techlab22 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:55:
Even weer on-topic, (en aangezien ik lui ben), de volgende vraag:
Kan er iemand een (beknopte) update geven over (zoals het nu lijkt) wanneer er meer duidelijkheid te verwachten is m.b.t. de huidige ontwikkelingen van het salderen cq de energiewet?
Hier kan ik namelijk niet zoveel mee:
https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/35594_afbouw_salderingsregeling
Zoals ik het nu begrijp is het wetsvoorstel op 7 februari aangenomen door de Tweede Kamer en is nu de Eerste Kamer aan zet.
Echter ben ik benieuwd wanneer er meer duidelijkheid is. Of moeten we serieus wachten tot na de zomer? (gezien het document wat betreft het INITIATIEF RONDETAFELGESPREK/HOORZITTING een aantal posts terug te lezen)
stand van zaken heb ik pas geleden uiteengezet, dus graag even teruglezen.
in het kort
het voorlopig verslag kun je hier nalezen:
https://www.eerstekamer.nl/begrip/voorlopig_verslag
De minister heeft in begin april aangegeven dat hij het antwoord niet binnen de afgesproken tijd aan de EK kan verzenden, zal dus zeer waarschijnlijk pas na het EK reces aan de EK verstuurt worden.
als je nu kijkt naar de samenstelling van de EK (de nieuwe na de verkiezing) is er een duidelijke meerheid tegen deze regelgeving en zal zeer waarschijnlijk als er geen aanpassingen door de minister gebeuren (ook die zijn meer zeer beperkt, omdat deze anders weer eerst door tweede kamer goedgekeurd dienen te worden) aan de tweede kamer geretourneerd worden. (dat is in eerste instantie het einde van deze regeling).
dus nu gewoon even afwachten wat de minister doet.
opmerking: het INITIATIEF RONDETAFELGESPREK/HOORZITTING is een andere wetgeving (de nieuwe energiewet). deze moet nog helemaal door de tweede kamer waarbij de raad van state al heeft aangegeven dat er hele duidelijke bezwaren zijn tegen deze wet, dus in hoevere deze de tweede kamer haalt is een andere vraag. pas daarna is de EK aan zet. mijn verwachting is dat dit niet voor 2025 gaan gebeuren.
En nog even mijn mening voor wat betreft een goede (vooral eenvoudige) regeling zou zijn voor iedereen:
- Salderen laten bestaan tot maximaal jaarlijk 6000kWh
(Hiermee stimuleer je nog steeds mensen om zonnepanelen aan te schaffen, blijft er ruimte voor bijvoorbeeld een warmtepomp, maar tóch ook de prikkel om 'slim' met je verbruik om te gaan (denk aan opladen EV's))
- De teruggeleverde kWh's die boven je salderen vallen, 'belonen' met een TLV van 50% van je kale afgesproken kWh-tarief, exc. belastingen (Immers heb jij het zelf ook niet nodig gehad, terwijl de energiemaatschappij ook niet zat te wachten blijkbaar op jouw stroom, dus: 'sam-sam')
(Tevens worden de grote zonneparken (op vruchtbare grond en op het water) zo ook minder interessant)
- Fysiek delen van kWh's legaal maken (zolang je op het net zit betaal je uiteraard gewoon je netwerkkosten)
- TLV kan dus ook niet negatief zijn
grote zonneparken vallen niet onder deze regeling, nu niet en met de nieuwe regeling ook niet.
waarom dan geen 7.000 of 8.000 of 9.000 enz., is zeer lastig
- Overigens mensen zonder (kans op) zonnepanelen kunnen in mijn ogen prima meeliften met de mensen mét zonnepanelen, indirect bijvoorbeeld via contracten met dynamische tarieven (welke steeds algemener beschikbaar komen)
- Oude Ferrarismeter mag gewoon blijven bestaan (besef me uiteraard dat dit een voordeeltje kán opleveren voor sommigen, immers kun je dan meer salderen zonder dat dit 'zichtbaar' is)
waarom, wat is het voordeel, vergeet niet dat de meeste ferrarismeters op hun laatste lootjes lopen, deze worden ivm met afwijkingen steeds meer noodgedrongen vervangen, deze worden ook niet meer door nieuwe ferrarismeters vervangen, is nog oude analoge technologie die niet meer in de huidige wereld past (hoewel ik weet dat deze voor sommige best handig zijn) maar om met smart grid aan de gang te kunnen zijn deze echt niet meer te grbruiken.
- Wat betreft de congestie, dit is volledig 'niet mijn probleem' als eindgebruiker, ik betaal netwerkkosten dus mag ik ervan uitgaan dat ik een stabiel netwerk ter beschikking heb.
Dat is jou verwachting (overigens ook die van mij, echter kijk eens over de grens, daar zijn powerdrops en uitval veel vaker heel normaal, wij zijn uit het verleden gewoon erg verwend met onze goede infrastructuur, maar ook die komt nu zo langszaam aan hun grenzen en dat gaan wij met zijn allen niet leuk vinden maar is wel een feit. (als men de huidige politiek, de netbeheerders kunnen daar helaas vrij weinig, deze zijn afhankelijk van de poliitieke beslissingen, doorgaat blijft het helaas de verkeerde kant op gaan)
Grootverbruikers betalen al meer dan kleinverbruikers. Ik trek hierbij de vergelijking met de wegenbelasting (zware-lichte auto). Daarnaast, het huidige netwerk moet al flink op de schop gezien de doelstellingen met EV's (doelstellingen die ik overigens nooit behaald zie worden)