Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 17 Laatste
Acties:
  • 376.912 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:06

Omdat er zoveel landmijnen liggen is Oekraïne aan het trainen om ze zo efficiënt mogelijk onschadelijk te maken. Hier laten ze een techniek zien waarbij een granaat wordt gedropt vanuit een drone. Hopelijk helpt het om veiliger voortgang te boeken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• consolefreak

In dit filmpje is een georganiseerde actie van Oekraïne te zien waarbij ze Russen op een eilandje in de Dnieper hebben gevonden. Van schieten vanaf een boot op de Russen tot FPV drones die Russische boten onklaar maken, alles is aanwezig. Geen bloed of dode Russen zichtbaar, dus sfw.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:59
Hier een video van een Russische AA missile uit het perspectief van een Oekraïense drone:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:33

Fanta

FordPerformance™️

LongBowNL schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 07:22:
Hier een video van een Russische AA missile uit het perspectief van een Oekraïense drone:
[Twitter]
Near miss +500 points! :+

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tW9ZwDtublN85oh4P3OiFRAVIow=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d9RzhdJBwS8I0yApFtXOIlcu.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-09 15:28
LongBowNL schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 07:22:
[Twitter]
Meer voor het wapen topic denk maar is het normaal dat ie zo zwabbert in begin?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-09 09:52
schumi2004 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:56:
[...]

..er zit een Miele-chip in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
[...]

Volgens mij (!) is dat counter-battery moeilijker te maken. Het is dus moeilijker te berekenen waar de launcher nu staat vanaf een radar post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-09 21:43
IJsbeer schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:01:
[...]

Volgens mij (!) is dat counter-battery moeilijker te maken. Het is dus moeilijker te berekenen waar de launcher nu staat vanaf een radar post.
Counter battery op een AA geschut lijkt niet heel logisch (misschien zelfs onmogelijk). Daar heb je HARM voor. Lijkt me eerder dat die raket de lucht in wordt geschoten wanneer het doel is vastgesteld en bevestigd, en dat het de raket, wanneer deze al in de lucht is, z'n vluchtpad aanpast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
[...]

Deze vraag staat daar dan ook al ;)
inhico in "Wapens en wapensystemen"
:D

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-09 21:40
Gaat aardig zo met de artillerie.

game pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:33
Emryte schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:45:

[Embed]
Wat mij daarin tegen staat is dat het alleen UA-reported verliezen aan RU-kant zijn, Oryx ziet daar nauwelijks wat van en het wordt dus ook niet geteld daar.

Ik hoop dat het echt helemaal waar is echter met enige terughoudendheid.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 07:24
Ben benieuwd wat voor objectieve gegevens er zijn om te concluderen dat het richting een breekpunt gaat.

Als deze analyse alleen gebaseerd is op het algemene idee 'dat dit niet vol te houden is', vind ik zo'n analyse niet heel overtuigend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:41
Requiem19 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:51:
Ben benieuwd wat voor objectieve gegevens er zijn om te concluderen dat het richting een breekpunt gaat.

Als deze analyse alleen gebaseerd is op het algemene idee 'dat dit niet vol te houden is', vind ik zo'n analyse niet heel overtuigend.
Een objectief gegeven is bijvoorbeeld de ontslagen Russische generaal Popov, met zijn klacht over de enorme sterfte en aantal gewonden bij zijn manschappen en gebrek aan counter-arty middelen.
Hij kreeg nul op het rekest voor de verzochte rotatie van zijn manschappen.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:24

Auredium

Informaticus Chaoticus

Emryte schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:45:

[Embed]
Breken gaat niet in een enkele keer. We horen al langer van de gewone Russische soldaat dat het puinhoop is. Maar we zien wel meer mensen hogerop die de pet erbij neergooien wat tekenend is. In het begin van de oorlog zagen we vooral Russische generaal het loodje leggen door het onderschatten van Oekraïne zijn kundigheid. Nu horen we van generaal die uit hun functie worden gezet niet omdat ze falen maar ze aangeven dat het niet lukt en de situatie onwinbaar is.

De vernietiging van veel materiaal holt hoofdzakelijk mogelijkheden uit. De gemiddelde Russische soldaat klaagt ongeacht of hij in een BMP-3 geflanked door T90's moet oprukken of in een BMP-1 met T55 tanks.
Generaals gaan echter klagen als ze inzien dat de kwaliteit van het materiaal, de snelheid van de vernietiging ervan en de kwaliteit van de logistiek een neerwaartse lijn zijn zonder dat er opties zijn om dar verandering in te brengen.
Kort gezegd; de top in een leger kijkt heel anders aan naar de situatie in het leger dan de bodem (wat ook logisch is). De top van een leger kijkt langer positief aan tegen zaken. Zolang er genoeg pantsers zijn, genoeg soldaten en genoeg munitie is er een kans zelfs als de soldaten minder gemotiveerd en getraind zijn of het materiaal ouder is.

Hoe het waarschijnlijk instort is dat we meer en meer signalen zullen zien waarbij de top aangeeft dat ze een niet houdbare situatie zien. Dat ze niet snel genoeg nieuw materiaal, munitie en brandstof krijgen en er geen tekenen zijn dat de vijand verzwakt in zijn offensieve capaciteiten.
Wat nu plaats vind is dat Oekraïne keihard aan het hameren is op de frontlinies en de logistieke lijnen en dit eigenlijk al zeker twee maanden doet. De vraag is hoe lang de Russische generaal nog gaan denken 'het stopt wel'. Ik denk dat Oekraïne het hameren vrij lang kan volhouden en ik denk dat omdat e iets belangrijks gebeurd is wat wij eigenlijk nog niet goed realiseren: Oekraïne heeft de leiding genomen in lange afstandswapens zoals artillere, drones en raketten. Zolang het westen blijft voorzien in munitie voor deze wapens kan Oekraïne doorhameren.

Ik weet niet zeker of wij grote tank offensieven gaan zien. Mogelijk uiteindelijk maar ik zie 'de grote aanvallen' eigenlijk meer als het slot van een opera in deze zin. Ik denk dat Rusland waarschijnlijk al 'verslagen' is voor deze aanvallen gaan plaats vinden. Het wordt alleen lastig om dit te zien. Vooral berichten van Generaals aan de Russische zijde die aangeven dat het niet meer te doen is zijn daarin een indicatie. Hoe lang dat gaat duren? Geen idee; weken? maanden, een jaar?

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
Baserk schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:07:
[...]

Een objectief gegeven is bijvoorbeeld de ontslagen Russische generaal Popov, met zijn klacht over de enorme sterfte en aantal gewonden bij zijn manschappen en gebrek aan counter-arty middelen.
Hij kreeg nul op het rekest voor de verzochte rotatie van zijn manschappen.
Dat is een goed punt - thanks.

Tegelijkertijd is het binnen Rusland schering en inslag om generaals te ontslaan / vervangen. En dit gebeurt ook aan Oekraïnse zijde. Een objectief gegeven zou naar mijn mening meer liggen in bijvoorbeeld een meetbare afname van (counter) artillerie beschietingen.

Wat ik vooral probeer te zeggen: we hebben al heel vaak de hoop gekregen dat Rusland het allemaal niet vol kon houden. Tot nu toe is dat weinig gebleken in de praktijk en ben ik wat sceptisch geworden als er zulke claims worden gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Requiem19 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:13:
[...]
Dat is een goed punt - thanks.

Tegelijkertijd is het binnen Rusland schering en inslag om generaals te ontslaan / vervangen. En dit gebeurt ook aan Oekraïnse zijde. Een objectief gegeven zou naar mijn mening meer liggen in bijvoorbeeld een meetbare afname van (counter) artillerie beschietingen.
Ik denk niet dat je de stoelendans van de generaals aan RU kant echt kan vergelijken/gelijktrekken met de UA kant?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:49

Snow_King

Konijn is stoer!

Auredium schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:11:
[...]

Ik weet niet zeker of wij grote tank offensieven gaan zien. Mogelijk uiteindelijk maar ik zie 'de grote aanvallen' eigenlijk meer als het slot van een opera in deze zin. Ik denk dat Rusland waarschijnlijk al 'verslagen' is voor deze aanvallen gaan plaats vinden. Het wordt alleen lastig om dit te zien. Vooral berichten van Generaals aan de Russische zijde die aangeven dat het niet meer te doen is zijn daarin een indicatie. Hoe lang dat gaat duren? Geen idee; weken? maanden, een jaar?
Het is verdomde lastig. RU heeft gewoon veel tijd gehad en het ligt overal helemaal vol met mijnen.

Deze armchair general zou niet even een hele berg tanks ergens naartoe sturen met het risico dat je een mijnenveld in rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
YakuzA schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:22:
[...]

Ik denk niet dat je de stoelendans van de generaals aan RU kant echt kan vergelijken/gelijktrekken met de UA kant?
Nee zeker niet.

Ik verwees naar het incident met de Bradley's waarbij een Oekraïnse majoor (?) ontslag nam omdat hij niet meer wilde dienen onder zijn leidinggevende die hij incompenent vond. Het feit dat zoiets voorkomt is niet direct een indicatie dat het Oekraïnse leger een probleem heeft, maar zegt iets over dit individuele geval.

Dat Rusland weer een stoelendans doet met Generaals hoeft dus ook niet een directe link te hebben met het artillerie-probleem. Al kan dat wel het geval zijn, maar dan zou je idealiter nog wat meer tekenen daarvan willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007

Auredium

Informaticus Chaoticus

Snow_King schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:36:
[...]

Het is verdomde lastig. RU heeft gewoon veel tijd gehad en het ligt overal helemaal vol met mijnen.

Deze armchair general zou niet even een hele berg tanks ergens naartoe sturen met het risico dat je een mijnenveld in rijdt.
Ontmijnen moet sowieso. Ik bedoel meer t e zeggen dat een grote aanval meer de cumulatie is van het instorten van de Russische verdediging en niet de oorzaak van het instorten.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Over die Russische generaal gesproken, daar is al even niets van gehoord volgens zijn vrouw. Afwachten of hij weer ergens opduikt binnenkort.
2/ According to Popov's wife, communication with her husband has abruptly terminated after he was "summoned" by the leadership and flew somewhere to "solve his problems".

3/ She says that the now-famous message published yesterday was not intended for a wide circle. It is said to have been released by Popov's associates to drum up support for returning him to his post. /end

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:52

bloody

0.000 KB!!

user109731 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:53:
Over die Russische generaal gesproken, daar is al even niets van gehoord volgens zijn vrouw. Afwachten of hij weer ergens opduikt binnenkort.
[Twitter]

[...]
Het rommelt ietwat binnen het Russische leger zo lijkt het.
Zie dit voorbeeld, waarom zouden ze uberhaupt willen doen, tenzij het is om te voorkomen dat een interne groep/PMC/whatever dit gaat bestormen?

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:47
NiGeLaToR schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:49:
[...]
Oryx ziet daar nauwelijks wat van en het wordt dus ook niet geteld daar.

Ik hoop dat het echt helemaal waar is echter met enige terughoudendheid.
Oryx telt alleen dat wat visueel bevestigd is. Voor zover ik kan beoordelen zijn alle aanvallen in ieder geval drone assisted, maar dat wil niet zeggen dat UA alle drone filmpjes post. Aangezien de Russische batterijen achter de linies staan blijven ze ook buiten beeld van de infanterie.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Requiem19 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:40:
[...]
Nee zeker niet.

Ik verwees naar het incident met de Bradley's waarbij een Oekraïnse majoor (?) ontslag nam omdat hij niet meer wilde dienen onder zijn leidinggevende die hij incompenent vond. Het feit dat zoiets voorkomt is niet direct een indicatie dat het Oekraïnse leger een probleem heeft, maar zegt iets over dit individuele geval.

Dat Rusland weer een stoelendans doet met Generaals hoeft dus ook niet een directe link te hebben met het artillerie-probleem. Al kan dat wel het geval zijn, maar dan zou je idealiter nog wat meer tekenen daarvan willen zien.
Dan interpreteerde ik je tekst idd anders, het lijkt alsof in je post de 'En dit' terug slaat op dat het stoelendansen met generaals schering en inslag is :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Van de nu.nl
"Later ontkende Poetin het bestaan van Wagner. Toen een verslaggever bleef doorvragen over de situatie en hem vroeg of Wagner een aparte eenheid blijft, reageerde Poetin ontkennend: "Maar Wagner bestaat niet. Er is geen wet over private militaire organisaties. Het bestaat gewoon niet."
Wagner bestaat niet volgens Putin :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
Indoubt schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:28:
Van de nu.nl

[...]

Net een klein kind dat zijn handen voor zijn ogen doet en roept "niemand kan mij zien".

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Correct, Wagner bestaat niet. Volgens de Russische wet zijn PMCs verboden. Als Putin zou toegeven dat Wagner een ding is dan geeft hij toe dat de wet wordt overtreden. Wagner wordt oogluikend toegestaan om de vuile klusjes op te knappen terwijl Moskou kan beweren dat ze er niets mee te maken hebben.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-09 15:07

watercoolertje

Untertitel

asing schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:43:
ls Putin zou toegeven dat Wagner een ding is dan geeft hij toe dat de wet wordt overtreden.
En toch heeft Putin het zelf toegegeven:
After the mutiny led by Yevgeny Prigozhin, Putin said the mercenaries had been “fully funded” by Russian authorities. In the year to May 2023 alone, they received more than 86bn roubles from the state budget, or over a billion dollars, he added.
https://www.theguardian.c...to-try-him-for-war-crimes

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Van de nu.nl
[...]
Werkt hetzelfde als de corruptie.

Wie corrupt zijn, zijn allemaal bekend. Zodra ze van iemand af willen, gooien ze dat via de FSB naar buiten en pakken ze diegene op.
WIe een 'illegale' PMC runt, zijn allemaal bekend. Zodra...

Het is onderdeel van de hogerhand chantage die Putin gebruikt om alle sub-mannetjes onder controle te houden.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
bloody schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:01:
[...]

Het rommelt ietwat binnen het Russische leger zo lijkt het.
Zie dit voorbeeld, waarom zouden ze uberhaupt willen doen, tenzij het is om te voorkomen dat een interne groep/PMC/whatever dit gaat bestormen?
[Twitter]
Goed voorbeeld doet volgen / copycats.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
nieuwe bron voor AD gevonden, decommisioned HAWK's uit Taiwan:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ze zijn gaan richting Kherson volgens de laatste geruchten van de National Guard:

https://twitter.com/TreasChest/status/1679839886579204097

Werknemers van de administratie in Energodar wordt geadviseerd naar het verre oosten van Rusland te vertrekken:
https://twitter.com/EuromaidanPR/status/1679839041678630914

[ Voor 49% gewijzigd door Thombias op 14-07-2023 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-09 17:58
Kan ook zijn dat hij zo ontkent dat het PMC’s zijn. Volledig betaald door de overheid = van de overheid. Een vreemde draai, maar ook weer niet heel vergezocht.

Zie ook https://www.nu.nl/buitenl...nis-meer-in-oekraine.html

Later ontkende Poetin het bestaan van Wagner. Toen een verslaggever bleef doorvragen over de situatie en hem vroeg of Wagner een aparte eenheid blijft, reageerde Poetin ontkennend: "Maar Wagner bestaat niet. Er is geen wet over private militaire organisaties. Het bestaat gewoon niet."

[ Voor 30% gewijzigd door blissard op 14-07-2023 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Thombias schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:11:
Ze zijn gaan richting Kherson volgens de laatste geruchten van de National Guard:

https://twitter.com/TreasChest/status/1679839886579204097

Werknemers van de administratie in Energodar wordt geadviseerd naar het verre oosten van Rusland te vertrekken:
https://twitter.com/EuromaidanPR/status/1679839041678630914
Het laatste wat ik las (2 dagen terug) was dat UA nog steeds bij de brug zit, alleen daar best rustig aan het wachten is.

RU durft niet meer aan te vallen vanwege de artillerie van UA en wacht dus ook af.

Maar dat ze de Dnipro rivier zo maar over gaan en een echt grote aanval uitvoeren daar? Dat is nogal wat.

Ik betwijfel het ten strengste, een plan als dit zou niet zo makkelijk moeten uitlekken. Afleiding?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Er is weer een Oryx update. Afgelopen weken zagen we een positieve trend met slechts een negatieve uitschieter.

Eerst de Oekraïense verliezen:
16 verliezen. Dat is ok. Van alles wat, waaronder veel westers spul. Ik heb het idee dat het aandeel westers spul dat verloren gaat aan het toenemen is.

Dan de russische verliezen.
50 verliezen. Mooi aantal, dat is weer dik 1:3. Maar liefst 11 tanks, waaronder een T-90M. Slechts 3 stuks artillerie, dat dan weer wel.

De strategie van attritie lijkt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-09 16:29
Snow_King schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:29:
[...]

Het laatste wat ik las (2 dagen terug) was dat UA nog steeds bij de brug zit, alleen daar best rustig aan het wachten is.

RU durft niet meer aan te vallen vanwege de artillerie van UA en wacht dus ook af.

Maar dat ze de Dnipro rivier zo maar over gaan en een echt grote aanval uitvoeren daar? Dat is nogal wat.

Ik betwijfel het ten strengste, een plan als dit zou niet zo makkelijk moeten uitlekken. Afleiding?
Precies dat, ze zullen het echt niet van te voren melden. Zonder voldoende oversteekcapaciteit dmv pontons, en zekerheid dat er geen vijandelijk artillerie meer binnen bereik is, zal weinig uit die hoek komen. Hooguit in combinatie met een doorbraak op het Zaporizhzhia front.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 07:32
RoD schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:30:
Er is weer een Oryx update. Afgelopen weken zagen we een positieve trend met slechts een negatieve uitschieter.

Eerst de Oekraïense verliezen:
[Embed] 16 verliezen. Dat is ok. Van alles wat, waaronder veel westers spul. Ik heb het idee dat het aandeel westers spul dat verloren gaat aan het toenemen is.

Dan de russische verliezen.
[Embed] 50 verliezen. Mooi aantal, dat is weer dik 1:3. Maar liefst 11 tanks, waaronder een T-90M. Slechts 3 stuks artillerie, dat dan weer wel.

De strategie van attritie lijkt te werken.
Zodra UA weer een stuk veroverd zul je die artillerie wel omhoog zien gaan. Oryx werkt alleen met bevestigde kills en zolang Oekraine maar sporadisch filmpjes post, zul je artillerie achter de linies niet bevestigd zien worden. Alleen wat er op de linies wordt geraakt zal snel geverifieerd kunnen worden en dan kom je dus vooral op BMPs en MBTs uit. Wel zag je de keren dat Oekraine een stuk terugveroverde dat de russische verliezen achteraf aardig bleken overeen te komen met wat er door Oekraine was gemeld in de dagelijkse updates.

Oftewel kortgezegd, je zult voorlopig nog niet veel artillerie tegen komen op die lijst (net als AA e.d.)

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Zo, dat is weer een peperduur stukje hardware minder! De laatste tijd zien we best veel gerichte aanvallen op AD en arty, mooi!

Enige klacht die ik heb is die verschrikkelijke muziek onder dat filmpje ... 8)7

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

bloody schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:04:

Enige klacht die ik heb is die verschrikkelijke muziek onder dat filmpje ... 8)7
Al die muziek bij die filmpjes => :') :') :') :') :')

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Snow_King schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:29:
[...]

Je reactie wordt wel een bevestigd door ISW:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ukraine "close to a bigger kind of success": Estonian military intelligence boss, Col. Margo Grosberg

Ukrainian strikes have demolished Russian command and logistics, while Russia nears the end of its reserves and its frontline troops are running out of steam because of the lack of rotation

"The reserves of the Russian Federation are running out, as units cannot be rotated from the front"

At Bakhmut, Ukrainian liberation of key terrain around the city has put Russian supply lines there under Ukrainian fire control

"The fact that the Russian airborne troops who have been stationed in Bakhmut since the spring are still tied up in the city and suffering losses, and it is not possible to send them to other places or to the reserve, also has a big impact," the report quotes Grosberg saying
bron https://twitter.com/ArmedMaidan/status/1679861202606759936

niet echt een schokkend bericht maar denk wel waard om te melden

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-09 09:58
bloody schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:04:
Zo, dat is weer een peperduur stukje hardware minder! De laatste tijd zien we best veel gerichte aanvallen op AD en arty, mooi!

[Twitter]

Heeft dat ding wel aangestaan? Want opvallend dat een drone al voor de impact van relatief dichtbij zulke opnames kan maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 07:32
Pompi schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:26:
[...]

Heeft dat ding wel aangestaan? Want opvallend dat een drone al voor de impact van relatief dichtbij zulke opnames kan maken
Het valt me iedere keer al op dat drones zo vrij rond kunnen vliegen. Er werd wel gezegd dat rusland een manier had om met EW die dingen te blocken, maar dat werkt dan toch heel vaak niet zo goed gezien de beelden.

[removed]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Pompi schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:26:
[...]

Als ze continu met de radar aan staan, komt er zo een HARM aangevlogen natuurlijk.

Ze zullen dus keuzes moeten maken over de momenten dat ze hem aanzetten, en de risico's afwegen etc.

blijft een mooi dilemma :)

(zelfde dilemma heeft UA natuurlijk ook, en dat zie je ook aan de slachtoffers van de Lancets)

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Bradley met schijnbaar wat T72 schade?

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

vso schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:12:
[...]

bron https://twitter.com/ArmedMaidan/status/1679861202606759936

niet echt een schokkend bericht maar denk wel waard om te melden
In aanvulling hierop

https://threadreaderapp.com/thread/1679893186620141582.html

Kleine samenvatting
It's not clear how typical these problems are, but they suggest that the Russians are having very severe logistical problems in at least three areas along the front line, hundreds of kilometers apart – in the Luhansk, Donetsk and Zaporizhzhia regions.

It suggests two things to me:

🔺 First, that that Ukrainian strategy of hitting logistics routes and ammunition dumps with long-range fires is having severe effects on the Russians' ability to supply the front lines.
🔺 Second, that if the men seen or discussed in these videos are typical, Russia's apparent defensive strength is illusionary, and that behind the strongly constructed trenches and dense minefields, the defending Russians are poorly armed and have little ammunition.
Ik probeer niet teveel te hopen, maar het is wel een positief teken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

redwing schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:48:
[...]

Zodra UA weer een stuk veroverd zul je die artillerie wel omhoog zien gaan. Oryx werkt alleen met bevestigde kills en zolang Oekraine maar sporadisch filmpjes post, zul je artillerie achter de linies niet bevestigd zien worden. Alleen wat er op de linies wordt geraakt zal snel geverifieerd kunnen worden en dan kom je dus vooral op BMPs en MBTs uit. Wel zag je de keren dat Oekraine een stuk terugveroverde dat de russische verliezen achteraf aardig bleken overeen te komen met wat er door Oekraine was gemeld in de dagelijkse updates.

Oftewel kortgezegd, je zult voorlopig nog niet veel artillerie tegen komen op die lijst (net als AA e.d.)
Veel artillerie achter de linies is wel degelijk gefilmd en ook op de lijst van Oryx gekomen. UA filmt best veel met drones. Maar je hebt gelijk, proportioneel meer vernietigde artillerie zal zichtbaar worden als Oekraïne de gebieden bevrijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RoD schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:29:
[...]

In aanvulling hierop
[Embed]
https://threadreaderapp.com/thread/1679893186620141582.html

Kleine samenvatting

[...]

Ik probeer niet teveel te hopen, maar het is wel een positief teken.
tja .. dat trek ik toch wel in twijfel anders zou je wat granaten horen ontploffen zeg maar, want (not joking here) als de gemene UA om de hoek komt worden ze dood gemarteld teminste dat is het andere verhaal wat ze rondvertellen

ps dit is een verwijzing naar die filmpje(s) waar soldaten een granaat onder hun hoofd deden en hun hoofd wegdraaide ..

Kortom ik vind dit wel een raar verhaal ..maar to be fair het is niet onmogelijk, het zou best wel eens waar kunnen zijn RU geeft immers niks om hun soldaten en bevoorrading is gewoon een uitdaging ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@RoD nog zoiets https://twitter.com/PStyle0ne1/status/1679906976975683584
In the Zaporizhzhia region, Russians dig mass graves with an excavator for their 200s and mined the corpses
ze begraven opeens hun doden ???, dacht dat ze die gewoon achterlieten waar ze gestorven waren.. zou eerder denken dat dat UA burgers waren die onder verdachte omstandigheden ...

Dit is weer zoiets waarvan ik eigenlijk liever niet bij stil sta, ik zie te veel spoken..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:41
Nee joh, je begrijpt quasi-jurist Vladimir Vladimirovitsj niet. ;)
"We hebben nu de Wagner naam van het hoofdkantoor afgehaald dus ze bestaan niet."
https://m.youtube.com/watch?v=B0O7JDTWz4c
De tekst "And mined the corpses" geeft mij toch een ietsje ander beeld dan 'Ze begraven opeens hun doden'.

[ Voor 24% gewijzigd door Baserk op 14-07-2023 20:10 ]

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

vso schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:58:

[...]

ze begraven opeens hun doden ???, dacht dat ze die gewoon achterlieten waar ze gestorven waren.. zou eerder denken dat dat UA burgers waren die onder verdachte omstandigheden ...
In de tekst staat niet alleen doden helaas... maar goed, dat zat in de lijn der verwachting gezien de andere gedragingen van de Russen.
The witness noted that many were thrown into the pit while they were still alive - they could be heard moaning. "Hands, legs, heads, pieces of bodies" . Nonetheless, the Russians ordered him to cover the bodies with dirt.

nope

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Dit zou mooi zijn, zo'n dichte concentratie Russen en HIMARS (of iets anders) is een prima combinatie, wat de afgelopen dagen ook al bleek :)

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Uitermate vermoeiend begint dit te worden. Het volgende hoofdstuk in het misschien, wellicht, mogelijk, al dan niet leveren van ATACMS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

RoD schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:53:
Uitermate vermoeiend begint dit te worden. Het volgende hoofdstuk in het misschien, wellicht, mogelijk, al dan niet leveren van ATACMS.
[Embed]
Echter, alle vorige aankondigingen dat het daadwerkelijk geleverd gaat worden gingen gepaard met het feit dat ze er al lagen dus allicht zijn ze nu onderweg? :9

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De Russische artillerie reserves zijn weer nageteld:

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
[Embed]
Laten we hopen dat het oude gezegde klopt:
The United States can always be relied upon to do the right thing — having first exhausted all possible alternatives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 00:41
[Embed]
En dan kan de uitkomst van die beslissing ook nog altijd “nee” zijn. Vermoeiend inderdaad. Zal wel weer een politiek trucje zijn om de temperatuur van het (thee)water bij de Russen te toetsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ipi_WyHZDsg_ehOfHhNiFwxIug0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TMBlpBMG2UtusTxb4B8u6KrC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door beany op 15-07-2023 09:05 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

The infographic of the weapons and military hardware promised by the West to Ukraine during the Vilnius summit.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F1DpislXsAEhFPx?format=jpg&name=small
bron: https://twitter.com/TheDe...tatus/1680099460859285504

Tja vanalles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Een nieuwe analyse van crimineel Girkin:
"The summer battle continues where the enemy is now not trying to break through but push through our frontline and “starve it out”.

The enemy continues applying main efforts in the Zaporizhzhia frontline, and the second area where he is transferring reserves, including those previously unused, is Bakhmut. The enemy is trying to achieve a result wherever possible, without abandoning the plans to break the Zaporizhzhia front.

After failures of attacks using concentrated columns, since columns like that ended up vulnerable to our artillery and aviation, the enemy moved to the tactic of a complete mixing with the ground of our units facing him. The enemy has a lot of shells, he’s not counting high-precision missiles.

Due to this, the enemy is trying to destroy, and completely knock out the units facing him in battle. The enemy is trying to avoid mass attacks as he made sure that breakthrough doesn’t depend on the number of vehicles, whether 4 or 40, thrown into battle, only the number of burned vehicles does.

Thus, offensive actions are led by fairly small assault groups with the support of several armoured vehicles, and all weapon systems used to destroy them are located by all types of enemy reconnaissances and then struck with artillery and high-precision missiles.

[…]

The enemy has the ability to withdraw weathered formations for rest and bring up fresh ones to continue the battle. But we have the same units fighting on the front - yes, they fight in defence, but the commanders who are continuously taking part in combat don’t feel much better from this.

It is a similar situation that led to the dismissal of the commander of the 58th Army, General Popov, who put forward an issue that existing personnel and equipment are not enough to carry out the rotation and give the troops at least some semblance of rest. And there are no reserves to bring them to a fully capable state.

[...]

I will not be revealing a military secret - the enemy knows the situation very well, unfortunately. But even in the secondary directions, the staffing of our forces again does not exceed 70%. In areas of the most fierce battles, it is significantly less.

Of course, it does not compare to the situation at the end of last summer/early autumn, when 20% staffing of units was considered normal, but our forces are taking losses continuously, while the stream of reinforcements and reservists from the rear has died down.

This means that if urgent measures are not taken, the enemy, unfortunately, has a chance to gnaw through our defence in Zaporizhzhia. And it will be then very difficult to stop him, and no Surovikin’s line which is still in a pretty deep rear will stop the enemy if it’s not taken by trained, properly equipped, and experienced troops.

If these troops die in the field, there will be no one to stop the enemy. This is the main question now: will the enemy be able to gnaw through our defence in 2-3 weeks, exchanging his soldiers for ours, or not, and will exhaust himself earlier.

[…]

We’re observing. Unfortuantely, we as the Angry Patriots’ Club are unable to do anything in this situation. Moreover, I understand the emotions of our Head of General Staff, the commander of the operation Gerasimov, when “some” army commander makes demands about the rotation of units.

Gerasimov does not have prepared and equipped reserves. Simply does not. All he has is already on the frontline, at the very least in tactical reserves. Transferring from other areas means weakening them. But transferring poorly trained mobilised units who are, let’s say, covering the “old regions” of Russia, is not a solution. These units have no experience, no vehicles, no good commanders, they will be simply smashed by the enemy and no one will be able to do anything about it.""
En deze is ook niet erg positief:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Uit bovenstaande quote van Girkin vind ik dot wel een interessant stukje. Kennelijk waren er bij oa Kharkiv eenheden met maar 20% bezetting (ik neem aan 20% soldaten van het normale aantal).

Nu zit dat op 70%, dus er is nog wel even te gaan voordat het Kharkiv niveau bereikt wordt.
I will not be revealing a military secret - the enemy knows the situation very well, unfortunately. But even in the secondary directions, the staffing of our forces again does not exceed 70%. In areas of the most fierce battles, it is significantly less.

Of course, it does not compare to the situation at the end of last summer/early autumn, when 20% staffing of units was considered normal, but our forces are taking losses continuously, while the stream of reinforcements and reservists from the rear has died down.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Die teksten van Girkin zijn inderdaad interessant. Hij bevestigt dat UA opereert op basis van een strategie van attritie en dat terreinwinst dus momenteel niet het voornaamste doel is. Het lijkt ook te werken, iets dat we op basis van eerdere berichten van de russen en de verliezen bij Oryx al meenden te kunnen zien.

En, nogmaals de bevestiging dat wanneer UA door de eerste linie heen breekt, het nog maar de vraag is of de russen een verdediging kunnen optuigen in de tweede en derde linie.

Kortom, we moeten nog altijd geduld hebben om te zien welke kant dit op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:21
Ik vond volgend bericht, maar als ik ga zoeken op die kolonel, vind ik allemaal Nederlandstalige berichten terug die ongeveer hetzelfde zijn. Vermoedelijk verschilt de schrijfwijze. Dus als iemand meer info heeft.
De Oekraïense krijgsmacht beweert dat de troepen in het zuiden en zuidoosten van het land in een week tijd 1,7 kilometer zijn opgerukt. Dat vertelde kolonel Mykola Oersjalovytsj tegen verslaggevers.

Oersjalovytsj zegt dat de troepen nu iets dichter bij de bezette stad Melitopol zijn gekomen. Het is een lastig gebied om op te rukken omdat er veel mijnen liggen en de Oekraïense troepen constant onder vuur worden genomen door de Russen, zegt de kolonel. Met behulp van tanks zouden de Oekraïners toch een stuk gebied hebben kunnen veroveren. De kolonel zegt dat Oekraïense troepen ook een aanval voorbereiden bij Avdiivka, in de regio Donetsk.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-09 19:38
Arator schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:19:
Ik vond volgend bericht, maar als ik ga zoeken op die kolonel, vind ik allemaal Nederlandstalige berichten terug die ongeveer hetzelfde zijn. Vermoedelijk verschilt de schrijfwijze. Dus als iemand meer info heeft.

[...]
Komt omdat je de Nederlandse manier van schrijven in Google gooit. Probeer Mykola Urchalovich eens.

Edit: eerste hit https://www.oe-mag.co.uk/...sive-by-ukrainian-forces/

Edit2: deze geeft meer info https://www.dailynewsen.c...km-in-a-week-h118954.html

[ Voor 23% gewijzigd door Avalaxy op 15-07-2023 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

Deze keer met Matt.

Eerst hoor je dat Biden de keuze voor clustermunitie rechtvaardigt door te zeggen dat ze out of ammo geraken. Lijkt een off the record opname of verspreking.

Rond 10 minuten zie je een Oekraïense soldaat die gevangen is genomen en wordt geïnterviewd voor propagandadoeleinden. Je weet dat hij onder druk wordt gezet, maar je weet niet hoe.

Daarna het nieuws dat Rusland de mobiks die ze naar het front gebruiken als kanonnenvoer methamfetamine krijgen. Volgens Matt een techniek uitgevonden door de Duitsers (shrug volgens mij was amfetaminegebruik toen maatschappelijk meer geaccepteerd en *knip* Japanners deden het ook met hun Mitsubishi Zero kamikaze).

[ Voor 1% gewijzigd door teacup op 15-07-2023 20:40 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:40

Killjoy

Klingon lawn products

Jerie schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:36:
[YouTube: BIDEN tells the WORLD "WE'RE LOW ON AMMO"...]

Deze keer met Matt.

Eerst hoor je dat Biden de keuze voor clustermunitie rechtvaardigt door te zeggen dat ze out of ammo geraken. Lijkt een off the record opname of verspreking.

Rond 10 minuten zie je een Oekraïense soldaat die gevangen is genomen en wordt geïnterviewd voor propagandadoeleinden. Je weet dat hij onder druk wordt gezet, maar je weet niet hoe.

Daarna het nieuws dat Rusland de mobiks die ze naar het front gebruiken als kanonnenvoer methamfetamine krijgen. Volgens Matt een techniek uitgevonden door de Duitsers (shrug volgens mij was amfetaminegebruik toen maatschappelijk meer geaccepteerd en Jappen deden het ook met hun Mitsubishi Zero kamikaze).
En de door de geallieerde kant veel gebruikte variant was benzedrine.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Het blijft rommelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Twijfelde waar ik deze post kwijt moest, dus ook maar een linkje in dit topic omdat de podcast een goede analyse geeft waar al dit gerommel toe kan leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-09 16:29
Jerie schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:36:
[YouTube: BIDEN tells the WORLD "WE'RE LOW ON AMMO"...]

Daarna het nieuws dat Rusland de mobiks die ze naar het front gebruiken als kanonnenvoer methamfetamine krijgen. Volgens Matt een techniek uitgevonden door de Duitsers (shrug volgens mij was amfetaminegebruik toen maatschappelijk meer geaccepteerd en Jappen deden het ook met hun Mitsubishi Zero kamikaze).
edit: spuit elf, :+
Beetje off topic, maar Duitsland en Japan stonden daarin echt niet alleen, de VS en UK gebruikten ook.
Few drugs have received a bigger stimulus from war. As Lester Grinspoon and Peter Hedblom wrote in their classic 1975 study The Speed Culture, “World War II probably gave the greatest impetus to date to legal medically authorized as well as illicit black market abuse of these pills on a worldwide scale.”

Japanese, American and British forces consumed large amounts of amphetamines, but the Germans were the most enthusiastic early adopters, pioneering pill-popping on the battlefield during the initial phases of the war.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05:51

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Een goed (deelartikel) uit de New York Times:

After Suffering Heavy Losses, Ukrainians Paused to Rethink Strategy https://www.nytimes.com/2...mid=nytcore-android-share

In de eerste twee weken van het offensief heeft Oekraïne zo'n 20% van zijn armor en wapens verloren. En ja, dit heeft Oekraïne haar plan van aanpak doen veranderen. Resultaat is dat meer behoedzaam en meer planmatig wordt gemanoeuvreerd. Deze aanpak is zeker niet verkeerd en heeft tot de resultaten geleid die we nu al enkele weken zien.

Velen hier willen hier wat meer spectakel zien. Toch zijn deze verliezen en resultaten de lijn van verwachtingen bij het aanvallen van zwaar gefortificeerde linies zonder additionele luchtsteun. De performance van Oekraïne is met haar mogelijkheden dus gewoon oké. Is het genoeg voor Oekraines doelstellingen moet de tijd gaan leren.

Wat ik zelf nog mooi vond om te lezen was dat de Bradleys zo goed hebben gefunctioneerd in het beschermen van haar bemanning en passagiers. Liep zo'n ding op een mijn dan was de Bradley vaak wel geimmobiliseerd maar de ingezetenen kwamen er heelhuids uit. Een van hen beschreef wel dat de oren wel tuterden na zo'n klap. Aan de body van een Bradley denkende moet het ding als een gong geklonken hebben.

Het artikel bevat trouwens wat meer specifieke info over die materiële verliezen. Maar lees dat maar zelf. Daarom ook een deelartikel.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• technoaddict
  • Laatst online: 21:24
teacup schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 23:12:
Een goed (deelartikel) uit de New York Times:

After Suffering Heavy Losses, Ukrainians Paused to Rethink Strategy https://www.nytimes.com/2...mid=nytcore-android-share

In de eerste twee weken van het offensief heeft Oekraïne zo'n 20% van zijn armor en wapens verloren. En ja, dit heeft Oekraïne haar plan van aanpak doen veranderen. Resultaat is dat meer behoedzaam en meer planmatig wordt gemanoeuvreerd. Deze aanpak is zeker niet verkeerd en heeft tot de resultaten geleid die we nu al enkele weken zien.

Velen hier willen hier wat meer spectakel zien. Toch zijn deze verliezen en resultaten de lijn van verwachtingen bij het aanvallen van zwaar gefortificeerde linies zonder additionele luchtsteun. De performance van Oekraïne is met haar mogelijkheden dus gewoon oké. Is het genoeg voor Oekraines doelstellingen moet de tijd gaan leren.

Wat ik zelf nog mooi vond om te lezen was dat de Bradleys zo goed hebben gefunctioneerd in het beschermen van haar bemanning en passagiers. Liep zo'n ding op een mijn dan was de Bradley vaak wel geimmobiliseerd maar de ingezetenen kwamen er heelhuids uit. Een van hen beschreef wel dat de oren wel tuterden na zo'n klap. Aan de body van een Bradley denkende moet het ding als een gong geklonken hebben.

Het artikel bevat trouwens wat meer specifieke info over die materiële verliezen. Maar lees dat maar zelf. Daarom ook een deelartikel.
Na die paar weken met 20% verlies hebben ze de tactieken aangepast waardoor het verlies naar 10% gedaald is. Goede ontwikkeling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

vso schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:58:

[...]

Dit is weer zoiets waarvan ik eigenlijk liever niet bij stil sta, ik zie te veel spoken..
even terug komend hierop vandaag in het AD, dit klinkt wat plausibel(er) in mijn beleving
Duizenden Oekraïense burgers worden vastgehouden in Rusland en de Oekraïense gebieden die het bezet, in centra variërend van gloednieuwe vleugels in Russische gevangenissen tot klamme kelders.

Ze worden lang voor zonsopgang wakker in de bittere kou, stonden in de rij voor het enkele toilet en werden onder schot in de veewagen geladen. Ze brachten de volgende 12 uur of meer door met het graven van loopgraven aan de frontlinies voor Russische soldaten.

Velen werden gedwongen om te grote Russische militaire uniformen te dragen waardoor ze een doelwit konden worden, en een voormalig stadsbestuurder sjokte rond in laarzen die vijf maten te groot waren.

Vlakbij, in de bezette regio Zaporizhzhia, groeven andere Oekraïense burgers massagraven in de bevroren grond voor medegevangenen die het niet hadden overleefd. Een man die weigerde te graven werd ter plekke neergeschoten - weer een lichaam voor het graf.

Rusland is van plan om er mogelijk nog duizenden meer vast te houden. Een document van de Russische regering, verkregen door The Associated Press, dateert uit januari en schetst plannen om tegen 2026 25 nieuwe gevangeniskolonies en zes andere detentiecentra in bezet Oekraïne te creëren.

Veel burgers worden opgepakt wegens vermeende overtredingen en worden vaak zonder aanklacht vastgehouden. Anderen worden beschuldigd van terrorisme, zijn strijders of mensen die 'zich verzetten tegen de speciale militaire operatie'.

Rusland zegt helemaal geen burgers vast te houden. Maar de gevangenen dienen als toekomstige onderhandelingstroeven in ruil voor Russische soldaten en de VN heeft gezegd dat er aanwijzingen zijn dat burgers worden gebruikt als menselijk schild in de buurt van de frontlinies.
bronlink https://www.ad.nl/buitenl...op-journalisten~a5a9627a/ niet dat ik AD zeer betrouwbaar vind in de verslag legging maar wellicht is ook hier wat zout nodig (alhoewel ...)

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 15-07-2023 23:45 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

technoaddict schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 23:18:
[...]

Na die paar weken met 20% verlies hebben ze de tactieken aangepast waardoor het verlies naar 10% gedaald is. Goede ontwikkeling!
Dat snap ik even niet. 20% verlies per week? Dan moeten ze langzamerhand toch door al hun materieel heen zijn?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:10
downtime schreef op zondag 16 juli 2023 @ 03:02:
[...]

Dat snap ik even niet. 20% verlies per week? Dan moeten ze langzamerhand toch door al hun materieel heen zijn?
In het artikel staat dat het gaay om 20% van wat ze naar de battlefield sturen. Dus als ze aanval doen met 10 voertuigen verloren ze er 2. Niet 20% van het totaal.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qB26qklZdx7ADICQWrlOpg3cbyM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4q8vauvXSoXD4oT7jG8SEPhI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Drone bootjes bij Sevastopol. Nog onbekend of er wat geraakt is.

[Twitter: https://twitter.com/JayinKyiv/status/1680474068284321794?s=20]
Russian side crying that they just lost another town to Ukrainian Armed Forces.

126km from Mariupol
Wat een eind nog te gaan.

Ik zie op gevechtsbeelden veel Russen zonder uniform of materieel zoals een vest of helm in gevecht. Dat kan een indicatie zijn dat ze door de reguliere linies heen beginnen te breken en bij allerlei reserve troepen aankomen.

1 zwaluw.. dus we gaan het zien.

Edit: en wederom analyse dat mijnenvelden het grootste probleem zijn:

[ Voor 77% gewijzigd door NiGeLaToR op 16-07-2023 09:27 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 06:14

_Eend_

🌻🇺🇦

In Sevastopol hebben de russen een bootje flink onder vuur genomen: https://t.me/pilotblog/5361 Je kunt niet goed zien wat het is, maar het is vast geen visser..

edit: nog 3 extra filmpjes, deze zijn een stuk waziger, in het donker/schemer gemaakt: https://t.me/pilotblog/5360

En er staat iets in de fik in de buurt van Luhansk: https://t.me/pilotblog/5362

[ Voor 18% gewijzigd door _Eend_ op 16-07-2023 12:37 . Reden: typo: scherm moest zijn schemer ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Fijne longread voor de zondagochtend; de laatste update van het ISW. Brengt veel van de Russische ontslagen in perspectief. Goed nieuws voor Ukraine!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• consolefreak

Onbevestigde doorbraak in Staromaiorske, Berdiansk richting. Dit is het Donetsk Oblast front.

[ Voor 4% gewijzigd door consolefreak op 16-07-2023 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Zie op telegram voorbij komen dat de eerste Abrams gespot zijn in Oekraïne. Dat is goed nieuws en sneller dan verwacht dacht ik. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdC3X8KNV1UWUVon6w4iTpbJewY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W3lyUo8piYHYp41Mbc6a0Qpy.jpg?f=fotoalbum_large
Van telegram kanaal 'sky over ukraine'.

[ Voor 61% gewijzigd door eppie op 16-07-2023 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
eppie schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:20:
Zie op telegram voorbij komen dat de eerste Abrams gespot zijn in Oekraïne. Dat is goed nieuws en sneller dan verwacht dacht ik. :)
Niet toevallig een trein met v2 modellen voor Polen? Die zag ik rond gaan en is nog niet helemaal de lading voor UA - die krijgen wederom een ouder model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eppie
  • Niet online
(overleden)
NiGeLaToR schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:31:
[...]

Niet toevallig een trein met v2 modellen voor Polen? Die zag ik rond gaan en is nog niet helemaal de lading voor UA - die krijgen wederom een ouder model.
Nee, ik heb een screenshot toegevoegd. Betreffende kanaal heeft meestal wel goeie info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:52
eppie schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:38:
[...]

Nee, ik heb een screenshot toegevoegd. Betreffende kanaal heeft meestal wel goeie info.
Kwam ook al langs op United 24 Media. (Verschillende kanalen nemen dit razendsnel over natuurlijk)
Toch als ik de comments zo lees dan wordt het behoorlijk in twijfel getrokken. Bijvoorbeeld waarom niet gerepaint in de kleuren die beter passen bij UA landschap

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eppie
  • Niet online
(overleden)
mir4dor schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:43:
[...]

Kwam ook al langs op United 24 Media. (Verschillende kanalen nemen dit razendsnel over natuurlijk)
Toch als ik de comments zo lees dan wordt het behoorlijk in twijfel getrokken. Bijvoorbeeld waarom niet gerepaint in de kleuren die beter passen bij UA landschap
Volgens mij is de M1 op mijn screenshot wel een M1A1 als ik beetje de verschillen opzoek tussen A1 en A2. En als ik zoek na nieuws over de aan Polen geleverde M1A1s zie ik ook groene camouflage.

Zegt niets natuurlijk maar geeft wel hoop :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing

Daar kunnen ze er nu niet genoeg van hebben. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Waar hebben de Oekraïners in hun offensief het meeste last van, het kwam gisteren al langs, die verrekte mijnen.

Een deelartikel van The Washington Post gaat nader op dat mijnen aspect in:
https://wapo.st/44tvnbp

Zo kan je sappen tot je een ons weegt, als de colonne van dat pad afwijkt, dan is het voor niets geweest. Dit lijkt de toedracht te zijn geweest in de beginfase met de hoop Bradleys en de enkele Leo 2's:
Another officer in the 47th brigade said that on the counteroffensive’s first day, some of the brigade’s units, riding in Bradley fighting vehicles and Leopard battle tanks, mistakenly took a wrong route, into a minefield, instead of one that had been prepared by sappers in advance.

Obstacle-clearing vehicles were at the front of the columns, but the group was forced to stop when vehicles in the rear unexpectedly ran into mines and got trapped. The chaos created a cluster of vehicles in one spot.
Sindsdien is Oekraïne wel thuisgekomen bij het dealen met die mijnen en is het mijnen klaren redelijk routine geworden. Het is alleen een traag en nogal luidruchtig proces. Zijn clearance tanks gebruikt geweest zijn de Russen gewaarschuwd en zijn ze niet meer effectief opnieuw in te zetten:
But now their use is already ineffective, because the enemy expects the appearance of such equipment, which is massive, which is noisy, which is easy to see and, accordingly, to strike
Desondanks zijn clearance tanks hard nodig. De machines zijn kop van jut, weten de Russen die dingen tot stilstand te brengen, dan staat de hele kolom stil. In de eerste dagen van het offensief waren enkele clearance tanks ook bij het eerste materieel dat de Oekraïners verloren. En die tanks hebben aanvulling nodig.

Maar sappen gebeurt niet alleen in tanks. Er wordt ook over de grond gekropen, lopen is te zichtbaar. Deze militairen moeten vertrouwen op visuele inspectie om een ingegraven mijn te vinden. En dit gaat langzaam.

Russen kunnen trouwens ook mijnen uit drones droppen en zijn letterlijk overal mijnen te verwachten. Dit maakt alles wat de Oekraïners in hun offensief ondernemen een uitdaging.
The Russians are also able to drop more mines from drones, reseeding areas that the Ukrainians had cleared. And once the Ukrainians get to a Russian trench line and seize the new position, that might be mined, too. Also, because they’re moving on foot instead of on their new Western vehicles, soldiers said that replenishing ammunition supplies and evacuating wounded is more challenging.
Dit ook een verklaring voor de traagheid van het offensief, en dit is ook een ander aspect in de veranderde strategie. De soldaten vorderen te voet, en het materieel is wat vaker werkeloos. Het is de hoop dat de Oekraïeners een keer voor raken op de Russen, dat die niet meer in de gelegenheid zijn om hun pad met landmijnen te plaveien. Vanaf dat punt kan het offensief meer voortgang krijgenn.

In dit licht is gebiedsverovering nu niet aan de orde. De Russische linies verzwakken, en voorkomen dat de Russen in de diepte weer nieuwe linies met landmijnen tot stand brengen. Dit is dan weer in lijn met die uitputtingsstrategie. Geen lokale doorbraak met veel eenheden, dat kost te veel. Fortificaties verzwakken en Russische eenheden buiten gevecht stellen, zodanig dat ze niet meer aan mijnen toe komen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:34
Vraag me dan af kunnen Drones met laydar geen mine fields scannen?

Ben echt geen exper en ze zullen vast weten wat ze doen.
Maar er moet iets te bedenken zijn toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:37
Mektheb schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:37:
Vraag me dan af kunnen Drones met laydar geen mine fields scannen?

Ben echt geen exper en ze zullen vast weten wat ze doen.
Maar er moet iets te bedenken zijn toch?
Bedoel je lidar?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Of lidar iets er mee kan is inderdaad interessant, al is het wel meer iets voor in het wapentopic, waar ook meteen een deel van een antwoord was te vinden: YakuzA in "Wapens en wapensystemen"

Graag daar verder maar heel actueel inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Ja dat :+, zoals ik al zei ver van een exper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
teacup schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:44:
Of lidar iets er mee kan is inderdaad interessant, al is het wel meer iets voor in het wapentopic, waar ook meteen een deel van een antwoord was te vinden: YakuzA in "Wapens en wapensystemen"

Graag daar verder maar heel actueel inderdaad.
Helder dank

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@teacup tis een beetje een nare cirkelredenering: idealiter behaal je luchtoverwicht, drop je troepen achter de linies, maak je de vijand zwakker door oa de artillerie uit te schakelen en kun je de mijnenvelden daadwerkelijk iets relaxter te lijf gaan. Omdat de enige route nu voorwaarts is, resteert alleen de optie mijnenveld. UA vraagt om luchtoverwicht en krijgt een stapeltje koude oorlog tanks en andere voertuigen, met de nadrukkelijke opmerking dat luchtmaterieel (van 40 jaar oud) wellicht later alsnog wel komt. Ik zou er cynisch van worden - maargoed, ze zijn beter af nu dan zonder het materieel, maar tis nog geen magic pill.

En ondanks de cluster munitie, de explosieve lijnen en mijnenruimers is er een enorm risico dat je alsnog op een mijn rijdt. Ik zie overigens russische voertuigen alleen al in dronebeelden van UA continu op mijnen rijden, dus of dat ze over hun eigen mijnen rijden of UA ze ook achter de linies dropt weet ik niet.

Ik zie nog even geen hele praktische oplossing - omdat een deel van de mijnen niet eens begraven is zijn ze wel granaten uit drones op zichtbare mijnen aan het gooien.. maar echt, het zijn er zo enorm veel. Enige wat hoop geeft is dat je ook enorm veel beelden begint te zien van routinematig vegen van loopgraven. Smerig klusje, met veel slachtoffers en veel POW's - maar niet onverdienstelijk zo lijkt het. En verder de attritie: ik zie wel al veel clustermunitie aanvallen, althans, naar verluidt. En snap waarom RU dat niet leuk vindt - want een gebied van enkele tientallen m2 maak je in 1 klap schoon van alles wat geen enorm pantser heeft of onder de grond zit.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 12:09

ZenTex

Doet maar wat.

Een gedeelte van de kerch brug schijnt beschadigd/ingestort te zijn

De Oorzaak is nog onbekend. Er schijnen explosies gehoord te zijn, maar nog geen beelden of verdere info.
Wel is er van Russische kant het advies gekomen de brug te vermijden vanwege een "emergency".

[ Voor 35% gewijzigd door ZenTex op 17-07-2023 08:59 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• consolefreak
Er is meer info beschikbaar gekomen, blijkbaar is volgens Rusland een pilaar van de brug ingestort. Ook gaat de veerpont niet meer. Poetin heeft een bijeenkomst van de security council gestart. Geruchten gaan dat de aanval gedaan is door zeedrones.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• consolefreak
Ook is er eerste beeld van het resultaat van de schade op de brug. Volgens een telegram bericht zou een gedeelte van de brug ingestort zijn, dat zie ik nog niet heel duidelijk.

Overigens zijn er ook beelden van de aanrijdingen op de brug waarbij iemand geen riem droeg en nu vastzit in de voorruit, denk overleden. Deze beelden zal ik niet delen.

[ Voor 60% gewijzigd door consolefreak op 17-07-2023 05:22 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• consolefreak
Je weet daarbij dat een tekort aan brandstof aanstaande is aangezien de lokale regering roept dat er niets aan de hand is en er niet gehamsterd hoeft te worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

consolefreak schreef op maandag 17 juli 2023 @ 05:13:
Ook is er eerste beeld van het resultaat van de schade op de brug. Volgens een telegram bericht zou een gedeelte van de brug ingestort zijn, dat zie ik nog niet heel duidelijk.
Nog wat beelden:

Nu op klaarlichte dag:

1 brugdeel is iig naar beneden gehaald. Het is onduidelijk hoe het met de pilaar zit.

[ Voor 19% gewijzigd door bloody op 17-07-2023 07:37 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Oh no! Er is toch wat ontploft blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technoaddict
  • Laatst online: 21:24
Het gedeelte met het trein spoor zou intact zijn? Je wilt toch juist dat gedeelte uitschakelen aangezien Rusland alles over het spoor vervoert?
Even meer details afwachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

technoaddict schreef op maandag 17 juli 2023 @ 07:19:
Het gedeelte met het trein spoor zou intact zijn? Je wilt toch juist dat gedeelte uitschakelen aangezien Rusland alles over het spoor vervoert?
Even meer details afwachten :)
Dat is ook gelijk wat ik mij af vroeg. Dat spoor moet kapot, maar dat lijkt niet het geval. Als is dat hopelijk een kwestie van tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door Snow_King op 17-07-2023 07:29 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 17 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid