Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 17 Laatste
Acties:
  • 376.917 views

Onderwerpen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
bloody schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:22:
Ik ben benieuwd welke update we morgen gaan horen!

[Embed]
Oekraïne zou niet ver verwijderd meer zijn van de eerste Russische verdedigingslinie bij Robotyne:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
XWB schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 23:08:
[...]

Maar het gebied ligt nog altijd vol met mijnen, zo'n opmars kan nooit snel gaan lijkt mij?
Als er genoeg is gecleared in de lengte dan maakt dat niet uit.

Ik hoop dat ze door de linies zijn gebroken. Dan kan het snel gaan. (Dat is overigens niet wat ik denk maar een mens mag hopen :P)

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:04
XWB schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 23:08:
[...]

Maar het gebied ligt nog altijd vol met mijnen, zo'n opmars kan nooit snel gaan lijkt mij?
Een mijnenveld heeft als doel om te vertragen en de voertuigen in een kleine zone te krijgen om ze makkelijk te kunnen beschieten. De hamvraag is nu hoe diep dat veld moet zijn? Ze hebben heel heel veel landmijnen maar ook 100en kilometers front om ze te leggen. Ik zou me kunnen voorstellen dat het veld maax een paar kilometer diep is, waarna de linie volgt. Daartussen een stukje niets. Het is namelijk helemaal niet handig als je alles voor je neus ook vol hebt liggen. Dan kan je zelf ook niet meer naar voren.

Bedenk daarbij dat er sinds WW2 een doctrine is met hoe die defensieve lijn aangelegd moet worden en ga er maar vanuit dat er niet zoiets is als dichterlijke vrijheid, interpretatie of "aanpassen aan de situatie". Konskriptovic moet die linies exact bouwen zoals het boekje aangeeft.

Als het boekje dus voorschrijft dat er eerst 5 km mijnenveld moet zijn, dan 1 km niks en dan de linies, dan zal dat daar ook zijn.

Stel je wil een front van 600 km lang voorzien van een veld van 5 km diep en landmijnen die 20 meter uit elkaar liggen, dan heb je 7.5 miljoen landmijnen nodig. Liggen de mijnen 10 meter uit elkaar dan heb je er al 30 miljoen nodig. Ergens zijn ze een keer op. Ze kunnen ze denk ik niet onbeperkt leggen.

[ Voor 11% gewijzigd door asing op 26-07-2023 23:22 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
asing schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 23:16:

Een mijnenveld heeft als doel om te vertragen en de voertuigen in een kleine zone te krijgen om ze makkelijk te kunnen beschieten.
Met artillerie met name. En daar is RU goed in, maar er is afgelopen weken ook veel artillerie vernietigt.
Ze kunnen ze denk ik niet onbeperkt leggen.
Niet oneindig in ieder geval, het is een keertje op want het is iets fysieks. Ze hebben UA burgers gedwongen om dingen als loopgraven en mijnenvelden aan te leggen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Jerie schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 23:11:
[...]
(Te lezen middels archive.is)

Deze vind ik ook interessant, uit het liveblog:
[...]
Dat is een policy shift want de VS erkent het ICC niet.

Bovendien:
[...]
Let op de and die ik bold heb gemaakt. Het gaat dus niet alleen om de deportatie van kinderen maar ook om het moedwillig civiele infrastructuur aanvallen. Je kunt hierbij minstens denken aan de Nova Kakhova dam.
De VS is een beetje bijzonder idd.
In principe zijn ze voor het ICC, behalve als er een Amerikaan voor moet staan :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 10:48

Snow_King

Konijn is stoer!

De_Bastaard schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:44:
Schijnt dat UA nu dus full force gaat? Als in die reservisten zijn nu ook allemaal ingezet.

https://www.nytimes.com/l...world/russia-ukraine-news

Mooi, gogo UA. Nu nog even zorgen dat ze ook voldoende materiaal hebben om doelen te halen.
NOS neemt dit nu ook over: https://nos.nl/artikel/24...fdmoot-van-tegenoffensief
XWB schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 23:15:
[...]

Oekraïne zou niet ver verwijderd meer zijn van de eerste Russische verdedigingslinie bij Robotyne:

[Twitter]
Dan is de vraag hoe goed deze linie gaat houden.

De Twitter kanalen die ik volg zijn nog angstvallig stil, ik zie eigenlijk niets. Nu is de nacht altijd best rustig, de meeste 'reporters' slapen dan ook.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 21:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_MpLlxKZA5AvOANlnfAS1sFcvk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QgAkQNy0Kiw9QQTleEe5GKhh.png?f=fotoalbum_large

40 cruise missiles !!!!

[ Voor 3% gewijzigd door beany op 27-07-2023 07:42 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NOS zegt bij orichiv door de linies heen. Dat zou enorm goed nieuws zijn. Hoop dat ze daar tot een uitbraak komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Dat niet alleen, maar weer +18 arti! Dat is serieus goed weer. RU mag er in storage wellicht nog heel veel hebben, maar deze 18 zijn weg van het front en daarmee nu geen bedreiging meer.

40 cruis missiles is ook niet niets. Die kosten nogal wat. Dure dag voor RU met weinig resultaat.
MikeyMan schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 07:40:
NOS zegt bij orichiv door de linies heen. Dat zou enorm goed nieuws zijn. Hoop dat ze daar tot een uitbraak komen.
Ik vind die plaatsnamen altijd lastig, ik kan op DeepState Orichiv niet vinden, wel Orikhiv, maar die ligt ten Noorden van Robotyne en is al van UA.

Waar lees jij dit en waar is die plaats dan (link)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Snow_King link was net al langs gekomen:

https://nos.nl/l/2484378

Ergens halverwege het artikel.

Bron is dus:

https://www.understanding.../ukraine-conflict-updates

En die noemen het idd orikhiv.
Hebben het overigens ook over 'linies' ipv 'de linies'.
Slordig.

[ Voor 49% gewijzigd door MikeyMan op 27-07-2023 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:32
murphydrz schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:34:
[...]

Dat betekent dus dat de Russen overzicht hebben waar die dingen staan!
Tsja, zelfs hier laatst een plaatje gezien welke plaatsen met wat verdedigd worden.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 27-09 07:20
Ben wel benieuwd of die (tien)duizenden extra troepen die ze gaan inzetten nu een verschil kunnen maken omdat ze door het westen getrained zijn én westerse wapens hebben.

Edit: ze zouden eigenlijk gewoon ook een paar oorlogsschepen die kant op moeten sturen en ervoor zorgen dat o.a. die graantransporten gewoon door kunnen gaan. Niet per sé om de zwarte vloot aan de vallen maar om een statement te maken en de boel te beveiligen.

[ Voor 43% gewijzigd door De_Bastaard op 27-07-2023 08:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Heb wat weinig tijd, maar volgens The Washington Post is een zwaartepunt van het Oekraïnse offensief nu te verwachten:

Ukraine launches new push, claims gains against Russians in south

Deelartikel: https://wapo.st/3YpO3qp

Heel in het kort: Intensiteit van aanvallen neemt toe en eenheden die tot nu toe nog niet zijn ingezet zijn in beweging.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:44

Fanta

FordPerformance™️

De_Bastaard schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 08:08:

Edit: ze zouden eigenlijk gewoon ook een paar oorlogsschepen die kant op moeten sturen en ervoor zorgen dat o.a. die graantransporten gewoon door kunnen gaan. Niet per sé om de zwarte vloot aan de vallen maar om een statement te maken en de boel te beveiligen.
Wie is 'ze'? Turkije?

UA heeft geen oorlogsschepen.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Deze drie plaatsen zijn dus het zuiden, Luhansk en ten zuiden van Bakhmut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
Fanta schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 08:30:
[...]

Wie is 'ze'? Turkije?

UA heeft geen oorlogsschepen.
Ze = navo. En Turkije mag überhaupt wel wat meer doen tegen schepen die richting Rusland gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
De_Bastaard schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 08:42:
[...]

Ze = navo. En Turkije mag überhaupt wel wat meer doen tegen schepen die richting Rusland gaan.
Navo is 'we' natuurlijk, en die tweede zin mag je ook uitleggen; op basis van wat moet Turkye wat precies doen?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Tens schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:11:
[...]

Navo is 'we' natuurlijk, en die tweede zin mag je ook uitleggen; op basis van wat moet Turkye wat precies doen?
Had Turkije niet beloofd de graanschepen te verdedigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
De_Bastaard schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 08:08:
Ben wel benieuwd of die (tien)duizenden extra troepen die ze gaan inzetten nu een verschil kunnen maken omdat ze door het westen getrained zijn én westerse wapens hebben.

Edit: ze zouden eigenlijk gewoon ook een paar oorlogsschepen die kant op moeten sturen en ervoor zorgen dat o.a. die graantransporten gewoon door kunnen gaan. Niet per sé om de zwarte t aan de vallen maar om een statement te maken en de boel te beveiligen.
Geen enkele verzekeraar op de wereld die dat zal durven aan te gaan. Tenzij landen zelf garant willen staan voor de vrachtschepen en lading, zal er geen enkele schip door de blokkade heen gaan.

Rusland heeft al bewezen door graan infrastructuur aan te vallen, dat schepen ook risico lopen (op zee of in de haven).

Moderatie comment:
Voor de economische impact van de graantransporten hebben we een ander topic. Niet hier maar in [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3

[ Voor 17% gewijzigd door teacup op 27-07-2023 10:11 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:02
Thombias schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:21:
[...]

Nee.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 14:38
[...]

https://twitter.com/CGvandenBerg/status/1678095241759301632

Het leek er wel op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
[...]

Erdogan heeft wel een keer zoiets geroepen inderdaad. Dat ze het zouden kunnen gaan doen, mits en tenzij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Inderdaad.

Ik moet wel zeggen dat de berichtgeving van Igor Sushko op Twitter(lees X) vaak niet te vertrouwen en te veriferen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
https://www.businessinsid...4-armata-oorlog-oekraine/

Is ier al meer over bekend en zijn deze inmiddels al uitgebrand teruggevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
murphydrz schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:41:

'T-14's ingezet'

Dit bericht lijkt zo ongeveer elke twee weken langs te komen, niet te veel aandacht aan besteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:11
De_Bastaard schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 08:42:
[...]

Ik dacht dat we het verdrag van Montreux hier al wel eens besproken hadden. Daaruit volgt dat wij en de anderen (de rest van de wereld) op dit moment helemaal geen oorlogsbodems naar de Zwarte Zee kunnen sturen. Zelfs Rusland kan zijn schepen van de Noordelijke, Baltische en Pacifische vloot niet in de Zwarte Zee brengen. Kleine nuance, Rusland kan dat wel, ze mogen enkel niet via de Bosporus. Er zijn kanalen die de Zwarte, Kaspische en Baltische Zee met elkaar verbinden.

[ Voor 0% gewijzigd door Arator op 27-07-2023 11:30 . Reden: typo ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:44

Fanta

FordPerformance™️

murphydrz schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:41:

Check even de bron.
Eenheden van het zuidelijke militaire district van Rusland “gebruikten de Armata actief in de strijd”, vertelt een niet nader genoemde militaire bron aan staatspersbureau TASS.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De berichtgeving loopt momenteel chaotisch, maar mogelijk is er nieuws van het front:
Oekraïne is begonnen aan de "hoofdaanval" van het tegenoffensief. Volgens Amerikaanse experts zijn meerdere Russische verdedigingslinies in het zuidoosten van Oekraïne doorbroken.

Dat de Oekraïners hun tegenaanval hebben opgeschroefd, blijkt volgens experts van het Amerikaanse Institute for the Study of War uit verklaringen van Russische bronnen en satellietbeelden. Met die aanval zouden ze al meerdere linies bij Orikhiv, in de regio Zaporzhzhia, hebben doorbroken.
Nog veel onduidelijk:
Bronnen kunnen niet schetsen hoe groot de tegenaanval precies is. Het instituut zegt dat de Russen verschillende inschattingen maken.

Dat is opvallend, omdat de bronnen normaal gesproken vaak dezelfde inschattingen maken. Het betekent volgens de Amerikanen niet alleen dat de situatie onduidelijk blijft, maar ook dat de Oekraïners weleens meer succes geboekt kunnen hebben dan de Russen denken.

[ Voor 15% gewijzigd door XWB op 27-07-2023 10:12 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
Fanta schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:57:
[...]

Check even de bron.

[...]
Goed punt! Overheen gelezen/niet gezien. Dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen dat er een "hoofdaanval" zou zijn. Grotere speldenprikken ja, misschien dat er hier en daar een linie doorbroken wordt, dat zou best kunnen.

Maar een hoofdaanval moet ik eerst nog zien. Het is niet echt een soort oorlog voor een hoofdaanval, het front is te breed en deels te diep. Lijkt me onverstandig maar wie ben ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
XWB schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:11:
De berichtgeving loopt momenteel chaotisch, maar mogelijk is er nieuws van het front:

Nog veel onduidelijk:
Ik houd er rekening mee dat de Russen wel iets teruggedrongen worden, maar hun verlies wijten aan een virtuele 'massale aanval'.

En die 'massale aanval' komt nu in de westerse pers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Indoubt schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:15:
Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen dat er een "hoofdaanval" zou zijn. Grotere speldenprikken ja, misschien dat er hier en daar een linie doorbroken wordt, dat zou best kunnen.

Maar een hoofdaanval moet ik eerst nog zien. Het is niet echt een soort oorlog voor een hoofdaanval, het front is te breed en deels te diep. Lijkt me onverstandig maar wie ben ik
Eens... Het is meer prikken tot er ergens een doorbraak ontstaat.
Vervolgens snel schakelen om daar met een veel grotere macht ook tot een uitbraak te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:02

Eens. De media meet het vrij breed uit en hangt er zelf allerlei termen aan. Volgens mij gebruikt nu.nl dit als bron: https://www.understanding...n-assessment-july-26-2023
Ukrainian forces launched a significant mechanized counteroffensive operation in western Zaporizhia Oblast on July 26 and appear to have broken through certain pre-prepared Russian defensive positions south of Orikhiv.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:11:

[...]

Nog veel onduidelijk:

[...]
Zeg dat wel, het is voor mij persoonlijk amper nog te volgen hoe de situatie er in grote lijnen voor staat...

De mist is dik als erwtensoep.

Twitter is vervallen in één grote gifbeker met alleen nog draadjes van uitersten, conclusies trekken is momenteel zo goed als onmogelijk...

Fingers crossed voor Oekraïne en afwachten maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

Ja, ik denk dat de westerse media het verkeerd verwoorden. Oekraïene wil graag doorbreken bij Robotyne, wellicht worden door momenteel extra troepen ingezet.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:58
Als er in de Westerse media expliciet staat dat er een hoofdaanval gaande is met Oekraïnse reserves, dan komt dat niet voor niets in het nieuws. Oekraïne is erg goed in het kiezen van welke informatie doorsijpelt naar de Westerse media.

Ongetwijfeld zal er nu iets gebeuren bij Robotyne, maar ongetwijfeld is misleiding ook onderdeel van deze situatie.

Valt me wel op dat het bijna voor het eerst is dat we dit soort berichten eerder horen via nu.nl / Washington Post / ISW etc ipv Russische / UA Twitter / Telegram bronnen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murphydrz
Requiem19 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:26:
Als er in de Westerse media expliciet staat dat er een hoofdaanval gaande is met Oekraïnse reserves, dan komt dat niet voor niets in het nieuws. Oekraïne is erg goed in het kiezen van welke informatie doorsijpelt naar de Westerse media.

Ongetwijfeld zal er nu iets gebeuren bij Robotyne, maar ongetwijfeld is misleiding ook onderdeel van deze situatie.

Valt me wel op dat het bijna voor het eerst is dat we dit soort berichten eerder horen via nu.nl / Washington Post / ISW etc ipv Russische / UA Twitter / Telegram bronnen...
...de informatieoorlog is volop gaande. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:08

Er wordt inderdaad gesproken over het inzetten van grote hoeveelheden reserves. Indien waar, waar dan is dat echt wel meer dan een speldenprik en hangt hier veel van af.

Verder lijkt er ook voortgang te zijn bij Staromaiors'ke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Even terug naar gisteren.. De reden dat de westerse media dit allemaal melden, en de bron van dit alles is het Pentagon. Tenminste, 2 pentagon medewerkers die tegen de NYT hebben verklaard.
Dit komt dus niet bij de russen vandaan. Dat sluit niet uit dat het natuurlijk nog steeds psyops kan zijn om de russen om de tuin te leiden.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Reporting from Ukraine update 26 Juli. Met name veel aan de gang in het oosten. Doorbraken van de Russen die snel afgewend moeten worden en dus materiaal elders weghalen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2023 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter

Dat is omdat dit mede uit speeches van Zelensky komt.
Die worden snel gecopy/paste door de grotere media outlets.
De andere bronnen werken over het algemeen op andere info/basis.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
En westerse media zijn erg goed in het klakkeloos overnemen van die informatie. Maar iedereen die het front goed volgt weet ook wel dat er niet zoiets is als een "hoofdaanval", het kan hooguit een lokale doorbraak zijn en er zullen nog vėėl doorbraken nodig zijn om het gehele front te laten instorten.

March of the Eagles

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Bijzonder
Sowieso een spectaculaire explosie, maar ook fijn dat zo'n target uit de weg is geruimd. Ook de eerste keer dat ik dit zie gebeuren met een FPV drone. Wat zou zo'n TOS-1 daar doen dat die in het bereik is van zo'n drone? Hoe dan ook, erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
dangerousp schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:29:
[...]

Verder lijkt er ook voortgang te zijn bij Staromaiors'ke.
De SOF hebben het dorpje schoongeveegd, zie ook XWB in "Zaporizhzhia front + de Krim"

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:54
RoD schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:38:
Bijzonder
[Embed] Sowieso een spectaculaire explosie, maar ook fijn dat zo'n target uit de weg is geruimd. Ook de eerste keer dat ik dit zie gebeuren met een FPV drone. Wat zou zo'n TOS-1 daar doen dat die in het bereik is van zo'n drone? Hoe dan ook, erg mooi.
TOS-1 heeft geen groot bereik dus moet je wel dicht bij het front brengen wil je nog iets in of achter het front raken.
Effective firing range
.5-3 km (TOS-1)
10 km (TOS-1A)

[ Voor 10% gewijzigd door NiGeLaToR op 27-07-2023 10:42 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
XWB schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:35:
[...]

En westerse media zijn erg goed in het klakkeloos overnemen van die informatie. Maar iedereen die het front goed volgt weet ook wel dat er niet zoiets is als een "hoofdaanval", het kan hooguit een lokale doorbraak zijn en er zullen nog vėėl doorbraken nodig zijn om het gehele front te laten instorten.
Echter vanaf dat je een linie tot instorten kunt dwingen, ga je doorduwen. Geef je je vijand rust, dan zal die zich hergroeperen, blijf je hem opjagen, dan kun je ook de linies erachter mogelijk sneller innemen.

Het is voor nu koffiedik kijken, voor elke casus is een punt te maken, ik denk echter dat Oekraïne heeft laten zien dat ze heel methodisch zijn in hun aanpak, maar opportunistisch genoeg om kansen te pakken wanneer ze zich voor doen.

In de komende dagen zal er concrete informatie komen for sure, maar de informatie die nu vrij komt geeft in ieder geval wel aan dat Russische troepen aldaar in semi-paniek lijken vanwege de tegenstrijdige berichten die ze sturen. Oekraïne lijtk dat gevoel stevig te voeden door aan te geven het offensief daar te gaan voeren en weinig specifiekere informatie. De fog of war is nu dik, dus afwachten maar.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:08
polthemol schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:48:
[...]
In de komende dagen zal er concrete informatie komen for sure, maar de informatie die nu vrij komt geeft in ieder geval wel aan dat Russische troepen aldaar in semi-paniek lijken vanwege de tegenstrijdige berichten die ze sturen. Oekraïne lijtk dat gevoel stevig te voeden door aan te geven het offensief daar te gaan voeren en weinig specifiekere informatie. De fog of war is nu dik, dus afwachten maar.
Gebaseerd op de heroveringen vorig jaar, klinkt de stilte vanuit Oekraine als iets positiefs m.b.t. voortuitgang.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

PASware schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:56:
[...]

Gebaseerd op de heroveringen vorig jaar, klinkt de stilte vanuit Oekraine als iets positiefs m.b.t. voortuitgang.
Ze zijn nu inderdaad stiller dan een paar weken geleden, toen ze elke millimeter frontverschuiving aankondigden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:28
Eerder deze zomer gingen ze een beetje de mist in met een iets te snel optrekken (met dat rijtje opgeblazen tanks als beeld). De reactie daarop was idd een methodischere aanpak bij het vrijmaken van een weg naar voren (en uitputting vijand). Het zou kunnen dat dat gat eindelijk is geslagen, en men daar het gat eerst wil verbreden voor men diep gaat (want een nauw gat is ook snel weer dicht), maar we zullen even moeten wachten ja. Te vroeg juichen enzo... Ze weten natuurlijk ook dat het al maanden weinig zichtbaar is, die vooruitgang, en doet het moraal geen goed, ook al is het nuttig.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

NiGeLaToR schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:41:
[...]

TOS-1 heeft geen groot bereik dus moet je wel dicht bij het front brengen wil je nog iets in of achter het front raken.
Dat zo'n kostbaar stuk materieel moederziel alleen over een weg rijdt en dan door een FPV drone van een paar honderd Euro wordt uitgeschakeld is wel apart. Dit zijn van die dingen die steeds meer druk zetten op de Russische linies oplevert, er zijn drone operators actief op plekken waar de Russen ze niet verwachten of iemand schreeuwt hard genoeg over de radio dat hij NU een TOS-1 nodig heeft dat er onvoorzichtig mee om wordt gegaan.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

IJzerlijm schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:02:
[...]

Dat zo'n kostbaar stuk materieel moederziel alleen over een weg rijdt en dan door een FPV drone van een paar honderd Euro wordt uitgeschakeld is wel apart. Dit zijn van die dingen die steeds meer druk zetten op de Russische linies oplevert, er zijn drone operators actief op plekken waar de Russen ze niet verwachten of iemand schreeuwt hard genoeg over de radio dat hij NU een TOS-1 nodig heeft dat er onvoorzichtig mee om wordt gegaan.
Daar klagen de Russen ook over dat UA een ontzettend drone overwicht heeft. Ze zijn gewoon overal met hun drones aan het front. Voor het spotten van Artillerie tot deze FPV drones.

Een soort vergelijking in het begin van de oorlog met de ATGM tegen tanks.

Met een ATGM van enkele tienduizenden een tank van miljoenen uitschakelen. Soort van het zelfde verhaal nu met die drones

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:58
XWB schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:35:
[...]

Nouja de "keyboard officieren" denken veel te weten maar dat is natuurlijk onzin. Wij weten alleen wat we voorgeschoteld krijgen via media en telegram kanalen etc. Ik zeg niet dat het nu het geval is maar hoezo zouden ze niet met een hoofdaanval kunnen komen. Tuurlijk kan dat wel, wij hebben geen idee wat ze allemaal achter de hand hebben en of dat nu slim is om te doen nu of niet ook geen idee.

Playstation 5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:31
Mektheb schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:08:
[...]
komt hij in de buurt van Patton of Montgomery straks in de geschiedenis?

Hoeveel kinderen gaaan er vernoemt worden?

Cult held nu al.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uh6tvX9mIYFDJh7nLntRG_5iMyI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QpSgjntiNF1yyrk4OuWiQLLJ.jpg?f=user_large

1911 🥰

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
2 CV90's in actie, helaas met ATGM hit op de voorste:

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
UK MOD over de KA52:
Since Russia's full-scale invasion of Ukraine last February, the occupying army lost approximately 40 Ka-52 reconnaissance attack helicopters, also known as Alligators.
The British Ministry of Defense reported this on Twitter with reference to intelligence data, Ukrinform saw.

"In recent months, Russia has highly likely augmented the force in the south with at least a small number of brand new Ka-52 variants: a heavily modified aircraft, informed by lessons from Russia’s experience in Syria," the British Ministry of Defense wrote.

Evidence supporting the M variant’s use in Ukraine includes photos posted on social media of "aircrew posing next to the new aircraft and thanking well-wishers for sending them morale items," the summary says.

Another important improvement to the Ka-52 fleet is the integration of a new anti-tank missile, the LMUR, which has a range of nearly 15 kilometers. Alligator crews have been quick to exploit opportunities to launch these weapons beyond the range of Ukrainian air defenses, the intelligence agencyadded.
https://www.ukrinform.net...british-intelligence.html

Die 15 km raket is vast degene waar UA nu hard tegenaan loopt

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:44

scorpionv

This space for rent

YakuzA schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:56:
UK MOD over de KA52:

[...]
https://www.ukrinform.net...british-intelligence.html
[Twitter]

Die 15 km raket is vast degene waar UA nu hard tegenaan loopt
Afbeeldingslocatie: https://www.thedrive.com/uploads/2023/07/20/A-Ka-52-test-helicopter-carries-a-LMUR-missile-Russian-Helicopters.png?auto=webp&optimize=high&quality=70&width=1080

Het uitgebreide artikel hier:

Enhanced Version Of Russia’s Ka-52 Attack Helicopter Appears

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:53:
[Twitter]
Zie ik daar in het begin en halverwege nu 2 andere ATGM's voorbij vliegen, of is dat wat anders. Zo ja, heftig hoor..

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Yakolev schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:46:
[...]

Zie ik daar in het begin en halverwege nu 2 andere ATGM's voorbij vliegen, of is dat wat anders. Zo ja, heftig hoor..
Het was achteraf localized als bij de echte frontlinie:
https://twitter.com/DefMon3/status/1684506536436199424
Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FF2CRuxoWcAA0O_6.jpg
Niet heel raar dat er dan iemand met een raketwerper of ATGM een schot waagt.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 27-07-2023 12:59 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:53:
[Twitter]
Het is van echt zeer dicht bij, dus ik (armstoelwapenexpert) denk aan een RPG (dus hopelijk minder schade).

Wat me wel opvalt is dat er vlak voor de impact een kleine explosie (?) op een 10 meter voor de CV90 lijkt te zijn, recht in het pad van het wapen. Iemand een idee wat dat is? Een stand-off explosie voor een explosiveley formed penetrator? Dat is dan weer niet iets voor een RPG.

In elk geval, de video cut voor er een spectaculaire explosie/brand is wat op zich ook iets kan/wil zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:15
Vnze schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:09:
[...]

In elk geval, de video cut voor er een spectaculaire explosie/brand is wat op zich ook iets kan/wil zeggen.
Er zal ongetwijfeld schade zijn, maar als al die Russische “kill”-video’s me 1 ding hebben geleerd is dat het allemaal relatief meevalt als de video stopt voordat je de schade kan zien.
Enkele weken geleden was men ook ontzettend trots op het vernietigen van een westerse AA installatie met een shahed. Maar we zagen alleen impact, geen vervolg.
Uit beelden van Oekraine bleek vervolgens dat er weinig schade was en het systeem met wat kleine reparaties weer snel in actie was. Zelfde met bepaalde beelden van tanks, een Gepard etc.
Sasha Kots recyclede afgelopen dagen ineens ook weer die Leopard/Bradley puinhoop van weken geleden als nieuwe verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Als ik volg wat ik bij Veldheren heb geleerd:

P1 probeert men zich niet in de kaart te kijken. Maar is het offensief wel degelijk aan de gang.

P2 probeert men door te stoten. Dan weten we ook waar het hoofdoffensief daadwerkelijk plaats gaat vinden. Want dat ze een groot offensief op 4 of 5 plaatsen op front zouden doen, lijkt me onzin.

P3 moet men het in P2 veroverde deel behouden. Niet overshooten maar verdedigen.

De VS zegt nu te denken dat P2 is begonnen. Ik heb de VS (en VK) deze hele oorlog vertrouwt zoals ik ze ook in WOII of Cold War zou hebben moeten vertrouwen. Toch kunnen ook zij aan misleiding doen. Want dan zijn wij lezers van het Westerse nieuws collateral. Ik denk dus inderdaad dat het gaat beginnen maar niet waar zij zeggen dat dat zo is. In de buurt wel. Ik denk dat Bakhmut en Kherson afleiding is, en daadwerkelijke doel ligt tussen Zapo en Donetsk in (Tokmak, Melitopol, Berdiansk).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Prosac schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:19:
[...]

Er zal ongetwijfeld schade zijn, maar als al die Russische “kill”-video’s me 1 ding hebben geleerd is dat het allemaal relatief meevalt als de video stopt voordat je de schade kan zien.
Enkele weken geleden was men ook ontzettend trots op het vernietigen van een westerse AA installatie met een shahed. Maar we zagen alleen impact, geen vervolg.
Uit beelden van Oekraine bleek vervolgens dat er weinig schade was en het systeem met wat kleine reparaties weer snel in actie was. Zelfde met bepaalde beelden van tanks, een Gepard etc.
Sasha Kots recyclede afgelopen dagen ineens ook weer die Leopard/Bradley puinhoop van weken geleden als nieuwe verliezen.
En dat soort beelden dus in combinatie met veel van die anti-Westerse social media accounts die narratief verspreiden dat Oekraïne zwaar aan de verliezende hand is, offensief mislukt is en USA in paniekmodus zit blablablablablablabla

Allemaal zonder onderbouwing maar wel constant hetzelfde gepush...

Ik laat het allemaal maar weer ff links liggen tot er feitelijk meer duidelijkheid is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 10:50
Rusland lijkt een nieuwe strategie te hebben bedacht om de voortgang van Oekraïne te beperken:
'Oekraïners opgeblazen door mijnen terwijl ze vijandelijke loopgraven betreden'

Oekraïense troepen zouden door Russen naar loopgraven worden gelokt waarin op afstand bediende mijnen zijn geplaatst. Een tankcommandant vertelde de BBC: "Wanneer onze soldaten de loopgraven bereiken, drukken ze op een knop en dan ontploft het, waarbij onze vrienden worden gedood." Volgens de tankcommandant wordt deze nieuwe tactiek steeds vaker gebruikt de afgelopen twee weken.
Bron: https://www.telegraaf.nl/...lijke-loopgraven-betreden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:31:
Rusland lijkt een nieuwe strategie te hebben bedacht om de voortgang van Oekraïne te beperken:

[...]

Dit lijkt me voor Oekraine geen verrassing lijkt me?

Loopgraven en lijken boobytrappen is zo oud als de weg naar Rome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
MikeyMan schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:33:
[...]

Dit lijkt me voor Oekraine geen verrassing lijkt me?

Loopgraven boobytrappen is zo oud als de weg naar Rome.
Verschil is natuurlijk wel dat je een boobytrap nog kunt zien (gespannen touwtje bijvoorbeeld). Dit zijn op afstand bedienbare explosieven die mogelijk in de grond verstopt zitten bijvoorbeeld. Stelt de Russen in staat zelf in de loopgraven actief te blijven ondanks dat die explosieven er dan al liggen.

[ Voor 11% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 27-07-2023 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 14:11

[...]

Da's niet bepaald nieuw. Eerder in de oorlog waren er ook van die verhalen dat lichamen van vermoorde burgers op landmijnen waren gelegd. Het enige nieuwe aan deze methode is misschien dat het wat technisch geavanceerder is, dat je je intussen bijna verbaast dat de russen het voor elkaar krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 26-09 17:48

_Arthur

blub

Dus in plaats van betreden en 'handmatig' opschonen, de zooi dicht schuiven / begraven dmv een tank er overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
_Arthur schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:49:
Dus in plaats van betreden en 'handmatig' opschonen, de zooi dicht schuiven / begraven dmv een tank er overheen.
En waar moet de infanterie dan dekking zoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:51

gws24

Thinking is hard!

Yakolev schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:46:
[...]

Ik zie een aantal witte vogels door het beeld vliegen

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 26-09 17:48

_Arthur

blub

q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:59:
En waar moet de infanterie dan dekking zoeken?
Achter de tank 8)

Maar dat dichtschuiven van posities door UA hebben we al wel eens eerder gezien; dus dat zullen ze nu dan ook vast wel vaker gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
_Arthur schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:05:
[...]

Achter de tank 8)

Maar dat dichtschuiven van posities door UA hebben we al wel eens eerder gezien; dus dat zullen ze nu dan ook vast wel vaker gaan doen.
Dan begraaf je de landmijn toch? Lijkt me niet echt een goed plan tenzij je dat registreert en daarna archeologisch op zoek gaat naar een mogelijke mijn.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 21-09 23:53

[...]

Dus kopieer het signaal en breng ze alvast tot ontploffing terwijl de Russen er nog in staan. Easy peasy >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
Ossi schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:21:
[...]

Dus kopieer het signaal en breng ze alvast tot ontploffing terwijl de Russen er nog in staan. Easy peasy >:)
Best een goed idee maar je zal dan eerst het signaal moeten decrypten 🙂 dat kan een lastige klus zijn afhankelijk van hoe professioneel dit is opgezet door de Russen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakertje
  • Laatst online: 27-09 09:42

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Ossi schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:21:
[...]

Ik kan dat signaal wel kopiëren, maar dan moet er nog steeds van mijn positie uit een koperdraadje lopen naar het explosief in kwestie, dat is iets ingewikkelder vrees ik...
Sommige dingen niet digitaliseren werkt nog altijd prima en soms zelfs beter...

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

Er zou weer een KA52 neergehaald zijn, dit keer met een kolonel van de luchtmacht er in - van The Sun en die zijn nogal eens slordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 21-09 23:53
Freakertje schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:30:
[...]

Ik kan dat signaal wel kopiëren, maar dan moet er nog steeds van mijn positie uit een koperdraadje lopen naar het explosief in kwestie, dat is iets ingewikkelder vrees ik...
Sommige dingen niet digitaliseren werkt nog altijd prima en soms zelfs beter...
Goed punt, bij "op afstand" denk ik altijd aan draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:24:
[...]

Best een goed idee maar je zal dan eerst het signaal moeten decrypten 🙂 dat kan een lastige klus zijn afhankelijk van hoe professioneel dit is opgezet door de Russen.
Of UA SOF gaat achter de linies om de command post binnen te dringen en op de knop te drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

40 onderschept maar zijn er meer doorheen gekomen ? of is alles onderschept ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
vso schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:22:
[...]

Naar aanleiding van een bericht op LiveUAmap gisteren zijn er 3 doorgekomen, de rest is onderschept.
Bron:

En er worden weer explosies gemeld in Tokmak.
Bron:

[ Voor 16% gewijzigd door Yaksa op 27-07-2023 18:35 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
vso schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:22:
[...]

7:
YakuzA in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M7"

PSN

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Nieuwe aflevering van War on the Rocks (Koffman podcast)
https://warontherocks.com...kraines-counteroffensive/

Iemand op reddit heeft het al mooi samengevat:
  • Ukraine has seen the most success around Bakhmut due to Russians not having dug in, not enjoying fire superiority, and unfavorable geography.
  • Territorial progress can be a lagging indicator of the balance of attrition.
  • Ukraine has switched to an attritional approach. Anecdotally, Ukraine's qualitative advantage in artillery fire does appear to be producing a favorable balance of attrition.
  • But Russia has greater force availability overall and can retreat to prepared defensive lines.
  • On the Orikhiv axis, we've seen the 10th Corps, meant to be a second echelon force, being increasingly committed, taking over from the 9th Corps. 9th Corps was unsuccessful or only partially successful in reaching the main Russian defensive belt.
  • Offensive has not failed, but has not gone according to plan. "To say that it's behind schedule or anticipated timelines is to put it very mildly and politely."
  • A significant percentage of Ukrainian forces has been committed to this fight in piecemeal form.
  • "I don't think Ukrainian reserves have been thrown into this fight. I think there's at least three forces, the first echelon, the second echelon, and the reserve force." The second echelon is doing the job that the first echelon was supposed to complete.
  • DPICMs will allow Ukraine to prosecute the offensive without culminating well into the fall.
  • It's hard to have a breakthrough because minefields slow down soldiers, make it difficult to use vehicles.
  • Russia is regenerating minefields and digging more trenches.
  • It's unclear whether Russia has the reserves to maintain a defence in depth.
  • "I don't think they [Russia] are flush with reserves and certainly not with operationally ready reserves."
  • While offensive hasn't failed, "pretty clear that the new brigades have not been successful".
  • Veteran brigades has consistently outperformed new brigades despite lacking the new equipment. "Most of them perform poorly and some of them very poorly".
  • Ukraine could have instead chosen to pull veteran brigades off the line and equipped them for the offensive instead or generated battalions within those brigades.
  • Ukraine does not have the capacity to coordinate brigades at the level of brigade combat teams. At best, a brigade in action consists of two or three companies advancing with artillery support.
  • Best thing western supporters can do is not to make Ukraine fight like a western force, but in the way they best know how.
  • "We haven't seen all the new brigades employed up until maybe about this morning, but it does look like the remainder of the newer units available to 10th Corps have been used in some way, shape, or form".
  • "Some 9th Corps brigades were pulled off the line for weak performance."
  • Western equipment is much more survivable. Also has good nighttime capabilities, but Ukrainians were unable to make the most of it because of lack of training.
  • Ukraine has an advantage in tube, but not MLRS, artillery.
  • Russian military has been conserving and rationing ammunition, which Kofman observed at the front.
  • Russia is constrained by ammunition, not artillery pieces, despite the destruction of the latter.
  • Russian counterbattery relies on Lancet drones, FPV drones, and attack helicopters.
  • Russian military is on the worse end of the attrition curve, but their lines are not thin or lacking for reserves.
  • The shock effect of western equipment was squandered in the initial assault.
  • The course of the offensive will become clearer in the coming days as the 10th Corps is fed into the fight.
  • "Based on the last seven weeks, I'm more pessimistic than I was at the outset." However, Ukraine has adapted, and "if the West can resource this strategy, it can create real problems for the Russian forces. I just don't know if they can achieve their objectives in the offensive pursuing it this way. I think they will definitely make gains, I think they will be able to get through some Russian lines, I don't know if they'll be able to get to their strategic objectives".
  • Ukrainian units in the field want man-portable forms of mine-clearing like APOBS.
  • Western aid was based on the idea of enabling combined-arms mechanized assaults. Since that failed, so it should reorient to the needs of dismounted infantry.
  • Ukraine needs ISR, drones, pick-up trucks, replacement parts, 3D-printing machines, night vision, and most of all, ammunition.
  • F-16s are a long-term program, will not be relevant this year, and something of a red herring. Given that Ukraine has trouble performing land operations at scale, it cannot be assumed that they can easily integrate and coordinate the additional complexity of air power at the level of the USAF.
  • In the coming days, monitor the Orikhiv axis for progress and see if 10th Corps can perform to judge where the offensive is going.
  • Ukraine deployed some of the weaker units to defend the Svatove/Kremmina line. Russia took advantage of that vulnerability and achieved a minor breakthrough there. Ukraine will likely deploy reserves to stem the advance.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Oryx update. In het kort, UA is bezig aan een succesvolle attritie oorlogsvoering, met slechts twee keer een negatieve uitschieter. Vandaag zet de positieve trend door.

De UA verliezen
16 entries. Dat is ok.

De ru verliezen
34 entries, dus ruim 1:2. Niet geweldig, maar gewoon een degelijke dag.

En weer door :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Medical Workers' Day vandaag en Zelensky bezocht een aantal plaatsen waar gewonden worden opgevangen:

Hij zou ook bij de geraakte kathedraal in Odessa geweest zijn:

Wat een leider. Hij doet het toch maar allemaal.

[ Voor 3% gewijzigd door user109731 op 27-07-2023 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RoD schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 20:57:
Oryx update. In het kort, UA is bezig aan een succesvolle attritie oorlogsvoering, met slechts twee keer een negatieve uitschieter. Vandaag zet de positieve trend door.

De UA verliezen
[Embed] 16 entries. Dat is ok.

De ru verliezen
[Embed] 34 entries, dus ruim 1:2. Niet geweldig, maar gewoon een degelijke dag.

En weer door :)
De teneur lijkt wat te draaien. Maar het gaat momenteel alle kanten op...

Oekraïens offensief stuit na veelbelovend begin op Russische verdediging https://www.nu.nl/spannin...ussische-verdediging.html

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:19:
[...]

De teneur lijkt wat te draaien. Maar het gaat momenteel alle kanten op...

Oekraïens offensief stuit na veelbelovend begin op Russische verdediging https://www.nu.nl/spannin...ussische-verdediging.html
Sorry, maar het lijkt vooral Nu.nl die alle kanten op lijkt te draaien. Het hele verhaal is een mix van informatie over de verliezen in de eerste dagen en wat recentere zaken. De kop lijkt vooral naar weken geleden te verwijzen.

Dit artikel kan de prullenbak in om de dagelijkse ontwikkelingen op te peilen.

Edit: Case en point, een andere auteur heeft pas 3 uur geleden een update gedaan op een artikel van vanochtend dat het hoofdoffensief begonnen is en de eerste doorbraken zich lijken te vormen.
https://www.nu.nl/spannin...erdediging-te-breken.html

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2023 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:37
Verwijderd schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:33:
[...]

Sorry, maar het lijkt vooral Nu.nl die alle kanten op lijkt te draaien. Het hele verhaal is een mix van informatie over de verliezen in de eerste dagen en wat recentere zaken. De kop lijkt vooral naar weken geleden te verwijzen.

Dit artikel kan de prullenbak in om de dagelijkse ontwikkelingen op te peilen.
Beetje vaag bericht inderdaad. Ook met een filmpje erbij van de bestorming van dat eiland in de Dnipro, is ook al twee maanden geleden toch?

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• De_Bastaard
Zie net beelden dat UA blijkbaar met een pantservoertuig bij de laatste verdedigingslinie zou zijn aangekomen en dat Staromaiorske bevrijd zou zijn.

Woohoo.

Meer info: Reddit / ukrainewarvideoreport

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muncher
  • Laatst online: 21-09 00:41
De_Bastaard schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:32:
Zie net beelden dat UA blijkbaar met een pantservoertuig bij de laatste verdedigingslinie zou zijn aangekomen en dat Staromaiorske bevrijd zou zijn.

Woohoo.

Is Staromaiorske een belangrijk punt? Misschien is dit een domme vraag, maar ik kan het allemaal niet goed bijhouden door alle (kleine) plekken die genoemd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Muncher schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:35:
[...]

Is Staromaiorske een belangrijk punt? Misschien is dit een domme vraag, maar ik kan het allemaal niet goed bijhouden door alle (kleine) plekken die genoemd worden.
Uiteindelijk is het hoe dan ook belangrijk om ergens de linies te doorbreken. En van daaruit verder door te stoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:10
_Arthur schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:49:
Nee hiervoor heb je de artillerie. Lekker die loopgraven kapot bombarderen en wat er nog van over is, is dan veilig genoeg om in te staan en dekking te zoeken. Als je dan een loopgraaf of twee verder bent kan je de eerste eventueel geheel dichtmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
[...]

Geen belangrijk punt, Staromaiorske was gewoon het eerst volgende dorp op de frontlinie.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

De_Bastaard schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:32:

Woohoo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Mz8I3G7jh78Q_N492385bnBNo8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LEDJJzkPjcPJiN73duG31teO.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2023 22:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:10
In de comments staat dat het mogelijk een test was om te zien hoe diep/breed de antitank greppel is. Gezien de noodvaart waarmee die doordendert de greppel in ben ik geneigd het daar mee eens te zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De AFU zou de Russische verdedigingslinie bij Robotyne bereikt te hebben:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F2EQi_-WEAAKcG3?format=jpg&name=large

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Aangezien je de logistiek naar de Krim wilt afsnijden, moet je significant gebied richting de kust veroveren. Een heel dorp schoonvegen is een significante breedtedoorbraak.

Op de kaart is Robotyne een plaatje dat aan de weg ligt richt Tokmak, en Staromaiorske ligt op de weg richting Mariupol. Al kun je natuurlijk ook eromheen, of richting Berdiansk. Al is het mbt Staromaiorske een grotere afstand, en Tokmak ligt op de helft.

Verder zou je nog naar de hoogtekaart kunnen kijken, al verwacht ik niet dat Staromaiorske hoog ligt want het ligt naast een riviertje.

edit:
Dit is een wat ouder kaartje maar laat wel zien hoe de logistiek eruitziet qua spoor in Zuid UA.

Afbeeldingslocatie: https://megaobzor.net/wp-content/uploads/2013/07/map_Ua.jpg

De spoorlijn is van vitaal belang in Rusland (en Oekraïne).

[ Voor 13% gewijzigd door Jerie op 27-07-2023 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Kunnen ze geen raketten of artillerie gebruiken op die dragons teeth?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
De_Bastaard schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 23:15:
Kunnen ze geen raketten of artillerie gebruiken op die dragons teeth?
Niet nodig, deze schuif je zo aan de kant. Het moest snel-snel dus ze zijn niets in vergelijking met de Sigfied linie.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• asing
[Twitter: https://twitter.com/WarFootages23/status/1684677360287694854]

Het zingt rond op Twitt... X dat de Russen 3 dorpen/gehuchten gaan verlaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Waarbij Robotyne een significant grote ontwikkeling zou zijn, in feite ontstaat er dan een groot gat in de eerste Russische verdedigingslinie en Oekraïne kan van daaruit de Russische flanken aanvallen.

March of the Eagles

Pagina: 1 ... 15 ... 17 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid