De toekomst van de saldeer-wetgeving Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 50 Laatste
Acties:
  • 305.842 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
MikeyMan schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:14:
[...]

Reductio ad absurdum noemen ze dit toch?
Ja, zo was het ook bedoeld. tenminste zoals ik heb gelezen. hij bedoelde het mogelijk anders.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
redwing schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:14:
[...]

Ehm, graag iets beter lezen want dat is niet wat ik zeg. Ik zeg dat je verbruik in de winter hoger is dan wat je opwekt en je dat je dan dus alles wat je opwekt zelf verbruikt. En in de zomer kun je de accu overdag opladen zodat je ook 's ochtends en 's avonds (en als de zon even weg is, of je piekverbruik hebt) je verbruik kunt afdekken en dus geen netto verbuik hebt.
@redwing ik wil niet onbeleeft reageren, maar je schrijft zelf: "... dat je met een accu in de winter alles wat je opwekt ook daadwerkelijk zelf gebruikt."

Alles wat ik opwek kan ik dus niet in de winter gebruiken, want dat kun er dus uit lezen, wat jij bedoeld is waarschijnlijk dat wat je in de winter opwekt in de batterij kunt stoppen.
Nee dus, in de winter heb ik geen opwek wat de batterij in gaat, maar dat wordt direct verbruikt, af en toe blijft er 0,5-1 kWh per dag over, maar van dat bedrag krijg ik dus geen batterij van betaald.

dus tussen oktober - maart is een batterij vrijwel leeg en blijft leeg.
daar tegen in de zomer heb ik dermate veel overcapaciteit dat ik dat in de avond, nacht en ochtend niet opkrijg, mijn gemiddeld verbruik is vaak nog niet eens 3 kWh in dit tijdsbestek, dus zelf een kleine batterij van 5 kWh krijg ik daarmee niet leeg.

Je kunt zien wat ik schets zou eigenlijk de toekomst moeten worden, ik vrees alleen dat we daar nog heel ver vandaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:00
MacD007 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:01:
[...]

@redwing ik wil niet onbeleeft reageren, maar je schrijft zelf: "... dat je met een accu in de winter alles wat je opwekt ook daadwerkelijk zelf gebruikt."
Ja, dus alles wat je gedurende de winter opwekt kun je ook gedurende de winter verbruiken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
redwing schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:16:
[...]

Ja, dus alles wat je gedurende de winter opwekt kun je ook gedurende de winter verbruiken.
Dat is niet zo heel moeilijk met een WP. Ik kom nu in de donkere maanden al te kort. En ik heb 7310WP liggen. Heb ik geen accu voor nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 08-02-2024 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:51
Als ik het goed heb begrepen zou Jetten deze week nog een brief opleveren met een aantal antwoorden voor een aantal Eerste Kamerleden. Die zou er morgen dan toch moeten zijn lijkt mij.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Meauses schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:25:
Als ik het goed heb begrepen zou Jetten deze week nog een brief opleveren met een aantal antwoorden voor een aantal Eerste Kamerleden. Die zou er morgen dan toch moeten zijn lijkt mij.
Jetten kenende, komt deze dinsdag, 1 minuut voor de stemming. De vorige keren was hij ook altijd (te) laat met zijn antwoorden.
We zullen het zien en de stemming op de 13 februari 2024, als dat maar geen oomen is.

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 08-02-2024 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:51
MacD007 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:29:
[...]

Jetten kenende, komt deze dinsdag, 1 minuut voor de stemming. De vorige keren was hij ook altijd (te) laat met zijn antwoorden.
We zullen het zien.
Tja, heeft hij toch echt vooral zichzelf (lees: zijn wetsvoorstel) mee. Ik bedoel van mij hoeft het ook niet door te gaan hoor, begrijp me niet verkeerd :+

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:09
MacD007 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:29:
[...]

We zullen het zien en de stemming op de 13 februari 2024, als dat maar geen oomen is.
nee, Min. Jetten heeft de 1e kamer voorzitter toegezegd dat die brief er voor weekend er zou zijn

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MotorBeast schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:18:
[...]

Dat is niet zo heel moeilijk met een WP. Ik kom nu in de donkere maanden al te kort. En ik heb 7310WP liggen. Heb ik geen accu voor nodig.
Ik heb ook een warmtepomp en 7500wp. Bijvoorbeeld op 19 januari jongstleden nog 7kwh teruggeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
MikeyMan schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:46:
[...]

Ik heb ook een warmtepomp en 7500wp. Bijvoorbeeld op 19 januari jongstleden nog 7kwh teruggeleverd.
Bij mij ligt de helft NO. ;) Die worden pas over 1 maand wakker. :z

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 08-02-2024 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MotorBeast schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:53:
[...]

Bij mij ligt de helft NO. ;) Die worden pas over 1 maand wakker. :z
Ok... En dan heb je waarschijnlijk nog genoeg dagen voor de boeg waarin je het dagverbruik niet goed maakt, maar toch aan het terugleveren bent.

Dat is de situatie waar @redwing op doelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
MikeyMan schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:56:
[...]

Ok... En dan heb je waarschijnlijk nog genoeg dagen voor de boeg waarin je het dagverbruik niet goed maakt, maar toch aan het terugleveren bent.

Dat is de situatie waar @redwing op doelt.
Zat. Eind maart hoef ik al niet meer te stoken als de zon gaat schijnen. Serre op zuid....gratis warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
MajaMestreech schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:21:
[...]

Er staat toch "verhogen". Dat klopt toch. Er staat niet "zal een prikkel geven om de eigen opgewekte energie volledig zelf te verbruiken"
De enige substantiële verhoging kan nu alleen door een nieuwe EV te kopen ipv een ICE. Echter:
Afbouwen salderen -> Hogere kosten EV's -> Minder nieuwe EV's -> Juist verlaging verbruik opgewekte energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:05
Hathi schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:44:
[...]

Correct. Dat is ook wat sommige mensen met een dynamisch contract nu doen als de stroomprijs negatief is. Dan wordt je betaald om stroom te af te fakkelen. En op grote schaal zijn er ook gewoon bedrijven die in die situaties momenteel door de energieleveranciers betaald worden om de stroom af te fakkelen. Ze moeten de stroom immers kwijt en niemand wil die hebben, dus is het niets waard, of heeft het zelfs een negatieve waarde.
Maar nog nuttiger zou dus zijn om toch zo veel mogelijk van die energie nog nuttig te gebruiken. En ja, daar zitten grenzen aan zoals iedereen hier terecht aangeeft. Maar je wordt dus wel gestimuleerd om toch zo veel mogelijk nuttig te verbruiken, het is immers toch gratis. Nu met salderen is die stimulans er niet, want je streept het in de winter toch wel weer weg tegen de energie die je dan inkoopt.
Maar… mijn PV systeem schakelt af wanneer de voltage te hoog zou worden. Daar heb ik hier gelukkig (nog) geen last van..

Is het niet zo dat het energiebedrijven minder kost om een bedrijf te betalen om het af te fakkelen dan wat het zou kosten om andere leveranciers minder productie te laten draaien? Want als dat zo is, dan snap ik de energieleveranciers wel, maar dan zou mijn PV stroom het probleem zijn terwijl ze ergens onnodig gas (of erger) lopen af te fikken omdat het anders duurder zou zijn?

De geld draait om geld, maar dat komt de energietransitie niet ten goede natuurlijk.

Beter zou de overheid ervoor zorgen (of beter, dat had men al klaar moeten hebben) dat overal wijkaccu’s stonden om het op te vangen. Dat ze daar maar het geld voor fossiel op gaan affakkelen…

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:40
Hierboven zie ik een paar keer de term must carry voorbijkomen. De term zelf kende ik niet.
Dat zijn de energiecentrales die om op technische redenen moeten aanblijven. Vooral om de frequentie van de stroom gelijk te houden. Zeg maar de leidende centrales.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Hathi schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:03:

Maar heb je een linkje naar het mooie overzicht van de CBS waar op uurniveau (of desnoods dagniveau) te zien is wat de verhouding is tussen verbruik en productie in NL? Op jaarniveau vind ik ze wel, maar de overproductie van zon is juist een heel tijdelijk probleem van een paar uurtjes op zonnige dagen.
Qua hernieuwbare opwekking is het wel bekend:
https://energieopwek.nl/. Qua fossiel actueel volgens mij niet.
Qua gebruik ken ik ook geen actuele site. Het hangt er ook vanaf wat je verbruik noemt, want er zijn ook kabelverliezen, en een deel van de opwekking wordt direct in de centrales zelf gebruikt. Daarnaast is er import en export.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Thalaron schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:44:
[...]

Maar… mijn PV systeem schakelt af wanneer de voltage te hoog zou worden. Daar heb ik hier gelukkig (nog) geen last van..
Het afschakelen van je omvormer bij 253V heeft niets te maken met een negatieve stroomprijs, De hoogte van de op jou locatie gemeten spanning is een samenspel van je eigen huiselijke installatie, je huisaansluiting en je locale stroomnet in combinatie met het belasten van de overige hierop aangesloten gebruikers.

Ook zie je dat er behoorlijk hoge verschillen op de verschillende fases kunnen optreden, ik zelf heb regelmatig in de zomer een delta van meer dan 10V tussen de verschillende fases kunnen waarnemen.
Is het niet zo dat het energiebedrijven minder kost om een bedrijf te betalen om het af te fakkelen dan wat het zou kosten om andere leveranciers minder productie te laten draaien? Want als dat zo is, dan snap ik de energieleveranciers wel, maar dan zou mijn PV stroom het probleem zijn terwijl ze ergens onnodig gas (of erger) lopen af te fikken omdat het anders duurder zou zijn?
Affakkelen van aardgas komt in het algemeen niet voor bij het opwekken van stroom in energiecentrales, hier worden gasturbines gebruikt die een hele korte inschakel en uitschaktijd hebben.
Het echt affakkelen zie je veel meer in de petrochemische industrie waar er restgassen worden verbrand omdat je daar niet zo snel iets anders mee kunt. Het gaat hier dus om het verwijderen van afval dmv verbranding.

Wat vaker gebeurt is bv het uitschakelen van omvormers tijdens negatieve stroomprijzen, dit heeft natuurlijk alleen zin bij dynamische contracten. Daarmee verlaag je dus het aanbod en daardoor indirect ook weer de prijs. Dit wordt ook vaak als affakkelen beschouwd wat het dus helemaal niet is.

Wat je wel ziet is dat bij bepaalde processen, bij bv treinen die afremmen op stroom en daardoor ook weer stroom terugleveren aan de bovenleiding. Soms is dat echter te veel en zou de stroomvoorziening in gevaar kunnen brengen, daar werd door grote weerstanden deze electrische energie omgezet in warmte. Bij de nieuwe stroomvoorzieningen is dat echter niet meer nodig omdat zij dit prima kunnen regelen.
De geld draait om geld, maar dat komt de energietransitie niet ten goede natuurlijk.

Beter zou de overheid ervoor zorgen (of beter, dat had men al klaar moeten hebben) dat overal wijkaccu’s stonden om het op te vangen. Dat ze daar maar het geld voor fossiel op gaan affakkelen…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:23
redwing schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:16:
[...]

ik denk dat er wat spraakverwarring is gezien de reacties.

Kijk ik naar mijzelf (~10.000wp 4.500 ZO en 5.500 ZW) dan heb ik met mijn 2xWP én een EV
s'winters nog steeds momenten (beter: momentjes) dat ik méér opwek dan ik ter plekke kwijt kan.

voorbeelden retour / voor de meter weg% /maand:
nov 76 kWh 66%
dec 24 kWh 74%
jan 69 kWh 63%
feb 272 kWh 31%

dus zónder accu krijg ik het voor de meter weg nóóit voor elkaar....
en mét accu, krijg ik het accu terugverdienen niet voor elkaar.

dus ja, ik zóu meer zelf kunnen gebruiken indíen ik een redelijke accu had...

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Hansieo schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:09:
[...]

Kijk ik naar mijzelf (~10.000wp 4.500 ZO en 5.500 ZW) dan heb ik met mijn 2xWP én een EV
s'winters nog steeds momenten (beter: momentjes) dat ik méér opwek dan ik ter plekke kwijt kan.

nov 76 kWh 66%
dec 24 kWh 74%
jan 69 kWh 63%
feb 272 kWh 31%

Ik zit in het zelfde schuitje. Ook WP, WPB en EV en haal ook nooit 100%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uz9dQXVeBhwsIYptpuP9FN63UPA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/buLTUvAxtKnB5t1VCX1qyraw.png?f=fotoalbum_large

En dan heb ik ook nog zo ingesteld, dat de EV zoveel mogelijk laadt van eigen opgewekte zonne-energie.

Als de saldering wordt afgebouwd moeten de accu in rap tempo goedkoper worden of er moet heel veel subsidie op komen, wil het voor mij uit kunnen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Als iemand nog denkt dat we teveel groene energie hebben. Kijk hier even vanaf minuut 09.00
https://npo.nl/start/seri...-arjen-lubach_98/afspelen

Kan nog wel een tandje bij. Edit: heel gebit.

@Jojan265 Jij bent echt niet goed bezig volgens Jetten. >:) @Hansieo Foei!!! 8)

[ Voor 24% gewijzigd door MotorBeast op 09-02-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
MotorBeast schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:10:
Als iemand nog denkt dat we teveel groene energie hebben. Kijk hier even vanaf minuut 09.00

lol, wat heb ik voud gedaan? wat heb ik gemist? -O-

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:58
Hier een tussenwoning (2014) met WP verwarming en doorsnee gezin (2 volw, 2 kind.).

Nu zit ik op 37% direct verbruik, 21% accupotentieel (10kwh simulatie) en 43% net nodig.

https://ibb.co/0QBwxXN

Ik ben zeer benieuwd naar die minimale terugleververgoeding als compensatie van de salderingsregeling.

Als ik dan 0,20 euro krijg (80% van 0,25 basistarief) i.p.v. de 0.09 euro die ik nu krijg van Eneco, stimuleert het wegvallen van de salderingsregeling weer overcapaciteit nemen van PV op je dak. Toch?

[ Voor 15% gewijzigd door tinusa4 op 09-02-2024 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:36
Als argumenten misschien niet werken, dan kunnen we atlijd nog dreigen:
https://www.noordhollands...google&utm_medium=organic
Demissionair minister Rob Jetten (Klimaat en Energie) roept de leden van de Eerste Kamer op dinsdag voor zijn wetsvoorstel voor de afbouw van de salderingsregeling voor zonnepanelen te stemmen. „Deze wet wegstemmen kost incidenteel 2,8 miljard euro en structureel 717 miljoen euro”, zei Jetten voor het begin van de ministerraad. Dat geld loopt de overheid mis.

„We hebben het deze week heel veel over de staat van de overheidsfinanciën gehad. Het is nu aan de senatoren om te bepalen of ze dat probleem groter willen maken of juist niet”, zei Jetten.

[ Voor 70% gewijzigd door Cranberry op 09-02-2024 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Voor een ieder die denkt het salderen afbouwen te kunnen omzeilen met accu.....helaas.
https://www.rtlnieuws.nl/...thuisbatterij-aanschaffen

Lijkt wel of alle nieuwssites vandaag meelezen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:47
tinusa4 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:03:
Hier een tussenwoning (2014) met WP verwarming en doorsnee gezin (2 volw, 2 kind.).

Nu zit ik op 37% direct verbruik, 21% accupotentieel (10kwh simulatie) en 43% net nodig.

https://ibb.co/0QBwxXN

Ik ben zeer benieuwd naar die minimale terugleververgoeding als compensatie van de salderingsregeling.

Als ik dan 0,20 euro krijg (80% van 0,25 basistarief) i.p.v. de 0.09 euro die ik nu krijg van Eneco, stimuleert het wegvallen van de salderingsregeling weer overcapaciteit nemen van PV op je dak. Toch?
Die 80% van het kale leveringstarief geldt maar tot 2027. Daarna zal het gegarandeerd geen 80% meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:58
MotorBeast schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:27:
Voor een ieder die denkt het salderen afbouwen te kunnen omzeilen met accu.....helaas.

Zie mijn bovenstaande post met een potentiele jaarbesparing van 384 euro met een accu. Dan kom je zeker richting de 15 jaar uit (dat de kosten terugverdiend zijn). In combinatie met een dynamisch tarief zal je misschien wel een andere uitkomst krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52
In de eerste Kamer vond ik het tegen argument mbt kosten salderen dat een subsidie is wel terecht. Ik zeur ook niet over kinderbijslag of subsidie op elk treinkaartje waar ik al 35 jaar geen gebruik van maak etc etc. Was daarop ook geen enkel tegen argumenten anders dan dat is een andere discussie of dien maar een amendement in, meende senator VVD met 0 verstand van salderen

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:14
Daarnaast. Ik vind er wel wat voor te zeggen dat degene die groene stroom fabriceren en leveren, ook belastingvrij eenzelfde hoeveelheid mogen afnemen.

Het is idd een vorm van subsidie, maar wel aan mensen die ook daadwerkelijk groene stroom produceren en dus bijdragen aan co2 reductie. En van een verminderde co2 uitstoot profiteren ook mensen zonder zonnepanelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snarfie31
Tranquility schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:32:
[...]

Die 80% van het kale leveringstarief geldt maar tot 2027. Daarna zal het gegarandeerd geen 80% meer zijn.
Dat is dus typisch Jetten iets vaags toezeggen en kijken of de meerendeels bejaarde senatoren die scheinbaar 0 verstand van salderen hebben daar in trappen om zo zn afschaffing er door te krijgen. _O-
Mag het niet hopen maar is niet ondenkbaar.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Snarfie31 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:46:
[...]

Dat is dus typisch Jetten iets vaags toezeggen en kijken of de meerendeels bejaarde senatoren die scheinbaar 0 verstand van salderen hebben daar in trappen om zo zn afschaffing er door te krijgen. _O-
Mag het niet hopen maar is niet ondenkbaar.
Nee, het zijn geen meerendeels bejaarde senatoren. Was het maar zo, dan was de onkunde nog deels te verklaren.

Zie Wolly in "De toekomst van de saldeer-wetgeving"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Wolly schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:48:
[...]

Nee, het zijn geen meerendeels bejaarde senatoren. Was het maar zo, dan was de onkunde nog deels te verklaren.

Zie Wolly in "De toekomst van de saldeer-wetgeving"
Tja wellicht echter wat mij op het netvlies brande was die bejaarde VVD senator en die senator van het CDA wat een treurnis was dat zeg. Nog maar te zwijgen die van FvD Tja en die was niet bejaarde maar wel radicaal 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Snarfie31 op 09-02-2024 12:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
MotorBeast schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:27:

De accu cel het opslagmedium prijs ligt onder 100 euro, dat moet nog verwerkt worden in een kast met electronica waar ze dan 10 voudige voor vragen, (je ziet nog steeds vaak >1000 euro/kWh)
De nexus van Zonneplan is al een forse prijs daling met 450 euro/kWh incl installatie, maar de prijs zal nog zeker tot helft moeten zakken voor het rendabel is.
Nu is het soms rendabel in bepaalde situaties met dynamisch contract, maar wel met een lage <300 euro/kWh prijs voor de accu als je geen vendor lock in wilt.
Op dit moment is dat nog steeds DIY segment

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Hansieo schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:09:
[...]

nov 76 kWh 66%
dec 24 kWh 74%
jan 69 kWh 63%
feb 272 kWh 31%

Leuk die overzichten over een maand, alleen daar heb je helaas zo weinig aan.
Stel je hebt een 5 kWh batterij.
Kijk dan per dag wat je teruglevert en nog veel belangrijker kijk naar je verbruik in die tijdstippen dat je zelf geen opwek hebt, want dat is de situatie dat je via batterij je zonnestroom kunt gebruiken.
Dus stel je kunt op dag x je batterij volledig vol laden, nu moet je kijken of je die stroom tot het tijdstip dat je panelen weer voldoende opwekken deze 5 kWh ook weer verbruikt, verbruik je namelijk minder, kun je de volgende dag alleen dat deel in batterij laden wat vrij is.
Kun je wel die 5kWh of meer verbruiken maak je eigenlijk optimaal gebruik van de batterij.
Dus moet je eigenlijk dit voor elke dag opnieuw bekijken.
Ben benieuwd wat daar uit zou komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MacD007 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:50:
[...]

Kijk dan per dag wat je teruglevert en nog veel belangrijker kijk naar je verbruik in die tijdstippen dat je zelf geen opwek hebt, want dat is de situatie dat je via batterij je zonnestroom kunt gebruiken.
Dus stel je kunt op dag x je batterij volledig vol laden, nu moet je kijken of je die stroom tot het tijdstip dat je panelen weer voldoende opwekken deze 5 kWh ook weer verbruikt, verbruik je namelijk minder, kun je de volgende dag alleen dat deel in batterij laden wat vrij is.
Kun je wel die 5kWh of meer verbruiken maak je eigenlijk optimaal gebruik van de batterij.
Das inderdaad de betere vraag. Hoe vaak lever je in dat voorbeeld) 5kW terug en wat heb je nodig om een nacht door te komen. Een langere horizon dan een dag heeft wat mij betreft überhaupt geen zin.

5 a 10 kW zou me de meeste nachten wel door helpen en ook in de winter geregeld vol raken.
En tevens een paar uurtjes overbrugging bieden in geval van storing. Hoewel dat een andere strategie vereist. Een hele winterdag lukt sowieso niet. Met een beetje pech verbruik

Maar puur financieel gezien gaat dat niet uit komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
MacD007 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:50:
[...]

lol, ik al zou ik 100% kunnen wegschuiven.. dan nóg is de accu investering té groot om redelijkerwijs terug te verdienen, of ze zouden mijn "kist"" moeten gaan verwarmen.... _O-

o wacht, dat kan ook niet... er kómt geen kist.... tja wat nu? -O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
MikeyMan schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:32:
[...]

Das inderdaad de betere vraag. Hoe vaak lever je in dat voorbeeld) 5kW terug en wat heb je nodig om een nacht door te komen. Een langere horizon dan een dag heeft wat mij betreft überhaupt geen zin.

5 a 10 kW zou me de meeste nachten wel door helpen en ook in de winter geregeld vol raken.
En tevens een paar uurtjes overbrugging bieden in geval van storing. Hoewel dat een andere strategie vereist. Een hele winterdag lukt sowieso niet. Met een beetje pech verbruik

Maar puur financieel gezien gaat dat niet uit komen.
Ik heb die berekening voor mij ook gedaan, in de 9 mnd dat me dat mogelijk lukt duurt het 10-12 jaar (beetje afhankelijk welke prijs je aan de stroom hangt) om de meest goedkope (bv sessy) batterij terug te verdienen, dat is mij veel te lang, levensduur batterij is circa 15 jaar. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MotorBeast schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:10:

Ik ben meer om Jetten voor straf in de hoek te zetten, heeft nog steeds geen brief geschreven naar de EK, foei

De filmpje zou verplichte leesvoer voor Jetten moeten zijn, alleen dat pas niet betaald in zijn straatje vrees ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Hansieo schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:00:
[...]

lol, ik al zou ik 100% kunnen wegschuiven.. dan nóg is de accu investering té groot om redelijkerwijs terug te verdienen, of ze zouden mijn "kist"" moeten gaan verwarmen.... _O-

o wacht, dat kan ook niet... er kómt geen kist.... tja wat nu? -O-
Ja, daar heb je gelijk mee, ik had die overweging namelijk ook al voor mij gemaakt, de batterij moet a) minimaal 50% goedkoper worden dan nu.
b) er moet minimaal 30% subsidie erbij, zout batterijen zouden een optie kunnen worden, helaas heeft het gemiddelde huis in Nederland daar geen geschikte plaatsingsmogelijkheden voor. Grote circa 5-10 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Jetten heeft iets gezegd over dat zelfs zonder salderingsregeling, de terugverdientijd ongeveer 6 jaar. Daar is hier al meer over gezegd, maar ik heb toevallig mijn eigen jaarnota ontvangen en wat rekenwerk gedaan. Wellicht hebben jullier er wat aan.

Samenvattend: ik krijg dankzij de huidige regeling ca 10% van mijn investering terug, waar ik en het bedrag van teruglevering (omdat ik ongeveer evenveel opwekte als verbruikte over het hele jaar) en het bedrag van genoten voordeel van direct verbruikte energie van de zonnepanelen. Waar het zelf verbruikte deel ca 20% van de opwek was. Nu heb ik vast de panelen niet in de goedkoopste periode aan laten leggen (de prijzen zijn nu lager), maar als ik met salderingsregeling op een terugverdientijd van 10 jaar zit, zal dat zonder regeling geen 6 jaar worden.

Kanttekening: de panelen liggen er pas sinds eind april, dus het wordt dit jaar waarschijnlijk een (iets) hoger percentage dan 10% dat ik terugverdien.

Ik zou als zonnepanelen bezitter wel de zonnepanelen terug willen verdienen in de economische levensduur (zeg 20 jaar), want het komt voor mij wel oneerlijk over als je als zonnepanelen bezitter meer zou betalen (dankzij je investeringskosten in PV panelen) dan een niet bezitter. In de discussie over afschaffen van de salderingsregeling zie je het 'rechtvaardigheidselement' van mensen die relatief kort geleden PV panelen aangelegd hebben niet genoemd worden (of ik heb iets gemist: de debatten heb ik niet gevold, alleen maar de krant en online nieuws).

Maar goed, even afwachten wat er uiteindelijk uit gaat komen rollen aan wetgeving. Ik zet even accu (dat is helemaal niet rendabel) en warmtepomp (hopelijk houdt de CV het nog een paar jaar uit) op een lager pitje. Inductiekookplaat komt er wellicht wel. Al zou, als we optimiaal overdag het opgewekte vermogen van de PV panelen direct verbruiken, bij een optimale zonnige dag niet verder kom dan ca 30% eigen verbruik. Een gemiddelde dag (24h) verbruik ik 10kWh en bij een zonnige dag in mei/juni (10 a 12 uur zon en nog niet zomerheet) meer dan 40kWh per dag opwek. Ik zie niet in hoe je dat eenvodig of zelf verbruikt of tijdelijk ergens efficient opslaat.

Iets als wijk-accu's, zou dat wat zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
brief van de minister aan de 1e kamer die toegezegd was en als laatste poging om 1e kamer a.s. dinsdag voor te laten stemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:28
Domba schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:56:
brief van de minister aan de 1e kamer die toegezegd was en als laatste poging om 1e kamer a.s. dinsdag voor te laten stemmen
Bedankt voor het delen. Inhoudelijk staat er wel erg weinig in die brief om de berekeningen goed te staven.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-09 16:44
Lijkt dat er bij aanname geen uitstel komt tot 2026...

Slimme meters
Op 1 januari 2025 zal nog niet elke kleinverbruiker beschikken over een geschikte meter. Een deel
van deze kleinverbruikers zijn ook huishoudens met zonnepanelen. Aan ieder huishouden die nog
geen geschikte meter had, is eerder al een aanbod gedaan. Het aannemen van dit wetsvoorstel is
voorwaardelijk voor het kunnen afdwingen om een geschikte meter te accepteren als die opnieuw
aangeboden wordt. Netbeheerders hebben mij de afgelopen week opnieuw bevestigd in de
startblokken te staan om de laatste meters opnieuw aan deze aangeslotenen aan te bieden zodra
het wetsvoorstel is aangenomen en, mits deze duidelijkheid tijdig is gegeven, eind 2026 gereed te
zijn met de uitrol. Uiteraard kunnen huishoudens niet ergens toe verplicht worden als zij hiertoe
nog geen aanbod hebben gehad. Ik bevestig daarom graag hierbij dat als het wetsvoorstel
aangenomen wordt, er totdat een aanbod is gedaan niet gehandhaafd wordt voor wat betreft deze
verplichtingen. Zodra er geen acceptatie plaatsvindt als het aanbod is gedaan, kan de Rijksinspectie
Digitale Infrastructuur (RDI) handhavend optreden en kan zij het in het uiterste geval een last
onder dwangsom opleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
MacD007 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:18:
[...]

Ik ben meer om Jetten voor straf in de hoek te zetten, heeft nog steeds geen brief geschreven naar de EK, foei

De filmpje zou verplichte leesvoer voor Jetten moeten zijn, alleen dat pas niet betaald in zijn straatje vrees ik.
Dat is nu juist het vreemde van Jetten. Als er 1 was de afgelopen periode om versnelt van fossiel af te gaan was hij het. Ik denk dat hij zich heeft bedacht tijdens zijn laatste vakantie duizenden kilometers hiervandaan en zich realiseerde dat bruin worden ten zuiden van de evenaar in Zuid-Amerika en het daarbij behorende vliegen toch wel lekker is. Groen zijn is zo uit de tijd dat wij als D66 groot waren. We schuiven maar weer eens op naar de andere kant want centrumrechts doet het nu veel beter en hoef ik ook geen vliegschaamte meer te hebben.

Einde cynisme.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-09 11:14
Hij spreekt over 3k aan kosten voor een gemiddelde zonnepaneelinstallatie. Klopt dat? Bij ons vielen de prijzen toch veel hoger uit. Of een gemiddelde installatie moet 5 zonnepanelen bevatten.

Daarnaast komt het 'verplichte' teruglevertarief dan dus op 10 cent uit. Ik weet niet hoe hij rekent maar als ik de berekening uitvoer met de kosten van onze instalatie kom ik op een terugverdiendtijd van meer dan 12 jaar (als salderen volledig afgeschaft zou zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N. Meijer
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-09 22:46
Bij aanschaf en installatie kosten, hebben ze het over 1,24/Wp. En geven ze een voorbeeld van 5K voor 3,95kWp. Al is het mij niet duidelijk of instalatie kosten daarbij zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
cptingreenfield schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:16:
[...]

Hij spreekt over 3k aan kosten voor een gemiddelde zonnepaneelinstallatie. Klopt dat? Bij ons vielen de prijzen toch veel hoger uit. Of een gemiddelde installatie moet 5 zonnepanelen bevatten.

Daarnaast komt het 'verplichte' teruglevertarief dan dus op 10 cent uit. Ik weet niet hoe hij rekent maar als ik de berekening uitvoer met de kosten van onze instalatie kom ik op een terugverdiendtijd van meer dan 12 jaar (als salderen volledig afgeschaft zou zijn).
Als je met de huidige prijzen rekent zit je op zo'n €0,90 per WP. Alleen daar hebben mensen die 1 jaar geleden hebben gelegd en verder terug niet veel aan. Ik wel. :*) Heb 2 maanden geleden nieuwe gelegd en de oude verkocht. En de Ferraris draait nog vrolijk terug. Benieuwd wanneer ze aan de deur staan.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 09-02-2024 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Ik heb net akkoord gegeven op een 6.450 kWp voor €5466. €0,847/kWp. En dat is met een 3 Fase omvormer en Glas-Glas panelen.

Het zal wellicht goedkoper kunnen maar ook de offerte voor een 1 Fase omvormer met 8 panelen van een andere aanbieder zat rond de €4.000.

Maar waar je voor €3.000 een compleet systeem voor kan laten installeren?? Mischien met 5 panelen ofzo? Dat zal in ieder geval geen gunstige €/kWp opleveren..

[ Voor 3% gewijzigd door Thalaron op 09-02-2024 16:49 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Thalaron Damned. De markt zakt echt wel als een kaartenhuis in. Mooie prijs. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
@MotorBeast moest ook wel gezien het aan de niet gunstige kant van ons dak komt te liggen ;)

Ter vergelijking was een vergelijkbare installatie ongeveer een jaar geleden nog €9.500 (ongeveer).

Edit; even snel opgezocht;
03/2023 €9.529,91 voor 6150 kWp
Maar wel met Enphase ipv eenvoudige omvormer zie ik nu, maar toch. Een Enphase systeem van een andere aanbieder met 6450 kWp zat nu op €6.000.

[ Voor 34% gewijzigd door Thalaron op 09-02-2024 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-09 11:14
Haha nou dan heb ik iets fout gedaan denk ik. Hier is vorige week 9.800 WP geïnstalleerd voor €11.5k.

Nouja we gaan het zien. Gelukkig de komende jaren sws nog gedeeltelijk salderen dus het verdient zich heus wel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
cptingreenfield schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:56:
Haha nou dan heb ik iets fout gedaan denk ik. Hier is vorige week 9.800 WP geïnstalleerd voor €11.5k.

Nouja we gaan het zien. Gelukkig de komende jaren sws nog gedeeltelijk salderen dus het verdient zich heus wel terug.
16.4 kWP paanelen met Solaredge omvormer en optimizers kost Euro 6540,-

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoebarRC
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-09 18:58
Vreemde berekening weer van Jetten
Rekent op een Electra tarief in 2030 van 0,24c.. Tja heb ik ernstige bedenkingen bij.
Verder dat de omvormer een levensduur van 25 jaar heeft en daarom niet in de berekening zit. Een omvormer gaat zeker geen 25 jaar mee, ik heb al 18 jaar panelen en na 11 jaar was het over en dat waren simpeler systemen dan nu.
Maar goed, weer hopen op de EK maar heb iets minder vertrouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:18
JoebarRC schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:13:
Een omvormer gaat zeker geen 25 jaar mee, ik heb al 18 jaar panelen en na 11 jaar was het over en dat waren simpeler systemen dan nu.
Chinese budgetrommel niet nee. Maar dan moet je 'm eigenlijk vooraf al gewoon 2x rekenen in de TCO. De betere merken bieden echter gewoon voor rond de 100-200 euro extra 20-25 jaar volledige garantie.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Ik zie ook dat Jetten er vanuit gaat dat een PV systeem in 2031 veel goedkoper zal zijn. Panelen worden wellicht steeds beter en goedkoper, maar de stroombehoefte zal ook steeds groter worden dus in 2031 nog 5 kWp leggen? Daarnaast zullen de installatie kosten alleen maar duurder en duurder worden.

Lijkt mij dat een PV installatie daardoor niet snel (ver) onder de €5.000 zal komen te liggen. Weliswaar met meer kWp dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MacD007 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:07:
[...]

Ik heb die berekening voor mij ook gedaan, in de 9 mnd dat me dat mogelijk lukt duurt het 10-12 jaar (beetje afhankelijk welke prijs je aan de stroom hangt) om de meest goedkope (bv sessy) batterij terug te verdienen, dat is mij veel te lang, levensduur batterij is circa 15 jaar. _/-\o_
De electronica gaat misschien langer mee dan de accus?

Vind het nog erg lastig om eenduidig te berekenen wat het precies zou betekenen.

Dat de huidige commerciële oplossingen nogal duur zijn is helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Thalaron schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:21:
Ik zie ook dat Jetten er vanuit gaat dat een PV systeem in 2031 veel goedkoper zal zijn. Panelen worden wellicht steeds beter en goedkoper, maar de stroombehoefte zal ook steeds groter worden dus in 2031 nog 5 kWp leggen? Daarnaast zullen de installatie kosten alleen maar duurder en duurder worden.

Lijkt mij dat een PV installatie daardoor niet snel (ver) onder de €5.000 zal komen te liggen. Weliswaar met meer kWp dan nu.
Natuurlijk worden de panelen steeds beter en goedkoper. Alleen geldt dat niet voor de installatiekosten. Integendeel, die worden alleen maar hoger..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

Eigenlijk zou er markt moeten zijn voor soort plug-in mini powerbanks. Dus laag risico, paar 100 watt. Beetje het Ecoflow model. Dus elke kamer/verdieping zijn eigen mini-centrale.

Maar dat zal NEN technisch wel niet mogen. Maar stel elke slaapkamer in een gezinswoning heeft een powerwall van 1 kwh met 200 watt vermogen max. Zou prima zijn toch? En qua stroom ook geen grote eisen want een Apple Macbook trekt bijna nog meer stroom.

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoebarRC
Tranquility schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:28:
[...]

Natuurlijk worden de panelen steeds beter en goedkoper. Alleen geldt dat niet voor de installatiekosten. Integendeel, die worden alleen maar hoger..
Klopt denk ik wel kan me voorstellen dat een 500Wp paneel dadelijk euro of 80-100 kost maar installatie 2-3k
Tja ik heb nog 7 euro per Wp betaald maar toen waren er eigenlijk geen installatiekosten want alles zelf doen. Scheelde toen iets van 350 euro want dat koste een installatie plaatsen toen in 2006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Rekent op een Electra tarief in 2030 van 0,24c.. Tja heb ik ernstige bedenkingen bij.
Verder dat de omvormer een levensduur van 25 jaar heeft en daarom niet in de berekening zit. Een omvormer gaat zeker geen 25 jaar mee, ik heb al 18 jaar panelen en na 11 jaar was het over en dat waren simpeler systemen dan nu.
Hier drie (3) Nederlandse omvormers uit respectievelijk 2010, 2013 en 2013. En tot nu toe nog geen problemen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoebarRC
John245 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:38:
[...]

Hier drie (3) Nederlandse omvormers uit respectievelijk 2010, 2013 en 2013. En tot nu toe nog geen problemen.
Kan ook toch, maar rekenen dat een omvormer de levensduur van de panelen haalt zie je in de markt niet terug. Er wordt simpelweg uitgegaan dat tijdens de levensduur een omvormer 1x wordt vervangen en dat klopt ook wel.
10-15 jaar terug was de tijd van de SMA’s en Philips etc. Prima spul maar nu is het growatt etc.. gok dat die iets minder lang meegaan dan een SMA van 3kW uit 2012 voor 1500 euro toen al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:19
Thalaron schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:46:
Ik heb net akkoord gegeven op een 6.450 kWp voor €5466. €0,847/kWp. En dat is met een 3 Fase omvormer en Glas-Glas panelen.

Het zal wellicht goedkoper kunnen maar ook de offerte voor een 1 Fase omvormer met 8 panelen van een andere aanbieder zat rond de €4.000.

Maar waar je voor €3.000 een compleet systeem voor kan laten installeren?? Mischien met 5 panelen ofzo? Dat zal in ieder geval geen gunstige €/kWp opleveren..
Met installatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
@WouterL Jazeker. Er zijn veel dingen die ik zelf wil doen als het kan, maar het dak op… nee dank je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:19
Thalaron schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:15:
@WouterL Jazeker. Er zijn veel dingen die ik zelf wil doen als het kan, maar het dak op… nee dank je :)
Pffff jeetje. Ben geen spekkoper geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Laatst online: 12-09 22:41
Hoe zou het gaan met je saldeersaldo van het moment waarop je ferraris het huis uitgedragen wordt?

Je hebt geen idee wanneer het zal gebeuren.

In welke fase van je contractcyclus, jaargetijde, saldeerfase je zit je op dat moment, en dan...
... nieuwe meter met 0 op de tellers.

Meteen even afrekenen?
Een vandebronBoeterestitutie?
Komen ze op het moment dat je break-even bent?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ben ik nou gek of maak je het moeilijker dan het is? Ze schrijven gewoon de meterstand op en op dat moment is dat je verbruik sinds je laatste afrekening (of je teruglevering als het minder is dan de vorige meterstand)

. En vanaf dat punt doet je slimme meter het verbruik en teruglevering tot de eerstvolgende afrekening…

Dus afrekening op 1-2-2024 is met een meterstand van 5000. Op 1-8-2024 wordt je draaischijfmeter vervangen en staat er 5500 op. Dus 500 kWh verbruik. En op 1-2-2025 krijg je de volgende afrekening met 500kwh + wat je slimme meter na 1-8-2024 qua gebruikt en teruglevering geregistreerd heeft…

[ Voor 67% gewijzigd door FreakNL op 09-02-2024 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

WouterL schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:21:
[...]

Pffff jeetje. Ben geen spekkoper geweest.
Och... Ik heb 12,5k betaald voor de totale installatie van 24 panelen. 21 op SolarEdge, drie zelf neergelegd op goodwe. Die SolarEdge heb ik er nu in 5,5 jaar uit. De goodwe in twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Onze andere installatie met SolarEdge (18 panelen) was ook een flink pak duurder in verhouding. Ik hoorde wel dat er nu weer meer aanvragen binnenkomen omdat de verwachting is dat het salderen nu langer door blijft gaan.

Ik heb denk ik op hét moment offertes opgevraagd :)

Hoe dan ook is en blijft het nog de vraag of het daadwerkelijk afgeschoten gaat worden. En zo wel, wat dan gaat volgen..

Als ik met mijn huidige contract met verlenging tot april 2026 100% kan blijven salderen dan heb ik volgens mijn eigen berekening 70% terugverdiend in die periode :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:05
Hier is afgelopen woensdag 5220 Wp geïnstalleerd én 9 panelen verplaatst naar de achterzijde voor 4000 euro.

Kom je op 76 cent per Wp als je 0 euro toerekent aan het verplaatsen
Kom je op 67 cent per Wp als je 500 euro toerekent aan het verplaatsen

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Is het tegenwoordig gebruikelijk te onderhandelen over de offertes. Ik dacht dat zonnepanelen nu goedkoop waren, maar ik krijg offertes als de volgende

12 panelen 435WP + omvormer + materiaal & plaatsing (solaredge) voor 6500, incl aansluiting.

Koop ik de set met zelfde panelen, omvormer type / optimizer type op https://zonnepanelensuper.nl/set-12x/ komt ik op 2600. Dus bevestigings materiaal/aanleg kost 3900.... Ik vind dat nogal wat. En vraag me af of ik niet beter zelf de set kan kopen en iemand te betalen om het op het dak te leggen en aan te sluiten.

Overigens ook er nog steeds niet uit of het een goed moment is voor (extra) zonnepanelen. Totale opbrengst wordt dan ongeveer verbruik, maar ja... verbruik is niet wanneer de zonnepanelen leveren. Met alle mitsen en maren lijkt overgaan naar een dynamisch contract met accu zonneplan even voordelig (maar een erg grote maar: vendor lockin), of plan b, nu panelen later accu, en dan de afweging, met accu en dynamisch hebben panelen uberhaupt zin, of kan je even goed tegen laag tarief opladen van het net.

[ Voor 31% gewijzigd door Norjee op 09-02-2024 22:57 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Snarfie31
.
GroenLinks-PvdA niet overtuigd door extra Kamerbrief salderen

https://energeia.nl/groen...xtra-kamerbrief-salderen/

[ Voor 53% gewijzigd door Snarfie31 op 10-02-2024 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb wel onderhandeld maar dat was in november. Toen lag het echt op zijn gat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thalaron
Ik heb de brief net even doorgenomen. Wat ik niet begrijp is dat er 100 miljoen steun zal komen voor de huursector na goedkeuring, en dat ze dan willen bekijken of ophoging (wens 300 miljoen) zal worden besproken.

Als PV bezitters met salderen al gesubsidieerd worden, lastige netvervuilers zijn… en ik vermoed dat de verhuurder na plaatsing PV ook gewoon de huur verhoogd, waarom dan in vredesnaam dat EXTRA aanmoedigen???

Ik zie in ieder geval geen kanttekening staan dat deze subsidie gekoppeld is aan de voorwaarde dat de huurprijs niet mag stijgen o.i.d.

Als ze nu een renteloze lening zouden geven met kwijtschelding van betaling na 10 jaar indien de terugverdientijd hoger blijkt… daar zou ik mee kunnen leven. Nu voelt het als extra geld voor de kas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
En weer hebben ze het in dat artikel over het "mis lopen" van geld door de overheid. Nou, als de afschaffing van de salderingsregeling niet doorgaat loopt de burger in elk geval geen geld mis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Norjee schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:48:
Is het tegenwoordig gebruikelijk te onderhandelen over de offertes. Ik dacht dat zonnepanelen nu goedkoop waren, maar ik krijg offertes als de volgende

12 panelen 435WP + omvormer + materiaal & plaatsing (solaredge) voor 6500, incl aansluiting.

Koop ik de set met zelfde panelen, omvormer type / optimizer type op https://zonnepanelensuper.nl/set-12x/ komt ik op 2600. Dus bevestigings materiaal/aanleg kost 3900.... Ik vind dat nogal wat. En vraag me af of ik niet beter zelf de set kan kopen en iemand te betalen om het op het dak te leggen en aan te sluiten.

Overigens ook er nog steeds niet uit of het een goed moment is voor (extra) zonnepanelen. Totale opbrengst wordt dan ongeveer verbruik, maar ja... verbruik is niet wanneer de zonnepanelen leveren. Met alle mitsen en maren lijkt overgaan naar een dynamisch contract met accu zonneplan even voordelig (maar een erg grote maar: vendor lockin), of plan b, nu panelen later accu, en dan de afweging, met accu en dynamisch hebben panelen uberhaupt zin, of kan je even goed tegen laag tarief opladen van het net.
Dit bewijst maar weer eens dat het leggen van zonnepanelen helemaal niet goedkoper is geworden, in tegendeel. De panelen zélf zijn zeker wel goedkoper geworden, maar de installateur niet.. Ik was drie jaar geleden voor het leggen van acht 325WP panelen incl. Zonneplan One omvormer zo'n €3500,- kwijt. Een jaartje later heb ik zelf vier panelen van 395WP op het dak van mijn garage gelegd voor €1500,- incl. Hoymiles micro omvormer. Als je dit nu opnieuw wil leggen ga je véél duurder uit zijn, maar dat hoorde je niet in de debatten en al zeker niet van gladjanus Jetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snarfie31
Tranquility schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 08:45:
[...]

En weer hebben ze het in dat artikel over het "mis lopen" van geld door de overheid. Nou, als de afschaffing van de salderingsregeling niet doorgaat loopt de burger in elk geval geen geld mis!
Ik lees vooral opluchting ;) Voorals nog dinsdag afwachten. Deze week nog (voorlopig) 3 jarig contract bij Vattenfall afgesloten. Indien stemming fout gaat 2 weken bedenktijd.

[ Voor 17% gewijzigd door Snarfie31 op 10-02-2024 08:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tranquility
Snarfie31 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 08:53:
[...]
Ik lees vooral opluchting ;) Voorals nog dinsdag afwachten.
Dinsdag zullen we het weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
25 jaar lijkt me ook sterk. Ik heb een Omnik TL 4.0 voor 4 kw aan panelen. Deze komt kan tot 4,5 terug leveren dus iets over bemeten. Ik koel deze omvormer al vanaf 2014 actief hij komt niet boven de 40 graden. Dit zorgt er theoretische voor dat hij niet in een failrate gebied komt waar hij versneld defect kan gaan. Ik heb nog ergens zo'n grafiek liggen als een omvormer bijvoorbeeld 50 graden word stijgt de failsave exponentieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07:57
Snarfie31 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 08:53:
[...]

Ik lees vooral opluchting ;) Voorals nog dinsdag afwachten. Deze week nog (voorlopig) 3 jarig contract bij Vattenfall afgesloten. Indien stemming fout gaat 2 weken bedenktijd.
Hoe bedoel je? Wat is redenatie achter nu afsluiten en mogelijk bedenken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

bn12 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:22:
[...]

Als de salderingsregeling blijft a.s. Dinsdag dan besluiten de energiemaatschappijen misschien acuut dat je geen meerjarige contracten kunt af sluiten, hiermee ben je ze voor.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Het bedrag betreft de derving van overheidsinkomsten doordat kleinverbruikers vanwege de salderingsregeling geen energiebelasting en btw betalen over de elektriciteit die zij salderen.” Vanaf 2031 gaat het om €717 mln per jaar waarvoor een toekomstig kabinet dekking zal moeten vinden.
Maar dit is obv het huidige verbruik neem ik aan. Als salderen eraf is dan zullen veel mensen met panelen er toch voor kiezen minder energie te gebruiken, iets dat ook het doel is van deze regeling.

Lijkt allemaal weer iets te rooskleurig.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
RonJ schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:15:

Chinese budgetrommel niet nee. Maar dan moet je 'm eigenlijk vooraf al gewoon 2x rekenen in de TCO. De betere merken bieden echter gewoon voor rond de 100-200 euro extra 20-25 jaar volledige garantie.
Op de SolarEdge SE10K-RWS (StorEdge) kan ik ook geen extra garantie kopen. Op diverse andere SolarEdge-modellen kan dat wel, maar voor behoorlijke bedragen.
https://knowledge-center....xtension-pricelist-eu.pdf
Bovendien stelt die garantie niet veel voor; in de voorwaarden staat ook dat ze je een kortingsbon mogen geven voor een nieuwe aankoop.

Het is gewoon niet reëel dat minister Jetten berekeningen uitvoert met een levensduur omvormer van 25 jaar. Algemeen wordt uitgegaan van gemiddeld 12 jaar levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Tranquility schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:28:
En wie zegt met dat een minister van financiën met een begrotingstekort niet weer gewoon BTW gaat heffen op de omvormers? Dat argument van 'prijzen worden lager' kan een andere minister op jacht naar extra geld ook gebruiken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Tranquility schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 08:45:
Minister Jetten kan het beter eens hebben over de miljarden die de schatkist misloopt door de vrijstelling op de energiebelasting voor kolen en gas voor elektriciteitscentrales.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Linea schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:59:
[...]

Minister Jetten kan het beter eens hebben over de miljarden die de schatkist misloopt door de vrijstelling op de energiebelasting voor kolen en gas voor elektriciteitscentrales.
Energiebelasting is voor eindgebruikers. Er valt te discussieren over de enorme kortingen voor grootverbruikers, maar energiecentrales belasten zou leiden tot dubbele belastingen. Niet dat de overheid daar nou vies van is, maar consumenten zouden er flink meer door gaan betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

RemcoDelft schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:06:
[...]

Energiebelasting is voor eindgebruikers. Er valt te discussieren over de enorme kortingen voor grootverbruikers, maar energiecentrales belasten zou leiden tot dubbele belastingen. Niet dat de overheid daar nou vies van is, maar consumenten zouden er flink meer door gaan betalen.
Als we zo gaan redeneren dan kunnen we alle belastingen voor bedrijven wel af gaan schaffen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Uit het debat in de Eerste Kamer bleek duidelijk dat GL-PvdA en BBB hierin sterk samen optrekken. Kans dat BBB in gaat stemmen is hiermee dus ook wel een stuk kleiner geworden. BBB had het in de Tweede Kamer natuurlijk eerder er ook al over dat er nog miljoenen huizen meer PV moeten krijgen voordat het salderen afgeschaft kan worden.
PVV zie ik ook niet van mening veranderen nadat al eerder Geert Wilders himself al in het standpunt van de PVV in de Tweede Kamer ingreep https://nos.nl/artikel/24...elen-af-te-bouwen-onzeker.

Op zich doet Ferd Crone (GL-PvdA) dit trouwens erg goed: hij maakt telkens van tevoren zijn standpunt bekend, zodat minister Jetten de kans heeft met concretere handreikingen te komen (bijvoorbeeld een novelle om het wetsvoorstel aan te passen). Maar minister Jetten weigert nu al maanden met concrete voorstellen te komen, en houdt het bij vaagpraat. Bijvoorbeeld in het laatste debat dat hij met maatregelen zal komen om de wildgroei aan invoedboetes aan te pakken, maar hij zegt niet dat hij die invoedboetes onmogelijk wil maken (wildgroei kun je ook aanpakken door één of twee varianten wel toe te staan), en hij komt ook niet met een concreet wetsvoorstel. En tot voor kort vond de minister dat je als klant dan maar naar een andere leverancier over moest stappen, dus erg gemeend komt het sowieso niet over.

[ Voor 3% gewijzigd door Linea op 10-02-2024 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Linea schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:50:
[...]

Op de SolarEdge SE10K-RWS (StorEdge) kan ik ook geen extra garantie kopen. Op diverse andere SolarEdge-modellen kan dat wel, maar voor behoorlijke bedragen.
https://knowledge-center....xtension-pricelist-eu.pdf
Bovendien stelt die garantie niet veel voor; in de voorwaarden staat ook dat ze je een kortingsbon mogen geven voor een nieuwe aankoop.

Het is gewoon niet reëel dat minister Jetten berekeningen uitvoert met een levensduur omvormer van 25 jaar. Algemeen wordt uitgegaan van gemiddeld 12 jaar levensduur.
En dat is zeer positief uitgedrukt namelijk gebaseerd op solaregde en vergelijkbare “dure” merken, sommige goedkopere omvormers hebben slechts 5 jaar garantie, mag je zelf raden waarom deze maar 5 als andere 10-12 jaar bieden. Bij deze moet je zelfs min 3 keer een omvormer kopen.
Ook de prijzen die hij noemd zijn puur teruggerekende prijzen om op die 7 jaar uit te komen, zo doorzichtig allemaal.
Her Crone, je bent goed bezig en hou voet bij stuk, en overtuig je overige fractieleden er ook dat deze “toezeggingen” in de brief eigenlijk niets anders zijn dan oude wijn in nieuwe flessen, maak je ze open ga je azijn drinken. Het wetsvoorstel van de huidige afbouw saldering is eigenlijk het papier niet waard waarop het geschreven staat, in feite gaat het helemaal niet om salderen maar het binnenharken van nog meer belastingen op onze energie, en ook daar zijn we naast wereldmeester van zonnepanelen ook wereldmeester in, we betalen meer dan wie ook belastingen over een primaire levensbehoefte. Dat zou je van een rechts kabinet wel verwachten maar niet van D66, dat was ook de reden dat jullie mijn stem bij de vorige verkiezingen zijn verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Snarfie31 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:20:
[...]

25 jaar lijkt me ook sterk. Ik heb een Omnik TL 4.0 voor 4 kw aan panelen. Deze komt kan tot 4,5 terug leveren dus iets over bemeten. Ik koel deze omvormer al vanaf 2014 actief hij komt niet boven de 40 graden. Dit zorgt er theoretische voor dat hij niet in een failsave gebied komt waar hij versneld defect kan gaan. Ik heb nog ergens zo'n grafiek liggen als een omvormer bijvoorbeeld 50 graden word stijgt de failsave exponentieel.
Gewoon in de handleiding de MTBF opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
RemcoDelft schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:06:
Het leidt vooral tot extra kosten voor consumenten die vieze grijze elektriciteit verbruiken. Dat is dus precies de juiste prijsprikkel om tot verduurzaming te voorkomen.
Het verdere argument vind ik flauwekul: andere bedrijven betalen wel energiebelasting (al betalen grootverbruikers minder), en berekenen die kosten ook door aan de consumenten.
In dit geval heeft de overheid zelfs twee prima extra knoppen om aan te draaien om de energierekening van consumenten te beïnvloeden, namelijk de hoogte van de energiebelasting voor consumenten (zou volgens de plannen van het ministerie ieder jaar iets moeten dalen), en de vaste korting op de energiebelasting.

Overigens wordt de vrijstelling voor WKK's in de glastuinbouw al deels afgebouwd:
https://energeia.nl/dubbe...sgestookte-elektriciteit/.
En volgens mij betalen de netbeheerders wel energiebelasting over de verliezen in het netwerk die zij moeten betalen.

[ Voor 12% gewijzigd door Linea op 10-02-2024 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:28
MacD007 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:14:
[...]

En dat is zeer positief uitgedrukt namelijk gebaseerd op solaregde en vergelijkbare “dure” merken, sommige goedkopere omvormers hebben slechts 5 jaar garantie, mag je zelf raden waarom deze maar 5 als andere 10-12 jaar bieden. Bij deze moet je zelfs min 3 keer een omvormer kopen.
Ik ben wel benieuwd wat er onder 'slechte Chinese omvormers' valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
John245 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:15:
[...]

Gewoon in de handleiding de MTBF opzoeken.
Die zegt op zich niet zo heel veel, deze geeft alleen een fout aan waarbij het toestel niet meer werkt, deze kan echter in bepaalde situaties nog prima gerepareerd en gebruikt worden, bv vervangen van interne zekering.
Kijk liever naar de garanties (tijd) die een merk je geeft, dit is veel meer zeggend.
Overigens is na 12 jaar de techniek al weer zo ver dat een nieuw type ook weer voordelen geeft.
Ik heb een solaredge uit 2016 (groot bakbeest) en een nieuwe met meer capaciteit is nog niet een de helft van de oude en kan meer, bv laden van accu’s e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
GioStyle schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:22:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat er onder 'slechte Chinese omvormers' valt.
Heel eenvoudig, sorteert op garantietermijn en hoe lang het bedrijf al bestaat, is de eerste onder de 10 jaar en de laatste onder de 5 jaar en komt deze uit China, zou ik daar , los van andere problemen, China heeft hierdoor een prima toegang tot jou intern netwerk, mijn handen van af trekken. Maar dat mag iedereen voor zich zelf uitmaken, bij mij komt die “goedkope” rotzooi er in ieder geval niet in.
Als je deze dan wel zou willen maak een deal, gratis omvormer met als tegenprestatie je privedata, zijn ze in China verzot op. Die willen echt alles van je weten, van iedereen op deze wereld, zelfs dingen die je zelfs nog niet eens weet ( AI weet je).

[ Voor 17% gewijzigd door MacD007 op 10-02-2024 12:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
MacD007 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:31:
[...]

Heel eenvoudig, sorteert op garantietermijn en hoe lang het bedrijf al bestaat, is de eerste onder de 10 jaar en de laatste onder de 5 jaar en komt deze uit China, zou ik daar , los van andere problemen, China heeft hierdoor een prima toegang tot jou intern netwerk, mijn handen van af trekken. Maar dat mag iedereen voor zich zelf uitmaken, bij mij komt die “goedkope” rotzooi er in ieder geval niet in.
Op deze manier kan je wel makkelijk je eigen te dure aankoop goedpraten. Ieder zijn ding. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
GioStyle schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:38:
[...]

Op deze manier kan je wel makkelijk je eigen te dure aankoop goedpraten. Ieder zijn ding. :D
Ja, soms moet je wat verder kijken dan je neus lang is. Helaas doen we dat nog steeds veel te weinig. Maar als jij gelukkig bent met je China omvormertje, prima toch. Mijn keuze zal het niet zijn, ik ga voor kwaliteit en zekerheid. Kijk maar eerst eens of die van jouw wel een CE overeenstemming heeft en niet het China engineering symbool, dat hebben ze bewust nagenoeg gelijk gemaakt. Een tijdje geleden hebben ze een boel Chinese merken van omvormers van de markt gehaald omdat deze niet aan de eisen voldeden en soms zelfs levensgevaarlijk bleken.

[ Voor 33% gewijzigd door MacD007 op 10-02-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
MacD007 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:40:
[...]

Ja, soms moet je wat verder kijken dan je neus lang is. Helaas doen we dat nog steeds veel te weinig. Maar als jij gelukkig bent met je China omvormertje, prima toch.
Niets mis met kritisch zijn op producten en producenten, maar je bent nu zo enorm kortzichtig en dan heb je het over verder dan je neus lang is kijken. Totaal ongeloofwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-09 02:54
Stel dat het dinsdag niet doorgaat wat gebeurd er dan? Gaat het terug naar de tweede kamer en dan zijn we met dat zooitje nu dus een paar jaar verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Linea Die 2,8 mjrd van afbouw is al in basispad verwerkt en wat de huursector vraagt is niet eenmalig maar voor 7 jaar. (van die 2,8mrjd blijft al snel weinig over als minister richting 300mln gaat toezeggen en zoveel zal schuiven in begroting van ministerie niet aan ruimte hebben)

Als ook dat de eerste 2jaar ook nog niet erg op de begroting drukt en de bedoeling is dat in die tijd de
nwe energiewet behandeld is en medio 2025 ingevoerd wordt, die meer mogelijkheden kan openen en voor meer borging kan zorgen voor kans op terugverdienen van het pv-systeem en mogelijke investering minder afhankelijk maakt elke 2 jaar de koers kan veranderen,
Op dat laatste punt is heeft min. Jetten geen enkele toezegging gedaan of is totaal niet op ingegaan. Min. Jetten heeft het enkel over nieuwe systemen, als die er eenmaal zijn dan zijn ze aan hun lot overgelaten, de 80% is maar tot 1 januari 2027

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:10
hoihoi66 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:48:
Stel dat het dinsdag niet doorgaat wat gebeurd er dan? Gaat het terug naar de tweede kamer en dan zijn we met dat zooitje nu dus een paar jaar verder?
Als het wordt weggestemd gaat het voorstel in de prullenbak en begint het hele circus weer opnieuw als er een nieuw wetsvoorstel komt. Tot er een nieuwe wet is blijft dan de huidige regeling van kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
bn12 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:22:
[...]

Indien salderings wetvoorstel in de eerste Kamer er niet doorkomt neemt denk ik statistische de kans toe dat meerdere energie bedrijven invoer boetes gaan op leggen. Indien dat gebeurt heb ik nu een contract voor 3 jaar waar dat niet mee kan gebeuren. Indien salderen wetsvoorstel er wel doorheen komt heb ik 2 weken de tijd om me te bedenken. Hoe dan ook baat het niet dan schaadt het niet + mijn contract loopt begin april af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
MacD007 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:26:
[...]

Die zegt op zich niet zo heel veel, deze geeft alleen een fout aan waarbij het toestel niet meer werkt, deze kan echter in bepaalde situaties nog prima gerepareerd en gebruikt worden, bv vervangen van interne zekering.
Kijk liever naar de garanties (tijd) die een merk je geeft, dit is veel meer zeggend.
Overigens is na 12 jaar de techniek al weer zo ver dat een nieuw type ook weer voordelen geeft.
Ik heb een solaredge uit 2016 (groot bakbeest) en een nieuwe met meer capaciteit is nog niet een de helft van de oude en kan meer, bv laden van accu’s e.d.
Een MTBF van 25 jaar geeft wel een goede indicatie.

Pagina: 1 ... 40 ... 50 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) voor wat je gaat doen als het salderen niet meer kan.
Het onderwerp is hier de toekomst van de regelgeving zelf.
Het grotere plaatje van de hele energievoorziening hoort dus niet hier maar in De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden .