Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:29
Heb inmiddels genoemde update ontvangen en geïnstalleerd.
Alles werkt weer zoals het hoort en geen na-ijlen van het geluid meer.
Dat had ik in alle streaming apps en met Emby vanaf de eigen Emby server.
Zit overigens rechtstreeks via netwerkkabel aan de routerpoort aangesloten die aan het (in bridge) modem van de kabelaar hangt.
Lijkt alsof de Google interface iets sneller reageert maar kan ook gezichtsbedrog zijn.
Voorlopig kunnen we weer vooruit met de Shield al had ik van de week 1 moment dat ik dacht "nu ga ik dat ding unlocken, rooten en dan zien welke versie er goed op draait" maar had ik geen zin in alhoewel ik 16 jaar in het custom rom wereldje gezeten heb.
Nu weer verder film kijken.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!
snah001 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:53:
Voorlopig kunnen we weer vooruit met de Shield al had ik van de week 1 moment dat ik dacht "nu ga ik dat ding unlocken, rooten en dan zien welke versie er goed op draait" maar had ik geen zin in alhoewel ik 16 jaar in het custom rom wereldje gezeten heb.
Zonde van het verliezen van Widevine L1.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Heb opeens dat de Shield zichzelf lijkt uit te schakelen. Alleen nog gemerkt bij YouTube. Keer of 5 nu. Opeens krijg ik een zwart scherm met hierop het logo van de receiver. Receiver en tv staan nog wel aan. Als ik dan nog een keer druk op de source van de remote (van de Shield) dan is het beeld er weer.

Ik heb wel de setting aan staan -turn off Shield after 30 minutes maar NIET als er media wordt afgespeeld.

Ging alleen uit als je hem lang in het menu liet staan met eerst netjes de screensaver

Ben nu even aan het testen of dit ook gebeurt bij Netflix.

Shield al gereboot zonder succes.

Iemand die dit probleem zo herkent?

Voor wie het herkent; druk de HDMI kabel even goed in de Shield😂

Gebruik nu ook de AI upscale; heb hem op hoog staan. Zeer sporadisch een artifactje maar waanzinnig beeld (random YouTube / Netflix)

[ Voor 20% gewijzigd door Deruxian op 27-01-2024 18:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:34:
[...]

Maar als je daar niks mee doet en vooral Kodi of JellyFin gebruikt : #WhoCares?!

:Y) :+
Maar als je vooral Kodi en Jellyfin gebruikt en daar wel wat mee doet? :+

Als ik de Shield TV enkel zou gebruiken voor Kodi zonder zaken die van DRM afhankelijk zijn, dan had ik waarschijnlijk een ander apparaat genomen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Zep Man schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:55:
Dat is apart! Waarvoor heb jij die DRM gekkigheid nodig dan ?! :)
Als ik de Shield TV enkel zou gebruiken voor Kodi zonder zaken die van DRM afhankelijk zijn, dan had ik waarschijnlijk een ander apparaat genomen. ;)
Ik vind de hardware leuk als oude Nvidia Ion fanboy dus als er een dag komt dat ik iets als https://plasma-bigscreen.org/ erop kan flashen dan gaat dat waarschijnlijk ook gebeuren! :Y) 8) :*) :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
The Zep Man schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:35:
[...]

Zonde van het verliezen van Widevine L1.
O.a. daarom ook stock gelaten dus geen gesodemieter en ik gebruik Emby, en heb geen Kodi en Jellyfin (spin-off van Emby) maar wel uitgebreid test maar kan er geen reden voor vinden om die te gebruiken en tot nog toe bevalt dat 100%.

[ Voor 3% gewijzigd door snah001 op 31-01-2024 23:09 ]

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
nero355 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:42:
In principe niet. Maar ik heb ook nog met mijn vrouw te maken die soms ook een eigen wil heeft O-). En zo hebben we in het verleden ook al eens een paar maandjes Videoland gehad. Of VTM Go. En natuurlijk KPN en NLZiet. Ik weet niet of en welke DRM daar gebruikt wordt, maar ik kan het niet verkopen dat dat soort dingen ineens niet meer werken :/.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:42:
Hoge resolutie Disney+, HBO Max, Netflix, Prime Video, SkyShowTime, etc.

Dat de Shield TV daarnaast veel kan met eigen media (voor mij Kodi) is mooi meegenomen, maar Widevine L1 vind ik belangrijk zolang ik van dergelijke diensten gebruik maak (via de officiële applicaties of via Kodi).

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 01-02-2024 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
alex3305 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:42:
In principe niet. Maar ik heb ook nog met mijn vrouw te maken die soms ook een eigen wil heeft O-).
Afleren dan! >:) :+

Maar effe serieus :
En zo hebben we in het verleden ook al eens een paar maandjes Videoland gehad. Of VTM Go. En natuurlijk KPN en NLZiet. Ik weet niet of en welke DRM daar gebruikt wordt, maar ik kan het niet verkopen dat dat soort dingen ineens niet meer werken :/.
The Zep Man schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:48:
Hoge resolutie Disney+, HBO Max, Netflix, Prime Video, SkyShowTime, etc.

Dat de Shield TV daarnaast veel kan met eigen media (voor mij Kodi) is mooi meegenomen, maar Widevine L1 vind ik belangrijk zolang ik van dergelijke diensten gebruik maak (via de officiële applicaties of via Kodi).
Dat heeft natuurlijk niks te maken met :
The Zep Man schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:55:

Dus dat vind ik wel een beetje flauw van jullie -O- :P

Ik dacht dat @The Zep Man iets doet binnen Kodi of JellyFin wat Widevine L1 vereist om wat voor reden dan ook :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:17:
[...]

Afleren dan! >:) :+

Maar effe serieus :

[...]

[...]

Dat heeft natuurlijk niks te maken met :

[...]

Dus dat vind ik wel een beetje flauw van jullie -O- :P

Ik dacht dat @The Zep Man iets doet binnen Kodi of JellyFin wat Widevine L1 vereist om wat voor reden dan ook :)
Dat doe ik ook. In Kodi heb ik add-ons die Disney+, Netflix, etc. ondersteunen. Die zijn uiteraard ook afhankelijk van Widevine L1 voor hoge resoluties.

Een bonus is dat ik officiële streamingservices kan combineren met iets als OpenSubtitles.org als de ondertiteling tekort schiet (zoals wel eens bij bijvoorbeeld Prime Video).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Even getwijfeld om een eigen topic te maken maar hopelijk kan ik hier al wat tips krijgen.
Onlangs de keuze gemaakt voor een Shield TV Pro (2019) na mijn zoektocht naar een mediaspeler.
Eerder al wat geprobeerd maar gemerkt dat het niet direct plug en play is.
Ik gebruik de Shield voor de streamingdiensten én voor het afspelen van eigen media VLC en KODI.
Nu heb ik met die laatste twee wat problemen.

Heb op mijn NAS een aparte Media folder gemaakt en daarin staan *.iso, *.mkv en VIDEO_TS mappen.
Verbonden met de Shield en ook VLC en KODI kunnen deze folder lezen en een bibliotheek opbouwen.

Echter:
VLC speelt iso en mkv af maar ziet de VIDEO_TS mappen totaal niet.
KODI ziet juist iso en mkv niet, de VIDEO_TS mappen wel maar niet de inhoud.
Daarnaast is de audio van zowel VLC als KODI iets vertraagd op het beeld (bij de apps van de streamingdiensten loopt het geluid wel goed).

Gezien hierboven verwacht ik dat er ergens nog instellingen aangepast of add-ons geladen moeten worden maar welke? Heb zowel VLC als KODI schoon geïnstalleerd en nog niet echt instellingen gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ike.
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
hemiparo schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:07:
Even getwijfeld om een eigen topic te maken maar hopelijk kan ik hier al wat tips krijgen.
Onlangs de keuze gemaakt voor een Shield TV Pro (2019) na mijn zoektocht naar een mediaspeler.
Ik gebruik de Shield voor de streamingdiensten én voor het afspelen van eigen media VLC en KODI.

Heb op mijn NAS een aparte Media folder gemaakt en daarin staan *.iso, *.mkv en VIDEO_TS mappen.
Verbonden met de Shield en ook VLC en KODI kunnen deze folder lezen en een bibliotheek opbouwen.

Echter:
Daarnaast is de audio van zowel VLC als KODI iets vertraagd op het beeld (bij de apps van de streamingdiensten loopt het geluid wel goed).

Gezien hierboven verwacht ik dat er ergens nog instellingen aangepast of add-ons geladen moeten worden maar welke? Heb zowel VLC als KODI schoon geïnstalleerd en nog niet echt instellingen gedaan.
.iso maken van de VIDEO_TS mappen of andersom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
@hemiparo Ik heb laatst van VIDEO_TS mappen met makemkv simpelweg MKV's gemaakt en dan is het afspelen in elke mediaspeler appeltje, eitje.

Persoonlijk gebruik ik Plex en/of Jellyfin en tja, dat werkt eigenlijk gewoon allemaal out-of-the-box. Misschien kan dat op jouw NAS draaien en zou je daar eens naar kunnen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinInDaHood
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-09 16:47
Geen idee waarom, maar sinds ongeveer dit jaar krijg ik bakken reclames op YT.. Meer mensen last van? Ik kreeg op de Shield voorheen nooit reclame te zien.. Dacht dat mijn channels niet monetised waren. Ik keek eerst bijvoorbeeld AT5 veel, heerlijk voor het slapen lekker Amsterdams geklaag, nooit reclame, nu ineens 2 achter elkaar bij elk filmpje en tussendoor ook nog! Update die ik moet terugdraaien of ander beleid voor reclame?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ike.
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
RobinInDaHood schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:32:
Geen idee waarom, maar sinds ongeveer dit jaar krijg ik bakken reclames op YT.. Meer mensen last van? Ik kreeg op de Shield voorheen nooit reclame te zien.. Dacht dat mijn channels niet monetised waren. Ik keek eerst bijvoorbeeld AT5 veel, heerlijk voor het slapen lekker Amsterdams geklaag, nooit reclame, nu ineens 2 achter elkaar bij elk filmpje en tussendoor ook nog! Update die ik moet terugdraaien of ander beleid voor reclame?
Misschien dat AT5 hun 'reclame-instellingen' hebben aangepast?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:27
RobinInDaHood schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:32:
Geen YouTube gebruiken maar SmartTube? Voorkomt niet alleen ("additionele") reclame, maar met de ingebakken SponsorBlock worden stukken in een video (ala "deze video wordt mogelijk gemaakt door") ook overgeslagen (en daarnaast ook intros, outros, " like & subscribe", ...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Echter:

Kodi zou hier geen probleem mee moeten hebben. Voor de volledigheid kijk bij ondersteunde formaten.
Zeker de .mkv formaten zijn tegenwoordig standaard en ook iso danwel video_ts folders hebben in het verleden bij mij gewoon gewerkt (gebruik het al jaren niet meer).

De folders die je in Kodi als bron toevoegd onder 'video' moeten een structuur hebben. Zet dus elke film in een eigen map.
Het kan zijn dat bij het scannen van je mappen de .iso formaten (binnen een eigen folder) danwel 'video_ts' folders (ook weer in hun eigen folder) niet (juist) worden opgenomen in de library.
Dit kun je dan handmatig doen door naar de betreffende map te browsen, gewoon via 'video -> bestanden..' en dan met het 'indrukken van de ab knop' (keuzemenu), bij die map, te kiezen om de inhoud te scannen. Dan kun je ook kiezen om dit aan te passen.
Dit indrukken voor het menu is ook meteen de manier om te kijken of het wil afspelen. Bij 'video_ts' krijg je bv de optie 'afspelen' etc.

Over het synchroniseren van geluid moet je kijken of onder de (geadvanceerde) syteem instellingen eea juist staat ingesteld. Kijk bij audio of naast de speakersetup (standaard 2.0 maar wil je wellicht op 5.1 zetten).
Kijk ook of bij de ondersteunde formaten alles is aangevinked en natuurlijk ook pasthrough.

In de Shield instellingen wil je dit ook goed hebben ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
alex3305 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:59:
@hemiparo Ik heb laatst van VIDEO_TS mappen met makemkv simpelweg MKV's gemaakt en dan is het afspelen in elke mediaspeler appeltje, eitje.

Persoonlijk gebruik ik Plex en/of Jellyfin en tja, dat werkt eigenlijk gewoon allemaal out-of-the-box. Misschien kan dat op jouw NAS draaien en zou je daar eens naar kunnen kijken?
Dit weekend even proberen. Kreeg juist advies VLC en KODI te gebruiken maar NAS zou het wel aan moeten kunnen. Dank voor link!
Agent-X schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:12:
[...]

Kodi zou hier geen probleem mee moeten hebben. Voor de volledigheid kijk bij ondersteunde formaten.
Zeker de .mkv formaten zijn tegenwoordig standaard en ook iso danwel video_ts folders hebben in het verleden bij mij gewoon gewerkt (gebruik het al jaren niet meer).

De folders die je in Kodi als bron toevoegd onder 'video' moeten een structuur hebben. Zet dus elke film in een eigen map.
Het kan zijn dat bij het scannen van je mappen de .iso formaten (binnen een eigen folder) danwel 'video_ts' folders (ook weer in hun eigen folder) niet (juist) worden opgenomen in de library.
Dit kun je dan handmatig doen door naar de betreffende map te browsen, gewoon via 'video -> bestanden..' en dan met het 'indrukken van de ab knop' (keuzemenu), bij die map, te kiezen om de inhoud te scannen. Dan kun je ook kiezen om dit aan te passen.
Dit indrukken voor het menu is ook meteen de manier om te kijken of het wil afspelen. Bij 'video_ts' krijg je bv de optie 'afspelen' etc.

Over het synchroniseren van geluid moet je kijken of onder de (geadvanceerde) syteem instellingen eea juist staat ingesteld. Kijk bij audio of naast de speakersetup (standaard 2.0 maar wil je wellicht op 5.1 zetten).
Kijk ook of bij de ondersteunde formaten alles is aangevinked en natuurlijk ook pasthrough.

In de Shield instellingen wil je dit ook goed hebben ingesteld.
Bekijk ik ook dit weekend even! KODI indexeert te films in de VIDEO_TS mappen wel maar kan niet afspelen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:40

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Echter:

Dit is niet specifiek Shield-eigen, maar meer app-gerelateerde instellingen. Een eigen topic is dan aan te raden, omdat het hier specifiek gaat om Shield-gerelateerde zaken.

De door jou genoemde apps functioneren op iedere Android speler en zijn dus niet specifiek Shield-gerelateerd :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Dit probleem is opgelost maar misschien heeft iemand er in de toekomst wat aan!:

Setup: Shield-Marantz 5015 - LG

Plotseling kreeg ik het probleem dat de input (source) van de receiver versprong tijdens het gebruik van de Shield. Hij ging op de source 8k terwijl die geen input had. Leek eerst exclusief te gebeuren bij YouTube. Van alles geprobeerd. Reboot Shield. YouTube verwijderen etc…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQuLfczO7iQILs-QtXRrPFE2Pd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GE1r8rd1ux5v2pAOtoUMv24s.jpg?f=fotoalbum_large

De oplossing: Bij instellingen Shield kan je CEC (HDMI) resetten. Hiermee start hij automatisch opnieuw. Uit en aan gezet met dus 2x een restant. Probleem verholpen!

Stiekem vind ik dit wel een nadeel van de Shield. Er is toch frequent wat gedonder met de software. Verder beste aankoop ooit. Vooral de upscaling is echt van een bizar niveau!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Deruxian schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:31:
De oplossing: Bij instellingen Shield kan je CEC (HDMI) resetten. Hiermee start hij automatisch opnieuw. Uit en aan gezet met dus 2x een restant. Probleem verholpen!

Stiekem vind ik dit wel een nadeel van de Shield. Er is toch frequent wat gedonder met de software.
Dat heeft meer te maken met "Mr. Good Idea Gone Wrong" oftewel HDMI-CEC ;)

Zodra je ervoor kiest om daarvan afhankelijk te worden kan je dat soort gedoe verwachten! :X :| :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

nero355 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:13:
[...]

Dat heeft meer te maken met "Mr. Good Idea Gone Wrong" oftewel HDMI-CEC ;)

Zodra je ervoor kiest om daarvan afhankelijk te worden kan je dat soort gedoe verwachten! :X :| :F
Ja ik las het ook nadat ik wat was gaan zoeken!
Maar is er een volwaardig alternatief om alles aan te zetten en te besturen? Het nu één keer drukken en tv/receiver/Shield gaan aan

[ Voor 6% gewijzigd door Deruxian op 04-02-2024 16:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Deruxian schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:10:
Ja ik las het ook nadat ik wat was gaan zoeken!
Maar is er een volwaardig alternatief om alles aan te zetten en te besturen?
Ja en Nee :
- Logitech Harmony Remote reeks die EOL is maar de Servers ervan nog steeds wel Online zijn.
- Allerlei alternative produkten die het eigenlijk gewoon (net) niet zijn...

Dus al met al is het best wel R-U-K gesteld met het geheel op dit moment! :-( ;(

Bijbehorende Topics :
- [AB] Logitech Harmony Advanced Universal Remotes [deel 3]
- [AB] Alternatieven voor Logitech Harmony
- Universele opensource afstandsbediening Unfolded Circle

Kan je eventueel doornemen als je daar zin in hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:46
The Zep Man schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:28:
[...]

Dat doe ik ook. In Kodi heb ik add-ons die Disney+, Netflix, etc. ondersteunen. Die zijn uiteraard ook afhankelijk van Widevine L1 voor hoge resoluties.

Een bonus is dat ik officiële streamingservices kan combineren met iets als OpenSubtitles.org als de ondertiteling tekort schiet (zoals wel eens bij bijvoorbeeld Prime Video).
Is er nog een andere reden (naast subs) om op een AndroidTV/GoogleTV apparaat de Kodi addons van dit soort streaming services te gebruiken terwijl er native apps beschikbaar zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 12:46
The Zep Man schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:28:
[...]

Even een sidenote voor os.org:

Opensubtitles.org will be deprecated soon, move to Opensubtitles.com ASAP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
Deruxian schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:31:
Een andere 'oplossing' voor dit probleem kan ook een andere HDMI kabel zijn. Een wat losser contactje kan dit soort gekkigheid ook veroorzaken.
Stiekem vind ik dit wel een nadeel van de Shield. Er is toch frequent wat gedonder met de software.
offtopic:
Op mijn Chromecast werkte afgelopen week de HDMI-CEC na een reboot ook plots niet meer. Daarvoor had ik er al eerder wat problemen mee gehad, maar niets wat een re-plug niet oploste. Dit keer heb ik het probleem alleen kunnen verhelpen door een andere HDMI poort op mijn televisie te gebruiken. Instellingen waren ook overal hetzelfde. Dit soort dingen zijn dus niet exclusief voor de Shield :X.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jazco2nd schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:43:
Is er nog een andere reden (naast subs) om op een AndroidTV/GoogleTV apparaat de Kodi addons van dit soort streaming services te gebruiken terwijl er native apps beschikbaar zijn?
Mogelijke andere redenen:
• Alles in één interface.
• Ingebouwde automatische refresh rate changer.
• Op oudere Shield TV-modellen (2015-2017) de mogelijkheid om alle soorten 5.1 formaten om te zetten naar AC3 (Dolby Digital) voor oudere versterkers. Ja, ik heb wel eens een Logitech Z-5500 en ook wel eens een digitale versterker van Philips uit de jaren 90 gebruikt. Beide werkten prima. :P
• Flexibeler instellen van video/audio delay voor synchronisatie in situaties waarbij dit niet via HDMI kan.
• Omdat het kan.
YaYo86 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:57:
[...]

Even een sidenote voor os.org:

Opensubtitles.org will be deprecated soon, move to Opensubtitles.com ASAP.
Of de site nu .org is of .com, het is dezelfde dienst. Alleen een nieuwe add-on (die ik volgens mij al gebruik). Beetje potato, potato, maar goed om te noemen. :+

[ Voor 11% gewijzigd door The Zep Man op 04-02-2024 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

The Zep Man schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:55:
[...]

• Op oudere Shield TV-modellen (2015-2017) de mogelijkheid om alle soorten 5.1 formaten om te zetten naar AC3 (Dolby Digital) voor oudere versterkers.
• Omdat het kan.

[...]

Of de site nu .org is of .com, het is dezelfde dienst. Alleen een nieuwe add-on (die ik volgens mij al gebruik). Beetje potato, potato, maar goed om te noemen. :+
Ik was ook benieuwd dus las even mee. Die automatische refresh rate klinkt wel erg handig! Is het dan kwestie van gewoon inloggen en je krijgt hetzelfde aanbod/kwaliteit? En ziet de service je gewoon als legale user?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
The Zep Man schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:55:
[...]

• Op oudere Shield TV-modellen (2015-2017) de mogelijkheid om alle soorten 5.1 formaten om te zetten naar AC3 (Dolby Digital) voor oudere versterkers. Ja, ik heb wel eens een Logitech Z-5500 en ook wel eens een digitale versterker van Philips uit de jaren 90 gebruikt. Beide werkten prima. :P
• Flexibeler instellen van video/audio delay voor synchronisatie in situaties waarbij dit niet via HDMI kan.
• Omdat het kan.

[...]

Dank, ik was nieuwsgierig.
Ik heb eigenlijk nog nooit issues gehad met refresh rate. Ik heb nog een oude Samsung Frame 43", 2018 of 2019 denk ik. Als ik iets afspeel is er altijd ff een vertraging, paar seconden, omdat de tv een andere refresh rate krijgt. Prima.
Nooit meegemaakt dat iets hakkerig of minder vloeiend is.
De GUI van Kodi heb ik altijd een nadeel gevonden. In principe heb je alleen maar lijsten. Dus alles in één is voor mij niet echt een voordeel wanneer "een" Kodi is.
Maar ik snap het wel volledig dat bovenste 2 al genoeg is voor sommigen om het te doen :)

Voor mij is Kodi vooral een "necessary evil" omdat de Jellyfin AndroidTV app al jaren dezelfde problemen heeft.
Vroeger wel echt volledig fan geweest. Ook nog een OSMC speler gehad, Vero en daarna Vero4K. Maar sinds AndroidTV eigenlijk niet meer nodig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Deruxian schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:00:
Ik was ook benieuwd dus las even mee. Die automatische refresh rate klinkt wel erg handig! Is het dan kwestie van gewoon inloggen en je krijgt hetzelfde aanbod/kwaliteit? En ziet de service je gewoon als legale user?
Automatische refresh rate wijzigen kan ook via een applicatie (zie TS) voor officiële streamingapplicaties, maar dat is iets beperkte in (stabiele) mogelijkheden.

Voor iedere streamingservice moet een (opensource) Kodi add-on geïnstalleerd worden. De streamingservice ziet dit als een legale afnemer.
Jazco2nd schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:12:
Ik heb eigenlijk nog nooit issues gehad met refresh rate. Ik heb nog een oude Samsung Frame 43", 2018 of 2019 denk ik. Als ik iets afspeel is er altijd ff een vertraging, paar seconden, omdat de tv een andere refresh rate krijgt. Prima.
Je hebt geen problemen omdat de refresh rate veranderd wordt voor het afspelen. De Shield TV kan dit zelf niet. Hiervoor is een aparte applicatie nodig, of iets als Kodi (of SmartTube voor YouTube).
De GUI van Kodi heb ik altijd een nadeel gevonden. In principe heb je alleen maar lijsten.
Je kan ook gewoon thumbnails/posters hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
The Zep Man schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:17:
[...]

Automatische refresh rate wijzigen kan ook via een applicatie (zie TS) voor officiële streamingapplicaties, maar dat is iets beperkte in (stabiele) mogelijkheden.

Voor iedere streamingservice moet een (opensource) Kodi add-on geïnstalleerd worden. De streamingservice ziet dit als een legale afnemer.

[quote]Jazco2nd schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:12:

Je hebt geen problemen omdat de refresh rate veranderd wordt voor het afspelen. De Shield TV kan dit zelf niet. Hiervoor is een aparte applicatie nodig, of iets als Kodi (of SmartTube voor YouTube).

[...]

Je kan ook gewoon thumbnails/posters hebben.
Sja ik weet van die apparte app, Refresh Rate Switcher. Nooit geïnstalleerd.
Alles speelt vloeiend in Netflix, HBO Max, Prime.
Voordat ik iets afspeel laat de Samsung een draaiende "loading" animatie zien, ongeacht de app. Ik dacht dat dat het refresh rate of resolutie switchen was, wat de tv zelf doet, omdat het signaal veranderd..
Als dat niet zo is, vraag ik me af van mijn tv dan doet? En waarom alles vloeiend is zonder refresh rate switcher app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:56
Jazco2nd schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:40:
[...]

Sja ik weet van die apparte app, Refresh Rate Switcher. Nooit geïnstalleerd.
Alles speelt vloeiend in Netflix, HBO Max, Prime.
Voordat ik iets afspeel laat de Samsung een draaiende "loading" animatie zien, ongeacht de app. Ik dacht dat dat het refresh rate of resolutie switchen was, wat de tv zelf doet, omdat het signaal veranderd..
Als dat niet zo is, vraag ik me af van mijn tv dan doet? En waarom alles vloeiend is zonder refresh rate switcher app?
Dat heb ik ook bij elke streamingdienst, een paar seconden zwart beeld, wel geluid.
dacht ook dat dat schakelen was tussen de refresh rate.
Daarna altijd vloeiend beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:35
The Zep Man schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:17:
[...]

Jammer genoeg werkt de Netflix addon voor Kodi momenteel niet meer voor 4K materiaal. Het lijkt erop dat Netflix iets gewijzigd heeft aan hun web servers / API, waardoor de addon niet meer de juiste DRM decryption keys kan ophalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:12
Die vervloekte refres rate variaties... Onbegrijpelijk dat er anno 2024 nog steeds geen stabiele native manier is om dat automatisch op elkaar af te laten stemmen...

Die Netflix addon in Kodi klinkt goed om daarmee de ingebouwde switcher te gebruiken echter is die verre van stabiel blijkt wel weer.

Refresh rate switcher zorgt er bij mij voor dat bij het switchen heel vaak de Disney+ of Netflix stream onderbroken wordt.
Nu heb ik hem ingesteld om de app standaard op 24Hz op te starten, dan staat die voor 90% van de content goed.

Waarom is er nog geen implementatie in de Shield zelf of beter nog in de streaming app zelf...
Zelfs de LG WebOS versies doen dit niet.

Kodi en SmartTubeNext kunnen het wel prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Marsman83, voor Netflix geïmplementeerd in Android TV V12, maar ook niet voor alle apparaten die de update ontvangen.

Aangezien Auto Framerate support is ingebakken in V12, zouden meer streaming apps de ondersteuning in kunnen bouwen, maar tot vandaag zijn dat er nog steeds niet erg veel.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
hardware-lover schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:36:
@Marsman83, voor Netflix geïmplementeerd in Android TV V12, maar ook niet voor alle apparaten die de update ontvangen.

Aangezien Auto Framerate support is ingebakken in V12, zouden meer streaming apps de ondersteuning in kunnen bouwen, maar tot vandaag zijn dat er nog steeds niet erg veel.
Ok dat klinkt hoopvol, zou Android 12 nog op de shield uitkomen?
Weet iemand welke streamer op Android 12 draait, en kan die ook HDR/DV, Dolby Atmos en Kodi? Of is dat nog steeds wishfull thinking 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mucuracat
  • Laatst online: 18-09 14:11
Marsman83 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:50:
[...]

Ok dat klinkt hoopvol, zou Android 12 nog op de shield uitkomen?
Weet iemand welke streamer op Android 12 draait, en kan die ook HDR/DV, Dolby Atmos en Kodi? Of is dat nog steeds wishfull thinking 🤔
Dacht ooit gelezen had en hier gepost. Er zou 1 versie overgeslagen worden.

Update: van 9 naar 11 gegaan. 10 overgeslagen

[ Voor 5% gewijzigd door mucuracat op 12-02-2024 14:59 ]

Sony W800i > HTC-TytnII > Samsung Omnia I900 > LG Optimus Black > HTC Desire > LG Nexus 4 > LG G2 > LG G4 > LG G5 > LG G6 (eu) > Oneplus 6 > Samsung s20+ > Pixel 7 Pro...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mucuracat schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:56:
Dacht ooit gelezen had en hier gepost. Er zou 1 versie overgeslagen worden.

Update: van 9 naar 11 gegaan. 10 overgeslagen
Nvidia kan nu niet hetzelfde met v11 doen, of ze moeten meteen naar V14 gaan. V13 voor Android TV komt er namelijk niet 😉

Ik verwacht dat een update naar V12 al een welkome zou zijn 👍

Testing, one, two ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marsman83
hardware-lover schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:14:
[...]

Nvidia kan nu niet hetzelfde met v11 doen, of ze moeten meteen naar V14 gaan. V13 voor Android TV komt er namelijk niet 😉

Ik verwacht dat een update naar V12 al een welkome zou zijn 👍
Nou idd, dat refresh gebeuren is echt het enige minpunt op dit moment van de shield.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyL0204
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:11
Marsman83 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:28:
[...]

Nou idd, dat refresh gebeuren is echt het enige minpunt op dit moment van de shield.
Eens. In Kodi werkt het aardig goed en met de refresh rate app buiten Kodi ook. Al vinden niet alle apps al dat geschakeld niet even leuk. En inderdaad, ik kan Netflix wel standaard op 24 Hz zetten. Maar niet alle content is dat. Dus dat is ook geen 100% oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
Had 4 weken geleden de helpdesk van Nvidia gevraagd (na het melden van een probleem) wanneer ze naar A12 of A13 gingen.
Moet ik nog steeds antwoord op krijgen,.........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsman83
snah001 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:31:
Had 4 weken geleden de helpdesk van Nvidia gevraagd (na het melden van een probleem) wanneer ze naar A12 of A13 gingen.
Ja dat goede update beleid is wel een beetje het putje in de laatste tijd.
Laatste update is volgens mij ruim een jaar geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
snah001 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:31:
Dat heb je al gekregen? Er is en komt geen ATV13 ;)

V12 zou al prima zijn, maar waarom deze er nu nog niet is zet te denken.

Is er überhaupt nog een officiële update uitgekomen na de laatste hotfix die ze hebben vrijgegeven, halverwege vorig jaar? Ik houd het voor een Shield niet meer zo goed in de gaten eerlijk gezegd.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Marsman83 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:34:
Ja dat goede update beleid is wel een beetje het putje in de laatste tijd.
Laatste update is volgens mij ruim een jaar geleden.
hardware-lover in "Nvidia Shield TV - Ervaringen & Discussie - deel 2"

Dat was het laatste dacht ik?

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:19
hardware-lover schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:42:
[...]

Dat heb je al gekregen? Er is en komt geen ATV13 ;)

V12 zou al prima zijn, maar waarom deze er nu nog niet is zet te denken.

Is er überhaupt nog een officiële update uitgekomen na de laatste hotfix die ze hebben vrijgegeven, halverwege vorig jaar? Ik houd het voor een Shield niet meer zo goed in de gaten eerlijk gezegd.
Op de Nvidia forums kwam ik deze tegen: https://support-shield.nv...d-tv-release-notes/9.1.2/
Maar geen ETA wanneer die zou moeten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lizard schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:02:
Op de Nvidia forums kwam ik deze tegen: https://support-shield.nv...d-tv-release-notes/9.1.2/
Maar geen ETA wanneer die zou moeten komen.
9.2.0 (33.2.0.201) is de Hotfix.

Mogelijk zitten er nog zaken in die niet naar wens gaan en duurt het daarom langer voor een definitieve versie.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eugene_85
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2024
Ik vind de Shield Pro 2019 echt een fantastisch apparaat, maar na 5 jaar begint hij toch wat trager te worden en nu gebruik ik hem alleen nog maar voor mijn Plex Media Server. Ik ben toch overgestapt naar de Apple TV 4K gen 3 en ik zal hier wat voordelen daarvan opnoemen..

- De processor is een stuk steller tov van de X1 op de Shield die toch wat langzamer begint te worden.
- 4K UI ondersteuning dat op mijn 77" LG C2 tv echt prachtig eruit ziet. De Shield Pro UI ondersteunt op dit moment enkel 1080p.
- YouTube HDR ondersteuning. Helaas ondersteunt de Shield alleen YouTube zonder HDR.
- Dolby Vision & HDR10+ ondersteuning. Apple heeft gedacht aan Samsung TV eigenaren door HDR10+ te ondersteunen. De Shield Pro ondersteunt Dolby Vision en HDR10 maar geen HDR10+.
- HDMI 2.1 support terwijl de Shield op HDMI 2.0b zit.

Nu is de Shield wel beter met UHD MKV bestanden die Dolby Vision profiel 7 ondersteunen. Dat ondersteunt namelijk Apple TV niet. Die ondersteunt alleen Dolby Vision profiel 5 en 8. Tenzij je een UHD release hebt met profiel 5.

Apple TV ondersteunt ook geen TrueHD en DTS X maar LPCM. Maar dit is een lossless formaat op 24bit en 48khz dat wordt gebruikt door de blu-ray en UHD releases. Dus het komt erop neer dat het geluid precies hetzelfde klinkt, maar je receiver of soundbar geen TrueHD of DTS (X) krijgt te zien, maar Multichannel PCM. Het geluid is hetzelfde. Het vereist wel een soundbar of receiver met HDMI 2.1 EARC om dit te krijgen. Als je dat hebt dan kan je prima Plex of Infuse hiervoor gebruiken. Verder heb ik gemerkt dat Dolby Vision content via streamingdiensten of UHD films er mooier uitzien op de AppleTV dan op de Shield.

Al met al is de Shield echt wel een mooi apparaat, maar hij verdient wel een upgrade qua hardware en snelheid van de processor. 4K UI zou in de volgende grote Shield Experience Upgrade zitten, maar helaas is die er tot op heden nog niet. Het is wel zo dat als native 4K ondersteund gaat worden dit wel weer impact heeft op de al wat verouderde X1 processor en de Shield nog iets langzamer zal worden.

Om wat meer info te krijgen over de verschillende media boxen check deze link

https://docs.google.com/s...74/htmlview#gid=427220017

Om wat meer info te krijgen over de verschillende Dolby Vision profielen check deze link
https://professionalsuppo...on-Profile?language=en_US

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Eugene_85 hoe zit het met de aanwezige hoogte kanalen, als deze aanwezig zijn in DTS-X en omgezet worden naar LPCM?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eugene_85
@hardware-lover

Ik heb zelf 2 Atmos height channels en zet mijn receiver op auro-3D. Maar als je multichannel pcm + dolby surround kiest worden alle kanalen geactiveerd en ook de height channels.

Apple heeft het best wel ingewikkeld gemaakt, maar het komt er op neer dat het geluid hetzelfde klinkt en je een 24 bit 48khz geluid krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eugene_85 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:59:
@hardware-lover
Ik heb zelf 2 Atmos height channels en zet mijn receiver op auro-3D. Maar als je multichannel pcm + dolby surround kiest worden alle kanalen geactiveerd en ook de height channels.

Apple heeft het best wel ingewikkeld gemaakt, maar het komt er op neer dat het geluid hetzelfde klinkt en je een 24 bit 48khz geluid krijgt.
Maar worden ze dan ook correct aangestuurd, was eigenlijk mijn vraag. Het is voor mij ook niet moeilijk om een pseudo surround geluid te creëren waarbij alle luidsprekers worden gebruikt, maar het gaat er mij om, de juiste kanalen bij de juiste speakers?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eugene_85
@hardware-lover

Het hangt er vanaf hoe je versterker omgaat met het LPCM signaal. Ik moest even de handleiding van mijn versterker raadplegen (Denon X3800H), maar daar staat dat het geluid op dezelfde manier wordt aangestuurd als TrueHD of DTS X. Kortom een film met DTS X of TrueHD/Atmos zou dezelfde kanalen aanspreken als LPCM en dus ook dezelfde hoogte kanalen.

Er is een film waarbij je het heel goed kan testen: Kong Skull Island en dan de opening scene.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Eugene_85, TrueHD zelf heeft geen hoogte kanalen, enkel indien in Atmos verpakt. DTS-X mist ze vaak ook.

Dus maar even gezocht hoe dat nu zit voor Apple en LPCM, het (b)lijkt zo te zijn dat ze worden omgezet naar 7.1, geen echte hoogte ondersteuning dus.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Eugene_85 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:39:
- De processor is een stuk steller tov van de X1 op de Shield die toch wat langzamer begint te worden.
Waarschijnlijk eerder te snel voor wat die moet doen...

Een beetje hetzelfde verhaal als dat van de hedendaagse telefoons en tablets :)
- 4K UI ondersteuning dat op mijn 77" LG C2 tv echt prachtig eruit ziet. De Shield Pro UI ondersteunt op dit moment enkel 1080p.
Meer een Android TV issue dan die van de Nvidia Shield TV voor zover ik weet...
- YouTube HDR ondersteuning. Helaas ondersteunt de Shield alleen YouTube zonder HDR.
- Dolby Vision & HDR10+ ondersteuning. Apple heeft gedacht aan Samsung TV eigenaren door HDR10+ te ondersteunen. De Shield Pro ondersteunt Dolby Vision en HDR10 maar geen HDR10+.
In alle eerlijkheid : Ik vind dat hele HDR en Dolby Vision verhaal echt zwaar overbodig en krijg er alleen maar lasogen van :X :| :F

Vooral als een of andere idioot heeft bedacht dat het wel een strak idee is om de flitsen van meerdere camera's gewoon in de opname te laten zoals ze zijn in de film Ferrari op het moment dat Enzo Ferrari wordt geinterviewed |:(
Kijk uit daarmee : Genoeg merken/apparaten waarbij vanwege het HDMI 2.0a/b/c verhaal iemand opeens heeft besloten om de boel maar gewoon naar HDMI 2.1 te hernoemen en vooral niet erbij te vertellen welke features er zijn weggelaten !! :(
Dolby Vision profiel 7 / Dolby Vision profiel 5 / Dolby Vision profiel 8
Dat is ook zo'n fijn verhaal geworden net als de L profielen in het verleden... :F
Apple TV ondersteunt ook geen TrueHD en DTS X maar LPCM. Maar dit is een lossless formaat op 24bit en 48khz dat wordt gebruikt door de blu-ray en UHD releases. Dus het komt erop neer dat het geluid precies hetzelfde klinkt, maar je receiver of soundbar geen TrueHD of DTS (X) krijgt te zien, maar Multichannel PCM. Het geluid is hetzelfde.
Gezien het verhaal met metadata en dergelijke tegenwoordig in allerlei formaten ben ik daar ook zeer sceptisch over en vind ik het eigenlijk maar een typisch zwak Apple excuus :O
Het vereist wel een soundbar of receiver met HDMI 2.1 EARC om dit te krijgen.
Waarom zou ik Enhanced Audio Return Channel nodig hebben om een LPCM signaal te kunnen krijgen :?

Gewoon aansluiten als volgt :
code:
1
Apparaat -> Versterker -> TV/Beamer

En je hebt nergens last van :Y)
Verder heb ik gemerkt dat Dolby Vision content via streamingdiensten of UHD films er mooier uitzien op de AppleTV dan op de Shield.
Dat lijkt me best wel raar en waarschijnlijk iets dat tussen je oren zit of doordat de Apple TV extra Sharpening/Contrast en dergelijke toepast...
Al met al is de Shield echt wel een mooi apparaat, maar hij verdient wel een upgrade qua hardware en snelheid van de processor. 4K UI zou in de volgende grote Shield Experience Upgrade zitten, maar helaas is die er tot op heden nog niet. Het is wel zo dat als native 4K ondersteund gaat worden dit wel weer impact heeft op de al wat verouderde X1 processor en de Shield nog iets langzamer zal worden.
De kracht van een Ion/Tegra systeem zit voor 90% in de GPU/VPU dus vrijwel alle verbeteringen moet je vooral daarin zoeken en niet de CPU ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mucuracat
.....
Om wat meer info te krijgen over de verschillende media boxen check deze link

https://docs.google.com/s...74/htmlview#gid=427220017

Om wat meer info te krijgen over de verschillende Dolby Vision profielen check deze link
https://professionalsuppo...on-Profile?language=en_US
Ook mooi lijstje:

https://docs.google.com/s...2Q_luLLZhTfc4U/edit#gid=0

Sony W800i > HTC-TytnII > Samsung Omnia I900 > LG Optimus Black > HTC Desire > LG Nexus 4 > LG G2 > LG G4 > LG G5 > LG G6 (eu) > Oneplus 6 > Samsung s20+ > Pixel 7 Pro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eugene_85
@nero355
Wat betreft de processor en dat ie te snel zou zijn voor wat ie moet doen.. Ja dat is zo, maar is dat erg? Want hij is merkbaar sneller dan de Shield.

De 4K UI is idd Android TV die op de shield gewoon verouderd is. Op de laatste Google TV draait wel een nieuwe Android TV die gewoon een 4K UI heeft. Het is gewoon zo zonde dat de Shield dat niet heeft, want als een grote TV hebt dan ziet 1080p er gewoon blurry uit.
Je kan het hele HDR verhaal overbodig vinden, ik noem alleen wat beide apparaten ondersteunen. Verschil tussen HDR en DV is duidelijk te zien en hetzelfde geldt voor HDR10 en HDR10+. Er is alleen veel minder content in HDR10+, want bijna alles in DV zo een beetje.
Ik ben het overigens wel met je eens dat DV vaak overbelicht eruit ziet op TVs, maar dat ligt vaak aan de TV instelling zelf.
Wat betreft het DV verhaal is puur op wat ik heb gezien met mn eigen ogen. Dezelfde content afgespeeld op de Shield en Apple TV en het ziet er echt wel mooier uit op Apple TV. Kortom op de Shield is de DV wat overbelicht en op de Apple TV zijn de kleuren wat natuurlijker. Verschil is niet heel groot, maar wel merkbaar.
Het EARC icm LPCM verhaal las ik in de handleiding van mijn Denon versterker maar het kan zijn dat normaal ARC voldoende is.

[ Voor 5% gewijzigd door Eugene_85 op 13-02-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eugene_85 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:03:
Wat betreft de processor en dat ie te snel zou zijn voor wat ie moet doen.. Ja dat is zo, maar is dat erg?
Want hij is merkbaar sneller dan de Shield.
Als liefhebber van Ubuntu Touch Convergence word ik daar gewoon altijd een beetje verdrietig van ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Eugene_85, als je passthrough toe kunt passen, vanwege een geschikte receiver danwel soundbar, dan is zowel ARC alsook eARC n.v.t..

Dus bij; mediaspeler > geschikte receiver/soundbar > weergave apparaat > (e)ARC niet nodig.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mucuracat
Eugene_85 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:03:
@nero355
Wat betreft de processor en dat ie te snel zou zijn voor wat ie moet doen.. Ja dat is zo, maar is dat erg? Want hij is merkbaar sneller dan de Shield.

De 4K UI is idd Android TV die op de shield gewoon verouderd is. Op de laatste Google TV draait wel een nieuwe Android TV die gewoon een 4K UI heeft. Het is gewoon zo zonde dat de Shield dat niet heeft, want als een grote TV hebt dan ziet 1080p er gewoon blurry uit.
Je kan het hele HDR verhaal overbodig vinden, ik noem alleen wat beide apparaten ondersteunen. Verschil tussen HDR en DV is duidelijk te zien en hetzelfde geldt voor HDR10 en HDR10+. Er is alleen veel minder content in HDR10+, want bijna alles in DV zo een beetje.
Ik ben het overigens wel met je eens dat DV vaak overbelicht eruit ziet op TVs, maar dat ligt vaak aan de TV instelling zelf.
Wat betreft het DV verhaal is puur op wat ik heb gezien met mn eigen ogen. Dezelfde content afgespeeld op de Shield en Apple TV en het ziet er echt wel mooier uit op Apple TV. Kortom op de Shield is de DV wat overbelicht en op de Apple TV zijn de kleuren wat natuurlijker. Verschil is niet heel groot, maar wel merkbaar.
Het EARC icm LPCM verhaal las ik in de handleiding van mijn Denon versterker maar het kan zijn dat normaal ARC voldoende is.
Wordt tijd dat je weggaat :+
Wij zijn Shield en android fan. 8)
Nog een voordeel van Shield: Je kan er lekker mee doen wat je wilt.
Heb nooit samsung tv gehad, dus mis hdr10+ niet.
Niet 4k homescreen stoort me niet. En heb andere launcher, want dat kan met android.
DV verhaal kan ik me voorstellen, ook al zou het niet moeten. Voor mijn gevoel ziet een streaming via tv app ook anders uit dan via shield app.
Snelheid? Shield is sowieso sneller dan mijn tv. Dus zolang je het niet sneller gezien hebt, mis je het ook niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alex3305
Ook even mijn 2 cents :9.
Grapjas. In de praktijk heb je, uiteraard, gelijk. Maar dit komt m.i. door Google en niet per se door Nvidia. Het is best wel lelijk dat Google voor VP9 met HDR gekozen heeft, terwijl de rest van de wereld AVC/H.264 of HEVC/H.265 gebruikt voor (HDR) video.
:O Ja. Of we draaien de rollen om. Samsung is de enige speler met HDR10+ zonder Dolby Vision. Anderzijds had Nvidia best wel de moeite kunnen nemen om HDR10+ en HLG (want die mist ook!) support in te bakken. Met name HLG is niet bijster zwaar.
Ja, omdat de Apple TV veel nieuwer is dan de Shield. Anderzijds is HDMI 2.1 =/= HDMI 2.1. Fabrikanten mogen zelf bepalen welke features ze inbouwen.

Nu is de Shield wel beter met UHD MKV bestanden die Dolby Vision profiel 7 ondersteunen. Dat ondersteunt namelijk Apple TV niet. Die ondersteunt alleen Dolby Vision profiel 5 en 8. Tenzij je een UHD release hebt met profiel 5.
Apple TV ondersteunt ook geen TrueHD en DTS X maar LPCM.
Even voor de goede orde:
  • Dolby Digital Plus is het lossy formaat van Dolby
  • Dolby TrueHD is het lossless formaat van Dolby
  • Dolby Atmos voorziet in objecten (vaak als hoogte) bij Dolby Digital Plus of Dolby TrueHD
  • DTS-HD MA is het lossless formaat van DTS bovenop een standaard DTS stream
  • DTS:X voorziet in objecten (vaak als hoogte) bovenop DTS-HD MA
Er is momenteel geen enkel (consumenten) apparaat dat Dolby Atmos of DTS:X kan encoden en weer terug kan decoden naar een ander formaat. Bijvoorbeeld van TrueHD Atmos naar DDP Atmos.
Dus het komt erop neer dat het geluid precies hetzelfde klinkt, maar je receiver of soundbar geen TrueHD of DTS (X) krijgt te zien, maar Multichannel PCM. Het geluid is hetzelfde.
Dit klopt dus niet. Het wordt gewoon 7.1 of 5.1 of wat jouw receiver ervan maakt. Dat je eventueel virtueel weer kanalen toevoegt met bijvoorbeeld Auro3D of DTS Neural:X betekend dus niet dat het geluid dus hetzelfde is.

De AppleTV staat er om bekend, dat is een bekende beperking, dat die geen lossless geluidsformaten ondersteund. Je kunt dus wel Atmos met Dolby Digital Plus krijgen. Ook op streamingdiensten. Maar dat is de reden dat de Shield Pro vaak gekozen wordt boven de AppleTV.
Verder heb ik gemerkt dat Dolby Vision content via streamingdiensten of UHD films er mooier uitzien op de AppleTV dan op de Shield.
Dit is subjectief. In principe zijn beide apparaten gecertificeerd en moeten ze er 'hetzelfde' uitzien. Buiten de red push problemen met Vision in profile 7. Maar in bewegend beeld valt mij dat niet op. Daarnaast brand het beeld er nu al af en toe vanaf. Al helemaal in demo's. Ik snap niet hoe dat bij een andere mediaspeler 'beter' zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eugene_85
@alex3305

Apple heeft het heel ingewikkeld gemaakt en LPCM is wel een lossless geluidsformaat van 24 bit audio en 48khz. Ik ben bekend met het lossy Atmos verhaal en lossless TrueHD/Atmos.
Maar zoals ik al zei LPCM is een lossless formaat met 24 bit audio hetzelfde als TrueHD.

Op deze site vind je meer informatie
https://www.essenceelectr...ay-primary-audio-streams/

TrueHD/Atmos komt direct van de bron en dat zal het beste klinken als je ook echt fysieke ceiling height channels hebt. 2 is al voldoende voor een mooi kamervullend effect, 4 is echt het allermooist. Hetzelfde idd voor DTS X die ook deze ceiling speakers aanspreekt. Dan klopt het als je LPCM gebruikt het effect idd 7.1 is en deze kanalen dmv een upmixer op je receiver (AURO3D bijv) worden aangesproken.

Als je Dolby Atmos Enabled speakers hebt, dus kleinere speakers die vaak boven op een surround of front speakers staan en het geluid virtueel omhoog kaatsen en weer naar beneden is het effect met LPCM hetzelfde.

Met Apple TV kan je idd ook Dolby Atmos krijgen via Steaming services maar idd dit is lossy en niet lossless. Ooit hoop ik dat streamingdiensten TrueHD/Atmos gaan aanbieden, maar dat lijkt nog heel ver weg.

Dan het Dolby Vision verhaal... De reden dat je ogen pijn doen als je DV content kijkt is omdat de meeste Tvs niet goed kunnen omgaan met Dolby Vision. Het is vaak overbelicht en niet natuurlijk, waardoor HDR er beter uit ziet. Maar tijdens de CES is aangekondigd dat LG 2024 Tvs eindelijk gebruik gaan maken van een Dolby Vison FILMMAKER mode die dit probleem moet verhelpen. De FILMMAKER mode bestaat al veel langer, maar enkel alleen op HDR.

Zie hier meer informatie
https://bnnbreaking.com/b...ker-mode-in-2024-oled-tvs

Of de update ook naar oudere LG modellen komt is nog onduidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Eugene_85 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:47:
@alex3305

Apple heeft het heel ingewikkeld gemaakt en LPCM is wel een lossless geluidsformaat van 24 bit audio en 48khz. Ik ben bekend met het lossy Atmos verhaal en lossless TrueHD/Atmos.
Maar zoals ik al zei LPCM is een lossless formaat met 24 bit audio hetzelfde als TrueHD.

Op deze site vind je meer informatie
https://www.essenceelectr...ay-primary-audio-streams/

TrueHD/Atmos komt direct van de bron en dat zal het beste klinken als je ook echt fysieke ceiling height channels hebt. 2 is al voldoende voor een mooi kamervullend effect, 4 is echt het allermooist. Hetzelfde idd voor DTS X die ook deze ceiling speakers aanspreekt. Dan klopt het als je LPCM gebruikt het effect idd 7.1 is en deze kanalen dmv een upmixer op je receiver (AURO3D bijv) worden aangesproken.

Als je Dolby Atmos Enabled speakers hebt, dus kleinere speakers die vaak boven op een surround of front speakers staan en het geluid virtueel omhoog kaatsen en weer naar beneden is het effect met LPCM hetzelfde.

Met Apple TV kan je idd ook Dolby Atmos krijgen via Steaming services maar idd dit is lossy en niet lossless. Ooit hoop ik dat streamingdiensten TrueHD/Atmos gaan aanbieden, maar dat lijkt nog heel ver weg.

Dan het Dolby Vision verhaal... De reden dat je ogen pijn doen als je DV content kijkt is omdat de meeste Tvs niet goed kunnen omgaan met Dolby Vision. Het is vaak overbelicht en niet natuurlijk, waardoor HDR er beter uit ziet. Maar tijdens de CES is aangekondigd dat LG 2024 Tvs eindelijk gebruik gaan maken van een Dolby Vison FILMMAKER mode die dit probleem moet verhelpen. De FILMMAKER mode bestaat al veel langer, maar enkel alleen op HDR.

Zie hier meer informatie
https://bnnbreaking.com/b...ker-mode-in-2024-oled-tvs

Of de update ook naar oudere LG modellen komt is nog onduidelijk.
Leuk dat hele lossless & lossless verhaal. Maar het hele punt van Atmos & X is toch dat de audio aangeeft "dit geluid klinkt op deze positie", waarbij de versterker op basis van de speaker locaties bepaald hoe dit geluid te laten klinken (welke speakers worden aangesproken en welk volume etc). Een ATV kan dit dus alleen maar nabootsen met LPCM door (ook) de speaker setup te kennen. En dat is (soort van natuurlijk) niet het geval. Hoogstens dat je dus kunt aangeven dat je 7.1 hebt met of rear of ceiling speakers. Maar de exacte locatie zal de ATV niet weten (tenzij de ATV een Audessy EQ achtig systeem bevat waarbij je met een microfoon alles "door meet").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eugene_85
@RobertMe

Dat klopt en het zal ook echt niet op iedere receiver werken. Ik deel alleen mijn ervaring hoe ik heb ingesteld. Ik heb namelijk een Denon X3800h en heb dus wel de Audessy EQ room correction toegepast met de bijgeleverde richt microfoon, dus mijn receiver weet met een LPCM signaal precies welke kanalen die moet aanspreken.

Overigens hoop ik ooit wel dat Apple TV gewoon netjes True HD/Atmos, DTS X etc gaat ondersteunen en een passthrough toelaat, net als bij de Shield.
Al met al ben ik nog steeds echt wel fan van de Shield en het is nog steeds een super mooi apparaat. Alleen mijn ervaring met een Apple TV 4K gen 3 is best goed en beter dan ik in eerste instantie dacht..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
@Eugene_85 Dat LPCM, TrueHD en DTS-HD MA bijna hetzelfde klinken zal best. Dat zijn immers allemaal lossless audio formaten die ongeveer hetzelfde doen. Maar je verhaal over Atmos en DTS:X klopt gewoon niet.

Dolby Atmos (en dus DTS:X) sturen de height speakers individueel aan als twee discrete audio signalen. In mijn geval is dat een 5.1.2. Deze data wordt door de AppleTV omgezet naar LPCM 7.1, waarna mijn versterker via (bijvoorbeeld) DTS Neural:X weer 5.1.2 uitstuurt. Maar dit is nooit hetzelfde signaal als TrueHD mét objecten. Die informatie gaat verloren en we moeten er dan maar vanuit gaan dat de AppleTV de objecten nog enigszins omzet naar het uitgestuurde 7.1 LPCM signaal. Speaker plaatsing, bitrate of samplerate hebben daar helemaal niets mee te maken. Het enige verschil met plafondspeakers of upward firing speakers is de snelheidsberekening van het geluid en dat upward firing wat meer diffuus zal klinken omdat het geluid letterlijk af moet kaatsen.

Dat jouw receiver het mooi omzet naar Auro3D (of iets anders) en dat jij dat mooi vind, is een compleet ander verhaal. De Shield stuurt dit signaal, als een van de weinige mediaspelers, wel in het oorspronkelijke formaat uit en dat is de reden dat ik voor de Shield Pro heb gekozen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobertMe
Eugene_85 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:31:
@RobertMe

Dat klopt en het zal ook echt niet op iedere receiver werken. Ik deel alleen mijn ervaring hoe ik heb ingesteld. Ik heb namelijk een Denon X3800h en heb dus wel de Audessy EQ room correction toegepast met de bijgeleverde richt microfoon, dus mijn receiver weet met een LPCM signaal precies welke kanalen die moet aanspreken.
Nee dus. Want de ATV heeft de audio al gedecode en stuurt alleen nog uit "speaker linksvoor / kanaal 1 moet dit geluid laten horen, speaker rechtsvoor / kanaal 2 moet dit geluid laten horen, ...". De versterker kan er dus helemaal niks meer behalve eventueel een kanaal wat harder of zachter zetten.

Als voorbeeld een scene waarbij een motor van links naar rechts door het beeld rijdt. Bij Atmos kan deze beweging worden vastgelegd. Heb je vervolgens de linker speaker 5m naar links staan en de rechter maar 3m dan kan een receiver die Atmos afspeelt dit "corrigeren", in het geval van LPCM met de ATV kan dit niet. Immers weet de ATV niet dat de speakers zo "scheef" staan en die zal halverwege het geluid net zo hard naar de linker als naar de rechter speaker sturen. Terwijl dat in deze niet de bedoeling is. Audyssey EQ kan dit wellicht een beetje compenseren, maar dat klopt dus alleen als het geluid zich in het midden bevindt, en niet overal daar tussenin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eugene_85
@RobertMe

Mooie uitleg en je hebt er ook gelijk in.

Alleen in de praktijk is het zo dat ik bij sommige UHD films weinig tot geen verschil hoor in TrueHD/Atmos en LPCM. Ik kan van mezelf het redelijk goed horen of het geluid goed geplaatst is of niet.

Ik denk zelf ook dat het te maken heeft met de film die je afspeelt. Er zijn namelijk best wel wat films die een slechte Atmos track hebben en films die en hele goede Atmos track hebben. Zoals ik eerder aanhaalde is de opening scene van Kong Skull Island een film waarbij ik echt geen verschil hoor tussen TrueHD/Atmos en LPCM op Apple TV. Ik heb deze scene meerdere malen op de Shield en op de AppleTV echt kritisch geluisterd. Hetzelfde geldt voor de Jurassic Park films die allemaal in DTS HD/X zijn opgenomen en ik ook daar weinig tot geen verschil hoor met LPCM.

Maar bij Top Gun Maverick is dat duidelijk anders en ja die klinkt beter op de Shield, maar dat komt ook omdat de Atmos track bij deze film erg goed is. Dat geldt ook voor de film Mission Impossible Fallout die ook echt een extreem goede Atmos track heeft.
Ik kan me ook goed voorstellen dat mensen toch voor de Shield kiezen, omdat dit apparaat het dichtst bij de bron komt en het afspeelt zoals het hoort te zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Eugene_85, eigenlijk heb je nu alleen duidelijker gemaakt dat je voor de best mogelijke en correcte HD audio weergave, as is, zonder conversie, toch beter voor een Shield TV kunt gaan (of ander Android/Google TV gecertificeerd apparaat die dat ook kan), indien Android TV als OS ook geaccepteerd kan worden ;)

Natuurlijk alleen indien een gebruiker over de middelen en bronnen beschikt om het er ook zo uit te laten komen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eugene_85
@hardware-lover

Als je professionele setup hebt, of een dedicated cinema room, mooie ceiling height speakers bijv ben je zeker beter af met een shield, absoluut.

Maar als je een soundbar hebt of een iets minder professionele audio setup die wel TrueHD/Atmos ondersteunt denk ik dat je kan je ook heel goed uit de voeten kan met de laatste gen Apple TV. Dat minimale kwaliteitsverschil zal je dan amper tot niet horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben eerlijk gezegd echt puur fan van de SoC en totaal niet van Android TV :+
Nog een voordeel van Shield: Je kan er lekker mee doen wat je wilt.
Niet helemaal, maar er valt opzich wel aardig wat aan te slopen/modden :Y)
Heb nooit samsung tv gehad, dus mis hdr10+ niet.
Sinds die gasten opgehouden zijn met CRT's maken hoef ik sowieso niks meer van ze te hebben : Bloatware/Adware/Spyware troep is het !!! :X :| :F
Niet 4k homescreen stoort me niet. En heb andere launcher, want dat kan met android.
Heb je dan eigenlijk nog steeds 1080p als resolutie :?

In andere woorden : Ligt dat aan de Launcher of Android TV zelf ?!
Zou het laatste denken, maar misschien heeft er iemand wat leuks in elkaar gehackt :*)
Snelheid? Shield is sowieso sneller dan mijn tv.
Dus zolang je het niet sneller gezien hebt, mis je het ook niet.
Die paar dingetjes waarbij je de CPU i.p.v. de GPU aan het werk zet hebben ook niet veel beters nodig in principe :)
Eugene_85 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:48:
Alleen in de praktijk is het zo dat ik bij sommige UHD films weinig tot geen verschil hoor in TrueHD/Atmos en LPCM.
Ik kan van mezelf het redelijk goed horen of het geluid goed geplaatst is of niet.
Dat komt omdat iedereen denkt van alles te kunnen horen, terwijl dat reuze meevalt of beter gezegd tegenvalt ;)

Kijk maar eens naar de headset markt :
Daar is men uiteindelijk toch maar gestopt met al die 7.1 onzin rond de oren inbouwen en teruggegaan naar zo goed mogelijke 2.0 kwaliteit :+

Hier en daar zijn er nog wat merken die er krampachtig aan blijven vasthouden, maar stiekem hebben ze ook andere normale modellen in hun aanbod ernaast !!
Ik kan me ook goed voorstellen dat mensen toch voor de Shield kiezen, omdat dit apparaat het dichtst bij de bron komt en het afspeelt zoals het hoort te zijn.
Er zijn genoeg redenen om voor de Shield TV te kiezen, zowel nu als in het verleden, maar uiteindelijk blijft het een persoonlijke keuze dus ik stel voor om het niet meer over een bepaald fruitmerk te hebben dat altijd rare keuzes maakt en de markt helemaal verpest voor de zoveelste keer, OK ?!?! :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mucuracat
nero355 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:50:
[...]
Heb je dan eigenlijk nog steeds 1080p als resolutie :?

In andere woorden : Ligt dat aan de Launcher of Android TV zelf ?!
Zou het laatste denken, maar misschien heeft er iemand wat leuks in elkaar gehackt :*)
4K schijnt mogelijk te zijn. Ik ga thuis testen.

To force the Android TV launcher to render @4K, simply go to the Settings/Device Preferences/Developer Options, enable the "Show all supported modes in custom display modes", reboot, and BOOM. Done.
https://www.nvidia.com/en...me-launcher-to-render-4k/

Reacties onder klagen dan dat sommige apps trager worden.
Unfortunately, this seems to be a big resource hog. I haven't tried it on my 2019 Shield Pro yet, but on my 2019 Shield (Tube version) it slows to a crawl and is nearly unusable. Plus, as has been said, some apps do not scale correctly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eugene_85 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:34:
@hardware-lover

Als je professionele setup hebt, of een dedicated cinema room, mooie ceiling height speakers bijv ben je zeker beter af met een shield, absoluut.

Maar als je een soundbar hebt of een iets minder professionele audio setup die wel TrueHD/Atmos ondersteunt denk ik dat je kan je ook heel goed uit de voeten kan met de laatste gen Apple TV. Dat minimale kwaliteitsverschil zal je dan amper tot niet horen.
Ik test nogal eens wat, niet eens voor mijzelf, en ben de laatste tijd daardoor nogal bezig met diverse audio codecs en samples daarvan, en hoe deze door verschillende audio apparaten voor de gebruiker naar de oortjes worden gebracht. Ik test continue met dezelfde samples, om een verschil in beleving vast te kunnen stellen tussen de ene, dan wel andere setup.

Zelfs zonder die z.g. professionele setup (dat gaat tamelijk ver in mijn ogen/oren), zijn de verschillen soms zo overduidelijk met het ene dan wel andere geluidssysteem. Sommige audio systemen kunnen toch aardig wat moois laten horen indien de hoge kanalen goed ten gehore worden gebracht. Maar het gaat natuurlijk niet enkel om die hoogte maar beslist ook hoe het e.e.a. klinkt (ook smaak gevoelig, ik weet het).

Maar soms heb je die hoogte kanalen helemaal niet nodig om optimaal te kunnen genieten van het originele geluid, ik denk dan bijv. aan Oppenheimer. 5.1 DTS-HD MA geluid, in zijn meest overweldigende vorm. Ben dan benieuwd wat de Apple daarvan maakt. Enig verlies van de originele track zou al zonde zijn.

Maar laten we wel wezen, ieder kiest wat ie graag wil gebruiken, in welke hoedanigheid dan ook, als de gebruiker maar tevreden is d:)b

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eugene_85
@hardware-lover

Ja dat is ook zeker zo.

Oppenheimer is een prachtige film en ik zou bijna zeggen kom het hier een keer testen. Ik heb ATV en een Shield staan en ben ook heel benieuwd of ik het verschil in kan horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 20:33
Vandaag een poging gedaan om de Odido TV app te testen op mijn Shield.

Ik gebruik mijn Shield alleen maar met de gamecontroller. Maar tot mijn verbazing lijkt de Odido app op die manier niet te werken. Heb de smalle/platte controller onder het stof vandaan gehaald en daarmee kan ik de app wel bedienen, maar is niet iets waar ik op zit te wachten.

Is dit een bekend 'probleem' dat de Odido TV app niet met de gamecontroller werkt? En is er misschien een oplossing voor om dit alsnog aan de praat te krijgen?

* update *
Helaas lijkt het hem niet te gaan worden.

[ Voor 11% gewijzigd door DeTjuk op 14-02-2024 15:59 ]

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
Eugene_85 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:48:
Alleen in de praktijk is het zo dat ik bij sommige UHD films weinig tot geen verschil hoor in TrueHD/Atmos en LPCM. Ik kan van mezelf het redelijk goed horen of het geluid goed geplaatst is of niet.
Juist. Dit heeft wel een enorm hoog trust me bro gehalte :P. Ik ben slechtziend en hoor dus uitzonderlijk goed. Maar ook dat is niet meetbaar. Wat wel meetbaar is, is dat discrete hoogtekanalen daadwerkelijk meerwaarde hebben bij Atmos en DTS:X. Dat verschil kun je ook echt waarnemen.
Eugene_85 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:34:
Wacht eens even! Maar dit is niet eens appels met peren vergelijken, dit is appels met chips vergelijken 8)7. Een soundbar, hoe mooi dat deze ook kan zijn, kan (bijna) nooit tippen aan discrete audiokanalen vanuit de juiste richting. Met software en audio trucjes kun je dat wel simuleren, maar het is nooit hetzelfde. En in dat geval zal LPCM inderdaad hetzelfde klinken als DTS-HD MA of TrueHD.
Ik denk zelf ook dat het te maken heeft met de film die je afspeelt.
Joh :P. Maar dat is ook met HDR zo. Of met lossless vs lossy. Sommige films heb ik met lossy audio gekeken en dat is, als je er in zit, ook gewoon prima.

Jurassic Park heeft geen over-the-top spatial audio. Ready Player One bijvoorbeeld wel. Top Gun Maverick ook. Gravity bijvoorbeeld ook. Maar Interstallar heeft 'maar' een 5.1 track en is toch prachtig.
AppleTV vermangelt de originele geluidstrack naar iets wat er op lijkt. Dat wil ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eugene_85
@alex3305

Wat ik bedoel te zeggen is: De Shield is een fantastisch apparaat. Als je echt een hele mooie set thuis hebt, laten we zeggen een 5.1.4 setup met dus 5 kanalen, 1 sub en 4 Atmos fysieke ceiling height channels. Aangestuurd door een degelijke versterker van Denon, Marantz, Yamaha etc. Speel je op zo een setup dus Top Gun Maverick, Ready Player One, MI Fallout etc af dan hebben de height channels echt wel een meerwaarde. Dit komt ook met name door deze films zelf. Zoals ik al zei dan is de Shield de way to go. Dan is het dus zonde om LPCM te gebruiken, want dat zal ergens afbreuk doen aan de geluidskwaliteit. En de Shield blijft het dichtst bij de bron en geeft dit het beste weer.

Maar wees nou eens eerlijk. Hoeveel mensen, los van de tweakers, hebben daadwerkerlijk zo een geavanceerde set thuis staan? Echt maar heel weinig en de meeste mensen hebben een soundbar of iets dat daarop lijkt. Ik snap ook wel dat het geluid van een soundbar die TrueHD/Atmos ondersteunt of DTS X totaal niet te vergelijken is met de eerste setup die ik schets. Fysieke kanalen icm met een receiver is altijd beter dan virtuele kanalen in een soundbar. Dat begrijp ik ;-)
Maar zoals je zelf al zegt LPCM zal op een dergelijke soundbar hetzelfde klinken als TrueHD of DTS MA.
Daarmee is dus een AppleTV een heel goed alternatief.

Daarnaast is er ook een hele grote groep mensen die een soundbar hebben die niet eens TrueHD of DTS MA / X ondersteunen maar gewoon lossy dolby digital met atmos. Ook dan kan je een Apple TV kiezen, want die ondersteunt wel lossy Dolby Atmos op alle streaming services. Ik zeg niet dat je het moet doen, je moet vooral een mediaplayer kiezen waar je jezelf goed bij voelt, maar het kan wel.

En ja, sommige films met een lossy soundtrack klinken idd erg goed. Een voorbeeld daarvan is Furious 7. Uit mijn hoofd is dat de enige Fast & the Furious deel die een DTS lossy soundtrack heeft, terwijl de rest uit die reeks allemaal lossless is.
AppleTV vermangelt de originele geluidstrack naar iets wat er op lijkt. Dat wil ik niet.
Dat klopt maar als je dus een soundbar hebt met virtuele hoogte kanalen, hoe erg is dat dan?
Is het niet zo dat LPCM dezelfde virtuele hoogte kanalen aanspreekt in een soundbar als TrueHD/Atmos dat doet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mucuracat
Zo ziet 4K dan eruit. Niet te werken. Heb weer terug gezet.

1 voordeel, reclame ook klein.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQVTt32s9elCgtMK62e4-fflsBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/APEhxMs6sWxmxcpr6BUFkVNB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door mucuracat op 14-02-2024 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
V.w.b. de Oppenheimer audiotrack. Als ik mijn BluRay RIP wil afspelen op de Shield (2017) met Kodi dan krijg ik op mijn Denon AVR-2400X wel een DTSHD+Neu|X indicatie of iets dergelijks. Maar de indicatie dat audio binnen komt ("DIG.") is een knipperlicht. En de audio "stottert" dus ook (/valt continu uit). Dus ik denk dat de audio bitrate ook nogal hoog is bij die film, en dan te zwaar voor de Shield (zelfs in passthrough).

Vanaf mijn PC, met een MPC variant, doet die het dan weer prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
mucuracat schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:21:
[...]

4K schijnt mogelijk te zijn. Ik ga thuis testen.

To force the Android TV launcher to render @4K, simply go to the Settings/Device Preferences/Developer Options, enable the "Show all supported modes in custom display modes", reboot, and BOOM. Done.
https://www.nvidia.com/en...me-launcher-to-render-4k/

Reacties onder klagen dan dat sommige apps trager worden.
Unfortunately, this seems to be a big resource hog. I haven't tried it on my 2019 Shield Pro yet, but on my 2019 Shield (Tube version) it slows to a crawl and is nearly unusable. Plus, as has been said, some apps do not scale correctly.
Wat kan die launcher je nu schelen of ie 4K of niet is.
Hoofdzaak is dat de Shield uitmuntend is in het upscalen (mbv AI) naar 4k van alles wat maar binnenkomt aan streams behalve dan die al 4k native zijn.
Moet echt véél moeite doen om streams in 4k te onderscheiden van streams in FHD.
Daarom boeit die launcher mij geen r..t want daar kijk niet een hele avond naar. 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mucuracat
snah001 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:17:
[...]

Wat kan die launcher je nu schelen of ie 4K of niet is.
Hoofdzaak is dat de Shield uitmuntend is in het upscalen (mbv AI) naar 4k van alles wat maar binnenkomt aan streams behalve dan die al 4k native zijn.
Moet echt véél moeite doen om streams in 4k te onderscheiden van streams in FHD.
Daarom boeit die launcher mij geen r..t want daar kijk niet een hele avond naar. 8)
Gewoon omdat het kan 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
@Eugene_85 Ik zeg ook niet dat de Shield beter is dan de AppleTV. Of beter dan Kodi op een van de Elec platformen. Of beter dan elke andere, willekeurige mediaspeler. Mijn punt was met name dat de mensen die een Shield (Pro) kopen dat doen met een reden. Een van de redenen, zo heb ik het altijd begrepen, is het kunnen afspelen van (bijna) elk formaat audio en video zonder aanpassingen. Dat de markt daar klein voor is, lijkt mij duidelijk. Voornamelijk omdat Nvidia al ruim 4 jaar geen nieuw apparaat heeft uitgebracht. Immers, als het goed zou verkopen, zouden ze ook een update uitbrengen.

Maar voor elke situatie is er een markt. Op mijn slaapkamer heb ik ook geen Shield Pro gekocht, want daar staat een Sharp LC-40LE700E uit ~2010. Dus daar voldoet een Google Chromecast (HD) 8GB prima. Een mediaspeler met ook z'n mankementen. Idem voor de Amazon Fire TV Stick 4K Max 8GB die ik tot eind vorig jaar daar gebruikte.
Dat klopt maar als je dus een soundbar hebt met virtuele hoogte kanalen, hoe erg is dat dan?
Is het niet zo dat LPCM dezelfde virtuele hoogte kanalen aanspreekt in een soundbar als TrueHD/Atmos dat doet?
Nee dus. Ik weet dat je het instelt als Dolby Height, maar het zijn eigenlijk objectkanalen. Wat er dus gebeurt is dat de objecten verloren gaan of ergens in de overige audiokanalen gemixed worden alvorens ze weer gevirtualiseerd worden door de soundbar/receiver. Dat je dat in een soundbar niet hoort is een ander verhaal.

Maar hé, een AppleTV is prachtig. Ik ben jaloers op de prachtige interface en dat zal ik met de toekomst van het Android TV ecosysteem blijven. Ik kan alleen niet zeggen, koop een AppleTV als je alles wilt afspelen, want het is bijna origineel. Want dan voldoet het product simpelweg niet aan mijn verwachtingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:49:
V.w.b. de Oppenheimer audiotrack. Als ik mijn BluRay RIP wil afspelen op de Shield (2017) met Kodi dan krijg ik op mijn Denon AVR-2400X wel een DTSHD+Neu|X indicatie of iets dergelijks. Maar de indicatie dat audio binnen komt ("DIG.") is een knipperlicht. En de audio "stottert" dus ook (/valt continu uit). Dus ik denk dat de audio bitrate ook nogal hoog is bij die film, en dan te zwaar voor de Shield (zelfs in passthrough).

Interessant! :o

Heb je ook problemen als je gewoon de Pure Direct of Direct stand gebruikt dus zonder enige processing van de Denon/Marantz Versterker :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 20:13
mucuracat schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:30:
Zo ziet 4K dan eruit. Niet te werken. Heb weer terug gezet.

1 voordeel, reclame ook klein.

[Afbeelding]
voor op de beamer hier best handig! :+
Maar als de 2019 editie er al moeite mee heeft... moet ik mijn nog oudere editie het maar niet aan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik kan deze hier vlekkeloos afspelen, en dan gaat het om de hoogste kwaliteit die ik "online" kon vinden. De audio track heeft inderdaad een goede hoge bitrate.

Ik moet bekennen dat ik geen Shield meer gebruik als hoofd mediaspeler, toch betreft het hier ook een gecertificeerd Android TV apparaat, waarop pas sinds zeer kort de DTS-HD/-X MA (Hi Res) codecs beschikbaar zijn gekomen. Een erg welkome aanvulling.

Voor mij geeft die DTS-HD MA track geen problemen. Het lijkt mij dat een Shield dat eigenlijk ook zou moeten kunnen, afspelen as is, bedoel ik.

Heb je de Kodi audio instellingen wel helemaal juist staan (vraag ik me af)?

[ Voor 7% gewijzigd door hardware-lover op 14-02-2024 22:33 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
nero355 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:13:
[...]

Interessant! :o

Heb je ook problemen als je gewoon de Pure Direct of Direct stand gebruikt dus zonder enige processing van de Denon/Marantz Versterker :?
De versterker heeft er dus geen probleem mee, gezien die het vanaf PC met audio passthrough wel prima doet ;) Naast dat indicatie op het display echt lijkt te signaleren dat er geen input is (kleine "DIG." indicatie die steeds uit gaat, wat identiek is aan bv pauzeren waarbij er dus ook geen audio input is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
hardware-lover schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:24:
[...]

Ik kan deze hier vlekkeloos afspelen, en dan gaat het om de hoogste kwaliteit die ik "online" kon vinden. De audio track heeft inderdaad een goede hoge bitrate.
83GB file? O-)
Ik moet bekennen dat ik geen Shield meer gebruik als hoofd mediaspeler, toch betreft het hier ook een gecertificeerd Android TV apparaat, waarop pas sinds zeer kort de DTS-HD/-X MA (Hi Res) codecs beschikbaar zijn gekomen. Een erg welkome aanvulling.

Voor mij geeft die DTS-HD MA track geen problemen. Het lijkt mij dat een Shield dat eigenlijk ook zou moeten kunnen, afspelen as is, bedoel ik.
Maar een ander apparaat kan dan ook weer net anders werken? Geen idee hoe de audio signalering is over HDMI, maar kan wellicht ook een bitrate probleem zijn op dat vlak? Of een verrotte kabel (is wel maar 30cm, dus verstoring zal niet snel aan de orde zijn).
Heb je de Kodi audio instellingen wel helemaal juist staan (vraag ik me af)?
Gezien de indicatie op de versterker zal die gewoon passthrough doen (anders is de indicatie anders en vermeld die niet DD / DTS / ...). Meer is daar niet aan in te stellen AFAIK.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@RobertMe, that's the one 😉

Als ik DTS ... NEU:X via mijn Marantz receiver te zien krijg, dan is dat met een Media speler die GEEN support heeft voor DTS-HD, enkel voor DTS dan. Met een speler die het wel ondersteund komt dat niet tevoorschijn. Daarom, heb je de Kodi codec en audio instellingen wel helemaal juist, binnen de Android TV instellingen eveneens?

Ik weet dat je wel weet hoe je weg daarin te vinden, maar misschien heb je toch iets over het hoofd gezien?

Edit: net toch maar even de Shield (2019 Pro) aangeslingerd om het ook zeker te kunnen weten. Daarmee gaat het afspelen idd ook probleemloos. Staat aangesloten op hetzelfde systeem, dus kan één op één vergelijken. Mijn receiver staat trouwens op standje direct. Moet daardoor altijd de info toets gebruiken voor de receiver voor codec info 😉

[ Voor 27% gewijzigd door hardware-lover op 14-02-2024 23:31 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
hardware-lover schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:04:
Als ik DTS ... NEU:X via mijn Marantz receiver te zien krijg, dan is dat met een Media speler die GEEN support heeft voor DTS-HD, enkel voor DTS dan. Met een speler die het wel ondersteund komt dat niet tevoorschijn. Daarom, heb je de Kodi codec en audio instellingen wel helemaal juist, binnen de Android TV instellingen eveneens?
Hmm, volgens mij heb je gelijk en kan Neural:X niet helemaal de bedoeling zijn.
Ik weet dat je wel weet hoe je weg daarin te vinden, maar misschien heb je toch iets over het hoofd gezien?
De Kodi settings ben ik bekend mee ja. Bij Settings => System => Audio staat (/stond) "Allow passthrough" netjes aan, incl. alle vinkjes bij de codecs (incl. dan DTS & DTS-HD capable receiver). Wat ik nu wel zag... is dat ik "Passthrough audio device" op "AudioTrack (RAW), Android IEC packer" had staan, met "AudioTrack (IEC), Kode IEC packer (recommended)" lijkt het wel goed te gaan. Maar ik had nu het idee dat die het (met de vorige instellingen) ook soms goed deed (totdat ik deed seeken?).

Android instellingen heb ik gezocht en dan kom ik uit bij Appataatvoorkeuren => Display & Sound => Geavanceerde geluidsinstellingen. Het enige interessante wat daar denk ik in zit is Surround sound => Instellingen selecteren? Daarbij staat een waarschuwing dat "Automatisch" niet altijd correct werkt. Maar op automatisch staan wel alle vinkjes aan bij de codecs (ook als ik eerst handmatig doe en dan codecs uit zet). Waarbij het gebruik van Handmatig ook geen verschil maakt. Display versterker blijft "DTSHD+NEU:X" aangeven.
Edit: net toch maar even de Shield (2019 Pro) aangeslingerd om het ook zeker te kunnen weten. Daarmee gaat het afspelen idd ook probleemloos. Staat aangesloten op hetzelfde systeem, dus kan één op één vergelijken. Mijn receiver staat trouwens op standje direct. Moet daardoor altijd de info toets gebruiken voor de receiver voor codec info 😉
Afstandsbediening van versterker gebruik ik nooit :p Maar "Info" bevestigd inderdaad "Sound DTS-HD + Neural:X" en "Signal DTS-HD MSTR".

Edit:
Denk dat ik "Neural:X" mogelijk zelf aan heb gezet. Met vaak genoeg op "Movie" klikken staat die nu op "DTS-MSTR".

Edit2:
Misschien toch standaard versterker dingetje. Dolby TrueHD maakte die ook "Dolby TrueHD + Dolby Surround" van. Ook daarbij vaak genoeg op "Movie" drukken en zowel sound als signal zijn "Dolby TrueHD".

[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 15-02-2024 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
@RobertMe Dat is een instelling op je versterker inderdaad.

DTS Neural:X virtualiseerd de ontbrekende kanalen in de stream. Dus eigenlijk een soort upmix naar jouw geluidssysteem. Ik heb dat standaard aanstaan omdat ik het wel een prettig effect vind. Ook nivelleert Neural:X het geluid een beetje. Naast de Audyssey Dynamic Volume instelling, die ik op Light heb staan.

Mijn versterker (Denon X1600H) kan Dolby Digital signalen upmixen met Dolby Surround, maar sinds een update twee jaar geleden ook naar DTS Neural:X. Dat vind ik niet altijd gewenst, dus dat heb ik beide standaard uitstaan. Anders gaat ook de Atmos informatie verloren wanneer deze in de film zit.

Het is jammer dat Denon/Marantz geen optie heeft om automatisch te wisselen adhv het binnenkomende signaal. Ik wil bijvoorbeeld vaak wel een 5.1 Dolby Digital Plus upmixen naar 5.1.2 met DTS Neural:X, maar Dolby Digital Plus met Atmos niet. Hier moet je dus nogal eens goed bij opletten.

Op de Shield heb ik alle geluidsverwerking uitstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:14
RobertMe schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:37:
[...]

83GB file? O-)

[...]

Maar een ander apparaat kan dan ook weer net anders werken? Geen idee hoe de audio signalering is over HDMI, maar kan wellicht ook een bitrate probleem zijn op dat vlak? Of een verrotte kabel (is wel maar 30cm, dus verstoring zal niet snel aan de orde zijn).

[...]

Gezien de indicatie op de versterker zal die gewoon passthrough doen (anders is de indicatie anders en vermeld die niet DD / DTS / ...). Meer is daar niet aan in te stellen AFAIK.
Grootte bestand: 82,8 GB (88.934.062.507 bytes) -> NAS ->Nvidia Shield TV pro (2019) -> HDMI naar Marantz -> HDMI naar LG 4K (laatste is natuurlijk alleen beeld).

Geen enkel probleem ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinInDaHood
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-09 16:47
Michael Knight schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:41:
[...]

Dit is niet specifiek Shield-eigen, maar meer app-gerelateerde instellingen. Een eigen topic is dan aan te raden, omdat het hier specifiek gaat om Shield-gerelateerde zaken.

De door jou genoemde apps functioneren op iedere Android speler en zijn dus niet specifiek Shield-gerelateerd :)
Ik dacht misschien Android TV ervaring vs andere implementaties? Op XBOX bijvoorbeeld kreeg ik altijd al bakken reclame, veel meer dan op de ShieldTV. Was dus benieuwd of dit idd Shield-specifiek is of dat Android TV's eerst ook veel minder reclame hadden. Heb zelf namelijk geen andere Android TV apparaten.

[ Voor 3% gewijzigd door RobinInDaHood op 16-02-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:34:
De versterker heeft er dus geen probleem mee, gezien die het vanaf PC met audio passthrough wel prima doet ;)

Naast dat indicatie op het display echt lijkt te signaleren dat er geen input is (kleine "DIG." indicatie die steeds uit gaat, wat identiek is aan bv pauzeren waarbij er dus ook geen audio input is).
Kijk eens of het aanzetten van
- https://kodi.wiki/view/Se...o#Keep_audio_device_alive
of
- https://kodi.wiki/view/Se...dio#Send_low_volume_noise
daar iets aan verandert ??

Zoals ik het nu lees klinkt het als iets dat beide fabrikanten maar samen moeten oplossen, maar misschien kan je via bovenstaande instellingen eromheen werken :)
RobertMe schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:37:
Maar een ander apparaat kan dan ook weer net anders werken?
Geen idee hoe de audio signalering is over HDMI, maar kan wellicht ook een bitrate probleem zijn op dat vlak? Of een verrotte kabel (is wel maar 30cm, dus verstoring zal niet snel aan de orde zijn).
Ik denk dat je op eventuele HDMI Handshake problemen na eigenlijk nergens last van zou mogen hebben :)
alex3305 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:17:
Mijn versterker (Denon X1600H) kan Dolby Digital signalen upmixen met Dolby Surround, maar sinds een update twee jaar geleden ook naar DTS Neural:X. Dat vind ik niet altijd gewenst, dus dat heb ik beide standaard uitstaan.
Ik vind het al heel wat dat je daar iets aan kon instellen, want het gebrek aan uitgebreide(re) instellingen op al die Versterkers is iets dat mij al jarenlang vreselijk irriteert als je kijkt wat voor een bedrag je voor zo'n ding neerlegt :(
Het is jammer dat Denon/Marantz geen optie heeft om automatisch te wisselen adhv het binnenkomende signaal.

Ik wil bijvoorbeeld vaak wel een 5.1 Dolby Digital Plus upmixen naar 5.1.2 met DTS Neural:X, maar Dolby Digital Plus met Atmos niet. Hier moet je dus nogal eens goed bij opletten.
Zoiets lijkt me dus onder andere niet echt ingewikkeld om in te bouwen, maar het lijkt wel of al die merken het expres niet willen doen of zo... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent-X
  • Niet online

Even kort door de bocht omdat ik impulsief reageer;
Kabels wil je gecertificeerd hebben. Kost ongeveer hetzelfde via Amazon maar voor mij heeft dat vage blackouts verholpen.
Het knipperen van 'digitaal' doet mij vermoeden dat de verlangde bandbreedte niet meer juist wordt (kan worden) doorgegeven.

Neux is een jasje om een niet gedecodeerd signaal dus even doorklikken op de AB tot dat je bij iets van Surround etc zit.

Let er daarnaast op wat je binnen Kodi als passthrough hebt staan, welke speaker opstelling en daarnaast hoe dat op de Shield zelf is ingesteld.
Je kunt op de Shield aangeven of deze zelf surround lust of alles doorgeeft.
Volgens mij zou Kodi dat zelf moeten kunnen overheersen maar als het niet lekker werkt dan ga je als tweaker even kloten toch? :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Intussen heb ik Oppenheimer gekeken, via de Shield, en alles werkte prima. De Shield fix zat dus in de eerder aangehaalde "Passthrough device" die op ".... Android ..." stond. Na die aangepast te hebben naar "... Kodi ... (recommended)" leek het opgelost. En nu ik de hele film heb gezien, en soms nog eens terug geseeked heb (waarbij het voorheen ook mis leek te gaan als die het wel deed) gaat het goed. Dus lijkt erop dat met een Android API iets aan de passthrough niet 100% lekker gaat bij een hoge bitrate. Terwijl de Kodi implementatie het wel goed doet.

De "Keep device alive" setting stond meen ik wel al aan gisteren, maar die leek het dus niet te doen. Terwijl nu als ik de film even op pauze had staan dat de versterker "actief" bleef ("DIG." indicatie op het display die voorheen uit ging). Dus mogelijk dat het aanpassen van het "device" van "Android" naar "Kodi" daarin iets heeft verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannoli
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Herkent iemand het volgende probleem? We hebben de Shield TV meegenomen naar ons vakantieadres en daar werkte deze prima. Bij thuiskomt weer aangesloten op de TV maar nu hebben we het volgende. Als ik op de Shield Remote op omhoog of naar beneden druk (cirkel-knop) dan gaat het scherm 1 seconde op zwart. Het drukken wordt ook niet geregistreerd/verwerkt; de selectie op het scherm gaat niet omhoog of naar beneden. Naar links/rechts werkt wel nornaal.

Het is alleen in het Homescreen. Zodra ik in een app zit (Netflix, Disney+, o.i.d.) dan werken alle knoppen normaal.

Ik heb de Shield al meerdere malen opnieuw opgestart en van het stroom gehaald. Hetzelfde voor de TV. Ook een andere HDMI-kabel en aansluiting op de TV geprobeerd maar het probleem blijft. Voordat ik de Shield terugzet naar de fabrieksinstellingen wou ik toch even checken of er mogelijk een instelling veranderd is die dit probleem zou kunnen veroorzaken. (We zaten met 14 man in een huis een iedereen gebruikte de Shield dus de kans bestaat dat er een instelling gewijzigd is.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Cannoli schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:41:
Ik heb de Shield al meerdere malen opnieuw opgestart en van het stroom gehaald. Hetzelfde voor de TV. Ook een andere HDMI-kabel en aansluiting op de TV geprobeerd maar het probleem blijft. Voordat ik de Shield terugzet naar de fabrieksinstellingen wou ik toch even checken of er mogelijk een instelling veranderd is die dit probleem zou kunnen veroorzaken. (We zaten met 14 man in een huis een iedereen gebruikte de Shield dus de kans bestaat dat er een instelling gewijzigd is.)
Heb je de afstandsbediening gereset naar factory defaults? Zie antwoord op de vraag in de TS:
"De afstandsbediening van mijn Shield TV (Pro) 2019 verliest af en toe de koppeling met de Shield TV. Wat kan ik doen?"

Als dat het niet is, dan is er mogelijk een snelkoppeling ingesteld om de refresh rate aan te passen. Daarvoor moet je even in de instellingen graven (van de Shield TV zelf, of van de Refresh Rate applicatie als je die gebruikt). Al heb je een Shield TV met USB-aansluitingen, dan kan je dat met een USB-toetsenbord doen.

[ Voor 16% gewijzigd door The Zep Man op 23-02-2024 10:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alex3305
@Cannoli Ik zag laatst iemand op Reddit die had de HDMI CEC instellingen gereset nadat hij dit soort vage problemen had. Misschien helpt dat bij jou ook?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Agent-X
  • Niet online
alex3305 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:54:
@Cannoli Ik zag laatst iemand op Reddit die had de HDMI CEC instellingen gereset nadat hij dit soort vage problemen had. Misschien helpt dat bij jou ook?
Als toevoeging. Dat kan/wil je doen op bv de TV, Shield, receiver.

Ik zou wel beginnen met het resetten van de remote zelf;
Remove one of the batteries, press the home+dpad center button & slide in the battery. Continue to hold the buttons down till you hear a audible beep.
(Linkje naar algemene informatie over de remote)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barellron
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:45
Ik heb een shield 2017, die ik altijd met plezier heb gebruikt maar nu kan ik niet ergens achter komen. Hij start soms random iets als het gepauzeerd is, en als wij kijken spoelt hij regelmatig terug. Ik heb al mijn accesoires/afstandsbedieningen los gekoppeld maar het gebeurd nog steeds.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cannoli
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Iedereen bedankt voor de tips. Het resetten van de remote heeft het probleem opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
barellron schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:57:
Ik heb een shield 2017, die ik altijd met plezier heb gebruikt maar nu kan ik niet ergens achter komen. Hij start soms random iets als het gepauzeerd is, en als wij kijken spoelt hij regelmatig terug. Ik heb al mijn accesoires/afstandsbedieningen los gekoppeld maar het gebeurd nog steeds.
Heb je wel eens HDMI-CEC uitgeschakeld (bijvoorbeeld op de Shield TV)?

Pagina: 1 ... 5 ... 15 Laatste

Let op:
Q: Wanneer komt er een nieuw model van de Nvidia Shield TV uit of komt er een nieuw model aan?
A: Helaas, dat is ons ook niet bekend.

Wat we je wel kunnen vertellen :
  • Alle voorgaande modellen werden in Q4 van 2015/2017/2019 aangekondigd en aan de Pricewatch toegevoegd.
  • Vaak waren ze dan ook in die periode te koop, dus ergens tussen Oktober en December ongeveer.
  • Het model uit 2019 had wat leveringsproblemen en werd pas in Q1 van 2020 beter leverbaar, maar dat is meer een uitzondering dan hoe het er normaal gesproken aan toe gaat.

Houd nieuwsberichten in de gaten en check af en toe de Pricewatch.