Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
volgens mij is dat amendement ingetrokken en is er nog steeds de oorspronkelijke afbouw 64-64 etcSmiGueL schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:41:
[...]
Ik keek ook al gek tegen die getallen aan.
Schijnbaar is er weer een aanpassing gepland.![]()
nieuws: Regeringspartijen willen salderingsregeling afbouwen met iets grotere...
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Zo dacht ik het ook:JBtL schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:55:
[...]
volgens mij is dat amendement ingetrokken en is er nog steeds de oorspronkelijke afbouw 64-64 etc
/f/image/PF1uyFtkceZ1jVoLF2EFwBzk.png?f=fotoalbum_large)
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
De percentages uit dat wetsvoorstel staan ook in het openingstopic.
[ Voor 5% gewijzigd door Linea op 07-02-2024 21:20 ]
Gaat de PVDA erin trappen?DEN HAAG - Bezitters van zonnepanelen dreigen alsnog hun financiële voordelen van de salderingsregeling te verliezen. De afbouw van deze overheidssubsidie is een stap dichterbij gekomen. Demissionair minister Jetten (Klimaat en Energie) zegde dinsdagavond extra subsidie toe aan huurders en corporaties om meer zonnepanelen op daken van huurwoningen mogelijk te maken.
Jetten heeft de wildgroei in terugleververgoedingen en salderingswijzen juist jaren op zijn beloop gelaten en nu zal hij dat aanpakken?Ondertussen zijn veel energiebedrijven al begonnen om allerlei kosten door te berekenen aan klanten. „Zeer onwenselijk”, reageerde Jetten fel. Ook omdat die vaak niet zichtbaar zijn voor consumenten, wat het vertrouwen in de zonnepanelen ondermijnt. Hij zegt de ’wildgroei’ te zullen aanpakken.
Afbouw subsidie op zonnepanelen stap dichterbij voor miljoenen huiseigenaren
Uit dat stuk: Momenteel zijn zonnepanelen bovendien zo goedkoop geworden, dat „voor een groot deel” van de huishoudens de aanschaf geen probleem hoeft te zijn oordeelt de bewindsman.Wolly schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:58:
[...]
Gaat de PVDA erin trappen?
[...]
Jetten heeft de wildgroei in terugleververgoedingen en salderingswijzen juist jaren op zijn beloop gelaten en nu zal hij dat aanpakken?
Afbouw subsidie op zonnepanelen stap dichterbij voor miljoenen huiseigenaren
Het blijkt wel weer dat de politiek geen idee heeft van het gemiddeld inkomen en vermogenspositie van de gemiddelde Nederlander is Een setje van 10 panelen kost op dit moment zo'n 4 a 5 duizend euro en dat is voor vele nog steeds een behoorlijk bedrag. Veel mensen kunnen niet eens sparen na betaling van alle lasten. Diegene met wel budget hebben die dingen allang liggen.
Nog een mooie: „Het stap voor stap afbouwen van de saldering zal een prikkel geven om het eigen verbruik van stroom te verhogen. Want het in stand houden van dit salderen stimuleert het massaal terugleveren van zonne-energie.”
Hoe fakkel ik 20 a 30 kWh per dag in het seizoen nuttig weg? Niet. Zelfs niet met een batterij.
Den Haag...uw meest betrouwbare partner bij investeringen.

Waar gaat hij dat geld budgettair gezien vandaan halen dan...... in de tweede kamer heeft het demissionaire kabinet helemaal geen meerderheid meer. Hij kan helemaal niks toezeggen lijkt mij.Wolly schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:58:
[...]
Demissionair minister Jetten (Klimaat en Energie) zegde dinsdagavond extra subsidie toe aan huurders en corporaties om meer zonnepanelen op daken van huurwoningen mogelijk te maken.
Beetje schuiven in zijn eigen begroting?ELD schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:41:
[...]
Waar gaat hij dat geld budgettair gezien vandaan halen dan...... in de tweede kamer heeft het demissionaire kabinet helemaal geen meerderheid meer. Hij kan helemaal niks toezeggen lijkt mij.
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Zwem jacuzzi ik ga er 1 kopen als dit door gaat fakkel het liever af dan dat ik ga betalen voor terug leveren.MotorBeast schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:20:
[...]
Hoe fakkel ik 20 a 30 kWh per dag in het seizoen nuttig weg? Niet. Zelfs niet met een batterij.
https://www.telegraaf.nl/...saldering-puur-winstbejag
Afschaffen saldering puur winstbejag
Het motief van energiemaatschappijen om de salderingsregeling af te schaffen is volgens Willy Langenhuizen gewoon ordinair winstbejag.
De energiemaatschappijen willen graag dat de salderingsregeling met betrekking tot het terugleveren van zonne-energie zo snel mogelijk wordt afgeschaft. Hierdoor zouden veel storingen op het stroomnetwerk voorkomen kunnen worden. Volgens mij heeft het meer te maken met de vele velden vol zonnepanelen! Deze zijn in mijn optiek niet van particulieren maar van de energiemaatschappijen zelf. Het motief is dus ordinair winstbejag van de energiemaatschappijen zelf. Want de stroom die door die gigantische velden met zonnepanelen wordt opgewekt, behoeft uiteraard niet gesaldeerd te worden. De giga winsten die deze maatschappijen zelf al maken is klaarblijkelijk nog niet voldoende!
[ Voor 14% gewijzigd door Snarfie31 op 08-02-2024 08:56 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Tja, storingen op het stroomnetwerk zullen nooit ontstaan door zonnepanelen van particulieren. Die zonnepanelen schakelen nl. af ruim voordat er problemen op het stroomnetwerk zouden ontstaan. Daarbij is het aandeel van de particulieren nog steeds relatief klein op het geheel. Dus voor de stabiliteit van het stroomnetwerk geven zonnepanelen geen enkel risico.Snarfie31 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:03:
Heeft de Telegraaf hier een punt mbt zonne velden en salderen. Zonnevelden geen incentive om die energie nuttig te gebruiken maar particulieren met PV word nuttig gebruiken door de strot geduwd? Gaat dus in 2023 om 300 uur / 24 uur = 12,5 dagen waar zeuren die energie bedrijven over en rekenen teruglever vergoeding het hele jaar door.
Het motief van energiemaatschappijen om de salderingsregeling af te schaffen is volgens Willy Langenhuizen gewoon ordinair winstbejag.
De energiemaatschappijen willen graag dat de salderingsregeling met betrekking tot het terugleveren van zonne-energie zo snel mogelijk wordt afgeschaft. Hierdoor zouden veel storingen op het stroomnetwerk voorkomen kunnen worden. Volgens mij heeft het meer te maken met de vele velden vol zonnepanelen! Deze zijn in mijn optiek niet van particulieren maar van de energiemaatschappijen zelf. Het motief is dus ordinair winstbejag van de energiemaatschappijen zelf. Want de stroom die door die gigantische velden met zonnepanelen wordt opgewekt, behoeft uiteraard niet gesaldeerd te worden. De giga winsten die deze maatschappijen zelf al maken is klaarblijkelijk nog niet voldoende!
Dus ja, wat er daar gezegd wordt klopt grotendeels gewoon helemaal. En sowieso, als de energiemaatschappijen echt zo betrokken waren bij de stabiliteit op het stroomnetwerk zouden ze wel klagen over EVs. Want die zorgen voor grote pieken op het netwerk en die schakelen niet automatisch uit als de belasting voor het netwerk te groot zou worden.
[removed]
de hardware, m’n panelen zijn wel goedkoper geworden, echter de installatiekosten zijn minimaal net zo hoog gestegen, onder de streep zijn ze dus nauwelijks gedaald.MotorBeast schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:20:
[...]
Uit dat stuk: Momenteel zijn zonnepanelen bovendien zo goedkoop geworden, dat „voor een groot deel” van de huishoudens de aanschaf geen probleem hoeft te zijn oordeelt de bewindsman.
Of de minister wil dat we allemaal zelf op het dak klimmen en ondeskundig die dingen monteren, waarbij de brandweer en ambulance en ziekenhuizen nog meer werk krijgen en de ziektekosten nog meer stijgen.
Het blijkt wel weer dat de politiek geen idee heeft van het gemiddeld inkomen en vermogenspositie van de gemiddelde Nederlander is Een setje van 10 panelen kost op dit moment zo'n 4 a 5 duizend euro en dat is voor vele nog steeds een behoorlijk bedrag. Veel mensen kunnen niet eens sparen na betaling van alle lasten. Diegene met wel budget hebben die dingen allang liggen.
Nog een mooie: „Het stap voor stap afbouwen van de saldering zal een prikkel geven om het eigen verbruik van stroom te verhogen. Want het in stand houden van dit salderen stimuleert het massaal terugleveren van zonne-energie.”
[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 08-02-2024 09:31 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Als je (en andere mensen) een maniertje kunt bedenken voor het affakkelen (of een idee wilt opdoen)
kan je hier alvast wat rondkijken.
Dit is voor iedereen die géén

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2218480
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Maar de stroom zo veel mogelijk zelf nuttig verbruiken wordt natuurlijk wel veel interessanter. Of je een jacuzzi dan nuttig verbruik vind is aan jezelf om te bepalen
En dat is ook precies één van de dingen die Jetten voor elkaar probeert te krijgen met het afschaffen van de saldering; dat mensen zich bewust worden van hun energieverbruik en hun opgewekte stroom zo veel mogelijk zelf nuttig gaan verbruiken, dus hij is vast blij met een aantal van deze ideëen
Het is natuurlijk gewoon triest dat we groene energie maar moeten gaan verspillen.
[ Voor 23% gewijzigd door MotorBeast op 08-02-2024 10:43 ]
Het zijn juist de grootschalige zonnevelden die hun opwek wél aanpassen aan day-ahead en onbalansprijzen en de particulieren die dat niet doen (enkele fanatiekelingen met een dynamische energiecontract uitgesloten).Snarfie31 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:03:
Heeft de Telegraaf hier een punt mbt zonne velden en salderen. Zonnevelden geen incentive om die energie nuttig te gebruiken maar particulieren met PV word nuttig gebruiken door de strot geduwd? Gaat dus in 2023 om 300 uur / 24 uur = slechts 12,5 dagen waar zeuren die energie bedrijven over en rekenen teruglever vergoeding het hele jaar door.
Projecten die tussen 215 en 2022 zijn opgeleverd met SDE-subsidie krijgen geen SDE-subsidie als er meer dan zes uur negatieve energieprijzen zijn. Vanaf 2023 is dat voor elk uur met een negatieve energieprijs. Bij een negatieve prijs maken die zonnevelden kosten om terug te leveren. Vaak spelen ze ook al in op de onbalansmarkt als extra verdienmodel.
maar wat te doen in de winter als je nagenoeg geen opwek hebt?MotorBeast schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:34:
@Hathi Wietplantage? Levert vast nog meer op dan salderen. Ze zijn bezig met legaliseren dus dat moet goed komen. Inschrijving KvK en klaar.![]()
Het is natuurlijk gewoon triest dat we groene energie maar moeten gaan verspillen.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Mijn omvormer uit 2014 schakelt vanuit beveiliging rond 250 volt automatiche uit. Dus ik neem aan dat alle nieuwe dat ook doen is volgens mij een Europeesche norm.Femme schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:44:
[...]
Het zijn juist de grootschalige zonnevelden die hun opwek wél aanpassen aan day-ahead en onbalansprijzen en de particulieren die dat niet doen (enkele fanatiekelingen met een dynamische energiecontract uitgesloten).
Ik kan eve ngeen bron vinden, maar volgens mij ligt het iets anders.Femme schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:44:
[...]
Het zijn juist de grootschalige zonnevelden die hun opwek wél aanpassen aan day-ahead en onbalansprijzen en de particulieren die dat niet doen (enkele fanatiekelingen met een dynamische energiecontract uitgesloten).
Projecten die tussen 215 en 2022 zijn opgeleverd met SDE-subsidie krijgen geen SDE-subsidie als er meer dan zes uur negatieve energieprijzen zijn. Vanaf 2023 is dat voor elk uur met een negatieve energieprijs. Bij een negatieve prijs maken die zonnevelden kosten om terug te leveren. Vaak spelen ze ook al in op de onbalansmarkt als extra verdienmodel.
Waar consumenten gewoon ordinair geld moeten betalen voor teruglevering, krijgen zonne- en windparken juist GELD TOE om hun productie te staken op het moment dat er teveel geproduceerd wordt.
Laten we daar het gelijkheids beginsel toepassen PV dat saldeert ook geld toe.t14wo schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:56:
[...]
Ik kan eve ngeen bron vinden, maar volgens mij ligt het iets anders.
Waar consumenten gewoon ordinair geld moeten betalen voor teruglevering, krijgen zonne- en windparken juist GELD TOE om hun productie te staken op het moment dat er teveel geproduceerd wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door Snarfie31 op 08-02-2024 11:04 ]
Dat staat helemaal los van de stroomprijzen. Bij 253V zijn omvormers verplicht om uit te schakelen om schade aan overige apparatuur te voorkomen. Maar dat staat los van de stroomprijzen, dat gebeurt puur als het lokale net overbelast is door onvoldoende of te dunne kabels voor de hoeveelheid stroom.Snarfie31 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:55:
[...]
Mijn omvormer uit 2014 schakelt vanuit beveiliging rond 250 volt automatiche uit. Dus ik neem aan dat alle nieuwe dat ook doen is volgens mij een Europeesche norm.
https://www.zonnestroomne...sbank/wat-is-curtailment/t14wo schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:56:
[...]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Lijkt me uiteindelijk een politiek probleem kon je al tig jaar geleden zien aankomen en vooral maatregelen toen al nemen. En nu afschuiven op PV bezit waar veel in geïnvesteerd is.Hathi schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:10:
[...]
Dat staat helemaal los van de stroomprijzen. Bij 253V zijn omvormers verplicht om uit te schakelen om schade aan overige apparatuur te voorkomen. Maar dat staat los van de stroomprijzen, dat gebeurt puur als het lokale net overbelast is door onvoldoende of te dunne kabels voor de hoeveelheid stroom.
Ja dat zou ook voor kleine installaties moeten kunnen. Maar dat vereist wel dat een externe partij jouw omvormer moet gaan aansturen. Je wilt wel dat je omvormer aan gaat als je je stofzuiger aanzet of de wasmachine. En dan daarna weer terugregelt, zodat je zo min mogelijk teruglevert.t14wo schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:56:
[...]
Voor zonneparken is makkelijker want een zonnepark heeft geen eigen verbruik. En de meeste mensen hebben maar 1 meter in huis waar ook gewoon alle apparatuur op draait.
Ik zit niet zo in die 'business', maar ik kan me oprecht voorstellen dat het voor wietplantages gunstig is wat er nu allemaal gebeurt op de energiemarkt. Door de zonnepanelen, EV's en warmtepompen valt het niet meer op als er grote pieken met veel stroomverbruik etc. zijn. En juist daarvoor zijn zonnepanelen natuurlijk ook wel interessant. Maar geen idee hoe zij te werk gaan, als alles voor de meter wordt afgetapt is het natuurlijk sowieso 'gratis' stroom. En als ze steeds overal een paar maanden zitten en dan weer een nieuw adres zoeken dan is investeren in zonnepanelen natuurlijk ook niet interessant.MotorBeast schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:34:
@Hathi Wietplantage? Levert vast nog meer op dan salderen. Ze zijn bezig met legaliseren dus dat moet goed komen. Inschrijving KvK en klaar.![]()
Sorry ik ga off topic.
Wat groene energie verspillen betreft, dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf in hoeverre je het verspilt. Een COP1 verwarming in je tuin leggen om de stroom maar weg te werken is inderdaad een beetje heel raar. Maar overtollige stroom gebruiken om een elektrische boiler te verwarmen, auto te laden of weet ik veel wat, dan doe je tenministe nog wat nuttigs met de stroom die op zonnige dagen vaak gewoon niets waard is op 'de markt'.
Deze dingen kun je niet met elkaar vergelijken. Leveranciers zoals zonneparken verkopen hun aanbod op de stroommarkt waar alles per uur of zelfs nog korter gebeurt. Consumenten hebben traditioneel gezien geen dynamisch contract.t14wo schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:56:
[...]
Als je hele contract op basis is van 'wat gebruik je in een jaar' dan kun je dus ook geen afspraken maken over het wel of niet leveren in een bepaald uur. Terwijl die bedrijven dat wel kunnen.
Ik wil hiermee niet zeggen dat ik de bestaande situatie prima vind, enkel uitleggen dat er door de aard van de contracten verschillen zijn in wat wel of niet mogelijk is.
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
2023, 5730kWh afgenomen en 10822kWh terug geleverd.
Dus 5092 over a €0,09 is €458,28 uitbetalen.
2031, 5730*€0,37 = €2120,- betalen en 10822*€0,157 =€1699,- terug.
2120-1699 = €421,- betalen gerekend met 80% TLV
€421,- / €0,157 = 2681kWh die ik te kort heb om terug te leveren.
Laat ik nou een Noord-Oost dak hebben waar nog 10 panelen van 450Wp oppassen en dat haal wel die 2681kWh per jaar.
Gevolg is dat ik nog meer terug lever op zonnige dagen
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Als er teveel geproduceerd wordt, dan zijn er dus partijen die teveel produceren. Dus die produceren terwijl er geen afnemer is, of de afnemer neemt te weinig af.t14wo schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:56:
Het is logisch dat degene die teveel produceert of die te weinig af neemt geld geeft aan de partij die produktie terugregelt.
Geld betalen voor teruglevering betekent gewoon dat je je produkt aanbiedt op een markt die al overvol is. Als je dat niet wilt, dan moet je gewoon geen stroom invoeden.
Oogst op blowen en relaxen.Hansieo schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:49:
[...]
maar wat te doen in de winter als je nagenoeg geen opwek hebt?
Ik heb voorlopig nog geen elektrische auto. Koel wel met L/L maar dan krijg ik never nooit met was/vaatmachine mijn 20/30 kWh weggestookt. En ik deed al netjes mijn zonnestroom verbruiken. Volgens mij verbruikt een WP Boiler zo'n 3kWh per dag. Waar blijf ik dan met de rest?Hathi schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:18:
[...]
Ik zit niet zo in die 'business', maar ik kan me oprecht voorstellen dat het voor wietplantages gunstig is wat er nu allemaal gebeurt op de energiemarkt. Door de zonnepanelen, EV's en warmtepompen valt het niet meer op als er grote pieken met veel stroomverbruik etc. zijn. En juist daarvoor zijn zonnepanelen natuurlijk ook wel interessant. Maar geen idee hoe zij te werk gaan, als alles voor de meter wordt afgetapt is het natuurlijk sowieso 'gratis' stroom. En als ze steeds overal een paar maanden zitten en dan weer een nieuw adres zoeken dan is investeren in zonnepanelen natuurlijk ook niet interessant.
Sorry ik ga off topic.
Wat groene energie verspillen betreft, dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf in hoeverre je het verspilt. Een COP1 verwarming in je tuin leggen om de stroom maar weg te werken is inderdaad een beetje heel raar. Maar overtollige stroom gebruiken om een elektrische boiler te verwarmen, auto te laden of weet ik veel wat, dan doe je tenministe nog wat nuttigs met de stroom die op zonnige dagen vaak gewoon niets waard is op 'de markt'.
Een WPB gebruikt net aan 1kWh per dag, tenminste hier met 2 personen.MotorBeast schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:37:
[...]
Ik heb voorlopig nog geen elektrische auto. Koel wel met L/L maar dan krijg ik never nooit met was/vaatmachine mijn 20/30 kWh weggestookt. En ik deed al netjes mijn zonnestroom verbruiken. Volgens mij verbruikt een WP Boiler zo'n 3kWh per dag. Waar blijf ik dan met de rest?
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Nog erger dus. De stroom loopt hier over.klump4u schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:40:
[...]
Een WPB gebruikt net aan 1kWh per dag, tenminste hier met 2 personen.

Dan is het veel handiger om de wet te wijzigen dat de TLV vrij is en dat alleen de belasting gesaldeert wordt.Martin7182 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:00:
Als de overheid nou eens zelf een energieleverancier opricht en iedereen die dat wil daar tot in eeuwigheid zijn eigen afname mag salderen maar een evt. overschot gratis moet weggeven. Dan kunnen minder bedeelden nog steeds met de energietransitie meedoen terwijl de groot PV-bezitters op de vrije markt mogen uitvechten wat een kWh op welk moment waard is.
Anders zou de energieleverancier van de overheid ook torenhoge vaste vergoedingen moeten gaan rekenen en daar schiet niemand iets mee op. (Die energieleverancier van de overheid krijgt natuurlijk alleen de klanten die precies volledig salderen, alle anderen zijn beter af op de vrije markt).
Stel
ik gebruik op Maandag 1 Kwh uit het net, voor €0,10 + Energiebelasting €0,22 + BTW
ik lever op dinsdag 1Kwh terug het net op voor €0,11.
Strepen ze dan die 11 cent tegen die 10 cent weg, blijft 1 ct voor mij over. Maar wat doen ze met de energiebelasting?
Want ik heb sterk het vermoeden dat dat is wat energiemaatschappijen gaan doen als salderen blijft. Je gaat salderen per uur, en op die manier wordt het alsnog duur.... want belastingen.
Weet iemand dit?
Wat ook nog kan is dat er saldaringslimieten komen in een nieuwe wetgeving, bijv maximaal xx aantal KWH per huishouden.
met papier mache kun je alles maken!!
Kleine aanvulling. Als het volledig groen is ja. Dan klopt het.phicoh schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:34:
[...]
Als er teveel geproduceerd wordt, dan zijn er dus partijen die teveel produceren. Dus die produceren terwijl er geen afnemer is, of de afnemer neemt te weinig af.
Het is logisch dat degene die teveel produceert of die te weinig af neemt geld geeft aan de partij die produktie terugregelt.
Geld betalen voor teruglevering betekent gewoon dat je je produkt aanbiedt op een markt die al overvol is. Als je dat niet wilt, dan moet je gewoon geen stroom invoeden.
Echter nu zijn groene opwekkers zelfs op de meest zonnige dagn nog niet 100% aan het opwekken.
Groen moet dus nog steeds strijden tegen grijs/zwart.
Zie: cbs cijfers en energieopwekking.nl
Groen is niet het probleem. Politiek en verkeerde afstemming van afname en opwek op lokaal nivo. (Backbone)
Wie heeft de energiemarkt geprivatiseerd? Precies. De overheid. Vrije marktwerking was toch ook het toverwoord van jarenlang rechtse invloed? Kijk ook maar naar de woningmarkt. Ook 1 grote ellende geworden voor minder bedeelden met dank aan Stef Blok. Maar dat wil de Nederlander. Kijk maar naar de laatste verkiezingen. Nu niet gaan klagen.Martin7182 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:00:
Als de overheid nou eens zelf een energieleverancier opricht en iedereen die dat wil daar tot in eeuwigheid zijn eigen afname mag salderen maar een evt. overschot gratis moet weggeven. Dan kunnen minder bedeelden nog steeds met de energietransitie meedoen terwijl de groot PV-bezitters op de vrije markt mogen uitvechten wat een kWh op welk moment waard is.
als het niets waard is... (dus óók niet voor andere...)Hathi schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:18:
[...]
Ik zit niet zo in die 'business', maar ik kan me oprecht voorstellen dat het voor wietplantages gunstig is wat er nu allemaal gebeurt op de energiemarkt. Door de zonnepanelen, EV's en warmtepompen valt het niet meer op als er grote pieken met veel stroomverbruik etc. zijn. En juist daarvoor zijn zonnepanelen natuurlijk ook wel interessant. Maar geen idee hoe zij te werk gaan, als alles voor de meter wordt afgetapt is het natuurlijk sowieso 'gratis' stroom. En als ze steeds overal een paar maanden zitten en dan weer een nieuw adres zoeken dan is investeren in zonnepanelen natuurlijk ook niet interessant.
Sorry ik ga off topic.
kan je het gewoon affakkelen.(al zet je een airco in de tuin..)
niks=niks of niks=nihil
ténzij... de opkopers liegen en het wél een waarde heeft.
Je zou het kunnen gebruiken om warm water te maken met een E-boiler (COP van 0). Gewoon 150 Liter water naar 75 graden brengen. Ook in de zomer heb je warm water nodig, toch? (douche).Hansieo schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:20:
[...]
als het niets waard is... (dus óók niet voor andere...)
niks=niks of niks=nihil
Een WPB is redelijk betaalbaar zo te zien en gewoon stopcontact nodig.klump4u schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:40:
[...]
Een WPB gebruikt net aan 1kWh per dag, tenminste hier met 2 personen.
Het lijkt me dat een stabiel stroomnet de hoogste prioriteit heeft. Als we een stroomnet krijgen dat wel groen is maar waar om de haverklap de stroom uitvalt dan is het draagvlak voor groene stroom snel weg.internet4me schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:17:
Kleine aanvulling. Als het volledig groen is ja. Dan klopt het.
Echter nu zijn groene opwekkers zelfs op de meest zonnige dagn nog niet 100% aan het opwekken.
Groen moet dus nog steeds strijden tegen grijs/zwart.
Dus er zal in de komende jaren nog veel fossiel vermogen standby moeten draaien voor het geval de groene opwekking het af laat weten.
klopt, maar de hoeveelheid kWh-tjes die ik per dág opwek (gedurende zon-instraling) zijn vele malen hoger dan iemand zélf kan verbruiken, ik zou dan een mooi buitenbad moeten gaan opwarmen..Servowire schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:27:
[...]
Je zou het kunnen gebruiken om warm water te maken met een E-boiler (COP van 0). Gewoon 150 Liter water naar 75 graden brengen. Ook in de zomer heb je warm water nodig, toch? (douche).
Dat is ook precies de stelling die veel mensen al aangeven, je wasmachine /droger etc zijn bij lange na niet genoeg om je zomer-dagen opwek weg te werken,
(of je moet een wasserette hebben met vele machines die je netjes sequentieel laat werken)
COP van 0 heb je dus koud water.Servowire schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:27:
[...]
Je zou het kunnen gebruiken om warm water te maken met een E-boiler (COP van 0). Gewoon 150 Liter water naar 75 graden brengen. Ook in de zomer heb je warm water nodig, toch? (douche).
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Je zult in ieder geval wel aan de accu moeten om je nacht verbruik te compenseren...Hansieo schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:31:
[...]
klopt, maar de hoeveelheid kWh-tjes die ik per dág opwek (gedurende zon-instraling) zijn vele malen hoger dan iemand zélf kan verbruiken, ik zou dan een mooi buitenbad moeten gaan opwarmen..
Dat is ook precies de stelling die veel mensen al aangeven, je wasmachine /droger etc zijn bij lange na niet genoeg om je zomer-dagen opwek weg te werken,
(of je moet een wasserette hebben met vele machines die je netjes sequentieel laat werken)

Ijsjesfabriek op zonnestroom?Hansieo schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:31:
[...]
klopt, maar de hoeveelheid kWh-tjes die ik per dág opwek (gedurende zon-instraling) zijn vele malen hoger dan iemand zélf kan verbruiken, ik zou dan een mooi buitenbad moeten gaan opwarmen..
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 08-02-2024 12:41 ]
Nachtverbruik? 1 kWh of zo? En mijn rest dan? Zinloos een accu.MikeyMan schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:35:
[...]
Je zult in ieder geval wel aan de accu moeten om je nacht verbruik te compenseren...
Een ijskelder maken zoals in de middeleeuwenMotorBeast schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:36:
[...]
Ijsjesfabriek op zonnestroom?We kunnen kletsen wat we willen. Het is gewoon weer het zoveelste onzinnige idee van een overheid die van toeten nog blazen weet en alleen maar korte termijn denkt. Als ze in een bedrijven zo denken gaan ze failliet. Helaas.....de overheid kan niet failliet en blijft er altijd zitten.
Tip, koop bij de action een stuk of 10 van de electrische kachels die je dan in de tuin zet. ( niet bij regen overigens) grapje.MotorBeast schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:37:
[...]
Ik heb voorlopig nog geen elektrische auto. Koel wel met L/L maar dan krijg ik never nooit met was/vaatmachine mijn 20/30 kWh weggestookt. En ik deed al netjes mijn zonnestroom verbruiken. Volgens mij verbruikt een WP Boiler zo'n 3kWh per dag. Waar blijf ik dan met de rest?
Dat krijg je met die lui die zelf nooit koken of de was doen, want daar hebben ze hun mannetjes (m/v/o) voor.
Ik zelf verbruik nu zo’n 35% zelf, er zit mogelijk nog voor 5% ruimte in als ik comfort wil inleveren, maar dan is het toch echt op.
Batterij verhaal niet rendabel als ik hiervoor geen 50% subsidie ga krijgen, overigens li-ion batterijen komen er bij mij niet in. Veel te gevaarlijk, kan ik net zo goed mijn huis zelf in brand steken.
Probleem met die dingen is ook dat je deze eigenlijk niet geblust kan worden.
Ja gedurende de hele zomer... Dat telt nog wel op...MotorBeast schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:38:
[...]
Nachtverbruik? 1 kWh of zo? En mijn rest dan? Zinloos een accu.
1 maand nachtverbruik is hier opbrengst van 1 dag. Dat telt dus niet op. Dat draait negatief.MikeyMan schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:42:
[...]
Ja gedurende de hele zomer... Dat telt nog wel op...
nodig jazeker. Maar fossiel moet niet wedijveren met groen. We willen tenslotte een groene transitie.phicoh schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:30:
[...]
Het lijkt me dat een stabiel stroomnet de hoogste prioriteit heeft. Als we een stroomnet krijgen dat wel groen is maar waar om de haverklap de stroom uitvalt dan is het draagvlak voor groene stroom snel weg.
Dus er zal in de komende jaren nog veel fossiel vermogen standby moeten draaien voor het geval de groene opwekking het af laat weten.
*zeker niet als fossiel nog allerlei subsidies krijgt. Deze subsidies zijn vele malen meer dan wat groen krijgt.
In het verleden is niet geïnvesteerd in de backbone, waardoor er nu een mismatch is met grote energieopwekking en alle afnemers. Wat verstoringen geeft. Dat is een politiek issue, geen technische of groene issue.
Correct. Dat is ook wat sommige mensen met een dynamisch contract nu doen als de stroomprijs negatief is. Dan wordt je betaald om stroom te af te fakkelen. En op grote schaal zijn er ook gewoon bedrijven die in die situaties momenteel door de energieleveranciers betaald worden om de stroom af te fakkelen. Ze moeten de stroom immers kwijt en niemand wil die hebben, dus is het niets waard, of heeft het zelfs een negatieve waarde.Hansieo schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:20:
[...]
als het niets waard is... (dus óók niet voor andere...)
niks=niks of niks=nihil
Maar nog nuttiger zou dus zijn om toch zo veel mogelijk van die energie nog nuttig te gebruiken. En ja, daar zitten grenzen aan zoals iedereen hier terecht aangeeft. Maar je wordt dus wel gestimuleerd om toch zo veel mogelijk nuttig te verbruiken, het is immers toch gratis. Nu met salderen is die stimulans er niet, want je streept het in de winter toch wel weer weg tegen de energie die je dan inkoopt.
Er is al iemand hier op Tweakers die een script heeft gemaakt om de omvormer automatisch af te schakelen met dynamische tarieven als de prijzen negatief zijn en omgekeerd. Maar dat moeten we toch niet willen? Ook de overheid niet.Hathi schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:44:
[...]
Correct. Dat is ook wat sommige mensen met een dynamisch contract nu doen als de stroomprijs negatief is. Dan wordt je betaald om stroom te af te fakkelen. En op grote schaal zijn er ook gewoon bedrijven die in die situaties momenteel door de energieleveranciers betaald worden om de stroom af te fakkelen. Ze moeten de stroom immers kwijt en niemand wil die hebben, dus is het niets waard, of heeft het zelfs een negatieve waarde.
Maar nog nuttiger zou dus zijn om toch zo veel mogelijk van die energie nog nuttig te gebruiken. En ja, daar zitten grenzen aan zoals iedereen hier terecht aangeeft. Maar je wordt dus wel gestimuleerd om toch zo veel mogelijk nuttig te verbruiken, het is immers toch gratis. Nu met salderen is die stimulans er niet, want je streept het in de winter toch wel weer weg tegen de energie die je dan inkoopt.
Ja, dat doe ik zelf ook en leveranciers van omvormers bieden daar ook steeds vaker mogelijkheden voor aan.MotorBeast schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:50:
[...]
Er is al iemand hier op Tweakers die een script heeft gemaakt om de omvormer automatisch af te schakelen met dynamische tarieven als de prijzen negatief zijn en omgekeerd. Maar dat moeten we toch niet willen? Ook de overheid niet.
En dat moeten we dus juist wel willen. Als de stroomprijs negatief is dan is er een overschot aan stroom. Er is meer stroom beschikbaar dan we verbruiken, dus dan moeten we voorkomen dat nog meer mensen stroom het net op gaan duwen.
Is dat wel zo? Want stel je trekt 10kWh uit het net als de prijs negatief is, betaal je dan niet alsnog de (fixed) energiebelasting over die kWh?Hathi schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:44:
[...]
Correct. Dat is ook wat sommige mensen met een dynamisch contract nu doen als de stroomprijs negatief is. Dan wordt je betaald om stroom te af te fakkelen.
Dat is precies wat we willen.MotorBeast schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:50:
[...]
Er is al iemand hier op Tweakers die een script heeft gemaakt om de omvormer automatisch af te schakelen met dynamische tarieven als de prijzen negatief zijn en omgekeerd. Maar dat moeten we toch niet willen? Ook de overheid niet.
Het is nou eenmaal een onvermijdelijk probleem met zonnepanelen dat je in de zomer een hogere productie hebt. Zou mooi zijn als die omvormers dus gewoon terugschakelen (nog wel je eigen verbruik leveren) maar niet terugleveren.
Ja klopt. Dat doe je dus alleen als de prijs nog negatiever is dan de hoogte van de belastingen.Servowire schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:53:
[...]
Is dat wel zo? Want stel je trekt 10kWh uit het net als de prijs negatief is, betaal je dan niet alsnog de (fixed) energiebelasting over die kWh?
Geloof niet in die sprookjes. Er is geen overproductie van zonnestroom in de zomer.Kalentum schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:54:
[...]
Dat is precies wat we willen.
Het is nou eenmaal een onvermijdelijk probleem met zonnepanelen dat je in de zomer een hogere productie hebt. Zou mooi zijn als die omvormers dus gewoon terugschakelen (nog wel je eigen verbruik leveren) maar niet terugleveren.
De totale groene opwek komt maximaal op 50% uit nu. In optimale moment situaties. (Waarvan zonnestroom een klein deel is)
Echter lokaal kunnen er problemen zijn. Dat komt echter door de backbone niet door de totale opwek.
Ja dat snap ik, maar al met al gaat het over de zomerperiode wel over 200 kwh die je niet hoeft af te nemen. En een relatief kleine accu.MotorBeast schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:44:
[...]
1 maand nachtverbruik is hier opbrengst van 1 dag. Dat telt dus niet op. Dat draait negatief.
Nee dat moeten we niet willen. Duurzaam is de groene stroom aanwenden, centrales uit op dat moment, zorgen dat het net piekpunten beter kan verdelen naar punten waar het nodig is, waterstof maken voor zware industrie en vrachtverkeer etc etc. Wat je nu doet, is armoe troef. En waarom kan dit niet? Omdat men alleen korte termijn heeft gedacht.Hathi schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:52:
[...]
Ja, dat doe ik zelf ook en leveranciers van omvormers bieden daar ook steeds vaker mogelijkheden voor aan.
En dat moeten we dus juist wel willen. Als de stroomprijs negatief is dan is er een overschot aan stroom. Er is meer stroom beschikbaar dan we verbruiken, dus dan moeten we voorkomen dat nog meer mensen stroom het net op gaan duwen.
Wat gebeurt er alles straks 3/4 Nederland een WP heeft en we niets aanpakken? Zitten we in het donker. Moet ik dan in de winter mijn WP maar uitzetten?

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 08-02-2024 13:25 ]
Bron?internet4me schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:59:
[...]
Geloof niet in die sprookjes. Er is geen overproductie van zonnestroom in de zomer.
De totale groene opwek komt maximaal op 50% uit nu. In optimale moment situaties. (Waarvan zonnestroom een klein deel is)
Echter lokaal kunnen er problemen zijn. Dat komt echter door de backbone niet door de totale opwek.
In totaal opzicht is het inderdaad nog maar een klein deel van de energieproductie. Maar op hele zonnige dagen is er echt wel een overschot aan zonnestroom hoor. Je denkt toch niet dat energieleveranciers voor de lol gaan betalen om mensen stroom te laten verbruiken?
Kijk bijvoorbeeld maar eens naar 28 mei 2023.
Dat is misschien lokaal zo, dan stijgt de spanning boven de 253 volt en schakelen omvormers vanzelf af.Hathi schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:52:
[...]
Als de stroomprijs negatief is dan is er een overschot aan stroom. Er is meer stroom beschikbaar dan we verbruiken, dus dan moeten we voorkomen dat nog meer mensen stroom het net op gaan duwen.
De negatieve prijzen worden niet veroozaakt doordat er een overschot aan groene stroom is. Die worden veroorzaakt door het feit dat van tevoren ook grijze stroom is ingekocht, en die blijkt dan niet nodig te zijn. Landelijk bekeken is er voor zover ik weet nog nooit meer groene stroom opgewekt dan dat er in totaal aan stroom nodig was.
Daarom zijn die terugleverboetes ook zo oneerlijk. Het is een algemeen probleem dat veroorzaakt wordt door de onvoorspelbaarheid van de duurzame energiebronnen zon en wind, niet een probleem dat alleen door de particuliere zonnepanelenbezitters veroorzaakt wordt.
De overheid krijgt dan klanten die niet hoeven te verdienen aan PV. De vergoedingen stellen we als maatschappij natuurlijk zelf vast. Er hoeft niet aan verdiend te worden, zowel door de aanbieder als door de klant.phicoh schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:09:
[...]
Dan is het veel handiger om de wet te wijzigen dat de TLV vrij is en dat alleen de belasting gesaldeert wordt.
Anders zou de energieleverancier van de overheid ook torenhoge vaste vergoedingen moeten gaan rekenen en daar schiet niemand iets mee op. (Die energieleverancier van de overheid krijgt natuurlijk alleen de klanten die precies volledig salderen, alle anderen zijn beter af op de vrije markt).
Of alle anderen beter af zijn op de vrije markt, moet maar blijken; er is geen saldering en de kWh prijs wordt door de markt bepaald (met mogelijk alleen nog dynamische tarieven).
Niet per se omdat het van te voren is ingekocht. De day-ahead prijzen worden, zoals de naam al zegt, een dag van tevoren al vastgesteld. Dus dan is er een dag van tevoren al bekend dat er op bepaalde dagen een enorm overschot gaat zijn. Ja, daar zit ook een deel energie vanuit 'grijze' bronnen bij, maar dat komt ook simpelweg omdat die centrales niet even snel in/uit te schakelen zijn. En dat kan met zonnepanelen en windmolens dus wel. Maar omdat dat voor de particuliere zonnepaneel bezitters niet interessant is, die kunnen die stroom immers gewoon salderen, wordt dat vaak niet gedaan.Turrican schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:13:
[...]
Dat is misschien lokaal zo, dan stijgt de spanning boven de 253 volt en schakelen omvormers vanzelf af.
De negatieve prijzen worden niet veroozaakt doordat er een overschot aan groene stroom is. Die worden veroorzaakt door het feit dat van tevoren ook grijze stroom is ingekocht, en die blijkt dan niet nodig te zijn. Landelijk bekeken is er voor zover ik weet nog nooit meer groene stroom opgewekt dan dat er in totaal aan stroom nodig was.
Daarom zijn die terugleverboetes ook zo oneerlijk. Het is een algemeen probleem dat veroorzaakt wordt door de onvoorspelbaarheid van de duurzame energiebronnen zon en wind, niet een probleem dat alleen door de particuliere zonnepanelenbezitters veroorzaakt wordt.
De particuliere zonnepanelen bezitters zijn inderdaad echt niet de enige oorzaak daarvan, maar wel één van de mede oorzaken.
Dat is al meerde keren gemeld hierboven,Hathi schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:13:
[...]
Bron?
In totaal opzicht is het inderdaad nog maar een klein deel van de energieproductie. Maar op hele zonnige dagen is er echt wel een overschot aan zonnestroom hoor. Je denkt toch niet dat energieleveranciers voor de lol gaan betalen om mensen stroom te laten verbruiken?
Kijk bijvoorbeeld maar eens naar 28 mei 2023.
CBS cijfers en energieopwek.nl
Als je grijs/zwart meetelt, ja dan is er totaal overproductie. (Politiek beleid, groen moet ook echt voorrang krijgen)
Edit: zoek eens op “zogenoemde 'must-run' centrales”, dan zie je dat er veel grijze centrales niet uitschakelen.
Deze centrales hebben de label must run om politieke redenen.
(En omdat fossiele subsidies het wel erg goedkoop maken.)
[ Voor 19% gewijzigd door internet4me op 08-02-2024 13:35 ]
Ik zou even kijken als ik jou was wat 200kWh uur stroom kost en een accu. Dat kan nooit uit.MikeyMan schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:00:
[...]
Ja dat snap ik, maar al met al gaat het over de zomerperiode wel over 200 kwh die je niet hoeft af te nemen. En een relatief kleine accu.
Dus er is overproductie. Grijs/zwart wordt zo ver mogelijk terug geschaald, dit is immers veel duurder dan de groene stroom van zon en wind, maar de grijze/zwarte centrales zijn niet altijd zomaar eventjes snel uit te zetten. Er is meer zon/wind overschot dan er aan grijze/zwarte stroom teruggeschakeld kan worden, dus er is een overproductie waardoor de stroom niets meer waard is en er stroom 'afgefakkeld' moet worden omdat we het anders niet kwijt kunnen.internet4me schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:20:
[...]
Dat is al meerde keren gemeld hierboven,
CBS cijfers en energieopwek.nl
Als je grijs/zwart meetelt, ja dan is er totaal overproductie. (Politiek beleid, groen moet ook echt voorrang krijgen)
Op energieopwek.nl zie ik volgens mij geen verbruik en alleen de groene opgewekte stroom, en bekijk daar dus vooral eens een dag als 28 mei 2023. En bij het CBS vind ik ook geen dag of uurcijfers van de verhouding tussen verbruik en productie.
Curtailment wordt niet zomaar toegepast. Dat gaat niet over de backbone. Maar als er op 13 mei een bewolkte dag wordt verwacht dan gaat de kolencentrale een beetje bijstoken. En als die wolkjes dan overwacht eerder wegtrekken dan stijgt de PV productie. En die effecten zijn groter in mei-september dan in november tot maartinternet4me schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:59:
[...]
Geloof niet in die sprookjes. Er is geen overproductie van zonnestroom in de zomer.
Lijkt me best leuk als er iets wordt bedacht dat wij kleinverbruikers daar ook wat mee kunnen doen.
[ Voor 6% gewijzigd door Kalentum op 08-02-2024 13:37 ]
CBS heeft een mooi overzicht.Hathi schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:33:
[...]
Dus er is overproductie. Grijs/zwart wordt zo ver mogelijk terug geschaald, dit is immers veel duurder dan de groene stroom van zon en wind, maar de grijze/zwarte centrales zijn niet altijd zomaar eventjes snel uit te zetten. Er is meer zon/wind overschot dan er aan grijze/zwarte stroom teruggeschakeld kan worden, dus er is een overproductie waardoor de stroom niets meer waard is en er stroom 'afgefakkeld' moet worden omdat we het anders niet kwijt kunnen.
Op energieopwek.nl zie ik volgens mij geen verbruik en alleen de groene opgewekte stroom, en bekijk daar dus vooral eens een dag als 28 mei 2023. En bij het CBS vind ik ook geen dag of uurcijfers van de verhouding tussen verbruik en productie.
Zie mijn edit waarom er overproductie is. Politiek redenen. Namelijk “zogenoemde 'must-run' centrales”.
Deze must run centrales draaien door vanwege fossiele subsidies.
lol....MikeyMan schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:35:
[...]
Je zult in ieder geval wel aan de accu moeten om je nacht verbruik te compenseren...

ik ga van dat geld liever naar Hawaii, dan weet ik 99.9% zeker dat ik plezier heb van dat geld uitgeven

ik zie het anders.Hathi schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:52:
[...]
Ja, dat doe ik zelf ook en leveranciers van omvormers bieden daar ook steeds vaker mogelijkheden voor aan.
Het "stoppen" van opwekcapaciteit = 100% verspilling van energiebronnen,
zelfs je tuin /zithoek voorzien van een "koeler" briesje geeft nog wat voldoening
en dat doe ik dan liever dan stekker er uit
kijk, daarom wil ik dus geen dynamisch tarief; maar behoud van de saldering. als dat namelijk doet, kijk dan maar eens wat die negatieve stroom dan gaat doen, die stijgt namelijk direct omhoog, waardoor door het programma weer wordt bijgeschakeleld en ga zo maar door. krijg je een zaagtand belasting, daar worden de netbeheerder heelemaal niet blij van, dat zou zo maar een oorzaak van een blackout kunnen worden omdat centrales niet zo snel kunnen schakelen.Kalentum schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:54:
[...]
Dat is precies wat we willen.
Tijd voor een elektrolyser - brandstofcelHathi schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:52:
[...]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ideetje. Iedereen zijn airco aan op koelen en alle deuren en ramen open. Dat doen we wat aan de opwarming van de aarde toch?Hansieo schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:49:
[...]
ik zie het anders.
Het "stoppen" van opwekcapaciteit = 100% verspilling van energiebronnen,
zelfs je tuin /zithoek voorzien van een "koeler" briesje geeft nog wat voldoening![]()
en dat doe ik dan liever dan stekker er uit

dat wordt al zo vaak geroepen dat er veel meer fabrieken moeten komen die op deze manier (groen dus) waterstof gaan produceren, dat kan dus ook zeer kleinschalig en kun je dus mooi versprijden zonder ons hoog spanningsnet onnodig te belasten.hansvk schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:51:
[...]
Tijd voor een elektrolyser - brandstofcel
en eigenlijk hebben we ook nog een prima transportnet hiervoor, ons gasnet is daar namelijk prima geschikt voor.
Als je niet wil verdienen aan PV, neem dan gewoon Vandebron als leverancier. Dan verdien je zeker niet.Martin7182 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:17:
De overheid krijgt dan klanten die niet hoeven te verdienen aan PV. De vergoedingen stellen we als maatschappij natuurlijk zelf vast. Er hoeft niet aan verdiend te worden, zowel door de aanbieder als door de klant.
Of alle anderen beter af zijn op de vrije markt, moet maar blijken; er is geen saldering en de kWh prijs wordt door de markt bepaald (met mogelijk alleen nog dynamische tarieven).
Salderen is verdienen. Want wat je voor ingevoede stroom krijgt is hoger dan als je het op de day-ahead markt verkoopt. Dus het idee dat klanten niet verdienen is raar.
De overheid kan niet een energieleverancier oprichten die concurreert met bestaande energieleveranciers en daar dan een bak subsidie naartoe schuiven (zonder alle andere partijen ook subsidie te geven). Dus die vergoedingen kunnen niet door de maatschappij vastgesteld worden. Op z'n hoogst kan je er een non-profit van maken.
Op dit moment is stroom uit fossiel in Nederland duurder dan groene stroom. Dus of fossiel subsidie krijgt of niet, op dit punt maakt het niet uit.internet4me schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:44:
nodig jazeker. Maar fossiel moet niet wedijveren met groen. We willen tenslotte een groene transitie.
*zeker niet als fossiel nog allerlei subsidies krijgt. Deze subsidies zijn vele malen meer dan wat groen krijgt.
In het verleden is niet geïnvesteerd in de backbone, waardoor er nu een mismatch is met grote energieopwekking en alle afnemers. Wat verstoringen geeft. Dat is een politiek issue, geen technische of groene issue.
Nederland stemt rechts en de VVD geeft bij voorkeur voorrang aan grote bedrijven. PVV, BBB, en NSC hebben weinig op met energietransitie. Dus ja, Nederland heeft tegen groen gestemd.
Ik zal me eens inlezen in die must-run centrales en waarom de politiek zo graag zou willen dat die altijd door draaien, daar zal vast een reden voor zijn. Fossiele subsidies mogen wat mij betreft sowieso zo veel mogelijk beperkt/afgeschaft worden waar mogelijk, maar dat is een andere discussie.internet4me schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:37:
[...]
CBS heeft een mooi overzicht.
Zie mijn edit waarom er overproductie is. Politiek redenen. Namelijk “zogenoemde 'must-run' centrales”.
Deze must run centrales draaien door vanwege fossiele subsidies.
Maar heb je een linkje naar het mooie overzicht van de CBS waar op uurniveau (of desnoods dagniveau) te zien is wat de verhouding is tussen verbruik en productie in NL? Op jaarniveau vind ik ze wel, maar de overproductie van zon is juist een heel tijdelijk probleem van een paar uurtjes op zonnige dagen.
Daar heb je het CBS niet voor nodig. Verbruik is altijd gelijk aan produktie. Je kan geen stroom opslaan in een elektriciteitsnetwerk.Hathi schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:03:
Maar heb je een linkje naar het mooie overzicht van de CBS waar op uurniveau (of desnoods dagniveau) te zien is wat de verhouding is tussen verbruik en productie in NL?
Misschien bedoel je iets anders.
Dat is niet waar. Overtollige productie gaat ook naar het buitenland. Het is veel complexer dan alleen onze postzegel Nederland. Men moet continue bijsturen. Het probleem zit gewoon lokaal in de wijken. Die knelpunten lopen vast. Verdeelpunten daar zijn er niet op berekend.phicoh schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:37:
[...]
Daar heb je het CBS niet voor nodig. Verbruik is altijd gelijk aan produktie. Je kan geen stroom opslaan in een elektriciteitsnetwerk.
Misschien bedoel je iets anders.
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 08-02-2024 14:47 ]
Klopt. “Overtollige” stroom kan overdag naar Noorwegen (waterkracht), zodat we het ‘s avonds goedkoop kunnen afnemen. Mogelijkheden genoeg. Tweede inkoppertje…waterstof.MotorBeast schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:46:
[...]
Dat is niet waar. Overtollige productie gaat ook naar het buitenland. Het is veel complexer dan alleen onze postzegel Nederland. Men moet continue bijsturen. Het probleem zit gewoon lokaal in de wijken. Die knelpunten lopen vast. Verdeelpunten daar zijn er niet op berekend.
Als je alleen stuurt op overproductie en niet stuurt op groen versus grijs/zwart.
Als je Nederland ziet als eiland (en bij een vraag om CBS statistieken lijkt dat het geval te zijn) dan is het buitenland gewoon gebruik. En kan je kijken of het CBS statistieken heeft over export en import van stroom.MotorBeast schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:46:
Dat is niet waar. Overtollige productie gaat ook naar het buitenland. Het is veel complexer dan alleen onze postzegel Nederland. Men moet continue bijsturen. Het probleem zit gewoon lokaal in de wijken. Die knelpunten lopen vast.
Als je het buitenland ziet als onderdeel van 1 groot elektriciteitsnetwerk, dan heeft de vraag geen zin omdat je dan het hele europese net als geheel moet bekijken.
Je kan ook kijken naar een gebrek aan transportcapaciteit. Dan zijn er wel afnemers voor de geproduceerde stroom, maar het kan gewoon niet vervoerd worden. Dat is weer een andere vraag.
Het kan ook niet vervoerd worden. Pin me er niet op vast maar het hoogspanningsnet kan die paneeltjes wel aan volgens mij, het laagspanningsnet lokaal loopt gewoon vast. Daarom zeggen de omvormers ook bij 253V.....stoppen. Het laagspanningsnet moet het weer het hoogspanninsnet opgooien en dat gebeurd niet. Vast wel kenners hier uit die markt die dat kunnen bevestigen of ontkrachten.phicoh schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:51:
[...]
Als je Nederland ziet als eiland (en bij een vraag om CBS statistieken lijkt dat het geval te zijn) dan is het buitenland gewoon gebruik. En kan je kijken of het CBS statistieken heeft over export en import van stroom.
Als je het buitenland ziet als onderdeel van 1 groot elektriciteitsnetwerk, dan heeft de vraag geen zin omdat je dan het hele europese net als geheel moet bekijken.
Je kan ook kijken naar een gebrek aan transportcapaciteit. Dan zijn er wel afnemers voor de geproduceerde stroom, maar het kan gewoon niet vervoerd worden. Dat is weer een andere vraag.
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 08-02-2024 15:02 ]
Er zijn twee losse problemen. Een is transport capaciteit. Voor de eigenaar van PV maakt alleen het lokale net uit, want dan schakelt de omvormer uit. Maar er is veel meer redispatch wat niet zichtbaar is.MotorBeast schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:00:
Het kan ook niet vervoerd worden. Pin me er niet op vast maar het hoogspanningsnet kan die paneeltjes wel aan volgens mij, het laagspanningsnet lokaal loopt gewoon vast. Daarom zeggen de omvormers ook bij 253V.....stoppen. Het laagspanningsnet moet het weer het hoogspanninsnet opgooien en dat gebeurd niet. Vast wel kenners hier uit die markt die dat kunnen bevestigen of ontkrachten.
Het tweede probleem is dat day-ahead prijzen negatief kunnen worden. Dan is er mogelijk wel transport capaciteit maar wil niemand betalen om het af te nemen (erger, afnemers willen betaald worden).
Als het gaat om balans tussen produktie en gebruik dan komt de vraag meestal voort uit negatieve day-ahead prijzen.
Das wel een hele platte redenering.MotorBeast schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:22:
[...]
Ik zou even kijken als ik jou was wat 200kWh uur stroom kost en een accu. Dat kan nooit uit.
Je maakt nuttiger gebruik van je investering in zonnepanelen, zonder nutteloos stroom af te tikken. En het is wachten op een teruglever boete.
Daarnaast ben je ook nog eens minder kwetsbaar voor storingen, en zou je zelfs nog wat kunnen terugwinnen met prijsverschillen.
Kan het puur financieel uit? Nee waarschijnlijk niet. Denk alleen niet dat dat de enige overweging hoeft te zijn.
Er staat toch "verhogen". Dat klopt toch. Er staat niet "zal een prikkel geven om de eigen opgewekte energie volledig zelf te verbruiken"MotorBeast schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:20:
[...]
Voor diegene die nog salderen heb ik een slimme tool ontwikkeld door Domoticz : https://daik.nl/index.php...ng-uitlezen-met-domoticz/
Is gewoon een druppel op de gloeiende plaat. In het seizoen zijn de meeste panelen eigenaren gewoon op hun werk overdag, 3 weken op vakantie en in de avond verbruiken we minimaal als het nog licht is en de panelen nog wat doen. Een vaatwasser of wasmachine is peanuts verbruik en de meeste Nederlanders rijden niet elektrisch en die dat wel doen zijn meestal weg met dat ding als de panelen snorren.MajaMestreech schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:21:
[...]
Er staat toch "verhogen". Dat klopt toch. Er staat niet "zal een prikkel geven om de eigen opgewekte energie volledig zelf te verbruiken"
Dat vermeende overschot probleem gaat verder dan alleen mijn huishouden, ik stuur het immers de straat in, en mijn eigen verbruik heeft daarin niet extreem veel invloed (wasmachientje timen). Groot deel van Nederland heeft geen EV (nu wordt dat eindelijk betaalbaar voor de massa, snel alle subsidies afschaffen) en een WP is vooral een nieuwbouw en tweakers ding.MajaMestreech schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:21:
[...]
Er staat toch "verhogen". Dat klopt toch. Er staat niet "zal een prikkel geven om de eigen opgewekte energie volledig zelf te verbruiken"
Eigenlijk zouden we het overschot-issue los moeten zien van salderen en zorgen dat heel particulier Nederland een prikkel krijgt om te verbruiken in overschot-uren, dan heeft het daadwerkelijk zin.
[ Voor 18% gewijzigd door silverball op 08-02-2024 15:37 ]
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Ook niet vergeten dat je met een accu in de winter alles wat je opwekt ook daadwerkelijk zelf gebruikt. En in de zomer weet je zeker dat je al je verbruik weer afdekt door eigen opwek. En dan is het echt wel meer dan die 200kWh waar het nu over gaat.MikeyMan schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:17:
[...]
Das wel een hele platte redenering.
Je maakt nuttiger gebruik van je investering in zonnepanelen, zonder nutteloos stroom af te tikken. En het is wachten op een teruglever boete.
Daarnaast ben je ook nog eens minder kwetsbaar voor storingen, en zou je zelfs nog wat kunnen terugwinnen met prijsverschillen.
Kan het puur financieel uit? Nee waarschijnlijk niet. Denk alleen niet dat dat de enige overweging hoeft te zijn.
En financieel zal het nu niet rendabel zijn inderdaad, maar gezien alle ontwikkelingen gaat het niet lang meer duren voordat dat wel het geval is.
[removed]
Zit even terug te kijken. Ik verbruik geregeld 3,5 kwh op de zomerdagen dat ik ook fors teruglever. Dat is dan 40-45kWh aan teruglevering.redwing schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:39:
[...]
Ook niet vergeten dat je met een accu in de winter alles wat je opwekt ook daadwerkelijk zelf gebruikt. En in de zomer weet je zeker dat je al je verbruik weer afdekt door eigen opwek. En dan is het echt wel meer dan die 200kWh waar het nu over gaat.
En financieel zal het nu niet rendabel zijn inderdaad, maar gezien alle ontwikkelingen gaat het niet lang meer duren voordat dat wel het geval is.
Er zitten koudere dagen bij dat ik 13 kWh teruglever en 16 kWh verbruik. Lastig om dit even plat te slaan in een kosten/baten berekening helaas.
Nu heb ik een warmtepomp die ook koelt, een tweetal airco’s en sowieso een wat liberaal verbruik, maar de opbrengsten tellen echt wel op. Tel daarbij op dat ik afgelopen week mijn eerste stroomstoring heb gehad, en een accu van 3 a 4 kWh is inmiddels echt wel een overweging.
Hoewel als ik het een dag wil redden met m’n warmtepomp het nog best een enorm ding moet worden. Met navenante kosten
De vraag is hierbij voor wie is het redelijk, ik verwacht dat wij als consument hier weer aan het kortste einde trekken. Ik hoop dat dit niet nodig is en de afbouw van salderen wordt afgeschoten.Hathi schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:22:
"Affakkelen" is natuurlijk een beetje onzinnig. Als het goed is (al moeten we dat nog maar zien) wordt er wel een redelijke teruglever vergoeding gegarandeert. Stroom terugleveren zal dus nog altijd meer opleveren dan 'affakkelen'.
Maar de stroom zo veel mogelijk zelf nuttig verbruiken wordt natuurlijk wel veel interessanter. Of je een jacuzzi dan nuttig verbruik vind is aan jezelf om te bepalen
En dat is ook precies één van de dingen die Jetten voor elkaar probeert te krijgen met het afschaffen van de saldering; dat mensen zich bewust worden van hun energieverbruik en hun opgewekte stroom zo veel mogelijk zelf nuttig gaan verbruiken, dus hij is vast blij met een aantal van deze ideëen
De consument trekt altijd aan het kortste eind. Vandaag weer in de krant gelezen dat de MRB fors gaat stijgen met minimaal 10%. Zelf met een EV heb ik daar (nog) geen last van, maar het is wel weer veelzeggend. En dat in een land waar de MRB en zo'n beetje alle andere autobelastingen al het hoogste zijn ter wereld.MacD007 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:01:
[...]
De vraag is hierbij voor wie is het redelijk, ik verwacht dat wij als consument hier weer aan het kortste einde trekken. Ik hoop dat dit niet nodig is en de afbouw van salderen wordt afgeschoten.
Dat is leuk een batterij die je in de zomer kunt vullen en dan in de winter kunt gebruiken.redwing schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:39:
[...]
Ook niet vergeten dat je met een accu in de winter alles wat je opwekt ook daadwerkelijk zelf gebruikt. En in de zomer weet je zeker dat je al je verbruik weer afdekt door eigen opwek. En dan is het echt wel meer dan die 200kWh waar het nu over gaat.
Waar kan ik deze bestellen? Ps deze moet wel in mijn meterkast passen, want ik heb geen ruimte over, garage zit ook al vol. En a.u.b. wel met minimaal 1.800 kWh opslag, meer kan natuurlijk ook.
En dat alles mag graag ook niet meer dan 5.000 euro kosten. Wil het wel binnen een jaar of 7 terug verdient hebben.

Reductio ad absurdum noemen ze dit toch?MacD007 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:07:
[...]
Dat is leuk een batterij die je in de zomer kunt vullen en dan in de winter kunt gebruiken.
Waar kan ik deze bestellen? Ps deze moet wel in mijn meterkast passen, want ik heb geen ruimte over, garage zit ook al vol. En a.u.b. wel met minimaal 1.800 kWh opslag, meer kan natuurlijk ook.
En dat alles mag graag ook niet meer dan 5.000 euro kosten. Wil het wel binnen een jaar of 7 terug verdient hebben.
Ehm, graag iets beter lezen want dat is niet wat ik zeg. Ik zeg dat je verbruik in de winter hoger is dan wat je opwekt en je dat je dan dus alles wat je opwekt zelf verbruikt. En in de zomer kun je de accu overdag opladen zodat je ook 's ochtends en 's avonds (en als de zon even weg is, of je piekverbruik hebt) je verbruik kunt afdekken en dus geen netto verbuik hebt.MacD007 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:07:
[...]
Dat is leuk een batterij die je in de zomer kunt vullen en dan in de winter kunt gebruiken.
[removed]
Volgens mij maakt het niet uit, als afbouw wordt aangenomen is er een deal voor een bussines case voor de huursector en wat daar bij komt kan de rest waarschijnlijk niet goed maken met verhogen van direct eigen verbruik en schuiven we volgede probleem in. Dat afname door kleinverbruiker terug loopt en energieleveranciers opzoek moet naar een markt op de teruggeleverde kwh's kwijt te raken.MacD007 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:01:
[...]
De vraag is hierbij voor wie is het redelijk, ik verwacht dat wij als consument hier weer aan het kortste einde trekken. Ik hoop dat dit niet nodig is en de afbouw van salderen wordt afgeschoten.
Een thuisaccu is nu niet rendabel op vast of varabele contract en mocht je voorlopen, dan reduceert het volume wat over de netwerkbeheerders meter tot 1/3, het helpt het netwerk, maar energieleverancier zal er anders over denken, die heeft nog maar 1/3 van kwh's waar die zijn opslag op kwijt kan.
Als ik handel weg laat (geen 100% belastingen salderen) heb ik geen afname van half maart tot eind oktober, alleen in de stookseizoen.
Ik heb een thuisaccu, wel op dynamisch contract met PV voor all-electric, als ik verbruik achter de meter op 100% stel dan is, wat heen en weer over de netwerkbeheers meter gaat 41% en op dit moment zit daar verlies voor handel nog in en is ongeveer 23% van wat heen en weer gaat (afgelopen 12 mnd en ik ben niet hyperatief met handel)
En als afbouw moet je dat nog opgaan splitsen tussen,wat nog wel mag salderen en 80% TLV en 100% levertarief, waarbij energieleverancier in alle bochten gaat wringen om het in verschillende tariefperiode te laten vallen. Krijg je gewoon een zomer en wintertarief, geen flat tarief meer jaar rond met PV.
Tot energie wet heeft volgens mij minister geen mogelijkheden om tegen nieuwe varianten op te treden of te voorkomen dat energieleveranciers naar de voorzienigen rechter stappen en zolang ze de 80% TLV betwisten deze opgeschort is.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Dit topic is gesloten.
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) voor wat je gaat doen als het salderen niet meer kan.
Het onderwerp is hier de toekomst van de regelgeving zelf.
Het grotere plaatje van de hele energievoorziening hoort dus niet hier maar in De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden .