Waarschijnlijk eerder te snel voor wat die moet doen...
Een beetje hetzelfde verhaal als dat van de hedendaagse telefoons en tablets

- 4K UI ondersteuning dat op mijn 77" LG C2 tv echt prachtig eruit ziet. De Shield Pro UI ondersteunt op dit moment enkel 1080p.
Meer een Android TV issue dan die van de Nvidia Shield TV voor zover ik weet...
- YouTube HDR ondersteuning. Helaas ondersteunt de Shield alleen YouTube zonder HDR.
- Dolby Vision & HDR10+ ondersteuning. Apple heeft gedacht aan Samsung TV eigenaren door HDR10+ te ondersteunen. De Shield Pro ondersteunt Dolby Vision en HDR10 maar geen HDR10+.
In alle eerlijkheid : Ik vind dat hele HDR en Dolby Vision verhaal echt zwaar overbodig en krijg er alleen maar lasogen van
Vooral als een of andere idioot heeft bedacht dat het wel een strak idee is om de flitsen van meerdere camera's gewoon in de opname te laten zoals ze zijn in de film
Ferrari op het moment dat Enzo Ferrari wordt geinterviewed

- HDMI 2.1 support terwijl de Shield op HDMI 2.0b zit.
Kijk uit daarmee : Genoeg merken/apparaten waarbij vanwege het HDMI 2.0a/b/c verhaal iemand opeens heeft besloten om de boel maar gewoon naar HDMI 2.1 te hernoemen en vooral niet erbij te vertellen welke
features er zijn weggelaten !!

Dolby Vision profiel 7 / Dolby Vision profiel 5 / Dolby Vision profiel 8
Dat is ook zo'n fijn verhaal geworden net als de L profielen in het verleden...

Apple TV ondersteunt ook geen TrueHD en DTS X maar LPCM. Maar dit is een lossless formaat op 24bit en 48khz dat wordt gebruikt door de blu-ray en UHD releases. Dus het komt erop neer dat het geluid precies hetzelfde klinkt, maar je receiver of soundbar geen TrueHD of DTS (X) krijgt te zien, maar Multichannel PCM. Het geluid is hetzelfde.
Gezien het verhaal met metadata en dergelijke tegenwoordig in allerlei formaten ben ik daar ook zeer sceptisch over en vind ik het eigenlijk maar een typisch zwak Apple excuus

Het vereist wel een soundbar of receiver met HDMI 2.1 EARC om dit te krijgen.
Waarom zou ik Enhanced Audio Return Channel nodig hebben om een LPCM signaal te kunnen krijgen
Gewoon aansluiten als volgt :
code:
1
| Apparaat -> Versterker -> TV/Beamer |
En je hebt nergens last van

Verder heb ik gemerkt dat Dolby Vision content via streamingdiensten of UHD films er mooier uitzien op de AppleTV dan op de Shield.
Dat lijkt me best wel raar en waarschijnlijk iets dat tussen je oren zit of doordat de Apple TV extra
Sharpening/Contrast en dergelijke toepast...
Al met al is de Shield echt wel een mooi apparaat, maar hij verdient wel een upgrade qua hardware en snelheid van de processor. 4K UI zou in de volgende grote Shield Experience Upgrade zitten, maar helaas is die er tot op heden nog niet. Het is wel zo dat als native 4K ondersteund gaat worden dit wel weer impact heeft op de al wat verouderde X1 processor en de Shield nog iets langzamer zal worden.
De kracht van een Ion/Tegra systeem zit voor 90% in de GPU/VPU dus vrijwel alle verbeteringen moet je vooral daarin zoeken en niet de CPU