En dit is tevens een symptoom van een groter probleem: bereikbaarheid politici. Vroeger waren politici nog bereikbaar en aanspreekbaar, u zag ze nog op de borrel, de tennisbaan, in het restaurant. U kon nog even een praatje maken. Als u echt een grieven had, schreef u een lijvige mail.Joosie200 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 01:35:
Maargoed de redenen waarom kan ik wel begrijpen bij Kaag. Je zult altijd tegenstanders hebben en houden, maar als je gezin opgezocht wordt, jezelf beveiligd moet worden door allerhande bedreigingen is die koek ook een keer op. Voor Wopke was er een soortgelijke redenering: meer tijd voor zijn vrouw en het thuis zijn.
Precies waarom Klaas Dijkhof ook niet terugkeert. Politiek Den Haag blijft wat betreft niet echt te combineren met een beetje gezinsleven.
Die tijd is voorbij. Politici worden afgeschermt. Veelal om hun eigen veiligheid. Als u nu een politicus wilt bellen of schrijven, krijgt u de persvoorlichter of een marketingmedewerker aan de lijn.
De enigen die nog wél vrije toegang tot politici lijken te hebben zijn lobbyclubs en stichtingen van zogenaamd bezorgde burgers (maar volg de knaken en er blijken een paar zakelijke sponsoren te zitten).
Ik leg het maar even op tafel.
Koeler dan Zalm?CVTTPD2DQ schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 07:15:
Iemand als Kaag, die een stuk koeler en afstandelijker is, steekt dan af als een vlag op een modderschuit.
Ik vraag mensen dat wel eens: kunt u rationeel uitleggen waarom u Kaag haat?
Dan komen er dingen als: financieel wanbeleid (want?), teveel bezuinigen (u bent Zalm vergeten?), geen relevante opleiding (Hoekstra, anyone?).
Het enige wat dan nog vaak overblijft is en waarin ze afsteekt tegen al haar voorgangers is: ze is vrouw.
Het is dat, of Kaag is bewust gepositioneerd als kop van jut. Iets wat niet onbekend in de oren komt voor eenieder die de Kabinetten Rutte een beetje in de gaten heeft gehouden:
- Meeregeren is halveren.
- De deelnemende politici links van Rutte zijn de sjaak.
Er speelde bij haar vooral mee dat ze uit hetzelfde netwerk kwam als waar Rutte zijn macht aan ontleende.Ik denk eigenlijk dat ze een bijzonder slechte keuze was om D66 te leiden. Aan de andere kant is iedereen nu Pechtold (met zijn appartementje en #metootjes een veel groter probleem voor een nette partij) vergeten.
Even het geheugen opfrissen. Vroeger, in de tijd van de naoorloogse kabinetten vóór Rutte, was het zo dat regerende politici nog wel eens wilden luisteren naar ABDUP of een andere lobby. Als dank werden ze na hun tijd gefêteerd op een leuk baantje bij een van die bedrijven. Kijkt u maar eens hoeveel er naar Shell, Unilever of zelfs KLM zijn gegaan.
Die tijd hebben we gehad. Nu kómen de politici daar vandaan. Rutte (Unilever), Kaag (Shell) en Hoekstra (McKinsey) zijn daar goede voorbeelden van.
De volgende iteratie zou natuurlijk zijn dat lobby's en netwerk zélf politieke partijen op gaan richten, omdat ze steeds minder gedaan krijgen bij politici (of de eisen worden absurder), en daarover kunt u lezen in de topics over FvD, JA21 en BBB.
Sociaal economische voetafdruk is wat telt.CVTTPD2DQ schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:19:
Ik heb het een aantal jaren geleden doorgerekend, en de hoeveelheid inkomstenbelasting die vermeden wordt met de 30% regeling is niet weinig. Het kan goed zijn dat een ASML-expat met salaris van 90k minder belasting afdraagt dan een Pool die hier voor een modaal salaris in de bouw komt werken.
Die modale Pool koopt hier zelden een huis. En in tegenstelling tot de hoogopgeleide Pakistaan bij ASML, gaan diens kinderen níet ook nog naar de tennisclub, crickettclub of hockeyclub. Ook slaat die Pool in het weekend zelf niet ook nog een balletje op de tennisbaan of de golfbaan. En daarnaast zit die Pakistaan ook wat vaker dan de Pool in de week in een restaurant (dat níet onderdeel is van een Amerikaans keten).
Van die medewerker bij ASML wordt gezegd dat die voor 20 banen zorgt, in de regio Eindhoven. Dat kan van die Pool (of überhaupt de gemiddelde laagopgeleide Nederlander) over het algemeen niet gezegd worden.
Tsja, waarom de overheid laten bepalen wie wel en niet toegelaten wordt, terwijl dat toch veel beter aan grote bedrijven overgelaten kan worden?Dat was het plan in 2018, maar de VVD wilde wisselgeld voor het niet afschaffen van de Dividendbelasting, en dus is de afschaffing uitgesteld naar 2021. En vervolgens is deze afschaffing in het coalitieakkoord "vergeten"
Ook dát is privatisering.
Ik wil er wel een mooie fles wijn op zetten. En zo onzichtbaar is die hand niet.We mogen gissen dat deze onzichtbare hand uit dezelfde mouw komt als de hand die in 2018 de afschaffing van de dividendbelasting in het regeerakkoord schreef.
PVV is een constructie vanuit machtpolitiek. Geen partij. De constructie is hefboom en bliksemafleider in één.Sissors schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:41:
VVD en PVV zitten op fundamentele standpunten wel gewoon heel ver bij elkaar vandaan. Doen alsof er ook maar enige kans is dat ze samen zouden kunnen werken in een kabinet, dat is kiezersbedrog.
Om maar even een VVD-corifee na een paar jenevertjes te citeren: "De PVV is de VVD voor mensen die te dom zijn om op de VVD te stemmen."
De enige kans waarop ze samen zouden kunnen werken in een kabinet is als Rutte ermee weg zou kunnen komen. Mijn prognose was voor Rutte V. Ja, het is riskant. Ja, dit kan men maar één keer doen. Ja, heel veel kiezers zouden dan in hun blote bips komen te staan. Ja, het vertrouwen in de politiek zou onherstelbare schade oplopen.
Après moi, le déluge!
Ssst.CVTTPD2DQ schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:00:
Nou raak je een beetje aan de economische school van de Amerikaanse econome Mariana Mazzucato: die betoogt dat de overheid onder het New Public Management van de jaren '90 (kleine overheid, klantgericht werken) zichzelf eigenlijk heeft uitgekleed, waardoor deze steeds minder expertise zelf in huis heeft, en steeds gevoeliger wordt voor lobbygroepen.
Ik kan me nog een koddige anecdote herinneren van een niet-nader-te-noemen grote IT dienstverlener die bij politici van een niet-nader-te-noemen middelgrote stad ging leuren over een voorstel voor de afvalverwerking (iets met ondergrondse containers en RFID-pasjes).
Alle stukken waren al voorbereid. Visievorming. Amandementen. Aanbesteding. Workshops voor commissieleden. Inspraak. Zelfs al een compleet voorstel voor het agenderen van de zitting van de gemeenteraad. Er hoefde alleen nog maar een naam bij. Het zal u verbazen hoeveel politici dachten: "wat fijn, het werk is al voor mij gedaan, laaghangend fruit!"
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!