MacD007 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:26:
[...]
Onder redement van zonnepanelen is eigenlijk gebasserd op de maximale productie (de bekende Wp van een installatie (met ideale ligging) ten opzichte van de werkelijk behaalde opbrengst (weersafhankelijk, niet ideale ligging ed).
Volgens mij ging het in deze discussie over het financiële rendement - niet zozeer het opwekkingsrendement van de panelen.
[...]
ik heb daar wel een aantal (goed bedoelde) kanttekeningen bij:
de door jou aangegeven opbrengst is de werkelijke productie in 1 jaar x de bespaarde energiekosten lijkt me niet helemaal te kloppen tenminste hoe jij dan de bespaarde energiekosten gaat berekenen.
deze bestaan namelijk uit 2 of 3 aparte delen.
1) de eigen verbruik van de zonnestroom, daar kun je dus de normale stroomprijzen voor rekenen
2) het gesalderde opbrengst, waat het zelfde voor geld.
3) eventueel nog over overproductie, dat deel van de productie wat dus buiten de salderingsregeling valt, de dan geldende TLV. ( jij gaf overigens aan dat je alles had gesaldeerd, dus dit is voor jou niet van toepassing.)
bereken je dat op deze manier zit je helemaal goed.
Ik zie de kanttekening niet helemaal - dit is precies zoals ik de opbrengst heb berekend (inderdaad kon ik alle elektriciteit d.m.v. zelf 'gebruiken' wat flink scheelt. Maar ik denk dat dit voor de meeste mensen geldt die zonnepanelen plaatsen.
[...]
Je had m.b.t. de opbrengst een gemiddelde van de reeds behaalde opbrengsten, op deze manier wordt een goed jaar overproportoneel in een berekening mee genomen of juist te laag mee genomen. als ruwe inschatting maakt dat echter niet al te veel uit, in het slechste geval het geheel op een 1/2 jaar langer te staan.
PS. deze opmerking is ook meer bedoeld die dit voor hun eigen systeem ook willen berekenen, wat ik uit jouw voorbeeld zag was dit al prima.
Dit was een voorbeeld - het jaarrendement gaat natuurlijk op en neer afhankelijk van de stroomprijs, zonuren en evt. achteruitgang van de panelen (dit heb ik in 3.5 jaar nog niet gezien trouwens). Maar laat dus wel zien wat panelen in de praktijk hebben opgeleverd. Voor mij, en voor vele anderen.
[...]
Door je afschrijving op een dergelijk lange termijn te zetten, voor de omvormer zou je dan eigenlijk deze prijs zeker dubbel moeten nemen, want na circa 10 jaar (afhankelijk van merk) zul je dus een nieuwe moeten kopen en binnen één installatie hanteer je normaal gesproken ook één termijn, in jou geval dus 25 jaar.
ook dat zal echter je totale plaatje niet schokkend veranderen.
Ik denk dat je daar best trots op kunt zijn, met de huidige prijzen ga je dat dus niet meer halen, de investering is een stuk duurder geworden.

Op het moment dat je de omvormer vervangt ga je deze ook weer afschrijven. Dit verandert dus niets aan de totale afschrijving. Ik ga er dus vanuit dat in 25 jaar 2,5 omvormers nodig zijn.
Qua prijzen, ik heb een paar weken geleden een offerte getekend voor de andere kant van het dak. De prijzen zijn ca.25% omhoog gegaan t.o.v. 3,5 jaar geleden. Dit is precies de inflatie sinds 2019.
De rendementsberekening met de huidige prijzen zou dan op het volgende neerkomen:
Opbrengst: 5720 kWh in 1 jaar x 0,395 euro/kWh (alles gesaldeerd) = 2288 euro/jaar
Afschrijving: 5251/25 + 900/10 = 300 euro/jaar
Rendement: (2288-300)/6151 = 32,3%
Dit is dus het rendement wat je op dit moment kan halen als je zonnepanelen laat plaatsen (voor zolang het duurt, in ieder geval nog in 2024 - en dan nog in totaal '3 saldeerjaren' er na (0,64+0,64+0,55+0,46+0,37+0,28 tijdens de afbouw).
Overigens woon ik in het westen, niet per se de goedkoopste regio voor zonnepanelen.
Ik begrijp dat de prijzen tijdelijk hoog zijn geweest vanwege de enorme vraag - maar deze zijn dus ook weer hard aan het dalen. Zonnepanelen zijn bijvoorbeeld weer een stuk goedkoper aan het worden, en omvormers zijn goedkoper dan in 2019. Maar we gaan zien of er in de komende jaren weer een kostendaling in zit.
[
Voor 3% gewijzigd door
JBtL op 12-10-2023 12:51
]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler