polthemol schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:32:
[...]
Yesilgoz alleen? De gehele VVDvleugel die de vorige coalitie liet ontploffen is hier debet aan. HET! punt was 'nareiziger op nareiziger' en blijkt dat men nog eens niet de moeite nam om de daadwerkelijke cijfers te controleren, maar vooral dacht een verhaal over misbruik van deze loophole te kunnen uitmelken voor electoraal gewin.
Eens, maar dat bewijzen is lastig en je kan niet zomaar elkaar beschuldigen.
De deur werd meteen open gezet voor samenwerking met een PVV en we zijn ondertussen dus op dit punt aangekomen, waarbij Yesilgoz de slachtofferkaart trekt, want haar betichten van leugens raakt haar heel erg. Er zijn met deze zaken maar 3 opties:
- ze is extreem onzorgvuldig in haar werk als regeringslid en parlementariër, daar mag je haar aanrekenen
- ze had moedwillig cijfers niet opgevraagd omdat het haar te lang duurde / ze kon ontkennen
- ze wist dat het niet klopte met wat ze riep en stond dus keihard te liegen, maanden aan een stuk
Alle bovengenoemde punten heeft ze weerlegd (niet goed, maar ze heeft het wel gedaan). Waar ze op vast gepind werd was dat ze, als minister, te weinig actie heeft ondernomen om haar fout te corrigeren. Dit zag je ook terug in het debat: Dan was ze minister, dan was ze partijleider en dan was het beide. Zo vond ze dat ze als partijleider niet haar ambtenaren mocht bevragen. Dat geschipper tussen die rollen leek erg veel op krenten uit de pap halen.
Overigens geloof ik zelf niet dat al haar uitspraken waarheidsgetrouw zijn, ik zie te veel markers die aangeven dat ze niet oprecht of volledig was (is nog niet automatisch liegen, maar komt het in volksmond wel op neer), maar ik vind dat als een politicus A zegt het ook echt hoofdletter A bedoelt en niet kleine letter b. Dus als ze claimt zorgvuldig te zijn geweest en ik heb geen bewijs dan moet ik volgens mijn eigen spelregels haar geloven ook al zie ik markers die aangeven dat ze niet oprecht is.
Wat ik probeer te zeggen: Informeel ben ik het volledig met je eens, maar ik kan daar niet naar handelen tenzij ik haar uit ga maken voor pathologisch leugenaar en dat vind ik een stap te ver.
De VVD zelf heeft dit ook moeten weten, ik kan me niet voorstellen dat iemand zo solo mag vliegen op een onderwerp en al helemaal niet als het dergelijke impact heeft.
Eens en daar zal ze binnen en buiten haar partij nog regelmatig opgepakt worden. Zoals ik aangaf: Dit heeft haar permanent beschadigd. De vraag is alleen hoe groot die schade is.
In het kader van de 'nieuwe bestuurscultuur' echter, zal men de rijen wel weer sluiten en zullen de coalitiepartners alles prima vinden, zoals ze dat ook vonden bij de aanstellingen.
offtopic:
Ik wil inmiddels het oude bestuurscultuur terug

Overigens vond ik NSC wel heel mooi de middenweg heeft gekozen. Dit is toch hun stokpaardje en haar volledig een vrijbrief geven was geen optie. Maar tegelijk konden ze hun toekomstige partner niet onder de bus gooien.
Ik denk niet dat het veel gaat veranderen kortom, buiten dat de grens van wat kan en acceptabel is weer een stuk is opgeschoven en we ondertussen bezuinigingen gaan krijgen op heel veel sociale voorzieningen
Ja, de grens is verschoven, maar tegelijkertijd vermoed ik dat de grens niet verder verschoven kan worden zonder dat er een compleet pandemonium uit zal breken.
Ik kijk vooral naar NSC welke de enige partij van de coalitie is waar de rechterflank niet de top heeft overgenomen. Waarschijnlijk zullen zij, als partij, zorgen dat het kabinet nog relatief gematigd (oke, "niet extreem rechts") zal blijven. En dat zal de redding zijn van de PVV en VVD. BBB zie ik hier geen last van hebben, die kan eventueel de rol van NSC overnemen, maar alleen wanneer ze de grootste in de eerste kamer blijven en dat zie ik niet gebeuren.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel