De toekomst van de saldeer-wetgeving Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 50 Laatste
Acties:
  • 305.825 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:05
phicoh schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:12:
Uit niets blijkt dat Tata zonder enorme vervuiling nog een verdienmodel heeft. Ze proberen het gewoon zolang mogelijk te rekken.
En waar gaan we ons staal vandaan halen? Voor gebouwen, treinen en helaas ook tanks en munitie...

Sommige industrie wil je als land/EU in eigen hand houden, zelfs de VS is met Trump geen zekerheid meer.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:20
Nul_op_de_Meter schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:07:
[...]

"Groene wiebelstroom" is een prachtig frame. Verbruik is grappig genoeg ook 'wiebelig'. Het blijkt wel erg goed te voorspellen, als je maar genoeg verbruikers/opwekkers aan elkaar knoopt icm dag/tijdstip en weersvoorspelling.
Dat dat allemaal uitmiddelt op een landelijke schaal snap ik wel (hoewel je daar voorlopig nogal tegen capaciteitsgrenzen aanloopt in een netwerk dat daar niet voor ontworpen is). Maar wat ga je dan doen als de (ook niet altijd kloppende, zie oplopende onbalanskosten) supercomputer voorspelt dat het ff een tijdje niet gaat waaien en het ook nog bewolkt (of uberhaupt December) is?

Dan heb je dus toch een back-up voor een paar uur tot -dagen nodig dat zon- en wind vrijwel volledig kan vervangen qua capaciteit. En dat is nogal duur als die installaties de rest van het jaar niets opleveren. Het alternatief is namelijk de hele economie en maatschappij een paar keer per jaar maar ff een paar dagen platleggen tot er weer stroom is.

Misschien dat andere mensen hier, die werkelijk denken dat ze "de wereld" of "het klimaat" gaan "redden" door een paar met chinese kolenstroom geproduceerde pfas-panelen op het dak te laten schroeven :') dat wel acceptabel vinden, en dat mag. Maar ik vind dat economisch en leefstijltechnisch gewoon volstrekt onacceptabel.

[ Voor 11% gewijzigd door RonJ op 12-02-2024 15:17 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
internet4me schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:11:
[...]

Zolang je negatief staat, is er niks om te investeren. Bij een deposito sta je vanaf dag 1 positief. Bij zonnepanelen pas na 10 jaar. (In mijn geval)
Een deposito heeft een TVT van bijna 0!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Xqlusive schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:13:
Bij een deposito kan je er per definitie 20 jaar niet bij, hoezo is dat een positief saldo? Bij zonnepanelen heb je na 1 jaar al weer toegang tot x procent.
offtopic:
Deposito's keren ook jaarlijks uit, zoveel verschilt het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:52
RonJ schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:07:
Deels ben ik het wel met je punt eens hoor, als ik bijv. naar wind-op-zee kijk. Dan mag de consument lekker dokken voor de ODE, daar wordt dan een "gratis-voor-de-grote-jongens" "windstopcontact" (wat een alfa-term trouwens) op zee van gebouwd.
Dit klopt niet helemaal. De overheid wilde graag een 'windstopcontact' om het netwerk in eigen hand te houden. Het alternatief was dat windmolenparken zelf kabels gingen trekken.

Het is helemaal geen gek idee om het netwerk in handen van de overheid te houden. En dan is het logisch dat we daar ook voor dokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
computerjunky schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:43:

[...]

En nee crypto kan kon je met dermate weinig geld doen dat je risico minder was al een avondje uit eten. nu is het niet anders meer als beleggen met enorme risico's. Misschien wel risico voller door de grotere schommelingen. Maar 5 jaar geleden was er goed geld te halen..
Offtopic maar hier heb je een voorzetje om je geld goed gespreid met geen enorme risico's te beleggen. Levert me al jaren meer op dan de paneeltjes.... en sparen. https://www.iex.nl/Belegg...MSCI-World-UCITS-ETF.aspx Ik heb daar makkelijk paneeltjes van kunnen kopen. ;) Panelen zijn net als beleggen een lange termijn plan.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 12-02-2024 15:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
hoevenpe schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:14:
En waar gaan we ons staal vandaan halen? Voor gebouwen, treinen en helaas ook tanks en munitie...

Sommige industrie wil je als land/EU in eigen hand houden, zelfs de VS is met Trump geen zekerheid meer.
Niet bij Tata. We zijn onze industrie al kwijt. Gewoon verkocht aan India. Wat we nu hebben is de vervuiling.

Als we wel staalindustrie willen hebben dan zullen we eerst regels moeten hebben dat het niet in buitenlandse handen mag zijn. Anders krijg je hetzelfde als gasopslag in russiche handen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:12:
Bedrijven gaan failliet of verhuizen, iets wat burgers in de regel niet doen als ze steeds hogere belastingen moeten betalen. Sinds het opeens volle mep wegenbelasting betalen voor mijn eco-dieseltje ben ik wat cynisch over de mooie woorden van onze overheid geworden... :)
Laat me toch niet lachen. De meeste bedrijven verhuizen ook niet uit Nederland, omdat hun klanten hier zitten. De meeste bedrijven zijn MKB en 100% gericht op de Nederlandse en vaak zelfs alleen de regionale markt.
Als kunstmestfabrieken, staalfabrieken e.d. uit Nederland verhuizen, zal me dat echt worst wezen. Zoveel werkgelegenheid leveren die bedrijven ook niet op, maar wel veel vervuiling in ons kleine, dichtbevolkte landje.
Over saldering: de overheid is voor de verandering 'betrouwbaar' als ze het afschaffen, dit was 2018...
Een plannetje van een minister/kabinet/coalitie is nog geen besluit.
Bovendien is er financieel nogal wat veranderd door de invoedboetes van de energiebedrijven.
En waren er plannen van het rijk om vooral de energiebelasting op elektriciteit te verlagen, maar op dat front gebeurt vooralsnog ook niets (minister Jetten wil vooral meer energiebelasting binnenharken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
phicoh schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:16:
Dit klopt niet helemaal. De overheid wilde graag een 'windstopcontact' om het netwerk in eigen hand te houden. Het alternatief was dat windmolenparken zelf kabels gingen trekken.

Het is helemaal geen gek idee om het netwerk in handen van de overheid te houden. En dan is het logisch dat we daar ook voor dokken.
Er wordt al jaren over gesproken om ook de grote invoeders van elektriciteit transportkosten te laten betalen. En terecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:08
Xqlusive schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:07:
[...]

Jij bent degene die een investering in zonnepanelen vergelijkt met een deposito; als je het 'rente op rente' effect van een deposito mee neemt, moet je dat ook doen voor zonnepanelen. Dat houdt dus in dat je de jaarlijkse winst van je zonnepanelen ook elk jaar opnieuw investeert.
Als jij mij 5000 euro geeft en ik verlaag elke maand je energie rekening met 50 euro hou je dan elke maand een extra 50 euro over of wil je eerst je geld terug zien over de vele jaren.

Zoals ik het zie hou je dan pas over 5000 / 12x50=600 = 8.33 jaar geld over maar heb je wel rente misgelopen die je nog moet terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:14:

We bouwen in Nederland geen treinen en tanks meer, en nauwelijks munitie.
Het meeste staal dat we in Nederland gebruiken, wordt geïmporteerd. Omgekeerd gaat 90% van de productie van Tata naar het buitenland (Nederland is het 14e land ter wereld qua staalexport, goed voor 10 miljard kilo per jaar).

[ Voor 8% gewijzigd door Linea op 12-02-2024 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Linea schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:12:
[...]

Prima, zo snel mogelijk doen. De vervuiler betaalt. Vervuilende consumptie mag dus best duurder worden. Moet zelfs duurder worden als we de samenleving willen verduurzamen. Maak de schone alternatieven vooral goedkoper. Als de consumptie van consumenten verschuift naar duurzame alternatieven, hebben bedrijven de juiste prikkel om te verduurzamen.
De vervuiler betaald allang. De hoogste belastingen op (energie)consumptie en vervuiling ter wereld zo ongeveer zelfs. Die de verschuiving ook al behoorlijk aanwakkeren, zelfs tot aan een tempo dat alles nu op de daarvoor benodigde randvoorwaarden volledig vast aan het lopen is. Je kán simpelweg niet in een paar jaar tijd maar even de hele maatschappij opheffen en/of ombouwen, dat heeft gewoon (heel veel) tijd nodig.

Die vervuiler en betaler is, daar zijn we weer, namelijk uiteindelijk ook altijd weer de consument. Die bedrijven produceren niet in een vacuum voor de lol olie en staal. En ja, productie van zaken als staal en olie (blijft altijd tot op zekere mate nodig, ook zonder vraag van auto's en vliegtuigen) wil ik graag zoveel mogelijk hier lokaal blijven doen, het alternatief is dat de productie van die zaken helemaal volledig in China en de VS gebeurd, tegen veel slechtere omstandigheden en met de nodige politieke strings-attached.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
computerjunky schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:23:
[...]

Als jij mij 5000 euro geeft en ik verlaag elke maand je energie rekening met 50 euro hou je dan elke maand een extra 50 euro over of wil je eerst je geld terug zien over de vele jaren.

Zoals ik het zie hou je dan pas over 5000 / 12x50=600 = 8.33 jaar geld over maar heb je wel rente misgelopen die je nog met terugverdienen.
Wat je wil nu met rente? De rente is alweer dalende en de afgelopen 20 jaar was die niet voldoende om de inflatie te dekken. Sparen kost je alleen maar geld op de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
RonJ schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:25:

De vervuiler betaald allang. De hoogste belastingen op (energie)consumptie en vervuiling ter wereld zo ongeveer zelfs. Die de verschuiving ook al behoorlijk aanwakkeren, zelfs tot aan een tempo dat alles nu op de randvoorwaarden vast aan het lopen is. Je kán simpelweg niet in een paar jaar tijd maar even de hele maatschappij opheffen en/of ombouwen, dat heeft gewoon (heel veel) tijd nodig.

Die vervuiler en betaler is, daar zijn we weer, namelijk uiteindelijk ook altijd de consument. Die bedrijven produceren niet in een vacuum voor de lol olie en staal. En ja, productie van zaken als staal en olie (blijft altijd tot op zekere mate nodig, ook zonder vraag van auto's en vliegtuigen) wil ik graag zoveel mogelijk hier lokaal blijven doen, het alternatief is dat de productie van die zaken helemaal volledig in China en de VS gebeurd, tegen veel slechtere omstandigheden en met de nodige politieke strings-attached.
Nu betaalt de Nederlandse consument inderdaad heel veel belasting op zijn eigen gebruik van elektriciteit en gas. Lijkt me prima om die belastingen voor huishoudens te verlagen, en meer te gaan heffen bij bedrijven. De consument houdt dan meer geld zelf in de zak, en kan daar de duurdere producten van betalen. Of niet, als de consument die dure vervuilende producten dan niet meer wil en voor schonere bestedingsdoelen gaat.

Op vervuilende producten uit China (en andere landen) moeten gewoon meer importheffingen komen. Is de EU al lang mee bezig. Prima om meer binnen de EU te produceren, maar dat hoeft niet allemaal in Nederland zelf. Een klein dichtbevolkt land hoeft niet ook nog een grote exporteur van vervuilende producten te zijn. Scheepsbouw, auto-industrie, treinbouw, vliegtuigbouw e.d. zijn hier in de loop der tijd grotendeels vertrokken. Vonden sommigen toen heel erg en onmisbaar, slecht voor de werkgelegenheid, maar nu maalt er nauwelijks meer iemand om, en onze welvaart is er op vooruit gegaan omdat we beter renderende bedrijfstakken hebben (inclusief een paar bedrijven die nog wel elektrische bussen, trucks, hoogwaardige landbouwvoertuigen e.d. bouwen of buitenlandse automodellen assembleren).

[ Voor 17% gewijzigd door Linea op 12-02-2024 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
MotorBeast schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:26:
[...]

Wat je wil nu met rente? De rente is alweer dalende en de afgelopen 20 jaar was die niet voldoende om de inflatie te dekken. Sparen kost je alleen maar geld op de lange termijn.
of het inflatie dekt of niet is niet relevant voor de berekening. feit is dat als je het vcast zet je geld met geld verdiend. panelen zijn niet anders maar als je A doet kan je B niet doen. Als je dus panelen neemt loop je geld mis van een andere investering die geen geld kost waar zonnepanelen geld kosten. dat gemiste geld moet je meerekenen bij je investering omdat je dat anders over x jaar gehad had.
Het is gewoon onderdeel van het totale sommetje voor terugverdientijd niets meer niets minder.

En deposito rentes zijn juist nog steeds aan het stijgen. in dec was dit 3.65 - 3.8% in jan was dit al 3.85% en nu heb je al deposito's voor 4%.
Dit gaat vast veranderen maar voor NU is dit de rekensom.

[ Voor 11% gewijzigd door computerjunky op 12-02-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
computerjunky schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:29:
[...]

of het inflatie dekt of niet is niet relevant voor de berekening. feit is dat als je het vcast zet je geld met geld verdiend. panelen zijn niet anders maar als je A doet kan je B niet doen. Als je dus panelen neemt loop je geld mis van een andere investering die geen geld kost waar zonnepanelen geld kosten. dat gemiste geld moet je meerekenen bij je investering omdat je dat anders over x jaar gehad had.
Het is gewoon onderdeel van het totale sommetje voor terugverdientijd niets meer niets minder.
Ik heb dat reeds eerder gemeld maar het blijft opmerkelijk dat iedereen alleen het heeft over TVT. In principe doe je niets anders dan je stroomrekening voorfinancieren. Dat dat een tijd ook veel geld opleverde was geweldig mooi voor ons maar dat is in essentie niet de bedoeling van de energietransitie. De bedoeling is een schoner klimaat. Niet dat we binnenlopen financieel. Ik weet dat de meeste hier dat niet leuk vinden om te horen maar dat is wel de realiteit.

Financieel binnenlopen....daar is de beurs voor. >:) Januari Plus 8%.

NB: deposito's dalen....zie Raisin. En ik timmer me geld niet vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 20:48
computerjunky schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:23:
[...]

Zoals ik het zie hou je dan pas over 5000 / 12x50=600 = 8.33 jaar geld over maar heb je wel rente misgelopen die je nog met terugverdienen.
En wat ik zeg is dat je nu dus vergeet dat je elke maand die 50 euro die je bespaart op een spaarrekening kan zetten. Dan klopt je bovenstaande rekensom dus niet meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• computerjunky
MotorBeast schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:33:
[...]

Ik heb dat reeds eerder gemeld maar het blijft opmerkelijk dat iedereen alleen het heeft over TVT. In principe doe je niets anders dan je stroomrekening voorfinancieren. Dat dat een tijd ook veel geld opleverde was geweldig mooi voor ons maar dat is in essentie niet de bedoeling van de energietransitie. De bedoeling is een schoner klimaat. Niet dat we binnenlopen financieel. Ik weet dat de meeste hier dat niet leuk vinden om te horen maar dat is wel de realiteit.

Financieel binnenlopen....daar is de beurs voor. >:)
Ik geef je geels gelijk maar NIEMAND doet dit uit de goedheid van zijn hart. Dat geld moet terug komen en daarbij moeten alle gemaakte kosten en gemiste inkomsten meegerekend worden. En ook de risico's zijn wat waard. Een beetje winst is dus een vereiste.

Eerlijk is eerlijk het klimaat zal mij een zorg zijn. ik heb niet het geld om me daar zorgen om te maken en mijn impact op de wereld is al dermate veel lager als de rest van de bevolking dat ik me ook helemaal nergens schuldig over hoef te voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-09 23:05
RonJ schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:45:
[...]

Zoals @hoevenpe ook al schreef. Bedrijven e.d. niet voor het particuliere/kleinverbruikerstarief aanslaan is iets anders dan een subsidie en totale economische zelfmoord als we dat wel zouden doen. Bovendien zou het in veel gevallen dan (nog meer) dubbelop belast zijn, als én de elektriciteitscentrale en raffinaderij belast worden en jij vervolgens nog een keer op de energierekening en bij de pomp. Bedrijven bestaan niet in een vacuum en zijn geen geldautomaat, alles dat je daar oplegt wordt direct doorgeschoven naar de volgende in de keten en dat is (uiteindelijk) altijd de consument. Dat doorzichtige fossiele subsidieframe van de gesubsidieerde (pun intended) ikstinkzo types en hun Hilversumse mediavriendjes kan ik écht niet serieus nemen.
Daarentegen zijn er natuurlijk best wel een aantal zaken 'vreemd' te noemen. Dat er geen centje belasting zit op kerosine is niet ok. Natuurlijk iets om in internationaal verband aan te pakken. De grote oliejongens die miljarden toegeschoven krijgen om hun eigen rommel op te ruimen wat we CCS noemen. Die miljarden komen trouwens uit de SDE pot, wat dus ook nog eens ten koste gaat van echte duurzame initiatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Kalentum schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:40:
[...]

Ik ben echt niet tegen een subsidie op de aanschaf van panelen, bv via ISDE subsidies.

Maar jaar in jaar uit 1000 euro voordeel vind ik teveel van het goede
hoe kom je bij een voordeel van 1000 euro per jaar? weet je wat dat betekend ?

Omgerekend moet je dan een installatie van circa 17.000 Wp !! hebben om op basis van 4.000 kWh verbruik daar op uit te komen (stroomprijs 0,35 euro en 0,05 TLV (wat je nu veel ziet bij langdurige contracten)
los daarvan is dat ook niet bepaald een goedkope installatie, we hebben het dan over 39 panelen van 435 Wp elk.
overigens kom je daar met een standaard 1-fase aansluiting cq de standaard 3-fase aansluiting 25A niet meer weg, je moet hier minimaal al een 3-Fase 35A hebben, deze kost jaarlijks al 700 euro meer dan de standaard 3*3*25A aansluiting. Dus die heeft al 700 euro van je winst opgegeten, blijft er 300 euro over. een investering van circa 12.000 euro. Dat is effectief 2,5% redement, bepaald veel zou ik zeggen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Xqlusive schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:35:
[...]

En wat ik zeg is dat je nu dus vergeet dat je elke maand die 50 euro die je bespaart op een spaarrekening kan zetten. Dan klopt je bovenstaande rekensom dus niet meer.
Niet alle deposito's betalen maandelijks uit en dan heb je het over rente van een fractie ipv over rente van een fors bedrad vanaf dag 1. Dat kan je inderdaad mee rekenen als je geld teveel hebt maar dat is echt een fractie en gaat niet eens de kosten van een nieuwe omvormer dekken.

Maand 1 krijg je namelijk maar max 4 % van 50 euro. ofwel 2 euro. Maand 2 is dat 2 euro + 2 euro + 4% van 2 euro van januari.
Dit word een HEEL HEEL ingewikkelde rekensom maar die deposito krijg je ook gewoon rente over de rente die je en die is vanaf jaar 1 meteen over 5000 euro ofwel 4% van 200 euro rente van jaar 2.

Het grote probleem is dat de rente vroeg of laat GAAT DALEN. Vastzetten voor 20 jaar gaat dus gegarandeerd veel meer opleveren als sparen met 50 per maand.
Het kan maar zo zijn dat je over 3 jaar nog maar 0.5% rente over je spaartegoed krijgt. Dat is dan maar 25 cent per 50 euro daar waar je over de rente over de rente op je deposito al 7.2 euro in jaar 2 kan vangen dat is netto veel meer.

Maar ja je hebt gelijk je kan in theorie extra geld apart zetten als je dat nog kan betalen en daar kan je marginaal rente van trekken zolang het kan maar dat weegt nooit en te nimmer op tegen een deposito met hoge inleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@RonJ de vervuiler / een bedrijf belasten op zijn impact op de omgeving geeft een concurrentievoordeel en dus verdienmodel voor een bedrijf dat geïnvesteerd heeft in een schonere bedrijfsvoering.
Dat daar ook grote haken en ogen aan zitten zie je in de agro-industrie (fraude, lobby etc), maar het principe is niet gek.

Link met salderen: de vervuiler (grootverbruiker) in de winter kan nu greenwashen in de zomer.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Nul_op_de_Meter schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:42:
Daarentegen zijn er natuurlijk best wel een aantal zaken 'vreemd' te noemen. Dat er geen centje belasting zit op kerosine is niet ok. Natuurlijk iets om in internationaal verband aan te pakken.
Dat is een wereldwijde afspraak, zelfs als Nederland of de EU dit wil veranderen kan dat gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
MacD007 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:43:
[...]

Omgerekend moet je dan een installatie van circa 17.000 Wp !! hebben om op basis van 4.000 kWh verbruik daar op uit te komen (stroomprijs 0,35 euro en 0,05 TLV (wat je nu veel ziet bij langdurige contracten)
los daarvan is dat ook niet bepaald een goedkope installatie, we hebben het dan over 39 panelen van 435 Wp elk.
overigens kom je daar met een standaard 1-fase aansluiting cq de standaard 3-fase aansluiting 25A niet meer weg, je moet hier minimaal al een 3-Fase 35A hebben, deze kost jaarlijks al 700 euro meer dan de standaard 3*3*25A aansluiting. Dus die heeft al 700 euro van je winst opgegeten, blijft er 300 euro over. een investering van circa 12.000 euro. Dat is effectief 2,5% redement, bepaald veel zou ik zeggen.
MikeyMan in "De toekomst van de saldeer-wetgeving"

Hij had ook 13,5 duizend euro geinvesteerd.

Maar als je van plan was om een L/W waterpomp te laten draaien op zonne-energie uit de zomer dan heb je best een leuk systeem nodig inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 20:48
computerjunky schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:45:
[...]

Dit word een HEEL HEEL ingewikkelde rekensom maar die deposito krijg je ook gewoon rente over de rente die je en die is vanaf jaar 1 meteen over 5000 euro ofwel 4% van 200 euro rente van jaar 2.
valt wel mee hoor, vul maar in: https://www.berekenhet.nl...eindkapitaal.html#calctop
Met een simpele spaarrekening van 2.5% scheelt het al gauw 500 euro (10%) over de 100 maanden waar je mee rekende.... Onderschat niet het effect van rente-op-rente.
Het kan maar zo zijn dat je over 3 jaar nog maar 0.5% rente over je spaartegoed krijgt. Dat is dan maar 25 cent per 50 euro daar waar je over de rente over de rente op je deposito al 7.2 euro in jaar 2 kan vangen dat is netto veel meer.
Voor hetzelfde gaat het omhoog en dan staat het vast tegen 4% voor 20 jaar....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Proton_ schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:46:
@RonJ de vervuiler / een bedrijf belasten op zijn impact op de omgeving geeft een concurrentievoordeel en dus verdienmodel voor een bedrijf dat geïnvesteerd heeft in een schonere bedrijfsvoering.
Dat daar ook grote haken en ogen aan zitten zie je in de agro-industrie (fraude, lobby etc), maar het principe is niet gek.

Link met salderen: de vervuiler (grootverbruiker) in de winter kan nu greenwashen in de zomer.
De vervuiler die een warmtepomp of EV heeft aangeschaft omdat dat de toekomst is bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
RonJ schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:14:
[...]

Dat dat allemaal uitmiddelt op een landelijke schaal snap ik wel (hoewel je daar voorlopig nogal tegen capaciteitsgrenzen aanloopt in een netwerk dat daar niet voor ontworpen is). Maar wat ga je dan doen als de (ook niet altijd kloppende, zie oplopende onbalanskosten) supercomputer voorspelt dat het ff een tijdje niet gaat waaien en het ook nog bewolkt (of uberhaupt December) is?

Dan heb je dus toch een back-up voor een paar uur tot -dagen nodig dat zon- en wind vrijwel volledig kan vervangen qua capaciteit. En dat is nogal duur als die installaties de rest van het jaar niets opleveren. Het alternatief is namelijk de hele economie en maatschappij een paar keer per jaar maar ff een paar dagen platleggen tot er weer stroom is.

Misschien dat andere mensen hier, die werkelijk denken dat ze "de wereld" of "het klimaat" gaan "redden" door een paar met chinese kolenstroom geproduceerde pfas-panelen op het dak te laten schroeven :') dat wel acceptabel vinden, en dat mag. Maar ik vind dat economisch en leefstijltechnisch gewoon volstrekt onacceptabel.
Er zullen in een jaar idd series van dagen voorkomen zonder significant veel wind of zon. Korte termijn opslag (batterijen) kunnen dit niet overbruggen. Dus in dat geval praat je over back-up dmv waterstof of groene brandstoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

[...]

Je hoeft helemaal niet naar 3x35A, gewoon je omvormer(s) goed dimensioneren,

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Proton_ schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:46:

Ben ik op zich qua concept niet op tegen, maar dan moet je wel een echt gelijk speelveld creëren en dat zie ik zo 1,2,3 niet (meer) gebeuren. Dat hebben "we" grotendeels al weggegeven in bijv. de vrijhandelsverdragen met noord-amerika en china die geen import tarieven op veel producten meer toestaan voor de komende decennia. Bovendien is dat ook geen oplossing als het dan nog steeds onderaan de streep interessanter is om buiten de EU te produceren.

Mbt salderen: Ik denk dat afschaffen alleen maar tot meer (jaar)verbruik leidt. In de winter ga je echt niet heel veel minder verbruiken, tenminste ik ga dan echt niet in de kou zitten maar laat de warmtepomp dan net zoveel draaien als nu. Daarintegen is het wel een stimulans om de in de zomer juist meer te gaan verbruiken, die kWh'tjes zijn dan in verhouding heel goedkoop en kan je toch niet meer meenemen naar de winter, dus dan gaan mensen maar lekker zaken als jacuzzi's en zwembaden er mee verwarmen en nog maar een extra rondje met de EV rijden naar een verder gelegen terras.

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@MikeyMan Inderdaad, nou is verbruik verplaatsen van fossiel naar stroom een goed idee - stroom wordt ook 's winters groener - maar doen alsof de paneeltjes die op jaarbasis toevallig evenveel opbrengen daar iets mee te maken hebben lijkt meer op een aflaat dan iets anders.
PV is een goed idee, elektrisch rijden ook, warmtepomp ook (drie vinkjes in huize @Proton_) maar ze hebben buiten boekhoudkundige trucs niet gek veel met elkaar te maken.
Salderen helpt die mythe in stand te houden (tot het meermaals gehoorde 'een warmtepomp is een slecht idee in mijn huis want ik kan geen PV leggen' toe).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:50:

Dat is een wereldwijde afspraak, zelfs als Nederland of de EU dit wil veranderen kan dat gewoon niet.
https://klimaatweb.nl/nie...jna%20de%20hele%20wereld.
Het is wat genuanceerder. Er is alleen een wereldwijde afspraak om brandstof die bij landing al in de tank zit en daarin blijft zitten, niet te belasten. De rest is een interpretatie van de luchtvaartbranche zelf die de branche goed uitkomt.
Overigens zijn er wel landen die kerosine voor binnenlandse vluchten belasten. De EU kan prima afspreken om de kerosine voor vluchten binnen de EU te gaan belasten.

Maar goed, dit dwaalt wel erg ver van het salderen af. Er zijn nog geen commerciële elektrische vliegtuigen die salderen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Nul_op_de_Meter schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:51:
[...]

Er zullen in een jaar idd series van dagen voorkomen zonder significant veel wind of zon. Korte termijn opslag (batterijen) kunnen dit niet overbruggen. Dus in dat geval praat je over back-up dmv waterstof of groene brandstoffen.
Waterstof en groene brandstoffen zijn extreem inefficiënt en om de daarvoor benodigde infrastructuur (vooral elektrolysers, waterstof stoken in je gasturbine is niet bijster ingewikkeld) economisch (en grondstof-technisch) rendabel neer te zetten zullen deze heel wat meer draai-uren moeten maken dan de handvol dagen dat er een back-up scenario nodig is. Dat zie ik de komende 10-15 jaar niet op grote schaal gebeuren, dat blijft gewoon LNG. En dat denken de banken/overheden ook, anders zouden ze geen LNG terminals financieren met een levensduur van 20-30 jaar en dito contracten met Qatar e.d. afsluiten. Dit zijn ook wel een beetje de long-tail zaken in de transitie, voorlopig is er nog heel veel lager hangend fruit.

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 12-02-2024 16:08 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
...

[ Voor 98% gewijzigd door Nul_op_de_Meter op 12-02-2024 16:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
RonJ schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:01:
[...]

Waterstof en groene brandstoffen zijn extreem inefficiënt en om de daarvoor benodigde infrastructuur (vooral elektrolysers, waterstof stoken in je gasturbine is niet bijster ingewikkeld) economisch (en grondstof-technisch) rendabel neer te zetten zullen deze heel wat meer draai-uren moeten maken dan de handvol dagen dat er een back-up scenario nodig is. Dat zie ik de komende 10-15 jaar niet op grote schaal gebeuren, dat blijft gewoon LNG. En dat denken de banken/overheden ook, anders zouden ze geen LNG terminals financieren met een levensduur van 20-30 jaar.
Op de termijn van 20 jaar denk ik ook dat we voor de moeilijke momenten in december afhankelijk zijn van gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Proton_ schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:58:
@MikeyMan Inderdaad, nou is verbruik verplaatsen van fossiel naar stroom een goed idee - stroom wordt ook 's winters groener - maar doen alsof de paneeltjes die op jaarbasis toevallig evenveel opbrengen daar iets mee te maken hebben lijkt meer op een aflaat dan iets anders.
PV is een goed idee, elektrisch rijden ook, warmtepomp ook (drie vinkjes in huize @Proton_) maar ze hebben buiten boekhoudkundige trucs niet gek veel met elkaar te maken.
Salderen helpt die mythe in stand te houden (tot 'een warmtepomp is een slecht idee in mijn huis want ik kan geen PV leggen' toe).
Het zou voor winter vergroenen mooi zijn als wind meer geaccepteerd werd maar ik heb gekeken naar molentjes voor ophet dak of in de tuin op een paal maar dat mag in veel gemeentes simpelweg niet. Terwijl die juist in de winter lekker draaien en best wat nacht verbruik op kunnen vangen. Het zou echt een mooi middel zijn voor nacht en winter maar helaas het mag niet.

Ik had voor 500 een leuk molentje gezien die 150-400 watt genereerde met diameter van 1,3 meter en de terugverdientijd zonder salderen was niet eens heel slecht (5 jaar met mijn verbruik en een conservatieve berekening qua winduren en windkracht).

Daar zou ik er zo 2 van kunnen plaatsen en dan heb ik zelfs als de zon niet schijnt nul op de meter vanaf windkracht 2 en het is hier altijd best winderig.

Gemeentes en provincies hebben echt nog HEEL HEEL veel werk te verzetten om alles toegankelijker makkelijker te maken. De grap is dat het hier tot 2021 wel toegestaan was maar nu niet meer... We gaan dus achteruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
RonJ schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:56:
Ben ik op zich qua concept niet op tegen, maar dan moet je wel een echt gelijk speelveld creëren en dat zie ik zo 1,2,3 niet (meer) gebeuren. Dat hebben "we" grotendeels al weggegeven in bijv. de vrijhandelsverdragen met noord-amerika en china die geen import tarieven op veel producten meer toestaan voor de komende decennia. Bovendien is dat ook geen oplossing als het dan nog steeds onderaan de streep interessanter is om buiten de EU te produceren.
Dat valt wel mee. De EU gaat een CO2-importheffing op allerlei producten invoeren:
https://www.businessinsid...nium-en-staal-van-buiten/.
Dat kan natuurlijk op nog veel meer vervuilende producten, en ook voor andere typen vervuiling dan CO2. Die heffing kan in de loop der jaren ook verder omhoog.

[ Voor 3% gewijzigd door Linea op 12-02-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:34
@computerjunky ik moet er niet aan denken dat iedereen molens op zijn dak / in zijn tuin zou gaan zetten. Iets zegt mij dat dit enorm veel overlast zal gaan geven. Zet die windmolens maar lekker ergens op zee of afgelegen op het land.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
hoevenpe schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:50:
[...]

hel eenvoudig, je motor (diesel) ombouwen (kan eenvoudig, vaak niet eens nodig) zodat deze op kerosine kan gaan draaien. vergeet niet om daar wat smeemiddel bij te doen. het probleem is om aan dit goedje te komen, even langs bij het tankstation is er niet bij.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 12-02-2024 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Linea schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:08:
[...]

Dat valt wel mee. De EU gaat een CO2-importheffing op allerlei producten invoeren:
https://www.businessinsid...nium-en-staal-van-buiten/.
Dat kan natuurlijk op nog veel meer vervuilende producten, en ook voor andere typen vervuiling dan CO2. Die heffing kan in de loop der jaren ook verder omhoog.
Ben benieuwd in hoeverre dat stand houdt. Lijkt me namelijk in tegenspraak met de nodige afgesloten verdragen (of kunnen we die verdragen dan ineens wél zomaar opzeggen als het "ze" uitkomt?) Bovendien moet je dan wel überhaupt nog een interne industrie (en heropstarten mijnbouw, etc.) hebben om dat allemaal zelf te gaan produceren, dus daarvan zullen we dan toch eea moeten accepteren en de nodige regeltjes moeten verruimen om dat allemaal van de grond te krijgen. Mijn zegen hebben ze hoor.

Die hele green deal keutel lijkt de laatste weken ook alweer een flink stukje ingetrokken te worden door de politieke bips van Fraulein von der Leyen. ;)

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
RonJ schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:56:

Mbt salderen: Ik denk dat afschaffen alleen maar tot meer (jaar)verbruik leidt. In de winter ga je echt niet heel veel minder verbruiken, tenminste ik ga dan echt niet in de kou zitten maar laat de warmtepomp dan net zoveel draaien als nu. Daarintegen is het wel een stimulans om de in de zomer juist meer te gaan verbruiken, die kWh'tjes zijn dan in verhouding heel goedkoop en kan je toch niet meer meenemen naar de winter, dus dan gaan mensen maar lekker zaken als jacuzzi's en zwembaden er mee verwarmen en nog maar een extra rondje met de EV rijden naar een verder gelegen terras.
Ik zie dat ook gebeuren. Zeker vanaf 2027, als de bepaling terugleververgoeding van minimaal 80% van het kale levertarief ook komt te vervallen. Voor een tlv van een paar cent per kWh lopen mensen niet meer warm; dan gaan ze 'leuke dingen' met die zomer-kWh's doen. Misschien ook niet zo erg, als die kWh's niet meer nodig zijn op dagen dat er in het land meer dan genoeg groene elektriciteit geproduceerd wordt. Maar zo ver is het nog niet; we staan pas aan het begin van de energietransitie, en de kolen- en gascentrales draaien ook 's zomers nog volop door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
RonJ schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:16:
Die hele green deal keutel lijkt de laatste weken ook alweer een flink stukje ingetrokken te worden door de politieke bips van Fraulein von der Leyen. ;)
Ja, dat is waar. De EU ziet ook met de aankomende verkiezingen voor het Europees Parlement een forse verschuiving naar rechts aankomen. De ambities met betrekking tot vermindering van pesticiden zijn na de boerenprotesten ook alweer afgezwakt/ingetrokken.
Het is maar de vraag wat er wereldwijd allemaal overblijft van alle klimaatambities en milieuambities, nu overal de regeringen steeds conservatiever en populistischer worden.
Een zorgwekkende ontwikkeling.

NB: ultrarechts is natuurlijk wel van de protectionistische handelsmaatregelen. Dus misschien past die CO2-heffing in dat opzicht wel in hun straatje. Geen idee. De PVV en JA21 waren ook in ene voor het behoud van het salderen.

[ Voor 21% gewijzigd door Linea op 12-02-2024 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Thalaron schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:08:
@computerjunky ik moet er niet aan denken dat iedereen molens op zijn dak / in zijn tuin zou gaan zetten. Iets zegt mij dat dit enorm veel overlast zal gaan geven. Zet die windmolens maar lekker ergens op zee of afgelegen op het land.
Nou ja volgens de specs waren ze stiller als menig warmtepomp waar ik me dan weer flink zorgen om maak in de dichtbevolkte buurten. 20 warmtepompen om je heen in de wijk lijkt me echt om te huilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
hanev001 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:49:
[...]

Absurd antwoord. Niet iedereen steekt vuurwerk af en niet iedereen rookt . Maar gas wordt muv van de mensen die al over gestapt zijn wel door iedereen gebruikt.
ik vind het een mooie oplossing, gewoon 1000% milieubelasting op vuurwerk zetten.
plus de straffen ook flink verhogen, heb je meer dan 10 stuks vuurwerk (uit het buitenland), bij illegaal vuurwerk al bij 1 stuk, bij je tijdens een controle ed op zak, in de auto (auto word ook direct in beslag genomen en verkocht) ed direct minimaal 3 jaar gevangenisstraf zonder kans op vermindering, bij herhaling komt er iedere keer er gewoon 2 jaar er bovenop.
bij kinderen worden de ouders ook gestraft, min. 10.000 euro geldboete bij de eerste overtreding en bij elke herhaling binnen het gezin komt er 5.000 euro bovenop. plus verlies van een uitkering cq bijstand.

hebben we het probleem met de begroting voor jetten met uitval van zijn wetsvoorstel salderen ook direct opgelost en houden zelfs nog geld over.
voor roken gewoon de belasting op 50 euro per pakje zetten, eens kijken hoeveel rokers we over houden. |:(

grapje natuurlijk. :P

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 12-02-2024 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
computerjunky schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:05:
[...]

Het zou voor winter vergroenen mooi zijn als wind meer geaccepteerd werd maar ik heb gekeken naar molentjes voor ophet dak of in de tuin op een paal maar dat mag in veel gemeentes simpelweg niet. Terwijl die juist in de winter lekker draaien en best wat nacht verbruik op kunnen vangen. Het zou echt een mooi middel zijn voor nacht en winter maar helaas het mag niet.

Ik had voor 500 een leuk molentje gezien die 150-400 watt genereerde met diameter van 1,3 meter en de terugverdientijd zonder salderen was niet eens heel slecht (5 jaar met mijn verbruik en een conservatieve berekening qua winduren en windkracht).

Daar zou ik er zo 2 van kunnen plaatsen en dan heb ik zelfs als de zon niet schijnt nul op de meter vanaf windkracht 2 en het is hier altijd best winderig.

Gemeentes en provincies hebben echt nog HEEL HEEL veel werk te verzetten om alles toegankelijker makkelijker te maken. De grap is dat het hier tot 2021 wel toegestaan was maar nu niet meer... We gaan dus achteruit.
Heb er ook wel eens naar gekeken, die Chinese mini molentjes. Maar het is vooralsnog een vrij slecht idee. Ze maken een takkeherrie, werken maar in een heel beperkt windsnelheidsbereik waardoor de jaaropbrengst uiteindelijk behoorlijk tegenvalt, de levensduur van de lagers en omvormer is heel beperkt (jaar of 2-3 van wat ik lees) en ze werken in de bebouwde kom al helemaal matig doordat de wind alle kanten op gaat.

Er zijn wel een hoop leuke start-ups actief die kleine(re) vertical-axis en bladeless windturbines (willen) maken die die problemen grotendeels oplossen, die hou ik zeker in de gaten, maar die zijn voorlopig allemaal nog niet uit de R&D fase. Voordat dat daar een doorontwikkeld, betrouwbaar en betaalbaar product uitkomt zijn we wel even verder. Hou het wel in de gaten, want het lijkt mij ook wel wat om in de nachten en winter ook lekker veel zelf op te wekken.

Voor de "gewone", e.g. horizontal-axis windmolens die we allemaal kennen geldt nog altijd het principe, hoe groter hoe efficiënter. En dan niet een beetje. En dus blijft dat toch een exclusief feestje voor de grote jongens als je het een beetje resource-efficiënt wil uitrollen op grote schaal.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 12-02-2024 16:30 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Thalaron schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:44:
[...]

Ziet er wel goed uit dus ik zal zeker nog wat gaan rondkijken, echter.. Ik zie alvast 1 heel groot nadeel/ issue; ik ga geen duizenden euro’s (€3.600) als aanbetaling overmaken en dan de rest ook nog 14 dagen vóór installatie (€5.649). Hierbij ben ik even uitgegaan van het duurste model.

Het zal je maar gebeuren dat je een dergelijk bedrag overmaakt en ze vervolgens failliet verklaard worden of er een ander probleem ontstaat.

Een reservering op mijn CC tot installatie prima, maar vooraf even €10K overboeken op goed vertrouwen? Nee dank je.
ik snap je, moest er ook daar even overheen, echter lijkt me dit risico bij Quatt redelijk klein. Er zijn ondertussen al bijna 5.000 mensen voor gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Linea schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:21:
[...]

Ja, dat is waar. De EU ziet ook met de aankomende verkiezingen voor het Europees Parlement een forse verschuiving naar rechts aankomen. De ambities met betrekking tot vermindering van pesticiden zijn na de boerenprotesten ook alweer afgezwakt/ingetrokken.

Het is maar de vraag wat er wereldwijd allemaal overblijft van alle klimaatambities en milieuambities, nu overal de regeringen steeds conservatiever en populistischer worden.
Een zorgwekkende ontwikkeling.
Volgens mij gingen die protesten over stikstof (NL, BE) en dieselsubsidies (DE, FR) en fiscale opvolgingsregelingen (FR). Niet zozeer over pesticiden. Ik denk dat de goedbetaalde lobby van de Monsanto's, Cargill's en Bayer's van deze wereld heel wat meer invloed had op het intrekken van deze wetgeving (waar ik overigens totaal achter sta).

Misschien wordt het ook wel weer tijd dat de compleet doorgeslagen "klimaatambities" een klein tandje minder hard aangezet worden en in een iets realistischer, haalbaar en betaalbaar tempo worden uitgerold. CO2-vrij in 2050 is totale luchtfietserij, bedacht door alfa's die elkaar politiek willen aftroeven maar zelf nog geen gloeilamp kunnen ophangen. De meeste rechtse stemmers zijn er dan verder ook totaal niet op tegen (zeker niet waar het milieuvervuiling en energie-onafhankelijkheid betreft, klimaat is weer een iets ander verhaal), sterker nog ik ken per saldo meer rechtse(re) mensen die al all-electric of op weg daarnaartoe zijn dan die uit het andere kamp (iets met zelf zaken aanpakken of het bij een ander opleggen en zelf wat anders doen :X ). Het moet ook niet doorslaan in een onhaalbaar afbraaktempo of een vrijwel totale stop op consumptie en andere cryptocommunistische doelstellingen die de usual suspects ons ongevraagd opleggen onder de vrolijk gekleurde vlag van muh klimaat. Het was een kwestie van tijd totdat deze pendule weer de andere kant op zou zwaaien. Althans, als er nog enige vorm van daadwerkelijke democratie is.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
MacD007 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:41:
[...]

ik snap je, moest er ook daar even overheen, echter lijkt me dit risico bij Quatt redelijk klein. Er zijn ondertussen al bijna 5.000 mensen voor gegaan.
spoiler:
Dat dachten de klanten van de DSB-bank en van Moof ook. :X Verder prima om dat risico te nemen als je in het uiterste geval het verlies kan dragen (dat hoort ook bij startups, die hebben dat soort first-mover klanten nodig). Maar als je dat niet kan zonder grote gevolgen of er voor moet lenen zou ik dat toch echt afraden. Er zijn genoeg goede en betaalbare alternatieven.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 12-02-2024 16:49 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
offtopic:
Troost je, het kan nog erger: Gordon kondigt muzikale comeback aan... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RonJ schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:44:
[...]

spoiler:
Dat dachten de klanten van de DSB-bank en van Moof ook. :X Verder prima om dat risico te nemen als je in het uiterste geval het verlies kan dragen (dat hoort ook bij startups, die hebben dat soort first-mover klanten nodig). Maar als je dat niet kan zonder grote gevolgen of er voor moet lenen zou ik dat toch echt afraden. Er zijn genoeg goede en betaalbare alternatieven.
snap ik, echter DSB en vanMoof zijn nu niet bepaald de juiste vergelijkingen, Quatt is puur Nederlands en wil ook voorlopig (denk ik) niet verder uitbreiden in andere landen, ze plaatsen zelfs in Duitsland en Belgie niet.

Overigens bestaat dit risico ook bij gevestigde merken cq bedrijven. Die afweging mag iedereen zelf gaan doen.
Ik heb in ieder geval zo goedkoop nog nergens een warmtepomp gezien, nu was ik zelf wel bij een van de eersten die nog de introductieprijs moesten betalen. O-)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• phicoh
RonJ schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:42:
Het moet ook niet doorslaan in een onhaalbaar afbraaktempo
Wat we zien is dat er natuurlijk nog helemaal niets is veranderd. We vliegen ongeveer net zoveel als vroeger, we hebben meer auto's dan ooit. Vlees is nog steeds spot goedkoop.

En enige dat echt een verschil heeft gemaakt, is dat Rusland de levering van gas heeft gesaboteerd.

Maar dan gaan we wel keihard schreeuwen dat wel al zoveel doen en dat er niets meer bij kan.

Gewoon een stel verwende kinderen. En over 30 jaar naar de politiek kijken. En zich dan afvragen of er niet iets gedaan had moeten worden aan het klimaat, of de natuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansL
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11-09 19:17
Nu de saldering afschaffen is zo dom.

Gemeentes zijn iedere dag bezig met armoede bestrijding door de Electra en Gasprijzen. Vereniging van Nederlandse gemeentes heeft de brief van de consumentenbond c.s. wel ondertekend, maar de strekking van die brief was een zekerheid van 7 jaar.

Gemeentes hadden hier het signaal moeten geven dat er een acuut probleem is, dat de komende jaren nog wel blijft bestaan. Salderen op dit moment dus zeker niet afschaffen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
Linea schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:02:
[...]

Wat een non-argumenten.

Twee miljoen huishoudens kopen vuurwerk, zes miljoen huishoudens dus niet. Het zullen niet de armste huishoudens zijn die vuurwerk kopen. Uit de onderzoeken blijkt bovendien dat het vooral huishoudens zijn met kinderen die vuurwerk kopen; huishoudens zonder kinderen doet dan nauwelijks. Dus misschien moet de kindertoelage dan maar eens naar beneden.

Van de volwassen Nederlanders rookt 19%. De meesten dus niet.

Vakanties: bijna 11 miljoen Nederlanders gaan op vakantie, bijna 7 miljoen Nederlanders gaan niet op vakantie. Vaak wegens geldgebrek.

Er zijn gewoon heel veel huishoudens die het financieel moeilijk hebben, en die je dus niet zo maar op extra kosten moet jagen via de energierekening. Laat eerste de bedrijven maar eens ook dezelfde bedragen aan energiebelasting betalen.
Dus omdat een hele kleine groep het niet kan betalen, moet het hele land gratis energie krijgen in de vorm van oneindig salderen en mag de belasting op gas niet omhoog? Zo komen we er wel, zet die gaskraan in Groningen maar weer open.

Compenseer die kleine groep die het echt niet kan betalen, maar links- of rechtsom, daar zijn we toch al goed in, dan kan de rest zich afvragen of het niet allemaal wat duurzamer moet en kan. Salderen was tot pak 'm beet 2017 prima in het kader van duurzaamheid, maar dat stadium is reeds gepasseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
phicoh schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:57:
Gewoon een stel verwende kinderen. En over 30 jaar naar de politiek kijken. En zich dan afvragen of er niet iets gedaan had moeten worden aan het klimaat, of de natuur.
De stemming daarover veranderd rap, zoals de verkiezingen ook al lieten zien:
Nederlan­ders bezorgd over ‘buiten­land­se dreiging’, maar houden ook een optimistisch gevoel

Nederlanders zijn de komende vijf jaar zeker niet gerust op allerhande bedreigingen van buiten de landsgrenzen, maar vestigen tegelijk opmerkelijk veel hoop op technologie, economische deglobalisering en internationale veiligheidssamenwerking. ,,Er zijn hoge verwachtingen over oplossingen.’’

De zorgen over klimaatverandering veranderen. In de Buitenland Barometer van 2020 stonden klimaatzorgen in de top 3, nu op plek 40. Er wordt, blijkens het onderzoek, relatief meer hoop geput uit technologische innovatie en gerichte investeringen. Het geloof groeit dat we ons kunnen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
phicoh schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:57:
[...]

Wat we zien is dat er natuurlijk nog helemaal niets is veranderd. We vliegen ongeveer net zoveel als vroeger, we hebben meer auto's dan ooit. Vlees is nog steeds spot goedkoop.
Mooi zo. Laten we dat vooral zo houden.
En enige dat echt een verschil heeft gemaakt, is dat Rusland de VS de levering van gas door de concurrent heeft gesaboteerd.
FTFY.
Over 30 jaar is er nog steeds helemaal niets aan de hand. Wel zijn we dan hopelijk een stukje zelfvoorzienender, politiek onafhankelijker, efficiënter en schoner in grondstoffenverbruik en vast ook nog hartstikke goed in grootschalig biologisch staatstuinieren.

En tegen die tijd zal het salderen wel een keer afgeschaft zijn. Of is het toch de nieuwe hypotheekrenteaftrek? :+

[ Voor 15% gewijzigd door RonJ op 12-02-2024 17:15 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:02
In de tussentijd pakt Eneco meer kansen, beperk de consument en pak zelf de winsten denken ze, snap het wel.

https://solarmagazine.nl/...ij-windpark-kabeljauwbeek

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• phicoh
RonJ schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:08:
Over 30 jaar is er nog steeds helemaal niets aan de hand. Wel zijn we dan hopelijk een stukje zelfvoorzienender, politiek onafhankelijker, efficiënter en schoner in grondstoffenverbruik en vast ook nog hartstikke goed in grootschalig staatstuinieren.
Over 30 jaar is het in het zuiden van Europa chaos (om nog maar niet te spreken over de landen ten zuiden van Europa). Wij hebben volstrekt vervuild oppervlakte water. Dus we pompen al het grondwater weg. We voorzien alle gebouwen van airco, natuurlijk zonder maatregelen om gebouwen minder warm te laten zijn.

We zijn volstrekt afhankelijk van een paar olie en gasproducerende landen want we zijn geen linkse hippies. Grondstoffen zijn goedkoop voor grote bedrijven, dus efficiënt of schoon is slecht voor de winstmarge.

We leven in vuil en consumeren ons te pletter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
phicoh schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:18:
[...]

Over 30 jaar is het in het zuiden van Europa chaos (om nog maar niet te spreken over de landen ten zuiden van Europa). Wij hebben volstrekt vervuild oppervlakte water. Dus we pompen al het grondwater weg. We voorzien alle gebouwen van airco, natuurlijk zonder maatregelen om gebouwen minder warm te laten zijn.

We zijn volstrekt afhankelijk van een paar olie en gasproducerende landen want we zijn geen linkse hippies. Grondstoffen zijn goedkoop voor grote bedrijven, dus efficiënt of schoon is slecht voor de winstmarge.

We leven in vuil en consumeren ons te pletter.
Volgens mij heb je het over 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
RonJ schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:26:
[...]

Heb er ook wel eens naar gekeken, die Chinese mini molentjes. Maar het is vooralsnog een vrij slecht idee. Ze maken een takkeherrie, werken maar in een heel beperkt windsnelheidsbereik waardoor de jaaropbrengst uiteindelijk behoorlijk tegenvalt, de levensduur van de lagers en omvormer is heel beperkt (jaar of 2-3 van wat ik lees) en ze werken in de bebouwde kom al helemaal matig doordat de wind alle kanten op gaat.

Er zijn wel een hoop leuke start-ups actief die kleine(re) vertical-axis en bladeless windturbines (willen) maken die die problemen grotendeels oplossen, die hou ik zeker in de gaten, maar die zijn voorlopig allemaal nog niet uit de R&D fase. Voordat dat daar een doorontwikkeld, betrouwbaar en betaalbaar product uitkomt zijn we wel even verder. Hou het wel in de gaten, want het lijkt mij ook wel wat om in de nachten en winter ook lekker veel zelf op te wekken.

Voor de "gewone", e.g. horizontal-axis windmolens die we allemaal kennen geldt nog altijd het principe, hoe groter hoe efficiënter. En dan niet een beetje. En dus blijft dat toch een exclusief feestje voor de grote jongens als je het een beetje resource-efficiënt wil uitrollen op grote schaal.
Ja dit was een Duitse maak dacht ik maar in America heb je ook vest veel opties die bij lage snelheid al draaien. Grootste nadeel is vaak dat je ze bij een storm naar binnen moet halen of moet locken.
Het levert inderdaad ook geen mega hoeveelheid stroom op. (mijn berekening was iets van 180-200 kWh per jaar per stuk)
Maar het dekt wel voor een redelijk deel het eigen gebruik was dus niet op de meter komt. Het is prijs per euro veel efficiënter/interessanter als een huis accu om wat meer eigen gebruik te realiseren.
En voor het net is het natuurlijk ook goed want meer eigen gebruik is minder net belasting.
Maarja nieuwe regels in de gemeente dus gaat nooit gebeuren.

Er was/is ook een mooi initiatief voor een systeem op de nog van het dak maar dat lijkt niet echt van de grond te komen (ik vermoed kosten)

https://ridgeblade.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
phicoh schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:18:
[...]

Goed punt mbt watervervuiling (leegtrekken dat dupont/chemours!) en slecht ontworpen gebouwen (kijk maar naar het gemiddelde nieuwbouwhuis, niet in te leven 's-zomers. Overigens vooral dankzij de kortzichtige hyperfocus op isolatie en winter verbruik). Maar wat doet de grean deal e.d. daar precies tegen? Ik zie de huidige ontwikkelingen deze zaken vooral erger maken.
We zijn volstrekt afhankelijk van een paar olie en gasproducerende landen want we zijn geen linkse hippies.
We zijn zo afhankelijk van olie- en gas dankzij die linkse hippies. We hadden hier net als bijv. Frankrijk al decennia voor het overgrote deel op schone en goedkope kernenergie kunnen draaien. Maar dat moesten deze hippies zo nodig, terwijl de drankrekening door hun gelegenheidsvriendjes van Gazprom en Aramco werd betaald, dat vooral politiek onmogelijk maken en houden.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
computerjunky schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:27:
[...]

Ja dit was een Duitse maak dacht ik maar in America heb je ook vest veel opties die bij lage snelheid al draaien. Grootste nadeel is vaak dat je ze bij een storm naar binnen moet halen of moet locken.
Het levert inderdaad ook geen mega hoeveelheid stroom op. (mijn berekening was iets van 180-200 kWh per jaar per stuk)
Maar het dekt wel voor een redelijk deel het eigen gebruik was dus niet op de meter komt. Het is prijs per euro veel efficiënter/interessanter als een huis accu om wat meer eigen gebruik te realiseren.
En voor het net is het natuurlijk ook goed want meer eigen gebruik is minder net belasting.
Maarja nieuwe regels in de gemeente dus gaat nooit gebeuren.

Er was/is ook een mooi initiatief voor een systeem op de nog van het dak maar dat lijkt niet echt van de grond te komen (ik vermoed kosten)

https://ridgeblade.com/
Dus 2 stuks doen per jaar net zoveel als 1 zonnepaneel. En dan moet ik ze ook nog elke keer handmatig locken als het gaat waaien, anders zijn ze total loss. Ja, dan ben ik al uitgecheckt. Dat is toch allemaal een beetje kansloos, ook al zit het grotendeels op heel andere momenten en is het daardoor toch enigszins interessant tov PV. Mbt die accu waag ik dat te betwijfelen, een kleine accu zal misschien het 2-3 voudige kosten, maar ook véél meer eigen (nacht)verbruik kunnen afdekken. Waardoor je weer minder hoeft te salderen. ;)

Die RB heb ik ook wel eens gezien ja, maar lijkt me ook te duur en vooral volstrekt ongeschikt voor renovatie. Hopelijk komt er de komende jaren wel iets goeds uit één van die vele micro wind startups voort, dan sta ik vooraan in de rij :)

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
RonJ schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:28:
Goed punt mbt watervervuiling (leegtrekken dat dupont/chemours!) en slecht ontworpen gebouwen (kijk maar naar het gemiddelde nieuwbouwhuis, niet in te leven 's-zomers. Overigens vooral dankzij de kortzichtige hyperfocus op isolatie en winter verbruik). Maar wat doet de grean deal e.d. daar precies tegen? Ik zie de huidige ontwikkelingen deze zaken vooral erger maken.

We zijn zo afhankelijk van olie- en gas dankzij die linkse hippies. We hadden hier net als bijv. Frankrijk al decennia voor het overgrote deel op schone en goedkope kernenergie kunnen draaien. Maar dat moesten deze hippies nodig, terwijl de drankrekening door hun vriendjes van Gazprom werd betaald, dat vooral politiek onmogelijk maken en houden.
Traditioneel heb je in Nederland in de zomer geen airco nodig. Dus ja daar heeft de green deal wel degelijk mee te maken. Hoe hoger de gemiddelde temperatuur, hoe meer de airco nodig is. Als we 20 jaar geleden en rem hadden gezet op fossiel, dan was het nu gewoon koeler in de zomer.

Er is geen enkel land in de wereld dat voldoende kerncentrales kan bouwen. In China wordt flink gebouwd, maar dat is volstrekt niet genoeg om aan de energiebehoeft daar te voorzien.

Europa is natuurlijk nog veel erger omdat we niet in de vuil van een ontplofte kerncentrale willen zitten. Dus komt de vertraging niet van hippies, maar van de onmogelijkheid om snel veilige kerncentrales te bouwen.

De hippies die tegen kernafval zijn, zijn een handige zondebok. Dat leidt heerlijk de aandacht af. Bijv. de afgelopen kabinetten was er een kamermeerderheid voor kernenergie. Is er ook maar iets gebouwd? Of zelfs maar een vergunning afgegeven? Nee. Maar we geven wel alvast een kleine linkse minderheid de schuld.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hoevenpe
phicoh schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:38:
Traditioneel heb je in Nederland in de zomer geen airco nodig. Dus ja daar heeft de green deal wel degelijk mee te maken. Hoe hoger de gemiddelde temperatuur, hoe meer de airco nodig is. Als we 20 jaar geleden en rem hadden gezet op fossiel, dan was het nu gewoon koeler in de zomer.
Een airco draait in de zomer op eigen zonnestroom, naast temperatuurregeling ook een stuk comfort.
In de winter kan je het huis ermee verwarmen, ideaal als je te salderen overschot hebt.

Snap de weerzin tegen een airco niet zo, in de auto is het net zo standaard als een richtingaanwijzer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
RonJ schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:28:
[...]

[...]

We zijn zo afhankelijk van olie- en gas dankzij die linkse hippies. We hadden hier net als bijv. Frankrijk al decennia voor het overgrote deel op schone en goedkope kernenergie kunnen draaien. Maar dat moesten deze hippies zo nodig, terwijl de drankrekening door hun gelegenheidsvriendjes van Gazprom en Aramco werd betaald, dat vooral politiek onmogelijk maken en houden.
schone en goedkope kernenergie ?? meen je dat nu werkelijk.
of heb je de franse slag gebruikt, de opslag en onderhoud daarvan gaan we maar even niet berekenen, want we weten toch niet wat dat over de kommende 10.000 jaar gaat kosten. (niet ons probleem, want als we zo doorgaan gaan we dat so wie so niet halen).
dan heb ik het nog niet over schoon gehad, ook weer wat je schoon vind, lijkt me de verkeerde optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
phicoh schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:38:
[...]

Er is geen enkel land in de wereld dat voldoende kerncentrales kan bouwen. In China wordt flink gebouwd, maar dat is volstrekt niet genoeg om aan de energiebehoeft daar te voorzien.

Europa is natuurlijk nog veel erger omdat we niet in de vuil van een ontplofte kerncentrale willen zitten. Dus komt de vertraging niet van hippies, maar van de onmogelijkheid om snel veilige kerncentrales te bouwen.

De hippies die tegen kernafval zijn, zijn een handige zondebok. Dat leidt heerlijk de aandacht af. Bijv. de afgelopen kabinetten was er een kamermeerderheid voor kernenergie. Is er ook maar iets gebouwd? Of zelfs maar een vergunning afgegeven? Nee. Maar we geven wel alvast een kleine linkse minderheid de schuld.
veilige kerncentrales is een utopie, er bestaan alleen redelijk geachte veilige kerncentrales, echter al deze hebben een behoorlijk restrisico wat niet graag aan de grote klok wordt gehangen. De effecten daarvan hebben we in japan gezien, was een super veilig geachte kerncentrale, tot het dat niet meer was.

het demonteren van een kerncentrale duurt twee keer zo lang als de bouw, reken op minimaal 20 jaar (hebben ze in duitsland genoeg ervaring mee, probleem ze weten nu al niet meer waar ze hun rotzooi veilig moeten opslaan, daarom liggen er ook zoveel gewoon stil en wachten mogelijk nog tientalen jaren op demontage.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 12-02-2024 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Ontopic: vertrouw op ons...
Jetten: genoeg ruimte om afbouwpad salderingsregeling zonnepanelen bij te sturen

Mocht de terugverdientijd van zonnepanelen door de afbouw van de salderingsregeling te ver oplopen, dan zijn er genoeg momenten om het afbouwpad bij te sturen. Dat stelt demissionair minister Jetten.

In een extra brief aan de senatoren van de Eerste Kamer staat de demissionair minister voor Klimaat en Eenrgie stil bij het tijdpad van de afbouw, de onderliggende berekeningen voor de terugverdientijd van zonnepanelen en de mogelijkheden die er zijn om zo nodig tussentijds bij te sturen. De brief was door Jetten toegezegd tijdens het Eerste Kamerdebat over de salderingsregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
[...]

In Enexis gebied is het verschil ruim 1.300 euro, hoe kom jij bij 700?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
RonJ schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:42:
Volgens mij gingen die protesten over stikstof (NL, BE) en dieselsubsidies (DE, FR) en fiscale opvolgingsregelingen (FR). Niet zozeer over pesticiden. Ik denk dat de goedbetaalde lobby van de Monsanto's, Cargill's en Bayer's van deze wereld heel wat meer invloed had op het intrekken van deze wetgeving (waar ik overigens totaal achter sta).
Ursula von der Leyen heeft zelf de link met de boerenprotesten gelegd:
https://nos.nl/artikel/25...el-halveren-pesticiden-in.

De Europese Commissie wordt in ieder geval steeds minder groen. En dat heeft de Europese Commissie duidelijk gemeen met ons kabinet en minister Jetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino_Helmond
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-12-2024
Vandaag was toch de stemming in de 1e kamer niet? Is er al duidelijkheid of zicht op verdere informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Nul_op_de_Meter schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:51:
En energieuitwisseling met het buitenland. Daarom werken de Benelux-landen, Duitsland, Frankrijk, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Ierland en het VK samen aan één groot netwerk. De kans dat het overal donker bewolkt en windstil is, is al een stuk kleiner. Bovendien is er dan ook nog kernenergie, waterkrachtenergie en biomassa (in het beboste Zweden minder een issue dan in Nederland). Maar op dagen dat het windstil en donker bewolkt is, zullen de energieprijzen in de toekomst behoorlijk hoog zijn. Dus dat is dan een prikkel om op die dagen zuinig met elektriciteit om te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
Pino_Helmond schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:24:
Vandaag was toch de stemming in de 1e kamer niet? Is er al duidelijkheid of zicht op verdere informatie?
Morgen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
maharens schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:03:
[...]

Dat lijkt me ook wat weinig. Bij Liander is het 1100 euro en bij Stedin ook 1300. Bovendien komt er dan in veel wijken nog een flink bonnetje bij om de kabels naar je woning te verzwaren.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Linea schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:26:
[...]

En energieuitwisseling met het buitenland. Daarom werken de Benelux-landen, Duitsland, Frankrijk, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Ierland en het VK samen aan één groot netwerk. De kans dat het overal donker bewolkt en windstil is, is al een stuk kleiner. Bovendien is er dan ook nog kernenergie, waterkrachtenergie en biomassa (in het beboste Zweden minder een issue dan in Nederland). Maar op dagen dat het windstil en donker bewolkt is, zullen de energieprijzen in de toekomst behoorlijk hoog zijn. Dus dat is dan een prikkel om op die dagen zuinig met elektriciteit om te gaan.
Dat zou een goede (deel van een) oplossing zijn en er worden ook flink wat nieuwe interconnects/kabels gebouwd. Maar dat is nog altijd lang niet voldoende capaciteit om een flink deel van het land op te kunnen draaien. Dat zal decennia gaan duren.

All-electric.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MotorBeast
hoevenpe schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:44:
[...]

Een airco draait in de zomer op eigen zonnestroom, naast temperatuurregeling ook een stuk comfort.
In de winter kan je het huis ermee verwarmen, ideaal als je te salderen overschot hebt.

Snap de weerzin tegen een airco niet zo, in de auto is het net zo standaard als een richtingaanwijzer.
In tegenstelling tot wat de media roept, het verbruikt ook bijna niets. Ik koel mijn woning met 3x L/L en verbruik zo'n 200/300 kWh om 140m2 te koelen naar 23 graden. Zaaaaaaaaalig. Wil nooit meer zonder en het is een druppel op de gloeiende plaat op de opbrengst van de panelen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
maharens schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:03:
[...]

blijkbaar op een verouderde site gestaan, ik zelf dacht ook dat rond de 1000 euro was, dus nog duurder, dus weg is je voordeel, alleen al opgegeten door de nodige aansluiting.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Oilman schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:05:

Dus omdat een hele kleine groep het niet kan betalen, moet het hele land gratis energie krijgen in de vorm van oneindig salderen en mag de belasting op gas niet omhoog? Zo komen we er wel, zet die gaskraan in Groningen maar weer open.
Het is geen gratis energie, maar energie waar mensen behoorlijk voor hebben moeten investeren. Idem voor warmtepompen. Als je wilt dat iedereen verduurzaamt, dan kom je er niet door huishoudens alleen maar op extra kosten te jagen. En als we verduurzamen, dan hoeft die gaskraan dus juist niet weer open. Wat een raar argument.

Het gaat niet om weinig huishoudens die weinig geld hebben. 1,2 miljoen huishoudens hebben een negatief vermogen, een miljoen huishoudens een vermogen van minder dan 5000 euro. Bij de huishoudens met meer vermogen, bestaat dat in veel gevallen vooral uit de overwaarde van het huis, maar die overwaarde in stenen kun je nog niet zo maar uitgeven.
https://longreads.cbs.nl/...vermogen-van-huishoudens/
Ik moet er niet aan denken dat meer dan een kwart van de Nederlandse huishoudens afhankelijk gaat worden van het Noodfonds Energie. Dan doen we toch iets niet goed in het land.

Het extra belasten van aardgas, daar ben ik helemaal voor, maar dan moeten mensen wel eerst een serieus en betaalbaar alternatief hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
MacD007 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:50:
[...]

of heb je de franse slag gebruikt, de opslag en onderhoud daarvan gaan we maar even niet berekenen, want we weten toch niet wat dat over de kommende 10.000 jaar gaat kosten. (niet ons probleem, want als we zo doorgaan gaan we dat so wie so niet halen).
dan heb ik het nog niet over schoon gehad, ook weer wat je schoon vind, lijkt me de verkeerde optie.
offtopic:
Toch is het ook als je het onderhoud en opslag voor een redelijke termijn (10k jr is nergens voor nodig) meerekent nog altijd vrij goedkoop. Zeker als er groot en seriematig bijgebouwd gaat worden. Het is schoon in de zin van CO2 arm en er zijn relatief weinig grondstoffen/TWh nodig bij de bouw (tov wanneer je bijv. een vergelijkbare opwek in wind zou bouwen). Veilig is het ook, als je simpelweg hard kijkt naar doden/TWh. Bij Fukushima is de schade natuurlijk enorm en daar wil ik niet aan afdoen, maar er zijn geen doden gevallen. Vergelijk dat maar met hoeveel er jaarlijks wereldwijd van een dak of windmolen dood vallen. Kernenergie is imo onvermijdelijk onderdeel van de oplossing als we op een termijn van enkele decennia naar een fossielvrije elektriciteitsvoorziening willen. Kerncentrales zijn op seizoensniveau ook heel goed te regelen (en onderhoud doe je dan zvm in de zomer), dan is het salderen en een seizoenspiekverbruik in de winter tegen een laag en stabiel tarief ook niet meer zo'n probleem ;)

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
Dus nu nog één nacht slapen en dan kan dit forum wel op slot denk ik, want het overige off-topic verhalen die mn laatste tijd langskomen kunnen prima ook ergens anders geplaatst worden.

dus nog even de uitslag afwarchten en zo ver nodig discuteren en dan was het dan. Zou iemand snel nog een kleine pol kunnen opstarten met de vraag hoe de dobbelstenen morgen gaan rollen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
MacD007 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:56:
Dus nu nog één nacht slapen en dan kan dit forum wel op slot denk ik, want het overige off-topic verhalen die mn laatste tijd langskomen kunnen prima ook ergens anders geplaatst worden.

dus nog even de uitslag afwarchten en zo ver nodig discuteren en dan was het dan. Zou iemand snel nog een kleine pol kunnen opstarten met de vraag hoe de dobbelstenen morgen gaan rollen?
Ach, mensen kunnen nog een paar dagen hun gal spuwen of hun grote tevredenheid over het besluit van de Eerste Kamer uiten, en daarna zal het vanzelf wel stiller worden. Tenzij mensen graag over de alternatieven doordiscussiëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
RonJ schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:56:
[...]

offtopic:
Toch is het ook als je het onderhoud en opslag voor een redelijke termijn (10k jr is nergens voor nodig) meerekent nog altijd vrij goedkoop. Zeker als er groot en seriematig bijgebouwd gaat worden. Het is schoon in de zin van CO2 arm en er zijn relatief weinig grondstoffen/TWh nodig bij de bouw (tov wanneer je bijv. een vergelijkbare opwek in wind zou bouwen). Veilig is het ook, als je simpelweg hard kijkt naar doden/TWh. Bij Fukushima is de schade natuurlijk enorm en daar wil ik niet aan afdoen, maar er zijn geen doden gevallen. Vergelijk dat maar met hoeveel er jaarlijks wereldwijd van een dak of windmolen dood vallen. Kernenergie is imo onvermijdelijk onderdeel van de oplossing als we op een termijn van enkele decennia naar een fossielvrije elektriciteitsvoorziening willen. Kerncentrales zijn op seizoensniveau ook heel goed te regelen (en onderhoud doe je dan zvm in de zomer), dan is het salderen en een seizoenspiekverbruik in de winter tegen een laag en stabiel tarief ook niet meer zo'n probleem ;)
die 10.000 jaren zijn nog aan de lage kant, het is zelfs nog een faktor 10 erger.
Bij afval met hoge aantallen langlevende radionucliden kan de benodigde eindopslag oplopen tot honderdduizenden jaren. Radioactief afval bevat ook vaak zware metalen, zoals kwik en cadmium, die toxisch zijn en altijd veilig opgeslagen dienen te worden. dus dat is best nog een opgave, met name dat we nog helemaal geen idee hebben hoe we iets veilig voor honderdduizenden jaren moeten opslaan zonder kans op lekkage. zeer lastig allemaal. en vooral peperduur voor hele lange tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Linea schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:02:
[...]

Ach, mensen kunnen nog een paar dagen hun gal spuwen of hun grote tevredenheid over het besluit van de Eerste Kamer uiten, en daarna zal het vanzelf wel stiller worden. Tenzij mensen graag over de alternatieven doordiscussiëren.
mooi idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52
MacD007 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:56:

Die poll erg in geïnteresseerd geen idee hoe ik die moet starten. 8)7 nahja een poging gewaagd hieronder.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Snarfie31
Poll: Salderen ongewijzigd behouden
Ja
Nee
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406300&layout=1&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Snarfie31 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:19:
Poll: Salderen ongewijzigd behouden
Ja
Nee
Tussenstand:
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Das wel heel plat. Ik zou er best iets in zien om bijvoorbeeld een % van je verbruik te mogen salderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snarfie31
MikeyMan schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:21:
[...]

Das wel heel plat. Ik zou er best iets in zien om bijvoorbeeld een % van je verbruik te mogen salderen.
Man ik ben een digibeet vind het al een wonder dat er iets staat. Maar be my guest en maak er een mooie poll van. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MacD007 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:50:
[...]

Wat lijkt je wel een goede optie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
MikeyMan schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:24:
[...]

80% van je totale teruglevering in mogen zetten voor salderen? 20% is voor dekken kosten leveranciers (doorverkopen aan anderen) zonder vergoeding. Voor 100% salderen moet je dus (grofweg) 120% opwekken.

Dan heeft het zin om meer neer te leggen dan nodig. Ook is het dan zinvol om eigen verbruik te verhogen (tot een bepaalde hoeveelheid afhankelijk van je installatie).

Ik noem maar even wat dat ik uit mijn mouw schud natuurlijk. Er zijn IMHO heel veel mogelijke alternatieven te bedenken. Geen enkele oplossing zal voor iedereen even gunstig zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Thalaron op 12-02-2024 19:38 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Thalaron schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:37:
[...]

80% van je totale teruglevering in mogen zetten voor salderen? 20% is voor dekken kosten leveranciers (doorverkopen aan anderen) zonder vergoeding. Voor 100% salderen moet je dus (grofweg) 120% opwekken.

Dan heeft het zin om meer neer te leggen dan nodig. Ook is het dan zinvol om eigen verbruik te verhogen (tot een bepaalde hoeveelheid afhankelijk van je installatie).

Ik noem maar even wat dat ik uit mijn mouw schud natuurlijk. Er zijn IMHO heel veel mogelijke alternatieven te bedenken. Geen enkele oplossing zal voor iedereen even gunstig zijn.
De quote Ging over het afserveren van kernenergie :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
@MikeyMan ik zie het nu inderdaad.. mijn fout. Ik dacht dat het over een optie voor de poll ging 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
https://radar.avrotros.nl...-salderingsregeling-60208

Nu op tv Jetten bij Radar. Gemist? Zie Uitzending gemist.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 12-02-2024 20:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snarfie31
Net gezien wat een totale onzin invoer boetes sorry boeit me echt 0 heb vrijdag een 3 jarig contract zonder invoed boetes bij Vattenfall afgesloten vooruitlopend op de stemming van morgen. Met 2 weken bedenktijd _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:32
Misschien een beetje, of veel OT maar dit snap ik even niet, het net zit vol op zonnige dagen, de huizenbezitters moeten betalen als ze te veel teruglevering en er word weer een nieuw zonnepark aangelegd. Gaat die ook uit als er te veel word geleverd?
En in Hollandscheveld is net een zonnepark klaar van 50 megawattpiek.

[ Voor 8% gewijzigd door mike123 op 12-02-2024 20:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snarfie31
mike123 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:47:
Misschien een beetje, of veel OT maar dit snap ik even niet, het net zit vol op zonnige dagen, de huizenbezitters moeten betalen als ze te veel teruglevering en er word weer een nieuw zonnepark aangelegd. Gaat die ook uit als er te veel word geleverd?
Welkom in Jettens waanzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:14
Die zonneparken gaan uit.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
Voor degene die de Poll gemist hebben mbt stemming morgen Salderen EK

Snarfie31 in "De toekomst van de saldeer-wetgeving"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MikeyMan schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:21:
[...]

Nee, het gaat om het huidig wetsvoorstel wat morgen in de “echte” stemming komt, dus voor of tegen afbouw salderen, simpel, duidelijk en weerspiegeld extract het wetsvoorstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinsa
  • Laatst online: 15:35
Waarom worden de normale burgers weer gestraft? Eerst mensen lokken met verduurzamen en subsidies verstrekken om vervolgens het geld weer terug te graaien.

Is de enige optie om die salderingsregeling tegen te gaan een batterije aan te schaffen?

(maar duur in aanschaf)

Klopt het dat de salderingsregeling vanaf 2025 naar 64% gaat?

[ Voor 7% gewijzigd door Pinsa op 12-02-2024 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Objectief gezien is PV op daken van kleingebruikers samen met salderen helemaal niet handig. Die PV is nauwelijks regelbaar en wordt ook niet uitgezet omdat iedere geproduceerde kWh gebruikt kan worden om te salderen.

Maar kijk dan eens naar dit grote zonnepark van Eneco. Wel 50 hele megawatts piek.

En daar zit dus het probleem. We hebben gigawatts nodig. We komen er niet met rest stukjes onder windturbines waar we 50 MWp kwijt kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
MikeyMan schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:24:
[...]

In ieder geval zeker geen kernenergie, we zijn bestal ver met kernfusie, liever dat geld in de ontwikkeling hiervan stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Pinsa schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:54:
Waarom worden de normale burgers weer gestraft? Eerst mensen lokken met verduurzamen en subsidies verstrekken om vervolgens het geld weer terug te graaien.

Is de enige optie om die salderingsregeling tegen te gaan een batterije aan te schaffen?

(maar duur in aanschaf)

Klopt het dat de salderingsregeling vanaf 2025 naar 64% gaat?
Als deze wordt goedgekeurd, ja. Als deze niet wordt goedgekeurd dan blijft het voorlopig met 100% van je netto verbruik mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MacD007 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:57:
[...]

In ieder geval zeker geen kernenergie, we zijn bestal ver met kernfusie, liever dat geld in de ontwikkeling hiervan stoppen.
Kernfusie is geen kernenergie?

Ben met je eens dat er minder afval overblijf. Maar voordat dit breed beschikbaar is ben je 30 jaar verder.

En in de tussentijd moeten we iets. Minst slechte oplossing die er beschikbaar is.
Pagina: 1 ... 45 ... 50 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) voor wat je gaat doen als het salderen niet meer kan.
Het onderwerp is hier de toekomst van de regelgeving zelf.
Het grotere plaatje van de hele energievoorziening hoort dus niet hier maar in De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden .