aangewezen coalitie pvv-bbb-nsc-vvd doet de verkiezingsuitslag prima recht.
Dat moet de kamer dan per meerderheid vaststellen, niet één of andere willekeurige persoon. Die kan bij wijze van spreken dan ook een PVV-GL/PvdA-NSC kabinet aanwijzen of PvdA-BBB-NSC-VVD-CU. Doet allemaal recht aan de verkiezingen.

Ik bied me hierbij aan om een coalitie aan te wijzen. Ik zal er goed over nadenken, met een dobbelsteen de partijen bepalen en de betreffende partijen zullen vervolgens verplicht moeten samenwerken. Gaat vast fantastisch werken, zo'n verplichting.

[ Voor 27% gewijzigd door D-e-n op 02-03-2024 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

D-e-n schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:09:
[...]

Dat moet de kamer dan per meerderheid vaststellen, niet één of andere willekeurige persoon. Die kan bij wijze van spreken dan ook een PVV-GL/PvdA-NSC kabinet aanwijzen of PvdA-BBB-NSC-VVD-CU. Doet allemaal recht aan de verkiezingen.

Ik bied me hierbij aan om een coalitie aan te wijzen. Ik zal er goed over nadenken, met een dobbelsteen de partijen bepalen en de betreffende partijen zullen vervolgens verplicht moeten samenwerken. Gaat vast fantastisch werken, zo'n verplichting.
Precies. Allemaal prima oplossingen.

Als het een meerderheid betreft vind ik het best.

De kroon dwong sowieso wat meer respect af dan de huidige aangewezen informateur lijkt het. Dus enige waarde heeft het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

J2S

MikeyMan schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:21:
[...]
De kroon dwong sowieso wat meer respect af dan de huidige aangewezen informateur lijkt het. Dus enige waarde heeft het wel.
Dit is jouw mening. Ik kan die mening niet delen. Geen van beide heeft bij mij respect afgedwongen.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
MikeyMan schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:21:
[...]

Precies. Allemaal prima oplossingen.

Als het een meerderheid betreft vind ik het best.

Ten eerste klopt de redenering al niet. Het staatshoofd is nooit informateur geweest. Het staatshoofd wees de informateur aan, na advies ingewonnen te hebben bij de fracties. Dus ook de huidige koning had iemand als Plasterk of Putters moeten aanstellen. Wellicht had iemand als Beatrix gezegd "Ronnie? Dat gaan we niet doen" maar dat weten we dus niet.

Ten tweede negeer je met deze stelling de mede door de huidige formerende partijen en de kiezer gecreëerde clusterfuck. Het is niet meer zoals in de tijden van Juliana toen je zonder op de sociale media of in talkshows schuimbekkende partijleiders een kabinet kon formeren met twee of hooguit drie partijen.

Ten derde: een coalitie met een meerderheid aanwijzen betekent niet dat die gaat werken. Ik kan nu zeggen dat het PVV-PvdA/GL-NSC moet gaan worden en ze verplichten een kabinet met ministers te leveren maar als één of meerdere partijen niet met elkaar door een deur kunnen of over een maand al botsen op iets als (ik noem maar wat....) Oekraïne dan hebben we zo weer een kabinetscrisis te pakken.

Ten vierde is het wat mij betreft principieel. Elke rechtgeaarde democraat zou moeten gruwen van politieke betrokkenheid van iemand die daar door zijn of haar geboorte zit. Sowieso zou Amalia de Nederlandse staat wat mij betreft mogen aanklagen voor kindermishandeling en vrijheidsberoving maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

J2S schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:27:
[...]

Dit is jouw mening. Ik kan die mening niet delen. Geen van beide heeft bij mij respect afgedwongen.
Gaat niet om mij mening of de jouwe.

Nee zeggen tegen of weglopen bij de koning(in) gebeurde minder snel dan bij een Plasterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
MikeyMan schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:59:
[...]

Nee zeggen tegen of weglopen bij de koning(in) gebeurde minder snel dan bij een Plasterk.
Maar Plasterk vervangt dan ook niet de koning. De 2e kamer vervangt de koning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

D-e-n schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:00:
[...]

Maar Plasterk vervangt dan ook niet de koning. De 2e kamer vervangt de koning
Ja kan mij het schelen. Ze zijn weggelopen.

Vanaf de peuterschool moet je al samenwerken met groepjes die niet je voorkeur hebben. Such is life. En een stel goedbetaalde volwassenen zou het niet willen en dus maar even weglopen. De suggestie van nieuwe verkiezingen vind ik al hallucinant.

De kaarten zijn gedeeld, veel plezier ermee.

[ Voor 38% gewijzigd door MikeyMan op 02-03-2024 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

J2S

MikeyMan schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:02:
[...]

Vanaf de peuterschool moet je al samenwerken met groepjes die niet je voorkeur hebben. Such is life. En een stel goedbetaalde volwassenen zou het niet willen en dus maar even weglopen. De suggestie van nieuwe verkiezingen vind ik al hallucinant.

Op de peuterschool bepaal je niet dingen die het leven van anderen kunnen veranderen. Welke kleur verf te gebruiken is een stuk makkelijker dan iemand die een groep mensen weg wil zetten tegen iemand die wel gelijke rechten wil voor eenieder. Ook is er niemand met de autoriteit van een leerkracht over de peuters in het geval van verkozen vertegenwoordigers.

Dat een partij de ideologie maar moet afstoten om maar te moeten regeren, is niet constructief.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
MikeyMan schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:59:
Gaat niet om mij mening of de jouwe.

We.... Moeten achteraf wel vaststellen dat Plasterk de cohesie in de groep bepaald niet sterker heeft gemaakt. Ook, zeker, achteraf niet - door zo hier en daar nog een kleine trap na te geven naar deze of gene.

Plasterk, als ik dat in herinnering mag brengen, was hij de keuze (tweede keuze, welliswaar) van Wilders.

Hou die gedachte vast. Wilders is bij zijn eerste poging een geschikte persoon te vinden voor een sleutelpositie keihard gezakt. Het heeft de formatie 2 maanden gekost, en er moeten nu flink wat scher en worden gelijmd. Nog los van een Pool die de knuppel nog maar eens flink in het hoenderhok heeft geslingerd.

De kaarten zijn inderdaad geschud. Maar als het equivalent van Den Uijl niet met Van Agt wil klaverjassen, dan is er nog steeds Wiegel. Gezien de multi-permacrisis waar we nu in zitten is dat ook best een volwassen uitkomst.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

J2S schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:16:
[...]

Dat een partij de ideologie maar moet afstoten om maar te moeten regeren, is niet constructief.
Naar de stembus blijven hollen totdat er een uitslag is die de dames en heren behaagt is ook niet constructief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
D-e-n schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:03:
[...]

Dat kan in een democratisch land natuurlijk nooit. Een niet gekozen persoon die je niet kan wegsturen een regering laten aanwijzen schaar ik onder dictatuur.

Wat je wel kunt doen is nieuwe verkiezingen gewoon verbieden. Leg vast dat de kamer een x aantal jaren moet blijven zitten. Ze doen het er maar mee.
Dat laatste kan ook gewoon. Het is eigenlijk heel bijzonder dat als een coalitie valt er meestal nieuwe verkiezingen komen. Voor gemeentes geldt dat niet. Als B&W een crisis heeft komen er nieuwe mensen, soms ook van andere partijen maar de gemeenteraad gaat door. En aangezien wij op landelijk niveau alleen het parlement kiezen moet het parlement maar gewoon een nieuw kabinet regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
MikeyMan schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:19:
[...]

Naar de stembus blijven hollen totdat er een uitslag is die de dames en heren behaagt is ook niet constructief.
Het lost het probleem ook niet op. En is ook nergens voor nodig. De zetelverdeling in de tweede kamer is zoals we dat een paar maanden terug wilde hebben. Waarom zouden we dat nu al weer willen veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frame164 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:35:
[...]

Dat laatste kan ook gewoon. Het is eigenlijk heel bijzonder dat als een coalitie valt er meestal nieuwe verkiezingen komen. Voor gemeentes geldt dat niet. Als B&W een crisis heeft komen er nieuwe mensen, soms ook van andere partijen maar de gemeenteraad gaat door. En aangezien wij op landelijk niveau alleen het parlement kiezen moet het parlement maar gewoon een nieuw kabinet regelen.
Tja, ze zijn ook niet verplicht om nieuwe verkiezingen uit te schrijven maar het is wel de gewoonte.

Zie https://www.parlement.com...ingen_zonder_verkiezingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Frame164 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:37:
[...]

Het lost het probleem ook niet op. En is ook nergens voor nodig. De zetelverdeling in de tweede kamer is zoals we dat een paar maanden terug wilde hebben. Waarom zouden we dat nu al weer willen veranderen?
Niet, dat was ook precies mn punt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:03
Verwijderd schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:53:
[...]

Tja, ze zijn ook niet verplicht om nieuwe verkiezingen uit te schrijven maar het is wel de gewoonte.

Zie https://www.parlement.com...ingen_zonder_verkiezingen
Voor de continuïteit zou het misschien wel goed zijn dat de tweede kamer altijd de 4 jaar vol moet maken. Geen tussentijdse verkiezingen, minder waan van de dag.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
MikeyMan schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:02:
[...]

Nu verdraai je de discussie. Je beweert dat het met de koning niet gebeurd zou zijn. En dat is onzin want Plasterk had ook bij de oude rol van de koning informateur kunnen worden

Je haalt hier twee dingen door elkaar. Ik zou een "verbod" op nieuwe verkiezingen prima vinden. Ze doen het hier maar mee. Maar niemand zou mij als politiek leider moeten verplichten om in een kabinet te gaan zitten met iemand die democratische grondrechten aan wil tasten.

Zo'n verplichting tot samenwerking is ook gevaarlijk want stel nu dat een fascist als Baudet 20+ zetels had? Waren alle partijen dan ook verplicht samen te werken met hem? Het is wat mij betreft je democratische plicht om zo iemand uit te sluiten.

De samenstelling van de kamer is gewoon "fucked up". Nieuwe verkiezingen gaan dat niet oplossen maar klagen over dat het allemaal zo'n gedoe is ook niet. Leer er maar mee te leven dat het een puinzooi is. Dat is ook niet de schuld van Omtzigt. Die was altijd al duidelijk over zijn voorkeuren. BBB en PVV even uitgezonderd zou ik eerder naar de spelletjes van Yesilgoz kijken als oorzaak. En de almachtige kiezer natuurlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door D-e-n op 03-03-2024 10:33 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06:54

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ik snap niet zo goed waarom wordt gezegd "De kiezer heeft gesproken, Nederland wil rechts" in discussies over andere via D66/PvdA GL. Ik bedoel.. Als je via links een meerderheid kunt krijgen dan doe je toch ook wat de kiezer heeft gestemd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

HollovVpo1nt schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:39:
Ik snap niet zo goed waarom wordt gezegd "De kiezer heeft gesproken, Nederland wil rechts" in discussies over andere via D66/PvdA GL. Ik bedoel.. Als je via links een meerderheid kunt krijgen dan doe je toch ook wat de kiezer heeft gestemd?
Voor mijn gevoel is het niks meer dan populistisch geneuzel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Ik snap wat je bedoelt maar in een coalitie waar nog geen kwart wordt ingenomen door een linkse partij krijgen we nog steeds geen links beleid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Omdat het argument uitkomt in het voordeel van de PVV/BBB, dan wil je geen nuance hebben. Wanneer PVV en BBB een minderheid hebben dan zijn alle details en struikelpunten weer belangrijk.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 21:49
MikeyMan schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:19:
[...]

Nieuw verkiezingen omdat de uitkomst niet uit komt is net zo ondemocratisch als de PVV in mijn visie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06:54

HollovVpo1nt

I like gadgets

Verwijderd schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:48:
[...]

Voor mijn gevoel is het niks meer dan populistisch geneuzel.
Nja we hebben die discussie al vaker gevoerd, maar ook hier is een rol weggelegd voor journalisten. Als iemand met dat geneuzel aan komt gewoon doorzagen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
In principe kan dat, maar je moet nagaan dat het zeer onaantrekkelijk is om zo'n kabinet te vormen gezien zowel de geschiedenis, electorale situatie en het medialandschap.

BBB heeft de bredere onvrede succesvol kunnen koppelen aan de belangen van agrarische industrie, dit zit ook in de naam van de partij. Een rol die het CDA traditioneel vervulde, maar met de continuering in BBB zit er een inmiddels een deadlock op het vlak wetgeving. Een van de redenen dat het CDA ook verloor bij de boeren is dat ze niet meer konden leveren qua belangenbehartiging, ondanks dat de grenzen van de wet waren opgerekt en overtreden (het dossier Bleker/PAS). Maar ook nu met BBB zal Europese wetgeving botsen met dezelfde cliëntelistische belangenbehartiging,

Een probleem is tevens dat cliëntelistische partij ook meestemt op andere onderwerpen, je ziet dat de partij daarin niet uitgekristalliseerd is of juist flexibel is. Daarmee geeft de BBB meer gewicht aan andere partij in onderhandelingen, wat op haar beurt zorgt voor een potentieel democratisch tekort. Accepteren BBB kiezers dat in cliëntelistische ruil voor belangenbehartiging voor boeren, dat bijvoorbeeld de VVD overwicht heeft als het gaat om beleidstreinen zoals economie, veiligheid, gezondheidszorg, etc.

De VVD is afgelopen kabinetten Rutte de architect geweest van het beleid in Nederland doordat men in coalitie een overwicht had over coalitiepartners. Dit zag je ook bij verkiezingen, de coalitiepartners verloren steevast terwijl de VVD door kon. De VVD kon ook door omdat de electorale ruimte verkleind is doordat er extremisme in de tweede kamer is. Zodoende kon niemand om de VVD heen, ook nu niet.

Maar het probleem is dat electoraal in principe er grote onvrede is over het beleid overgelopen kabinetten Rutte. De VVD heeft de schade hierin kunnen beperken omdat de partij altijd al zeer ruim boven haar gewichtsklasse kan boksen als het gaat om marketing en media invloed. Het agenderen van (asiel)migratie als het hoofdonderwerp werd met weinig weerstand breed accepteert als het kernissue van Nederland. Ondanks dit enorme succes, kon de VVD alsnog niet winnen.

Feitelijk zit de VVD nu in situatie dat hun electorale strategie deels mislukt is, migratie is wel het allerbelangrijkste onderwerp, maar dat onderwerp lande "thuis" de PVV. Dat is een probleem omdat Yeşilgöz de partij voor de verkiezingen niet goed heeft voorbereid op de PVV, er zijn geen lijsttrekkersverkiezingen geweest of een partijcongres over het onderwerp. En de partij is gespleten over dit onderwerp.

Zolang dit issue niet is opgelost, is de VVD een onstabiele partij waarin het onduidelijk is of het nog een middenpartij is of dat ze het midden (al dan niet definitief) willen verlaten. Problematisch is dat met (asiel)migratie nu als belangrijkste onderwerp in Nederland, de nadruk nu komt te liggen op het "leveren" en dus omlaag brengen of zelfs geheel kunnen stoppen van asielmigratie. Zeker als laatste een onderwerp waar ook de VVD weet dat ze dit niet kunnen binnen het lidmaatschap van de EU en de kaders van de rechtstaat.

Het NSC is dan nog in principe de minst problematische partij qua inhoudelijks uitgangspunten, maar het probleem van het NSC is dat ze doordat Omtzigt de PVV niet hard uitsloot en dit ook niet in de media als dusdanig naar voren kwam dat het NSC nu ook kiezers hebben die geen enkel bezwaar hebben tegen de PVV. Dit is het resultaat van wederom een traditie van een erg slechte verkiezingscampagne op inhoudelijk vlak, want deze kiezers hoorden eigenlijk niets thuis bij het NSC.

Dit brengt het NSC nu in de problemen qua perceptie en peilingen. Kiezers komen er nu achter dat voor samenwerking met de PVV ze niet bij NSC moeten wezen. Aan de andere kant kom door het media overwicht NSC onder druk om toch met de PVV te gaan regeren, je ziet dat er geruchten worden rond gepompt over een vermeende scheuring van de partij. Tevens zijn PVV/VVD en BBB openlijk in de confrontatie met het NSC, terwijl ze toch het NSC nodig hebben. In die dynamiek word het voor het NSC ook steeds moeilijker om door te gaan, aangezien toegeven na onvriendelijkheden of zelfs vijandelijkheden zou neerkomen op onderwerping. Uiteraard gaat Omtzigt hierin niet vrijuit, als ervaren politicus had hij dit moeten weten.

Alles van bovenstaande werd versterkt door blijkbaar een traditioneel slechte inhoudelijke verkiezingscampagne die gedomineerd kan worden door partijen met mediaoverwicht.

Wil je nu een coalitie over het midden (d.w.z. zonder extremen), dan zit je met in potentie 1 partij die je weinig kan geven vanwege de deadlock (BBB) , 1 partij die gegokt heeft en deels verloren heeft (VVD) en 1 partij die deels het slachtoffer is van een slechte verkiezingscampagne en eigen strategie en communicatiefouten (NSC).

Ga je dan over het midden dan is dan niet stabiel en dan denk ik dat vooral de VVD de meeste instabiele factor is omdat die partij nog het meest verdeeld is en juist verantwoordelijk is geweest voor het beleid in de kabinetten Rutte. Ook heeft de partij nog steeds een groot overwicht qua invloed op de media, bij een nieuwe breuk lopen andere partij het risico dat de VVD het verkiezingsonderwerp weer kan agenderen.

De belangrijkste les hierin is dat je als middenpartij (en dus door het midden regeert) nooit extremisme kan gebruiken, of je zorgt voor de acceptatie van extremisme of je wordt het zelf uit electorale noodzaak.

Het kernprobleem van de huidige (in)formatie blijft hierdoor de PVV. In principe zelfs als je VVD/NSC qua zetels zou splitsen qua PVV acceptatie is er geen meerderheid. Want de maximale electorale potentie voor extremisme schommelt vaak rond de 30% en heeft dus eigenlijk nooit meerderheid.

Niemand wil vaak nieuwe verkiezingen, er zal ook wel een vorm gekozen worden als is het maar om electorale afstand te creëren. Maar door bovenstaande situatie mogen we denk ik binnen een jaar na aantreden naar het stemhokje.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

D-e-n schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:27:
[...]

Nu verdraai je de discussie. Je beweert dat het met de koning niet gebeurd zou zijn. En dat is onzin want Plasterk had ook bij de oude rol van de koning informateur kunnen worden
Ik verdraai niets. Jij houdt er een nauwe definitie van de rollen op na. Ik had het meer over het proces an sich. Waar van mij de koning een zwaardere rol in mag krijgen. Wel onder toezicht van de kamer. Maar van mij hoeft er niet perse een zogenaamd onafhankelijk persoon met een partij lidmaat ingevlogen te worden.
[...]

Je haalt hier twee dingen door elkaar. Ik zou een "verbod" op nieuwe verkiezingen prima vinden. Ze doen het hier maar mee. Maar niemand zou mij als politiek leider moeten verplichten om in een kabinet te gaan zitten met iemand die democratische grondrechten aan wil tasten.

Zo'n verplichting tot samenwerking is ook gevaarlijk want stel nu dat een fascist als Baudet 20+ zetels had? Waren alle partijen dan ook verplicht samen te werken met hem? Het is wat mij betreft je democratische plicht om zo iemand uit te sluiten.
Dat zijn twee zijden van dezelfde medaille. Maar toegegeven, das wel een punt waar ik mee worstel. Kijk, in dit geval is het nog 'makkelijk' om de ondemocratische partij opzij te schuiven, aangezien er geen absolute meerderheid is behaald.
Maar wat als er wel 76 zetels bij de PVV terecht waren gekomen?

Anders gesteld; mag een democratische rechtsstaat zich democratisch 'opheffen'?

Even los van de pvv in dit geval heb ik er geen moeite mee als de kleinste groep partijen verplicht met elkaar aan de slag zou moeten.
De samenstelling van de kamer is gewoon "fucked up". Nieuwe verkiezingen gaan dat niet oplossen maar klagen over dat het allemaal zo'n gedoe is ook niet. Leer er maar mee te leven dat het een puinzooi is. Dat is ook niet de schuld van Omtzigt. Die was altijd al duidelijk over zijn voorkeuren. BBB en PVV even uitgezonderd zou ik eerder naar de spelletjes van Yesilgoz kijken als oorzaak. En de almachtige kiezer natuurlijk.
Eens. En ik zie hier ook niet zo snel een oplossing voor komen helaas. Ook messias Omtzigt blijkt nu niet de oplossing te zijn en geen nieuw leiderschap te bieden.

Wat dat betreft hebben de afgelopen vier jaar geen goede invloed gehad. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
MikeyMan schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:24:
[...]

Ik verdraai niets. Jij houdt er een nauwe definitie van de rollen op na. Ik had het meer over het proces an sich. Waar van mij de koning een zwaardere rol in mag krijgen. Wel onder toezicht van de kamer. Maar van mij hoeft er niet perse een zogenaamd onafhankelijk persoon met een partij lidmaat ingevlogen te worden.
Ik hou de definitie van rollen aan die al decennia geldt. De koning/in heeft nooit de rol van Plasterk gehad. Jouw voorstel gaat verder dan wat ooit de praktijk was.
Maar wat als er wel 76 zetels bij de PVV terecht waren gekomen?
Dan kan de PVV qua kabinetssamenstelling doen wat ze zelf wil.
In theorie kan dat dus gewoon. We hebben het in de wereldgeschiedenis vaker gezien. Maar als democratische partij moet je dus alles in het werk stellen om dat te voorkomen.
Ook messias Omtzigt blijkt nu niet de oplossing te zijn en geen nieuw leiderschap te bieden.
Iedereen richt zich teveel op Omtzigt wat mij betreft. Maar Omtzigt is gewoon het CDA 2.0 dat zich heeft losgeweekt van de "accountants-mentaliteit" van Hoekstra en co. Dat daar dus twijfel is over samenwerking met Wilders lijkt me logisch. Hem dat nu verwijten slaat nergens op in elk geval.

Waar Omtzigt de "oplossing" had kunnen zijn is het feit dat hij een grote groep ontevreden rechtse kiezers had kunnen mobiliseren die daardoor niet op de agrarische lobby van BBB of op Wilders stemmen. Dan had je zo een kabinet in elkaar kunnen draaien. Maar dat is te weinig gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04:41

DevWouter

Creator of Todo2d.com

defiant schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:08:
De VVD is afgelopen kabinetten Rutte de architect geweest van het beleid in Nederland doordat men in coalitie een overwicht had over coalitiepartners. Dit zag je ook bij verkiezingen, de coalitiepartners verloren steevast terwijl de VVD door kon. De VVD kon ook door omdat de electorale ruimte verkleind is doordat er extremisme in de tweede kamer is. Zodoende kon niemand om de VVD heen, ook nu niet.

Maar het probleem is dat electoraal in principe er grote onvrede is over het beleid overgelopen kabinetten Rutte. De VVD heeft de schade hierin kunnen beperken omdat de partij altijd al zeer ruim boven haar gewichtsklasse kan boksen als het gaat om marketing en media invloed. Het agenderen van (asiel)migratie als het hoofdonderwerp werd met weinig weerstand breed accepteert als het kernissue van Nederland. Ondanks dit enorme succes, kon de VVD alsnog niet winnen.

Feitelijk zit de VVD nu in situatie dat hun electorale strategie deels mislukt is, migratie is wel het allerbelangrijkste onderwerp, maar dat onder lande "thuis" de PVV. Dat is een probleem omdat Yeşilgöz de partij voor de verkiezingen niet goed heeft voorbereid op de PVV, er zijn geen lijsttrekkersverkiezingen geweest of een partijcongres over het onderwerp. En de partij is gespleten over dit onderwerp.

Zolang dit issue niet is opgelost, is de VVD een onstabiele partij waarin het onduidelijk is of het nog een middenpartij is of dat ze het midden (al dan niet definitief) willen verlaten. Problematisch is dat met (asiel)migratie nu als belangrijkste onderwerp in Nederland, de nadruk nu komt te liggen op het "leveren" en dus omlaag brengen of zelfs geheel kunnen stoppen van asielmigratie. Zeker als laatste een onderwerp waar ook de VVD weet dat ze dit niet kunnen binnen het lidmaatschap van de EU en de kaders van de rechtstaat.
Ik denk dat je hier de vinger ook op de pijnlijke plek legt van de VVD. Op basis van het huidige verloop zouden 5 zetels vertrekken. En dat is omdat 3 zetels herverdeeld worden onder D66, CDA en GL-PVDA, 1 naar de PVV en 1 zetel blijft thuis.

Het bewijst voor mij ook dat de tactiek van Rutte bij de vorige verkiezingen (het naar link schuiven) de juiste was. De "keuze" (1 van Yeşilgöz om zo naar rechts op te schuiven bewijst vooral dat als men dat doet ze vooral opgegeten worden door de extreem rechtse partijen.

Persoonlijk ben ik nu vooral benieuwd naar de SP, welke onder van Jimmy Dijk, toch een zeer duidelijk keuze maakt om ideologie weer onderdeel te maken van hun politieke identiteit. Naar mijn idee is dat ook de juiste keuze, want dat zal de zwakheden van partijen die vooral leunen op marketing bloot leggen.
De timing maakt het ook interessant omdat men bij de volgende ronde vooral kan verwijzen dat extreem rechtse partijen niet kunnen leveren (2 waardoor mensen minder snel op ze zouden stemmen.

Je ziet dat ook terug in het verloop, de meeste mensen die naar de PVV zouden vertrekken komt vooral uit de niet-stemmers. Sure, de PVV heeft nog geen vertrekkende zetels, maar iedereen wilt vrienden zijn met een winnaar. Maar die vriendschappen houden geen stand als men door heeft dat de PVV nooit zal winnen.

Daarom is de PVV in mijn beleving ook zo hard mogelijk bezig om te zorgen dat er geen kabinet komt. Zij zullen namelijk de emotie moet kweken dat het "verlies" oneerlijk is. Het stomme is dat de PVV nooit lang kan winnen (als ze het al doen). Het ontbreekt hun namelijk partij infrastructuur en discipline om betekenisvol te zijn voor Nederland. (Een probleem dat geen enkele andere partij in de kamer heeft, en ja, daar hoort ook FvD bij).

De VVD kan dus maar op twee manieren winnen: Door ideologie voorop te zetten, maar dat betekent dat Yeşilgöz een heel stuk moet omkeren. Of wanneer de PVV een keer wint (waarna ze keihard zullen verliezen), maar dan wordt Yeşilgöz er uit gegooid omdat de koers onder haar leiding vooral heeft gezorgd dat de VVD hofleverancier van de PVV is geworden.

Als iemand die zichzelf behoorlijk links beschouwt kijk ik naar de huidige politiek vooral met enige leedvermaak. Zeker als je beschouwt dat Wilders nooit betekenisvol kan zijn dan weet je dat er vroeg of laat een implosie zal ontstaan.

1) welke trouwens samengevat kan worden als gebrek aan partij discipline waardoor men bepaalde uitspraken door leden van partijen niet terug riepen
2) extreem rechtse partijen zijn vaak extreem conservatief. En conservatief zijn is het tegenovergestelde zijn van progressief zijn. Het zijn dus partijen die nooit progressie kunnen boeken. Hun bestaansfunctie en bestaansrechten ontlenen ze door de vooruitgang tegen te houden. En "stilstaan is achteruit gaan"

Bronnen:
- https://eenvandaag.avrotr...gtrends/politiek/verloop/ (let op: Wordt regelmatig bijgewerkt is dus mogelijk onjuist als je het leest op een later datum)

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Eens. En ik zie hier ook niet zo snel een oplossing voor komen helaas. Ook messias Omtzigt blijkt nu niet de oplossing te zijn en geen nieuw leiderschap te bieden.

Wat dat betreft hebben de afgelopen vier jaar geen goede invloed gehad. :X
Het probleem van Omtzigt is dat hij vooral vanwege zijn rol in de toeslagen affaire als iemand werd gezien als iemand die dat elke keer doet. Het was ook iemand die door onder de bus genaamd "landelijke politiek" is gekomen waardoor veel mensen het idee kregen dat ze zich met hem konden identificeren.

Het kan zoals @D-e-n aangaf een goeie CDA 2.0 kunnen worden. Helaas is dat vanwege de VVD (welke 15% van hun stemmers verloor aan de PVV) in een situatie gekomen waar ze zich niet kunnen bewijzen. Strategisch gezien was samenwerking met de PVV nagenoeg onmogelijk om mee te beginnen. Persoonlijk was ik behoorlijk geschrokken van de NSC toen ze toch om de tafel gingen zitten. Ik had namelijk meer integriteit achter Omtzigt verwacht.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
DevWouter schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:02:
Persoonlijk ben ik nu vooral benieuwd naar de SP, welke onder van Jimmy Dijk, toch een zeer duidelijk keuze maakt om ideologie weer onderdeel te maken van hun politieke identiteit. Naar mijn idee is dat ook de juiste keuze, want dat zal de zwakheden van partijen die vooral leunen op marketing bloot leggen.
De timing maakt het ook interessant omdat men bij de volgende ronde vooral kan verwijzen dat extreem rechtse partijen niet kunnen leveren (2 waardoor mensen minder snel op ze zouden stemmen.
Het probleem van de SP is altijd de electorale strategie geweest, om als partij kans te maken moet je ook de aandacht op je partijpunten naar buiten kunnen brengen. Het is bijvoorbeeld opvallend dat in toeslagenaffaire Renske Leijten, die ook een belangrijk rol had, niet kon profiteren van de media aandacht, die ging bijna geheel naar Omtzigt. Een partij vanuit de onderkant en in de wijken opbouwen zoals de SP dat graag doet is geen strategie waarmee men breed kan winnen.

Electoraal moet de SP ook inzien dat qua electorale potentie hun potentiële kiezer steeds minder bij PvdA/GL bevinden, toch proberen ze zich daar toch vaak op te richten. Dit zie je ook terug in verschil in de levenshouding en sociaal economische achtergrond tussen kiezers. En deels gaat dat om het mobiliseren van onvrede, ook hier zie je dat de SP last heeft van populisme/extremisme, mensen associëren de partij niet als een alternatief voor de gevestigde orde waar mensen zich tegen af willen zetten. Deels is een gedeelte van het electoraat ook gewoon conservatief.

In principe zie je nu dus dat het NSC een deel van SP agenda heeft overgenomen (bestaanszekerheid) en hier op won ook vanwege positie en aandacht die Omtzigt kreeg en z'n imago als outsider/uitdager. Daar zit in principe dus ook kiezerspotentie.

Maar het allerbelangrijkste voor de SP de professionalisering van de partij, de familie Marijnissen drukte heel lang een grote stempel op de partij, dat is niet gezond en dat beperkte ook de wendbaarheid en aanpassingsvermogen van de partij. Ik ben benieuwd of Jimmy Dijk het lukt.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 19:11
Ook messias Omtzigt blijkt nu niet de oplossing te zijn en geen nieuw leiderschap te bieden.
Vanwaar je eigen vrij frequente herhaling van een messias beeld ?
In de media was dat zelfs (voor zover het er al was) volgens mij al voor de verkiezingen gestopt.

En waarvoor is hij niet de oplossing en waarom zou dat wel te verwachten zijn geweest ?

En waarom zou hij geen nieuw leiderschap meer kunnen bieden ?
Tot nu toe lijkt iedereen het er nogal lastig mee te hebben met zijn, kennelijk toch afwijkende, stijl van leiderschap (door sommigen geduid als gebrek aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
defiant schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:56:
[...]

In principe zie je nu dus dat het NSC een deel van SP agenda heeft overgenomen (bestaanszekerheid) en hier op won ook vanwege positie en aandacht die Omtzigt kreeg en z'n imago als outsider/uitdager. Daar zit in principe dus ook kiezerspotentie.
Overgenomen in woord maar in daad een stuk minder. Zeker als hij ook nog voorkeur heeft voor een rechtse coalitie (zie hoe hij voor de verkiezingen kwam met een rechtse coalitie zonder de PVV maar met JA21 en SGP) hoef je daar in de praktijk weinig van te verwachten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 20:26

FunkyTrip

Funky vidi vici!

D-e-n schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:15:
En als zo'n breed kabinet met én de VVD én GL-PvdA er werkelijk zou komen zou dat het toppunt van "landsbelang" zijn want dan gaat GL-PvdA in een kabinet zitten waar ze maar een paar procent van de ambities waar kunnen maken. Ze zouden enkel gaan regeren omdat de pruters aan radicaal rechtse zijde dat dan kennelijk niet kunnen.
En vervolgens worden ze keihard afgestraft, want 'links' zal nog steeds aan alles schuld hebben en ondertussen zitten 30+ zetels van de PVV in de oppositie te schreeuwen dat het kabinet kut is omdat PvdAGL er in zit en dat het verkiezingsvervalsing is. Timmermans zou wel gek zijn om 'verantwoordelijkheid' te nemen. 4 jaar oppositie en het rechtse rariteitenkabinet dat het nu wordt in hun sop laten gaar koken en links kan weer wat groeien.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
@FunkyTrip... Wie heeft er iets gezegd over vier jaar :O

Ik weet het niet. Wilders kan zichzelf gewoon in de oppositie hoek drukken door te dreigen met nieuwe verkiezingen. Dan kan hij wellicht ook een gokje nemen op een kort kabinet onder Timmermans.

Oppositie past ook gewoon veel beter bij hem. Kan hij ook niet door de mand vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gekkie schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:59:
[...]

Vanwaar je eigen vrij frequente herhaling van een messias beeld ?
In de media was dat zelfs (voor zover het er al was) volgens mij al voor de verkiezingen gestopt.

En waarvoor is hij niet de oplossing en waarom zou dat wel te verwachten zijn geweest ?

En waarom zou hij geen nieuw leiderschap meer kunnen bieden ?
Tot nu toe lijkt iedereen het er nogal lastig mee te hebben met zijn, kennelijk toch afwijkende, stijl van leiderschap (door sommigen geduid als gebrek aan).
Het valt moeilijk te ontkennen dat zowel pers als kamer er lang over hebben gedaan om kritiek te durven leveren uit angst dat dit zou backfiren.

Inmiddels begint men gelukkig wat meer met beide voeten op aarde terug te komen.

Maar dat was niet eens mijn punt. Ik geloof best wel dat Omtzigt in goede bedoelingen is gestrand. Er misschien nu pas achter komt dat een politieke partij naar regeringsdeelname loodsen niet zijn beste kwaliteit is. Of dit dan als 'afwijkende leiderschapsstijl' kan worden benoemd waag ik persoonlijk te betwijfelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
DevWouter schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:02:
De SP heeft gewoon te extreme standpunten.

Bijvoorbeeld, ze willen een Nexit. Een beetje omkleed met 'we willen de besluitvorming dichtbij houden' en nog een 'rant' dat het grote geld/grote bedrijven in de EU beslissen:
https://www.sp.nl/thema/europa
Maar dat is gewoon kul, veel van het beleid van de EU is juist voor de gewone mens. Denk aan vervuiling bestrijden, privacy, consumenten rechten, minimum loon en arbeidsrechten, gezondheid etc.
Maar ook bijvoorbeeld de elektrische auto, als de grote bedrijven (o.a. VW) nu mogen kiezen, dan gaan de plannen vertraagd of geschrapt worden.

En wie is er voor een Nexit?
https://www.bnr.nl/nieuws...in-lidstaten-sinds-brexit
13,5%. En dan moet je de FvD stemmers & Wappies er nog vanaf halen. Dus ~90% van de kiezers gaan hier op al afhaken.

Een partij als de SP is eigenlijk hard nodig, maar ze kiezen standpunten die niet aansluiten bij de werkelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 19:59

Ja, maar dit is in Nederland niet eenvoudig.

Onze democratie is verankerd binnen onze grondwet. En de procedure voor grondwetsherziening is een meertraps procedure.
.
Huidige systeem
Een grondwetswijziging doorloopt twee lezingen in beide Kamers. Vóór de eerste lezing in de Tweede Kamer plaatsvindt moet een voorstel voor een overwegingswet worden ingediend. Hierin zijn de voorgestelde wijzigingen van de Grondwet opgenomen. De behandeling van dat voorstel kan worden gezien als de eerste lezing.

Tijdens de eerste lezing is de gewone wetsprocedure van toepassing. Dat wil zeggen dat de Tweede Kamer het recht van initiatief, amendement en tot aanvaarden of verwerpen heeft. Daarnaast heeft de Tweede Kamer het splitsingsrecht, waarmee een wetsvoorstel in twee of meer wetsvoorstellen kan worden gesplitst. Door het voorstel te splitsen kan worden voorkomen dat het hele voorstel wordt verworpen. De Eerste Kamer heeft dat splitsingsrecht niet, zij kan alleen het voorliggende wetsvoorstel aannemen of verwerpen. In beide Kamers moet het voorstel met een gewone meerderheid worden aangenomen.

Als beide Kamers de overwegingswet hebben aangenomen, vindt ontbinding i van de Tweede Kamer plaats. Kiezers kunnen zich zo over voorliggende grondwetswijzigingen uitspreken. In de praktijk valt de ontbinding samen met de reguliere, vierjaarlijkse verkiezingen van de Tweede Kamer. De Eerste Kamer wordt niet ontbonden.

De nieuwe Tweede Kamer buigt zich vervolgens over de in de eerste lezing vastgestelde teksten. In de tweede lezing worden deze als wetsvoorstel ingediend. In de tweede lezing kunnen beide Kamers het voorstel alleen ongewijzigd aannemen of verwerpen. De Tweede Kamer heeft nog wel het splitsingsrecht, maar deze dient dan met tweederdemeerderheid te worden aangenomen.

Als de nieuwgekozen Tweede Kamer het wetsvoorstel met tweederdemeerderheid aanneemt, behandelt ook de Eerste Kamer het voorstel in tweede lezing. Ook de Eerste Kamer moet het voorstel met tweederdemeerderheid aannemen om de Grondwet te wijzigen.
zie: https://www.denederlandse...%20een%20lezing%20genoemd.

Stel de PVV heeft dus 76 zetels, en wilt de democratie opheffen. Dan moet het door de 1e kamer worden aangenomen. Er moeten nieuwe verkiezingen komen. En na de nieuwe verkiezingen moet twee-derde meerderheid van zowel de nieuwe tweede kamer als zittende eerste kamer akkoord stemmen.

Dus hoewel het in theorie mogelijk is om onze democratie op te heffen. Is het in de praktijk iets dat binnen de kaders van huidige geldende procedures, nauwelijks uitvoerbaar zal zijn. Of het volk moet een echt breed gedragen steun hebben voor het opheffen van de democratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

psychodude schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:52:
[...]

Ja, maar dit is in Nederland niet eenvoudig.

Onze democratie is verankerd binnen onze grondwet. En de procedure voor grondwetsherziening is een meertraps procedure.

[...]

zie: https://www.denederlandse...%20een%20lezing%20genoemd.

Stel de PVV heeft dus 76 zetels, en wilt de democratie opheffen. Dan moet het door de 1e kamer worden aangenomen. Er moeten nieuwe verkiezingen komen. En na de nieuwe verkiezingen moet twee-derde meerderheid van zowel de nieuwe tweede kamer als zittende eerste kamer akkoord stemmen.

Dus hoewel het in theorie mogelijk is om onze democratie op te heffen. Is het in de praktijk iets dat binnen de kaders van huidige geldende procedures, nauwelijks uitvoerbaar zal zijn. Of het volk moet een echt breed gedragen steun hebben voor het opheffen van de democratie.
De jure: correct.

De facto is de democratie m.i. al klaar mocht Wilders 76 zetels halen.

Of zoals gesteld werd: als het de democratische plicht is om ervoor te zorgen dat Wilders niet aan de macht komt, hoe lang is dat dan houdbaar? Tegen de wil in van de kiezer wordt dat een lastig verhaal.

Theoretische exercitie, maar eentje waar ik met de huidige peilingen toch weleens aan moet denken.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 03-03-2024 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
MikeyMan schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:54:
[...]

De jure: correct.

De facto is de democratie m.i. al klaar mocht Wilders 76 zetels halen.
Maar ook hij loopt na 4 jaar gewoonweg tegen het feit van nieuwe verkiezingen aan. Verankert binnen ons systeem.

En aangezien een partij als de PVV met name veel loze beloftes maakt die naar de eigen achterban onvoldoende/niet waar te maken zijn, zie ik een dusdanige regering weinig succesvol zijn. Met als resultaat dat bij eventueel vervolgende verkiezingen het kaartenhuis voor de PVV instort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

psychodude schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:52:
[...]

Met 76 zetels kan je ook de Eerste Kamer opheffen en deze regels herschrijven. Het is leuk om te denken dat je democratie gewaarborgd is, maar dat is ‘ie dus niet.

Met hun 76 zetels gaan ze ook de ME opdracht geven alle protesten snoeihard neer te slaan. Sterker nog, ik denk dat ruim voor de 76 zetels een meerderheid met bv VVD enzo ontstaat om demonstranten weg te jagen, je hoeft maar te luisteren naar de huidige partijleider om ‘misbruik van het demonstratierecht’ te horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

TheGhostInc schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:49:
[...]

De SP heeft gewoon te extreme standpunten.
(...)
Een partij als de SP is eigenlijk hard nodig, maar ze kiezen standpunten die niet aansluiten bij de werkelijkheid.
Vast, maar mijn focus lag (voor de verandering) eens op de vorm en niet op de inhoud. Ik ben het dan ook niet oneens met je.

Rechts is qua inhoud eigenlijk inhoudsloos terwijl Links soms een oneindig put heeft qua inhoud. En dat is iets waar Rechtse stemmers (die Links willen stemmen) dan ook vaak over klagen.

Links zal dan ook nooit een verkiezing kunnen winnen op marketing alleen, maar op basis van idealen (en dus ideologie) zal Rechts juist weer kansloos zijn. Echter de laatste jaren zien we eigenlijk overal verpakking. Ook bij Links (lees: Progressief), maar verandering doe je niet omdat het lekker is. Verandering doe je omdat je weet dat het beter kan. Terwijl Rechts (lees: conservatisme) vooral bij het oude blijft omdat ze denken dat het niet beter kan.

Wat Jimmy in mijn ogen zo uniek lijkt te maken is dat hij het probleem een duidelijk kader geeft: klassenstrijd. Hij zoekt ook niet de verbinding op tussen stad en land, maar benoemt het onderscheid. Het enige wat hij nodig heeft is een voedzame bodem zodat de woede tussen de klassen groter worden dan de haat voor een vreemde. En als we kijken naar de afgelopen jaren dan zie ik meer dan genoeg kunstmest.

Hell, ik denk dat hij zo al 5 zetels kan halen door in het debat over vluchtelingen te blijven hameren dat verschillende politici meer energie steken in de haat voor buitenlanders dan de liefde voor de Nederlanders. Vervolgens aangeven dat ze geen respect voor de Nederlandse wet (artikel 1) en/of de normen en waarde (gastvrijheid en "gezelligheid"). Uiteraard aan de hand van een actueel voorbeeld (en die hebben we inmiddels voldoende) zodat het media aandacht blijf krijgen. Het stomme is dat men niet eens verontwaardigd hoef te doen.
defiant schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:56:
[...]

Het probleem van de SP is altijd de electorale strategie geweest, om als partij kans te maken moet je ook de aandacht op je partijpunten naar buiten kunnen brengen. Het is bijvoorbeeld opvallend dat in toeslagenaffaire Renske Leijten, die ook een belangrijk rol had, niet kon profiteren van de media aandacht, die ging bijna geheel naar Omtzigt.
Ben ik het niet helemaal mee eens. De aandacht voor Omtzigt was ook omdat hij persoonlijk geschoffeerd werd (althans zo werd het gebracht) en hierdoor werd er aan zijn verhaal wat meer gesmuld. Tevens twijfelde Renske Leijten al een tijdje over haar vertrek terwijl bij Omtzigt vooral de vraag is of hij terug komt.
Een partij vanuit de onderkant en in de wijken opbouwen zoals de SP dat graag doet is geen strategie waarmee men breed kan winnen.
Eens.
Electoraal moet de SP ook inzien dat qua electorale potentie hun potentiële kiezer steeds minder bij PvdA/GL bevinden, toch proberen ze zich daar toch vaak op te richten. Dit zie je ook terug in verschil in de levenshouding en sociaal economische achtergrond tussen kiezers. En deels gaat dat om het mobiliseren van onvrede, ook hier zie je dat de SP last heeft van populisme/extremisme, mensen associëren de partij niet als een alternatief voor de gevestigde orde waar mensen zich tegen af willen zetten. Deels is een gedeelte van het electoraat ook gewoon conservatief.
(...)
Maar het allerbelangrijkste voor de SP de professionalisering van de partij, de familie Marijnissen drukte heel lang een grote stempel op de partij, dat is niet gezond en dat beperkte ook de wendbaarheid en aanpassingsvermogen van de partij. Ik ben benieuwd of Jimmy Dijk het lukt.
Daarom denk ik dat de nieuwe richting (met de nodige mitsen en maren) zo sterk is: Ze kunnen de demografie gemakkelijk herdefiniëren. En dit zag ik niet gebeuren onder de Marijnissen, bij Roemer wel tot dat Rutte keihard loog in het debat waardoor hij het verhaal verloor de 40 zetels in de peiling terug gebracht werd tot 10.
Onder beide Marijnissen was identiteit belangrijk dan ideologie. Bij Jimmy Dijk en Roemer zie ik dat niet.
Hier kan ik me niet in vinden. NSC heeft op dit moment geen ideologie die breed gedragen worden. Het is vooral wensdenken van de stemmers en zelfs leden binnen de partij. Als je ziet wat men allemaal verlangt van de partijtop dan is het duidelijk dat NSC, op dit moment, vooral groot is vanwege marketing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:51

crisp

Devver

Pixelated

Delerium schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:26:
[...]

Met 76 zetels kan je ook de Eerste Kamer opheffen en deze regels herschrijven. Het is leuk om te denken dat je democratie gewaarborgd is, maar dat is ‘ie dus niet.

Met hun 76 zetels gaan ze ook de ME opdracht geven alle protesten snoeihard neer te slaan. Sterker nog, ik denk dat ruim voor de 76 zetels een meerderheid met bv VVD enzo ontstaat om demonstranten weg te jagen, je hoeft maar te luisteren naar de huidige partijleider om ‘misbruik van het demonstratierecht’ te horen.
Precies, een autocraat met een absolute meerderheid zal de spelregels gaan veranderen om zijn macht te bestendigen. Rechterlijke macht en media zullen naar de hand gezet worden, oppositie en demonstraties worden bemoeilijkt. Hongarije, Rusland, Turkije etc. zijn allemaal goede voorbeelden. Een clown als Wilders kan in korte tijd enorm veel schade toebrengen aan de democratie, die al behoorlijk kwetsbaar is gebleken de laatste jaren.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
[...]

Nee, dat kan niet. Of althans niet zonder het eerder aangegeven riedeltje. Ook de eerste kamer is verankerd binnen onze grondwet.

En de tweede kamer kan niet zomaar de eerste kamer ontbinden om bij verkiezingen een gunstigere verdeling in de eerste kamer te verkrijgen. Ook de methodiek van ontbinding van de kamer is grondwettelijk vastgelegd, bij koninklijk besluit.

Dus zoals al gezegd, hoewel theoretisch het mogelijk is om de democratie te doen opheffen, kan dit eigenlijk alleen echt democratisch. Door na deze uitgesproken wens er als bevolking zorg toe te dragen dat er een twee-derde meerderheid voor opheffing van democratie in zowel de eerste als tweede kamer zit.

De waarschijnlijkheid hiervan is natuurlijk bijzonder klein.

De ME wordt niet direct door de nationale overheid aangestuurd. Dus zelfs indien Geert Wilders stelt om iedereen met een tintje bij betreding van de openbare ruimte neer te knuppelen, dit gaat niet gebeuren. Of althans, niet direct.
crisp schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:35:
[...]

Precies, een autocraat met een absolute meerderheid zal de spelregels gaan veranderen om zijn macht te bestendigen. Rechterlijke macht en media zullen naar de hand gezet worden, oppositie en demonstraties worden bemoeilijkt. Hongarije, Rusland, Turkije etc. zijn allemaal goede voorbeelden. Een clown als Wilders kan in korte tijd enorm veel schade toebrengen aan de democratie, die al behoorlijk kwetsbaar is gebleken de laatste jaren.
Hier gaat echter tijd overheen. Als ook jarenlange corruptie. Zelfs in deze landen, waar democratie een absolute farce is, kost wijziging van wetgeving en beperking van vrijheden tijd. Persoonlijk geloof ik er overigens helemaal niet zozeer in dat Wilders überhaupt deze ambities heeft, maar in het theoretische geval dat dit wel al zo zou zijn, gaat hij dit niet binnen een termijn van enkele jaren klaarspelen.

Hij moet een meerderheid van het volk dan zo gek krijgen om niet één, maar meerdere keren massaal op hem te stemmen. Een kans die, zoals aangegeven, ik toch echt bijzonder klein acht gezien de slecht realiseerbare verkiezingsbeloftes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:59

drooger

Falen is ook een kunst.

psychodude schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:48:
[...]

Nee, dat kan niet. Of althans niet zonder het eerder aangegeven riedeltje. Ook de eerste kamer is verankerd binnen onze grondwet.

En de tweede kamer kan niet zomaar de eerste kamer ontbinden om bij verkiezingen een gunstigere verdeling in de eerste kamer te verkrijgen. Ook de methodiek van ontbinding van de kamer is grondwettelijk vastgelegd, bij koninklijk besluit.
Dat is enkel zo sterk zolang dezelfde partij geen meerderheid verkrijgt in de 1e kamer.
Als dat zou gebeuren, dan kunnen ze wetten invoeren die strijdig zijn met de grondwet of deze passeren, met dank aan Artikel 120 uit diezelfde grondwet.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 19:11
MikeyMan schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:31:
Het valt moeilijk te ontkennen dat zowel pers als kamer er lang over hebben gedaan om kritiek te durven leveren uit angst dat dit zou backfiren.

Inmiddels begint men gelukkig wat meer met beide voeten op aarde terug te komen.
Volgens mij was men al ruim voor de verkiezingen begonnen met zagen door de (in mijn optiek op dat moment maar beperkt relevante, zeker voor Omtzigt zelf) vraag over het aanvaarden van een premierschap eindeloos te blijven herhalen. En werd hij vervolgens toen al gekenschetst als "twijfelaar". Maar misschien was de Messias dat ook wel, ben niet zo bijbelvast ;)
Inmiddels zijn er toch meer dan genoeg (ik denk zelfs wat opzichtige) pogingen om hem de grond in te boren.
Maar dat was niet eens mijn punt. Ik geloof best wel dat Omtzigt in goede bedoelingen is gestrand. Er misschien nu pas achter komt dat een politieke partij naar regeringsdeelname loodsen niet zijn beste kwaliteit is. Of dit dan als 'afwijkende leiderschapsstijl' kan worden benoemd waag ik persoonlijk te betwijfelen.
Ik weet niet of hij in goede bedoelingen is gestrand. Het kan ook een wat afwijkende visie zijn ten opzichte van de rest van de club die met elkaar aan het spreken was. Ik heb bijvb in de media ook wel eens het beeld vernomen dat "Wilders al zo veel had moeten toegeven", terwijl ik me vanuit Omtzigt kan voorstellen dat hij er naar kijkt dat dat geen toegiften zijn geweest in een onderhandeling, maar slechts het komen tot een (wankel) punt waarop onderhandelingen wellicht zouden kunnen. En ik denk niet dat hij per se regeringsdeelname wil. Aan de andere kant zou het wel een kans kunnen zijn, om in welke vorm dan ook wel invloed te hebben op voor hem belangrijke punten.
En om het nou vooral hem te verwijten ... als het zo gemakkelijk is dan schikt de rest toch wat in, of zijn die toch ook ineens stil principieel (of toch ook vooral bezig met het spel, de kaarten en de zwarte piet) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
TheGhostInc schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:49:
[...]

Bijvoorbeeld, ze willen een Nexit.
Dat staat er helemaal niet. Prima om te discussiëren over standpunten maar vertel dan geen onwaarheden.
Een beetje omkleed met 'we willen de besluitvorming dichtbij houden' en nog een 'rant' dat het grote geld/grote bedrijven in de EU beslissen:
https://www.sp.nl/thema/europa
Maar dat is gewoon kul, veel van het beleid van de EU is juist voor de gewone mens. Denk aan vervuiling bestrijden, privacy, consumenten rechten, minimum loon en arbeidsrechten, gezondheid etc.
Maar ook bijvoorbeeld de elektrische auto, als de grote bedrijven (o.a. VW) nu mogen kiezen, dan gaan de plannen vertraagd of geschrapt worden.
Je steekt wel de kop in het zand als je ontkent dat er naast nuttige wetgeving minder nuttige is en ook een stevige vinger in de pap is van met name de grotere bedrijven. Vrije handel all the way tenslotte. Het vrije verkeer van werknemers bijvoorbeeld heeft wel degelijk geleid tot een ratrace to the bottom waarbij arbeiders de dupe zijn geworden. Of denk aan verplichtingen waarbij Europa ons moet gaan vertellen hoe wij een publieke voorziening als het OV organiseren. Dat is waanzin. Daar zouden andere afspraken of een wat meer landelijke benadering hoognodig zijn.

De EU zou wat betreft het grotere plaatje best een tandje minder neoliberaal gedachtengoed kunnen gebruiken. Economische handel is belangrijk maar niet alles hoeft één grote markt te zijn. Niet alles draait om winst maken. En bijvoorbeeld de PvdA/GL zou daar best wat meer tegen mogen ageren. Europa is nodig maar bij liefde voor Europa hoort ook kritiek op de uitvoering.
Dan zul je eerst de standpunten goed moeten interpreteren.

Als ik als SP stemmer (bij de laatste verkiezingen) één standpunt van de SP moet noemen waar ik moeite mee heb lijkt me dat toch de wijfelende houding aangaande de steun van de Oekraïne. Ja, ze hebben de Oekraïne veelal gesteund en bijvoorbeeld ook het amendement over het gebruiken van de Russische gelden mee ingediend maar waarom ze zich dan niet willen vastleggen bij die petitie voor langdurige steun is me een raadsel. Tegelijkertijd stoort me het dan weer als de SP na één zo'n fauxpas direct weer in de PVV hoek geframed wordt. Dat klopt ook niet.

[ Voor 20% gewijzigd door D-e-n op 04-03-2024 00:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
MikeyMan schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:31:
[...]

Maar is het dan niet raar of misschien zelfs ronduit kwaadaardig dat Omtzigt door de pers nu als onstabiele factor van de formatie wordt geframed? De grote roze olifant in de kamer is namelijk Wilders. Hoe ziet men een kabinet met zo'n eenmans scheldclubje ooit voor zich?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:08
D-e-n schreef op zondag 3 maart 2024 @ 23:54:
[...]

Je steekt wel de kop in het zand als je ontkent dat er naast nuttige wetgeving minder nuttige is en ook een stevige vinger in de pap is van met name de grotere bedrijven. Vrije handel all the way tenslotte. Het vrije verkeer van werknemers bijvoorbeeld heeft wel degelijk geleid tot een ratrace to the bottom waarbij arbeiders de dupe zijn geworden. Of denk aan verplichtingen waarbij Europa ons moet gaan vertellen hoe wij een publieke voorziening als het OV organiseren. Dat is waanzin. Daar zouden andere afspraken of een wat meer landelijke benadering hoognodig zijn.

De EU zou wat betreft het grotere plaatje best een tandje minder neoliberaal gedachtengoed kunnen gebruiken. Economische handel is belangrijk maar niet alles hoeft één grote markt te zijn. Niet alles draait om winst maken. En bijvoorbeeld de PvdA/GL zou daar best wat meer tegen mogen ageren. Europa is nodig maar bij liefde voor Europa hoort ook kritiek op de uitvoering.
Europa heeft Nederland rijk gemaakt juist door het Neo Liberale gedachtegoed, er is bizar weinig armoede in dit land, we staan al decennia in de top 10 van de meest gelukkige landen ter wereld. Daarnaast heeft de EU ervoor gezorgd dat alle landen sociale wetten moesten invoeren, zoals een minimum aantal vakantiedagen van 20 dagen, waar Nederland met gemiddeld 25 dagen boven zit, the green deal, harde eisen aan auto's, voedsel en producten puur voor de veiligheid. Dat de EU bedrijven voor een deel tegemoet wilt komen door lobbys te accepteren is niet meer dan normaal, anders verlaten bedrijven massaal Europa.

Ik ben zelf blij dat het gros van de Nederlanders tegen een Nexit is want in het geval van de Brexit is het verschil tussen arm en rijk gigantisch gestegen in Engeland.

Ik vind de SP vooral erg naïef en ben blij dat die partij nooit de grootste zullen worden, onder de SP zullen we een forse armoedeval meemaken als ik naar hun programma kijk, en voor heel veel mensen zal dat zeer negatief uitpakken met fors hogere belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Gelukkig hebben ze hier wel tijd voor: https://www.ad.nl/politie...in-wetsvoorstel~a83331c1/ het woord 'moeder' schrappen

[ Voor 8% gewijzigd door Deezers op 04-03-2024 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:02
Deezers schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:59:
Gelukkig hebben ze hier wel tijd voor: https://www.ad.nl/politie...in-wetsvoorstel~a83331c1/ het woord 'moeder' schrappen
In ieder geval blij dat dit nu 'out in the open' is. De Jonge probeerde het weg te moffelen in een wetsvoorstel dat verder enkel verbeteringen in de interpuncties van zinnen behelst.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-09 14:12

Amphiebietje

In de blubber

spijkerhoofd schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:51:
zoals een minimum aantal vakantiedagen van 20 dagen, waar Nederland met gemiddeld 25 dagen boven zit,
...met een 'kleine' terzijde: Andere EU landen hebben beduidend meer nationale feestdagen dan Nederland, en die tellen meestal niet mee als vakantiedagen, maar zijn wel verplicht vrij. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 07:02
Amphiebietje schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:15:
[...]

...met een 'kleine' terzijde: Andere EU landen hebben beduidend meer nationale feestdagen dan Nederland, en die tellen meestal niet mee als vakantiedagen, maar zijn wel verplicht vrij. O-)
Dat is een 'beetje' een Urban myth. Nederland heeft 8 officiële feestdagen. Er zijn 3 landen met beduidend meer dagen (Finland 15, Spanje 14 en Griekenland 12).

Maar bijvoorbeeld Duitsland heeft er maar 1 meer, 9 dus. Duitsers hebben wel vaker een feestdag, maar dat zijn geen officiële feestdagen waardoor het de werknemer gewoon een dag kost als het bedrijf op zo'n dag dicht is.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 17:26
alexbl69 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:13:
[...]

In ieder geval blij dat dit nu 'out in the open' is. De Jonge probeerde het weg te moffelen in eens wetsvoorstel dat verder enkel verbeteringen in de interpuncties van zinnen behelst.
Toen ik dit hoorde op tv was het eerste woord mesjogge. Ik heb er niets op tegen maar dan wel alleen als keuze zoals nu man, vrouw of X. Dus mensen die dat willen, kunnen het kiezen. Ik ben faliekant tegen het wijzigen voor iedereen. Dat slaat nergens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 09:59

hneel

denkt er het zijne van

alexbl69 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:21:
[...]

Dat is een 'beetje' een Urban myth. Nederland heeft 8 officiële feestdagen. Er zijn 3 landen met beduidend meer dagen (Finland 15, Spanje 14 en Griekenland 12).

Maar bijvoorbeeld Duitsland heeft er maar 1 meer, 9 dus. Duitsers hebben wel vaker een feestdag, maar dat zijn geen officiële feestdagen waardoor het de werknemer gewoon een dag kost als het bedrijf op zo'n dag dicht is.
Ik tel er 7:
- Nieuwjaar
- 2e Paasdag
- Koningsdag
- 2e Pinksterdag
- Hemelvaartsddag
- 1e kerstdag
- 2e kerstdag

En daarvan zijn er maar 3 gegarandeerd. De rest kan in het weekend vallen, en dan ben je ze kwijt. In bv Belgie krijg je in zulke gevallen ter compensatie de maandag vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Ik zag vanochtend de opname van Renze van gisteravond. Daarin hadden ze een stuk van de podcast van Wouter de Winther waarin werd verteld hoe lastig het is om met Omtzigt te praten. Feitelijk is Omtzigt zowel over rechts als over links het probleem omdat hij teveel twijfelt. NSC moet m.i. echt gaan kijken of hij dit soort zaken niet beter aan Eddy) van Hijum kan overlaten. Die weet best wat Omtzigt eruit wil halen. En dan krijg je tenminste snelheid. Ik vrees dat als Omtzigt zo blijft doen het snel op nieuwe verkiezingen uit gaat draaien. Zonder NSC heb je geen meerderheid voor zowel rechts als voor links.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:47

ZieMaar!

Moderator General Chat
Maar ook hier: Wouter de Winther is de spreekbuis van het rechtse electoraat (Telegraaf, VI, WNL, je snapt welk deel…). Hij noemt zich journalist, maar is daar veel te sturend voor. Is dit dus gewoon niet de druk (een beetje achterbaks) opvoeren op Omtzigt?

Ook nu: zou Omtzigt, met zijn dossierkennis, met zijn vasthoudendheid (men noemt hem twijfelaar, maar hij blijkt by far het meest koersvast van de rechtse blok te zijn) zou eigenlijk gebaat zijn bij deelname in een kabinet waarin een sterke, bewezen leider premier is. Dat vindt je niet bij PVV, BBB of VVD…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:41
D-e-n schreef op maandag 4 maart 2024 @ 00:02:
[...]

Maar is het dan niet raar of misschien zelfs ronduit kwaadaardig dat Omtzigt door de pers nu als onstabiele factor van de formatie wordt geframed? De grote roze olifant in de kamer is namelijk Wilders. Hoe ziet men een kabinet met zo'n eenmans scheldclubje ooit voor zich?
Je kan niet ontkennen dat Omzigt een onstabiele factor is. Als hij de gedachtegoed van Wilders direct verwerpt zoals o.a. D66 en GL/PVD, dan was het veel simpeler geweest.
Maar Omzigt heeft al aangegeven dat het heel moeilijk is om te regeren met Timmermans vanwege zijn te linkse economische ideeën. Met Wilders valt niet te regeren vanwege zijn extreme ideeën. Tja met wie wil je dan regeren?

Ik zeg niet dat de huidige impasse zijn schuld is, maar hij treft net zoveel blaam als de VVD. Beide willen niet met links regeren, want te links. En aan de rechterzijde heb je partijen waar je je serieus af moet vragen of je met hun überhaupt kan regeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 19:00

Dido

heforshe

defiant schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:08:
Het kernprobleem van de huidige (in)formatie blijft hierdoor de PVV. In principe zelfs als je VVD/NSC qua zetels zou splitsen qua PVV acceptatie is er geen meerderheid. Want de maximale electorale potentie voor extremisme schommelt vaak rond de 30% en heeft dus eigenlijk nooit meerderheid.
Dat zegt niet alles... in 1933 waren er twee keer verkiezingen bij onze oosterburen, en haalde een redelijk extremistische partij ook geen meerderheid (37,3% in juli en zelfs "maar" 33,1% in november). Ondanks dat ze minder dan 1/3 van de stemmen binnenhaalden wist de partijleider toch de baas te worden, en ondanks een terreurcampagne bij nieuwe verkiezingen in maart van het jaar erop, kreeg die partij toen nog steeds geen meerderheid.

De keiharde les is dat een partij die erop uit is een democratie om zeep te helpen zeer zeker geen meerderheid nodig heeft om dat doel te bereiken.

Het is te makkelijk om ervan uit te gaan dat dat een enorm uitznderlijke situatie was, of dat de NSDAP heel erg bijzonder was, en dat dat heden ten dage allemaal niet meer kan gebeuren.

[ Voor 8% gewijzigd door Dido op 04-03-2024 09:10 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Een democratie afschaffen heb je helemaal geen kamermeerderheid nodig, maar dat gaat gepaard met de harde hand door terreur vanuit politie, leger en knokploegen. De meeste dictaturen ontstaan uit complete volksopstanden, burgeroorlogen, niet vanuit de democratie. Deze hele discussie vind derhalve overbodig. Ik heb zelf niks met de PVV, maar dit vind ik wel erg framen naar Wilders toe.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• D-e-n
spijkerhoofd schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:51:
[...]

Europa heeft Nederland rijk gemaakt juist door het Neo Liberale gedachtegoed,
Je haalt twee dingen door elkaar. Europese verworvenheden zoals handel drijven met je buren en daar bijvoorbeeld geen invoerrechten over te hoeven betalen of gezamenlijke regels opstellen op milieugebied hebben geen moer te maken met het neoliberale gedachtegoed. De neoliberale gedachte is de gedachte dat alles handel is, dat de overheid er vooral is om bedrijven te faciliteren, dat de markt alles oplost. Het is de gedachte van Thatcher, van Reagan en van bijvoorbeeld de VVD van de laatste decennia. Het is ontkenning van het feit dat sommige onderdelen van ons leven zich niet laten leiden in winst en verlies. De problemen die dat oplevert zie je landelijk bijvoorbeeld in de zorg en het OV maar ook het onderwijs.

De EU is daar net als Nederland ook in doorgeschoten. Het draagt bijvoorbeeld absoluut nul bij aan onze welvaart dat we bijvoorbeeld de concessie van de NS op een bepaalde manier zouden aanbesteden. En vrij verkeer van werknemers is leuk voor de globetrotter en leuk voor bedrijven maar ik geloof dat iedereen het er toch wel over eens is dat je bij bepaalde sectoren daar nu een probleem hebt en dat je daar wel wat landelijke afspraken zou willen maken.
Ik ben zelf blij dat het gros van de Nederlanders tegen een Nexit is want in het geval van de Brexit is het verschil tussen arm en rijk gigantisch gestegen in Engeland.
Waarom borduur je voort op iets wat helemaal niet speelt in deze discussie? Ik pleit niet voor een Nexit en de SP pleit niet voor een Nexit. Je speelt in op een angst. Dat is van hetzelfde niveau dat we juist de pleitbezorgers van een Nexit verwijten.

Edit:
Je maakt er een voor of tegen Europa discussie van en dat is contraproductief en gevaarlijk. Het speelt de Nexit roepers juist in de kaart. Europees samenwerken is mooi, de EU als middel is prima maar je kunt prima voor de EU zijn en toch op bepaalde punten aanpassingen willen. Je kunt prima meer EU op het ene punt (denk asiel of klimaat) willen en op het andere punt minder.
Ik vind de SP vooral erg naïef en ben blij dat die partij nooit de grootste zullen worden, onder de SP zullen we een forse armoedeval meemaken als ik naar hun programma kijk, en voor heel veel mensen zal dat zeer negatief uitpakken met fors hogere belastingen.
Ook hier: inspelen op angst. We hebben een woningcrisis, we hebben een stikstofcrisis, zie problemen bij bijvoorbeeld de jeugdzorg en GGZ en we zien het verschil in kapitaal tussen de haves en de haves not groeien. Mensen zijn massaal het vertrouwen in de overheid verloren, soms onterecht maar vaak ook terecht. En dat allemaal onder beleid waartegen de SP ageert. En dan moeten we bang zijn voor een beetje meer SP in ons beleid?

De SP heeft ook haar beperkingen maar het is wel consequent één van de weinige partijen die terecht ageert tegen het feit dat we de menselijke maat in het publieke domein aan het verwaarlozen zijn, iets wat de PvdA vaak heeft nagelaten of anders in een coalitie compleet weggaf

[ Voor 12% gewijzigd door D-e-n op 04-03-2024 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:28
D-e-n schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:22:
[...]

De EU is daar net als Nederland ook in doorgeschoten. Het draagt bijvoorbeeld absoluut nul bij aan onze welvaart dat we bijvoorbeeld de concessie van de NS op een bepaalde manier zouden aanbesteden.
Nu lijkt me juist de NS, die meestal helemaal geen aanbestedingen hoeft te winnen en als ze dat doen vals spelen, een goed voorbeeld van het waarom ervan: onderhandse dealtjes aka corruptie. Wij gebruiken dat woord meestal niet bij onszelf, maar dat is wat het is, niet meer en niet minder. Het totale gebrek aan innovatie bij de NS (die opereert in feite net als 50 jaar terug, toen de SNCF bijv. druk was met de TGV) geeft mij juist reden voor verplichte aanbestedingen. Ja, ik weet dat er meer meespeelt (een overheid die al decennia lang liever in asfalt investeert), maar toch, ik denk dat het beste voor onze internationale treinverbindingen zou kunnen zijn het toelaten van SNCF en ICE. Laat hun die 150km maar doen, zijn ze beter in dan de NS ooit al zijn. Zelfs gewone treinen zijn armetierige meuk vergeleken met boemels in Polen bijv.

En de NS, eigenlijk is het meer een RS (Randstedelijke Spoorwegen). En eigenlijk een RM (Randstedelijke metropolitaine). Als je daarbuiten woont dan weet je wat ik bedoel. 150km van Utrecht vind je de NS ook al nauwelijks meer, allemaal Arriva et al.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
alexbl69 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:21:
[...]

https://landgeist.com/202...d-annual-leave-in-europe/

Wilde net link naar Wiki doen, want kon geen Europese vinden, maar nu wel gevonden. Dus ja, we staan gedeelte laatste wanneer we Turkije niet meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
@Brent
Reis jij veel met het OV? Dat lijkt me niet namelijk. De vergelijking met Frankrijk is zinloos. Frankrijk is een groot land met veel lange afstandsverbindingen. Juist het Nederlandse Randstedelijke netwerk is een fijnmazig netwerk dat aan elkaar hangt van een diversiteit aan verbindingen. Dat kun je niet opsplitsen zonder de service de nek om te draaien. Zie het VK voor wat voor rampen je dan krijgt.

Je moet wat dat betreft ook onderscheid maken in internationale, lange afstandsverbindingen en ons lokale netwerk. Bij het eerste kan de EU een rol spelen, bij het tweede heeft de EU geen zak te zoeken. Dat moet je helemaal niet willen opsplitsen of aanbesteden.

De suggestie dat de NS niet innoveert is overigens bezopen. Reis even terug in de tijd ga in 1970 in de trein zitten in het dieselboemeltje met het papieren kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:01
Sissors schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:34:
[...]

https://landgeist.com/202...d-annual-leave-in-europe/

Wilde net link naar Wiki doen, want kon geen Europese vinden, maar nu wel gevonden. Dus ja, we staan gedeelte laatste wanneer we Turkije niet meenemen.
Gemiddeld hebben full-timers ook nog 5 bovenwettelijke vakantiedagen. Die worden nu niet meegerekend. Met minima rekenen heeft nou niet echt heel veel zin, imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
D-e-n schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:22:
[...]

Je haalt twee dingen door elkaar. Europese verworvenheden zoals handel drijven met je buren en daar bijvoorbeeld geen invoerrechten over te hoeven betalen of gezamenlijke regels opstellen op milieugebied hebben geen moer te maken met het neoliberale gedachtegoed. De neoliberale gedachte is de gedachte dat alles handel is, dat de overheid er vooral is om bedrijven te faciliteren, dat de markt alles oplost. Het is de gedachte van Thatcher, van Reagan en van bijvoorbeeld de VVD van de laatste decennia. Het is ontkenning van het feit dat sommige onderdelen van ons leven zich niet laten leiden in winst en verlies. De problemen die dat oplevert zie je landelijk bijvoorbeeld in de zorg en het OV maar ook het onderwijs.

De EU is daar net als Nederland ook in doorgeschoten. Het draagt bijvoorbeeld absoluut nul bij aan onze welvaart dat we bijvoorbeeld de concessie van de NS op een bepaalde manier zouden aanbesteden. En vrij verkeer van werknemers is leuk voor de globetrotter en leuk voor bedrijven maar ik geloof dat iedereen het er toch wel over eens is dat je bij bepaalde sectoren daar nu een probleem hebt en dat je daar wel wat landelijke afspraken zou willen maken.
Wij hebben geen Neo Liberalisme in de EU, want in het Neo Liberalisme is geen plek voor vakbonden, stakingen en hebben werknemers geen rechten, dit hebben we wel wat eerder neerkomt op socialisme met een vleugje liberalisme. Werknemers binnen de EU hebben zeer veel rechten, dat is pure socialisme, daar zit niks neo liberaals bij, ergo binnen het Neo Liberalisme zou geen plek zijn voor het minimumloon.
Ook hier: inspelen op angst. We hebben een woningcrisis, we hebben een stikstofcrisis, zie problemen bij bijvoorbeeld de jeugdzorg en GGZ en we zien het verschil in kapitaal tussen de haves en de haves not groeien. Mensen zijn massaal het vertrouwen in de overheid verloren, soms onterecht maar vaak ook terecht. En dat allemaal onder beleid waartegen de SP ageert. En dan moeten we bang zijn voor een beetje meer SP in ons beleid?

De SP heeft ook haar beperkingen maar het is wel consequent één van de weinige partijen die terecht ageert tegen het feit dat we de menselijke maat in het publieke domein aan het verwaarlozen zijn, iets wat de PvdA vaak heeft nagelaten of anders in een coalitie compleet weggaf
Juist hier vind ik de Neo Liberale gedachte goed, de burger/individu zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun gedrag en niet alles op de overheid schuiven. Jeugdzorg, GGZ, leuk allemaal, maar mensen kiezen zelf voor kinderen, waarom moet de overheid, en daarmee de burger opdraaien voor mensen die incapabel zijn om kinderen te krijgen? Die te arm zijn voor kinderen?

Het verschil tussen have's en have nots? Wat hebben de have nots gedaan om een have te worden? Als ik zie dat mensen een studie volgen die niet aansluit op de arbeidsmarkt en vervolgens een callcenter baantje moeten accepteren vind ik dat toch eigen schuld, dit terwijl de have een studie genoten heeft die later zeer veel verdiend. Werken de have not's 40 uur of meer? Ik ben zelf een have, maar voordat ik een woning had werkte ik 40 uur of meer, goed je best doen in het leven word beloond, een top chirurg mag van mij een have + worden met een Porsche voor de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
martwoutnl schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:26:
[...]

Toen ik dit hoorde op tv was het eerste woord mesjogge. Ik heb er niets op tegen maar dan wel alleen als keuze zoals nu man, vrouw of X. Dus mensen die dat willen, kunnen het kiezen. Ik ben faliekant tegen het wijzigen voor iedereen. Dat slaat nergens op.
Laat ze eens bezig gaan met belangrijke zaken ipv dit soort geneuzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
martwoutnl schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:45:
Ik zag vanochtend de opname van Renze van gisteravond. Daarin hadden ze een stuk van de podcast van Wouter de Winther waarin werd verteld hoe lastig het is om met Omtzigt te praten. Feitelijk is Omtzigt zowel over rechts als over links het probleem omdat hij teveel twijfelt. NSC moet m.i. echt gaan kijken of hij dit soort zaken niet beter aan Eddy) van Hijum kan overlaten. Die weet best wat Omtzigt eruit wil halen. En dan krijg je tenminste snelheid. Ik vrees dat als Omtzigt zo blijft doen het snel op nieuwe verkiezingen uit gaat draaien. Zonder NSC heb je geen meerderheid voor zowel rechts als voor links.
Die uitzending was schandalig. Het was een grote bash richting Omtzigt terwijl de grootste instabiel factor voor zo'n kabinet (de eenmanszaak Wilders) buiten schot bleef.

Als kers op de smerige taart kwam het "onderzoek" waaruit naar voren kwam dat Wilders als nummer twee genoemd werd om Rutte op te volgen bij vertrek naar de NAVO. Naast de stupiditeit van de kiezers toont het ook de incompetentie van onze politieke duiders en talkshows dat niet even werd aangestipt dat zoiets natuurlijk aan het huidige demissionaire VVD-D66-CDA-CU kabinet is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:50
spijkerhoofd schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:45:
[...]

Wij hebben geen Neo Liberalisme in de EU, want in het Neo Liberalisme is geen plek voor vakbonden, stakingen en hebben werknemers geen rechten, dit hebben we wel wat eerder neerkomt op socialisme met een vleugje liberalisme. Werknemers binnen de EU hebben zeer veel rechten, dat is pure socialisme, daar zit niks neo liberaals bij, ergo binnen het Neo Liberalisme zou geen plek zijn voor het minimumloon.

[...]

Juist hier vind ik de Neo Liberale gedachte goed, de burger/individu zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun gedrag en niet alles op de overheid schuiven. Jeugdzorg, GGZ, leuk allemaal, maar mensen kiezen zelf voor kinderen, waarom moet de overheid, en daarmee de burger opdraaien voor mensen die incapabel zijn om kinderen te krijgen? Die te arm zijn voor kinderen?

Het verschil tussen have's en have nots? Wat hebben de have nots gedaan om een have te worden? Als ik zie dat mensen een studie volgen die niet aansluit op de arbeidsmarkt en vervolgens een callcenter baantje moeten accepteren vind ik dat toch eigen schuld, dit terwijl de have een studie genoten heeft die later zeer veel verdiend. Werken de have not's 40 uur of meer? Ik ben zelf een have, maar voordat ik een woning had werkte ik 40 uur of meer, goed je best doen in het leven word beloond, een top chirurg mag van mij een have + worden met een Porsche voor de deur.
De meeste have's hebben gewoon een stabiele omgeving gehad. Veel have not's hebben deze luxe niet. Die ga je straffen voor de keuzes van een ander.

Neo-liberalisme is leuk als je bij die top X% zit. En met de insteek van het neo-liberalisme zat die X steeds kleiner wordt, en is de kans steeds groter dat jíj ook niet meer bij die X% zit... En dat je volgens hun bij de "have not's" behoort.

Want tja, waarom neem je kinderen als je niet 5 ton aan beleggingen hebt en een aandeel in Shell? Waarom werk je niet gewoon 80 uur en heb je geen ouders die dat ook hebben gedaan, en die over de rug van een ander met hard werken hun geld voor jou hebben verdient?

GGZ en Jeugdzorg zijn er voor de groepen die niet gekozen hebben voor hun ouders. Niet voor de ouders die gekozen hebben voor een kind 8)7

afschaffen van de GGZ, de geestelijke gezondheidszorg is zo'n beetje hetzelfde als het sluiten van de ziekenhuizen en roepen "Tja, dan moet je maar niet ziek worden!"

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 04-03-2024 09:52 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

Dat is dus het kwaadaardige van dit gedachtegoed. Het waanzinnige onzinnige idee dat het altijd aan jou ligt als je de Porsche niet onder je reet hebt. In de VS hebben ze een heel land naar de kloten geholpen met die gedachte

Edit:
Verder eens met de wat uitgebreidere uitleg van @Waah

Zo las ik gisteren dat beleggen populair is onder jongeren. En dat wordt dan als positief geframed terwijl het natuurlijk gewoon wederom een uiting is van de tweedeling. Want het zijn de bevoorrechte jongeren die dat geld überhaupt hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door D-e-n op 04-03-2024 09:52 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 20:28

boesOne

meuh

[...]

Dit is natuurlijk je reinste kul. Mensen zijn niet allemaal even kansrijk. Het gezin waarin je geboren wordt bepaald voor een groot deel je kansen. Verder bestaat er zoiets als pech. Mensen krijgen gehandicapte kinderen, lopen onder de bus, vallen van ladders.

Natuurlijk mag er verschil zijn in beloning, maar als je graag een ontevreden onderlaag hebt die je vervolgens op laat hitsen door de eerste de beste populist dan moet je vooral bovenstaand gedachtgoed tot beleid verheffen. Stuitend vind ik het. Je hebt geen idee wat zich afspeelt in de krochten van de samenleving.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
D-e-n schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:50:
[...]

Dat is dus het kwaadaardige van dit gedachtegoed. Het waanzinnige onzinnige idee dat het altijd aan jou ligt als je de Porsche niet onder je reet hebt. In de VS hebben ze een heel land naar de kloten geholpen met die gedachte
Als je niet 40 uur wilt werken en je geen have kan worden ligt dat toch echt aan het individu ja. De gemiddelde top chirurg heeft veel door moeten leren, werken etc om daar te komen, niet een werkweek van 24 uur maar werkweken van 60 uur of meer is eerder regel dan uitzondering, zo'n iemand mag van mij een salaris hebben van 250k per jaar.

Overigens ben ik een grote voorstander om de inkomsten belasting fors te verlagen en de belasting op vermogens, erfenissen en schenkingen fors te verhogen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
D-e-n schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:50:
[...]

Edit:
Verder eens met de wat uitgebreidere uitleg van @Waah

Zo las ik gisteren dat beleggen populair is onder jongeren. En dat wordt dan als positief geframed terwijl het natuurlijk gewoon wederom een uiting is van de tweedeling. Want het zijn de bevoorrechte jongeren die dat geld überhaupt hebben.
Dit is een van de pijnlijkste aannames inderdaad, dat de mensen die het goed hebben, het aan zichzelf te danken hebben.

Het wrange is dat mensen met dit uitgangspunt vooral neerkijken op mensen die het minder hebben, maar de mensen die het beter hebben, hebben vaak geluk gehad in hun beleving. Zelden is het uitgangspunt dat die mensen gewoon betere keuzes hebben gemaakt (wat zou passen in die redenering).

Ik denk dat mensen met dit uitgangspunt werkelijk geen flauw idee hebben hoe het is als je een buitenlandse naam hebt, een handicap hebt, uit een milieu komt waarbij het niet normaal is om hbo te volgen, etc. Ik heb die ervaring zelf ook niet direct, maar zie de ongelijkheid op al die punten op een vaak schrijnende manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
D-e-n schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:38:
@Brent
Reis jij veel met het OV? Dat lijkt me niet namelijk.
Toen ik in de Randstad woonde: praktisch elke dag. Toen ik in Frankrijk woonde: regelmatig. Buiten de Randstad: niet vaak. Duurt te lang.
De vergelijking met Frankrijk is zinloos. Frankrijk is een groot land met veel lange afstandsverbindingen. Juist het Nederlandse Randstedelijke netwerk is een fijnmazig netwerk dat aan elkaar hangt van een diversiteit aan verbindingen. Dat kun je niet opsplitsen zonder de service de nek om te draaien. Zie het VK voor wat voor rampen je dan krijgt.
Kijk eens op de NS kaart. Dat 'fijnmazige' netwerk is lang niet zo fijnmazig als een RER of S-Bahn, en dekt maar nauwelijks Zuid-/Oost-/Noord-Nederland.

Ik heb deze discussie vaak met mijn overwegend Randstedelijke-maar-geen-buitenland-ervaring vrienden, tjsa, het is op elke manier meetbaar een slechte situatie...
Je moet wat dat betreft ook onderscheid maken in internationale, lange afstandsverbindingen en ons lokale netwerk. Bij het eerste kan de EU een rol spelen, bij het tweede heeft de EU geen zak te zoeken. Dat moet je helemaal niet willen opsplitsen of aanbesteden.
Nouja, de NS is al niet in staat het hele land te bedienen. Ik neem incidenteel de Arriva trein (werk en vertier) en dat neem ik liever dan een NS.
De suggestie dat de NS niet innoveert is overigens bezopen. Reis even terug in de tijd ga in 1970 in de trein zitten in het dieselboemeltje met het papieren kaartje.
Het is inderdaad verslechterd: in plaats van 1 keer controle heb je dat nu minstens twee keer. Dieselboemel: ik geloof dat de NS de laatste spoorwegmaatschappij ter wereld eindelijk stopcontacten heeft. Een innovatie die ik ruim 10 jaar geleden al in Poolse boemels constateerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:54
@spijkerhoofd waarom hou je in je betoog geen rekening met:

- Ziekte
- Ongelukken
- Mantelzorg
- Thuissituatie met weinig/geen geld
- Mentale ziekten zoals overspannendheid
enzovoorts.

Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die door één van bovenstaande in de schulden raken, naar een sociale huurwoning moeten of zefls hun dak boven het hoofd kwijt raken. Ook mensen met een goede studie en de wil om te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
boesOne schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:51:
[...]

Dit is natuurlijk je reinste kul. Mensen zijn niet allemaal even kansrijk. Het gezin waarin je geboren wordt bepaald voor een groot deel je kansen. Verder bestaat er zoiets als pech. Mensen krijgen gehandicapte kinderen, lopen onder de bus, vallen van ladders.
Ongelukken en gehandicapte kinderen kan natuurlijk altijd voorkomen en daar hebben we een goed systeem met de ziektewet, wajong en WIA, maar GGZ waar mensen bij het minste of geringste al heengaan, overdreven veel burn outs omdat de baas stom doet zouden we veel strenger op moeten zijn.
Natuurlijk mag er verschil zijn in beloning, maar als je graag een ontevreden onderlaag hebt die je vervolgens op laat hitsen door de eerste de beste populist dan moet je vooral bovenstaand gedachtgoed tot beleid verheffen. Stuitend vind ik het. Je hebt geen idee wat zich afspeelt in de krochten van de samenleving.
De ontevredenen, wat hebben zij gedaan om hun situatie te verbeteren? Wat voor opleiding, baan wissel etc. hebben zij gedaan? De ontevreden mogen best eens in de spiegel kijken gezien er een grote vraag is naar personeel. Er liggen kansen genoeg, een opleiding naar timmerman, electricien of loodgieter en je kan zomaar ineens boven modaal verdienen, maar ja, je moet willen en goed je best willen doen. Het grote slachtofferrol en je handje ophouden is gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
spijkerhoofd schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:59:
[...]

Als je niet 40 uur wilt werken en je geen have kan worden ligt dat toch echt aan het individu ja. De gemiddelde top chirurg heeft veel door moeten leren, werken etc om daar te komen, niet een werkweek van 24 uur maar werkweken van 60 uur of meer is eerder regel dan uitzondering, zo'n iemand mag van mij een salaris hebben van 250k per jaar.
Denk jij echt dat Achmed, zoon van praktisch analfabete gastarbeiders, chirurg kan worden in Nederland? Puur door hard te werken? Zelfs als ie bereid is 100 uur per week te werken en een iq van 140 heeft is dat praktisch onmogelijk.

Helaas bepaalt je afkomst en gezin dat echt voor een extreem groot deel. En dan hebben we het niet eens over handicaps, pech, ziekte etcetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Piet_Piraat7 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:03:
@spijkerhoofd waarom hou je in je betoog geen rekening met:

- Ziekte
- Ongelukken
- Mantelzorg
- Thuissituatie met weinig/geen geld
- Mentale ziekten zoals overspannendheid
enzovoorts.

Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die door één van bovenstaande in de schulden raken, naar een sociale huurwoning moeten of zefls hun dak boven het hoofd kwijt raken. Ook mensen met een goede studie en de wil om te werken.
*knip*, respectloos.

[ Voor 27% gewijzigd door NMH op 04-03-2024 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
ZieMaar! schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:08:
[...]

Denk jij echt dat Achmed, zoon van praktisch analfabete gastarbeiders, chirurg kan worden in Nederland? Puur door hard te werken? Zelfs als ie bereid is 100 uur per week te werken en een iq van 140 heeft is dat praktisch onmogelijk.

Helaas bepaalt je afkomst en gezin dat echt voor een extreem groot deel. En dan hebben we het niet eens over handicaps, pech, ziekte etcetera.
Als Achmed een IQ van 140 heeft gaat hij naar het VWO of hoger, en vanuit daaruit kan deze chirurg worden. Er zijn voorbeelden genoeg van kinderen van gastarbeiders die een topfunctie hebben.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:58

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Altijd een interessante stelling. Krijg ik dan ook de keuze dat mijn kinderen op geen enkele wijze bij hoeven te dragen aan jouw leven?

Dit is gewoon een heel stupide discussie die je gaat krijgen als je met deze vraag begint en je komt in een spiraal terecht waarbij je een heel nare samenleving gaat krijgen.
Dit is het idee dat als je hard werkt, je altijd alles krijgt wat je maar wil. Klinkt heel goed, maar het betekend ook dat je eigenlijk zegt dat als mensen het niet redden, het altijd hun eigen fout is, ze hebben niet hard genoeg gewerkt.

Je weet niet waarom die universitair geschoolde een callcenter baan aan het draaien is, je weet niet waarom iemand een studie wel of niet gaat redden.

(die topchirurg waar je het over hebt, cashed trouwens veel geld op basis van .... sociale overheidsprogramma's en sociale verplichtingen (verplichte zorgverzekeringen, subsidies, donaties,...). Niet heel erg liberaal en dat is ook vaka het probleem met liberalisme: men ontkent dat de basis van een dergelijke maatschappij drijft op veel sociale wetten/regelingen om perverse uitspattingen van het liberalisme tegen te gaan. Men erkent echter vaak niet dat die sociale programma's nut zouden hebben).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brent
Als je goed oplet, zie je dat mensen voor 'productiviteitsporno' (ik hang geen protestantse ethiek aan, dus tussen aanhalingstekens) filter op succes (de meest inzichtelijk vertekenende filter) en ook op mensen die in hun gezondste en beste jaren zitten. Je mist dan dus heel veel mensen die prima levens leiden, zelfs 'productief' zijn.
*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 41% gewijzigd door NMH op 04-03-2024 17:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
spijkerhoofd schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:14:
[...]

Als Achmed een IQ van 140 heeft gaat hij naar het VWO of hoger, en vanuit daaruit kan deze chirurg worden. Er zijn voorbeelden genoeg van kinderen van gastarbeiders die een topfunctie hebben.
Altijd leuk, van die dommertjes die geluk met hard werken verwisselen. Ze moesten eens weten :*)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eric.1
*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 74% gewijzigd door NMH op 04-03-2024 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

spijkerhoofd schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:19:
Een democratie afschaffen heb je helemaal geen kamermeerderheid nodig, maar dat gaat gepaard met de harde hand door terreur vanuit politie, leger en knokploegen. De meeste dictaturen ontstaan uit complete volksopstanden, burgeroorlogen, niet vanuit de democratie. Deze hele discussie vind derhalve overbodig. Ik heb zelf niks met de PVV, maar dit vind ik wel erg framen naar Wilders toe.
Dat is historisch onjuist, de meeste democratieën verzwakken vaak omdat 1 persoon toegeeft. De voorbeelden die jij benoemt zijn vaak al geen "echte democratie" meer. We denken vaak dat dit een geleidelijk proces is en dat het door de massa komt, maar in de praktijk is het vaak omdat er uiteindelijk één persoon toch overstag gaat en mee gaat met de andere waardoor die tegen het democratisch belang stemt. Op zich logisch want de meeste democratie werken op basis van percentage stemmen. En dan is de laatste plus 1 altijd de dader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Die generatie is behoorlijk oud geworden, het is een generatie die massaal 80+ is geworden, dus met je 50e en 60e doodgaan kwam in die tijd niet veel meer voor. We werken om te leven, of niet? Want als je geen have kan worden met het parttime werken werk je dus te weinig. Gezien veel parttimers trouwens toeslagen krijgen is dat een teken dat we niet Neo Liberaal zijn maar behoorlijk sociaal.

[ Voor 32% gewijzigd door NMH op 04-03-2024 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
spijkerhoofd schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:14:
[...]

Haal gastarbeiders en vluchteling uit bijvoorbeeld Iran niet door elkaar. Vaak dezelfde voornamen, maar compleet andere gezinnen. Daarnaast heb je vast meegekregen dat het (bindend?) schooladvies stelselmatig mensen bevoordeelt en dus ook benadeeld? En denk je dat studiefinanciering toereikend is? Of dat er veel ruimte is om bij te verdienen tijdens al die jaren? Of dat ze goede stage plekken kunnen krijgen (ten koste van Duco, Floris etc)? Statistisch zou je verwachten, volgens jouw redenering, dat elke basisschool een vergelijkbaar aandeel chirurgen, directeuren en promovendi zou voortbrengen. Dat is natuurlijk niet zo.

Flauwe n=1, maar ik heb op een categoraal gymnasium gezeten. We hadden 1 jongen in onze jaarlaag met een niet westerse migratie achtergrond, een zoon van een gevluchte ingenieur uit Iran. Dat is geen plek waar je het als dochter van arbeidsmigranten tot je recht komt, om talloze redenen (de dure uitjes, alleen al).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
spijkerhoofd schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:23:
[...]

Die generatie is behoorlijk oud geworden, het is een generatie die massaal 80+ is geworden, dus met je 50e en 60e doodgaan kwam in die tijd niet veel meer voor.
Op de babyboom surfen was een inderdaad een goede manier om van anderen te profiteren: je hoefde bijna niets in te leggen voor een pensioen, je profiteerde van de werkgelegenheid ten gevolge van de wederopbouw, profiteerde van de sprongen in verbetering gezondheidszorg en medisch onderzoek. Je kon nog een gezin onderhouden op 1 salaris, wat veel ruimte gaf voor de werkende (die doet er per saldo nu een half huishouden bovenop). Sociale voorzieningen waren voor die generatie het meest riant dat ze ooit zijn geweest.

Zal ik nog meer schoolboek-materiaal voorkauwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Gezien veel parttimers trouwens toeslagen krijgen is dat een teken dat we niet Neo Liberaal zijn maar behoorlijk sociaal.
De meeste toeslagen zijn er om ongelijkheid door wetgeving te corrigeren. Je kan het dus ook zien als te veel belasting die je op een andere manier terug krijgt. De kinderbijslag werd oorspronkelijk ook geïntroduceerd zodat mensen langer kunnen werken waardoor Nederland en als je niet (of minder) werkt krijg je geen (of minder) uitkering (terwijl de kosten van het kind niet veranderen).

Sociaal zou ik het niet noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
DevWouter schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:29:
[...]

De meeste toeslagen zijn er om ongelijkheid door wetgeving te corrigeren. Je kan het dus ook zien als te veel belasting die je op een andere manier terug krijgt. De kinderbijslag werd oorspronkelijk ook geïntroduceerd zodat mensen langer kunnen werken waardoor Nederland en als je niet (of minder) werkt krijg je geen (of minder) uitkering (terwijl de kosten van het kind niet veranderen).

Sociaal zou ik het niet noemen.
Ongelijkheid corrigeren is juist een teken van socialisme en mensen met een hoog salaris betalen daar aan mee via de belasting. Ik vind dat niet eerlijk, mensen laten werken zodat gezonde mensen lui kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:58

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
[...]

Die generatie is behoorlijk oud geworden, het is een generatie die massaal 80+ is geworden, dus met je 50e en 60e doodgaan kwam in die tijd niet veel meer voor. We werken om te leven, of niet? Want als je geen have kan worden met het parttime werken werk je dus te weinig. Gezien veel parttimers trouwens toeslagen krijgen is dat een teken dat we niet Neo Liberaal zijn maar behoorlijk sociaal.
er is een economisch nut voor parttimers ook:

1. als werkgever vul je er functies mee in die geen complete FTE zijn
2. toeslagen: zorgen ervoor dat werkgevers niet de volle mep hoeven te betalen om een inkomen te moeten betalen wat mensen in staat stelt van rond te komen, zie ook het punt hierboven. Toeslagen kunnen wel afgeschaft worden tot op zekere hoogte, maar dat zul je gaan merken aan salarissen en dat belastingen op kapitaal geheven gaan worden, iets waar veel 'have's' op tegen zijn. Veel bedrijven trouwens ook, vaak op basis van de mening van hun aandeelhouders
3. toeslagen ontgrendelen een nieuwe groep personeel: de gezinnen die kinderen hebben. Met een opvangtoeslag kunnen ze een kind wat nog niet naar shcool kan gaan laten opvangen, waardoor ze de uren die zo vrij komen gebruiken om te gaan werken. Je kunt dit heel liberaal af gaan schaffen, maar je raakt dan heel wat mensen kwijt op de arbeidsmarkt. De 1inkomengezinnen zullen dan trouwens meteen gaan profiteren van die markt want die wta wel werkt zal flink hogere salariseisen gaan neerleggen op tafel.

En dan nog het punt: als je de aanname maakt dat 'hebben' gelijk staat aan 'hard werken' denk ik dat je een heel simplistische visie hebt over wat hard werken al dan niet is. Maar als dat een dermate belangrijke factor is, moet je misschien eens onderbouwen wat 'hard werken' nu is, in een definitie die meetbaar is.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
toolkist schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:47:
[...]

Laat ze eens bezig gaan met belangrijke zaken ipv dit soort geneuzel.
Inmiddels heeft De Jonge al gereageerd volgens https://www.telegraaf.nl/...ppen-moeder-onnodige-fout Is een fout die snel wordt hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
[...]

De generatie die rond de oorlog of er net voor was geboren wel ja. De generatie die toen de rugzakken droeg, daarvan was de uitkomst toch niet zo rooskleurig. Daar zijn de cijfers gewoon van bekend. Pas rond de jaren 70 is het pas echt gestaagd gestegen, tot Corona aan kwam zetten.

En dat part-time. Ja. Met de voetnoot dat veel meer mensen werken. 1x full-time en 1x 0-uren is samen ook twee keer part-time. Echter kon je toen op 1 gemiddeld salaris prima leven en zelfs een huis kopen. Tijden veranderen. C'est la vie.

Er is gewoon bewust aangestuurd op een twee-verdieners-economie. En dat kan je best ergens indelen op de schaal waar jij het over hebt. Of dat zo sociaal is, dat vraag ik me erg af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Brent schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:28:
[...]

Op de babyboom surfen was een inderdaad een goede manier om van anderen te profiteren: je hoefde bijna niets in te leggen voor een pensioen, je profiteerde van de werkgelegenheid ten gevolge van de wederopbouw, profiteerde van de sprongen in verbetering gezondheidszorg en medisch onderzoek. Je kon nog een gezin onderhouden op 1 salaris, wat veel ruimte gaf voor de werkende (die doet er per saldo nu een half huishouden bovenop). Sociale voorzieningen waren voor die generatie het meest riant dat ze ooit zijn geweest.

Zal ik nog meer schoolboek-materiaal voorkauwen?
Dat is zeker waar, en waarom is dat afgeschaft? Omdat het te duur werd. En waarom zijn er zoveel tweeverdieners? Omdat de vrouwen in de jaren 60 en 70 wilden werken, dat is natuurlijk prima, maar dat betekend wel dat woningen duurder werden want het salaris van de vrouw telde ook ineens mee.

De huidige werkenden kunnen trouwens nu ook profiteren van het velen werkgelegenheid, geen enkel gezond mens hoeft werkeloos thuis te zitten of een laag betaalde baan uit te voeren. De gemiddelde MBO techneut kan veel meer verdienen dan veel HBOers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
eric.1 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:34:
[...]

De generatie die rond de oorlog of er net voor was geboren wel ja. De generatie die toen de rugzakken droeg, daarvan was de uitkomst toch niet zo rooskleurig. Daar zijn de cijfers gewoon van bekend. Pas rond de jaren 70 is het pas echt gestaagd gestegen, tot Corona aan kwam zetten.

En dat part-time. Ja. Met de voetnoot dat veel meer mensen werken. 1x full-time en 1x 0-uren is samen ook twee keer part-time. Echter kon je toen op 1 gemiddeld salaris prima leven en zelfs een huis kopen. Tijden veranderen. C'est la vie.

Er is gewoon bewust aangestuurd op een twee-verdieners-economie. En dat kan je best ergens indelen op de schaal waar jij het over hebt. Of dat zo sociaal is, dat vraag ik me erg af.
Vrouwen wilde zelf massaal werken vanaf de jaren 70, ontslagen worden als een vrouw ging trouwen was not done anymore!

En wat heeft het twee verdieners model voor gezorgd? Ongekende welvaart, twee auto's voor de deur, grote tv's aan de kast. meerdere laptops, Ipads, en iedere 2 jaar een nieuwe smartphone, 3x per jaar op vakantie, ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de welvaart bij gros van de mensen gewoon snor zit.
Pagina: 1 ... 37 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen aannames zonder onderbouwing: onderbouw met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over groepen zonder onderbouwing. Wees zo specifiek als mogelijk is.
• Geen culture war talking points. Zie ook: defiant in "De landelijke Nederlandse politiek 2023 - Na de val"
• Geen naamverbasteringen, schrijf namen van mensen voluit, dan wel de achternaam
• Geen oordelende kwalificaties toevoegen bij benoeming van personen of partijen
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen speculaties zonder fatsoenlijke onderbouwing en bronvermelding
• Geen complottheorieën
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• Speel de bal, niet de persoon
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.