Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 17 Laatste
Acties:
  • 376.918 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 07:20
Schijnt dat de VS meer spul zou gaan sturen om de havens te beschermen, dat kunnen haast alleen meer Patriots betekenen?

Overigens mooi hoe ze die clusterbommen nu inzetten. Als de aantallen in dat dagelijkse update filmpje kloppen dan lijkt me dat prima gebruik van die clusterbommen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:55
@De_Bastaard ik wou het juist posten dat The White House had vrijgegeven dat de clustermunitie reeds in Oekraïne is, en reeds verdeeld wordt onder de troepen.
https://amp.france24.com/...-munitions-on-battlefield

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 14:38
Mooi, ik hoop dat het voltallige russische leger deserteert na de eerste zware verliezen en dat Putin besluit vlieglessen te nemen..

...een mens mag dromen. ;)

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:58
Eerste beelden gezien van de inzet van cluster munitie - indrukwekkend. Tis een vrij exact en groot vierkant wat in principe volledig getroffen wordt wat niet in pantser of een bunker zit.

De vernietiging van voedsel is een soort volgende fase in Ruslands oorlogsvoering. Ik denk dat we dit in geen honderd jaar gaan vergeten. Vergeven is wellicht te vroeg om over te spreken, maar het is echt bizar hoeveel parallelen er gemaakt kunnen worden met eerdere regimes. Het westen moet tevens echt stoppen met roepen 'dit nooit weer' als we dat niet echt menen - want hoewel we wel wat doen, vind ik momenteel persoonlijk dat we echt veel te weinig doen en ook nog eens veel te laat gaan opschalen.

Verder is het erg stil uit Turkije. Ben benieuwd wat Erdogan er van vindt, naast dat ik het ook erg stil vind vanuit Afrika. Wordt tijd dat de EU stopt met eigenaarschap over alle gevolgen van de Russische agressie op zich neemt.

De honger zal de sancties doen verdwijnen, aldus Rusland zelf. Je weet wel, die sancties die toch niets uithaalden.

Double-tap op de brandweer in Odessa. Nog zo'n Russische traditie.

De 'preciezie' rotzooi die Rusland afvuurt op Odessa raakt ook het UNESCO beschermde centrum van de stad.

[ Voor 23% gewijzigd door NiGeLaToR op 21-07-2023 09:11 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:37
Dat is nu eenmaal de doctrine van de Russen, vernietigen van bevolking , cultuur en belangrijke monumenten van de cultuur. Zodat niets meer herinnerd aan wat ooit de Oekraïense ziel was.

Aan ons de taak om simpelweg alles te verschaffen aan Oekraïne om zichzelf een weg uit deze oorlog te vechten. En het behoud van alles wat ze dierbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
NiGeLaToR schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:07:
Eerste beelden gezien van de inzet van cluster munitie - indrukwekkend. Tis een vrij exact en groot vierkant wat in principe volledig getroffen wordt wat niet in pantser of een bunker zit.

De vernietiging van voedsel is een soort volgende fase in Ruslands oorlogsvoering. Ik denk dat we dit in geen honderd jaar gaan vergeten. Vergeven is wellicht te vroeg om over te spreken, maar het is echt bizar hoeveel parallelen er gemaakt kunnen worden met eerdere regimes. Het westen moet tevens echt stoppen met roepen 'dit nooit weer' als we dat niet echt menen - want hoewel we wel wat doen, vind ik momenteel persoonlijk dat we echt veel te weinig doen en ook nog eens veel te laat gaan opschalen.

Verder is het erg stil uit Turkije. Ben benieuwd wat Erdogan er van vindt, naast dat ik het ook erg stil vind vanuit Afrika. Wordt tijd dat de EU stopt met eigenaarschap over alle gevolgen van de Russische agressie op zich neemt.

[Embed]

De honger zal de sancties doen verdwijnen, aldus Rusland zelf. Je weet wel, die sancties die toch niets uithaalden.

[Embed]

[Embed]

De 'preciezie' rotzooi die Rusland afvuurt op Odessa raakt ook het UNESCO beschermde centrum van de stad.
Het lijkt inderdaad af en toe meer op “rekken” ipv proberen het af te maken. Maar goed we willen met z’n allen ook geen derde wereld oorlog.

Het wordt in elk geval wel eens tijd dat er idd flink opgeschaald wordt. Ook om maritiem gezien wat boten uit te kunnen schakelen die nu toch wel vanaf afstand de boel aardig kunnen verzieken met die raketten.

Ik weet niet of er raketten zijn die zo’n afstand kunnen overbruggen zonder te worden neergeschoten maar als ze er zijn.. geef ze aub aan UA.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-09 20:44

Fanta

FordPerformance™️

NiGeLaToR schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:07:

[Embed]

[Embed]

[Embed]

Ik sluit me hier bij aan. Ik ben heel lang onderdeel geweest van het kamp wat Rusland graag langzaam dood ziet bloeden, maar het gaat nu echt te ver. Iedereen weet dat Rusland deze oorlog niet gaat winnen, het wordt tijd dat de wereld zich verenigt en Poetin keihard terug zijn hok in trapt. Genoeg is genoeg, al deze terroristische acties kunnen niet onbeantwoord blijven.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Luchtafweer in Odessa was tot nu toe niet de prioriteit van Oekraïne kennelijk. De Russen lijken 'blij' te zijn dat ze in ieder geval iets kunnen raken, dus gaan ze maar los op Odessa. Binnen enkele weken zal daar ook wel voldoende AA zijn en kan Rusland weinig meer.

Maar het pure feit dat Rusland willens en wetens de armste landen op de planeet zonder voedsel probeert te krijgen is gewoon BIZAR. En nog bizarder is dat die arme landen en masse Rusland blijven steunen (uit angst?).

Het enige wat Rusland voor elkaar krijgt is dat het Westen nog meer en sneller steun zal gaan geven aan Oekraïne. Ik hoop ECHT van ganser harte dat er nu 1 of 2 belangrijke leiders opstaan in het westen en gewoon veel veel veellll meer support gaan geven aan Oekraïne op zeer korte termijn.

Ik heb het in dit topic in januari al heel vaak gezegd: tijd is altijd in het voordeel van Rusland. Hoe langer het duurt, hoe groter het voordeel van Rusland. Want ook tijdens dit langzame offensief van UA heeft Rusland tijd om haar verdediging weer te verbeteren. Alle Oekraïnse PR verhalen dat het Russisch leger volkomen incompetent is niets leert zijn vanaf het begin niet meer dan propaganda geweest. Zorgvuldig uitgekozen videos van het media ministerie die het beeld moesten schetsen dat het Russisch leger 0 waard was. En helaas zijn daar veel mensen ingetrapt, waardoor de urgentie de afgelopen 1.5 jaar niet hoog genoeg is geweest om Oekraïne meer en sneller te steunen.

Hopelijk zijn we die fase nu voorbij - iedere dag dat de oorlog langer duurt is in het nadeel van Oekraïne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:37
@Requiem19 Er zit voor Afrika en andere voormalig gekoloniseerde delen van de wereld een hoop achterdocht en terechte rancune naar de voormalig kolonisten toe. Rusland (en vroeger de USSR) heeft van oudsher de Afrikaanse staten gesteund in de onafhankelijkheidstrijd. Uiteraard met de eigen expansiedrift voorop, men lijkt niet te beseffen dat ze wederom gekoloniseerd worden, dan wel deels al zijn.

We hebben als westen in de voormalige koloniën behoorlijke kansen gemist, door amper tot niet te helpen met het wederopbouw van wat 'wij' al die eeuwen geroofd hebben. We hebben ingepakt en zijn weggegaan. Deels door de gewapende opstand en druk, maar zijn nooit zonder agenda teruggegaan. Pas nu worden de eerste stappen gezet in de richting van excuses.

Daar is Rusland altijd handig mee omgegaan, zij waren immers geen kolonisten in de traditionele zin. Dat ze nu naar een andere tactiek overgaan en de Afrikaanse landen willen laten verhongeren is simpelweg hoe ze altijd handelen. Weer de doctrine van het gebruik van burgerbevolking in een conflict om winst te behalen op het strijdtoneel. Niets anders dan anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:42
Requiem19 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:21:

Ik heb het in dit topic in januari al heel vaak gezegd: tijd is altijd in het voordeel van Rusland. Hoe langer het duurt, hoe groter het voordeel van Rusland. Want ook tijdens dit langzame offensief van UA heeft Rusland tijd om haar verdediging weer te verbeteren. Alle Oekraïnse PR verhalen dat het Russisch leger volkomen incompetent is niets leert zijn vanaf het begin niet meer dan propaganda geweest. Zorgvuldig uitgekozen videos van het media ministerie die het beeld moesten schetsen dat het Russisch leger 0 waard was. En helaas zijn daar veel mensen ingetrapt, waardoor de urgentie de afgelopen 1.5 jaar niet hoog genoeg is geweest om Oekraïne meer en sneller te steunen.

Hopelijk zijn we die fase nu voorbij - iedere dag dat de oorlog langer duurt is in het nadeel van Oekraïne.
De insteek van het westen blijft natuurlijk om Rusland zo zwak mogelijk hieruit te laten komen, en dat werkt helaas ook het beste als dit conflict wat langer duurt.
Zolang Rusland het gevoel blijft houden dat er wat te halen valt (hoe misplaatst dit gevoel ook is) zullen ze troepen en materieel in blijven zitten en zullen de reserves langzaam aan minder worden.

Als er nu in 1 keer een soort decapitation strike gedaan wordt om Rusland in 1 dag/week uit te schakelen, betekent dit dat alleen de huidige actieve troepen en materieel uitgeschakeld worden, maar die reserves zijn er dan nog steeds, klaar om bij een volgend conflict gebruikt te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
De_Bastaard schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:53:
Schijnt dat de VS meer spul zou gaan sturen om de havens te beschermen, dat kunnen haast alleen meer Patriots betekenen?
4 NASAMS

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
gustaveau schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:35:
[...]

De insteek van het westen blijft natuurlijk om Rusland zo zwak mogelijk hieruit te laten komen, en dat werkt helaas ook het beste als dit conflict wat langer duurt.
Zolang Rusland het gevoel blijft houden dat er wat te halen valt (hoe misplaatst dit gevoel ook is) zullen ze troepen en materieel in blijven zitten en zullen de reserves langzaam aan minder worden.

Als er nu in 1 keer een soort decapitation strike gedaan wordt om Rusland in 1 dag/week uit te schakelen, betekent dit dat alleen de huidige actieve troepen en materieel uitgeschakeld worden, maar die reserves zijn er dan nog steeds, klaar om bij een volgend conflict gebruikt te worden.
Rusland is op dit moment al zo verzwakt dat het geen enkele grote militaire rol meer kan spelen.

De bombardementen op de graansilo's gaan zorgen voor weer een flinke piek in de voedselinflatie, wat electoraal voor iedere westerse leider enorm slecht uitkomt. Op dit moment is er veel meer belang bij stabiliteit en vrede dan bij een langslepend conflict, te meer ook omdat hoe langer het duurt, hoe minder zeker het wordt dat Oekraïne kan winnen.

Het 'probleem' is niet dat het Westen bewust een uitputtingsstrategie hanteert, maar dat een uitgebreid en gezond checks en balances systeem in democratieën in tijden van oorlog te stroperig zijn om adequaat en tijdig te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 06:35
Maar hoe kan Rusland nu serieus nog steeds denken dat ze dit kunnen winnen.

Ondanks dat Putin misschien niet alle data krijgt.
3 dagen naar 500+ en minder gebied in handen hebben dan 2 jaar geleden en zelfs aanvallen in eigen land moeten verduren.
Dat moet toch al meer dan genoeg zeggen?

En dan laat ik al het andere overduidelijke nog even achterwege. Maar er moet toch iets van inzicht zijn dat het gewoon niet gaat werken?

[ Voor 5% gewijzigd door NeutraleTeun op 21-07-2023 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NeutraleTeun schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:41:
Dat hangt vooral af van de definitie van 'winnen' en hoe het verhaal intern gesponnen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:52
Requiem19 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:41:
[...]

Het 'probleem' is niet dat het Westen bewust een uitputtingsstrategie hanteert, maar dat een uitgebreid en gezond checks en balances systeem in democratieën in tijden van oorlog te stroperig zijn om adequaat en tijdig te reageren.
Het westen is in mijn ogen traag en slap. Beetje lompe/ondoordachte opmerking, maar misschien wordt het tijd dat Rusland doelbewust een raket op Navo gebied laat neerkomen. Of dat Turkije de graanboten gaat beschermen en aangevallen wordt. Ik vermoed dat de Turken meer durven dan de rest van de Navo.

Ben oprecht nieuwsgierig naar het effect en de gevolgen wanneer Rusland zo'n fout maakt.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Rationeel zou Rusland natuurlijk al lang gestopt zijn (of nooit zijn begonnen).
Maar terugtrekken zou gezichtsverlies voor Putin betekenen. Zolang er geen manier is dat zonder gezichtsverlies kan worden teruggetrokken zal het heel lastig zijn eind in dit conflict te krijgen, zolang Putin aan de macht is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online

3 dagen naar 500+ en minder gebied in handen hebben dan 2 jaar geleden en zelfs aanvallen in eigen land moeten verduren.

En dan laat ik al het andere overduidelijke nog even achterwege. Maar er moet toch iets van inzicht zijn dat het gewoon niet gaat werken?
Rusland weet dat het niet kan winnen.

Maar Rusland weet ook dat het mogelijk is dat ze niet verliezen. Zie je het verschil? :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:25

polthemol

Moderator General Chat
Requiem19 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:46:
[...]

Rusland weet dat het niet kan winnen.

Maar Rusland weet ook dat het mogelijk is dat ze niet verliezen. Zie je het verschil? :)
ik zou de naam 'Rusland' weg laten in die overweging, Putin en zijn consorten weten dat bij een verlies het gedaan is met hun regime, stoppen is dus nooit een optie. Dit gaat niet om de entiteit/land Rusland, dit gaat om de mensen die dat land besturen en het is dus een heel persoonlijk iets.

Gezien Putin zijn liefde voor (in zijn voordeel mank gemaakte) Russische historie, weet hij ook dat er weinig Russische/Sovjietleiders aan de macht zijn gebleven nadat ze een grote militaire nederlaag hebben moeten incasseren.

Je ziet dus ook dat mensenlevens 0 waarde vertegenwoordigen voor hun, zolang het hun maar niet betreft (tenzij je natuurlijk stopt met een jaknikker te zijn/niet loyaal bent naar Putin, dan zal er worden ingegrepen en is jouw leven ook niets meer waard).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Hoewel de originele doelen van de oorlog niet behaald zijn, Oekraine vastroesten in een eeuwig durende conflict is erger voor Oekraine dan Rusland. NAVO lidmaatschap zal zo nooit een feit worden. De Russische defensieve lijnen lijken hun werk te doen. Koffman is er ook niet helemaal berust op dat het offensief een succes gaat worden.

Zou mij trouwens ook niet kapot staren op die info graphics die dagelijks gepost worden. Die zijn hoogstwaarschijnlijk net zo accuraat als de rapporten die Poetin dagelijks krijgt van Gerasimov.
Moderatie comment:
Verwijs voortaan naar de startpost, daar staat al een disclaimer voor die aantallen. Dan hoeft er geen discussie over de aantallen te worden gevoerd.

[ Voor 7% gewijzigd door teacup op 21-07-2023 20:48 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 16:40
Yakolev schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:57:
[...]

Zou mij trouwens ook niet kapot staren op die info graphics die dagelijks gepost worden. Die zijn hoogstwaarschijnlijk net zo accuraat als de rapporten die Poetin dagelijks krijgt van Gerasimov.
De UA cijfers liggen aantoonbaar toch wel een flink stuk dichter bij de waarheid dan waar rusland mee aankomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:50
Yakolev schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:57:
[...]
Voorlopig zijn die cijfers al verschillende keren bevestigd zodra Oekraïne gebied terug veroverde. Die cijfers zijn dan ook best wel betrouwbaar. De grote vraag is echter wat de verliezen van Oekraïne zelf zijn, want die zijn een stuk lastiger te bevestigen. En die bepalen juist goed goed het daadwerkelijk gaat.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
dakka schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:03:
[...]

De UA cijfers liggen aantoonbaar toch wel een flink stuk dichter bij de waarheid dan waar rusland mee aankomt.
Dat ze dichter bij de waarheid zitten dan de Russische cijfers zegt alsnog helemaal niks. Het zijn in beide gevallen propaganda getallen.
We zijn voornamelijk aangewezen op de incidentele citaat van generaal Miley of een discord lek van iemand die toegang heeft tot veel te veel informatie.

Interessanter is bijvoorbeeld het volgende: (een onderzoek van Russische onderzoeksjournalisten van Meduza)
https://meduza.io/en/feature/2023/07/10/bring-out-your-dead

Zo komen we aan een baseline van 47.000 Russische doden (uitgezonderd Loegansk en Donetsk) tot aan eind Mei 2023. Nu zal het in werkelijkheid stukken hoger liggen, maar het is wel heel ver af van de 250k liquidated soldaten die Oekraine claimt.

Moderatie comment:
Liever een al vaak gevoerde discussie niet verder aanjagen. Uit deze discussie komen we toch niet.

[ Voor 6% gewijzigd door teacup op 21-07-2023 20:52 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05:30
Wat is winnen? Het hele probleem voor Rusland is dat ze nooit doelen hebben gesteld en dus niemand weet wat winnen voor ze is. Sterker nog ze veranderen waarschijnlijk voortdurend hun doelen.
Op het moment is een frozen conflict het doel. Ik weet niet precies wat je probeert te zeggen dat Rusland zou moeten doen, alles+Crimea opgeven?

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
een duitse update:

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Yakolev schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:23:
[...]
Dat ze dichter bij de waarheid zitten dan de Russische cijfers zegt alsnog helemaal niks. Het zijn in beide gevallen propaganda getallen.
Gewoon naar de claimed vs confirmed kijken:
https://lookerstudio.goog..._xfeqlwsvtc?s=rMOfNWpFEGk

Verder is dit een nutteloze discussie die hier al 200x uitgekauwd is :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-09 20:44

Fanta

FordPerformance™️

[...]
Nu zal het in werkelijkheid stukken hoger liggen, maar het is wel heel ver af van de 250k liquidated soldaten die Oekraine claimt.
En ook dat is dus niet te bevestigen.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 10:42

Auredium

Informaticus Chaoticus

Hoeveel Rusland verliest zal altijd koffiedik kijken zijn want slachtoffers tellen in een oorlog is op de beste momenten zelfs lastig.

Maar als er divisies worden opgetrommeld die elders aan de grens horen te staan in Rusland is dat geen goed tekenen. Je diploma enkel krijgen nadat je akkoord bent gegaan met dienstplicht en het bestek laten vallen op voorbehoedsmiddelen wijst erop dat Rusland de onderste grens van hun bevolkingshoogte aan het aantikken is en zich zorgen maakt of ze nog wel voldoende mensen hebben. Gelijktijdig hebben ze ook wel de max bereikt van het ontvoeren van mensen in bezette gebieden. We kunnen dus wel stellen dat Rusland voordeel in bevolkingsgrote zijn limiet heeft bereikt.

In dat licht komt de levering van clustermunitie door de VS op het juiste moment.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een video van de inzet van clustermunitie:
Oekraïne is begonnen met het gebruik van Amerikaanse clustermunitie tegen de Russische bezettingsmacht, dat meldt het Witte Huis. Daar zijn nu ook beelden van opgedoken. De beelden zouden een gevecht tonen dicht bij de stad Krasnohorivka, in Donetsk, maar zijn niet bevestigd door beide partijen.

Eerder donderdag berichtten Amerikaanse media al dat Oekraïense troepen in het zuidoosten van het land het internationaal omstreden wapen inzetten om Russische stellingen te vernietigen die het Oekraïense tegenoffensief vertragen. Oekraïne bevestigt noch ontkent het inzetten van de clustermunitie.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

XWB schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:51:
Een video van de inzet van clustermunitie:

[...]
Oekraïne had ook nog oud Soviet spul.

Dit ziet er voor westerse begrippen nogal rommelig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 20:42

Garyu

WW

MikeyMan schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:16:
[...]

Oekraïne had ook nog oud Soviet spul.

Dit ziet er voor westerse begrippen nogal rommelig uit.
Dit is wel modern spul, en valt redelijk precies in een vierkante target range. Het lijkt wel 155mm (M483/M864) te zijn en niet MLRS (M26) spul, gezien het relatief geringe formaat.

[ Voor 14% gewijzigd door Garyu op 21-07-2023 12:31 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Garyu schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:26:
[...]

Dit is wel modern spul, en valt redelijk precies in een vierkante target range. Het lijkt wel 155mm (M483/M864) te zijn en niet MLRS (M26) spul, gezien het relatief geringe formaat.
Vierkant? Lijken meerdere 'horizontale' stroken te zijn. En nogal verspreid ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 27-09 19:04
bloody schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:47:
Breaking news :) :)

[Twitter]

[...]

[...]

Een paar dagen geleden was een maat van hem al opgepakt.
Ik ben HEEL benieuwd hoe dit gaat uitpakken, omdat hij nogal veel support heeft in allerlei lagen.
Moeten we hier blij van worden of hadden we hem liever voor een tribunaal in Den Haag gehad? Gezien zijn commentaar op de Russen zal hij wel 20-25 jaar opgeborgen worden, maar toch. Niet voor MH17 en niet voor zijn oorlogsmisdaden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 21:39

bloody

0.000 KB!!

asing schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:56:
[...]

Moeten we hier blij van worden of hadden we hem liever voor een tribunaal in Den Haag gehad? Gezien zijn commentaar op de Russen zal hij wel 20-25 jaar opgeborgen worden, maar toch. Niet voor MH17 en niet voor zijn oorlogsmisdaden.
Als door deze arrestatie er nog wat extra scheurtjes komen binnen Rusland zou dat heel mooi zijn als en wmb ook best wat waard zijn.

nope

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sturmovik177
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:17

Sturmovik177

Vroem

Requiem19 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:21:
Luchtafweer in Odessa was tot nu toe niet de prioriteit van Oekraïne kennelijk. De Russen lijken 'blij' te zijn dat ze in ieder geval iets kunnen raken, dus gaan ze maar los op Odessa. Binnen enkele weken zal daar ook wel voldoende AA zijn en kan Rusland weinig meer.

Maar het pure feit dat Rusland willens en wetens de armste landen op de planeet zonder voedsel probeert te krijgen is gewoon BIZAR. En nog bizarder is dat die arme landen en masse Rusland blijven steunen (uit angst?).
Maar raadt eens waar de vluchtelingen naartoe gaan? Precies daarom doet Rusland dat. Is wat ze al jaren doen in Syrië en Afrikaanse landen. Koren op de molen voor de rechtsextremisten hier, die al gesteund worden vanuit Moskou. Mensenlevens betekenen niets voor de Russen, zeker niet als het door hun gekoloniseerde volkeren of die van hun "vrienden" zijn. Chaos creëren bij hun vijand is waar ze uitstekend capabel in zijn.

(Ja, er zit een woorspeling in)

Oink

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[Twitter: https://twitter.com/JayinKyiv/status/1682313231027564545?s=20]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hI6IA0XfnyVWItAYbDZJ-P3jQfQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tqkWtlujp50yQobyHlErZIDu.png?f=user_large

Dag 5 van de Russische hunger games.

En de Afrikaanse leiders, die graag een stoel aan de tafel willen, laten het zwijgzaam gebeuren.

[ Voor 29% gewijzigd door NiGeLaToR op 21-07-2023 14:34 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-09 09:41
NiGeLaToR schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:34:

En de Afrikaanse leiders, die graag een stoel aan de tafel willen, laten het zwijgzaam gebeuren.
Inderdaad. Die geven net zo min om een leven als hun vriend in het Kremlin. Zolang zij, hun familie en de kliek om hen heen genoeg te (vr)eten hebben, liggen zij niet wakker van hongerdoden meer of minder.
Het zal naar mijn inschatting voor hun houding richting RU/Putin geen verschil maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Cranberry op 21-07-2023 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

NiGeLaToR schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:34:
[Embed]

[Afbeelding]

Dag 5 van de Russische hunger games.

Helaas kijkt een groot deel van de wereld toe.

Nu zien we dus ook in Belarus dat Wagner dicht aan de grens met Polen staat en dan komen deze uitspraken van Poetin:

De vraag is dus of Wagner het wel aan zou durven een stap in Polen te zetten. Ik denk het niet.

Daarbij is het dus ook weer de vraag welke capaciteit Rusland heeft (buiten Nukes) om Belarus ook echt te hulp te schieten mocht het nodig zijn. Die lijkt erg beperkt te zijn.

Polen vs Belarus is duidelijk een 'win' voor Polen.

Vervolgens zegt Rheinmetall ook zichzelf prima te kunnen verdedigen:

Nu ben ik even kwijt wanneer deze fabriek klaar zou moeten zijn en wellicht zouden de Russen hem al aan (willen) vallen terwijl hij in aanbouw is.

Poetin blijft een hele hoop blaffen, maar hij komt niet verder dan wat graan silo's aanvallen met zijn raketten.

Het duurt allemaal zo tergend lang dit :X :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 27-09 19:04
@Snow_King Je vergeet even dat Belarus een paar nukes van Putin heeft gekregen.

Ik zie overigens hetzelfde spelletje zic herhalen. Eerst wordt Odessa bestookt, dan komt er een graan deal. Dat was toen zo, en nu wordt Odessa weer bestookt maar Rusland wil onder voorwaarden wel weer een graan deal.

Kennelijk waren de voorwaarden niet gunstig genoeg meer, of er was ruimte voor betere voorwaarden. Dan laat je de deal verlopen en vervolgens laat je je tanden zien.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Snow_King er staan duizenden gretige en gemotiveerde Polen klaar om elke Wagnerite of Belarus die het nodig vindt om er een NAVO artikel 5 feestje van te maken de grens terug over te jagen.

En dat is nu precies het probleem - we worden momenteel toch die situatie op bewogen, simpelweg omdat we na het opblazen van die dam geen sterke response hadden en nu ook na het veroorzaken van een voedselcrisis de confrontatie uit de weg gaan.

Putin weet dat z'n tijd op begint te raken en dat hij geen oneindige middelen heeft en als mijn/de theorie over zijn persoonlijkheid nog steeds klopt, zal hij blijven escaleren tot iemand hem stopt. Hij kan immers niet verliezen, dat scenario bestaat niet.

Maargoed, pleit ik voor een all-out oorlog met Rusland? Nee, alles behalve - ik denk alleen dat doordat deze dingen ongestraft blijven gebeuren er gewoon geen einde aan komt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

asing schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:59:
@Snow_King Je vergeet even dat Belarus een paar nukes van Putin heeft gekregen.
Dit zijn toch nog steeds Russische nukes en niet die van Belarus? Onder het commando van Moskou.

Let op! Ik wil hier geen nuke discussie van maken, mijn punt is vooral dat Poetin alle kanten op aan het blaffen is, maar niet verder komt dan Odesa aan te vallen.
NiGeLaToR schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:00:
@Snow_King er staan duizenden gretige en gemotiveerde Polen klaar om elke Wagnerite of Belarus die het nodig vindt om er een NAVO artikel 5 feestje van te maken de grens terug over te jagen.

En dat is nu precies het probleem - we worden momenteel toch die situatie op bewogen, simpelweg omdat we na het opblazen van die dam geen sterke response hadden en nu ook na het veroorzaken van een voedselcrisis de confrontatie uit de weg gaan.

Putin weet dat z'n tijd op begint te raken en dat hij geen oneindige middelen heeft en als mijn/de theorie over zijn persoonlijkheid nog steeds klopt, zal hij blijven escaleren tot iemand hem stopt. Hij kan immers niet verliezen, dat scenario bestaat niet.

Maargoed, pleit ik voor een all-out oorlog met Rusland? Nee, alles behalve - ik denk alleen dat doordat deze dingen ongestraft blijven gebeuren er gewoon geen einde aan komt.
Ik betwijfel toch nog steeds of Wagner het aan zou durven een stap in Polen te zetten, ik geloof er weinig van.

Wel schuren we continue tegen het randje aan waar op een bepaalde manier Rusland en Belarus bijna lijken te willen dat de NAVO echt in actie komt, wellicht denkt Putin dat dit zijn enige manier er uit is, ik heb geen idee.

Het wordt er allemaal niet gezelliger op in ieder geval.

Langzaam maar zeker weet UA toch weer verder te komen. Geef het nog enkele weken en Bakhmut is weer in handen van UA (wat er van over is).

De vraag is dus wat RU nog echt kan doen, want ze zitten nu al een tijdje in de defensie modus en wachten maar af waar UA iets gaat doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:56
[...]

Zo komen we aan een baseline van 47.000 Russische doden (uitgezonderd Loegansk en Donetsk) tot aan eind Mei 2023. Nu zal het in werkelijkheid stukken hoger liggen, maar het is wel heel ver af van de 250k liquidated soldaten die Oekraine claimt.
Liquidated moet je lezen als uitgeschakeld (dood of gewond), niet als omgekomen. Dan is die 250k een stuk logischer. Of het klopt is een ander verhaal, maar verschillende bronnen (die ik al eerder eens heb gepost) lijken te bevestigen van wel.

Misschien in de waarschuwing of openings post opnemen. Dit blijft terugkomen. Dus nog 1 maal: de dagelijkse cijfers zijn uitgeschakelde soldaten, niet omgekomen!!!

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
70 km arty rounds :)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR

De dreiging is voor AA-raketten op land lastiger aan te pakken door het type wapen wat Rusland nu weer heeft afgestoft om de havens te bestoken.

En dus wordt er gezinspeeld op weer nieuwe wapens om dat te counteren.

Wat als we ze iets zouden geven om die schepen die ze afvuren te veranderen in onderzeeers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:33:
[Embed]

De dreiging is voor AA-raketten op land lastiger aan te pakken door het type wapen wat Rusland nu weer heeft afgestoft om de havens te bestoken.

En dus wordt er gezinspeeld op weer nieuwe wapens om dat te counteren.

Wat als we ze iets zouden geven om die schepen die ze afvuren te veranderen in onderzeeers?
Worden die dingen niet afgevuurd vanaf vliegtuigen?

Schepen werden, had ik begrepen, al door Brimstone raketten (geleverd door Engeland) buiten bereik gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 27-09 19:32
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:20:
[...]

Schepen werden, had ik begrepen, al door Brimstone raketten (geleverd door Engeland) buiten bereik gehouden.
de Kalibr meestal vanaf schepen, maar heeft wel een air launched versie, de onyx waar het hier om gaar voor zover ik kan zien niet.

https://defence-blog.com/...ystems-to-strike-ukraine/

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:20:
[...]

Tegen schepen zijn de Harpoons :)
Anti-ship weapons

The United Kingdom government has transferred around 100 Block 1C Harpoon anti-ship missiles from its own stockpile. Some of the missiles were removed from the Type 23 frigates.
https://mil.in.ua/en/news...ance-provided-to-ukraine/

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 21-07-2023 17:17 ]

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:De posts van vandaag doorlezende zou ik bijna vergeten dat dit topic Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog betrof. Laten we er niet met de pet naar gooien wat we in dit topic plaatsen.

Zo is Girkin natuurlijk een interne aangelegenheid voor Rusland, dus De situatie binnen Rusland. In dat topic was een parallelle discussie bezig.

En de graantransporten en hun economische gevolgen, gisteren al aan de orde geweest in een eerdere modbreak is natuurlijk [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3. De posts zijn alle nu nog een keer verplaatst. Nieuwe posts erover worden verwijderd.

Graag dus die topic-eenkennigheid loslaten. Er is meer te beleven buiten dit topic. Trots op OSINT? Doe dan ook je best om structuur in onze informatie te brengen en te houden.

Tenslotte kwam nog een keer de slachtofferaantallen discussie langs. Voor deze discussie verwijs ik naar de disclaimer daarover in de startpost van dit topic, onder de kop Oorlog in cijfers.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 00:41
NiGeLaToR schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:00:

Waarom begint Putin zijn tijd op te raken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
  • Laatst online: 23:37
Muncher schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:12:
[...]

Ik kan even niet vinden wie het gepost heeft hier maar het onderstaande artikel is op zijn minst interessant;
Vladimir Poetin valt in de dictator val.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Muncher schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:12:
[...]

Hij is de 70 gepasseerd en de leeftijdsverwachting in Rusland is niet erg hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
Thombias schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:34:
[...]

Dat geldt meer voor de argeloze burger, de zogenaamde elite zal het iets langer "volhouden" schat ik zo in? Als ze geen thee geserveerd krijgen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Laatst online: 21-09 00:41
mir4dor schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:33:
[...]

Ik kan even niet vinden wie het gepost heeft hier maar het onderstaande artikel is op zijn minst interessant;
Vladimir Poetin valt in de dictator val.
Dat heb ik gepost *O*
Thombias schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:34:
[...]

Deze multimiljonair is niet de gemiddelde Ivan.

Ik zal er verder over ophouden hier, dacht dat het een link had met het slagveld. :)

Als ik nog vragen heb ga ik naar De situatie binnen Rusland

[ Voor 5% gewijzigd door Muncher op 21-07-2023 21:49 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Interessante militaire strategie, ik ben benieuwd of het beschreven voordeel opweegt tegen het feit dat je de soldaten links en rechts van je opeens niet/minder kent alsook de logistieke uitdaging die dit betekent:

Counteroffensive of the Armed Forces of Ukraine: the command allows soldiers to liberate their hometowns from the Russian Armed Forces, -NYT
nytimes.com/2023/07/19/wor…
The publication notes that, as a rule, soldiers go where they are ordered, but the Ukrainian army makes an exception: those who were forced to leave their homes after the invasion of the Russian army may be asked to take part in the battles for their liberation .

There is a huge plus in this approach - the motivation of the fighter . They come from the cities and villages of this region, they know it thoroughly, and sometimes they have relatives and friends on the other side of the front line. Therefore, the commanders are allowed to fight in the direction of their home

[ Voor 9% gewijzigd door Garyu op 21-07-2023 23:59 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Volgende staat alweer klaar:
The United States is to announce as soon as Tuesday another military aid package for Ukraine, this time worth up to $400 million, including artillery, air defense missiles and ground vehicles, three U.S. officials said on Friday.
https://www.ukrinform.net...military-aid-package.html

PSN

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hOyp_6oeLMeVdcaEtGfgkpVuozQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kXsLgV7RcOp3oJfyAfzdkqyd.jpg?f=fotoalbum_large

Steady cijfers, veel AA.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:16
mir4dor schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:37:
[...]

Dat geldt meer voor de argeloze burger, de zogenaamde elite zal het iets langer "volhouden" schat ik zo in? Als ze geen thee geserveerd krijgen dan.
én geen tochtje oppakken van een open raam

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De hissy fit van alles op Odessa lijkt vannacht (even) te zijn gestopt :?
Five enemy Shahed-136/131 loitering munitions and nine reconnaissance unmanned aerial vehicles (UAVs) have recently been intercepted by Ukraine’s air defense units.
https://www.ukrinform.net...econnaissance-drones.html

PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Er is blijkbaar een flinke aanval op het Zaporizhzhia front gaande sinds vanochtend:

Russian Sources are reporting tonight that after a Large Artillery Barrage, Ukrainian Armor and Mechanized Elements equipped with NATO Equipment have launched a Major Assault on the Russian Defensive-Lines in the Zaporizhzhia Region between the Settlement of Robotyne and Verbove, which is manned by Forces from the 291st and 70th Motorized-Rifle Regiments respectively.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

An explosion north of Oktyabr'skoye, Crimea near the airfield 💥

Reportedly an UAV.
https://twitter.com/NOELreports/status/1682667280570671105

+ (in een reactie)
NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦
@NOELreports
·
10m
Secondary explosions are heard

[ Voor 27% gewijzigd door vso op 22-07-2023 10:40 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Garyu schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:57:
Er is blijkbaar een flinke aanval op het Zaporizhzhia front gaande sinds vanochtend:

[Twitter]

Russian Sources are reporting tonight that after a Large Artillery Barrage, Ukrainian Armor and Mechanized Elements equipped with NATO Equipment have launched a Major Assault on the Russian Defensive-Lines in the Zaporizhzhia Region between the Settlement of Robotyne and Verbove, which is manned by Forces from the 291st and 70th Motorized-Rifle Regiments respectively.
Hopelijk deze keer wel succes bij de Bradley parking lot :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Laatst online: 27-09 10:50
YakuzA schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:47:
[...]

Hopelijk deze keer wel succes bij de Bradley parking lot :)
Idee van die clustermunitie is ook om de mijnenvelden te ruimen. Met een beetje geluk kunnen ze deze keer dus wel doorrijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

q-enf0rcer.1 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:50:
[...]

Idee van die clustermunitie is ook om de mijnenvelden te ruimen. Met een beetje geluk kunnen ze deze keer dus wel doorrijden.
Ik betwijfel sterk dat je dat betrouwbaar met clustermunitie voor elkaar krijgt. De kans dat er nog resterende mijnen liggen is torenhoog. Beter dan niets misschien, maar ik zou toch liever een echte mijnenveger voor me hebben om een weg te banen door een mijnenveld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Garyu schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 11:02:
[...]

Ik betwijfel sterk dat je dat betrouwbaar met clustermunitie voor elkaar krijgt. De kans dat er nog resterende mijnen liggen is torenhoog. Beter dan niets misschien, maar ik zou toch liever een echte mijnenveger voor me hebben om een weg te banen door een mijnenveld.
Exact: je gebruikt de cluster munitie liever om ATGM teams en artillerie van de vijand te onderdrukken zodat je mijnenvegers een kans maken. En dat kan werken na de weken van bombardementen op Russische posities.

Laten we hopen op meer succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:51

_Eend_

🌻🇺🇦

De Moskva heeft een nieuw vriendje, een Oekraïens Korvet/Fregat..

..die Rusland in 2014 buitgemaakt heeft op UA en nu tot zinken heeft gebracht ihkv een oefening:

https://mil.in.ua/en/news...tured-ukrainian-corvette/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
q-enf0rcer.1 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:50:
[...]

Ben benieuwd waar je die wijsheid vandaan hebt.
Even een schatting mijnerzijds:
Iets van 100 handgranaten random op een halve hectare, één handgranaat op 50 m². Om een handgranaat een mijn te laten detoneren moet je echt binnen een meter zitten ben ik bang.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
_Eend_ schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 11:31:
De Moskva heeft een nieuw vriendje, een Oekraïens Korvet/Fregat..

..die Rusland in 2014 buitgemaakt heeft op UA en nu tot zinken heeft gebracht ihkv een oefening:

https://mil.in.ua/en/news...tured-ukrainian-corvette/
Wat een vreemde actie, zo'n schip lijkt me meer waard drijvend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
Silent7 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 11:58:
[...]

promotiefilmpje, 'succesvolle actie van de Russische marine' verder geen aandacht aan besteden
The invaders did not show final results from the direct hit of the missile, but the ship allegedly sank.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]

Het is een signaal voor de graan schepen.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

[...]

Dan ga je er van uit dat ze het schip de afgelopen 11 9 jaar netjes hebben onderhouden. Dat was bij de Moskva, een van de grotere schepen van de Zwarte Zee vloot, al een dingetje.

* _Eend_ zat met zijn hoofd in 2025

[ Voor 6% gewijzigd door _Eend_ op 22-07-2023 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:16
[...]

volgepropt met explosieven kan je zeggen:
KIJK eens hoe sterk onze raketten zijn! ik zou maar naar ons luisteren... :O _O-

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Garyu schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:57:

[Twitter]

Maar even afwachten hoe groot het echt is. Elke offensive actie van UA is op russisch telegram een major assault (zodat ze later kunnen zeggen dat ze heldhaftig standgehouden hebben).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Nogal wat actie gaande op de Krim, zo is er o.a. een evacuatie van de bevolking in een straal van 5 km afgekondigd vanwege explosies in het munitiedepot in Oktiabrske.
Bron: LiveUAmap

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Hier meer beeld, grote primaire explosie en ook secundaire explosies te horen.
Goeie klap.

Edit: meer beeldmateriaal hier

[ Voor 12% gewijzigd door RoD op 22-07-2023 13:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
Kaartje van de explosies op de Krim vandaag.

Het rommelt toch aardig daar de laatste dagen + Zelensky bestempeld de brug als militair object. Ingrediënten voor meer :)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Tijd voor weer een Oryx-update. Allereerst de samenvatting van de afgelopen weken: we hebben gezien dat na een tamelijk desastreus begin, UA het over een andere boeg heeft gegooid qua strategie, en dat die strategie werkt: het systematisch slopen van het russische leger, ofwel attritie.

Aanvankelijk ging het mis aan het Zaporizha front. We kennen allemaal de (eindeloos herhaalde) beelden van opgehoopte Bradleys en Leopards. Het 47ste is die klap nog altijd niet te boven gekomen, gezien alle interne strubbelingen binnen de brigade. Hoe dan ook, Naalsio heeft een update van het Zaporizhia front qua russische vs. Oekraïense verliezen, en daar kunnen we voor het eerst noteren dat er meer russiche verliezen zijn, dan Oekraïense. De balans is dus hersteld. Nogmaals, dit gaat alléén over het Zaporizhia front en niet over het counteroffensief als geheel.
Laatste update was UA losses +15 en ru losses +42. Dit past overigens bij het algemene beeld dat we zien van een 1:2 of 1:3 verhouding.

Dan de Oryx lijst met visueel bevestigde verliezen, want ook Janovsky heeft een update geplaatst.

UA eerst:
Een wat minder mooie update dan de vorige keer met 24 verliezen, waaronder 5 tanks en 3 Bradleys, waarbij moet worden aangetekend dat een aantal misschien te recoveren zijn, want damaged/abandoned. Helaas is ook een M88 recovery vehicle verloren gegaan, daarvan hadden ze er maar 8.

Dan de ru verliezen
45 entries, dus ongeveer 1:2. Prima, maar ik had stiekem op 1:3 gehoopt. Het blijft natuurlijk een knappe prestatie voor een aanvallende partij. Hoe dan ook, we zien 12 tanks en 5 stuks artillerie. Prima score.

Al met al een prima voortzetting van de attritie-oorlogsvoering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Eergisteren oid al een bericht dat er een propagandist was geraakt, en vandaag deze. En er is goede hoop dat er meer zijn getroffen. Zou zijn gebeurd bij dat bekende filmpje waarbij 's nachts een groep russen door clustermunitie werd geraakt.

Edit

Edit 2

In addition, RIA News photojournalist Konstantin Mikhalchevsky, Izvestia correspondent Roman Polshakov and TV channel cameraman Dmitry Shikov were injured.

All the propagandists had 𝘀𝗵𝗿𝗮𝗽𝗻𝗲𝗹 𝘄𝗼𝘂𝗻𝗱𝘀. TASS and VGTRK journalists also came under fire.

https://twitter.com/GloOouD/status/1682719602063601664

[ Voor 43% gewijzigd door RoD op 22-07-2023 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Volodymyr Zelenskyy says Ukrainian counteroffensive about to ‘gain pace’
Ukraine’s president Volodymyr Zelenskyy insisted his military’s counteroffensive against Russian forces was about to “gain pace”, as he sought to reassure western governments that have grown alarmed at the slow progress of the operation.

....

But momentum on the front was about to shift, Zelenskyy added, while reiterating his call for allies to supply more long-range missiles and advanced fighter jets.

“We are approaching a moment when relevant actions can gain pace because we are already going through some mines locations and we are demining these areas,” he said.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
RoD schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 14:08:
[Embed] Eergisteren oid al een bericht dat er een propagandist was geraakt, en vandaag deze. En er is goede hoop dat er meer zijn getroffen. Zou zijn gebeurd bij dat bekende filmpje waarbij 's nachts een groep russen door clustermunitie werd geraakt.

Edit
[Embed]

Edit 2

In addition, RIA News photojournalist Konstantin Mikhalchevsky, Izvestia correspondent Roman Polshakov and TV channel cameraman Dmitry Shikov were injured.

All the propagandists had 𝘀𝗵𝗿𝗮𝗽𝗻𝗲𝗹 𝘄𝗼𝘂𝗻𝗱𝘀. TASS and VGTRK journalists also came under fire.

https://twitter.com/GloOouD/status/1682719602063601664
Klinkt als een te grote fantasie. :)
Ineens gaat iedereen dood aan de ‘cluster’ munitie :+

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 22-07-2023 15:21 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

YakuzA schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 15:21:
[...]

Erg doorzichtige propaganda van de Russen. Maar voor binnenlands gebruik uiterst geslaagd denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
In a phone call, Ukrainian President Volodymyr Zelensky and NATO Secretary General Jens Stoltenberg defined the priority and future steps regarding the unblocking and sustainable operation of the Black Sea grain corridor.
https://www.ukrinform.net...d-phone-conversation.html

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 15:21:
[...]

Wat precies is fantasie? Dat ze dood zijn of de clustermunitie? Of het daadwerkelijk cluster was weet ik niet (we hebben wel kunnen zien dat het ingezet wordt op infanterie), maar dat ze dood zijn zal toch wel kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
RoD schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 15:55:
[...]

Wat precies is fantasie? Dat ze dood zijn of de clustermunitie? Of het daadwerkelijk cluster was weet ik niet (we hebben wel kunnen zien dat het ingezet wordt op infanterie), maar dat ze dood zijn zal toch wel kloppen?
Het ‘cluster’ munitie stuk.
Dat lijken ze momenteel overal en nergens te zien.

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Volgens dit bericht was die propagandist bezig met MLRS units filmen in Zaporizhzhia... Hij is nog naar een ziekenhuis gevlogen maar tevergeefs.
Demilitarised: Russian RIA Novosti correspondent and combatant Rostislav Zhuravlev has died as a result of a successful Ukrainian artillery strike near Pyatykhatky, Zaporizhzhia region.

As the Russian blogger Zhivov points out, the crew was filming operation of MLRS units in the area. Zhuravlev was not the only one to perish:

"In the near future, hohols will post a video of the strike, after which our military correspondents and servicemen died.

The guys worked on the material with MLRS crews. After leaving the position, they were hit by a counter-battery strike with cluster munitions. The guys from the artillery regiment tried to save Zhuravlev. They flew to the hospital. But there was not enough time.

Unfortunately, the enemy [drones] fly almost with impunity, even in our near rear. They have the ability to track the work of combat artillery units."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

RoD schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 13:39:
[...]

Hier meer beeld, grote primaire explosie en ook secundaire explosies te horen.
[Twitter] Goeie klap.

Edit: meer beeldmateriaal hier
[Twitter]
Iets meer info nog:

Strikes in Crimea today were carried out on an oil depot in the village of Oktyabrskoye in the Krasnogvardeisky district and an abandoned airfield nearby, which Russian troops began to use to place equipment and ammunition.
https://novosti.dn.ua/ru/...one-obyavlena-evakuatsiya

The Crimean Atesh partisan movement reported a month ago that the Russian Armed Forces were transporting about 40-50 infantry fighting vehicles, KamAZ trucks and Tigr armored vehicles to this airfield.

Geen vliegtuigen dus, maar wel zinvolle doelwitten voor wat storm shadow of drone materieel.

[ Voor 5% gewijzigd door Garyu op 22-07-2023 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Garyu schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 18:45:
[...]

Iets meer info nog:

Strikes in Crimea today were carried out on an oil depot in the village of Oktyabrskoye in the Krasnogvardeisky district and an abandoned airfield nearby, which Russian troops began to use to place equipment and ammunition.
https://novosti.dn.ua/ru/...one-obyavlena-evakuatsiya

The Crimean Atesh partisan movement reported a month ago that the Russian Armed Forces were transporting about 40-50 infantry fighting vehicles, KamAZ trucks and Tigr armored vehicles to this airfield.

Geen vliegtuigen dus, maar wel zinvolle doelwitten voor wat storm shadow of drone materieel.
Het zal een hele lange tijd duren alvorens de Russen toegeven dat evt Storm Shadow gebruikt is op de Krim.

Ze hebben ‘beloofd’ dat ze dan een vergeldingsactie bij de UK uithalen, maar dat durven ze uiteraard niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Snow_King schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:08:
[...]

Het zal een hele lange tijd duren alvorens de Russen toegeven dat evt Storm Shadow gebruikt is op de Krim.

Ze hebben ‘beloofd’ dat ze dan een vergeldingsactie bij de UK uithalen, maar dat durven ze uiteraard niet.
Misschien was het wel een Scalp ;)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Ievgen Shylko, a cameraman working for Deutsche Welle, was injured on Saturday when Russian forces fired cluster munitions at the training ground of the Armed Forces of Ukraine in Druzhkivka, Donetsk region.
https://www.ukrinform.net...an-cluster-munitions.html

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-09 17:31
Zag het al voorbij komen dat ze zelf nu actiever Cluster munitie zijn gaan insturen naar UA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
"Citizens of Uzbekistan were spotted in the units of the Russian occupying forces stationed in the temporarily occupied Horlivka, Donetsk region. They had earlier arrived in the city of Mariupol to carry out construction works. Upon arrival, they were stripped of their passports and mobilized to join the occupying forces as volunteers," the report reads.
https://www.ukrinform.net...-lines-general-staff.html

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
loopgraven, loopgraven, loopgraven:

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 22:43

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
De Rheinmetall productie van de 35mm Gepard munitie wordt wat concreter.

Ukrainska Pravda

Zij het nog geen belofte over termijnen,
New anti-aircraft ammunition for Gepard self-propelled guns, which are crucial for shooting down Russian drones, should be handed over to the advanced units of the Armed Forces in the near future.
Maar wel over productie aantallen, en dat er dit jaar geleverd kan worden:
It is noted that Rheinmetall is expected to supply 300,000 shells for the Gepard, 40,000 of which will be delivered this year.
Het onderstaande is een standaard mantra:
According to the article, due to the shortage of ammunition, the Ukrainian military usually fires only five times, although these gun systems are capable of firing up to 20 shells in one turn.
Te veel bursts met 20 shells zou ik alleen niet doen, dan lopen dit soort kanonnen (origineel geproduceerd door Oerlikon) te snel te warm.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Van wat ik me herinner van de PRTL was het normaal dat ze maar een paar schoten deden en ook slechts maar enkele schoten nodig hadden.

20 shot burst is volgens mij een zeldzaamheid maar was artilerist en geen Luwa. Was wel in "vredestijd" natuurlijk, dat is misschien anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Snow_King schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:08:
[...]

Het schijnen drones geweest te zijn, wat in ieder geval van Russische zijde gecommuniceerd wordt. Oekraïne heeft de aanval intussen ook opgeëist dus dat deel is nu ook officiëel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mir4dor

Ook weer Coolio.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Het is weer raak in Odessa:

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UEiqMPR-IwvQD0UwkMAwXPqNr6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2UTGgaqlMFSoETJlGm9LkFye.jpg?f=fotoalbum_large

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De_Bastaard
Verschrikkelijk. Het wordt tijd dat er wat wordt gedaan aan die schepen die die raketten afschieten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Indoubt schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 22:54:
Van wat ik me herinner van de PRTL was het normaal dat ze maar een paar schoten deden en ook slechts maar enkele schoten nodig hadden.

20 shot burst is volgens mij een zeldzaamheid maar was artilerist en geen Luwa. Was wel in "vredestijd" natuurlijk, dat is misschien anders
Uit de praktijk in UA bleek dat ze voor de shahed een burst van 5/6/7 kogels nodig hadden idd.

Burst van 20 zullen ze niet zo snel uitvoeren denk ik :)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

+29 artillerie is weer een goede score.
De_Bastaard schreef op zondag 23 juli 2023 @ 09:07:
Verschrikkelijk. Het wordt tijd dat er wat wordt gedaan aan die schepen die die raketten afschieten..
Zou mij niets verbazen als de VS en andere landen daar nu al hard over aan het nadenken zijn en we binnenkort een levering van mooi spul gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Snow_King schreef op zondag 23 juli 2023 @ 09:32:
[...]

+29 artillerie is weer een goede score.

[...]

Zou mij niets verbazen als de VS en andere landen daar nu al hard over aan het nadenken zijn en we binnenkort een levering van mooi spul gaan zien.
Dat denk ik ook. Nu er definitief is besloten om geen ATACMS te leveren zullen ze mogelijk ander mooi spul willen sturen.
Pagina: 1 ... 12 ... 17 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid