De landelijke Nederlandse politiek 2023/2024 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 111 Laatste
Acties:
  • 551.868 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:20
Hansieo schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:10:
[...]

ik heb het niet over een losstaand incident, maar over de afgelopen maanden (jaar?).
*knip*
Dat gaat zeker steeds erger worden, en als de politiek echt zware happen gaat nemen aan de inkomsten van de onderwereld, dan zal het geweld niet beperkt blijven tot diezelfde onderwereld (wat nu al het geval is, maar dan gaan we meer richting Ecuador).

En dit is dus een dilemma, onderwereld vs. de rechtstaat, systematische problemen met meerdere wortels (armoede, hebzucht, macht, agressie, onzekerheid). Met opmerkingen zoals "dit moet stevig aangepakt worden" is dat water naar de zee brengen.

En oplossingen, tja:
(En geen van deze oplossingen zijn echt realistisch)
- Haven van Rotterdam sluiten
- Gebruik en productie van harddrugs op EU-niveau legaliseren en reguleren
- Harde aanpassingen doorvoeren in de maatschappij zodat de prikkels om die onderwereld toe te treden verdwijnen, bijv. het verbieden van reclames voor luxe producten, armoede uitroeien, ect..

Heeft de overheid lopen slapen op dit dossier, waarschijnlijk. Had het veel verschil gemaakt, waarschijnlijk niet.

[ Voor 10% gewijzigd door defiant op 30-09-2023 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Wat is “de bezem er STEVIG door”? Ik zou het bijna voor je willen invullen, maar ben heel benieuwd wat jij daaronder verstaat.

[ Voor 24% gewijzigd door defiant op 30-09-2023 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:53

Wimo.

Shake and Bake!

eric.1 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:28:
[...]

Met wel de ondertoon dat het in Zweden uit de klauwen aan het lopen is door, o.a., decennia lang bezuinigd te hebben op sociale vangnetten en ondersteuning voor probleemjeugd (dat is dus niet alleen een rechts dingetje, wat ze in NL wel eens lijken te denken).

Dat gefaald overheidsbeleid ze je in vele vormen terug, helaas. En nu ze groot materieel in willen zetten moeten we ze als voorbeeld nemen? Lijkt me niet, ze hebben het uit de hand laten lopen...
Zweden heeft nog wat andere grotere problemen. Ze staan in veel negatieve statistieken erg hoog. Ik betwijfel of je alles op de overheid kunt schuiven .. Een deel is ook bewuste keuze geweest van de bevolking.

[ Voor 3% gewijzigd door Wimo. op 29-09-2023 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:50
orf schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:28:
[...]

Wat is “de bezem er STEVIG door”? Ik zou het bijna voor je willen invullen, maar ben heel benieuwd wat jij daaronder verstaat.
*knip* alleen statements en vragen stellen is geen onderbouwde discussie, onderbouw welke maatregelen je wilt zien en hoe die moeten worden uitgevoerd.

[ Voor 43% gewijzigd door defiant op 30-09-2023 23:22 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• orf
  • Nu online

orf

Maak het dan eens concreet? Iedereen een persoonlijke lijfwacht? Veel meer blauw op straat? Het leger alle openbare plekken laten bewaken?
(Nog) harder straffen? Gevangenissen bijbouwen (en gelijk maar privatiseren?). Mensen preventief vastzetten? Een politiestaat? Opsporingsdiensten veel meer mogelijkheden geven? Privacy inleveren?

Of moet er meer aan preventie, geestelijke gezondheidszorg en armoede gedaan worden?

[ Voor 29% gewijzigd door defiant op 30-09-2023 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
orf schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:20:
[...]

Maak het dan eens concreet? Iedereen een persoonlijke lijfwacht? Veel meer blauw op straat? Het leger alle openbare plekken laten bewaken?
(Nog) harder straffen? Gevangenissen bijbouwen (en gelijk maar privatiseren?). Mensen preventief vastzetten? Een politiestaat? Opsporingsdiensten veel meer mogelijkheden geven? Privacy inleveren?

Of moet er meer aan preventie, geestelijke gezondheidszorg en armoede gedaan worden?
*knip* in deze discussie gaat het om structurele problemen, individuele voorbeelden zijn hiervan geen onderbouwing.

[ Voor 54% gewijzigd door defiant op 30-09-2023 23:26 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orf
  • Nu online

orf

Dus toen je op YouTube een filmpje zat te kijken trok je de conclusie dat de politie te weinig geweld gebruikt in Nederland. En Engeland is daarin een beter voorbeeld? Baseer je dat op cijfers, of op de onderbuik? Neemt criminaliteit volgens jou flink toe of af? En opnieuw, is dat een gevoel of kun je dat onderbouwen?
*knip*
Geldt dit specifiek voor mobieltjes, of moeten burgers in het algemeen een bonus krijgen voor het verklikken van medeburgers? Heb je hier langer over nagedacht?
*knip*
En er moet meer op het verkeer gehandhaafd worden? Is verkeersveiligheid in Nederland beter of slechter dan in Duitsland? En als je je verdiept in de statistieken, neem je dan het aantal fietskilometers mee?

Je begon met bendegeweld in Zweden en koppelde daar geweldsmisdrijven in Rotterdam aan. Maar toen je gevraagd werd om concrete oplossingen, kwam je met drie voorbeelden vanuit het verkeer. Ik weet niet wat ik ervan moet maken. Behalve dat je meer handhaving wil in het verkeer. Ik zou zeggen, pluis de verkiezingsprogramma’s goed uit. Misschien vind je een partij die jouw speerpunten heeft opgenomen.

[ Voor 44% gewijzigd door defiant op 30-09-2023 23:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
In theorie prachtig, in de praktijk zie je dan veel misstanden zoals in de USA legio zijn. Polities worden als zeer betrouwbare getuigen gezien. Daardoor kun je dus iemand veel harder aanpakken dan nodig als politie, en als het misgaat zeggen dat die zich verzette tegen de arrestatie.

Het probleem zit hem eerder in de straffen IMHO dan de handhaving. Ik ben niet per se voor zwaardere straffen voor zware zaken, maar dat je iets kan stelen en een paar uur later buiten staat en dat kan blijven herhalen is natuurlijk wel een probleem. En idem met je scootervoorbeeld.
*knip*
Tja zou je dat echt willen? Daar hadden we 80 jaar een naam voor :+ pakkans mag best omhoog maar of dit de manier is...
*knip*
88% te hard over een dorpsweggetje klinkt natuurlijk mooier dan 50 waar je 30 mag. Blijft fout natuurlijk. Maar meer flitsers zou ik best voor zijn. Of nog liever: meer trajectcontroles. Probleem is dat we in NL wel hebben bewezen dat privacy dan in het geding komt en dat (oa) de AIVD en belastingdienst dan misbruik maken van die informatie. Waardoor dat soort maatregelen niet populair zijn.

Ik denk dat het (ik dacht) Zwitserse systeem goed zou zijn: Boete aan de hand van inkomen. Want nu is te hard rijden voor sommige mensen het verschil tussen wel of geen vakantie met de boetehoogtes... en voor anderen wisselgeld O-) Maar meer controles lijkt mij prima, en de speciale camera's die kunnen zien of je je mobiel in je hand hebt zouden een goede toevoeging zijn...
*knip*
De politie dient te handhaven, de overheid niet :+ net als dat de overheid niet op de stoel van de rechter mag zitten en kan opleggen "Eigen schuld moet je maar luisteren naar de politie". Dat zal via wetten moeten, die getoetst worden aan onder andere de grondwet waardoor veel "simpele" oplossingen geen oplossing zijn.

Meer handhaving is ook meer geld.

Maar de andere kant van jouw medaille is het USA systeem. Veel respect (en vooral angst) voor de politie, grote straffen (en dus veel vluchtacties voor kleine vergrijpen met alle gevaren van dien). Ja dan grijpen ze hard in, voor het oog prachtig. Maar de problematiek die er onder ligt los je niet op. Ipv GGZ en rehabilitatie stop je alle mensen bij elkaar (kleine vergrijpen tot meervoudige moordenaars/gansters) met een paar wachters met een geweer en dan vind je het gek dat ze na vrijlating een uitzichtloos bestaan hebben :+

[ Voor 22% gewijzigd door defiant op 30-09-2023 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Waah schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:29:
[...]

Tja zou je dat echt willen? Daar hadden we 80 jaar een naam voor :+ pakkans mag best omhoog maar of dit de manier is...
In beginsel zou je willen dat een deel van de bestuuders zich eens wat verantwoordelijker opstelt in het verkeer. De vergelijking met de NSB ga ik gemakshalve even vanuit is weer de welbekende dooddoener. De dooddoener die er ook is, is dat men door afleiding een ongeluk kan veroorzaken. Het zou al niet nodig hoeven te zijn om mensen te "verklikken" maar te veel hebben te weinig verantwoordelijkheidsgevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
Napo schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:55:
[...]

In beginsel zou je willen dat een deel van de bestuuders zich eens wat verantwoordelijker opstelt in het verkeer. De vergelijking met de NSB ga ik gemakshalve even vanuit is weer de welbekende dooddoener. De dooddoener die er ook is, is dat men door afleiding een ongeluk kan veroorzaken. Het zou al niet nodig hoeven te zijn om mensen te "verklikken" maar te veel hebben te weinig verantwoordelijkheidsgevoel.
Die verantwoordelijkheid zou zeker mooi zijn. Maar of je met verklikken dat er beter op maakt is de vraag. Je kunt het niet tegelijk hebben over dat handhaving door handhavers moet gebeuren, en tegelijk zeggen dat iedereen maar moet handhaven.

Plus alle haken en ogen aan je idee. Want ik sta regelmatig in een woonwijk even stil met alarmlichten aan zodat ik iets kan opzoeken (de weg bijvoorbeeld) of even kan bellen. Als jij dan een foto maakt kan het best lijken dat ik aan het rijden ben :+

En aangezien je moet aantonen dat iemand, zonder gerede twijfel, schuldig is gaat het idee hier al nat. Nog los van het risico van agressie tegen personen die eventueel verklikken.

Het is een taak van politie om te handhaven, en een taak van onszelf om mensen aan te spreken op hun gedrag. Niet om, wanneer je dat niet durft/kunt, iemand te verklikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Waah schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:01:
[...]

Die verantwoordelijkheid zou zeker mooi zijn. Maar of je met verklikken dat er beter op maakt is de vraag. Je kunt het niet tegelijk hebben over dat handhaving door handhavers moet gebeuren, en tegelijk zeggen dat iedereen maar moet handhaven.
Je moet ook niet willen dat men zich enkel aan de regels houdt als er handhaving in de buurt is ;)
Plus alle haken en ogen aan je idee. Want ik sta regelmatig in een woonwijk even stil met alarmlichten aan zodat ik iets kan opzoeken (de weg bijvoorbeeld) of even kan bellen. Als jij dan een foto maakt kan het best lijken dat ik aan het rijden ben :+

En aangezien je moet aantonen dat iemand, zonder gerede twijfel, schuldig is gaat het idee hier al nat.
Daarom zou een enkele foto ook niet afdoende zijn, en daar zitten inderdaad grote haken en ogen aan zo'n voorstel waardoor ik er geen voorstander voor zou zijn. Je gaat vrij snel op het niveau video komen maar doordat het een video is ga je overige weggebruikers weer motiveren om daar aandacht aan te geven met als gevolg dat die aandacht niet op de weg ligt. Als voetganger of passagier kan je daar wellicht iets mee, als bestuurder niet en dan wordt het snel minder effectief :+
Nog los van het risico van agressie tegen personen die eventueel verklikken.

Het is een taak van politie om te handhaven, en een taak van onszelf om mensen aan te spreken op hun gedrag. Niet om, wanneer je dat niet durft/kunt, iemand te verklikken.
Dit bovenstaande is wellicht nog wel het grootste probleem van de verhardende maatschappij. Verklikken vind ik al een problematisch woord, het gaat effectief om het bewust maken van het risico in het gedrag van de andere persoon. Als je soms ziet hoe fel mensen reageren op een simpel handgebaar ( en nee, geen middelvinger ) dan snap ik best wel dat een deel van de populatie dat niet doet en misschien ook wel de handhaving inschakelt om toch iets aan het gedrag te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
Napo schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:08:
[...]

Je moet ook niet willen dat men zich enkel aan de regels houdt als er handhaving in de buurt is ;)
Eens, maar zolang iets nog normaal is of lang is geweest (zoals telefoon in de auto) zul je eerst naar bewustwording moeten en dat kost nu eenmaal tijd. En zeker bij telefoons is dat lastiger dan bijvoorbeeld bij alcohol...

Daar is trouwens van bekend dat vooral de SIRE campagnes veel hebben geholpen bij de huidige instelling van de Nederlander mbt drank achter het stuur. In de meeste kringen word je toch raar aangekeken als je dat doet. op zijn minst. Maar dit was lang niet altijd zo en ook dit heeft tijd gekost. Dat zal voor telefonie niet anders zijn. En dan is alcohol nog aantoonbaar. Telefoongebruik veel minder en niemand zal vrijwillig toegeven dat ze een ongeluk hebben veroorzaakt omdat ze op de telefoon zaten.

Dus dat helpt ook niet om mensen bewust te worden.

en voor iemand zegt: ja maar dat is toch logisch, heel veel landen hebben nog een probleem met drank achter het stuur dat verbleekt bij de Nederlandse slachtoffers. In Spanje komt het bijvoorbeeld veel voor, en is het bijna niemand die je na een feestje tegenhoud als je de auto in stapt met drank op
Dit bovenstaande is wellicht nog wel het grootste probleem van de verhardende maatschappij. Verklikken vind ik al een problematisch woord, het gaat effectief om het bewust maken van het risico in het gedrag van de andere persoon. Als je soms ziet hoe fel mensen reageren op een simpel handgebaar ( en nee, geen middelvinger ) dan snap ik best wel dat een deel van de populatie dat niet doet en misschien ook wel de handhaving inschakelt om toch iets aan het gedrag te doen.
Iemand bewust maken doe je inderdaad door er iets van te zeggen. Niet door iemand te verklikken. Als je omgeving je er op aanspreekt is het veel effectiever.

Verklikken kan je een problematisch woord vinden, maar dat is wel wat je doet. Bewust maken is toch wat anders O-) je maakt mensen vooral bewust van dat ze bespied worden, niet van de gevaren O-)

[ Voor 9% gewijzigd door Waah op 29-09-2023 16:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
  • Laatst online: 19:05
Garyu schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:26:
[...]

De vraag is dan ook - wat ga je eraan doen? Laat ik eens een balletje opgooien: zwaarder straffen, meer camera's, meer blauw op straat, meer beveiliging in het ziekenhuis/publieke instellingen. Laten we in de (psychische gezondheids)zorg korten - dat kunnen we aan de markt overlaten. Zo hebben we dan meer geld voor deze veiligheidsmaatregelen.
In het recente geval hadden camera's natuurlijk helemaal niks opgelost. Sterker nog; er was al 1 dode gevallen voordat deze dader gewapend een openbaar gebouw binnentrok. Camera's helpen voor bewijslast, maar voorkomen niks.

Meer blauw op straat, dat had mogelijk iets kunnen doen inderdaad. Tegelijkertijd is het ook een onmogelijke taak om direct aanwezig te zijn, en dan ook direct te zien wát er aan de hand is. Dat kan je niet altijd sneller doorhebben, dan ná dat het is gebeurd.
Verder hebben we al gigantische arbeidstekorten en krijgt een politieagent ook bijster weinig op z'n rekening overgemaakt. Wil je meer mensen aantrekken in die richting, dat moet er héél veel geld bij. We willen ook meer mensen in de zorg, maar kijk dan eens hoe diezelfde samenleving reageert als DSW z'n zorgpremies verhoogt ;)

Meer beveiliging in publieke instellingen is een verlengde daarvan: gigantisch duur. Of wil je dat we een soort Schiphol Security aanleggen voordat je naar een zaal mag, met metaaldetectors enzo? Ik moet er niet aan denken.

Zwaarder straffen heeft naar mijn mening eigenlijk ook bijna geen zin. Als je nu op NOS leest wat er langzaam aan informatie binnendruppelt, dan is kan ik het niet anders maken dan iemand die 'in de war' is. Laten we wel zijn: of je nou per moord 5 jaar of 10 jaar straf geeft, er is echt geen punt waarop een kwaadwillend persoon 'nou, dat is me toch 2 jaar teveel straf' gaat zeggen. Deze persoon had klaarblijkelijk een doel en er was waarschijnlijk geen straf hoog genoeg geweest om dit te voorkomen.

Wil je dit voorkomen, dan moet je werken aan preventie. En die mist in je lijstje.
Jeugdzorg, GGD's, die instanties zijn overvol en kunnen niet iedereen helpen. Dit soort mensen moeten geholpen worden voordat het zover komt.

Het eeuwige roepen om 'zwaarder straffen' heeft naar mijn idee vooral tot gevolg dat 'lichte vergrijpen' vooral enorm veel duurder worden. Zie ook dit artikel. Nota bene het OM zelf vind sommige verhoudingen al uit balans. Maar de verhogingen gaat gewoon door, óók om de begroting te dichten.
Het (al dan niet per ongeluk) nét door rood rijden en daarbij geflitst worden, kost twee keer zoveel als iets stelen uit een winkel, om een voorbeeldje te noemen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:25

Garyu

WW

Richh schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:38:
[...]

In het recente geval hadden camera's natuurlijk helemaal niks opgelost. Sterker nog; er was al 1 dode gevallen voordat deze dader gewapend een openbaar gebouw binnentrok. Camera's helpen voor bewijslast, maar voorkomen niks.

Meer blauw op straat, dat had mogelijk iets kunnen doen inderdaad. Tegelijkertijd is het ook een onmogelijke taak om direct aanwezig te zijn, en dan ook direct te zien wát er aan de hand is. Dat kan je niet altijd sneller doorhebben, dan ná dat het is gebeurd.
Verder hebben we al gigantische arbeidstekorten en krijgt een politieagent ook bijster weinig op z'n rekening overgemaakt. Wil je meer mensen aantrekken in die richting, dat moet er héél veel geld bij. We willen ook meer mensen in de zorg, maar kijk dan eens hoe de samenleving reageert als DSW z'n zorgpremies verhoogt.

Meer beveiliging in publieke instellingen is een verlengde daarvan: gigantisch duur. Of wil je dat we een soort Schiphol Security aanleggen voordat je naar een zaal mag, met metaaldetectors enzo? Ik moet er niet aan denken.

Zwaarder straffen heeft ook totaal geen zin. Als je nu op NOS leest wat er langzaam aan informatie binnendruppelt, dan is kan ik het niet anders maken dan iemand die 'in de war' is. Laten we wel zijn: of je nou per moord 5 jaar of 10 jaar straf geeft, er is echt geen punt waarop een kwaadwillend persoon 'nou, dat is me toch 2 jaar teveel straf' gaat zeggen. Deze persoon had klaarblijkelijk een doel en er was waarschijnlijk geen straf hoog genoeg geweest om dit te voorkomen.

Wil je dit voorkomen, dan moet je werken aan preventie. En die mist in je lijstje.
Jeugdzorg, GGD's, die instanties zijn overvol en kunnen niet iedereen helpen. Dit soort mensen moeten geholpen worden voordat het zover komt.

Het eeuwige roepen om 'zwaarder straffen' heeft naar mijn idee vooral tot gevolg dat 'lichte vergrijpen' vooral enorm veel duurder worden. Zie ook dit artikel. Nota bene het OM zelf vind sommige verhoudingen al uit balans. Maar de verhogingen gaat gewoon door, óók om de begroting te dichten.
Het (al dan niet per ongeluk) nét door rood rijden en daarbij geflitst worden, kost twee keer zoveel als iets stelen uit een winkel, om een voorbeeldje te noemen.
Ik geloof dat je sarcasme-radar een beetje kapot is :>

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Laatst online: 19:05
Garyu schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:42:
[...]

Ik geloof dat je sarcasme-radar een beetje kapot is :>
Haha, fair enough :P excuses :)

Het probleem is dat wat voor jou sarcasme was, toch voor heel veel Nederlanders bloedserieus is...

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:07
eric.1 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:28:
[...]

Met wel de ondertoon dat het in Zweden uit de klauwen aan het lopen is door, o.a., decennia lang bezuinigd te hebben op sociale vangnetten en ondersteuning voor probleemjeugd (dat is dus niet alleen een rechts dingetje, wat ze in NL wel eens lijken te denken).

Dat gefaald overheidsbeleid ze je in vele vormen terug, helaas. En nu ze groot materieel in willen zetten moeten we ze als voorbeeld nemen? Lijkt me niet, ze hebben het uit de hand laten lopen...
Buiten de vangnetten en ondersteuning van probleemjeugd is er ook een groot probleem met grote hoeveelheiden migranten die totaal niet integreren. De combinatie van deze 3 zaken is dodelijk. Daar zijn in Zweden links en rechts het inmiddels over eens. Daar pakken ze nu e.e.a. aan. De vraag is of het inmiddels niet te laat is met hele stukken wijken waar de politie het erg lastig heeft om de wet te handhaven.

https://nos.nl/artikel/24...ng-op-de-verzorgingsstaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Waah schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:18:
Telefoongebruik veel minder en niemand zal vrijwillig toegeven dat ze een ongeluk hebben veroorzaakt omdat ze op de telefoon zaten.
De eerste flitspalen voor telefoons staan inmiddels al langs de weg hoor (in ieder geval de A6 nu) bovendien wordt er na een (serieus) ongeluk gewoon in je telefoon gekeken als daar aanleiding toe is en kan e.e.a. vaak achteraf nog wel achterhaald worden.

Zo is bij mijn vorige werkgever een chauffeur ontslagen. Parkeerde een vrachtwagen van het bedrijf in de vangrail, de politie kon achteraf aan het internetgebruik aantonen dat de telefoon werd gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:40

hneel

denkt er het zijne van

Burengerucht is nu bv een van die dingen waar de politie niks mee kan of wil. Hier in een naburig stadje zit nu bv een gezin wat de buurt terroriseert. Iedereen in de omgeving weet ervan, maar er wordt niks aan gedaan. Tot het een keer mis gaat.
Het helpt natuurlijk ook niet dat overal politiebureaus worden wegbezuinigd. Ze zullen dan ook niet altijd zin hebben om voor een in hun ogen klein akkefietje 15 of 25 km te gaan rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
hneel schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:41:
Burengerucht is nu bv een van die dingen waar de politie niks mee kan of wil. Hier in een naburig stadje zit nu bv een gezin wat de buurt terroriseert. Iedereen in de omgeving weet ervan, maar er wordt niks aan gedaan. Tot het een keer mis gaat.
Het helpt natuurlijk ook niet dat overal politiebureaus worden wegbezuinigd. Ze zullen dan ook niet altijd zin hebben om voor een in hun ogen klein akkefietje 15 of 25 km te gaan rijden.
Het helpt ook niet dat de politie niet zoveel kán doen tot er iets gebeurt. Dus zo gaat het vaak.

Aan de andere kant: de aso-familie uit de straat hier is gewoon het huis uit gezet na vele klachten van geluidsoverlast. Dus het kán dus wel... Maar dat was sociale huur en is toch anders blijkbaar.

Verder is het idd vooral het gebrek aan GGZ hulp waar op bezuinigd is, dat samen met de individualisering van de samenleving zorgt er voor dat deze mensen ongezien en ongemerkt tot dit soort zaken komen. Vroeger was er al lang een buurtbewoner een praatje komen maken... Een normaler tegengeluid. Maar de buren bemoeien zich er niet meer mee, en de toekomstige dader zelf voelt zich gesterkt door de Social mediabubbel waar altijd medestanders te vinden zijn....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:59

Amphiebietje

In de blubber

Waah schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:03:
[...]

Het helpt ook niet dat de politie niet zoveel kán doen tot er iets gebeurt. Dus zo gaat het vaak.

Aan de andere kant: de aso-familie uit de straat hier is gewoon het huis uit gezet na vele klachten van geluidsoverlast. Dus het kán dus wel... Maar dat was sociale huur en is toch anders blijkbaar.
Bij particuliere huurwoningen en koopwoningen adviseert de politie het slachtoffer maar te verhuizen...wat natuurlijk de omgekeerde wereld is.

Maar ja, als ik dan lees wat voor onzin sommige politiechefs uitkramen, waarbij ze oproepen iets te doen tegen allerlei misstanden en wetsovertredingen op een manier die doet vermoeden dat ze hun eigen rol en de etymologie van het woord "politie" zijn vergeten, dan is dat natuurlijk niet verbazend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
*knip* laat deze rants achterwege, dit zijn bewijzen/voorbeelden die niemand kan verifieren. Daarbij verwachten we respectvol taalgebruik hier

[ Voor 81% gewijzigd door polthemol op 01-10-2023 10:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Laatst online: 19:01
Hansieo schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 08:59:
Onze dorpsstraat is 30 kM/h,(terwijl 50+kM/h het werkelijke beeld is en zelfs 70+ regelmatig..)
Dat los je niet op met laseren. De ene hardrijder heeft er natuurlijk maling aan dat er vorige week een andere op de bon is geslingerd. Dat weet-ie niet eens.

Hiervoor hebben we al jaren een oplossing: weg versmallen, verkeersdrempels aanleggen. Dan heb je een oplossing die 24/7 werkt, en niet ervan afhankelijk is of Oom Agent zichtbaar staat te controleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:21
Hansieo schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 08:59:
lol, hier nog een voorbeeld.

Onze dorpsstraat is 30 kM/h,(terwijl 50+kM/h het werkelijke beeld is en zelfs 70+ regelmatig..)
en die éne keer in de 3 jaar dat ze er eens een 20 minuten staan, laseren ze een 50kM/h ....

en laten ze deze doorrijden....

en vraag je dan: "moeten jullie die niet op de bon slingeren??" dan krijg je als antwoord.... (spooiler allert!! hou je broek vast!!)

Ja, dan kunnen we wel bezig blíjven...

Politie?? bij mij zijn ze van de "respect categorie" naar de "walgelijke flapdrollen" gekelderd.

Helaas zijn er steeds meer berichten dat ik gelijk heb.
Geef de politie nou niet de schuld van de incompetentie van de gemeente en wegbeheerder.

Die agenten staan daar ook maar te laseren omdat het moet. Iemand had geklaagd -> er wordt een agent of twee opgelegd om voor een periode te laseren -> het is een kutklus...dus uiteraard pakken ze alleen de absolute uitschotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
*knip* dit heeft niets meer te maken met de landelijke politiek, buiten dat het een lange rant is op wat specifiek in je gemeente/dorp speelt. De landelijke politiek is hier het onderwerp

[ Voor 99% gewijzigd door polthemol op 01-10-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door polthemol op 01-10-2023 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:16
eric.1 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:41:
[...]

Geef de politie nou niet de schuld van de incompetentie van de gemeente en wegbeheerder.

Die agenten staan daar ook maar te laseren omdat het moet. Iemand had geklaagd -> er wordt een agent of twee opgelegd om voor een periode te laseren -> het is een kutklus...dus uiteraard pakken ze alleen de absolute uitschotten.
Het feit dat de gemeente/wegbeheerder schijnbaar incompetent is het probleem op te lossen, ontslaat de betreffende agent toch niet om gewoon zijn werk correct uit te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:21
brothermaynard schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 10:20:
[...]

Het feit dat de gemeente/wegbeheerder schijnbaar incompetent is het probleem op te lossen, ontslaat de betreffende agent toch niet om gewoon zijn werk correct uit te voeren?
Nee, maar als het gros structureel te hard rijdt, dan kan je weinig met laseren. Je pakt er één, en de andere 29 heb je dan niet meer in het vizier. Allereerst is dit dus willekeur, daarnaast zinloos want het lost niets op. We zijn allemaal mensen, zinloze taken worden maar zelden correct uitgevoerd.

Laseren is geen oplossing voor structurele problemen. Dit hiervoor inzetten is gewoon kansloos en een verspilling van al schaarse manuren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Op zichzelf een aardig voorbeeld, zo’n dorpstraat. Het illustreert goed dat je van alles kan afspreken en kan controleren, maar dat de overheid faalt met ‘handhaven’. Er is zoveel dat de overheid niet ‘handhaaft’, zoals Tatar, boeren of Schiphol, maar dus ook een dorpstraat, dat de politiek gewoon vertrouwen verliest.

want wat ‘handhaven’ ze dan wel? XT-demonstraties en bijstanders die niet goed genoeg lezen. Dan zit al niet meer in de hoek van ‘willekeur’ maar van ‘politieke keuzes’ wat gehandhaafd moet worden.

En dat is ZOOOO fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:52
Delerium schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 10:41:
Op zichzelf een aardig voorbeeld, zo’n dorpstraat. Het illustreert goed dat je van alles kan afspreken en kan controleren, maar dat de overheid faalt met ‘handhaven’. Er is zoveel dat de overheid niet ‘handhaaft’, zoals Tatar, boeren of Schiphol, maar dus ook een dorpstraat, dat de politiek gewoon vertrouwen verliest.

want wat ‘handhaven’ ze dan wel? XT-demonstraties en bijstanders die niet goed genoeg lezen. Dan zit al niet meer in de hoek van ‘willekeur’ maar van ‘politieke keuzes’ wat gehandhaafd moet worden.

En dat is ZOOOO fout.
Als een dropsstraat is ingericht op 50km en je kunt er zonder problemen ook wel 70, wens ik oom agent veel succes met handhaven van 30. Dat doe je nml voor niks. Alhoewel het bord rechtsgeldig is loop je kans dat de boetes gewoon massaal ongeldig verklaard worden.

Wat XR betreft, als dat zo makkelijk was hadden ze afgelopen week ook wel een paar simpele agentjes kunnen sturen terwijl de rest met ME naar Amsterdam moest vanwege een voetbalclubje die zijn "supporters" niet in de hand heeft. Die XR demonstratie heeft ruim 2 uur zonder handhaving geduurd voor er weer politie beschikbaar was om die mensen van de A12 te plukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
hneel schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:41:
Burengerucht is nu bv een van die dingen waar de politie niks mee kan of wil.
Tussen gemeente, politie en huisbaas (al dan niet woningcorporatie) is heel veel mogelijk. *Als men de wil heeft*.
Als je zo'n terror familie in de straat hebt dan is het perfect mogelijk om over tijd feiten te documenteren tot een punt waarop de eerder genoemde 3 vanuit hun kant acties kunnen ondernemen. Maar de wil om met de burger om tafel te gaan zitten om te faciliteren lijkt vaak te ontbreken. (trek dit gerust breed door naar o.a. toeslagen affaire)

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
brothermaynard schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 10:20:
[...]

Het heeft vaak niet met incompetentie te maken maar met bestaande regelgeving.

Bij mij voor wordt ook regelmatig te hard gereden en er is al regelmatig gekeken of er snelheidsremmende maatregelen mogelijk zijn. Maar dat conflicteert dan weer met maximale aanrijtijden van de hulpdiensten die daardoor in gevaar komen waardoor je niet de straat vol met hindernissen en drempels kan leggen.

Oplossingen in de echte wereld zijn niet zo simpel zwart/wit als vanachter een toestenbord....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Een inkijkje in de verhoudingen binnen het kabinet:
Voordracht Hoekstra zet verhoudingen in Rutte IV verder op scherp
Een paar uur voor die onderhandeling kopte The Financial Times: ‘Dutch government set to nominate foreign minister as EU commissioner’. Hoekstra kreeg volgens de krant de baan die Sigrid Kaag ook wilde. Het bericht zette de verhoudingen nog verder op scherp. De uitkomst van een strijd die zich dan al dagen op de achtergrond had afgespeeld, werd door de Britse krant als feit gepresenteerd – zonder dat de betrokkenen iets wisten. Het CDA, waar Hoekstra niemand iets had verteld, was overrompeld. D66 was woedend. Het gesprek tussen de vicepremiers leek even te worden afgeblazen, maar ging door. Het verliep zo slecht, dat zíj er niet meer uit zouden komen. De premier en vicepremiers spraken af dat ze de onderhandelingen over dit belangrijke dossier zouden overlaten aan andere kabinetsleden.
Wat ze bij het CDA niet weten, is dat hun eigen vicepremier een plan heeft: Wopke Hoekstra ziet de baan óók zitten. Hij vertelt het aan niemand. Niet aan Kaag, die dan nog denkt dat de baan op haar ligt te wachten. Niet aan partijgenoot De Lange. Mark Rutte hoort het op donderdag 17 augustus van Hoekstra, en vertelt het aan Kaag. Ze is verbijsterd, zeggen bronnen. Hoekstra heeft nooit interesse getoond in klimaat. Hij heeft zich onmogelijk gemaakt in Europa met zijn starre houding ten opzichte van de Zuid-Europese landen.
Het chagrijn van de D66’ers komt omdat ze weten dat als Rutte moet kiezen tussen Kaag en Hoekstra, de kans groot is dat hij voor Hoekstra kiest. In die partij valt al langer op dat Rutte zich wel erg naar de wensen van Hoekstra voegt. Zo waren op voorspraak van Hoekstra de linkse partijen niet welkom aan de formatietafel van 2021. Er heerst een studentikoze sfeer tussen beide mannen, met wederzijdse plaagstootjes en af en toe een harde grap. Rutte en Kaag, dat ligt ingewikkelder. Betrokkenen noemen de relatie stroef. Haar partij zit met tegenzin in het kabinet. Rutte en Kaag hebben elkaar nooit leren begrijpen, al zien bronnen dat Rutte veel in haar ‘investeert’, met tijd en aandacht.
Bij D66 is de woede compleet. CDA’ers zijn ook boos. Ze zijn overrompeld door hun vicepremier. Een dag later is de ministerraad bijeen, en maakt Rutte de voordracht formeel. Rob Jetten maakt een opmerking over het proces, dat volgens hem niet goed is gegaan. Tot een discussie komt het niet. Voor de buitenwereld heet Hoekstra’s voordracht niet een kabinetsbesluit, zoals gebruikelijk, maar een besluit van de premier persoonlijk. „Ik heb dat naar mij toegetrokken”, zegt Rutte. Achter die formulering schuilt een ontspoord proces.
Dit geeft een inkijkje in de machtsverhoudingen in het kabinet. Met name de houding van D66 is opvallend, ze lijken verrast door de gang van zaken, maar dat getuigd in mijn ogen toch vooral in een gebrek aan politiek inzicht in hoe VVD en CDA in eerdere kabinetsperiodes handelden. De kleinere coalitie partijen hebben in het verleden met de VVD en CDA altijd het onderspit gedolven, ze hadden met die tegenwoordigheid van geest hier ook op voorbereid kunnen zijn, ondanks eerdere ervaringen.

In mijn ogen was de bevestiging hierin in het toeslagendebat. Door juist niet het vertrouwen op te zeggen, gebeurde eigenlijk het omgekeerde, men committeerde zich juist verder in de bestaande relatie. Als die relatie al ongelijk was, bevestigd dat zich alleen maar.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Delerium schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 10:41:

En dat is ZOOOO fout.
Nou, zelfs XR handhaven ze al niet meer buiten het weekend. Afgelopen week heeft de burgemeester van Den Haag geroepen dat hij genoeg had van de demonstraties, en prompt was er geen politie meer aanwezig op donderdag en vrijdag.

Oftewel, ik vermoed dat de volgende burgemeester die vroegtijdig mag opstappen in Den Haag er weer aankomt, want als een automobilist inrijdt op de demonstranten terwijl de gemeente wist dat ze er zaten en er geen agent in de buurt was is de burgemeester wel eindverantwoordelijke... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:01
defiant schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:14:

[...]

[...]

[...]

[...]

Dit geeft een inkijkje in de machtsverhoudingen in het kabinet. Met name de houding van D66 is opvallend, ze lijken verrast door de gang van zaken, maar dat getuigd in mijn ogen toch vooral in een gebrek aan politiek inzicht in hoe VVD en CDA in eerdere kabinetsperiodes handelden. De kleinere coalitie partijen hebben in het verleden met de VVD en CDA altijd het onderspit gedolven, ze hadden met die tegenwoordigheid van geest hier ook op voorbereid kunnen zijn, ondanks eerdere ervaringen.

In mijn ogen was de bevestiging hierin in het toeslagendebat. Door juist niet het vertrouwen op te zeggen, gebeurde eigenlijk het omgekeerde, men committeerde zich juist verder in de bestaande relatie. Als die relatie al ongelijk was, bevestigd dat zich alleen maar.
D66 laat zich volgens dit artikel piepelen. Ik begrijp niet dat een diplomaat als Kaag dit laat gebeuren. Zulke ervaren mensen weten doorgaans hoe het spel gespeeld wordt.

Misschien ergens ook wel sterk dat ze het niet laten klappen op de verdeling van de baantjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
eric.1 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:31:
[...]

Het gaat natuurlijk niet om 'een feestje' en 'school skippen'. Van wat ik toen begrepen heb is het veelal een doen en laten in aanloop naar Carnaval, geluid, activiteiten, wat al dan niet. Als je alles 'oplost' door een week extra tijd te geven - so be it - iedereen blij.
Nee, de precedentwerking daarvan lijkt met niet wenselijk. Straks moeten schoolactiviteiten ook wegens ramadan of Maha Shivaratri ook verschoven worden, of willen ouders buiten schoolvakanties met hun kinderen op vakantie omdat dat met werkroosters beter uitkomt. Je kunt dit soort dingen uit principe niet gaan faciliteren omdat het einde zoek is.

Een extra argument is dat carnaval een religieuze context heeft waar de overheid wegens scheiding van kerk en staat geen bijzondere vrijstelling mag verlenen omdat het een groep bevoordeelt t.o.v. anderen.

Daarnaast is er praktisch helemaal geen probleem: er bestaat ook zoiets als zomercarnaval dus verplaatsen naar de zomervakantie is gewoon mogelijk.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
ari3 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:21:
Nee, de precedentwerking daarvan lijkt met niet wenselijk. Straks moeten schoolactiviteiten ook wegens ramadan of Maha Shivaratri ook verschoven worden
Je mist de verantwoordelijkheid van het ministerie hierin. Het ministerie van onderwijs bepaalt landelijk de datum van de schoolvakanties. Het minsterie bepaalt ook landelijk de datum van de examenweken. Dan kiezen ze ervoor om één deel van het land de schoolvakanties te laten overlappen met de examenweek. Dat is gewoon dom, en iets wat ze geheel zelf hadden kunnen voorkomen of oplossen.
Een extra argument is dat carnaval een religieuze context heeft waar de overheid wegens scheiding van kerk en staat geen bijzondere vrijstelling mag verlenen omdat het een groep bevoordeelt t.o.v. anderen.
een kleinigheid, maar in veel steden in het zuiden van Nederland was carnaval tot in de jaren 60 verboden, onder andere omdat de Katholieke geestelijken het afkeurden. De reden dat het vooral in katholiek Europa wordt gevierd, is dat de protestantse delen van Europa nog veel strenger waren in het uitbannen van dit soort "heidense" feesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 18:57
defiant schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:14:

[...]

[...]

[...]

[...]

Wat doet Wobke '''we moeten 2030 niet vasthouden'' Hoekstra eigenlijk uberhaupt daar? Ik geloof dat de EU commissie zelf die vraag nu ook aan het stellen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:58

Lordy79

Vastberaden

Rene44 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:03:
[...]

Wat doet Wobke '''we moeten 2030 niet vasthouden'' Hoekstra eigenlijk uberhaupt daar? Ik geloof dat de EU commissie zelf die vraag nu ook aan het stellen is.
Ach het is voor minder dan een jaar. Daarna wordt t tijd voor een PVV'er....

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Delerium schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:26:
Fijn dat Timmermans hier aan de bak wilt, maar dat het Kabinet Hoekstra als vervanger aanwijst is toch serieus bezopen.
Hoekstra, de man die niets voor elkaar kreeg. Hoekstra, de man die als minister van BuZa vrijwel heel Europa en vooral het zuiden schoffeerde, Hoekstra als onderdeel van het CDA dat via het Europarlement de klimaatdebat van Timmermans onderuit wilde halen… en dat nu mag uitvoeren.

Lekker is dat, uitgerekend op klimaat zet je de grootste hork neer die je kan verzinnen.

https://www.telegraaf.nl/...ger-timmermans-in-brussel

Wat is de volgende: Wilders op migratie?
Ze zijn in Brussel ook behoorlijk sceptisch over Hoekstra:

Hoekstra sceptisch ontvangen

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:42
[...]
Daarnaast is er praktisch helemaal geen probleem: er bestaat ook zoiets als zomercarnaval dus verplaatsen naar de zomervakantie is gewoon mogelijk.
Dit getuigt van zoveel onwetendheid dat er maar een reactie gepast is: :')

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 18:29
XWB schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:53:
[...]

Ze zijn in Brussel ook behoorlijk sceptisch over Hoekstra:

Hoekstra sceptisch ontvangen
Ook niet onlogisch. Het is een schaal. Deze begint met Real-Politik, dan komt er huichelarij, dan een heeeeeele tijd niks, en dan in de verte doemt Hoekstra ergens op :).

Die man heeft in naam in een paar dagen nadrukkelijk afstand genomen van waar hij zeg 25 jaar voor gestaan heeft. Volstrekt ongeloofwaardig.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En als Hoekstra geen akkoord krijgt? Toch maar Kaag naar voren schuiven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
alexbl69 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 03:43:
Die man heeft in naam in een paar dagen nadrukkelijk afstand genomen van waar hij zeg 25 jaar voor gestaan heeft. Volstrekt ongeloofwaardig.
Ik denk dat-ie altijd voor Wopke Hoekstra gestaan heeft, hoor.

Het grote probleem met klimaatmaatregelen in West-Europa is de industrielobby. Dat is tegelijkertijd ook de kans; als de grote Europese fabrikanten "om" zijn, is de weerstand eigenlijk weg.

Christendemocraten zijn in West-Europa traditioneel de stem van de industrielobby. Dus een traditionele Christendemocraat op klimaat zou wel eens een aantal dingen vlot kunnen trekken.

Tegelijkertijd heb ik het idee dat Hoekstra geen traditionele Rijnlandmodel-CDA'er is, maar gezien zijn achtergrond veel meer op het hardline vrijemarktdenken zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 07:28:
En als Hoekstra geen akkoord krijgt? Toch maar Kaag naar voren schuiven?
Rutte zelf kan ook in deze baantjes-caroussel plaatsnemen natuurlijk, nu hij na november geen premier meer is moet hij toch ook ergens een baantje zien te ritselen.

Kan heel gunstig zijn voor lastige zaken die men liever niet wil behandelen of wil negeren, Rutte is heel erg goed in het vergeten van actieve herinneringen aan vervelende dingen ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:00:
[...]

Ik denk dat-ie altijd voor Wopke Hoekstra gestaan heeft, hoor.

Het grote probleem met klimaatmaatregelen in West-Europa is de industrielobby. Dat is tegelijkertijd ook de kans; als de grote Europese fabrikanten "om" zijn, is de weerstand eigenlijk weg.

Christendemocraten zijn in West-Europa traditioneel de stem van de industrielobby. Dus een traditionele Christendemocraat op klimaat zou wel eens een aantal dingen vlot kunnen trekken.

Tegelijkertijd heb ik het idee dat Hoekstra geen traditionele Rijnlandmodel-CDA'er is, maar gezien zijn achtergrond veel meer op het hardline vrijemarktdenken zit.
Hmm, ik dacht dat de VVD het bedrijfsleven vertegenwoordigde, hoe zit het nou? >:) Maar serieus, hoe kom je daarbij? CDA in Nederland zat toch meer in de hoek van de boeren.

Hoekstra heb ik op weinig ideologie kunnen betrappen. Het is vooral een praktisch bestuurder die zoals je zegt, staat voor Wopke Hoekstra. Begon veelbelovend als minister van Financieën. Maar tjonge, wat is die man voor mij door de mand gevallen. Een promotie naar een Eurocommissariaat lijkt me het beste voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

wildhagen schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:10:
[...]

Rutte zelf kan ook in deze baantjes-caroussel plaatsnemen natuurlijk, nu hij na november geen premier meer is moet hij toch ook ergens een baantje zien te ritselen.

Kan heel gunstig zijn voor lastige zaken die men liever niet wil behandelen of wil negeren, Rutte is heel erg goed in het vergeten van actieve herinneringen aan vervelende dingen ;)
Ja ook aan gedacht, maar dan zou ie het stokje als premier over moeten dragen aan Kaag. Zie ik niet zo gebeuren. Waarschijnlijk aast ie meer op een positie na de EU verkiezingen.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 04-10-2023 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ah, de kogel is door de kerk voor Hoekstra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:06

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
MikeyMan schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:44:
Ah, de kogel is door de kerk voor Hoekstra.
geen verrassing: TINA :) Het volgende COP komt eraan en je hebt vertegenwoordiging nodig als EU zijnde.

Dit was uiteindelijk het effect van Rutte die nog even een secondant netjes beloont voor getoonde loyaliteit en meteen iemand op een plek neer zet waar hij rechtstreeks invloed heeft op klimaatbeleid wat hij al verfoeide toen hij minister was. Die keuze zou vrij makkelijk geaccepteerd gaan worden omdat er weinig tijd is. Hou ook even in het achterhoofd het 'nieuwe bestuursstijl!'. Wederom is de tweede kamer compleet gepasseerd

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
DeKever schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:50:
Hmm, ik dacht dat de VVD het bedrijfsleven vertegenwoordigde, hoe zit het nou? >:) Maar serieus, hoe kom je daarbij? CDA in Nederland zat toch meer in de hoek van de boeren.
De Christendemocratie bestaat ook buiten Nederland :) Sterker nog, ik denk dat je wel kunt stellen dat hij alleen in Nederland aan het verdwijnen is. CD&V in Vlaanderen, CDU in Duitsland, ÖVP in Oostenrijk zijn allemaal patijen die de komende tien jaar wel zullen overleven.

In Nederland was de VVD lange tijd een kleine partij voor ondernemers en middenstanders. Het CDA (of de voorgangers) zat altijd in de regering, en dat is waar het grote bedrijfsleven zijn wensen neerlegde. Inmiddels is die rol inderdaad wel overgenomen door de VVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

polthemol schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:51:
[...]

geen verrassing: TINA :) Het volgende COP komt eraan en je hebt vertegenwoordiging nodig als EU zijnde.

Dit was uiteindelijk het effect van Rutte die nog even een secondant netjes beloont voor getoonde loyaliteit en meteen iemand op een plek neer zet waar hij rechtstreeks invloed heeft op klimaatbeleid wat hij al verfoeide toen hij minister was. Die keuze zou vrij makkelijk geaccepteerd gaan worden omdat er weinig tijd is. Hou ook even in het achterhoofd het 'nieuwe bestuursstijl!'. Wederom is de tweede kamer compleet gepasseerd
TINA voor wie? EU of NL?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
polthemol schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:51:
[...]

Dat was genuanceerder volgens het NRC. Rutte is namelijk voor blok gezet vanuit de EU. Die hadden gelekt dat het Hoekstra ging worden, terwijl het nog tussen Kaag en Hoekstra ging. Maar Kaag was wel aan het 'verliezen'.

Sowieso zie ik Hoekstra wel als een professional. Die kan gewoon in een nieuwe functie iig nieuwe 'normen en waarden' aannemen. Je moet gewoon kunnen schakelen. Ik zet eerder vraagtekens bij z'n competentie als bestuurder. Maar dat iemand niet intrinsiek 'groen' is, doet er niets aan af aan het feit dat iemand zo'n rol wel zou kunnen vervullen. Er zit natuurlijk een groot verschil tussen een rol en de persoon.
Een (beperkt) citaat:
Rutte heeft nog geen definitief besluit genomen als hij op donderdagochtend 24 augustus hoort dat The Financial Times met het bericht komt dat de keuze op Hoekstra is gevallen. Dit forceert een beslissing. Rutte beslist die dag versneld dat het Hoekstra wordt. Een terugkerend vermoeden in Den Haag is dat de Europese christen-democraten de FT hadden ingefluisterd, om Rutte over de streep te trekken.

[ Voor 13% gewijzigd door Adlermann op 04-10-2023 10:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:06

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
voor de EU

@Adlermann ik denk dat er geen nuance in zit: men stelt een prominent lid van een partij aan, die tijdens regeringsdeelnames door rechters er op is gewezen Europese verdragen in zaken klimaat, milieu/natuur niet na te leven. Tevens de partij die de basis voor het hele stikstofdebacle heeft gelegd.

Daarbij: als Rutte zich laat sturen door een krantenartikel, onderstreept dat vooral dat marketing belangrijker is voor hem dan een democratisch proces. I rest my case dus op dat vlak. Het onderstreept ook dat de nieuwe bestuursstijl bij beide geen enkel punt is.

Over het aannemen van een rol, met andere invulling van waarden heb ik ook grote twijfels. Er is geen trackrecord dat hij dat doet of kan. Ik zie hem eerder op die plek zitten omdat hij bij de conservatieve christenen groep binnen de EU zit via het CDA en dat ze op die manier nog wat extra 'leverage' hopen te scoren bij onderhandelingen bij volgende COP. Rutte zal dat ook wel prima hebben gevonden, want dat is mooi in lijn met gevoerd binnenlands beleid: niets doen op die dossiers en vooral afbraakbeleid voeren/dwars liggen tot het bittere einde.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:18
Oef... De SP wil de staatsschuld naar 90-130% en dat geld naar de samenleving leiden en daarbij de 60% vanuit de EU als ondergrens zien. Met de huidige stijgende rentes lijkt mij dat onwenselijk, maar misschien mis ik hier iets?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

TheBrut3 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:44:
Oef... De SP wil de staatsschuld naar 90-130% en dat geld naar de samenleving leiden en daarbij de 60% vanuit de EU als ondergrens zien. Met de huidige stijgende rentes lijkt mij dat onwenselijk, maar misschien mis ik hier iets?
Dat hadden ze moeten doen toen de rente 0 of negatief was. Nu is dat veel te laat.

gewoon 50% BBP (500 miljard) lenen tegen 1% ofzo en dat dan in een staatsfonds stoppen dat gaat beleggen. En als de EU dan had geblaft zeggen dat ze eerst maar eens naar Italië moeten kijken.

Maar ja, ik ben maar een eenvoudige tweaker die het natuurlijk helemaal niet begrijpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
Lordy79 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:58:
[...]

Dat hadden ze moeten doen toen de rente 0 of negatief was. Nu is dat veel te laat.

gewoon 50% BBP (500 miljard) lenen tegen 1% ofzo en dat dan in een staatsfonds stoppen dat gaat beleggen. En als de EU dan had geblaft zeggen dat ze eerst maar eens naar Italië moeten kijken.

Maar ja, ik ben maar een eenvoudige tweaker die het natuurlijk helemaal niet begrijpt.
Precies. Als het al een goed idee is, dan is het nu te laat.

Sowieso geven fondsen van 500 miljard allerlei prikkels voor hobbies en verkiezingsstunts. Ik sta dus wat huiverig tegenover dat idee.

Voor grote investeringen die meer rendement opleveren dan de rente op de staatsschuld (duurzaamheid) is het wel te verantwoorden. Maar ja, welke partij kan zich beheersen als er verkiezingen gewonnen moeten worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

DeKever schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:21:
[...]

Voor grote investeringen die meer rendement opleveren dan de rente op de staatsschuld (duurzaamheid) is het wel te verantwoorden. Maar ja, welke partij kan zich beheersen als er verkiezingen gewonnen moeten worden?
Je kunt gewoon in de grondwet opnemen dat iedereen er met zn tengels vanaf blijft en alleen het rendement naar de begroting gaat maar dat er ook jaarlijks een miljard of 5 naar de aflossing van de staatsschuld moet zolang deze niet onder de 60pct zit.

In Noorwegen werkt het ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Lordy79 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:32:
[...]

Je kunt gewoon in de grondwet opnemen dat iedereen er met zn tengels vanaf blijft en alleen het rendement naar de begroting gaat maar dat er ook jaarlijks een miljard of 5 naar de aflossing van de staatsschuld moet zolang deze niet onder de 60pct zit.

Tja, Noorwegen. Helaas zijn wij blijkbaar wat minder snugger.

Als we de staatsschuld op laten lopen gaat dat geld niet geïnvesteerd worden, maar wordt het simpelweg uitgegeven. Dat betekent dat tegen de tijd dat de lening afloopt het tegen het tegen die tijd geldende tarief wederom geleend zal moeten worden.

Het maakt waarschijnlijk ook niet uit of de SP of VVD, of welke partij dan ook aan de macht is. Wij zijn blijkbaar niet slim genoeg om verstandig met die centen om te gaan, anders waren de gasinkomsten wel heel anders besteed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

alexbl69 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:07:
[...]

Wij zijn blijkbaar niet slim genoeg om verstandig met die centen om te gaan, anders waren de gasinkomsten wel heel anders besteed.
Nou. Vergelijk het met een hoop andere EU landen en zo slecht heeft NL het niet gedaan als je naar de staatsschuld kijkt. Als de aardgasbaten waren verjubeld én er was een Italiaanse staatsschuld dan had je zeker gelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:09
Tja. Staatschuld wellicht verminderd / minder slecht dan andere landen, maar ondertussen onder 13 jaar Rutte zijn erg veel sociale voorzieningen afgebroken of uitgehold. Dus of de samenleving er als geheel erop vooruit is gegaan betwijfel ik.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
edie schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:19:
Tja. Staatschuld wellicht verminderd / minder slecht dan andere landen, maar ondertussen onder 13 jaar Rutte zijn erg veel sociale voorzieningen afgebroken of uitgehold. Dus of de samenleving er als geheel erop vooruit is gegaan betwijfel ik.
De vraag die daaruit voortvloeid is dan weer: hoeveel meer belasting wil jij nu en in de toekomst betalen om alles te herstellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene44
DeKever schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:50:
[...]

Hoekstra heb ik op weinig ideologie kunnen betrappen. Het is vooral een praktisch bestuurder die zoals je zegt, staat voor Wopke Hoekstra. Begon veelbelovend als minister van Financieën. Maar tjonge, wat is die man voor mij door de mand gevallen. Een promotie naar een Eurocommissariaat lijkt me het beste voor iedereen.
En ook de EU en dat hele 'democratische'proces er omheen. Een paar ''éxtra' vragen voor de buhne omdat er verkiezingen aankomen. Wopke, DE man die eigenlijk val kabinet heeft ingeluid met zn harde lijn om 2030 niet vast te houden wbt uitstootnormen, nu in de EU als 'groen'' heiligman, wat een farce.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Laatst online: 08:57

drooger

Falen is ook een kunst.

Frame164 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:25:
[...]

De vraag die daaruit voortvloeid is dan weer: hoeveel meer belasting wil jij nu en in de toekomst betalen om alles te herstellen?
Laten we ook niet vergeten dat niet alles in Euro's uitgedrukt kan worden.
De maatschappelijke schade (bijv. wantrouwen jegens overheid) kan je doorgaans lastig herstellen met wat extra geld.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edie
Frame164 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:25:
[...]

Gewoon niks? Andere keuzes maken en het beschikbare geld anders besteden. Zoals bijvoorbeeld niet alles weggeven aan multinationals via subsidies, belastingdeals of -kortingen.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Lordy79 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:54:
[...]

Nou. Vergelijk het met een hoop andere EU landen en zo slecht heeft NL het niet gedaan als je naar de staatsschuld kijkt. Als de aardgasbaten waren verjubeld én er was een Italiaanse staatsschuld dan had je zeker gelijk.
Heeft Italië ook zo'n 'extra' inkomstenbron?

Het gas heeft ons 428 miljard opgeleverd. Hadden we dat bedrag moeten lenen dan was onze staatschuld nu zo'n 43% hoger geweest. Dan zou onze staatschuld circa 70% van het BBP zijn geweest. Nog wel veel beter dan Italië, of zelfs het EU gemiddelde, maar toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

alexbl69 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:20:
[...]

Heeft Italië ook zo'n 'extra' inkomstenbron?

Het gas heeft ons 428 miljard opgeleverd. Hadden we dat bedrag moeten lenen dan was onze staatschuld nu zo'n 43% hoger geweest. Dan zou onze staatschuld circa 70% van het BBP zijn geweest. Nog wel veel beter dan Italië, of zelfs het EU gemiddelde, maar toch.
Italië had die extra bron niet en je zou dus kunnen zeggen dat een deel van haar staatsschuld daarom hoger is.
Nederland kan die 428 miljard nu prima lenen en beleggen. Ware het niet dat lenen niet meer (bijna) niets kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
Lordy79 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:32:
[...]

Grondswetwijziging duurt mininaal een jaar of 5? Of werkt het anders? Prima plan verder, maar geen oplossing voor de korte termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

DeKever schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:45:
[...]

Grondswetwijziging duurt mininaal een jaar of 5? Of werkt het anders? Prima plan verder, maar geen oplossing voor de korte termijn.
Klopt duurt jaren. Maar nogmaals, het is niet meer relevant omdat de rente met de dag stijgt.
10 jaars staatslening kost nu 3.20 pct. 2 jaar geleden was het 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
364 miljard over 60 jaar en gecorrigeerd voor inflatie, dus eigenlijk nog een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:49
Was dit niet aan banden gelegd?

VVD-Kamerlid verlaat al voor de verkiezingen de Tweede Kamer. Hij gaat aan de slag als directeur bij de branchevereniging voor vermogensbeheerders.

https://www.ad.nl/politie...-naar-lobbyclub~ad0486a5/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Willem30 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:10:

VVD-Kamerlid verlaat al voor de verkiezingen de Tweede Kamer. Hij gaat aan de slag als directeur bij de branchevereniging voor vermogensbeheerders.

De VVD en regels zijn twee losse zaken die met het totale gebrek aan handhaving in NL ook in werkelijkheid twee losse zaken blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
Willem30 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:10:

Als je het artikel helemaal had gelezen dan had je die vraag niet hoeven te stellen. Voor kamerleden geldt die regel niet.
Onlangs werden de regels voor politici die overstappen naar een lobbyorganisatie aangescherpt. Ministers mogen twee jaar na hun aftreden geen zakelijke contacten onderhouden met ministeries. Voor Kamerleden geldt dat verbod niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Adlermann op 05-10-2023 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:28
.

[ Voor 185% gewijzigd door Lisadr op 05-10-2023 16:28 . Reden: Edit ivm verkeerde topic ]

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Quote uit een ander topic omdat het daar offtopic is (het Eerdmans / Jumbo topic)
Frame164 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:23:
[...]

Om hoeveel procent van de begroting gaat het in die gevallen?
https://www.rtlnieuws.nl/...geen-bonnetjes-rekenkamer

5.1 miljard. Dat is ongeveer 1,2%. En dan gaat het alleen nog maar om deze 5.1 miljard.
Maar bij enorme bedragen zoals de ruim 400 miljard van de rijksbegroting vind ik het niet kies om in percentages te rekenen.

5,1 miljard is echt heel veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:03:
[...]

De Christendemocratie bestaat ook buiten Nederland :) Sterker nog, ik denk dat je wel kunt stellen dat hij alleen in Nederland aan het verdwijnen is. CD&V in Vlaanderen, CDU in Duitsland, ÖVP in Oostenrijk zijn allemaal patijen die de komende tien jaar wel zullen overleven.

In Nederland was de VVD lange tijd een kleine partij voor ondernemers en middenstanders. Het CDA (of de voorgangers) zat altijd in de regering, en dat is waar het grote bedrijfsleven zijn wensen neerlegde. Inmiddels is die rol inderdaad wel overgenomen door de VVD.
De VVD heeft dat overgenomen en tegerlijkertijd ook nog heel veel mensen die vanaf modaal verdienen in loondienst. De VVD-stemmer verdient gemiddeld 1,5x modaal. De eerste V klopt dan wel gezien de varieteit qua achterban.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
edie schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:11:
[...]

Gewoon niks? Andere keuzes maken en het beschikbare geld anders besteden. Zoals bijvoorbeeld niet alles weggeven aan multinationals via subsidies, belastingdeals of -kortingen.
Subsidies is een verkeerd wordt in deze context. Het gaat om belastingvoordelen. En wat als die bedrijven dan naar een land gaan waar ze die voordelen wel krijgen? Je noemt zelf al multinationals. De enige manier om dat goed aan te pakken is dat op z'n minst op EU niveau belastingen moet gaan heffen maar liefst nog op een veel bredere schaal. Gezien de moeite die het nu al kost om meer EU te krijgen op veel minder ingrijpende gebieden is het een illusie dat je daar iets kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Lordy79 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:00:
Quote uit een ander topic omdat het daar offtopic is (het Eerdmans / Jumbo topic)

[...]

https://www.rtlnieuws.nl/...geen-bonnetjes-rekenkamer

5.1 miljard. Dat is ongeveer 1,2%. En dan gaat het alleen nog maar om deze 5.1 miljard.
Maar bij enorme bedragen zoals de ruim 400 miljard van de rijksbegroting vind ik het niet kies om in percentages te rekenen.

5,1 miljard is echt heel veel geld.
Klopt, maar het is niet zo dat die 5,1 miljard verkeerd is uitgegeven hè. Het betekent dat niet aangetoond kan worden dat hetgeen wat besteld is ook daadwerkelijk geleverd is, zoals deze quote:
Zo is er vorig jaar voor ruim 1,2 miljard euro aan beademingsapparaten en beschermingsmiddelen besteld. Deze zijn waarschijnlijk rechtstreeks aan ziekenhuizen geleverd, maar het ministerie heeft er nooit een ontvangstbewijsje voor gekregen.
en deze:
Ook bij het bestellen van coronatesten voor een bedrag van bijna 1 miljard euro ging het mis. Het ministerie betaalde braaf de rekeningen van de leveranciers van coronatesten, maar het is onduidelijk of er wel net zo veel tests zijn geleverd als er op de bon vermeld stonden.
Of de kleine 0,5 miljard voor de toeslagenouders, waar dit is besloten zonder eerst het normale wetgevingsproces via de kamer te doorlopen.

En ja, dit kan uiteraard beter, maar dan zijn we weer met z'n allen aan het 'klagen' over bijvoorbeeld administratieve lasten en/of privacy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Nu online
Frame164 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:28:
[...]Subsidies is een verkeerd wordt in deze context. Het gaat om belastingvoordelen. En wat als die bedrijven dan naar een land gaan waar ze die voordelen wel krijgen? Je noemt zelf al multinationals. De enige manier om dat goed aan te pakken is dat op z'n minst op EU niveau belastingen moet gaan heffen maar liefst nog op een veel bredere schaal. Gezien de moeite die het nu al kost om meer EU te krijgen op veel minder ingrijpende gebieden is het een illusie dat je daar iets kan doen.
Ja en nee, 1 van de grootste tegenstanders van een EU-uniform minimumtarief voor de VPB was volgens mij Nederland. Dus als Nederland het wel zou willen, is 't Europees zo geregeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

rik86 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:48:
[...]

Klopt, maar het is niet zo dat die 5,1 miljard verkeerd is uitgegeven hè. Het betekent dat niet aangetoond kan worden dat hetgeen wat besteld is ook daadwerkelijk geleverd is
Dat vind jij blijkbaar niet zo erg als ik.
Prima, GoT is een discussie forum en we zijn het hier niet over eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
  • Nu online
Lordy79 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:50:
[...]

Dat vind jij blijkbaar niet zo erg als ik.
Prima, GoT is een discussie forum en we zijn het hier niet over eens.
Nou ja, ik vind 't niet per definitie wel of niet erg; Ik vind 't een stuk erger dat 't slecht besteed is dan of 't wel/niet aantoonbaar is. De kans dat er voor 1.2 miljard aan ademhalingsapparatuur besteld is maar niet geleverd is acht ik niet zo heel groot. De kans dat 't bij die mondkapjes mis gaat, is groter.

En wat mij betreft is bij alles de vraag, wat mag die zekerheid ons kosten? Administratie en controle moet wat mij betreft niet een doel op zich zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edie
Frame164 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:28:
[...]

Subsidies is een verkeerd wordt in deze context. Het gaat om belastingvoordelen. En wat als die bedrijven dan naar een land gaan waar ze die voordelen wel krijgen? Je noemt zelf al multinationals. De enige manier om dat goed aan te pakken is dat op z'n minst op EU niveau belastingen moet gaan heffen maar liefst nog op een veel bredere schaal. Gezien de moeite die het nu al kost om meer EU te krijgen op veel minder ingrijpende gebieden is het een illusie dat je daar iets kan doen.
Het interesseert mij eigenlijk helemaal niet hoe het genoemd wordt. Het is geld dat de overheid niet kan gebruiken voor andere zaken.

Daarnaast vind ik het erg asociaal om als multinational te gaan dreigen met vertrek uit Nederland. Dat komt op mij over als afpersing, en als Nederlandse staat moet je daar niet in meegaan. Multinationals die alleen hun hoofdkantoor in Nederland hebben (en verder geen productie) of al die brievenbusfirma's kunnen wat mij betreft direct vertrekken. Net zoals vervuilende bedrijven zoals Tata Steel die nu lopen te klagen over de mileumaatregelen die ze eindelijk moeten nemen omdat wetten nu eindelijk lijken te worden gehandhaafd: je houd je aan de wet, of je vertrekt maar uit Nederland.
De misgelopen belastinginkomsten verwacht ik dat ze snel worden goedgemaakt door andere bedrijven die zich in Nederland willen vestigen en zich wel aan onze regels willen houden.

Hopelijk zijn er wat politieke partijen bij de aankomende verkiezingen die zich niet laten bangmaken door de multinationals.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
edie schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:57:
[...]

Het interesseert mij eigenlijk helemaal niet hoe het genoemd wordt. Het is geld dat de overheid niet kan gebruiken voor andere zaken.

Daarnaast vind ik het erg asociaal om als multinational te gaan dreigen met vertrek uit Nederland. Dat komt op mij over als afpersing, en als Nederladse staat moet je daar niet in meegaan. Multinationals die alleen hun hoofdkantoor in Nederland hebben (en verder geen productie) of al die brievenbusfirma's kunnen wat mij betreft direct vertrekken. Net zoals vervuilende bedrijven zoals Tata Steel die nu lopen te klagen over de mileumaatregelen die ze eindelijk moeten nemen omdat wetten nu eindelijk lijken te worden gehandhaafd: je houd je aan de wet, of je vertrekt maar uit Nederland.
De misgelopen belastinginkomsten verwacht ik dat ze snel worden goedgemaakt door andere bedrijven die zich in Nederland willen vestigen en zich wel aan onze regels willen houden.

Hopelijk zijn er wat politieke partijen bij de aankomende verkiezingen die zich niet laten bangmaken door de multinationals.
Dit soort internationals betalen alsnog belasting aan Nederland, en zorgen voor zeer veel werkgelegenheid met vaak goedbetaalde voorwaarden, en deze mensen die er werken dragen weer zeer veel af aan de fiscus in de vorm van inkomstenbelasting. Ik denk dat zij meer opleveren dan 'kosten'. De Nederlandse economie floreert mede dankzij deze bedrijven en wij hebben zeer lage werkloosheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Frame164 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:25:
De VVD heeft dat overgenomen en tegerlijkertijd ook nog heel veel mensen die vanaf modaal verdienen in loondienst. De VVD-stemmer verdient gemiddeld 1,5x modaal. De eerste V klopt dan wel gezien de varieteit qua achterban.
Ja, dat is de grote overwinning van de VVD geweest. Ze hebben zich losgemaakt van het stereotype Buikje Bitterbal, Blazer, BMW, en zijn een partij geworden waarbij veel Nederlanders zich thuis kunnen voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:38
spijkerhoofd schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:04:
[...]

Dit soort internationals betalen alsnog belasting aan Nederland, en zorgen voor zeer veel werkgelegenheid met vaak goedbetaalde voorwaarden, en deze mensen die er werken dragen weer zeer veel af aan de fiscus in de vorm van inkomstenbelasting. Ik denk dat zij meer opleveren dan 'kosten'. De Nederlandse economie floreert mede dankzij deze bedrijven en wij hebben zeer lage werkloosheid.
Vergeet niet dat een deel van de 'kosten' ook nog eens worden afgewenteld. Laten we die eerst eens meewegen voordat we de conclusie trekken dat ze meer 'opleveren'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:03
spijkerhoofd schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:04:
[...]

Kun je die claim bewijzen? Want de ene multinational is de andere niet. Het argumenten werkgelegenheid is in deze tijd overigens een beetje dubbel. Daar zouden we breder naar moeten kijken want we hebben gewoon niet meer de mensen voor elke industrie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:16
rik86 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:33:
[...]

Nou ja, ik vind 't niet per definitie wel of niet erg; Ik vind 't een stuk erger dat 't slecht besteed is dan of 't wel/niet aantoonbaar is. De kans dat er voor 1.2 miljard aan ademhalingsapparatuur besteld is maar niet geleverd is acht ik niet zo heel groot. De kans dat 't bij die mondkapjes mis gaat, is groter.

En wat mij betreft is bij alles de vraag, wat mag die zekerheid ons kosten? Administratie en controle moet wat mij betreft niet een doel op zich zijn.
Als het incidenteel niet nauwkeurig gaat ( grote druk bij uitbraak covid) kan ik je volgen, maar blijkens zowel dit (2 jr oude!) als andere artikelen is het structureel een puinhoop op VWS voor de administratie. Dat is wel zeer kwalijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
Rene44 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:28:
[...]

En ook de EU en dat hele 'democratische'proces er omheen. Een paar ''éxtra' vragen voor de buhne omdat er verkiezingen aankomen. Wopke, DE man die eigenlijk val kabinet heeft ingeluid met zn harde lijn om 2030 niet vast te houden wbt uitstootnormen, nu in de EU als 'groen'' heiligman, wat een farce.
Het is nog altijd democratischer dan de benoeming van een minister in Nederland. Het zou mooi zijn als de Nederlandse Tweede Kamer ook de mogelijkheid krijgt om ministerkandidaten te bevragen voor de daadwerkelijke benoeming. Nu wordt dat in de achterkamertjes geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
[...]

Daarnaast vind ik het erg asociaal om als multinational te gaan dreigen met vertrek uit Nederland. Dat komt op mij over als afpersing, en als Nederlandse staat moet je daar niet in meegaan. Multinationals die alleen hun hoofdkantoor in Nederland hebben (en verder geen productie) of al die brievenbusfirma's kunnen wat mij betreft direct vertrekken.
Je hebt een erg eenzijdig beeld van multinationals.
[...]

Net zoals vervuilende bedrijven zoals Tata Steel die nu lopen te klagen over de mileumaatregelen die ze eindelijk moeten nemen omdat wetten nu eindelijk lijken te worden gehandhaafd: je houd je aan de wet, of je vertrekt maar uit Nederland.
En dan gaan ze elders op de wereld de boel vervuilen waar we als Nederland helemaal niets meer er over hebben te zeggen. Ik neem aan dat jij geen stalen producten gebruikt.
[...]

Iets wat je (nog) niet hebt kan je ook niet uitgeven. Jouw statement heeft wel wat weg van mensen die voor brexit zijn en zeggen dat het uiteindelijk allemaal veel beter wordt. Ben jij bereidt om nu 10% in te leveren met de vage hoop dat het ooit beter gaat worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
Frame164 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:53:
[...]
Het is nog altijd democratischer dan de benoeming van een minister in Nederland. Het zou mooi zijn als de Nederlandse Tweede Kamer ook de mogelijkheid krijgt om ministerkandidaten te bevragen voor de daadwerkelijke benoeming. Nu wordt dat in de achterkamertjes geregeld.
Als dat net zo gaat als bij de EU is het een wassen neus welke enkel het vertrouwen van de kiezer zal schaden.

Ik bedoel, Hoekstra heeft een paar dagen lang exact gezegd wat de commissie wil horen, woorden die diametraal staan op zijn daden die hij tot dan toe gebezigd had. Wat stelt zo'n hele procedure dan nog voor? Het is toch een grote farce?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene44
alexbl69 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:27:
[...]

Als dat net zo gaat als bij de EU is het een wassen neus welke enkel het vertrouwen van de kiezer zal schaden.

Ik bedoel, Hoekstra heeft een paar dagen lang exact gezegd wat de commissie wil horen, woorden die diametraal staan op zijn daden die hij tot dan toe gebezigd had. Wat stelt zo'n hele procedure dan nog voor? Het is toch een grote farce?
...en ook welke partijen hem steunden. GL kan wel zeggen dat Hoekstra niet keus 2 of 3 was, maar laat onverlet dat ze ook tegen hadden kunnen stemmen. Een vent die een regeerakkoord belooft en dan voor kiezersgewin openbreekt en uiteindelijk mede zorgt voor val Rutte iv, wat voor 'garanties'kan je van hem verwachten?

En, ik vind het wel relevant voor de komende verkiezingen - welke partijen naast GL hebben Hoekstra een ja gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Frame164 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:53:
[...]

Net alsof het in Brussel niet in de achterkamertjes geregeld wordt. Zolang er politiek is zullen er achterkamertjes zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edie
Frame164 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:58:
[...]

Je hebt een erg eenzijdig beeld van multinationals.
Nee hoor. Ik noemde specifiek multinationals die hier geen productie hebben en brievenbusfirma's. Dat zijn grotendeels administratie-zaken en voegen daardoor zeer weinig toe aan de samenleven, maar kost de overheid wel enorm veel geld.
[...]

En dan gaan ze elders op de wereld de boel vervuilen waar we als Nederland helemaal niets meer er over hebben te zeggen. Ik neem aan dat jij geen stalen producten gebruikt.
Mooi, zolang ze dat vervuilen maar niet in Nederland doen. Of heb je al die berichten gemist over Tata Steel, Chemcours etc. die enorm veel schade toebrengen aan de leefkomgeving kwa luchtkwaliteit, oppervlaktewater, bodemkwaliteit e.d.? Nederland is niet al te groot en veel mensen wonen direct in de buurt van dat soort bedrijven waardoor hun gezondheid enorm achteruit gaat. En de overheid heeft de plicht om hun inwonser te beschermen. In andere landen is gewoon vele meer ruimte om dat soort vervuilende activiteiten uit te voeren met minder gevolgen voor de mens.
[...]

Iets wat je (nog) niet hebt kan je ook niet uitgeven. Jouw statement heeft wel wat weg van mensen die voor brexit zijn en zeggen dat het uiteindelijk allemaal veel beter wordt. Ben jij bereidt om nu 10% in te leveren met de vage hoop dat het ooit beter gaat worden?
Dat geld had de overheid kunnen hebben als ze zich niet hadden laten chanteren door de multinationals door het geven van belastingdeals/-korting/-subsidie enzo. Het is heel simpel: die multinationals en brievenbusfirma's voegen erg weinig toe aan de Nederlandse samenleving maar de kosten (en dan niet alleen in geld) zijn wel hoog. En ondertussen maken die bedrijven gretig gebruik van onze uitstekende infrastructuur zoals electriciteit, internet, vervoer en noem maar op.

Bijvoorbeeld dat nieuwe datacentrum van Google in Groningen. Levert praktisch niks op voor Nederland, maar het kost ons veel aan grondoppervlakte, electriciteitsgebruik e.d. waar we al zo weinig van hebben. Er had bijv. ook een mooi natuurgebeid kunnen komen op die plek. En nee, die paar beveiligers voor dat complex is niet voldoende 'werkgelegenheid' om het te compenseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18:04

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
Even mijzelf quoten:
NMH schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:43:
Er stond vandaag ook een interview met Jeroen Kremers in de krant, de staatsagent bij KLM die daar toezicht moest houden op de uitvoering van de gemaakte afspraken. Dat KLM die met voeten getreden heeft was al bekend, maar het interview biedt een interessante blik achter de schermen op de onderliggende cultuur en mentaliteit:
[...]
Ordinair liegen en bedriegen dus, plat gezegd. Ronduit stuitend dat men wel de hand bij de maatschappij op houdt voor steun en dan op zo'n manier met de gemaakte afspraken om gaat. Ik ben benieuwd of de regering inderdaad jurdische stappen gaat zetten zoals Kremers aanbeveelt of dat men straks tot de conclusie komt dat het om een of andere reden niet opportuun is en het er bij laat. In het laatste geval lachen ze zich bij KLM waarschijnlijk de ballen uit de broek dat ze de overheid zo hebben kunnen piepelen.
En vandaag dan de conclusie:
Tot sancties gaat het kabinet echter niet over. Dat doet het op advies van twee externe juristen, waaronder de landsadvocaat. Zie hebben ‘iedere mogelijke (juridische) stap bekeken’, zoals het eisen van schadevergoedingen en ontslaan of aansprakelijk stellen van bestuurders. Maar volgens de juristen hebben die ‘geen reële kans van slagen’.
Niet opportuun dus. Teleurgesteld? Ja. Verrast? Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NMH schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:23:
Even mijzelf quoten:

[...]

En vandaag dan de conclusie:

[...]

Niet opportuun dus. Teleurgesteld? Ja. Verrast? Nee.
Conclusie is dan dat er een paar hebben zitten snurken met het opstellen van de voorwaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:00
Misschien dat het al gevraagd is.
Maar hadden we ondertussen niet al campagnes moeten zien. En debatten of gewoon interviews op tv?

En reclame op posters radio en tv.

Er is een enorm verloop in de 2e kamer, en ik heb niet echt het idee dat ze moeite doen om de nieuwe kamerleden voor te stellen aan kiezend Nederland.

Ook komt het inmiddels op de laatste 4 weken aan.
Is het taktiek om zo lang te wachten?
Of hebben de campagne teams gewoon tekort tijd?

Mogelijk dat ik dingen gemist heb omdat ik niet jinek kijk, maar veel Netflix. Maar daar ben ik geen uitzondering in.

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 17-10-2023 06:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
FRANQ schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 06:50:
Misschien dat het al gevraagd is.
Maar hadden we ondertussen niet al campagnes moeten zien. En debatten of gewoon interviews op tv?

En reclame op posters radio en tv.

Er is een enorm verloop in de 2e kamer, en ik heb niet echt het idee dat ze moeite doen om de nieuwe kamerleden voor te stellen aan kiezend Nederland.

Ook komt het inmiddels op de laatste 4 weken aan.
Is het taktiek om zo lang te wachten?
Of hebben de campagne teams gewoon tekort tijd?

Mogelijk dat ik dingen gemist heb omdat ik niet jinek kijk, maar veel Netflix. Maar daar ben ik geen uitzondering in.
Voor de verkiezingen is een themaforum.
Themaforum: verkiezingen

Maar inderdaad, het is nog lekker stil.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Artikel in Vrij Nederland over de werkwijze van de VVD.
Wat ‘VVD-fluisteraar’ Ben Verwaayen te danken heeft aan zijn partij
De VVD heeft veel te danken aan zakenman en Rutte-fluisteraar Ben Verwaayen, is het beeld. Maar omgekeerd heeft Verwaayen zijn zakelijke carrière vooral aan de VVD te danken.Dilan Yesilgöz erfde intussen een kongsi van ingewijden die al meer dan veertig jaar teruggaat, en waar Verwaayen deel van uitmaakt.
Naar Amerikaans model begon de partij vrijwel permanent peilingen te houden onder al zijn potentiële kiezers. Hun diepste emoties zouden voortaan de partijlijn bepalen. ‘We zijn toen met het kernteam naar Ben Verwaayen geweest, in zijn huis in Frankrijk, en we hebben daar net zo lang gepraat tot het scherp genoeg was waarmee we naar de kiezer wilden,’ vertelde toenmalig partijvoorzitter Ivo Opstelten jaren later aan Borgman. Het bleken de thema’s economie, veiligheid en migratie te zijn, in die volgorde. Die werden er ‘ingeramd’, aldus Opstelten, bij de achterban én bij de nieuwe lijsttrekker.
Uit Borgmans boek blijkt zonneklaar hoe de VVD werd omgevormd tot een applausmachine voor Mark Rutte, en hoe de onervaren en tussen onrijpe ideetjes hoppende nieuwe partijleider door het ‘kernteam’ werd omgevormd tot een Dauerbrenner, een winnaar die de VVD langdurige dominantie kon bezorgen.
Bovenstaande is al langer de erg succesvolle strategie van de VVD om verkiezingen te winnen. D.w.z. de partij omvormen tot een PR machine die via marktonderzoek de juist marketing strategie kan uitdragen. Echter is het ook daar waar het precies mis gaat, marketing is niets meer dan dat. Een politieke partij daarentegen zet eigen ideologie om in beleid, met gevolgen voor burgers en de samenleving.

Zo ontstaat er een steeds grote afstand tussen wat de partij uitdraagt qua communicatie en daadwerkelijk beleid. Dit zie je ook aan de thema's die genoemd worden, op het gebied van juist veiligheid en migratie is de situatie juist verslechterd en niet verbeterd. Getuige ook de topics hier in AWM.

Uiteraard is bovenstaande alleen mogelijk met zwakke journalistiek die haar rol als 4e macht nalaat. Parlementaire journalistiek was altijd al versmolten in de Haagse kaapstolp, waarbij journalisten meer functioneerde als doorgeefluik verslaggevers i.p.v. kritische en controlerende journalisten.

Het artikel gaat verder in op de belangenverstrengeling tussen publiek en privaat, waarbij Ben Verwaayen een sleutelrol speelt. Dit kreeg de vorm van publiek geld werd ingezet in bij private investeringen, wetgeving ten gunste van het bedrijfsleven en de inzet van VVD coryfeeën op sleutelposities binnen die bedrijven die konden rekenen op ondersteuning van de overheid.

Je zou zeggen dat juist een liberale partij dit soort belangenverstrengeling ingaat tegen de ideologie. Maar het juist bij het neoliberalisme dat de staat wordt ingezet als uitvoerder van private macht. D.w.z. geen kleine overheid met zo min mogelijk regels/controle zoals bij het klassiek liberalisme, maar een grote overheid die in dienst staat van private macht en kapitaal. Een politieke partij wordt dan sleutelverdeler in de verdeling van die omgekeerde macht.

De kern van het probleem zit hem vooral in het democratische gehalte hiervan, d.w.z. hebben kiezers van de VVD ook daadwerkelijk door dat dit het beleid is en wat de gevolgen zijn. Het is daarom voor de gezondheid van een democratie van cruciaal belang dat de journalistiek haar rol als 4e macht goed vervuld.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
Denk doet ook weer een sterk staaltje polarisatie door de zin uit te spreken in de Tweede Kamer waar El Ghazi voor geschorst werd. De oproep tot depolarisatie door Denk klinkt echter wel erg hol als tegelijkertijd de echo van deze zin nog doorklinkt.

Daarna volgt een toneelstukje wat ik bij mijn kinderen vaak terug zie: Ik deed helemaal niks, ik riep alleen maar op tot vrijheid voor het Palestijnse volk.

Als Denk het had gelaten bij de gebruikelijke teksten dat het leed van Palestijnen anders gewogen wordt dan dat van Israëliërs dan had ik het nog geloofwaardig gevonden. Nu verlaagt de partij zich weer tot goedkope retoriek en gebruikt het polarisatie voor electoraal gewin. Heel treurig, een soort PVV voor Nederlanders met dubbele nationaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Verrassing: Rutte zegt beschikbaar te zijn voor een baantje bij NAVO :+
Hoewel hij jarenlang zei na zijn tijd als premier voor de klas te gaan staan, zint Mark Rutte nu toch op een doorstart in de politiek. Rutte zegt beschikbaar te zijn voor de baan van secretaris-generaal bij de Navo.

Dat heeft Rutte zaterdag gezegd in het Haagse radioprogramma Spuigasten. Hij noemde de functie als secretaris-generaal bij de Navo ‘heel interessant’ en zou daarin ‘nog wat kunnen bijdragen’. Rutte benadrukte wel dat het ook goed zou zijn als een vrouw die functie gaat vervullen, dat hij er ‘zelf niet voor gaat lobbyen’, maar zei ook: ,,Als het mijn kant op rolt: misschien ja,” aldus Rutte.

March of the Eagles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Muncher
  • Laatst online: 19:22
XWB schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:45:
Verrassing: Rutte zegt beschikbaar te zijn voor een baantje bij NAVO :+

[...]
Wat is die man een karikatuur van zichzelf geworden zeg. Eerst de mond vol over “bezinning, lesgeven op een school, etc” en dan toch weer dit doen.

Ik zag ook nog dit voorbij komen:

https://www.nu.nl/politie...-koste-van-eigen-vvd.html

Zo zei hij dat de schandalen in zijn periode als premier aan hem "kleven". "Dat dwong mij om compromissen te sluiten, om uiteindelijk weer een kabinet te vormen. En dat gaat weer ten koste van je eigen cluppie", verwees Rutte naar de VVD.”

Ten koste van het cluppie. Wat dacht je van: ten koste van de slachtoffers? Van het geloof in de politiek in Nederland? Waar is het zelfinzicht van deze man? Het is niet in hem opgekomen om de eer aan zichzelf te houden.

Naast de schandalen, zoals de afhandeling van de bevingsschade in Groningen en het toeslagenschandaal, noemde Rutte nog twee redenen waarom het beter zou zijn geweest als hij eerder was afgetreden. "Je merkt dat de effectiviteit afneemt als je dit lang doet."”

Ok, toch nog zelfinzicht. Alleen: weer niet naar gehandeld. En nu blijkt dat hij toch weer voor een internationale (politieke) functie open staat. Heel bijzonder weer allemaal.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Muncher schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:47:
[...]

Wat is die man een karikatuur van zichzelf geworden zeg. Eerst de mond vol over “bezinning, lesgeven op een school, etc” en dan toch weer dit doen.
Imho toont het zIjn grote onbetrouwbaarheud aan.

Hij roept dus dingen, maar als puntje bij paaltje komt gooit hij dat gewoon overboord zodra dat even niet meer goed uitkomt.

Of wellicht had hij aan die eerdere uitspraak geen actieve herinnering ofzo?

Niet dat dat onverwacht is uiteraard, hij heeft al een serieuze geschiedenis op dit vlak, maar toch.

Ik denk dat de NAVO beter een echte leider kan gebruiken als topman, en niet iemand als Rutte die daar alleen voor zijn eigen belangen (het zal ongetwijfeld aardig betalen) wil gaan zitten met zijn geliefde baantjescarrousel.

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1 ... 13 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen aannames zonder onderbouwing: onderbouw met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over groepen zonder onderbouwing. Wees zo specifiek als mogelijk is.
• Geen culture war talking points. Zie ook: defiant in "De landelijke Nederlandse politiek 2023 - Na de val"
• Geen naamverbasteringen, schrijf namen van mensen voluit, dan wel de achternaam
• Geen oordelende kwalificaties toevoegen bij benoeming van personen of partijen
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen speculaties zonder fatsoenlijke onderbouwing en bronvermelding
• Geen complottheorieën
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• Speel de bal, niet de persoon
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.