Garyu schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:26:
[...]
De vraag is dan ook - wat ga je eraan doen? Laat ik eens een balletje opgooien: zwaarder straffen, meer camera's, meer blauw op straat, meer beveiliging in het ziekenhuis/publieke instellingen. Laten we in de (psychische gezondheids)zorg korten - dat kunnen we aan de markt overlaten. Zo hebben we dan meer geld voor deze veiligheidsmaatregelen.
In het recente geval hadden camera's natuurlijk helemaal niks opgelost. Sterker nog; er was al 1 dode gevallen voordat deze dader gewapend een openbaar gebouw binnentrok. Camera's helpen voor bewijslast, maar voorkomen niks.
Meer blauw op straat, dat had mogelijk iets kunnen doen inderdaad. Tegelijkertijd is het ook een onmogelijke taak om direct aanwezig te zijn, en dan ook direct te zien wát er aan de hand is. Dat kan je niet altijd sneller doorhebben, dan ná dat het is gebeurd.
Verder hebben we al gigantische arbeidstekorten en krijgt een politieagent ook bijster weinig op z'n rekening overgemaakt. Wil je meer mensen aantrekken in die richting, dat moet er héél veel geld bij. We willen ook meer mensen in de zorg, maar kijk dan eens hoe diezelfde samenleving reageert als DSW z'n zorgpremies verhoogt
Meer beveiliging in publieke instellingen is een verlengde daarvan: gigantisch duur. Of wil je dat we een soort Schiphol Security aanleggen voordat je naar een zaal mag, met metaaldetectors enzo? Ik moet er niet aan denken.
Zwaarder straffen heeft naar mijn mening eigenlijk ook bijna geen zin. Als je nu op NOS leest wat er langzaam aan informatie binnendruppelt, dan is kan ik het niet anders maken dan iemand die 'in de war' is. Laten we wel zijn: of je nou per moord 5 jaar of 10 jaar straf geeft, er is echt geen punt waarop een kwaadwillend persoon 'nou, dat is me toch 2 jaar teveel straf' gaat zeggen. Deze persoon had klaarblijkelijk een doel en er was waarschijnlijk geen straf hoog genoeg geweest om dit te voorkomen.
Wil je dit voorkomen, dan moet je werken aan preventie. En die mist in je lijstje.
Jeugdzorg, GGD's, die instanties zijn overvol en kunnen niet iedereen helpen. Dit soort mensen moeten geholpen worden voordat het zover komt.
Het eeuwige roepen om 'zwaarder straffen' heeft naar mijn idee vooral tot gevolg dat 'lichte vergrijpen' vooral enorm veel duurder worden. Zie ook
dit artikel. Nota bene het OM zelf vind sommige verhoudingen al uit balans. Maar de verhogingen gaat gewoon door, óók om de begroting te dichten.
Het (al dan niet per ongeluk) nét door rood rijden en daarbij geflitst worden, kost twee keer zoveel als iets stelen uit een winkel, om een voorbeeldje te noemen.