Offertes bekijken en vergelijken.
Dat noem ik chantageCheezborger schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:37:
Jetten doet nu wel allerlei toezegging. Straks gaat het nog spannend worden in de stemming.
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Zouden ze meelezen hier ?Cheezborger schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:37:
Jetten doet nu wel allerlei toezegging. Straks gaat het nog spannend worden in de stemming.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Je haalt me de woorden uit de mond!
Hij is sowieso bezig met het rondpompen van geld. Waarom dan de regeling afschaffen? Die behouden is wellicht nog goedkoper ook. En al die beloftes vertrouw ik sowieso niet.
Juist. Wel, als het klopt is het erg jammer natuurlijk. Wel categorie "je verwacht het niet, maar..." Iemand nog een beetje vertrouwen in de medemensch?
Die toezeggingen stellen ook niets voor. Toezegging dat je in gesprek gaat met de huursector als het wetsvoorstel aangenomen gaat worden. Yeah right.Tranquility schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:40:
[...]
Je haalt me de woorden uit de mond!
Hij is sowieso bezig met het rondpompen van geld. Waarom dan de regeling afschaffen? Die behouden is wellicht nog goedkoper ook. En al die beloftes vertrouw ik sowieso niet.
In ieder geval niet in de regering..b_g_e schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:41:
[...]
Juist. Wel, als het klopt is het erg jammer natuurlijk. Wel categorie "je verwacht het niet, maar..." Iemand nog een beetje vertrouwen in de medemensch?
Stemming is toch pas volgende week? Of is dat nu aangepast?Cheezborger schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:37:
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Volgende week inderdaad. Maar Jetten doet het wel slim door hier en daar toezeggingen te doen etc.MacD007 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:42:
[...]
Stemming is toch pas volgende week? Of is dat nu aangepast?
Ja dat vroeg ik me ook al af. Er kan toch meteen gestemd worden? Maar ja, ambtenaren he. Dat moet waarschijnlijk eerst weer een week of wat gaan duren..MacD007 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:42:
[...]
Stemming is toch pas volgende week? Of is dat nu aangepast?
Weten we nog niks..
[ Voor 3% gewijzigd door Tranquility op 06-02-2024 19:45 ]
Jij moet de politiek in!Pelox schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:33:
Alternatieve optie. Houtstook asap verbieden, mensen moeten dan meer gebruikmaken van "schone" alternatieven zoals een cv, hybride wp, wp, etc. De belastingopbrengsten kan je mooi gebruiken om de kosten voor het salderen te betalen. Verdere voordelen schonere lucht, minder stikstof, minder fijnstof, minder kosten voor de gezondheidszorg, flinke stap vooruit met de energietransitie. Europa blij, Nederland blij, salderen blijft mogelijk, iedereen blij.
Update. ik vergeet nog: boeren blij transportwereld blij, bossen blij, dieren blij, minder burenruzie, rijdende rechter minder blij.
Jetten geeft aan dat hij verwacht dat er een (ongewenste) wildgroei gaat komen van energieleveranciers die terugleverkosten etc. gaan rekenen, en dat verwerping van het wetsvoorstel daar nog meer voor gaat zorgen.
Dan maak je daar toch een wet tegen...?
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Hij hep t maar druk met al die vragen…bijna 150

Nou dan zijn ze bezig tot na middernacht.. 😂
Ben je gek, dat komt hem alleen maar mooi uit.radeoxx schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:46:
Jetten geeft aan dat hij verwacht dat er een (ongewenste) wildgroei gaat komen van energieleveranciers die terugleverkosten etc. gaan rekenen, en dat verwerping van het wetsvoorstel daar nog meer voor gaat zorgen.
FvD: “verlaag de netspanning maar in de zomer. Helpt in de zomer het net.”
Ook die zijn btw vrij, idem de eventuele noodzakelijke electrische aanpassing in de meterkast incl werkzaamheden.Tranquility schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:23:
[...]
Geldt dit ook voor de installatiekosten? Dat is verreweg de hoogste kostenpost.
Ik krijg spontaan een déjà vu van kappers..MacD007 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:50:
[...]
Ook die zijn btw vrij, idem de eventuele noodzakelijke electrische aanpassing in de meterkast incl werkzaamheden.
Nu schorsing. Jetten zegt gewoon niks.
Enige zeer verontrustende is zijn opmerking mbt salderen van 1 Jan 2025 zeg tm 1 jan 2026 dan word je met een oude ferraris meter op de een of andere manier als nog gepakt door een verekeninng??????
Ik snap er niks van totaal geen onderbouwing. Kan niet anders dat salderen gaat sneuvelen.
Enige zeer verontrustende is zijn opmerking mbt salderen van 1 Jan 2025 zeg tm 1 jan 2026 dan word je met een oude ferraris meter op de een of andere manier als nog gepakt door een verekeninng??????
Ik snap er niks van totaal geen onderbouwing. Kan niet anders dat salderen gaat sneuvelen.
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Hij schuift het mooi door naar zijn opvolger..
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Dat gaat nog wel even duren danRonald.42 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:06:
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 06-02-2024 20:07 ]
Als de 1e kamer voor stemt en het nieuwe kabinet wordt niet gevormd krijgen we nog een mooi lange tijd prutswerk..Sport_Life schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:07:
[...]
Dat gaat nog wel even duren dan
Prutsers.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Die opvolger gaat er voorlopig niet komen. Omtzigt heeft met zijn NSC vandaag bewezen gewoon CDA (2.0) te zijn. En die waren altijd al tegen samenwerking met de PVV.Ronald.42 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:06:
Pieter ontzigt stopt even met praten voor nieuwe coalitie. Hopelijk geeft dit de angst bij alle partijen voor (uiteindelijk/wellicht) nieuwe verkiezingen.
Dan wordt je stem opeens wel duidelijk…. Hopelijk helpt dat.
Dan wordt je stem opeens wel duidelijk…. Hopelijk helpt dat.
Dat is wel interessant. Dan moet het weer door de 2e kamer?!Ronald.42 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:08:
[...]
Als de 1e kamer voor stemt en het nieuwe kabinet wordt niet gevormd krijgen we nog een mooi lange tijd prutswerk..
Zal straks mn vrouw vragen die heeft bestuurskunde gestudeerd
Denk dat het dan ergens in 2030 wordt afgeschaft.
[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 06-02-2024 20:15 ]
En dan opnieuw stemmen... denk niet dat Omtzigt dat als plan heeft.Tranquility schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:09:
[...]
Die opvolger gaat er voorlopig niet komen. Omtzigt heeft met zijn NSC vandaag bewezen gewoon CDA (2.0) te zijn. En die waren altijd al tegen samenwerking met de PVV.
Jetten denkt ook nog dat een ferraris meter een digitale meter is omdat er cijfers op staan.
Die man is totaal niet geschikt.
En ik vind dat als je partij gekozen word door het volk dat je maar moet samenwerken.
Anders heeft stemmen geen zin.
Die man is totaal niet geschikt.
En ik vind dat als je partij gekozen word door het volk dat je maar moet samenwerken.
Anders heeft stemmen geen zin.
Dan heb ik ze al meer dan 2x terugverdiendSport_Life schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:10:
[...]
Ik denk dat Omtzigt is teruggefloten door zijn partijgenoten. En laten dat voornamelijk ex. CDA’ers zijn..Ronald.42 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:10:
[...]
En dan opnieuw stemmen... denk niet dat Omtzigt dat als plan heeft.
Het scheelt mij zo'n 2.000 euro per jaar (7500kwh wat ik moet inkopen).
Ik denk dat het net zoiets wordt als de hypotheekrenteaftrek: tegen de tijd dat iedereen weet dat het totaal onhoudbaar is en meer slecht dan goed doet, zijn de politieke belangen te groot om er ooit nog vanaf te komen.Sport_Life schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:10:
[...]
Dat is wel interessant. Dan moet het weer door de 2e kamer?!
Zal straks mn vrouw vragen die heeft bestuurskunde gestudeerdZonnepanelen snapt ze niks van /wil ze niet begrijpen.
Je vrouw kan zo de kamer in!Sport_Life schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:10:
[...]
Zal straks mn vrouw vragen die heeft bestuurskunde gestudeerdZonnepanelen snapt ze niks van /wil ze niet begrijpen.
All-electric.
Het is hier 2360 euro wat ik niet hoef in te kopen en dan heb ik nog wat Kwh's over die momenteel niet heel veel waard zijn.Sport_Life schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:13:
[...]
Het scheelt mij zo'n 2.000 euro per jaar (7500kwh wat ik moet inkopen).
Maar goed daar staat ook een investering tegen over om gasloos te worden met een vrijstaand huis uit 1930.
De energie rekening is heel leuk om te laten zien zo, maar als je de investering er tegen over zet ziet het er ineens anders uit.
En dat mist hier en daar wel eens bij hullie hebben panelen en moet wij betalen...
Blog over salderingsregeling https://solarmagazine.nl/...len-eerste-kamer-in-debat
2de termijn is nu bezig.
2de termijn is nu bezig.
De heer Crone haalt terecht mensen met een warmtepomp aan. Vooral die zijn de sjaak bij afschaffing.
Inderdaad zeg, als het salderen eraf gaat dan plaats ik gewoon de cv ketel weer terug. Dat zal ze leren.Tranquility schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:24:
De heer Crone haalt terecht mensen met een warmtepomp aan. Vooral die zijn de sjaak bij afschaffing.
Mwah.. als je een beetje hebt opgelet afgelopen jaar dan heb je die 15k wp allang terug verdiendRonald.42 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:20:
[...]
En dat mist hier en daar wel eens bij hullie hebben panelen en moet wij betalen...
Je zult ook best veel direct verbruik hebben.
[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 06-02-2024 20:30 ]
Het begint langzamerhand tijd te worden om een mooi flesje te gaan uitzoeken bij de slijter, dat kan er nu wel van af.
Uiteraard pas ontkurken na de stemming, maar de voorpret is ook genieten
Uiteraard pas ontkurken na de stemming, maar de voorpret is ook genieten
Ik mag niet klagen, naar doe het lekker toch welSport_Life schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:29:
[...]
Mwah.. als je een beetje hebt opgelet afgelopen jaar dan heb je die 15k wp allang terug verdiend
Je zult ook best veel direct verbruik hebben.
Ik probeer wel zoveel mogelijk direct te verbruiken maar dat is in de zomer natuurlijk kansloos en in de winter ook.
Lente en herfst kun je nog wel wat stroomlijnen.
Ik haal nu makkelijk 10-20% direct verbruik, het valt mij niks tegen.Ronald.42 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:32:
[...]
Ik mag niet klagen, naar doe het lekker toch wel![]()
Ik probeer wel zoveel mogelijk direct te verbruiken maar dat is in de zomer natuurlijk kansloos en in de winter ook.
Van april tm september is dat 40-50%.
Over het jaar gemiddeld 30% oid.
In combinatie met dynamische tarieven (als salderen eraf is) dan zijn de kosten nog lager dan dat van een rijwoning met cv ketel.
[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 06-02-2024 20:37 ]
Aan je handtekening te zien probeer jij je opwek wel zoveel mogelijk over de dag uit te smeren. Dat lijkt mij toch ook een goed antwoord om zo min mogelijk te moeten salderen!Ronald.42 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:32:
[...]
Ik denk dat z'n dak gewoon zo looptRobino schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:34:
[...]
Aan je handtekening te zien probeer jij je opwek wel zoveel mogelijk over de dag uit te smeren.
Mwoa, in de winter om 12 uur de wasmachine aan (als de zon schijnt) wil best.Ronald.42 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:32:
[...]
...
----
Wel een bijzonder argument van de VVD meneer over de woningcoörporaties. Verhuurdersheffing is afgeschaft, dus investeer in zonnepanelen? Dat gaat vrij gemakkelijk voorbij aan wat er anders met dat geld was gebeurd, woningbouw bijvoorbeeld. Off topic? Naja, niet inzoverre dat het een slecht argument is /voor/ afbouw saldering.
Zeker met een warmtepomp is eigen verbruik kansloos. In de zomer gebruik je die hooguit voor af en toe warm water. In de winter draait die volcontinu door de warmtevraag en dan doen zonnepanelen nauwelijks iets. Dus na afschaffing wordt de winter wel heel erg kostbaar.Ronald.42 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:32:
[...]
Trouwens, Ingrid Visseren-Hamakers is weer goed bezig!
Ik snap @Tranquility en Crone wel. Hoevaak ik wel niet voorbij heb zien komen dat je met een WP gratis kan stoken want: Salderen. En all-electric betekend ook geen vastrecht voor gas meer.
Dat Salderen afbouwen al tijden op de agenda staat maakt het nog niet dat (toekomstige) WP eigenaren niet een onzeker(dere) toekomst tegemoet gaan.
Stel je moet NU een nieuwe CV ketel aanschaffen. Wat zijn dat de totale kosten voor de komende 15 jaar wanneer je;
Een WP installeert en gas kan afsluiten?
Een CV ketel installeert en lekker op gas blijft doortuffen?
Hét voordeel aan CV lijkt mij duidelijk; Geen gigantische investering of lening nodig.
Beetje offtopic maar ik zie vergelijkbare twijfels bij EV eigenaren; Wat kost een EV (WP) straks in vergelijking met een ICE (CV)? De total cost of ownership van een EV valt volgens mij redelijk mee, echter moet je wel flink meer kunnen neerleggen. En ook zie ik mensen rondom mij heen die nu een EV rijden en terug naar ICE i.v.m. de hoge energieprijzen van een tijd terug (onvoorspelbaarheid) en dat in combinatie met salderen en wegenbelasting voor EV dat onder vuur ligt.
Dat Salderen afbouwen al tijden op de agenda staat maakt het nog niet dat (toekomstige) WP eigenaren niet een onzeker(dere) toekomst tegemoet gaan.
Stel je moet NU een nieuwe CV ketel aanschaffen. Wat zijn dat de totale kosten voor de komende 15 jaar wanneer je;
Hét voordeel aan CV lijkt mij duidelijk; Geen gigantische investering of lening nodig.
Beetje offtopic maar ik zie vergelijkbare twijfels bij EV eigenaren; Wat kost een EV (WP) straks in vergelijking met een ICE (CV)? De total cost of ownership van een EV valt volgens mij redelijk mee, echter moet je wel flink meer kunnen neerleggen. En ook zie ik mensen rondom mij heen die nu een EV rijden en terug naar ICE i.v.m. de hoge energieprijzen van een tijd terug (onvoorspelbaarheid) en dat in combinatie met salderen en wegenbelasting voor EV dat onder vuur ligt.
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
1. Dan gaat de stroom die je opwekt in ieder geval niet het net op.Tranquility schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:37:
[...]
Zeker met een warmtepomp is eigen verbruik kansloos. In de zomer gebruik je die hooguit voor af en toe warm water. In de winter draait die volcontinu door de warmtevraag en dan doen zonnepanelen nauwelijks iets. Dus na afschaffing wordt de winter wel heel erg kostbaar.
Trouwens, Ingrid Visseren-Hamakers is weer goed bezig!
2. Zeker.
Ja nee idd ik krijg mijn opwek nu wel op lever sporadisch wat terug op deze dagen en op zonnige dagen proberen we wel wat extra was etc mee te pakken.Sport_Life schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:34:
[...]
Ik haal nu makkelijk 10-20% direct verbruik, het valt mij niks tegen.
Van april tm september is dat 40-50%.
Over het jaar gemiddeld 30% oid.
In combinatie met dynamische tarieven (als salderen eraf is) dan zijn de kosten nog lager dan dat van een rijwoning met cv ketel.
Bedoelde meer te zeggen dat ik nu te weinig opwek om de dag af te dekken.
En in de zomer krijg ik het niet op al zou ik het nog zo graag willen, geen idee waar ik er mee heen moet.
Zinloos opstoken vind ik te zot en het net kan het hier nog prima verwerken dus het komt bij iemand anders die het kan gebruiken.
Doe mij dan maar een accu met subsidieDe laatste motie vraagt om een onderzoek naar subsidie voor thuisbatterij op basis van zoutwatertechnologie. Ook die motie kan op voldoende steun in de Eerste Kamer rekenen en daarmee wordt de minister gevraagd uiterlijk in het derde kwartaal te rapporteren over de mogelijke subsidie.
Iedere woning is natuurlijk anders maar ik beschouw een WP in de winter niet als kostbaar. Zonder salderen is het alleen minder goedkoop.Tranquility schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:37:
In de winter draait die volcontinu door de warmtevraag en dan doen zonnepanelen nauwelijks iets. Dus na afschaffing wordt de winter wel heel erg kostbaar.
Vooral met dat laatste, de EV, zorgt de regering ook voor onzekerheid, want wat gaat er gebeuren met de MRB? Wordt dit hetzelfde tarief als voor een benzine- of dieselauto of komt er een speciaal gereduceerd EV-tarief? En hoe zit het met het gewicht van de accu? Ik rij zelf een EV (met veel plezier overigens) maar ik kan de mensen, die een afwachtende houding hebben ten aanzien van de aanschaf van een EV, goed begrijpen.Thalaron schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:37:
Ik snap @Tranquility en Crone wel. Hoevaak ik wel niet voorbij heb zien komen dat je met een WP gratis kan stoken want: Salderen. En all-electric betekend ook geen vastrecht voor gas meer.
Zoals iemand al zei is het vreemd dat nu EV’s goedkoper worden en dus eindelijk bereikbaar worden voor meer mensen, de voordelen opeens verdwijnen. Dit geeft alleen maar de onbetrouwbaarheid van de regering weer.
wel eentje met zout.
Op zuid lag wel genoeg, mijn oude en eerste panelen van zuid zijn naar noord gegaan, waren inmiddels ruimschoots terug verdient (11 jaar) dus maar op noord.Robino schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:34:
[...]
Aan je handtekening te zien probeer jij je opwek wel zoveel mogelijk over de dag uit te smeren. Dat lijkt mij toch ook een goed antwoord om zo min mogelijk te moeten salderen!
En die op Oost was idd bewust om in de ochtend wat meer zelf te kunnen gebruiken.
De twee setjes op het platdak, ook zuid zijn tussen door eens bij geplaatst als voorzet op het gasloos worden.
Dat klopt, maar zonder pv panelen werkt een warmtepomp ook goedkoper/efficiënter dan een cv ketel.Ronald.42 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:42:
[...]
Ja nee idd ik krijg mijn opwek nu wel op lever sporadisch wat terug op deze dagen en op zonnige dagen proberen we wel wat extra was etc mee te pakken.
Bedoelde meer te zeggen dat ik nu te weinig opwek om de dag af te dekken.
En in de zomer krijg ik het niet op al zou ik het nog zo graag willen, geen idee waar ik er mee heen moet.
Zinloos opstoken vind ik te zot en het net kan het hier nog prima verwerken dus het komt bij iemand anders die het kan gebruiken.
Zeker als het verschil tussen gas en electra met belasting wordt vergroot. (In nl).
Als windenergie de toekomst is dan zal de dynamische stroomprijs in de winter op winderige dagen ook erg laag zijn .
En op zonnige dagen zonnepanelen.
[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 06-02-2024 20:49 ]
Met een goed afgestelde wp en afgifte systeem is het een minder dure oplossing dan gas door stoken inderdaad.phicoh schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:46:
[...]
Iedere woning is natuurlijk anders maar ik beschouw een WP in de winter niet als kostbaar. Zonder salderen is het alleen minder goedkoop.
Blijft het verschil in aanschaf tussen de ketel en de wp en eventuele ltv mocht je die nog nodig hebben voor de efficiëntie van de wp.
Hoe bedoel je dat? In de zomer, als er geen warmtevraag is buiten af en toe warm water, zal de meeste stroom teruggeleverd worden. Behalve op hele warme dagen als ik de airco gebruik. En in de winter heb je nauwelijks opwek.b_g_e schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:40:
[...]
1. Dan gaat de stroom die je opwekt in ieder geval niet het net op.
Ik beperkte me tot de winter. In de zomer valt er (momenteel) weinig te doen met de overproductie, inderdaad.Tranquility schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:53:
[...]
Hoe bedoel je dat? In de zomer, als er geen warmtevraag is buiten af en toe warm water, zal de meeste stroom teruggeleverd worden. Behalve op hele warme dagen als ik de airco gebruik. En in de winter heb je nauwelijks opwek.
---
Lag een beetje aan de formulering van Ronald.42 ook: "Ik probeer wel zoveel mogelijk direct te verbruiken maar dat is in de zomer natuurlijk kansloos en in de winter ook."
Conclusie: Als je een warmtepomp hebt is zoveel mogelijk direct verbruiken in de winter niet kansloos, maar bijna gegeven?
[ Voor 25% gewijzigd door b_g_e op 06-02-2024 21:01 ]
ik verwacht het niet, kijkend naar de EK. Volgens mij is er nog steeds geen meerderheid voor afbouw in de EK of wie is nu omgegaan volgens jou? BBB ? GL/PvdA ? PvdD ? SP ? Ja21? 50plus? PVV?Snarfie31 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:03:
Nu schorsing. Jetten zegt gewoon niks.
Jammer dat we nog zo lang moeten wachten op de stemming.MacD007 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:56:
[...]
ik verwacht het niet, kijkend naar de EK. Volgens mij is er nog steeds geen meerderheid voor afbouw in de EK of wie is nu omgegaan volgens jou? BBB ? GL/PvdA ? PvdD ? SP ? Ja21? 50plus? PVV?
Ik neem die motie sowieso met een heleboel korreltjes zout...MacD007 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:46:
wel eentje met zout.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Strooizout.hoevenpe schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:02:
[...]
Ik neem die motie sowieso met een heleboel korreltjes zout...
Partijen die tegen waren zijn dat nog steeds. Net in 2 de termijn ze hun mening en nog vragen voorlegde was dat wel duidelijk. Echter hoe wil Jetten van 1 Jan 2025 tm 1 Jan 2026 iemand met een oude meter niet laten salderen ???MacD007 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:56:
[...]
ik verwacht het niet, kijkend naar de EK. Volgens mij is er nog steeds geen meerderheid voor afbouw in de EK of wie is nu omgegaan volgens jou? BBB ? GL/PvdA ? PvdD ? SP ? Ja21? 50plus? PVV?
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Al wordt de wet volgende week weggestemd, Timmermans1 kleedt je alsnog uit.(formatie is geklapt vanavond)
[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 07-02-2024 09:45 ]
Niks Timmerfrans. Nieuwe verkiezingen! Of dat wat oplost is natuurlijk nog maar de vraag. Waarschijnlijk met als resultaat dat de PVV nóg groter wordt..JoKo schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:04:
Al wordt de wet volgende week weggestemd, Timmerfrans1 kleedt je alsnog uit.(formatie is geklapt vanavond)
Tja de salderingsregeling is het enige stukje subsidie waar ik nog recht op heb als Villa - bewoner.JoKo schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:04:
Al wordt de wet volgende week weggestemd, Timmerfrans1 kleedt je alsnog uit.(formatie is geklapt vanavond)
BBB (16)-> BBB wil wet aanhouden of wegstemmenhoevenpe schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:02:
[...]
Ik neem die motie sowieso met een heleboel korreltjes zout...
GL/PvdA (14) -> GroenLinks-PvdA valt BBB bij
PvdD (3) -> PvdD blijft bij behoud salderen, moties voor geld woningcorporaties en subsidie zoutwaterbatterij
SP (3) -> Afbouw komt voor SP te vroeg
OPNL (1) -> idem SP
PVV (4) -> onbekend, zou echter wel tegen afbouw zijn
50plus (1) -> onbekend, zou echter wel tegen afbouw zijn
(x) aan zetels in de EK
totaal 37 Tegen zonder PVV en 50plus, als je ook maar 1 zetel van deze hiervoor kiest is er dus geen meerderheid voor het wetsvoorstel.
Omtzigt is geschrokken van de financiële staat van het land: blijkbaar wat de salderingsregeling aan gemiste BTW en heffingen scheelt...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Off topic//hoevenpe schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:13:
Omtzigt is geschrokken van de financiële staat van het land: blijkbaar wat de salderingsregeling aan gemiste BTW en heffingen scheelt...
:strip_exif()/f/image/htdbI88m57xFdTEtJNsBnFjO.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat heeft hij zojuist verteld; de vraag was dat er dan ongelijkheid zou zijn tussen slimme meters die 64% gaan salderen en oude meters 100%,. Zijn antwoord was: er is nu groter ongelijkheid tussen bezitters en geen bezitters,… wowSnarfie31 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:04:
[...]
Partijen die tegen waren zijn dat nog steeds. Net in 2 de termijn ze hun mening en nog vragen voorlegde was dat wel duidelijk. Echter hoe wil Jetten van 1 Jan 2025 tm 1 Jan 2026 iemand met een oude meter niet laten salderen ???
Hij wil dus koste was kost 1 jan 2025 gaan inzetten..
Dat is bekend, alleen volgens mij ziet hij de bui al zien komen.JoebarRC schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:16:
[...]
Dat heeft hij zojuist verteld; de vraag was dat er dan ongelijkheid zou zijn tussen slimme meters die 64% gaan salderen en oude meters 100%,. Zijn antwoord was: er is nu groter ongelijkheid tussen bezitters en geen bezitters,… wow
2 de maal vraag bbb hoe wil Jetten ivm ongelijkheid per 1 Jan 2024 mensen met een oude meter NIET laten salderen. Vervolgens onbegrijpelijk antwoord iets van 2 kwade ofzo antwoord kies maar. Of snapt hij er geen r...t van hoe een slimme meter en oude Ferraris meter werkt. Werkelijk onbegrijpelijk.
[quote]JoebarRC schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:16:
[...]
Dat heeft hij zojuist verteld; de vraag was dat er dan ongelijkheid zou zijn tussen slimme meters die 64% gaan salderen en oude meters 100%,. Zijn antwoord was: er is nu groter ongelijkheid tussen bezitters en geen bezitters,… wow
[/qcuote]
Bedoeld hij dus als je ferraris meter 31 jan 2025 word vervangen heb je mazzel kan je 100% salderen dat kan en mag toch niet mbt het ongelijkheid beginsel.
[...]
[/qcuote]
Bedoeld hij dus als je ferraris meter 31 jan 2025 word vervangen heb je mazzel kan je 100% salderen dat kan en mag toch niet mbt het ongelijkheid beginsel.
De energieprijs is wel een stok achter de deur om mensen toch aan de energietransitie te krijgen.MotorBeast schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:05:
[...]
Net als Den Haag denken de meeste mensen alleen korte termijn. Er was maar 1 reden voor de run op zonnepanelen.....de energieprijs. Au dat doet pijn. Meeste mensen denken alleen in geld en kosten. Niet aan het klimaat en hun kinderen helaas.
Alleen worden alle goede bedoelingen bij de mensen gesmoord door dat gejammer van de energie providers.
We betalen notabene allemaal al vele en vele jaren aan netbeheer kosten , en dat is bedoeld om ons van voldoende energie te voorzien.
Dus dat gejammer dat het ze alleen maar geld kost is onzin , ze hebben zitten slapen en blijkbaar een gebrek aan visie.
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Onbegrijpelijk? Er zijn zelfs installateurs die het verschil niet snappen.Snarfie31 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:20:
2 de maal vraag bbb hoe wil Jetten ivm ongelijkheid per 1 Jan 2024 mensen met een oude meter NIET laten salderen. Vervolgens onbegrijpelijk antwoord iets van 2 kwade ofzo antwoord kies maar. Of snapt hij er geen r...t van hoe een slimme meter en oude Ferraris meter werkt. Werkelijk onbegrijpelijk.
Hoe hoger aan de top, hoe minder men weet. Is in het bedrijfsleven niet anders.
He he nu geeft Jetten na de 3 x vraag bbb een toezegging dat mensen met een oude meter na 1 Jan 2025 niet worden gesanctioneerd met boetes of iets dergelijks. Echter BBB blijft vooralsnog zo te horen tegen het wetsvoorstel.
Dat is nog het kwalijkste. Dat er de hele tijd gejammerd wordt dat het net overbelast is en ontoereikend is voor al die zonnepanelen maar en nagenoeg niet geïnvesteerd is in uitbreiding van dat netwerk. Wat hebben ze met al dat geld gedaan?Jan2023 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:30:
[...]
We betalen notabene allemaal al vele en vele jaren aan netbeheer kosten , en dat is bedoeld om ons van voldoende energie te voorzien.
Dus dat gejammer dat het ze alleen maar geld kost is onzin , ze hebben zitten slapen en blijkbaar een gebrek aan visie.
In ieder geval is er geen geld richting het net gegaan.Tranquility schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:37:
[...]
Dat is nog het kwalijkste. Dat er de hele tijd gejammerd wordt dat het net overbelast in en ontoereikend is voor al die zonnepanelen maar en nagenoeg niet geïnvesteerd is in uitbreiding van dat netwerk. Wat hebben ze met al dat geld gedaan?
Ik pak er even een jaarverslag uit 2017 bij van bijvoorbeeld Stedin.Tranquility schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:37:
[...]
Dat is nog het kwalijkste. Dat er de hele tijd gejammerd wordt dat het net overbelast is en ontoereikend is voor al die zonnepanelen maar en nagenoeg niet geïnvesteerd is in uitbreiding van dat netwerk. Wat hebben ze met al dat geld gedaan?
En wie krijgen dat dan?Voorgesteld wordt het resultaat na belastingen over het boekjaar 2017 van € 116 miljoen uit te keren als
dividend. H
Dat is dus gestort in pretpakketjes voor de lokale gemeenteraad.Stedin Holding N.V. heeft de eigendom van alle aandelen Stedin. De aandelen van Stedin Holding N.V.
zijn in handen van 53 Nederlandse gemeenten. Gemeenten met meer dan 2% van de aandelen zijn:
Rotterdam, Den Haag, Dordrecht, Leidschendam-Voorburg, Lansingerland, Delft, Zoetermeer,
Nissewaard, en Pijnacker-Nootdorp
Als je kijkt naar wat huishoudens betalen voor vermogen worden de huishoudens die bijdragen aan netcongestie zwaar gesponsord ten opzichte van gebruikers met een aansluiting zwaarder dan 3x 25A.Jan2023 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:30:
[...]
De energieprijs is wel een stok achter de deur om mensen toch aan de energietransitie te krijgen.
Alleen worden alle goede bedoelingen bij de mensen gesmoord door dat gejammer van de energie providers.
Een huishouden betaalt ongeveer 2 euro per kW per maand en de rest van Nederland 6 euro per kW. Nu zal een huishouden niet snel een kwartierpiek van 17 kW aantikken maar een derde daarvan (5,5 kW) is peanuts als je een beetje PV hebt met een warmtepomp en een EV. Dus ja je krijgt netcongestie maar qua kosten is er geen reden tot klagen.
Nee hij bedoeld dat als je een ferraris meter eind 2026 wordt vervangen heb je mazzel want 100% salderen en als je een slimme meter heb ben je de klos want 1 jan 2025 afbouw..Snarfie31 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:24:
[quote]JoebarRC schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:16:
[...]
[/qcuote]
Minister Jetten had de opbrengst van afschaffing saldering al als dekking opgenomen in zijn klimaatpakket voorjaar 2023. Drie van de vier - tot een paar uur terug - formerende partijen willen dit klimaatfonds echter opdoeken. Inclusief NSC. Dat scheelt weer miljarden per jaar. Boekhoudkundig in ieder geval, want wat we aan puinhoop op aarde nalaten, kost uiteindelijk nog veel meer.hoevenpe schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:13:
Maar je kunt wel aardig wat extra belastinggeld binnenharken door de vrijstelling energiebelasting op aardgas en kolen voor elektriciteitscentrales af te schaffen, en dat draagt wel positief bij aan de energietransitie. Maar ja. dat wil de energieleverancierslobby natuurlijk niet. Maar minister Jetten - die er voorlopig dus nog wel zit - heeft een prima alternatief om geld binnen te harken.
[ Voor 9% gewijzigd door Linea op 06-02-2024 22:21 ]
Hier kunnen ze de saldering nog 10 jaar van betalen.
https://www.nu.nl/economi...soneelsgebrek-fiscus.html
https://www.nu.nl/economi...soneelsgebrek-fiscus.html
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Wat ik nog niet heb kunnen vinden, hoe werkt het als de afbouw start per 1 jan en je contract anders loopt dan het kalenderjaar?
Komt er dan een voortijdige eindafrekening en begint je saldeer saldo op 0?
Dat zou voor mij wel ongunstig uitpakken omdat ik op 1 jan mijn zomeropbrengst nog niet heb weggesaldeerd.
Of komt er nog een complexe berekening waar niemand wat van begrijpt?
Dat zou voor mij wel ongunstig uitpakken omdat ik op 1 jan mijn zomeropbrengst nog niet heb weggesaldeerd.
Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW
Het wetsvoorstel omvat ook het salderen per tariefperiode (amendement Bontenbal).marcovandam schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:21:
Wat ik nog niet heb kunnen vinden, hoe werkt het als de afbouw start per 1 jan en je contract anders loopt dan het kalenderjaar?
Dus t/m 31 december saldeer je dan nog 100%, en de periode erna 64%.
Je komt dus inderdaad met een winterperiode te zitten waarin je niet voldoende opwek hebt om veel te kunnen salderen.
Dubbel nadeel. Maar dat vertelt minister Jetten niet graag, dat die 64% voor velen in de praktijk nog minder wordt (als je meerdere tariefperiodes per kalenderjaar hebt).
[ Voor 4% gewijzigd door Linea op 06-02-2024 22:41 ]
Dan heeft hij een probleem, had hij maar moeten wachten tot zijn wetsvoorstel er door was geweest, en dat nu niet als argument te gebruiken om het er alsnog door te drukken.Linea schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:09:
[...]
Minister Jetten had de opbrengst van afschaffing saldering al als dekking opgenomen in zijn klimaatpakket voorjaar 2023. Drie van de vier - tot een paar uur terug - formerende partijen willen dit klimaatfonds echter opdoeken. Inclusief NSC. Dat scheelt weer miljarden per jaar. Boekhoudkundig in ieder geval, want wat we aan puinhoop op aarde nalaten, kost uiteindelijk nog veel meer.
Maar je kunt wel aardig wat extra belastinggeld binnenharken door de vrijstelling energiebelasting op aardgas en kolen voor elektriciteitscentrales af te schaffen, en dat draagt wel positief bij aan de energietransitie. Maar ja. dat wil de energieleverancierslobby natuurlijk niet. Maar minister Jetten - die er voorlopig dus nog wel zit - heeft een prima alternatief om geld binnen te harken.
Gewoon nu ga niet via start naar de gevangenis.
Ik hoop dat de bbb en gl/pvdA daar niet intrappen.
Ev, isolatie, kinderen, hypotheekrenteaftrek kinderopvang. Ik denk dat je meer subsidie en toeslagen kan realiseren als de minima waar vaak het vingertje naar gewezen wordt.Sport_Life schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:07:
[...]
Tja de salderingsregeling is het enige stukje subsidie waar ik nog recht op heb als Villa - bewoner.
*knip* TR
Anyway voor degene die het allemaal nog even na willen lezen:
https://www.eerstekamer.nl/verslag/20240206/verslag#p8
Moet zeggen dat vooral de houding van de vvd me erg irriteert.
Ook de suggestie dat huishoudens maar beter geïnformeerd moeten worden over de magische 6 jaar terugverdientijd irriteert me. Ik heb het idee dat veel huishoudens beter op de hoogte zijn dan deze maatpakken. Ik he. Al tal van keren voorbeelden getoond dat 7 jaar echt een fabeltje kan zijn.
Wel grappig dat de BBB eindelijk de gemiste rente mee neemt. Daar hamer ik al tijden op omdat niemand dat in zijn berekeningen mee lijkt te nemen.
Anyway voor degene die het allemaal nog even na willen lezen:
https://www.eerstekamer.nl/verslag/20240206/verslag#p8
Ook de suggestie dat huishoudens maar beter geïnformeerd moeten worden over de magische 6 jaar terugverdientijd irriteert me. Ik heb het idee dat veel huishoudens beter op de hoogte zijn dan deze maatpakken. Ik he. Al tal van keren voorbeelden getoond dat 7 jaar echt een fabeltje kan zijn.
Wel grappig dat de BBB eindelijk de gemiste rente mee neemt. Daar hamer ik al tijden op omdat niemand dat in zijn berekeningen mee lijkt te nemen.
[ Voor 71% gewijzigd door Proton_ op 07-02-2024 09:40 ]
Na plenair debat van gisteren wat denkt een ieder mbt de stemming van volgende week of salderen word afgeschoten of aangenomen. Ik heb de indruk dat Jetten fooi (van 100 mln naar potentieel 300mln voor huursector,) en vage toezeggingen voor een shift in stemming kan zorgen. Nu bijna 57% voor behoud Salderen tegen 43% tegen.
:strip_exif()/f/image/dadOheNr8n1yaFCAZ2wa8DWC.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo kennen we de VVD immer, niet vies van de burger geld uit de zakken kloppen.computerjunky schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 00:19:
[...]
Wat mij vooral ergerde is dat ze de hele tijd spreken over een nauwelijks langere terugverdientijd. Hoe komen ze daar toch bij? Dat is natuurlijk gewoon bull. Zeker mensen met een warmtepomp zijn gewoon zwaar de pineut als die hun forse winterverbruik niet meer kunnen wegstrepen tegen de zomeropbrengst. In de zomer doet een warmtepomp niet veel en als je overdag werkt verbruik je ook weinig. Tel daarbij op de minimalistische TLV die de energielevaranciers bieden, hoe wil je je zonnepanelen dan met 7 jaar terugverdienen?Ook de suggestie dat huishoudens maar beter geïnformeerd moeten worden over de magische 6 jaar terugverdientijd irriteert me. Ik heb het idee dat veel huishoudens beter op de hoogte zijn dan deze maatpakken. Ik he. Al tal van keren voorbeelden getoond dat 7 jaar echt een fabeltje kan zijn.
In mijn geval zal ik op ongeveer de helft zitten (heb ze al een paar jaar), maar voor degene die er nu nog aan beginnen wordt het een grote gok. Het constante gebazel over dat zonnepanelen zo ontzettend goedkoper geworden zijn ergert me ook mateloos. De totaalprijs incl. installatie wijst heel anders uit en is het niet zoveel goedkoper dan een paar jaar geleden toen de installatiekosten een stuk lager waren. Kortom, we worden weer een oor aangenaaid, vooral door Jetten. Hopelijk trapt de EK niet in die valse beloftes en mooie praatjes van de minister. Dinsdag zullen we het weten!
Het zal er om gaan spannen. Hopelijk prikken ze door de praatjes van Jetten heen en blijven ze tegen.Snarfie31 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 07:28:
Na plenair debat van gisteren wat denkt een ieder mbt de stemming van volgende week of salderen word afgeschoten of aangenomen. Ik heb de indruk dat Jetten fooi (van 100 mln naar potentieel 300mln voor huursector,) en vage toezeggingen voor een shift in stemming kan zorgen. Nu bijna 57% voor behoud regeling tegen 43% tegen.[Afbeelding]
.
De formatie wordt elders al beter besproken en slowchat is ook niet de bedoeling.
Even dicht voor onderhoud.
edit: (oepsie, vergeten te sluiten, nu echt).
De formatie wordt elders al beter besproken en slowchat is ook niet de bedoeling.
Even dicht voor onderhoud.
edit: (oepsie, vergeten te sluiten, nu echt).
[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 07-02-2024 09:35 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
En weer open.
Zorg dat je bijdrage iets voor een lezer bijdraagt en dat je niet afdwaalt van het onderwerp.
Voor onderbuik / ik ook posts is het kroegtopic beter geschikt.
Zorg dat je bijdrage iets voor een lezer bijdraagt en dat je niet afdwaalt van het onderwerp.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Op tweakers hebben ze vandaag een mooi stuk staan over de salderingsregeling.
Vijf vragen over de salderingsregeling
Zonnige tijden of donkere wolken voor PV-bezitters
Dit is echt een aanrader.
Link Vijf vragen over de salderingsregeling
Staat mooi alle voor en nadelen van de salderingsregeling in het kort uitgelegd.
Mogelijk eens goed door te lezen na al de commotie van gisteren.
Nog een week slapen en dan weten we waar de reis naar toe gaat. Ik zelf hoop dat mn Groen-Links/PvdA en BBB met voor mij sterk verhaal voet bij stuk houden en niet verleid worden door de boterzachte beloftes van Jetten, die hij waarschijnlijk zwz niet kan waarmaken door het feit dat hij binnenkort toch het veld moet ruimen. Ik vond overigens ook PvdD zeer sterk in hun betoog. Iets wat je helaas niet kunt zeggen van VVD, CDA en andere partijen.
Helaas werden daar veelvuldig met foutieve feiten zo maar gestrooid. maar nogmaals dat is mijn persoonlijke indruk, iemand anders kan daar weer helemaal anders tegen aan kijken.
Staat mooi alle voor en nadelen van de salderingsregeling in het kort uitgelegd.
Mogelijk eens goed door te lezen na al de commotie van gisteren.
Nog een week slapen en dan weten we waar de reis naar toe gaat. Ik zelf hoop dat mn Groen-Links/PvdA en BBB met voor mij sterk verhaal voet bij stuk houden en niet verleid worden door de boterzachte beloftes van Jetten, die hij waarschijnlijk zwz niet kan waarmaken door het feit dat hij binnenkort toch het veld moet ruimen. Ik vond overigens ook PvdD zeer sterk in hun betoog. Iets wat je helaas niet kunt zeggen van VVD, CDA en andere partijen.
Helaas werden daar veelvuldig met foutieve feiten zo maar gestrooid. maar nogmaals dat is mijn persoonlijke indruk, iemand anders kan daar weer helemaal anders tegen aan kijken.
iets wat me wel te binnen schiet na gisteren is dat ik gisteren totaal niets gehoord heb, of ik moet het niet gehoord hebben, dat de netbeheerders en energieboeren een bepaalde voorlooptijd nodig hebben, ik dacht circa 1,5 jaar vooraf om dit in hun systemen nog te kunnen verwerken.Proton_ schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:58:
En weer open.
[mbr] Zorg dat je bijdrage iets voor een lezer bijdraagt en dat je niet afdwaalt van het onderwerp.
[/]
nu met deze zeer late beslissing, is dit nog wel in 2025 uitvoerbaar?
is dit nog steeds zo of was dat weer een losse flodder meer bedoeld om de politiek te beinvloeden?
hier de link van het verslag van de plenaire vergadering over de afbouw saldering
Link afbouw_salderingsregeling
deze is in twee delen op deze site te vinden, hier staan ook de verschillende moties
ook is hier ook de vergadering nog een keer te zien.
let op, deze zijn nu nog met de status "ongecorrigeerd" is niet voor citaten en er kan geen recht aan ontleend worden.
Deel A: Verslag van de vergadering van 6 februari 2024 (2023/2024 nr. 19)
Link Deel A
Deel B: Verslag van de vergadering van 6 februari 2024 (2023/2024 nr. 19)
Link Deel B
Link afbouw_salderingsregeling
deze is in twee delen op deze site te vinden, hier staan ook de verschillende moties
ook is hier ook de vergadering nog een keer te zien.
let op, deze zijn nu nog met de status "ongecorrigeerd" is niet voor citaten en er kan geen recht aan ontleend worden.
Deel A: Verslag van de vergadering van 6 februari 2024 (2023/2024 nr. 19)
Link Deel A
Deel B: Verslag van de vergadering van 6 februari 2024 (2023/2024 nr. 19)
Link Deel B
Het verbaasd mij van Tweakers dat ook zij komen met de stelling:[b]MacD007 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:47:
"Met het uitfaseren van de salderingsregeling is het de bedoeling dat huishoudens meer zonnestroom zelf gebruiken. De groei van elektrische verbruikers, zoals inductiekookplaten, (hybride) warmtepompen en (plug-in hybride) elektrische auto’s maakt het beter behapbaar om het verbruik te sturen, idealiter gecombineerd met domotica"
Gelukkig zijn er de reageerders nog
Even een eitje bakken... hmm... computer says no! Pfff.pdidi schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:07:
[...]
De groei van elektrische verbruikers, zoals inductiekookplaten, (hybride) warmtepompen en (plug-in hybride) elektrische auto’s maakt het beter behapbaar om het verbruik te sturen, idealiter gecombineerd met domotica"
Inductie koken gebruikt in kwh gezien zo weinig dat is helemaal niet interessant om daar op te anticiperen laat staan met de modulatie die ook nog eens in het verbruik zit.
snameroc
Wel jammer dat er volgens mij verkeerde percentages aangegeven worden van de beoogde afbouw. Of heb ik iets gemist en is dit weer verandert.MacD007 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:47:
Op tweakers hebben ze vandaag een mooi stuk staan over de salderingsregeling.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Inderdaad. Alles valt in het niet bij (hybride) warmtepomp (die je vooral in de winter nodig hebt als er nauwelijks zon schijnt) en EV (die 's avonds moet laden als je overdag werkt, dus ook geen zon)snameroc schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:39:
Inductie koken gebruikt in kwh gezien zo weinig dat is helemaal niet interessant om daar op te anticiperen laat staan met de modulatie die ook nog eens in het verbruik zit.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) voor wat je gaat doen als het salderen niet meer kan.
Het onderwerp is hier de toekomst van de regelgeving zelf.
Het grotere plaatje van de hele energievoorziening hoort dus niet hier maar in De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden .
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) voor wat je gaat doen als het salderen niet meer kan.
Het onderwerp is hier de toekomst van de regelgeving zelf.
Het grotere plaatje van de hele energievoorziening hoort dus niet hier maar in De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden .