computerjunky schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:05:
[...]
Het zou voor winter vergroenen mooi zijn als wind meer geaccepteerd werd maar ik heb gekeken naar molentjes voor ophet dak of in de tuin op een paal maar dat mag in veel gemeentes simpelweg niet. Terwijl die juist in de winter lekker draaien en best wat nacht verbruik op kunnen vangen. Het zou echt een mooi middel zijn voor nacht en winter maar helaas het mag niet.
Ik had voor 500 een leuk molentje gezien die 150-400 watt genereerde met diameter van 1,3 meter en de terugverdientijd zonder salderen was niet eens heel slecht (5 jaar met mijn verbruik en een conservatieve berekening qua winduren en windkracht).
Daar zou ik er zo 2 van kunnen plaatsen en dan heb ik zelfs als de zon niet schijnt nul op de meter vanaf windkracht 2 en het is hier altijd best winderig.
Gemeentes en provincies hebben echt nog HEEL HEEL veel werk te verzetten om alles toegankelijker makkelijker te maken. De grap is dat het hier tot 2021 wel toegestaan was maar nu niet meer... We gaan dus achteruit.
Heb er ook wel eens naar gekeken, die Chinese mini molentjes. Maar het is vooralsnog een vrij slecht idee. Ze maken een takkeherrie, werken maar in een heel beperkt windsnelheidsbereik waardoor de jaaropbrengst uiteindelijk behoorlijk tegenvalt, de levensduur van de lagers en omvormer is heel beperkt (jaar of 2-3 van wat ik lees) en ze werken in de bebouwde kom al helemaal matig doordat de wind alle kanten op gaat.
Er zijn wel een hoop leuke start-ups actief die kleine(re)
vertical-axis en
bladeless windturbines (willen) maken die die problemen grotendeels oplossen, die hou ik zeker in de gaten, maar die zijn voorlopig allemaal nog niet uit de R&D fase. Voordat dat daar een doorontwikkeld, betrouwbaar en betaalbaar product uitkomt zijn we wel even verder. Hou het wel in de gaten, want het lijkt mij ook wel wat om in de nachten en winter ook lekker veel zelf op te wekken.
Voor de "gewone", e.g. horizontal-axis windmolens die we allemaal kennen geldt nog altijd het principe, hoe groter hoe efficiënter. En dan niet een beetje. En dus blijft dat toch een exclusief feestje voor de grote jongens als je het een beetje resource-efficiënt wil uitrollen op grote schaal.
[
Voor 4% gewijzigd door
RonJ op 12-02-2024 16:30
]
All-electric.