Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 17 Laatste
Acties:
  • 376.910 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Fraggert schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:10:
Bijzonder ontmoeting vorige week.

Ik was op vakantie in GB (North Yorkshire) en tijdens onze vele uitstapjes doorkruisten wij daarbij vaak de Yorkshires Moors en de Yorkshire Dales. In deze gebieden zijn grote trainingsgronden van de britse MOD. Zo af en toe zagen we al een voertuig in de verte over vele tankbanen denderen daar, te zien aan de zandgele kleur iets van een Mastif of iets dergelijks.

Op 1 van de laatste dagen zag ik plots op een 1 van de tank-keer-plaatsen een zwikje soldaten uitrusten en in mijn ooghoek meende ik ineens het blauw/geel van UA op een groen pak te herkennen.

Gauw even aan de kant gestopt op de parkeerplaats, uitgestapt en op gepaste afstand even mijn hand opgestoken en gegroet en op de vraag of ze Oekraïens waren werd volmondig "YES!" geroepen.
Een man 40 zat, of lag, verspreid in groepjes te eten en wat van muziek te genieten en te babbelen, een enkeling lag lekker te slapen. Eén uit het dichtstbijzijnde groepje wenkte me dichterbij en er volgde de vraag "where you from" en ik antwoordde: "Netherlands" waarop een aantal hun duim opstaken.

"Thank you for your support in weapons" en "Thank you Netherland" volgde uit het groepje het meest dichtbij.

Ik vroeg of ik een foto mocht maken maar dat werd niet gewaardeerd (logisch natuurlijk) waarna ik excuses maakte voor het vragen met een ", sorry sorry offcourse i understand, i understand". De vraag stellen was gelukkig "no problem, no problem".

Ik wenste ze een "good training" toe en een "good luck fighting those fucking Russians" en " i hope you get more weapons soon and tanks and planes like F16".

Met een voorzichtig gestameld Slava Ukrani stak ik mijn hand op naar ze onder luid gejoel van SLAVA UKRANI in antwoord uit het gros van de groene mannen. Mooi te zien dat dat een lach op gezichten veroorzaakte.
Omdraaiend en zwaaiend naar de grote groep liep ik naar de auto terug.

Dat was een bizarre, en bijzondere, ontmoeting zo ineens en het was heel vreemd om die jongens en mannen daar te zien wetende dat het front op hun wacht.
Voor hun ook leuk dat een rare snuiter langs rijd en ze aanspreekt.. teminste neem aan dat je niet in de rij stond tussen alle andere andere "aanhangers" zo als bij pop idolen gebeurt ;) dus dat maakt het voor hun extra tof .. dat dit out of the blue gebeurt

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Effectieve apparatuur, die Zweedse RBS 70:
The 47th Mechanized Brigade “Magura” has received Swedish RBS 70 air defense systems.

These systems have already been used in combat and, presumably, it was with their help that several Russian air targets were shot down.

“The soldiers of the 47th Mechanized Brigade “Magura” have already sent an Su-25 jet aircraft and four Ka-52 helicopters to hell,” the Brigade’s press service reported.
https://mil.in.ua/en/news...receives-swedish-rbs-70s/

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:33

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

NiGeLaToR schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:14:
@Fraggert reken maar dat je toch net even iets fijner in je modderige loopgraaf staat als je weet dat je de steun hebt van mensen elders, inclusief de wapens en andere support. Wat tof dat je dat gedaan hebt - zou ik zelf niet zomaar gedurfd hebben en zo te zien heb je zelf ook even een drempel gepasseerd om het toch te doen. Gaaf om te lezen, thanks!
Thanks, dat is fijn te lezen, ik twijfelde ook echt wel even hoor en ik had ook wel een brok in mijn keel toen ik instapte hoor, godverdomme.
vso schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:15:
[...]

Voor hun ook leuk dat een rare snuiter langs rijd en ze aanspreekt.. teminste neem aan dat je niet in de rij stond tussen alle andere andere "aanhangers" zo als bij pop idolen gebeurt ;) dus dat maakt het voor hun extra tof .. dat dit out of the blue gebeurt
Die hele parkeerplaats was verder leeg verder op de soldaten na. Er reed ook bijna niemand.

Voor zover ik het kon zien aan de uniformen zaten er een aantal Britse soldaten tussen en 2 in burger die overduidelijk erbij hoorde. Die laatste waren voorzien van filmapparatuur, misschien vanuit MOD zelf registratie van de oefening ofzoiets.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Rheinmetall gaat binnenkort met Ukroboronprom een fabriek openen in Oekraine voor het bouwen en herstellen van tanks/voertuigen:
Rheinmetall will open an armored vehicle plant in Ukraine within the next 12 weeks, shrugging off concerns other Western defense companies reportedly have about building a presence in the country while it is at war with Russia.

Germany’s biggest arms maker will also train Ukrainians to maintain the tanks and other armored vehicles made in the factory, which will be located in the western part of the country, CEO Armin Papperger told CNN in an exclusive interview on Thursday.

“[Ukrainians] have to help themselves — if they always have to wait [for] Europeans or Americans [to] help them over the next 10 or 20 years… that is not possible,” he said.

The company told the Rheinische Post newspaper earlier this year that it hoped to open a €200 million ($218 million) battle tank factory on Ukrainian soil, capable of producing about 400 tanks a year.

Papperger said on Thursday that factory workers would build and repair Rheinmetall’s Fuchs armored personnel carrier — named after the German word for fox — under license in the facility.

Rheinmetall (RNMBF) will operate the plant in partnership with Ukroboronprom, a Ukrainian state-owned defense group, which will also own the facility. In May, the companies announced an agreement to boost Ukraine’s “defense technology capacities.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:29
"For example, it could be agreed that assistance obligations under Article 5 of the NATO Charter would be met only in the event of an attack on those parts of Ukrainian territory over which the government in Kyiv currently has de facto sovereign power."
Bijzondere oplossing; Dat betekent toch dat any Russische raketaanval op welk stukje vrij Oekraïne dan ook Artikel 5 reactie in gang zou zetten.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Tens schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:42:
[Twitter]
[...]
Bijzondere oplossing; Dat betekent toch dat any Russische raketaanval op welk stukje vrij Oekraïne dan ook Artikel 5 reactie in gang zou zetten.
Het blijft idd een beetje half-zwanger.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:58
Het is gewoon een beetje zoeken naar een mooie oplossing. Beter een beetje lid van de NAVO dan helemaal niet. Je kunt het dan zoeken in delen van Oekraïne of in soorten aanval (zoals nu nucleair al een art. 5 provocatie is). Of in mengsels van een en ander.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:05
[Twitter]

[...]

Uitspraken van Rasmussen moet je niet alleen zien als uitspraken "van een ex-NAVO baas". Hij helpt de laatste tijd Oekraïne bij het toetredingsproces tot de NAVO, dus ik lees dit eerder als een poging het debat te beïnvloeden dan als inside information over plannen die in Brussel rondzingen.

Neemt niet weg dat het als een interessante oplossing klinkt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[Twitter]

[...]

Het klinkt als een onwerkbaar idee. Dus als een Oekraiense MiG-29 opstijgt uit NATO-gebied en Russische troepen beschiet dan wordt ie door NATO-luchtmachten beschermd als ie weer naar huis vliegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:21
downtime schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:54:
[...]

Dus als een Oekraiense MiG-29 opstijgt uit NATO-gebied en Russische troepen beschiet dan wordt ie door NATO-luchtmachten beschermd als ie weer naar huis vliegt?
Yup, mooi toch :9

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:38
downtime schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:54:
[...]

Het klinkt als een onwerkbaar idee. Dus als een Oekraiense MiG-29 opstijgt uit NATO-gebied en Russische troepen beschiet dan wordt ie door NATO-luchtmachten beschermd als ie weer naar huis vliegt?
Eens. Sterker nog: klinkt als een zwaktebod. Krijg heel sterk een "Zachte heelmeesters maken stinkende wonden" idee hierbij, helaas.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
user109731 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:47:
Rheinmetall gaat binnenkort met Ukroboronprom een fabriek openen in Oekraine voor het bouwen en herstellen van tanks/voertuigen:

[...]
De Baykar fabriek wordt ook gebouwd nu:
Turkey's Baykar has started building a plant in Ukraine to produce Bayraktar drones.
Oleksandr Kamyshin, the Minister of Strategic Industries of Ukraine, announced this on national television, Ukrinform reports.

"Work to build a plant in Ukraine has already begun. This is a large Bayraktar plant, on which an agreement was reached a few years ago, but then there were delays. Today this plant is under construction," he said.
https://www.ukrinform.net...uce-bayraktar-drones.html

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:04
olafmol schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:12:
[...]

Eens. Sterker nog: klinkt als een zwaktebod. Krijg heel sterk een "Zachte heelmeesters maken stinkende wonden" idee hierbij, helaas.
Het risico is dat het gezien zou kunnen worden als de opmaat naar een opsplitsing van het land, in plaats van een aanzet om het hele land uiteindelijk onder de NAVO-paraplu te krijgen.

Het zou heel erg afhangen van de framing en hoe het werd uitgewerkt. Het is goed om een deel wel expliciet out of bounds te maken, maar als dat een de facto opsplitsing betekent, is dat niet wenselijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:14:
@Fraggert reken maar dat je toch net even iets fijner in je modderige loopgraaf staat als je weet dat je de steun hebt van mensen elders, inclusief de wapens en andere support. Wat tof dat je dat gedaan hebt - zou ik zelf niet zomaar gedurfd hebben en zo te zien heb je zelf ook even een drempel gepasseerd om het toch te doen. Gaaf om te lezen, thanks!
Gedurfd hebben hangt van m'n mood af, denk het wel. Delen weet ik niet. OPSEC enzo. Ik groet als ik mensen tegenkom die Russisch spreken met regelmaat Slava Ukraini. Soms krijg ik reactie, soms niet. Het maakt me niet uit. Ik zeg dat om mezelf te uiten en ze een hart onder de riem te steken, en als het Russisch-gezinden zijn ook prima dan weten ze hoe ik er in sta. Ook dan stel je je kwetsbaar op en ja, dat moet je durven. Maar de reactie zelf zou ik niet bang voor zijn; in mijn ervaring is die alleen maar positief.
Yucon schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:43:
[...]

Lekker bommetje weer. Aan de andere kant is het wel zo dat Zweden een stuk minder kwetsbaar is dan Finland, en tegelijkertijd toch al een soort van informeel lidmaatschap lijkt te hebben waardoor de praktische impact relatief klein is.

Voor Finland was het veel vervelender geweest.
Nee, Finland kan Rusland 1:1 defensief aan. Finland heeft een geweldig defensieve capaciteit, RU zou hier ook op stukgelopen zijn. Met bovendien minder burgerslachtoffers want het stikt er van de bunkers en schuilkelders voor de bevolking.

[ Voor 4% gewijzigd door Jerie op 10-07-2023 15:24 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
user109731 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:47:

[...]
Ook nog een extra opmerking uit dat interview:
According to him, next year Rheinmetall will increase its annual production of artillery shells from 100,000 to 600,000, and a significant part of this additional production will be earmarked for deliveries to Ukraine.
https://www.ukrinform.net...in-next-three-months.html

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:31
Nu we Iraanse munitie uit 2023 in UA tegenkomen kunnen we wel stellen dat degene die de beste industrie achter zich krijgt - wederom - wint. In een all-out oorlog is logistiek, productie en distributie echt de sleutel tot succes.

Ergens bekruipt mij het gevoel dat UA meer vaart had gemaakt als die productie eerder door de NAVO landen als prio was bestempeld en vol gas was losgegaan.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:00:
[...]
Nu we Iraanse munitie uit 2023 in UA tegenkomen kunnen we wel stellen dat degene die de beste industrie achter zich krijgt - wederom - wint. In een all-out oorlog is logistiek, productie en distributie echt de sleutel tot succes.

Ergens bekruipt mij het gevoel dat UA meer vaart had gemaakt als die productie eerder door de NAVO landen als prio was bestempeld en vol gas was losgegaan.
UA schiet ook al Noord Koreaanse 122mm raketten richting de Russen:
In the war against the Russian Federation, the Ukrainian servicemen are using rockets manufactured in North Korea.

Militarnyi reports with reference to the photo published by Radio Svoboda.
https://mil.in.ua/en/news...-shells-from-north-korea/

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-09 09:52
YakuzA schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:03:
[...]

UA schiet ook al Noord Koreaanse 122mm raketten richting de Russen:

[...]
https://mil.in.ua/en/news...-shells-from-north-korea/
Waar komen die vandaan? .....uit NK, dat begrijp ik, maar hoe komen die in UA?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:33
murphydrz schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:14:
[...]

In gok in beslag genomen uit bezet gebied? Sinds NK wel aan Rusland levert?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
murphydrz schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:14:
[...]

Als je echt nieuwsgierig was had je kunnen doorklikken :P
The rocket photographed in the hands of a Ukrainian gunner, judging by the inscription, was manufactured in 1995.

It is unknown how North Korean ammunition got into the arms of the Ukrainian armed forces. After all, this is a country closed to the world, and its government has repeatedly expressed support for Russia’s occupation of Ukrainian territories.

It can be assumed that these shells, as well as weapons produced by Iran, reach Ukraine from Western allies, who periodically conduct raids and intercept contraband weapons that are headed for terrorists in the Middle East.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
NiGeLaToR schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:00:
[...]

Is het dan niet logischer om vol gas te gaan nadat Rusland door zijn voorraad heen is, zeg maar nu. Als je nu opschroeft kun je ongeveer inschatten wat de maximale Russische capaciteit is en welke landen daar achter hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Nog niet langs zien komen hier, geruchten over een 155mm turkse SPG voor UA:
https://mil.in.ua/en/news...kish-self-propelled-guns/
Ukraine expects the supply of Turkish T-155 Fırtına tracked self-propelled guns.

Brigadier General Oleksii Hromov, Deputy Head of the Main Operational Directorate of the General Staff of the Armed Forces of Ukraine, announced this in an interview with Ukrinform.

“New systems are expected to arrive, which have not yet been used by units of the Armed Forces of Ukraine – such as… Fırtına,” he shared.
Is blijkbaar een localized versie van de Koreaanse K9.
Is al van een paar dagen geleden overigens, viel vast samen met Zelensky in Turkije.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:52
https://www.nu.nl/buitenl...n-in-oorlog-oekraine.html
Sinds het begin van de oorlog in Oekraïne zijn zo'n 47.000 Russische militairen omgekomen. Rusland zelf laat weinig los over omgekomen militairen, maar nieuw onderzoek biedt inzicht.
Dit staat toch haaks tegenover de 200k doden die ik zie staan op de dagelijke update hier. Ik vind de genoemede getallen in dit topic altijd al een beetje aan de optimistische kant, maar dit staat toch wel in schril contrast. Wellicht worden er andere meetmethoden gehanteerd, ik zou graag willen weten wat deze zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door jaapstobbe op 10-07-2023 17:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:07
jaapstobbe schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:43:

[...]

Dit staat toch haaks tegenover de 200k doden die ik zie staan op de dagelijke update hier. Ik vind de genoemede getallen in dit topic altijd al een beetje aan de optimistische kant, maar dit staat toch wel in schril contrast. Wellicht worden er andere meetmethoden gehanteerd, ik zou graag willen weten wat deze zijn.
Gaat in dat overzicht om doden, gewonden en vermisten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:29

[...]

Bijzonder dat je dat quote, iets verder lezen en je bent al een heel eind:
Mediazone en Meduza maakten een schatting van hoeveel meer mannen onder de vijftig jaar oud stierven dan normaal tussen februari 2022 en mei 2023. Dat deden ze op basis van officiële cijfers van oversterfte en erfenisgegevens.
Heeft dus weinig met MIA en KIA te maken.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
De bron zegt dit, dikgedrukt van mij:
Roughly 47,000. That is how many Russian soldiers have died so far in the full-scale invasion of Ukraine, according to a joint study by journalists at Meduza and Mediazona and Tubingen University statistician Dmitry Kobak. Analyzing existing reports about published obituaries, mortality data from the Federal State Statistics Service, and extensive records from the National Probate Registry, we estimate that between 40,000 and 55,000 Russian men under the age of 50 died fighting in Ukraine by May 27, 2023. When factoring in the number of men wounded so seriously that they did not return to military service, Russia’s total casualty count rises to at least 125,000 soldiers, based on our calculations. (This figure does not include missing or captured soldiers or Ukrainian nationals fighting with Russian proxy forces based in Donetsk and Luhansk.)
Dat zit dus wel flink boven die 47,000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
vincent_1971 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:57:
[...]

Gaat in dat overzicht om doden, gewonden en vermisten.
Eens nagezocht, en volgens Wikipedia zijn er verschillende interpretaties wat Oekraïene ermee bedoelt: Wikipedia: Casualties of the Russo-Ukrainian War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:17

[...]

Die dagelijkse update hier hecht ik met zoveel waarde aan als webshops die met een “deze aanbieding geldt nog 2uur” lopen te smijten :-p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Toch is er weinig nieuws onder de zon. Westerse media organisaties hebben al vaker schattingen gedaan op grond van overlijdensberichten op social media en die kwamen ook veel lager uit dan de Oekraiense cijfers. Geen idee hoe dat komt want Oekraine heeft tot dusver niet uitgelegd hoe ze tot die cijfers komen en waarom die cijfers betrouwbaar zouden zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-09 14:45

AndereKoekoek

Ping! Pong?

user109731 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:16:
De bron zegt dit, dikgedrukt van mij:

[...]

Dat zit dus wel flink boven die 47,000.
Ministerie van Defensie had laatst een bericht waarin stond dat er onnodig veel slachtoffers vielen aan Russische kant. Dat het verlaagd zou kunnen worden met 50% wanneer er meer tourniquets beschikbaar zouden zijn en iets meer kennis.

Zij maakten weer een schatting van gemiddeld 400 slachtoffers per dag. Wat uit zou komen op 210.000 slachtoffers. (Waarvan dus de helft gered kon worden met een tourniquet en kennis mbt gebruik tourniquet)

Was er zelf verbaasd over dat het zo dicht bij de Oekraïnse cijfers ligt. Gezien de MoD in de UK altijd heel voorzichtig was met de cijfers en nog niet eens op 50% zat tov Oekraïne.

Bron:
[Twitter: https://twitter.com/DefenceHQ/status/1678279648847822848/photo/1]

[ Voor 5% gewijzigd door AndereKoekoek op 10-07-2023 21:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:30

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Turkije en Zweden is toch echt Russisch-Westerse verhoudingen.

Eerdere posts zijn verplaatst naar [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3.

Verdere discussie over Erdogan en Zweden graag daar.

Verdere posts hier worden verwijderd.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Eigenlijk is dit in rusland maar het heeft meer betrekking op de oorlog dus ik post het hier
Dat dit soort figuren hun leven niet zeker zijn is een goed teken. Ik hoop dat UA hier achter zit. Dit soort capaciteiten hebben in rusland, daar gaat veel dreiging vanuit en maakt hopelijk anderen nerveus.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dit is wel bijzonder, UA heeft een S-400 vernietigd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 21-09 23:53
RoD schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:52:
Eigenlijk is dit in rusland maar het heeft meer betrekking op de oorlog dus ik post het hier
[Embed][Embed] Dat dit soort figuren hun leven niet zeker zijn is een goed teken. Ik hoop dat UA hier achter zit. Dit soort capaciteiten hebben in rusland, daar gaat veel dreiging vanuit en maakt hopelijk anderen nerveus.
Geen idee welke kant hij koos in de opstand van Prigozhin, maar misschien is het ook wel een zelfmoord met 4 schoten in de borst en in de rug. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:54

_Eend_

🌻🇺🇦

RoD schreef op maandag 10 juli 2023 @ 23:02:
[Embed]
De TEL is niet zo'n ramp, nog steeds een kostbaar verlies, dat wel, maar een S-400 batterij heeft meerdere TEL's, de radar is een veel groter probleem voor de Russen.

En het is natuurlijk ook een bitchslap naar de Russische luchtverdediging. Ze konden die HIMARSen toch neerhalen? En deze vlogen recht op de batterij af :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:42
*knip* staat los van strijdverloop in Oekraïne. Er zijn andere topic voor internationale relaties ed.

[ Voor 89% gewijzigd door polthemol op 11-07-2023 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:12
*knip* hoort niet bij strijdverloop, internationale betrekkingen hebben een ander topic

[ Voor 89% gewijzigd door polthemol op 11-07-2023 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-09 21:40
RoD schreef op maandag 10 juli 2023 @ 23:02:
[Embed]
Goed voor de verkoop van je militaire materieel aan het buitenland. Wetende dat ze vernietigd worden door HIMARS.

Je zou toch wel meer competentie van ze verwachten, want Rusland haalt af en toe wel raketten uit de lucht. Ik ben benieuwd of er ook videobeelden van beschikbaar zijn.

game pc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:49

jdh009

FP ProMod
Ik kwam afgelopen week een video op YouTube tegen die ik heel interessant vond door het besproken thema. Het is een lange zit, maar vond dit het zeker waard. Het gaat om een video van het YouTube kanaal ATP Geopolitics:

Het is een boeiend gesprek tussen Jonathan M. S. Pearce en LanguageLearner, Combat Medic Trainer die op dit moment in Oekraïne is, over zijn werk en situatie in Oekraïne en de impact op het Oekraïense volk. Het gesprek richt zich op het belang van Combat Medic training om levens te redden, met specifieke aandacht voor de training van Oekraïense soldaten in tactische geneeskunde.

Tijdens de video delen LanguageLearner en Jonathan hun inzichten over het effectief trainen van soldaten en defensiepersoneel om de overlevingskansen van gewonde soldaten op een wetenschappelijke en schaalbare manier te vergroten. Ze bespreken de data-gedreven methodologieën en de bestaande protocollen die worden gevolgd en die veelbelovende resultaten heeft laten zien, met een gestegen overlevingspercentage en moraal.

Daarnaast wordt de waardering van de Oekraïense commandanten voor de training benadrukt, ondanks de beperkte middelen waar ze mee te maken hebben. Ook wordt besproken hoe de steun aan Oekraïne vanuit het buitenland wordt ervaren door de soldaten die LangaugeLearner gesproken heeft. De video werpt ook licht op de omvang van de oorlog in Oekraïne, met dagelijkse slachtoffers aan beide zijden en geeft achtergrond info en context vanuit een minder vaak gehoord perspectief. De stream zelf kan voor sommige, door de stijl, mogelijk wat werken zijn om door te komen maar vond de info die je krijgt het zeker waard. Je wordt beloond met de nodige wetenswaardigheden.

Kortom, deze video biedt een diepgaand inzicht in het belang van training in tactische geneeskunde en de impact ervan op de overlevingskansen van gewonde soldaten. Het is een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in het begrijpen van de situatie en het bieden van steun aan de Oekraïense bevolking.

O.a. besproken thema's:
  • Training, een force multiplier voor hen om levens te redden.
  • De training van Oekraïense soldaten in basis tactische geneeskunde.
  • Toename van de overlevingskans van gewonde soldaten.
  • Waardering van Oekraïense commandanten voor de training.
  • Steun vanuit het buitenland wordt ook echt gevoeld/gewaardeerd.
  • Beperkte middelen en de inspanningen van de Oekraïense zijde.
  • De industriële schaal van de oorlog in Oekraïne en het dagelijkse aantal slachtoffers.
  • Vergelijking tussen Oekraïense en Russische slachtoffers.

[ Voor 3% gewijzigd door jdh009 op 11-07-2023 02:22 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
On the night of July 11, 2023, Russian troops again fired Iranian-made Shahed loitering munitions at Ukraine’s capital city. The air defense units destroyed all enemy targets.
https://www.ukrinform.net...rones-targeting-kyiv.html
Afbeeldingslocatie: https://static.ukrinform.com/photos/2023_07/1689052612-784.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 11-07-2023 08:54 ]

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LM7MD3J2fyfotw9a2YMGTGSJfgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ge8vXGtYFAL7N65dxwKlf1IX.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:03

Snow_King

Konijn is stoer!

RoD schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:35:
Weer een aanval op de Kerch brug, zo lijkt het. Helaas lijkt ie niet te zijn geraakt.
[Embed] [Embed] [Embed]
Ik wil dit filmpje er even bij pakken:
Het wordt mij niet duidelijk of men S-200/S-300 raketten heeft gebruikt of de Kerch brug of dat het Storm Shadow was, het kan ook zo maar een test van de Russische airdefence zijn geweest om te kijken waar ze vandaan reageren.

Feit is wel dat er nu een file van ongeveer ~10km staat voor de brug en deze (schijnt?) dicht te zijn voor verkeer.

Het lijkt er toch wel op dat UA nog echt wel meer pogingen gaat doen om die brug nu echt kapot te krijgen. Dus hoewel deze aanval mislukt lijkt/is zegt dat niets over wat er nog komen gaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Geen idee of dit te maken heeft met Rusland en een beeld geeft van hef Russische leger. Of bij het strjdverloop hoort, omdat hij in Oekraïne gevangen is genomen.

https://old.reddit.com/r/...om_prison_donetsk_is_the/

Het is toch wel heel treurig als je terug moet vallen op mensen met deze capaciteiten of eerder mentale beperkingen.

Tldw:
Denk dat Donetsk de hoofdstad van Oekraïne is.
Weet niet wat Kyiv is.
Weet niet hoeveel inwoners Rusland of Oekraïne heeft.
Weet niet wie de president van Frankrijk of VS is
Kan niet uitleggen wat een tactiek of een strategie is.
Weet niet waarom ze in Oekraïne zijn.

Vind het wel jammer snel gevangen genomen te zijn, want hij had daarvoor geen tijd om mensen te doden.

[ Voor 32% gewijzigd door AndereKoekoek op 11-07-2023 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08:55
De verhoogde inzet van de Ka-52 lijkt een tijdelijke noodmaatregel te zijn geweest, de verliezen hebben even kortstondig gepiekt maar zijn weer afgenomen. De verliezen zijn hier uitgedrukt als percentage van de totale russische helikopter verliezen per kwartaal, Ka-52 was tijdelijk de bulk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXIHqKoGpZo2CwNsiXyauPNaNpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkgSPWho3FEc5RuzlVs4LyY8.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: Landcombartmissiles @ Mastodon

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
AndereKoekoek schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:38:
Geen idee of dit te maken heeft met Rusland en een beeld geeft van hef Russische leger. Of bij het strjdverloop hoort, omdat hij in Oekraïne gevangen is genomen.

https://old.reddit.com/r/...om_prison_donetsk_is_the/

Het is toch wel heel treurig als je terug moet vallen op mensen met deze capaciteiten of eerder mentale beperkingen.

Tldw:
Denk dat Donetsk de hoofdstad van Oekraïne is.
Weet niet wat Kyiv is.
Weet niet hoeveel inwoners Rusland of Oekraïne heeft.
Weet niet wie de president van Frankrijk of VS is
Kan niet uitleggen wat een tactiek of een strategie is.
Weet niet waarom ze in Oekraïne zijn.

Vind het wel jammer snel gevangen genomen te zijn, want hij had daarvoor geen tijd om mensen te doden.
Dit is toch gewoon propaganda. Ongetwijfeld heeft Rusland ook dit soort filmpjes met Ukrainse gevangen genomen simpletons. Of denk je dat er alleen intellectuelen in Ukraine wonen?

Waarom wordt deze propaganda hier gedeeld eigenlijk? Het ging hier toch over keiharde feiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Capt Waffles schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:04:
De verhoogde inzet van de Ka-52 lijkt een tijdelijke noodmaatregel te zijn geweest, de verliezen hebben even kortstondig gepiekt maar zijn weer afgenomen. De verliezen zijn hier uitgedrukt als percentage van de totale russische helikopter verliezen per kwartaal, Ka-52 was tijdelijk de bulk:

[Afbeelding]

Ik weet niet: zonder absolute aantallen is dit een vrij nietszeggende grafiek en kun je hier geen enkele conclusie aan verbinden. (Niet negatief naar jou bedoeld)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

olafmol schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:08:
[...]

Dit is toch gewoon propaganda. Ongetwijfeld heeft Rusland ook dit soort filmpjes met Ukrainse gevangen genomen simpletons. Of denk je dat er alleen intellectuelen in Ukraine wonen?

Waarom wordt deze propaganda hier gedeeld eigenlijk? Het ging hier toch over keiharde feiten?
Persoonlijk vind ik jouw reactie wat aan de (onnodig) felle kant.

In mijn reactie kun je ook herleiden dat ik er niet vanuit ga dat alle Russen zo zijn. Maar het treurig is dat Rusland terug moet vallen op mensen met een verstandelijke handicap. Waar ze een speciale vrijstelling voor hebben gegeven om hem toch naar Oekraïne te sturen.

Wat heeft het überhaupt voor een toegevoegde waarde om iemand naar de frontlinie te sturen die niet eens het verschil weet tussen links en rechts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-09 09:52
AndereKoekoek schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:21:
[...]

Persoonlijk vind ik jouw reactie wat overdreven en aan de felle kant.

In mijn reactie kun je ook herleiden dat ik er niet vanuit ga dat alle Russen zo zijn. Maar het treurig is dat Rusland terug moet vallen op mensen met een verstandelijke handicap. Waar ze een speciale vrijstelling voor hebben gegeven om hem toch naar Oekraïne te sturen.

Wat heeft het überhaupt voor een toegevoegde waarde om iemand naar de frontlinie te sturen die niet eens het verschil weet tussen links en rechts.
...iets met oorlog en zo..?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Hoe geavanceerder de apparatuur waar ze mee moeten werken, hoe meer de soldaten met de kop moeten werken. Als het Russische leger met simpele wapens vecht, ligt het voor de hand de beter geschoolden voor andere functies in te zetten.

[ Voor 0% gewijzigd door Testert op 11-07-2023 09:28 . Reden: "Licht" haha ]

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

AndereKoekoek schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:21:
[...]

Persoonlijk vind ik jouw reactie wat aan de (onnodig) felle kant.

Kanonnenvlees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Het is meer in de categorie: opgeruimd staat netjes. Kosten die mensen ook geen geld meer.

Krijg steeds meer het gevoel dat het wordt gebruikt voor een zuivering binnen de Russische bevolking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Testert schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:27:
Hoe geavanceerder de apparatuur waar ze mee moeten werken, hoe meer de soldaten met de kop moeten werken. Als het Russische leger met simpele wapens vecht, ligt het voor de hand de beter geschoolden voor andere functies in te zetten.
Ik denk dat het weinig met scholing te maken heeft maar meer met mentale capaciteit.

En een loopgraaf bezet houden met een AK-47 is nu eenmaal geen rocketscience.

Poppetje --> neerzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Testert
  • Laatst online: 30-09-2024
En dat doe je juist het liefst met volk dat je in eigen land liever kwijt bent: criminelen, zuiplappen, minderheden en nutteloze eters. Muscovy speelt dit heel cynisch.

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:15
Testert schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:03:
En dat doe je juist het liefst met volk dat je in eigen land liever kwijt bent: criminelen, zuiplappen, minderheden en nutteloze eters. Muscovy speelt dit heel cynisch.
Het is wel een 'slimme' tactiek. De mensen die je liever niet onder je bevolking wilt hebben stuur je naar het front. Ze vertraging het oekrainse offensief. Niet heel efficient, maar beter dat dan je beste manschappen opofferen.
Je offert de zwakkeren op om de populatie gezond en sterk te houden. Alleen die gezonde/sterke populatie is ook slim en zal uiteindelijk ook weer tegen gaan keren.

Moderatie comment
Vermoedelijk is de reactie niet zo bedoeld, en wordt er op vertrouwd dat de lezers de cynische onderlaag erin wel herkennen waarmee de post is te relativeren. Het lastige is dat we onze lezers daarvoor onvoldoende kennen. Zo kan onbedoeld de bovenstaande post als letterlijk worden opgevat. Onbedoeld kan zo de manier van denken van het Russische bewind als salonfähig worden gelezen.

Deze post was alleen een ophangpunt om dit aan te kaarten. In het forum worden regelmatig uitspraken gedaan die dan eigenlijk als knipoog zijn bedoeld, of een cynische stijlvorm hebben. Doe dan eens een stapje naar achteren en kijk of de post op een andere manier is te interpreten. Twijfel je, gooi er dan liever en disclaimer bij om je bedoeling duidelijk te maken.

[ Voor 36% gewijzigd door teacup op 11-07-2023 19:55 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Vind wel dat jullie soldaten wel erg over 1 kam scheren (zowel UA als RU)

het is is niet alleen een kogelschietend ding vast houden, en trekker overhalen dat doe je niet in je korte broek en t-shirt aan.

je soldaten gaan kort mee als ze niet weten hoe ze gezond blijven, zowel voeding, hygiene en iets met waarom/waartegen je graag wilt beschermen, de tegenpartij zal het niet erg vinden als ze de pin ipv de granaat toegeworpen krijgen om maar iets te noemen. of dat de vijand aan het overgeven is/diaree heeft ..

je kan wel kanonnenvlees/darwinisme oid roepen maar je brengt ook de mogelijke helden/capable troepen in gevaar. niet bijzonder strakke acties.

En voor de rest,naast de brain-drain en toch wel veel gedode mensen aan beide kanten krijg je daarna nog een lange hoop ellende van heropbouw en die mensen die je als "dom" bestempeld waren/zijn wel handig om het zware werk te doen die "rijke" mensen liever uitbesteden .. daar worden ze immers nog rijker van.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 00:41
Capt Waffles schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:04:

[Afbeelding]

Of Rusland zet de KA-52's nu handiger in, waardoor ze minder vaak worden neergeschoten. Ik wil niet zeggen dat dit het geval is, maar zonder context zeggen deze getallen mij niet zoveel. Absolute getallen versus percentages zouden dan wat meer gevoel geven qua inzet en effectiviteit (hoeveel zijn er neergehaald? Dan heb je een idee hoe effectief ze zijn/effectief de luchtverdediging is). Het blijft natuurlijk wel allemaal een beetje speculatief omdat het, volgens mij, niet duidelijk is hoeveel KA-52 Rusland in totaal heeft/had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Muncher schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:00:
[...]
Of Rusland zet de KA-52's nu handiger in, waardoor ze minder vaak worden neergeschoten. Ik wil niet zeggen dat dit het geval is, maar zonder context zeggen deze getallen mij niet zoveel. Absolute getallen versus percentages zouden dan wat meer gevoel geven qua inzet en effectiviteit (hoeveel zijn er neergehaald? Dan heb je een idee hoe effectief ze zijn/effectief de luchtverdediging is). Het blijft natuurlijk wel allemaal een beetje speculatief omdat het, volgens mij, niet duidelijk is hoeveel KA-52 Rusland in totaal heeft/had.
Het aantal is 'gewoon' bekend: "133 Ka-52 helicopters as of 2022."
Wikipedia: Kamov Ka-50

Visual confirmed neergehaald: "38 Ka-52 'Alligator' attack helicopter"
https://www.oryxspioenkop...ocumenting-equipment.html

Het maximum dat RU in de lucht kan houden weet je dus, en het minimum dat uit de lucht is geschoten in het huidige conflict.

Bij het beschikbare aantal zal er een percentage niet luchtwaardig zijn ivm onderhoud etc en wat die in het verleden zijn verloren bij ongelukken.
Bij het neergeschoten aantal zal je wat bij op moeten tellen omdat die niet visualy confirmed zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door YakuzA op 11-07-2023 11:14 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08:55
dennisfr schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:13:
[...]

Ik weet niet: zonder absolute aantallen is dit een vrij nietszeggende grafiek en kun je hier geen enkele conclusie aan verbinden. (Niet negatief naar jou bedoeld)
Heb je helemaal gelijk in. Ik ging er van uit dat de aantallen voldoende hoog waren om statistisch significant te zijn, maar ik had het niet afgecheckt.

Hier zijn de totalen per kwartaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K03S2uYMvY_Rl64xBtCnbyXAQqA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6KK3pA88CYIvza9c5kcQzjl6.png?f=user_large
Bron: looker studio bijgehouden door Ragnar Bjartur, die z'n data dan weer heeft van de dagelijkse UA updates
En het vorige grafiekje erlangs om het vergelijk makkelijker te maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXIHqKoGpZo2CwNsiXyauPNaNpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkgSPWho3FEc5RuzlVs4LyY8.jpg?f=fotoalbum_large

Dit kon ook prima in 1 grafiek om het nog overzichtelijker te maken, maar zoveel tijd heb ik nu niet :)
Muncher schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:00:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt over betere inzet (of minder inzet). Wat ik schreef over 'tijdelijke noodmaatregel' was ook onzin nu ik wakkerder ben, het was gedurende drie kwartalen een aanzienlijk percentage (en aanzienlijk absoluut aantal), en dat was zelfs voor het offensief. Dus ze worden inderdaad minder ingezet, of beter ingezet. Waarschijnlijk een beetje van beiden.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dit klinkt alvast goed
De tekst wordt gedeeltelijk afgekapt. Er wordt ook nog een Patriot geleverd.

Edit:

Edit2

[ Voor 61% gewijzigd door RoD op 11-07-2023 11:44 ]

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[Embed][Embed] Dat dit soort figuren hun leven niet zeker zijn is een goed teken. Ik hoop dat UA hier achter zit. Dit soort capaciteiten hebben in rusland, daar gaat veel dreiging vanuit en maakt hopelijk anderen nerveus.
Hierop terugkomend.
Voor wie het niet weet, Budanov is het hoofd van de Oekraïense inlichtingendienst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Noorwegen ook met extra steun
Keep it coming :)

Edit: extra info

[ Voor 27% gewijzigd door RoD op 11-07-2023 12:02 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-09 20:04

bloody

0.000 KB!!

*knip* niet de HK

[ Voor 91% gewijzigd door polthemol op 11-07-2023 13:42 ]

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:06
RoD schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:39:
[...]

Hierop terugkomend.
[Twitter] Voor wie het niet weet, Budanov is het hoofd van de Oekraïense inlichtingendienst.
Strava is ook de app die de locatie van een geheime Amerikaanse basis prijsgaf.

https://www.theguardian.c...n-of-secret-us-army-bases

Dit is dan de eerste waarvan ik lees dat hij omgelegd is op basis van zijn hardlooprondje.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
asing schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:53:
[...]

Strava is ook de app die de locatie van een geheime Amerikaanse basis prijsgaf.

Dit is dan de eerste waarvan ik lees dat hij omgelegd is op basis van zijn hardlooprondje.
Niet alleen Strava geloof ik, Untapped was ook zo'n leuke ;) https://www.bellingcat.co...ith-the-untappd-beer-app/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Laatst online: 24-09 23:22
https://www.reuters.com/w...during-revolt-2023-07-10/
Wagner fighters neared Russian nuclear base during revolt

...

A source close to the Kremlin with military ties corroborated parts of Budanov's account. A Wagner contingent "managed to get into a zone of special interest, as a result of which the Americans got agitated because nuclear munitions are stored there," this person said, without elaborating further.

A source in Russian occupied east Ukraine, with knowledge of the matter, said this caused concern in the Kremlin and provided impetus for a hastily negotiated end to the rebellion on the evening of June 24, brokered by Belarusian President Alexander Lukashenko.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Nog onbevestigd, maar wel interessant
aanvulling:

[ Voor 27% gewijzigd door RoD op 11-07-2023 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

[...]

Hierop terugkomend.
[Twitter] Voor wie het niet weet, Budanov is het hoofd van de Oekraïense inlichtingendienst.
Dat is wel heel knullig. Een paar jaar geleden was er al ophef over Strava omdat Amerikaanse militairen ook vrolijk hun rondjes deden om de basis waar ze waren gestationeerd. Ook geheime basissen..

https://www.geospatialwor...-personnel-from-using-gps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
jdh009 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 02:19:
Ik kwam afgelopen week een video op YouTube tegen die ik heel interessant vond door het besproken thema. Het is een lange zit, maar vond dit het zeker waard. Het gaat om een video van het YouTube kanaal ATP Geopolitics:

[YouTube: Livestream w/ Combat Medic Trainer in Ukraine ("LanguageLearner")]

Het is een boeiend gesprek tussen Jonathan M. S. Pearce en LanguageLearner, Combat Medic Trainer die op dit moment in Oekraïne is, over zijn werk en situatie in Oekraïne en de impact op het Oekraïense volk. Het gesprek richt zich op het belang van Combat Medic training om levens te redden, met specifieke aandacht voor de training van Oekraïense soldaten in tactische geneeskunde.

Tijdens de video delen LanguageLearner en Jonathan hun inzichten over het effectief trainen van soldaten en defensiepersoneel om de overlevingskansen van gewonde soldaten op een wetenschappelijke en schaalbare manier te vergroten. Ze bespreken de data-gedreven methodologieën en de bestaande protocollen die worden gevolgd en die veelbelovende resultaten heeft laten zien, met een gestegen overlevingspercentage en moraal.

Daarnaast wordt de waardering van de Oekraïense commandanten voor de training benadrukt, ondanks de beperkte middelen waar ze mee te maken hebben. Ook wordt besproken hoe de steun aan Oekraïne vanuit het buitenland wordt ervaren door de soldaten die LangaugeLearner gesproken heeft. De video werpt ook licht op de omvang van de oorlog in Oekraïne, met dagelijkse slachtoffers aan beide zijden en geeft achtergrond info en context vanuit een minder vaak gehoord perspectief. De stream zelf kan voor sommige, door de stijl, mogelijk wat werken zijn om door te komen maar vond de info die je krijgt het zeker waard. Je wordt beloond met de nodige wetenswaardigheden.

Kortom, deze video biedt een diepgaand inzicht in het belang van training in tactische geneeskunde en de impact ervan op de overlevingskansen van gewonde soldaten. Het is een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in het begrijpen van de situatie en het bieden van steun aan de Oekraïense bevolking.

O.a. besproken thema's:
  • Training, een force multiplier voor hen om levens te redden.
  • De training van Oekraïense soldaten in basis tactische geneeskunde.
  • Toename van de overlevingskans van gewonde soldaten.
  • Waardering van Oekraïense commandanten voor de training.
  • Steun vanuit het buitenland wordt ook echt gevoeld/gewaardeerd.
  • Beperkte middelen en de inspanningen van de Oekraïense zijde.
  • De industriële schaal van de oorlog in Oekraïne en het dagelijkse aantal slachtoffers.
  • Vergelijking tussen Oekraïense en Russische slachtoffers.
Voor degene de deze nu gezien hebben: Wat zijn jullie belangrijkste take away punten die opvielen of nog niet wist m.b.t. tot dit onderwerp en dit topic Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog?

Wat mij verbaasde was dat de medische training (vaak een PowerPoint van +/-90 min) zeer beperkt is en dat er veel zaken voor verbetering vatbaar zijn aan beide kanten (dat Rusland weinig om het leven van (een deel van) zijn strijdkrachten is redelijk bekend en te onderbouwen met onafhankelijke bronnen, verhalen uit eerste hand en het feit dat ze barrier troops inzetten. Voor de Oekraïense kant kun je niet verwachten dat je met een versnelde 'NATO'-training direct op dat niveau zitten maar ik had persoonlijk wel aangenomen en verwacht dat de Oekraïense militaire meer richting die kant van het spectrum zaten dan dat hier lijkt besproken te worden. Het trainen van deze soldaten aan het front zorgt dus voor een nuttige bijdrage en een, per toeval ontdekt, bijkomende moraal boost.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Er zit ook een technisch tintje aan het geheel: de route die hij gebruikt staat op Strava: https://www.strava.com/athletes/14384072?darkmode=true

4 km in 15 min is geen beginnerssnelheid. Hij was dus fit.

Hopelijk komt de aanvaller er mee weg. Voelt ergens wel raar om dat te hopen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
*knip* offtopic

[ Voor 92% gewijzigd door polthemol op 11-07-2023 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Jerie schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:54:
[...]

Er zit ook een technisch tintje aan het geheel: de route die hij gebruikt staat op Strava: https://www.strava.com/athletes/14384072?darkmode=true

Bedenk dan dat de aanvaller hoogstwaarschijnlijk niet goed behandeld zal worden en de kans op een eerlijk proces ook miniem is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Hierop terugkomend.
Alleen is die user met de naam van Budanov pas deze week aangemaakt en komt ie uit Canada.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ossi
*knip* offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door polthemol op 11-07-2023 13:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
[...]

Dit is zo'n voorbeeld zoals er zo vele zijn, waarvan ik hoop dat het dossier/feitenrelaas na de oorlog uitlekt of wordt vrijgegeven. Het is inderdaad raar om te hopen maar ik dacht precies hetzelfde, zolang het ook uitgevoerd is vanuit deze rationaliteit, mocht het toeval zijn zoals beroving die verkeerd is gegaan dan hoop ik wel dat de dader gepakt wordt. Al ben ik niet zo naïf om te denken dat je als verdachte dan een eerlijk proces (en indien bewezen schuldig ook een eerlijke straf) kunt verwachten in Rusland.

Strava gebruiken als informatiebron om doelwitten uit te kiezen en inzicht te krijgen in hun leven is trouwens niet nieuw. Hardloop rondjes rond geheime legerbasissen, (geheim) agenten die rond kantoor (MI6) hardlopen en AIVD/MIVD medewerkers die op die manier hun thuisadres prijsgeven (terwijl zelfs hun echtgenote soms niet precies weet wat ze doen). Google alleen al op de casus Strava heatmap military.

[smakeloos grapje] 4Km in 15 min is volgens mij bovengemiddeld fit, maar dus niet snel genoeg om vier kogels te ontwijken.[/smakeloos grapje]

Mocht dit iemand zijn met Oekraïense connecties dan ben ik ook benieuwd of deze persoon nu (met hulp) het land uit gaat/wil of dat ie door gaat. Mocht zijn gezicht achterhaald worden dan is de kans groot dat je daarna amper effectief kunt opereren en mogelijk directe medestanders/helpers in gevaar brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

[...]

Ik snap het even niet.. hoe kan hij bij Recente Prestaties dit hebben staan? Als Rus?
- Borisych, jij bent de volgende! (btw is Borisych ook zo'n kapitein?)
- Glorie aan de ZSU en de GUR

Heb zelf geen strava, dus weet niet of je je prestatie-label kan editen oid. Dan zou je denken dat zijn strava account gehacked is? Of heeft zijn moordenaar zijn telefoon meegenomen en strava app gebruikt? :)

[ Voor 14% gewijzigd door bloody op 11-07-2023 13:23 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Ah klopt ik ging er van uit dat hij was wezen hardlopen (ja ik zag het fiets symbooltje, dat is nog wel eens incorrect).

(Als het fietsen is stelt het niets voor. Ik fiets sneller met 2 kinderen naar het zwembad :+)

Hoe dan ook prima voor een timing attack.

Wij hebben ook zo politici die worden bedreigd en altijd hetzelfde parcours volgen, heb ik me wel eens zorgen om gemaakt.

Hij staat dus met z'n voor- en achternaam op Strava (in het cyrillische schrift / Russisch). Het is nu moeilijker te reconstrueren omdat z'n naam overal in het nieuws is. Zo vond ik bijvoorbeeld dit nieuwsbericht nav z'n overlijden: https://stolica-s.su/archives/382201 (een .su domein achter Cloudflare nog wel :+)

Hoewel nu dus moeilijker te reconstrueren zou je als je op z'n naam zoekt hem zo kunnen vinden. Zeker als je scopes gebruikt (zoals dus bijvoorbeeld Strava) of Google Dorks. Ik las dat in April 2022 de FBI 5000 licenties heeft afgenomen op Babel X van Babel Street. Die applicatie combineert AI vertaling met OSINT. Helaas mag ik hem niet door Maltego halen. Op 9 juli was hij volgens z'n Strava nog 2,5 uur wezen fietsen met Borisych. Wel flinke bergen, Elevation 991 m.

Na een eventuele reconstructie zou het interessant kunnen zijn om anderen ook op te sporen op deze manier. Al hoop je dat ze dat zelf doen.

[ Voor 3% gewijzigd door polthemol op 11-07-2023 13:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

De vijand niet serieus nemen en denken dat je na je activiteiten in het leger ongestoord naar huis kan fietsen.
Het is tenslotte geen oorlog maar een SMO.

Moest gelijk hier aan denken:
YouTube: De Aanslag (1986)

FIETSEN!!! IM DUNKEL!!! VOLLIDIOT!!!

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
*knip* offtopic

[ Voor 92% gewijzigd door polthemol op 11-07-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
*knip* offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door polthemol op 11-07-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
*knip* gaat heel erg offtopic zo

[ Voor 95% gewijzigd door polthemol op 11-07-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
bloody schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:20:
[...]

Ik snap het even niet.. hoe kan hij bij Recente Prestaties dit hebben staan? Als Rus?

Heb zelf geen strava, dus weet niet of je je prestatie-label kan editen oid. Dan zou je denken dat zijn strava account gehacked is? Of heeft zijn moordenaar zijn telefoon meegenomen en strava app gebruikt? :)
Ik heb sinds 2018 geen Strava meer om redenen die je zo kunt opzoeken maar je kunt ook je profiel op privé zetten of een pseudoniem gebruiken. Je verliest het competitieve element maar je kunt ook gewoon privé loggen. In een open formaat zou je binnen GRU een competitie op kunnen zetten en de GPX analyseren. Kunnen ze doen op een airgapped machine, dus zonder contact te maken met internet.

Als de ochtend en avond hike die hij maakte van/naar z'n werk was, tja. Ik denk dat Nederlanders deze fout ook massaal maken, stel je voor een medewerker van overheid wordt gevolgd van z'n werk naar z'n huis. En bijvoorbeeld locaties van BNers (politici) worden al gedeeld middels sociale media. Ergens hoop je dat de volgende pannenkoek aan de kant van de tegenpartij dezelfde fout gaat maken.

commentaar op moderatie kan per DM. Voor algehele opmerkinge is er het feedbacktopic

[ Voor 7% gewijzigd door polthemol op 11-07-2023 13:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

IJzerlijm schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:07:
[...]

Alleen is die user met de naam van Budanov pas deze week aangemaakt en komt ie uit Canada.
Uiteraard, dat is een (best grappige) troll. Het nieuws was vooral dat die man dus gewoon z'n rondjes online zet en tijdens een van die rondjes is doodgeschoten.

Er is geen bewijs dat UA er achter zit, maar het is wel vrij duidelijk een aanslag. Wie het ook gedaan heeft, het feit dat het is gebeurd, zal voor de nodige angst zorgen. En dat is sowieso winst voor UA.

[ Voor 21% gewijzigd door RoD op 11-07-2023 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

RoD schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:06:
Nog onbevestigd, maar wel interessant
[Embed] aanvulling:
[Embed]
Aanvulling op de mogelijk dode generaal
Nog steeds geen hard bewijs, maar toch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Laatst online: 15:07

watercoolertje

Untertitel

bloody schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:20:
[...]

Ik gok inderdaad gehackt, want alle 5 de PR's zijn op/met deze timestamp gepost: 2023-07-09T05:38:38Z

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
RoD schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:56:
[...]

Aanvulling op de mogelijk dode generaal
[Embed] Nog steeds geen hard bewijs, maar toch.
Nu ook deze:

Een luitenant-generaal zou best een klap zijn. Daarvan waren er nog niet zoveel op deze lijst.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Integration++
Delta system has proven its compatibility with Link 16

During the exercise, the Delta system proved capable of sharing data through the Link 16 tactical data link network used by NATO countries.

This level of integration will potentially allow Ukraine to use data from platforms and systems provided by NATO states, such as F-16 aircraft.
https://mil.in.ua/en/news...mpatibility-with-link-16/

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
watercoolertje schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:43:
[...]

Ik gok inderdaad gehackt, want alle 5 de PR's zijn op/met deze timestamp gepost: 2023-07-09T05:38:38Z
9 juli 2023 om 5.38 AM UTC, dus om 8.38 MSK / UTC+3 (de tijd in Krasnodar).

GUR/ZSU zou dan attributie kunnen zijn, maar dat kan ook vervalste misleiding zijn (inmiddels is het weggehaald). Het model lijkt een Garmin Fenix variant te betreffen (te herkennen aan de knopjes aan de linkerkant en de schroefjes boven en onder).

Misschien dat er voorheen informatie stond die zou kunnen leiden naar de verdachte. De IA wayback machine heeft in ieder geval dit profiel niet. Er zou op Russische Telegramkanalen een foto rond gaan van een verdachte. Strava heeft de content wel, en de GPS/GLONASS data idem, maar is een Amerikaans bedrijf dus die gaan het niet aan RU geven (mooi zo :)).

Zou dit gepost kunnen zijn vanaf het horloge? Als het horloge is meegenomen, dan staat hier ook op de een of andere manier een authenticatie token op (bijvoorbeeld cookie session_id), en dan zou je daarmee toegang tot Strava kunnen krijgen. Technisch is het dus mogelijk. Maar het is ook goed mogelijk dat hij een zwak wachtwoord had. Er zitten wat figuren met deze naam op FB, dus zal ook wel zo zijn op vK. Gevaar is dan wel dat Bluetooth trackers het horloge hebben kunnen volgen, tenzij er gebruik is gemaakt van een Faraday kooi.

Hij heeft er trouwens de afgelopen paar uur aardig wat volgers bijgekregen :+

Hij was voormalig commandant op een onderzeeër die Kalibr kruisraketten afschoot, inmiddels was hij plaatsvervangend hoofd van recruitment. GUR MoD UA heeft de moordaanslag (als je het zo moet noemen?) opgeëist op hun officiële Twitter account https://t.me/DIUkraine/2568 zij zeggen dat het regende, dat er niemand op het plein was die de verdachte kan hebben gezien, en dat het om 6 uur gebeurde met een Makarov pistool. Dat zijn allemaal details om toch wel te zeggen van wij waren het. (Ik denk dan bij mezelf op zich was dat bos waar hij heeft lopen mountainbiken ook een mooie plaats geweest :P)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:31
Artikel van de mislukte tegenaanval in het oosten:

Russia attempted to seize the moment to launch a counteroffensive near Avdiivka in Ukraine’s east. They ended up losing 200 men, 21 tanks & BMPs instead.
Artikel over de structurele gruweldaden verricht door Rusland tijdens en na de invasie:

Castration, gang-rape, forced nudity: How Russia’s soldiers terrorise Ukraine with sexual violence
The Kremlin has been accused of terrorising Ukrainians with sexual violence systematically – and known reports are the 'tip of the iceberg'
NB; De beschrijvingen zijn confronterend, doch zonder beeldmateriaal.

Repatriering van beschadigde voertuigen:

De eerder beschadigde en vernietigde voertuigen zijn ook hier weer in UA-handen en niet in handen van RU gevallen. Ze hebben ze niet weg weten te slepen. UA zal dit naar verwachting wel kunnen en doen.

En grappig om te lezen (incl vertaling) dat de Russische ambassade in Italie melding maakt van de Italiaanse bijdrage aan wapens voor UA en in de reacties in het Italiaans wordt toegejuicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QASlfmFRxSIrqnTMGT7sNe-1R44=/x800/filters:strip_exif()/f/image/24O2JAayDGnVoxzKIjqqGTVt.png?f=fotoalbum_large

Ik vermoed dat dit bedoeld was als klacht vanuit RU.

[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 11-07-2023 16:51 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Jerie schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:19:
[...]

Hij was voormalig commandant op een onderzeeër die Kalibr kruisraketten afschoot, inmiddels was hij plaatsvervangend hoofd van recruitment. GUR MoD UA heeft de moordaanslag (als je het zo moet noemen?) opgeëist op hun officiële Twitter account https://t.me/DIUkraine/2568 zij zeggen dat het regende, dat er niemand op het plein was die de verdachte kan hebben gezien, en dat het om 6 uur gebeurde met een Makarov pistool. Dat zijn allemaal details om toch wel te zeggen van wij waren het. (Ik denk dan bij mezelf op zich was dat bos waar hij heeft lopen mountainbiken ook een mooie plaats geweest :P)
In het bos is te sneaky / makkelijk denk ik.

Een moord op klaarlichte dag in een stad is een mooi statement dat dit soort mensen nergens veilig zijn.
We sporen je op en leggen je neer.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
bloody schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:02:

Een moord op klaarlichte dag in een stad is een mooi statement dat dit soort mensen nergens veilig zijn.
We sporen je op en leggen je neer.
Zou kunnen, ja (maar je hoeft niet alles door 1 persoon te laten doen als je een goed netwerk hebt. Dan kan bijvoorbeeld een spotter nog vrijuit rondlopen, terwijl de daadwerkelijke dader hem inderdaad moet peren. Een eventuele dader kan zelf ook een sporter zijn als dekmantel. Denk hierbij ook even aan de vermeende spotters bij Peter R. de Vries.)

Maar klaarlichte dag? Ze zeggen zelf: 6 uur in de ochtend, tijdens hevige regenval.

[ Voor 32% gewijzigd door Jerie op 11-07-2023 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Jerie schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:10:
[...]

Zou kunnen, ja. Maar klaarlichte dag? Ze zeggen zelf: 6 uur in de ochtend, tijdens hevige regenval.
Dat is dan ook wel zo ja :)
Maar goed, hij is weg, dat is al winst.

nope

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De Scalps die Frankrijk levert, zijn mogelijk de unrestricted 500km range modellen. /fingerscrossed
However, a French military-linked source told reporters that the missiles would be transferred from French military stockpiles, adding that it would be a “significant number.”

The displacement of missiles from the French military reserves means transferring the original version. It is not controlled by export legislation, which limits the sale of weapons with a range of over 300 kilometers. The operational range of “domestic” missiles is 560 kilometers depending on the flight mode.

“There are guarantees for (restricting) the use of these missiles to internationally-recognized borders of Ukraine,” a military source told reporters.
https://mil.in.ua/en/news...ansfer-announced-reuters/

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 11-07-2023 17:21 ]

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:03

Snow_King

Konijn is stoer!

YakuzA schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:17:
De Scalps die Frankrijk levert, zijn mogelijk de unrestricted 500km range modellen. /fingerscrossed

[...]
https://mil.in.ua/en/news...ansfer-announced-reuters/
Ook zouden deze er ook al zijn volgens geruchten.

Maar zoals ik het lees vind Frankrijk het prima dat ze op de Krim gebruikt worden, had niet anders verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beta-ark
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
*troll*

[ Voor 93% gewijzigd door tweakduke op 11-07-2023 19:15 ]

rampage iv extreme-3930 k intel- Corsair H100-2x6970-16 gig g.skill- 2x ssd raid0-1000 wat coolermaster-coolermaster sniper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Snow_King schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:25:
[...]

Ook zouden deze er ook al zijn volgens geruchten.

Maar zoals ik het lees vind Frankrijk het prima dat ze op de Krim gebruikt worden, had niet anders verwacht.
Zou dus maar zo kunnen dat die een paar dagen geleden al gebruikt zijn voor de krim brug?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:05

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Hou het bij een topic report en serieus aub.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
IJsbeer schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 19:11:
[...]

Zou dus maar zo kunnen dat die een paar dagen geleden al gebruikt zijn voor de krim brug?
Dat waren ballistische raketten naar verluid.
Dat waren waarschijnlijk dus geen storm shadow/scalp.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:34
YakuzA schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:22:
[...]

Dat waren ballistische raketten naar verluid.
Dat waren waarschijnlijk dus geen storm shadow/scalp.
Storm Shadow is een kruisraket toch? Die vliegt "laag" over het landschap meen ik. Ik heb de beelden gezien;
van de zogenaamde aanval op Kerchbridge, bijna loodrecht omhoog.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16:11
Zo, de NOS doet weer een mooi staaltje bothsideism

https://nos.nl/l/2482441

Denk dat ik hier maar een mailtje naar de redactie over ga sturen want dit is wel erg veel aandacht voor Russische propaganda
Pagina: 1 ... 6 ... 17 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid