Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 17 Laatste
Acties:
  • 376.918 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 10:48

Snow_King

Konijn is stoer!

_Eend_ schreef op zondag 23 juli 2023 @ 09:37:
[...]

Dat denk ik ook. Nu er definitief is besloten om geen ATACMS te leveren zullen ze mogelijk ander mooi spul willen sturen.
Heb ik dit stukje gemist over ATACMS? Men was er toch (weer) over in gesprek?
Garyu schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:57:
Er is blijkbaar een flinke aanval op het Zaporizhzhia front gaande sinds vanochtend:

[Twitter]

Russian Sources are reporting tonight that after a Large Artillery Barrage, Ukrainian Armor and Mechanized Elements equipped with NATO Equipment have launched a Major Assault on the Russian Defensive-Lines in the Zaporizhzhia Region between the Settlement of Robotyne and Verbove, which is manned by Forces from the 291st and 70th Motorized-Rifle Regiments respectively.
Hebben we hier nog iets over vernomen? Op Twitter zie ik hier verder niets over.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
:(
In Odesa, one person was killed and 22 people, including four children, were injured in yet another enemy nighttime attack.
https://www.ukrinform.net...-1-killed-22-injured.html
Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FF1tJ6kRWIAAcuDh.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 23-07-2023 09:48 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_Eend_ schreef op zondag 23 juli 2023 @ 09:37:
[...]

Dat denk ik ook. Nu er definitief is besloten om geen ATACMS te leveren zullen ze mogelijk ander mooi spul willen sturen.
Is dat zo? Ik vind niet direct dat het echt een definitief nee is.

https://www.washingtonpos...e-us-long-range-missiles/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:58
ATACMS blijven achter de hand in het geval Rusland een (voor ons onbekende) rode lijn overschrijdt denk ik.

Geen zorgen dus - Rusland overschrijdt vanzelf die lijn wel een keer waarna de VS (intern) kunnen legitimeren om de ATACMS te sturen.

Overigens: je kunt de terughoudendheid van de VS in deze. wellicht verklaren omdat de UA tegen de afspraken in Westers materieel liet gebruiken voor de aanvallen in Belgorod.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:02

_Eend_

🌻🇺🇦

MikeyMan schreef op zondag 23 juli 2023 @ 09:46:
[...]

Is dat zo? Ik vind niet direct dat het echt een definitief nee is.

https://www.washingtonpos...e-us-long-range-missiles/
IIn deze tweet van de WaPo:
Die door q-enf0rcer.1 was gepost: q-enf0rcer.1 in "Wapens en wapensystemen" staat wat anders.

Als ik het artikel lees van diezelfde WaPo krijg ik ook niet direct het idee dat het een definitief "nee" is. Maar ook geen ja, ze lijken wel de deur op een kiertje te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
UA heeft blijkbaar iets van Patriot, NASAMS of SAMP/T oid naar Odesa verplaatst?
Anders hadden ze die Iskanders niet meer kunnen halen?

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:42

Garyu

WW

Snow_King schreef op zondag 23 juli 2023 @ 09:40:
[...]

Hebben we hier nog iets over vernomen? Op Twitter zie ik hier verder niets over.
Niet veel helaas, ik zie alleen maar incidenteel spul voorbij komen, maar niets van een grote operatie te zien.

Modern materieel zichtbaar (Leopard 2A6):

maar ook uitgeschakeld materieel (ook Leopard 2A6):
[Twitter: https://twitter.com/albir2024/status/1682997864694267904?s=20]

Dit kan overal opgenomen zijn, en geeft helaas geen indicatie van vooruitgang (of überhaupt van een grotere aanval).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

*knip* Maar achterwege laten tot dat andere meer betrouwbare bronnen het ook melden
MOSCOW, July 23. /TASS/. The most probable cause of the destruction of the Transfiguration Cathedral in Odessa was the fall of a Ukrainian missile due to unprofessional actions of the air defense, the Russian Defense Ministry said.
Aangezien TASS het zegt, is dat voor mij bijna automatisch een bevestiging van het tegendeel en vooral een Russische frame. Interessant om te zien hoe het automatisch zo gespinned wordt.

[ Voor 43% gewijzigd door teacup op 23-07-2023 16:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:32
Garyu schreef op zondag 23 juli 2023 @ 14:31:
Volgens allerlei (dubieuze) info
*knip* laat het bij een rapport

[ Voor 19% gewijzigd door teacup op 23-07-2023 16:36 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-09 11:45

SpamLame

niks

Garyu schreef op zondag 23 juli 2023 @ 14:31:
[...]

Volgens allerlei (dubieuze) info lijkt het om mislukte Air Defense te gaan. Maakt uiteindelijk niet zo veel uit natuurlijk, maar nog iets om rekening mee te houden. Failed S300 zou zijn neergestort op de kathedraal.
Failed AA is nog steeds een RU oorzaak, immers zonder 3daagse smo was er ook geen failed aa

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:31
SpamLame schreef op zondag 23 juli 2023 @ 15:25:
[...]

Failed AA is nog steeds een RU oorzaak, immers zonder 3daagse smo was er ook geen failed aa
Dit GTFO uit UA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:54
SpamLame schreef op zondag 23 juli 2023 @ 15:25:
[...]

Tis gelul van de hoogste plank: ze waren er niet eens bij en vuren zelf ladingen notoir slecht te mikken wapens af. Bovendien claimden andere Russische bronnen dat ze dronebootjes maakten in die kathedraal.

Aka negeer het.

Ua over die wapens, voor wat het waard is:

Ondertussen rondje slagveld:

UA is offensief actiever heb ik de indruk. Met forse verliezen, maar ook voortgang, zoals hier te zien.

Ook veel Russische beelden van Lancets die NAVO geleverd materiaal treffen. Drones zijn bepalend geworden deze oorlog.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
NiGeLaToR schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:07:
Ondertussen rondje slagveld:

[Embed]

UA is offensief actiever heb ik de indruk. Met forse verliezen, maar ook voortgang, zoals hier te zien.

Ook veel Russische beelden van Lancets die NAVO geleverd materiaal treffen. Drones zijn bepalend geworden deze oorlog.
Los even van wat de daadwerkelijke situatie is, zou ik zeggen, doe jezelf een lol en blokkeer dat account. Het is echt een desinformatie machine.

Het is wel zo dat we de laatste tijd meer UA aanvallen op beeld zien, ook veel vanuit ru bron. Ik zie nog geen verliezen zoals die van het 47ste en we weten dat de russen alleen de voor hen gunstigste beelden laten zien.

Tsja, ik kan alleen maar hopen dat Zelenskyi gelijk had toen hij zei dat er binnenkort een versnelling in het offensief plaats zal vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 10:50
Het moraal van de troepen aan het front begint helaas laag te worden door de sterke Russische defensie. Schijnt dat er elke 100m 4/5 soldaten uitgeschakeld worden. Daarna moet dat terrein dan nog worden vastgehouden wat ook lang niet altijd lukt doordat de troepen daar niet op zijn getraind.

Het hele artikel staat hier: https://www.kyivpost.com/post/19707

[ Voor 19% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 23-07-2023 23:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:39

bloody

0.000 KB!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfeR0FkzE8g_3rwEZClxWuM4ih4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qw7JolFp9cRD3YYNHEoqsdtj.jpg?f=fotoalbum_large

nope

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nieuwe explosies op de Krim:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
q-enf0rcer.1 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 23:46:
Het moraal van de troepen aan het front begint helaas laag te worden door de sterke Russische defensie. Schijnt dat er elke 100m 4/5 soldaten uitgeschakeld worden. Daarna moet dat terrein dan nog worden vastgehouden wat ook lang niet altijd lukt doordat de troepen daar niet op zijn getraind.

[Embed]

Het hele artikel staat hier: https://www.kyivpost.com/post/19707
Dat klinkt niet goed. Dit ‘gegrind’ met infanterie is ook verschrikkelijk, maar het lijkt erop dat Oekraïne niet echt een alternatief heeft op dit moment :(.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:44

Fanta

FordPerformance™️

Requiem19 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 07:46:
[...]

Dat klinkt niet goed. Dit ‘gegrind’ met infanterie is ook verschrikkelijk, maar het lijkt erop dat Oekraïne niet echt een alternatief heeft op dit moment :(.
Volhouden. Aan het front voorzichtig kruipend meters pakken. In de tussentijd worden namelijk alle toevoerlijnen aangevallen, waardoor de defensie zwakker en zwakker wordt.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
De Russen boeken steeds meer terrein richting Lyman en Kupiansk, en gistteren zou er sprake zijn geweest van een ''doorbraak'' (er zou een paar kilometer zijn opgeschoven) ten zuid-westen bij Svatove. Doorgaan tot aan de Oskil en de provincie Loegansk is weer volledig in handen van Rusland.
quote: Deepstatemap
The enemy goes crazy when we conduct assaults using Western equipment. As soon as "leopards" or "Bradleys" appear on the horizon, everything the Katsap had at hand starts flying at the equipment, and attempts to hit it with "lancet" and fpv drones have been recorded. For example, to destroy one Bradley unit, the Katsaps used at least one Lancet and one FPV drone. However, no artillery targeting of the advancing forces was observed. Drones were the main means of destruction. The locations of the damage may indicate the advance of the Defense Forces.

https://t.me/DeepStateUA/17196
Zouden de Russen zoveel artillerie zijn kwijt geraakt de laatste paar weken dat ze er erg zuinig op moeten doen. Vraag me af in hoeverre een Lancet werkt tegen een Leopard tank.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Fanta schreef op maandag 24 juli 2023 @ 08:31:
[...]

Volhouden. Aan het front voorzichtig kruipend meters pakken. In de tussentijd worden namelijk alle toevoerlijnen aangevallen, waardoor de defensie zwakker en zwakker wordt.
Voor mij is volhouden achter m'n scherm niet zo lastig. De vraag is vooral hoe de moreel blijft aan Oekraïnse kant met de huidige methode. Ik denk dat iedere soldaat die getraind is voor het offensief iets anders voor ogen had toen ze opgeleid werden dan dit, zeker omdat er veel Westerse tanks etc geleverd zijn (die dus nog niet nuttig zijn).

De attritie methode zal ongetwijfeld werken, maar het probleem voor de soldaten in het veld is dat het onduidelijk is wánneer het effect gaat hebben. Morgen, volgende week, volgende maand, volgend jaar. Zonder duidelijk perspectief is het moeilijker om de moreel hoog te houden.

Daarnaast kan zelfs een verzwakte verdediging van Rusland het relatief lang volhouden zolang de mijnenvelden een probleem blijven. Aan Oekraïnse kant zijn er niet echt veel alternatieven om van strategie te veranderen op dit moment. De bal ligt wederom in het Westen: gaan we eindelijk op tijdleveren wat Oekraïne echt nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:46
*knip* onderbouw dit soort statements met een bron. 'ik heb gehoord' is geen onderbouwing

[ Voor 79% gewijzigd door polthemol op 24-07-2023 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
*knip* gebruik een TR hiervoor

[ Voor 87% gewijzigd door polthemol op 24-07-2023 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
never mind

[ Voor 61% gewijzigd door polthemol op 24-07-2023 09:22 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Requiem19 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 08:49:
[...]

Voor mij is volhouden achter m'n scherm niet zo lastig. De vraag is vooral hoe de moreel blijft aan Oekraïnse kant met de huidige methode. Ik denk dat iedere soldaat die getraind is voor het offensief iets anders voor ogen had toen ze opgeleid werden dan dit, zeker omdat er veel Westerse tanks etc geleverd zijn (die dus nog niet nuttig zijn).

De attritie methode zal ongetwijfeld werken, maar het probleem voor de soldaten in het veld is dat het onduidelijk is wánneer het effect gaat hebben. Morgen, volgende week, volgende maand, volgend jaar. Zonder duidelijk perspectief is het moeilijker om de moreel hoog te houden.

Daarnaast kan zelfs een verzwakte verdediging van Rusland het relatief lang volhouden zolang de mijnenvelden een probleem blijven. Aan Oekraïense kant zijn er niet echt veel alternatieven om van strategie te veranderen op dit moment. De bal ligt wederom in het Westen: gaan we eindelijk op tijdleveren wat Oekraïne echt nodig heeft.
Ik merk dat sommige bronnen momenteel wat actiever nieuws proberen te verspreiden over slechte moraal onder de Oekraïners, maar ik vraag me af wat daar van waar is. Ik lees namelijk ook tegengestelde berichten over Oekraïense soldaten die bewust naar hun eigen woonplaats/geboorteplaats e.d. gestuurd worden, omdat ze dan extra gemotiveerd zijn en ik zie ook veel filmpjes voorbij komen van fanatieke en vrolijke Oekraïense strijders. Ik geloof eerlijk gezegd niet dat het hele Oekraïense leger nu met een lage moraal kampt, omdat de progressie aan het zuidelijk front stroef loopt en er soms een Westers apparaat wordt uitgeschakeld door een drone. Het is oorlog, daar horen verliezen bij.

Mocht het wel zo zijn dat de Oekraïners minder gemotiveerd worden, dan ben ik zeker een voorstander van meer westerse steun, te beginnen met ATACMS.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Denk dat ISW het wel aardig samen vat:
Russian sources may be exaggerating Russian gains and Ukrainian offensive activity along the Kupyansk-Svatove-Kreminna line to portray ongoing Ukrainian counteroffensive operations as a failure. ISW has observed recent Russian claims of Russian advances northeast of Kupyansk, southwest of Svatove, and west of Kreminna, although corroborating visual confirmation has not accompanied these claims.[41] Russian sources previously amplified older footage on July 8 to claim that Russian forces advanced near Torske, but ISW has not observed any current visual confirmation of these claims.[42] The United Kingdom Ministry of Defense (UK MoD) reported on July 23 that Russian forces are intentionally trying to portray marginal gains in Luhansk and Kharkiv oblasts as significant tactical advances.[43]
https://www.understanding...n-assessment-july-23-2023

Eerst zien!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Yakolev schreef op maandag 24 juli 2023 @ 08:47:
De Russen boeken steeds meer terrein richting Lyman en Kupiansk, en gistteren zou er sprake zijn geweest van een ''doorbraak'' (er zou een paar kilometer zijn opgeschoven) ten zuid-westen bij Svatove. Doorgaan tot aan de Oskil en de provincie Loegansk is weer volledig in handen van Rusland.

[...]
De berichten rond Torske bleken uiteindelijk fake news te zijn, ik betwijfel dus ook of dit waar is. De Oekraïense kant van de frontlinie is net zo bezaaid met mijnen als de Russische kant, daar rijden ze niet zomaar enkele kilometers doorheen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
XWB schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:00:
[...]

De berichten rond Torske bleken uiteindelijk fake news te zijn, ik betwijfel dus ook of dit waar is. De Oekraïense kant van de frontlinie is net zo bezaaid met mijnen als de Russische kant, daar rijden ze niet zomaar enkele kilometers doorheen.
Rusland heeft wel wat vooruitgang, ik weet dat deepstate iig altijd wel aardig correct zit:
https://deepstatemap.live/en#12/49.2894/37.8850

Maar vanuit Rusland zullen ze het natuurlijk overdrijven om te pogen UA troepen bij Bakhmut en het zuiden weg te lokken.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:11:
[...]

Rusland heeft wel wat vooruitgang, ik weet dat deepstate iig altijd wel aardig correct zit:
https://deepstatemap.live/en#12/49.2894/37.8850

Maar vanuit Rusland zullen ze het natuurlijk overdrijven om te pogen UA troepen bij Bakhmut en het zuiden weg te lokken.
Er was eerder gemeld dat de Russen met hun tenen in Torske stonden, wat dus niet waar bleek te zijn. Dus of ze overdrijven, of mensen schieten te snel in de stress.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F1yRruBX0AAnxBO?format=png&name=small

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
XWB schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:21:
[...]
Er was eerder gemeld dat de Russen met hun tenen in Torske stonden, wat dus niet waar bleek te zijn. Dus of ze overdrijven, of mensen schieten te snel in de stress.
Jup, de grey zone ligt daar wel in de buurt, maar Rusland lijkt daar nog genoeg problemen te ondervinden bij de bossen:
National Guard destroy three Russian 'Proryv' tanks in Lyman direction
"In the Lyman direction, the enemy tried to storm the positions of the National Guard. Having been defeated, the attackers retreated, but later the so-called 'pride' of Russian tank building - brand new T-90-Ms - came to help them. However, the enemy armor did not pass the test of the Lyman forests and our defense," the statement said.
https://www.ukrinform.net...s-in-lyman-direction.html

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 24-07-2023 10:34 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 14:38
Ben ik nu de enige die pessimistisch is geworden over een overwinning van UA?
De Deepstatemap zegt dat er eigenlijk weinig is opgeschoten de afgelopen maanden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:52
murphydrz schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:40:
De Deepstatemap zegt dat er eigenlijk weinig is opgeschoten de afgelopen maanden.
Het offensief verloopt voor velen anders dan men verwacht. Bij een offensief denk je aan vooruit gaan, kilometers achter elkaar door.

Dat lijkt geprobeerd te zijn, maar men liep stuk op o.a. mijnenvelden. Mijn ruimen kost veel tijd en is gevaarlijk.

Nu andere tactiek en dat is het leeg laten lopen van de Russen, dus aanvoerslijnen vernietigen zodat de russen vanzelf met tekorten komen te zitten.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:12
sry, ik geloof nog 100% in de (uiteindelijke) overwinning,
alleen de weg er naar toe is niet met rozengeur en maneschijn.

Leveringen aan UA dienen nu éindelijk eens te versnellen en dan vooral spul wat lange afstanden kan afleggen.
Zowel voor gronddoelen als tegen rond vliegend prul.
Geen probleem mee als onze belastingen dan omhoog moeten (een van de weinige legitieme redenen )

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Yakolev schreef op maandag 24 juli 2023 @ 08:47:

[...]

Zouden de Russen zoveel artillerie zijn kwijt geraakt de laatste paar weken dat ze er erg zuinig op moeten doen. Vraag me af in hoeverre een Lancet werkt tegen een Leopard tank.
Een Leopard uitschakelen met een Lancet is lastig(er). Jij, hij kan wellicht even niet meer rijden, maar vaak zijn ze nog wel te repareren.

Effectief zijn ze dus wel om de tank tijdelijk buiten werking te laten treden.

Maar je ziet elke dag wel ~20 uitgeschakelde stuks Artillerie, dat blijft mooi en goed om te zien.

In andere kanalen las ik er weinig over, maar men is nog steeds bezig bij Kherson aan de andere kant van de Dnipro om bij Oleshky te komen. Het heeft tijd nodig, maar het lijkt langzaam aan te gaan lukken?
Ik had ook graag de Thunderruns van Charkiv gezien, maar zoals @PASware ook al aangeeft: Mijnen

UA doet het rustig aan, neemt de tijd en sloopt vooral de logistiek van de Russen aan de achterkant.

Ik geloof nog steeds dat UA gaat winnen. Rusland heeft eigenlijk al verloren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:28
We zijn wat verwend met de outsized overcapaciteit van de Amerikanen wellicht, wiens conflicten onze ervaring van oorlog misschien hoofdzakelijk vormgeven. Naast het feit dat die ook hun grenzen hadden in Irak, Afganistan, Oekraine heeft zulke capaciteiten natuurlijk absoluut niet, dus moeten we ook dat soort hoog tempo niet verwachten. Het goede nieuws is dat Rusland ze ook niet heeft, waar velen misschien voor februari 2022 dat anders inschatten. Bij gebrek aan moderne capaciteiten blijft dus het eenvoudige maar destructieve soort conflict over dat we uit WW1 kennen; eenvoudige, grotendeels stationaire wapens (artillerie), zo groot en dodelijk mogelijk, zoveel mogelijk munitie er door jagen als de fabrieken kunnen aanleveren, met loopgraven als logisch gevolg.

Als we levens willen besparen, een einde aan het conflict willen zien, moeten we Oekraine dus muj rapido de capaciteiten geven dat Amerikaanse ook enigszins te kunnen: meer vliegtuigen, meer tanks, meer training, meer mobiel spul en meer capaciteiten die kracht op wielen en vleugels ook te kunnen laten voortbewegen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
XWB schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:21:
[...]

Men heeft het denk ik dan ook over terreinwinst rond Karmazynivka richting Cherneshchyna, wat ook te zien is op DeepStateMap. Maar sinds vandaag zijn er geen updates, dus denk niet dat de Russen nog verder zijn opgeschoten.

Een omgekeerde Kharkiv situatie is natuurlijk ook onmogelijk gezien er veel meer soldaten zijn gestationeerd. Interessant om in de gaten te houden, maar kan me niet voorstellen dat daar veel gaat gebeuren.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Als dat je enige criteria is dan heb je gelijk.

Ik kijk naar meer dingen. Dat het geen honkey dorey zou zijn tegen een ingegraven leger had ik ook niet verwacht. Dat het een artillery artritie strijd zou worden voor lange tijd had ik ook wel verwacht tenzij er een stukje is waarbij je achter de russen kan komen en ze in de rug aan kan vallen. Maar anders is het gewoon alles stuk schieten, net zolang tot de tegenstander te weinig heeft.

Niet leuk maar het is momenteel niet anders

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Het hangt een beetje af van je definitie van 'weinig'. De groene gebieden zijn afgelopen maand veroverd, en blauw is net veroverd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEKzFDNGze8LB36XVIoRkBQ_nTE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XRTYbrRMhVI4psSVrMUnkDST.png?f=fotoalbum_large

Datzelfde geldt rond Bakhmut:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nB1hdH4qzE-FDIKt79fPwyZVXR8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zuuJVtYx2pW9PxMzHJoymurm.png?f=user_large

Dit soort progressie hebben de Russen tijdens hun grote winteroffensief niet kunnen maken.

In de Veldheren podcast werd een keer verteld dat 30 kilometer oprukken (in dit geval richtring Tokmak) een gigantische opgave is in militaire termen, ik denk dus dat de gemaakte progressie vanuit dat perspectief gezien moet worden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Snow_King schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:48:
[...]

Een Leopard uitschakelen met een Lancet is lastig(er). Jij, hij kan wellicht even niet meer rijden, maar vaak zijn ze nog wel te repareren.

Effectief zijn ze dus wel om de tank tijdelijk buiten werking te laten treden.
Toevallig zie ik nu wel dit filmpje voor het eerst. (Lancet POV)

https://www.reddit.com/r/...strikes_leopard_2a6_tank/

Een verlies wil ik het niet noemen, maar ik denk wel dat te stellen valt dat die Leopard wel een paar weken in Polen zal zijn. Of het een toevalstreffer is of niet, vergeleken met artillerie is dit wel erg matig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 22:37
Blijf onthouden dat Rusland geen moderner spul meer krijgt en Oekraïene wel. Blijf onthouden dat de Russen op vreemd gebied vechten en Oekraieners voor hun eigen land.

De rest is een kwestie van afslachten totdat een van de 2 partijen afdruipt. Waarbij eigenlijk alleen de Russen kunnen afdruipen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
SkiFan schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:00:
Blijf onthouden dat Rusland geen moderner spul meer krijgt en Oekraïene wel. Blijf onthouden dat de Russen op vreemd gebied vechten en Oekraieners voor hun eigen land.

De rest is een kwestie van afslachten totdat een van de 2 partijen afdruipt. Waarbij eigenlijk alleen de Russen kunnen afdruipen.
Helaas vergat je er 1: onthoud dat Rusland het kwa mankracht en eenvoudig materieel altijd ook lang heeft weten uit te houden, lang genoeg. Je maakt goede punten, maar het zou niet de eerste keer zijn dat Rusland onderschat wordt op hun vermogen tot zerg rush.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 22:37
De laatste oorlog ook alleen maar dankzij lend-lease. Anders spraken ze daar nu nog Duits.

Daarna is het alleen maar bergafwaarts gegaan voor de SU, uit Afghanistan hebben ze ook moeten terugtrekken. Rusland is geen SU qua bevolkinsaantallen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
SkiFan schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:04:
De laatste oorlog ook alleen maar dankzij lend-lease. Anders spraken ze daar nu nog Duits.

Daarna is het alleen maar bergafwaarts gegaan voor de SU, uit Afghanistan hebben ze ook moeten terugtrekken. Rusland is geen SU qua bevolkinsaantallen.
Nee, maar Oekraine is weer geen Rusland kwa bevolkingsaantallen, of kwa bereidheid eigen bevolking op te offeren en ze zonder kogels de loopgraaf in te sturen. Een uitputtingsslag met de Russen? Dat lijkt me toch geen beste lange termijnstrategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:46
Brent schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:02:
[...]
Helaas vergat je er 1: onthoud dat Rusland het kwa mankracht en eenvoudig materieel altijd ook lang heeft weten uit te houden, lang genoeg. Je maakt goede punten, maar het zou niet de eerste keer zijn dat Rusland onderschat wordt op hun vermogen tot zerg rush.
Zerg rush is leuk maar waar vroeger Rusland wel degelijk veel meer inwoners had dan de rest van de landen is die verhouding nu een stuk minder. Als ze alle mannen in Rusland naar Oekraïne zouden sturen zouden ze nog steeds maar een 3:1 voordeel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Caelorum schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:28:
[...]

Zerg rush is leuk maar waar vroeger Rusland wel degelijk veel meer inwoners had dan de rest van de landen is die verhouding nu een stuk minder. Als ze alle mannen in Rusland naar Oekraïne zouden sturen zouden ze nog steeds maar een 3:1 voordeel hebben.
Een voordeel is een voordeel, toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:46
Brent schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:30:
[...]
Een voordeel is een voordeel, toch?
Met de huidige verliesratio is 3:1 niet genorg voor ze.

Of om het heel simpel te zeggen: de nummertjes geven aan dat Rusland die hoe dan ook niet wint (wildcardwapens daargelaten). De enige vraag die nog rest is hoe Oekraïne eruit komt met of zonder bevolking.

[ Voor 33% gewijzigd door Caelorum op 24-07-2023 11:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:52
Ik verwacht niet zo snel een volledige militaire overwinning (als in: met militaire kracht alle gebieden terugveroveren). Ik denk dat het meer een langzame sloopactie is en dat gedurende die lange strijd Putin een keer de steun kwijtraakt en er een ander poppetje komt te zitten die de bezetting opgeeft. Wat natuurlijk ook een goede uitkomst is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murphydrz
vanaalten schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:37:
Ik denk dat het meer een langzame sloopactie is en dat gedurende die lange strijd Putin een keer de steun kwijtraakt en er een ander poppetje komt te zitten die de bezetting opgeeft. Wat natuurlijk ook een goede uitkomst is.
Ik hoop dat dit het nabije toekomstige scenario zal zijn!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

vanaalten schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:37:
Ik verwacht niet zo snel een volledige militaire overwinning (als in: met militaire kracht alle gebieden terugveroveren). Ik denk dat het meer een langzame sloopactie is en dat gedurende die lange strijd Putin een keer de steun kwijtraakt en er een ander poppetje komt te zitten die de bezetting opgeeft. Wat natuurlijk ook een goede uitkomst is.
... Wat Oekraïne kan winnen als het westen voldoende steun blijft leveren. Daar ben ik pessimistisch over. Alhoewel het nu eensgezind genoeg is voor steady leveringen, gaat het alsnog veel te traag. En er komt een keer een moment dat we als westen domme dingen gaan doen, waardoor de hulp stokt. Ik ben daarom wat pessimistisch ingesteld.

Naar terreinwinst kijken is momenteel onzinnig. De strijd wordt niet daarop gevoerd. Zinniger is te kijken naar attritie, en dat gaat momenteel goed. Maar duidelijk is dat het een strijd van de lange adem gaat worden en dan ben ik er simpelweg niet gerust op.

Ja, we hebben kunnen zien dat rusland ook niet stabiel is, maar het track record van domheid in het westen stemt mij zwaarmoedig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
RoD schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:20:
[...]

Ja, we hebben kunnen zien dat rusland ook niet stabiel is, maar het track record van domheid in het westen stemt mij zwaarmoedig.
Hopelijk is er in het geheim achter de schermen meer gaande en komt dit niet naar buiten. Geheel begrijpelijk natuurlijk.
Misschien zijn er tevens onderhandelingen met Rusland gaande, misschien, misschien , misschien....

Hoe dan ook, ik vind dit irritant! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

... Wat Oekraïne kan winnen als het westen voldoende steun blijft leveren. Daar ben ik pessimistisch over. Alhoewel het nu eensgezind genoeg is voor steady leveringen, gaat het alsnog veel te traag. En er komt een keer een moment dat we als westen domme dingen gaan doen, waardoor de hulp stokt. Ik ben daarom wat pessimistisch ingesteld.

Naar terreinwinst kijken is momenteel onzinnig. De strijd wordt niet daarop gevoerd. Zinniger is te kijken naar attritie, en dat gaat momenteel goed. Maar duidelijk is dat het een strijd van de lange adem gaat worden en dan ben ik er simpelweg niet gerust op.

Het is inderdaad opvallend dat je een stuk pessimistischer bent geworden de afgelopen maanden. Ik vind dat zonde. In deze fase van het offensief (die lang kan duren; zie D-Day of Kherson) zijn de verliezen hoog en is de terreinwinst minimaal.

Wat ik zie is dat UA zich heeft aangepast, en dat de Russen een paar rake klappen uit hebben gedeeld; defensie is voor hun doen op orde, graandeal plus aanval Odesa, effectieve KA-52 en Lancet inzet (maar ook veel Westers spul kan worden gerepareerd).

Maar UA deelt ook rake klappen uit. Mooie cijfers voor offensief, logistiek dagelijks (uitschakelen en je hoort ze klagen), Kerch brug e.a. doelen Krim, propagandamannetjes (journalistiek kun je het niet noemen) die uit worden geschakeld.

Het opruimen van prominenten waaronder diverse generaals en recent Girkin is ook positief voor UA maar niet direct een klap van/door UA.

Verder zien we een ruk naar rechts in Europa: Meloni en nu weer Spanje. Weet niet of ik Israël ook moet noemen want die deden toch al niet mee. Meloni heeft niet slecht uitgepakt voor UA. Dus een rechtser beleid hoeft niet slecht uit te pakken (sterker nog de vraag is of Merkel adequater had gehandeld dan Scholz; dat weten we niet). Spanje moeten we nog gaan zien. Nederland weten we niet. Bij VS zou ik de primaries goed in de gaten houden, en dan met name die van de Reps: Wikipedia: 2024 Republican Party presidential primaries bovendien lopen er nog rechtszaken tegen Trump. Mijn glazen bol zegt me dat als Trump openlijk de steun voor UA intrekt tijdens de verkiezingen, hem dit een significant deel van de Rep kiezers gaat kosten. Als hij het sneaky achteraf doet, dan heeft het meer kans van slagen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:31
Brent schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:02:
[...]

Wat het probleem is met dit argument, is dat het qua materieel niet juist is. Als je kijkt naar de reserves van Rusland, dan valt op dat heel veel sinds het einde van de Koude Oorlog in de buitenlucht heeft gestaan. Dot betekent dat voertuigen zo verrot zijn van binnen dat ze niet werken. Een voorbeeld zijn TOR systemen die naar Russische brigades werden gestuurd en niet werken.

Daarnaast zie je dit terug in satellietbeelden waaruit blijkt dat Self-Proppelled Guns niet naar het front worden gestuurd of in kleine aantallen. Terwijl howitzers wel worden gestuurd, zoals de D-30. Dit ondersteund het feit dat de Russische reserves qua materieel niet werken en gerepareerd kunnen worden.

[...]

Over de domheid van het westen moet je ook mee oppassen. Het is allemaal niet zo simpel van we sturen alles wat ze nodig hebben en het komt goed. Logistiek is de grootste belemmering samen met productie. Opschalen gaat namelijk niet zo makkelijk door beperkte productiecapaciteit en dat uitbreiden duurt jaren. Alleen in een oorlogseconomie praat je over maanden.

Hadden sommige dingen wel eerder gemoeten, dat antwoordt is wel duidelijk. Kan het in grote hoeveelheden? Ga naar uit van niet. Artillerie granaten zijn al een probleem en raketten voor HIMARS hebben we in het Westen ook geen oneindigheid van.

game pc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Jerie schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:41:
[...]

Het is inderdaad opvallend dat je een stuk pessimistischer bent geworden de afgelopen maanden. Ik vind dat zonde. In deze fase van het offensief (die lang kan duren; zie D-Day of Kherson) zijn de verliezen hoog en is de terreinwinst minimaal.
Ah het valt op dus :X Verder heb je wel gelijk hoor. Ik denk dat het ook een gevolg is van meer dan 500 dagen achter elkaar oorlog en elke dag weer slecht nieuws (naast het goede nieuws). Ik merk dat ik er minder goed tegen kan, en misschien ben ik dan eerder geneigd het glas als halfleeg dan halfvol te zien.

Dat is natuurlijk ook de tactiek van rusland om het Oekraïense volk onder de duim te krijgen. Alleen zijn zij veel sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:54
RoD schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:50:
[...]

Ah het valt op dus :X Verder heb je wel gelijk hoor. Ik denk dat het ook een gevolg is van meer dan 500 dagen achter elkaar oorlog en elke dag weer slecht nieuws (naast het goede nieuws). Ik merk dat ik er minder goed tegen kan, en misschien ben ik dan eerder geneigd het glas als halfleeg dan halfvol te zien.
Herkenbaar, gaat bij vlagen. De realisatie dat Rusland de tijd benut heeft om zich in te graven maakte het wel pijnlijk dat dit er eentje wordt voor de komende jaren. De frustratie elke keer weer over politiek gekonkel is al net zo tergend.
Dat is natuurlijk ook de tactiek van rusland om het Oekraïense volk onder de duim te krijgen. Alleen zijn zij veel sterker.
Ze hebben daarbij geen keus. Als ze op zouden geven stoppen ze te bestaan als volk. Soms zie je mij een tijdje niet reageren, vooral als ik er even niet zo positief naar kijk. Dat is geen moment om een bijdrage te leveren denk ik dan maar. Geduld & hoop. En natuurlijk wapens, training, geld en heel veel vliegtuigen :+.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emryte
Drone beeldenBakhmut, totaal vernietigd.

game pc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:31
Hmm dit was wel een beetje te verwachten. Er is simpelweg te veel overleg gevoerd en te weinig doorgepakt om snel te heroveren. Maar niet getreurd (alhoewel, de soldaten die nu sneuvelen alsmede hun families zullen dit ZEKER niet met me eens zijn), we hebben de tijd. Als de westerse reus eenmaal begint met produceren dan is er geen houden meer aan.

Een andere optie is dat ze zeer snel Apaches en Longrange missiles naar Oekraïne sturen om die verrekte Kamovs weg te houden van de de-mining crews.

De UA zal overwinnen, majestueus. En China zal balen, want de westerse mogendheid is weer wakker en begint zich te bewapenen. Xi zal niet snel bedenken om Taiwan nu aan te gaan vallen.

Vanaf een afstandje bekeken is er een giga machtswissel aan de gang. Waar voorheen de NAVO en Rusland georiënteerde landen een balans hadden, zal straks China en de NAVO een balans krijgen. Wanneer de nukes weg zijn zullen er in de toekomst weer relaties worden aangegaan met het nieuwe bestuur van de Russen. Maar eerst moeten ze diep door het stof, een beetje zoals de Duitsers dat moesten na WO II.

Helaas zijn we nog niet zover. Maar wat mij betreft die apaches en de LRmissiles. F16 is niet van belang, een f18 daarentegen lijkt me voor die omgeving beter geschikt eigenlijk. Luchtoverwicht maken is essentieel helaas.....

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
wowly schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:44:
Een andere optie is dat ze zeer snel Apaches en Longrange missiles naar Oekraïne sturen om die verrekte Kamovs weg te houden van de de-mining crews.
Het belangrijkste zal zijn om het vliegveld bij Berdiansk uit te schakelen.

Als dat lukt zullen de resterende helicopters van veel verder aan moeten vliegen, en veel minder effectief kunnen zijn aan het front.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Apaches in een luchtruim bezaaid met Russische AA en straaljagers met R-37?

In Irak ging dat al desatreus, en de Irakezen hadden geeneens de high-tech wapens die de Russen nu hebben.
Wikipedia: 2003 attack on Karbala

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-09 06:28
Volgend jaar zijn de Amerikaanse verkiezingen, tegen dan willen de democraten natuurlijk wel met iets komen ala : we hebben de slechte Russen aan hun eigen grens verslagen!
Lang leve de democratie!

Deze oorlog gingen we nooit op een korte tijd winnen, maar tegen volgend jaar zie ik wel atacms geleverd worden en Oekraïne het luchtoverwicht hebben, en dan kan het snel gaan.

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 08:53
En dan lees ik dat 4/5 soldaten sneuvelen bij elke 100 meter terreinwinst *knip* niet nodig. Zo goed gaat het niet.
Oekraïne raakt volgens infanterist bij tegenoffensief 4 tot 5 soldaten kwijt bij elke 100 meter terreinwinst – dat komt hard aan
Bron: https://www.businessinsid...enoffensief-slachtoffers/

Of is dit ook een propaganda kanaal? Het is niet bij te houden.

[ Voor 5% gewijzigd door polthemol op 24-07-2023 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:29
honey schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:40:
En dan lees ik dat 4/5 soldaten sneuvelen bij elke 100 meter terreinwinst *knip*. Zo goed gaat het niet.

[...]

"Verliezen" is niet hetzelfde als "Sneuvelen"
Het zijn 4/5 soldaten die, tijdelijk of voor altijd, niet meer inzetbaar zijn. Maar niet sec. dood.

Verderop in het stuk staat dat op andere fronten de infanteristen positiever zijn.
Het is het verhaal van 1 anonieme soldaat. N=1.

En het zou op sommige plekken best wel kunnen hoor, dat is nou eenmaal een offensief.

[ Voor 3% gewijzigd door polthemol op 24-07-2023 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Er is weer een Oryx-update. Tot nu toe zagen we een negatieve uitschieter in de attritie-oorlogsvoering, maar helaas zien we vandaag de tweede.

De UA verliezen:
24 entries, waarbij 2 Leopards (damaged, hopelijk te recoveren) en een aantal Bradleys.

Slechts 18 ru verliezen, met niets bijzonders op de lijst.

Helaas dus een balans die in het voordeel van de russen is. Hopelijk de volgende keer beter. Er moet nog een batch met verliezen worden doorgeploegd vandaag, laten we hopen dat die dan in ieder geval in het voordeel van UA is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

En dan lees ik dat 4/5 soldaten sneuvelen bij elke 100 meter terreinwinst, *knip*. Zo goed gaat het niet.

[...]

Nee, dat zal best wel, in sommige omstandigheden op bepaalde momenten. Als je in mijnenveld ingaat dat onder vijandelijk vuur ligt dan vindt ik het nog meevallen eigenlijk. Dat had ik erger verwacht.

Let wel, het is het verhaal van 1 soldaat waarop het artikel is gebaseerd.

Dan nog kan het waar zijn natuurlijk maar die soldaat is slechts op 1 plek.

Er zullen ook best plekken zijn waar 100% van de soldaten gedood worden voor 0,5m vooruitgang. Eigenlijk zegt het me niet zoveel.

En wat de eindstand is geworden met hoeveel soldaten per vierkante kilometer kun je pas zeggen als het is afgelopen.

[ Voor 2% gewijzigd door polthemol op 24-07-2023 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

En dan lees ik dat 4/5 soldaten sneuvelen bij elke 100 meter terreinwinst, *knip*. Zo goed gaat het niet.

[...]

*knip* onnodig zo, gebruik gewoon een TR

[ Voor 27% gewijzigd door polthemol op 24-07-2023 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Fijn dat dit in ieder geval is opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

RoD schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:50:
Er is weer een Oryx-update. Tot nu toe zagen we een negatieve uitschieter in de attritie-oorlogsvoering, maar helaas zien we vandaag de tweede.

De UA verliezen:
[embed]https://twitter.com/Rebel44CZ/status/1683226508721004544/]24 entries, waarbij 2 Leopards (damaged, hopelijk te recoveren) en een aantal Bradleys.

[Twitter] Slechts 18 ru verliezen, met niets bijzonders op de lijst.

Helaas dus een balans die in het voordeel van de russen is. Hopelijk de volgende keer beter. Er moet nog een batch met verliezen worden doorgeploegd vandaag, laten we hopen dat die dan in ieder geval in het voordeel van UA is.
Elke dag is anders, je moet het niet per dag bekijken, hoe verleidelijk dat soms ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Indoubt schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:52:
[...]

Elke dag is anders, je moet het niet per dag bekijken, hoe verleidelijk dat soms ook is.
Daarom noem ik het een uitschieter ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
RoD schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:51:
Fijn dat dit in ieder geval is opgelost
[Twitter]
2 dagen geleden zag ik deze idd voorbij komen:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 10:50
Oekraïne is inmiddels wel slimmer met het uitvoeren van pushes door de mijnenvelden. Meer ruimte tussen de individuele voertuigen wat het moeilijker maakt om deze uit te schakelen met artillerie. Blijft natuurlijk wel een probleem dat als de voorste voertuigen worden geraakt de rest alsnog door het mijnenveld moet, maar dat is helaas de realiteit met de beperkte mijnveeg capaciteit momenteel.

Zie de video in deze Tweet voor een voorbeeld van de verbeterde spacing:

[ Voor 7% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 24-07-2023 15:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emryte
Nieuwe satellietbeeld van Kakhvka reservoir.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F1yzrCQWwAAQCOU?format=jpg&name=large

game pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Indoubt schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:52:
[...]

Klopt daarom doe ik dagelijks het volgende: ik normaliseer de gemiddelden naar 7 dagen en vergelijk deze handmatig met die van de dag. Je zou hetzelfde ook nog naar 3 dagen kunnen doen. Ik doe dat via JSON en wat UNIX commando's en ontvang de update via Gotify.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Yakolev schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:08:

In Irak ging dat al desatreus, en de Irakezen hadden geeneens de high-tech wapens die de Russen nu hebben.
Grappig dat je AA noemt terwijl je een voorbeeld noemt waarbij gewoon geweervuur de bulk van de schade toebracht.
Die massale frontale aanval was inderdaad een 'beetje dom'.

Met Apaches in de lucht (net als de gators onder radarzicht en achter de linies) ben ik erg benieuwd naar het resultaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

En dan lees ik dat 4/5 soldaten sneuvelen bij elke 100 meter terreinwinst, dan vraag ik me af wat sommige hier roken. Zo goed gaat het niet.
Ik weet niet eens hoe ik dit moet lezen. Een front heeft twee dimensies, breedte en diepte. Wat bedoelen ze met 100 meter? Ik zou tekenen voor 4-5 doden om over een breedte van 1000 kilometer een winst van 100 meter in de diepte te boeken. Dan sta je over een paar weken na "maar" een paar duizend doden aan de Zee van Azov. Maar dat zullen ze wel niet bedoelen. Maar wat bedoelen ze wel?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
En dan lees ik dat 4/5 soldaten sneuvelen bij elke 100 meter terreinwinst.*knip* Zo goed gaat het niet.

*knip* op de man

Bij attrition warfare ga je zelf ook schade oplopen ja, anders was het geen attrition warfare 8)7. Dat sommigen het niet meer zien zitten, is logisch. Dat blijf je altijd houden. Dacht je dat bij Kherson of D-Day iedereen positief bleef? Natuurlijk niet, komt ook uitgebreid naar voren bij Saving Private Ryan. Er zijn maar wat graag mensen die dan met hun negative vibrations (een referentie naar Kelly's Heroes) heel wat effect willen hebben. Als er doorgebroken wordt is het hek van de dam. Dan komt het zoet. *knip*

En, nee, Businessinsider is geen propaganda kanaal (voorbeeld) maar een low effort nieuwsblog voor rechtse spectrum. Low effort blogjes hebben baat bij clicks. Want het origineel (welke je ongetwijfeld hebt gelezen tijdens je onderzoek?) is genuanceerder https://www.kyivpost.com/post/19707
Ukraine’s grinding offensive is slowly gaining ground at the price of a continuous flow of dead and wounded. Soldiers say they will fight on but morale is suffering with no quick end in sight.
Zolang Zalushny verbinding blijft houden met de werkelijkheid, de harde cijfers, zie ik het rooskleurig in. En dat is, gezien het recente interview, wel het geval.

[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 24-07-2023 16:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
downtime schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:59:
[...]

Ik weet niet eens hoe ik dit moet lezen. Een front heeft twee dimensies, breedte en diepte. Wat bedoelen ze met 100 meter? Ik zou tekenen voor 4-5 doden om over een breedte van 1000 kilometer een winst van 100 meter in de diepte te boeken. Dan sta je over een paar weken na "maar" een paar duizend doden aan de Zee van Azov. Maar dat zullen ze wel niet bedoelen. Maar wat bedoelen ze wel?
Dat is het verhaal van een infanterist. Je kan het dus lezen als de ervaring van een soldaat uit een eenheid, dat ergens richting een dorpje aan het oprukken was.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Yakolev schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:08:

Dat artikel gaat over small arms waardoor 1 Apache was neergestort, en de rest hadden behalve 1 allen kogelgaten.

Ik denk juist dat UA het moet hebben van betere luchtafweer. Defensief bijvoorbeeld bij Odesa een extra patriot maar ook aan het front is betere luchtverdediging nodig die verder reikt. Al zou je kunnen zeggen dat Rusland al geslaagd is in de opzet bij Odesa, helaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• consolefreak
  • Laatst online: 01:37
En dan lees ik dat 4/5 soldaten sneuvelen bij elke 100 meter terreinwinst [mbr]*knip* niet nodig[/mbr]. Zo goed gaat het niet.

[...]

Over voortgang boeken gesproken, er is toch 350-1400m voortgang aan de Berdiansk richting in de Zaporizja oblast. Best wel aanzienlijke voortgang met de linies die de russen hebben gemaakt.

Ook de ISW ziet dat er (beperkt) voortgang geboekt word.

[ Voor 54% gewijzigd door consolefreak op 24-07-2023 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• consolefreak
  • Laatst online: 01:37
Emryte schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:37:
Nieuwe satellietbeeld van Kakhvka reservoir.

[Embed]

[Afbeelding]
Interessante blik op het reservoir, bizar om zo te zien. De eigenaar van de HPP heeft een actieplan duidelijk gemaakt voor de herbouw inclusief diverse voorwaarden. Zo hoeft het niet herbouwd te worden zoalang aan de voorwaarden voldaan kan worden, echter lijkt het er niet op dat het zonder de herbouw van een dam gedaan kan worden.

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/07/24/7412674/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De graaninfrastructuur bij de Donau wordt nu ook aangevallen, Oekraïense boeren zijn er bang voor dat straks alles vernietigd wordt.
De mogelijkheden van Oekraïense boeren om hun landbouwproducten te exporteren, worden met de dag kleiner. De Russen vallen niet alleen de zeehaven van Odesa aan, maar nu ook de infrastructuur van Oekraïense havens aan de Donau. ,,Nog even en alles is kapot.’’

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:00

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

XWB schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:00:
De graaninfrastructuur bij de Donau wordt nu ook aangevallen, Oekraïense boeren zijn er bang voor dat straks alles vernietigd wordt.

[...]
Dan moeten ze de brug over naar Roemenië en de Roemeense Donau-havens gebruiken.

Ik ben overigens verbaasd, dat die russen wel nauwkeurig genoeg kunnen mikken, om aan de Oekraïense kant van de Donau te blijven.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Podcast De Dag van vandaag (#1399) gaat over 'wat je wél kunt zien van de oorlog in Oekraïne'. Deze aflevering is gemaakt door Mattijs van de Wiel en Kysia Hekster. Ze hebben twee weken door Oekraïne gereisd. Er komt ook een Nederlander in voor die meevecht. Hij heeft Bakhmut overleeft.

Links naar diverse podcast hubs https://plinkhq.com/i/1339219119?to=page

[ Voor 4% gewijzigd door Jerie op 24-07-2023 17:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-09 10:52
Freee!! schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:04:
[...]

Dan moeten ze de brug over naar Roemenië en de Roemeense Donau-havens gebruiken.

Ik ben overigens verbaasd, dat die russen wel nauwkeurig genoeg kunnen mikken, om aan de Oekraïense kant van de Donau te blijven.
Volgens de NOS zijn die aanvallen uitgevoerd met drones. Die zullen vast preciezer zijn dan raketten. https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-70903466

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

[...]

Dat ze het aan durven zo dicht bij de grens. Bijna zou je hopen dat er 1 over de grens gaat en daar iets (niet dodelijk) raakt. Om even de Russen goed te laten schrikken.

Als ik deze 3 Tweets zo lees vind ik het allemaal niet zo slecht gaan. Rustig tempo, maar er gaat ineens wel heel, heel veel kapot bij de Russen.

Stukje bij beetje komt UA verder en wordt het voor Rusland alleen maar lastiger.

Ik ben nog steeds optimistisch en hoopvol. Het duurt alleen langer dan ik zou hopen. Maarja, mijn hoop is dat de Russen morgen de handdoek in de ring gooien en naar huis gaan. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]

Scholen, ziekenhuizen en kerken etc raken ze ook prima nauwkeurig?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Snow_King schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:25:
[...]

Dat ze het aan durven zo dicht bij de grens. Bijna zou je hopen dat er 1 over de grens gaat en daar iets (niet dodelijk) raakt. Om even de Russen goed te laten schrikken.
De vraag is of dat akkefietje in Polen destijds iets heeft opgeleverd. M.i. komt Rusland er mee weg. Stelselmatig burgerdoelen, castreren mannelijke gevangenen, verkrachten vrouwelijke gevangenen, ontvoering van kinderen, massaexecuties, eerste levensbehoeften burgers raken (gas, water licht, dak boven hoofd, voedsel), dam opblazen. Dit zou in die escalatieladder niets uitmaken. Wat wel? NPP 'ongelukje'. Maar een afzwaaier in Roemenië? Denk het niet. Voorheen kreeg zelfs Zelensky de schuld van de afzwaaier in Polen. En dat had toch echt doden als gevolg. Het zou dus vooral zonde zijn van het eventuele mensenleven of de materiële schade.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:37
Jerie schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:14:
[...]

De vraag is of dat akkefietje in Polen destijds iets heeft opgeleverd. M.i. komt Rusland er mee weg. Stelselmatig burgerdoelen, castreren mannelijke gevangenen, verkrachten vrouwelijke gevangenen, ontvoering van kinderen, massaexecuties, eerste levensbehoeften burgers raken (gas, water licht, dak boven hoofd, voedsel), dam opblazen. Dit zou in die escalatieladder niets uitmaken. Wat wel? NPP 'ongelukje'. Maar een afzwaaier in Roemenië? Denk het niet. Voorheen kreeg zelfs Zelensky de schuld van de afzwaaier in Polen. En dat had toch echt doden als gevolg. Het zou dus vooral zonde zijn van het eventuele mensenleven of de materiële schade.
Om het een en ander een beetje te illustreren; hoe een random inwoner de nacht in Odessa beleefd.

Man man man, die mensen staan toch doodsangsten uit. Sorry hoor maar ik ben er weer even helemaal klaar mee.
Wanneer is genoeg nou eens genoeg voor de rest van de wereld?

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

RoD schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:50:

De UA verliezen:
[Twitter]24 entries, waarbij 2 Leopards (damaged, hopelijk te recoveren) en een aantal Bradleys.

[Twitter] Slechts 18 ru verliezen, met niets bijzonders op de lijst.

Hier nog eens op terugkomen. Janovsky heeft net de rest van de verliezen gepost. Geen mooi nieuws.

De UA verliezen
43 entries, wat een behoorlijk hoog aantal is. Tezamen dus 67 entries. Zelden heb ik zoveel UA verliezen in korte tijd gezien.

De russische verliezen.
Ook 43 entries. Gezamenlijk met de vorige update dus nog altijd minder verliezen dan de UA lijst. Lichtpuntje is dat ze een aantal AA en radars kwijt zijn.

De tweede negatieve uitschieter sinds het tegenoffensief is begonnen (de valste start niet meegeteld). Laten we hopen dat het een incident blijft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
This morning a new consignment of Leopards, ambulances, TOA vehicles, trucks, and different types of ammunition left for Ukraine.
https://www.ukrinform.net...tch-of-leopard-tanks.html

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Bradley reed over een antitankmijn:

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 24-07-2023 22:55 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Emryte schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:36:

[Embed]
Ongelofelijk..

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Emryte schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:36:

[Embed]
Sommige steden zijn er nog erger aan toe. Bijvoorbeeld Maryinka:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FqY95PHXgAEnhpd?format=jpg&name=large

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FqY960uXsAM9Zq3?format=jpg&name=large

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 22:50
RoD schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:07:
[...]

Hier nog eens op terugkomen. Janovsky heeft net de rest van de verliezen gepost. Geen mooi nieuws.

De UA verliezen
[Twitter] 43 entries, wat een behoorlijk hoog aantal is. Tezamen dus 67 entries. Zelden heb ik zoveel UA verliezen in korte tijd gezien.

De russische verliezen.
[Twitter] Ook 43 entries. Gezamenlijk met de vorige update dus nog altijd minder verliezen dan de UA lijst. Lichtpuntje is dat ze een aantal AA en radars kwijt zijn.

De tweede negatieve uitschieter sinds het tegenoffensief is begonnen (de valste start niet meegeteld). Laten we hopen dat het een incident blijft.
Ik blijf het wel zeggen, bedenk hierbij dat alleen de verliezen aan de frontlinie echt bevestigd kunnen worden. Alle artillerie en ander materieel dat achter de linies kapot wordt geschoten is grotendeels onzichtbaar. Aangezien het vooral Oekraïne is die echt achter de linies veel kapot schiet, zullen de genoemde cijfers standaard in het nadeel van Oekraïne zijn. Iets waarvan Oryx al eerder heeft gezegd dat de cijfers die Oekraïne zelf geeft waarschijnlijk aardig betrouwbaar zijn gezien eerdere checks die achteraf gedaan konden worden ( bij terug veroveren van land)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

XWB schreef op maandag 24 juli 2023 @ 23:05:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
los van het treurige feit dat het gebeurt is

het blijft lastig de schaal van verwoesting in te schatten, (ook al is 1 al teveel) hoeveel huizen heb je het over (retourisch gevraagd)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

[...]

Ik zeg ook niet dat het direct een artikel 5 is, maar het zou de Russen wel weer laten schrikken en de boel verder op scherp zetten.

Maar goed, allemaal hypothetisch, de kans dat het gaat gebeuren is erg klein.
XWB schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:55:
Bradley reed over een antitankmijn:

[Twitter]
Dat lijkt mij geen antitankmijn? Was maar een erg kleine boem. Die Bradley lijkt gewoon prima door te rijden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 21:39

bloody

0.000 KB!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOLlVPhs2DF8Xo0gvqLyRteQQRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tWqeOtBIJFM5Qhhxk8OkdrZn.jpg?f=fotoalbum_large
Mooi, een hoop schroot erbij.

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

De vraag is of dat akkefietje in Polen destijds iets heeft opgeleverd.
Laatste nieuws daarover was toch dat het een Oekraïense afzwaaier was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:07

Yucon

*broem*

XWB schreef op maandag 24 juli 2023 @ 23:05:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit sluit idd meer bij m'n verwachtingen aan. Er kwamen al eerder filmpjes van Bakhmut voorbij en het viel me op hoeveel er nog overeind stond. Ok, overeind staan betekende waarschijnlijk alsnog vooral dat het onbewoonbaar was en gewoon toevallig nog niet ingestort, maar toch.

In m'n hoofd had ik het idee dat er na een dergelijke veldslag alleen nog maar een stapel stenen over zou zijn. Denk ook aan bijvoorbeeld ww1 foto's van de omgeploegde zandvlakten bij verdun met zo'n pijltje 'hier stond de kerk'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

20-30 artillerie per dag al gedurende langere tijd, dat zijn er zo 600-700 per maand. Counter battery schijnt goed te werken momenteel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basjuh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-09 14:29
MikeyMan schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 07:24:
[...]

Laatste nieuws daarover was toch dat het een Oekraïense afzwaaier was?
Er is ook 1 geval bekend dat een Russiche raket ruim 400 Km Polen is binnen gevlogen en ergens in een bos terecht was gekomen. Kan de link zo snel niet vinden.

Weet t soms wel beter

Pagina: 1 ... 13 ... 17 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid