De landelijke Nederlandse politiek 2023/2024 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 111 Laatste
Acties:
  • 551.897 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

alexbl69 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:03:
[...]

Nee, hij wil niet regeren met partijen die hun ogen sluiten voor de financiële werkelijkheid.
Dan moet ie dát zeggen. En niet een lulverhaal over een stel brieven over financiën ophangen en vervolgens wel de deur openhouden om te gaan gedogen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:26
Brazos schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:59:
Linkse partijen zijn ideologisch bezwaard om de problemen aan te pakken, en als er niet iets aan wordt gedaan dan blijft de bestaanszekerheid steeds verder achteruit hollen.
Op basis van welke linkse regering van de afgelopen tijd kom je tot deze conclusie?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
RobinHood schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:03:
Aan de andere kant, Omtzigt doet de deur nou ook weer niet volledig dicht.

Straks krijgen we een minderheidskabinet van PVV + BBB + Ja21 of iets in die richting, en gedogen VVD en NSC het vrolijk.

Kunnen ze vervolgens bekvechten over wie regeren nou echt onmogelijk maakt.
Dat kan niet lukken. Van de hele formatie poging nu, waren eigenlijk enkel VVD en NSC degene die ervaren bestuurders zouden kunnen leveren. PVV en BBB kunnen er vast wel een paar vinden, maar echt geen volledige regering. En JA21 gaat daarbij ook niet helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:54
MikeyMan schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:59:
[...]

De financiën vallen tegen dus hij wil niet regeren. Dan wil ie dat dus wel als het meevalt.

Aan hem de schone taak om geen cadeautjes weg te geven. Als onderdeel van een regering.

Dat ie er met de andere partijen niet uitkomt zou kunnen, maar dat zegt ie niet in die woorden.
Bij jou gaat het er kennelijk niet in dat de andere partijen in de onderhandeling die cadeautjes dus klaarblijkelijk ondanks de slechte financiële positie willen blijven beloven. Daar passt NSC voor. Lijkt mij een gezonde houding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:06

HollovVpo1nt

I like gadgets

Omtzigt schuift nu aan bij Humberto op rtl 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:50
MikeyMan schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:49:
[...]
Wat een intense bullshit zeg.

1. Het is aan het kabinet om die financiën op orde te krijgen. Ook als het moeilijk is.
2. NSC was al te beroerd om hun eigen programma door te laten rekenen en nu wel hoog van de toren blazen.
Weet ik niet, daarvoor zou ik meer informatie willen hebben.
Zoals was het NSC de enige partij die (actief) belang stelde in actuele cijfers en inschattingen ?
Als dat een "ja" is, dan kan ik me voorstellen dat je je dan ook weer af kan vragen of je met die andere partijen verder wil gaan formeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gekkie schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:07:
[...]

Weet ik niet, daarvoor zou ik meer informatie willen hebben.
Zoals was het NSC de enige partij die (actief) belang stelde in actuele cijfers en inschattingen ?
Als dat een "ja" is, dan kan ik me voorstellen dat je je dan ook weer af kan vragen of je met die andere partijen verder wil gaan formeren.
Blijkbaar niet, anders hadden ze hun programma wel door laten rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Sissors schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:06:
[...]

Dat kan niet lukken. Van de hele formatie poging nu, waren eigenlijk enkel VVD en NSC degene die ervaren bestuurders zouden kunnen leveren. PVV en BBB kunnen er vast wel een paar vinden, maar echt geen volledige regering. En JA21 gaat daarbij ook niet helpen.
Dat weten jij en ik, maar weten Wilders en van der Plas dat?

Die twee heb ik nooit kunnen betrappen op enig zelfinzicht, dus ik zie ze het absoluut proberen.

"Minister X heeft inderdaad weinig bestuurlijke ervaring, maar hij/zij heeft wel boerenverstand!" hoor ik ze nu al zeggen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bazzemans schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:07:
[...]

Bij jou gaat het er kennelijk niet in dat de andere partijen in de onderhandeling die cadeautjes dus klaarblijkelijk ondanks de slechte financiële positie willen blijven beloven. Daar passt NSC voor. Lijkt mij een gezonde houding.
Dat zou er prima in gaan, maar als dat het verhaal was had er wel een andere tekst in die brief gestaan en had ie zn handen er vanaf getrokken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:09
MikeyMan schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:06:
[...]

Dan moet ie dát zeggen. En niet een lulverhaal over een stel brieven over financiën ophangen en vervolgens wel de deur openhouden om te gaan gedogen.
Dat zegt hij praktisch toch ook? Blijkbaar worden er aardig wat luchtkastelen opgebouwd om te verkopen. Als dan blijkt dat die ruimte er niet gaat zijn....wat doet een normale partij dan?

Wat is dit direct voor een rare draai om het allemaal als onzin te bestempelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
MikeyMan schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:08:
[...]
En hoe houdbaar zullen al die doorrekeningen waarop we gestemd hebben nu blijken te zijn (naast alle omissies die er al in zaten) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-09 19:57
Ik ben stiekem wel benieuwd hoe we er dan voorstaan qua overheidsfinanciën. Zijn dat zaken die men dan ook publiek moet maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:54:
[...]

Uiteraard. Dan wordt dan ook de volgende stap voor Plasterk: praten met GL-PvdA om te onderzoeken of er mogelijkheden tot samenwerking zijn.
Als GL-PVDA gaan praten is dat zonder Wilders lijkt me. En dan bevroed ik dat GLPvdA geen meerwaarde in Plasterk ziet, integendeel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
MikeyMan schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:08:
[...]

Je maakt hier continu deze parralel, maar die gaat scheef. Bij het doorrekenen van het verkiezingsprogramma's worden modellen gebruikt, waar Omtzigt al ruim voordat de NSC bestond (in zijn boek) commentaar op had. Ik vond zijn keuze dus niet zo onlogisch. Ondanks dat ik persoonlijk liever had gezien dat hij dat wel had door laten rekenen.

Een begroting die niet sluitend is, kan je zien aankomen door simpelweg het resultaat van lasten en baten te bekijken. Uiteraard zitten daar ook prognoses achter maar die geven wel een hanteerbare werkelijkheid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eric.1
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:05:
Volgens Plasterk is het 'Financien' argument van Omtzigt onzin.
Ja, ach, Plasterk, die bestempelt 10 Februari, of toch 12 Februari, of wacht, voor 16 Februari ook als begin Februari. Die moet gewoon met een wijntje in zijn hand van zijn pensioen gaan genieten joh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
MikeyMan schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:09:
[...]

Dat zou er prima in gaan, maar als dat het verhaal was had er wel een andere tekst in die brief gestaan en had ie zn handen er vanaf getrokken.
Dat is dan net hoe je het leest (of wilt lezen) kennelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

eric.1 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:10:
[...]

Dat zegt hij praktisch toch ook? Blijkbaar worden er aardig wat luchtkastelen opgebouwd om te verkopen. Als dan blijkt dat die ruimte er niet gaat zijn....wat doet een normale partij dan?

Wat is dit direct voor een rare draai om het allemaal als onzin te bestempelen...
Ja praktisch... Maar hij zegt het niet... De brief had prima beperkt kunnen blijven tot 'we wilden graag de financiën sluitend houden' en de handen er vanaf trekken. Had zeer plausibel geweest.

In plaats daarvan wordt er een hele boom opgetuigd en wil ie nog wel wat gaan steunen.

Does not compute

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Silent Thunder schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:12:
Ik ben stiekem wel benieuwd hoe we er dan voorstaan qua overheidsfinanciën. Zijn dat zaken die men dan ook publiek moet maken?
Blijkbaar matig tot slecht, en PVV en BBB vooral roepen heel veel dingen die nogal wat gaan kosten, en dat hele gedoe met rekenen en plannen vinden ze niet interessant.

Terwijl Pieter als econometrist snapt dat je geen gratis luchtkastelen kunt gaan bouwen. Helaas zullen veel kiezers dat niet (willen) snappen, en zie je nu al dat de andere partijen NSC als wegloper proberen weg te zetten.

Wat mij betreft de enige juiste keuze. Je wil niet meedoen met drie partijen die nu al doelbewust kiezen voor onverantwoord beleid en kiezersbedrog.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Silent Thunder
Ik vind het wel asociaal dat iedereen als een stel hyena's op die Nicoline van NSC stort. Als zij niks mag zeggen of inhoudelijk niet aan de beurt is om veel los te laten omdat er eerst een officieel statement komt van de voorman, dan vind ik het echt tokkie dat iedereen zo brutaal achter haar aan rent en beschuldigd van slechte bestuurscultuur en meteen alles uit de kast haalt om haar te betichten voor rotte vis.

Ik vond dat echt verschrikkelijk om te zien dat dit journalistiek moet zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
MikeyMan schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:16:
[...]

Ja praktisch... Maar hij zegt het niet... De brief had prima beperkt kunnen blijven tot 'we wilden graag de financiën sluitend houden' en de handen er vanaf trekken.

In plaats daarvan wordt er een hele boom opgetuigd en wil ie nog wel wat gaan steunen.

Does not compute
Had gekund, maar het staat er wel gewoon?...

Welkom in de politiek. Daar wordt wel vaker zes minuten gewauweld over drie woorden.

We wisten dat de NSC uit zou stappen, het was alleen wachten op een "goed" moment met zo min mogelijk schade. Laten we niet naïef doen en spelen alsof dit zo onverwacht is, zoals die toneelspelers van PVV, BBB en VVD.

On that note...mooi moment om Yesilgöz te vervangen

[ Voor 3% gewijzigd door eric.1 op 06-02-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
[...]
Ja praktisch... Maar hij zegt het niet... De brief had prima beperkt kunnen blijven tot 'we wilden graag de financiën sluitend houden' en de handen er vanaf trekken. Had zeer plausibel geweest.

Does not compute
Achja ik vind het ook geen bijzondere brief, maar ik verwacht dat daar nog wel nadere toelichting op gaat komen.
Maar net zoals Plasterk lijkt te reageren op vooral door de pers aangereikte informatie en daar op oordeelt, kan ik me ook voorstellen dat NSC een beperkte brief zou willen naar leden en de details via Plasterk naar de kamer zou willen laten gaan. Maar goed ook weer theorie want zo werkt het uiteindelijk niet met de media en politiek. Zo'n volgordelijkheid kun je in de praktijk op je buik schrijven.

Maar goed ik ben nog wel bereid om nog even te wachten met al te hard te oordelen op deze informatie flarden uit diverse richtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
[...]

Does not compute
Hetgeen jij beweert staat evengoed niet in de brief. Nergens beweert NSC alleen te willen regeren als de economie mee zit.

Does not compute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bazzemans schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:22:
[...]

Hetgeen jij beweert staat evengoed niet in de brief. Nergens beweert NSC alleen te willen regeren als de economie mee zit.

Does not compute
Ja koekoek. Er staat letterlijk dat de Financiën van de ministeries tegenvallen. Dus dat houdt automatisch in dat als dat niet het geval was er ineens geen proble was.

Prima dat ze het laten klappen overigens. Maar deze brief is ofwel onzin ofwel onkunde.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 06-02-2024 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 18:45
Sissors schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:37:
[...]

Makkelijk om hem de schuld te geven, maar het is niet alsof er alternatieven zijn. Ja, volgende verkiezingen om dan te kijken of BBB + PVV een meerderheid hebben...
Nope, hij heeft bewust info achtergehouden omtrent de cijfers. Lees het stukje van NSC maar eens. hij heeft wrsch gepoogd om deze hete aardappel weg te houden van de kwetsbare eenheid (als die er al was)

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
MikeyMan schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:25:
[...]

Ja koekoek. Er staat letterlijk dat de Financiën van de ministeries tegenvallen. Dus dat houdt automatisch in dat als dat niet het geval was er ineens geen proble was.
Nee, dat houdt dat helemaal niet automatisch in. Dat is een dikke vette aanname van jouw eigen brein.

(Nog los van het feit dat het niet over de economie gaat maar de overheidsfinanciën. Economie != Overheidsfinanciën)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:51
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:05:
Volgens Plasterk is het 'Financien' argument van Omtzigt onzin.
het lijkt mij ook vooral een manier om gezichtsverlies te beperken en er toch uit te kunnen stappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
[...]

Prima dat ze het laten klappen overigens. Maar dit is ofwel onzin ofwel onkunde.
Dat er anders geen probleem was staat er niet in. Maar ik had de brief ook anders geschreven ja, het argument komt niet helemaal uit de verf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:08
RobinHood schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:09:
[...]

Dat weten jij en ik, maar weten Wilders en van der Plas dat?

Die twee heb ik nooit kunnen betrappen op enig zelfinzicht, dus ik zie ze het absoluut proberen.

"Minister X heeft inderdaad weinig bestuurlijke ervaring, maar hij/zij heeft wel boerenverstand!" hoor ik ze nu al zeggen.
In praktische zin heb je dan natuurlijk een coalitie die het geen 4 jaar zal volhouden. Een belangrijk deel van proteststemmers zal inzien dat het gras aan de overkant echt niet groener was. En kans aanzienlijk is op nieuwe verkiezingen op niet al te lange termijn, waarbij een meer werkbare verdeling zal komen.
Silent Thunder schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:12:
Tot op zekere hoogte is dit inzichtelijk.

Inkomsten en uitgaven van het rijk worden globaal omschreven door Rijksfinanciën:
https://www.rijksoverheid...-en-uitgaven-van-het-rijk

CPB publiceert hun periodieke ramingen ten aanzien van o.a. verwachte inflatie, werkloosheid welk als burger weer meer invoelbaar zijn:
https://www.cpb.nl/ramingen

Waarbij je terug kunt zien binnen inkomsten en uitgaven dat de NL overheid inmiddels 5 jaar verlies draait.

En hier verder over zegt:
De overheidsschuld komt in 2024 uit op 47,3%. Dit is ruim onder de Europese grenswaarde van 60%. De komende jaren loopt de schuld op tot 52,9% in 2028. Het kabinet blijft hier aandacht voor houden. Het is belangrijk voor toekomstige generaties dat de overheidsfinanciën gezond blijven.
Goed natuurlijk dat hier aandacht voor is. Maar het bericht van NSC is dan natuurlijk ook invoelbaar. Gouden beloftes, waar simpelweg geen budget voor is, kan simpelweg niet.

Overheidsschuld kan niet eindeloos op lopen.

Voor meer detail overzicht, zijn ook de overige openbare stukken rondom de miljoenennota, belastingplan, begrotingen en bijbehorende stukken relevant:
https://www.rijksoverheid...-andere-officiele-stukken

Ook de doorberekening van een selectie aan verkiezing programma's is inzichtelijk:
https://www.cpb.nl/keuzes-in-kaart-2025-2028

Onder de streep, waar je ook eigenlijk naar kijkt, is de conclusie dat economisch het voor de overheid de komende jaren slecht uit ziet. Zowel qua rijksbegroting, als macro economisch voor ons als volk. Populistische partijen in het bijzonder, leiden in deze helaas af door de vele gouden beloftes binnen de verkiezingsprogramma's die niet waargemaakt zullen kunnen gaan worden.

Hiermee zijn uiteraard makkelijk stemmen te winnen. Iedereen stemt graag voor beter. Maar het is simpelweg niet haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
[...]
Ik denk niet dat je die automagische omdraaiing kunt maken.
En of die nieuwe financiële inzichten zelf het probleem waren voor NSC, of hoe partijen wel of niet bereid waren om daar mee om te gaan in de onderhandelingen is voor mij een vraag. En ik kan me voorstellen dat dat niet volledig uitgespeld in zo'n eerste brief staat. Maar verder in een toelichting kan komen.

Dus ik snap niet direct waarom je geen nadere toelichting zou willen afwachten maar al zo graag lijkt hard lijkt te willen oordelen op basis van deze fragmentarische informatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Die blonde name naast Joost Vullings is wel scherp (Humberto)

[ Voor 17% gewijzigd door Silent Thunder op 06-02-2024 22:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 11:45
Jeroenneman schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:17:
[...]
Wat mij betreft de enige juiste keuze. Je wil niet meedoen met drie partijen die nu al doelbewust kiezen voor onverantwoord beleid en kiezersbedrog.
Ik vind het op dit moment van schrijven veelzeggend dat Geert Wilders op dit moment schrijft “dat hij er niks van snapt.”
Dat is 100% wél zijn taak als voorman van de grootste partij: dit soort dingen wel snappen en liefst vóór zijn. Altijd die gespeelde verongelijkte verbazing… men prikt daar onderhand wel doorheen (hoop ik).

[ Voor 9% gewijzigd door MOmax op 06-02-2024 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Silent Thunder schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:33:
offtopic:
Je kan beter aangeven wat je ziet, want wij zien het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Omtzigt zegt bij Humberto nog niet dat de formatie geklapt is en NSC bereid blijft om haar verantwoordelijkheid te nemen. Interessant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:51
MOmax schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:36:
[...]

Ik vind het op dit moment van schrijven veelzeggend dat Geert Wilders op dit moment schrijft “dat hij er niks van snapt.”
Dat is 100% wél zijn taak als voorman van de grootste partij: dit soort dingen wel snappen en liefst vóór zijn. Altijd die gespeelde verongelijkte verbazing… men prikt daar onderhand wel doorheen (hoop ik).
haha, nieuw in populisme zie ik? nee een groot deel van de mensen die PVV gestemd hebben zullen daar met open ogen intrappen. Het is 100% nep maar helaas 120% effectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
bulle bas schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:37:
[...]

offtopic:
Je kan beter aangeven wat je ziet, want wij zien het niet.

Tip: het is op RTL4, kan je jouw eigen mening vormen :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:48
Frame164 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:01:
[...]

Hij zal dan ongetwijfeld links weer de schuld geven en z'n kiezers zullen daar ook nog intrappen.
We worden als land gegijzeld door mensen die het niet willen en/of niet kunnen snappen maar wel stemrecht hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

[...]

Hoho, denk jij dat Wilders het niet snapt? Natuurlijk wel. Hij snapt vooral het politieke spel heel goed. Namelijk nu de vermoorde onschuld spelen en de vinger wijzen richting NSC.

Z'n aanhangers gaan daar echt niet doorheen prikken hoor. Verder dan "buitenlanders slecht" kwamen die toch al niet. Anders stem je niet op zo'n partij. Wat Geert ze voorhoudt is de waarheid.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:06

HollovVpo1nt

I like gadgets

[...]

Omtzigt gaf net op een hele manier aan dat het gespeelde verontwaardiging is, omdat gisteren avond de spanning besproken en bekend waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 18:57
psychodude schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:32:
[...]

Hiermee zijn uiteraard makkelijk stemmen te winnen. Iedereen stemt graag voor beter. Maar het is simpelweg niet haalbaar.
Yup, imo DE reden dat Rutte is opgestapt: volgende regering moet echt heel veel niet leuke dingen doen.

Ik hoop op nieuwe verkiezingen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
[...]

Klopt, Wilders heeft geen moment laten zien dat hij een leider is. Gesprekspartners afzeiken op Twitter. Het is zijn formatie.

Koppen in de krant hadden moeten zijn:

Wilders heeft geen regie over formatie

(vul hier formatieproces in, leg uit wat het betekent als je publiekelijk onderhandelingspartners aanvalt, leg uit wat leiderschap is in coalitieverband)

Hier moet de pers duidelijk maken wat wel en niet normaal is. Nu laat je iemand het kader oprekken. Je dwingt andere partijen op te schuiven in dit gedrag, want dat wordt nu genormaliseerd.
Waarmee de politiek dus steeds verder richting marketingcircus schuift ten koste van gewoon aan het werk gaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bazzemans
Silent Thunder schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:33:
Alleen jammer dat zij, net als de rest van het journaille, beweert dat "de kiezer" ervoor gekozen heeft dat Wilders premier moet worden. Dat de PVV (hij) verreweg de grootste partij is, betekent niet dat een meerderheid van Nederland hem als de juiste premierskandidaat ziet. Ik zou graag zien dat zelfrespecterende journalisten deze nuance vaker maken. Onder een groot deel van de Nederlanders die kennelijk niet beter weten, heerst oprecht de gedachte dat dit wel het geval is of nog verderaand dat de PVV een bepaald recht heeft die ik toe zou schrijven aan een partij met een absolute meerderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rene44 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:49:
[...]

Yup, imo DE reden dat Rutte is opgestapt: volgende regering moet echt heel veel niet leuke dingen doen.

Ik hoop op nieuwe verkiezingen.
Met nog meer zetels voor de pvv? Of een vergelijkbare uitslag en volgend jaar nog maar eens?

Nieuwe verkiezingen zijn een zwaktebod. Het volk heeft gesproken, ze doen het er maar mee.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
bazzemans schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:38:
[...]

Tip: het is op RTL4, kan je jouw eigen mening vormen :Y)
offtopic:
Geen snark, maar dit is een discussieforum. Er is heel veel op tv en de wereld. Als je iets wil bespreken, noem in ieder geval wat je wil melden. Dat is het minimum.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:22
bazzemans schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:51:
[...]

Alleen jammer dat zij, net als de rest van het journaille, beweert dat "de kiezer" ervoor gekozen heeft dat Wilders premier moet worden. Dat de PVV (hij) verreweg de grootste partij is, betekent niet dat een meerderheid van Nederland hem als de juiste premierskandidaat ziet. Ik zou graag zien dat zelfrespecterende journalisten deze nuance vaker maken. Onder een groot deel van de Nederlanders die kennelijk niet beter weten, heerst oprecht de gedachte dat dit wel het geval is of nog verderaand dat de PVV een bepaald recht heeft die ik toe zou schrijven aan een partij met een absolute meerderheid.
Het is ook veelzeggend dat Joop vd Ende degene is die de vraag moet stellen of Wilders het wel überhaupt wel kan: een land leiden. Was het bij Op1 cabaretier Pannekoek niet die doorvroeg bij Baudet waar de presentatoren het lieten liggen?

Zolang de talkshows op dit niveau blijven hangen wordt het nooit meer wat met de politiek in Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:58
Als ik het zo hoor heeft Rutte er achter de schermen wel een financieel rommeltje van gemaakt. Geef ons langetermijn visie en beleid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:22
MikeyMan schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:55:
[...]

Met nog meer zetels voor de pvv? Of een vergelijkbare uitslag en volgend jaar nog maar eens?

Nieuwe verkiezingen zijn een zwaktebod. Het volk heeft gesproken, ze doen het er maar mee.
Wellicht zou je daar zelfs een wet voor kunnen maken: de kamer blijft minimaal drie jaar zitten. Ook als een kabinet valt: draai maar een ander kabinet in elkaar dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

D-e-n schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:59:
[...]

Wellicht zou je daar zelfs een wet voor kunnen maken: de kamer blijft minimaal drie jaar zitten. Ook als een kabinet valt: draai maar een ander kabinet in elkaar dan
Daar zit best wat in.

Uitdaging is wel dat je op een gegeven moment van verkiezing naar verkiezing aan het formeren bent. Of ze er nou een half jaar of drie jaar zitten :X

[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 06-02-2024 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Het nieuws over de rijksfinanciën komt bovenop eerdere berichtgeving dat 80 procent van de gemeenten in 2026 en 2027 geen sluitende begroting hebben kunnen presenteren in hun meerjarenbegroting 2024-2027. Dat betekent voor een groot deel van de gemeenten dat ze fors moeten bezuinigen. De kans is dus groot dat we een terugtrekkende lokale overheid gaan zien, terwijl die dichtbij de mensen staan die geraakt worden in hun bestaanszekerheid (bijstandsuitkeringen, minimaregelingen etc.). Het kunnen weleens laatste jaren worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:00

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
MikeyMan schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:55:
[...]

Nieuwe verkiezingen zijn dan ook niet meteen aan de orde. Het was van begin aan duidelijk dat deze optie heel moeilijk zou worden, maar hij moest wel worden onderzocht. De verkiezingsuitslag noopte daar toe.

Nu is het eerst het verslag afwachten en dan het debat in de tweede kamer.

Dan zijn er meer opties, bijvoorbeeld:
• Een andere informateur en alsnog proberen.
• Een nieuwe verkenningsronde voor wie wel het wil proberen
• Als dat niets wordt, dan pas nieuwe verkiezingen. Een meerderheid van de tweede kamer gaat echt niet voor verkiezingen stemmen. Dan moet een verkenner / informateur met een goede naam echt zeggen: dit kan niet anders > verkiezingen.

Maar zover zijn we nog lang niet, er zijn nog meer opties te onderzoeken.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@tweakduke ik zie het voorlopig ook nog niet gebeuren. Vraag is of dat uiteindelijk wel ergens toe leidt. Maar tevens zie ik volgende verkiezingen eigenlijk ook niet direct tot een meer werkbare uitslag leiden.

Catch22...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:00

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
MikeyMan schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 23:16:
@tweakduke ik zie het voorlopig ook nog niet gebeuren. Vraag is of dat uiteindelijk wel ergens toe leidt. Maar tevens zie ik volgende verkiezingen eigenlijk ook niet direct tot een meer werkbare uitslag leiden.

Catch22...
Zet wat meer partijen bij elkaar die een minder controversiële agenda hebben en dichterbij elkaar zitten kwa standpunten en het kan alsnog wel.

Daar moet de verkenner naar kijken, eigenlijk heeft Plasterk broddelwerk geleverd door überhaupt te gaan praten met deze combinatie. Maar goed, het is nu wel echt onderzocht.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
bazzemans schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 23:06:
Het nieuws over de rijksfinanciën komt bovenop eerdere berichtgeving dat 80 procent van de gemeenten in 2026 en 2027 geen sluitende begroting hebben kunnen presenteren in hun meerjarenbegroting 2024-2027. Dat betekent voor een groot deel van de gemeenten dat ze fors moeten bezuinigen. De kans is dus groot dat we een terugtrekkende lokale overheid gaan zien, terwijl die dichtbij de mensen staan die geraakt worden in hun bestaanszekerheid (bijstandsuitkeringen, minimaregelingen etc.). Het kunnen weleens laatste jaren worden.
2026 staat in gemeenteland inderdaad bekend als het 'ravijnjaar'. Maar dat is niet iets nieuws.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
Brazos schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 23:19:
[...]

2026 staat in gemeenteland inderdaad bekend als het 'ravijnjaar'. Maar dat is niet iets nieuws.
Vandaar ook de "bovenop". Beweerde dus niet dat dit nieuw was. Het is vooral scheef. Steeds meer taken naar de gemeenten, met te weinig financiële middelen.

[ Voor 21% gewijzigd door bazzemans op 06-02-2024 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
MikeyMan schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 23:16:

Catch22...
Nah dan krijgen we straks een nieuwe demissionaire premier van een demissionair kabinet waar bijna geen bewindspersoon meer in zit die ook missionair zijn geweest ;)
De enige die ik niet tussentijd zie vertrekken is Hugo de Jonge, alhoewel als hij burgemeester van Rotjeknor zou mogen worden zal die ook wel pleitte zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
tweakduke schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 23:19:
[...]

Zet wat meer partijen bij elkaar die een minder controversiële agenda hebben en dichterbij elkaar zitten kwa standpunten en het kan alsnog wel.

Daar moet de verkenner naar kijken, eigenlijk heeft Plasterk broddelwerk geleverd door überhaupt te gaan praten met deze combinatie. Maar goed, het is nu wel echt onderzocht.
Eens dat Plasterk gefaald heeft. Dat PvdA dna he... ;) Maar er is geen andere keuze. Yesilgoz gaat geen hara kiri plegen en met Timmermans ook maar koffie drinken. Er zijn zeer dringende zaken en elke partij die nu nog meer energie steekt in extra overlegrondjes, zal hard afgerekend worden. Nieuwe verkiezingen in mei of juni. Of nsc gaat later deze week nog terug maar dan zijn die flink de klos bij nieuwe verkiezingen. Neen, het is klaar en lang genoeg gedraald. En dan komen er nog eens 3 maanden vol vakantieperiodes aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:29
Omtzigt is geen meester in het helder duidelijk maken wat het probleem is. Maar ik kan mij wel goed in zijn redenering verplaatsen. Hij had die stukken gewoon moeten krijgen. Geen idee waarom die niet kwamen. Ben benieuwd wat Plasterk daarover meldt.

Klinkt weer een beetje als de toeslagenaffaire. Toen kreeg hij de juiste stukken ook niet op tafel. Dan krijg je ongelukken.

Ik kan me wel voorstellen dat mensen denken dat het een smoesje is om te stoppen met formeren. Ik heb die indruk niet.

[ Voor 5% gewijzigd door DeKever op 06-02-2024 23:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

noslen schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:58:
Als ik het zo hoor heeft Rutte er achter de schermen wel een financieel rommeltje van gemaakt. Geef ons langetermijn visie en beleid.
Helaas, dat betekent; vleestaks, bouwstop, verhoging zorgpremie, extra heffing plastic en ga zo maar door. Dat past niet in het narratief van “gratis bier en wind op alle fietspaden” wat nu aan het formeren is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]

Wat een intense bullshit zeg.

1. Het is aan het kabinet om die financiën op orde te krijgen. Ook als het moeilijk is.
2. NSC was al te beroerd om hun eigen programma door te laten rekenen en nu wel hoog van de toren blazen.
Of het is gewoon een simpele escape om te laten zien aan je achterban: we hebben ons best gedaan maar met financiële achterstand in het verschiet heeft deze samenwerking geen zin met partijen die aan gratis bier moties doen (Wilders en BBB)

Want daar zat wel duidelijk verschil in. Meer boekhoudersmentaliteit vvd / rentmeesterschap nsc vs opportunistisch geen gezeik iedereen rijk PVVBBB.

Kortom hoe kom je af van twee partijen die vanuit hun standpunten al haaks op je eigen programma staat. Welnu zo dus. Kun je een extern iets (Plasterk) de schuld geven. Het zwartepieten is allang begonnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:10

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Na een rondje media denk ik dat het volgende is gebeurd: de verhoudingen waren niet goed, maar partijen vonden dat NSC het minst meewerkte en probeerden de schuld ook bij die partij te parkeren. NSC probeerde daaruit te ontsnappen door te breken op een onderwerp wat niet gerelateerd was aan een van de partijen, om zo ook de schuldvraag weer te kunnen verwerpen.

Plus het is denk ik ook een strategie om strategie die de VVD hanteerde te counteren, d.w.z. dat ze als eerste alleen wilden gedogen. Nu zit de VVD in de rol die ze eerst niet wilden.

Ik denk dat ik deze strategie van NSC wel begrijp, zeker vanuit machtspolitiek oogpunt. NSC staat het zwakste als het gaat om het kunnen verwezenlijken van hun programma, ze zullen op een manier hier hun eigen machtspositie moeten zien te verstevigen.

Het NSC wint alleen als ze veel moeite en werk steken in het maken van herstelbeleid, waarbij het risico ook is dat het resultaat jaren op zich laat wachten. De PVV en BBB winnen als dat niet gebeurd, omdat ze kapitaliseren op onvrede. Dat is tegenstrijdig.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

defiant schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 00:38:
Na een rondje media denk ik dat het volgende is gebeurd: de verhoudingen waren niet goed, maar partijen vonden dat NSC het minst meewerkte en probeerden de schuld ook bij die partij te parkeren.
Ik snap dan ook niet dat Omtzigt/NSC er uberhaupt aan begonnen zijn. Dit was simpel voorspelbaar (en werd ook voorspeld) en er was gewoon niks te winnen voor het NSC. Wilders heeft lak aan de grondwet en geen enkele competente of betrouwbare ministerkandidaten, de BBB is nog erger want Caroline kan nog niet eens de thee maken, en de VVD likt haar wonden en zal alles doen om de boel te saboteren en de schuld elders te leggen.

[ Voor 1% gewijzigd door polthemol op 07-02-2024 08:34 . Reden: namen voluit schrijven ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:32
Joosie200 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 00:05:
[...]

Of het is gewoon een simpele escape om te laten zien aan je achterban: we hebben ons best gedaan maar met financiële achterstand in het verschiet heeft deze samenwerking geen zin met partijen die aan gratis bier moties doen (Wilders en BBB)

Want daar zat wel duidelijk verschil in. Meer boekhoudersmentaliteit vvd / rentmeesterschap nsc vs opportunistisch geen gezeik iedereen rijk PVVBBB.

Kortom hoe kom je af van twee partijen die vanuit hun standpunten al haaks op je eigen programma staat. Welnu zo dus. Kun je een extern iets (Plasterk) de schuld geven. Het zwartepieten is allang begonnen.
Zonder PVV / BBB is er nog prima een meerderheidscoalitie te smeden. Moet de VVD wel ff detoxen van hun huidige extreem rechtse standpunten en gewoon weer een beetje normaal liberaal gaan doen (zoals ze dat in Europarlement doen).

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:25

FreakNL

Well do ya punk?

Auredium schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:55:
[...]

Geen eigen risico meer betekend gewoon dat je maandbedrag bij je verzekering omhoog gaat. In plaats van dat je dan kunt besparen als je niet ziek bent en dus geen eigen risico gebruikt ben je het bedrag dan ieder jaar kwijt. Alleen mensen die eigen risico sowieso altijd op gebruiken (Chronisch zieken) zullen er geen probleem mee hebben want die zijn dat extra geld in beide gevallen kwijt.

Los van dat - Nu gaat het gia PCDA/GL proberen wat waarschijnlijk ook niet lukt. (PVDA/GL - NSC - D66 - BBB?) Maar ik denk niet dat BBB met PVDA/GL en D66 wilt.
Nieuwe verkiezingen maakt PVV mogelijk groter maar hoofdzakelijk ten koste van VVD dus netto veranderd er niets en kan zonder NSC er nog steeds geen coalitie worden gemaakt.
Er is niks mis met het afschaffen van het eigen risico. Sterker nog, een prima idee zelfs. Een bonus krijgen omdat je gezond bent? Dat is pervers. Het komt ook helemaal niet uit de koker van de PVV. Maar zoals altijd nemen ze ideeen over van andere partijen als blijkt dat ze ermee kunnen scoren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Brazos schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:59:
[...]

De vraag is in hoeverre je het één los kunt zien van het ander. Ik denk persoonlijk niet dat je veel aan bestaanszekerheid kunt doen zonder iets aan migratie te doen. We zijn het stadium van symptoombestrijding wel een beetje voorbij.

Linkse partijen zijn ideologisch bezwaard om de problemen aan te pakken, en als er niet iets aan wordt gedaan dan blijft de bestaanszekerheid steeds verder achteruit hollen.
Eigenlijk zeg je dus gewoon dat je bestaanszekerheid op de tocht staat vanwege al die migranten? Die blijkbaar klauwen met geld kosten en ons allemaal de keel willen afsnijden?

Dan moet je je eens in de cijfers verdiepen ipv je jezelf door de onderbuik laten leiden. Migratie is vooralsnog een piepklein probleempje in Nederland. We hebben (veel) grotere issues op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

FreakNL schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 07:09:
[...]

Er is niks mis met het afschaffen van het eigen risico. Sterker nog, een prima idee zelfs. Een bonus krijgen omdat je gezond bent? Dat is pervers. Het komt ook helemaal niet uit de koker van de PVV. Maar zoals altijd nemen ze ideeen over van andere partijen als blijkt dat ze ermee kunnen scoren.
En voeren die vervolgens natuurlijk niet uit. Dat is de kracht (of was) van de PVV. Je kon heel makkelijk stemmen trekken met populair maar onuitvoerbaar beleid, want tot echte uitvoering hoefde het toch niet te komen.

Nu zitten ze aan de grote mensen tafel, en wat doen ze? Fleur die gelijk begint te draaien over het eigen risico.
Terwijl Wilders in debatten nog (heel mediageniek) schreeuwde "wij gaan het vandaag nog regelen!".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Wie had dat programma dan moeten doorrekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
gambieter schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 00:44:
Ik snap dan ook niet dat Omtzigt/NSC er uberhaupt aan begonnen zijn. Dit was simpel voorspelbaar (en werd ook voorspeld) en er was gewoon niks te winnen voor het NSC. Wilders heeft lak aan de grondwet en geen enkele competente of betrouwbare ministerkandidaten, de BBB is nog erger want Caroline kan nog niet eens de thee maken, en de VVD likt haar wonden en zal alles doen om de boel te saboteren en de schuld elders te leggen.
Ja, puur kijkend naar de onderhandelingsposities van partijen: de PVV staat natuurlijk sterk als grootste partij in de Tweede Kamer. BBB brengt een enorm aantal zetels in de Eerste Kamer mee, en is daarmee bij een formatie ook niet makkelijk weg te denken. De VVD heeft de mensen met bestuurservaring, en Yeşilgöz weet dat haar politieke carrière ten einde is als de formatie niet slaagt.

NSC heeft van alle vier formerende partijen veruit de slechtste onderhandelingspositie. Dat zou niet het ergste zijn als ze ideologisch dicht bij de rest zouden staan, maar ze zijn juist het buitenbeentje.

Blijft nog over, de optie CDA+FVD, of CDA+SGP. Beide opties leveren een meerderheid in de Tweede én Eerste Kamer op, en FVD heeft al aangegeven dat ze een rechts kabinet graag mogelijk willen maken, en de SGP staat ideologisch dicht bij de formerende partijen.

Een minderheidskabinet van PVV+BBB+VVD kan makkelijk "winkelen" bij de overige rechtse partijen: voor de ene maatregel krijgen ze steun bij NSC, voor de andere bij CDA+SGP, en voor een derde werkt de FVD weer mee. Omdat de kleine rechtse partijen per wetsvoorstel weer tegen elkaar uitgespeeld kunnen worden, maakt dit de onderhandelingspositie van de coalitie nog sterker.

Mijn natte-vinger voorspelling: de lijntjes naar CDA (en SGP/FVD) worden uitgeworpen, en er komt een minderheidskabinet van drie of vier partijen.

Tweede voorspelling: Een rechts minderheidskabinet zou een feest moeten worden voor de linkse oppositie, maar Timmermans gaat zich vastbijten in D66-issues en het kabinet de discussie laten bepalen.

[ Voor 0% gewijzigd door polthemol op 07-02-2024 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Napo schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 07:52:
[...]

Wie had dat programma dan moeten doorrekenen?
Volgens mij is dat gewoon een dienst van het CBS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TrailBlazer schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 07:57:
[...]

Volgens mij is dat gewoon een dienst van het CBS
CPB ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Moet je wel als partij in een voorgaande verkiezing een zetel hebben behaald.
Om de kwaliteit te kunnen waarborgen, is het niet mogelijk om de programma’s van alle partijen die meedoen aan de Tweede Kamerverkiezingen door te rekenen. Daarom zijn uitsluitend de partijen die bij de vorige Tweede Kamerverkiezingen een zetel hebben behaald uitgenodigd voor deelname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Napo schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:00:
[...]

Moet je wel als partij in een voorgaande verkiezing een zetel hebben behaald.

[...]
Das op uitnodiging. CPB had al lang en breed aangegeven het programma te willen doorrekenen. NSC heeft geweigerd.

Net als bbb en pvv overigens. Maar die geven er ook iets minder hoog over op.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 07-02-2024 08:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 07:15:
[...]

Eigenlijk zeg je dus gewoon dat je bestaanszekerheid op de tocht staat vanwege al die migranten? Die blijkbaar klauwen met geld kosten en ons allemaal de keel willen afsnijden?

Dan moet je je eens in de cijfers verdiepen ipv je jezelf door de onderbuik laten leiden. Migratie is vooralsnog een piepklein probleempje in Nederland. We hebben (veel) grotere issues op te lossen.
Dat de bevolking zo veel en zo snel is gegroeid is inderdaad één van de redenen dat de bestaanszekerheid op de tocht staat en de maatschappij aan alle kanten uit zijn voegen breekt.

Tegelijkertijd is de taart van Nederland al te groot dus aan de andere kant moeten we afbreken, en de resten verdelen over steeds meer mensen. Het is dan geen verrassing dat ieder zijn aandeel kleiner wordt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Brazos schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:12:
[...]

Dat de bevolking zo veel en zo snel is gegroeid is inderdaad één van de redenen dat de bestaanszekerheid op de tocht staat en de maatschappij aan alle kanten uit zijn voegen breekt.

Tegelijkertijd is de taart van Nederland al te groot dus aan de andere kant moeten we afbreken, en de resten verdelen over steeds meer mensen. Het is dan geen verrassing dat ieder zijn aandeel kleiner wordt.
Of gewoon (o.a.) in de veestapel snoeien die we hier houden voor het buitenland, waardoor er ruimte komt om woningen te bouwen (zowel qua grond als qua stikstof etc), waardoor de huizenprijs omlaag gaat (of op z'n minst niet meer zo enorm stijgt) en dat de bestaanszekerheid een heel eind verbetert....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
toolkist schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:24:
Of gewoon (o.a.) in de veestapel snoeien die we hier houden voor het buitenland, waardoor er ruimte komt om woningen te bouwen (zowel qua grond als qua stikstof etc), waardoor de huizenprijs omlaag gaat (of op z'n minst niet meer zo enorm stijgt) en dat de bestaanszekerheid een heel eind verbetert....
Neveneffect: een flink deel van de arbeidsmigranten in Nederland is hier werkzaam in de vleesverwerkende industrie, in de land- of tuinbouw, en in de logistiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene44
defiant schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 00:38:
NSC staat het zwakste als het gaat om het kunnen verwezenlijken van hun programma, ze zullen op een manier hier hun eigen machtspositie moeten zien te verstevigen.
Gezien de peilingen en de formatieperikelen ben ik het hier niet mee eens. Omtzigt heeft Wilders flink laten buigen, en de zwakste op dit moment is toch echt VVD cq Yesilgoz.
blb4 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 01:18:
[...]

Zonder PVV / BBB is er nog prima een meerderheidscoalitie te smeden. Moet de VVD wel ff detoxen van hun huidige extreem rechtse standpunten en gewoon weer een beetje normaal liberaal gaan doen (zoals ze dat in Europarlement doen).
Heb je de laatste peilingen gezien? Wanneer valt het kwartje dat de kiezer, ook de VVD kiezer een rechts kabinet Wilders i wenst? Er blijft geen VVD meer over als ze ook maar een whif van meer naar links laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
toolkist schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:24:
[...]

In theorie heb je dan een geitenpaadje tot je bedenkt dat je geen personeel hebt om te bouwen, het energienet geen ruimte heeft voor extra woningen, er een drinkwater tekort dreigt er geen capaciteit is qua zorg, onderwijs, OV etc. Om nieuwe wijken op te bouwen en bouwmaterialen zeer duur zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
blb4 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 01:18:
[...]

Welke extreem rechtse standpunten heeft de VVD?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Sissors schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:36:
[...]

Welke extreem rechtse standpunten heeft de VVD?
Dat de PVV een onderhandelpartner voor een kabinet is, for starters.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:37:
[...]

Goed dan heeft NSC ook extreem rechtste standpunten. En ik (als VVD stemmer) zie ook 100x liever een kabinet met GLPVDA dan met PVV. Maar met de verkiezingsuitslag zou je sowieso alleen PVV extra zetels gratis gaan uitdelen als je niet de poging zou doen.

Maar als de VVD nu extreem rechts is (/standpunten heeft) omdat ze onderhandelen met PVV over een kabinet, is GLPVDA dan ook extreem rechts als ze met VVD gaan onderhandelen, immers we hebben net besloten dat die ook extreem rechtste standpunten hebben. En als we dan toch een kabinet over extreem rechts moeten doen (immers er zijn nu 4 partijen met extreem rechtse standpunten dus), kunnen die niet net zo goed samen het doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 20:46

Alpine

Twisted animator

Brazos schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:12:
[...]

Helemaal niet snel. De bevolkingsgroei is in percenten laag, zo'n 0,3%, en al decennia lang. Als het de rente is op je bankrekening zou je er over klagen.

Probleem is de onbalans in de bevolking met relatief veel ouderen en weinig jongeren.
Werkende jongeren brengen nou eenmaal veel meer op voor de staatskas dan gepensioneerden.

Realiteit is dat het leven de komende jaren alleen maar duurder voor ons allemaal gaat worden. Juist nog duurder als de bevolkingsgroei nog verder afgeremd gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Kurkentrekker schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:37:
[...]

Dat noemen we toch gewoon Democratie?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:37
Sissors schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:41:
[...]

Goed dan heeft NSC ook extreem rechtste standpunten. En ik (als VVD stemmer) zie ook 100x liever een kabinet met GLPVDA dan met PVV. Maar met de verkiezingsuitslag zou je sowieso alleen PVV extra zetels gratis gaan uitdelen als je niet de poging zou doen.

Maar als de VVD nu extreem rechts is (/standpunten heeft) omdat ze onderhandelen met PVV over een kabinet, is GLPVDA dan ook extreem rechts als ze met VVD gaan onderhandelen, immers we hebben net besloten dat die ook extreem rechtste standpunten hebben. En als we dan toch een kabinet over extreem rechts moeten doen (immers er zijn nu 4 partijen met extreem rechtse standpunten dus), kunnen die niet net zo goed samen het doen?
De VVD heeft het venster van Overton wagenwijd opengezet, door het migratieissue met stip op 1, 2 en 3 te zetten. Eerst door er een regering voor op te blazen, daarna door de deur open te zetten voor de PVV.

De VVD is niet extreem rechts, maar ze heeft extreem rechts wel een podium gegeven.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Brazos schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:34:
[...]

In theorie heb je dan een geitenpaadje tot je bedenkt dat je geen personeel hebt om te bouwen, het energienet geen ruimte heeft voor extra woningen, er een drinkwater tekort dreigt er geen capaciteit is qua zorg, onderwijs, OV etc. Om nieuwe wijken op te bouwen en bouwmaterialen zeer duur zijn.
En zie daar waarom je *wel* arbeidsmigranten nodig hebt, alleen dan voor de juiste functies.
Dus niet bijvoorbeeld voor de eerder genoemde vleesverwerkende industrie, voor goederen die grotendeels naar het buitenland gaan, maar zorgverleners en mensen in de bouw.

Verder zijn die woningen niet bedoeld voor een enorme bevolkingsgroei (die er ook niet is) te huisvesten, maar om 20-ers en 30-ers uit het ouderlijk huis te krijgen.

En wat betreft bouwmaterialen, het zijn nog altijd de grondprijzen die het grootste probleem zijn en daarop heeft de overheid/gemeentes vaak een directe invloed

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Joris748 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:47:
[...]

De VVD heeft het venster van Overton wagenwijd opengezet, door het migratieissue met stip op 1, 2 en 3 te zetten. Eerst door er een regering voor op te blazen, daarna door de deur open te zetten voor de PVV.

De VVD is niet extreem rechts, maar ze heeft extreem rechts wel een podium gegeven.
Ik vind dat erg makkelijk. Punt is namelijk dat voor veel mensen het migratieissue een belangrijk ding is in de politiek. Of het dan op 1, 2 en 3 moet staan kan je je afvragen, maar ik zou het zeker in de top 3 zetten.

Dat zie je ook bijvoorbeeld in adviezen van https://www.staatscommissie2050.nl/, die ook stellen dat de bevolkingsgroei geremd moet worden om de verzorgingsstaat in stand te kunnen houden. En uiteraard gaat het dan in Nederland bij groei van de bevolking over migratie. En dan dus niet over verpleegkundige die hier een paar jaar komen werken. En ook is de negatieve impact van ASML expats op de verzorgingsstaat beperkt (het helpt niet met de huizenmarkt, maar het helpt wel voor inkomen van de overheid).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:37
Sissors schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:05:
[...]

Ik vind dat erg makkelijk. Punt is namelijk dat voor veel mensen het migratieissue een belangrijk ding is in de politiek. Of het dan op 1, 2 en 3 moet staan kan je je afvragen, maar ik zou het zeker in de top 3 zetten.
Het migratieprobleem is bewust groter gemaakt om de aandacht van andere probleemdossiers af te leiden.

Populisten en opportunisten zijn vol op het orgel gegaan en veel kiezers zijn daar in mee gegaan.
Dat zie je ook bijvoorbeeld in adviezen van https://www.staatscommissie2050.nl/, die ook stellen dat de bevolkingsgroei geremd moet worden om de verzorgingsstaat in stand te kunnen houden. En uiteraard gaat het dan in Nederland bij groei van de bevolking over migratie. En dan dus niet over verpleegkundige die hier een paar jaar komen werken. En ook is de negatieve impact van ASML expats op de verzorgingsstaat beperkt (het helpt niet met de huizenmarkt, maar het helpt wel voor inkomen van de overheid).
Migratie moet zeker op de agenda en daarbij moet inderdaad veel breder gekeken worden dan het PVV mantra dat iedere asielzoeker er 1 teveel is.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rene44
Alpine schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:42:
[...]

Helemaal niet snel. De bevolkingsgroei is in percenten laag, zo'n 0,3%, en al decennia lang. Als het de rente is op je bankrekening zou je er over klagen.

Probleem is de onbalans in de bevolking met relatief veel ouderen en weinig jongeren.
Werkende jongeren brengen nou eenmaal veel meer op voor de staatskas dan gepensioneerden.

Realiteit is dat het leven de komende jaren alleen maar duurder voor ons allemaal gaat worden. Juist nog duurder als de bevolkingsgroei nog verder afgeremd gaat worden.
Maar toch ook een verdubbelingen van huishoudens, ongeveer 3.5 miljoen op 12 miljoen inwoners in 1964 naar dik 8 miljoen nu op 18 miljoen inwoners. Dat is dubbel zoveel huisvestingsbehoefte, die allemaal per huis gestukt gesausd geweetikwat moeten. En ook allemaal een auto of voor een gezin, liefst 2 of 3. Dat is een enorme toename van druk op alles. Elk jaar een stad als Lelystad erbij. Weer een blik nieuwe huisartsen ed. Dat kan gewoon niet meer.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...onsituatie/huishoudens-nu

[ Voor 4% gewijzigd door Rene44 op 07-02-2024 09:18 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Rene44 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:15:
[...]

Maar toch ook een verdubbelingen van huishoudens, ongeveer 3.5 miljoen op 12 miljoen inwoners in 1964 naar dik 8 miljoen nu op 18 miljoen inwoners. Dat is dubbel zoveel huisvestingsbehoefte, die allemaal per huis gestukt gesausd geweetikwat moeten. En ook allemaal een auto of voor een gezin, liefst 2 of 3. Dat is een enorme toename van druk op alles. Elk jaar een stad als Lelystad erbij. Weer een blik nieuwe huisartsen ed. Dat kan gewoon niet meer.

Het is voornamelijk een enorme toename van eenpersoonshuishoudens.

Edit: zie ook je eigen link ;) Dat geeft dus niet zozeer een verhoogde druk op behoefte aan huisartsen of auto's, maar inderdaad wel huisvesting (hoewel dat dan niet per se gezinswoningen hoeven zijn).

[ Voor 10% gewijzigd door crisp op 07-02-2024 09:21 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene44
crisp schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:19:
[...]

Het is voornamelijk een enorme toename van eenpersoonshuishoudens.

Edit: zie ook je eigen link ;) Dat geeft dus niet zozeer een verhoogde druk op behoefte aan huisartsen of auto's, maar inderdaad wel huisvesting (hoewel dat dan niet per se gezinswoningen hoeven zijn).
Het punt blijft: elk huishouden heeft een x aantal zaken niet in de laatste plaats huisvesting nodig. Dat is de laatste jaren wel enorm gestegen en ziedaar onze moderne err huidige :) problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
Alpine schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:42:
[...]

Dat klopt niet helemaal, de bevolkingsgroei is sinds 2014 niet meer zo laag geweest als jij aan geeft. Die varieerde de afgelopen 10 jaar van 0,42% in 2015 tot 1,25% (220.000) in 2023. Dat ligt niet zo gek ver van de spaarrente af als je het daar mee wilt vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Rene44 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:23:
[...]

Het punt blijft: elk huishouden heeft een x aantal zaken niet in de laatste plaats huisvesting nodig. Dat is de laatste jaren wel enorm gestegen en ziedaar onze moderne problemen.
Maar een twintiger die nog bij paps en mams woont legt geen extra druk op zorg of mobiliteit ten opzicht van eenzelfde twintiger die een eigen huishouden voert.

En wellicht is er ook sprake van een mismatch op de woningmarkt en sluit ook de nieuwbouw niet helemaal aan aan de werkelijke behoefte. Het probleem is dan meer het gebrek aan visie en sturing vanuit de overheid.

Intentionally left blank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Rene44 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:23:
[...]

Het punt blijft: elk huishouden heeft een x aantal zaken niet in de laatste plaats huisvesting nodig. Dat is de laatste jaren wel enorm gestegen en ziedaar onze moderne problemen.
En gaan we dat oplossen door migratie te stoppen (en dan dus ook de arbeidsmigranten die de tuinders zo hard nodig hebben), of door weer fatsoenlijk woning beleid te voeren?

(Heel toevallig was het de VVD die daar in de vorm van Stef Blok alles aan deed om de markt te liberaliseren, met alle gevolgen van dien : Wikipedia: Stef Blok).

Het lijkt wel alsof de VVD in de PVV de perfecte bliksemafleider zag, zolang er over migranten wordt gepraat, hoeven we het namelijk niet over de tig affaires en schandalen te hebben. Of over de totale ondergang van de huizenmarkt, in de handen van investeerders en de verhuurdersheffing voor corporaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06:56
Eind vorig jaar kwam ik dit bericht tegen: https://www.ad.nl/politie...-gezond-achter~abdc01d64/
Het mag een klein wonder heten: zolang is het nog niet geleden dat de regering vanwege de coronacrisis een duizelingwekkende 82,9 miljard euro in de economie pompte. Desondanks staat de staatsschuld nu op het laagste punt sinds 2008, het jaar dat de kredietcrisis uitbrak en de Nederlandse staat met geleend geld banken moest redden.
Hoe dat kan? Nou, niet omdat er opeens een tovenaar op het ministerie van Financiën zat. In dat opzicht is Sigrid Kaag net als haar voorgangers afhankelijk van omstandigheden waar ze zelf maar weinig invloed op heeft.

Wat wel heeft geholpen: de Nederlandse economie bleek na het coronatijdperk veerkrachtig en groeide de afgelopen jaren harder dan die in onze buurlanden. Doordat bedrijven veel winst maakten en de werkloosheid laag was, kwam er veel meer belastinggeld binnen. De overheidsuitgaven stegen weliswaar ook, maar minder hard dan de inkomsten.
Ik vraag mij hierin af of 1) de overheidsfinancien een truc is om onder de onderhandelingen uit te komen, 2) of Omzigt eruit stapt omdat vooral de toekomst van de overheidsfinancien fors tegen zal vallen, dat gezien de aankomende vergrijzing niet gek is, en dat het gratis bier beloftes van PVV en BBB niet lekker zal vallen. Ik hoop dat Omzigt snel met een betere uitleg komt over met meer details over de financien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

De groei van die economie komt ook grotendeels omdat we een handelsland zijn. Het is ironisch dat juist PVV en BBB dat willen afbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
Jeroenneman schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:35:
[...]

En gaan we dat oplossen door migratie te stoppen (en dan dus ook de arbeidsmigranten die de tuinders zo hard nodig hebben), of door weer fatsoenlijk woning beleid te voeren?

(Heel toevallig was het de VVD die daar in de vorm van Stef Blok alles aan deed om de markt te liberaliseren, met alle gevolgen van dien : Wikipedia: Stef Blok).

Het lijkt wel alsof de VVD in de PVV de perfecte bliksemafleider zag, zolang er over migranten wordt gepraat, hoeven we het namelijk niet over de tig affaires en schandalen te hebben. Of over de totale ondergang van de huizenmarkt, in de handen van investeerders en de verhuurdersheffing voor corporaties.
Eens dat louter kijken naar asielzoekers erg kort door de bocht is, maar dat we sterk veranderde samenleving, demografie en behoeften hebben is evident. Die zorgen weer voor enorme schaarste oa op de woningmarkt. Hoe dat op te lossen? Ik weet het niet, ik heb de wijsheid niet in pacht, geen ambities voor politieke partij of leiderschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:36:
Eind vorig jaar kwam ik dit bericht tegen: https://www.ad.nl/politie...-gezond-achter~abdc01d64/

[...]

[...]

Ik vraag mij hierin af of 1) de overheidsfinancien een truc is om onder de onderhandelingen uit te komen, 2) of Omzigt eruit stapt omdat vooral de toekomst van de overheidsfinancien fors tegen zal vallen, dat gezien de aankomende vergrijzing niet gek is, en dat het gratis bier beloftes van PVV en BBB niet lekker zal vallen. Ik hoop dat Omzigt snel met een betere uitleg komt over met meer details over de financien.
In 2008 hadden we 323MLD schuld, in 2022 488 MLD schuld. Dus ja, niet echt laagste sinds toen. Het is het laagste als fractie van BBP, maar dat komt dus door hogere BBP, niet zozeer door hogere belastinginkomsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:29
Jeroenneman schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:35:
[...]

Ja, de VVD heeft heeft het allemaal weer gedaan en zonder de VVD hadden we nu niet in dit derde wereldland gewoond. Daar zijn we het hier wel over eens.

Genoeg woningen komen er voorlopig niet, daarvoor is het hier domweg te vol, te gereguleerd en te duur.

We zouden ook het aantal tuinders kunnen gaan beperken. Zeg maar hetzelfde als wat het plan is met de boeren. Is daar al eens naar gekeken? Die zitten op plekken waar de woningnood het grootst is (Westland). Snijdt het mes aan twee kanten:

- minder immigranten nodig
- meer plaats voor woningen.

Daarnaast daalt het gasverbruik een stukje. Ben alleen wel benieuwd wat de impact op de economie is.

Edit: de term eruit gooien gecorrigeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
FreakNL schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:41:
De groei van die economie komt ook grotendeels omdat we een handelsland zijn. Het is ironisch dat juist PVV en BBB dat willen afbreken.
Ach, volgens mij zijn de PVV en BBB bij uitstek partijen die niet weten wat ze willen, als ze het eventueel voor het zeggen gaan krijgen. Die twee hebben in een luxe-positie gezeten door te kunnen roepen wat ze willen, zonder dat er op enig moment een compromis gesloten hoefde te worden. Alles om stemmen te trekken, maar invulling daaraan geven? Groot vraagteken.

Nu eventueel kabinetsdeelname in het verschiet ligt, is ook de PVV aan het zweten. Zie maar het eigen-risico "debat". Tijdens de verkiezingsdebatten scoren met "dat kunnen we morgen afschaffen", maar als ze dan als laatste (nodige) partij de handtekening konden zetten toen was het opeens moeilijk want het kost wel veel geld en begonnen de persoonlijke aanvallen weer zoals gewoonlijk - ook de PVV heeft een epiphany doorgemaakt in dat opzicht, dat is blijkbaar niet uitsluitend een Rutte-ding..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 20:46

Alpine

Twisted animator

Rene44 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:15:
[...]

Hoe dan anders? Over pakweg 25 jaar zijn het aantal 80+ers gedrievoudigd maar het aantal werkende mensen zal om en nabij gelijk blijven met de huidige bevolkingsgroei trend. Als de sociale uitgaven van de rijksoverheid nu al de helft is van het totale budget wil ik niet weten wat dat is over 25 jaar.

Durf je dan echt te gaan bezuinigen in degene die de komende decennia er voor moeten gaan zorgen dat de staatskas gevuld blijft en dat het land blijft functioneren?

We kunnen niet stil blijven staan en we kunnen ook niet terug in de tijd.

Er moet een lange termijn plan komen en 1 die realistisch is en niet iets wat mensen graag willen horen. Ik zie dat besef alleen helaas niet terug in de huidige politiek.

En in de jaren na de 2e wereldoorlog kon er ook veel en snel gebouwd worden maar nu is het allemaal moeilijk moeilijk en ander gejammer. Kom op echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:39

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik denk dat we nu een coalitie poging over links gaan zien middels PVDA/GL. Deze zal naar alle waarschijnlijkheid ook falen omdat de nodige partijen hierbij ook relatief ver uit elkaar liggen.
Persoonlijk gesproken heeft dit ook niet mijn voorkeur. Nederland kan toch geen deuk in een pakje boter slaan wat betreft klimaat (alle kleine beetjes helpen niet als de grote delen niet echt wat doen) Bovendien zullen deze partijen regels gaan doorvoeren die wat waarschijnlijk uiteindelijk duurder zijn voor de burger. Ik ben er wel klaar mee en wil geen rooie cent extra spenderen voor het klimaat. Maar dat is niet alleen waarom ik denk dat klimaatmaatregels weinig zin hebben.

Nieuwe verkiezingen lost ook deze impasse niet op. PVV wordt wellicht groter maar hoofdzakelijk ten koste van VVD en laat nou juist die partij het dichtst bij PVV staan en dus sowieso al een noodzaak zijn voor een kabinet te vormen. Dus of het nou PVV 37 - VVD 24 of PVV 47 VVD- 14 is zal uiteindelijk niet veel uitmaken als er niet genoeg andere bondgenoten voor een coalitie zijn.

Ik zou graag willen dat partijen zoals VVD en NSC komen met gedegen plannen voor de huizennood en regulatie van migranten. Goed onderbouwde plannen doorberekend door de rekenkamer. Plannen die ze voor verkiezingen helder en duidelijk kunnen uitleggen naar het volk met PDF-jes online die dieper ingaan op de plannen, de voordelen en de nadelen. Niet enkel woorden en praatjes.

Wat betreft PVV, die zie ik als de rechtse variant van SP. Mooie woorden die niet worden ondersteund door goed uitvoerbare realistische plannen en berekeningen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Auredium schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:52:
Nederland kan toch geen deuk in een pakje boter slaan wat betreft klimaat (alle kleine beetjes helpen niet als de grote delen niet echt wat doen)
Als iedereen die instelling erop nahoudt komen we nergens.
Daarnaast zijn er genoeg lokale effecten waar wel degelijk een deuk in een pakje boter te slaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:52
spijkerhoofd schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:36:

[...]

[...]
1. Was die coronasteun ook allemaal effectief geld dat werd uitgedeeld, of was er ook een deel als waarborg of als lening? In het 2de geval, moet je dat geld maar bovenhalen als het nodig is. In het 3de geval komt het later gewoon terug. Het potje Europese coronasteun bestond ook voor de helft uit leningen.
2. Als je als overheid geen grote projecten opzet, heb je ook geen nood aan directe cash en ga je geen leningen aan. Ondertussen bouw je de bestaande leningen af, en verklein je dus je staatsschuld. Het lijkt me dat er voorgaande jaren toch wel wat projecten in de koelkast zijn gestoken, om allerlei uiteenlopende redenen, die nu tegen hun houdbaarheidsdatum lopen.

Als je dan als partij je verantwoordelijkheid wil nemen om die projecten te financieren, maar de mogelijke coalitiepartners willen vooral geld uitdelen, dan moet je als partij je conclusies trekken.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Pagina: 1 ... 23 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen aannames zonder onderbouwing: onderbouw met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over groepen zonder onderbouwing. Wees zo specifiek als mogelijk is.
• Geen culture war talking points. Zie ook: defiant in "De landelijke Nederlandse politiek 2023 - Na de val"
• Geen naamverbasteringen, schrijf namen van mensen voluit, dan wel de achternaam
• Geen oordelende kwalificaties toevoegen bij benoeming van personen of partijen
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen speculaties zonder fatsoenlijke onderbouwing en bronvermelding
• Geen complottheorieën
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• Speel de bal, niet de persoon
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.