Delerium schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 23:37:
[...]
In de moderne tijd komt dan iemand langs met de woorden:"dus je vindt pedofilie wel okay?" en twee seconden later ben je opeens pedofiel.
[...]
Kijk, dat je iedere mening waarde toekent gaat een beetje voorbij aan hoe de samenleving zich door schade en schande heeft ontwikkeld en bepaalde dingen toch best schadelijk heeft gezien. De Tweede Wereldoorlog is een enorm goed betoog waarom meningen niet altijd handig zijn, want rondzingende foute meningen zijn schadelijk.
Punt is meer: wie bepaalt wat fout is?
Wij hekelen de Chinese overheid, maar mogelijk is het op de korte en/of lange termijn zo dat het een beter systeem is dan Westerse democratie.
Of onder de democratieën zelf. Welke is dsn het beste? Die van Nederland, Engeland of de VS? Je zou zeggen die van Nederland... Maar de VS, ontstaan uit Westerse landen (qua overheid) is/was wereldleider, waar geheel Europa al decennia achteraan loopt. Economisch en militair gezien.
ook het compromis is zoiets: de een wil geen genocide, de ander wil wel genocide. Hoe ga je een compromis dan in? Een beetje genocide? Een halve volkerenmoord zou dan wel okay zijn voor de slachtoffers? Een beroerde mening.
Dit is geen compromis. Een halve genocide is ook een genocide. Moord (of genocide) is moreel geen optie.
En zo kom ik bij Wilders, de rechten die hij al 20 jaar bij moslims wil weghalen en ze niet eens als tweederangsburgers wil hebben zijn niet mis.
Bekende, invloedrijke, slimme wetenschappelijke mensen als Sam Harris, Richard Dawkins, enz. hebben zich al jaren uitgesproken tegen religie en met name de islam. Omdat in de huidige islam er deels wordt opgeroepen tot zaken die wij verwerpelijk vinden. Zoals eerwraak (moord), afpersing (verbanning als men islam verlaat), vrouwenonderdrukking en nog wat zaken.
Nou heb ik geen enkele moeite met buitenlanders, vluchtelingen of mensen die (zeg maar) thuis religieus zijn. Ik stem geen PVV nogmaals. Maar juist waar Wilders een punt heeft, is dat we moeten beseffen wat me in huis halen als we te tolerant zijn.
Je mag je ook afvragen waarom mensen uit islamitische landen zich in ons westerse land komen vestigen. Waarom niet in een ander islamitisch land?
Omgekeerd gaan heel weinig mensen uit het westen zich vestigen in islamitische landen.
Ik ken verder veel islamitische mensen die vriendelijker zijn dan de gemiddelde Nederlander. Ik heb geen angst voor andere culturen. Ik werk op een school. Vrijwel alle islamitische kinderen geven aan dat ze niks anders accepteren dan hetero's. Eigen kinderen mogen geen homo zijn, die worden dan per direct verbannen of erger. En dus zie je nergens een islamitische homo. Maar ze bestaan zeker wel. Islamitische meisjes zie ik ook bijzonder gedrag ontwikkelen door de onderdrukking thuis. Ze zijn vaak heel stil en verlegen. Ze zijn altijd positief, maar geven duidelijk niet een eigen mening. Of hebben die niet meer. Ze moeten een hoofddoek dragen, waar ik alle kinderen in de klas moet verplichten om niks op het hoofd te dragen.
Nogmaals, ik heb er niks op tegen, maar ik ben er wel op tegen dat bovenstaande onbespreekbaar is of dat anderen er geen stevige mening over mogen hebben.
We weten allemaal dat cabaratiers massaal aaangeven geen grappen meer te durven maken over die ene religie. Daar vind ik wel wat van.
Ja, het is slechts x procent van de mensen. Verreweg de meesten zijn in de basis goede mensen. Er zijn ook genoeg slechte westerlingen. Ik weet het.
Democratie is een balans. Een partij geeft tegengas aan iets. Mocht het volk voelen, denken of oordelen dat het tegengas nodig is, dan wint de partij die dat kan bieden. Ik volg de politiek ook. Lees het partijprogramma van de PVV. Er staat niks strafbaars in. Het is pittig en tussen de regels door voelt het haatdragend. Ik stem er niet op om die reden. Maar ik snap wel dat de mensen die het zat zijn in hun regio qua buitenlanders, er op gaan stemmen.
En ik, als inwoner van de provincie Groningen, weet dat als een overheid bij bepaalde mensen hun rechten wil weghalen niet echt beperkt worden om bij anderen ook die rechten weg te halen. Ik heb weinig respect voor dat soort meningen en breng ook weinig respect op voor zijn kiezers die dat allemaal geen probleem vinden
[...]
Want aan het einde van de rit verwijt ik de kiezers van Wilders 1 ding, een totaal gebrek aan zelfrespect. Als je namelijk een hoop niet goed vindt, dan moet je niet gaan stemmen op een politicus die er alleen voor zichzelf zit, de boel constant zit uit te schelden, nooit beschikbaar is voor iets constructiefs en dikke vriendjes met Poetin (die vandaag zijn politieke tegenstander gewoon heeft vermoord). Prima dat kiezers dat okay vinden maar die kiezers hoef ik niet te respecteren.
Dit hele stuk is feitelijk onjuist. Ik moet het in stukjes toelichten.
- Wilders zit er zeker niet alleen voor zichzelf. Hjj heeft een rotleven met 24/7 zware beveiliging door wat hij doet in de politiek. Hij is er met hart en ziel voor 'de Nederlander'. Ik ben absoluut geen fan van hem, niet altijd eens met zijn visie, maar juist op dit punt heb ik respect voor hem.
- Wilders scheld niet constant de boel uit. Hij heeft soms pittige momenten. 'Kopvoddentax' is een trieste woordkeuze. Hij is verder meestal netjes in een debat en weet ook vaak complimenten te geven.
- Hij heeft bijgedragen aan heel wat wetsvoorstellen. Hij is constructief als hij het er mee eens, zoals het hoort.
- Wilders is geen vrienden met Poetin. Hij zei dit erover:
"Verschrikkelijk", zegt ook PVV-leider Geert Wilders. Navalny is volgens hem gestorven "in een barbaarse strafkolonie van een barbaars regime".
Hee, dat is een punt waar de hele wereld het met die man gewoon eens is.
Geen respect voor de PVV-kiezer, op basis van hun stemgedrag. Daar heb ik dan weer moeite mee. Dat is een heel duidelijk teken van polarisatie. Die burgeroorlog in de VS die hier ook op komt zetten. Je moet blijkbaar volledig voor of tegen zijn. En de tegenpartij is 100% fout en vergelijkbaar met nazi's en Hitlerpraktijken.
Als men stelt dat vluchtelingen niet meer welkom zijn, dan is dat heel wat anders dan het actief uitmoorden van een volk wat Duitsland deed.
Als men tegen één of meer religie's is, dan is dat heel wat anders dan buurlanden binnenvallen om te bezetten.
Hitler was een ouderwetse oorlog aan het voeren puur voor macht. Zoals Alexander de Grote en Genghis Khan. Wilders is als democratisch politicus actief in de Tweede Kamer. Toevallig veel stemmen weten te krijgen. Hij heeft alsnog weinig macht en totaal niet de optie om ook maar in de buurt te komen van iets als nazi-Duitsland.
Men moet serieus stoppen met de losgeslagen vergelijkingen met Hitler en nazi's. Zodra dat genoemd is, weet je dat een discussie te ver heen is.
Hoe is 'geen respect voor PVV-stemmers' minder haatdragend dan 'geen respect voor islam'?