Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 17 Laatste
Acties:
  • 376.909 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-09 22:46
Op Reddit een amusant stukje radio verkeer.
Russen vervloeken hun artillerie wanneer een eigen (infanterie?) eenheid aan een Oekraïnse frontlinie blijkbaar bijna weggevaagd is.
Veel gevloek, verzoeken om medics en stretchers en geschreeuwde beloftes van een overlevende dat hij die artillerie troepen zal neerschieten.
(Vertaling naar Engels van Geraschenko).

Zoals in de comments vermeld: eentje uit de serie 'Does it blyat?'.

https://www.reddit.com/r/...&utm_term=1&utm_content=1

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
bloody schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 20:51:
De tandjes, wat een levering :)
En ja, inclusief de clustermunitie.
En 32 nieuwe Bradleys!
En nog meer goodies..

[Twitter]

[Afbeelding]
Heel mooi. Clustermunitie is nu uitermate goed bruikbaar, maar ik zie ook 31 nieuwe 155mm howitzers. Ze zijn over de maanden een redelijk aantal M777 howitzers kwijtgeraakt, dus dit vult het weer mooi aan.

Mine clearing spul is ook erg nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:01
Mektheb schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:45:
[...]

Komen wel, alleen zien de Amerikanen de noodzaak nu niet.

Eerst maar is loopgraven ruimen en later als de Krim in beeld gaat komen zijn ze wel belangrijker.
Voor veel doelen zijn de Storm Shadows net zo goed bruikbaar dus ik verwacht inderdaad dat de Amerikanen er nu weinig toegevoegde waarde in zien. Op zich snap ik da took wel, want de depots vliegen nu ook al dagelijks in de lucht en de grootste problemen zijn er bij de loopgraven. Oftewel die clustermunitie is nu veel bruikbaarder.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 00:45
Kwam deze Tweet tegen over de terreinwinst van Oekraïne sinds eind Mei. Toch wel pijnlijk om te zien dat er slechts 0.04% terrein is veroverd. Dat zijn percentages waar we Rusland over hebben uitgelachen in de eerste maanden van het jaar. Nu weet ik dat er over shaping wordt gesproken, maar wat garandeert dat er op termijn een zwakte in de Russische verdediging ontstaat? In tegenstelling tot het offensief richting Cherson stad heb je hier tenslotte niet te maken met slechts een aantal bruggen die vernietigd moeten worden maar kan Rusland over het land de voorraad aanleveren.

Als we dan de materiaal verliezen meewegen dan begint het toch wel een dure (shaping?) operatie te worden voor de kleine vorderingen die momenteel worden gemaakt. Zeker als je bedenkt dat Rusland veel oude leuk gebruikt waar Oekraïne nu over moderner Westers materiaal beschikt. Anderzijds wel knap dat Oekraïne de verliezen redelijk in balans weet te houden met de Russische verliezen terwijl dat Oekraïne aanvalt. Maar er moet er wel genoeg overblijven voor die vuist als er ergens een zwakke plek wordt gevonden.

[ Voor 30% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 08-07-2023 01:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:33
q-enf0rcer.1 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 00:38:….. maar wat garandeert dat er op termijn een zwakte in de Russische verdediging ontstaat?

[Twitter]
Het is oorlog. Er zijn geen garanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:47
Turkije is weer warm en koud tegelijkertijd aan het blazen.

https://www.vrt.be/vrtnws...07/erdogan-oekraine-navo/
Volgens de Turkse president Recep Tayyip Erdogan "verdient" Oekraïne het om lid te worden van de NAVO, het westerse militaire bondgenootschap. Dat heeft Erdogan verklaard na een ontmoeting met de Oekraïense president Volodimir Zelenski.

Zelenski en Erdogan hebben elkaar ontmoet in de Turkse grootstad Istanboel. De Oekraïense president heeft het op Twitter over "erg belangrijke onderhandelingen". Het ging dan onder meer over het verlengen van de graandeal, dankzij dewelke Oekraïne graan kan uitvoeren ondanks de Russische bezetting.

Uiteraard ging het ook over de oorlog op zich. Erdogan - die een bemiddelende rol op zich neemt - stelde dat Oekraïne en Rusland opnieuw vredesonderhandelingen zouden moeten voeren. De Turkse president zei dat hij daar zelf ook inspanningen voor zou blijven doen.

Maar opvallend: Erdogan vindt ook dat Oekraïne lid zou moeten worden van de NAVO. Volgens de Turkse president "verdient" Oekraïne het om geïntegreerd te worden in het militaire bondgenootschap. Dat zou een absolute rode lijn zou zijn voor Rusland. Eerder vandaag hadden de Verenigde Staten al laten verstaan dat Oekraïens NAVO-lidmaatschap er op dit moment niet inzit. Volgende week is er een top van de NAVO in Litouwen.

Verder kondigde de Turkse president Erdogan ook aan dat de Russische president Poetin volgende maand naar Turkije zal komen voor een officieel bezoek.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:39
q-enf0rcer.1 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 00:38:
Kwam deze Tweet tegen over de terreinwinst van Oekraïne sinds eind Mei. Toch wel pijnlijk om te zien dat er slechts 0.04% terrein is veroverd. Dat zijn percentages waar we Rusland over hebben uitgelachen in de eerste maanden van het jaar. Nu weet ik dat er over shaping wordt gesproken, maar wat garandeert dat er op termijn een zwakte in de Russische verdediging ontstaat? In tegenstelling tot het offensief richting Cherson stad heb je hier tenslotte niet te maken met slechts een aantal bruggen die vernietigd moeten worden maar kan Rusland over het land de voorraad aanleveren.

[Twitter]

Als we dan de materiaal verliezen meewegen dan begint het toch wel een dure (shaping?) operatie te worden voor de kleine vorderingen die momenteel worden gemaakt. Zeker als je bedenkt dat Rusland veel oude leuk gebruikt waar Oekraïne nu over moderner Westers materiaal beschikt. Anderzijds wel knap dat Oekraïne de verliezen redelijk in balans weet te houden met de Russische verliezen terwijl dat Oekraïne aanvalt. Maar er moet er wel genoeg overblijven voor die vuist als er ergens een zwakke plek wordt gevonden.

[Twitter]
Het gaat alleen ‘goed’ als Rusland straks door mens en materieel heen is en UA enigszins ongehinderd door kan stoten. Ze zitten nu simpelweg vast in de linies van Rusland. En we zien nog geen helder ‘tipping point’ op dit moment. Ook zien er nog geen grote gemechaniseerde aanvallen: het is artillerie duel, loopgraven in sluipen en elke Rus er persoonlijk uitschieten. De beelden van CQB gevechten blijven aanhouden en liegen er niet om.. en soms ook in het nadeel van UA. Er zijn diverse VDV en Spetznaz eenheden actief en die zijn capabeler.

Ik vind het erg moeilijk om te kunnen bepalen ‘hoe’ het gaat: er wordt gevochten en de uitkomst is onduidelijk tot het duidelijk is. We hopen op een doorbraak uiteraard, maar aan de wapen leveringen te zien is er ook wel behoefte aan slagkracht.

De Zweedse CV90’s duiken nu bijvoorbeeld pas op aan het front - eerste beelden laten naar verluidt een CV90 zien die een T-72 aan flarden schiet. En CV90’s die door bevrijd terrein aan het front rijden. Dus UA is ook gewoon nog in de opbouw fase in afwachting op een moment dat er een front knakt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
De 500e dag van de "3 daagse speciale militaire operatie".

Tijdens deze 500 dagen zijn er ruim 25170 Oekrainse burgers gewond geraakt of omgekomen. Ruim 535 waren kinderen die zijn omgekomen en 1095 kinderen zijn gewond geraakt. De wrange kanttekening: dit zijn bevestigde aantallen, de werkelijke cijfers zijn waarschijnlijk een heel stuk hoger. (cijfers t/m 30 juli 2023)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YcyqQPKvmGKfeThDtljjrkx9Y4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J2KZERfdlZ2iVmBsuS3aQuWy.png?f=user_large
bron: https://www.ohchr.org/en/...ebruary-2022-30-june-2023

De schatting is dat 6000000 (6 miljoen!) Oekrainers hun land zijn ontvlucht, voornamelijk opgevangen door Europese landen. Nederland vangt momenteel ruim 88000 Oekrainse vluchtelingen op.

De NOS heeft een artikel naar aanleiding van de 500e dag: https://nos.nl/artikel/24...lang-gaat-de-oorlog-duren

Op deze 500e dag van de oorlog heeft Zelenskyi een bezoek gebracht aan Snake Island (video in de tweet)

En uiteraard de dagelijkse cijfers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5XFZ9N59wduR_fxWjJ6D7fBA3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MlMWlqt3uS3mOkd90MFJXjlr.jpg?f=fotoalbum_large

edit: dagelijkse cijfers vervangen door variant die ik altijd gebruik.

[ Voor 9% gewijzigd door beany op 08-07-2023 08:54 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lord Sheep
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-09 11:11
beany schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 08:05:
Op deze 500e dag van de oorlog heeft Zelenskyi een bezoek gebracht aan Snake Island (video in de tweet)

[Twitter]

En uiteraard de dagelijkse cijfers:
[Afbeelding]

edit: dagelijkse cijfers vervangen door variant die ik altijd gebruik.
Waar haalt die man z'n energie vandaan. Hij is overal. Wel belangrijk dat hij doet wat hij doet om draagvlak en motivatie te blijven houden.

Overigens was de maker van je vorige afbeelding ook nog niet wakker, hij had het over 8 januari ipv juli ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• beany
  • Nu online
Lord Sheep schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:11:
[...]

Waar haalt die man z'n energie vandaan. Hij is overal. Wel belangrijk dat hij doet wat hij doet om draagvlak en motivatie te blijven houden.

Overigens was de maker van je vorige afbeelding ook nog niet wakker, hij had het over 8 januari ipv juli ;)
Haha die 1 januari was mij niet eens opgevallen :D

Mijn vrouw is Oekrainse en toen de oorlog net begon had ze flink wat te mopperen op Zelenskyi. Zelfde laken en pak tov eerdere leiders, aan de macht geholpen door machtige mensen op de achtergrond etc etc bla bla bla. Men was daar niet allemaal even blij met Zelenskyi, om het mild uit te drukken.

Maar het is wel gebleken dat hij de juiste man op de juiste plek op de juiste tijd was (en nog steeds is). Als leider in oorlogstijd doet hij het enorm goed, zelfs velen die hem totaal niet mogen in Oekraine beamen dat. Maar het wordt wel interessant om te zien hoe en wat er na de oorlog zal gebeuren. Ik hoop dat we dat heeeeeel snel kunnen gaan zien...

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 16:44

TrekDr0p

QR niet scannen

[Twitter]

[Twitter]
200km2 lijkt niet veel en 0,04% klinkt niet veel, maar van die 100% hoeveel daarvan is daadwerkelijk zo goed verdedigd? 1%?

Als we kijken hoe snel UA Bakhmut weer aan het veroveren is in tegenstelling tot hoelang RUF erover deden het in te nemen, zal ik zeggen ze doen het een stuk sneller en beter.

Als straks met 0,05% een verdedigings linie is doorbroken, gaat het heel snel want achter die verdedigings linie zit niks wat de UA dan nog tegen houdt.
Dan worden de verdedigings stellingen van voor en achter bestookt.

En 200mm2 is bijna een gebied ter grote van Amsterdam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:46
TrekDr0p schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:22:
[...]
Eeuuhh .. zelfs Madurodam is groter dan 200mm2
>:)

Of had je het over een postzegel met Amsterdam er op?

[ Voor 10% gewijzigd door duvekot op 08-07-2023 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:54

_Eend_

🌻🇺🇦

beany schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:20:
[...]

Haha die 1 januari was mij niet eens opgevallen :D

Mijn vrouw is Oekrainse en toen de oorlog net begon had ze flink wat te mopperen op Zelenskyi. Zelfde laken en pak tov eerdere leiders, aan de macht geholpen door machtige mensen op de achtergrond etc etc bla bla bla. Men was daar niet allemaal even blij met Zelenskyi, om het mild uit te drukken.

Maar het is wel gebleken dat hij de juiste man op de juiste plek op de juiste tijd was (en nog steeds is). Als leider in oorlogstijd doet hij het enorm goed, zelfs velen die hem totaal niet mogen in Oekraine beamen dat. Maar het wordt wel interessant om te zien hoe en wat er na de oorlog zal gebeuren. Ik hoop dat we dat heeeeeel snel kunnen gaan zien...
Door de serie Servant of the People had ik de indruk dat Zelensky met name door de populariteit van die serie is verkozen, maar later kwam ik er achter dat hij is geholpen door Ihor Kolomoyskyi, een oligarch. Maar zoals je al schrijft is hij wel de juiste man op de juiste plek. Hij verdient nu wel een hele hoop politieke credits natuurlijk, dus vermoedelijk zal hij daar nog wel even op kunnen teren na de oorlog.

[ Voor 0% gewijzigd door _Eend_ op 08-07-2023 09:42 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

200km2 lijkt niet veel en 0,04% klinkt niet veel, maar van die 100% hoeveel daarvan is daadwerkelijk zo goed verdedigd? 1%?

Als we kijken hoe snel UA Bakhmut weer aan het veroveren is in tegenstelling tot hoelang RUF erover deden het in te nemen, zal ik zeggen ze doen het een stuk sneller en beter.
Ze hebben in weken (?) tijd één dorp in de buurt van Bakhmut herovert. Maar er is toch nog geen vierkante meter Bakhmut terug in hun handen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Sissors schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:37:
[...]

Ze hebben in weken (?) tijd één dorp in de buurt van Bakhmut herovert. Maar er is toch nog geen vierkante meter Bakhmut terug in hun handen?
Een paar straten. Maar het is niet relevant, want ze zijn Bachmoet aan het flanken en boeken daar wel vooruitgang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[Twitter]
Momenteel gaat het niet om de vierkante meters maar om attritie. Aanvankelijk was het plan om snel door de linies te beuken, maar UA kreeg het deksel hard op de neus. Dat pakken ze nu anders aan, en dat betekent dat het ook langzamer gaat qua vierkante meters. Overigens zal het sowieso langzaam gaan, natuurlijk.

[Twitter]
Ik denk dat het hier ook belangrijk is om naar de trend te kijken. In de eerste fase van het counteroffensief zorgde de gefaalde strategie voor veel UA verliezen. De laatste weken is de balans weer in het voordeel van UA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-09 09:52
Fight fire with fire!!

..iets met een koekje van eigen deeg en wellicht gaan zij (de Ruskies) eens nadenken in de toekomst over het gebruik van dergelijke wapens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Ik heb al een tijd niets meer gehoord van de antonovski brug, zit oekraine nog aan de overkant? Of is die potisitie opgegeven?
Ook jammer te zien dat rusland toch goed blijft in aanpassingen, er werden een tijdje met enig regelmaat AK52 helikopters gesloopt, maar dat gebeurd nu niet meer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
RoD schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:40:
[...]

Een paar straten. Maar het is niet relevant, want ze zijn Bachmoet aan het flanken en boeken daar wel vooruitgang.
Alsnog in dit tempo zijn ze maanden verder voor ze een gedeeltelijke omsingeling van Bakhmut hebben. En daarmee lukte het Oekraïne in de omgekeerde positie ook nog om het heel lang vol te houden, dus zonder volledige omsingeling krijg je alsnog daarna maanden van straatgevechten.

Zelf hoop ik meer op een doorbraak ergens anders, dat toch ineens ze door een laatste linie zijn, want Bakhmut zie ik echt nog lang niet terug in Oekraïense handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:40
[...]

Als straks met 0,05% een verdedigings linie is doorbroken, gaat het heel snel want achter die verdedigings linie zit niks wat de UA dan nog tegen houdt.
Dan worden de verdedigings stellingen van voor en achter bestookt.

Het is niet eens Bakhmut waar de meeste actie is, het is rond Rivnopil als ik RfU mag geloven. En wat je daar ziet is een herhaling van zetten. Hoge delen bezetten, supplies en supply chain onder vuur nemen en daarna de linie tot ze zonder ammo zitten en moeten vertrekken.

Dat gaat langzaam, helaas. Tot ze daadwerkelijk zijn doorgebroken. Hopelijk helpt de clustermunitie in de strijd.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:25
RocketKoen schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:59:
[...]

Zolang niemand een stuwdam in de buurt opblaast.
Tja hoeveel zijn er daar nou nog van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Sissors schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:01:
[...]

Alsnog in dit tempo zijn ze maanden verder voor ze een gedeeltelijke omsingeling van Bakhmut hebben. En daarmee lukte het Oekraïne in de omgekeerde positie ook nog om het heel lang vol te houden, dus zonder volledige omsingeling krijg je alsnog daarna maanden van straatgevechten.

Zelf hoop ik meer op een doorbraak ergens anders, dat toch ineens ze door een laatste linie zijn, want Bakhmut zie ik echt nog lang niet terug in Oekraïense handen.
Ik zal niet zeggen dat je ongelijk hebt, want we hebben gewoon geen idee. Maar het idee is dat op een gegeven moment de lijnen zo uitgedund zijn dat UA er doorheen breekt, waarna alles veel sneller gaat.

Als we Bachmoet als voorbeeld nemen. UA staat (hopelijk) op het punt Klishchievka in te nemen, waarna ze vuurcontrole hebben over de stad. Op een gegeven moment worden de posities onhoudbaar en trekt rusland zich uit Bachmoet terug om een volledige omsingeling te voorkomen. Het kan dan dus snel gaan na Klishchievka.

Maar nogmaals, als, als, als. Het kan, want we hebben het ook bij Cherson gezien, maar de russen zijn helaas nu een stuk beter voorbereid.

Daarom zit er ook weinig anders op dan de strategie van attritie te volgen. Gelukkig is UA er vrij goed in, gezien de aanslagen op aanvoerlijnen, depots, en de vernietiging (visueel bevestigd) van veel russische artillerie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
beany schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:20:
[...]
Ik hoop vooral dat iedereen hem wel de tijd nog wil geven om alles goed in te richten zodat een pad naar EU en op kortere termijn NAVO lidmaatschap goed is ingezet.
En ik hoop ook dat er genoeg tijd wordt genomen om te zorgen dat corruptie geen kans krijgt bij de eerstvolgende verkiezing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-09 15:30

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Caelorum schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:27:
[...]
Ik hoop vooral dat iedereen hem wel de tijd nog wil geven om alles goed in te richten zodat een pad naar EU en op kortere termijn NAVO lidmaatschap goed is ingezet.
Dat is al in gang gezet, wachten is op het einde van de russische bezetting.
En ik hoop ook dat er genoeg tijd wordt genomen om te zorgen dat corruptie geen kans krijgt bij de eerstvolgende verkiezing.
Dat zit wel goed, de tolerantie voor corruptie is verdacht laag momenteel.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Caelorum
Freee!! schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:29:
[...]

Dat is al in gang gezet, wachten is op het einde van de russische bezetting.

[...]
Ja, de intentie inderdaad. Maar je moet aan duizenden condities voldoen en dat proces moet ook kans krijgen.
Dat zit wel goed, de tolerantie voor corruptie is verdacht laag momenteel.
Ja, totdat het gevaar weg is en er wederopbouw komt en er veel geld en belangen rond gaan. Eerst zien dan geloven. Dit is een proces waar bovenop gezeten moet worden en waar ze rustig de tijd voor moeten nemen. Als je het haast en je krijgt toch corruptie aan de top kom je het niet meer te boven.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

UA MoD Reznikov met een statement over het gebruik van clustermunitie. Kraakhelder en to the point, zoals altijd. Niets aan toe te voegen.
We welcome the decision of the US to provide Ukraine with the new liberation weapons that will significantly help us to de-occupy our territories while saving the lives of the Ukrainian soldiers.

Under Article 51 of the UN Charter Ukraine has a universal internationally recognised right to self-defence and thus we have been officially requesting these types of munitions for a long time.
I would like to stress that in exercising our inalienable right to self-defence we will continue to strictly comply with all the international humanitarian conventions signed and ratified by Ukraine.

It is important to note that the russian federation has been indiscriminately using cluster munitions from day 1 of the unprovoked large-scale aggression. In February-March 2022 Kharkiv, Ukraine’s second-largest city with over a million population, was relentlessly bombarded by russians cluster munitions.

Our position is simple - we need to liberate our temporarily occupied territories and save the lives of our people. For this we need to inflict losses on the enemy - war criminals, rapists and looters - who are occupying our territories. The more losses we inflict on them the more lives of Ukrainian people we will be able to save.

It is in our interest to save the lives of our soldiers. This is why we will continue to do this using all lethal weapons available to us.

Regarding the cluster munitions, we have 5 key principles which we will abide by and which we have clearly communicated to all our partners, including the US. I have personally informed our US partners about these five principles in writing a long time ago.

1. Ukraine will use these munitions only for the de-occupation of our internationally recognised territories. These munitions will not be used on the officially recognized territory of russia.

2. We will not be using cluster munitions in urban areas (cities) to avoid the risks for the civilian populations - these are our people, they are Ukrainians we have a duty to protect.
Cluster munitions will be used only in the fields where there is a concentration of russian military. They will be used to break through the enemy defence lines with minimum risk for the lives of our soldiers. Saving the lives of our troops, even during extremely difficult offensive operations, remains our top priority.

3. Ukraine will keep a strict record of the use of these weapons and the local zones where they will be used.

4. Based on these records, after the de-occupation of our territories and our victory these territories will be prioritised for the purposes of de-mining. This will enable us to eradicate the risk from the unexploded elements of cluster munitions.
The Minister of Defence of Ukraine is by law acting as the Head of the national de-mining agency. In this capacity I will ensure the implementation of the relevant legal framework for the de-mining process after our victory.

5. We will report to our partners about the use of these munitions, and about their efficiency to ensure the appropriate standard of transparent reporting and control.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:24

Fiber

Beaches are for storming.

IJsbeer schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:30:
[...]

Ook jammer te zien dat Rusland toch goed blijft in aanpassingen, er werden een tijdje met enig regelmaat AK52 helikopters gesloopt, maar dat gebeurd nu niet meer :(
Of ze durven niet meer te vliegen omdat de luchtafweer te goed is geworden. Of ze zijn op. Of ze zijn kapot en er zijn geen onderdelen meer... :7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

De_Bastaard schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:16:
Tja, je kunt wel moraal/ethisch goed bezig zijn en je aan de regels houden maar daarmee krijg je je grond niet sneller terug.

Don't bring a knife to a gun fight enzo.

Je (= groot deel van de wereld) stelt bepaalde regels op waar men zich aan aan dient te houden mbt een gewapend conflict. Opeens houdt een van de strijdende partijen zich daar niet aan door bijv. burgerdoelen te bombarderen. Ga je je dan zelf wel aan die regels houden of doe je maar mee ?

Rusland als politiek orgaan en zijn soldaten gedragen zich echt als randdebielen daar door een dam op te blazen, kinderen te kidnappen, burgers te martelen of executeren en burgerdoelen te bombarderen en ga zo maar door.

Voor mijn gevoel zijn er weinig tot geen Russische soldaten bij die "by the rules" doen en zich met enig fatsoen gedragen. Je vecht tegen een monster, wat mij betreft geven ze Oekraine de flammenwerfer om ze uit de loopgraven te branden. I could not care less.
Eens. Oog om oog, tand om tand.

Ik wacht dan ook met smart op de dag dat er Bradley's en Leopards bij Moskou staan, dat is de weg. Laat die oliemaffia maar weer eens zien wie op dit continent de regels bepaalt.

Blij dat Europa wakker is geschud en er weer een flink arsenaal op het menu van morgen staat. Hopelijk is het voorlopig weer even over met het softe gedoe van eenhoorns en regenbogen.

Zoek je problemen dan kun je ze krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
RoD schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:16:
[...]

Ik zal niet zeggen dat je ongelijk hebt, want we hebben gewoon geen idee. Maar het idee is dat op een gegeven moment de lijnen zo uitgedund zijn dat UA er doorheen breekt, waarna alles veel sneller gaat.

Als we Bachmoet als voorbeeld nemen. UA staat (hopelijk) op het punt Klishchievka in te nemen, waarna ze vuurcontrole hebben over de stad. Op een gegeven moment worden de posities onhoudbaar en trekt rusland zich uit Bachmoet terug om een volledige omsingeling te voorkomen. Het kan dan dus snel gaan na Klishchievka.

Maar nogmaals, als, als, als. Het kan, want we hebben het ook bij Cherson gezien, maar de russen zijn helaas nu een stuk beter voorbereid.

Daarom zit er ook weinig anders op dan de strategie van attritie te volgen. Gelukkig is UA er vrij goed in, gezien de aanslagen op aanvoerlijnen, depots, en de vernietiging (visueel bevestigd) van veel russische artillerie.
Verschil is natuurlijk wel dat Cherson als stad nog in goede staat verkeerde en daarom waardevol was om terug te veroveren. Bakhmut is slechts een ruïne. Daarom snap ik de obsessie met Bakhmut niet zo goed. Want zelfs als Oekraïne nu de stad terugveroverd liggen er ook achter de stad weer defensieve linies met loopgraven en drakentanden, bijvoorbeeld de welbekende Wagner linie. Wat dat betreft zie ik eigenlijk alleen het gezichtsverlies voor Rusland als een reden om deze stad terug te veroveren momenteel. Veel liever zou ik zien dat er progressie wordt geboekt in het Zaphorizia front omdat er daar nog echt veel burgers zijn die bevrijd kunnen worden en het strategisch gezien veel meer waarde heeft met betrekking tot het volledig bevrijden van Cherson en wellicht zelfs de Krim.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09 11:14

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

IJsbeer schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:30:
Ik heb al een tijd niets meer gehoord van de antonovski brug, zit oekraine nog aan de overkant? Of is die potisitie opgegeven?
Ook jammer te zien dat rusland toch goed blijft in aanpassingen, er werden een tijdje met enig regelmaat AK52 helikopters gesloopt, maar dat gebeurd nu niet meer :(
Ja, en ze geven de aanvallende Russen zo nu en dan goed op hun falie. Het is zoals ook elders: attritie is de teneur, niet zozeer vooruit komen.

Dit is van een paar dagen geleden:

Die AK52 waren een tijdje terug ingevlogen om UA tegen te houden, toen werden er inderdaad een aantal uit de lucht gehaald. Maar volgens mij sinds het vliegveld in de buurt was aangevallen, werd het stil rondom de helikopters. Ik ben niet helemaal zeker van deze uitspraken, maar dit is het beeld wat ik ervan heb.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

q-enf0rcer.1 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:41:
[...]

Verschil is natuurlijk wel dat Cherson als stad nog in goede staat verkeerde en daarom waardevol was om terug te veroveren. Bakhmut is slechts een ruïne. Daarom snap ik de obsessie met Bakhmut niet zo goed. Want zelfs als Oekraïne nu de stad terugveroverd liggen er ook achter de stad weer defensieve linies met loopgraven en drakentanden, bijvoorbeeld de welbekende Wagner linie. Wat dat betreft zie ik eigenlijk alleen het gezichtsverlies voor Rusland als een reden om deze stad terug te veroveren momenteel. Veel liever zou ik zien dat er progressie wordt geboekt in het Zaphorizia front omdat er daar nog echt veel burgers zijn die bevrijd kunnen worden en het strategisch gezien veel meer waarde heeft met betrekking tot het volledig bevrijden van Cherson en wellicht zelfs de Krim.
Gezichtsverlies voor de russen is op dit moment wel een dingetje. Wagner heeft Bachmoet veroverd, en nadat ze zich hebben teruggetrokken verliest rusland in no time weer de stad? Dat zal niet goed vallen bij de haviken in rusland.

Daarnaast denk ik dat Bachmoet ook een opportunistisch initiatief is om russische legereenheden te binden. We hebben het overgrote deel van de UA aanvalsmacht nog niet gezien, dus dit zijn echt nog maar de inleidende beschietingen.

We zien ook dat UA in zijn communicatie zich heel erg focust op Bachmoet, wat nog een teken is dat ze vooral de aandacht daar willen vestigen.

Edit, toevallig zegt de UK ongeveer hetzelfde erover
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F0fgUJBX0AEkSeB?format=jpg&name=medium

[ Voor 4% gewijzigd door RoD op 08-07-2023 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:46
Caelorum schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:09:
[...]
Tja hoeveel zijn er daar nou nog van.
Nog 6 .. dus nog van alles mogelijk om nieuwe puinhopen te maken helaas.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dnieper_reservoir_cascade

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:38
Ik begrijp dat de UA de Clustermunitie willen gebruiken. Ik ben het er niet mee eens, tenminste in de ideale wereld. En de situatie in UA is dat niet. Dus in deze volstrekt NIET ideale wereld hoop ik maar dat ze spaarzaam omgaan met dat spul, en idd goed bijhouden waar eea land.

Dat ze het niet gebruiken in urban area's lijkt me nogal een dooddoener, en dat ze bijhouden waar eea land lijkt me ook obvious. Maar de komende 30 jaar zal een heel gebied van UA levensgevaarlijk zijn om te betreden, zelfs na het "mijnenvrij" maken. En dan niet door de russen of UA professionele militairen, maar door boeren, kinderen zegmaar de onschuldige burgers. Een volstrekt averechts wapen, maar blijkbaar noodzakelijk op dit moment.

En dat oog om oog, tand om tand argument is echt een van de MEEST WAARDELOZE wat je maar kunt bedenken, en is een van de vele oorzaken van tribalisme.

[RANT aan]Het is jammer dat politiek deze oorlog zo lang uitsmeert in tijd. Vele militairen (ook russische) gaan naar de eeuwige jachtvelden omdat een mafiose dictator met een democratisch fondantlaagje meer wil. Waarom komen er geen landen te hulp? Waarom geen apaches, geen long range raketten, niet meer nachtzicht? Waarom je verschuilen achter "we zijn NAVO"? Waarom die *knip*zwitsers met hun schijnheilige attitude? Sorry, maar UA wordt om zeep geholpen as we speak en als ze eenmaal bevrijd zijn is een deel van hun land volledig vernietigd, en strak ook bemijnd door eigen mijnen nota bene. [RANT uit].

[ Voor 0% gewijzigd door polthemol op 08-07-2023 15:08 ]

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

De helden van Azovstal komen vrij
We are returning home from Türkiye and bringing our heroes home.
Ukrainian soldiers Denys Prokopenko, Svyatoslav Palamar, Serhiy Volynsky, Oleh Khomenko, Denys Shleha. They will finally be with their relatives.
https://twitter.com/ZelenskyyUa/status/1677669425367900160

Prachtig nieuws. Oorspronkelijk was de afspraak dat ze tot het einde van de oorlog in Turkije moesten blijven dus ik weet niet precies hoe ze dit geregeld hebben.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

wowly schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:52:
Ik begrijp dat de UA de Clustermunitie willen gebruiken. Ik ben het er niet mee eens, tenminste in de ideale wereld. En de situatie in UA is dat niet. Dus in deze volstrekt NIET ideale wereld hoop ik maar dat ze spaarzaam omgaan met dat spul, en idd goed bijhouden waar eea land.
Ik denk, triest genoeg, dat het bijhouden wat waar landt volstrekt zinloos is. rusland heeft zo onvoorstelbaar veel mijnen en boobytraps in Oekraïne achtergelaten, dat het een druppel op een gloeiende plaat zou zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
RoD schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:32:
[...]

Ik denk, triest genoeg, dat het bijhouden wat waar landt volstrekt zinloos is. rusland heeft zo onvoorstelbaar veel mijnen en boobytraps in Oekraïne achtergelaten, dat het een druppel op een gloeiende plaat zou zijn.
Helaas heb je denk ik gelijk…….

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

wowly schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:52:
[knip]
En dat oog om oog, tand om tand argument is echt een van de MEEST WAARDELOZE wat je maar kunt bedenken, en is een van de vele oorzaken van tribalisme.
[knip]
Ik weet niet precies wie het oog om oog argument aanhaalt maar volgens mij is dat geen reden aangevoerd door Oekraïne om het te gebruiken.
Het is een strategische beslissing om effectiever van de ingegraven Russen af te komen. Van mij mogen ze.

(Niet dat onze meningen er toe doen uiteraard. :) )

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Ukrainian President Volodymyr Zelensky is returning home from Türkiye together with the defenders of Azovstal steelworks, who had been staying in Türkiye since September 2022.
https://www.ukrinform.net...h-azovstal-defenders.html

/edit:
:) te laat :P

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 08-07-2023 17:48 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-09 16:35
wowly schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:49:
[...]

Helaas heb je denk ik gelijk…….
Het is mogelijk grotendeels nutteloos maar aan de andere kant...al voorkom je maar 1 kind die een been verliest 3 jaar na de oorlog dan is het even bijhouden het wel waard. Daarbij doen ze het nu al voor mijnen dus het systeem is al in place. Oekraine kennende gaat dat allemaal digitaal en heel soepeltjes.
Het is ook een signaal dat ze er serieus en verantwoordelijk mee omgaan (iit de russen) en dat ze dit soort wapens qua verantwoordelijkheid naar de toekomst toe aan kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Hippocampus schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:52:
[...]

Ik weet niet precies wie het oog om oog argument aanhaalt maar volgens mij is dat geen reden aangevoerd door Oekraïne om het te gebruiken.
Het is een strategische beslissing om effectiever van de ingegraven Russen af te komen. Van mij mogen ze.

(Niet dat onze meningen er toe doen uiteraard. :) )
Zie hier onder ;) Daar wordt t gezegd, door n Amerikaan. Niet letterlijk "oog om oog" maar wel de redenering "jullie doen t dus mogen wij t ook"

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

McKaamos schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:14:
[...]

Zie hier onder ;) Daar wordt t gezegd, door n Amerikaan. Niet letterlijk "oog om oog" maar wel de redenering "jullie doen t dus mogen wij t ook"

[...]
Ik zie dat niet als een 'wij mogen dat want zij doen het ook' argument.
Het is tegen de plotselinge verontwaardiging over het gebruik van clustermunitie door Oekraïne.
Waar was die verontwaardiging toen Rusland het deed?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:40
Je kunt het ook anders bekijken. Het verbod op cluster-munitie is geen verbod wat door de hele wereld geaccepteerd is. Nu dat dus niet het geval is, staat het Oekraïene vrij om als niet-tekenaar van dit verbod het op eigen grondgebied toe te passen. Er zijn geen internationale regels die hier van toepassing zijn op dat gebied.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Haha hier kon je op wachten:

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-09 09:52
SkiFan schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:43:
Je kunt het ook anders bekijken. Het verbod op cluster-munitie is geen verbod wat door de hele wereld geaccepteerd is. Nu dat dus niet het geval is, staat het Oekraïene vrij om als niet-tekenaar van dit verbod het op eigen grondgebied toe te passen. Er zijn geen internationale regels die hier van toepassing zijn op dat gebied.
En dan nog. Wat zijn de sancties/straffen wanneer een land toch illegale munitie gebruikt?
We zien het aan Rusland die zo'n beetje alles aan haar laars lapt en overal mee weg komt.

Die verdragen zijn misschien leuk voor het bloemetjesvolk, maar is als een tandeloze tijger zonder dat er sancties volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 09:40
murphydrz schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 19:01:
[...]

En dan nog. Wat zijn de sancties/straffen wanneer een land toch illegale munitie gebruikt?
We zien het aan Rusland die zo'n beetje alles aan haar laars lapt en overal mee weg komt.

Die verdragen zijn misschien leuk voor het bloemetjesvolk, maar is als een tandeloze tijger zonder dat er sancties volgen.
Niet helemaal mee eens, een goede juridische onderbouwing is wel relevan voor bv de VS die deze wapens levert, om daar geen problemen mee te krijgen van jankende procederende organisaties.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
SkiFan schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 19:13:
[...]

Niet helemaal mee eens, een goede juridische onderbouwing is wel relevan voor bv de VS die deze wapens levert, om daar geen problemen mee te krijgen van jankende procederende organisaties.
Noch de verenigde staten, noch Rusland, noch Oekraïne heeft dat verdrag getekend. En daarmee is de weg vrij om het in te zetten. Het is controversieel, dat geef ik toe. Maar verboden is het niet.

Dan moet je alleen nog bepalen of het tactisch nut heeft.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

McKaamos schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:14:
[...]

[...]
Nee, hij zegt 'jullie stellen terecht vragen over het US besluit om clustermunitie te leveren, maar waar waren jullie de eerste 499 dagen met dat soort vragen?'. Dat is geen oog-om-oog en ook geen 'zij doen het dus mogen wij ook'.

(Die Amerikaan is overigens oud-ambassadeur voor de VS in Rusland dus niet zomaar 'n Amerikaan)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:27

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Laten de de discussie over clustermunitie in dit topic beëindigen. Dit topic verslaat instrumenteel de gebeurtenissen in de Rusland Oekraïne oorlog.

Voor een uitgebreide bespreking over de morele en internationaal-juridische aspecten aan clustermunitie verwijs ik jullie naar [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3. Daar hoort die discussie thuis, hier helemaal niet.

Maar voordat jullie daar weer verder willen gaan, kijk hier even wat al is gezegd, de discussie is nu al even bezig waardoor argumenten mogelijk al langs zijn geweest. Voor herhaling van zetten staat niemand in onze toch al lange topics langs de zijlijn te klappen.

En voor alle duidelijkheid: wie de discussie na deze modbreak voortzet ziet zijn/haar posts verdwijnen

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baserk
Verwijderd schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:33:
[...]
Eens. Oog om oog, tand om tand.
Behoorlijk richting off topic maar wie deze term gebruikt, moet de Bijbel\Exodus er ff op nalezen.
"Waar 2 mannen vechten in de tent, en een zwangere vrouw of haar vrucht raken daarbij gewond of erger, dan geldt: leven om leven, oog om oog, tand om tand, (et cetera)."
Met alle beschikbare middelen, de Russen uit Oekraïne schieten, duwen, trappen, slaan of geselen? Be my guest.
Maar die bijbeltekst is echt een oproep tot matiging.
Vooralsnog bepaald niet van toepassing op de Oekraïnse strijd voor de bevrijding van het land.

En weer on topic.
In The Guardian een interview met de 'commandant' van het Freedom of Russia Legion, Maximillian 'nom de guerre Caesar' Andronnikov.
Speaking to the Observer, Caesar called himself a “constitutional monarchist”
Het is overigens een tamelijk ambitieuze monarchist.
Vanuit Oekraïne moeten nog meerdere verrassingen komen, is de bedoeling.
“There will be a further surprise in the next month or so,” Caesar, a spokesperson for the anti-Putin paramilitary group, said in an interview with the Observer in Kyiv. “It will be our third operation. After that there will be a fourth, and fifth. We have ambitious plans. We want to free all our territory.”

The legion, consisting of around 200 Russian military volunteers, carried out attacks in May and early June.
https://www.theguardian.c...esh-attacks-inside-russia

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik vind dit mooi nieuws. Het betekent dat Erdogan willens en wetens rusland frustreert. De uitspraak van Erdogan dat Oekraïne best bij de NAVO mag, is daarbij ook wel een ding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

RoD schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:59:
Tijd voor weer een Oryx update, om te kijken of de strategie van attrition doorzet.

De Oekraïense update is er nog niet omdat Janovksy geen tijd had.

Dan de russische
[Embed] 50 entries, prima aantal. 9 tanks, waaronder een T-90M. Mooi. Daarnaast zien we maar liefst 14 stuks artillerie. Super fijn om te zien dat de UA claims mbt veel vernietigde artillerie op deze manier min of meer bevestigd wordt. Ook leuk: een beschadigd transportvliegtuig, en slechts 1 drone op de lijst (wat dus betekent dat de rest allemaal voertuigen zijn).
De update voor de Oekraïense lijst is er nu ook.
28 nieuwe entries, dus bijna weer 2 vernietigde russische voertuigen voor een Oekraïense. De positieve trend zet door. 2 tanks, een Bradley, een M777, een Strela anti air en wat counterbattery spul zijn de negatieve highlights.

Hoe dan ook, attrition blijft werken :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Vandaag was er een persconferentie met de vrijgelaten Azov commandanten. Een van de interessante stukjes:
[Twitter: https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1677778015319621632?s=20] Dit is mooi nieuws. Dat zo'n held van Oekraïne weer mee gaat doen is goed propagandamateriaal. Wellicht maakt het de recrutering van nieuwe soldaten gemakkelijker.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

RoD schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 23:38:
[...]

De update voor de Oekraïense lijst is er nu ook.
[Embed] 28 nieuwe entries, dus bijna weer 2 vernietigde russische voertuigen voor een Oekraïense. De positieve trend zet door. 2 tanks, een Bradley, een M777, een Strela anti air en wat counterbattery spul zijn de negatieve highlights.

Hoe dan ook, attrition blijft werken :)
Oh en ik zie nu pas dat er ook een extra update is van de russische lijst, na die 50 entries van gisteren.
26 entries erbij, 7 tanks, en 6 stuks artillerie.

Het mooiste is dat het dus 76 nieuwe entries zijn vs 28 voor Oekraïne. En dat is weer bijna de ouderwetse 3:1 van toen rusland nog vol in de aanval was.

Attrition, attrition, attrition :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Bij de Azov officieren zie je echt de ‘hel’ in de ogen.

Ik weet dat plaatjes hier niet mogen maar dag 1 en dag 500 (op Slangeneiland):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lykzAcINXhXGph5yPNF_m26KYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zx2a3I81ztuAZRk0aaymYewx.jpg?f=fotoalbum_large

Immens respect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:10
Op de full list van Oryx staan inmiddels al wel 8 Leopard's die niet meer meedoen, tja waar gehakt wordt vallen spaanders, zelf vind ik het toch best veel en heb eigelijk geen idee meer hoeveel er geleverd waren.
Ben benieuwd hoe de Leopard 1a5 het gaat doen.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Polen is bezig een hoop nieuw militair materieel aan te schaffen dus ik hoop op meer van dit soort onderhandse transfers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
Liggen de Turken eindelijk een keer niet in de weg, blokkeert Duitsland de toetreding :/

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• beany
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFschhkjeBZjyZYmkMFYSShWBJg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kpXLuqrtgwOSDrkfKuYizfyt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Baserk
Op ISW/Institute for the Study of War wordt hoofd staf van Zelensky, Mykhaylo Podolyak gequote over de huidige fase van de strijd, waarbij het huidige tempo van de opmars gepland is.
Vooralsnog ligt de focus op attrition, attrition, attrition, zoals in de thread ook al meermaals genoemd.
Advisor to the Head of the Ukrainian President’s Office Mykhaylo Podolyak also emphasized on July 8 that Ukrainian forces are focusing on the destruction of Russian manpower as part of the first phase of counteroffensive operations and noted that the initial phase of the counteroffensive is focused on shaping the battlefield.[5] ISW continues to assess that the current pace of Ukrainian counteroffensives is reflective of the deliberate and strategic effort to create an asymmetrical attrition gradient to conserve Ukrainian combat power and attrit Russian manpower and equipment at the cost of slower territorial advances.
https://www.understanding...ve-assessment-july-8-2023

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:19
merlin1201 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:11:
Op de full list van Oryx staan inmiddels al wel 8 Leopard's die niet meer meedoen, tja waar gehakt wordt vallen spaanders, zelf vind ik het toch best veel en heb eigelijk geen idee meer hoeveel er geleverd waren.
Ben benieuwd hoe de Leopard 1a5 het gaat doen.
Het boeit mij meer of die getrainde crews er heelhuids uit zijn gekomen. Leopards staan in de opslag, getrainde Oekraïners voor op die Leopards niet.

Vergeet ook niet dat die Leopards een van de vele gereedschappen zijn om een doel te behalen. Als Oekraïne straks bevrijd is maar 80% van de Leopards zijn "gebruikt" zal ik alleen tranen van vreugde hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• technoaddict
  • Laatst online: 05:34
Ik geloof ook wel dat de opmars frequentie in lijn is met de bedoelingen vanuit de legerleiding. Ze houden ook nog eens de meeste (ervaren?) troepen achter de hand. Zijn heel voorzichtig met inzet van bepaalde wapens. Alles gaat beetje bij beetje waarbij de nadruk ligt op het uitschakelen van de Russische supplies en de aanvallen met zo weinig mogelijk mankracht zo tactisch mogelijk uit te voeren.

Sinds de opmars begonnen is heb ik ook echt het gevoel dat Rusland helemaal niks meer gaat klaar maken. Ik vind het jammer dat je de moedeloosheid niet merkt bij de leiders (oa Putin). Putin moet op een gegeven moment toch ook wel doorhebben dat Oekraine met alle westerse wapens, intel, etc, Rusland in de houdgreep heeft?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
technoaddict schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:19:
Ik geloof ook wel dat de opmars frequentie in lijn is met de bedoelingen vanuit de legerleiding. Ze houden ook nog eens de meeste (ervaren?) troepen achter de hand. Zijn heel voorzichtig met inzet van bepaalde wapens. Alles gaat beetje bij beetje waarbij de nadruk ligt op het uitschakelen van de Russische supplies en de aanvallen met zo weinig mogelijk mankracht zo tactisch mogelijk uit te voeren.

Sinds de opmars begonnen is heb ik ook echt het gevoel dat Rusland helemaal niks meer gaat klaar maken. Ik vind het jammer dat je de moedeloosheid niet merkt bij de leiders (oa Putin). Putin moet op een gegeven moment toch ook wel doorhebben dat Oekraine met alle westerse wapens, intel, etc, Rusland in de houdgreep heeft?
-weet hij ook al lang, interesseert hem niet
-als wraak moet Ukraine PLAT (althans zo veel mogelijk dus tijdrekken om dat te doen)
-bevolking rusland interesseert hem niet
-lange termijn voor rusland interesseert hem niet
-sneuvelende soldaten interesseert hem niet

dit is wat hij tot dusver laat zien.

het moet allemaal als N-korea worden, dus het volk uitknijpen voor meer (kern)wapens

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Weer een aanval op de Kerch brug, zo lijkt het. Helaas lijkt ie niet te zijn geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 19:16
technoaddict schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:19:

Je begint je relaas met 'ik geloof'. Dat vat het ook wel zo'n beetje samen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:27

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Reacties verplaatst over Japan en NATO.

Voortaan dit soort onderwerpen in [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 plaatsen

Daar zouden ze op hun plek zijn geweest.

Nieuwe reacties hier worden verwijderd

[ Voor 12% gewijzigd door teacup op 09-07-2023 13:27 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Er komt meer Franse hulp aan.
Restant van tekst heeft het over air defense en artillerie, maar verder zijn er nog geen details.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Gisteren beelden van een mislukte UA aanval, vandaag beelden van een mislukte ru aanval. Mooi aantal vernietigde voertuigen. Volgens mij klaagde Girkin eerder al over deze meat grinder aanval.
Ter info mbt de video: aan het einde zie je een paar russische soldaten liggen bij de vernietigde voertuigen. Geen gore, van een afstand gefilmd met drone.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Weer wat nieuwe beelden opgedoken van de in beslag genomen TOS-1a MLRS. Ik lees op Reddit dat de effectiviteit van dit systeem te wensen over laat, maargoed, alle beetjes helpen en wellicht juist wel weer handig om linies te bestoken die kort van je vandaan liggen. Zou door de Da Vinci Wolves gebruikt worden bij Torske (Donetsk Oblast). Zowel beelden van de lancering als de impact zien er indrukwekkend uit.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
q-enf0rcer.1 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:04:
Liggen de Turken eindelijk een keer niet in de weg, blokkeert Duitsland de toetreding :/

[Embed]
De Duitsers kunnen die keutel eigenlijk wel intrekken. Dit jaar werd Finland NATO lid, en ik verwacht dat hte met Zweden ook wel goed komt. Ondanks kletterende retoriek van Rusland gebeurde er...... eigenlijk niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-09 21:15
Jedi_Pimp schreef op zondag 9 juli 2023 @ 15:30:
Weer wat nieuwe beelden opgedoken van de in beslag genomen TOS-1a MLRS. Ik lees op Reddit dat de effectiviteit van dit systeem te wensen over laat, maargoed, alle beetjes helpen en wellicht juist wel weer handig om linies te bestoken die kort van je vandaan liggen. Zou door de Da Vinci Wolves gebruikt worden bij Torske (Donetsk Oblast). Zowel beelden van de lancering als de impact zien er indrukwekkend uit.

[Twitter]
Schieten ze hem nou leeg op 1 grasveldje verderop?

Acties:
  • +24 Henk 'm!

Verwijderd

Turkije staat eenzijdig garant voor de graandeal.
Niet officieel bevestigd, komende dagen moeten uitwijzen of er echt weer graan door komt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBAZfJIu4XNRnpgv3rv6VsEPMPk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rs2cOCvY0TkBrenTVtSB87sJ.jpg?f=user_large

Mooi. Rusland kan er niets tegen doen en het voorkomt ook voor Turkije en de EU grote problemen als honger tot massale migratiestromen zou leiden.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2023 22:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 08:28

Croga

The Unreasonable Man

q-enf0rcer.1 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:04:

[Embed]
Daar hoeft Duitsland helemaal niets voor te doen. Ukraïne is betrokken in een actief gewapend conflict en kan dus zowieso niet toegelaten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 24-09 20:04

bloody

0.000 KB!!

Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:24:

[Afbeelding]
Dat zou idd heel fijn zijn, en een duidelijke stellingname voor Erdogan.

Echter... ik twijfel een beetje over die bron, er lijkt een vertaalfout in te zitten in de trant van "het zou fijn zijn ALS Turkije en Oekraine zelf de handen ineen slaan". Dus niet DAT ze dat gaan doen.

Edit; Sushko roept het ook over de graandeal, dan weet je al bijna zeker dat het fake news is :D

[ Voor 8% gewijzigd door bloody op 09-07-2023 22:05 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:14
Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:24:

[Afbeelding]

Mooi. Rusland kan er niets tegen doen en het voorkomt ook voor Turkije en de EU grote problemen als honger tot massale migratiestromen zou leiden.
Turkije laat wederom even wat ballen zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

bloody schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:59:
[...]

Dat zou idd heel fijn zijn, en een duidelijke stellingname voor Erdogan.

Echter... ik twijfel een beetje over die bron, er lijkt een vertaalfout in te zitten in de trant van "het zou fijn zijn ALS Turkije en Oekraine zelf de handen ineen slaan". Dus niet DAT ze dat gaan doen.

Edit; Sushko roept het ook over de graandeal, dan weet je al bijna zeker dat het fake news is :D
Het lijkt inderdaad moeilijk zo concreet te vinden. Het is ook een wirwar van wat publiek gemeld wordt, wat misschien in het gesprek gezegd is als drukmiddel of wat met vertaalfouten een eigen leven gaat leiden. Ik zie het op verschillende plekken terug, maar geen grote media.

Er is in ieder geval vandaag een overleg geweest; ook dat is niet breed uitgemeten in de media.
https://english.aawsat.co...ine-grain-deal-phone-call

Blijft lastig. Ik rapporteerde hier als eerste de coup, ook pas na meerdere checks en ik plaats meestal disclaimers bij onzekere info. Maar deze blijft lastig, ook omdat het zoiets is wat makkelijk tussen de regels gecommuniceerd kan worden.

Als Rusland de komende dagen bevestigt de graandeal door te laten gaan 'uit de goedheid van hun hart' dan is het resultaat hetzelfde, zonder dat er ooit een officiele reden volgt. Laten we in ieder geval hopen dat de ruis totd at resultaat leidt - daar gaat het om.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2023 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 24-09 20:04

bloody

0.000 KB!!

Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:21:
[...]

Het lijkt inderdaad moeilijk zo concreet te vinden. Het is ook een wirwar van wat publiek gemeld wordt, wat misschien in het gesprek gezegd is als drukmiddel of wat met vertaalfouten een eigen leven gaat leiden. Ik zie het op verschillende plekken terug, maar geen grote media.

Er is in ieder geval vandaag een overleg geweest; ook dat is niet breed uitgemeten in de media.
https://english.aawsat.co...ine-grain-deal-phone-call

Blijft lastig. Ik rapporteerde hier als eerste de coup, ook pas na meerdere checks en ik plaats meestal disclaimers bij onzekere info. Maar deze blijft lastig, ook omdat het zoiets is wat makkelijk tussen de regels gecommuniceerd kan worden.
Het is zeker lastig ja, ik hoop absoluut dat het een echt bericht is! Maar denk het eigenlijk niet..
Als Rusland de komende dagen bevestigt de graandeal door te laten gaan 'uit de goedheid van hun hart' dan is het resultaat hetzelfde, zonder dat er ooit een officiele reden volgt. Laten we in ieder geval hopen dat de ruis totd at resultaat leidt - daar gaat het om.
Dat zouden de Russen dan ook mooi kunnen verkopen naar hun eigen bevolking; 'kijk eens hoe goed we zijn voor Afrika'.
Links of rechtsom zal er vast wel weer graan vervoerd gaan worden.

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
bloody schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:30:
[...]

Het is zeker lastig ja, ik hoop absoluut dat het een echt bericht is! Maar denk het eigenlijk niet..
Aan de andere kant is het wel iets dat Turkije zou doen. Zolang ze maar vinden dat het goed voor hun is, hebben ze er weinig problemen mee om de boel op scherp te zetten. En in dit geval krijgen ze weer wat status terug richting de NATO (wat al te verwachten was aangezien de verkiezingen voorbij zijn). Ik zie ze zo'n uitspraak dan ook prima doen om rusland onder druk te zetten. Want ook rusland weet dat Turkije zomaar zoiets doet en dat rusland dan niet moet gaan kloten omdat Turkije anders wel wat terug doet.
[...]
Dat zouden de Russen dan ook mooi kunnen verkopen naar hun eigen bevolking; 'kijk eens hoe goed we zijn voor Afrika'.
Links of rechtsom zal er vast wel weer graan vervoerd gaan worden.
Waarschijnlijk zal er wel zoiets uitkomen. Al was het maar om gezichtsverlies te voorkomen als zo'n graandeal anders afgedwongen zou worden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
TheBrut3 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 19:45:
[...]

Schieten ze hem nou leeg op 1 grasveldje verderop?
Daar zouden RU trenches gelegen moeten hebben.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
The Ukrainian defense industry produced more mortar and artillery shells in June 2023 than it made in all of last year.

Ukraine's Minister of Strategic Industries Oleksandr Kamyshin said this in an interview with Bloomberg, Ukrinform reports.
https://www.ukrinform.net...f-last-year-kamyshin.html

PSN

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• beany
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzxW61zL_IOh36p8D82Q_cDt0Yo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ytyrCqc9n1HbrflRJd7BHcM7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

thx Beany voor de post

rustig dagje zo te zien

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De noord grens wordt steeds verder vol getimmerd:
Soon, the Zhytomyr, Rivne and Volyn directions will be more firmly covered by appropriate engineering barriers.

According to him, the inspection of the defense capabilities of the Northern Operational Zone within the Zhytomyr, Rivne and Volyn directions has been completed. Administrations and soldiers have been assigned tasks to improve defense borders and positions.
https://www.ukrinform.net...ering-barriers-nayev.html

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-09 16:40
vso schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:38:
[...]

thx Beany voor de post

rustig dagje zo te zien
Zondag rustdag blijkbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:41

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:Graag de discussie terug ontopic: de politieke situatie in Nederland/Nederlands vluchtelingenbeleid hoort niet thuis in dit topic, daarvoor zijn subfora elders te vinden binnen AWM

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:28
.

[ Voor 99% gewijzigd door celshof op 10-07-2023 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Dankje voor plaatsen @beany

Een heel rustige zondag zeg.
Kan me niet heugen wanneer het zo laag was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Heel mooi. Poetin staat in zijn hemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ook relevant
Hopelijk doen meer landen dit. Meer ondersteuning en langdurige ondersteuning laat zien dat poetin dit niet gaat winnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
RoD schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:45:
[Embed] Heel mooi. Poetin staat in zijn hemd.
En het GERUCHT dat Turkije de graandeal desnoods zelf gaat beveiligen... dat zou idd wel een kentering zijn!
Mooi nieuws! Die gasten hebben ook aangegeven weer te gaan dienen in het leger.... Helden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
@RoD

Erdogan doet wat goed is voor Erdogan. "Strengthen it's international position" is zoiets. Wat Erdogan er nu voor terug krijgt is wat goodwill en credits.

Wat militaire leveringen betreft, rond iedere top (Rammstein en nu deze) zie je dat het moment wordt gepakt om even in de schijnwerpers te komen. Dus ze moeten vooral blijven vergaderen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Er is weer een Oryx update. Waar de afgelopen weken een positieve trend lieten zien, is er nu een negatieve uitschieter.

De Oekraïense verliezen:
28 entries, waarvan 5 tanks, met de eerste bevestigde PT-91 Twardy. Ook 3 M777 howitzers, pijnlijk. Maar daar krijgen ze wel nieuwe van.

De russische verliezen:
27 entries, dus een minder dan UA. 5 tanks en 3 stuks artillerie. Weinig spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ze moeten ook wel met iets moois komen, anders komt Zelensky niet:
In aanloop naar de NAVO-top in Litouwen die morgen begint voert Oekraïne de druk op. Beslissingen die het bondgenootschap neemt ten aanzien van de positie van Oekraïne moeten wat voorstellen, benadrukte president Zelensky afgelopen week bij een bezoek aan Tsjechië. Volgens een bron in Kyiv is het menens: als het in de ogen van Zelensky tegenvalt, zal de president thuisblijven.
Bron: https://nos.nl/artikel/24...edt-blijft-zelensky-thuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007

Auredium

Informaticus Chaoticus

asing schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:03:
@RoD

Erdogan doet wat goed is voor Erdogan. "Strengthen it's international position" is zoiets. Wat Erdogan er nu voor terug krijgt is wat goodwill en credits.

Wat militaire leveringen betreft, rond iedere top (Rammstein en nu deze) zie je dat het moment wordt gepakt om even in de schijnwerpers te komen. Dus ze moeten vooral blijven vergaderen :) .
True. Maar ik denk dat wat ook meespeelt is dat Erdogan opnieuw verkozen is tot president in Turkije. Ome Erdogan hoeft dus niet meer te balanceren voor de macht en voelt zich daardoor wellicht wat genereuzer richting Oekraïne.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

RoD schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:06:
Er is weer een Oryx update. Waar de afgelopen weken een positieve trend lieten zien, is er nu een negatieve uitschieter.

De Oekraïense verliezen:
[Embed] 28 entries, waarvan 5 tanks, met de eerste bevestigde PT-91 Twardy. Ook 3 M777 howitzers, pijnlijk. Maar daar krijgen ze wel nieuwe van.

De russische verliezen:
[Embed] 27 entries, dus een minder dan UA. 5 tanks en 3 stuks artillerie. Weinig spannend.
Ze verliezen wel vaker M777's, dit zijn getrokken wapens, die je dus niet zo snel kunt verplaatsen waardoor ze erg kwetsbaar zijn voor counter battery vuur.

Edit: Volgens Oryx hebben ze er 57 verloren, waarvan er 33 verwoest zijn en 24 beschadigd. En als deze nog niet is meegeteld dus 34 verwoest :/
Bron: https://www.oryxspioenkop...ocumenting-ukrainian.html

[ Voor 20% gewijzigd door _Eend_ op 10-07-2023 12:31 . Reden: Aantallen verloren/beschadigde M777's toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 11:15
RoD schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:06:

De Oekraïense verliezen:
[Embed] 28 entries, waarvan 5 tanks, met de eerste bevestigde PT-91 Twardy. Ook 3 M777 howitzers, pijnlijk. Maar daar krijgen ze wel nieuwe van.

De russische verliezen:
[Embed] 27 entries, dus een minder dan UA. 5 tanks en 3 stuks artillerie. Weinig spannend.
Wel een counter battery radar vernietigd. Geen idee hoeveel ze er hebben, maar ze zijn vast waardevoller/nuttiger dan een BMP.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Auredium schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:07:
[...]

True. Maar ik denk dat wat ook meespeelt is dat Erdogan opnieuw verkozen is tot president in Turkije. Ome Erdogan hoeft dus niet meer te balanceren voor de macht en voelt zich daardoor wellicht wat genereuzer richting Oekraïne.
En dus doet ie puur wat goed voor hemzelf is :) Hij moest de laatste tijd wat strenger spelen voor de interne kiezer zodat ie herkozen werd. Nu is ie herkozen en is dus het internationale toneel weer het belangrijkste geworden. En nu gaat ie dus weer de dingen doen waardoor hij/Turkije er op vooruit gaat. Dat heeft dus weinig met genereuzer te maken, maar hij weet dat als ie nu wat toezeggingen doet, hij daar later weer wat voor terug krijgt.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
_Eend_ schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:12:
[...]

Ze verliezen wel vaker M777's, dit zijn getrokken wapens, die je dus niet zo snel kunt verplaatsen waardoor ze erg kwetsbaar zijn voor counter battery vuur.

Edit: Volgens Oryx hebben ze er 57 verloren, waarvan er 33 verwoest zijn en 24 beschadigd. En als deze nog niet is meegeteld dus 34 verwoest :/
Bron: https://www.oryxspioenkop...ocumenting-ukrainian.html
Rusland gebruikt inmiddels ook drones, zoals de Lancet, om dit soort doelen met succes aan te vallen. Ik denk dat ze hier succesvoller mee zijn dan met counter artillerie en er worden beelden van gepubliceerd door RU zodat Oryx ze kan tellen.

En dat is dan ook meteen de crux: we kunnen niet bevestigen dat UA de verliezen die ze dagelijks claimen te maken ook maken zonder beeldmateriaal. Materiaal wat we pas krijgen als UA de linies verschuift en Rusland de vernietigde wapens heeft achter gelaten. Geldt andersom overigens ook: Oryx neemt ook van UA alleen mee waar beeld van is.

Ik kan zelf dus niet zoveel met de updates op dit moment, maar ook net zo min met de getallen die UA publiceert.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +54 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Bijzondere ontmoeting vorige week.

Ik was op vakantie in GB (North Yorkshire) en tijdens onze vele uitstapjes doorkruisten wij daarbij vaak de Yorkshires Moors en de Yorkshire Dales. In deze gebieden zijn grote trainingsgronden van de britse MOD. Zo af en toe zagen we al een voertuig in de verte over vele tankbanen denderen daar, te zien aan de zandgele kleur iets van een Mastif of iets dergelijks.

Op 1 van de laatste dagen zag ik plots op een 1 van de tank-keer-plaatsen een zwikje soldaten uitrusten en in mijn ooghoek meende ik ineens het blauw/geel van UA op een groen pak te herkennen.

Gauw even aan de kant gestopt op de parkeerplaats, uitgestapt en op gepaste afstand even mijn hand opgestoken en gegroet en op de vraag of ze Oekraïens waren werd volmondig "YES!" geroepen.
Een man 40 zat, of lag, verspreid in groepjes te eten en wat van muziek te genieten en te babbelen, een enkeling lag lekker te slapen. Eén uit het dichtstbijzijnde groepje wenkte me dichterbij en er volgde de vraag "where you from" en ik antwoordde: "Netherlands" waarop een aantal hun duim opstaken.

"Thank you for your support in weapons" en "Thank you Netherland" volgde uit het groepje het meest dichtbij.

Ik vroeg of ik een foto mocht maken maar dat werd niet gewaardeerd (logisch natuurlijk) waarna ik excuses maakte voor het vragen met een ", sorry sorry offcourse i understand, i understand". De vraag stellen was gelukkig "no problem, no problem".

Ik wenste ze een "good training" toe en een "good luck fighting those fucking Russians" en " i hope you get more weapons soon and tanks and planes like F16".

Met een voorzichtig gestameld Slava Ukrani stak ik mijn hand op naar ze onder luid gejoel van SLAVA UKRANI in antwoord uit het gros van de groene mannen. Mooi te zien dat dat een lach op gezichten veroorzaakte.
Omdraaiend en zwaaiend naar de grote groep liep ik naar de auto terug.

Dat was een bizarre, en bijzondere, ontmoeting zo ineens en het was heel vreemd om die jongens en mannen daar te zien wetende dat het front op hun wacht.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Fraggert reken maar dat je toch net even iets fijner in je modderige loopgraaf staat als je weet dat je de steun hebt van mensen elders, inclusief de wapens en andere support. Wat tof dat je dat gedaan hebt - zou ik zelf niet zomaar gedurfd hebben en zo te zien heb je zelf ook even een drempel gepasseerd om het toch te doen. Gaaf om te lezen, thanks!

Pagina: 1 ... 5 ... 17 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid