Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 17 Laatste
Acties:
  • 376.911 views

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Het gaat niet echt lekker bij de UA 47ste gemechaniseerde brigade. Voor wie het niet weet, het 47ste was de club die al die Leopards en Bradley's op een hoopje liet kapotschieten in wat waarschijnlijk een van UAs grootste fouten in de oorlog is geweest. En nu dit
Waarschijnlijk een gevolg van die catastrofe.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:57

Cheezus

Luiaard

Compuchip87 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:39:
Zo, de NOS doet weer een mooi staaltje bothsideism

https://nos.nl/l/2482441

Denk dat ik hier maar een mailtje naar de redactie over ga sturen want dit is wel erg veel aandacht voor Russische propaganda
Wat is er mis mee dan? Er staat een aantal keer duidelijk in dat dit is hoe ze in Rusland geïnformeerd worden (en dus niet dat dit onafhankelijke journalistiek betreft) incl. kritische kanttekeningen dat deze boodschap hoogstwaarschijnlijk niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:47
RoD schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:58:
Het gaat niet echt lekker bij de UA 47ste gemechaniseerde brigade. Voor wie het niet weet, het 47ste was de club die al die Leopards en Bradley's op een hoopje liet kapotschieten in wat waarschijnlijk een van UAs grootste fouten in de oorlog is geweest. En nu dit
[Embed] [Embed] Waarschijnlijk een gevolg van die catastrofe.
Het zijn geen Russen dus ik verwacht dat er wel een analyse komt waar een schuldige uit rolt. Die faalde en als je faalt moet je worden vervangen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

asing schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:56:
[...]

Het zijn geen Russen dus ik verwacht dat er wel een analyse komt waar een schuldige uit rolt. Die faalde en als je faalt moet je worden vervangen.
Sowieso is sinds dit incident de strategie veranderd, dus die analyse zal ongetwijfeld zijn uitgevoerd. Het was van buitenaf al zichtbaar dat hier niet de beste keuzes zijn gemaakt, maar deze brief van de commandant bevestigt dit wel.

Hoe dan ook, voor het grote plaatje verder niet zo belangrijk. Wel opmerkelijk. Zo'n wanorde heb ik bij UA niet eerder bespeurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:27
YouTube: How is the war going? — Mid July 2023

Een video van een kanaal wat ik al een tijdje volg. Hij plaatst niet veel video's maar ik vind zelf zijn analyses wel "to the point". In deze video wordt kort uitgelegd wat de huidige status is, waarom de westerse wapens eigenlijk nog niet zoveel toevoegen, en wat hij verwacht dat de volgende stappen zijn in het offensief.

Het is misschien een beetje droog en saai, maar persoonlijk zie ik dit liever dan al die dagelijkse kanalen die toch filmpjes uitbrengen als er niks te melden is.

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beta-ark
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
troll

[ Voor 163% gewijzigd door polthemol op 12-07-2023 06:39 ]

rampage iv extreme-3930 k intel- Corsair H100-2x6970-16 gig g.skill- 2x ssd raid0-1000 wat coolermaster-coolermaster sniper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:11
RoD schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:15:
[...]
Hoe dan ook, voor het grote plaatje verder niet zo belangrijk. Wel opmerkelijk. Zo'n wanorde heb ik bij UA niet eerder bespeurd.
Het kan prima zijn dat deze man voor het welzijn en de staat van het leger deze brief schrijft, hij kiest in elk geval niet voor het in stand houden van de bestaande verhoudingen.
Zoals ik hem lees is de samenwerking met zijn collega zacht gezegd niet goed, dat kan natuurlijk verschillende redenen hebben, maar werkt ook demotiverend voor de 'boots on the ground'.

Natuurlijk is dit een duidelijk signaal dat het niet overal koek en ei is in de gelederen, maar zonder dit bericht wist je dat natuurlijk ook wel gezien de gefaalde actie eerder.

Een Russisch man op die positie zie ik zoiets bijvoorbeeld niet doen, die blijft gewoon zitten en geeft alles en iedereen de schuld. Probeert daarnaast uit alle macht ergens iets te forceren om het geleden gezichtsverlies weer (enigszins) te herstellen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Compuchip87 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:39:
Zo, de NOS doet weer een mooi staaltje bothsideism

https://nos.nl/l/2482441

Denk dat ik hier maar een mailtje naar de redactie over ga sturen want dit is wel erg veel aandacht voor Russische propaganda
Prima stuk toch?
Het is belangrijk dat mensen die niet topics als dit volgen kunnen lezen hoe het in rusland gaat met propaganda.
Dus hoe rusland de NAVO top bij de bevolking onder de aandacht brengt past daar heel goed bij.
En ik volg oa dit topic en pik nu toch mee dat zelfs in al de anti NAVO propaganda ze wel " lief zijn" naar Turkije, dat had ik gemist en vind ik wel interessant.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fc9CgBD0FX6-ZKuXQN677Kkeaps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8tbL5jQGH30IuTIqexhoW16.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:49

Snow_King

Konijn is stoer!

Gaat het dan eindelijk gebeuren? Ik hoop dat die dingen al onderweg zijn. Al zijn het er maar 50, een paar goede doelwitten keihard raken is altijd mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:58
Snow_King schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 07:47:
[Twitter]

Gaat het dan eindelijk gebeuren? Ik hoop dat die dingen al onderweg zijn. Al zijn het er maar 50, een paar goede doelwitten keihard raken is altijd mooi.
Zou mooi zijn inderdaad. Het is alleen al lang niet meer zo'n stap als dat het zou zijn geweest vóór de komst van de stormshadow en diens Franse equivalent.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
blissard schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:13:
[...]

Zou mooi zijn inderdaad. Het is alleen al lang niet meer zo'n stap als dat het zou zijn geweest vóór de komst van de stormshadow en diens Franse equivalent.
offtopic:
Ter info: De Storm Shadow is door de Fransen en Engelsen samen ontwikkeld. De Engelsen noemen het Storm Shadow, de Fransen SCALP. De SCALP is dus niet het Franse equivalent van de Storm Shadow, het ís de Storm Shadow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:42
Over de ATACMS is in de podcast-die-niet-genoemd-mag-worden gezegd dat de Amerikanen aan de Russen duidelijk hebben gemaakt dat ze ATACMS zouden leveren als Rusland bepaalde rode lijnen zou overgaan (als voorbeeld werd een gerichte aanval op het leiderschap van UA genoemd).

Uiteraard nemen we alles uit deze podcast met een korrel (schep) zout, maar ik vond het wel een interessante verklaring waarom Amerika zo zit te twijfelen om de ATACMS echt te leveren. Als de VS ze levert, zijn ze een pressiemiddel kwijt richting Rusland (en komen ze een afspraak niet na (als die er is)). Aan de andere kant heeft UA de ATACMS hard nodig om uit de status quo te komen EN je zou kunnen argumenteren dat het opblazen van de Kakhovka dam wellicht al een rode lijn is die overschreden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
--Overbodig--
Hoe verwijder ik dit?

[ Voor 89% gewijzigd door Testert op 12-07-2023 09:27 ]

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Snow_King schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 07:47:
[Twitter]

De zoveelste keer dat het gewogen wordt, een paar weken geleden zou het al bijna rond zijn. Erg frustrerend. UA zou hier zoveel goeds mee kunnen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-09 16:39

Garyu

WW

jbdeiman schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 07:26:
[...]

Het kan prima zijn dat deze man voor het welzijn en de staat van het leger deze brief schrijft, hij kiest in elk geval niet voor het in stand houden van de bestaande verhoudingen.
Zoals ik hem lees is de samenwerking met zijn collega zacht gezegd niet goed, dat kan natuurlijk verschillende redenen hebben, maar werkt ook demotiverend voor de 'boots on the ground'.

Natuurlijk is dit een duidelijk signaal dat het niet overal koek en ei is in de gelederen, maar zonder dit bericht wist je dat natuurlijk ook wel gezien de gefaalde actie eerder.

Een Russisch man op die positie zie ik zoiets bijvoorbeeld niet doen, die blijft gewoon zitten en geeft alles en iedereen de schuld. Probeert daarnaast uit alle macht ergens iets te forceren om het geleden gezichtsverlies weer (enigszins) te herstellen.
De man is zelf niet onomstreden als ik de verschillende reacties zo lees. Teveel bezig mez influencer-zijn en te weinig met het wel en wee van de brigade zelf. Deze is namelijk al lang (sinds 2014) onder stabiel commando terwijl Markus er pas kort bij is en erg aanwezig is. Dit soort interne conflicten naar buiten dragen in de media is mogelijk een manier om te krijgen wat hij wil buiten de normale paden omdat die niet werkten. Dat betekent niet automatisch dat hij gelijk heeft natuurlijk of dat wat hij wil ook het beste voor het leger/ het land is

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:20

_Eend_

🌻🇺🇦

Garyu schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:48:
[...]

De man is zelf niet onomstreden als ik de verschillende reacties zo lees. Teveel bezig mez influencer-zijn en te weinig met het wel en wee van de brigade zelf. Deze is namelijk al lang (sinds 2014) onder stabiel commando terwijl Markus er pas kort bij is en erg aanwezig is. Dit soort interne conflicten naar buiten dragen in de media is mogelijk een manier om te krijgen wat hij wil buiten de normale paden omdat die niet werkten. Dat betekent niet automatisch dat hij gelijk heeft natuurlijk of dat wat hij wil ook het beste voor het leger/ het land is
Dat schetst wel even een ander beeld. In boeken, series en films krijg je vaak het beeld van de incompetente officier en de ervaren, kundige onderofficier. Ik was al geneigd om Markus te geloven. Nu lijkt het meer op een ouderwets potje moddergooien om zijn zin door te drijven. Dan is het not done om dit soort vuile was buiten te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-09 16:29
Garyu schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:48:
[...]

Een beetje: 'iedereen is incompetent behalve ik' verhaal. Zou kunnen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Filmpje bij deze tweet is een aanrader. Dankzij onze steun kunnen gewonden nu sneller geholpen worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Silent7 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 07:31:
[...]

Prima stuk toch?
Het is belangrijk dat mensen die niet topics als dit volgen kunnen lezen hoe het in ruslandaan beide kanten gaat met propaganda.
Dus hoe rusland de NAVO top bij de bevolking onder de aandacht brengt past daar heel goed bij.
En ik volg oa dit topic en pik nu toch mee dat zelfs in al de anti NAVO propaganda ze wel " lief zijn" naar Turkije, dat had ik gemist en vind ik wel interessant.
FTFY. Berichtgeving vanuit een UA-steunend land zullen altijd anders zijn dan een RU-steunend land. Zo simpel is het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Requiem19 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:12:
Over de ATACMS is in de podcast-die-niet-genoemd-mag-worden gezegd dat de Amerikanen aan de Russen duidelijk hebben gemaakt dat ze ATACMS zouden leveren als Rusland bepaalde rode lijnen zou overgaan (als voorbeeld werd een gerichte aanval op het leiderschap van UA genoemd).

Uiteraard nemen we alles uit deze podcast met een korrel (schep) zout, maar ik vond het wel een interessante verklaring waarom Amerika zo zit te twijfelen om de ATACMS echt te leveren. Als de VS ze levert, zijn ze een pressiemiddel kwijt richting Rusland (en komen ze een afspraak niet na (als die er is)). Aan de andere kant heeft UA de ATACMS hard nodig om uit de status quo te komen EN je zou kunnen argumenteren dat het opblazen van de Kakhovka dam wellicht al een rode lijn is die overschreden is.
je kan ook gewoon een paar leveren met als doelen de krim brug, basis in RU etc.. zeg dat je er 4 levert (in praktijk 10 oid) en 4 vervelende doelen zijn opeens gemerkt als "onvoorzichtig roken ongevallen"

Politiek zeg je gewoon: "we kunnen meer leveren als RU weer buiten de lijntjes kleurt" 1 on-conventionele actie staat gelijk aan x aantal reacties zeg je dan eigenlijk.

Voor de rest zijn er wellicht nog meer lastige antwoorden voor rusland naast ATACAMS (ken ze niet) maar lijkt me sterk dat dit het laatste speeltje is die tof is voor UA.

maar IMHO vind ik wel dat UA + dam en weken later reageren is wel erg ..jammer.

AD.nl reageert met "www.ad.nl/buitenland/live-rusland-dreigt-als-vs-clusterbommen-levert-aan-oekraine-dan-zet-moskou-ze-ook-in" waarbij mijn gedachte was .. "UA heeft een foto laatst (ook in dit topic vindbaar?) op internet gezet met bergen cluster munitie wat gespendeerd is door Rusland"

kort om hoezo "ook inzetten" wat is de escalatie hierin dan? ach volgens Perun is de volgende stap dat RU beweert dat er 99,999% DOA's in zitten en dat ze dus geen hinder ondervinden en ze 400 Himars hebben weten te vernietigen enzv.

Tja vanalles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tens
vso schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:20:
"UA heeft een foto laatst (ook in dit topic vindbaar?) op internet gezet met bergen cluster munitie wat gespendeerd is door Rusland"
zoiets bedoel je?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8S2htCCo5YzrGn9cNQNmL1vdZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ZgruzLYGiWJcj3kqUA07S4b.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.voanews.com/a...ern-ukraine-/6890665.html

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 22:20

_Eend_

🌻🇺🇦

vso schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:20:
[...]

AD.nl reageert met "www.ad.nl/buitenland/live-rusland-dreigt-als-vs-clusterbommen-levert-aan-oekraine-dan-zet-moskou-ze-ook-in" waarbij mijn gedachte was .. "UA heeft een foto laatst (ook in dit topic vindbaar?) op internet gezet met bergen cluster munitie wat gespendeerd is door Rusland"

kort om hoezo "ook inzetten" wat is de escalatie hierin dan? ach volgens Perun is de volgende stap dat RU beweert dat er 99,999% DOA's in zitten en dat ze dus geen hinder ondervinden en ze 400 Himars hebben weten te vernietigen enzv.
Hebben ze dan nog clustermunitie? :+

Als ik dit AD artikel eerder had gezien had ik hem in het meme-topic geplaatst. Al vrijwel vanaf het begin was het duidelijk dat Rusland clustermunitie gebruikte. Ik kan me nog een foto herinneren van een burger waar een raket dwars door het dak was gevallen en precies in de gootsteen was geland. Dat was een raket waar, in ieder geval volgens sommige reacties op o.a. reddit en twitter, clusterbommen in hadden gezeten. Gelukkig had de bewoner nog een backup gootsteen :P

Filmpje: https://www.reddit.com/r/...raine_even_after_russian/

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/vnk0ryfx1jo81.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=3f85ef9caeaf7d7c26c02d2adfe5bc4780e9a360

Sowieso is er meer dan genoeg bewijs voor het gebruik van clustermunitie door RU: Wikipedia: Use of cluster munitions in the Russian invasion of Ukraine

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Er is weer een Oryx update. De vorige keer zagen we dat na een aantal weken positieve cijfers, er een negatieve uitschieter was. De update van nu laat zien dat het vooralsnog bij die ene negatieve uitschieter blijft.

De Oekraïense verliezen.
37 entries, auw. 8 tanks verloren, waarvan eentje die gebruijt werd voor ontmijnen. Daarnaastde nodige westerse voertuigen, zoals 4 Bradleys. Niet zo'n mooie update.

Maar dan de russische cijfers
Daar zien we 64 nieuwe entries, dus aanzienlijk meer dan de Oekraïense. Nog geen 2:1 verhouding, maar we zijn ieder geval weer op het pad van attritie. 13 tanks, waaronder een T-90M. 7 stuks artillerie, een aantal radars (heel fijn) en een S-400. Ook 17 trucks.

Een fijne update dus, ondanks de forse UA verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Yermak weer met zijn typische communicatie via emojis. Het raketsymbool is veelbetekenend. Onduidelijk of het wensdenken is van UA of dat ze daadwerkelijk nog kansen zien om de Taurus raketten van Duitsland te krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-09 17:11
RoD schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:59:
Er is weer een Oryx update. De vorige keer zagen we dat na een aantal weken positieve cijfers, er een negatieve uitschieter was. De update van nu laat zien dat het vooralsnog bij die ene negatieve uitschieter blijft.

De Oekraïense verliezen.
[Embed] 37 entries, auw. 8 tanks verloren, waarvan eentje die gebruijt werd voor ontmijnen. Daarnaastde nodige westerse voertuigen, zoals 4 Bradleys. Niet zo'n mooie update.

Maar dan de russische cijfers
[Embed] Daar zien we 64 nieuwe entries, dus aanzienlijk meer dan de Oekraïense. Nog geen 2:1 verhouding, maar we zijn ieder geval weer op het pad van attritie. 13 tanks, waaronder een T-90M. 7 stuks artillerie, een aantal radars (heel fijn) en een S-400. Ook 17 trucks.

Een fijne update dus, ondanks de forse UA verliezen.
voor "aanvallende" troepen hééél nette cijfers, maar iedere entry is te betreuren.
Leveranties MOETEN verder omhoog en zo snel mogelijk.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:11
Hansieo schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:07:
[...]

voor "aanvallende" troepen hééél nette cijfers, maar iedere entry is te betreuren.
Leveranties MOETEN verder omhoog en zo snel mogelijk.
Wou net zeggen voor aanvallende partij zeer knap, helemaal als je de Russische verliezen ziet die helemaal ingegraven zit :')

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Hier ben ik wel benieuwd naar.

Edit

[ Voor 29% gewijzigd door RoD op 12-07-2023 11:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Australië doet ook weer iets.
Ik hoop dat er meer in dat pakket zit, we zullen zien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-09 14:45

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Gaius schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:05:
[...]

offtopic:
Ter info: De Storm Shadow is door de Fransen en Engelsen samen ontwikkeld. De Engelsen noemen het Storm Shadow, de Fransen SCALP. De SCALP is dus niet het Franse equivalent van de Storm Shadow, het ís de Storm Shadow.
Het verschil is wel dat de uk de export variant met 300km bereik heeft gestuurd. Frankrijk stuurt de 550km variant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

AndereKoekoek schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:21:
[...]

Het verschil is wel dat de uk de export variant met 300km bereik heeft gestuurd. Frankrijk stuurt de 550km variant.
Is daar een bron van? Gisteren was dit nog onduidelijk.

Verder:
Geen details nog, maar dit klinkt nuttig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Extra MRAP's uit Australie:
"Negotiations with Prime Minister of Australia Anthony Albanese. Thank you! A new powerful defense package, including 30 Bushmasters. As always, we have a full political understanding. Successful meeting!" Zelensky said.
https://www.ukrinform.net...ter-armored-vehicles.html

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:52
Je zou toch denken dan het Kremlin er een keer moedeloos van wordt, deze constante stroom van steeds betere wapens.
Maar schijnbaar durft niemand te zeggen dat het beter is om terug te gaan naar eigen landsgrens en mischien de krim proberen te behouden. Nee liever all in, dan maar kapot, je leger je economie je toekomst dus alles in de waagschaal, ik vind het ongelofelijk

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-09 09:50
merlin1201 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:42:
Je zou toch denken dan het Kremlin er een keer moedeloos van wordt, deze constante stroom van steeds betere wapens.
Maar schijnbaar durft niemand te zeggen dat het beter is om terug te gaan naar eigen landsgrens en mischien de krim proberen te behouden. Nee liever all in, dan maar kapot, je leger je economie je toekomst dus alles in de waagschaal, ik vind het ongelofelijk
Het lijkt wel of ze zelf niet door hebben dat zij de agressor zijn. Die menen echt dat dat stuk land van hun is en ze moeten vechten voor het voortbestaan van Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
RoD schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:27:
[...]
Is daar een bron van? Gisteren was dit nog onduidelijk.
Er is op dit moment een #1 target wat buiten bereik is van alle precisie ammunitie. Ik heb het over de Kerch brug. Zodra die een aantal bezoekjes krijgt weet je zeker dat het de long range versie is.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• honey
  • Laatst online: 24-09 08:53
Ingelogd schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:58:
[...]

Het lijkt wel of ze zelf niet door hebben dat zij de agressor zijn. Die menen echt dat dat stuk land van hun is en ze moeten vechten voor het voortbestaan van Rusland.
In hoeverre worden de Russische burgers hierover geïnformeerd? Krijgen ze continue te horen dat hun land de agressor is, dat zij onschuldige burgers aanvallen en slachtoffers maken? Ik zou het wel heel vervelend vinden als Nederland elders in de wereld dit zou doen. Het moet toch de opinie beïnvloeden.

*knip* om te voorkomen dat de indruk ontstaat dat dit forum op een hoop is te gooien (eigenlijk een vorm van false balance) met de propaganda tussen strijdende partijen

in hoeverre is Oekraïne bezig met een digitale en media oorlogsvoering? Continue de Rus duidelijk maken dat zij verkeerd bezig zijn.

*knip* offtopic, voor de situatie in Nederland zijn andere topics om dat te bediscussiëren

[ Voor 22% gewijzigd door teacup op 12-07-2023 19:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
honey schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:21:
[...]
In hoeverre worden de Russische burgers hierover geïnformeerd? Krijgen ze continue te horen dat hun land de agressor is, dat zij onschuldige burgers aanvallen en slachtoffers maken?
Die kanalen worden geblokkeerd, en de mensen daarachter worden waar mogelijk naar de gulag getransporteerd.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
  • Laatst online: 24-09 08:53
YakuzA schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:27:
[...]

Die kanalen worden geblokkeerd, en de mensen daarachter worden waar mogelijk naar de gulag getransporteerd.
Ja, dat snap ik. Maar in deze tijd zal compleet isoleren van een land wel heel lastig zijn en je kunt nog steeds op een fiets pamfletten verspreiden. Ik lees hier nauwelijks iets terug van deze vorm van oorlogsvoering en is m.i. minstens zo belangrijk als het nieuws dat Oekraïne weer 100 meter heeft terugveroverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
merlin1201 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:42:
De gedachte (/hoop) van het Kremlin is dat het Westen uiteindelijk de steun vermindert. Bijvoorbeeld omdat Trump volgend jaar de verkiezingen wint in de VS.

De huidige strategie van Rusland is 'het zo lang mogelijk volhouden' en 'maar hopen dat het Westen de steun niet volhoudt / bij Oekraïne gaat aandringen op onderhandelingen'.

Dat is natuurlijk een hail mary strategie. Tegelijkertijd moeten we constateren dat veel van de moderne Westerse wapens (met name de main battle tanks) weinig invloed hebben gehad op het slagveld, omdat de situatie nog niet geschikt is voor tanks.

De huidige attritie strategie van Oekraïne werkt, maar duurt alleen veel langer. Rusland is echter bedreven in dit soort dingen lang volhouden helaas, met name omdat mensenlevens in de ogen van het Russisch leiderschap niet veel meer waarde hebben dan een blikje cola in de supermarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:27
Requiem19 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:35:
[...]

De gedachte (/hoop) van het Kremlin is dat het Westen uiteindelijk de steun vermindert. Bijvoorbeeld omdat Trump volgend jaar de verkiezingen wint in de VS.

De huidige strategie van Rusland is 'het zo lang mogelijk volhouden' en 'maar hopen dat het Westen de steun niet volhoudt / bij Oekraïne gaat aandringen op onderhandelingen'.

Dat is natuurlijk een hail mary strategie. Tegelijkertijd moeten we constateren dat veel van de moderne Westerse wapens (met name de main battle tanks) weinig invloed hebben gehad op het slagveld, omdat de situatie nog niet geschikt is voor tanks.

De huidige attritie strategie van Oekraïne werkt, maar duurt alleen veel langer. Rusland is echter bedreven in dit soort dingen lang volhouden helaas, met name omdat mensenlevens in de ogen van het Russisch leiderschap niet veel meer waarde hebben dan een blikje cola in de supermarkt.
Nouja, Of ze het verschil nog niet maken is lastig om te zeggen. UA heeft tenslotte het gros van de troepen nog steeds niet gecommit.

Mocht dat gebeuren dan kan je denk ik pas zeggen of die moderne tanks nu wel of geen invloed gaan hebben op het slagveld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
LZ86 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:37:
[...]

Nouja, Of ze het verschil nog niet maken is lastig om te zeggen. UA heeft tenslotte het gros van de troepen nog steeds niet gecommit.

Mocht dat gebeuren dan kan je denk ik pas zeggen of die moderne tanks nu wel of geen invloed gaan hebben op het slagveld.
De momenten dat ze zijn ingezet zijn er enorme verliezen geleden (al blijken er redelijk wat Bradley's nog terug te halen nu UA dat gebied in handen heeft).

Die grote verliezen zijn ook de reden dat UA de strategie gewijzigd heeft en meer focused op logistieke / munitie doelen achter het front, icm aanvallen op kleinere schaal.

De huidige verdedigingslinies met mijnen maken de inzet van bijv Leopards niet optimaal, dus doet UA dit ook niet meer. Als ze voorbij die linies zijn kan het een ander verhaal worden. Maar in de huidige situatie heeft Rusland het relatief goed voor elkaar, omdat UA z'n beste materieel niet effectief kan inzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:54
Hopelijk is het binnenkort wat makkelijker voor UA om de russische anti air uit te schakelen, met dank aan de nieuwe lange afstands raketten, en mogelijk in combinatie met de F16's die eraan komen.

Indien het dan mogelijk is om (lokaal) luchtoverwicht te creeeren, dan kun je de combined arms filosofie eindelijk inzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:01
Ingelogd schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:58:
[...]

Volgens mij boeit de meesten dat gewoon niet, it's just another job. En als het fout gaat krijgt je familie een leuke bonus. Als je verder niets, of heel weinig, hebt, dan ben je vast wel gevoelig voor de wervings-verhalen. Maar uiteindelijk staan ze daar echt niet vanwege vaderlandsliefde is mijn gevoel, maar gewoon om het geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
honey schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:35:
[...]

Ja, dat snap ik. Maar in deze tijd zal compleet isoleren van een land wel heel lastig zijn en je kunt nog steeds op een fiets pamfletten verspreiden. Ik lees hier nauwelijks iets terug van deze vorm van oorlogsvoering en is m.i. minstens zo belangrijk als het nieuws dat Oekraïne weer 100 meter heeft terugveroverd.
Ik vind dat wat simplistisch :)

Hoe lang denk je dat het duurt voordat die persoon op de fiets met pamfletten opgepakt wordt?

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:33
Requiem19 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:41:
[...]

De momenten dat ze zijn ingezet zijn er enorme verliezen geleden (al blijken er redelijk wat Bradley's nog terug te halen nu UA dat gebied in handen heeft).

Die grote verliezen zijn ook de reden dat UA de strategie gewijzigd heeft en meer focused op logistieke / munitie doelen achter het front, icm aanvallen op kleinere schaal.

De huidige verdedigingslinies met mijnen maken de inzet van bijv Leopards niet optimaal, dus doet UA dit ook niet meer. Als ze voorbij die linies zijn kan het een ander verhaal worden. Maar in de huidige situatie heeft Rusland het relatief goed voor elkaar, omdat UA z'n beste materieel niet effectief kan inzetten.
Hier 'worstelen' ze na de eerste pogingen ook mee en staat haaks op navo doctrine. Als je luchtoverwicht verkrijgt, kun je troepen achter de linies laten landen, posities innemen, tanks mijnenvelden laten opruimen en op je gemak de volgende linie te lijf gaan.

Men heeft geen enkele andere optie dan door de mijnenvelden heen rijden. Je kunt er niet omheen, je kunt er niet overheen, ik zat serieus nog te denken: kan het wellicht onderdoor?

Want door mijnenvelden heen is en blijft waardeloos zolang de vijand weet dat je komt, je kan zien en je op elk moment kan treffen. Je ziet in alle beelden van elke aanval hetzelfde patroon: troepen en voertuigen rukken op. Er rijdt er eentje op een mijn, de rest moet blijven wachten en het begint artillerie granaten te regenen.

Als je enorm suicidaal bent rijd je gewoon door, maar dan nog, je komt gehavend met je halve eenheid aan en treft daar ingegraven soldaten met AT wapens. Enige wat nu goed werkt is troepen licht gemechaniseerd naar loopgraven brengen en ze per meter laten opschonen. Dat is hoe ze nu in 6 weken meer terrein terugwonnen als RU in 6 maanden verkreeg, blijkbaar, maar om het een enorm gehoopt succes te noemen versus de verliezen die er geleden worden. We moeten het nog zien.

Dus of de oplossing wordt het systematisch uitschakelen van artillerie om op die manier 'luchtoverwicht' te krijgen - ik weet niet of dat haalbaar zal blijken.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
NiGeLaToR schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:46:
[...]

Hier 'worstelen' ze na de eerste pogingen ook mee en staat haaks op navo doctrine. Als je luchtoverwicht verkrijgt, kun je troepen achter de linies laten landen, posities innemen, tanks mijnenvelden laten opruimen en op je gemak de volgende linie te lijf gaan.

Men heeft geen enkele andere optie dan door de mijnenvelden heen rijden. Je kunt er niet omheen, je kunt er niet overheen, ik zat serieus nog te denken: kan het wellicht onderdoor?

Want door mijnenvelden heen is en blijft waardeloos zolang de vijand weet dat je komt, je kan zien en je op elk moment kan treffen. Je ziet in alle beelden van elke aanval hetzelfde patroon: troepen en voertuigen rukken op. Er rijdt er eentje op een mijn, de rest moet blijven wachten en het begint artillerie granaten te regenen.

Als je enorm suicidaal bent rijd je gewoon door, maar dan nog, je komt gehavend met je halve eenheid aan en treft daar ingegraven soldaten met AT wapens. Enige wat nu goed werkt is troepen licht gemechaniseerd naar loopgraven brengen en ze per meter laten opschonen. Dat is hoe ze nu in 6 weken meer terrein terugwonnen als RU in 6 maanden verkreeg, blijkbaar, maar om het een enorm gehoopt succes te noemen versus de verliezen die er geleden worden. We moeten het nog zien.

Dus of de oplossing wordt het systematisch uitschakelen van artillerie om op die manier 'luchtoverwicht' te krijgen - ik weet niet of dat haalbaar zal blijken.
Eens met je analyse. Ik denk dat we vooral blij moeten zijn dat - in tegenstelling tot Rusland (!) - Oekraïne beseft dat de initiële strategie niet werkt en snel overgeschakeld is naar een alternatieve strategie.

Ongetwijfeld is het boodschappenlijstje waar Zelensky mee op pad gestuurd is deze week vooral volgezet met (lange afstands) wapens die met de huidige strategie essentieel zijn en echt het verschil kunnen gaan maken.

(roept overigens bij mij nog steeds de vraag op hoe het komt dat Oekraïne + het Westen vooraf niet goed heeft kunnen inzien dat de MBT's niet heel nuttig zijn in deze fase van de strijd en dat er het afgelopen half jaar niet gelijk geleverd is wat UA écht nodig had gehad).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-09 14:23

Ja, de meest logische manier zou dan zijn om via een omweg van de achterkant af de boel op te ruimen. Wat de Geallieerden in WO2 ook deden, door met paratroopers achter de linies te landen, de artillerie en verschanste eenheden van de achterkant kapot te maken, zodat vervolgens de hoofdmacht ongehinderd een pad door de mijnenvelden en andere verdedigingswerken konden maken.

Maar ja, dan heb je dus wel luchtoverwicht nodig en moet je zo goed als alle luchtverdediging uitgeschakeld hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:27
Requiem19 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:41:
[...]

Yup. Die ene aanval waar ze al dat gepantser verloren was dan inderdaad ook de grootste fout van UA in deze hele oorlog.

Wellicht is de andere grote fout dat ze de russen vrij lang de tijd hebben gegeven zich in te graven/voor te bereiden. Maar ik snap volledig het wachten op beter materiaal voordat je aanvalt. Dus eigenlijk is het niet echt een fout, maar meer menselijkheid richting de eigen troepen om geen meatgrinder tactieken te bezigen zoals de russen wel doen.

Maar duidelijk is dat de russen niet hebben stilgezeten en een gedegen verdedigingslinie hebben neergezet.

Hopen dat er spoedig een gaatje geslagen wordt dat UA eindelijk die troepen kan committen. Dan kan het best nog wel eens hard gaan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Requiem19 volgens mij is dat een timingsissue: toen Rusland nog volop met tanks aanviel en UA ze niet had - riepen ze om tanks. Al redelijk voor de tanks geleverd werden was dat probleem opgelost door een vooral statisch front en meer mijnenvelden dan tanks.

Nu roept men al een tijd om vliegtuigen en lange afstandswapens - ongetwijfeld krijgen ze ze wederom te laat, omdat dat is hoe het werkt. Ik heb overigens frustratie over late leveringen, maar ook begrip voor het proces. We vergeten makkelijk dat UA een falende staat was onder het juk van Rusland - ondanks dat ze het nu anders willen is dat nog niet zo lang geleden. We hebben massaal tegen toetreding van UA gestemd in een referendum, weet ik nog (ok oke, niet mijn beste besluit ooit retroperspectief).

Het is blijkbaar lastig om behoefte en aanbod goed te timen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Drone wars ++
The Norwegian government has agreed to transfer 1,000 new Black Hornet micro-drones to Ukraine.
https://mil.in.ua/en/news...-micro-drones-to-ukraine/

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:00:
@Requiem19 volgens mij is dat een timingsissue: toen Rusland nog volop met tanks aanviel en UA ze niet had - riepen ze om tanks. Al redelijk voor de tanks geleverd werden was dat probleem opgelost door een vooral statisch front en meer mijnenvelden dan tanks.

Nu roept men al een tijd om vliegtuigen en lange afstandswapens - ongetwijfeld krijgen ze ze wederom te laat, omdat dat is hoe het werkt. Ik heb overigens frustratie over late leveringen, maar ook begrip voor het proces. We vergeten makkelijk dat UA een falende staat was onder het juk van Rusland - ondanks dat ze het nu anders willen is dat nog niet zo lang geleden. We hebben massaal tegen toetreding van UA gestemd in een referendum, weet ik nog (ok oke, niet mijn beste besluit ooit retroperspectief).

Het is blijkbaar lastig om behoefte en aanbod goed te timen.
En zodra ze op 1 plek door de mijnenvelden etc heen zijn, zijn tanks ineens weer super nuttig.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:17:
[...]

En zodra ze op 1 plek door de mijnenvelden etc heen zijn, zijn tanks ineens weer super nuttig.
Jep, zou ze ook nu niet in ene weg doen omdat er nog een mijnenveld in de weg ligt inderdaad :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Laatst online: 19:38
Wel hele dikke footage van een aanval op een loopgraaf. Infanterie die door MRAPs gedropt wordt terwijl tanks heen-en-weer rijden om ondersteuning te geven. En een Russische tank die zichzelf probeert te verstoppen (helaas geen belden waarin hij aan flarden wordt geschoten): https://www.reddit.com/r/...ve_of_the_ukrainian_35th/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-09 09:50
olafmol schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:45:
[...]

Volgens mij boeit de meesten dat gewoon niet, it's just another job. En als het fout gaat krijgt je familie een leuke bonus. Als je verder niets, of heel weinig, hebt, dan ben je vast wel gevoelig voor de wervings-verhalen. Maar uiteindelijk staan ze daar echt niet vanwege vaderlandsliefde is mijn gevoel, maar gewoon om het geld.
Hier een inkijkje in een dorpje in Rusland, interview is recent opgenomen. Lastig om uit te leggen wat deze jonge mannen denken, ze willen niet maar vinden dat ze moeten. Door propaganda is hun denkbeeld compleet verdraaid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Leo 2 repair plant in Polen gaat niet door lijkt het:
Germany withdraws from the agreement on the tank repair plant construction in Poland
According to Der Spiegel, the Polish Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) demands over €100,000 for “initial diagnostics” of tanks, while in Germany, it usually costs about €12,000. In addition, PGZ does not wish to undertake any repair guarantees.
https://mil.in.ua/en/news...t-construction-in-poland/
In case of termination of the agreement with Poland, Leopard 2 tanks will be repaired in Germany and probably also in Lithuania. Repair work on these tanks can begin now

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

Is een andere optie heul veul HIMARS & Co?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
honey schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:21:

[...]

In Nederland wordt deze strategie met succes wel toegepast in de vluchtelingenindustrie door foto's en filmpjes te laten zien van kinderen die dood op een strand liggen of zieligmensen die buiten moeten slapen. Dat moet toch ook kunnen in deze oorlog?
Met succesjes, ja. Met succes? Nee, absoluut niet. De Nederlandse politiek is naar rechts opgeschoven (wat al begonnen is met CDA in jaren 90, en vervolgens VVD). Ook wat betreft asielbeleid. De verliezers hiervan zijn vluchtelingen. Oekraïense vluchtelingen zijn hier deels een uitzondering op; ik kan alleen maar blij voor hen zijn dat zij wel menswaardig worden behandeld.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 23:30

Qwerty-273

Meukposter

Requiem19 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:35:

Precies, de strategie van de lange adem. Net zoals ze al sinds 2014 delen van Oekraïne bezetten.En andere gebieden zoals Abchazië, Zuid-Ossetië en Transnistrië eigenlijk al decennia onder het Russische bewind staan. Blijkbaar leveren die gebieden voldoende op om het vol te houden. De poging om heel Georgië te onderwerpen in 2008 liep met een sisser af.

Maar ik denk ook dat het huidige regime in Rusland zich niet zonder interne gevolgen zomaar volledig terug kunnen trekken uit Oekraïne. Daar zijn in de loop van de tijd te veel belangen en beloftes aangehangen. Internationaal door de sancties wordt de rol steeds kleiner, en Rusland wordt een goedkope winkel voor de BRICS landen die nog wel willen shoppen maar ook weten dat Rusland minder en minder te zeggen heeft. Dat zie je dan ook terug in de vermeende relaties tussen Iran en Rusland waar ze steeds meer gelijkwaardiger worden (of te wel Rusland zinkt dieper en dieper).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
NeutraleTeun schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:30:
[...]

Ik dacht juist altijd dat overige voertuigen/auto's er zonder problemen overheen konden rijden en dat alleen bij serieus gewicht (zoals een tank), zo'n mijn afging.
Maar 150kg druk is eigenlijk niks.
Lijkt alsof die wel afgesteld kan worden, tussen de 150kg en 700kg oid:
https://atlas-intbg.com/product/tm-62-m-anti-tank-mine/

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Noorwegen stuurt ook nog extra NASAMS:
"Norway donates Ukraine a NASAMS support package containing two additional fire control centers, two launch units and spare parts = ensure endurance, redundancy and flexibility to already donated air defense to Ukraine", the ministry quoted Defense Minister Bjørn Arild Gram.
https://www.ukrinform.net...et-drones-to-ukraine.html

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Een nieuwe good times over ons favoriete onderwerp.
Russische logistiek aan het zuidfront:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Laatst online: 19:38
YakuzA schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:05:
Een nieuwe good times over ons favoriete onderwerp.
Russische logistiek aan het zuidfront:
[YouTube: Logistics. Russia's Fragility in Zaporizhia [Mapped]]
Thanks! Erg interessante video. Het is nu voor het eerst dat ik de significantie van het verder insignificante Vuhledar begrijp.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:31

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Mensen, alsjeblieft, laten we hier niet allerlei "what if" scenario's gaan doorspreken m.b.t. het gedrag van landmijnen. Het kan best even over wapens gaan maar laten we niet zo ver afdwalen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De Wagner inzameling gaat voorspoedig:
https://nos.nl/l/2482215#UPDATE-container-70652822
De Wagner-groep heeft veel wapens overdragen aan het Russische ministerie van Defensie, zegt Moskou. Het zou gaan om zeker 2000 wapens, waaronder tanks en raketten, en om meer dan 2500 ton aan munitie. Volgens het ministerie is de overdracht van wapens bijna afgerond.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:58
YakuzA schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:14:
Leo 2 repair plant in Polen gaat niet door lijkt het:

[...]

https://mil.in.ua/en/news...t-construction-in-poland/

[...]
Klinkt als een PGZ die even extra wel verdienen aan de oorlog. Klinkt logisch dat ze het dan toch in Duitsland zelf gaan oplossen. Zoveel lastiger is dat ook weer niet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Ik weet niet hoe ik hierover moet denken. Wagner was tot nu toe de enige die iets zou kunnen doen tegen Putin. De angel wordt er nu uit gehaald en Wagner wordt ontwapend. Vervolgens zal dat materieel en die munitie toegevoegd worden aan de Russische voorraad en naar Oekraïne worden gestuurd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:36:
[...]
Ik weet niet hoe ik hierover moet denken. Wagner was tot nu toe de enige die iets zou kunnen doen tegen Putin. De angel wordt er nu uit gehaald en Wagner wordt ontwapend. Vervolgens zal dat materieel en die munitie toegevoegd worden aan de Russische voorraad en naar Oekraïne worden gestuurd.
Deze wapens zijn al in Oekraïne ;)
Ze worden nu alleen van wagnerites afgepakt en aan conscriptovitsj gegeven.

En het was al ‘de Russische voorraad’ want deze hebben ze van het leger gekregen :)

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 12-07-2023 21:43 ]

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:41
..., zegt Moskou.
Oh. Dan moet het wel waar zijn. :+

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Het gaat hard de laatste tijd met het vernietigen van russische anti air. Nu weer deze
[Twitter: https://twitter.com/parrot_soldier/status/1679199531987005449?s=20] De laatste tijd komt er elke dag wel eentje voorbij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
RoD schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:52:
Het gaat hard de laatste tijd met het vernietigen van russische anti air. Nu weer deze
[Embed] De laatste tijd komt er elke dag wel eentje voorbij.
+ wat achtergrond info:
SHARK drone helped destroy the Buk air defense system

Marines received this UAV from the Come Back Alive Foundation as part of the “EYE FOR THE EYE” project.
https://mil.in.ua/en/news...e-buk-air-defense-system/

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:31

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Een beetje lastig om de authenticiteit van het volgende te verifiëren. In de volgende tweet zou major general Ivan Popov (58th combined arms Air Defense Army) zich beklagen over de situatie bij de Russische strijdkrachten.
He complains that they don't have counter-battery capabilities and means of recon.
Alsgevolg van zijn beklag zou hij zijn ontheven van zijn functie. De Stentor, via welke ik aan het nieuws kwam, gaf nog wel aan dat het bericht nog niet goed geverifieerd kon worden:
Er was geen onmiddellijk commentaar van het ministerie van Defensie en persbureau Reuters kon de authenticiteit van het gesproken bericht niet verifiëren.
Edit: CNN brengt het ook zie ik nu.

[ Voor 5% gewijzigd door teacup op 13-07-2023 07:35 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdvxPZ6P93B5vKt2X7j4vcbuW0o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uQ657tATPKxDXvsTTbwHYR8x.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Goed om die scheuren in de Russische commandostructuur te zien maar de voornaamste reden tot onenigheid is steeds dat de oorlog niet competent gevoerd wordt, niet dat de hele oorlog idioot is. Ook die video's van boze mobiks gaan er eigenlijk alleen om dat ze niet de middelen hebben om de glorieuze overwinning te behalen die ze dolgraag willen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-09 17:11
*knip* Verwijderd wegens gebrek aan samenhang in de post en het niet refereren aan bronnen. Mensen die zonder enige voorkennis de post lezen kunnen haar zo niet snappen.

[ Voor 88% gewijzigd door teacup op 13-07-2023 19:40 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FF05TExXWcAEnXim.jpg

https://www.ukrinform.net...-returned-to-ukraine.html
Ukraine managed to return the bodies of 19 people who died in Russian captivity, four more bodies should be returned in the next few days.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 13-07-2023 09:09 ]

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De explosies in Mariupol was blijkbaar een hit (;)) bij het tiktok leger:
"Our [soldiers] report that there was a hit on the Kadyrovites' barracks located at Illich Iron and Steel Works in Mariupol. According to preliminary information, the wounded were taken secretly toward Donetsk, which may indicate their serious condition. We are figuring out the details," Andriushchenko wrote.
https://www.ukrinform.net...iupol-andriushchenko.html

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
YakuzA schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:30:
De Wagner inzameling gaat voorspoedig:
sarcasm tags vergeten?

2000 wapens ingeleverd, hoeveel man had/heeft Wagner? aan persoonlijke wapens moeten er al minstens 20K ingeleverd worden lijkt me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Tens schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:25:
[...]

sarcasm tags vergeten?

2000 wapens ingeleverd, hoeveel man had/heeft Wagner? aan persoonlijke wapens moeten er al minstens 20K ingeleverd worden lijkt me
Ik weet niet wat voor tags ik bij Russisch 'nieuws' moet zetten, maar ik ging gezien de referentie naar 'tanks en raketten' er vanuit dat dit 2000 'zware' wapens waren.
Tanks/apc/ifv/arty etc.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
https://apnews.com/articl...ium=AP&utm_source=Twitter
Thousands of Ukraine civilians are being held in Russian prisons. Russia plans to build many more
ZAPORIZHZHIA, Ukraine (AP) — The Ukrainian civilians woke long before dawn in the bitter cold, lined up for the single toilet and were loaded at gunpoint into the livestock trailer. They spent the next 12 hours or more digging trenches on the front lines for Russian soldiers.

Many were forced to wear overlarge Russian military uniforms that could make them a target, and a former city administrator trudged around in boots five sizes too big. By the end of the day, their hands curled into icy claws.

Nearby, in the occupied region of Zaporizhzhia, other Ukrainian civilians dug mass graves into the frozen ground for fellow prisoners who had not survived. One man who refused to dig was shot on the spot — yet another body for the grave.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 13-07-2023 09:37 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:21
teacup schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 07:28:
Een beetje lastig om de authenticiteit van het volgende te verifiëren. In de volgende tweet zou major general Ivan Popov (58th combined arms Air Defense Army) zich beklagen over de situatie bij de Russische strijdkrachten.

[...]

[Embed]Alsgevolg van zijn beklag zou hij zijn ontheven van zijn functie. De Stentor, via welke ik aan het nieuws kwam, gaf nog wel aan dat het bericht nog niet goed geverifieerd kon worden:

[...]

Edit: CNN brengt het ook zie ik nu.
VRT news brengt het ook.
https://www.vrt.be/vrtnws...hij-ontslagen-is-na-krit/

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De brigades met Zweeds materiaal duiken nu ook ergens bij het front op:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
YakuzA schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:28:
[...]

Ik weet niet wat voor tags ik bij Russisch 'nieuws' moet zetten, maar ik ging gezien de referentie naar 'tanks en raketten' er vanuit dat dit 2000 'zware' wapens waren.
Tanks/apc/ifv/arty etc.
even verder gezocht, het NOS verhaal is 'wat' gecomprimeerd: By Euronews with AFP, AP • Updated: 13/07/2023 - 08:30
Wagner hands over arms, claims Russian Defence Ministry
Russia's Defence Ministry said the haul included tanks, rocket launchers, heavy artillery, 2,500 tonnes of ammunition and some 20,000 small arms.

The Russian military announced on Wednesday that it has received military hardware from the Wagner mercenary group following its short-lived mutiny last month that challenged the Kremlin’s authority.

The major haul includes tanks, 2,500 tonnes of ammunition, and around 20,000 small arms.

"More than 2,000 pieces of equipment and weapons have been transferred," Russian Defense Ministry Spokesman, Igor Konashenkov, said in a statement.

"Among the transferred equipment, dozens of units [which] have never been used in combat conditions."

The ministry added that mobile rocket launchers and anti-aircraft systems had been transferred.

The disarming of Wagner reflects efforts by Russian authorities to defuse the threat posed by the group, appearing to confirm an end to its military operation in Ukraine.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YakuzA schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:09:
De brigades met Zweeds materiaal duiken nu ook ergens bij het front op:
[Twitter]
Ik zie niks... :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:24

Auredium

Informaticus Chaoticus

Tens schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:29:
[...]

even verder gezocht, het NOS verhaal is 'wat' gecomprimeerd: By Euronews with AFP, AP • Updated: 13/07/2023 - 08:30
[...]

[...]
Dit is niet echt materiaal winst voor Rusland. Het enige verschil is dat het nu kan worden gebruikt door reguliere Russische soldaten in plaats van Wagner. Het is ook een teken dat Wagner dus inderdaad is ontmanteld voor een groot deel wat op zich weer goed is voor Oekraine.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Jammergenoeg weer zo'n bericht dat de aandacht niet krijgt die recht doet aan het leed.

Gevangenen horen niet te worden gemarteld, en dit is gewoon moderne slavernij. In te grote militaire uniformen worden ze wel herkent door de Russen maar een drone of satelliet zal goed moeten opletten. Het zijn burgers; niet militairen.

De zoveelste oorlogsmisdaad. Tijd voor nog meer wapens en munitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
Filmpje van gevechten aan het front vanuit een HUMVEE (denk ik) gezien. Geen vijanden en bloed e.d. te zien, ondanks dat er wel gewonden zijn. Ondanks dat je eigenlijk niet zo veel bijzonders ziet, laat het wel de intensiteit zien en vooral horen!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:41
Met betrekking tot het ontslag van generaal Popov van het 58e/Kaukasus leger.
Parlementariër Andrej Goeroeljov, zelf een oud-leidinggevende van het 58ste leger, plaatste gisteravond een spraakbericht dat van Popov zou zijn op Telegram. Daarin zegt de generaal dat hij zijn meerderen direct en zeer duidelijk heeft aangesproken op de problemen op het slagveld. Hij beklaagde zich onder meer over het gebrek aan radarsystemen die Oekraïense artillerieposities kunnen achterhalen en "de enorme sterfte en vele verwondingen door vijandig geschut".
Dit zou bijna in de 'Situatie in Rusland' thread kunnen, maar de reden voor ontslag is de Oekraïnse atrittie fase aan de frontlinie.
Kan toch eigenlijk niet beter voor Oekraïne: ervaren Russische generaal maakt werkelijke analyse van de atrittie fase-> 'En opzouten jij, daar zitten we niet op te wachten'.

https://nos.nl/liveblog/2...j-nieuwe-droneaanval-kyiv

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:49

Snow_King

Konijn is stoer!

beany schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:21:
Filmpje van gevechten aan het front vanuit een HUMVEE (denk ik) gezien. Geen vijanden en bloed e.d. te zien, ondanks dat er wel gewonden zijn. Ondanks dat je eigenlijk niet zo veel bijzonders ziet, laat het wel de intensiteit zien en vooral horen!

[YouTube: 50 Cal Combat GoPro | Counter-Offensive | Part 4 - Intense Firefight]
En dan moet men dit nog gaan inzetten:

Ja, het lijkt allemaal 'rustig' en UA boekt niet heel veel voortgang in terrein, maar het lijkt er toch wel op dat de Russische defensie het erg moeilijk begint te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Bezoek van Zelensky heeft weer iemand wakker gemaakt denk ik:
In the morning of July 13, the Russian army attacked Zmiinyi Island in the Odesa region.

"At dawn, using tactical aircraft, the enemy attacked Zmiinyi Island by dropping a high-explosive bomb," the statement said.
https://www.ukrinform.net...mb-on-zmiinyi-island.html

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:03:
Bezoek van Zelensky heeft weer iemand wakker gemaakt denk ik:

[...]

https://www.ukrinform.net...mb-on-zmiinyi-island.html
Dan weet je dat het bezoek zin heeft gehad. Het zit rusland duidelijk dwars.

[ Voor 4% gewijzigd door RoD op 13-07-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:56
Snow_King schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:02:
[...]

Ja, het lijkt allemaal 'rustig' en UA boekt niet heel veel voortgang in terrein, maar het lijkt er toch wel op dat de Russische defensie het erg moeilijk begint te krijgen.
Het blijft gewoon druk zetten op de verdedigingslinies totdat er breuken ontstaan. Dan kan het een stuk sneller gaan.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
https://www.ukrinform.net...d-package-to-ukraine.html
Germany has sent another large batch of military aid to Ukraine.
In particular, the package includes six Gepard self-propelled anti-aircraft guns (34 of them provided to Ukraine before), including around 6,000 rounds of ammunition for them, 3,230 155mm projectiles (before: 24,000) and 1,184 rounds of 155mm smoke ammunition.

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDK-c1u30KhNmQE8mrieDrEtucA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZvuxUWVLltBnU86pxKo1h83Q.jpg?f=fotoalbum_large

Veel anti air en arty

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Bulgarije wil mogelijk 100 oude BTR-60’s doorschuiven:
Bulgaria will consider the transfer of about 100 armored personnel carriers from the Ministry of Internal Affairs warehouses to Ukraine as defense assistance.
https://mil.in.ua/en/news...nnel-carriers-to-ukraine/

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:54
Zien we ook in de anti air een verhoogde trend de laaste de tijd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:55

Blijft er goed uitzien als ze Russische artillerie uitschakelen.

[ Voor 86% gewijzigd door consolefreak op 13-07-2023 23:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
gustaveau schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:26:
[...]

Zien we ook in de anti air een verhoogde trend de laaste de tijd?
Ja zo te zien wel : https://war-bi.prozorro.sale/#/

Beetje rondklkken en je zal je antwoord vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
consolefreak schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:28:
[Embed]

Niet alleen de launcher maar ook de ammo truck, nice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:13

DukeBox

loves wheat smoothies

Is toch dezelfde als beany in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M7" ? Alleen in een verschrikkelijke opmaak.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

consolefreak schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:28:
[Embed]

Rijdt nog gewoon wat verkeer langs ook
Pagina: 1 ... 7 ... 17 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid