Dat gevoel kreek ik gisteravond al.CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:23:
Ik vrees voor een Australië-2020-Corona'tje.
Daarmee bedoel ik dat de beslissing tot het laatste moment wordt uitgesteld. F1 wil het zelf niet afzeggen want dan moeten ze voor de kosten opdraaien. Dus F1 zegt dat het doorgaat ténzij het niet mag van de lokale autoriteiten. De lokale autoriteiten hebben momenteel echter wel wat anders aan hun hoofd dan auto'tje rijden en willen ook niet verantwoordelijk worden gehouden voor financiële tegenvallers van F1.
F1 zal de beslissing dus zo lang mogelijk uitstellen in de hoop dat de autoriteiten de race verbieden (of het toch door kan gaan, natuurlijk).
Zolang de beslissing niet genomen is zullen tienduizenden fans die kant op reizen. Zelfs als je denkt dat de race niet doorgaat kun je maar beter je vakantie gebruiken ipv thuis op de bank blijven zitten.
Het laatste waar de lokale hulpdiensten op zitten te wachten is een leger aan toeristen die in het water vallen, met hun auto vast komen te zitten in de modder, wiens hotel overstroomt of die gewoon dronken en vervelend zijn. Touristen evacueren en elders onderbrengen is al helemaal niet wat ze daar nodig hebben. De lokale horeca zal momenteel ook wel geen tijd/capaciteit hebben om ze op te vangen.
Vanuit mijn kantoorstoel is het natuurlijk onmogelijk om echt in te schatten hoe het daar voor staat, maar ergens hoop dat de lokale burgemeester de knoop doorhakt en zegt dat het feest niet door gaat zodat het F1-circus weer kan vertrekken/thuis blijft. Ik zou het wel heel jammer vinden want dit is een van mijn favoriete banen.
Uiteindelijk lijkt hier ook gewoon geld weer een rol te spelen. Als de teams, FOM, FIA of de organisator zegt dat het niet door kan gaan, dan krijgen die de rekening gepresenteerd. Maar als de autoriteiten iets verbieden, dan zal iedereen waarschijnlijk zijn verlies moeten nemen. Teams de reis en vervoerskosten, FOM de premie die ze ontvangen van de organisator, organisator kaarten vergoeden en andere kosten moeten ze waarschijnlijk zelf afschrijven.
Dit terwijl het idee dat de race door kan gaan, eigenlijk alleen maar bezopener lijkt te zijn geworden.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.