Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Bij mijn weten bestaat de linie uit meerdere onderdelen. Ze zijn nu achter het (eerste) mijnenveld en bij de drakentanden en de tank gracht. Daarachter zit vast nog wat.XWB schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 00:08:
Waarbij Robotyne een significant grote ontwikkeling zou zijn, in feite ontstaat er dan een groot gat in de eerste Russische verdedigingslinie en Oekraïne kan van daaruit de Russische flanken aanvallen.
Het is in ieder geval goed nieuws!
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Er zijn drie grote verdedigingslinies, bij Robotyne loopt de eerste linie (die nu doorbroken lijkt te zijn) en ongeveer 10 km dieper ligt de tweede linie. En de derde linie ligt ergens bij Tokmak.asing schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 00:17:
[...]
Bij mijn weten bestaat de linie uit meerdere onderdelen. Ze zijn nu achter het (eerste) mijnenveld en bij de drakentanden en de tank gracht. Daarachter zit vast nog wat.
En tussen de grote linies liggen nog diverse verdedigingswerken, maar het is niet duidelijk hoe sterk die bemand zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door XWB op 28-07-2023 00:26 ]
[ Voor 136% gewijzigd door polthemol op 28-07-2023 07:30 ]
Tja vanalles
[ Voor 96% gewijzigd door polthemol op 28-07-2023 06:56 ]
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
[ Voor 95% gewijzigd door polthemol op 28-07-2023 07:22 ]
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
Een korte prelude van langere footage die nog komen gaat. Afkomstig van een US veteraan die nu als onderdeel van een groepje Amerikanen, Australiërs en Nieuw-Zeelanders AFU ondersteunt. Geen NSFW, wel NSFW taalgebruik
Ze maken geen onderdeel uit van een internationaal legioen, maar van een stormbrigade.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Valt sowieso op dat dit voertuig vrij alleen rijdt. En dat er niet op gevuurd lijkt te worden.asing schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 00:17:
[...]
Bij mijn weten bestaat de linie uit meerdere onderdelen. Ze zijn nu achter het (eerste) mijnenveld en bij de drakentanden en de tank gracht. Daarachter zit vast nog wat.
Vond het wel een geniaal filmpje dit. Yeeha, let’s fuck m up boysJedi_Pimp schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 04:07:
[Embed]
Een korte prelude van langere footage die nog komen gaat. Afkomstig van een US veteraan die nu als onderdeel van een groepje Amerikanen, Australiërs en Nieuw-Zeelanders AFU ondersteunt. Geen NSFW, wel NSFW taalgebruik![]()
Ze maken geen onderdeel uit van een internationaal legioen, maar van een stormbrigade.

https://twitter.com/Andre...tatus/1684794784500588544quote: Andrew PerpetuaAll in all, we can say Ukraine took significant casualties in this area. Likely 30-40 vehicles lost, hundreds wounded and dead. But Ukraine is digging defenses in new positions, bringing in reinforcements, and the attacks will continue. It is too early to say what will happen.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Tegelijkertijd lijkt zij ook te begrijpen dat Oekraïne zwakte van de Russen moet gebruiken:Dara Massicot, an expert on the Russian military at the Rand Corp., said she was concerned that Ukraine could be deploying troops it had held in reserve before breaking through Russia’s first line of defense.
“The reserves were intended to exploit an opening, not be a battering ram to create one,” Massicot said, cautioning that Ukraine had not achieved a “major breakthrough” anywhere along the front line since the counteroffensive began in early June.
https://www.washingtonpos...r-south-counteroffensive/Massicot added, however, that there were signs that Russian troops in Orikhiv had been worn down after weeks of fighting. One of the most experienced Russian units there, the 58th Combined Arms Army, recently lost its commander after he criticized Moscow’s military strategy, according to an account by the commander posted to Telegram.
“If the Ukrainians are putting new fresh troops and if they can break through, then they can use their advantage in armored vehicles to gain a lot of territory,” said Mark Cancian, a retired Marine officer and defense expert with CSIS, referring to the more advanced vehicles that Ukraine has received from its Western allies.
Helaas was de vijand slimmer en dat refereert weer aan Darwin's Law.
Aan de andere kant begrijpen zij de Russen weer beter dan de "experts" in de VS.
Ik denk niet dat ze bij Rand Corp de intel hebben die Oekraïne heeft. Verder zijn er twee zaken die hier belangrijk zijn : "Work with what you've got" en "Seize the opportunity".Requiem19 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:51:
Vanuit 1 bron die de Washington Post citeert een bezorgd / kritisch geluid over dit huidige offensief. Deze 'expert' spreekt de vrees uit dat Oekraïne op dit moment reserves inzet die bedoelt zijn voor het moment dat er een doorbraak is en die dus niet bedoeld zijn om een doorbraak te forceren:
[...]
Tegelijkertijd lijkt zij ook te begrijpen dat Oekraïne zwakte van de Russen moet gebruiken:
[...]
https://www.washingtonpos...r-south-counteroffensive/
Het is heel leuk dat de Amerikanen besluiten dat de reserves (en hun NATO spul) bedoeld zijn om in te zetten na een doorbraak, maar onderwijl besluiten ze ook om luchtsteun te traineren en ATACMS niet te sturen. Als de normale troepen er dan niet doorheen komen dan moeten ze wel wat reserves inzetten.
Over het algemeen weten de Oekraieners wat ze hebben en wat ze kunnen. Dus lekker hun gnag laten gaan en niet vanuit je luie kantoorstoel zitten roepen dat het zo niet bedoeld is. Dan moet je ook comitten en dat doen ze dan weer niet.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Je stelt nu een Amerikaanse analyst gelijkt aan de Amerikaanse overheid, dat lijkt me niet heel logisch.asing schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:59:
[...]
Ik denk niet dat ze bij Rand Corp de intel hebben die Oekraïne heeft. Verder zijn er twee zaken die hier belangrijk zijn : "Work with what you've got" en "Seize the opportunity".
Het is heel leuk dat de Amerikanen besluiten dat de reserves (en hun NATO spul) bedoeld zijn om in te zetten na een doorbraak, maar onderwijl besluiten ze ook om luchtsteun te traineren en ATACMS niet te sturen. Als de normale troepen er dan niet doorheen komen dan moeten ze wel wat reserves inzetten.
Over het algemeen weten de Oekraieners wat ze hebben en wat ze kunnen. Dus lekker hun gnag laten gaan en niet vanuit je luie kantoorstoel zitten roepen dat het zo niet bedoeld is. Dan moet je ook comitten en dat doen ze dan weer niet.
De Amerikanen laten de Oekrainers toch hun gang wel gaan. Het interessante van deze analyse is de duiding van de situatie. Het is dus descriptief, terwijl jij een normatieve blike eroverheen gooit ('wat zouden ze moeten doen').
Als de analyse correct is, kan dit dus mogelijk betekenen dat Oekraïne minder gemakkelijk grote voordelen kan behalen na de doorbraak. Dit zijn uiteraard allemaal elementen die Oekraïne zelf ook prima begrijpt, maar ik vind het zelf wel interessant om zo'n perspectief te horen zonder gelijk de neiging te hebben dit perspectief te bashen.
De Russen zijn slimmer? Dezelfde Russn die al jaren doen over "3 dagen naar kiev", die al duizenden tanks verloren zijn?murphydrz schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:56:
Helaas was de vijand slimmer en dat refereert weer aan Darwin's Law
....
Aan de andere kant begrijpen zij de Russen weer beter dan de "experts" in de VS.
Oekraine heeft het weliswaar zeer moeilijk met dit offensief, maar ja, een ingegraven vijand heeft nu eenmaal een enorm voordeel, helemaal als die vijand over vele malen meer pantservoertuigen, tanks, artillerie beschikt en luchtoverwicht heeft. Zie het fiasco van het winteroffensief van de Russen.
"Experts"?
Je kunt van de amerikanen zeggen wat je wilt, maar als het op oorlogsvoering aankomt zijn de amerikanen wel degenen met ervaring en expertise.
Niet slimmer maar hadden een overmacht van 5 -1, elke overwinnig van Oekraine zou een wonder opzich zijn.murphydrz schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:56:
Mochten de Oekraïners er een potje van maken, dan hebben zij in elk geval gestreden voor hun land.
Helaas was de vijand slimmer en dat refereert weer aan Darwin's Law.
Weet niet of het aan mij ligt, maar vind dat gezeik over wat Tanks/bradleys gemiep wel een beetje zat te worden. Lijkt net alsof we een dure auto aan iemand uitlenen en bang zijn dat er een krasje op komt. Kom op man, het is oorlog en de Russen zijn wellicht niet slimste maar het zijn ook geen koekebakkers. Ze hebben ook genoeg RPG's/Mijnen/andere wapens die tanks/APC's kunnen uitschakelen.
We moeten de voorraden gewoon aanvullen en ze de materialen geven om de vijand te bestrijden, zonder luchtsteun zouden wij ook veel verliezen hebben.
Zo dat lucht op
Mijn verhaal was hypothetisch.ZenTex schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:09:
[...]
De Russen zijn slimmer? Dezelfde Russn die al jaren doen over "3 dagen naar kiev", die al duizenden tanks verloren zijn?
Oekraine heeft het weliswaar zeer moeilijk met dit offensief, maar ja, een ingegraven vijand heeft nu eenmaal een enorm voordeel, helemaal als die vijand over vele malen meer pantservoertuigen, tanks, artillerie beschikt en luchtoverwicht heeft. Zie het fiasco van het winteroffensief van de Russen.
"Experts"?
Je kunt van de amerikanen zeggen wat je wilt, maar als het op oorlogsvoering aankomt zijn de amerikanen wel degenen met ervaring en expertise.
Natuurlijk zijn de Amerikanen diegene met ervaring, maar zij hebben diverse keren aangegeven dat de manier van Oekraïense aanpak hen zelf ook had verrast.
Anoniem: 27535
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTube[ Voor 86% gewijzigd door polthemol op 28-07-2023 09:54 ]
Ik vond dat UA best goed bezig was, met de kleine speldenprikken en de constante drone aanvallen op voertuigen en personeel + vernietigen van Ammo depots. De verhouding van Oryx was goed te noemen. Ik weet dus niet of dit wel al het moment was om een grotere aanval uit te voeren, daarom dus wachten en kijken welke verliezen ze hebben geleden.
De verliezen vallen mee als je ziet wat ze bereikt hebben.
In the #Zaporizhzhia region, the #AFU advanced more than 20 kilometers deep into the #russian defense (near #Staromaiorske, #Priutne, #Zavitne, #Robotyne).
— Ahmed Sherif (@AhmedSh75151405) 28 juli 2023
Soon the front line here will crumble and then the russians will flee like last year in the #Kharkiv region.#StopPutin pic.twitter.com/l4nIg4D9ek
De eerste tweet lijkt pro Russisch met het woord failed, maar het lijst de viisueel bevestigde verliezen op dus in dat opzicht is het realistisch.
[ Voor 45% gewijzigd door asing op 28-07-2023 09:53 ]
Maar met speldenprikken kom je niet door de linies heen. Dit onderwerp werd toevallig behandeld in de laatste podcast van Veldheren. Er werd verteld dat je op een gegeven moment met heel veel troepen een doorbraak moet forceren, anders blijf je materieel slijten en kom je nooit door een linie heen.Rubberen schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:48:
Ik vond dat UA best goed bezig was, met de kleine speldenprikken en de constante drone aanvallen op voertuigen en personeel + vernietigen van Ammo depots. De verhouding van Oryx was goed te noemen. Ik weet dus niet of dit wel al het moment was om een grotere aanval uit te voeren, daarom dus wachten en kijken welke verliezen ze hebben geleden.
Anoniem: 1032405
Amerikaans moraal prachtig omschreven in één uitspraak: 'Let's go boys, let's f*cking kill these c*nts!'Jedi_Pimp schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 04:07:
[Embed]
Een korte prelude van langere footage die nog komen gaat. Afkomstig van een US veteraan die nu als onderdeel van een groepje Amerikanen, Australiërs en Nieuw-Zeelanders AFU ondersteunt. Geen NSFW, wel NSFW taalgebruik![]()
Die speldenprikken zijn ook vooral het stadium daarvoor. Om de weerstand te testen.XWB schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:52:
[...]
Maar met speldenprikken kom je niet door de linies heen. Dit onderwerp werd toevallig behandeld in de laatste podcast van Veldheren. Er werd verteld dat je op een gegeven moment met heel veel troepen een doorbraak moet forceren, anders blijf je materieel slijten en kom je nooit door een linie heen.
Waarom spreekt de tweet over een failed assault ?asing schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:50:
[Twitter]
De verliezen vallen mee als je ziet wat ze bereikt hebben.
[Twitter]
De eerste tweet lijkt pro Russisch met het woord failed, maar het lijst de viisueel bevestigde verliezen op dus in dat opzicht is het realistisch.
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Ik heb geen idee. Wie weet zien sommige mensen het uitschakelen/vernietigen van een Leopard als een overwinning, en daarmee het verlies van UAF. Winst of verlies is sowieso een afweging tussen de terreinwinst en verliezen van de tegenpartij afgezet tegen de eigen verliezen.caspervc schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:57:
[...]
Waarom spreekt de tweet over een failed assault ?
Dat klopt. Maar Peter van Uhm vond dat het na twee maanden speldenprikken wel een keer klaar mocht zijn, en Oekraïne nu maar een keer iets moet proberen.MikeyMan schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:56:
[...]
Die speldenprikken zijn ook vooral het stadium daarvoor. Om de weerstand te testen.
caspervc schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:57:
[...]
Waarom spreekt de tweet over een failed assault ?
De eerste tweet lijkt pro Russisch met het woord failed
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Maar terreinwinst is geboekt, hopelijk alleen geen pyrrhus overwinning.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Volgens mij was ie niet zo heel stellig. Maar dan zou ik de podcast weer even terug moeten luisteren.XWB schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:02:
[...]
Dat klopt. Maar Peter van Uhm vond dat het na twee maanden speldenprikken wel een keer klaar mocht zijn, en Oekraïne nu maar een keer iets moet proberen.
Je moet wel enige aanleiding hebben om te denken dat je er ook doorheen gaat komen natuurlijk.
Zijn argument was vooral dat het speldenprikken voor veel slijtage zorgt, en dat niet vol te houden is.MikeyMan schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:10:
[...]
Volgens mij was ie niet zo heel stellig. Maar dan zou ik de podcast weer even terug moeten luisteren.
Je moet wel enige aanleiding hebben om te denken dat je er ook doorheen gaat komen natuurlijk.
volgens mij wél geweldig, hou in gedachten dat het in áánvalllende periode is.... en toch nog zo'n score.RoD schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 20:57:
Oryx update. In het kort, UA is bezig aan een succesvolle attritie oorlogsvoering, met slechts twee keer een negatieve uitschieter. Vandaag zet de positieve trend door.
De UA verliezen
[Embed] 16 entries. Dat is ok.
De ru verliezen
[Embed] 34 entries, dus ruim 1:2. Niet geweldig, maar gewoon een degelijke dag.
En weer door
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Dit werd toevallig in Veldheren behandeld. Er werd gesteld dat wanneer je weinig reserves hebt, je soms de gok moet nemen om misschien toch iets te forceren.Requiem19 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:51:
Vanuit 1 bron die de Washington Post citeert een bezorgd / kritisch geluid over dit huidige offensief. Deze 'expert' spreekt de vrees uit dat Oekraïne op dit moment reserves inzet die bedoelt zijn voor het moment dat er een doorbraak is en die dus niet bedoeld zijn om een doorbraak te forceren:
[...]
Tegelijkertijd lijkt zij ook te begrijpen dat Oekraïne zwakte van de Russen moet gebruiken:
[...]
https://www.washingtonpos...r-south-counteroffensive/
Oekraïne vecht sowieso anders dan westerse boeken voorschrijven. Van de klassieke 'inbraak, doorbraak, uitbraak' lijkt hier geen sprake te zijn. Ik denk dat de AFU weer kruipend naar de tweede verdedigingslinie zal bewegen.
Bovendien (dit is vorige maand een tweetal keer gemeld in dit topic, excuus voor herhaling) is het juist het pantservoordeel wat nu van belang is. Je Bradley mag beschadigd worden of eventueel vernietigd, maar de likelihood dat infanterie het overleeft, is veel groter.SirMemeAlot schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:11:
[...]
Niet slimmer maar hadden een overmacht van 5 -1, elke overwinnig van Oekraine zou een wonder opzich zijn.
Weet niet of het aan mij ligt, maar vind dat gezeik over wat Tanks/bradleys gemiep wel een beetje zat te worden. Lijkt net alsof we een dure auto aan iemand uitlenen en bang zijn dat er een krasje op komt. Kom op man, het is oorlog en de Russen zijn wellicht niet slimste maar het zijn ook geen koekebakkers. Ze hebben ook genoeg RPG's/Mijnen/andere wapens die tanks/APC's kunnen uitschakelen.
We moeten de voorraden gewoon aanvullen en ze de materialen geven om de vijand te bestrijden, zonder luchtsteun zouden wij ook veel verliezen hebben.
Zo dat lucht op
W.m.b. zijn casualties van manschappen dan ook minstens zo relevant zo niet relevanter dan verloren/beschadigde armors.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Ah ja, zeker, daar heb ik actieve herinnering aanXWB schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:12:
[...]
Zijn argument was vooral dat het speldenprikken voor veel slijtage zorgt, en dat niet vol te houden is.
De Russische verliezen kunnen ook komen van hun noordelijke offensief bij Krenmina en Svatove. We gaan bij de volgende Oryx update absoluut geen positieve getallen zien voor Oekraïne.Hansieo schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:13:
[...]
volgens mij wél geweldig, hou in gedachten dat het in áánvalllende periode is.... en toch nog zo'n score.
Uh nee... Of een aanval succesvol was of niet wordt niet bepaald door de verliezen, maar door de tactische, operationele of strategische winst.Rubberen schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:48:
Even wachten op Oryx, om te beslissen hoe succesvol de aanval wel of niet was.
De verliezen zijn de prijs van die winst. Te hoge verliezen bij beperkte winst zijn inderdaad kenmerk van een mislukte operatie, maar als de winst groter is kunnen exact dezelfde verliezen wel acceptabel of zelfs 'goed' te noemen zijn.
Bij iedere actieve offensief als dit gaan verliezen veel hoger zijn dan bij kleine speldenprikken. Dat is niet de vraag, vraag is wat ermee bereikt wordt. Dat moeten we nog zien.
Oslik blyat! Oslik!
Ik weet ook niet zeker of WW1 situaties daar nog in staan.XWB schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:14:
Oekraïne vecht sowieso anders dan westerse boeken voorschrijven.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Speldepriken, afhankelijk van wat het is , kan natuurlijk ook slijtage veroorzaken. Zelfs stil blijven zitten kan dat.
Allemaal evdident en inherent aan oorlog voeren.
En ja, uiteindelijk moet je een keer door de linies heen breken, maar dat doe je op het moment dat het beste resultaat geeft en dan kan het alsnog tegenvallen of meevallen.
Zolang de tegenstander harder slijt gaat het in principe goed, ook al hoop je natuurlijk op wat anders. Slijten betekend namelijk ook dat mensen slijten, ook in aantallen
Alleen heeft Rusland van mensen echt meer dan genoeg. Die slijtage slag is een mooi iniatief maar ik heb zo wel het idee dat het Rusland echt geen reet interessant en denkt "we got plenty of that".Indoubt schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:19:
Een Oorlog is sowieso een grote slijtageslag en dan in het kwadraat.
Speldepriken, afhankelijk van wat het is , kan natuurlijk ook slijtage veroorzaken. Zelfs stil blijven zitten kan dat.
Allemaal evdident en inherent aan oorlog voeren.
En ja, uiteindelijk moet je een keer door de linies heen breken, maar dat doe je op het moment dat het beste resultaat geeft en dan kan het alsnog tegenvallen of meevallen.
Zolang de tegenstander harder slijt gaat het in principe goed, ook al hoop je natuurlijk op wat anders. Slijten betekend namelijk ook dat mensen slijten, ook in aantallen
Er staat sowieso veel in over volledig murwbombarderen van de vijand vanuit de lucht voor een grondaanval te doen. Bij ontbreken van volledige NAVO-luchtmacht is dat geen optie dus moeten ze sowieso een andere plan trekken.Tens schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:18:
[...]
Ik weet ook niet zeker of WW1 situaties daar nog in staan.
Oslik blyat! Oslik!
Het doet toch pijn: https://www.theguardian.c...um-age-raised-ukraine-warDe_Bastaard schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:20:
[...]
Alleen heeft Rusland van mensen echt meer dan genoeg. Die slijtage slag is een mooi iniatief maar ik heb zo wel het idee dat het Rusland echt geen reet interessant en denkt "we got plenty of that".
Als je je wetten aan moet passen om je tekorten aan te vullen dan heb je niet zo heel veel meer onderin het vat zitten.
Even voor de duidelijkheid: bij Krenmina/Svatove is geen Russisch offensief gaande, de Russen voeren daar alleen tactische aanvallen uit.Yakolev schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:16:
[...]
De Russische verliezen kunnen ook komen van hun noordelijke offensief bij Krenmina en Svatove. We gaan bij de volgende Oryx update absoluut geen positieve getallen zien voor Oekraïne.
Dat doen ze toch alleen om een mobilisatieronde te voorkomen? Op het einde zal het Putin echt zijn reet roesten of hij nu jonge mannen of 30+'ers naar het front stuurt.asing schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:23:
[...]
Het doet toch pijn: https://www.theguardian.c...um-age-raised-ukraine-war
Als je je wetten aan moet passen om je tekorten aan te vullen dan heb je niet zo heel veel meer onderin het vat zitten.
Naar het verluid zijn het bij Svatove vooral storm-Z units die met 50 a 60 infanterie optrekken zonder hardware.Yakolev schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:16:
[...]
De Russische verliezen kunnen ook komen van hun noordelijke offensief bij Krenmina en Svatove. We gaan bij de volgende Oryx update absoluut geen positieve getallen zien voor Oekraïne.
Bij Kreminna in het bos zal idd waarschijnlijk wel wat hardware sneuvelen.
[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 28-07-2023 10:31 ]
PSN
Het is niet zomaar terreinwinst. Het is de eerste keer sinds het begin van het tegenoffensief dat Oekraïne door de Russische verdedigingslinie breekt.Yakolev schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:08:
De verliezen komen opzich wel overeen met de lijst van verliezen van Andrew Perpetua in zijn dagelijkse update. (hoewel hij ze voornamelijk heeft geteld aan de hand van beelden).
Maar terreinwinst is geboekt, hopelijk alleen geen pyrrhus overwinning.
Je kan het goed op het kaartje zien, onder Orikhiv is nu een flinke 'pocket' gemaakt:
/f/image/7EHLBNaywR2bggb0850vew3h.png?f=fotoalbum_large)
https://www.ukrinform.net...trict-administration.htmlRussians issue summonses to all men in captured Starobilsk district - Luhansk Military District Administration
In the temporarily occupied settlements of the Starobilsk district of the Luhansk region, Russians issue summonses to all men aged 18 to 60, despite their health status.
De bezette gebieden worden leeg geroofd van mensen.
[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 28-07-2023 10:37 ]
PSN
Ik hoop niet dat het een 'pocket' wordt. De betekenis van 'pocket' is namelijk niet positief:XWB schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:30:
[...]
Het is niet zomaar terreinwinst. Het is de eerste keer sinds het begin van het tegenoffensief dat Oekraïne door de Russische verdedigingslinie breekt.
Je kan het goed op het kaartje zien, onder Orikhiv is nu een flinke 'pocket' gemaakt:
[Afbeelding]
- Wikipedia: Pocket (military)
Ze eventueel als voorbeeld: Bekende pocket na D-day (welke overigens niet helemaal is geslaagd:
- Wikipedia: Falaise pocket
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Saillant is natuurlijk een betere benaming, Als Oekraiëne daar niet verder kan uitbreken, dan zullen de Russen vanuit het hogere Robotyne allsnog een voordeel hebben.Herman schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:47:
[...]
Ik hoop niet dat het een 'pocket' wordt. De betekenis van 'pocket' is namelijk niet positief:
- Wikipedia: Pocket (military)
offtopic:
Ze eventueel als voorbeeld: Bekende pocket na D-day (welke overigens niet helemaal is geslaagd:
- Wikipedia: Falaise pocket
Het is erg belangrijk dat het dorpje wordt ingenomen.
/f/image/2iBtSXEauUOrTsBge1KHGlXe.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door Yakolev op 28-07-2023 10:53 ]
Ja, maar ik vergelijk het met andere updates. 1:3 en 1:4 komt ook wel eens voor.Hansieo schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:13:
[...]
volgens mij wél geweldig, hou in gedachten dat het in áánvalllende periode is.... en toch nog zo'n score.
Grootste probleem tot nu toe is momemtum. Die befaamde thunderruns werken alleen bij momemtum. Als ze erin slagen de snelheid erin te houden gaat dit werken, als ze inderdaad vastlopen in greppels en mijnenvelden dan kan RU zich herpakken, schuift het circus louter een stukje op en moet het opnieuw.XWB schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:30:
[...]
Het is niet zomaar terreinwinst. Het is de eerste keer sinds het begin van het tegenoffensief dat Oekraïne door de Russische verdedigingslinie breekt.
[Afbeelding]
Wat mij enorm stoort is de microscopische focus op UA verliezen. Ze gaan honderden voertuigen en duizenden troepen verliezen als ze terrein terug willen nemen, omdat Rusland het ze niet cadeau gaat geven. Dat kost veel. Dus als ik een Hand de Vreij een post zie maken over dat UA op dezelfde weg 'weer' twee tanks verloren heeft dan jeukt het wel een beetje. Rusland verliest dagelijks tientallen voertuigen, al maanden lang. Dat houden ze toch ook gewoon vol, waarom kan en mag UA dan niet wat voertuigen verliezen?
Dat ik het liever anders zie is duidelijk: dat de realiteit nu eenmaal niet zo fraai is en dat een Bradley of een Leopard in dit shit terrein ook snel geraakt kan worden is shit maar zonder luchtoverwicht vrijwel onvermijdelijk.
Extra Gepard is zeer welkom, lijkt me. En als "huh? nogal verrassend" entry: dental sterilizers... (ongetwijfeld nuttig spul, maar ik zou er nooit aan gedacht hebben)Germany updated their aid supplied to Ukraine:
20 RQ-35 HEIDRUN reconnaissance drones
13 Vector reconnaissance drones
6 Gepard AD systems + 15.000 ammo
10 tracked all-terrain vehicles Bandvagn 206
2688 smoke ammunition
8 ambulances
8 dental sterilizers
bron
Het zijn sterilisatie machines, niet alleen voor dental, maar waar bijvoorbeeld de dingen waarmee de tandarts in monden heeft zitten poeren worden gesteriliseerd:onkl schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:42:
Intussen heeft Duitsland haar nieuwste hulppakket bekend gemaakt.
[...]
Extra Gepard is zeer welkom, lijkt me. En als "huh? nogal verrassend" entry: dental sterilizers... (ongetwijfeld nuttig spul, maar ik zou er nooit aan gedacht hebben)
bron
Funny. These machines are probably not cheap. Used to sterilise medical equipment. pic.twitter.com/ToAq6oUP74
— German Aid to Ukraine (@deaidua) 28 juli 2023

Zullen daar meer richting het front wel heel handig zijn voor de veldhospitalen.
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 28-07-2023 13:14 ]
PSN
https://www.ukrinform.net...utor-generals-office.htmlA year ago, an explosion in the former correctional facility, which was situated in the Donetsk region’s temporarily occupied urban-type settlement of Olenivka, where Russian invaders had been keeping Ukrainian prisoners of war, was caused by the use of a rocket thermobaric grenade launcher.
The relevant statement was made by the Information Policy Department at the Ukrainian Prosecutor General’s Office, an Ukrinform correspondent reports.
PSN
Het is een interessant fenomeen.NiGeLaToR schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:31:
[...]
Wat mij enorm stoort is de microscopische focus op UA verliezen. Ze gaan honderden voertuigen en duizenden troepen verliezen als ze terrein terug willen nemen, omdat Rusland het ze niet cadeau gaat geven. Dat kost veel. Dus als ik een Hand de Vreij een post zie maken over dat UA op dezelfde weg 'weer' twee tanks verloren heeft dan jeukt het wel een beetje. Rusland verliest dagelijks tientallen voertuigen, al maanden lang. Dat houden ze toch ook gewoon vol, waarom kan en mag UA dan niet wat voertuigen verliezen?
Dat ik het liever anders zie is duidelijk: dat de realiteit nu eenmaal niet zo fraai is en dat een Bradley of een Leopard in dit shit terrein ook snel geraakt kan worden is shit maar zonder luchtoverwicht vrijwel onvermijdelijk.
Wat ik vermoed is dat er nogal wat mensen zijn die door berichtgeving (deels vanuit Oekraïne) over hoeveel beter “onze” tanks waren begonnen te denken dat ze met 5 van onze tanks wel even tot de kust konden doorbreken. Maar een mijn of modern AT wapen op de juiste plek schakelt elke tank uit, het is gereedschap en zolang ze correct worden ingezet en op niveau worden bestuurd is dit gewoon wat erbij hoort. Meestal overleeft de crew het lees ik elke keer en ik zie dat als het sterkte punt van “onze” tanks. Deze oorlog draait aan de kant van Oekraine om mensen in deze tanks in leven houden en onze rol rol is deze mensen voorzien van nieuwe tanks.
Ik kijk met pijn in mijn hart naar de Oekraïense verliezen qua manschappen, het materiaal doet mij weinig. Daarvan kunnen we meer maken maar jonge mensen die hun leven verliezen tegen het kwaad wat Rusland heet is gewoon lastig te verteren terwijl sommige landen maar lopen treuzelen over wel of geen F16’s sturen.
Ook die zijn gereedschap en vanaf het begin ontworpen om tegen Rusland te vechten, laat ze doen waarvoor ze gemaakt zijn en maak nieuw gereedschap.
Probleem mbt Leopards is: we hebben er maar weinig (al zullen ze het beter overleven dan welke T-variant dan ook). Rusland staat full force in UA, wij doen niet hetzelfde. Er zal meer luchtverdediging en tanks naar UA moeten gaan. Van de kant van RU is het ook jammer dat jonge mensen het leven laten, maar die zijn dusdanig geïndoctrineerd (en het is next level, staat tot geen verhouding tot eventuele Westerse propaganda).R3m3d7 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:18:toon volledige bericht
[...]
Het is een interessant fenomeen.
Wat ik vermoed is dat er nogal wat mensen zijn die door berichtgeving (deels vanuit Oekraïne) over hoeveel beter “onze” tanks waren begonnen te denken dat ze met 5 van onze tanks wel even tot de kust konden doorbreken. Maar een mijn of modern AT wapen op de juiste plek schakelt elke tank uit, het is gereedschap en zolang ze correct worden ingezet en op niveau worden bestuurd is dit gewoon wat erbij hoort. Meestal overleeft de crew het lees ik elke keer en ik zie dat als het sterkte punt van “onze” tanks. Deze oorlog draait aan de kant van Oekraine om mensen in deze tanks in leven houden en onze rol rol is deze mensen voorzien van nieuwe tanks.
Ik kijk met pijn in mijn hart naar de Oekraïense verliezen qua manschappen, het materiaal doet mij weinig. Daarvan kunnen we meer maken maar jonge mensen die hun leven verliezen tegen het kwaad wat Rusland heet is gewoon lastig te verteren terwijl sommige landen maar lopen treuzelen over wel of geen F16’s sturen.
Ook die zijn gereedschap en vanaf het begin ontworpen om tegen Rusland te vechten, laat ze doen waarvoor ze gemaakt zijn en maak nieuw gereedschap.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
[ Voor 95% gewijzigd door teacup op 28-07-2023 19:36 ]
[ Voor 97% gewijzigd door teacup op 28-07-2023 19:36 ]
Maar het “zijn er maar weinig” probleem kan je toch oplossen door er als de bliksem meer van te maken?Jerie schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:28:
[...]
Probleem mbt Leopards is: we hebben er maar weinig (al zullen ze het beter overleven dan welke T-variant dan ook). Rusland staat full force in UA, wij doen niet hetzelfde. Er zal meer luchtverdediging en tanks naar UA moeten gaan. Van de kant van RU is het ook jammer dat jonge mensen het leven laten, maar die zijn dusdanig geïndoctrineerd (en het is next level, staat tot geen verhouding tot eventuele Westerse propaganda).
Zijn we daarmee bezig, zijn we aan het opschalen?
Indoctrinatie is, hoe vervelend ook, geen volledig vrijbrief om onder de noemer “ik doe alleen wat andere zeggen” door het leven te gaan.
Als volwassen persoon ben je toch echt verantwoordelijk voor je acties.
Russen aan het front staan het voortbestaan van Oekraine in de weg.
Ik ervaar het verlies van een Rus aan het front dan ook echt heel anders dan het verlies van een Oekrainse soldaat of burger.
Nauwelijks. De wapenindustrie in het Westen is 20 jaar lang alleen maar gericht geweest op export en hier zo verketterd dat banken reclame ermee maakten geen zaken met ze te doen. Duistland heeft 100 miljard uitgetrokken waarvan 95 miljard gaat worden besteed aan het bestuderen hoe je 100 miljard moet uitgeven. Frankrijk wil dat de EU alleen in Frankrijk munitie mag bestellen en hier zijn we nog op zoek naar de stikstofruimte om iets meer aan defensie te kunnen doen.R3m3d7 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:51:
[...]
Maar het “zijn er maar weinig” probleem kan je toch oplossen door er als de bliksem meer van te maken?
Het is te hopen dat Oekraine wint voordat echt alle voorraden op zijn.
And to think they once said that computers would take away jobs.
In totaal zijn er ongeveer 10.000 Leopard tanks gebouwd, 2/3e ervan is Leo 1. Je zou dus kunnen denken dat 100 tanks zoeken en leveren niet zo'n groot probleem kan zijn. Maar helaas, de meesten staan in opslag te verstoffen en zijn niet direct inzetbaar. Om dat te doen moeten ze eerst worden geserviced. Dat klusje komt meestal bij Rheinmetall te liggen.R3m3d7 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:51:
[...]
Maar het “zijn er maar weinig” probleem kan je toch oplossen door er als de bliksem meer van te maken?
Rheinmetall zelf zat de afegelopen decennia ook in zwaar weer. De Duitse overheid bestelde eigenlijk niks dus het was sappelen op wat ze konden en mochten exporteren.
Nu hebben we deze oorlog. Dat betekent dat de NATO landen naar hun inventory gingen kijken en een "oh crap" moment kregen. Het nog net smeulend gehouden vuurtje wat de defensie industrie heet moet nu ineens bergen beloofde tanks servicen én voldoen aan de vraag naar nieuw materieel.
Mwa, weinig.Jerie schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:28:
[...]
Probleem mbt Leopards is: we hebben er maar weinig (al zullen ze het beter overleven dan welke T-variant dan ook). Rusland staat full force in UA, wij doen niet hetzelfde. Er zal meer luchtverdediging en tanks naar UA moeten gaan. Van de kant van RU is het ook jammer dat jonge mensen het leven laten, maar die zijn dusdanig geïndoctrineerd (en het is next level, staat tot geen verhouding tot eventuele Westerse propaganda).
UA heeft nu al meer Leo2/challenger dan RU aan T90M's op het veld kan zetten?
PSN
Ik zei dan ook ''hoe succesvol de aanval wel of niet was''.dion_b schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:18:
[...]
Uh nee... Of een aanval succesvol was of niet wordt niet bepaald door de verliezen, maar door de tactische, operationele of strategische winst.
De verliezen zijn de prijs van die winst. Te hoge verliezen bij beperkte winst zijn inderdaad kenmerk van een mislukte operatie, maar als de winst groter is kunnen exact dezelfde verliezen wel acceptabel of zelfs 'goed' te noemen zijn.
Bij iedere actieve offensief als dit gaan verliezen veel hoger zijn dan bij kleine speldenprikken. Dat is niet de vraag, vraag is wat ermee bereikt wordt. Dat moeten we nog zien.
Maw, jij zegt zeer genuanceerd en uitgebreid wat ik bedoelde in één zin.
*knip* Nope, voegt niets toe, ik probeer mij een beeld te vormen bij de uitspraak, maar het lukt mij niet.
[Twitter: https://twitter.com/parrot_soldier/status/1684910249981943808?s=20]
MLRS in actie in het zuiden.
so many AK12s recovered by ukraine...
— david D. (@secretsqrl123) 28 juli 2023
looks like the 247th airborne brigade had a bad day in south ukraine yesterday.
Zijn maar flarden aan informatie die wij nu krijgen, uiteraard.
Verder Wargonzo die vooral veel beelden recycled van een aanval met stevige verliezen voor UA die al van een paar dagen terug zijn en een deftige verklaring vanuit Rusland dat ze nu officieel 68 van de 67 geleverd Leopard varianten gesloopt hebben.
Cope = active.
Maargoed, tis een lastige dag - we zullen met een paar dagen zien wat het resultaat is. We houden de moed erin.
[ Voor 25% gewijzigd door teacup op 28-07-2023 19:59 ]
Is dat deze video? https://streamable.com/7xkmiuNiGeLaToR schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:14:
Verder Wargonzo die vooral veel beelden recycled van een aanval met stevige verliezen voor UA die al van een paar dagen terug zijn
Lijkt er wel op - maar dan andere hoek.Spykie schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:26:
[...]
Is dat deze video? https://streamable.com/7xkmiu
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Initial Reports of a possible Kh-47M2 “Kinzhal” Hypersonic Missile Strike on the Ukrainian City of Dnipro. pic.twitter.com/8B72MwwttI
— OSINTdefender (@sentdefender) 28 juli 2023
Vast weer op een ziekenhuis, school, kerk of burgers gemikt…q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:12:
De Russen hebben een raket aanval uitgevoerd op Dnipro. Lijkt een flatgebouw te hebben geraakt.
[Embed]
[Twitter: https://twitter.com/NOELreports/status/1684990084087459864]
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 28-07-2023 20:18 ]
PSN
Daar had ik al geen twijfel over. Altijd hetzelfde met die terroristen…YakuzA schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:16:
[...]
Vast weer op een ziekenhuis, school, kerk of burgers gemikt…
[Twitter]
Ook in Zaporizhzhia worden explosies gemeld.YakuzA schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:16:
[...]Vast weer op een ziekenhuis, school, kerk of burgers gemikt…
[Twitter]
Bron: LiveUAmap
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Het lijkt alsof Rusland een zeldzame fout heeft gemaakt en geheel abusievelijk ook een niet-civiel doelwit heeft gekozen.q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:21:
[...]
Daar had ik al geen twijfel over. Altijd hetzelfde met die terroristen…
Een tweede raket op Dnipro raakte een kantoor van de SBU, de Oekraïense veiligheidsdienst. Het ging gelukkig niet helemaal fout, want het gebouw stond alweer een tijdje leeg...
Bron: Noelreports
Rusland zou hebben gezegd dat de raket is neergeschoten maar op beelden te zien lijkt het een goede treffer.
https://www.reddit.com/r/...&utm_content=1&utm_term=1
Werkende link: https://old.reddit.com/r/...nt_a_rocket_hit_taganrog/De_Bastaard schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 07:27:
Woah het lijkt erop dat Oekraïne een raket naar Rusland heeft gestuurd. Er gaan filmpjes rond van een inslag in Taganrog, op wat lijkt een overheidsgebouw .
Rusland zou hebben gezegd dat de raket is neergeschoten maar op beelden te zien lijkt het een goede treffer.
https://www.reddit.com/r/...&utm_content=1&utm_term=1
Wikipedia: S-200 (missile)
And to think they once said that computers would take away jobs.
Ah ok, nou hij raakte iig iets ;-)IJzerlijm schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 08:15:
Dat is een S-200 raket van bijna 60 jaar oud. Daar kan je geen gebouw mee kiezen om te raken, hooguit een van de twee vliegvelden vol met grote militaire kisten net buiten Taganrog.
Wikipedia: S-200 (missile)
Opvallend weinig Russische doden/gewonden inderdaad. Het ISW rept met geen woord meer over het tegenoffensief met 3 brigades, nadat ze gisteren al stelden dat Ukrainse troepen na de eerste grote aanval weer terug zakten. Deze cijfers bevestigen dat. Misschien was het gewoon een grote probing attack om bepaalde Russische troepenbewegingen uit te lokken.technoaddict schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 09:01:
+390 is wel weinig als het echte offensief nu bezig is.
Ik ga er ondertussen al vanuit dat als Zelensky groots aankondigt dat ze op 1 specifieke plek gaan aanvallen dat het dan een dummy of fake wordt.wian schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 09:35:
[...]
Opvallend weinig Russische doden/gewonden inderdaad. Het ISW rept met geen woord meer over het tegenoffensief met 3 brigades, nadat ze gisteren al stelden dat Ukrainse troepen na de eerste grote aanval weer terug zakten. Deze cijfers bevestigen dat. Misschien was het gewoon een grote probing attack om bepaalde Russische troepenbewegingen uit te lokken.
Gezien het wegtrekken van Russische troepen van Myrne naar Verbove heeft het iig daar ook effect gehad qua troepen plaatsing.
PSN
Die dagelijkse aantallen zeggen niet altijd zoveel. Die aantallen worden oa. door de commandanten ter plaatse doorgegeven, die hebben daar niet altijd tijd voor om dat te doen. Het kan zo maar zijn dat we later ineens een piek zien.technoaddict schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 09:01:
+390 is wel weinig als het echte offensief nu bezig is.
Dat zie je ook vaak na het weekend, za-zo lijkt dan rustig, en maandag is er een flinke piek.
De laatste update bijna 2:1 in het nadeel van UA. Dat zijn cijfers die we alleen aan het begin van het counteroffensief hebben gezien. Het heeft weliswaar wat opgeleverd, maar nu het schijnt dat de aanvalsbrigades niet hebben doorgezet, kun je je afvragen of het het waard is geweest. We zullen zien.#Zaporizhzhia counter-offensive equipment loss numbers as of 28 July 2023.
— Naalsio (@naalsio26) 28 juli 2023
In summary: 276 UA losses vs. 261 RU losses
Spreadsheet showing the losses in detail: https://t.co/UfSC9YYpyC pic.twitter.com/sAx8jiZ1I7
( Los van het feit dat de ratio aanvaller / verdediging wel oké zit )
@RoD hoe kom je aan 2/1 ratio?
Je geeft zelf volgende aan:
276 UA losses vs. 261 RU losses
[ Voor 17% gewijzigd door Rubberen op 29-07-2023 11:35 ]
Die ratio gaat over de aantallen tussen haakjes die erbij zijn gekomen sinds de laatste update (=in de afgelopen week). Oekraïense verliezen : +66, Russische : +36.Rubberen schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:34:
Gemengde gevoelens van bovenstaande cijfers. De komende dagen zal hopelijk duidelijk worden of er kan gebruikt worden van momentum. Zoniet weet ik niet of we hier razend enthousiast moeten over zijn.
( Los van het feit dat de ratio aanvaller / verdediging wel oké zit )
@RoD hoe kom je aan 2/1 ratio?
Je geeft zelf volgende aan:
276 UA losses vs. 261 RU losses
[Twitter: https://twitter.com/ZelenskyyUa/status/1685235862500433920]
[ Voor 5% gewijzigd door user109731 op 29-07-2023 12:54 ]
Hij is al eerder in Bakhmut geweest. Dit was eerder dit jaar:user109731 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 12:32:
Is Zelensky nou gewoon in de omgeving van Bakhmut geweest?
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeVolkskrant Liveblog
Britse Defensie: zwaardere gevechten in het zuiden van Oekraïne
Wat uit het bovenstaande denk ik van belang is dat wordt bevestigd dat naast Staromayorske er nog geen noemenswaardige voortgang is te melden. Een saai gegeven, maar uit deze bron zie ik dit welals bevestigend.10:24
De gevechten op de frontlinies in het zuiden van Oekraïne zijn gedurende de afgelopen dagen steeds heviger geworden, maar op de verovering van het plaatsje Staromayorske na hebben er geen significante verschuivingen plaatsgevonden. Dat schrijft het Britse ministerie van Defensie zaterdag in zijn laatste update over de situatie in Oekraïne.
Om wat toe te lichten hoe die situatie vanuit Oekraïense zijde wordt ondergaan:
Hieronder wordt een relatie gelegd tussen het kunnen veroveren van Staromayorske en het ondermijnen van de de Russische Luchtmacht door Oekraïne:De Oekraïense landmacht commandant Oleksandr Syrskyi omschreef de situatie aan het front gisteren als ‘gespannen’. ‘De vijand klampt zich fel vast aan elke centimeter en voert intens artillerie- en mortiervuur uit’, zei hij in een verklaring.
De zwaarste confrontaties vonden de afgelopen twee dagen plaats in twee gebieden in de zuidelijke regio Zaporizja, zien de Britten. In het westen van de regio doen Oekraïense troepen pogingen om de plaats Robotyne te bereiken, met wisselend succes.
Maar eerlijk is eerlijk, ook deze info van de Britten is maar schetsmatig.Zo’n 80 kilometer naar het oosten heeft Oekraïne volgens Britse inlichtingen elementen van de Russische luchtmacht uitgeschakeld, waardoor Staromayorske kon worden ingenomen. Dit is het tiende bevrijde dorpje in dit gebied sinds Oekraïne dit jaar begon met zijn tegenoffensief. Ook op het oostelijke front nabij de stad Kremina wordt flink gevochten, maar daar verschuiven de linies nauwelijks.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
@Fiber reageert op mijn bericht uit de Volkskrant, daar werd onterecht de term Luchtmacht gebruikt. Point taken, had even moeten doorklikken.MikeyMan schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:09:
@Fiber airborne != Airforce
Hoop gevechten, zoals al een tijdje, maar het blijft hopen op een doorbraak.
Dacht nog wel, goh, vliegveld in de buurt geraakt? Zo was er gisteren nog sprake van dat de Russische stad Taganrog (NOO t.o.v. Krim) door Oekraïne bestookt was. (Volkskrant Liveblog gisteren)
....Zal voortaan mijn bronnen beter checken

[ Voor 3% gewijzigd door teacup op 29-07-2023 15:54 ]
I know...MikeyMan schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:09:
@Fiber airborne != Airforce
Maar de Volkskrant noemt dat 'elementen van de Russische luchtmacht' in die quote. Technisch gezien klopt dat wellicht ook wel denk ik, maar het gewoon VDV eenheden noemen is een stuk duidelijker...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik denk dat er wel sprake is van een doorbraak bij de eerste verdedigingslijn, maar dat mensen allemaal verschillende ideeën hebben van een "doorbraak".MikeyMan schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:09:
⚡️⚡️In the Robotyne operational sector, elements of the Armed Forces of Ukraine have effectively breached the first line of defense of the Russian "Surovikin" line. As previously stated, the second line has been reached in the vicinity of Verbove. https://t.co/FTmkwT4TaM pic.twitter.com/fGthCPAWjq
— Astraia Intel (@astraiaintel) 28 juli 2023
En ja zo te zien worden ze nog gebruikt.
https://www.reddit.com/r/...escues_wounded_ukrainian/
Ja true. Volgens mij is het pas een doorbraak als je door een linies heen bent. Om vervolgens via een uitbraak achter de linies een troepenmacht te kunnen verzamelen.XWB schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:33:
[...]
Ik denk dat er wel sprake is van een doorbraak bij de eerste verdedigingslijn, maar dat mensen allemaal verschillende ideeën hebben van een "doorbraak".
[Afbeelding]
[Twitter]
Maar je zou hier inderdaad wat variatie in kunnen bedenken.
[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 29-07-2023 13:59 ]
zijn leuke dingen om in te rijden *denkt terug aan diensttijd als YPR chauffeur.wauskoek schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:56:
Ik vroeg mij vorige week nog af hoe het met de ex Nederlandse YPR voertuigen zou zijn.
En ja zo te zien worden ze nog gebruikt.![]()
https://www.reddit.com/r/...escues_wounded_ukrainian/
Dₒ yₒᵤ ₙₑᵥₑᵣ qᵤₑₛₜᵢₒₙ ₜₕₑ ₙₐₜᵤᵣₑ ₒf yₒᵤᵣ ᵣₑₐₗᵢₜy?
Bekijk op YouTubeHoe de drones uitgelaten worden en hoe de operator het bedient. Daar zeggen ze dat de Krimbrug door 2 drones geraakt was.
Drones:
Bekijk op YouTube- Optimale bereik voor een FPV-drone is 1 tot 2 mile en kan tot 7 mile (10km) ver gebruikt worden. Om beter tegen EW te kunnen, is er gekozen voor de lage kwaliteit (en bitrate) camera's.
- Als ze een legertruck zien die supplies levert, dan kunnen ze het uitschakelen met een FPV-drone.
- Bij vrachtwagens wordt er op de chauffeur gemikt, bij tanks op de motorkap, bij pantservoertuigen op de turret waar de crew en ammo zit, bij mijnenleggers op een mijnen-module.
- Er zijn 100 bedrijven die drones bouwen, 40 voor de Oekraïense overheid (en 60 zonder overheidscontracten, draaien dan op donaties).
Je wordt minder bang voor tienduizenden russische tanks als je voor de kostprijs van een schot met een antitankwapen 100+ drones kan kopen en een grote hoeveelheid bedrijven die drones bouwen.
De economische wetten van de elektronica, IT,... wordt op oorlog toegepast. Alle elektronica, computers,... was vroeger heel duur geweest en nu loopt heel Afrika met rekenkracht, comms,... in een phone rond. Het is disruptive voor de traditionele wapenindustrie dat heel duur spul produceert.
De Oekraïense tech sector:
Bekijk op YouTube- De export van IT-diensten blijft door de oorlog stijgen. Je kan nog altijd van remote voor de klanten werken en de cash flow vanuit het buitenland in stand houden.
- Oekraïense bedrijven leveren veel aan de game- en filmindustrie en blijven in de oorlog doorwerken voor bv Hollywood. Het werk voor Star Wars Obi--Wan Kenobi werd in schuilkelders gedaan.
- Na de werkuren wordt er aan de war effort gewerkt. 96% van de IT-bedrijven doneren.
- Er zijn niet genoeg radars voor de luchtafweer in heel Oekraïne en er is een low cost alternatief nodig. Ik weet dat er systemen bestaan om het geluid van vuurwapens in stedelijke omgeving te detecteren om de politie zo snel mogelijk te informeren. De Oekraïners gebruiken AI om het geluid van straaljagers, raketten, helikopters,... te detecteren en hoe filter je de auto's, vogels, donder,... en andere lawaai eruit.
- De Oekraïense bedrijven zijn van dienstverleners naar eigen tech ontwikkelen aan het gaan. Je hebt waarschijnlijk de Grammarly reclames op YouTube gezien, dat is een Oekraïens bedrijf. Europa is altijd al zwak gebleven in vergelijking tot de Amerikaanse tech industrie vs de Chinese. Oekraïners zijn bezig met zichzelf ontwikkelen tot een grote speler. Wat hebben wij niet dat de anderen wel hebben? Defensie-uitgaven op voldoende hoog niveau. Met defensie-uitgaven koop je een tech industrie. Er is geen beter middel om een tech industrie uit de grond te stampen dan een oorlog.
- Dia is voor alle overheidsdocumenten, communicatie, bureaucratie,... in een app op de phone te doen. Het is een oorlog erg handig dat je documenten niet verloren kunnen gaan, dat er altijd communicatie met de overheid mogelijk is om bv de oorlogsschade aan je woning aan te geven. Overheidsinstellingen kunnen opgeblazen zijn, de burgers kunnen ver van hun eigen streek/regio weggedreven zijn,... Een overheid zonder paperassen, kantoren, wachtrijen,... is om de hoek. Er is potentieel om de overheid te automatiseren om het zo snel als de private sector te laten werken.
- Tijdens de vorige zomer leverde 7 bedrijven drones aan de Oekraïense overheid. Nu zijn het 5 à 6 keer zoveel bedrijven (ongeveer 40) en 3 tot 4 maanden gaan ze maal 10 (richting 400 bedrijven). Dat klinkt zoals hoe wapens tijdens WOII in de VK, VS,... geproduceerd werd. De timmerman in een Britse straat/wijk bouwde toen de Havilland Mosquito vleugels, rompen,... en kleine bedrijven konden meedoen met de Amerikaanse aanbestedingen voor het Amerikaanse leger.
- AJAX is een intrusion detection, fire alarm,... bedrijf dat de hardware in Oekraïne produceert. Daar zie je hoe we zonder Chinese elektronica verder kunnen, de fabrieken kunnen gewoon in Oost-Europa opgezet worden. Hun hardware wordt gebruikt om bv Banksy's kunstwerken aan de ruines te beveiligen.
- Niet alleen drones, battlefield management systems die op de goedkope tablets gedraaid kunnen worden, EW-systemen,...
- In een dag kan je wapensysteem naar het front gebracht worden om te testen en je hebt feedback voor verdere ontwikkeling. Dit zorgt voor heel veel iteraties in een korte tijd totdat het geperfectioneerd is voor export na de oorlog.
- De achterstand tov Israël inhalen. Israël heeft door de jaren de kennis opgebouwd, een financiële ecosysteem ontwikkeld en deelt kennis met de VS.
- World Bank heeft in maart dit jaar ingeschat dat de heropbouw 411 miljard dollar gaat kosten. De GDP in 2022 is 161 miljard dollar. Hoe snel en efficiënt dat Oekraïne heropgebouwd wordt, zal van de groei van hun tech sector afhankelijk zijn.
Reddit link.
Bekijk op YouTubeRusland heeft een Zweedse CV90 veroverd, aldus dit bericht.
:strip_exif()/f/image/6DxSNDNXw9BbBLDkvOD0zCHI.jpg?f=fotoalbum_large)
Schijnt die van de video waar er 1 een rpg hit kreeg.NiGeLaToR schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:39:
@RoD infographic over de verliezen van voertuigen aan beide zijden, wellicht komt het overeen met Oryx?
Reddit link.
[Embed: Ukrainian counteroffensive infographic - June]
Rusland heeft een Zweedse CV90 veroverd, aldus dit bericht.
[Afbeelding]
En aan de andere kant, het gebeurt nu eenmaal maar het blijft voor ons “oude” tech.
Dit topic is gesloten.
De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid