RoD schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:20:
[...]
... Wat Oekraïne kan winnen als het westen voldoende steun blijft leveren. Daar ben ik pessimistisch over. Alhoewel het nu eensgezind genoeg is voor steady leveringen, gaat het alsnog veel te traag. En er komt een keer een moment dat we als westen domme dingen gaan doen, waardoor de hulp stokt. Ik ben daarom wat pessimistisch ingesteld.
Naar terreinwinst kijken is momenteel onzinnig. De strijd wordt niet daarop gevoerd. Zinniger is te kijken naar attritie, en dat gaat momenteel goed. Maar duidelijk is dat het een strijd van de lange adem gaat worden en dan ben ik er simpelweg niet gerust op.
Ja, we hebben kunnen zien dat rusland ook niet stabiel is, maar het track record van domheid in het westen stemt mij zwaarmoedig.
Het is inderdaad opvallend dat je een stuk pessimistischer bent geworden de afgelopen maanden. Ik vind dat zonde. In deze fase van het offensief (die lang kan duren; zie D-Day of Kherson) zijn de verliezen hoog en is de terreinwinst minimaal.
Wat ik zie is dat UA zich heeft aangepast, en dat de Russen een paar rake klappen uit hebben gedeeld; defensie is voor hun doen op orde, graandeal plus aanval Odesa, effectieve KA-52 en Lancet inzet (maar ook veel Westers spul kan worden gerepareerd).
Maar UA deelt
ook rake klappen uit. Mooie cijfers voor offensief, logistiek dagelijks (uitschakelen en je hoort ze klagen), Kerch brug e.a. doelen Krim, propagandamannetjes (journalistiek kun je het niet noemen) die uit worden geschakeld.
Het opruimen van prominenten waaronder diverse generaals en recent Girkin is ook positief voor UA maar niet direct een klap van/door UA.
Verder zien we een ruk naar rechts in Europa: Meloni en nu weer Spanje. Weet niet of ik Israël ook moet noemen want die deden toch al niet mee. Meloni heeft niet slecht uitgepakt voor UA. Dus een rechtser beleid hoeft niet slecht uit te pakken (sterker nog de vraag is of Merkel adequater had gehandeld dan Scholz; dat weten we niet). Spanje moeten we nog gaan zien. Nederland weten we niet. Bij VS zou ik de primaries goed in de gaten houden, en dan met name die van de Reps:
Wikipedia: 2024 Republican Party presidential primaries bovendien lopen er nog rechtszaken tegen Trump. Mijn glazen bol zegt me dat als Trump openlijk de steun voor UA intrekt tijdens de verkiezingen, hem dit een significant deel van de Rep kiezers gaat kosten. Als hij het sneaky achteraf doet, dan heeft het meer kans van slagen.