17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Hoe gaan ze in Spanje continu waterstof produceren? Niet met PV dus.MacD007 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:31:
Gisteren was op het journaal overigens een bijdrage dat ze in Spanje waterstof gaan produceren (is daar 50% goedkoper dan hier met groene energie) en deze waterstof via tankers naar Nederland. Productie van waterstof wil je eigenlijk coninu doen en niet af en toe een beetje.
Er zien dan geloven hoe goedkoop dat transport naar Nederland zal zijn.
Als je je PV stroom uit de zomer niet meer kunt gebruiken in de winter zou je ook meer panelen kunnen leggen zodat je het hele stookseizoen door wat meer productie hebt.ds23man schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:39:
Het afbouwen van de salderingsregeling zal ook een remmende werking hebben op het installeren van warmtepompen. Juist het argument om stroom die je opwekt in de zomer weer in de winter te verstoken is voor veel mensen de reden om over de streep getrokken te worden.
Wat meer?denneappel schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:53:
[...]
Als je je PV stroom uit de zomer niet meer kunt gebruiken in de winter zou je ook meer panelen kunnen leggen zodat je het hele stookseizoen door wat meer productie hebt.
Met nieuwbouw heb je al 30kWP nodig op zuid om je WP'tje op de donkere dagen aan de gang te houden.
Er staat toch “voor zover de hoeveelheid ingevoerde elektriciteit niet meer bedraagt dan de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit”b4sh2them4x schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:27:
[...]
Graag een bronvermelding naar deze extra zinnen in dit voorstel, want voor zover ik lees, zit jij abuis en heeft deze energiesite het bij het juiste eind.
Het salderingspercentage heeft betrekking op de ingevoegde stroom en NIET op de verbruikte stroom.
Dit staat in het gewijzigde voorstel:
Voor afnemers die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier de kosten van het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de jaarlijkse leveringskosten door per jaar de kosten van de in dat jaar aan het net hoeveelheid onttrokken elektriciteit te verminderen met het van toepassing zijnde percentage, van de kosten van de in dat jaar op het net ingevoede hoeveelheid elektriciteit, voor zover de hoeveelheid ingevoede elektriciteit niet meer bedraagt dan de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit.
Dus als je meer invoert dan onttrekt kun je maximaal het betreffende percentage over de onttrokken hoeveelheid elektriciteit salderen.
Als je minder invoert dan onttrekt mag je maximaal het betreffende percentage over het ingevoerde nemen
Dus als je, bij 64% salderen, 1000kwh verbruikt en 10.000 kWh invoert mag je 640kwh salderen en krijg je over 9.360kwh een terugleververgoeding.
En als je, bij 64% salderen, 1000kwh verbruikt en 100 kWh invoert mag je 64kwh salderen en krijg je over 36kwh een terugleververgoeding.
Linea schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:27:
[...]
Over de toekomst van het salderen is overigens een eigen topic. Hoort niet thuis bij het topic over de beste terugleververgoeding.
hmm, misschien past het daar beter, maar mijn gedachte was dat dit meer ging over terugleveren en niet het salderen. Misschien heeft het andere topic een naamswijziging nodig: de toekomst van salderen en terugleveren
Die andere website heeft het inmiddels trouwens gecorrigeerd.
Ik heb 14,4kWp liggen maar in december en januari gebruik ik 800kWh per maand en wek er net 200 per maand mee op, kan er nog wel wat bijleggen maar wat krijg ik er nog voor terug dadelijk in het voorjaren zomer.denneappel schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:53:
[...]
Als je je PV stroom uit de zomer niet meer kunt gebruiken in de winter zou je ook meer panelen kunnen leggen zodat je het hele stookseizoen door wat meer productie hebt.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Klopt, het percentage voor saldering is dus van toepassing op de hoeveelheid ingevoerde stroom, mits deze hoeveelheid gelijk is aan of minder is dan de verbruikte stroom. Dit in tegenstelling tot een eerdere suggestie dat het percentage (altijd) betrekking zou hebben op het totale verbruik.errrrrnie schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:59:
[...]
Er staat toch “voor zover de hoeveelheid ingevoerde elektriciteit niet meer bedraagt dan de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit”
Dus als je meer invoert dan onttrekt kun je maximaal het betreffende percentage over de onttrokken hoeveelheid elektriciteit salderen.
Als je minder invoert dan onttrekt mag je maximaal het betreffende percentage over het ingevoerde nemen
Dus als je, bij 64% salderen, 1000kwh verbruikt en 10.000 kWh invoert mag je 640kwh salderen en krijg je over 9.360kwh een terugleververgoeding.
En als je, bij 64% salderen, 1000kwh verbruikt en 100 kWh invoert mag je 64kwh salderen en krijg je over 36kwh een terugleververgoeding.
Thuis gebruik ik slechts < 25% van de opwek direct.
Femme schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:10:
[...]
Ik stuur nu een laadplein aan bij een kantoorpand met twaalf laadpunten. Gisteren verbruikte dat bedrijf 320 kWh energie waarvan 96 procent in het moment uit eigen productie werd geleverd.
Wat ik hier eerder al vroeg maar niet echt een duidelijk antwoord op kreeg is de vraag hoe 'erg' op dit moment de overbelasting van het energienet nou werkelijk is vanwege de zonnepanelen. Wat ik het meeste hoor is dat bedrijven geen aansluiting krijgen, niet omdat er een overschot is, maar juist te weinig capaciteit op het net.
In mijn oren klinkt een overschot van zon, waardoor omvormers een eventjes stoppen en weer doorgaan, helemaal niet als een echt probleem, tja je mist over een zomer een paar kWh, maar dat is niet erg en klinkt eerder als een luxeprobleem als er voldoende aanbod van energie is. Graag wat concrete info over het potentiele probleem van overbelasting door zonnepanelen en welk echt probleem hier achter schuil gaat en hoe groot dat dan is. Voor zover ik het zie gaan omvormers gewoon uit als het de energie niet kwijt kan. Dat is geen probleem in mijn ogen maar juist de uiteindelijk gewenste (eind)situatie: ruimvoldoende capaciteit dat je op piekdagen meer hebt dan nodig, maar dus op de niet-piek-dagen nog steeds veel.
Het hele idee van de salderingsregeling is het stimuleren van het leggen van zonnepanelen op woningen. Men wil zo graag dat 'de vervuiler' betaalt, dat is in deze precies dat. Een EV-rijder betaalt ook geen wegenbelasting en accijnzen, wat de benzine rijder die geen EV kan betalen allemaal moet ophoesten, idem met de bijtelling, zelfde analogie.
Ik zou wel eens willen weten om hoeveel belasting het gaat en hoeveel co2 winst we daarmee hebben in verhouding tot andere stimuleringsmaatregelen/subsidies. Mijn gevoel zegt dat het een zeer effectieve maatregel is, met nog veel meer voordelen zoals meer zelfstandigheid wat betreft energie.
Uiteindelijk willen we het aantal PV-opwek in NL nog steeds fors laten groeien. Alle gemeentes zijn belast met de RES, waarbij ze een streven krijgen om in hun regio een bepaald aandeel duurzame opwekking te creeeren. Daarom zullen er nog veel zonneweides en stimuleringsmaatregelen bij komen om zowel huishoudens als bedrijven te verleiden PV bij te leggen.
Kan dat ook te maken hebben met het maken van keuzes wat betreft de panelen en omvormers?klump4u schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:06:
[...]
Ik heb 14,4kWp liggen maar in december en januari gebruik ik 800kWh per maand en wek er net 200 per maand mee op, kan er nog wel wat bijleggen maar wat krijg ik er nog voor terug dadelijk in het voorjaren zomer.
Wij hebben onze keuzes daarin gemaakt alsof er niet gesaldeerd wordt, en wanneer ik onze opbrengst in december en januari omreken naar jouw hoeveelheid Wp, dan zouden wij ongeveer 410kWh opbrengen per maand, in die 2 maanden. Het is niet alles, maar je zal er een veel groter deel van je verbruik rechtstreeks mee kunnen voeden.
Mensen zeggen tegen ons dat we moeten kijken naar meer opbrengst in de zomer, niet in de winter want dan is de opbrengst verwaarloosbaar zegt men dan, maar voor ons werkt het goed.
dat komt op hetzelfde neer. Je kunt alleen ingevoede stroom salderen als je verbruik hebt om het tegen weg te strepen.b4sh2them4x schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:10:
[...]
Klopt, het percentage voor saldering is dus van toepassing op de hoeveelheid ingevoerde stroom, mits deze hoeveelheid gelijk is aan of minder is dan de verbruikte stroom. Dit in tegenstelling tot een eerdere suggestie dat het percentage (altijd) betrekking zou hebben op het totale verbruik.
in de context van dit topic gaat het uiteraard over de situatie (fors) meer opwek dan verbruik.
deze discussie is vorig jaar tot in den treure gevoerd en komt nu weer terug door dat artikel die alleen de situatie 'meer verbruik dan teruglevering' laat zien. Ik voel geen behoefte om deze discussie elk jaar opnieuw te gaan voeren.
Het staat overigens correct op die website inderdaad.
de zin "voor zover de hoeveelheid ingevoerde elektriciteit niet meer bedraagt dan de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit" stond eerder niet in het wetsvoorstel en is cruciaal voor correcte interpretatie.
[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 15-06-2023 14:38 ]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Ik begrijp dat er een aantal wijken in NL zijn met erg veel zonnepanelen en dat de teruggeleverde energie niet door die wijk wordt verbruikt op dat moment. Het transformatorhuisje van die wijken kunnen alleen stroom innemen en verdelen voor verbruik in die wijken. Die huisjes kunnen dus geen stroom "uitlaten" en leveren aan het 'grotere" stroomnetwerk, zodat andere wijken/delen van NL het direct kunnen verbruiken. Het schijnt een beveiligings-issue te zijn van die huisjes. Aanpassen is nogal duur en hoog volt monteurs erg schaars. Dat zouden ze toch met spoed moeten oplossen. Ik weet niet hoe groot (hoeveel) dit probleem is in NL.padoempats schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:26:
Zolang het daltarief (nacht) een stukje goedkoper is dan het normaaltarief (overdag) is het op het moment zo erg nog niet met die energieoverschotten op de dag.
Wat ik hier eerder al vroeg maar niet echt een duidelijk antwoord op kreeg is de vraag hoe 'erg' op dit moment de overbelasting van het energienet nou werkelijk is vanwege de zonnepanelen. Wat ik het meeste hoor is dat bedrijven geen aansluiting krijgen, niet omdat er een overschot is, maar juist te weinig capaciteit op het net.
In mijn oren klinkt een overschot van zon, waardoor omvormers een eventjes stoppen en weer doorgaan, helemaal niet als een echt probleem, tja je mist over een zomer een paar kWh, maar dat is niet erg en klinkt eerder als een luxeprobleem als er voldoende aanbod van energie is. Graag wat concrete info over het potentiele probleem van overbelasting door zonnepanelen en welk echt probleem hier achter schuil gaat en hoe groot dat dan is. Voor zover ik het zie gaan omvormers gewoon uit als het de energie niet kwijt kan. Dat is geen probleem in mijn ogen maar juist de uiteindelijk gewenste (eind)situatie: ruimvoldoende capaciteit dat je op piekdagen meer hebt dan nodig, maar dus op de niet-piek-dagen nog steeds veel.
Het hele idee van de salderingsregeling is het stimuleren van het leggen van zonnepanelen op woningen. Men wil zo graag dat 'de vervuiler' betaalt, dat is in deze precies dat. Een EV-rijder betaalt ook geen wegenbelasting en accijnzen, wat de benzine rijder die geen EV kan betalen allemaal moet ophoesten, idem met de bijtelling, zelfde analogie.
Ik zou wel eens willen weten om hoeveel belasting het gaat en hoeveel co2 winst we daarmee hebben in verhouding tot andere stimuleringsmaatregelen/subsidies. Mijn gevoel zegt dat het een zeer effectieve maatregel is, met nog veel meer voordelen zoals meer zelfstandigheid wat betreft energie.
Uiteindelijk willen we het aantal PV-opwek in NL nog steeds fors laten groeien. Alle gemeentes zijn belast met de RES, waarbij ze een streven krijgen om in hun regio een bepaald aandeel duurzame opwekking te creeeren. Daarom zullen er nog veel zonneweides en stimuleringsmaatregelen bij komen om zowel huishoudens als bedrijven te verleiden PV bij te leggen.
Ik lees dit nu al twee keer in dit topic.Natuurlijk kun je bepaalde zaken op een timer zetten maar een wasmachine of vaatwasser aanzetten als ik niet thuis ben doe ik liever niet
Misschien een gekke vraag, maar waarom niet? Ik doe dit al mijn hele leven, snap het issue niet zo goed.
(Dit is niet oordelend bedoeld oid BTW, ben oprecht nieuwsgierig.)
Ik gebruik ook gewoon timers echter voor sommigen zijn de risico's zoals brand of andere problemen die kunnen ontstaan met de machines te groot.DLSS schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:38:
[...]
Misschien een gekke vraag, maar waarom niet? Ik doe dit al mijn hele leven, snap het issue niet zo goed.
Het idee achter het afschaffen van de saderingsregeling is dat salderen meer kost aan gemiste belastinginkomsten dan dat er aan subsidie gegeven wordt in andere regelingen. Alle andere argumenten zijn er later bij verzonnen om het afschaffen van salderen logisch te laten klinken.padoempats schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:26:
Het hele idee van de salderingsregeling is het stimuleren van het leggen van zonnepanelen op woningen.
Dus simpel gezegd, de overheid wil PV bij kleingebruikers niet subsidieëren, de klanten van energieleveranciers draaien op voor de 80% TLV
Een wasdroger kan nog weleens in de fik vliegen, deze zet ik eigenlijk ook nooit aan als ik niet thuis ben.DLSS schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:38:
[...]
Ik lees dit nu al twee keer in dit topic.
Misschien bang voor lekkage bij wasmachine of vaatwasser?
Als water lekkende apparaten niet leiden tot schade zie ik er ook geen probleem in ze AAN te zetten bij afwezigheid en flink aanbod van lokaal opgewekte stroom.DLSS schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:38:
[...]
Ik lees dit nu al twee keer in dit topic.
Met drogers is het een heel ander verhaal omdat van vele drogers in NL de onder-filter handmatig gereinigd moet worden. Ze blijven het doen al zit de filter vol en dat is voor huishoudens een grote oorzaak van brand!
https://huis-en-tuin.info...aak-nummer-1-in-huis.html
De Wet moet automatisch reinigende onder-filters voor drogers VERPLICHT STELLEN.
Volgens mij wordt hier verwezen naar het idee van Wiebus.Femme schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:10:
Vaak wordt er een doemscenario geschetst over een toekomst waarin het terugleveren van energie niets meer oplevert. Dat is gewoon niet waar. Het voorstel is een terugleververgoeding van 80 procent van het leveringstarief exclusief btw en energiebelasting. Het levert dus nog steeds wat op.
Jetten wil die 80% alleen voor de eerste 2 jaar dat salderen afbouwt.
Gezien de streken van 13 jaar vvd, kan het zomaar zijn dat je daarna 2ct krijgt.
En dat is een bedrag waarvan een normaal mens zegt "je krijgt niets meer terug".
Als er brand uitbreekt ben ik eigenlijk liever niet thuis dan wel thuis. En een probleem met de machine is maximaal dat je je was een keer zou verknallen. (Met de 1000+ wasjes die ik gedraaid heb is dit overigens nog nooit voorgekomen).ELD schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:43:
[...]
Ik gebruik ook gewoon timers echter voor sommigen zijn de risico's zoals brand of andere problemen die kunnen ontstaan met de machines te groot.
Ik vind het irritante lawaai van het ding als ik wél thuis ben trouwens vrij storend. Vaak stel ik ze juist expres even uit zodat het draait als we de deur uit zijn 😅
als dat (echt) een marktconform tarief is, dan is dat toch ook prima? zolang er maar een overgangsperiode is zodat beloftes over 7 jaar terugverdientijd gemiddeld waargemaakt kunnen worden.Gele Pellet schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:50:
[...]
Volgens mij wordt hier verwezen naar het idee van Kamps.
Jetten wil die 80% alleen voor de eerste 2 jaar dat salderen afbouwt.
Gezien de streken van 13 jaar vvd, kan het zomaar zijn dat je daarna 2ct krijgt.
En dat is een bedrag waarvan een normaal mens zegt "je krijgt niets meer terug".
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Serieus? Je vraagt dat al 4 jaar en je hebt het nog nooit aan Google gevraagd of zo?Gele Pellet schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:43:
Wel apart dat ik in de 4 jaar dat ik het vraag er nog geen mens antwoord heeft weten te geven op:
1 hoeveel CO2 uitstoot is er?
Waarschijnlijk wel, iberdola pilot plant 20MW unit voor tot 3000t/jaar H2 met 100MW PV en 5MW (4 uurs) accu.phicoh schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:51:
[...]
Hoe gaan ze in Spanje continu waterstof produceren? Niet met PV dus.
Er zien dan geloven hoe goedkoop dat transport naar Nederland zal zijn.
Het blijft opmerkelijk met die export, Spanje heeft van dit type Proton-PEM units alleen al 4-5GW nodig om eigen huidige binnenlands H2 gebruik te vervangen, waarschijnlijk wil men de ammoniak van Fertiberia exporteren.
Op grote schaal is die H2 transport, nog niet zo eenvoudig, overal zijn pilots naar geschikte manier.
Als ammoniak, als LOHC of vloeibaar H2
(Even terug gezocht Waterstof bezoek van koning aan Spanje op beelden is Puertollano unit te zien)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Eens, die hypothetische schade vindt trouwens natuurlijk ook plaats als je wel thuis bent. Zou mijn machine altijd op een plek zetten waar dat geen probleem isAls water lekkende apparaten niet leiden tot schade zie ik er ook geen probleem in ze AAN te zetten bij afwezigheid en flink aanbod van lokaal opgewekte stroom.
Helemaal mee eens!Met drogers is het een heel ander verhaal omdat van vele drogers in NL de onder-filter handmatig gereinigd moet worden. Ze blijven het doen al zit de filter vol en dat is voor huishoudens een grote oorzaak van brand!
https://huis-en-tuin.info...aak-nummer-1-in-huis.html
De Wet moet automatisch reinigende onder-filters voor drogers VERPLICHT STELLEN.
Ik ben heel erg strict met die filters. Laatst zelfs een discussie over gehad met mijn vriendin die het een gedoe vond om het elke keer schoon te maken..
Maar goed, dat filter maak je schoon als je je was in de droger doet. Dat doe je zowel voor was met timer als was zonder timer. Voor dat is thuisblijven geen factor.
Hoe kan je dit continu noemen? Dan heb je 4 uur lang 5 MW, voor een fabriek die 20 MW aankan, en daarna niets.Domba schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:56:
Waarschijnlijk wel, iberdola pilot plant 20MW unit voor tot 3000t/jaar H2 met 100MW PV en 5MW (4 uurs) accu.
Wind op de noordzee heeft een capaciteitsfactor van ongeveer 50%. Je hebt echt een forse accu nodig om met PV de 50% te halen.
En wat als je dak niet groot genoeg is?denneappel schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:53:
Wat als je geen dak hebt?Gele Pellet schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:03:
[...]
En wat als je dak niet groot genoeg is?
Is dit ook een groot probleem voor warmtepompdrogers? Die worden helemaal niet zo warm en werken op dezelfde wijze als een koelkast.
Nieuwe panelen van 450Wp en 2 x een 7kW omvormer, meer wil ik er niet van maken, meeste panelen liggen vrij plat dus daardoor ook al minder opwek in de winter.Sjamo schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:32:
[...]
Kan dat ook te maken hebben met het maken van keuzes wat betreft de panelen en omvormers?
Wij hebben onze keuzes daarin gemaakt alsof er niet gesaldeerd wordt, en wanneer ik onze opbrengst in december en januari omreken naar jouw hoeveelheid Wp, dan zouden wij ongeveer 410kWh opbrengen per maand, in die 2 maanden. Het is niet alles, maar je zal er een veel groter deel van je verbruik rechtstreeks mee kunnen voeden.
Mensen zeggen tegen ons dat we moeten kijken naar meer opbrengst in de zomer, niet in de winter want dan is de opbrengst verwaarloosbaar zegt men dan, maar voor ons werkt het goed.
Dit is gewoon onzin, er zit echt geen keerklep in een trafohuisje en een trafo werkt beide kanten op.Antonio di schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:35:
[...]
Ik begrijp dat er een aantal wijken in NL zijn met erg veel zonnepanelen en dat de teruggeleverde energie niet door die wijk wordt verbruikt op dat moment. Het transformatorhuisje van die wijken kunnen alleen stroom innemen en verdelen voor verbruik in die wijken. Die huisjes kunnen dus geen stroom "uitlaten" en leveren aan het 'grotere" stroomnetwerk, zodat andere wijken/delen van NL het direct kunnen verbruiken. Het schijnt een beveiligings-issue te zijn van die huisjes. Aanpassen is nogal duur en hoog volt monteurs erg schaars. Dat zouden ze toch met spoed moeten oplossen. Ik weet niet hoe groot (hoeveel) dit probleem is in NL.
Bedoel je dat het een beveiligingsissue is dat elektriciteit niet teruggeleverd kan worden op het middenspanningsnet en ophoopt met mogelijk brand tot gevolg in het huisje? Of vanwege een beveiliging wordt er niet teruggeleverd op het middenspanningsnet. Indien het laatste, dan is dat toch geen 'probleem', maar gewoon 'zonde'. We moeten wel problemen en gemiste kansen goed onderscheiden. Als overbelasting in enkele straten alleen zorgt voor tijdelijk pauzerende omvormers, dan is het gewoon vervelend maar geen probleem wat we met zn alle moeten oplossen. In mijn ogen juist iets waar we uiteindelijk naar toe willen, en zoveel mogelijk 'vol' netwerk zodat er dus minimaal fossiele brandstof nodig is om het aan te vullen. Dus hoe meer klapperende omvormers hoe beter.Antonio di schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:35:
[...]
Ik begrijp dat er een aantal wijken in NL zijn met erg veel zonnepanelen en dat de teruggeleverde energie niet door die wijk wordt verbruikt op dat moment. Het transformatorhuisje van die wijken kunnen alleen stroom innemen en verdelen voor verbruik in die wijken. Die huisjes kunnen dus geen stroom "uitlaten" en leveren aan het 'grotere" stroomnetwerk, zodat andere wijken/delen van NL het direct kunnen verbruiken. Het schijnt een beveiligings-issue te zijn van die huisjes. Aanpassen is nogal duur en hoog volt monteurs erg schaars. Dat zouden ze toch met spoed moeten oplossen. Ik weet niet hoe groot (hoeveel) dit probleem is in NL.
Ik wilde alleen maar aangeven dat bepaalde combinaties verhoudingsgewijs meer opbrengen bij weinig zonlicht en in de winter. En dan brengen ze uiteraard verhoudingsgewijs minder op in de zomer.klump4u schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:08:
[...]
Nieuwe panelen van 450Wp en 2 x een 7kW omvormer, meer wil ik er niet van maken, meeste panelen liggen vrij plat dus daardoor ook al minder opwek in de winter.
Wanneer salderen ophoudt kan dat gunstig werken.
Daar ben ik ook nieuwsgierig naar eigenlijk. Persoonlijk zet ik het überhaupt liever niet aan als ik op bed lig ieg.ELD schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:06:
[...]
Is dit ook een groot probleem voor warmtepompdrogers? Die worden helemaal niet zo warm en werken op dezelfde wijze als een koelkast.
Die zin is toegevoegd door het gelobby van de energieleveranciers.de Peer schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:34:
[...]
de zin "voor zover de hoeveelheid ingevoerde elektriciteit niet meer bedraagt dan de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit" stond eerder niet in het wetsvoorstel en is cruciaal voor correcte interpretatie.
Deze nemen de 'energievrijheid' die zonnepanelen je geven nu helemaal af.
Wordt eens tijd om als netto terugleveraars zelf een energiecooperatie te beginnen. We kunnen klanten onze overtollige stroom direct verkopen of schenken. Maar wacht even!? De ACM werpt een muur van bureaucratie op om een leverancier te worden, die zijn ook onderdeel van de energielobbyclub
Is volgens mij ook niet continue,phicoh schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:01:
[...]
Hoe kan je dit continu noemen? Dan heb je 4 uur lang 5 MW, voor een fabriek die 20 MW aankan, en daarna niets.
Wind op de noordzee heeft een capaciteitsfactor van ongeveer 50%. Je hebt echt een forse accu nodig om met PV de 50% te halen.
Voor schip als de eerste LH2 de "Suiso Frontier" 55ton (4 tanks ~69000m3), moet het ook nog eerst afgekoeld en vloeibaar gemaakt worden (71kg/m3 vloeibaar) wat ook energie kost
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
In de nieuwe energiewet staat dat je peer to peer mag gaan leveren aan anderen. dus dat levert een hoop mogelijkheden op. tenzij de lobby dat nog weet te voorkomen.bmoorman schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:18:
[...]
Die zin is toegevoegd door het gelobby van de energieleveranciers.![]()
Deze nemen de 'energievrijheid' die zonnepanelen je geven nu helemaal af.
Wordt eens tijd om als netto terugleveraars zelf een energiecooperatie te beginnen. We kunnen klanten onze overtollige stroom direct verkopen of schenken. Maar wacht even!? De ACM werpt een muur van bureaucratie op om een leverancier te worden, die zijn ook onderdeel van de energielobbyclub
1. 37 biljoen kgGele Pellet schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:43:
Mooi verhaal totdat ik dit las:
[...]
Wel apart dat ik in de 4 jaar dat ik het vraag er nog geen mens antwoord heeft weten te geven op:
1 hoeveel CO2 uitstoot is er?
2 Hoeveel moeten we verminderen om de klimaatverandering om te keren?
3 Hoeveel kunnen we verminderen door wat te doe?
Mocht je willen antwoorden, gelieve niet te verwijzen naar rapporten met een miljoen woorden.
Is het genoeg om 50% minder auto's, schepen en vliegtuigen te laten bewegen, of zitten we dan pas aan de 2% van wat nodig is?
Met andere woorden: toon eens aan dat we de verandering kunnen omkeren.
2. Omkeren wil niet meer maar afremmen wel. We moeten naar 0 CO2 uitstoot in 2050 om het nog enigzins binnen de perken te houden.
3. Nou stoppen met CO2 uitstoten en wat er toch nog uitgestoten wordt opslaan. Doelstelling is 0
Het gaat niet om minder auto's, schepen enzo maar om minder uitstoot van broeikasgassen. Dus 50% reductie van benzine auto's helpt niet, vergroenen mobiliteit wel.
Maar goed, het is hier offtopic, ik denk dat je beter naar Klimaat: wetenschap en achtergronden kunt gaan
Dat is toch hetzelfde. Stroom moet van producent naar afnemer. Als (simpel gezegd) er niet genoeg kabel beschikbaar is om dat te doen, dan heb je dus een capaciteitsprobleem. En wanneer treedt dat capaciteitsprobleem vooral op? Als zonne-opwek (plus wind) volop staat te stampen. Want dan heb je maximale productie, lage prijzen, ideaal zou je zeggen. Maar je loopt tegen de grens dat je het niet kunt verplaatsen. Dus: capaciteitstekort. En dat heeft wel degelijk te maken met de pieken in duurzame opwek (en verbruik).padoempats schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:26:
Precies dit. We willen zoveel mogelijk stroom productie groen maken, dus wind en zon. Dus de pieken in zonneproductie willen we nog hoger hebben! Dus capaciteitproblemen zullen voorlopig wel blijven.Uiteindelijk willen we het aantal PV-opwek in NL nog steeds fors laten groeien. Alle gemeentes zijn belast met de RES, waarbij ze een streven krijgen om in hun regio een bepaald aandeel duurzame opwekking te creeeren. Daarom zullen er nog veel zonneweides en stimuleringsmaatregelen bij komen om zowel huishoudens als bedrijven te verleiden PV bij te leggen.
De oplossing zit erin dat je verbruik en opwek beter afstemt. Opwek is in principe gestuurd door de natuur. Dus proberen we tijdens die pieken zo goed mogelijk alles te verbruiken wat we kunnen maken. Desnoods door er waterstof mee te maken of batterijen mee te laden. Maar bij dit alles is locatie wel van belang. Liefst wil je dat op regionale basis de boel met elkaar in evenwicht is zodat je niet enorm veel stroom over lange afstand moet vervoeren, want: capaciteitsproblemen.
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Ik ben geen (hoogspannings-)stroom specialist en ik geloof @ds23man wel, gezien zijn antwoord op mijn Postpadoempats schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:12:
[...]
Bedoel je dat het een beveiligingsissue is dat elektriciteit niet teruggeleverd kan worden op het middenspanningsnet en ophoopt met mogelijk brand tot gevolg in het huisje? Of vanwege een beveiliging wordt er niet teruggeleverd op het middenspanningsnet. Indien het laatste, dan is dat toch geen 'probleem', maar gewoon 'zonde'. We moeten wel problemen en gemiste kansen goed onderscheiden. Als overbelasting in enkele straten alleen zorgt voor tijdelijk pauzerende omvormers, dan is het gewoon vervelend maar geen probleem wat we met zn alle moeten oplossen. In mijn ogen juist iets waar we uiteindelijk naar toe willen, en zoveel mogelijk 'vol' netwerk zodat er dus minimaal fossiele brandstof nodig is om het aan te vullen. Dus hoe meer klapperende omvormers hoe beter.
Ja, het kan dus niet van de 230V in het trafo-verdeelhuis terug naar de hogere spanning van het grote stroom netwerk.
Ik heb een paar kennissen die melden dat uitval komt door het trafo-verdeelhuisje bij wijken met veel zonnepanelen en het niet ligt aan hun installatie in huis of andere huizen. Of het nu is dat het trafo-verdeelhuisje GEEN of te WEINIG stroom kan terug leveren aan het grote net, weet ik niet precies. "Mogelijk ook te weinig kunnen terug leveren" had ik misschien in de vorige Post erbij moeten zetten.
Zij krijgen te horen dat de beveiliging en/of de transformator (niet dynamische trafo's naar dynamisch ???) in het trafo-verdeelhuisje moet worden aangepast met mogelijk ook delen van de kabels van de huishoudens naar het trafo-verdeelhuisje .
Dat lijkt mij wel een probleem omdat je zodoende de energiebelasting zou kunnen ontwijken.de Peer schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:25:
[...]
In de nieuwe energiewet staat dat je peer to peer mag gaan leveren aan anderen. dus dat levert een hoop mogelijkheden op. tenzij de lobby dat nog weet te voorkomen.
Dan moet het geld weer ergens anders vandaan komen...
Of er komt gewoon een zonnepaneel-tax, in diverse landen hebben ze dit ook al dacht ik.
In vino veritas, in aqua sanitas
Op dit moment heb ik 14005 Wp geïnstalleerd vermogen van PV. Ik kan er dus theoretisch nog ca. 3000 Wp bijleggen (heb ik ook nog ruimte voor).denneappel schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:53:
[...]
Als ik dat dan via een simulatie ga uitrekenen wat dat oplevert:
/f/image/UWGEz72bmUVrarxLfLUWosop.png?f=fotoalbum_large)
De groene lijn is het verbruik, zoals ik nu mijn gedrag heb. Ik zou met een beetje goede wil naar de blauwe lijn kunnen gaan (iets meer eigen gebruik van PV). Dat levert mij na 2030 ca. € 10,- per maand op en het milieu wordt per jaar met ca. 900 kWh minder belast). Zou ik er nog 3000 Wp bijleggen (rode lijn), dan levert dit een kostenbesparing van ca. € 40,- per maand op. Volgens mij is de terugverdientijd dan langer dan 7 jaar. Het aan het net onttrokken verbruik gaat echter maar met 400 kWh naar beneden. Dus hoeveel PV moet ik wel niet bijleggen om ook de winter af te kunnen dekken? En dit alles bij een TLV van 80% van de kale prijs. Zou ik dezelfde berekening maken met een TLV van 40% van de kale prijs, dan is de businesscase nog slechter:
/f/image/UT8prv5DLM4yZjBITNPkb7ZQ.png?f=fotoalbum_large)
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Een trafohokje is gewoon een dom ding. Er komt middenspanning binnen ( 10 kV-20kV) via een schakelinstallatie met zekeringen ( gewoon smelt maar dan voor MS), dat gaat dan naar de trafo die er 230/400V van maakt. Dat gaat dan via zekeringen ( ook smelt) naar een laagspanningsverdeelinstallatie met afgaande zekeringen ( smelt ) naar de distributiekabels in de straat. Een transformator is volledig onzijdig wat betreft de richting waarheen de stroom loopt. De enige slimmigheid die er in zit is dat de zekeringen zo geconfigureerd zijn dat deze knallen bij overbelasting.Antonio di schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:45:
[...]
Ik ben geen (hoogspannings-)stroom specialist en ik geloof @ds23man wel, gezien zijn antwoord op mijn Post.
Ja, het kan dus niet van de 230V in het trafo-verdeelhuis terug naar de hogere spanning van het grote stroom netwerk.
Ik heb een paar kennissen die melden dat uitval komt door het trafo-verdeelhuisje bij wijken met veel zonnepanelen en het niet ligt aan hun installatie in huis of andere huizen. Of het nu is dat het trafo-verdeelhuisje GEEN of te WEINIG stroom kan terug leveren aan het grote net, weet ik niet precies. "Mogelijk ook te weinig kunnen terug leveren" had ik misschien in de vorige Post erbij moeten zetten.
Zij krijgen te horen dat de beveiliging en/of de transformator (niet dynamische trafo's naar dynamisch ???) in het trafo-verdeelhuisje moet worden aangepast met mogelijk ook delen van de kabels van de huishoudens naar het trafo-verdeelhuisje .
In Spanje is die zonnepanelentax ooit ingevoerd (omdat daar de energiebelasting gebruikt werd voor de kosten van het netbeheer moest er een alternatief komen voor wie nauwelijks meer van het net afneemt). Belasting is vervolgens nooit daadwerkelijk geïnd, en inmiddels alweer een paar jaar geschrapt. Dat is ook natuurlijk helemaal een foute belasting als je in Europees verband afspraken maakt over een snelle verduurzaming.JohanNL schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:46:
Dat lijkt mij wel een probleem omdat je zodoende de energiebelasting zou kunnen ontwijken.
Dan moet het geld weer ergens anders vandaan komen...
Of er komt gewoon een zonnepaneel-tax, in diverse landen hebben ze dit ook al dacht ik.
In Spanje moest je volgens diezelfde regeling trouwens je overschot ook gratis leveren. Is inmiddels ook gewijzigd in een fatsoenlijke terugleververgoeding.
Er zijn genoeg alternatieve belastingen te verzinnen op allerlei vervuilende activiteiten. Ook in Nederland.
Minister Jetten wil de energiebelasting op aardgas bijvoorbeeld verhogen. Dat zijn al extra inkomsten voor de staat zo lang we nog niet van het aardgas af zijn als samenleving. Ik kan me daarnaast ook wel iets voorstellen bij een extra heffing op fossiel opgewekte elektriciteit en warmte uit biomassa. Daarnaast kennen we hier ook een vaste netbeheervergoeding die ze in veel landen niet kennen.
Maar goed, belastingen, dat is in dit item offtopic, alhoewel het ophogen van de terugleververgoeding met de energiebelasting (maar dan dus in negatieve vorm, ontvangen ipv betalen) wel een belangrijke zet zou kunnen zijn om een fatsoenlijke terugleververgoeding te behouden en de terugverdientijd van zonnepanelen binnen de perken te houden.
[ Voor 22% gewijzigd door Linea op 15-06-2023 16:50 ]
De meeste middenspanningsruimtes zijn inderdaad vrij dom. Al zijn de netbeheerders druk bezig om een deel daarvan wat slimmer te maken.ds23man schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:20:
[...]
Een trafohokje is gewoon een dom ding. Er komt middenspanning binnen ( 10 kV-20kV) via een schakelinstallatie met zekeringen ( gewoon smelt maar dan voor MS), dat gaat dan naar de trafo die er 230/400V van maakt. Dat gaat dan via zekeringen ( ook smelt) naar een laagspanningsverdeelinstallatie met afgaande zekeringen ( smelt ) naar de distributiekabels in de straat. Een transformator is volledig onzijdig wat betreft de richting waarheen de stroom loopt. De enige slimmigheid die er in zit is dat de zekeringen zo geconfigureerd zijn dat deze knallen bij overbelasting.
In principe is het mogelijk om via de trapstadinstelling op de transformator de spanning te verlagen, waardoor de spanning bij alle achterliggende aansluitingen verlaagd wordt en de omvomers minder snel afschakelen. Deze instelling kan eigenlijk altijd alleen handmatig gedaan worden, en als deze te laag staat wordt de spanning bij veel stroomverbruik en weinig opwek weer te laag.
Een oplossing is een zogenaamde intelligente distributietransformator die zijn trapstand automatisch aanpast, maar die zijn duur en er zijn te weinig handjes om ze te installeren.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Zo'n ding staat hier op 4 km afstand:HandyLumberjack schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:52:
[...]
De meeste middenspanningsruimtes zijn inderdaad vrij dom. Al zijn ze de netbeheerders druk bezig om een deel daarvan wat slimmer te maken.
In principe is het mogelijk om via de trapstadinstelling op de transformator de spanning te verlagen, waardoor de spanning bij alle achterliggende aansluitingen verlaagd wordt en de omvomers minder snel afschakelen. Deze instelling kan eigenlijk altijd alleen handmatig gedaan worden, en als deze te laag staat wordt de spanning bij veel stroomverbruik en weinig opwek weer te laag.
Een oplossing is een zogenaamde intelligente distributietransformator die zijn trapstand automatisch aanpast, maar die zijn duur en er zijn te weinig handjes om ze te installeren.
https://www.rtvnoord.nl/n...t-zonne-energie-reguleren
Overigens is het helemaal niet nieuw, bestond al voor de tweede wereld oorlog. Maar het is geen oplossing, het MS net moet het ook maar aankunnen.
Dit topic is daar een goed voorbeeld van
Uiteindelijk komt de rekening ook voor al deze nieuwe en duurzame alternatieven.
In vino veritas, in aqua sanitas
Mijn ervaring is toch anders. Ik heb een vrij nieuwe wasmachine (paar jaar oud) en een vaatwasser van ruim een jaar oud. Beide verbruiken een minuut of 40 2000 tot 2200Watt om het water op te warmen, en na ongeveer een uur doen ze hetzelfde nog een keer gedurende ca. 10 minuten. Beide apparaten verbruiken ongeveer 2kWh per wasbeurt. En dan was ik gewoon op 40 graden, en ook met de vaatwasser doe ik niets geks (geen standje ultravette vaat of zo). Alleen geen ecostand, want dan is de boel niet schoon en de vaat ook nog kleddernat na afloop van de wasbeurt.ds23man schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:50:
Dat afstemming van opwek en verbruik een goed idee is, staat als een paal boven water. Alleen is dat op consumenten niveau lastig en zet geen zoden aan de dijk. Voorbeeld: een wasmachine verbruikt gemiddeld 0,5 kWh per wasbeurt. De verbruikspiek is slechts een minuut of tien tijdens het opwarmen. Een vaatwasser 1 kWh en dan alleen een beginpiek en een piek aan het eind om de vaat te drogen. Een droger verbruikt wat meer 1,5- 2,5 kWh afhankelijk van condensvariant of warmtepomp. Verbruik is wat gelijkmatiger. Al met al zijn dit geen getallen waarmee je een deuk in een pakje boter slaat.
De warmtepompwasdroger verbruikt juist minder vermogen (maar wel langer op dezelfde hoogte): varieert een beetje tussen 450 en 600W, en dat ongeveer twee uur lang (alleen met veel handdoeken wat langer). Dus zo'n 1kWh per droogbeurt, of 1,5 kWh met veel handdoeken.
In ieder geval scheelt het veel om die overdag aan te zetten als de zon schijnt, evenals de warmtepompboiler. Alleen daarmee halen we al een behoorlijk hoog eigen gebruik.
Alleen de oven, inductiekookplaat, magnetron, waterkoker plan je niet zo makkelijk op een gunstig tijdstip in.
En de vaste gebruikers (router, modem, vloerverwarmingspomp) en tv en verlichting kun je ook niet beperken tot als de zon schijnt.
Maar met het slim aanzetten van apparaten, kun je het afbouwen van het salderen in ieder geval deels compenseren.
[ Voor 16% gewijzigd door Linea op 15-06-2023 17:22 ]
Hier ook het geval, zou ik alle was, droger, vaatwas en WPB overdag laten lopen dan al gauw 17-1800kWh in de zonuren erbij.Linea schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:09:
[...]
Mijn ervaring is toch anders. Ik heb een vrij nieuwe wasmachine (paar jaar oud) en een vaatwasser van ruim een jaar oud. Beide verbruiken een minuut of 40 2000 tot 2200Watt om het water op te warmen, en na ongeveer een uur doen ze hetzelfde nog een keer gedurende ca. 10 minuten. Beide apparaten verbruiken ongeveer 2kWh per wasbeurt. En dan was ik gewoon op 40 graden, en ook met de vaatwasser doe ik niets geks (geen standje ultravette vaat of zo). Alleen geen ecostand, want dan is de boel niet schoon en de vaat ook nog kleddernat na afloop van de wasbeurt.
De warmtepompwasdroger verbruikt juist minder vermogen (maar wel langer op dezelfde hoogte): varieert een beetje tussen 450 en 600W, en dat ongeveer twee uur lang (alleen met veel handdoeken wat langer). Dus zo'n 1kWh per droogbeurt, of 1,5 kWh met veel handdoeken.
In ieder geval scheelt het veel om die overdag aan te zetten als de zon schijnt, evenals de warmtepompboiler. Alleen daarmee halen we al een behoorlijk hoog eigen gebruik.
Alleen de oven, inductiekookplaat, magnetron, waterkoker plan je niet zo makkelijk op een gunstig tijdstip in.
En de vaste gebruikers (router, modem, vloerverwarmingspomp) en tv en verlichting kun je ook niet beperken tot als de zon schijnt.
Maar met het slim aanzetten van apparaten, kun je het afbouwen van het salderen in ieder geval deels compenseren.
Heb je in je berekening gehouden met het feit dat niet altijd de zon schijnt zoals vandaag en dat er in de winter periode maanden zijn waar de opbrengst van panelen heel laag is.klump4u schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:41:
[...]
Hier ook het geval, zou ik alle was, droger, vaatwas en WPB overdag laten lopen dan al gauw 17-1800kWh in de zonuren erbij.
Ga eens uit van 200 dagen in een jaar waarop je effectief dit kan toepassen, op hoeveel kom je dan uit?
Nou de ervaring is dat er met 14400Wp altijd wel wat wordt opgewekt overdag en dan bedoel ik niet een paar honderd Wh.hanev001 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:25:
[...]
Heb je in je berekening gehouden met het feit dat niet altijd de zon schijnt zoals vandaag en dat er in de winter periode maanden zijn waar de opbrengst van panelen heel laag is.
Ga eens uit van 200 dagen in een jaar waarop je effectief dit kan toepassen, op hoeveel kom je dan uit?
Bij warmtepompdrogers is het risico aanzienlijk kleiner. Bij warmtepompdrogers wordt de pomp uitgeschakeld zodra die te heet wordt. De compressor kan na een droogcyclus ook niet onmiddellijk opnieuw starten.ELD schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:06:
Maar elk apparaat in huis kan brand veroorzaken, of kortsluiting. Zelfs je tv die uitstaat, bijvoorbeeld als een muis de stroomkabel doorknaagt.
De droger hebben we meestal alleen aanstaan als we thuis zijn. We moeten toch al thuis zijn om de was uit de wasmachine over te laden. Maar met de warmtepompdroger ga ik daarna weleens weer naar buiten om boodschappen te halen. Bij de vorige droger deed ik dat echt nooit, want klassieke drogers stonden bekend om hun brandrisico (we hebben zelfs ook weleens gehad dat de was er al in lag te koken toen de thermostaat blijkbaar de geest gegeven had).
Ipv uit te gaan van het meest negatieve scenario kan je ook kijken wat wel realistische winst is. Door meer PV neer te leggen verleng je het seizoen en daarnaast kan iedere kWh in de winter zo warmptepomp, in december en januari zal dat gemiddeld niet de moeite zijn, maar in oktober en maart wel.bbbrumbrum schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:54:
[...]
Wat meer?
Met nieuwbouw heb je al 30kWP nodig op zuid om je WP'tje op de donkere dagen aan de gang te houden.
Iedereen zonder zonnepanelen betaald mee aan het feit dat jij gratis en voor niets een perfecte virtuele accu hebt zonder enige vorm van verlies. Het salderen maakt het mogelijk dat mensen met een COP=1 hele huizen verwarmen, daar zie ik met de beste wil van de wereld geen duurzaamheid in, het heeft maar met één ding te maken financieel gewin. Op zich niets mis mee, maar noem het beestje dan wel gewoon bij de naam.Hansieo schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:12:
Ik stelde al een keer eerder...
KNOPJE om en POEFFFFfff, alle zonnepanelen weg uit Nederland,
vraag aan je: gaat nu de kWh prijs omhóóg of naar beneden??
dus?????
Naar mijn idee (en als je bovenstaande vraag júist beantwoorde..) fietsen de NIET zonnepaneel eigenaren dus mee op de verlaagde kWh prijzen "veroorzaakt" door de mensen die.... INVESTEREN
Het is niet míjn schuld (en dat van alle andere PV investeerders) dat de Nederlandse politiek gehandicapt is door het feit dat ze zich laten influisteren door energiereuzen die zoveel mogelijk winst willen maken
(lees: investering zsm terug halen..)
Probleem van salderen is dat ik geen enkele financiële incentive heb om zuinig met elektra te zijn, er ligt ruim 10 kWp op het dak, zonder elektrische auto kunnen we het daarmee in theorie nogal bont maken zolang we ongehinderd mogen salderen.
Financieel wil ik lekker blijven salderen, maar technisch gezien is het natuurlijk volledig onhoudbaar.
PS. met schreeuwen krijg je niet eerder gelijk.
Hoe dan? Iedereen betaald een vast capaciteitstarief. Mijn netwerk belasting in de winter is hoger dan wanneer ik in de zomer op max staat terug te leveren. Echter zelfs in de winter kom ik nog niet op de helft van wat ik volgens de aangesloten capaciteit (35A) mag gebruiken.
Ik snap dat er mensen zijn die meer PV opbrengst hebben dan ze normaal gebruiken. Maar ten eerste levert dat normaal gesproken ook geld op (zei het niet zo veel, hoewel er mensen met een SAP de laatste tijd enorm veel verdiend hebben), dus waarom zou je dat verstoken op een nutteloze manier, maar vooral, waarom leg je extra PV om het daarna op een nutteloze manier te gaan verstoken?Oilman schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:05:
Probleem van salderen is dat ik geen enkele financiële incentive heb om zuinig met elektra te zijn, er ligt ruim 10 kWp op het dak, zonder elektrische auto kunnen we het daarmee in theorie nogal bont maken zolang we ongehinderd mogen salderen.
Financieel wil ik lekker blijven salderen, maar technisch gezien is het natuurlijk volledig onhoudbaar.
Blijft over, als na het afschaffen van het salderen die groei van de hoeveelheid PV opeens staakt, dan hebben we een veel groter probleem dan die paar mensen met teveel PV, die het op een nutteloze manier gebruiken.
We zullen het gaan zien, maar ik denk dat vooral de mensen zonder PV de klos zullen zijn van het afschaffen van de salderingsregeling.
De zekeringen in het secundair deel van de trafo zijn afhankelijk van de belastbaarheid van de kabels richting de verbruikers, daar kan de netbeheerder iets mee spelen, daar zijn wel grenzen aan verbonden.ds23man schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:20:
[...]
Een trafohokje is gewoon een dom ding. Er komt middenspanning binnen ( 10 kV-20kV) via een schakelinstallatie met zekeringen ( gewoon smelt maar dan voor MS), dat gaat dan naar de trafo die er 230/400V van maakt. Dat gaat dan via zekeringen ( ook smelt) naar een laagspanningsverdeelinstallatie met afgaande zekeringen ( smelt ) naar de distributiekabels in de straat. Een transformator is volledig onzijdig wat betreft de richting waarheen de stroom loopt. De enige slimmigheid die er in zit is dat de zekeringen zo geconfigureerd zijn dat deze knallen bij overbelasting.
Overigens bestaat de term middenspanning al lang niet meer, in AC is alles tot 1.000V laagspanning, alles daarboven valt nu onder hoogspanning, dat is ook zo in de EN en NEN normen zo beschreven.
De oude middenspanning ging overigens van 1.000V A-C tot 25 kV, vanaf 25 kV en hoger was het hoogspanning. De term middenspanning wordt mn binnen de techniek gebruikt voor bedrijfsinstallaties, om het onderscheid met de transport hoogspanning te onderscheiden, maar formeel is het dus allemaal hoogspanning.
Overigens zo heel dom zijn die trafohuisjes nu ook weer niet, vaak zijn er ook netffilters ed geïnstalleerd, of zelfs smart, zie het artikel iets terug, ik weet dat oa Siemens een heel netwerk aan smartgrid apparatuur heeft die veel slimmer ook met elkaar kunnen communiceren en zo behoorlijk autonom kunnen regelen. Het grote nadeel is dat dan alles hierop aangepast moet worden, mn ook de nodige deskundigheid wordt hierdoor anders, dus opleiden. Wat wij vaak vergeten is dat de backbone van ons net uit de jaren 60 en 70 van de borige eeuw komt, deze zijn wel aangepast cq uitgebreid.
Overigens kan het ook zo zijn dat je het trafohuisje, zeker bij een uitbreiding kunt vervangen door een krachtiger model, hierbij moeten de upstream kabels wel voldoende capaciteit hebben.
Het is een behoorlijk complex gebeuren waar alles opelkaar afgestemd moet zijn.
[ Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 16-06-2023 00:20 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
https://www.liander.nl/node/23479
En over middenspanningskabels en -installaties op PDOK.
https://app.pdok.nl/viewe...ddenspanningsinstallaties
Liander maakt zelf echt onderscheid met de 50kV-kabels die het ook nog heeft.
Eigenschap “spanningsniveau” van verbindingen en stations.
HS voor hoogspanning (>= 50 kV).
MS voor middenspanning (>= 400 Volt, < 50 kV).
MS/LS overgangspunt MS-LS.
LS voor laagspanning (< 400 Volt).
https://www.liander.nl/pa...vens-elektriciteitsnetten
Maar goed, we dwalen af van de toekomst van het salderen.
[ Voor 94% gewijzigd door Linea op 16-06-2023 00:45 ]
Leuk, maar formeel gewoon onjuist, alleen blijkt de benaming middenspanning bijna niet is uit te roeien.Linea schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 00:35:
Ach, zelfs Liander heeft het nog gewoon over het middenspanningsnet.
https://www.liander.nl/node/23479
En over middenspanningskabels en -installaties op PDOK.
https://app.pdok.nl/viewe...ddenspanningsinstallaties
Wat zij als middenspanning benoemen is in feite gewoon hoogspanning. Wat ik overigens hier grappig vind dat zij de grens hier bij 20 kV leggen.
Grens voor hoogspanning ligt bij Liander overigens bij 50 kV. Tussen 20kV en 50kV komt niet voor bij Liander. De trafostations ('middenspanningsruimten') in de wijken worden verbonden met 10kV of maximaal 20kV, daarom noemen ze dat middenspanning.
[ Voor 54% gewijzigd door Linea op 16-06-2023 00:58 ]
Laat nu juist deze EN en NEN normen bedoeld zijn om eenduidig deze dingen vast te leggen, de techniek staat niet stil en dus ook niet de hiervoor bedoelde normen. Normen worden veelal veel beter actueel gehouden dan de wetgeving zelf. Kijk zelf maar hoeveel wetten en voorschriften ouder dan 50 jaar zijn, je zult verstelt staan van de aantallen.Linea schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 00:46:
Wie bepaalt wat formeel onjuist is? NEN en EN zijn geen wetgevers. Misschien moeten de schrijvers daarvan zich houden bij wat al decennia gangbaar is aan terminologie.
Overigens zijn dit soort normen veelal in nationale en internationale wetgeving verankerd en via die weg maken zij deel uit van de wetgeving.
Dat is bv heel goed zichtbaar in EU wetgeving, waar de geharmoniseerde normen eigenlijk de technische backbone vormen.
Maar je hebt gelijkt we dwalen af, echter wat volgens de politiek de oorzaak is en dus de reden om salderen te beëindigen, het zogenaamde vollopen van het net (overbelasten) is maar één kant van de medaille, blijkt overigens zelfs meer dan twee kanten te hebben.
Er was heel lang geen noodzaak om ons zorgen te maken met ons stroomnet, deze was namelijk nooit opgezet om in twee richtingen te fungeren. Men had tenslotte gas uit Groningen waarmee men redelijk snel de stroombehoefte kon regelen. Zonnepanelen waren nog heel ver weg en was meer iets voor de ruimtevaart, veel te duur om daar in Nederland, het land van slecht weer, voldoende en tegen redelijke prijzen energie mee te produceren.
De techniek ging echter veel te snel en kwam na het inspringen van China in deze markt in een nog grotere stroomversnelling.
En voor dit soort toepassing was ons transporteert gewoon niet voor gebouwd, ook omdat steeds meer energie van gas naar stroom overging. Men heeft in feite te lang gewacht om de nodige investeringen te doen en dit al de afgelopen 25 jaar. Het probleem was ook dat de stroominfrastukuur niet voldoende zichtbaar was, een nieuwe kabel zie je niet, een nieuwe snelweg wel.
Een ander reden waarom de saldering vanuit de politiek beëindigd zou moeten worden, het was te succesvol en koste te veel geld, omdat er minder belasting binnen kwam.
Met het oog voor de energietransitie zijn deze zonnepanelen echter dringend nodig, alleen snapt de politiek niet dat een TVT van 10 jaar of langer voor de meeste mensen niet interessant is.
Nu stoppen met salderen zal niets veranderen aan het dichtslibben van ons net, de stroom blijft gewoon komen, locale energieopslag op huisniveau is met de huidige accutechnologie niet op grote schaal haalbaar, indem voor locale opslag op wijk en dorpniveau, oa ook omdat veelal deze kabels al aan hun limit zitten.
De enige optie is sterk op vernieuwing (smartgrid) van de netinfra te zetten, helaas ontbreekt het hier weer aan voldoende technische mensen, en dat kost tijd die we eigenlijk niet hebben.
De techniek is beschikbaar om een optimale groene energietransitie in gang te zetten, wind, zo’n, waterstof zijn hierbij met elkaar verweven echter de noodzakelijke gelden en middelen en mensen ontbreken.
Eigenlijk is het al vijftien minuten na 12, dus zal alles op alles in de juiste richting gezet moeten worden om de richting te keren. Salderen kan hierbij helpen.
En huishoudens zonder panelen mogen dat ook doen, we houden ze niet tegen, ik maak ook geen gebruik van alles waar ik recht op heb.hanev001 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:23:
@ Oilman: "Iedereen zonder zonnepanelen betaald mee aan het feit dat jij gratis en voor niets een perfecte virtuele accu hebt zonder enige vorm van verlies."
En ook pv bezitters zitten in dat capaciteit tarief, de netbelasting valt daar binnen, ook betalen we netbeheer kosten net als de niet pv bezitters, daar staat niet dat het 1 kant op is.Hoe dan? Iedereen betaald een vast capaciteitstarief. Mijn netwerk belasting in de winter is hoger dan wanneer ik in de zomer op max staat terug te leveren. Echter zelfs in de winter kom ik nog niet op de helft van wat ik volgens de aangesloten capaciteit (35A) mag gebruiken.
Ik betaal mee aan de extra belasting op het net wat elektrische auto's geven, het blijft een rare beredenering dat niet pv bezitters er aan betalen. Lage prijzen geven ze juist voordeel.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
niet helemaal juist die terugverdientijd.Jojan265 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:47:
[...]
Op dit moment heb ik 14005 Wp geïnstalleerd vermogen van PV. Ik kan er dus theoretisch nog ca. 3000 Wp bijleggen (heb ik ook nog ruimte voor).
Als ik dat dan via een simulatie ga uitrekenen wat dat oplevert:
[Afbeelding]
De groene lijn is het verbruik, zoals ik nu mijn gedrag heb. Ik zou met een beetje goede wil naar de blauwe lijn kunnen gaan (iets meer eigen gebruik van PV). Dat levert mij na 2030 ca. € 10,- per maand op en het milieu wordt per jaar met ca. 900 kWh minder belast). Zou ik er nog 3000 Wp bijleggen (rode lijn), dan levert dit een kostenbesparing van ca. € 40,- per maand op. Volgens mij is de terugverdientijd dan langer dan 7 jaar. Het aan het net onttrokken verbruik gaat echter maar met 400 kWh naar beneden. Dus hoeveel PV moet ik wel niet bijleggen om ook de winter af te kunnen dekken? En dit alles bij een TLV van 80% van de kale prijs. Zou ik dezelfde berekening maken met een TLV van 40% van de kale prijs, dan is de businesscase nog slechter:
[Afbeelding]
Salderen komt over OPGENOMEN stroom, en dat gaat door je extra investering naar beneden... dus minder terugverdienen.
Dat je ná 2030 kijkt is prima, maar als de regering zijn zin krijgt, ga je (wij) ons laten plukken door energiebedrijven, en reken dan gerust met vééél lagere tlv.
(ps: ook ík vertik het nu om mijn 10.000Wp uit te breiden naar 17.000Wp,
*knip*
[ Voor 4% gewijzigd door tweakduke op 16-06-2023 15:51 . Reden: Die opmerking gaat te ver. ]
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Waarom?Hansieo schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:43:
[...]
*knip*
[ Voor 10% gewijzigd door tweakduke op 16-06-2023 15:52 . Reden: Quote aangepast ]
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Helaas is dit een foute aanname, je technische beperking van je huis cq van de aansluiting is op deze Max. 35A gebaseerd. Oa ook je groepenkast, bv je hoofdschakelaar zal waarschijnlijk (standaard) van het type 40A zijn, zou je bv naar 80A willen, betekend dat ook je groepenkast en waarschijnlijk (bijna zeker) je bekabeling in huis aangepast moet worden, de huidige kabels kunnen namelijk dat vermogen niet aan, ook je huisaansluitkabels moeten dan vervangen worden.hanev001 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:23:
@ Oilman: "Iedereen zonder zonnepanelen betaald mee aan het feit dat jij gratis en voor niets een perfecte virtuele accu hebt zonder enige vorm van verlies."
Hoe dan? Iedereen betaald een vast capaciteitstarief. Mijn netwerk belasting in de winter is hoger dan wanneer ik in de zomer op max staat terug te leveren. Echter zelfs in de winter kom ik nog niet op de helft van wat ik volgens de aangesloten capaciteit (35A) mag gebruiken.
Daarom betaal je dus voor een hogere capaciteit ook een duidelijk hogere prijs. Bv voor 3*35A ga je al snel boven de 1000 euro betalen.
Het politieke redenatie dat niet zonnepanelen eigenaren door de saldering een hogere kosten zouden hebben heeft niets met de werkelijkheid te maken maar is gebaseerd op rekenkundige trucs (selectief rekenen noemen ze dat) om argumenten voor de afbouw van de salderingsregeling te onderbouwen.
Je kunt dit verhaal dus ook omdraaien, wat zou het effect zijn als de productie van alle zonnepanelen in Nederland zouden wegvallen. Ik vrees dat voor heel Nederland de stroomkosten nog verder zullen oplopen indem de gasprijs, omdat ze dan de gascentrales vaker moeten laten draaien, ook niet echt goed voor de gasvoorraad voor de winter.
De fout van Jojan is dat hij alles heeft omgerekend in euro’s (wat overigens op het eerste gezicht ook een goede insteek lijkt, tenslotte gaat het om geld)Hansieo schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:43:
[...]
niet helemaal juist die terugverdientijd.
Salderen komt over OPGENOMEN stroom, en dat gaat door je extra investering naar beneden... dus minder terugverdienen.
Dat je ná 2030 kijkt is prima, maar als de regering zijn zin krijgt, ga je (wij) ons laten plukken door energiebedrijven, en reken dan gerust met vééél lagere tlv.
de overheid kan wat mij betreft "aan het gas")
Echter daardoor krijg je een vertekend beeld omdat saldering niet om geld gaat maar om hoeveelheden (kWh).
En bij een hogere eigenproductie van stroom gaat automatisch je verbruik van uit het net omlaag, echter juist dat verbruik vanuit het net (wat dus wat anders is dan je werkelijke verbruik in je huis) bepaald de grens die je mag salderen en je verhoogd je TL vermogen waar je dus minder voor krijgt.
Overigens heb ik ook mijn twijfels over de genoemde bedragen. Dat lijkt me meer wensdenken, ik zou hiervoor de huidige prijzen hanteren.
Overigens geloof ik niet dat je zomaar 7.000 Wp er even oplegt, ik verwacht los van de panelen ook een nieuwe 3-fase omvormer, aanpassing aan je capaciteit aanpassing aan je huisinstallatie enz.
Ik heb zelf pas een 5.000 Wp uitbreiding gedaan, en weet wat de kosten hiervan zijn.
In de meeste gevallen zit er een flinke capaciteitsuitbreiding er op dit moment er niet meer in, de netbeheerders kunnen dat vaak gewoon niet meer, capaciteiten tot 3*35A zal vaak wel nog kunnen, heb je meer nodig gaat het vaak lastig worden.
Reken eens uit wat die extra installatie kost (investering)
reken eens uit wat mijn "netto" opname doet waar bovendien nog eens mijn salderings% vanaf gaat
reken eens uit wat ik als TLV (ja ik weet wat ze al jaren belóven..) éxtra ga ontvangen met die extra kWh-tjes
dan zie je een best wel lange terugverdientijd.
gedurende die lange terugverdientijd is het afwachten wat de politiek gaat doen. Kan je die vertrouwen?
Tot nu toe heb ik een groot deel terug kunnen verdienen. Gaat dat ook met die extra 7.000Wp? NOPE
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
je kunt prima 25k Wp kwijt hoor op 3 x 25A. met een beetje creativiteit nog wel meer zelfs.MacD007 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:53:
[...]
De fout van Jojan is dat hij alles heeft omgerekend in euro’s (wat overigens op het eerste gezicht ook een goede insteek lijkt, tenslotte gaat het om geld)
Echter daardoor krijg je een vertekend beeld omdat saldering niet om geld gaat maar om hoeveelheden (kWh).
En bij een hogere eigenproductie van stroom gaat automatisch je verbruik van uit het net omlaag, echter juist dat verbruik vanuit het net (wat dus wat anders is dan je werkelijke verbruik in je huis) bepaald de grens die je mag salderen en je verhoogd je TL vermogen waar je dus minder voor krijgt.
Overigens heb ik ook mijn twijfels over de genoemde bedragen. Dat lijkt me meer wensdenken, ik zou hiervoor de huidige prijzen hanteren.
Overigens geloof ik niet dat je zomaar 7.000 Wp er even oplegt, ik verwacht los van de panelen ook een nieuwe 3-fase omvormer, aanpassing aan je capaciteit aanpassing aan je huisinstallatie enz.
Ik heb zelf pas een 5.000 Wp uitbreiding gedaan, en weet wat de kosten hiervan zijn.
In de meeste gevallen zit er een flinke capaciteitsuitbreiding er op dit moment er niet meer in, de netbeheerders kunnen dat vaak gewoon niet meer, capaciteiten tot 3*35A zal vaak wel nog kunnen, heb je meer nodig gaat het vaak lastig worden.
Ik denk dat @Hansieo hier wel een punt heeft. met de huidige hoge installatieprijzen en een TLV onder de 10 cent is het niet zo aantrekkelijk meer om panelen aan te leggen die alleen 'PV overschot' genereren.
Met goedkoop zelf leggen is het anders, dat kan nog wel net uit als je het echt goedkoop weet te doen.
En de eeuwige onzekerheid over wel/niet afbouw saldering helpt dan niet mee.
[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 16-06-2023 10:03 ]
Ja, dat weet ik, in theorie bij een omvormer op 3-fases waar alles mooi verdeeld wordt is dat zo.de Peer schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:56:
[...]
je kunt prima 25k Wp kwijt hoor op 3 x 25A. met een beetje creativiteit nog wel meer zelfs.
Ik denk dat @Hansieo hier wel een punt heeft. met de huidige hoge installatieprijzen en een TLV onder de 10 cent is het niet zo aantrekkelijk meer om panelen aan te leggen die alleen 'PV overschot' genereren.
Met goedkoop zelf leggen is het anders, dat kan nog wel net uit als je het echt goedkoop weet te doen.
De praktijk is echter vaak anders, je ziet veel die met en met hebben uitgebreid dat zij bv 1 1-fase en 1 of 2 3-fase omvormers hebben, en dan wordt het wel even anders. Oplossing is natuurlijk om alle omvormers te vervangen door 1 nieuwe, maar als die oude nog niet zo oud zijn en dus nog niet vervangen moeten worden zie ik dat een heleboel mensen gewoon niet doen.
hmm ik zie het probleem niet zo. het is wel iets om rekening mee te houden ja. ik heb hier nu ook 4 omvormers hangen. 1 x 3 fase en 3 x 1 fase.MacD007 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:07:
[...]
Ja, dat weet ik, in theorie bij een omvormer op 3-fases waar alles mooi verdeeld wordt is dat zo.
De praktijk is echter vaak anders, je ziet veel die met en met hebben uitgebreid dat zij bv 1 1-fase en 1 of 2 3-fase omvormers hebben, en dan wordt het wel even anders. Oplossing is natuurlijk om alle omvormers te vervangen door 1 nieuwe, maar als die oude nog niet zo oud zijn en dus nog niet vervangen moeten worden zie ik dat een heleboel mensen gewoon niet doen.
Bij het aanleggen gewoon rekening houden met de verdeling over de fasen. De hele boel vervangen is financieel gezien vaak geen aantrekkelijke keuze.
Ik denk dat zoiets alleen weer rendabel wordt, juist als salderen eraf gaat, en je die extra 'overschotpanelen' zo kunt plaatsen dat het een deel van je eigen verbruik afdekt, dus in een andere windrichting. En dan nog. Lijkt me een zeer minimale kans dat zo'n situaties voorkomen.de Peer schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:56:
En de eeuwige onzekerheid over wel/niet afbouw saldering helpt dan niet mee.
Oh wacht, andere mogelijkheid is meer gebruik van stroom, bv door de aanschaf van een elektrische auto, en die dan wel overdag op die 'overschotpanelen' kunnen laden.
Nee, ik kan wel een paar situaties verzinnen waarin het nog iets zou kunnen brengen, maar ik geloof er eigenlijk toch niet in.
Zonde.
Ja, maar al met al een hoop onzekerheid dus een onzekere investering. Nu is dat bij PV altijd wel geweest en pakte elke investering de laatste 8 jaar zéér goed uit, maar ik denk dat dat niet meer geldt voor de komende 8 jaar. Er gaat versoberd worden, er zijn soms negatieve energieprijzen, de tlv wordt beperkt en de afschaffing saldering en introductie nieuwe energiewet loopt ook niet bepaald lekker.Truus01 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:10:
[...]
Ik denk dat zoiets alleen weer rendabel wordt, juist als salderen eraf gaat, en je die extra 'overschotpanelen' zo kunt plaatsen dat het een deel van je eigen verbruik afdekt, dus in een andere windrichting. En dan nog. Lijkt me een zeer minimale kans dat zo'n situaties voorkomen.
Oh wacht, andere mogelijkheid is meer gebruik van stroom, bv door de aanschaf van een elektrische auto, en die dan wel overdag op die 'overschotpanelen' kunnen laden.
Nee, ik kan wel een paar situaties verzinnen waarin het nog iets zou kunnen brengen, maar ik geloof er eigenlijk toch niet in.
Zonde.
Enige lichtpuntje vind ik dat de nieuwe energiewet straks allerlei nieuwe mogelijkheden biedt, zoals het peer to peer aanbieden van energie aan andere particulieren. Daar zie ik wel brood in.
Zoals het huidige wetsvoorstel afbouw salderingsregeling en energiewet dat er ligt zal voor gebruikers zoals mij, met thuisaccu (2x12kW)&PV icm dynamisch contract op een 3x25A netaansluiting, juist aanleiding zijn de gebruiksstrategie aan te passen.MacD007 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 01:37:
[...]
<knip>.
Nu stoppen met salderen zal niets veranderen aan het dichtslibben van ons net, de stroom blijft gewoon komen, locale energieopslag op huisniveau is met de huidige accutechnologie niet op grote schaal haalbaar, indem voor locale opslag op wijk en dorpniveau, oa ook omdat veelal deze kabels al aan hun limit zitten.
De enige optie is sterk op vernieuwing (smartgrid) van de netinfra te zetten, helaas ontbreekt het hier weer aan voldoende technische mensen, en dat kost tijd die we eigenlijk niet hebben.
<knip>
Ipv het net een heel klein beetje te ontlasten door van het net te laden ipv van PV-opwek in te voeden als er al veel aanbod is (sterk negatieve day ahead prijzen) in de periode maart tot oktober.
Zoals 19 April of Pinksterweekend is dan heel simpel blijven invoeden of wel een verschil van ca 20-22kW voor de lokale LS-trafo waarop ik zit aangesloten.
-de tijdelijk van net het extra opgenomen kWh's kan ik de heffingen niet of alleen nog maar deels van salderen.
-voor de invoeding de terugleververgoeding kan niet negatief zijn
(als ik nog wat te salderen hebben vanaf gelopen winter of we hebben als vast een kleine buffer voorkomende winter en hebben maar alvast gehad, wat het weer ook wordt rest van het jaar, )
Als het finacieel geen verschil maakt, het gaat op zo'n dag tenslotte om 85-100kWh bij mijn systeempje waarvoor ik dan niet hoef te passen en meten en tijdelijk te ontkoppelen tussen de 2 omvormer om zowel PV als van het te netladen
Gisteren toevallig nog een setje besteld voor een kennis. Hij wou zijn eigen verbruik afdekken, op mijn advies een paar panelen voor de extra teruglevering. Gemiddelde prijs was 60ct/kWh. De kosten voor die extra panelen (plus extra montagemateriaal en iets grotere omvormer) slechts 44ct/Wp.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
inderdaad. het gaat vooral om slim aanleggen en kansen pakken als die zich voordoen. de vraag 'is het nog rendabel om panelen te leggen' is nooit zo eenvoudig te beantwoorden. blijft maatwerk.HandyLumberjack schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:16:
Bij zelf leggen blijft extra panelen leggen interessant, zeker als je toch gaat plaatsen voor je eigen verbruik.
Gisteren toevallig nog een setje besteld voor een kennis. Hij wou zijn eigen verbruik afdekken, op mijn advies een paar panelen voor de extra teruglevering. Gemiddelde prijs was 60ct/kWh. De kosten voor die extra panelen (plus extra montagemateriaal en iets grotere omvormer) slechts 44ct/Wp.
Ik heb eerst vragen:Hansieo schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:55:
[...]
Reken eens uit wat die extra installatie kost (investering)
reken eens uit wat mijn "netto" opname doet waar bovendien nog eens mijn salderings% vanaf gaat
reken eens uit wat ik als TLV (ja ik weet wat ze al jaren belóven..) éxtra ga ontvangen met die extra kWh-tjes
dan zie je een best wel lange terugverdientijd.
gedurende die lange terugverdientijd is het afwachten wat de politiek gaat doen. Kan je die vertrouwen?
Tot nu toe heb ik een groot deel terug kunnen verdienen. Gaat dat ook met die extra 7.000Wp? NOPE
1. Hoeveel panelen kan je kwijt en welke richting is het?
2. Wat zijn de kosten per wp van opgevraagde offertes?
3. Hoeveel is je huidige verbruik en ben je gasloos?
4. Heb je een electrische auto (verbruik) of komt deze in de toekomst?
5. Heb je cash vrij op de bank om het te betalen?
6. Worden arbeid & materialen in de toekomst goedkoper of duurder?
Door nu vol te leggen gaat je directe verbruik omhoog, helemaal belangrijk als salderen wegvalt.
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Fout, door nu vol te leggen daalt je opgenomen vermogen uit het net, je gebruikt nu dan namelijk meer stroom uit je pv die je anders uit het net had getrokken, dus je hoeveelheid van te salderen opbrengst pv gaat dus omlaag, de rest lever je terug tegen de lage TLV van je energieleverancier.Bravertal schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:42:
[...]
Ik heb eerst vragen:
Door nu vol te leggen gaat je directe verbruik omhoog, helemaal belangrijk als salderen wegvalt.
Je eigen directe verbruik als je dus geen andere maatregelen doet, EV kopen bv, blijft in feite het zelfde, wat stijgt is je eigen PV verbruik.
:fill(white):strip_exif()/f/image/zG5BGiTad4VQaYHwJDaI0X9B.png?f=user_large)
Daar gaan we de wereld mee redden.
In absolute zin zal je verbruik van eigen PV-stroom toenemen op jaarbasis.MacD007 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:19:
[...]
Fout, door nu vol te leggen daalt je opgenomen vermogen uit het net, je gebruikt nu dan namelijk meer stroom uit je pv die je anders uit het net had getrokken, dus je hoeveelheid van te salderen opbrengst pv gaat dus omlaag, de rest lever je terug tegen de lage TLV van je energieleverancier.
Je eigen directe verbruik als je dus geen andere maatregelen doet, EV kopen bv, blijft in feite het zelfde, wat stijgt is je eigen PV verbruik.
Maar relatief gezien zal het lager worden, want meer overschot.
Mijn stelling: ik kan bijna niks doen, want allemaal energiezuinige apparaten in huis. Bovenstaande grafiek van ds23man is een erg mooie illustratie. Met elektrische boilers of een laadpaal kan je eventueel wel wat, want dat gaat met grotere vermogens en voor langere tijd.
De enige invloed die je verder nog hebt: terugschroeven van je max teruglevering op omvormer niveau. tot 70% terugschroeven (zoals in duitsland?) scheelt minder dan 1% jaaropbrengst, maar geeft misschien wat meer ruimte op het net.
Natuurlijk maakt één vaatwasser niet het verschil. Maar miljoenen vaatwassers en wasmachines kunnen wel het verschil maken. Een paar procent minder invoeding en een paar procent meer afname in dezelfde buurt, kan wel degelijk het verschil uitmaken tussen netcongestie of niet (net zoals dat je met een paar procent minder auto's op de weg ook geen files meer hebt).
ds23man heeft gedurende dat halfuur toch maar even 20% minder ingevoed. En wij een uurtje eerder ook 30% minder door de wasmachine aan te zetten. En we hebben de laatste dagen ondanks alle zon en wind in Nederland toch al geen negatieve prijzen meer (goedkoopste uren rond 11 cent op de handelsmarkt).
Daarnaast scheelt het voor het klimaat als die apparaten op zonnestroom draaien, en er minder opwek met kolen of gas nodig is in de avond. Een kWh opgewekt met gas is toch weer 400 gram CO2 en een kWh met kolen 800 gram (inclusief distributieverlies om de kWh over tientallen km's afstand bij jou thuis te krijgen).
[ Voor 13% gewijzigd door Linea op 16-06-2023 12:35 ]
Dat is best leuk, maar als je geen PV hebt maar wel een variabel of vast contract, ga je dan opletten wanneer je de wasmachine aan zet? En hoe ga mensen duidelijk maken dat het op een zonnige dag wel zin heeft om overdag een was te draaien, maar dat je dat in winter beter 's nachts kan doen? Dit is gewoon teveel vanuit de techniek gedacht.Linea schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:30:
Natuurlijk maakt één vaatwasser niet het verschil. Maar miljoenen vaatwassers en wasmachines kunnen wel het verschil maken. Een paar procent minder invoeding en een paar procent meer afname in dezelfde buurt, kan wel degelijk het verschil uitmaken tussen netcongestie of niet (net zoals dat je met een paar procent minder auto's op de weg ook geen files meer hebt).
Daarnaast, we kunnen rommelen wat we willen met particuliere PV, maar het grote probleem dat we op dit moment hebben is dat bedrijven geen aansluiting kunnen krijgen voor meer afname van elekticiteit. En daar helpt het niets om het vermogen van omvormers te beperken of om overdag meer te gebruiken.
Ook zonder PV ga je daar wel degelijk opletten als het gebruik overdag goedkoper wordt en 's avonds duurder. En het is niet meer zo dat je 's winters de boel wel 's nachts aan moet zetten. Ook 's winters is er overdag tussen 12 en 16 uur relatief goedkope elektriciteit op de markt door de zonnepanelen en windturbines.phicoh schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:39:
Dat is best leuk, maar als je geen PV hebt maar wel een variabel of vast contract, ga je dan opletten wanneer je de wasmachine aan zet? En hoe ga mensen duidelijk maken dat het op een zonnige dag wel zin heeft om overdag een was te draaien, maar dat je dat in winter beter 's nachts kan doen? Dit is gewoon teveel vanuit de techniek gedacht.
Daarnaast, we kunnen rommelen wat we willen met particuliere PV, maar het grote probleem dat we op dit moment hebben is dat bedrijven geen aansluiting kunnen krijgen voor meer afname van elekticiteit. En daar helpt het niets om het vermogen van omvormers te beperken of om overdag meer te gebruiken.
De problemen op het elektriciteitsnet zijn niet alleen dat bedrijven geen aansluiting meer krijgen. Hier in de buurt worden overdag ook windturbines stil gezet omdat het net de elektriciteit niet kwijt kan. Maar ook die bedrijven kunnen sneller een aansluiting krijgen als we ons elektriciteitsgebruik slimmer spreiden. De netbeheerders proberen daar al afspraken over te maken met grote bedrijven, maar de huishoudens en het MKB blijven tot nu toe buiten schot, omdat je daarmee geen individuele afspraken kunt maken. Dat moet gewoon met prijsprikkels.
Weet niet hoe groot jouw gezin is, maar 1x per week de vaatwasser aan is niet representatief.ds23man schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:39:
Maar heb je al miljoenen vaatwassers, bij veel huishoudens draait ie meestal 1 keer in de week. Bij ons ook, verder draaien we per week 2 wasbeurten en 1 droogtrommel. Vorig PV seizoen deed ik dat tijdens de zonuren omdat ik een behoorlijk overschot had. Dat heb ik nu niet meer met mijn warmtepompen, dus gaan ze gewoon weer draaien tijdens de daluren.....
Bij een gezin van 4 persenon heb je 12 borden nodig 12 setjes bestek weet niet hoeveel pannen als je het om de 3 dagen draait. Zoveel van alles heb ik nou ook weer niet in huis om 1x per week de vaatwasser te kunnen draaien (+ dat past helemaal niet), of wellicht kook jij niet elke dag?
Verder ben ik het opzich wel met je betoog eens trouwens. We doen als consument al jaren zoveel mogelijk om te besparen op verbruik (zuinigere apparaten, lichten niet aan laten, dal uren benutten en noem maar op).
Het lijkt mee een veel te lastige opgave zonder prikkels van buitenaf om je energievraag ook nog eens elke dag af te moeten stemmen met de zonuren. Mensen veranderen is een traag process en dat gaat ons niet genoeg helpen op de korte termijn ben ik bang.
tijd voor wat klusjes!
Nou nee hoor, de meeste huishoudens hebben ze vaker aan. 76% van de 8,1 miljoen huishoudens heeft een vaatwasser. Allerlei websites stellen dat die gemiddeld 5x in de week aan gaan. Dat vind ik ook wat veel (zal bij ons meestal drie keer per week zijn, maar wij hebben dan ook een groot XL-model). Maar als het klopt, zijn dat 30 miljoen vaatwasbeurten per week.ds23man schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:39:
Maar heb je al miljoenen vaatwassers, bij veel huishoudens draait ie meestal 1 keer in de week. Bij ons ook, verder draaien we per week 2 wasbeurten en 1 droogtrommel. Vorig PV seizoen deed ik dat tijdens de zonuren omdat ik een behoorlijk overschot had. Dat heb ik nu niet meer met mijn warmtepompen, dus gaan ze gewoon weer draaien tijdens de daluren.....
Bijna alle huishoudens hebben een wasmachine. Die schijnen gemiddeld 2,9 wasbeurten per week te draaien. Dus zo'n 23 miljoen wasbeurten per week.
63% van de huishoudens heeft een wasdroger. Die worden gemiddeld 2,3 keer per week gebruikt (volgens Milieu Centraal). Dat zijn 11 miljoen droogbeurten per week (ja, en ongetwijfeld 's winters meer dan 's zomers).
Al met al staan die apparaten dan dus 64 miljoen keer per week aan. Gemiddeld 9 miljoen keer per dag, tegen 1,5 tot 2 kWh gebruik, dus in totaal zo'n 15 miljoen kWh per dag. Daarmee kun je het netwerk wel degelijk substantieel efficiënter gebruiken. De Nederlandse huishoudens gebruiken gemiddeld 60 miljoen kWh per dag ('s winters wat meer, 's zomers wat minder).
[ Voor 3% gewijzigd door Linea op 16-06-2023 13:30 ]
Wel weer erg kort door de bocht, bij een huurhuis ligt het toch al een stuk gecompliceerder, verder hebben we nog de nodige appartementen en flats en niet te vergeten de beschermde dorps- en stadsgezichten waarbij sommige gemeentes de poot gewoon stijf houden.Rol-Co schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:00:
[...]
En huishoudens zonder panelen mogen dat ook doen, we houden ze niet tegen, ik maak ook geen gebruik van alles waar ik recht op heb.
Met die huurwoningen valt het hier in de omgeving ook wel mee. De corporaties hier hebben al complete huurwijken volgelegd (slecht een enkele huurder heeft geweigerd). In de huurwijken zie ik daarmee al veel meer zonnepanelen dan in de goedkopere koopwijken. In de duurdere koopwijken (vooral in de villawijken) liggen er ook veel. Bij ons in de straat met oudere koopwoningen helaas maar 5 van de 21 huizen.
Appartementen en flats blijven uiteraard lastiger voor zonnepanelen, ongeacht of het huur of koop is. Daar wonen overigens in het algemeen ook wel kleinere huishoudens (veel eenpersoons), waardoor het verbruik daar ook niet zo hoog is. En het voordeel van die complexen is vaak weer dat ze gemakkelijker op stadswarmte aangesloten kunnen worden, of al direct all electric gebouwd zijn (is bij een appartement ook gemakkelijker door het lagere warmteverlies dan bij een eengezinswoning).
[ Voor 3% gewijzigd door Linea op 16-06-2023 13:43 ]
Wat wil de regering dan concreet doen? Gezien de prijzen niet gevraagd worden voor montage en installatie is er al veel lucht de markt in geblazen door de stimuleringsmaatregelen van de overheid in de vorm van salderen (en BTW vrijstelling). Zelfs met deze opgeblazen prijzen wordt er in Den Haag gewoon nog gestreefd naar een terugverdientijd van ~7 jaar. Ik vind het zelf heel fijn dat ik een investering in 1-2 jaar terug verdien (zelf geinstalleerd, alles mee gerekend behalve mijn eigen uren), maar dat geld moet wel uit de lengte of de breedte ergens vandaan komen.Hansieo schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:43:
PS. Salderen gaat over opgenomen elektrische energie, niet over stroom
Dat is wat ze zeggen ja. Maar iedereen kan narekenen dat dat bij lange na niet meer klopt voor wie na afbouw saldering zonnepanelen laat leggen voor 1,50 euro per Wp met gemiddeld 0,9 kWh opwek per Wp, en dan moet rekenen met hopelijk nog zo'n 10 cent per kWh terugleververgoeding. En dan zijn er nog heel veel huizen die dusdanig liggen, dat ze die 0,9 kWh per Wp niet gaan halen. Ook die gun je eigenlijk toch wel de mogelijkheid voor zonnepanelen. Om op die 7 tot 8 jaar terugverdientijd te blijven komen, moet je opgewekte kWh minstens 20 cent per kWh waard zijn als je 1,0 kWh per Wp opwekt, of 25 cent als je opwekrendement lager zit dan 1,0. Dat lukt niet met de afbouw salderen volgens het huidige wetsvoorstel.Oilman schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:45:
Zelfs met deze opgeblazen prijzen wordt er in Den Haag gewoon nog gestreefd naar een terugverdientijd van ~7 jaar.
Misschien moet het rijk alleen de saldering van de netto prijs (excl. belastingen) afbouwen en door 80% tlv vervangen, maar daarbovenop wel een bedrag ter waarde van de energiebelasting (12,5 cent) blijven vergoeden. Dan klopt de terugverdientijd nog wel met de doelstelling. Maar ja, die gemiste energiebelasting kost het rijk naar schatting dit jaar (2023) al 410 miljoen euro. Niet veel in vergelijking met de miljarden voor andere verduurzamingsvoorstellen, maar het is wel een smak geld.
En als het rijk dat niet wil, moet het rijk eerlijk zijn dat die teruglevertijd voor velen niet meer haalbaar zal zijn, en dat de verduurzaming dus meer overgelaten wordt aan grote bedrijven die zonnevelden en windturbines exploiteren.
Overigens is de afbouw saldering vooral heel ongunstig voor de wens van het kabinet om meer warmtepompen te installeren. Met je warmtepomp ga je 's winters gewoon de volle mep betalen voor iedere kWh. En dat zijn er veel met een warmtepomp. Als de verhouding tussen de gasprijs per m3 en elektriciteitsprijs per kWh een factor 3,5 is, wordt de terugverdientijd van die warmtepomp wel heel erg lang. Niet zo erg misschien als die je cv vervangt (alhoewel nog altijd wel veel duurder dan de 1500 euro voor alleen een cv), maar wel als die naast je cv komt (hybride, waar kabinet en netbeheerder zo op insteken, maar wat feitelijk gewoon het drievoudige aan kosten is voor plaatsing en onderhoud in vergelijking met enkel een cv).
[ Voor 35% gewijzigd door Linea op 16-06-2023 14:17 ]
Twee persoons huishouding. Van die groep komen er steeds meer door de vergrijzing. Wij gebruiken wat grotere pannen omdat we meestal voor twee dagen koken (met de hand afwassen) en koekenpannen gaan zeker de vaatwasser niet in. Alleen handdoeken gaan bij ons in de droger.s0ulmaster schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:11:
[...]
Weet niet hoe groot jouw gezin is, maar 1x per week de vaatwasser aan is niet representatief.
Bij een gezin van 4 persenon heb je 12 borden nodig 12 setjes bestek weet niet hoeveel pannen als je het om de 3 dagen draait. Zoveel van alles heb ik nou ook weer niet in huis om 1x per week de vaatwasser te kunnen draaien (+ dat past helemaal niet), of wellicht kook jij niet elke dag?
Verder ben ik het opzich wel met je betoog eens trouwens. We doen als consument al jaren zoveel mogelijk om te besparen op verbruik (zuinigere apparaten, lichten niet aan laten, dal uren benutten en noem maar op).
Het lijkt mee een veel te lastige opgave zonder prikkels van buitenaf om je energievraag ook nog eens elke dag af te moeten stemmen met de zonuren. Mensen veranderen is een traag process en dat gaat ons niet genoeg helpen op de korte termijn ben ik bang.
Even ter info @Truus01Truus01 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:10:
[...]
Ik denk dat zoiets alleen weer rendabel wordt, juist als salderen eraf gaat, en je die extra 'overschotpanelen' zo kunt plaatsen dat het een deel van je eigen verbruik afdekt, dus in een andere windrichting. En dan nog. Lijkt me een zeer minimale kans dat zo'n situaties voorkomen.
Zonde.
Ik héb dus ZO ~4.500Wp (Enphase) én ZW ~5.500Wp (Parallel- Zonneplan).
én nog een EV én nog warmtepompen.
Maar met de salderings-% op het Opname kWh-tjes, naaii je jezelf bij verder uitbreiden/grote installatie.
Mijn opname zal ca 2.000 zijn in de winter periode, en dan straks 44% mogen salderen?
Om vervolgens enkele duizenden kWh-tjes weg te geven?
En dan met die evt. extra 7.000kWh nóg schever trekken?
Nope @peer heeft gelijk, slechts een kleine groep (DHZ e.a. 2xrechterhandjes) kunnen nog wat "proberen".
Is dít nu werkelijk de weg naar z.s.m. van het gas(dino) af en full electric?
Het voordeel van het hebben van een hybride, als die prijsfactor werkelijkheid wordt, is dat je dan kan kiezen om in de maanden waar de zon weinig opbrengt weer op gas over te stappen en alleen in het voor en najaar de warmtepomp te laten draaien omdat er dan wel voldoende stroom opbrengst is. Het wordt wel een financieel gepuzzel en het is het tegen overgestelde effect van wat het kabinet wil. Maar ja als je als overheid een dom besluit neemt moeten ze niet raar opkijken als mensen naar een uitweg zoeken.Linea schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:57:
[...]
Overigens is de afbouw saldering vooral heel ongunstig voor de wens van het kabinet om meer warmtepompen te installeren. Met je warmtepomp ga je 's winters gewoon de volle mep betalen voor iedere kWh. En dat zijn er veel met een warmtepomp. Als de verhouding tussen de gasprijs per m3 en elektriciteitsprijs per kWh een factor 3,5 is, wordt de terugverdientijd van die warmtepomp wel heel erg lang. Niet zo erg misschien als die je cv vervangt (alhoewel nog altijd wel veel duurder dan de 1500 euro voor alleen een cv), maar wel als die naast je cv komt (hybride, waar kabinet en netbeheerder zo op insteken, maar wat feitelijk gewoon het drievoudige aan kosten is voor plaatsing en onderhoud in vergelijking met enkel een cv).
Ik heb zo mijn twijfels over die cijfers als ik naar de cijfers van 2022 kijk:Linea schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:15:
[...]
Nou nee hoor, de meeste huishoudens hebben ze vaker aan. 76% van de 8,1 miljoen huishoudens heeft een vaatwasser. Allerlei websites stellen dat die gemiddeld 5x in de week aan gaan. Dat vind ik ook wat veel (zal bij ons meestal drie keer per week zijn, maar wij hebben dan ook een groot XL-model). Maar als het klopt, zijn dat 30 miljoen vaatwasbeurten per week.
Bijna alle huishoudens hebben een wasmachine. Die schijnen gemiddeld 2,9 wasbeurten per week te draaien. Dus zo'n 23 miljoen wasbeurten per week.
63% van de huishoudens heeft een wasdroger. Die worden gemiddeld 2,3 keer per week gebruikt (volgens Milieu Centraal). Dat zijn 11 miljoen droogbeurten per week (ja, en ongetwijfeld 's winters meer dan 's zomers).
Al met al staan die apparaten dan dus 64 miljoen keer per week aan. Gemiddeld 9 miljoen keer per dag, tegen 1,5 tot 2 kWh gebruik, dus in totaal zo'n 15 miljoen kWh per dag. Daarmee kun je het netwerk wel degelijk substantieel efficiënter gebruiken. De Nederlandse huishoudens gebruiken gemiddeld 60 miljoen kWh per dag ('s winters wat meer, 's zomers wat minder).
/f/image/wuwwlZWe3F7vQOUClTkpBjLJ.png?f=fotoalbum_large)
https://www.cbs.nl/nl-nl/...onsituatie/huishoudens-nu
Met een gemiddelde gezinsgrootte van 2,13 moet je wel heel je best doen om zo vaak je wasmachine/droger en vaatwasser per week te laten draaien.
Meeste kan ik positief beantwoorden,Bravertal schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:42:
[...]
Ik heb eerst vragen:
maar ik verdom het om sinterklaas te gaan spelen richting energiereuzen omdat zij instemming hebben van domme ministers die ze na- papegaaien vwb redelijke vergoedingen.
Ik zie ook géén redelijke vergoedingen meer in de pijplijn zitten, ze denken... bevolking gaat het vanzelf zat worden en hun mond houden.
Dat bedoel ik. Er zijn echt wel enkele zeldzame situaties te verzinnen waarin het nog rendabel is, maar voor de meeste niet.Hansieo schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:18:
[...]
Even ter info @Truus01
Ik héb dus ZO ~4.500Wp (Enphase) én ZW ~5.500Wp (Parallel- Zonneplan).
én nog een EV én nog warmtepompen.
Maar met de salderings-% op het Opname kWh-tjes, naaii je jezelf bij verder uitbreiden/grote installatie.
Mijn opname zal ca 2.000 zijn in de winter periode, en dan straks 44% mogen salderen?
Om vervolgens enkele duizenden kWh-tjes weg te geven?
En dan met die evt. extra 7.000kWh nóg schever trekken?
Nope @peer heeft gelijk, slechts een kleine groep (DHZ e.a. 2xrechterhandjes) kunnen nog wat "proberen".
Is dít nu werkelijk de weg naar z.s.m. van het gas(dino) af en full electric?
Ik ben het dus met jou en @de Peer eens.
amen.Linea schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:57:
[...]
Dat is wat ze zeggen ja. Maar iedereen kan narekenen dat dat bij lange na niet meer klopt voor wie na afbouw saldering zonnepanelen laat leggen voor 1,50 euro per Wp met gemiddeld 0,9 kWh opwek per Wp, en dan moet rekenen met hopelijk nog zo'n 10 cent per kWh terugleververgoeding. En dan zijn er nog heel veel huizen die dusdanig liggen, dat ze die 0,9 kWh per Wp niet gaan halen. Ook die gun je eigenlijk toch wel de mogelijkheid voor zonnepanelen. Om op die 7 tot 8 jaar terugverdientijd te blijven komen, moet je opgewekte kWh minstens 20 cent per kWh waard zijn als je 1,0 kWh per Wp opwekt, of 25 cent als je opwekrendement lager zit dan 1,0. Dat lukt niet met de afbouw salderen volgens het huidige wetsvoorstel.
Misschien moet het rijk alleen de saldering van de netto prijs (excl. belastingen) afbouwen en door 80% tlv vervangen, maar daarbovenop wel een bedrag ter waarde van de energiebelasting (12,5 cent) blijven vergoeden. Dan klopt de terugverdientijd nog wel met de doelstelling. Maar ja, die gemiste energiebelasting kost het rijk naar schatting dit jaar (2023) al 410 miljoen euro. Niet veel in vergelijking met de miljarden voor andere verduurzamingsvoorstellen, maar het is wel een smak geld.
En als het rijk dat niet wil, moet het rijk eerlijk zijn dat die teruglevertijd voor velen niet meer haalbaar zal zijn, en dat de verduurzaming dus meer overgelaten wordt aan grote bedrijven die zonnevelden en windturbines exploiteren.
Juist de kleine eenpersoonshuishoudens hebben minder vaak zulke apparaten (die 24% zonder vaatwasser en 37% zonder droger), omdat het minder nuttig is (minder gewassen kleding om te drogen en minder vuile vaat af te wassen), of omdat ze kleiner wonen. Gezinnen hebben die apparaten vaker (zeker met kleine kinderen). Dus de gemiddelde gezinsgrootte van huishoudens met een vaatwasser of wasdroger zal boven het landelijk gemiddelde liggen.ds23man schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:25:
Met een gemiddelde gezinsgrootte van 2,13 moet je wel heel je best doen om zo vaak je wasmachine/droger en vaatwasser per week te laten draaien.
Daarnaast zijn het juist de grotere huishoudens die vaker thuis koken en minder snel iets bestellen of uit eten gaan, en dus meer vuile vaat hebben.
Wij zelf zijn met zijn tweeën. Voor de wasmachine en droger kloppen de landelijk gemiddelde cijfers ook voor ons zelf wel.
De vaatwasser gebruiken we echt absoluut geen vijf keer per week (ik denk drie keer per week of nog iets minder). Wij doen die alleen aan als de machine vol is, en hebben veel borden, pannen, glazen, bestek en mokken. Maar er zijn ook heel veel mensen die 'm gewoon elke keer na het avondeten aan doen, vol of niet. Simpelweg omdat ze die stinkende vieze vaat niet willen. Of omdat ze niet zo veel pannen en borden hebben.
Maar zelfs als het voor de vaatwasser niet klopt met die vijf keer per week: dan veroorzaken die apparaten samen misschien 20% van het huishoudelijke elektriciteitsgebruik in plaats van 25%. Nog steeds meer dan voldoende effect om het elektriciteitsnetwerk en de productie van zonne-elektriciteit veel efficiënter te benutten dan nu gebeurt.
[ Voor 13% gewijzigd door Linea op 16-06-2023 16:53 ]
Dit topic is gesloten.
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) voor wat je gaat doen als het salderen niet meer kan.
Het onderwerp is hier de toekomst van de regelgeving zelf.
Het grotere plaatje van de hele energievoorziening hoort dus niet hier maar in De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden .